Je geeft veel te weinig info.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:08 schreef wapwip het volgende:
Heel kort en bondig:
-4 mensen dringen in een huis binnen,
-persoon waar ze naar zoeken, vinden ze, en uit zelfverdediging steekt desbetreffende persoon
een van de indringers neer.
Meer wil en kan ik er niet over zeggen op een openbaar forum, maar ik wil er wel iets over vragen. De straf die men eist is 8 jaar, hoe kan dat? Welke zaken, waar ik dus blijkbaar niets van weet, moeten er nog meer zijn gebeurd om die eis 8 jaar te maken, immers voor een moord met een geweer, met voorbedachte rade krijg je niet eens 8 jaar.
Dus de vraag, hoe kan je door een moord met een mes, waarschijnlijk niet met voorbedachte rade, toch 8 jaar gevangenisstraf te horen krijgen?
Hoe moeilijk kan het zijnquote:Op woensdag 29 juli 2009 11:28 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Z'n pa heeft een vriend, die heeft een vader en zijn zoon heeft het gedaan. Dat is inderdaad een broer van de vriend van TS zijn pa
Jezus, lekker wazigWat ik dus wil zeggen is: TS heeft dit verzonnen.
Zoek de verschillen!quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:30 schreef wapwip het volgende:
[..]
Hoe moeilijk kan het zijnIk zal het even anders verwoorden:
Mijn vader heeft een mattie, en die mattie heeft een zoon. Die zoon gaat het dus om. Dus dat is dan de zoon van een vriend van mijn vader. Toch niet zo moeilijk, wel?
quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:16 schreef wapwip het volgende:
[..]
Nopz ik weet er zelf ook niet heel erg veel over, aangezien het gaat over de zoon van de vader van een vriend van mijn vader, dus ik weet er ook het fijne niet van. Maar was toch enorm benieuwd hoe het kan.
Het gebruikte wapen is doorgaans niet zo relevant voor de hoogte van de eis. Voorts gelooft de Ovj gewoon dat hele noodweerverhaal niet. Voor de Ovj is het dus ´gewoon´ moord of doodslag en daar kan prima 8 jaar voor geeist worden. Het is ook waarschijnlijk dat het betreffende heerschap al wat meer geweldsmisdrijven op zijn kerfstok heeft staan.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:08 schreef wapwip het volgende:
immers voor een moord met een geweer, met voorbedachte rade krijg je niet eens 8 jaar.
Dus de vraag, hoe kan je door een moord met een mes, waarschijnlijk niet met voorbedachte rade, toch 8 jaar gevangenisstraf te horen krijgen?
Dit dus. Bekende van de politie, strafblad als een wc-rol, lid van criminele organisatie, dat soort dingen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:50 schreef Argento het volgende:
Het is ook waarschijnlijk dat het betreffende heerschap al wat meer geweldsmisdrijven op zijn kerfstok heeft staan.
Ik weet niet precies hoe dat zit, maar ik denk dat van noodweer niet zo snel sprake is binnen het criminele circuit. Ik denk dat een beroep op noodweer alleen haalbaar is als je er alles aan hebt gedaan om je eraan te onttrekken. Wachten tot rivaliserende criminelen langskomen met je wapen onder je kussen voldoet dan niet lijkt me.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:49 schreef Catch22- het volgende:
maar als ze met zijn vieren zijn is noodweer toch wel aannemelijk, te meer de inbrekers 'op zoek gingen' naar de verdachte.
quote:Promis-vonnis. De rechtbank overweegt dat, indien wel aannemelijk was geworden dat de hevige gemoedsbeweging bij verdachte het gevolg was van de wederrechtelijke aanranding, de wijze van verdediging door verdachte, het zeven keer blind steken op verschillende plaatsen, in verhouding tot het door het slachtoffer gebruikte geweld zo disproportioneel was dat het ook alsdan niet kan worden aanvaard als een onmiddellijk gevolg van de hevige gemoedsbeweging. Geen noodweerexces. Opgelegd voor doodslag wordt een gevangenisstraf voor de duur van 8 jaar met aftrek van voorarrest en aan de nabestaande dient schade vergoed te worden. Een eerder voorwaardelijk opgelegde gevangenisstraf van 2 maanden wordt ten uitvoer gelegd.
quote:Op maandag 3 augustus 2009 17:36 schreef xootje het volgende:
LJN: BJ3186, Rechtbank 's-Hertogenbosch , 01/845629-08
Dat lijkt enige overeenkomsten te vertonen met het verhaal van TS (neersteken van een indringer, beroep op noodweerexces, 8 jaar cel etc.)
Ja, en dit ook.quote:Op maandag 3 augustus 2009 19:49 schreef Cortax het volgende:
Er komt wel erg weinig overéén tussen het verhaal uit de OP en het vonnis van de rechtbank.
Vreemd joh, 8 jaar!quote:Bij de strafoplegging zal de rechtbank in het nadeel van verdachte rekening houden met het volgende.
Verdachte heeft het slachtoffer op gruwelijke wijze om het leven gebracht door hem 7 keer te steken, waarvan één steek in de hartstreek die dodelijk was. Verdachte heeft door het plegen van het feit een jarenlange vete tussen hem en het slachtoffer op een zeer gewelddadige wijze beslecht. Verdachte is er niet voor terug geschrokken om dergelijk bruut en zwaar geweld tegen het slachtoffer, die vroeger een vriend van hem was, te gebruiken.
Bij de strafoplegging neemt de rechtbank tevens in aanmerking dat verdachte de nabestaanden van het slachtoffer een onherstelbaar en diep leed heeft aangedaan dat veel emotionele gevolgen heeft voor hen. Dit leed is extra zwaar voor de nabestaanden van het slachtoffer, omdat ook hun oudste dochter/zus is overleden.5
Daarnaast houdt de rechtbank er rekening mee dat verdachte de dag ervoor het slachtoffer ook al flink mishandeld heeft en het onderhavige strafbare feit heeft gepleegd tijdens de proeftijd van een eerdere veroordeling.
Als vervolgens de weldenkendere users de boel écht uitzoeken, blijkt er vaak veel meer achter te zitten. Maar de Halcons zijn dan al gevlogen. In een volgend topic halen ze er dan zelfs nog de anekdote bij: "Ja, laatst was er ook iemand, die kreeg 8 jaar cel omdat hij zich tegen vier inbrekers verdedigde!!"quote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:51 schreef Halcon het volgende:
Rechters en OM-lieden weten uit hun theorieboekjes altijd prima te vertellen hoe je in dit soort situaties je geweldloos uit de situatie had moeten onttrekken.... Typisch Nederlands. De dader is slachtoffer en het slachtoffer dader als die zijn lijf en spullen wil verdedigen.
"ik vind het een zeer serieuze zaak"quote:Op dinsdag 28 juli 2009 22:18 schreef Antaresje het volgende:
Een OvJ geeft toch ook altijd aan waarom hij of zij een bepaalde straf eist?
Dat is dus of een vriend van je vader, of de broer van een vriend van jouw vader.quote:Op woensdag 29 juli 2009 11:16 schreef wapwip het volgende:
[..]
... de zoon van de vader van een vriend van mijn vader ...
Wat niet wegneemt dat iemand in de eerste plaats niet eens moet proberen in te breken. ik ga een inbreker echt niet vriendelijk verzoeken om de zaak te verlaten als ik hem daar met mijn 42" flatscreen onder zijn arm aantref hoor. Nee, dan sla ik erop los om er in elk geval voor te zorgen dat hij het in niet nog een keer doet.quote:Op maandag 3 augustus 2009 22:19 schreef Pool het volgende:
In vrijwel al die gevallen eerst een stel reacties à la Halcon. Vervolgens bleken het recht of de feiten dan heel anders te liggen dan werd geroepen. In ongeveer de helft van de topics heb ik volgens mij gevraagd of users me voorbeelden konden geven waarin zij duidelijk vonden dat iemand zichzelf had verdedigd en daarvoor onterecht straf had gekregen.
Geen reactie op gehad.
Dat hoeft dus ook niet. In al die topics kun je lezen dat je gewoon je goederen mag verdedigen. Als hij met flatscreen wegrent, mag je proportioneel geweld gebruiken om hem dat te beletten. Het wordt pas anders wanneer hij ziet dat je hem betrapt hebt, hij de tv rustig neerzet en probeert te vluchten. Dan mag je hem wel proberen aan te houden, maar dan mag er minder dan wanneer hij nog spullen van je heeft of wanneer hij jou probeert aan te vallen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 21:22 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Wat niet wegneemt dat iemand in de eerste plaats niet eens moet proberen in te breken. ik ga een inbreker echt niet vriendelijk verzoeken om de zaak te verlaten als ik hem daar met mijn 42" flatscreen onder zijn arm aantref hoor.
Met die formulering steek je dus de grens over die ligt tussen zelfverdediging en eigenrichting. Dat motief moet je in ieder geval niet bij de rechter vertellen. Gewoon zeggen dat je je nog aan het verdedigen was.quote:Nee, dan sla ik erop los om er in elk geval voor te zorgen dat hij het in niet nog een keer doet.
Ik bewonder je volharding.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:04 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat hoeft dus ook niet. In al die topics kun je lezen dat je gewoon je goederen mag verdedigen.
Echter, probeer in een crisissituatie binnen enkele seconden maar eens het hoofd koel te houden en te reageren zoals een rechter dat graag zou zien. Ik denk dat de werkelijkheid en de schok van de betrapping voor zowel de inbreker als de huiseigenaar op dat moment zo groot zijn dat enige nuance en proportionaliteit waar het OM zo graag op hamert, in de praktijk erg ver te zoeken zijn. In crisissituaties wordt er gehandeld vanuit lijfs- en eigendomsbehoud, niet vanuit "eerst even nadenken over wat ik ook alweer wel en niet mocht" (voor zover dat uberhaupt al enigszins door justitie beschreven wordt).quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:20 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik bewonder je volharding.
Ik zie altijd maar weer terug dat in dit soort onderwerpen de nuance ver te zoeken is. Zodra je grenzen stelt aan de verdediging van lijf en goed, wordt dat meteen opgevat als dat het de bedoeling is dat je de inbreker met alle egards ontvangt en helpt met het inladen van de spullen. Het type zwart/wit denken waarvan je zou denken dat de meesten het vanaf ongeveer het derde levensjaar wel hebben afgeleerd, maar waar Fok toch voortdurend weer het tegendeel bewijst. Overbodige mensen zijn dat, maar ja....
Voor het geval dat je bevangen raakt door de adrenaline en vanuit die hevige gemoedstoestand buitenproportioneel reageert of te lang doorgaat, heb je nog noodweerexces. Dan ben je te ver gegaan, is het geweld dus niet te rechtvaardigen (dus geen noodweer), maar krijg je toch geen straf, omdat het jou als persoon niet aangerekend kan worden. Ook daar houdt justitie dus gewoon rekening mee.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 23:05 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Echter, probeer in een crisissituatie binnen enkele seconden maar eens het hoofd koel te houden en te reageren zoals een rechter dat graag zou zien. Ik denk dat de werkelijkheid en de schok van de betrapping voor zowel de inbreker als de huiseigenaar op dat moment zo groot zijn dat enige nuance en proportionaliteit waar het OM zo graag op hamert, in de praktijk erg ver te zoeken zijn. In crisissituaties wordt er gehandeld vanuit lijfs- en eigendomsbehoud, niet vanuit "eerst even nadenken over wat ik ook alweer wel en niet mocht" (voor zover dat uberhaupt al enigszins door justitie beschreven wordt).
Goede vraag, laat ik het wetsartikel er eens bij pakken (vet door mij toegevoegd).quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 22:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat ik me afvraag: in hoeverre mag de inbreker zichzelf dan weer beroepen op zelfverdediging? Stel hij breekt in en jij komt met een knuppel en ramt hem helemaal kapot...
Helaas is het OM er nogal eens goed in om de situatie zoals die heeft plaatsgevonden, om te draaien in het voordeel van de inbreker. En daar sta je dan met je goed fatsoen en je proportioneel geweld en je noodweer, als de inbreker een gehaaide advocaat kan betalen en jij niet en huilie doet voor de rechter, kon het nogal eens slecht voor je aflopen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 23:11 schreef Pool het volgende:
[..]
Voor het geval dat je bevangen raakt door de adrenaline en vanuit die hevige gemoedstoestand buitenproportioneel reageert of te lang doorgaat, heb je nog noodweerexces. Dan ben je te ver gegaan, is het geweld dus niet te rechtvaardigen (dus geen noodweer), maar krijg je toch geen straf, omdat het jou als persoon niet aangerekend kan worden. Ook daar houdt justitie dus gewoon rekening mee.
Justitie houdt er alleen geen rekening mee dat iemand na afloop van de noodsituatie, dus als de dader al gevlucht is naar de tuin, nog eens even zelf straf gaat uitdelen.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 23:45 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Helaas is het OM er nogal eens goed in om de situatie zoals die heeft plaatsgevonden, om te draaien in het voordeel van de inbreker. En daar sta je dan met je goed fatsoen en je proportioneel geweld en je noodweer, als de inbreker een gehaaide advocaat kan betalen en jij niet en huilie doet voor de rechter, kon het nogal eens slecht voor je aflopen.
Met andere woorden: bron? Voorbeelden?quote:Op maandag 3 augustus 2009 22:19 schreef Pool het volgende:
In ongeveer de helft van de topics heb ik volgens mij gevraagd of users me voorbeelden konden geven waarin zij duidelijk vonden dat iemand zichzelf had verdedigd en daarvoor onterecht straf had gekregen.
Geen reactie op gehad.
Het slachtoffer is geen partij in de strafzaak, dus hoe zit dat precies met die advocaat van jou?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 23:45 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Helaas is het OM er nogal eens goed in om de situatie zoals die heeft plaatsgevonden, om te draaien in het voordeel van de inbreker. En daar sta je dan met je goed fatsoen en je proportioneel geweld en je noodweer, als de inbreker een gehaaide advocaat kan betalen en jij niet en huilie doet voor de rechter, kon het nogal eens slecht voor je aflopen.
hoiquote:
Je ziet wel steeds vaker dat slachtoffers of nabestaanden een advocaat nemen in de strafzaak. Dat komt doordat slachtoffers sinds 2005 spreekrecht hebben op de terechtzitting (alleen bij zwaardere misdrijven) en doordat slachtoffers tegenwoordig ook eenvoudige schadevergoedingsverzoeken kunnen doen in de strafzaak.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 08:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het slachtoffer is geen partij in de strafzaak, dus hoe zit dat precies met die advocaat van jou?
Oh, op die manier. Weer iets geleerd.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 10:14 schreef Pool het volgende:
[..]
Je ziet wel steeds vaker dat slachtoffers of nabestaanden een advocaat nemen in de strafzaak. Dat komt doordat slachtoffers sinds 2005 spreekrecht hebben op de terechtzitting (alleen bij zwaardere misdrijven) en doordat slachtoffers tegenwoordig ook eenvoudige schadevergoedingsverzoeken kunnen doen in de strafzaak.
Maar in verreweg de meeste zaken nog niet inderdaad.
Ben ik blij dat ik een keer heel hard ben weg gerend toen een of andere gek mij voor een inbreker aan zag, en met een honkbalknuppel achter me aan gingquote:Op woensdag 5 augustus 2009 10:30 schreef Iblis het volgende:
Overigens, de man die in Enschede een inbreker met een honkbalknuppel bewerkte, is uiteindelijk ook vrijgesproken: Vrijspraak voor verdediging met honkbalknuppel
En die man had er aardig op los gemept. In Tilburg was er een juwelier, die had overvallers neergeschoten, en is daarvan ook ontslagen. Hij werd wel voor illegaal wapenbezit veroordeeld.
http://www.nu.nl/algemeen(...)ller-neerschoot.html
En zo zijn er nog wel wat zaken aan te wijzen waarbij een beroep op noodweer gedaan wordt en gehonoreerd wordt.
Dat is wel heel erg rustgevend, of verfrissend bij warme zomerdagen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 10:43 schreef Lienekien het volgende:
Ja, ja, om één uur 's nachts 'joggen'.
Die zaak was echt bizar inderdaad (maar juridisch wel juist), omdat de juwelier niet tegen de politie had verteld dat hij de overvaller had neergeschoten en dat die medische hulp nodig had. Die overvaller is toen door de politie afgevoerd en in het busje of in de cel of zo overleden. Ook vreemd dat de politie die verwonding niet heeft opgemerkt.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 10:30 schreef Iblis het volgende:
En die man had er aardig op los gemept. In Tilburg was er een juwelier, die had overvallers neergeschoten, en is daarvan ook ontslagen. Hij werd wel voor illegaal wapenbezit veroordeeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |