abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 juli 2009 @ 20:04:23 #1
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71374878
Hallo beste mensen,

komend jaar ga ik studeren in groningen. Om het maximale uit mijn studentenleven te halen lijkt het me leuk om lid te worden bij een studentenvereniging. Ik ken eigenlijk niemand die al lid is, en heb er dus eigenlijk niet zo'n goed beeld bij. Ik ga over 2 week wel kei-week lopen, maar heb een beetje het gevoel daar voornamelijk mensen die OF pro-vereniging zijn of anti, zoals zoveel mensen.

Ik heb wat oudere berichten gelezen op dit forum, deze zijn echter al wat gedateerd dus ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die me wat meer kunnen vertellen. Ik merk dat veel mensen bevooroordeeld zijn; kakkers, ballen etc. Toch zijn deze berichten vaak gebaseerd op onwetendheid, ze zijn er zelf geen lid enzo. Ik vind het moeilijk er een beeld van te krijgen dus vandaar deze post!
  maandag 27 juli 2009 @ 20:11:04 #2
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_71375092
als je het maximale uit je studentenleven wilt halen, kun je beter gewoon niet lid worden van het corps, misschien zelfs wel niet van geen enkele vereniging.

die twee zijn niet noodzakelijkerwijs aan elkaar gebonden, dat menen alleen leden van de respectievelijke verenigingen.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_71375450
Leg eens uit waarom je er zo over denkt dr. Dunno?
  maandag 27 juli 2009 @ 20:38:11 #4
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_71375953
Het is gewoon wat je zelf wilt. Een vereniging is niet noodzakelijk, maar als je er bij gaat zal het wel een grote factor gaan spelen in je studentenleven. Door de verschillende dingen die er te doen zijn. (Jaarclub, Disputen, Gezelschappen, bandjes binnen de vereniging) Hierdoor zal er zeer waarschijnlijk erg veel tijd in gaan zitten. (ligt er ook maar aan hoe actief je zelf wordt) Het is aan jou de vraag of je dat zelf wilt. Persoonlijk vond ik het teveel, en ben dus weggegaan bij een vereniging.

Bedenk ook dat er nog meer verenigingen zijn dan het corps. en dat je studie waarschijnlijk ook een studievereniging heeft. Dit kan ook erg leuk zijn.

Verder gewoon de kei-week gaan lopen en dan in die week zelf lekker rondkijken en dan beslissen. Het blijft gokken omdat je nooit precies weet hoe het zal gaan zijn.
  maandag 27 juli 2009 @ 20:38:21 #5
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71375958
Ik zou overigens ook graag ervaringen horen van leden, ook de misschien wat negatievere verhalen. Denk dat als ik binnenloop tijdens de keiweek ik er wat minder zal horen, daar ligt immers de nadruk op het aantrekken van nieuwe leden...

@dr.dunno, hoezo?

@bioloogje, waar heb jij bij gezeten? Als je zelf aangeeft dat je in principe zelf bepaalt hoe actief je wordt, waarom ben er dan weggegaan omdat het teveel is geworden?

dank overigens voor de snelle reacties
pi_71376039
Ik zou m'n mening niet baseren op basis van wat posts op een forum. Sommige mensen zijn anti-vereniging. Anderen vinden het kakkers, meelopers en mensen die geen eigen vrienden kunnen maken. En dan zijn er ook mensen die het haast een verplichting voor je ontwikkeling. De tijd van je leven etc etc.

Ik zou mezelf eerder de vragen stellen:
- hoe veel geld wil ik aan een vereniging uitgeven (de ene kost meer dan de ander)
- ben ik bereid om er elke week verplicht te zitten of wil ik daar vrij in zijn
- wil ik een ontgroening doen
- grote of kleine vereniging

En ga gewoon met heel veel mensen praten tijdens de introductieweek.
I'll throw my apples if you get too close to me.
  maandag 27 juli 2009 @ 20:41:31 #7
163216 bioloogje
pi_71376058
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:38 schreef ggz het volgende:
Ik zou overigens ook graag ervaringen horen van leden, ook de misschien wat negatievere verhalen. Denk dat als ik binnenloop tijdens de keiweek ik er wat minder zal horen, daar ligt immers de nadruk op het aantrekken van nieuwe leden...

@dr.dunno, hoezo?
Er is meer sociale druk dan ze zullen willen toegeven. Waarschijnlijk zeggen ze telkens tijdens de kei-week "als je niet wilt dan sla je een keer over" maar als je wat vaker niet komt dan kijken ze je er wel op aan.

EDIT op vraag: Ik zat niet in Groningen. Je wordt er dus wel op aangekeken als je niet komt, en er waren voor mij gevoel teveel dichtgetikte mensen (dat zijn de mensen die alles voor de vereniging doen, zij zijn ook degenen die je het ergste aankijken als je iets niet wilt doen als ze je vragen om te komen tappen/draaien/klussen etc.). Verder ging ik ergens anders studeren waardoor ik echt te weinig tijd overhield en ik vond het daarom de contributie niet meer waard. Ik heb nog wel mijn jaarclub aangehouden buiten de vereniging om.
  maandag 27 juli 2009 @ 20:42:46 #8
236335 neen
schone schijn
pi_71376104
En het imago van de vereniging kun je ook meenemen, de ene is meer ballerig dan de ander mocht je daar niet van houden enzo.
het lijkt niet wat het is
pi_71376356
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:41 schreef Appletree het volgende:
Ik zou m'n mening niet baseren op basis van wat posts op een forum. Sommige mensen zijn anti-vereniging. Anderen vinden het kakkers, meelopers en mensen die geen eigen vrienden kunnen maken. En dan zijn er ook mensen die het haast een verplichting voor je ontwikkeling. De tijd van je leven etc etc.

Ik zou mezelf eerder de vragen stellen:
- hoe veel geld wil ik aan een vereniging uitgeven (de ene kost meer dan de ander)
- ben ik bereid om er elke week verplicht te zitten of wil ik daar vrij in zijn
- wil ik een ontgroening doen
- grote of kleine vereniging

En ga gewoon met heel veel mensen praten tijdens de introductieweek.
What she says
Het levert wel een hele hoop contactkansen met mensen die je anders niet zo snel zou ontmoeten en/of aan zou kunnen spreken. Voor mij was het positief om lid te worden van een sport vereniging met gezelligheidscomponent. (als in 2x per week borrelen)

@ dr. dunno: sociale druk kan je ook wel een beetje om je heen laten gaan, al zal dat als je echt jong bent nog wat lastig zijn omdat men dan wat minder zeker in de eigen schoenen staat. Maar je moet je gewoon niet laten ondersneeuwen door dichtgetikte mensen. Uitleggen dat er ook een leven bestaat naast de club. (hinten dat je jezelf daardoor best interessant vindt helpt, al zal het in eerste instantie misschien wel scheve koppen trekken, in the long run wekt het respect)
Het corps is ook maar een vereniging, ze zeiken misschien wat meer over de regeltjes, maar als jij gewoon je ding doet kunnen ze je niet stoppen

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2009 20:59:51 ]
  maandag 27 juli 2009 @ 21:12:29 #10
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71377098
Ik zou niet op internet afgaan als je wilt weten of het wat voor je is. Op het internet kom je voornamelijk clichés tegen en dingen als dat een studieverening hetzelfde is.

Of een grote vereniging wat voor je is kan je het beste bepalen door met een paar dudes die al lid zijn in het echt te babbelen. Tijdens de kei-week kan je bij een paar van die gasten blijven pitten en meegaan naar feestjes enzo. Als je die gasten chill vindt en de sfeer trekt dan kan het wat voor jou zijn.

Het is niet zo dat er alleen maar ballen en lullo's lid zijn hoewel die er zeker ook zijn. De sfeer tijdens borrels is erg gezellig, maar er wordt vrij veel gebrald, gezooid en gezopen. Als je niet van bier, vrouwen en zuipen houdt dan ben je vrij snel klaar.

bedenk wel dat er een boel gasten lid zijn die zichzelf vrij gaaf vinden en elkaar al kennen van de hockeyclub en dergelijke. Als je erg verlegen bent kan het zijn dat je snel ondergesneeuwd raakt, op het moment dat je wat brutaler bent heb je daar niet zoveel last van.

Voor mij is het lid zijn echt een toevoeging. Je agenda is lekker gevuld met allerlei gave dingen, zoals borrels, feesten en clubavonden. Studeren wordt leuker en minder saai en je leert letterlijk duizenden verschillende mensen kennen ipv alleen de paar hippies die toevallig op je studie zitten.

er gaat wel veel tijd inzitten en er wordt van je verwacht dat je ook enige verantwoordelijkheid draagt. Als je het gaaf vindt om dingen op te pakken en dingen te organiseren dan je je echter helemaal uitleven.

naja, als je het gaaf vindt, gewoon doen. Je krijgt er dan geen spijt van!
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_71377867
ik vind het een aanrader! Doen zou ik zeggen.
C'est magnifique, mais ce n'est pas la guerre.
-
  maandag 27 juli 2009 @ 23:37:20 #12
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71381633
Ryon, opzich ben ik zelf niet echt een braller ofzo onder het motto doe maar gewoon, ben in dat opzicht wat ingetogener maar ik stoor me er totaal niet aan, in tegendeel. Drinken en feesten is echter wel mijn ding en daarom lijkt vindicat me het wel wat. Ik ken echter niemand die ook lid wordt, wellicht dat dat nog veranderd in de keiweek. Is dat een nadeel in combinatie met het feit dat ik opzich niet constant schreeuwend aan de bar sta?

Albertus schijnt er redelijk op te lijken, wat zijn redenen om daar niet voor te kiezen? Is misschien iets persoonlijks, maar er zullen vast wel verschillen zijn.
  maandag 27 juli 2009 @ 23:40:46 #13
148059 Pritt
Atheïst
pi_71381706
Niets mis met verenigingen maar niet een must om het maximale uit je tijd te halen.
Zijn genoeg alternatieve voor. Gewoon doen als je het wat lijkt. Je kan altijd nog stoppen.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_71383890
je kan ook een jaartje wachten, heb je een beter beeld na 1 jaar en kan je een betere keuze maken.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 02:19:05 #15
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71384564
quote:
Op maandag 27 juli 2009 23:37 schreef ggz het volgende:
Ryon, opzich ben ik zelf niet echt een braller ofzo onder het motto doe maar gewoon, ben in dat opzicht wat ingetogener maar ik stoor me er totaal niet aan, in tegendeel. Drinken en feesten is echter wel mijn ding en daarom lijkt vindicat me het wel wat. Ik ken echter niemand die ook lid wordt, wellicht dat dat nog veranderd in de keiweek. Is dat een nadeel in combinatie met het feit dat ik opzich niet constant schreeuwend aan de bar sta?

Albertus schijnt er redelijk op te lijken, wat zijn redenen om daar niet voor te kiezen? Is misschien iets persoonlijks, maar er zullen vast wel verschillen zijn.
Vindicat is corps en Albertus is AHC. Lijkt verdomd veel op elkaar, maar toch net even wat anders (van oorsprong liberaal/protestants tegenover katholiek). De reden dat sommigen niet voor Albertus gaan is omdat ze Vindicat wat gaver lijkt, er is nogal veel concurrentie tussen beide clubs en afhankelijk vanuit welke omgeving je komt en welke familie/vrienden je hebt kan dat nog wel eens bepalend zijn. De reden dat sommige niet voor Vindicat gaan is omdat de sfeer hun daar net niet genoeg aanstaat. Van het hele corporale moet je ook maar net houden.

Bij vindicat is het voor een deel noodzakelijk om al van te voren een aantal mensen te kennen die actief lid zijn wil je een boel mooie functies kunnen oppakken. Elke vereniging draait voor een bepaald deel op vriendjespolitiek, maar omdat je jaarclub en huis nogal bepalend zijn (en die worden mede gevormd op basis van de mensen die je al kent) is dat in dit geval vrij belangrijk. Het is vrij zuur om in een veegclubje terecht te komen omdat je niet weet waar je het zoeken moet, want hoewel je dan wel voor buitenstaanders lid bent van de club, krijg je nauwlijks tot geen waardering op societeit zelf. De gasten die het meest lopen te kutten (en daarmee negatieve aandacht trekken) in kroegen buiten de vereniging om zijn vaak de dudes die de boot hebben gemist binnen de club.

Albertus staat als AHC vereniging bekend als iets toegankelijker. Maar ook daar helpt het best veel als je al een paar mensen kent, ook omdat de vereniging een van de grootste van Nederland is. Het corporale gevoel is op vindicat wat sterker, terwijl Albertus op een andere manier wat studentikozer is.

De sfeer en de instelling van de mensen is echter wat het meest bepalend is.Zelf ken ik beide verenigingen vrij oppervlakkig, maar ik weet dat de feesten en borrels er bij beide vrij hard aan toe gaan en je de volgende dag lekker brak en kut wakker wordt. Belangrijk is dat je er op je gemak en thuis voelt. Anders heb je steeds het idee dat het gras aan de overkant groener en leuker is. De enige manier om dit te bepalen is door met gasten om te gaan die er al lid zijn.

Als je bij het corps gaat omdat je vrienden zeggen dat Albertus "een stelletje knorren zijn!11!" of bij Albertus omdat "Vindi's een stelletje bruinwerkers zijn!1" dan ben je in ieder geval niet goed bezig.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_71384609
Keuze wel of niet corps zou ik laten afhangen van de studie die je gaat doen. Als jij als enige van je studiegenoten in een vereniging zit die verder toch niet vertegenwoordigd is binnen het gewenste corps dan vervreem je van je studiegenoten als je verder nooit met ze omgaat. Vooral bij studies waarin je in groepen moet werken. En natuurlijk niet je vrienden vergeten.

Ohja, en als je het doet, doe het goed Vindicat dus.
hula
pi_71404230
Als je niemand kent en geen idee hebt van het het corps nou eigenlijk is, dan weet ik niet of het zo verstandig is om dan maar lid te worden van het corps. Zo'n intro-week (kei-week voor jou dus) geeft altijd een vertekend beeld van een studentenvereniging, zeker als je een eerstejaars lid bent. ( )

Van het corps word je enkel lid als je het écht wil. Zoveel mensen die vroeg of laat afdruipen omdat ze geen idee hadden...
  dinsdag 28 juli 2009 @ 20:09:17 #18
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71406319
je bedoelt dat je een heel jaar maar op 1 bepaald deel van de kroeg mag komen, en alleen aan de bar bier mag halen etc? Ik zie daar het nut wel van in, band creeren enzo. Ik snap alleen niet zo goed waarom je geen lid zou moeten worden als je niemand kent. Ik neem aan dat zo'n driekwart (of meer) van de studenten die in een andere stad gaan wonen juist bij een vereniging gaan om mensen te leren kennen. Of dat nou bij het corps is of bij albertus... Daarnaast heb ik niet de ambitie om daar het meest prominente lid te worden.
pi_71406865
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 20:09 schreef ggz het volgende:
je bedoelt dat je een heel jaar maar op 1 bepaald deel van de kroeg mag komen, en alleen aan de bar bier mag halen etc? Ik zie daar het nut wel van in, band creeren enzo. Ik snap alleen niet zo goed waarom je geen lid zou moeten worden als je niemand kent. Ik neem aan dat zo'n driekwart (of meer) van de studenten die in een andere stad gaan wonen juist bij een vereniging gaan om mensen te leren kennen. Of dat nou bij het corps is of bij albertus... Daarnaast heb ik niet de ambitie om daar het meest prominente lid te worden.
Ik zou het niet doen, das wat anders dan jij zou niet moeten doen Maar waarom? Je moet een soort gulden middenweg vinden tussen studie(gerelateerde) en studenten activiteiten. Of dat in te vullen is hangt helemaal van de opleiding af... als je groepsgeorienteerde opleiding gaat doen leer je automatisch namelijk ook veel mensen kennen.
hula
pi_71407005
ik ken geen nederlandse studentenverenigingen maar ik ben wel gedoopt in belgie
en ik ben heel blij dat ik dit gedaan heb
alleen nog maar leuke dingen mee gedaan en goede vrienden mee gemaakt
  woensdag 29 juli 2009 @ 07:42:27 #21
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71417858
Corps (of Albertus) lijkt mij niet verstandig, tenzij je van vernedering houdt.

Wat echt nuttig is voor CV en netwerk is actief lid worden van 'serieuze' studentenclubs, zoals SIB Groningen of een studievereniging.
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
  woensdag 29 juli 2009 @ 07:44:26 #22
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_71417867
Gewoon lid worden van een studentensportvereniging. Ook zuipen en nog sportief ook .
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_71420953
Gewoon lid worden van studentenvereniging Vindicat! Lekker vernederd en geestelijk kapot gemaakt worden door de kampcommissie en september-leden. Maar dan hoor je wel bij de 'creme de la creme' van studerend Nederland
pi_71421047
Of je lid moet worden van het corps kan ik je niet vertellen, dat moet je zelf echt willen (wilskracht en doorzettingsvermogen zijn erg belangrijk het eerste jaar en resulteren in een prachtige studententijd), maar lid worden van een studentenvereniging kan ik iedereen aanraden die gaat studeren. Je wordt gevormd door je omgeving, je ervaring en doet vaak goede contacten op voor de toekomst
pi_71421088
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 07:44 schreef Herkauwer het volgende:
Gewoon lid worden van een studentensportvereniging. Ook zuipen en nog sportief ook .
Dat zou ik doen of van je eigen studievereniging. Kom je meteen in contact met studiegenoten en de hele sfeer eromheen is veel relaxter.
Everyone else my age is an adult. I am merely in disguise.
pi_71421551
Het maakt echt niet uit waar je lid wordt, je hebt het overal wel naar je zin omdat je simpelweg niet weet hoe het er bij andere verenigingen aan toe gaat, en je hier ook niet achterkomt. (tenzij je besluit lid-af te worden en je ergens anders inschrijft).
Tip: lees Mores eens door, een boek van Onno te Rijdt, en kijk dan of het corps je nog leuk lijkt
pi_71421750
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:02 schreef phileine_ het volgende:
Het maakt echt niet uit waar je lid wordt, je hebt het overal wel naar je zin omdat je simpelweg niet weet hoe het er bij andere verenigingen aan toe gaat, en je hier ook niet achterkomt. (tenzij je besluit lid-af te worden en je ergens anders inschrijft).
Tip: lees Mores eens door, een boek van Onno te Rijdt, en kijk dan of het corps je nog leuk lijkt
je kan dit toch wel te weten komen? gewoon je ergens anders ook laten dopen
of eens meedoen tijdens een cantus
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:13:23 #28
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71421839
Ik zou het eerste jaar nergens lid worden.
-kost ontzettend veel tijd = negatieve invloed op je studie.
-als je na een jaar toch iets anders gaat studeren in een andere stad moet je weer opnieuw "kennis maken".
-na een jaar weet je zelf beter wat je wilt.
-na een jaar weet je ook welke club niets voorstelt en welke club wel karakter heeft of waar mensen die je van je studie kent wel lid zijn, of juist niet.
Kijk ook eens verder dan 1e en 2e jaars leden om een oordeel te vormen. De grootste blaatapen branden vaak ergens na het 2e jaar af; maar bepalen (of vertekenen) het beeld van een club wel sterk.

NB. eerste jaar kan je wel prima bij een sportvereniging oid. lid worden.
Verspil je je geld aan zweefvliegen/zeilen/dammen ipv. aan bier.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_71423958
En dan ga je op Fok! naar tips vragen !

Hier lopen de meest kortzichtige types rond, vol van vooroordelen wanneer het op corporale studentenverenigingen aankomt.

Loop de keiweek, vraag naar ervaringen van leden, neem een kijkje binnen Vindicat of Albertus Magnus en trek daar je conclusies uit. Alleen dan creëer je enigszins een goed beeld van de vereniging ipv hier op internet naar reacties te vragen.

Zelf geen lid geworden. Prima in staat geweest om zonder een vereniging een goed sociaal leven op te bouwen, maar als ik nu zou beginnen met studeren zou ik op voorhand zeker geen nee zeggen tegen Vindicat of Albertus.

Uitstekende keuze trouwens TS om voor Groningen te gaan. Pracht van een stad, ontzettend sfeervol en gezellig en mijn inziens de enige échte studentenstad van Nederland.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_71429999
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:26 schreef StarGazer het volgende:
Loop de keiweek, vraag naar ervaringen van leden, neem een kijkje binnen Vindicat of Albertus Magnus en trek daar je conclusies uit. Alleen dan creëer je enigszins een goed beeld van de vereniging ipv hier op internet naar reacties te vragen.
*proest!*
quote:
Zelf geen lid geworden.
Dat is duidelijk.

Een kijkje nemen binnen de verenigingen tijdens introweek en dan aan de leden vragen naar alle ins and outs is alsof je naar een autodealer gaat.
Als lid ben je in zo'n week aardig tegen iedereen, ook mensen waartegen je dat nooit zou zijn, en je vertelt enkel leuke aspecten. Als je vragen over ontgroening krijgt dan is het altijd "och, 't viel wel mee.." of "dat kan ik me niet eens meer herinneren, joh" etc.
De visboer kraakt z'n eigen vis niet af.

Objectiviteit krijg je over het algemeen van mensen die je kent, en het leeuwendeel van de mensen die lid zijn bij het corps kennen alvorens ze lid worden al mensen die lid zijn of lid zullen worden. Dat is gewoon een feit. Uiteraard zitten er mensen tussen die hier niet aan voldoen.
Maar als jij je laat leiden door wat je in een introweek ziet en hoort, dan zal het je hoogstwaarschijnlijk erg zuur vallen, zoals bij veel mensen is gebeurd in zo'n eerste jaar.

Vandaar dat ik zei: je moet het echt willen.
Mensen die lid worden weten over het algemeen wat voor bittere pil het is in het begin, maar vinden dit niet erg, ze willen dolgraag lid worden daar. Mensen die geen objectief beeld hebben en zich lieten leiden door de leuke feestjes tijdens introweek en al die aardige mensen voelen zich vaak erg naar, hebben er spijt van dat ze lid werden en twijfelen of ze een paar weken ontgroening en verneukerij "weg moeten gooien" door te stoppen (al die moeite voor niets).

Als iemand echt graag ergens lid wilt worden, dan moet hij/zij dat zeker doen. Maar die wil moet gebaseerd zijn op realiteit, zo komt iedereen waar hij hoort terecht.
  woensdag 29 juli 2009 @ 15:19:49 #31
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71430223
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 07:42 schreef Verlicht het volgende:
Corps (of Albertus) lijkt mij niet verstandig, tenzij je van vernedering houdt.
quote:
Afhakers tijdens de ontgroening

De ontgroeningen zijn het geheim van Vindicat en Albertus. Twee afhakers doorbreken de stilte en vertellen waarom ze het halverwege de ontgroening voor gezien hielden. “Mensen vielen bij bosjes flauw, maar iedereen deed alsof er niets aan de hand was.”

'Het stomme is dat je het allemaal pikt'

Door ole chavannes

Ariane Kleijwegt (18), eerstejaars geschiedenis, haakte afgelopen zomer halverwege de ontgroening van Albertus af.

“Het introductiekamp is net als een strafkamp. De introductiecommissie is gehuld in lange leren jassen en scheldt iedereen uit. Maar als je er middenin zit, zie je niet hoe bizar het allemaal is. Ik wilde lid worden, omdat ik nog niemand kende in Groningen en ik ben opgevoed met het idee dat lid worden normaal is. Ik dacht dat die ontgroening wel zou meevallen. Maar dat viel tegen. Het is afzien. Daardoor groeit wel een sterke solidariteit met je jaargenoten, maar eigenlijk is zo'n massamanipulatie best eng.

We zaten met tweehonderd 'nullen' in een kampeerboerderij in Appelscha. De regels zijn: niet praten, roken, drinken of wassen. Extreem weinig slapen en alleen maar bevelen opvolgen. Je moet stomme dingen doen, zoals pindakaas op je hoofd smeren of door de modder kruipen. Het eten is wel goed en om uitdroging te voorkomen, heeft iedereen een veldfles om de nek hangen.

Omdat die mensen van de kampcommissie voortdurend in je gezicht schreeuwen, ben je eerst bang dat ze je gaan slaan, maar na een tijdje heb je het toneelstuk door en weet je dat zij niet over de grens gaan. Andere ouderejaars, die niet op kamp mee mogen, maar waar je wel last van hebt op de kroeg, zijn voortdurend dronken en gaan soms te ver. Die lui zijn echt sneu. Ze worden 'septemberleden' genoemd: normaal zijn ze niet actief, maar tijdens de ontgroening zijn ze erbij, alleen om 'nullen' af te zeiken. Ze bevelen bijvoorbeeld meisjes hun trui omhoog te trekken. 'Maak me geil', roepen ze dan.

Je mag maar een paar uur slapen, tot zes uur 's ochtends. Dan trappen ze iedereen eruit met harde technomuziek, om vervolgens door de modder te 'robben'. Robben is op je buik liggen, met je handen je enkels vast houden en dan vooruit proberen te kruipen. Met de hele tijd dezelfde kleren aan.

Het stomme is dat je het allemaal pikt. Als eenmaal je waardigheid is gebroken, laat je je gemakkelijk in de grond stampen. Je verzetten heeft geen zin. Een jongen die tegen het geblaf van de kampcommissie inging, moest direct 'oprotten'. Het is immers je eigen keus om aan de ontgroening mee te doen. Door dat argument hebben ze macht.

De dag na het kamp moesten we op de kroeg komen. Iedereen was afgepeigerd, maar we moesten de hele nacht liederen zingen en 'zoemen'. Je moet dan uren lang met het hoofd tussen de benen in kleermakerszit op de hurken zitten en 'zoem' zeggen. Als je zo moe bent, is dat heel vermoeiend. De ruimte waar we met zo'n driehonderd man opeen gepakt zaten, was ook veel te benauwd, omdat de ventilatie niet werkte.

Mensen vielen bij bosjes flauw, maar iedereen deed alsof er niets aan de hand was. Mensen die omvielen werden gewoon weggedragen en alles ging door. Ik ben zelf ook twee keer 'out' gegaan. Dat was op zich wel fijn want ik mocht toen even wat drinken, maar na vijf minuten moest ik weer terug de zaal in.
Daarna kregen we een week vrij, om vervolgens bij alle disputen en jaarclubs langs te gaan in kleine groepjes. Dat schijnt nog erger te zijn, maar toen besloot ik te stoppen. Ik mocht eerst al niet naar een verplicht werkcollege, maar toen ik ook niet mee mocht met het introductiekamp van de studievereniging, was voor mij de maat vol.

Bij een vereniging als Albertus drijft alles op de ontgroening. Die schept de samenhang. Ik heb geen spijt dat ik er aan heb meegedaan. Mijn voornaamste reden om te stoppen was dat ik geen zin heb om mijn tijd te verdoen met alleen zingen en zuipen. Ik wil ook niet al die verplichtingen. Ik ga liever mijn eigen weg en kies mijn eigen vrienden.”
quote:
'Ik wilde nu eenmaal geen druklul zijn'

Door RINA RABOU

Een tweedejaars rechtenstudent hield het vorig jaar na het ontgroeningskamp van Vindicat voor gezien. Dit jaar werd hij lid van Albertus.

“Ik wilde lid van Vindicat worden om mensen te leren kennen. Het was mijn eerste jaar in de stad en er woonden maar een paar bekenden. Ook de tradities en mores die bij een vereniging horen, spraken me aan. Het is toch iets wat alleen de leden kennen en waar buitenstaanders tegenop kijken. Dat maakt je bijzonder.

Over de ontgroening kende ik wel verhalen, maar ik was er niet bang voor. Ik vind het eigenlijk wel een grappig fenomeen. Tijdens een introductiepraatje bij de inschrijving op de Kroeg werd verteld dat Vindicat verder zou gaan met de opvoeding daar waar de ouders het hadden laten liggen. “En we gaan op kamp”, vertelde een van die jongens, “en dat wordt voor níemand leuk.” Ik had toen die jongen wel willen zijn. Mensen bang maken, terwijl het eigenlijk een groot toneelstuk is.

Op kamp heb ik dat ook zo gezien. Ik kon als het ware van een afstandje toekijken wat er allemaal gebeurde. En eigenlijk is het dan heel grappig dat we daar rondliepen met mayonaise in ons haar en in witte t-shirts met een tuinslang die als navelstreng diende.

Op een avond kwam de senaat op bezoek. Ze zochten iemand die bier kon tappen. Ik heb me toen gemeld. Toen de mensen eenmaal zaten moest ik de bestellingen opnemen. Kruipend, want lopen mocht niet. En ze wilden allemaal iets anders. Bacardi cola met gecruncht ijs bijvoorbeeld. Terwijl er alleen ijsblokjes waren. Dan sta je daar met een vork in wat ijs te priemen, zodat het toch nog ergens op lijkt. Best grappig.

Een andere avond had de leiding een meisje uit de groep gepikt die ze uitscholden voor 'dik, lelijk en vies mormel'. Er kwamen de meest gekke uitspraken en ik kon op een gegeven moment mijn lachen niet meer inhouden. Ze vroegen toen heel streng wie er lachte. Ik stak mijn vinger op, maar kreeg verder niet op mijn kop. Ze vonden het geloof ik wel grappig.

Iedere dag moesten we in groepjes werken op de hei. Met boomstammen sjouwen en planten trekken. Niet bij ieder groepje stond een kampleider te controleren. En dus zorgden we ervoor dat we konden uitrusten zonder dat we gepakt werden. Dat had altijd weer iets spannends. Het enige dat ik vervelend vond was het haastige opstaan met keiharde muziek. Je moest binnen een minuut buiten staan -'hobbelen' schreeuwden ze dan. Je werd voortdurend opgejaagd.

Het Vindicat-kamp is wel te vergelijken met dat van Albertus waar ik een jaar later lid van werd. Ik besloot me bij Albertus aan te melden, omdat vriendjes er ook lid waren geworden. In mentaal opzicht was het kamp van Vinidicat zwaarder. Als je iets fout deed dan zei de cttit, de introductiecommissie: “Kutfoet, kom hier, druk je vijftig keer op.” Terwijl de introductiecommissie van Albertus, de Banck, in dat soort gevallen alleen de opmerking maakte: “Hoe moeilijk kan het zijn.” Vaak maakte de Banck ook grapjes, omdat ze lam waren. Dan ging er eentje op de bar staan met de opmerking 'weet je wie ik vanavond geneukt heb?' En dan wees ie een meisje aan uit de groep. Zij moest dan naast hem komen staan en aan de groep vertellen waarom hij niet zo lekker kon neuken. Ik heb meer ontzag voor de cttit dan voor de Banck. Bij Vindicat brachten ze alles mooier en echter. Voor die mensen kon je nog wel eens bang zijn.

Ik ben uiteindelijk bij Vindicat afgevallen, omdat ik enorme rugpijn had. Die had ik al voor de ontgroening begon. Op kamp werd die pijn steeds erger, omdat we veel uren op de harde vloer moesten zitten. Maar ik wilde geen druklul zijn door een stoel te vragen. De zaterdag na kamp moesten we ons melden op de Kroeg. Ik had die avond de almanak doorgebladerd en er stonden een paar jongens in die hun studie door het lidmaatschap niet hadden gehaald. Toen dacht ik: ik heb rugpijn en ik ga eerst maar eens mijn studie op de rails zetten. Ik ben die avond niet meer naar de Kroeg gegaan.”
Bron: http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang30/14/301414.htm

Veel plezier TS! Heerlijk vernederingen ondergaan om toegelaten te worden tot een club idioten.
  woensdag 29 juli 2009 @ 15:34:03 #32
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71430681
Echt, ik heb die verhalen weer gelezen. Het is werkelijk krankzinnig.
pi_71431653
Wordt je binnen het corps trouwens echt nagekeken als je niet bij een dispuut gaat?
pi_71431858
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:03 schreef foqqer het volgende:
Wordt je binnen het corps trouwens echt nagekeken als je niet bij een dispuut gaat?
Dan ben je een lone-wolf en sta je hoogstwaarschijnlijk (99.9% zeker) in je eentje tijdens de borrel.
Ligt uiteraard aan de vereniging, werken ze met jaarclubs én disputen of werken ze enkel met disputen? De bovenstaande zin heeft namelijk betrekking op het laatste.
pi_71431925
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 15:19 schreef Verlicht het volgende:

[..]

[..]

[..]

Veel plezier TS! Heerlijk vernederingen ondergaan om toegelaten te worden tot een club idioten.
Het gaat niet om de vernederingen, wat ik lees gaat om doorzettingsvermogen en broederschap met je jaargenoten. Een stootje kunnen hebben, niet snel opgeven, je meerderen erkennen en elkaar helpen waar mogelijk. Nagenoeg alles tijdens een ontgroening heeft een doel.
pi_71432158
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:13 schreef Misan het volgende:

[..]

Het gaat niet om de vernederingen, wat ik lees gaat om doorzettingsvermogen en broederschap met je jaargenoten. Een stootje kunnen hebben, niet snel opgeven, je meerderen erkennen en elkaar helpen waar mogelijk. Nagenoeg alles tijdens een ontgroening heeft een doel.
de uiteindelijke beloning: het recht om met een RRRrrrr te praten
pi_71432557
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 15:19 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Pff... Guantanomo bay is er niks bij.
pi_71433325
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:21 schreef Leonidas82 het volgende:

[..]

de uiteindelijke beloning: het recht om met een RRRrrrr te praten
Nee, de beloning is een prima studententijd en in veel gevallen nuttige contacten voor in de toekomst
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:15:55 #39
163216 bioloogje
pi_71433810
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:59 schreef Misan het volgende:

[..]

Nee, de beloning is een prima studententijd en in veel gevallen nuttige contacten voor in de toekomst
Dat argument wordt echt alleen bij het corps gebruikt...Ik heb nog nooit iemand van een andere vereniging dan het corps horen praten over de nuttige contacten.
pi_71433844
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:15 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Dat argument wordt echt alleen bij het corps gebruikt...Ik heb nog nooit iemand van een andere vereniging dan het corps horen praten over de nuttige contacten.
bij mijn vereniging (niet corps) heb ik ook de nuttige contacten opgedaan
pi_71433887
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:15 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Dat er mensen zijn die zich zo laten vernederen voor contacten......
pi_71434078
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:18 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Dat er mensen zijn die zich zo laten vernederen voor contacten......
vergeet de prima studententijd niet
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:28:23 #43
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71434111
quote:

[..]

En over contacten: .

De toekomstige opiniemakers, politici en directeuren zijn ook te vinden in andere clubs (diverse politieke- en maatschapelijke raden, grote politieke partijen, grote maatschappelijke organisaties, service clubs voor jonge lieden en ondernemersclub voor studenten). Ik bouw liever een netwerk op met personen die echt zichzelf kunnen waarderen, karakter hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Verlicht op 29-07-2009 17:35:39 ]
pi_71434352
dan is het niets voor jou en heb je in feite geen hol te zoeken in dit topic
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:40:52 #45
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71434436
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:37 schreef Misan het volgende:
Ik wil jonge studenten er op wijzen dat je veel gemakkelijker een diverse, invloedrijke en sociale netwerk kunt opbouwen buiten het corps, zonder vernederingen/aantasting van je menselijke waardigheid.

[ Bericht 7% gewijzigd door GlowMouse op 29-07-2009 17:41:45 (niet doen) ]
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:41:26 #46
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71434455
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:37 schreef Misan het volgende:
Dit is toch geen topic voor corpsleden? Houd je een beetje in, dankjewel
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 29 juli 2009 @ 17:45:54 #47
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_71434558
Ik hoor lauter positieve verhalen van mensen die bij het corps zitten. Al die negatieve reacties komen inderdaad vooral voort uit onwetendheid. Ik stel voor dat je bij de introductieweek gewoon even gaat kijken hoe alles in zijn werk gaat, en of de mensen je aanstaan. Indien dit het geval is ga je lekker bij het corps. Zo niet, dan zoek je iets anders.
Primum non nocere
pi_71436097
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:41 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dit is toch geen topic voor corpsleden? Houd je een beetje in, dankjewel
TS wil weten hoe het is. Mensen die nooit bij een dergelijke vereniging gezeten hebben hebben alleen een negatief spookbeeld, vandaar.
pi_71437921
quote:

[..]

juist
  woensdag 29 juli 2009 @ 20:00:50 #50
163216 bioloogje
pi_71438196
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 18:49 schreef Misan het volgende:

[..]

TS wil weten hoe het is. Mensen die nooit bij een dergelijke vereniging gezeten hebben hebben alleen een negatief spookbeeld, vandaar.
TS vraagt zich af of hij uberhaupt lid wil worden van een vereniging dus ook de mening van niet-leden kan handig voor hem zijn.
pi_71438688
Laat ik bij voorbaat zeggen dat ik niet objectief kan zijn.
Überhaupt is het vrij zinloos het hier te vragen; simpelweg te veel mensen die hun best doen om corpora een slechte naam te bezorgen.
Een goed beeld van een corps zul je nooit krijgen, je kunt nog zo veel mensen spreken, nog zo veel boeken er over lezen; het helpt niet. Pas als je lid bent zul je het meemaken.
Over de 'ontgroening' (ik spreek liever van kennismakingstijd) kan ik kort zijn: niet aangenaam. Survival of the fittest zul je nu zelf meemaken, uren tellen, tanden op elkaar en knokken. Elk uur is er één. Elke dag weer iets dichterbij het eind, elke dag weer meer verlangen naar het eeuwige geluk.
Na afloop een groot feest, IEDEREEN die je feliciteert (ook die gasten die je de week ervoor voor alles en niets hebben uitgemaakt en uitgescholden). Dan zie je dat het geen klootzakken zijn, dan zie je dat je opeens deel uitmaakt van een nieuwe familie.
Zie de trots bijvoorbeeld van die sjaarsen in dit filmpje, dat is echt!:

Hopelijk tot zeer snel, en trek geen conclusies op basis van wat gasten je hier wijs proberen te maken. Onthoud immers:
Quod licet Iovi non licet bovi
pi_71439129
probeer het gewoon TS
wij hebben een doop- en ontgroeningsweek en ik heb ze ook overleefd
pi_71439166
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:33 schreef _LotT het volgende:
probeer het gewoon TS
wij hebben een doop- en ontgroeningsweek en ik heb ze ook overleefd
In België werkt het anders. Daar is het allemaal één klaarblijkelijk. Hier heb je keus.
pi_71439411
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:34 schreef OldJeller het volgende:

[..]

In België werkt het anders. Daar is het allemaal één klaarblijkelijk. Hier heb je keus.
allemaal één?
wij hebben (ook?) voor elke richting een andere studentenvereniging
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:02:21 #55
163216 bioloogje
pi_71439946
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:44 schreef _LotT het volgende:

[..]

allemaal één?
wij hebben (ook?) voor elke richting een andere studentenvereniging
Ik ken het systeem in belgie niet, maar bedoel je elke studie een eigen vereniging met ontgroening etc. ?
pi_71440034
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 18:49 schreef Misan het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. Ik heb absoluut geen aversie tegen verenigingen, integendeel. Vind het zelfs van absolute toegevoegde waarde in een échte studentenstad als Groningen. Had alleen destijds zelf niet de behoefte om lid te worden.
Porcupine Tee - Normal
  donderdag 30 juli 2009 @ 18:13:38 #57
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71465263
Is er misschien een lid die kan bevestigen dat het essentieel is de juiste mensen etc. te kennen om het er leuk te hebben? M.a.w. wordt er daadwerkelijk 'op je neer gekeken' als je niet bij de juiste club etc. zit? Misschien ook leuk om te omschrijven hoe een typische avond (jc avond?) eruit ziet op de kroeg.. Iets wat ik niet zal zijn tijdens de keiweek het ik zo het gevoel!

Dank voor alle reacties overigens!
pi_71466423
ik ben een groot tegenstander van al dat soort corporale verenigingen met onmenselijke ontgroeningen, vernedering en 'regeltjes', zonder er ook maar een keer van deelgemaakt te hebben, op het kennismaken met Minerva in leiden na tijdens de El Cid.

Het gros van de mensen die het je afraden, zal dan ook van mijn 'type' zijn.

De mensen die het je aanraden, zijn er blijkbaar weg van en hebben die mentaliteit (en in mijn ogen het gebrek eraan eigenlijk meer ) wel en zullen je de succesverhalen vertellen en je zeggen dat je het zeker moet doen.

Welkom op Fok!

Bij zo'n keuze, corporaal of niet, zul je het echt zelf moeten beslissen, dat kunnen anderen niet voor je doen.
Als je niemand kent is 't moeilijk om een keer echt mee te kunnen kijken denk ik zo, dus zul je de gok moeten nemen. Geloof het of niet, er is altijd een weg terug

Maargoed
Ja doei.
pi_71466745
Een studentenvereniging is absoluut niet noodzakelijk om het maximale uit je studententijd te halen. Als je gewoon een normaal persoon bent leer je echt wel genoeg vrienden kennen. Toch is er ook niks met studentenverenigingen, het is natuurlijk ook erg gezellig met je jaargroep en er zijn veel mooie feesten.

Zelf ben ik er niet bij gegaan omdat ik niet echt zin heb in vaste en verplichte avonden(elk maandag met jaargroep bijvoorbeeld) en ik heb al genoeg te doen de meeste avonden.

Mijn advies is om er dit jaar niet bij te gaan en volgend jaar pas te beslissen. Door de ontgroeningen mis je (delen van) de intro van je eigen opleiding(je bent sowieso kapot) en dat is natuurlijk erg zonde. Bovendien moet je natuurlijk de eerste maanden even wennen aan op kamers wonen, je opleiding etc en kan je na een jaar een beter beeld vormen van de studentenvereniging en of je er nog behoefte aan hebt.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_71466937
Ga vooral ook bij andere verenigingen dan het corps kijken! Ik weet niet precies hoe het verenigingsleven in Groningen in elkaar zit, staat toch vooral bekend als studentenstad waar je het ook heel leuk kunt hebben zonder lid te zijn, maar in Delft iig zijn er naast het de zusterverenigingen van Vindicat en Albertus ook nog kleinere (400-800 leden) verenigingen die ook jaarclubs, verticalen (huizen blijkbaar in Groningen), disputen etc. hebben. Met tradities en mores, zonder de individuele vernedering tijdens de ontgroening. Roeiverenigingen (een ontzettende studentensport) hebben dat eveneens.
Er zit echt nog een heel verschil tussen pro-vereniging en pro-corps.... Zeker ook in de ontgroeningen! Het klopt dat alles wat daar gebeurt een doel heeft. Er komen op zo'n kamp honderden jongeren bij elkaar, die allemaal met een ander verhaal gelubt zijn, allemaal andere verwachtingen hebben en meestal niemand kennen. Die moeten allemaal hun weg en plekje gaan vinden binnen dezelfde vereniging, waarvoor het essentiëel is dat ze weten wat daar kan, weten waarvoor ze het doen, hun jaargang en zichzelf gaaf gaan vinden en de tradities, (waarvoor ze deels gekomen zijn!!) leren begrijpen en waarderen. Dat kan niet zonder een strakke organisatie, daarmee dus met een beetje streng zijn, en het blijkt toch altijd weer uit elk experiment dat een groep sneller een groep wordt als ze samen een gemeenschappelijke vijand hebben in zo'n kampcommissie.

Er zit alleen een enorm groot verschil tussen de groep laten opdraaien voor vervelend zijn van individuen, waarna iedereen dat wel uit zijn hoofd laat, en ze als groep dingen laten doorgaan (waarmee dus alleen de groepsbinding en -gaaf vinden een zetje krijgen); en wat er bij corporale kampen gebeurt, waar deel van de ontgroening 'survival of the fittest' (er móeten mensen afvallen) is en 'mondig worden' (individuele vernedering, waarna je als dat over is jezelf ontzettend tof zou moeten gaan vinden).
Bedenk voor jezelf dus goed wat je wilt, een leuke gezellige vereniging waar je lekker avonden kunt borrelen, activiteiten kunt doen en je dispuutliedjes kunt brullen, of dat je echt vindt dat Vindicat/Albertus zoveel meerwaarde hebben dat je jezelf aan dat soort praktijken wilt onderwerpen.

In die KEIweek zal, zoals hierboven al staat, iedereen je binnen te proberen te lubben, precies inhaken op wat jij zegt dat je zoekt en je vertellen dat dat alleen daar kan. Als nieuwe student kun je dus het best zoveel mogelijk vragen stellen, echt doorvragen daarin, naar eigen ervaringen en hoe het er na de ontgroening uitziet, in plaats van hen vragen aan jou te laten stellen over wat je zoekt. Houd het zoveel mogelijk objectief, en let voor jezelf goed op de sfeer.

Geniet van de week en succes met je keuze!
[quote]Op zondag 16 augustus 2009 01:12 schreef remlof het volgende:
Ik ben nog uit de tijd van de barre winters en de tolerantie [/quote]
pi_71468205
quote:

[..]

Kan best zijn dat het daar om gaat. Neemt niet weg dat het vernederingen zijn.
Ik weiger me zo onderdanig op te stellen tegenover een stelletje idioten, door jou "meerderen"genoemd, die dit soort belachelijke dingen met mensen doen. Ik zou niet alleen nooit meedoen met een ontgroening als deelnemer, maar ook niet als "leidinggevende".
Serieus, ik heb echt 0,0 respect voor dat soort mensen. En eigenlijk ook voor degenen die dit maar willoos over zich heen laten komen. En ik verbaas me er al jaren over dat ontgroeningen nog steeds toegestaan zijn door de overheid en universiteiten.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  donderdag 30 juli 2009 @ 19:58:55 #62
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71468424
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 18:13 schreef ggz het volgende:
Is er misschien een lid die kan bevestigen dat het essentieel is de juiste mensen etc. te kennen om het er leuk te hebben? M.a.w. wordt er daadwerkelijk 'op je neer gekeken' als je niet bij de juiste club etc. zit? ...
Heeft wel invloed.
De dwarsliggende roodharige feut is de lul. En als je halve familie al lid is, is zelfs de zwakzinnigste roodharige idioot welkom.
Het is verre van democratisch, maar wel leuk. Als je er doorheen leert prikken en een paar geschikte gasten tegenkomt waarmee je aan de bar kan hangen/event. iets nuttigs kunt doen.
  donderdag 30 juli 2009 @ 21:59:32 #63
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71472536
Hoe werkt dat eigenlijk binnen zo'n corps, ga je enkel met mensen uit je jaarclub of dispuut om (of is dat misschien hetzelfde, ik ben corpsleek) of is het ook wel een beetje iedereen met iedereen?

Overigens absoluut niets voor mij, ik zoek een leuke sportvereniging en kies mijn eigen borrelaars wel uit. Maar zoals mijn wijze leraar uit Groningen altijd zei: "wel et dut, mot et wait'n".
Oh really?
pi_71473721
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 21:59 schreef Matthijs- het volgende:
Hoe werkt dat eigenlijk binnen zo'n corps, ga je enkel met mensen uit je jaarclub of dispuut om (of is dat misschien hetzelfde, ik ben corpsleek) of is het ook wel een beetje iedereen met iedereen?

Overigens absoluut niets voor mij, ik zoek een leuke sportvereniging en kies mijn eigen borrelaars wel uit. Maar zoals mijn wijze leraar uit Groningen altijd zei: "wel et dut, mot et wait'n".
Dit dus...

Wel wil ik er even bij toevoegen dat me het zeer handig lijkt om bij studievereniging te gaan, al is het maar alleen vanwege de tentamenbundels
pi_71483902
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:02 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Ik ken het systeem in belgie niet, maar bedoel je elke studie een eigen vereniging met ontgroening etc. ?
idd
elke studierichting heeft een eigen studentenvereniging met eigen doop en eigen ontgroening
  vrijdag 31 juli 2009 @ 11:20:39 #66
163216 bioloogje
pi_71484600
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 10:55 schreef _LotT het volgende:

[..]

idd
elke studierichting heeft een eigen studentenvereniging met eigen doop en eigen ontgroening
Aha, dan is het in Nederland toch anders. Hier heeft elke studie een eigen studievereniging, zonder ontgroening. (doop ken ik niet eens ) Deze verenigingen zijn echt op studie gericht, met borrels, excursies, gastcolleges etc. (ook wel feestjes hoor)

Daarnaast hebben we studentenverenigingen dit zijn meer gezelligheidsverenigingen waarvan elke student lid kan worden. Het maakt niet uit welke studie. Dit zijn de verenigingen met ontgroeningen, regeltjes etc. Deze verenigingen staan ook los van de universiteiten (ze krijgen waarschijnlijk wel subsidie ervan maar dat is het wel.) Deze verenigingen zijn dus eigenlijk alleen gericht op het hebben van een leuke studententijd, met veel bier, uitjes en grote feesten.

Lid worden is aan beide totaal vrijwillig, maar studievereniging wordt eigenlijk iedereen wel lid van omdat het vaak geen drol kost, en je bijv. korting krijgt op studieboeken. (bij mij was het 9 euro per jaar, en 10% korting op je studieboeken. na 2 boeken had ik het lidmaatschap er al uit dus)
pi_71485535
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 11:20 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Aha, dan is het in Nederland toch anders. Hier heeft elke studie een eigen studievereniging, zonder ontgroening. (doop ken ik niet eens ) Deze verenigingen zijn echt op studie gericht, met borrels, excursies, gastcolleges etc. (ook wel feestjes hoor)

Daarnaast hebben we studentenverenigingen dit zijn meer gezelligheidsverenigingen waarvan elke student lid kan worden. Het maakt niet uit welke studie. Dit zijn de verenigingen met ontgroeningen, regeltjes etc. Deze verenigingen staan ook los van de universiteiten (ze krijgen waarschijnlijk wel subsidie ervan maar dat is het wel.) Deze verenigingen zijn dus eigenlijk alleen gericht op het hebben van een leuke studententijd, met veel bier, uitjes en grote feesten.

Lid worden is aan beide totaal vrijwillig, maar studievereniging wordt eigenlijk iedereen wel lid van omdat het vaak geen drol kost, en je bijv. korting krijgt op studieboeken. (bij mij was het 9 euro per jaar, en 10% korting op je studieboeken. na 2 boeken had ik het lidmaatschap er al uit dus)
Wij hebben dus een cominatie van de 2
Elke studentenvereniging heeft de regeltjes met ongtroening doop enz maar je kan kiezen wat soort lid je wordt.
Je kan gewoon passief lid zijn en dus wel meedoen aan excursies, boekenverkoop, ...
Of je kan actief lid zijn en je buiten de studiegerichte activiteiten ook laten dopen en ontgroenen
actieve leden zijn de enige die mee mogen doen met een cantus, passieve leden mogen wel meekomen naar gewone feestjes
het is gewoon iets extra, traditioneel

De meeste studentenverenigingen zijn gekoppeld aan een richting (er zijn er ook die gelinkt zijn aan de stad van herkomst) maar dat wil niet zeggen dat alleen mensen uit die richting zich daar mogen laten dopen.
Wij hebben ook mensen uit andere richtingen gewoon omdat die het bij ons leuker vonden

En dopen gebeurt in het begin van het jaar, ontgroenen op het einde van het jaar.
Eens je gedoopt bent heb je een jaar de tijd om te 'bewijzen' dat je een goede schacht bent en als je dit bent dan word je ontgroend om het einde van het jaar.
(Ik denk dat onze doop veel weg heeft van jullie ontgroening als ik de verhalen hoor )
pi_71486700
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:17 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Laat ik bij voorbaat zeggen dat ik niet objectief kan zijn.
Überhaupt is het vrij zinloos het hier te vragen; simpelweg te veel mensen die hun best doen om corpora een slechte naam te bezorgen.
Een goed beeld van een corps zul je nooit krijgen, je kunt nog zo veel mensen spreken, nog zo veel boeken er over lezen; het helpt niet. Pas als je lid bent zul je het meemaken.
Over de 'ontgroening' (ik spreek liever van kennismakingstijd) kan ik kort zijn: niet aangenaam. Survival of the fittest zul je nu zelf meemaken, uren tellen, tanden op elkaar en knokken. Elk uur is er één. Elke dag weer iets dichterbij het eind, elke dag weer meer verlangen naar het eeuwige geluk.
Na afloop een groot feest, IEDEREEN die je feliciteert (ook die gasten die je de week ervoor voor alles en niets hebben uitgemaakt en uitgescholden). Dan zie je dat het geen klootzakken zijn, dan zie je dat je opeens deel uitmaakt van een nieuwe familie.
Zoiet als bij de People's Temple sekte bedoel je, en dan collectief zelfmoord plegen

pi_71488313
Ga overal kijken, sta open voor alles.

Ik ben zelf ook lid van een vereniging in Amsterdam (niet corps) met ontgroening en het valt allemaal heus wel mee, het schept in elk geval wel een band.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 13:54:53 #70
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71489011
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 13:33 schreef pmdomela het volgende:
Ga overal kijken, sta open voor alles.

Ik ben zelf ook lid van een vereniging in Amsterdam (niet corps) met ontgroening en het valt allemaal heus wel mee, het schept in elk geval wel een band.
Ja, het is dan ook geen corps.
pi_71489074
hangt ook maar net af in welke stad of in welk land je studeert. Niet overal zijn ze even happig op 'frat-boys', hier in de UK iig een stuk minder dan in NL denk ik.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 14:05:55 #72
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71489389
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 13:56 schreef sitting_elfling het volgende:
hangt ook maar net af in welke stad of in welk land je studeert. Niet overal zijn ze even happig op 'frat-boys', hier in de UK iig een stuk minder dan in NL denk ik.
Het is al eerder in dit topic gezegd. Vrijwel 80% van de mensen die niet lid is (geweest) van een corps met vernederingen vindt corpsleden vreemd (vrijwillig vernederingen ondergaan om tot een club toegelaten te worden is gewoon absurd). Het is zo primitief.
pi_71489664
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 14:05 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Het is al eerder in dit topic gezegd. Vrijwel 80% van de mensen die niet lid is (geweest) van een corps met vernederingen vindt corpsleden vreemd (vrijwillig vernederingen ondergaan om tot een club toegelaten te worden is gewoon absurd). Het is zo primitief.
Mwah, primitief. Het is een set gewoontes die je in het dagelijkse, moderne leven verder niet zo veel om je heen ziet en daardoor nogal vreemd lijkt (bijvoorbeeld vernederingen te moeten ondergaan alvorens geaccepteerd te worden). Om eenzelfde reden wordt door veel mensen daarom de sha'ria als primitief gezien, terwijl de mensen die die wet strikt naleven dat waarschijnlijk ook belachelijk vinden; voor hun werkt het immers prima en ze voelen zich er goed bij.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 14:19:08 #74
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71489785
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 14:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mwah, primitief. Het is een set gewoontes die je in het dagelijkse, moderne leven verder niet zo veel om je heen ziet en daardoor nogal vreemd lijkt (bijvoorbeeld vernederingen te moeten ondergaan alvorens geaccepteerd te worden). Om eenzelfde reden wordt door veel mensen daarom de sha'ria als primitief gezien, terwijl de mensen die die wet strikt naleven dat waarschijnlijk ook belachelijk vinden; voor hun werkt het immers prima en ze voelen zich er goed bij.
Ja, maar ik ben geen (sub)cultuurrelativist, en bestempel het graag als 'achterlijk/onbeschaafd'.
pi_71491001
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 14:19 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Ja, maar ik ben geen (sub)cultuurrelativist, en bestempel het graag als 'achterlijk/onbeschaafd'.
Ja, die neiging heb ik ook wel es. In dit geval is het eigenlijk ook vrij primitief; vernederingen toepassen om een groepsverband te kweken. Bij dieren zou dat vrij goed moeten werken, maar ik zou zelf denken dat mensen genoeg ontwikkeld zijn om daar methodes voor te ontwikkelen die voor beide partijen gunstiger uitvallen. De behoefte naar vernederen en vernederingen ondergaan vind ik dan ook vrij primitief.

Bij een barruzie kun je mekaar ook op de bek slaan en toegeven aan je eerste ingevingen. Je kunt ook 10 seconden nadenken en dan bedenken dat met een biertje aan de bar het probleem aardiger kan worden opgelost. 't Is maar net wat voor karakter je hebt.

Gek genoeg zouden veel mensen het niet accepteren in een vriendenkring, maar bij een corps is het opeens wel redelijk geaccepteerd. Ik zou in elk geval andere vrienden opzoeken als ik eerst m'n haar zou moeten laten insmeren met voedsel en er 2 weken tegen me aan geschreeuwd zou worden.
pi_71491280
Het gaat er niet alleen om dat je vernederd wordt voordat je erbij hoort, veel belangrijker is de band die je door het gezamenlijk ondergaan ervan opbouwt met je jaargenoten.

Ik ben me er heel goed van bewust dat dit heel primitief klinkt, maar toch is het zo en werkt het wel. Niet voor niets hebben praktisch alle grote studentenverenigingen een ontgroening.

Dat gezegd is het heus niet zo dat je meteen een lul bent als je niet lid bent, maar voor iemand die niemand kent in een nieuwe grote stad is het wel de beste manier om een sociaal netwerk op te bouwen. Tenzij je liever een spoorstudent blijft die braaf elke ochtend om 9u fris in de collegebank zit en daarna weer de trein naar papa en mama neemt.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:12:08 #77
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71491341
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:09 schreef pmdomela het volgende:
Het gaat er niet alleen om dat je vernederd wordt voordat je erbij hoort, veel belangrijker is de band die je door het gezamenlijk ondergaan ervan opbouwt met je jaargenoten.

Ik ben me er heel goed van bewust dat dit heel primitief klinkt, maar toch is het zo en werkt het wel. Niet voor niets hebben praktisch alle grote studentenverenigingen een ontgroening.
Je kunt ook in de Sahara overnachten met een groep. Het is zo idioot om vernederingen goed te praten.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:12:33 #78
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71491355
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 14:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, die neiging heb ik ook wel es. In dit geval is het eigenlijk ook vrij primitief; vernederingen toepassen om een groepsverband te kweken. Bij dieren zou dat vrij goed moeten werken, maar ik zou zelf denken dat mensen genoeg ontwikkeld zijn om daar methodes voor te ontwikkelen die voor beide partijen gunstiger uitvallen. De behoefte naar vernederen en vernederingen ondergaan vind ik dan ook vrij primitief.

Bij een barruzie kun je mekaar ook op de bek slaan en toegeven aan je eerste ingevingen. Je kunt ook 10 seconden nadenken en dan bedenken dat met een biertje aan de bar het probleem aardiger kan worden opgelost. 't Is maar net wat voor karakter je hebt.

Gek genoeg zouden veel mensen het niet accepteren in een vriendenkring, maar bij een corps is het opeens wel redelijk geaccepteerd. Ik zou in elk geval andere vrienden opzoeken als ik eerst m'n haar zou moeten laten insmeren met voedsel en er 2 weken tegen me aan geschreeuwd zou worden.
Mijn gedachte.
pi_71491480
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:12 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Je kunt ook in de Sahara overnachten met een groep. Het is zo idioot om vernederingen goed te praten.
Het is niet 100% vernedering, gedeelten van de ontgroening zijn behoorlijk ludiek en het gaat er natuurlijk ook om dat je de tradities en geschiedenis van een vereniging een beetje leert kennen.

Maar goed wat de boer niet kent...
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:23:38 #80
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71491675
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:16 schreef pmdomela het volgende:

[..]

Het is niet 100% vernedering, gedeelten van de ontgroening zijn behoorlijk ludiek en het gaat er natuurlijk ook om dat je de tradities en geschiedenis van een vereniging een beetje leert kennen.

Toen ik op de middelbare school zat wilde ik lid worden van Minerva, als sinds de vierde klas, omdat ik van een lid van Vindicat had begrepen dat het corps echt tof is. Toen dacht ik ook dat het corps bestond uit serieuze en ambitieuze mensen (en daar houd ik van). Maar toen ik uit diverse bronnen (media, persoonlijke verhalen etc.) begreep dat men eerst vernederd moet worden om tot de club toe gelaten te worden... Tering, wat kansloos. Het staat haaks op mijn liberale normen en waarden (broederschap & gelijkwaardigheid). Ik zou het corps zeer aantrekkelijk vinden, wanneer men mij al in het begin als gelijkwaardige zuster zou behandelen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Verlicht op 31-07-2009 15:29:37 ]
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:44:35 #81
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71492215
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:23 schreef Verlicht het volgende:
, wanneer men mij al in het begin als gelijkwaardige zuster zou behandelen.
Dit is dus het punt wat me persoonlijk niet zo aanstaat.
Oh really?
pi_71492316
quote:

In Groningen volgens mij alleen Albertus en Vindicat. Minder grote maar toch nog aanzienlijke verenigingen als Dizkartes of NSG doen dan weer niet aan ontgroeningen.

Ik erken ook wel dat het een groepsverband kweekt, dat al vast ook volgen uit psychische rapporten. Er zijn ook mensen die zich omhoog werken in een bedrijf met ellebogenwerk en lam gedrag. Maar dan kijk je er puur pragmatisch naar, en niet ethisch.

Ik blijf het een eigenaardig verschijnsel vinden
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:16 schreef pmdomela het volgende:

[..]

Je hoeft een corps niet van binnen tot buiten te kennen om te concluderen dat je persoonlijk tegen vernederingen bent. Da's flauwekul, lijkt me.
pi_71492413
quote:

Dat gezegd is het heus niet zo dat je meteen een lul bent als je niet lid bent, maar voor iemand die niemand kent in een nieuwe grote stad is het wel de beste manier om een sociaal netwerk op te bouwen. Tenzij je liever een spoorstudent blijft die braaf elke ochtend om 9u fris in de collegebank zit en daarna weer de trein naar papa en mama neemt.
Lekker zwart wit weer.
Alsof er geen andere manieren bestaan om mensen te leren kennen en vrienden te maken. Wat denk je van na een college: "hé jongens, zin om iets leuks te gaan doen?"
De gedachte dat vernederingen vereist zijn om een sociaal netwerk op te bouwen. Wát een bullshit.

Paar jaar geleden startte ik met een bestuurskunde studie. Eerst de introductieweek van Rotterdam en vervolgens een introductie-weekend van de studievereniging.
Ik leerde in een week tijd tientallen nieuwe mensen kennen waarvan ik met een aantal een vriendschapsband heb opgebouwd. Kwamen geen vernederingen aan te pas.
Tja, de band zal vast sterker zijn na een ontgroening.... Ik denk dat de mensen in '40-'45 in de concentratiekampen ook een hele sterke band opbouwden, met de Duitsers als gemeenschappelijke vijand...
Om maar in het zwart wit verhaal te blijven.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:53:09 #84
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71492476
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:51 schreef UltraR het volgende:

[..]

Ik denk dat de mensen in '40-'45 in de concentratiekampen ook een hele sterke band opbouwden, met de Duitsers als gemeenschappelijke vijand...
Briljant bedacht.
pi_71492525
quote:

[..]

Lekker zwart wit weer.
Alsof er geen andere manieren bestaan om mensen te leren kennen en vrienden te maken. Wat denk je van na een college: "hé jongens, zin om iets leuks te gaan doen?"
De gedachte dat vernederingen vereist zijn om een sociaal netwerk op te bouwen. Wát een bullshit.

Paar jaar geleden startte ik met een bestuurskunde studie. Eerst de introductieweek van Rotterdam en vervolgens een introductie-weekend van de studievereniging.
Ik leerde in een week tijd tientallen nieuwe mensen kennen waarvan ik met een aantal een vriendschapsband heb opgebouwd. Kwamen geen vernederingen aan te pas.
Tja, de band zal vast sterker zijn na een ontgroening.... Ik denk dat de mensen in '40-'45 in de concentratiekampen ook een hele sterke band opbouwden, met de Duitsers als gemeenschappelijke vijand...
Dat dus

'je mag geen vooroordelen hebben over het cooooooooooooooooooooooorps huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu het is goed voor jeeeeeeeeee'

maar dan wel aankomen met het 'feit' dat je als je geen lid bent je per definitie niet woont in de stad waar je studeert en laat staan een sociaal leven hebt..

de vooroordelen naar het corps toe lijken overigens meer te kloppen dan die er nu gedaan werd richting niet -leden
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 16:11:50 #86
163216 bioloogje
pi_71492988
Als ik het zo hoor, van de verenigingen in de grote steden denk ik wel dat het daar af en toe echt te ver gaat. Puur omdat ze je lichamelijk echt afmatten, met te weinig slaap en opdrachten als een paar uur op je knieën zitten.

De ontgroening die ik heb gehad viel echt reuze mee, en ik denk dat de verenigingen daar eens allemaal naar toe zouden moeten werken. Het was niet mijn leukste week, maar het hele programma was goedgekeurd door de studentenarts. We kregen voldoende slaap iets van 7 a 8 uur per nacht. Mijn horloge was afgepakt dus je kon de tijd niet precies bijhouden. We moesten werken. (beetje schilderen) en dan kwam de Introcommissie (IC) 2 keer per dag langs, om even moeilijk te doen.

Dit was gebonden aan strenge regels. Zo ben ik niet uitgescholden, ze hadden een naam voor de eerstejaars en dat is het enige dat ze zeiden. Ze dreigden alleen met "Als je dat niet doet dan ben je zuur". Wat dat zuur was zeiden ze niet, en er kwam meestal een beetje een ludieke straf. bijv. liedje zingen. Ze hielden er ook rekening mee als je lichamelijk wat dingen niet kon. (zo kon ik geen kikkersprongen doen omdat ik een blessure had). Mijn ouders hadden trouwens ook nog een brief gehad van de vereniging met uitleg over de ontgroening, zo waren die ook wat gerustgesteld.

Op deze manier had je nog wel het gevoel van een ontgroening en creëer je wel een groepsgevoel maar je bent niet zwaar vernederd. Er zijn dan ook geen mensen mee gestopt die week. (2 dreigen er wel mee, maar die zijn gerustgesteld). Zo kun je de traditie in stand houden zonder teveel gezeik.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 16:17:45 #87
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71493168
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:11 schreef bioloogje het volgende:
Als ik het zo hoor, van de verenigingen in de grote steden denk ik wel dat het daar af en toe echt te ver gaat. Puur omdat ze je lichamelijk echt afmatten, met te weinig slaap en opdrachten als een paar uur op je knieën zitten.

De ontgroening die ik heb gehad viel echt reuze mee, en ik denk dat de verenigingen daar eens allemaal naar toe zouden moeten werken. Het was niet mijn leukste week, maar het hele programma was goedgekeurd door de studentenarts. We kregen voldoende slaap iets van 7 a 8 uur per nacht. Mijn horloge was afgepakt dus je kon de tijd niet precies bijhouden. We moesten werken. (beetje schilderen) en dan kwam de Introcommissie (IC) 2 keer per dag langs, om even moeilijk te doen.

Dit was gebonden aan strenge regels. Zo ben ik niet uitgescholden, ze hadden een naam voor de eerstejaars en dat is het enige dat ze zeiden. Ze dreigden alleen met "Als je dat niet doet dan ben je zuur". Wat dat zuur was zeiden ze niet, en er kwam meestal een beetje een ludieke straf. bijv. liedje zingen. Ze hielden er ook rekening mee als je lichamelijk wat dingen niet kon. (zo kon ik geen kikkersprongen doen omdat ik een blessure had). Mijn ouders hadden trouwens ook nog een brief gehad van de vereniging met uitleg over de ontgroening, zo waren die ook wat gerustgesteld.

Op deze manier had je nog wel het gevoel van een ontgroening en creëer je wel een groepsgevoel maar je bent niet zwaar vernederd. Er zijn dan ook geen mensen mee gestopt die week. (2 dreigen er wel mee, maar die zijn gerustgesteld). Zo kun je de traditie in stand houden zonder teveel gezeik.
Leg mij eens uit. Waarom heeft de toekomstige elite vernedering nodig om een groepsgevoel te kunnen ontwikkelen?
pi_71493280
je zegt dat het niet de leukste week was...

nou.. dan zou ik al afhaken

een kennismaking hoort LEUK, gezellig enzo te zijn..
Ja doei.
pi_71493494
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:17 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Leg mij eens uit. Waarom heeft de toekomstige elite vernedering nodig om een groepsgevoel te kunnen ontwikkelen?
Als je niet tegen een stootje kan dan kom je er niet, is het kweken van een stuk mentaliteit ook. Het samen door die tijd heen komen, elkaar helpen waar nodig en geholpen worden waar nodig schept niet zo'n hechte band als het allemaal niet veel indruk zou maken. Mijn jaargenoten spreek ik na drie jaar nog praktisch elke maand ondanks dat we lang niet allemaal meer bij elkaar in de buurt wonen.
pi_71493527
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:21 schreef motorbloempje het volgende:
je zegt dat het niet de leukste week was...

nou.. dan zou ik al afhaken

een kennismaking hoort LEUK, gezellig enzo te zijn..
de fase van eerste kennismaking is dan vaak al voorbij

[ Bericht 0% gewijzigd door Misan op 31-07-2009 16:32:01 (edit voor motorbloempje) ]
pi_71493570
alsof je elkaar na een introweek allemaal kent
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 16:31:36 #92
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71493623
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:30 schreef motorbloempje het volgende:
alsof je elkaar na een introweek allemaal kent
quote:

vrijdag 31 juli 2009 @ 16:34:26 #93
163216 bioloogje
pi_71493681
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:17 schreef Verlicht het volgende:

[..]

First to set things clear: Ik zit niet bij het corps, heb er nooit bij gezeten en zal er ook nooit bijzitten.

De vernedering op zich is niet nodig, er zijn andere manieren, om groepsgevoel te kweken. Maar een ontgroening gaat ook helemaal niet om de vernedering. Veel mensen denken dat de ontgroening alleen een week is waarin je vernederd wordt door een stel klootzakken met een klein pikkie die zich even machtig mogen voelen door anderen klein te maken. en er zijn altijd wel een paar van die klootzakken erbij, maar die worden door de rest van de leden keihard op hun plaats gezet. Omdat die niet de manier en bedoeling is van een ontgroening.

Daarnaast heeft een vereniging (niet alleen de corpsen maar elke vereniging) ooit besloten dat ze de ontgroening in zijn oude vorm gaan gebruiken. (vroeger was het echt veel erger met kaalscheren etc.) Vervolgens passen ze de ontgroening aan omdat het idd te ver ging, en de eerstejaars te hard vernederd werden. Waardoor de ontgroening zijn doel voorbij schoot.

Maar de verenigingen willen wel hun eigen identiteit en tradities behouden. De ontgroening is een van die tradities, net als de mores, het brassen de jaarclubs/disputen/gezelschappen etc. En het zou volgens mij echt zonde zijn als die traditie echt helemaal verdwijnt. Maar het mag idd wel wat minder dan bij de grote verenigingen volgens mij.
pi_71493706
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:04 schreef ggz het volgende:
Hallo beste mensen,

komend jaar ga ik studeren in groningen. Om het maximale uit mijn studentenleven te halen lijkt het me leuk om lid te worden bij een studentenvereniging. Ik ken eigenlijk niemand die al lid is, en heb er dus eigenlijk niet zo'n goed beeld bij. Ik ga over 2 week wel kei-week lopen, maar heb een beetje het gevoel daar voornamelijk mensen die OF pro-vereniging zijn of anti, zoals zoveel mensen.

Ik heb wat oudere berichten gelezen op dit forum, deze zijn echter al wat gedateerd dus ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die me wat meer kunnen vertellen. Ik merk dat veel mensen bevooroordeeld zijn; kakkers, ballen etc. Toch zijn deze berichten vaak gebaseerd op onwetendheid, ze zijn er zelf geen lid enzo. Ik vind het moeilijk er een beeld van te krijgen dus vandaar deze post!
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_71493731
wat is daar aan?

In een introweek leer je de stad kennen, ga je met je introgroepje langs bij de verenigingen en daarna besluit je al dan niet ergens lid te worden.

in Nijmegen doen we de intro per studie, in Leiden gaat het gemengd, waardoor je de mensen in Nijmegen van je studievereniging wel allemaal kent, maar de mensen van de eventuele studentenverenigingen nauwelijks.

Als je je dan inschrijft voor een studentenvereniging ga je op ontgroeningskamp..

wat ken je elkaar dan? zowel je mede-eerstejaars als de ouderejaars?
Ja doei.
pi_71493759
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:35 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

Da's toch niet zo gek? Bij verenigingen maak je nou eenmaal vaak makkelijk contact.
pi_71493789
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Da's toch niet zo gek? Bij verenigingen maak je nou eenmaal vaak makkelijk contact.
dat is wel waar
Ja doei.
pi_71493855
motorbloempje, de introductieweken die jij beschrijft worden over het algemeen georganiseerd en geïnitieerd vanuit de opleidingen of studieverenigingen. Niet alle studentenverenigingen hebben een ontgroening als introductieweek, maar sommigen wel. Bij ons was het zo dat de introductieweek meer een kennismaking met de stad was, je zonder problemen lid kon worden bij de studentenvereniging en als je voor een dispuut koos (of andersom) en van weerszijden klikte het, dan ging je met elkaar in zee en onderging je de ontgroening (die overigens geheel alcoholvrij was).
pi_71493890
dat zeg ik, exact hetzelfde

dat je dus geen echte kennismakingsweek met je studentenvereniging hebt VOORDAT je ontgroend wordt en dat je ontgroening dus de kennismaking is met je verenigingsgenoten
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 16:46:26 #100
163216 bioloogje
pi_71493986
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:42 schreef motorbloempje het volgende:
dat zeg ik, exact hetzelfde

dat je dus geen echte kennismakingsweek met je studentenvereniging hebt VOORDAT je ontgroend wordt en dat je ontgroening dus de kennismaking is met je verenigingsgenoten
Klopt,
pi_71494424
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:34 schreef bioloogje het volgende:

[..]

(vroeger was het echt veel erger met kaalscheren etc.)
zijn er bij ons nog een paar die schachten kaalscheren bij de doop
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:09:12 #102
163216 bioloogje
pi_71494538
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:04 schreef _LotT het volgende:

[..]

Dat vind ik persoonlijk te ver gaan.
pi_71494565
zouden ze moeten proberen zeg
Ja doei.
pi_71494606
Ik denk dat de grootste kritiek is te geven op het feit (tenminste, da's mijn veronderstelling) dat "een band opbouwen" of "tradities leren kennen" niet hoeft te betekenen dat je mensen moet gaan vernederen. Dat het desondanks toch gebeurt is in mijn ogen een hele nare eigenschap van bepaalde mensen: ze vinden het simpelweg fijn om te vernederen en mensen pijn te doen. Kijk maar es naar Das Experiment.

Vervolgens gaan de "slachtoffers" hiervan, als ze het eenmaal succesvol ondergaan zijn en met het oog op het idee dat ze het zelf straks ook mogen doen, de zaak nog goedlullen ook. Dat staat me tegen. Ik ben er misschien te nuchter voor, maar ik zie niet in waarom men op een normale, fatsoenlijke manier niet dezelfde banden kan kweken. Het doet me denken aan sommige Christenen die menen dat hun vorm van leven de "beste moraal" oplevert of iets dergelijks en dat je zonder het Christelijke geloof niet een "volledige, fatsoenlijke" moraal kunt naleven; er "mist immers iets".

Dat vind ik bijzonder kortzichtig. En ik kan weinig anders dan daarop antwoorden.
pi_71494619
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:12 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat de grootste kritiek is te geven op het feit (tenminste, da's mijn veronderstelling) dat "een band opbouwen" of "tradities leren kennen" niet hoeft te betekenen dat je mensen moet gaan vernederen. Dat het desondanks toch gebeurt is in mijn ogen een hele nare eigenschap van bepaalde mensen: ze vinden het simpelweg fijn om te vernederen en mensen pijn te doen. Kijk maar es naar Das Experiment.

Vervolgens gaan de "slachtoffers" hiervan, als ze het eenmaal succesvol ondergaan zijn en met het oog op het idee dat ze het zelf straks ook mogen doen, de zaak nog goedlullen ook. Dat staat me tegen. Ik ben er misschien te nuchter voor, maar ik zie niet in waarom men op een normale, fatsoenlijke manier niet dezelfde banden kan kweken. Het doet me denken aan sommige Christenen die menen dat hun vorm van leven de "beste moraal" oplevert of iets dergelijks en dat je zonder het Christelijke geloof niet een fatsoenlijke moraal kunt naleven; er "mist immers iets".

Dat vind ik bijzonder kortzichtig.
Ja doei.
pi_71494637
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:04 schreef _LotT het volgende:

[..]

wij schoren ze kaal en gaven ze een nummer. noem het ouderwets, maar was oh zo ideaal
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:15:33 #107
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71494670
Van dat soort ballenverenigingen moet je niet eens lid WILLEN worden...het corps...bah bah
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:15:57 #108
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71494681
Een vriend van mij die reeds in groningen studeert en bij de vereniging Dizkartes zit (welke geen vorm van ontgroenen kent, wel een kamp met activiteiten) vertelde mij dat er in principe nauwelijks een groepsband (met de overige leden, niet de jaarclub zelf) bestaat met als gevolg dat er eigenlijk een vrij lage opkomst is, wat weer als gevolg heeft dat er relatief snel jaarclubs uit elkaar vallen. Zijn club heeft na 2 jaar lid te zijn geweest net hun 'afscheidsweekend' erop zitten en zijn nu allemaal lid af. Het schijnt dat bij verenigingen waarbij wel wordt ongroend jaarclubs echt 4 tot 7 jaar blijven bestaan en naar de kroeg blijven gaan. Juist dat soort dingen zie ik wel zitten...

Dat een grote vereniging als vindicat zijn tradities beschermt door mensen o.a. te vernederen is in principe hartstikke fout, maar ik denk dat je zo wel bereikt dat mensen de tradities en historie kunnen dromen. Het lijkt een effectieve manier om dat in stand te houden, hoe immoreel de bedoeling ook mag zijn.. Hoe je het ook wend of keert, ook al ben ik (nog) geen lid, ik ben wel van mening dat je zo een actieve, hechte vereniging blijft houden.

Joers licht jezelf op zn minst even toe of reageer anders niet ..
pi_71494690
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:15 schreef joers1 het volgende:
Van dat soort ballenverenigingen moet je niet eens lid WILLEN worden...het corps...bah bah
dat jij en ik het niet snappen zegt niet dat wij kunnen beslissen wat iemand zou 'moeten' doen, of niet...
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:17:40 #110
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71494713
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:16 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

dat jij en ik het niet snappen zegt niet dat wij kunnen beslissen wat iemand zou 'moeten' doen, of niet...
Klopt..maar ik geef m'n mening.

had inderdaad beter kunnen zeggen dat Ik vind dat je van dat soort brallerige schreeuwclubjes geen lid moet WILLEN worden Ik ben mn studietijd ver voorbij en heb gelukkig nooit met die gladjanussen mee gedaan.
pi_71494733
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:15 schreef ggz het volgende:
Een vriend van mij die reeds in groningen studeert en bij de vereniging Dizkartes zit (welke geen vorm van ontgroenen kent, wel een kamp met activiteiten) vertelde mij dat er in principe nauwelijks een groepsband (met de overige leden, niet de jaarclub zelf) bestaat met als gevolg dat er eigenlijk een vrij lage opkomst is, wat weer als gevolg heeft dat er relatief snel jaarclubs uit elkaar vallen. Zijn club heeft na 2 jaar lid te zijn geweest net hun 'afscheidsweekend' erop zitten en zijn nu allemaal lid af. Het schijnt dat bij verenigingen waarbij wel wordt ongroend jaarclubs echt 4 tot 7 jaar blijven bestaan en naar de kroeg blijven gaan. Juist dat soort dingen zie ik wel zitten...
het ligt maar net aan je vereniging... zelfs bij mijn studievereniging zitten mensen die hun gehele studie actief zijn en op elke activiteit en borrel aanwezig zijn, zonder dat er ook maar enige mate van verplichting meespeelt.

hetzelfde bij mijn studentenvereniging in Leiden (sportvereniging): grote groep actieve leden en elke week een borrel die druk bezocht werd.

Daarentegen had mijn studievereniging in Leiden dan weer geen enkel bestaansrecht en was dat een kansloos groepje bejaarden (vooral oud studenten).

Je kunt geluk hebben en pech hebben, maar corporaal is niet de enige manier van 7 jaar lang een hechte groep om je heen hebben
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:20:42 #112
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_71494773
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:12 schreef Haushofer het volgende:

Vervolgens gaan de "slachtoffers" hiervan, als ze het eenmaal succesvol ondergaan zijn en met het oog op het idee dat ze het zelf straks ook mogen doen, de zaak nog goedlullen ook. Dat staat me tegen. Ik ben er misschien te nuchter voor, maar ik zie niet in waarom men op een normale, fatsoenlijke manier niet dezelfde banden kan kweken. Het doet me denken aan sommige Christenen die menen dat hun vorm van leven de "beste moraal" oplevert of iets dergelijks en dat je zonder het Christelijke geloof niet een "volledige, fatsoenlijke" moraal kunt naleven; er "mist immers iets".

Dat vind ik bijzonder kortzichtig. En ik kan weinig anders dan daarop antwoorden.
Noem het kortzichtig, maar het werkt wel.

Ik merk dat de jaarband een stuk minder was afgelopen jaar toen ze bij mijn vereniging de ontgroening een stuk soepeler hadden gemaakt.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_71494806
het zal ongetwijfeld 'werken' voor het type mensen dat daar lid wordt, maar dan kunnen wij nog wel niet snappen dat je dat nodig zou hebben voor een leuk en uitgebreid sociaal netwerk tijdens je studententijd
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:31:23 #114
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71495010
motorbloempje, helemaal mee eens. sociale netwerken zijn wellicht op honderden verschillende manieren aan te leggen en ik moet zeggen dat het lid worden me daar misschien niet eens zo zeer om gaat (uiteraard wel fijn als je zsm een vaste plek hebt om heen te gaan met mensen die je binnen korte tijd intensief leert kennen (?) ). Wel schijnt het verenigingsleven, iets unieks (wat uit deze discussie wel mag blijken), een leuke toevoeging aan het studentenleven te zijn.. Juist die bevestiging/ontkenning zoek ik eigenlijk...
pi_71495122
iedereen maakt persoonlijk van zijn studententijd wat hij of zij er van maakt

De één blijft tijdens de studie gewoon 5 jaar bij mams wonen en schuift elke avond bij de warme prak aan en heeft niet veel behoefte aan sociale contacten.

De ander woont wel op kamers, doet geregeld wat met huisgenoten en doet eens wat mee met een activiteit van de studie(vereniging)

Weer een ander woont op kamers, is actief in de studievereniging en gaat veel met zijn studiegenoten stappen. Heeft genoeg aan studiegenoten / gelijkgestemden en heeft de tijd van zijn leven.

En weer een ander woont in een groot studentenhuis van een studentenvereniging (niet corporaal), en doet veel met huis- en/of dispuutgenoten. Trekt zichzelf wel regelmatig terug om te kunnen studeren en af en toe even alleen te zijn. Ook gaat hij soms nog even een weekendje naar huis, omdat hij dat fijn vindt.

Weeeeer een ander is een corpsbal, leeft voor het corps, houdt van de verplichte avonden, de 'band' of de 'weetikveelwat' met zijn corpsbroeders en geniet van het verplicht pak dragen, bier halen aan verschillende barren en vindt dat vernedering en ongelijkheid bijdragen aan een goede studententijd en ontwikkeling.

Iedereen kan op zijn/haar eigen manier een leuke studententijd hebben, maar iedereen is anders. Kies voor je ZELF wat je wilt, en niet gebaseerd op de mening van anderen want het is jouw studententijd!
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:39:36 #116
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71495172
Vindicat/Albertus ed. zijn geen "algemene" studentenverenigingen, maar conservatieve/liberale bolwerken(overblijfsels!?) met lange tradities en genoeg leden die uit families komen die al generaties lang lid zijn. Of je het nu leuk vindt of niet; zo'n club moet het kaf van het koren scheiden om hun tradities, en daarmee hun toekomst, te kunnen waarborgen.

Overigens heb ik eerder tijdens mijn militaire opleiding en later tijdens mijn uni-opleiding/werk regelmatig met soortgelijke "ontgroeningen"/ons-kent-ons stucturen kennisgemaakt. Zo vreemd is het dus ook weer niet; ook al is eea. redelijk ver verwijderd van de moderne "Ik bepaal zelf wel wat ik wel en niet doe" maatschappij.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:39:39 #117
163216 bioloogje
pi_71495174
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:37 schreef motorbloempje het volgende:
iedereen maakt persoonlijk van zijn studententijd wat hij of zij er van maakt

De één blijft tijdens de studie gewoon 5 jaar bij mams wonen en schuift elke avond bij de warme prak aan en heeft niet veel behoefte aan sociale contacten.

De ander woont wel op kamers, doet geregeld wat met huisgenoten en doet eens wat mee met een activiteit van de studie(vereniging)

Weer een ander woont op kamers, is actief in de studievereniging en gaat veel met zijn studiegenoten stappen. Heeft genoeg aan studiegenoten / gelijkgestemden en heeft de tijd van zijn leven.

En weer een ander woont in een groot studentenhuis van een studentenvereniging (niet corporaal), en doet veel met huis- en/of dispuutgenoten. Trekt zichzelf wel regelmatig terug om te kunnen studeren en af en toe even alleen te zijn. Ook gaat hij soms nog even een weekendje naar huis, omdat hij dat fijn vindt.

Weeeeer een ander is een corpsbal, leeft voor het corps, houdt van de verplichte avonden, de 'band' of de 'weetikveelwat' met zijn corpsbroeders en geniet van het verplicht pak dragen, bier halen aan verschillende barren en vindt dat vernedering en ongelijkheid bijdragen aan een goede studententijd en ontwikkeling.

Iedereen kan op zijn/haar eigen manier een leuke studententijd hebben, maar iedereen is anders. Kies voor je ZELF wat je wilt, en niet gebaseerd op de mening van anderen want het is jouw studententijd!
pi_71496168
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:14 schreef Misan het volgende:

[..]

wij schoren ze kaal en gaven ze een nummer. noem het ouderwets, maar was oh zo ideaal
ik had ook een nummer
het kaalscheren is (gelukkig) maar bij enkele verenigingen
  vrijdag 31 juli 2009 @ 18:27:45 #119
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_71496237
Een kennismakingstijd is niet alleen maar gezeik en gefoet. Je wordt lid van een vereniging met een rijke traditie en allerlei mores. Die moet je allemaal in vrij korte tijd leren kennen, want die vereniging is bij gemotiveerde leden gebaat. Als iedereen met een acceptgiro en een handdruk lid zou kunnen worden, dan zou er al snel te weinig betrokkenheid zijn. Het is ook een middel om te binden, niet alleen met jaargenoten, maar ook met de vereniging in het algemeen. Je leert de verhalen, de liederen etc.

En of je het wel/ niet moet doen: je moet je aangesproken voelen door die tradities, door gala's, liederen, vaandels, maar alles met een knipoog. Dan kun je een hele mooie tijd hebben. Is dat niks voor je, doe het dan vooral niet, want ook dan kun je een prima studententijd hebben.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_71496283
Fantasieloze schapen sluiten zich nou eenmaal graag aan bij een kudde..

En dan die ontgroeningen.. zo provinciaals, zo geforceerd.
pi_71496642
Ik vind niet dat je perse bij een studentenvereniging moet gaan om een leuke studententijd te hebben, maar zelf heb ik nog altijd spijt dat ik niet bij Vindicat of Albertus ben gegaan.
Mijn ex was een vindi en buiten de ontgroening om, was het gewoon echt een leuke vereniging.

Vriendinnen van mij die bij Dizkartes zitten, hebben idd uit elkaar vallende jaarclubs, iets wat bij Vindicat veel minder vaak voorkomt, idd waarschijnlijk mede door die ontgroening.
pi_71497005
Echt verzuurde spoorknorren hier, werkelijk lachwekkend.
Jullie doen ook net of die ontgroening opgelegd wordt, maar elke minuut van die weken kan je er mee stoppen het enige wat je hoeft te doen is even je vinger op te steken en je bent van de 'ellende' af. Het siert de mensen die juist door die 'pijn' heen kunnen bijten, die er meer voor over hebben dan een gezellige kennismaking. Pijn verbroederd en schept simpelweg een band. Dat jullie dat niet voor overhebben is prima, maar dan ben je simpelweg niet geschikt voor een corps; dat zou immers betekenen dat je niet eens 2 weken 'pijn' er voor over hebt om een leven lang van het lid zijn te genieten.
Lid zijn is ireeelmooi, het gesloten karakter maakt het voor buitenstaanders 'geheimzinnig' iets wat altijd een bepaalde status met zich meebrengt. Hetzelfde geldt voor de homogeniteit van bijvoorbeeld ons uiterlijk (lang haar + mat (geen smerig Marokkanen matje!)+dubbele polo). Als wij, uiteraard te laat, binnenkomen voor een college (als we al wakker kunnen worden) hoor je mensen echt denken: 'Oh laat maar dat lijken mij gasten van Vindi'. Als andere dat doen wordt er diep gesteund en gekreund.
En laten we eerlijk zijn, iedereen zijn ding! En dat is maar goed ook, anders zouden wij ons allemaal hetzelfde gedragen, kleden etc.

Stop aub met bashen, je bereikt er echt niks mee. En nogmaals: een goed beeld van een corps zul je echt niet krijgen door met mensen te gaan praten, alleen als je lid bent geweest zul je het meemaken.

vrijdag 31 juli 2009 @ 19:05:43 #123
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71497102
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:01 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Jullie doen ook net of die ontgroening opgelegd wordt, maar elke minuut van die weken kan je er mee stoppen het enige wat je hoeft te doen is even je vinger op te steken en je bent van de 'ellende' af. Het siert de mensen die juist door die 'pijn' heen kunnen bijten, die er meer voor over hebben dan een gezellige kennismaking. Pijn verbroederd en schept simpelweg een band. Dat jullie dat niet voor overhebben is prima, maar dan ben je simpelweg niet geschikt voor een corps;

Voor een corps ben je pas geschikt als je jezelf interessanter vind, dan je simpelweg bent, als je bralleriger doet dan je Vuttende pappie (die net met zn 3e vrouw/secretaresse rotzooit), als je vóór je studie al denkt iets bereikt te hebben...een soort wannabee dus!! En maar interessant doen in hun 3-delige C&A kostuums.

Praat me asjeblieftniet over "geschikt zijn voor" bah bah!!
pi_71497142
-troll-

[ Bericht 35% gewijzigd door GlowMouse op 31-07-2009 19:47:07 ]
pi_71497670
quote:
Al in de eerste zin een neerbuigend naampje voor niet-corpsleden. Doe je goed.
quote:
Jullie doen ook net of die ontgroening opgelegd wordt, maar elke minuut van die weken kan je er mee stoppen het enige wat je hoeft te doen is even je vinger op te steken en je bent van de 'ellende' af. Het siert de mensen die juist door die 'pijn' heen kunnen bijten, die er meer voor over hebben dan een gezellige kennismaking.
Je doet net alsof niet met ontgroeningen mee doen, of er halverwege mee stoppen triest is. En degenen die doorgaan zijn de stoere gasten/meiden. Ik zie het net andersom. Als je zo'n ontgroening over je heen laat komen ben je een slap figuur zonder enige vorm van ruggengraat.
quote:
Pijn verbroederd en schept simpelweg een band. Dat jullie dat niet voor overhebben is prima, maar dan ben je simpelweg niet geschikt voor een corps;
En trots erop.
quote:
dat zou immers betekenen dat je niet eens 2 weken 'pijn' er voor over hebt om een leven lang van het lid zijn te genieten.
Klopt.
quote:
Lid zijn is ireeelmooi, het gesloten karakter maakt het voor buitenstaanders 'geheimzinnig' iets wat altijd een bepaalde status met zich meebrengt. Hetzelfde geldt voor de homogeniteit van bijvoorbeeld ons uiterlijk (lang haar + mat (geen smerig Marokkanen matje!)+dubbele polo). Als wij, uiteraard te laat, binnenkomen voor een college (als we al wakker kunnen worden) hoor je mensen echt denken: 'Oh laat maar dat lijken mij gasten van Vindi'. Als andere dat doen wordt er diep gesteund en gekreund.

Wát een verheven gezwam zeg. Juist dat haar, en die kleding en dat walgelijk bekakte gepraat bezorgd me gigantische jeuk op hele vervelende plaatsen. Om maar te zwijgen over die onbegrensde en volkomen misplaatste arrogantie.
Oh wat is het stoer om te laat te komen. Oh wat kijkt iedereen tegen jullie op. Oh wat hebben jullie een metersdik blok gewapend beton voor je kop.
De overgrote meerderheid van de niet-corps leden kijkt juist op jullie neer om alles wat jij in jouw post plaatst. Al zal je dat niet geloven, vanwege eerder genoemd blok beton.
quote:
En laten we eerlijk zijn, iedereen zijn ding! En dat is maar goed ook, anders zouden wij ons allemaal hetzelfde gedragen, kleden etc.
Zoals in jullie studentenvereniging bedoel je?
quote:
Stop aub met bashen, je bereikt er echt niks mee.
Klopt, met jouw post heb je je clubje waarschijnlijk meer kwaad gedaan dan alle bashposts bij elkaar in dit topic.

@ GGZ
Wil je serieus lid van een vereniging met leden als S.C.Vindicat? Want geloof me, hij is echt de perfecte dwarsdoorsnee van wat je daar zult aantreffen.
quote:
En nogmaals: een goed beeld van een corps zul je echt niet krijgen door met mensen te gaan praten, alleen als je lid bent geweest zul je het meemaken.
Dat geld voor alles.
quote:
Nederlands is de voertaal op Fok.

[ Bericht 0% gewijzigd door UltraR op 31-07-2009 19:34:13 ]
pi_71497736
quote:
quote:
Stop aub met bashen, je bereikt er echt niks mee.
inderdaad, stop daar nou 's mee...
quote:
wow.. niet alleen mensen met een corporaal leven hebben Latijn op de middelbare school gehad hoor.. het heeft niets met jaloezie te maken, slechts met andere wensen en prioriteiten
Ja doei.
pi_71497864
Mijn Pa was lid van Minerva in Leiden, als ik een weekendje in de zoveel weken naar huis ga, maak ik hem altijd uit voor knor. Dan schiet hij meteen in de verdediging hoe supermooi zijn avonden daar waren, wat hij allemaal meemaakten, persoonlijk vind ik dat geweldig. Dat tekent een corpslid; een bepaalde vorm van trots, meer WILLEN (en dus niet van nature VOELEN) zijn dan andere. Niet het makkelijkste pad willen bewandelen, ergens iets voor over hebben, grenzen verleggen.
Mijn Ma studeerden ook en is vroeg overleden, maar was geen lid. En nogmaals: iedereen zijn keuze. Ik veroordeel niets, het leven is een keuze. Iedereen vult dat op zijn of haar manier in.
Kiezen voor het corps is als kiezen voor een religie. Niemand zal jou kunnen uitleggen waarom hij of zij in God/Allah/Moh gelooft, het is een gevoel dat je er bij hebt en moeilijk te onderbouwen.
pi_71497939
De laatste twee reacties had ik nog niet gezien, en daar reageer ik ook niet meer op.

Ik ben redelijk geweest, jullie kunnen dat blijkbaar niet; even goede vrienden.
pi_71497960
lieverd.. niet iedereen die niet bij het corps zit kiest voor de makkelijke weg..

als ik je over mijn leerwegen en hindernissen zou vertellen hoop ik dat je het daar alleen maar mee eens kunt zijn.

zoals velen in dit topic al zeggen: er zijn meerdere manieren om je studententijd tot JOUW TIJD VAN JE LEVEN te maken, JOUW tijd..

de een op de ene manier, de ander op de andere.. ik kan evenmin snappen waarom iemand 5 jaar naar huis treint als dat iemand bij een corporale vereniging gaat, ik zit in de 'middenmoot', gok ik zo, ondanks dat ik samenwoon en ga trouwen

maar om dan meteen het gros hier uit te gaan schelden voor spoornor, omdat je geen lid bent, stelt jou in een net zo slecht daglicht als de mensen die hier zonder onderbouwing of nuance het corps benadelen
Ja doei.
pi_71497984
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:35 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Mijn Pa was lid van Minerva in Leiden, als ik een weekendje in de zoveel weken naar huis ga, maak ik hem altijd uit voor knor. Dan schiet hij meteen in de verdediging hoe supermooi zijn avonden daar waren, wat hij allemaal meemaakten, persoonlijk vind ik dat geweldig. Dat tekent een corpslid; een bepaalde vorm van trots, meer WILLEN (en dus niet van nature VOELEN) zijn dan andere. Niet het makkelijkste pad willen bewandelen, ergens iets voor over hebben, grenzen verleggen.
Mijn Ma studeerden ook en is vroeg overleden, maar was geen lid. En nogmaals: iedereen zijn keuze. Ik veroordeel niets, het leven is een keuze. Iedereen vult dat op zijn of haar manier in.
Kiezen voor het corps is als kiezen voor een religie. Niemand zal jou kunnen uitleggen waarom hij of zij in God/Allah/Moh gelooft, het is een gevoel dat je er bij hebt en moeilijk te onderbouwen.
Fijn dat je de link met religies legt.

Om met Hans Teeuwen te spreken:
quote:
"Het is een gevoel. Dat is moeilijk uit leggen. Het is... Het is... een gevoel. Dat kan je niet uitleggen."
"Ja, houd je kop dan man!"

pi_71498000
ach, het is altijd hetzelfde gezeik in dit soort topics, dit is nog een van de betere waarin users nog ìets van elkaar aannemen en elkaar in hun waarde laten (vergeleken met andere topics over dit onderwerp)
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:44:55 #132
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71498079
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:35 schreef S.C.Vindicat het volgende:

Maar brallen, interessant doen (om werkelijk niks) en jezelf misplaatst verheffen boven anderen (en dus wel degelijk meer denken te zijn), vind ik behoorlijk zielige eigenschappen voor iemand die praat over "ergens geschikt voor zijn".
Doe nou niet alsof corpsleden zo tomeloos geweldig zijn en zo wereldwijs! Dat is alleen maar gebakken lucht. Mensen die zich zo gedragen moeten kennelijk iets van zichzelf verdoezelen....anders hielden ze hun eigen gezicht wel op en trokken ze geen corps-masker op. Want dát is het enige: jezelf anders voordoen, dan de rest en vooral DENKEN beter, meer en hoger te zijn dan de rest. DENKEN te zijn ja.
Ik walg van die brallerige sjaaltjes- types als jij....en je pappie. KNOR! :
Ik zat gewoon bij een gezellige studentenvereniging, met als devies: juist NIET op corpsballen lijken en juist die dingen doen, die voor corpsballen uit den boze zijn. Heerlijke tijd was dat toen!!
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:47:28 #133
122997 zquing
Drama Junk
pi_71498157
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:40 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Ik wil jonge studenten er op wijzen dat je veel gemakkelijker een diverse, invloedrijke en sociale netwerk kunt opbouwen buiten het corps, zonder vernederingen/aantasting van je menselijke waardigheid.

ach kom op zeg, 't is een jaartje lijden voor vele jaren plezier en dan zal je nogsteeds meer dan genoeg plezier hebben in je eerste jaar
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_71498222
@joers1 als jij je nu gewoon eens druk maakt over je eigen tekortkomingen en je wat minder bezig houdt met zaken die jij als tekortkomingen van anderen ziet dan zou het hier een stuk gemoedelijker blijven
pi_71498247
Jullie lezen wat jullie willen lezen, ik zeg meerdere malen dat het leven een keuze is en dat iedereen die in moet vullen zoals hij/zij dat wil.
Maar ik reageer nu definitief niet meer, zinloze discussie.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:53:00 #136
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71498293
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:50 schreef Misan het volgende:
@joers1 als jij je nu gewoon eens druk maakt over je eigen tekortkomingen en je wat minder bezig houdt met zaken die jij als tekortkomingen van anderen ziet dan zou het hier een stuk gemoedelijker blijven
Ik heb het niet over tekortkomingen hoor.....maar over misplaatste brallerigheid en het jezelf verheffen boven een ander. iets wat ik gelukkig NOOIT gedaan heb en nooit zal doen. Misselijkmakend vind ik het namelijk.

Tekortkomingen heb ik ook, vele zelfs! Zoals ook jij die zult hebben en iedereen. dat is ook niet erg. maar jezelf verheffen is geen tekortkoming...dat is gewoon zielig!

Je hebt overigens gelijk......ik moet me niet zo druk maken...;)
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:53:15 #137
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71498303
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:51 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Jullie lezen wat jullie willen lezen, ik zeg meerdere malen dat het leven een keuze is en dat iedereen die in moet vullen zoals hij/zij dat wil.
Maar ik reageer nu definitief niet meer, zinloze discussie.
Knor
pi_71498340
ik durf te wedden dat je in Leiden bij een vereniging als Minverva inderdaad best werktechnisch kunt 'netwerken'.

Veel mensen zijn lid omdat hun ouders lid waren, en hun ouders, en hun ouders.. Families met oud geld, harde werkers, vanalles, als je maar geld had. Het is een vereniging waar ik toen ik in Den Haag op school zat, alleen maar de rijke kakkers lid van zag worden Ik zat op zo'n kakker-school waar ieders vader directeur van de shell was, en ze met mij maar niet om moesten gaan, omdat mijn vader maar postbode was.. leuk!

Een vereniging die draait om geld, aanzien en er zijn maar weinig mensen die niet van 'goede huize' komen die ik er lid zag worden.

Als je dan gaat kijken naar bijeenkomsten, borrels, reunies etc. Het gros van de oud leden doet 't goed (of dat nu is door hard werken of oud geld laat ik in het midden.. ik gok dat het wel van beide kanten aardig vertegenwoordigt wordt ) en als je daar je contacten kunt leggen voor afstuderen, eerste baantjes na de studie en dat soort zaken.. ze zullen sneller voor een Minervaan kiezen dan voor iemand die 5 jaar heeft getreind (zou ik eigenlijk zelf ook doen denk ik... )

Da's een feit!

het ligt er ook aan welke studie je doet.. bij mijn opleiding hebben we alleen een studievereniging.. per jaar komt er zo'n 15.000 euro aan sponsorgeld binnen. Mensen willen 'ons' maar al te graag hebben (WO informatica/informatiekunde) en het zal niet moeilijk zijn aan een baan te komen met een puik salaris.

Doe je echter rechten, dan ben je zeker niet de enige en zul je óf heel erg uit moeten blinken, of wat vriendjes moeten maken die je wat hogerop helpen.... En dan helpt het om bij Minerva te zitten, gok ik zo.. al moet je natuurlijk je daarna nog wel waar maken, je kunt niet eeuwig op je Minerva-lidmaatschap teren uiteraard
Ja doei.
pi_71498354
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:53 schreef joers1 het volgende:

[..]

Ik heb het niet over tekortkomingen hoor.....maar over misplaatste brallerigheid en het jezelf verheffen boven een ander. iets wat ik gelukkig NOOIT gedaan heb en nooit zal doen. Misselijkmakend vind ik het namelijk.

Tekortkomingen heb ik ook, vele zelfs! Zoals ook jij die zult hebben en iedereen. dat is ook niet erg. maar jezelf verheffen is geen tekortkoming...dat is gewoon zielig!
nee, jij vindt het misplaatst en jij vindt dat ze zich verheffen boven anderen en jij verheft je nu tegenover hem door je denigrerende uitlatingen. Je doet precies hetzelfde
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:58:35 #140
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71498454
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:55 schreef Misan het volgende:

[..]

nee, jij vindt het misplaatst en jij vindt dat ze zich verheffen boven anderen en jij verheft je nu tegenover hem door je denigrerende uitlatingen. Je doet precies hetzelfde

En ja...dan doe ik inderdaad denigrerend, omdat ze zelf zo ook met anderen omgaan. Aanpakken met eigen middelen noemen we dat.
Voor mij is dit topic passe. Ik besteed mn tijd niet langer aan dat nederige volkje
pi_71498507
nou nou nou zeg... houden we het een béétje volwassen..

een iemand gaat schelden, de tegenpartij scheldt daardoor ook, en dan grijpt iemand dát weer aan om óók te gaan schelden en zegt tegen nummer 2 dat het zn eigen schuld is omdat hij ook ging schelden... etc. etc. etc.

kan er nou nóóit een eerlijke discussie over een onderwerp als dit zijn??
Ja doei.
pi_71498730
Ach, ik snap wel waarom S.C.Vindicat zo heftig reageert. "Verzuurde spoorknorren" is niet zo aardig, maar vergelijkingen van studentenverenigingen met the people's temple en joden in concentratiekampen vind ik tien keer erger.

Ik vind het zo vreemd dat altijd zo heftig gereageerd wordt op studentenverenigingen.Ik heb er zelf niet bij gezeten, maar alle mensen die ik ken die bij een studentenvereniging zaten hebben er plezier gehad. Het zijn stuk voor stuk ook allemaal leuke mensen trouwens. Als zij het fijn vinden is het toch prima? Al dat gekots en die nare steekjes onder water. Ik snap echt het idee erachter niet.
pi_71498908
iedereen generaliseert er maar op los..

zeg dan gewoon 'het is mijn ding niet'. Je mag best met wat uitleg komen, maar doordrammen en herhaaldelijk beledigen.. nee.

of zeg gewoon 'dan is het jouw ding niet, mij bevalt het prima', je komt met wat uitleg van de dingen die je mooi vindt, maar blijf niet eindeloos herhalen dat je anders geen echte studententijd, netwerkmogelijkheden of mores leert... tot in den treure..

Dit soort topics zijn, zoals ik eerder al zei, kansloos, omdat TS het toch zelf moet bepalen en ervaren tijdens de Kei-week

De helft hier is voor, de andere helft tegen.. daar schiet hij veel mee op.. hij heeft de cliché's voor, en de cliché's tegen gehoord en ik denk dat zijn waarheid als hij het gaat proberen ergens in het midden zal liggen als hij er zo voor open staat, maar niet meteen al heeft besloten als een corpsbal in hart en nieren dit al vanaf klas 3 weet
Ja doei.
pi_71499040
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:00 schreef motorbloempje het volgende:
nou nou nou zeg... houden we het een béétje volwassen..

een iemand gaat schelden, de tegenpartij scheldt daardoor ook, en dan grijpt iemand dát weer aan om óók te gaan schelden en zegt tegen nummer 2 dat het zn eigen schuld is omdat hij ook ging schelden... etc. etc. etc.

kan er nou nóóit een eerlijke discussie over een onderwerp als dit zijn??
Nah, ik vond eigenlijk dat jij ook niet helemaal eerlijk discussieerde met je
quote:
Wel heel geraffineerd .
pi_71499277
het is niet verkeerd bedoeld!! want dat is wat de mensen hier op fok zeggen dat er gebeurt, of bevestigen als er naar gevraagd wordt.

het is totaal niet 'neerbuigend' bedoeld..

ik kan me er alleen niets bij voorstellen en dat het als 'sneer' wordt beschouwd, mwah, ok, vooruit, dat kan ik begrijpen, maar ik probeerde alleen een rijtje met 'stereotypes' te creëren met allemaal verschillende mensen, van 'spoorknoor' tot 'corpsbal' sorry als het wel zo leek.
Ja doei.
pi_71499322
en idd.. de kampenvergelijkingen waren ook niet helemaal kosjer.. ( )
Ja doei.
pi_71499393
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:17 schreef -Elanor- het volgende:

[..]

Nah, ik vond eigenlijk dat jij ook niet helemaal eerlijk discussieerde met je
[..]

Wel heel geraffineerd .
En dat is weer oneerlijk gequote, want ze zegt tenslotte ook:
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:37 schreef motorbloempje het volgende:

En uiteindelijk blijft ze bij de feiten. Niemand ontkent tenslotte toch dat er bij corpsen / ontgroeningen sprake is van vernederingen, ongelijkheid, dresscode, etc.?
pi_71499886
Ah ok sorry, dan begreep ik het denk ik verkeerd. Ik schreef het omdat ik denk dat corpsballen vernedering en ongelijkheid niet per sé vinden bijdragen aan een goede studententijd, maar het meer als een noodzakelijk kwaad zien om hechte jaargroepen te krijgen. Maar nu ik dit zo schrijf bedenk ik dat je dan zou kunnen zeggen dat het uiteindelijk toch een voorwaarde is en dus bijdraagt. Naja, nevermind .
pi_71500678
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:20 schreef freiss het volgende:

[..]

Noem het kortzichtig, maar het werkt wel.
Dat zeg ik dan ook in m'n post.
pi_71500783
quote:

Benie, 'iem jefatoecha chata'iem, 'al tovee'.
pi_71500948
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:07 schreef -Elanor- het volgende:
Ach, ik snap wel waarom S.C.Vindicat zo heftig reageert. "Verzuurde spoorknorren" is niet zo aardig, maar vergelijkingen van studentenverenigingen met the people's temple en joden in concentratiekampen vind ik tien keer erger.
Ach, om iemand wellicht z'n/haar eigen zwart-wit denken te laten inzien wil ik best een foute vergelijking maken. Ook wel 2 overigens
  vrijdag 31 juli 2009 @ 21:31:03 #152
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71501227
De paar mensen van Vindicat die ik persoonlijk ken zijn best prima lui. Maar ja...het zijn wel een een beetje van die zachtgekookte eitjes..
Oh really?
  vrijdag 31 juli 2009 @ 21:47:48 #153
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_71501715
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:26 schreef motorbloempje het volgende:
en idd.. de kampenvergelijkingen waren ook niet helemaal kosjer.. ( )
Niet helemaal kosjer? Die zijn gewoon walgelijk .
Porcupine Tee - Normal
  vrijdag 31 juli 2009 @ 22:09:51 #154
163216 bioloogje
pi_71502417
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 21:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Benie, 'iem jefatoecha chata'iem, 'al tovee'.
quod licet lovi non licet bovi betekend: Wat Jupiter mag, mag een rund nog niet.
Dus als ik iets mag betekend dat nog niet dat jij het ook mag. Leer je in je eerste lessen latijn. (Heb het ook maar 1 jaartje gehad)

en TS: Je moet alsnog zelf kiezen bij elke vereniging zitten dichtgetikte mensen (zoals de heer Vindicat naar mijn gevoel ook is) Zij zullen degenen zijn die heel hard zullen roepen dat je er elke activiteit bij moet zijn. (elke jaarclub avond, elke avond met dispuut, elke vergadering, elke activiteit) Het is aan jouw om te beslissen of je daar mee om kunt/wilt gaan. Dit kan betekenen dat je zelf ook vind dat je er altijd moet zijn en lekker met ze mee doet. Het kan ook betekenen dat je ze lekker laat lullen en je eigen plan trekt en gewoon een keer overslaat wanneer jij daar behoefte aan hebt. De meesten in een vereniging zullen dat echt wel begrijpen en die zijn er ook niet altijd.
pi_71502755
quote:

[..]

Lekker zwart wit weer.

Ik geef alleen een even zo zwart wit visie maar dan van de andere kant van het hek. Iedereen hier is behoorlijk anti-corps, dat is niet erg, maar dan doe ik dat ook maar vanaf de andere kant.

Alsof het niet zwart-wit is om een ontgroening te vergelijken met de nazikampen
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:16:21 #156
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71504351
Een handvol reacties verwijderd, laat deze pagina weer net zo zijn als de eerste
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:47:06 #157
163216 bioloogje
pi_71505174
- we hadden het over lid worden van het corps, niet over het doel van en de psychologie achter nazikampen -

[ Bericht 49% gewijzigd door GlowMouse op 31-07-2009 23:49:16 ]
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 09:45:05 #158
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71509607
Redelijk topic om zeep geholpen door Fok!knorren en één dichtgetikte Vindicatknor(/troll?)
Geleuter over Nazikampen is onzinnig, net zoals de gemaakte verontwaardiging over deze vergelijking.

TS: kijk gewoon rond bij verschillende clubs en neem een besluit. Als het je niets lijkt ga je weer weg. Als je er de lol wel van in kunt zien ga je door. Volgens mij is dat wel vaker een verstandige "beslissingsstrategie".
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 10:42:16 #159
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_71510219
Nou Vindicat-user, je laat je wel kennen zeg! Een discussie win je met argumenten, niet door te gaan lopen schelden en vervolgens met de staart tussen de benen af te druipen... Het is te hopen dat je er geen officiële functie hebt want dan maak je momenteel wel heel slechte PR.

On topic: De heftigheid van de kennismakingstijd speelde bij mij een kleine rol in mijn keus. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de vereniging die me het meest aansprak. Dat was niet het corps (wel overwogen), maar een middelgrote vereniging. Deze heeft een vooral gezellige KMT (veel verplicht maar vrijwel allemaal leuke activiteiten en/of veel bier) en alleen af en toe wat gephoet. Puur geritualiseerd gedrag dat je niet persoonlijk moet opvatten. Maar er waren altijd ook leden die er lacherig over deden of je matsten.

Overigens vind ik zelf het nut van zware KMT's beperkt. Maar zolang het allemaal volgens de wet is, zie ik er weinig problemen in. Er is al jaren discussie over en het wordt elk jaar iets braver. Wat goed is lijkt mij, want er zijn wel echte excessen bij. Maar als je er geen zin in hebt, prima, dan zijn er genoeg alternatieven. Er is een vereniging voor iedereen; in elke serieuze stad kun je kiezen tussen verenigingen zonder KMT, met een gezellige KMT, en met een KMT waar je gephoet wordt. Hoe corporaler het wordt, hoe zwaarder de KMT meestal zal zijn, maar dat lijkt mij geen reden om het niet te doen. Veel belangrijker is hoe de vereniging daarna is, daar heb je nog tijden profijt of last van.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_71510744
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 22:09 schreef bioloogje het volgende:

[..]

quod licet lovi non licet bovi betekend: Wat Jupiter mag, mag een rund nog niet.
Dus als ik iets mag betekend dat nog niet dat jij het ook mag. Leer je in je eerste lessen latijn. (Heb het ook maar 1 jaartje gehad)
Daar hoef je geen Latijn voor gevolgd te hebben. Bovendien kun je het wikipediaën.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 11:38:05 #161
163216 bioloogje
pi_71511058
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 11:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daar hoef je geen Latijn voor gevolgd te hebben. Bovendien kun je het wikipediaën.
Ok sorry, het leek erop of er nogal wat mensen hier daar nog niet op waren gekomen.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 12:09:47 #162
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71511754
quote:
Ja, Sir Humphrey.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 12:11:29 #163
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71511787
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:09 schreef Reya het volgende:

[..]

Ja, Sir Humphrey.
Alhoewel, dat is teveel eer. Sir Humphrey had tenminste nog de eloquentie om dergelijke Speenhoff-rijmelarij te mijden.
pi_71511920
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 11:38 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Ok sorry, het leek erop of er nogal wat mensen hier daar nog niet op waren gekomen.
Nou mag-ie mijn quote gaan wikipediaën. Hij krijgt een biertje van me als dat lukt, hoewel dat op zijn soos waarschijnlijk 12 biertjes worden aangezien het gerucht gaat dat er geen enkele biertjes getapt worden bij Vindicat.

Als we dan toch tov met klassieke talen gaan smijten.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 12:20:20 #165
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71511977
Ik herken er een klassieke, universele wijsheid in:

Hoed u voor aangeschoten Friese natuurkundigen.
pi_71512001
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:20 schreef Reya het volgende:
Ik herken er een klassieke, universele wijsheid in:

Hoed u voor aangeschoten Friese natuurkundigen.
Vier uur bier uur, 't is nu nog niet eens half 1
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 12:24:00 #167
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71512052
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:21 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Vier uur bier uur, 't is nu nog niet eens half 1
Dat doet niets af aan het waarheidsgehalte van de uitdrukking.
pi_71512099
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

hoewel dat op zijn soos waarschijnlijk 12 biertjes worden aangezien het gerucht gaat dat er geen enkele biertjes getapt worden bij Vindicat.
Dat is bij meer verenigingen zo, je drinkt samen.. Dus haal je minstens 2 drankjes. Prima regel m.i.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_71512110
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:24 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat doet niets af aan het waarheidsgehalte van de uitdrukking.
Da's waar, maar om Pilatus in de stijl van dit topic maar aan te halen: quod est veritas?
pi_71512139
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:25 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Dat is bij meer verenigingen zo, je drinkt samen.. Dus haal je minstens 2 drankjes. Prima regel m.i.
Mwah, ik ben niet zo van die opgelegde etiquette of opgelegde sociaaldoenerij. Ik wil ook niet verplicht worden kerstkaarten te moeten sturen naar m'n hele dispuut.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 12:29:31 #171
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71512170
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mwah, ik ben niet zo van die opgelegde etiquette of opgelegde sociaaldoenerij. Ik wil ook niet verplicht kerstkaarten moeten sturen naar m'n hele dispuut.
Het telefoonverbod is dan wel weer bijzonder doeltreffend.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 12:29:33 #172
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71512171
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:25 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Inderdaad, zou ook een beetje raar zijn om in je eentje te gaan zuipen of zonder je vrienden naar de kroeg te gaan.
--
pi_71512270
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mwah, ik ben niet zo van die opgelegde etiquette of opgelegde sociaaldoenerij. Ik wil ook niet verplicht worden kerstkaarten te moeten sturen naar m'n hele dispuut.
Je maakt het nu ook wel heel dramatisch. Vind ik sowieso in dit topic veel gebeuren.
Bij lid zijn horen nou eenmaal wat regels, daar kies je met z'n allen voor en daar houd je je met z'n allen aan. Als je het daar niet mee eens bent, prima, word je geen lid. Dat betekent in mijn ogen echter niet dat je dan mensen die hier wél voor kiezen, kunt uitmaken voor laffe mensen zonder ruggengraat o.i.d.

Het is m.i. allemaal veel minder dramatisch dan het door buitenstaanders gemaakt wordt.
pi_71512285
O. is toch niet corporaal?
Ja doei.
pi_71512306
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:34 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Je maakt het nu ook wel heel dramatisch. Vind ik sowieso in dit topic.
Ben ik helemaal met je eens, natuurlijk overdrijf ik schromelijk.
quote:
Bij lid zijn horen nou eenmaal wat regels, daar kies je met z'n allen voor en daar houd je je met z'n allen aan. Als je het daar niet mee eens bent, prima, word je geen lid. Dat betekent in mijn ogen echter niet dat je dan mensen die hier wél voor kiezen, kunt uitmaken voor laffe mensen zonder ruggengraat o.i.d.
Nee, maar dat doe ik dan toch ook niet? Ik verwonder me er alleen zo nu en dan over.
pi_71512337
Nee, ik heb het ook niet over corpora per se...
Ik zit idd niet bij een corps, maar we hebben wel regels, zoals degene waar commentaar op was. Vandaar dat ik reageerde

En dat is trouwens ook weer zo, je kunt ook wel wat zien in alle regels en tradities, maar niet zo extreem als bij corpora. Dan kies je voor een minder "strenge" vereniging. Ik snap het wel, maar ik wil het zelf niet, dus ik heb gekozen voor een niet-corporale vereniging. Er zijn ook verschillen tussen leden/verenigingen, niet iedereen is een brallende aap.
pi_71512344
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:29 schreef Reya het volgende:

[..]

Het telefoonverbod is dan wel weer bijzonder doeltreffend.
Klopt, maar dat wordt weer ruimschoots goedgemaakt in de UB
pi_71512370
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 12:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ben ik helemaal met je eens, natuurlijk overdrijf ik schromelijk.
[..]

Nee, maar dat doe ik dan toch ook niet? Ik verwonder me er alleen zo nu en dan over.
Doelde niet op jou persoonlijk, verbaasde me alleen over eerdere reacties in dit topic. Mensen die anti-corps zijn maar ondertussen vinden dat zij wel het recht hebben om leden af te zeiken.
pi_71512732
Je kunt ook bij een niet-traditionele vereniging gaan he, bijvoorbeeld Dizkartes

Vergis je niet door te denken dat je dan helemaal geen ontgroening moet lopen!
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
pi_71515454
- jij ook niet -

[ Bericht 97% gewijzigd door GlowMouse op 01-08-2009 15:44:13 ]
C'est magnifique, mais ce n'est pas la guerre.
-
pi_71522478
- jij ook niet -

[ Bericht 80% gewijzigd door GlowMouse op 01-08-2009 21:10:37 ]
pi_71522553
- daar is de TR voor -

[ Bericht 93% gewijzigd door GlowMouse op 01-08-2009 21:10:59 ]
Ja doei.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 21:06:53 #183
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_71523834
Wat is de gangbare leeftijd om lid te worden van het corps? en hoe zit het met de hoeveelheid aan verplichtingen die de eerstejaars moeten uitvoeren?
pi_71523936
Ik gok dat het gros dat lid wordt rond de 18 a 19 jaar ligt.

Natuurlijk zullen er ook uitzonderingen zijn, maar het gros van de VWO-ers dat gaat studeren en lid wordt doet dat meteen na de middelbare school.

Je zult een of meerdere verplichte avonden hebben met jaarclub, eventueel dispuut en wellicht ook een verenigingsborrel
Ja doei.
pi_71524048
tvp
pi_71530859
gelukkig heeft catena geen ontgroening
pi_71533005
Ik zal nooit lid worden van het corps, of van elke andere studentenvereniging in dat opzicht. Ik veroordeel het hele idee van 'ontgroeningen'.

Echter ben ik stiekem toch wel erg benieuwd hoe het er bij zo'n ontgroening aan toe gaat
Misschien met het idee; je kunt het niet helemaal veroordelen, zonder dat je echt weet hoe het is.
Viagra (vi-ag'-ruh) n. A chemical which increases the flow of blood to a man's brain
  zondag 2 augustus 2009 @ 11:50:29 #188
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_71533070
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 11:46 schreef verregentmeisje het volgende:
Ik zal nooit lid worden van het corps, of van elke andere studentenvereniging in dat opzicht. Ik veroordeel het hele idee van 'ontgroeningen'.

Echter ben ik stiekem toch wel erg benieuwd hoe het er bij zo'n ontgroening aan toe gaat
Misschien met het idee; je kunt het niet helemaal veroordelen, zonder dat je echt weet hoe het is.
Daarom, veel mensen worden gek genoeg ook aangetrokken door het sociale experiment, de geheimzinnigheid eromheen, in je onderbroek gedropt worden in het midden van de nacht met twee euro op zak, etc etc.
Check mijn band Glorybox
pi_71533430
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 11:50 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Daarom, veel mensen worden gek genoeg ook aangetrokken door het sociale experiment, de geheimzinnigheid eromheen, in je onderbroek gedropt worden in het midden van de nacht met twee euro op zak, etc etc.
Hmm alleen vanuit ervaring weet je hoe het is en wat het inhoud. Van allebei de kanten hoor je enkel gekleurde verhalen.

Daarnaast is het natuurlijk altijd interessant om te weten hoe veel je je laat zeggen, wat voor een invloed groepsdruk op je heeft etc.

Mijn interesse voor de psychologie zorgt ook voor mijn interesse in ontgroeningen. Die zelfde interesse is daarnaast ook wat zorgt voor mijn negatieve houding tov het fenomeen
Viagra (vi-ag'-ruh) n. A chemical which increases the flow of blood to a man's brain
pi_71533705
een grammatica-fout in je nick is trouwens wel zeldzaam of is het zo bedoeld?

de verleden tijd van verregenen is verregend
Ja doei.
pi_71534213
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 12:22 schreef motorbloempje het volgende:
een grammatica-fout in je nick is trouwens wel zeldzaam of is het zo bedoeld?

de verleden tijd van verregenen is verregend
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_71534248
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 12:47 schreef verregentmeisje het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
  zondag 2 augustus 2009 @ 13:01:00 #193
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_71534579
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 12:09 schreef verregentmeisje het volgende:

[..]

Hmm alleen vanuit ervaring weet je hoe het is en wat het inhoud. Van allebei de kanten hoor je enkel gekleurde verhalen.
Ik heb ervaring
Check mijn band Glorybox
  zondag 2 augustus 2009 @ 13:03:20 #194
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_71534625
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 12:47 schreef verregentmeisje het volgende:

[..]
SPOILER
Verhaal PM?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_71534836
ja, nu willen we dat verhaal natuurlijk wel weten...
Ja doei.
  zondag 2 augustus 2009 @ 13:22:11 #196
1723 zeeuws jongetje
inmiddels ouwe lul
pi_71535146
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 07:57 schreef teletubi13 het volgende:
gelukkig heeft catena geen ontgroening
nee, catena heeft wel meer niet
  zondag 2 augustus 2009 @ 14:32:30 #197
122997 zquing
Drama Junk
pi_71537275
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 11:46 schreef verregentmeisje het volgende:

Een vereniging is zoveel meer dan 1 week ontgroening hoor
pi_71541091
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 14:32 schreef zquing het volgende:

[..]

True, waar zeg ik iets anders dan?
pi_71546965
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 14:32 schreef zquing het volgende:

[..]

Klopt, het zijn minstens twee weken

zondag 2 augustus 2009 @ 20:26:08 #200
256934 GR
pi_71547116
quote:
Ik gok dat het gros dat lid wordt rond de 18 a 19 jaar ligt
Dat denk ik inderdaad ook. In een oud topic op fok las ik echter dat er ook nog relatief veel waren van 21 jaar (bijv. studenten die via CD zijn gaan studeren). Ik wil op mijn 21ste namelijk aan een tweede studie beginnen en een traditionele vereniging trekt mij wel aan. Een jaarclub vormen met 19/20 jarigen lijkt mij geen probleem. Het wordt echter anders wanneer je met alleen 16 en 17 jarigen te maken hebt, maar dat is dus niet het geval gelukkig.

[ Bericht 14% gewijzigd door GR op 02-08-2009 20:37:59 ]
  zondag 2 augustus 2009 @ 20:33:20 #201
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_71547318
- het op de man spelen hadden we gehad -

[ Bericht 85% gewijzigd door GlowMouse op 02-08-2009 20:38:42 ]
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zondag 2 augustus 2009 @ 20:40:24 #202
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71547484
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 20:26 schreef GR het volgende:
Dat denk ik inderdaad ook. In een oud topic op fok las ik echter dat er ook nog relatief veel waren van 21 jaar (bijv. studenten die via CD zijn gaan studeren). Ik wil op mijn 21ste namelijk aan een tweede studie beginnen en een traditionele vereniging trekt mij wel aan. Een jaarclub vormen met 19/20 jarigen lijkt mij geen probleem. Het wordt echter anders wanneer je met alleen 16 en 17 jarigen te maken hebt, maar dat is dus niet het geval gelukkig.
21 is aan de oude kant. maar kan nog net wel. 16 en 17 jarigen heb je er heel weinig (16 is zelfs praktisch onmogelijk) Bedenk wel dat je in je eerste jaar voornamelijk met jongens zit die nog niet zo lang aan het studeren zijn en voor wie veel dingen nog helemaal nieuw en gaaf zijn. Als jij al een bachelor binnen hebt kan het zijn dat je dan al bezig bent met andere dingen.
--
  zondag 2 augustus 2009 @ 20:48:31 #203
235357 TitusPullo
pi_71547704
[SES FB] Meld nakijkfouten om een hoger cijfer te krijgen

[ Bericht 73% gewijzigd door GlowMouse op 02-08-2009 21:08:28 ]
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_71549363
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 20:26 schreef GR het volgende:

[..]

16/17 heb je vooral als je een HBO-opleiding begint op die leeftijd..

Ik heb 't zelf een half jaar gedaan als 22-jarige toentertijd.. en dat was geen succes en dat was alleen nog in de lessen, niet eens bij een vereniging
Ja doei.
  maandag 3 augustus 2009 @ 20:26:56 #205
256934 GR
pi_71573740
Het corps laat zowel hbo'ers als wo'ers toe, dus vandaar dat ik dacht dat er wellicht ook aanmeldingen waren van 16/17 jarigen. De verschillen tussen 18/19 en 21 lijken mij vrij klein, je zit ongeveer in dezelfde fase. In het hoger onderwijs verschillen de leeftijden sowieso enorm, dus bij de studentenverenigingen zal dat wel niet veel anders zijn. Maargoed, ik zal me tegen die tijd nog wel breed laten informeren bij de introductiedagen.
pi_71595144
Ga alsjeblieft volgende week lekker aan je kei pap/mam en andere kindjes vragen wat zij van de (andere) verenigingen vinden want dit schiet niet op. Ohja, de meeste mensen die anti KMT/ontgroening zijn.. zijn meestal toch wel niet de zuipstudenten van deze wereld en die weten dan zelf ook wel dat ze er niet bij passen.

[ Bericht 4% gewijzigd door GlowMouse op 04-08-2009 16:18:30 ]
x
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 16:18:40 #207
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71597084
Nog een poging dan maar...
pi_71597174
Als ex-corpslid wil ik nieuwe leden van harte welkom heten. Wees welkom en voel je vereerd om deel uit te maken van de toekomstige elite of creme de la creme van het Nederlandse bedrijfsleven.

Ik heb zelf bij het Koor in Leiden gezeten, maar Vindicat is ook high class..Ga zeker niet bij -ja en trolls wilden we juist vermijden- amateurs!

[ Bericht 4% gewijzigd door GlowMouse op 04-08-2009 16:22:05 ]
pi_71620142
- deze reacties wilden we dus niet -

[ Bericht 58% gewijzigd door GlowMouse op 05-08-2009 12:42:50 ]
pi_71620421
Een serieuze vraag: in hoeverre is het lid zijn geweest van een "corps" voordelig om deel te willen uitmakenvan "de creme de la creme"? Is dat ook niet vooral een kwestie van een goede studie en een goede CV? Of heb je voor bepaalde bedrijven/richtingen nou echt zo'n vroeger lidmaatschap nodig?
  woensdag 5 augustus 2009 @ 12:43:30 #211
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71620485
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 12:40 schreef Haushofer het volgende:
Is dat ook niet vooral een kwestie van een goede studie en een goede CV?
Iets als een Nobelprijs lijkt me wel stimulerend daartoe
pi_71620720
quote:
Een serieuze vraag: in hoeverre is het lid zijn geweest van een "corps" voordelig om deel te willen uitmakenvan "de creme de la creme"? Is dat ook niet vooral een kwestie van een goede studie en een goede CV? Of heb je voor bepaalde bedrijven/richtingen nou echt zo'n vroeger lidmaatschap nodig?
De trotse corpspikken willen graag voordoen dat alleen zij de creme de la creme zullen gaan vormen, maar dat is gelukkig niet zo Al zal je wellicht een iets betere kans hebben omdat het corps toch een bepaalde status heeft en ze daar nogal handig in netwerken in de hogere kringen zijn, maar uiteindelijk hangt het toch een groot deel van je eigen kunnen af
pi_71620982
Wat Henk zegt
Ja doei.
pi_71621191
quote:
Het netwerk dat je erbij opbouwt is wel handig voor later, verder weet ik het niet zo. Maar netwerken kun je natuurlijk bij alle grote verenigingen.

Overigens is het wel zo dat om bij bepaalde maatschappen (in de geneeskunde) zoals chirurgie en KNO binnen te komen een lidmaatschap bij een traditionele vereniging wel op prijs gesteld wordt, tenminste dat heb ik wel eens gehoord.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 17:43:41 #215
1723 zeeuws jongetje
inmiddels ouwe lul
pi_71628264
- hiervoor is [SES FB] Meld nakijkfouten om een hoger cijfer te krijgen -

[ Bericht 75% gewijzigd door GlowMouse op 05-08-2009 18:15:44 ]
pi_71628379
quote:
Laten we het zo stellen: je hebt op geen enkele manier garanties (met of zonder diploma ook niet). Tenzij je wellicht wilt werken bij een bedrijf waar enkel ex-corpsleden werken die niet-corpsleden niet toelaten.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_71631852
Sorry dat ik toch nog een keer ga reageren: wat een verzuurde reacties weer. Jullie burgers hebben een totaal verkeerd beeld van ons. Volgens mij denken jullie dat echt iedereen bij ons op de toko zich elke dag klem zuipt. De media proberen ons elk jaar weer kapot te krijgen door met foute info over onze kennismakingstijd te komen, in de hoop dat potentiële leden hiervan schrikken.

Maar ik zal voor jullie de clichés even compleet maken: ik studeer rechten op de RUG en heb nog nooit gewerkt in mijn leven. Dat is simpelweg niks voor mij en zie het me eigenlijk ook de komende jaren niet doen. Ik zie wel hoe het leven gaat lopen, en zo denken veel mensen bij ons op de vereniging. Ik weiger loonslaaf te worden zodat een 'baas' over mijn rug zijn centen verdient.

Over die leeftijd: de meeste worden idd meteen lid als ze van middelbaar afkomen, enkele voegen zich pas na een(paar) jaar bij ons.

Wij hebben bovendien met Minverva uit Leiden het beste netwerk van Nederland. Ik ken genoeg afgestudeerde koningen die zich met behulp van corpsleden omhoog 'ge-elleboogd' hebben naar de top. Maar jongens, jullie snappen wel dat zulke verhalen natuurlijk allemaal verzonnen zijn.

Toch??
  woensdag 5 augustus 2009 @ 20:10:13 #218
235357 TitusPullo
pi_71631963
Voorwaar, nepotisme is een heel wat loffelijker eigenschap dan alcoholisme.
pi_71631982
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 20:06 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Sorry dat ik toch nog een keer ga reageren: wat een verzuurde reacties weer. Jullie burgers ....
leer eerst maar eens dat je zelf niets waard bent als je mensen die anders zijn dan jij (denk jij) als burgers bestempelt.. dat ben je zelf ook, arrogant naar virtueel heldje
Ja doei.
pi_71632318
Ik word een beetje moe van jou; burgers gebruik ik gewoon in zijn algemeenheid en gebruik het meer in de zin van 'andersdenkende'. Ik gebruik het misschien wel 10 keer per dag voor alles en nog wat. Dat weet jij ook wel. Dat je niet inhoudelijk op de discussie ingaat zegt voor mij wel weer genoeg.

Handhaaft en Beschaaft
pi_71632418
quote:
Kansloos verhaal
Door verhalen als deze vindt de gemiddelde student jullie een stel omhooggevallen kneuzen, zie je dat dan echt niet? Vindicat is een commune voor goed geklede en met een hete aarddappel-in-de-keel pratende hippies. Ik ben een keer in een dronken bui binnengeweest en heb gratis gezopen op de rekening van iemand anders: 'zet maar op de rekening van henk-willem' Easy as that. Later kwamen ze er wel achter en werden we eruit gekickt. Maar niet voordat ik die intens penetrante, door merg en been gaande pislucht heb moeten ruiken een uur lang. Die hele keet is donker, vies en stinkt. Er ligt bier op de grond en glas en zelfs het meubilair lijkt zweetklieren te hebben. Corps? Wellicht... Gesofisticeerd? Neeeeeh.
I feel kinda Locrian today
  woensdag 5 augustus 2009 @ 20:34:07 #222
235357 TitusPullo
pi_71632586
Ik ontdek anders niet bar veel te becommentariëren inhoud. Ik ken best wat Corpsleden, en ik vind ze over het algemeen geschikte lui, zij het dat ze in geen enkel opzicht uitsteken boven het gros van hun medestudenten. Maar de mening dat leden van het corps blaaskaken zijn, kan uitstekend geadstrueerd worden met behulp van jouw pinnige schrijfsels.
pi_71632611
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 20:34 schreef TitusPullo het volgende:
Ik ontdek anders niet bar veel te becommentariëren inhoud.
Ja doei.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 20:36:33 #224
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71632642
quote:
Sorry dat ik toch nog een keer ga reageren: wat een verzuurde reacties weer. Jullie burgers hebben een totaal verkeerd beeld van ons. Volgens mij denken jullie dat echt iedereen bij ons op de toko zich elke dag klem zuipt. De media proberen ons elk jaar weer kapot te krijgen door met foute info over onze kennismakingstijd te komen, in de hoop dat potentiële leden hiervan schrikken.

Maar ik zal voor jullie de clichés even compleet maken: ik studeer rechten op de RUG en heb nog nooit gewerkt in mijn leven. Dat is simpelweg niks voor mij en zie het me eigenlijk ook de komende jaren niet doen. Ik zie wel hoe het leven gaat lopen, en zo denken veel mensen bij ons op de vereniging. Ik weiger loonslaaf te worden zodat een 'baas' over mijn rug zijn centen verdient.

Over die leeftijd: de meeste worden idd meteen lid als ze van middelbaar afkomen, enkele voegen zich pas na een(paar) jaar bij ons.

Wij hebben bovendien met Minverva uit Leiden het beste netwerk van Nederland. Ik ken genoeg afgestudeerde koningen die zich met behulp van corpsleden omhoog 'ge-elleboogd' hebben naar de top. Maar jongens, jullie snappen wel dat zulke verhalen natuurlijk allemaal verzonnen zijn.

Toch??
En sinds wanneer is het een schande om een 'burger' te zijn?

Ik geloof best dat 'jullie' netwerken vrij goed zijn, maar je kunt veel beter selectief actief worden in verschillende verenigingen waardoor je een netwerk opbouwt die echt bij jouw gewenste toekomst past (diplomatie, politiek, bedrijfsleven).
  woensdag 5 augustus 2009 @ 20:38:59 #225
235357 TitusPullo
pi_71632684
quote:
Ik ken best wat Corpsleden, en ik vind ze over het algemeen geschikte lui, zij het dat ze in geen enkel opzicht uitsteken boven het gros van hun medestudenten.
Zij pretenderen dit trouwens ook niet: ze verlevendigen hun studententijd gewoon met een hoop onzin, waar ik niets op tegen heb. De mensen die er prat op gaan Lid te zijn, zijn lid van een onbetekenende jaarclub, of vooraanstaand maar door en door psychopatisch.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 20:50:53 #226
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71632972
quote:
Ik ken best wat Corpsleden, en ik vind ze over het algemeen geschikte lui, zij het dat ze in geen enkel opzicht uitsteken boven het gros van hun medestudenten.
Daarnaast vormen ze niet zelden allesbehalve onaangenaam gezelschap, in zoverre mijn bescheiden ervaringen mij enig recht geven daarover te oordelen. Evenwel dienen mensen het facet 'Corps', of - wat breder getrokken - het facet 'studentenvereniging', binnen de identiteit van een individu niet te overschatten.
pi_71635923
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 20:06 schreef S.C.Vindicat het volgende:.

Je vergeet alleen 1 belangrijk punt, we leven met ze allen in een maatschappij waarbij iedereen zijn steentje moet bijdragen daaraan.

Denk uberhaupt eens even na wie en wat ervoor zorgt dat je momenteel elke dag fijn kan studeren, juist ja de algemene "burger".

Loonslaaf of liever gezegt "slaaf" is iedereen in een zin als we kijken naar een gemiddelde maatschappij .Maar zie er dan de postieve kant van in en snap hoe het "systeem" werkt (hoe vervelend het ook is).

Het is jammer dat Glowmouse mijn reactie hierboven heeft weggehaald, de vooroordelen die ik erin schepte komen namenlijk exact overeen.
pi_71635996
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 20:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Daarnaast vormen ze niet zelden allesbehalve onaangenaam gezelschap, in zoverre mijn bescheiden ervaringen mij enig recht geven daarover te oordelen. Evenwel dienen mensen het facet 'Corps', of - wat breder getrokken - het facet 'studentenvereniging', binnen de identiteit van een individu niet te overschatten.
Dat is ook niet zo vreemd, aangezien de meeste mensen die lid worden van een vereniging vaak wat socialer ingesteld zijn dan de gemiddelde student, en vaak ook wel over een vlotte babbel beschikken (of dat tijdens hun lidmaatschap wel aanleren).
pi_71642522
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 20:50 schreef Reya het volgende:

[..]

Wat ik opvallend vind is dat de mensen die ik ken die bij het corps zitten, ontzettend aardige en sociale mensen zijn die werkelijk NOOIT opscheppen over hun lid zijn.. Ja, je 'merkt' aan wat dingen dat ze mensen zijn die bij het corps (zouden kunnen) zitten, als je een 'vergelijkend warenonderzoek' doet zeg maar maar over het algemeen heb ik het idee dat de grootste schreeuwers in de juist minder er toe doende disputen zitten enzo
Ja doei.
pi_71643317
Ja, dat idee heb ik idd ook. Studeer in Groningen en de brallers die je hoort, keihard bellend in de trein met een hese stem enzo, zijn altijd de Albertianen.
Ook de Vindi's die ik ken, zijn stuk voor stuk hartstikke aardig. Het is misschien een beetje teveel van het goede als je met een complete club bent, maar dan nog..

Heb ook wel wat feestjes meegemaakt, door m'n ex die er bij zat, en ook die waren hartstikke prima. Het stinkt idd wel redelijk op de kroeg, maar in welk café ruikt het nou optimaal?
pi_71645501
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 08:31 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Wat ik opvallend vind is dat de mensen die ik ken die bij het corps zitten, ontzettend aardige en sociale mensen zijn die werkelijk NOOIT opscheppen over hun lid zijn.. Ja, je 'merkt' aan wat dingen dat ze mensen zijn die bij het corps (zouden kunnen) zitten, als je een 'vergelijkend warenonderzoek' doet zeg maar maar over het algemeen heb ik het idee dat de grootste schreeuwers in de juist minder er toe doende disputen zitten enzo
Ja, dat idee heb ik ook. Als er incidenten zijn, dan gebeurt dat door een select groepje idioten. Ken ook wel mensen die bij Albertus of Vindicat zitten (hoewel ze bij mij op de studie amper voorkomen), en het zijn over het algemeen prima mensen die zichzelf niet altijd even serieus nemen.

Dat gevoel kreeg ik overigens niet bij s.c.vindicat
  donderdag 6 augustus 2009 @ 10:54:50 #232
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71645731
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 10:46 schreef Haushofer het volgende:

Dat gevoel kreeg ik overigens niet bij s.c.vindicat
Hij moet wel fake zijn. Zo absurd.
pi_71649052
volgens mij zijn ze 1 op 1 wel prima gasten maar als ze eenmaal met elkaar zijn doen ze toch altijd weer typisch brallerig.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 14:33:41 #234
198365 Morendo
The Real Deal
pi_71651854
quote:
ik studeer rechten op de RUG
Jij bent dus de jongen die je, zo af en toe, op het faculteitsgebouw ziet zitten. Om met Peter Koelewijn te spreken: kom van dat dak af!
Die Lebenslust bringt dich um.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 18:48:39 #235
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71658402
Juist door het optreden van s.c. vindicat begin ik juist ernstig te twijfelen aan een eventueel lidmaatschap. Hartstikke jammer dat hij pretendeert lid te zijn en vervolgens op zo'n manier stuk voor stuk alle vooroordelen bevestigt, ik had juist graag gezien dat hij ze ontkrachtte, iets wat elk lid zou doen in mijn opinnie. Daarom twijfel ik eigenlijk een beetje aan de 'echtheid' van deze persoon.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 19:24:40 #236
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_71659428
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:17 schreef S.C.Vindicat het volgende:

Zie de trots bijvoorbeeld van die sjaarsen in dit filmpje, dat is echt!:
Wat een stoere puistenkoppies!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_71660296
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 19:24 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wat een stoere puistenkoppies!
Komt niet steeds dezelfde groep langs? Ik houd pinguins zo moeilijk uit elkaar.
I feel kinda Locrian today
  donderdag 6 augustus 2009 @ 20:30:05 #238
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_71661557
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 19:50 schreef starla het volgende:

[..]

Komt niet steeds dezelfde groep langs? Ik houd pinguins zo moeilijk uit elkaar.
Zo schattig hè. Die broeken meestal veel te lang. En dan zo'n paar heerlijk afgeragde bootwerkersmolières eronder.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 00:04:19 #239
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71668678
reageer anders gewoon niet , jullie doen exact hetzelfde.
pi_71671323
quote:

Toch??
hap hap HAHA
pi_71671336
quote:
nee het is niet nodig, echter ze tippen elkaar wel enorm over wat handig is voor je CV, waar mooie vacatures of stageplaatsen zijn etc. Ik ben daar ZELF ook wel achter gekomen, maar pas op het eind van mijn studie toen het al te laat was. Het soort mensen dat lid word van het corps zijn mensen die een ENORME drang hebben om wat van het leven te maken. Qua vrouwen, qua feesten, qua banen. Dat is waar ze zich in onderscheiden van veel andere studenten. Slimmer zijn ze namelijk zeker niet.
pi_71671344
Misschien is het vooral belangrijk als je in een stad gaat studeren waar relatief weinig studenten wonen. Amsterdam is een yuppenstad waar veel dertigers wonen en aan de EUR in Rotterdam studeren vooral ouderen en pendelaars. Ik geloof dat je in Utrecht en Leiden als vanzelf nieuwe mensen leert kennen en dat daar ook buiten de vereningingen om veel georganiseerd wordt.

.
pi_71672023
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 02:38 schreef Nautilus_ het volgende:
Misschien is het vooral belangrijk als je in een stad gaat studeren waar relatief weinig studenten wonen. Amsterdam is een yuppenstad waar veel dertigers wonen en aan de EUR in Rotterdam studeren vooral ouderen en pendelaars. Ik geloof dat je in Utrecht en Leiden als vanzelf nieuwe mensen leert kennen en dat daar ook buiten de vereningingen om veel georganiseerd wordt.

.
wat bedoel je te zeggen? dat er in groningen weinig studenten wonen?
pi_71679965
Ik snap inderdaad niet wat mensen zoeken op die prairie.

[ Bericht 72% gewijzigd door Nautilus_ op 07-08-2009 13:26:43 ]
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:38:04 #245
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71680493
Nee, dan liever tussen de Borarijders in het L-gebouw.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:58:32 #246
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71681333
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 02:38 schreef Nautilus_ het volgende:
Het verenigingsleven is juist het sterkst in de 'typische' studentensteden zoals Leiden, Utrecht en Groningen. Het doel van een vereniging is niet "vrienden maken" want die maak je toch wel. Maar het gezamenlijk organiseren en beleven van een divers scala aan (typische studenten) activiteiten, hoe meer studenten er zijn, hoe meer vraag daar naar is.

Waar veel mensen ook wel eens de mist ingaan is dat ze denken dat studenten die lid zijn van een vereniging alleen actief daarbij zijn. Veel mensen zijn daarnaast ook nog actief bij hun eigen studievereniging of bij een clubje dat aansluit bij hun interesses (zoals sport, politiek of toneel/kunst). Op die manier kom je indirect als 'lid' ook weer in contact met andere mensen en daardoor kan het best zijn dat jij als geneeskunde student opeens bij een borrel/werkgroep van KPMG of amnesty International staat. Erg leuk en dat verbreed je wereld behoorlijk.
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 02:35 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

nee het is niet nodig, echter ze tippen elkaar wel enorm over wat handig is voor je CV, waar mooie vacatures of stageplaatsen zijn etc. Ik ben daar ZELF ook wel achter gekomen, maar pas op het eind van mijn studie toen het al te laat was. Het soort mensen dat lid word van het corps zijn mensen die een ENORME drang hebben om wat van het leven te maken. Qua vrouwen, qua feesten, qua banen. Dat is waar ze zich in onderscheiden van veel andere studenten. Slimmer zijn ze namelijk zeker niet.
Voor een deel klopt dit wel. Het is inderdaad niet zo dat de gemiddelde corpsdude 'slimmer' is dan een willekeurige andere student (maar ook niet dommer). Sterker nog, als je echt geinteresseerd bent om de wetenschap in te gaan en een intellectuele prestatie neer te zetten dan is een lidmaatschap waarschijnlijk niks voor jou. Het feesten en sociaal doen kan dan een flinke afleiding vormen.

Maar wat ik zelf het leuke vind aan de mensen die lid zijn is dat ze over het algemeen inderdaad wat proberen te doen met het leven dat ze hebben. Veel feesten meepakken, veel reizen naar het buitenland ondernemen, veel mensen leren kennen, veel studeren (het doen van 2 studies is niet ongebruikelijk), een uitdagende baan proberen te zoeken, leuke bijbaantjes proberen te krijgen (geen mcdonaldswerk) etc. Dat je daardoor een erg drukke agenda hebt en wat minder slaapt of niet elke weekend je ouders kan bezoeken, boeie. Het leven is al leuk, mooi en druk genoeg!
--
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:59:59 #247
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71681387
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 18:48 schreef ggz het volgende:
Juist door het optreden van s.c. vindicat begin ik juist ernstig te twijfelen aan een eventueel lidmaatschap. Hartstikke jammer dat hij pretendeert lid te zijn en vervolgens op zo'n manier stuk voor stuk alle vooroordelen bevestigt, ik had juist graag gezien dat hij ze ontkrachtte, iets wat elk lid zou doen in mijn opinnie. Daarom twijfel ik eigenlijk een beetje aan de 'echtheid' van deze persoon.
Als je niet goed instaat bent om door dit soort "types" heen te kijken en niet serieus te nemen. Dan krijg je nog een hele lange, zware KMT voor de boeg
--
pi_71682629
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:20 schreef Nautilus_ het volgende:
Ik snap inderdaad niet wat mensen zoeken op die prairie.
pi_71683004
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 18:48 schreef ggz het volgende:
Wat een onzin! Wat had je dan gewild? Dat ik de waarheid ga verdraaien over hoe het er bij ons aan toe gaat? Had je dat gewild, dan wordt je toch eigenlijk gewoon bedrogen. En mensen die zeggen dat de KEI week een goede indruk geeft zijn duidelijk niet goed wijs. Iedereen gaat vertellen dat hun vereniging alleen maar goede punten kent en dat hun introductietijd eigenlijk niks voor stelt. Dat er alleen maar leuke mensen zijn etc. Dat is simpelweg niet waar. Maar als jij wil dat ik je ga voorliegen, dan moet je het zeggen hoor dan zal ik andere verhalen neer gaan tikken.

Ryon snapt trouwens precies wat ik bedoel en ook wat 99% van de corpsleden met hun leven willen bereiken. En over die 2 studies waar je het over hebt klopt trouwens ook helemaal.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 15:27:20 #250
235357 TitusPullo
pi_71684136
Ja, en wat voor studies!
pi_71684498
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 14:50 schreef S.C.Vindicat het volgende:

[..]

Ryon snapt trouwens precies wat ik bedoel en ook wat 99% van de corpsleden met hun leven willen bereiken. En over die 2 studies waar je het over hebt klopt trouwens ook helemaal.
Behalve voor jou dan. Want jij vind het stoer om te laat te komen bij college en hebt in je hele leven nog nooit een dag gewerkt.
Als corpsleden idd zo zijn als Ryon het beschrijft dan moeten ze zich wel doodschamen voor jou zeg.
pi_71706218
Ik moet zeggen dat Ryon het allemaal heel erg goed verwoordt.

Allereerst wil ik benadrukken dat ik het erg jammer vind dat er altijd twee kampen worden gevormd in de 'verenigingendiscussie'. Ik vind het erg jammer dat mensen die niet lid zijn van een vereniging hun reactie meteen klaar hebben liggen. Zo'n reactie is meestal iets in de trend van 'ik wil geen bal worden' of iets dergelijks. Aan de andere kan zijn er de mensen die op het moment wél lid zijn. Een groot deel hiervan beweert dat er geen studentenleven mogelijk is zonder vereniging. Beide gedachten zijn natuurlijk erg kort door de bocht en beiden uitersten.

Ten tweede moet iedereen eerst zichzelf eens 'onder de loep' bekijken. Bedenk zelf eerst wat je leuk vind en waar je van houdt. Ik denk inderdaad niet dat de introductieweken (Uit/Kei/Elcid etc.) een heel goed beeld geven van de normale gang van zaken. Echter merk je wel aan jezelf, als je op één van de feesten rondloopt, of je van het sfeertje houdt. Vind je het leuk om met een grote groep mensen te borrelen, of ga je liever met wat vrienden een film kijken thuis. Zo zijn er nog heel veel voorbeelden te noemen.

Dan ben ik bij de zogenaamde 'verplichtingen' aan beland. Tegenstanders van verenigingen roepen vaak dingen als 'ik bepaal zelf wel wanneer ik bier ga drinken' of iets dergelijks. Het is echter niet zo oppervlakkig allemaal. Bij veel verenigingen vorm je in je eerste jaar een jaarclub. Hier eet je (als het goed is) iedere week gezellig samen mee. Dit kan je zien als een verplichting en dat is het in zekere zin ook. Maar moet je je eens voorstellen als dit geen 'verplichting' zou zijn. De één heeft een afspraak met de tandarts, de andere heeft hockeytraining etc... Het zal dus al snel voorkomen dat er een aantal clubgenoten missen. Het is dan ook niet echt een verplichting, maar meer een soort stok achter de deur. Als je wilt afzeggen kan dat altijd. Als je iedere week afzegt, wordt het lastig. Maar moet je je dan niet afvragen of je nog wel echt bij dat jaarclubeten wilt zijn?

Dan nog het puntje studie- en studentenvereniging. Aan de ene kant lijken ze erg op elkaar en aan de andere kant ook totaal weer niet. In principe heeft dit alles maar één doel: nieuwe mensen/vrienden leren kennen in de (nieuwe) studentenstad waar je bent gaan studeren. De manier waarop je dit doet is echter anders. De één heeft liever een zogenaamde stok achter de deur, de ander kan het ook zonder. Nu merk ik dat ikzelf ook alweer een splitsing maak. Ik heb dit gedaan om het wat duidelijker te maken. Ik insinueer niet dat er bepaalde mensen bij bepaalde (studie)verenigingen zitten.

Tot slot; Een idee is om, als je het allemaal nog niet weet, misschien nog een jaartje te wachten. Aankomend jaar leer je tijdens je colleges en werkgroepen veel mensen kennen. Er zijn er ongetwijfeld een paar lid bij een (studie)vereniging. Vraag gewoon of hij of zij je een keertje wil introduceren bij zijn of haar vereniging. Dan krijg je een veel beter beeld van hoe het er 'normaal' aan toegaat.

ps. ik hoop dat er niet veel reacties meer zullen volgens met van die rare uitspattingen, die nergens op gebasseerd zijn. Onderbouw het op z'n minst.
pi_71706673
Hoeveel kost een gemiddeld lidmaatschap van een Corps trouwens?
pi_71707304
Bij Vindicat in Groningen betaal je geloof ik als eerstejaars iets van 170 euro, wat minder wordt als je langer lid bent (tot een minimum van 100 euro oid?).
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:56:35 #255
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71710524
ik vraag me af, wat is er nog leuk aan de vereniging (afgezien van je jaarclub) als je 'buiten de boot' bent gevallen en dus geen prominente, hoog-in-de-hierarchie-staande jaarclub hebt en niet in een corpshuis woont en de hele vereniging je dus min of meer met de nek aankijkt??
pi_71710561
niets
Ja doei.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:59:59 #257
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71710576
dus dan vindt de helft van de vereniging het niets?
pi_71710595
maar ze horen 'er' voor de buitenwereld wel 'bij'

weetikveel

maar als jij in clubje nul wordt geplaatst, omdat niemand je in een jaarclubje wil.. tsja.. dan ga je het nergens naar je zin hebben vrees ik, dan ligt het aan jou, en niet aan de rest
Ja doei.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 19:32:18 #259
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71713650
Daarbij dient wel aangetekend te worden dat bij alle verenigingen een groot deel van de leden niet structureel actief is; bij het Corps en aanverwante verenigingen ligt het percentage actieve leden in verhouding dan nog best hoog. In veel gevallen ligt dat simpelweg aan desinteresse bij de desbetreffende leden, maar ik zou niet met zekerheid durven te zeggen of dat bij het Corps ook zonder meer het geval is. Je zou je wel kunnen afvragen of je wel geschikt bent voor het Corps als je bij voorbaat al bang bent om buiten de boot te vallen.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 19:34:02 #260
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71713698
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:27 schreef TitusPullo het volgende:
Ja, en wat voor studies!
Kom, kom, niet zo bescheiden. Geschiedenis en Vergelijkende Indo-Europese Taalwetenschappen vormen een niet te versmaden duet.
pi_71720053
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 19:32 schreef Reya het volgende:
Je zou je wel kunnen afvragen of je wel geschikt bent voor het Corps als je bij voorbaat al bang bent om buiten de boot te vallen.
Precies, dan moet je inzien dat je het daar niet naar je zin gaat hebben.
pi_71873617
En.......nog koningen die zich hebben ingeschreven?
pi_71874841
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 12:57 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Nee, alleen paupers.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:40:59 #264
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71874914
quote:
Ja,
In de vorige eeuw.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:47:02 #265
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71875099
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, alleen paupers.
Haushofer, je komt altijd zo fatsoenlijk en hartelijk over... Wat een reactie!
pi_71875283
quote:
Reeds in 2007, Herodes.
pi_71875535
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:47 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Haushofer, je komt altijd zo fatsoenlijk en hartelijk over... Wat een reactie!
Tsja, 't is alsof je met een bord met "I hate niggers" door de Bronx loopt. Dat vraagt om een reactie.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:25:26 #268
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_71876231
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 16:56 schreef ggz het volgende:
ik vraag me af, wat is er nog leuk aan de vereniging (afgezien van je jaarclub) als je 'buiten de boot' bent gevallen en dus geen prominente, hoog-in-de-hierarchie-staande jaarclub hebt en niet in een corpshuis woont en de hele vereniging je dus min of meer met de nek aankijkt??
Dan is het nog steeds leuk. Er zijn zat mensen die niet het allergaafste huis of de allergaafste club zitten - de meerderheid zelfs - maar die het wel heel leuk met elkaar hebben. Sommige commissies of genootschappen zijn populairder dan anderen, maar dat neemt niet weg dat er vrijwel altijd mensen voor te vinden zijn die het leuk vinden om met elkaar te doen.

Wat dat betreft zijn verenigingen vergelijkbaar met school of elk ander groter sociaal verband. Zeker bij grote verenigingen is er grote diversiteit van mensen.
Check mijn band Glorybox
pi_71883914
Niks mis met het Corps. Ken in Amsterdam aardig wat geschikte mensen die er bij zitten. Zelf ga ik bij LANX (volgens sommige wannabe corps, maar voor mij een mooi alternatief. Net als je iets minder traditie en vastgebondenheid wil, allemaal net wat minder hard), maar Corps komt altijd heel positief over.

Ben veel misplaatste vooroordelen tegengekomen in dit topic van mensen die er echt niks van begrijpen. En mensen die zeiken over ontgroening: ze kiezen er zelf toch voor om vernedered te worden, ik zie het probleem niet helemaal in. Feit blijft dat de grote verenigingen het populairst zijn. Dus als het corps (of AHC/Unitas voor hetzelfde geld) zo erg is, zou het raar zijn dat het zo populair is. Zelf vind ik ontgroening zelfs wel een functie hebben (waarschijnlijk spreek ik tijdens de ontgroening er anders over), want het zorgt er wel voor dat mensen die een vereniging als een bijzaak of iets vrijblijvends beschouwen worden gescheiden van de mensen die er echt voor gaan.
pi_71884108
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 19:57 schreef Chilles het volgende:
Niks mis met het Corps. Ken in Amsterdam aardig wat geschikte mensen die er bij zitten. Zelf ga ik bij LANX (volgens sommige wannabe corps, maar voor mij een mooi alternatief. Net als je iets minder traditie en vastgebondenheid wil, allemaal net wat minder hard), maar Corps komt altijd heel positief over.
Dat vind ik dan weer een beetje zielig, het net-niet-koor. Ga dan voor een "echte" gezelligheidsvereniging, wanneer je toch iets meer dat corporale wil dan kan dat wel met de juiste disputen. Maar ga niet voor het nepkoor.
quote:
Ben veel misplaatste vooroordelen tegengekomen in dit topic van mensen die er echt niks van begrijpen. En mensen die zeiken over ontgroening: ze kiezen er zelf toch voor om vernedered te worden, ik zie het probleem niet helemaal in. Feit blijft dat de grote verenigingen het populairst zijn. Dus als het corps (of AHC/Unitas voor hetzelfde geld) zo erg is, zou het raar zijn dat het zo populair is. Zelf vind ik ontgroening zelfs wel een functie hebben (waarschijnlijk spreek ik tijdens de ontgroening er anders over), want het zorgt er wel voor dat mensen die een vereniging als een bijzaak of iets vrijblijvends beschouwen worden gescheiden van de mensen die er echt voor gaan.
Sowieso draaien verenigingen voor een groot deel om tradities en de ontgroening is daar 1 van, iedere fatsoenlijke vereniging heeft er dan ook 1.
pi_71884643
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 20:04 schreef zquing het volgende:

[..]

Dat vind ik dan weer een beetje zielig, het net-niet-koor. Ga dan voor een "echte" gezelligheidsvereniging, wanneer je toch iets meer dat corporale wil dan kan dat wel met de juiste disputen. Maar ga niet voor het nepkoor.
[..]
Nouja, ik noem het niet een wannabe corps, het wordt soms gewoon zo bestempeld. Het is gewoon een andere vereniging, zit ook bij het AHC. Word denk ik, zoals alle AHC verenigingen, gezien als de tegenhanger van het corps. Niks zieligs aan.
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 20:04 schreef zquing het volgende:
Sowieso draaien verenigingen voor een groot deel om tradities en de ontgroening is daar 1 van, iedere fatsoenlijke vereniging heeft er dan ook 1.
Oke, zijn we het daar over eens.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:28:33 #272
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71884721
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, alleen paupers.
Dat doet me concluderen dat jij abactis aldaar bent. Hoe is dat nou?
pi_71885430
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 19:57 schreef Chilles het volgende:

Lanx wel beste lullo's daar hoor. Sprak er laatst nog, prima gasten. En over ontgroeningen heb je gelijk, die hebben wel degelijk een functie. Zal je verbazen hoe lang je daar nog over praat. Komende weekjes tanden op elkaar en doorgaan. Welke studie ga je btw doen.
Succes iig
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:59:03 #274
256934 GR
pi_71885522
quote:
Dat vind ik dan weer een beetje zielig, het net-niet-koor. Ga dan voor een "echte" gezelligheidsvereniging, wanneer je toch iets meer dat corporale wil dan kan dat wel met de juiste disputen. Maar ga niet voor het nepkoor

'Nep' zou ik het zeker niet noemen. Na de Tweede Wereldoorlog werd l.a.n.x. zelfs uitgenodigd om toe te treden tot de algemene senaten vergadering wegens de goede houding en activiteiten in de oorlog. Ze hebben dit echter geweigerd.
pi_71885537
Moet jij nu niet intensief met de kei-week bezig zijn, en alles behalve nuchter zijn op dit moment?
Of ben je helemaal niet lid?

knorrentopic.
pi_71886225
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 20:59 schreef OldJeller het volgende:
Moet jij nu niet intensief met de kei-week bezig zijn, en alles behalve nuchter zijn op dit moment?
Of ben je helemaal niet lid?

knorrentopic.
Al lang opzitten vriend en bovendien moet ik- met de komende intensieve weken in het vooruitzicht - me voorbereiden op de broodnodige herkansingen die met rasse schrede dichterbij komen. Maar succes hoor met mij onderuit halen. Zal ik je anders wat pm'en voor bewijs, dan hoef jij ook niet meer zo je best te doen in dit topic.
pi_71886968
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 21:25 schreef S.C.Vindicat het volgende:

[..]

Al lang opzitten vriend en bovendien moet ik- met de komende intensieve weken in het vooruitzicht - me voorbereiden op de broodnodige herkansingen die met rasse schrede dichterbij komen. Maar succes hoor met mij onderuit halen. Zal ik je anders wat pm'en voor bewijs, dan hoef jij ook niet meer zo je best te doen in dit topic.
Imitatores, servum pecus!
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:43:32 #278
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71888680
Als je door de ontgroening heen bent gekomen, kan je dan eigenlijk ook weer lid-af worden of het is een lidmaatschap voor life?
Oh really?
pi_71888832
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 22:43 schreef Matthijs- het volgende:
Als je door de ontgroening heen bent gekomen, kan je dan eigenlijk ook weer lid-af worden of het is een lidmaatschap voor life?
Zoals ze bij de Aryan Brotherhood zeggen: blood in, blood out
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 02:18:33 #280
51794 Rahl
Life is just a game we play
pi_71894508
Ik had me bijna inschreven bij USC in Utrecht, maar uiteindelijk wegens sport-wens toch maar niet gedaan. Best wel spijt van eigenlijk
'Very funny Scotty, now beam down my clothes.'
Klippend door je schuur, dorp of plantsoen.
last.fm
pi_71894672
Tvp
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 02:54:17 #282
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71894717
Wel grappig, ik zit nu te surfen op Wikipedia, en kom de term 'ragging' tegen:

Legale definitie van 'ragging':
quote:
"'Ragging' means the doing of any act which causes, or is likely to cause any physical, phsycological or physiological harm of apprehension or shame or embarrassment to a student, and includes– (a) teasing or abusing of playing Practical joke on, or causing hurt to any student. or (b) asking any student to do any act, or perform any thing, which he/she would not, in the ordinary course, be willing to do or perform."
Meer info:
quote:
Ragging is a form of abuse on newcomers to educational institutions in Australia, Britain, India, Sri Lanka and in many other Commonwealth countries. It is similar to the American form, known as hazing, but is commonly much more severe.

Some senior students force the unorganized newcomers to undergo several forms of mental, physical and sexual abuses.The juniors are usually too frightened to resist their organized group of tormentors.
quote:
Ragging is different from other crimes because the motive is solely to get perverse pleasure. Ragging is also different from other crimes as it is actively promoted by certain sections of the society.
quote:
Ragging is usually conducted during a fixed period in most institutions, which may range from day one to almost the whole year. Once this period is over, 'seniors' suddenly become "friends" (apparently): the beginning of this new relationship is often a "fresher's party". However, it often turns like a Dracula story, where the seniors incorporate some of the willing juniors to their gang, so that they may continue ragging (which is often used also as a tool for financial exploitations). Next these "incorporated" or "befriended" juniors also rag their juniors when the formers become seniors in the next year.

In any event, innumerable freshers under severe stress may then leave the system , or may be suffering from serious psychological trauma, which may continue to take its toll through post-traumatic stress disorders. Occasionally, there may be physical injury, and some may even commit suicide.

It has been observed that often, after the ragging season, the friendship between juniors & seniors is only apparent, possibly due to the fact the junior still remains dependent on the seniors in many respects. It has also been pointed out by many that the apparent friendship between the seniors and the juniors is only an eyewash. Respect can never be earned with threats, therefore the apparent respect the juniors show to their seniors is because of the fear (though they cherish hatred for their tormentors).
Ragging lijkt mij een uitstekende vertaling van het woord 'ontgroening'. Krankzinnig sterk, die vertaling.*
* Okay, seksueel (misschien wel) en financieel misbruik vinden niet in die corporale ontgroeningen plaats.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ragging

[ Bericht 4% gewijzigd door Verlicht op 15-08-2009 03:15:10 ]
pi_71894719
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 19:57 schreef Chilles het volgende:Unitas
pi_71895042
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 02:18 schreef Rahl het volgende:
Ik had me bijna inschreven bij USC in Utrecht, maar uiteindelijk wegens sport-wens toch maar niet gedaan. Best wel spijt van eigenlijk
Kan nog steeds hoor, kwestie van even bellen. Je moet dan alleen wel snel alle zooi die op de paklijst staan bij elkaar zoeken, kon nog wel eens lastig zijn in twee dagen.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 05:18:35 #285
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_71895191
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 21:25 schreef S.C.Vindicat het volgende:

[..]

Hoe is het eigenlijk mogelijk dat jij, als lid van de absolute elite, in bijna elke post zulke banale taalfouten maakt? Ik vraag me dat oprecht af, het komt nogal vreemd over dat je zoveel werk maakt van het behoren bij een club met als één van de belangrijkste argumenten het opbouwen van een stevig netwerk voor je toekomstige carrière terwijl je blijkbaar amper foutloos kunt schrijven. Zou het voor je carrière dan niet beter zijn om het geld en de tijd die je spendeert aan de vereniging te steken in wat bijlessen Nederlands?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 11:55:07 #286
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_71897629
Het is zeker een goed idee om lid te worden van een studentenvereniging. Het is een goede manier om snel een breed wereldje binnen je studentenstad te ontmoeten.

Ga gewoon bij alle verenigingen langs tijdens je intro en praat met de mensen. Pak gewoon de vereniging waar jij de mensen het leukst/gezelligst vind en waar je het best tussen zou passen. Dat kan het corps zijn maar ook een gematigdere vereniging zoals Dizkartes of Unitas waarvan ik weet dat ze in groningen zitten.
pi_71897899
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 22:43 schreef Matthijs- het volgende:
Je kan altijd lid af worden..

Ik heb 2 jaar geleden ook de intro gelopen bij een corps. Voelde me niet op m'n gemak bij de dingen die we moesten doen, bij de andere mensen en bij de regels die ze daar hadden. Niet alleen op het kamp, maar ook de dagen erna op de vereniging zelf.. Geen sportschoenen, geen horloge (gezelligheid kent geen tijd), geen mobiel (je vrienden zijn hier) etc etc.. Hier een regel voor, daar een regel voor.. Ik snapte het nut van de regels niet.. Ik ben blijven volhouden, ik twijfelde constant, mensen zeiden: "Het wordt vanzelf leuker!", "Na het kamp wordt het echt leuk" etc etc.. Ik dacht, oke.. Ik hou nog ff vol, ik zie het wel..

Na een maand gewoon lid te zijn geweest (dus een maand na de intro) heb ik toch besloten te stoppen. Nee, het is niet verplicht om te komen, maar we verwachten het wel van je.. Vooral het brassen beviel me niet, ik wilde er niet aan meedoen, maar dan val je er toch buiten als je niet mee doet.. Daarbij is het ook erg duur, of je er nou vaak bent of niet.

Ik ben blij dat ik gestopt ben, toen voelde het pas echt als een opluchting.

Later kwam er een jongen die tegelijk met mij het kamp had gedaan bij mij in huis wonen. Hij zei later: "Bij die vereniging vond ik je altijd maar stil en saai, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo!" Komt gewoon omdat ik me niet op m'n gemak voelde..

Overigens als al vaker gezegd hier: Het is zeker niet nodig om lid te worden, er zijn genoeg andere dingen te doen.. Wil je wel speciaal lid worden raad ik toch een gewone studentenvereniging aan..
pi_71898184
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 05:18 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Hoe is het eigenlijk mogelijk dat jij, als lid van de absolute elite, in bijna elke post zulke banale taalfouten maakt? Ik vraag me dat oprecht af, het komt nogal vreemd over dat je zoveel werk maakt van het behoren bij een club met als één van de belangrijkste argumenten het opbouwen van een stevig netwerk voor je toekomstige carrière terwijl je blijkbaar amper foutloos kunt schrijven. Zou het voor je carrière dan niet beter zijn om het geld en de tijd die je spendeert aan de vereniging te steken in wat bijlessen Nederlands?
Bij Vindicat is het vooral zaak om foutloos Latijn te kunnen spellen Daar doen ze niet aan Nederlands
pi_71898420
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 05:18 schreef keesjeislief het volgende:
absolute elite
Doe even normaal zeg. Elke pauper kan tegenwoordig naar een hogeschool of universiteit gaan en zich aansluiten bij het lichaam der studenten.
pi_71898465
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 12:38 schreef waht het volgende:

[..]

Doe even normaal zeg. Elke pauper kan tegenwoordig naar een hogeschool of universiteit gaan en zich aansluiten bij het lichaam der studenten.
Misschien was Kees een beetje cynisch.
pi_71917198
quote:

Toch??
Er is gewoon een groep onzekere mensen binnen het corps die zich naar buiten zo gedragen als jij nu doet. Ik ben zelf niet lid maar ken een hoop mensen binnen Vindicat, en dat zijn eigenlijk allemaal leuke, niet arrogante mensen. Er is alleen een groepje oppervlakkige mensen die het beeld van arrogante brallers geeft
pi_71917240
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 09:21 schreef Honeymooner het volgende:
Ja, dat idee heb ik idd ook. Studeer in Groningen en de brallers die je hoort, keihard bellend in de trein met een hese stem enzo, zijn altijd de Albertianen.
Ook de Vindi's die ik ken, zijn stuk voor stuk hartstikke aardig. Het is misschien een beetje teveel van het goede als je met een complete club bent, maar dan nog..

Heb ook wel wat feestjes meegemaakt, door m'n ex die er bij zat, en ook die waren hartstikke prima. Het stinkt idd wel redelijk op de kroeg, maar in welk café ruikt het nou optimaal?
Dat is inderdaad zo. Bij Albertus hangt veel meer het cultuurtje van 'prominent zijn'.
Clubje hoog en clubje laag etc
Allemaal erg belangrijk...
  zondag 16 augustus 2009 @ 14:13:20 #293
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71921644
Mod, elke dag anders
  zondag 16 augustus 2009 @ 14:17:41 #294
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71921822
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 13:51 schreef 49euro het volgende:
waarom heeft een stad als maastricht ofzo geen corps?
Nieuwe universiteit. Ze hebben daar wel verenigingen, maar niks dat erkend is door de ASV of AHC. Gaat waarschijnlijk ook nooit gebeuren. Beide instellingen zijn niet meer zo happig op het aannemen van nieuwe leden,

De term 'corps' stamt nog af van 'vroegah' toen elke universiteit bij oprichting ook een studentenvereniging had. Deze vereniging was direct verbonden met de universiteit en enkel toegangklijk voor de studenten van die instelling. Later mochten ook studenten van bevriende hogescholen erbij. Als de universiteit niet confesioneel was dan werden er katholieke en protestantse tegenhangers opgericht. Zoals Albertus in Groningen. Als de universiteit katholiek is (zoals in Nijmegen en Tilburg) dan is er wel sprake van een corps, die alleen niet door de ASV erkend is.

Tegenwoordig zijn veel hogescholen in Nederland universiteiten (o.a Maastricht) geworden. Hierdoor willen aardig wat nieuwe jonge verenigingen verbonden zijn aan het ASV of AHC. Maar.. vanwege gebrek aan leden, geschiedenis of binding zijn de meeste clubjes niet heel erg interessant.
--
pi_71922714
De oudste universiteit van NL is volgens mij de universiteit van Franeker (?) ergens in Friesland, tenminste dat heb ik weleens gehoord. Daarbij was ook een corps, maar deze was dacht ik alleen voor hoogleraren
  zondag 16 augustus 2009 @ 14:46:23 #296
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71922909
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:39 schreef S.C.Vindicat het volgende:
De oudste universiteit van NL is volgens mij de universiteit van Franeker (?) ergens in Friesland, tenminste dat heb ik weleens gehoord. Daarbij was ook een corps, maar deze was dacht ik alleen voor hoogleraren
Dat was een confessionele universiteit die een kleine 300 jaar terug op de fles is gegaan. De bedoeling was dat de Friezen een zekere theologische tegenwicht zouden kunnen bieden aan de Leidse universiteit -de eerste van Nederland -. Dat was niet echt een succes. de Friezen zijn ondanks dat toch nog best trots op dat dingetje.
--
pi_71942258
Protip voor de mensen in dit topic: lees even het coverartikel van de nrc next van vandaag
pi_71949792
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 09:36 schreef pmdomela het volgende:
Protip voor de mensen in dit topic: lees even het coverartikel van de nrc next van vandaag
Ergens op internet te vinden??
  maandag 17 augustus 2009 @ 14:34:54 #299
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71950202
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 14:21 schreef Reflectionne het volgende:

[..]

Ergens op internet te vinden??
Nee, maar hoewel leuk geschreven is het niet een heel vernieuwend artikel verder. De strekking is een beetje van:

Wordt lid bij een grote vereniging, heb een mooie studententijd en drink veel bier. Maar bedenk ook dat studeren best belangrijk is en kies iets waar je een beetje toekomst mee hebt.

Maar dat weten de meeste studenten ook wel.
--
pi_71970100
Ik snap de discussies over corps/studentenverenigingen nooit zo goed. Iedereen moet gewoon lid worden van de vereniging die hij/zij leuk vindt. Wil je niet bij een vereniging? Ook prima. Wie ben ik om daarover te oordelen?

Ik ben volgens velen een 'kakker,' maar ik ben best blij met dat 'hokje.'
Ik ben lid van het corps. Ik vind het geweldig en vele anderen met mij. Laat ons het dan ook lekker geweldig vinden en verspreid geen broodjeaapverhalen over ontgroeningen bij studentenverenigingen en arrogante leden, want het is kwetsend om automatisch als arrogant bestempeld te worden alleen omdat je van een bepaalde vereniging lid bent.
pi_71970242
Volgens mij zijn ze in Utrecht en een paar andere steden vandaag begonnen dus wie weet kunnen we z.s.m. de eerste afhakers in dit topic verwachten

edit: Nou dus niet in dit topic want ik heb de laatste post. Maar geen zin om een nieuwe aan te maken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')