Hier heb ik dus echt moeite mee. Een man die zijn have en goed verdedigt en toch gestraft dreigt te worden.quote:nu.nl/ 18 juli 2008 12:22
ROTTERDAM - De politie heeft deze week een 58-jarige Rotterdammer gearresteerd die een inbreker zou hebben doodgestoken. De 55-jarige Rotterdamse inbreker, van wie bekend was dat hij harddrugs gebruikte, raakte bij een worsteling met de bewoner gewond.
ANP
Dat maakte een woordvoerster van het Openbaar Ministerie (OM) vrijdag bekend.
De junk zakte later in elkaar op het metrostation Leuvehaven. Na medisch onderzoek bleek hij een steekwond te hebben, waaraan hij dagen later overleed.
Aangifte
Zelf zei hij dat hij in zijn rug was gestoken bij het pinnen, maar uit politieonderzoek kwam naar voren dat de man had gelogen en dat hij had ingebroken in een woning aan de Voorde. De bewoner had aangifte gedaan.
Ligt een beetje aan de situatie, doodsteken gaat wel best ver op zich.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 13:45 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Hier heb ik dus echt moeite mee. Een man die zijn have en goed verdedigt en toch gestraft dreigt te worden.
Als iemand inbreekt in mijn crib kan hij overleven wel vergeten, en de politie kan aangiftes ook op hun buik schrijven.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 13:46 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ligt een beetje aan de situatie, doodsteken gaat wel best ver op zich.
Is dat zo? Zit hij bijvoorbeeld nog steeds vast?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 13:45 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Hier heb ik dus echt moeite mee. Een man die zijn have en goed verdedigt en toch gestraft dreigt te worden.
Dus in zekere zin ben je voor de doodstraf.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 13:48 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Als iemand inbreekt in mijn crib kan hij overleven wel vergeten, en de politie kan aangiftes ook op hun buik schrijven.
Als iemand bij mij inbreekt, kan ik het me voorstellen dat ik diegene (bv uit angst dat hij/zij mij wat aandoet) hartstikke dood sla. Maar ik ben tegen de doodstraf, dat wel.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 14:21 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dus in zekere zin ben je voor de doodstraf.
Als ik een vreemde vent midden in de nacht aantref in mijn woning is het eerste wat ik doe hem uitschakelen ... met alle middelen (ik heb zwarte band judo en karate). Niet persé doden maar ik ga echt niet aan hem vragen zijn zakken te legen en mijn woning te verlaten. Ik zal hem niet met opzet doodslaan maar de kans dat hij sterft is levensgroot aanwezig. Ik weet namelijk niet wat voor vlees ik in de kuip heb dus in zo'n situatie zal ik er meteen 200% bovenop springen en hem geen enkele kans geven zich te verweren. Ik neem geen enkel risico, mijn leven is meer waard dan die van de inbreker.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 14:25 schreef Upsetter het volgende:
[..]
Als iemand bij mij inbreekt, kan ik het me voorstellen dat ik diegene (bv uit angst dat hij/zij mij wat aandoet) hartstikke dood sla. Maar ik ben tegen de doodstraf, dat wel.
ik zou ook zoiets hebben... heb het in het verleden al eens bijna meegemaakt en mijn hockeystick had veel kunnen doen... maar goed. Misschien had die inbreker wel een mes bij zich en is hij door die worsteling zelf gewond geraakt...quote:Op vrijdag 18 juli 2008 15:35 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Als ik een vreemde vent midden in de nacht aantref in mijn woning is het eerste wat ik doe hem uitschakelen ... met alle middelen (ik heb zwarte band judo en karate). Niet persé doden maar ik ga echt niet aan hem vragen zijn zakken te legen en mijn woning te verlaten. Ik zal hem niet met opzet doodslaan maar de kans dat hij sterft is levensgroot aanwezig. Ik weet namelijk niet wat voor vlees ik in de kuip heb dus in zo'n situatie zal ik er meteen 200% bovenop springen en hem geen enkele kans geven zich te verweren. Ik neem geen enkel risico, mijn leven is meer waard dan die van de inbreker.
Ik woon in Den Haag dus alle inbrekers zijn gewaarschuwd.
Wat je in ieder geval moet doen nadat je de inbreker lens en bewusteloos (of dood) hebt geslagen ... een mes in zijn hand leggen (denk aan de vingerafdrukken) en zeggen tegen de politie dat je werd aangevallen en je je verdedigd hebt.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 15:37 schreef Jerruh het volgende:
[..]
ik zou ook zoiets hebben... heb het in het verleden al eens bijna meegemaakt en mijn hockeystick had veel kunnen doen... maar goed. Misschien had die inbreker wel een mes bij zich en is hij door die worsteling zelf gewond geraakt...
quote:Op vrijdag 18 juli 2008 15:43 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Wat je in ieder geval moet doen nadat je de inbreker lens en bewusteloos (of dood) hebt geslagen ... een mes in zijn hand leggen (denk aan de vingerafdrukken) en zeggen tegen de politie dat je werd aangevallen en je je verdedigd hebt.
Tja, dat is noodweer, dat is wat anders.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 14:25 schreef Upsetter het volgende:
[..]
Als iemand bij mij inbreekt, kan ik het me voorstellen dat ik diegene (bv uit angst dat hij/zij mij wat aandoet) hartstikke dood sla. Maar ik ben tegen de doodstraf, dat wel.
Doodsteken is nogal een werk hoor. Dat is niet van 'floep', meer van 'HAK HAK TJAK TJAK HAK HAK'. Dan ben je al ver noodweer voorbij.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 23:52 schreef IHVK het volgende:
Tijdens een worsteling dus uit noodweer, dus de straf zal wel niet erg zijn.
En het feit dat iemand inbreekt betekent niet dat je hem mag vermoorden, niet in Nederland althans.
Probleem is ook dat proportionaliteit dan volledig verloren is. Iets waar Amerika wel vaker onbekend mee is, maar een fundament is voor wetgeving is als het onze.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 16:05 schreef Ziggenmufter het volgende:
Elke inbreker is op de plaats delict een vogelvrijverklaarde ...zo zou de wet moeten zijn. Probleem is natuurlijk dat er dan mensen worden gedood die helemaal geen inbrekers waren. Zo'n Caste Wet zou zelfs misbruikt kunnen worden.
Een werk? Een klein steekje kan al voldoende zijn zeg.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 00:23 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Doodsteken is nogal een werk hoor. Dat is niet van 'floep', meer van 'HAK HAK TJAK TJAK HAK HAK'. Dan ben je al ver noodweer voorbij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |