abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71426508
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 22:08 schreef wapwip het volgende:
Heel kort en bondig:

-4 mensen dringen in een huis binnen,
-persoon waar ze naar zoeken, vinden ze, en uit zelfverdediging steekt desbetreffende persoon
een van de indringers neer.

Meer wil en kan ik er niet over zeggen op een openbaar forum, maar ik wil er wel iets over vragen. De straf die men eist is 8 jaar, hoe kan dat? Welke zaken, waar ik dus blijkbaar niets van weet, moeten er nog meer zijn gebeurd om die eis 8 jaar te maken, immers voor een moord met een geweer, met voorbedachte rade krijg je niet eens 8 jaar.

Dus de vraag, hoe kan je door een moord met een mes, waarschijnlijk niet met voorbedachte rade, toch 8 jaar gevangenisstraf te horen krijgen?
Je geeft veel te weinig info.
Wat versta je onder zelfverdediging?
Iemand doden om te voorkomen dat hij er met je TV vandoor gaat is wat anders dan iemand doden om te voorkomen dat hij jou doodt.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_71428362
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:28 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Z'n pa heeft een vriend, die heeft een vader en zijn zoon heeft het gedaan. Dat is inderdaad een broer van de vriend van TS zijn pa

Jezus, lekker wazig Wat ik dus wil zeggen is: TS heeft dit verzonnen.
Hoe moeilijk kan het zijn Ik zal het even anders verwoorden:

Mijn vader heeft een mattie, en die mattie heeft een zoon. Die zoon gaat het dus om. Dus dat is dan de zoon van een vriend van mijn vader. Toch niet zo moeilijk, wel?
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:47:34 #53
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71429006
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:30 schreef wapwip het volgende:

[..]

Hoe moeilijk kan het zijn Ik zal het even anders verwoorden:

Mijn vader heeft een mattie, en die mattie heeft een zoon. Die zoon gaat het dus om. Dus dat is dan de zoon van een vriend van mijn vader. Toch niet zo moeilijk, wel?
Zoek de verschillen!
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:16 schreef wapwip het volgende:

[..]

Nopz ik weet er zelf ook niet heel erg veel over, aangezien het gaat over de zoon van de vader van een vriend van mijn vader, dus ik weet er ook het fijne niet van. Maar was toch enorm benieuwd hoe het kan.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:49:43 #54
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_71429082
maar als ze met zijn vieren zijn is noodweer toch wel aannemelijk, te meer de inbrekers 'op zoek gingen' naar de verdachte.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_71429132
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 22:08 schreef wapwip het volgende:
immers voor een moord met een geweer, met voorbedachte rade krijg je niet eens 8 jaar.

Dus de vraag, hoe kan je door een moord met een mes, waarschijnlijk niet met voorbedachte rade, toch 8 jaar gevangenisstraf te horen krijgen?
Het gebruikte wapen is doorgaans niet zo relevant voor de hoogte van de eis. Voorts gelooft de Ovj gewoon dat hele noodweerverhaal niet. Voor de Ovj is het dus ´gewoon´ moord of doodslag en daar kan prima 8 jaar voor geeist worden. Het is ook waarschijnlijk dat het betreffende heerschap al wat meer geweldsmisdrijven op zijn kerfstok heeft staan.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_71429566
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:50 schreef Argento het volgende:

Het is ook waarschijnlijk dat het betreffende heerschap al wat meer geweldsmisdrijven op zijn kerfstok heeft staan.
Dit dus. Bekende van de politie, strafblad als een wc-rol, lid van criminele organisatie, dat soort dingen.
Ja, ik generaliseer.
pi_71431578
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zoek de verschillen!
[..]

oeps iets te enthousiast geweest met typen
  woensdag 29 juli 2009 @ 16:38:31 #58
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_71432683
WTF die moet toch een datum of nummer voor je hebbe. Wat een onzin weer.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_71433651
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:49 schreef Catch22- het volgende:
maar als ze met zijn vieren zijn is noodweer toch wel aannemelijk, te meer de inbrekers 'op zoek gingen' naar de verdachte.
Ik weet niet precies hoe dat zit, maar ik denk dat van noodweer niet zo snel sprake is binnen het criminele circuit. Ik denk dat een beroep op noodweer alleen haalbaar is als je er alles aan hebt gedaan om je eraan te onttrekken. Wachten tot rivaliserende criminelen langskomen met je wapen onder je kussen voldoet dan niet lijkt me.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_71569144
LJN: BJ3186, Rechtbank 's-Hertogenbosch , 01/845629-08

Dat lijkt enige overeenkomsten te vertonen met het verhaal van TS (neersteken van een indringer, beroep op noodweerexces, 8 jaar cel etc.).

Mocht dat de zaak zijn waar het over gaat dan is TS een jandoedel die nogal wat relevante feiten weglaat uit z'n beschrijving, want in die uitspraak wordt vrij scherp gemotiveerd waarom de verdachte die straf krijgt opgelegd. Onder andere omdat de rechter er geen reet van gelooft dat het inderdaad zelfverdediging was en de verdachte het slachtoffer de dag ervoor nog had mishandeld, bijvoorbeeld.
"Huh?" dacht hij nog net, voor hij zijn boek opensloeg.
pi_71569273
We hadden het kunnen weten. Wel interessant dat het te vinden is op het internet
Facts don't care about your feelings
  maandag 3 augustus 2009 @ 17:43:39 #62
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_71569291
die 4 mensen waren een SWAT team?
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_71569449
quote:
Promis-vonnis. De rechtbank overweegt dat, indien wel aannemelijk was geworden dat de hevige gemoedsbeweging bij verdachte het gevolg was van de wederrechtelijke aanranding, de wijze van verdediging door verdachte, het zeven keer blind steken op verschillende plaatsen, in verhouding tot het door het slachtoffer gebruikte geweld zo disproportioneel was dat het ook alsdan niet kan worden aanvaard als een onmiddellijk gevolg van de hevige gemoedsbeweging. Geen noodweerexces. Opgelegd voor doodslag wordt een gevangenisstraf voor de duur van 8 jaar met aftrek van voorarrest en aan de nabestaande dient schade vergoed te worden. Een eerder voorwaardelijk opgelegde gevangenisstraf van 2 maanden wordt ten uitvoer gelegd.
pi_71572685
Om even te reageren op de OP, de gedachte dat je voor een moord met voorbedachten rade geen 8 jaar krijgt is totale onzin. Op moord staat 30 jaar en dat kan gegeven worden, en ook geëist. Er komt wel erg weinig overéén tussen het verhaal uit de OP en het vonnis van de rechtbank.
pi_71572748
Maar hij ging uit van doodslag.
pi_71574377
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 17:36 schreef xootje het volgende:
LJN: BJ3186, Rechtbank 's-Hertogenbosch , 01/845629-08

Dat lijkt enige overeenkomsten te vertonen met het verhaal van TS (neersteken van een indringer, beroep op noodweerexces, 8 jaar cel etc.)
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 3 augustus 2009 @ 20:59:29 #67
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71574797
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 19:49 schreef Cortax het volgende:
Er komt wel erg weinig overéén tussen het verhaal uit de OP en het vonnis van de rechtbank.
Ja, en dit ook.
quote:
Bij de strafoplegging zal de rechtbank in het nadeel van verdachte rekening houden met het volgende.
Verdachte heeft het slachtoffer op gruwelijke wijze om het leven gebracht door hem 7 keer te steken, waarvan één steek in de hartstreek die dodelijk was. Verdachte heeft door het plegen van het feit een jarenlange vete tussen hem en het slachtoffer op een zeer gewelddadige wijze beslecht. Verdachte is er niet voor terug geschrokken om dergelijk bruut en zwaar geweld tegen het slachtoffer, die vroeger een vriend van hem was, te gebruiken.
Bij de strafoplegging neemt de rechtbank tevens in aanmerking dat verdachte de nabestaanden van het slachtoffer een onherstelbaar en diep leed heeft aangedaan dat veel emotionele gevolgen heeft voor hen. Dit leed is extra zwaar voor de nabestaanden van het slachtoffer, omdat ook hun oudste dochter/zus is overleden.5
Daarnaast houdt de rechtbank er rekening mee dat verdachte de dag ervoor het slachtoffer ook al flink mishandeld heeft en het onderhavige strafbare feit heeft gepleegd tijdens de proeftijd van een eerdere veroordeling.
Vreemd joh, 8 jaar!
pi_71575296
En dan houden ze ook nog rekening met zijn 'jeugdige leeftijd' , anders had ie nog meer straf gekregen.
Kosten van de uitvaart en grafsteen komen ook voor zijn rekening.
23 jaar joh...pfffffff. Waar moet dat toch heen met deze maatschappij, beheers je zelf toch eens, compleet gestoorde mensen.
Niemand heeft het recht om andermans leven te ontnemen, blijf gewoon te allen tijde met je poten van andere mensen af.
  maandag 3 augustus 2009 @ 22:19:55 #69
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71577671
Het ergste is nog dat users als Halcon dit soort verhalen aangrijpen om te doen alsof zelfverdediging in Nederland niet is toegestaan. Dan laten ze zich aan het begin van het topic even zien met een reactie als deze:
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 22:51 schreef Halcon het volgende:
Rechters en OM-lieden weten uit hun theorieboekjes altijd prima te vertellen hoe je in dit soort situaties je geweldloos uit de situatie had moeten onttrekken.... Typisch Nederlands. De dader is slachtoffer en het slachtoffer dader als die zijn lijf en spullen wil verdedigen.
Als vervolgens de weldenkendere users de boel écht uitzoeken, blijkt er vaak veel meer achter te zitten. Maar de Halcons zijn dan al gevlogen. In een volgend topic halen ze er dan zelfs nog de anekdote bij: "Ja, laatst was er ook iemand, die kreeg 8 jaar cel omdat hij zich tegen vier inbrekers verdedigde!!"

Dit topic kan dus in een illuster rijtje:

'Jezelf verdedigen mag hier niet'
Bij bedreiging mag je iemand KO slaan.
'Rotterdammer steekt inbreker dood'
Celstraf voor neersteken dief
VVD: Geweld gebruiken tegen inbrekers mag
Rutte: Vrijspraak voor zelfverdedigers
Fred Teeven (VVD): bescherm de 'eigen rechters'
VVD: burger mag dief neerslaan.
VVD maakt wet voor zelfverdediging
Man doodgestoken door eiergooiers in Almere (uitspraak vanaf pagina 3)
Dood een ongewapend man met een mes: zelfverdediging
Betrapte inbreker gedood in Enschede

In vrijwel al die gevallen eerst een stel reacties à la Halcon. Vervolgens bleken het recht of de feiten dan heel anders te liggen dan werd geroepen. In ongeveer de helft van de topics heb ik volgens mij gevraagd of users me voorbeelden konden geven waarin zij duidelijk vonden dat iemand zichzelf had verdedigd en daarvoor onterecht straf had gekregen.

Geen reactie op gehad.

[ Bericht 19% gewijzigd door Pool op 03-08-2009 22:30:23 ]
pi_71578907
Interessant.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 11:37:07 #71
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_71588807
Pool.

Je kan ook zeggen dat dit weer een voorbeeld is van softe linkse rechters die maar 8 jaar geven voor een moord. Maar gezien de (verzachtende) omstandigheden is het eigenlijk zo gek nog niet.
Géén kloon van tvlxd!
pi_71590529
Post geedit na hele verhaal doorgelezen te hebben:

Normaal gezien als je niets gedaan hebt, hadden die lui NIETS maar dan ook niets te zoeken in dat huis.
Maar ik lees nu dat dat niet het geval was.

[ Bericht 77% gewijzigd door merry77 op 04-08-2009 12:46:54 ]
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_71605319
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 22:18 schreef Antaresje het volgende:
Een OvJ geeft toch ook altijd aan waarom hij of zij een bepaalde straf eist?
"ik vind het een zeer serieuze zaak"
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_71605831
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:16 schreef wapwip het volgende:

[..]
... de zoon van de vader van een vriend van mijn vader ...
Dat is dus of een vriend van je vader, of de broer van een vriend van jouw vader.

/ontopic
Zonder de context te kennen kan niemand bepalen of die eis van 8 jaar redelijk is of niet. We lezen nu in een paar woorden heel beknopt jouw versie van het verhaal, maar er is vast meer te vertellen.
pi_71606021
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 22:19 schreef Pool het volgende:
In vrijwel al die gevallen eerst een stel reacties à la Halcon. Vervolgens bleken het recht of de feiten dan heel anders te liggen dan werd geroepen. In ongeveer de helft van de topics heb ik volgens mij gevraagd of users me voorbeelden konden geven waarin zij duidelijk vonden dat iemand zichzelf had verdedigd en daarvoor onterecht straf had gekregen.

Geen reactie op gehad.
Wat niet wegneemt dat iemand in de eerste plaats niet eens moet proberen in te breken. ik ga een inbreker echt niet vriendelijk verzoeken om de zaak te verlaten als ik hem daar met mijn 42" flatscreen onder zijn arm aantref hoor. Nee, dan sla ik erop los om er in elk geval voor te zorgen dat hij het in niet nog een keer doet.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 22:04:46 #76
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71607478
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 21:22 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Wat niet wegneemt dat iemand in de eerste plaats niet eens moet proberen in te breken. ik ga een inbreker echt niet vriendelijk verzoeken om de zaak te verlaten als ik hem daar met mijn 42" flatscreen onder zijn arm aantref hoor.
Dat hoeft dus ook niet. In al die topics kun je lezen dat je gewoon je goederen mag verdedigen. Als hij met flatscreen wegrent, mag je proportioneel geweld gebruiken om hem dat te beletten. Het wordt pas anders wanneer hij ziet dat je hem betrapt hebt, hij de tv rustig neerzet en probeert te vluchten. Dan mag je hem wel proberen aan te houden, maar dan mag er minder dan wanneer hij nog spullen van je heeft of wanneer hij jou probeert aan te vallen.
quote:
Nee, dan sla ik erop los om er in elk geval voor te zorgen dat hij het in niet nog een keer doet.
Met die formulering steek je dus de grens over die ligt tussen zelfverdediging en eigenrichting. Dat motief moet je in ieder geval niet bij de rechter vertellen. Gewoon zeggen dat je je nog aan het verdedigen was.
pi_71608056
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 22:04 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat hoeft dus ook niet. In al die topics kun je lezen dat je gewoon je goederen mag verdedigen.
Ik bewonder je volharding.

Ik zie altijd maar weer terug dat in dit soort onderwerpen de nuance ver te zoeken is. Zodra je grenzen stelt aan de verdediging van lijf en goed, wordt dat meteen opgevat als dat het de bedoeling is dat je de inbreker met alle egards ontvangt en helpt met het inladen van de spullen. Het type zwart/wit denken waarvan je zou denken dat de meesten het vanaf ongeveer het derde levensjaar wel hebben afgeleerd, maar waar Fok toch voortdurend weer het tegendeel bewijst. Overbodige mensen zijn dat, maar ja....
pi_71608617
Ja, een paar rake klappen is heus geen probleem. Gekneusde ribben en een gebroken arm, kom je wel mee weg hoor. Gewoon niet te gek doen en ook niet als de inbreker al de straat op rent hem daar ff in elkaar schoppen.

Wat ik me afvraag: in hoeverre mag de inbreker zichzelf dan weer beroepen op zelfverdediging? Stel hij breekt in en jij komt met een knuppel en ramt hem helemaal kapot...
pi_71610065
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 22:20 schreef Argento het volgende:

[..]

Ik bewonder je volharding.

Ik zie altijd maar weer terug dat in dit soort onderwerpen de nuance ver te zoeken is. Zodra je grenzen stelt aan de verdediging van lijf en goed, wordt dat meteen opgevat als dat het de bedoeling is dat je de inbreker met alle egards ontvangt en helpt met het inladen van de spullen. Het type zwart/wit denken waarvan je zou denken dat de meesten het vanaf ongeveer het derde levensjaar wel hebben afgeleerd, maar waar Fok toch voortdurend weer het tegendeel bewijst. Overbodige mensen zijn dat, maar ja....
Echter, probeer in een crisissituatie binnen enkele seconden maar eens het hoofd koel te houden en te reageren zoals een rechter dat graag zou zien. Ik denk dat de werkelijkheid en de schok van de betrapping voor zowel de inbreker als de huiseigenaar op dat moment zo groot zijn dat enige nuance en proportionaliteit waar het OM zo graag op hamert, in de praktijk erg ver te zoeken zijn. In crisissituaties wordt er gehandeld vanuit lijfs- en eigendomsbehoud, niet vanuit "eerst even nadenken over wat ik ook alweer wel en niet mocht" (voor zover dat uberhaupt al enigszins door justitie beschreven wordt).
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 23:09:42 #80
252211 Bullschnitzel.
Recht voor z'n raap.
pi_71610260
tvp
Vrijheid-van-meningsuitings-fetisjist.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 23:11:33 #81
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71610336
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 23:05 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Echter, probeer in een crisissituatie binnen enkele seconden maar eens het hoofd koel te houden en te reageren zoals een rechter dat graag zou zien. Ik denk dat de werkelijkheid en de schok van de betrapping voor zowel de inbreker als de huiseigenaar op dat moment zo groot zijn dat enige nuance en proportionaliteit waar het OM zo graag op hamert, in de praktijk erg ver te zoeken zijn. In crisissituaties wordt er gehandeld vanuit lijfs- en eigendomsbehoud, niet vanuit "eerst even nadenken over wat ik ook alweer wel en niet mocht" (voor zover dat uberhaupt al enigszins door justitie beschreven wordt).
Voor het geval dat je bevangen raakt door de adrenaline en vanuit die hevige gemoedstoestand buitenproportioneel reageert of te lang doorgaat, heb je nog noodweerexces. Dan ben je te ver gegaan, is het geweld dus niet te rechtvaardigen (dus geen noodweer), maar krijg je toch geen straf, omdat het jou als persoon niet aangerekend kan worden. Ook daar houdt justitie dus gewoon rekening mee.

Justitie houdt er alleen geen rekening mee dat iemand na afloop van de noodsituatie, dus als de dader al gevlucht is naar de tuin, nog eens even zelf straf gaat uitdelen.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 23:21:18 #82
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71610709
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 22:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat ik me afvraag: in hoeverre mag de inbreker zichzelf dan weer beroepen op zelfverdediging? Stel hij breekt in en jij komt met een knuppel en ramt hem helemaal kapot...
Goede vraag, laat ik het wetsartikel er eens bij pakken (vet door mij toegevoegd).

Wetboek van Strafrecht (Sr)
Artikel 41
1. Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding. =noodweer
2. Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt. =noodweerexces

Bij noodweer zie je dat je je alleen mag verdedigen tegen een wederrechtelijke aanranding. Als een inbreker jouw lijf of goed aanvalt, dan is dat in strijd met jouw rechten en met de wet, dus wederrechtelijk. Dus mag jij proportioneel geweld toepassen volgens art. 41 Sr. Omdat jouw geweld noodzakelijk en geboden is, is het niet wederrechtelijk! En omdat jouw geweld niet wederrechtelijk is, mag de inbreker zich daar dus niet tegen verdedigen. Dus het antwoord op je vraag is nee. De inbreker mag zich niet verdedigen tegen jouw verdediging.

Bij noodweerexces ligt dit anders. In dat geval heb je de grenzen van de noodzakelijke verdediging overschreden. Je handelt dan dus wederrechtelijk, ook al zul je er vanwege je persoonlijke gemoedstoestand geen straf voor krijgen. Maar omdat je wederrechtelijk handelt, mag de inbreker zich tegen jouw buitenproportionele geweld wél verdedigen. Mits hij dat zelf weer proportioneel doet natuurlijk.

Je ziet ook heel vaak dat bij rechtszaken over vechtpartijen in de kroeg of op straat er over en weer met noodweer en noodweerexces geschermd wordt. Maar in die gevallen wordt dat zelden toegekend.
pi_71610898
Dus die vader, ofwel de vriend van ts zijn vader, was er ook bij toen het plaatsvond?
want zo staat het in de beschrijving van het hele gebeuren.
pi_71611070
TS zien we dus ook nooit meer terug..
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_71611587
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 23:11 schreef Pool het volgende:

[..]

Voor het geval dat je bevangen raakt door de adrenaline en vanuit die hevige gemoedstoestand buitenproportioneel reageert of te lang doorgaat, heb je nog noodweerexces. Dan ben je te ver gegaan, is het geweld dus niet te rechtvaardigen (dus geen noodweer), maar krijg je toch geen straf, omdat het jou als persoon niet aangerekend kan worden. Ook daar houdt justitie dus gewoon rekening mee.

Justitie houdt er alleen geen rekening mee dat iemand na afloop van de noodsituatie, dus als de dader al gevlucht is naar de tuin, nog eens even zelf straf gaat uitdelen.
Helaas is het OM er nogal eens goed in om de situatie zoals die heeft plaatsgevonden, om te draaien in het voordeel van de inbreker. En daar sta je dan met je goed fatsoen en je proportioneel geweld en je noodweer, als de inbreker een gehaaide advocaat kan betalen en jij niet en huilie doet voor de rechter, kon het nogal eens slecht voor je aflopen.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 08:34:07 #86
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71615025
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 23:45 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Helaas is het OM er nogal eens goed in om de situatie zoals die heeft plaatsgevonden, om te draaien in het voordeel van de inbreker. En daar sta je dan met je goed fatsoen en je proportioneel geweld en je noodweer, als de inbreker een gehaaide advocaat kan betalen en jij niet en huilie doet voor de rechter, kon het nogal eens slecht voor je aflopen.
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 22:19 schreef Pool het volgende:
In ongeveer de helft van de topics heb ik volgens mij gevraagd of users me voorbeelden konden geven waarin zij duidelijk vonden dat iemand zichzelf had verdedigd en daarvoor onterecht straf had gekregen.

Geen reactie op gehad.
Met andere woorden: bron? Voorbeelden?
pi_71615026
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 23:45 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Het slachtoffer is geen partij in de strafzaak, dus hoe zit dat precies met die advocaat van jou?
pi_71616451
TVP voorTS
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_71616569
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 23:31 schreef Roi het volgende:
TS zien we dus ook nooit meer terug..
hoi

Ik dacht dat het niet zo hard zou lopen met dit topic, aangezien ik er zelf ook niet het fijne van weet Zitten we gewoon op pagina 4
  woensdag 5 augustus 2009 @ 10:14:16 #90
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71616596
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 08:34 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het slachtoffer is geen partij in de strafzaak, dus hoe zit dat precies met die advocaat van jou?
Je ziet wel steeds vaker dat slachtoffers of nabestaanden een advocaat nemen in de strafzaak. Dat komt doordat slachtoffers sinds 2005 spreekrecht hebben op de terechtzitting (alleen bij zwaardere misdrijven) en doordat slachtoffers tegenwoordig ook eenvoudige schadevergoedingsverzoeken kunnen doen in de strafzaak.

Maar in verreweg de meeste zaken nog niet inderdaad.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 10:30:56 #91
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71616995
Overigens, de man die in Enschede een inbreker met een honkbalknuppel bewerkte, is uiteindelijk ook vrijgesproken: Vrijspraak voor verdediging met honkbalknuppel

En die man had er aardig op los gemept. In Tilburg was er een juwelier, die had overvallers neergeschoten, en is daarvan ook ontslagen. Hij werd wel voor illegaal wapenbezit veroordeeld.

http://www.nu.nl/algemeen(...)ller-neerschoot.html

En zo zijn er nog wel wat zaken aan te wijzen waarbij een beroep op noodweer gedaan wordt en gehonoreerd wordt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71617075
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 10:14 schreef Pool het volgende:

[..]

Je ziet wel steeds vaker dat slachtoffers of nabestaanden een advocaat nemen in de strafzaak. Dat komt doordat slachtoffers sinds 2005 spreekrecht hebben op de terechtzitting (alleen bij zwaardere misdrijven) en doordat slachtoffers tegenwoordig ook eenvoudige schadevergoedingsverzoeken kunnen doen in de strafzaak.

Maar in verreweg de meeste zaken nog niet inderdaad.
Oh, op die manier. Weer iets geleerd.
pi_71617253
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 10:30 schreef Iblis het volgende:
Overigens, de man die in Enschede een inbreker met een honkbalknuppel bewerkte, is uiteindelijk ook vrijgesproken: Vrijspraak voor verdediging met honkbalknuppel

En die man had er aardig op los gemept. In Tilburg was er een juwelier, die had overvallers neergeschoten, en is daarvan ook ontslagen. Hij werd wel voor illegaal wapenbezit veroordeeld.

http://www.nu.nl/algemeen(...)ller-neerschoot.html

En zo zijn er nog wel wat zaken aan te wijzen waarbij een beroep op noodweer gedaan wordt en gehonoreerd wordt.
Ben ik blij dat ik een keer heel hard ben weg gerend toen een of andere gek mij voor een inbreker aan zag, en met een honkbalknuppel achter me aan ging

Ik was gewoon aan het joggen, zie ik een gast lopen met een honkbalknuppel dus ik keek wat keren om om te zien wat ie aan het doen was, begint ie me te achtervolgen. Ik gauw naar binnen, was op de hoek van mijn straat. Had ie de politie gebeld, stonden die om 1uur snachts bij me aan de deur, en ze vonden het ook nog eens compleet normaal dat meneer maar gewoon mensen met een honkbalknuppel ging achtervolgen
pi_71617291
Zie je er zo crimineel uit?
  woensdag 5 augustus 2009 @ 10:43:30 #95
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71617329
Ja, ja, om één uur 's nachts 'joggen'.
The love you take is equal to the love you make.
pi_71617652
Joggen om 1 uur s' nachts met een breekijzer in je hand en een bivakmuts op zeker.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 10:58:28 #97
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_71617702
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 10:43 schreef Lienekien het volgende:
Ja, ja, om één uur 's nachts 'joggen'.
Dat is wel heel erg rustgevend, of verfrissend bij warme zomerdagen.
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 5 augustus 2009 @ 11:03:03 #98
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71617829
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 10:30 schreef Iblis het volgende:
Die zaak was echt bizar inderdaad (maar juridisch wel juist), omdat de juwelier niet tegen de politie had verteld dat hij de overvaller had neergeschoten en dat die medische hulp nodig had. Die overvaller is toen door de politie afgevoerd en in het busje of in de cel of zo overleden. Ook vreemd dat de politie die verwonding niet heeft opgemerkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')