Meer info is welkom.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:13 schreef Bioman_1 het volgende:
Duidelijke OP. Blijf deze topic wel even volgen![]()
Vraagje over mijn situatie. Ik ben dit jaar vanaf 1 januari t/m 9 juli bezig geweest met mijn afstudeerstage (en ben per 9 juli afgestudeerd). Ik studeer al een tijdje en heb daarom GEEN recht meer op stufi (dus ook niet op een lening ofzo). Verder heb ik tijdens deze periode niet gewerkt en heb dus geen inkomsten gehad. De verwachting is dat ik per 1 september een baan heb.
Maar kan ik nu het betaalde lesgeld voor jan t/m juni (7*130.41 = 912.87) opgeven als aftrekpost voor 2009? Ik heb verder geen kosten gemaakt voor mijn studie...
Maak daar maar 10 jaar vanquote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:20 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Meer info is welkom.![]()
Studeert al een tijdje? is dat 5, 6 jaar ofzo?
edit: Wordt je prestatiebeurs (en aanvullende beurs) omgezet in een gift?
ow das wel netjes van je zeg.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:24 schreef Bioman_1 het volgende:
[..]
Maak daar maar 10 jaar vanBegonnen in '99
Ik heb twee bachelor- en 1 master-diploma, dus mijn prestatiebeurs wordt geheel omgezet in een gift.
800 + 600 = 1.200? Of reken je op een andere manier?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:00 schreef Eppie_NL het volgende:
* Uitleg computers (afschrijving)
Per 1 augustus 2009 aanschaf
Computer (voor thuis ook voor school bedoeld) 800,00
Laptop (voor op school te werken) 600,00
Totaal: 1.200,00
600 min 10% is meer dan de aanschafwaarde?quote:
Totaal mogelijk af te schrijven
Computer (600 - 10% Restwaarde) 720,00
De rest heb ik nog niet doorgenomen. Met name omdat je rekent met voorlopige bedragen op basis van voorgaand jaar.quote:Laptop (600 - 10% Restwaarde) 540,00
Totaal: 1.080,00
In 2009 af te schrijven
Computer (540/36 x 5 maanden in 2009) 100,00
Laptop (540/36 x 5 maanden in 2009) 75,00
Totaal: 175,00
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:42 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
800 + 600 = 1.200? Of reken je op een andere manier?
[..]
600 min 10% is meer dan de aanschafwaarde?
[..]
De rest heb ik nog niet doorgenomen. Met name omdat je rekent met voorlopige bedragen op basis van voorgaand jaar.
Ik neem aan dat de grote wijzigingen van 2009 t.o.v. 2008 nog komen.
Heel stiekem heb ik niets doorgenomen.. Alleen om de laatste regel van je...quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:42 schreef ManAtWork het volgende:
De rest heb ik nog niet doorgenomen. Met name omdat je rekent met voorlopige bedragen op basis van voorgaand jaar.
Ik neem aan dat de grote wijzigingen van 2009 t.o.v. 2008 nog komen.
Ik heb net de normbedragen van 2009 gevonden. Op het eerste gezicht is er helemaal niets verandert (op paar euro's na bij de normbedragen en het collegeld).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:37 schreef Nizno het volgende:
[..]
Heel stiekem heb ik niets doorgenomen.. Alleen om de laatste regel van je...
Dat inderdaad.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:10 schreef ManAtWork het volgende:
Ik denk dat Nizno, net als ik, andere grote veranderingen (ten opzichte van voorgaande jaren) bedoelt.
Denk dat je de laptop alleen aan studie kunt rekenen. De vaste pc zal niet gezien worden aan studie aangezien die voor een te groot deel prive gebruik is.quote:Daarnaast denk ik dat je met het opvoeren van twee volledige PC's nog wel eens vragen kunt krijgen. Je zou m.i. in ieder geval een deel aan niet-studiekosten moeten toerekenen.
quote:
Hmmm, ik heb hier 2 PC's en 2 laptops staan. Zou ik die allemaal als zakelijke kosten kunnen opvoeren? Ook al werk ik alleen,...quote:[..]
Denk dat je de laptop alleen aan studie kunt rekenen. De vaste pc zal niet gezien worden aan studie aangezien die voor een te groot deel prive gebruik is.
Dit ook omdat je de laptop ook prima thuis kan gebruiken voor de studie. En dus de vaste pc hiervoor niet nodig hebt.
Ja, dan zijn mijn werkelijke studiekosten in tweede halfjaar 2009 dus ¤ 1.075.82 (i.p.v. 1.175,82).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:10 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dat inderdaad.
[..]
Denk dat je de laptop alleen aan studie kunt rekenen. De vaste pc zal niet gezien worden aan studie aangezien die voor een te groot deel prive gebruik is.
Dit ook omdat je de laptop ook prima thuis kan gebruiken voor de studie. En dus de vaste pc hiervoor niet nodig hebt.
Als je een eigen onderneming hebt wel ja. Maar die kosten komen dan ten laste van het resultaat (winst- en verliesrekening onderneming).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ken ik je nu al zo goed?![]()
[..]
Hmmm, ik heb hier 2 PC's en 2 laptops staan. Zou ik die allemaal als zakelijke kosten kunnen opvoeren? Ook al werk ik alleen,...
Waarom dacht je dat ze de normbedragen hebben ingevoerd?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:18 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Ja, dan zijn mijn werkelijke studiekosten in tweede halfjaar 2009 dus ¤ 1.075.82 (i.p.v. 1.175,82).
Maar dan verandert er eigenlijk nog niks. Aftrekpost ad. ¤ 1.748 kan ik nog meenemen.
Ik blijf toch ruim onder de grens van ¤ 4.495.36 (2.237,04 + 2.258,32).
1. Hoe kan ik de fiscus ervan overtuigen dat ik 2 PC's en 2 laptops nodig heb om mijn werk uit te voeren als ik maar met één computer tegelijk kan werken?quote:[..]
Als je een eigen onderneming hebt wel ja. Maar die kosten komen dan ten laste van het resultaat (winst- en verliesrekening onderneming).
kortom jij denkt dat de staat zonder morren gewoon een hele eigen onderneming gaat inrichten?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:18 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Ja, dan zijn mijn werkelijke studiekosten in tweede halfjaar 2009 dus ¤ 1.075.82 (i.p.v. 1.175,82).
Maar dan verandert er eigenlijk nog niks. Aftrekpost ad. ¤ 1.748 kan ik nog meenemen.
Ik blijf toch ruim onder de grens van ¤ 4.495.36 (2.237,04 + 2.258,32).
[..]
Als je een eigen onderneming hebt wel ja. Maar die kosten komen dan ten laste van het resultaat (winst- en verliesrekening onderneming).
1. Dat wordt echt moeilijk om alle 4 als zakelijk op te voeren. Je moet dan kunnen aantonen dat je ze alle 4 nodig hebt om je bedrijfsactiviteiten te kunnen uitvoeren.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:27 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarom dacht je dat ze de normbedragen hebben ingevoerd?
[..]
1. Hoe kan ik de fiscus ervan overtuigen dat ik 2 PC's en 2 laptops nodig heb om mijn werk uit te voeren als ik maar met één computer tegelijk kan werken?
2. Mag ik de PC's dan in één keer ten laste van mijn resultaat brengen?
3. Maakt het uit in wat voor soort branche ik werk?
Dat zeg ik niet.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:32 schreef Nizno het volgende:
[..]
kortom jij denkt dat de staat zonder morren gewoon een hele eigen onderneming gaat inrichten?
Dus als ik 20 pc's neerzet en alleen werk dan kan ik dat gewoon opvoeren en wegstrepen tegen mijn resultaat?
Wauw.. Had ik eerder moeten weten!!
1. Als ik op de één een boekhoudprogramma heb staan, op de ander mijn bestanden, op de derde draait een mailserver en de vierde neem ik mee voor onderweg, dan heb ik ze toch allemaal gebruikt.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:39 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
1. Dat wordt echt moeilijk om alle 4 als zakelijk op te voeren. Je moet dan kunnen aantonen dat je ze alle 4 nodig hebt om je bedrijfsactiviteiten te kunnen uitvoeren.
2. Ja, kan. Maar ligt ook aan het bedrag. Maar meestal is het een investering. Dan komende de computers en laptops (alegeme naam: kantoorinventaris) op de balans en schrijf je de computer en laptops over 5 jaar af.
3. Volgens mij staat het nergens vastgelegd.
Heb je een eenmanszaak? Waarom laat je dan de jaarrekening niet opstellen door een accountantskantoor?
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
1. Als ik op de één een boekhoudprogramma heb staan, op de ander mijn bestanden, op de derde draait een mailserver en de vierde neem ik mee voor onderweg, dan heb ik ze toch allemaal gebruikt.
2. Hoezo ligt het aan het bedrag? Vier computers kosten toch al gauw 2.000 euro.
3. Dus als timmerman kan ik dat net zo goed opvoeren als wanneer ik een uitzendkantoor begin?
Ja, ik heb een eenmanszaak. Moet ik dat dan door een accountantskantoor laten opstellen? Dat kost bakken met geld! Wist niet dat er een verklaring van een accountant bij moest,... :$
[..]quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:43 schreef Eppie_NL het volgende:
Als mijn administratie goed is, kan ik het dus zelf ook. En als ik vragen in de IB heb, kijk ik wel op Fok!. Vorig jaar liep er ook een topic over de aangifte. Stonden best wel interessante dingen in.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:48 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Nee, moet zeker niet. Maar is wel aan te raden. Als je administratie goed is, dan hoeven ze niet veel te doen. Balans en winst- en verliesrekening opstellen is zo gebeurd. Tevens doen ze de aangifte IB voor je. Koste je paar honderd euro inderdaad (rond 500 euro), maar je weet wel dat alles in order is. Bij eventuele controle van de belastingdienst zit je dan ook goed.
Verklaring van accountant is ook niet nodig.
Ik heb gewoon 2 computers opgevoerd, maar ik mag inderdaad eigenlijk maar 1 opvoeren. Ik houd daar dus straks ook rekening mee (bij invullen aangifte 2009). Ik kan toch niet aannemelijk maken dat die beide echt voor school zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:51 schreef ManAtWork het volgende:
Als je alles niet mag aftrekken waarom kun jij dan wel 2 computers opvoeren. Da's dan toch niet logisch?
En zoals ik al eerder zei: waarom hebben ze die normbedragen dan ingevoerd als er na al die ingewikkelde berekeningen toch alleen maar uit komt dat je de kosten niet volledig kunt aftrekken?
Lijkt me een beetje omslachtig,...
De accountantskantoor zal volgens de wettelijke regels de balans en winst- en verliesrekening opstellen. Plus een accountantskantoor haalt het maximale voor jou eruit. Zowel bij de jaarrekening als de IB.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als mijn administratie goed is, kan ik het dus zelf ook. En als ik vragen in de IB heb, kijk ik wel op Fok!. Vorig jaar liep er ook een topic over de aangifte. Stonden best wel interessante dingen in.
Hoezo zit ik bij een eventuele controle van de belastingdienst dan goed? Ben ik dan extra verzekerd dat ik geen boetes ofzo krijg?
Als een verklaring niet nodig is, snap ik nog niet waarom ik naar een duur accountantskantoor moet. Die rekenen al snel 150-200 euro per uur. En ik kan me niet voorstellen dat ze in 2 tot 3 uur een jaarrekening en aangifte IB kunnen klaar maken.
Ik ben alleen met mijn administratie bijhouden gemiddeld al anderhalf uur per week bezig.
Maar de drie eerdere vragen die ik stelde, vormen dus geen probleem als ik je goed begrijp?
Hoezo is het een voordeel?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:08 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Ik heb gewoon 2 computers opgevoerd, maar ik mag inderdaad eigenlijk maar 1 opvoeren. Ik houd daar dus straks ook rekening mee (bij invullen aangifte 2009). Ik kan toch niet aannemelijk maken dat die beide echt voor school zijn.
Ik zal morgen een berekening maken wat het verschil is tussen iemand die ¤ 6.000 als werkelijke studiekosten heeft en iemand met ¤ 2.000 als werkelijke studiekosten. Je kan zo de voordelen bepalen.
Uitgaande van mijn gegevens (zie eerdere post):quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:12 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hoezo is het een voordeel?
Als ik 6.000 aan kosten heb en krijg daar, zeg voor het gemak een derde van terug, dan heb ik altijd nog 4.000 betaald.
Als ik 2.000 aan kosten heb, en ik krijg daar maar een derde van terug, heb ik altijd nog 1.300 aan kosten gemaakt.
Volgens mij ben ik altijd goedkoper uit als ik zo weinig mogelijk kosten maar.
Of ben ik nou gek?
Waar zeg ik dat de ene veel voordeliger is? Het is inderdaad handiger als je de studiekosten zo laag mogelijk houdt.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:38 schreef ManAtWork het volgende:
Conclusie:
Met 2000 euro studiekosten krijg je 544 euro terug en ben je 1456 euro armer.
Met 6000 euro studiekosten krijg je 1013 euro terug en ben je 4987 euro armer.
Wie is er nou gek?
Ik neem aan dat jij ook een voorstander bent van een zo hoog mogelijke hypotheek te nemen met een zo'n hoog mogelijk rentepercentage want dan krijg je het meeste terug van de belastingdienst?
Die wettelijke regels zijn toch voor iedereen gelijk? Of gebruikt een accountantskantoor deze regels op een andere manier? Kun je een voorbeeld geven wat een accountantskantoor er meer maximaal uit kan halen dan ikzelf? We gebruiken toch allemaal dezelfde belastingwetten en -regels?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:08 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
De accountantskantoor zal volgens de wettelijke regels de balans en winst- en verliesrekening opstellen. Plus een accountantskantoor haalt het maximale voor jou eruit. Zowel bij de jaarrekening als de IB.
Ik denk dat een accountantskantoor geen lager belastbaar inkomen weet te creëren dan ikzelf. Ik ken mijn eigen situatie namelijk het beste.quote:Ik vraag me af of jij dat zelf ook gedaan hebt.
Dus feitelijk doet een accountantskantoor niets meer dan ik zelf al doe. Alleen betaal ik er nog een keer voor.quote:Ja ja, jij denk dat ervaren accountants (100 -150 per uur) je jaarrekening maken? Dan doen alleen de stagiaires en assistent accountants. Voor de stagiaires wordt 25-30 euro gerekend. Die voeren alleen de cijfers in de kolommenbalans (= de balans en winst- en verliesrekening) en ze kijken na of je hetgeen wat je gedaan hebt ook goed is. Zo niet, dan worden correcties aangebracht. Paar uurtjes is dit gebeurd.
Hier moest ik even lachen, sorry.quote:Jaarrekening van een eenmanszaak is zo gemaakt. En als jij alle IB gegevens goed bewaart aan hun geeft, hebben ze ook je aangifte IB binnen een halfuur - uur gemaakt.
Hoezo niet? Het is een topic voor de aangifte inkomstenbelasting. Alle vragen die we hier gesteld hebben, zijn aan die aangifte gerelateerd.quote:Maak een topic aan als je behoeft hebt aan informatie. Help ik je daar wel verder. Dit hoort hiet niet thuis.
Ik quote:quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:40 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat de ene veel voordeliger is? Het is inderdaad handiger als je de studiekosten zo laag mogelijk houdt.
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:08 schreef Eppie_NL het volgende:
Ik zal morgen een berekening maken wat het verschil is tussen iemand die ¤ 6.000 als werkelijke studiekosten heeft en iemand met ¤ 2.000 als werkelijke studiekosten. Je kan zo de voordelen bepalen.
Maar in je voorbeeld (zoals met de computers) doe je het voor komen alsof het verstandig is om maar zoveel mogelijk kosten te maken om op die manier voor een zo hoog mogelijke aftrek te zorgen.quote:Maar bepaalde opleidingen hebben dus 3000 - 7000 als collegeld geld en dan kom je vaak in situatie 2 terecht.
Als ik een opleiding volg en ik moet 2000 collegeld betalen en 4.000 overige studiekosten (boeken etc.).
Dat geld ben je zoiezo kwijt. Je hebt niet voor niets de opleiding gekozen. Een paar jaar erna ga je namelijk je mooie beroep uitoefenen.
Dan is het toch mooi dat je via de IB als nog een hoge aftrekpost kan krijgen en dus wat terug kan krijgen (of minder belasting betalen).
Situatie 2 is met name voor de studenten die enorme studiekosten hebbem.
Ik val onder situatie 1. Collegeld is "maar" 1.600 en mijn boeken etc. kosten 400. Ik krijg ook wat belasting terug door die aftrekpost, maar niet zoveel als studenten die enorme studiekosten hebben.
Je, hebt te maken met wettelijke en fiscale regels. Die zijn idd voor iedereen gelijk.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Die wettelijke regels zijn toch voor iedereen gelijk? Of gebruikt een accountantskantoor deze regels op een andere manier? Kun je een voorbeeld geven wat een accountantskantoor er meer maximaal uit kan halen dan ikzelf? We gebruiken toch allemaal dezelfde belastingwetten en -regels?
[..]
Ik denk dat een accountantskantoor geen lager belastbaar inkomen weet te creëren dan ikzelf. Ik ken mijn eigen situatie namelijk het beste.
[..]
Dus feitelijk doet een accountantskantoor niets meer dan ik zelf al doe. Alleen betaal ik er nog een keer voor.
[..]
Hier moest ik even lachen, sorry.
[..]
Hoezo niet? Het is een topic voor de aangifte inkomstenbelasting. Alle vragen die we hier gesteld hebben, zijn aan die aangifte gerelateerd.
Kijk maar in het topic van 2006, 2007 en 2008. Daar zijn dergelijke vragen ook gesteld en beantwoord.
Ja ik heb net die voordelen berekend. De student bij situatie 1 moet 544 minder belasting betalen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik quote:
[..]
[..]
Maar in je voorbeeld (zoals met de computers) doe je het voor komen alsof het verstandig is om maar zoveel mogelijk kosten te maken om op die manier voor een zo hoog mogelijke aftrek te zorgen.
Vandaar ook de vraag of je een voorstander bent van een zo hoog mogelijke hypotheek omdat je een zo groot mogelijke woning wilt kopen. Want ja, na een paar jaar zijn de huizenprijzen toch gestegen en verkoop je huis huis met winst. En door de hoge renteaftrek krijg je meer geld terug.
In één keer ten laste van het resultaat.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:00 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Je, hebt te maken met wettelijke en fiscale regels. Die zijn idd voor iedereen gelijk.
Zoals met die laptops en computers. Wat heb jij ermee gedaan?
geactiveerd en vervolgens willekeurig afgeschreven.quote:Hoe heb jij die in de administratie verwerkt?
Ja dus. En willekeurig ook nog.quote:Heb je ook afgeschreven?
ieder kwartaal.quote:Andere vragen: Draag je BTW af?
Ja dus.quote:Doe je ook BTW aangiftes?
Ja en weet jij dat dit alleen maar uitstel van belastingbetaling is?quote:Weet je wat FOR is?
Ga door.quote:En zo kan ik wel verder gaan.
Ik.quote:Toch kan een accountantskantoor er meer uit halen. Wie zegt dat jij alles volgens de regels hebt gedaan?
Ja.quote:Heb je ook alle mogelijke fiscale voordelen gepakt?
Echt niet!quote:Daarnaast wordt alles pas definitief als jij het met de ervaren accountant hebt besproken en goedkeuring hebt gegeven.
Belastingdienst mag langs komen. De koffie staat klaar.quote:Kan je nog van mening zijn dat jij een lagere belastbaar inkomen kan creëren. Alles op kosten boeken en de winst uit onderming zo laag mogelijk krijgen dus bij aangifte hoef je minder winst uit onderneming mee te nemen en dus minder belasting. Ja, tot de belastingdienst ff langs komt?![]()
Ja, voor de gemiddelde particulier met een dienstbetrekking en eigen woning misschien. Niet die van een ondernemer. Juist met die aangiften ben je een paar uur zoet om het fiscale optimum uit te zoeken.quote:Waarom moest je lachen? Toch is het zo. IB is zo gemaakt.![]()
Wat doet het er toe wanneer ik die heb gekocht? Ga er maar vanuit dat ze allemaal in 2009 zijn aangeschaft als dat voor het beantwoorden van je vraag iets uit maakt.quote:Je hebt nou 4 computers he? Wanneer heb je die gekocht?
Ja, ik ben een zelfstandig assistent accountant. Denk je nou echt dat ik nooit IB aangiftes maak?quote:Ja, voor de gemiddelde particulier met een dienstbetrekking en eigen woning misschien. Niet die van een ondernemer. Juist met die aangiften ben je een paar uur zoet om het fiscale optimum uit te zoeken.
Gelukkig weet ik beide goed te combineren aangezien het mijn dagelijkse werk is.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:17 schreef Eppie_NL het volgende:
Je kan alles zelf uitzoeken en invullen of je laat het door een accountantskantoor doen. Het is maar wat de ondernemer beter vindt.![]()
lieve Eppie_NLquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:17 schreef Eppie_NL het volgende:
Je kan alles zelf uitzoeken en invullen of je laat het door een accountantskantoor doen. Het is maar wat de ondernemer beter vindt.![]()
Heb je mij niet horen zeggen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:17 schreef Eppie_NL het volgende:
Ja, ik ben een zelfstandig assistent accountant. Denk je nou echt dat ik nooit IB aangiftes maak?
Uit ervaring weet ik dat de meeste assistenten geloven wat het programma aangeeft als er cijfertjes worden ingevuld. Nagaan wat het weglaten of toevoegen van posten voor invloed heeft, kunnen de meesten niet. Daarvoor vertrouwen ze op de programmatuur en kan een aangifte dus ook in een half uurtje gedaan worden.quote:Paar uur fiscale optimum? Zoals wat?
Zoals gezegd: het is een kwestie van naar het totaal kijken. Niet naar één post. Het opvoeren van willekeurige afschrijving heeft ook invloed op andere posten. Blijkbaar hou je daar geen rekening mee want ander had je het niet in een paar minuten geregeld.quote:Willekeurige afschrijving (bij je eenmanszaak) zo bepalen dat je een bepaalde winst uit onderneming hebt die recht geeft op hogere fiscale aftrekposten kan behalen en dus in lagere belastingschijf te komen is minuten werk.
Hulp wordt altijd gewaardeerd. Maar zoals Nizno zegt: wees voorzichtig met uitspraken als je de achtergrond en alle feiten niet kent.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:37 schreef Eppie_NL het volgende:
Ja, weet ik veel. Ik probeerde hem ook maar te helpen.![]()
En ook ik weet niet alles. Daarom proberen we elkaar scherp te houden.quote:Maar ik zie al dat ie idd genoeg weet.![]()
Voor het stukje studiekosten zou je die naast de uitleg van DJ van voorgaande jaren kunnen leggen. Die is ongeveer zo uitgebreid als de jouwe en misschien kom je nog iets tegen waardoor je nog meer voordeel hebt.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:37 schreef Eppie_NL het volgende:
Ja, weet ik veel. Ik probeerde hem ook maar te helpen.![]()
Maar ik zie al dat ie idd genoeg weet.![]()
Ik los meestal ook alles zelf op. Als ik iets niet weet en dus moet opzoeken doe dat ook via internet en kom ik wellicht wat op WGR tegen dat me verder helpt. Maar vaak kom ik hier niet idd.
Toevallig kwam ik vorige week erachter dat ik mogelijk een aftrekpost studiekosten heb en die heb ik zelf uitgewerkt, maar of het goed is heb ik ook niet gehoord (die afschrijvingskosten computers moeten wel weg).
Ik wou MAW ook maar helpen.
![]()
Nee, hoor.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hulp wordt altijd gewaardeerd. Maar zoals Nizno zegt: wees voorzichtig met uitspraken als je de achtergrond en alle feiten niet kent.
[..]
En ook ik weet niet alles. Daarom proberen we elkaar scherp te houden.
BTW: ik hoop niet dat je het te persoonlijk hebt opgevat. Dat was niet de bedoeling.
HEY!! Je gaat mijn vrienden bij de belastingdienst niet uitschelden, hè!quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:46 schreef Nizno het volgende:
Net als wat MAW zegt... het is niet persoonlijk geweest wat hier gebeurde. Hulp is heel goed. En nuttig ook als het om de schoften van de BD gaat
Hoe meer geld je bij de staat weg kan houden, hoe beter!
Les voor een volgende keer: eerst vragen, dan pas antwoorden.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:48 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Nee, hoor.
Ik lig er totaal niet wakker van.![]()
Had me alleen wel wat typewerk kunnen besparen.
Daarom is inlezen ook zo belangrijkquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:48 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Nee, hoor.
Het is erg belangrijk om te weten dat als je als ondernemer in 1 kolom dingen gaat wijzigen je dat mee moet nemen naar alle andere onderdelen van je aangifte, waardoor 1 wijziging meteen veel werk kan veroorzaken op plaatsen dat je het niet zou verwachten.quote:Uit ervaring weet ik dat de meeste assistenten geloven wat het programma aangeeft als er cijfertjes worden ingevuld. Nagaan wat het weglaten of toevoegen van posten voor invloed heeft, kunnen de meesten niet. Daarvoor vertrouwen ze op de programmatuur en kan een aangifte dus ook in een half uurtje gedaan worden.
Op mijn eigen aangifte heb ik dagen zitten rekenen om te zorgen dat de winst, de aftrekposten, de fiscale correctie en het box 3 gebeuren netjes op elkaar aan sluit en te verantwoorden is.
De meeste accountantskantoren kijken hier niet naar want dat kost tijd en tijd is geld en dat wil je klant meestal niet betalen. Daarbij: dat soort berekeningen maken de meeste assistenten niet omdat ze die ervaring niet hebben.
[..]
Zoals gezegd: het is een kwestie van naar het totaal kijken. Niet naar één post. Het opvoeren van willekeurige afschrijving heeft ook invloed op andere posten. Blijkbaar hou je daar geen rekening mee want ander had je het niet in een paar minuten geregeld.
Vraag en antwoord, klopt op zich wel. Alleen als je dingen neerzet als 'waarheid' zonder alle achtergrond info te kennen kun je je op erg glad ijs begeven. In dit geval was het MAW... Maar stel dat het een willekeurige user was geweest die nu helemaal in jubel was geweest dat hij bakken met geld terug zou krijgen en dan uiteindelijk blijkt dat in zijn situatie het niet van toepassing is.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:48 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Nee, hoor.
Jij stelt een vraag en ik geef antwoord.
Ik heb het gevoel dat je misschien fiscaal niet het maximale voor jezelf eruit hebt gehaald. Maar paar posts later merk ik dat je genoeg weet. Wat is het probleem dan? Geen toch?![]()
ik scheld niet.. ik zeg alleen dat het schoften zijn, omdat ze zo ontzettend veel geld binnen slepen...quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
HEY!! Je gaat mijn vrienden bij de belastingdienst niet uitschelden, hè!
Anders ga ik een topicreport sturen naar de MOD's.
Het lijkt net callcenterwerk. Probleem vaststellen door uit te vragen... En dan pas naar een oplossing gaan kijkenquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Les voor een volgende keer: eerst vragen, dan pas antwoorden.
En deze les zal ik niet in rekening brengen.
Ja, je zal wel gelijk hebben dat de assistenten minder op zulke dingen letten. Maar die worden dan ook door de fiscalisten en de ervaren accountants op hun vingers getikt. De fiscalisten en accountants zien direct welke voordelen behaald kunnen worden door met bepaalde posten te spelen. Zoals spelen met willekeurige afschrijving, dividendbelasting etc.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heb je mij niet horen zeggen.
[..]
Uit ervaring weet ik dat de meeste assistenten geloven wat het programma aangeeft als er cijfertjes worden ingevuld. Nagaan wat het weglaten of toevoegen van posten voor invloed heeft, kunnen de meesten niet. Daarvoor vertrouwen ze op de programmatuur en kan een aangifte dus ook in een half uurtje gedaan worden.
Op mijn eigen aangifte heb ik dagen zitten rekenen om te zorgen dat de winst, de aftrekposten, de fiscale correctie en het box 3 gebeuren netjes op elkaar aan sluit en te verantwoorden is.
De meeste accountantskantoren kijken hier niet naar want dat kost tijd en tijd is geld en dat wil je klant meestal niet betalen. Daarbij: dat soort berekeningen maken de meeste assistenten niet omdat ze die ervaring niet hebben.
[..]
Zoals gezegd: het is een kwestie van naar het totaal kijken. Niet naar één post. Het opvoeren van willekeurige afschrijving heeft ook invloed op andere posten. Blijkbaar hou je daar geen rekening mee want ander had je het niet in een paar minuten geregeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |