http://www.telegraaf.nl/b(...)tdelen_aan_dief.htmlquote:VVD: Burger mag eerste klap uitdelen aan dief
door Job Slok
DEN HAAG - De VVD wil dat burgers die in hun huis of winkel een dief te lijf gaan, een betere bescherming van de wet krijgen.
VVD-Tweede Kamerlid Fred Teeven vindt dat ze de eerste klap moeten kunnen uitdelen zonder meteen als verdachte te worden aangemerkt. Hij wil dit later deze maand bij de begrotingsbehandeling van Justitie regelen met een initiatiefwet.
De partij wil dat rechtszaken zoals die tegen Enschedeër Henk J. voor eeuwig tot het verleden behoren. J. sloeg in april een gewapende inbreker neer en belandde daarvoor twee weken in de cel.
Aanranding
Als het aan de liberaal ligt, komt daar dus snel een einde aan. Met zijn initiatiefwet wil hij ervoor zorgen dat mensen die oog in oog komen te staan met een inbreker of overvaller niet meer hoeven te wachten totdat ze de eerste klap hebben geïncasseerd, alvorens terug te meppen. Al bij dreigende aanranding kunnen ze de aanval kiezen, zolang het geweld maar proportioneel is. "Ik zeg dus niet dat iedereen maar mag doen wat hij wil uit zelfverdediging, maar een klap met de knuppel kan dus heel wel proportioneel zijn".
grovequote:Op vrijdag 2 november 2007 08:30 schreef Klopkoek het volgende:
een groffe mening
Dat doet er zeker wel toe. Het doel moet zijn om het aantal inbraken te verminderen. Je kunt hem wel zonder beoogd doel gaan schoppen en slaan maar dan komt er een dure ambulance om hem op te halen en dat kost ook weer kluiten met geld.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:41 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik ben het helemaal eens met Fred Teeven. Of het helpt weet ik niet. Doet er ook niet toe. Je moet een inbreker gewoon lekker kunnen slaan en schoppen als je hem/haar op heterdaad betrapt. Lijkt me een gevalletje beroepsrisico voor de inbreker![]()
Heb jij al die overbodige regels bedacht waar Nederland in verdrinkt?quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:41 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik ben het helemaal eens met Fred Teeven. Of het helpt weet ik niet. Doet er ook niet toe. Je moet een inbreker gewoon lekker kunnen slaan en schoppen als je hem/haar op heterdaad betrapt. Lijkt me een gevalletje beroepsrisico voor de inbreker![]()
In Amsterdam is het grof ?Pquote:
Je trapt iemand op straat in elkaar en sleept hem dan je huis in en roept dat het een inbreker is.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:49 schreef Slarioux het volgende:
Ik weet niet of ik wel voor ben. Ik zie het nog wel gebeuren dat mensen inbrekers totaal het ziekenhuis intrappen en dat is ook gewoon een ongezonde trend. Het gevolg is gewoon dat een inbreker een mes meeneemt en voor de zekerheid maar begint te steken als ie betrapt wordt.
Inbreken is natuurlijk erg laakbaar maar ik denk niet dat dit een oplossing is. Een coulanter OM zou in dit geval een veel constructievere oplossing zijn.
Da's een extreem voorbeeld denk ik maar zo gaat het denk ik wel. Als je in je huis immuum bent voor de gevolgen van het in elkaar trappen van een inbreker is het natuurlijk niet bijster moeilijk om je schoonbroer, waar je al jaren mot mee hebt, thuis uit te nodigen, dood te slaan, en te beweren dat hij inbrak om zijn geld te halen ofzo.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je trapt iemand op straat in elkaar en sleept hem dan je huis in en roept dat het een inbreker is.![]()
In Amerika gebeurt het regelmatig dat mensen onterecht worden neergeschoten. Dat lijkt me dus geen goede vergelijking. Sowieso kan ik me nog een treffend beeld uit Bowling for Columbine herinneren: Amerikanen doen alles constant op slot terwijl Canadezen gerust de voordeur open laten.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:45 schreef RemcoDelft het volgende:
Sterker nog: ik ben voor het Amerikaanse systeem: inbrekers mogen wat mij betreft prima worden doodgeknuppeld!
En voor wie dat zielig vindt voor die arme inbrekertjes: als ze willen blijven leven, moeten ze maar niet inbreken!
Zeker van die "draaideurcriminelen" (alleen al dat we daar een woord voor hebben![]()
) die zich niets aantrekken van traditionele straffen, kunnen met een gapende hoofdwond wel eens op zoek gaan naar eerlijk werk!
Het doel van de initiatiefwet, zoals ook in de OP vermeld, is het beschermen van slachtoffers van een inbraak. Nu worden zij vervolgd wegens mishandeling als ze een inbreker een mep verkopen, met de wet straks in beginsel niet meer. Dat lijkt me een prima uitgangspunt. En als iemand ´s nachts onaangekondigd in je woonkamer staat dan heeft diegene heus de intentie om in te breken hoor.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat doet er zeker wel toe. Het doel moet zijn om het aantal inbraken te verminderen. Je kunt hem wel zonder beoogd doel gaan schoppen en slaan maar dan komt er een dure ambulance om hem op te halen en dat kost ook weer kluiten met geld.
Daarom mag er best eerst goed over worden nagedacht voordat jij je primitieve christelijke instincten op die man gaat uitleven.
Tot slot heb je nog een laatste probleem: hoe bewijs je dat iemand de intentie had om in te breken?
Theoretisch mogelijk, maar in de praktijk lijkt me niet dat zoiets werkt. Het is erg lastig om iemand ongezien op straat in elkaar te trappen, naar je huis te slepen, daar weer uit te laden en in je huis te leggen. Daarnaast zouden er ook wel bewijs moeten zijn dat die ander heeft ingebroken, wat ook al lastig isquote:Op vrijdag 2 november 2007 08:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je trapt iemand op straat in elkaar en sleept hem dan je huis in en roept dat het een inbreker is.![]()
Ik denk dat het nog wel mee gaat vallen, meent niet weg dat je wel een punt hebt. Ook dat inbrekers zich beter zouden kunnen gaan bewapenen omdat de "risico's" groter worden kan een logisch gevolg zijn. Neemt niet weg dat ik het absoluut te gek vind dat je je eerst moet laten verwonden voordat je je mag verdedigen! Vandaar dat ik ook zei dat er wel goed gekeken moet worden naar het feit of het om "proportioneel geweld" ging.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:54 schreef Slarioux het volgende:
Da's een extreem voorbeeld denk ik maar zo gaat het denk ik wel. Als je in je huis immuum bent voor de gevolgen van het in elkaar trappen van een inbreker is het natuurlijk niet bijster moeilijk om je schoonbroer, waar je al jaren mot mee hebt, thuis uit te nodigen, dood te slaan, en te beweren dat hij inbrak om zijn geld te halen ofzo.
Zie mijn vorige post: de kans is groot dat je met een dergelijke maatregel paradoxaal genoeg het gevoel van onveiligheid vergroot.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:55 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Het doel van de initiatiefwet, zoals ook in de OP vermeld, is het beschermen van slachtoffers van een inbraak. Nu worden zij vervolgd wegens mishandeling als ze een inbreker een mep verkopen, met de wet straks in beginsel niet meer. Dat lijkt me een prima uitgangspunt. En als iemand ´s nachts onaangekondigd in je woonkamer staat dan heeft diegene heus de intentie om in te breken hoor.
Dus is de volgende stap een tweede amendement invoeren.quote:Op vrijdag 2 november 2007 08:59 schreef Xtreem het volgende:
In principe ben ik voor. Een burger mag zijn/haar eigendom verdedigen.
Wat ik hier echter mis in de overweging:
Ik verwacht niet dat het werkt. Een inbreker gaat niet op zoek naar regulier werk omdat het risico marginaal is toegenomen. Het lijkt me alleen wel voor de hand liggend dat inbrekers hun eigen voorzorgsmaatregelen nemen, en (zwaarder) bewapend op pad gaan.
In dat licht kon de maatregel nog wel 'ns als een boomrang terug komen.....
Ik zie dat niet zo. Je bent als overheid geen knip voor je neus waard als een slachtoffer van inbraak strenger wordt gestraft dan de inbreker zelfquote:Op vrijdag 2 november 2007 09:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zie mijn vorige post: de kans is groot dat je met een dergelijke maatregel paradoxaal genoeg het gevoel van onveiligheid vergroot.
'de volgende stap...' Non argument.quote:Op vrijdag 2 november 2007 09:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dus is de volgende stap een tweede amendement invoeren.
Nee, als het om veiligheid gaat dan vind ik dat in eerste instantie een taak van de overheid. Anders krijg je een soort libertarisch wilde westen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |