Fiscaal loon natuurlijk. Het woord zegt het al.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:36 schreef Ori het volgende:
In het scherm met 'Loon en dergelijke' bij 'loon', moet je daar het bruto of fiscaal loon invullen? Op mijn laatste loonstrook bij de cumulatieve jaartotalen staan beide vermeld.
Op basis van je aangifte van 2009 wordt er alsnog gekeken of je teveel of te weinig als voorschot hebt ontvangen. Voor het verschil ontvang je alsnog een aanslag.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:59 schreef HarryP het volgende:
Mijn jaaropgave nog niet.
Maar ik heb nog zorgtoeslag en kindgebondenbudget van de belastingdienst tegoed van 2009.
Voor 2010 weet ik nog niet wat mijn toetsingsinkomen is voor die toeslagen kan ik gewoon iets "schatten" en krijg ik aan het einde van het jaar een afrekening (ook als ik tehoog schat en nog geld van de belastingdienst zou moeten krijgen)?
Ja, dit is al bekend.quote:Is er al bekend hoeveel belastingkorting je krijgt bij ouderschapsverlof?
Ja, dat is vaak voldoende.quote:Op zondag 3 januari 2010 02:44 schreef janatwork het volgende:
Net even het aangifte programma doorgespit. Dit jaar ben ik zonder diploma gestopt met studeren en is mijn prestatiebeurs een lening geworden. Het is in mijn geval discutabel of het nog mogelijk is om binnen de gestelde 10 jaar een diploma te halen en zo mijn lening tot een gift om te zetten. Ik ben ondertussen aan een MBO opleiding begonnen en heb geen enkele reden om aan te nemen dat ik binnen 3 jaar een HBO of WO studie zal afronden. Kan ik dan aannemen dat 2009 het jaar is waarin mijn prestatiebeurs tot een lening vervalt? Zo nee, wanneer dan wel? Als ik begin met terug betalen? Of als de 10 jaar daadwerkelijk verstreken zijn?
Als ik het programma dan goed begrijp mag ik nu al mijn studiekosten die ik de afgelopen jaren gemaakt heb opgeven als aftrekpost. Uiteraard ben ik zo stom geweest om amper bonnetjes te bewaren (ja stom...) en zit ik nu met een bewijslast probleem. Wat gaat de belastingdienst accepteren als aftrekpost zonder bon? Bijvoorbeeld:
- Is een bankafschrift waarop het collegegeld word afgeschreven genoeg bewijs?
Bij een controle wil de inspecteur bewijs dat je betaald hebt maar als de rest wel in orde is en je daadwerkelijk geen afschriften hebt of aankoopbewijs dan wil men nog wel eens coulant zijn vooral als het 1-op-1 loopt met de aangifte. Al moet ik zeggen dat het wel lastig zal zijn om de oude prijzen te onderbouwen die je betaald hebt in het verleden als je geen aankoopbewijs hebt.quote:- Kan ik een verplichte boekenlijst als bewijs opvoeren?
Heb je geen afschriften met omschrijving "boekenwinkel X" komt dan wel ver maar weer afhankelijk van hoeveel andere gaten er zijn en mits redelijk.quote:- Hoe zit het met de pinbetalingen die ik bij de studieboekwinkel heb gedaan?
Er wordt niets beloond. Je krijgt een last doordat je faalt en je kan die last aftrekken van de belasting zodat je iets minder faalt. Iemand die slaagt die kreeg in feite gratis geld en wordt dus beloond.quote:Iemand nog andere ideeën om gemaakte studiekosten te bewijzen?
Sowieso vind ik het een beetje een rare regeling. Ik faal met studeren en de overheid beloond dat met een aftrekpost...
Ja.quote:Op zondag 3 januari 2010 09:54 schreef willempjewever het volgende:
Krijg je na het opgeven van de inkomstenbelasting 2009 automatisch een definitieve vaststelling van de kinderopvangtoeslag van 2009?
Ohhh, dan ben je te laat. Dan krijg je boetes en rente. En als je niet oppast ook nog een inspecteur die 10 jaar terug gaat om te kijken of je niet iets hebt te verbergen in een belastingparadijs!quote:Op zondag 3 januari 2010 10:00 schreef JumpingJacky het volgende:
TVP voor mijn aangifte in september of zo...![]()
als je tenminste een toeslag kreeg in 2009.quote:
Uiteraard maar daar ga ik voor het gemak vanuit als er gevraagd wordt om een definitieve vaststelling.quote:Op zondag 3 januari 2010 10:24 schreef Nizno het volgende:
[..]
als je tenminste een toeslag kreeg in 2009.
Of een aanvraag had ingediend.
Dank je voor de antwoorden. Alleen de eerste vraag staat nog open misschien weet MAW hier een antwoord op?quote:Op zondag 3 januari 2010 03:01 schreef Fokski het volgende:
[..]
Ja, dat is vaak voldoende.
[..]
Bij een controle wil de inspecteur bewijs dat je betaald hebt maar als de rest wel in orde is en je daadwerkelijk geen afschriften hebt of aankoopbewijs dan wil men nog wel eens coulant zijn vooral als het 1-op-1 loopt met de aangifte. Al moet ik zeggen dat het wel lastig zal zijn om de oude prijzen te onderbouwen die je betaald hebt in het verleden als je geen aankoopbewijs hebt.
[..]
Heb je geen afschriften met omschrijving "boekenwinkel X" komt dan wel ver maar weer afhankelijk van hoeveel andere gaten er zijn en mits redelijk.
[..]
En wat is de beste manier van handelen? Aangifte doen met een zo goed mogelijke maar beperkt onderbouwde schatting. En op het moment dat de belasting inspecteur vragen heeft kijken met welke kosten hij wel en niet akkoord gaat? Of kan ik beter alle discutabele kosten weg laten?quote:Op zondag 3 januari 2010 02:44 schreef janatwork het volgende:
Net even het aangifte programma doorgespit. Dit jaar ben ik zonder diploma gestopt met studeren en is mijn prestatiebeurs een lening geworden. Het is in mijn geval discutabel of het nog mogelijk is om binnen de gestelde 10 jaar een diploma te halen en zo mijn lening tot een gift om te zetten. Ik ben ondertussen aan een MBO opleiding begonnen en heb geen enkele reden om aan te nemen dat ik binnen 3 jaar een HBO of WO studie zal afronden. Kan ik dan aannemen dat 2009 het jaar is waarin mijn prestatiebeurs tot een lening vervalt? Zo nee, wanneer dan wel? Als ik begin met terug betalen? Of als de 10 jaar daadwerkelijk verstreken zijn?
Zoals het er nu naar uitziet zou ik een aftrekpost van rond de 10.000 euro hebben(5 jaar studie a +- 2000 euro normbedrag). Het afronden van een studie zou een kwijtschelding van een gift ter hoogte van 12*5*E220=E10560 opleveren. Het principe prestatiebeurs word hiermee wel erg onder druk gezet.quote:Er wordt niets beloond. Je krijgt een last doordat je faalt en je kan die last aftrekken van de belasting zodat je iets minder faalt. Iemand die slaagt die kreeg in feite gratis geld en wordt dus beloond.
Je vergeet dat ik die 10000 E natuurlijk al wel heb gehad. In mijn geval krijg ik dus 14000 en moet ik er 10000 terug betalen.Nu hou ik dus 4000 over ipv 10000 bij het afronden van een studie.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:53 schreef Fokski het volgende:
slagen = 10.000 kwijtschelding
falen = lening van 10.000 waarvan 30-40% via de belasting terug kan worden gekregen indien de studiekosten zijn gemaakt = 6.000 lening.
+10.000 of -6.000 is toch een verschil van 16.000 EUR in jouw geval. Toch een aardig gat tussen op tijd slagen en niet.
Je krijgt bericht van IBG wanneer een beurs tot een lening is omgezet. Van dat moment moet je uitgaan.quote:Op zondag 3 januari 2010 02:44 schreef janatwork het volgende:
Net even het aangifte programma doorgespit. Dit jaar ben ik zonder diploma gestopt met studeren en is mijn prestatiebeurs een lening geworden. Het is in mijn geval discutabel of het nog mogelijk is om binnen de gestelde 10 jaar een diploma te halen en zo mijn lening tot een gift om te zetten. Ik ben ondertussen aan een MBO opleiding begonnen en heb geen enkele reden om aan te nemen dat ik binnen 3 jaar een HBO of WO studie zal afronden. Kan ik dan aannemen dat 2009 het jaar is waarin mijn prestatiebeurs tot een lening vervalt? Zo nee, wanneer dan wel? Als ik begin met terug betalen? Of als de 10 jaar daadwerkelijk verstreken zijn?
Heb je de kosten van de vijf jaar studie allemaal in één keer betaald? Want je kunt geen studiekosten van vijf jaar in één jaar aftrekken als je deze niet in dat jaar betaald hebt.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:47 schreef janatwork het volgende:
[..]
Zoals het er nu naar uitziet zou ik een aftrekpost van rond de 10.000 euro hebben(5 jaar studie a +- 2000 euro normbedrag). Het afronden van een studie zou een kwijtschelding van een gift ter hoogte van 12*5*E220=E10560 opleveren. Het principe prestatiebeurs word hiermee wel erg onder druk gezet.
Ik baseer mij ook alleen maar op wat de help functie van het aangifte programma mij zegt:quote:Op zondag 3 januari 2010 13:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heb je de kosten van de vijf jaar studie allemaal in één keer betaald? Want je kunt geen studiekosten van vijf jaar in één jaar aftrekken als je deze niet in dat jaar betaald hebt.
Ik heb mijn kosten over 5 jaar gemaakt. Maar volgens het aangifte programma zou ik die in het jaar dat ik definitief een lening heb gekregen af mogen trekken.quote:Uw situatie:
B Is in 2009 deze rentedragende lening over een eerder jaar definitief niet omgezet in een gift?
Wat kunt u doen?
U kunt in 2009 alsnog het bedrag aftrekken dat u in dat eerdere jaar niet mocht aftrekken omdat u toen een prestatiebeurs had.
Dit haal ik uit je oorspronkelijke vraag.quote:Op zondag 3 januari 2010 02:44 schreef janatwork het volgende:
Dit jaar ben ik zonder diploma gestopt met studeren en is mijn prestatiebeurs een lening geworden.
Met als gevolg:quote:Is in 2009 uw prestatiebeurs over een eerder jaar omgezet in een rentedragende lening?
quote:Uw aftrek studiekosten voor de jaren waarop de prestatiebeurs betrekking had, hoeft niet aangepast te worden.
Het is mij denk ik duidelijk. Mijn prestatiebeurs is momenteel een lening dus voor 2009 zijn mijn eerder gemaakte studiekosten niet aftrekbaar. Op het moment dat mijn prestatiebeurs definitief niet is omgezet in een gift mag ik de kosten van de jaren daarvoor gaan aftrekken.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dit haal ik uit je oorspronkelijke vraag.
Hier is dus niet de optie B van toepassing maar de optie A.
[..]
Met als gevolg:
[..]
Ik heb het inderdaad mis maar jij moet het ook anders zien. Je hebt 10.000 EUR kosten gemaakt, je hebt 10.000 EUR beurs gekregen. Indien de beurs een lening blijft heb je het zelf moeten betalen en krijg je van de 10.000 EUR kosten 4.000 EUR terug via de belasting en heb je een lening van 10.000 EUR open staan die wegvalt tegen de 10.000 beurs die je hebt ontvangen. Oftewel je hebt kortgezegd 6.000 EUR aan kosten gemaakt. Wordt de lening kwijtgescholden dan zijn de 10.000 EUR kosten gedekt door 10.000 EUR beurs en heb je dus niets hoeven betalen. Je moet dit niet zozeer vanuit de ingaande kant zien maar vanuit de uitgaande kant. Iemand die slaagt maakt geen kosten daar waar jij 6.000 EUR aan kosten maakt en dan ook nog zonder diploma zit.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:19 schreef janatwork het volgende:
[..]
Je vergeet dat ik die 10000 E natuurlijk al wel heb gehad. In mijn geval krijg ik dus 14000 en moet ik er 10000 terug betalen.Nu hou ik dus 4000 over ipv 10000 bij het afronden van een studie.
quote:Op zondag 3 januari 2010 14:48 schreef janatwork het volgende:
[..]
Het is mij denk ik duidelijk. Mijn prestatiebeurs is momenteel een lening dus voor 2009 zijn mijn eerder gemaakte studiekosten niet aftrekbaar. Op het moment dat mijn prestatiebeurs definitief niet is omgezet in een gift mag ik de kosten van de jaren daarvoor gaan aftrekken.
Lijkt me inderdaad het meest handige. Denk niet dat we je dat hier kunnen gaan vertellen.quote:De vraag blijft dan natuurlijk wanneer de IBG mij dit gaat mededelen en of de regels dan niet al veranderd zijn. Maar hier zal ik de IBG wel even over bellen.
Ik ben het met je eens hoor. Het niet afronden van een studie kost gewoon heel veel geld (niet alleen lening maar ook minder inkomsten de rest van mijn leven)quote:Op zondag 3 januari 2010 14:52 schreef Fokski het volgende:
[..]
Ik heb het inderdaad mis maar jij moet het ook anders zien. Je hebt 10.000 EUR kosten gemaakt, je hebt 10.000 EUR beurs gekregen. Indien de beurs een lening blijft heb je het zelf moeten betalen en krijg je van de 10.000 EUR kosten 4.000 EUR terug via de belasting en heb je een lening van 10.000 EUR open staan die wegvalt tegen de 10.000 beurs die je hebt ontvangen. Oftewel je hebt kortgezegd 6.000 EUR aan kosten gemaakt. Wordt de lening kwijtgescholden dan zijn de 10.000 EUR kosten gedekt door 10.000 EUR beurs en heb je dus niets hoeven betalen. Je moet dit niet zozeer vanuit de ingaande kant zien maar vanuit de uitgaande kant. Iemand die slaagt maakt geen kosten daar waar jij 6.000 EUR aan kosten maakt en dan ook nog zonder diploma zit.
wanneer heb je de laatste ingezonden? (en wanneer de andere twee?quote:Op zondag 3 januari 2010 21:42 schreef Ml-etje het volgende:
Halverwege vorig jr een woning gekocht, het bedrag aan teruggave over 2010 is adhv 2009 al bepaald.
Het bedrag is dus gebaseerd op een half jr EW bezit..
Heb inmiddels al 3 x een VA 2010 ingezonden..geen van allen te zien bij de 0800 dames en heren![]()
Iemand enig idee hoe ik die VA daar wel zichtbaar krijg?
Ik ben november begonnen, laatste was 15 dec.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:44 schreef Nizno het volgende:
[..]
wanneer heb je de laatste ingezonden? (en wanneer de andere twee?
Zal ik het kantoor zelf maar bellen? Aangezien ze wilden dat ik het aangetekend verzondquote:Op zondag 3 januari 2010 21:46 schreef ManAtWork het volgende:
Je kunt nog een schriftelijk verzoek indienen die je rechtstreeks verstuurd naar het belastingkantoor waar je onder valt. Uiteraard met vermelding dat je al een 3-tal keren de elektronische versie hebt ingediend.
Voor de duidelijkheid kun je een uitdraai van hetgeen je hebt ingestuurd bijvoegen.
Toegegeven, het is niet zoals het zou moeten gaan maar je bent echt niet de enige.
(Of laat een (bevriende) belastingadviseur even bellen met de rechtstreekse becon-lijn. Die weten vaak wel door te dringen tot de juiste inspecteur.)
Dan is het logisch dat je nog geen reactie hebt ontvangen.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:52 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ik ben november begonnen, laatste was 15 dec.
Als je een direct nummer hebt, kun je inderdaad ook zelf bellen.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:53 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Zal ik het kantoor zelf maar bellen? Aangezien ze wilden dat ik het aangetekend verzond.
Heb geen vriendjes aldaar
quote:Op zondag 3 januari 2010 21:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je een direct nummer hebt, kun je inderdaad ook zelf bellen.
Dat inderdaad.... En het stomste is dat medewerkers binnen die 6 tot 8 weken ook niet mogen zeggen dat het binnen is.. Als de tijd overschreden is dan pas gaan zij zeggen dat ze hem zien...quote:Op zondag 3 januari 2010 21:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan is het logisch dat je nog geen reactie hebt ontvangen.
Ze hebben normaal 6 weken de tijd om het verzoek te verwerken. En aangezien je in de tussentijd weer een nieuwe hebt ingediend, zal die termijn weer opnieuw gaan lopen.
Je hebt grote kans dat het verzoek nog in de pijplijn zit en nog niet is toegewezen.
Nee, er zijn weinig gangbare aftrekkosten die zoveel voor kwamen als die op de ziektekosten. Een verre tweede kan studiekosten zijn, reiskosten worden vaak door de werkgever vergoedt en kinderen spelen vaak geen rol bij de meeste bezoekers hier. Voor de rest zal het eerder specifieke aftrekkosten zijn dan veel voorkomende.quote:Op zondag 3 januari 2010 22:10 schreef Daph_ het volgende:
Tvp! Net even snel ingevuld in het aangifteprogramma en krijg op basis van huidige gegevens ruim ¤ 1.700 terugDe huisapotheek en aanvullende zorgverzekering kunnen niet meer worden opgevoerd, zijn er nog andere posten die vrij veel voorkomen/door iedereen mogen worden opgevoerd? Ik zal zelf even gaan neuzen ook, maar wellicht heeft iemand hier nog tips
Okee thanksquote:Op zondag 3 januari 2010 22:17 schreef Fokski het volgende:
[..]
Nee, er zijn weinig gangbare aftrekkosten die zoveel voor kwamen als die op de ziektekosten. Een verre tweede kan studiekosten zijn, reiskosten worden vaak door de werkgever vergoedt en kinderen spelen vaak geen rol bij de meeste bezoekers hier. Voor de rest zal het eerder specifieke aftrekkosten zijn dan veel voorkomende.
Hoi je geeft aan studiekosten te hebben gemaakt.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:59 schreef janatwork het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens hoor. Het niet afronden van een studie kost gewoon heel veel geld (niet alleen lening maar ook minder inkomsten de rest van mijn leven)
Ik vind alleen dat ik (en andere gesjeesde studenten) geen recht zouden moeten hebben op die belastingteruggaaf. Maar dat is meer een politieke mening.
Als je het nog niet hebt aangevraagd zul je het alsnog moeten aanvragen. Tip: doe dit nu alvast door het programma op www.toeslagen.nl te gebruiken. Een eventuele afrekening volgt dan wel nadat je aangifte is verwerkt.quote:Op zondag 3 januari 2010 22:40 schreef Spiegelei het volgende:
Ik heb m'n jaaropgaaf nog niet gekregen dus ik heb nog geen aangifte gedaan, mar toch al even een aantal vraagjes.
1) Ik ben in 2009 minder gaan werken. Voorheen kreeg ik door de hoogte van mijn loon geen zorgtoeslag. Nu kom ik daar over 2009 volgens mij wel voor in aanmerking.
vraag: Als ik straks de aangifte 2009 doe, komt dit dan vanzelf naar voren of moet ik dat apart aanvragen?
Vanaf het moment dat je er recht op hebt. 1 maart dus.quote:2) Ik ben begonnen met een hbo studie waarvoor ik nog studiefinanciering kon ontvangen, dat wist ik niet!
Ik ben officieel 1 maart 2009 begonnen met de studie, maar heb m'n studiefinanciering i.v.m. met het anders overschrijden van de bijverdiengrens over 2009 pas in laten gaan per 1 juni 2009. Nu zie ik dat ik eventueel een aftrekpost kan opvoeren voor mijn studiekosten, maar daarbij wordt gezegd dat je dan de studiefinanciering moet meetellen waar je recht op had ookal heb je die niet (of later?) aangevraagd. Tja, ik kon ook wel per 1 maart 2009 stufi ontvangen maar dan had ik die per 1 september 2009 weer stop moeten zetten vanwege de bijverdiengrens (en anders boete en terugbetalen enzo). Bijkomende reden om de stufi later in te laten gaan is dat ik in november 2009 30 jaar ben geworden en na je 30e stopzetten betekent geen stufi meer. Door pas per 1 juni 2009 te beginnen met de stufi kan ik er ook dit jaar tot ongeveer juni 2010 (daarna overschrijd ik de bijverdiengrens) gebruik van maken.
lang verhaal maar goed: moet ik nu stufi rekenen vanaf 1 maart 2009? of gewoon vanaf 1 juni 2009?
Nee, reiskosten kun je niet opvoeren als studiekosten.quote:Verder heb ik natuurlijk een studenten OV: heel handig, maar niet altijd. Ik doe de studie als afstandsstudent. Als ik naar "school' moet kost me dat zo'n 3,5 uur met de trein. Dat doe ik ook gewoon, maar soms moet ik vroeg in de ochtend aanwezig zijn en dan kan ik niet eens met de trein op tijd aanwezig zijn dus moet ik met de auto (is 2,5 uur mits geen gedoe op de weg). Mag ik die reiskosten ook als studiekosten opvoeren? En tegen welke vergoeding dan?
Sowieso, mag je treinkaartjes opvoeren (waar je met je weekOV in het weekend dus ook al 40% korting krijgt)als studiekosten?
Dan zien we dan de rest van de vragen wel.quote:oh en gelijk tvp voor als ik echt aan het invullen ga beginnen...
Sorry schat, daar corrigeer ik je.. Als je een aanvraag 2009 hebt gedaan met 100000 euro aan inkomen krijg je wel automatisch een correctie naar het juiste inkomen. Je hebt namelijk dan een toekenning 0 gekregen.quote:Op zondag 3 januari 2010 22:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je het nog niet hebt aangevraagd (ook al is het door middel van een te hoog toetsingsinkomen op te geven) zul je het alsnog moeten aanvragen. Tip: doe dit nu alvast door het programma op www.toeslagen.nl te gebruiken. Een eventuele afrekening volgt dan wel nadat je aangifte is verwerkt.
[..]
Je hebt gelijk. Zoals jij het er neer zet, bedoelde ik het ook. Ik gooide alleen twee zinnen door elkaar. (Snelheid: tijd is geld.quote:Op zondag 3 januari 2010 22:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
Sorry schat, daar corrigeer ik je.. Als je een aanvraag 2009 hebt gedaan met 100000 euro aan inkomen krijg je wel automatisch een correctie naar het juiste inkomen. Je hebt namelijk dan een toekenning 0 gekregen.
Okee die snap ik even niet.quote:Op zondag 3 januari 2010 22:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
Sorry schat, daar corrigeer ik je.. Als je een aanvraag 2009 hebt gedaan met 100000 euro aan inkomen krijg je wel automatisch een correctie naar het juiste inkomen. Je hebt namelijk dan een toekenning 0 gekregen.
Wat je zegt klopt wel ware het niet dat de fiscus alleen maar een afrekening opstelt voor mensen die ook zorgtoeslag hebben aangevraagd. En dat heb je nog niet. Je moet dus eerst zorgen dat je 'in het systeem' komt te zitten.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:27 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Okee die snap ik even niet.
Ik heb al een voorlopige aanslag IB 2009 ivm maandelijkse HRA, die is door de belastingdienst zelf opgesteld afgaande van de gegevens van een voorgaand jaar. Nu ga ik straks mijn definitieve opgave doen met de "echte"/juiste gegevens en aangezien ik dus aanzienlijk in loon achteruit ben gegaan kom ik nu ondermeer in aanmerking voor zorgtoeslag. Moet ik die zorgtoeslag dan toch apart aanvragen? Dat vind ik een beetje krom aangezien de benodigde gegevens (bruto jaalsalaris enzo) toch ook in mijn definitieve IB aangifte komen te staan? Of denk ik nou verkeerd?
Dan heb je echt niet goed gekeken want dat staat er echt wel duidelijk.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:42 schreef JoRuZ het volgende:
Hoe zit het met spaargeld boven het vrijgestelde bedrag? In het aangifte programma 2008 ben ik deze optie niet tegengekomen... Moet ik het ergens in het programma opgeven of verstrekt de bank deze gegevens aan de belastingdienst?
Ah, okee nu snap ik het, bedankt!quote:Op maandag 4 januari 2010 00:02 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat je zegt klopt wel ware het niet dat de fiscus alleen maar een afrekening opstelt voor mensen die ook zorgtoeslag hebben aangevraagd. En dat heb je nog niet. Je moet dus eerst zorgen dat je 'in het systeem' komt te zitten.
Jep dus dan zit je 6 weken te wachten (en als advies geven ze, stuur hem nog eens inquote:Op zondag 3 januari 2010 22:08 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dat inderdaad.... En het stomste is dat medewerkers binnen die 6 tot 8 weken ook niet mogen zeggen dat het binnen is.. Als de tijd overschreden is dan pas gaan zij zeggen dat ze hem zien...
Normaal gesproken is hij het waard vind ikquote:Op maandag 4 januari 2010 07:37 schreef donald_dick het volgende:
Wie heeft de Eslevier Belasting cdrom van 2010 al? en hoe vind hij hem, oftewel, is het de 55 euro waard?
Ik denk alleen niet dat je die ¤ 139,- gaat blijven zien. Ten opzichte van 2008 zijn er wel een aantal percentages veranderd waardoor je niet alles met 5% kunt aanpassen.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zojuist maar ff progje gedowneden ingevuld met alle gegevens en geschatte jaaropgave [2008 + 5%]
Op basis van die gegevens 139 euro terugNu nog ff wachten op de jaaropgave dan ff aanpassen en hopla de deur uit
Chronische ziektenkostenaftrek is wel vervallen en dat is![]()
Mijn maandelijkse teruggave was daarom al lager dit jaar![]()
enfin nu ff kijken wat ik kan shoppen voor 139 euro![]()
![]()
Het is niet de loonheffingskorting maar de ingehouden loonheffing die je kunt terugvragen.quote:Op maandag 4 januari 2010 09:23 schreef Christiaan het volgende:
Ik studeer sinds september dit jaar. Ik heb een baantje met loonheffingskorting en huur een kamer in Amsterdam. Ik krijg stufi en heb een OV. Mijn inkomen was dit jaar zo'n 4000 euro over het jaar heen. Kan ik, behalve de loonheffingskorting daarvan, nog meer aftrekposten aanvoeren of geld terugkrijgen?
Je kan toch zo'n beetje alles wat betrekking heeft op jouw situatie vinden in de aangifteprogramma en dat veranderd dan ook nauwelijks over de jaren.quote:Op maandag 4 januari 2010 07:37 schreef donald_dick het volgende:
Wie heeft de Eslevier Belasting cdrom van 2010 al? en hoe vind hij hem, oftewel, is het de 55 euro waard?
misschien handig om eerst te wachten tot je jaaropgave aanwezig is?quote:Op maandag 4 januari 2010 08:22 schreef tinny het volgende:
en hij staat op de reguliere plek nu:
http://www.belastingdiens(...)teprogramma2009.html
jetz geht los!! (of voor luie lutzers wachten tot 1 maart de vooraf ingevulde tot uw beschikking komt)
Klinkt alsof je er de komende maanden erg druk mee gaat zijn?quote:Op maandag 4 januari 2010 08:22 schreef tinny het volgende:
jetz geht los!!
nou ja druk meestal download ik het vul ik het in een soort 3-traps raket inquote:Op maandag 4 januari 2010 13:50 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Klinkt alsof je er de komende maanden erg druk mee gaat zijn?
Voor 99% geldt: invullen, verzenden en dan 5 maanden lang iedere week de vraag posten op Fok! "wanneer kan ik mijn geld verwachten?"
Ik denk alleen dat ik het rustig krijg dit jaar, nu de Belastingdienst de nogal ingewikkelde studiekostenaftrekberekening in hun programma heeft opgenomen.quote:Op maandag 4 januari 2010 15:03 schreef tinny het volgende:
[..]
nou ja druk meestal download ik het vul ik het in een soort 3-traps raket in
- ondertussen vraagje stellen aan DJ en M@W
- en daarna inderdaad 700 keer posten/zeuren dat je nog niks hebt gehad..
ik hou daar wel van... beetje terugkerend ritueel!
10 bucks says na'ah! Er komen toch wel vragen (al is het maar omdat het "onduidelijk" is welke optie je moet aanvinkenquote:Op maandag 4 januari 2010 16:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat ik het rustig krijg dit jaar, nu de Belastingdienst de nogal ingewikkelde studiekostenaftrekberekening in hun programma heeft opgenomen.
Hoe 'standaard' is je aangifte?quote:Op maandag 4 januari 2010 07:37 schreef donald_dick het volgende:
Wie heeft de Eslevier Belasting cdrom van 2010 al? en hoe vind hij hem, oftewel, is het de 55 euro waard?
Nee, je OV-jaarkaart wordt niet gezien als vergoeding. Alleen prestatiebeurs (dus 12 x ¤ ..... wat je per maand krijgt).quote:Op maandag 4 januari 2010 17:41 schreef berto125 het volgende:
Nou DJ, dan heb ik er nog 1 voor je:
Ik heb een nullening bij de ibgroep, zodat ik recht heb op een ov-studentenkaart. Verder geen recht op prestatiebeurs, niets. Wordt je ov-recht als studiefinanciering gezien en dus in geld gewaardeerd?
(Dit ivm aftrek studiekosten en ontvangen studiefinanciering)
Dank!
Nb: bij de belastingtelefoon weten ze het zelf ook niet, ze hebben me geadviseerd contact op te nemen met de inspecteur van het belastingkantoor in mijn regio.
Dat dusquote:Op maandag 4 januari 2010 18:45 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Nee, je OV-jaarkaart wordt niet gezien als vergoeding. Alleen prestatiebeurs (dus 12 x ¤ ..... wat je per maand krijgt).
Kan alsnog verwarrend zijnquote:Op maandag 4 januari 2010 18:45 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Nee, je OV-jaarkaart wordt niet gezien als vergoeding. Alleen prestatiebeurs (dus 12 x ¤ ..... wat je per maand krijgt).
quote:Op maandag 4 januari 2010 20:08 schreef sanger het volgende:
Heb hem net ook maar effe binnegehaald en geinstalleerdNu is het grote wachten op alle opgaven
Alles ingevuld, maar ik wacht tot 1 maart. Geen zin om risico te lopen dat ik iets aangegeven heb, terwijl de belastingdienst iets anders heeft gekregen van de instanties.quote:Vanaf 1 maart 2010 kunt u weer gebruikmaken van de vooraf ingevulde aangifte. Dit is een service waarbij wij alvast zo veel mogelijk gegevens invullen in uw digitale aangifte.
De gegevens, zoals uw loon en de WOZ-waarde van uw huis, gaan over 2009. Deze gegevens krijgen wij van andere instanties, zoals uw werkgever, uitkeringsinstantie of gemeente. Met deze service willen wij het u zo makkelijk mogelijk maken om aangifte te doen.
http://www.belastingdiens(...)09-09.html#P112_8255
je moet sowieso ander aangifte biljet hebben. en daarbij staat toelichting van omrekenen en alle andere info die je nodig hebt.quote:Op maandag 4 januari 2010 21:50 schreef Stuart het volgende:
Mijn inkomen komt voor 100% uit London (U.K.) dus ik krijg betaald in Britse Ponden. Moet ik mijn inkomen dan aangeven in GBP of in EUR
Let wel, ik ben nog altijd ingezetene van Nederland dus zal ook daar aangifte moeten doen
Uiteraard geef ik mijn bruto inkomen op maar geef ik ook op hoeveel belasting ik heb betaald? Moet ik ook het deel NI (National Insurance) daarbij optellen of is dat een apart verhaal wat niet onder de IB hoort
Welk biljet moet ik hebben danquote:Op maandag 4 januari 2010 22:07 schreef Nizno het volgende:
[..]
je moet sowieso ander aangifte biljet hebben. en daarbij staat toelichting van omrekenen en alle andere info die je nodig hebt.
welk biljet kun je beter 0800 0543 voor bellen.quote:Op maandag 4 januari 2010 22:11 schreef Stuart het volgende:
[..]
Welk biljet moet ik hebben danVoor de belasting woonde ik namelijk ik Nederland maar werk(te) ik in Engeland. Is dat niet een reden omdat het 'standaard' programma te gebruiken
Ik zou begrijpen dat het anders zou zijn als ik voor de belasting niet meer in Nederland woonachtig zou zijn
Heb je het over je bruto jaarsalaris of over je netto jaarsalaris. Dat je bruto jaarsalaris gelijk is gebleven bij 1500 EUR minder loonheffing kan goed, de werkgever doet dan wel iets fout maar die 1500 EUR heb je dan wel meer netto ontvangen. Is het netto gelijk gebleven dan kan je brutosalaris niet hetzelfde zijn gebleven.quote:Op maandag 4 januari 2010 23:42 schreef Innisdemon het volgende:
net even een voorlopige berekening gedaan aan de hand van de cumulatieven op de salarisstrook van december. Als ik het goed heb gedaan, zou ik 1500euro moeten betalen. Vreemde zaak. Mijn jaarsalaris is exact gelijk gebleven, maar mijn werkgever heeft veel minder (ja toevallig die 1500) minder aan voorheffing afgedragen.
Herkent iemand dit?
Ik heb het over bruto, en hoe je het ook wendt of keert, het is exact gelijk geblevenquote:Op maandag 4 januari 2010 23:52 schreef Fokski het volgende:
[..]
Heb je het over je bruto jaarsalaris of over je netto jaarsalaris. Dat je bruto jaarsalaris gelijk is gebleven bij 1500 EUR minder loonheffing kan goed, de werkgever doet dan wel iets fout maar die 1500 EUR heb je dan wel meer netto ontvangen. Is het netto gelijk gebleven dan kan je brutosalaris niet hetzelfde zijn gebleven.
Dit is niet volledig. Ondernemers die aangifte IB doen, hebben een aparte inlogcode/wachtwoord en gebruiken geen DigID.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:57 schreef Eppie_NL het volgende:
....
Let op!
Om de elektronische aangifte 2009 te ondertekenen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. .....
De eerste die het ook zouden moeten merken zijn je collega'squote:Op maandag 4 januari 2010 23:42 schreef Innisdemon het volgende:
net even een voorlopige berekening gedaan aan de hand van de cumulatieven op de salarisstrook van december. Als ik het goed heb gedaan, zou ik 1500euro moeten betalen. Vreemde zaak. Mijn jaarsalaris is exact gelijk gebleven, maar mijn werkgever heeft veel minder (ja toevallig die 1500) minder aan voorheffing afgedragen.
Herkent iemand dit?
Ik had niet voor niks een verse OP gemaakt. De OP die hier staat is een kopie van die van 2008 waarin nog een paar foutjes stonden.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:31 schreef JumpingJacky het volgende:
Uit de OP:
[..]
Dit is niet volledig. Ondernemers die aangifte IB doen, hebben een aparte inlogcode/wachtwoord en gebruiken geen DigID.
Sorry, was op zoek naar spijkers
en als TS nu de OP uit wiki heeft aangepast... Wil jij die dan even controleren?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik had niet voor niks een verse OP gemaakt. De OP die hier staat is een kopie van die van 2008 waarin nog een paar foutjes stonden.
Kun je zelf ook: hier staat ie.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:10 schreef Nizno het volgende:
[..]
en als TS nu de OP uit wiki heeft aangepast... Wil jij die dan even controleren?
Nog een lama.quote:
Ik weet heus wel dat de OP van MAW beter is. Ik heb zijn OP op Fok!wiki alleen aangevuld (quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:10 schreef Nizno het volgende:
[..]
en als TS nu de OP uit wiki heeft aangepast... Wil jij die dan even controleren?
Omzet is geen grondslag voor de berekening van de inkomstenbelasting.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:08 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Als iemand zelfstandig ondernemer is en onder een bepaald bedrag omzet, kan hij dan aanspraak maken op een volledige algemene heffingskorting of iets dergelijks? Iemand legde me dit zojuist uit maar ik zou daar als leek iets meer van willen weten. Hij zei dat het dan noodzakelijk is om mij (ik ben in loondienst) als fiscaal partner op te geven (we wonen op hetzelfde adres).
Dit zou gaan om 2000 euro per jaar, eventueel met terugwerkende kracht?
Fijn dat je zo snel reageertquote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:12 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Omzet is geen grondslag voor de berekening van de inkomstenbelasting.
Maar stel dat er een fiscale winst uit onderneming over blijft van ¤ 2.000,- per jaar en er verder geen posten zijn. Dan gebruikt hij een deel van de algemene heffingskorting zelf.
Als hij het restant van de algemene heffingskorting ook wil ontvangen, heeft ie een fiscaal partner nodig die minimaal het bedrag aan belasting betaald, dat ie aan heffingskorting mist.
Allereerst: we hebben het in de IB altijd over bruto (dus voor belasting) en niet netto.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:15 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Fijn dat je zo snel reageert![]()
Ik heb de eerste alinea 3x doorgelezen maar mijn kwartje valt even niet. Het laatste is sowieso het geval want ik ben in loondienst en heb in 2009 een bruto-inkomen gehad van ongeveer 30.000 euro schat ik. Dus ik heb sowieso 2000 euro afgedragen.
Maar dat eerste stuk wat je schrijft... stel dat er onder de streep - dus inkomen minus kosten - een bedrag van 2000 netto zou overblijven, dan kan hij dus ook nog eens 2000 euro terugvragen?
Ter aanvulling; het deel van de algemene heffingskorting die hij niet kan gebruiken schuift hij dan door naar de fiscale partner. De fisscale partner gebruikt dan niet alleen zijn eigen algemene heffingskorting maar ook het resterende deel van de partner.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Allereerst: we hebben het in de IB altijd over bruto (dus voor belasting) en niet netto.
Je moet even twee dingen apart houden: de aangifte van jou en de aangifte van je (fiscaal) partner.
Ieder heeft z'n eigen aangifte. Op basis van de individuele inkomens bepaal je de te betalen belasting.
Stel dat je partner een belastbaar inkomen heeft van ¤ 2.000,- dan betaalt hij daar (afgerond) ¤ 660,- belasting over. Hiervan mag nog de algemene heffingskorting worden afgetrokken maar nooit verder dan nul. Er resteert dan nog een deel van de algemene heffingskorting van (afgerond) ¤ 1.340,-.
Aangezien jij een belastbaar inkomen hebt van ¤ 30.000,- en dus voldoende belasting betaalt, kan je bij de keuze van fiscaal partnerschap, kan je partner het resterende deel van de algemene heffingskorting ook nog ontvangen.
Kies je niet voor fiscaal partnerschap, dan krijgt ie een aanslag van nihil en geen ¤ 1.340,- terug.
Nee, de algemene heffingskorting wordt niet doorgeschoven. Die blijft gewoon bij degene die er anders geen recht op zou hebben.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:37 schreef sanger het volgende:
[..]
Ter aanvulling; het deel van de algemene heffingskorting die hij niet kan gebruiken schuift hij dan door naar de fiscale partner. De fisscale partner gebruikt dan niet alleen zijn eigen algemene heffingskorting maar ook het resterende deel van de partner.
Ging me meer om de beeldvorming. Maar eigenlijk heb jij gelijk jaquote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, de algemene heffingskorting wordt niet doorgeschoven. Die blijft gewoon bij degene die er anders geen recht op zou hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |