Er is meer sociale druk dan ze zullen willen toegeven. Waarschijnlijk zeggen ze telkens tijdens de kei-week "als je niet wilt dan sla je een keer over" maar als je wat vaker niet komt dan kijken ze je er wel op aan.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:38 schreef ggz het volgende:
Ik zou overigens ook graag ervaringen horen van leden, ook de misschien wat negatievere verhalen. Denk dat als ik binnenloop tijdens de keiweek ik er wat minder zal horen, daar ligt immers de nadruk op het aantrekken van nieuwe leden...
@dr.dunno, hoezo?
What she saysquote:Op maandag 27 juli 2009 20:41 schreef Appletree het volgende:
Ik zou m'n mening niet baseren op basis van wat posts op een forum. Sommige mensen zijn anti-vereniging. Anderen vinden het kakkers, meelopers en mensen die geen eigen vrienden kunnen maken. En dan zijn er ook mensen die het haast een verplichting voor je ontwikkeling. De tijd van je leven etc etc.
Ik zou mezelf eerder de vragen stellen:
- hoe veel geld wil ik aan een vereniging uitgeven (de ene kost meer dan de ander)
- ben ik bereid om er elke week verplicht te zitten of wil ik daar vrij in zijn
- wil ik een ontgroening doen
- grote of kleine vereniging
En ga gewoon met heel veel mensen praten tijdens de introductieweek.
Vindicat is corps en Albertus is AHC. Lijkt verdomd veel op elkaar, maar toch net even wat anders (van oorsprong liberaal/protestants tegenover katholiek). De reden dat sommigen niet voor Albertus gaan is omdat ze Vindicat wat gaver lijkt, er is nogal veel concurrentie tussen beide clubs en afhankelijk vanuit welke omgeving je komt en welke familie/vrienden je hebt kan dat nog wel eens bepalend zijn. De reden dat sommige niet voor Vindicat gaan is omdat de sfeer hun daar net niet genoeg aanstaat. Van het hele corporale moet je ook maar net houden.quote:Op maandag 27 juli 2009 23:37 schreef ggz het volgende:
Ryon, opzich ben ik zelf niet echt een braller ofzo onder het motto doe maar gewoon, ben in dat opzicht wat ingetogener maar ik stoor me er totaal niet aan, in tegendeel. Drinken en feesten is echter wel mijn ding en daarom lijkt vindicat me het wel wat. Ik ken echter niemand die ook lid wordt, wellicht dat dat nog veranderd in de keiweek. Is dat een nadeel in combinatie met het feit dat ik opzich niet constant schreeuwend aan de bar sta?
Albertus schijnt er redelijk op te lijken, wat zijn redenen om daar niet voor te kiezen? Is misschien iets persoonlijks, maar er zullen vast wel verschillen zijn.
Ik zou het niet doen, das wat anders dan jij zou niet moeten doenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:09 schreef ggz het volgende:
je bedoelt dat je een heel jaar maar op 1 bepaald deel van de kroeg mag komen, en alleen aan de bar bier mag halen etc? Ik zie daar het nut wel van in, band creeren enzo. Ik snap alleen niet zo goed waarom je geen lid zou moeten worden als je niemand kent. Ik neem aan dat zo'n driekwart (of meer) van de studenten die in een andere stad gaan wonen juist bij een vereniging gaan om mensen te leren kennen. Of dat nou bij het corps is of bij albertus... Daarnaast heb ik niet de ambitie om daar het meest prominente lid te worden.
Dat zou ik doenquote:Op woensdag 29 juli 2009 07:44 schreef Herkauwer het volgende:
Gewoon lid worden van een studentensportvereniging. Ook zuipen en nog sportief ook .
je kan dit toch wel te weten komen? gewoon je ergens anders ook laten dopenquote:Op woensdag 29 juli 2009 11:02 schreef phileine_ het volgende:
Het maakt echt niet uit waar je lid wordt, je hebt het overal wel naar je zin omdat je simpelweg niet weet hoe het er bij andere verenigingen aan toe gaat, en je hier ook niet achterkomt. (tenzij je besluit lid-af te worden en je ergens anders inschrijft).
Tip: lees Mores eens door, een boek van Onno te Rijdt, en kijk dan of het corps je nog leuk lijkt
*proest!*quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:26 schreef StarGazer het volgende:
Loop de keiweek, vraag naar ervaringen van leden, neem een kijkje binnen Vindicat of Albertus Magnus en trek daar je conclusies uit. Alleen dan creëer je enigszins een goed beeld van de vereniging ipv hier op internet naar reacties te vragen.
Dat is duidelijk.quote:Zelf geen lid geworden.
quote:Op woensdag 29 juli 2009 07:42 schreef Verlicht het volgende:
Corps (of Albertus) lijkt mij niet verstandig, tenzij je van vernedering houdt.
quote:Afhakers tijdens de ontgroening
De ontgroeningen zijn het geheim van Vindicat en Albertus. Twee afhakers doorbreken de stilte en vertellen waarom ze het halverwege de ontgroening voor gezien hielden. “Mensen vielen bij bosjes flauw, maar iedereen deed alsof er niets aan de hand was.”
'Het stomme is dat je het allemaal pikt'
Door ole chavannes
Ariane Kleijwegt (18), eerstejaars geschiedenis, haakte afgelopen zomer halverwege de ontgroening van Albertus af.
“Het introductiekamp is net als een strafkamp. De introductiecommissie is gehuld in lange leren jassen en scheldt iedereen uit. Maar als je er middenin zit, zie je niet hoe bizar het allemaal is. Ik wilde lid worden, omdat ik nog niemand kende in Groningen en ik ben opgevoed met het idee dat lid worden normaal is. Ik dacht dat die ontgroening wel zou meevallen. Maar dat viel tegen. Het is afzien. Daardoor groeit wel een sterke solidariteit met je jaargenoten, maar eigenlijk is zo'n massamanipulatie best eng.
We zaten met tweehonderd 'nullen' in een kampeerboerderij in Appelscha. De regels zijn: niet praten, roken, drinken of wassen. Extreem weinig slapen en alleen maar bevelen opvolgen. Je moet stomme dingen doen, zoals pindakaas op je hoofd smeren of door de modder kruipen. Het eten is wel goed en om uitdroging te voorkomen, heeft iedereen een veldfles om de nek hangen.
Omdat die mensen van de kampcommissie voortdurend in je gezicht schreeuwen, ben je eerst bang dat ze je gaan slaan, maar na een tijdje heb je het toneelstuk door en weet je dat zij niet over de grens gaan. Andere ouderejaars, die niet op kamp mee mogen, maar waar je wel last van hebt op de kroeg, zijn voortdurend dronken en gaan soms te ver. Die lui zijn echt sneu. Ze worden 'septemberleden' genoemd: normaal zijn ze niet actief, maar tijdens de ontgroening zijn ze erbij, alleen om 'nullen' af te zeiken. Ze bevelen bijvoorbeeld meisjes hun trui omhoog te trekken. 'Maak me geil', roepen ze dan.
Je mag maar een paar uur slapen, tot zes uur 's ochtends. Dan trappen ze iedereen eruit met harde technomuziek, om vervolgens door de modder te 'robben'. Robben is op je buik liggen, met je handen je enkels vast houden en dan vooruit proberen te kruipen. Met de hele tijd dezelfde kleren aan.
Het stomme is dat je het allemaal pikt. Als eenmaal je waardigheid is gebroken, laat je je gemakkelijk in de grond stampen. Je verzetten heeft geen zin. Een jongen die tegen het geblaf van de kampcommissie inging, moest direct 'oprotten'. Het is immers je eigen keus om aan de ontgroening mee te doen. Door dat argument hebben ze macht.
De dag na het kamp moesten we op de kroeg komen. Iedereen was afgepeigerd, maar we moesten de hele nacht liederen zingen en 'zoemen'. Je moet dan uren lang met het hoofd tussen de benen in kleermakerszit op de hurken zitten en 'zoem' zeggen. Als je zo moe bent, is dat heel vermoeiend. De ruimte waar we met zo'n driehonderd man opeen gepakt zaten, was ook veel te benauwd, omdat de ventilatie niet werkte.
Mensen vielen bij bosjes flauw, maar iedereen deed alsof er niets aan de hand was. Mensen die omvielen werden gewoon weggedragen en alles ging door. Ik ben zelf ook twee keer 'out' gegaan. Dat was op zich wel fijn want ik mocht toen even wat drinken, maar na vijf minuten moest ik weer terug de zaal in.
Daarna kregen we een week vrij, om vervolgens bij alle disputen en jaarclubs langs te gaan in kleine groepjes. Dat schijnt nog erger te zijn, maar toen besloot ik te stoppen. Ik mocht eerst al niet naar een verplicht werkcollege, maar toen ik ook niet mee mocht met het introductiekamp van de studievereniging, was voor mij de maat vol.
Bij een vereniging als Albertus drijft alles op de ontgroening. Die schept de samenhang. Ik heb geen spijt dat ik er aan heb meegedaan. Mijn voornaamste reden om te stoppen was dat ik geen zin heb om mijn tijd te verdoen met alleen zingen en zuipen. Ik wil ook niet al die verplichtingen. Ik ga liever mijn eigen weg en kies mijn eigen vrienden.”
Bron: http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang30/14/301414.htmquote:'Ik wilde nu eenmaal geen druklul zijn'
Door RINA RABOU
Een tweedejaars rechtenstudent hield het vorig jaar na het ontgroeningskamp van Vindicat voor gezien. Dit jaar werd hij lid van Albertus.
“Ik wilde lid van Vindicat worden om mensen te leren kennen. Het was mijn eerste jaar in de stad en er woonden maar een paar bekenden. Ook de tradities en mores die bij een vereniging horen, spraken me aan. Het is toch iets wat alleen de leden kennen en waar buitenstaanders tegenop kijken. Dat maakt je bijzonder.
Over de ontgroening kende ik wel verhalen, maar ik was er niet bang voor. Ik vind het eigenlijk wel een grappig fenomeen. Tijdens een introductiepraatje bij de inschrijving op de Kroeg werd verteld dat Vindicat verder zou gaan met de opvoeding daar waar de ouders het hadden laten liggen. “En we gaan op kamp”, vertelde een van die jongens, “en dat wordt voor níemand leuk.” Ik had toen die jongen wel willen zijn. Mensen bang maken, terwijl het eigenlijk een groot toneelstuk is.
Op kamp heb ik dat ook zo gezien. Ik kon als het ware van een afstandje toekijken wat er allemaal gebeurde. En eigenlijk is het dan heel grappig dat we daar rondliepen met mayonaise in ons haar en in witte t-shirts met een tuinslang die als navelstreng diende.
Op een avond kwam de senaat op bezoek. Ze zochten iemand die bier kon tappen. Ik heb me toen gemeld. Toen de mensen eenmaal zaten moest ik de bestellingen opnemen. Kruipend, want lopen mocht niet. En ze wilden allemaal iets anders. Bacardi cola met gecruncht ijs bijvoorbeeld. Terwijl er alleen ijsblokjes waren. Dan sta je daar met een vork in wat ijs te priemen, zodat het toch nog ergens op lijkt. Best grappig.
Een andere avond had de leiding een meisje uit de groep gepikt die ze uitscholden voor 'dik, lelijk en vies mormel'. Er kwamen de meest gekke uitspraken en ik kon op een gegeven moment mijn lachen niet meer inhouden. Ze vroegen toen heel streng wie er lachte. Ik stak mijn vinger op, maar kreeg verder niet op mijn kop. Ze vonden het geloof ik wel grappig.
Iedere dag moesten we in groepjes werken op de hei. Met boomstammen sjouwen en planten trekken. Niet bij ieder groepje stond een kampleider te controleren. En dus zorgden we ervoor dat we konden uitrusten zonder dat we gepakt werden. Dat had altijd weer iets spannends. Het enige dat ik vervelend vond was het haastige opstaan met keiharde muziek. Je moest binnen een minuut buiten staan -'hobbelen' schreeuwden ze dan. Je werd voortdurend opgejaagd.
Het Vindicat-kamp is wel te vergelijken met dat van Albertus waar ik een jaar later lid van werd. Ik besloot me bij Albertus aan te melden, omdat vriendjes er ook lid waren geworden. In mentaal opzicht was het kamp van Vinidicat zwaarder. Als je iets fout deed dan zei de cttit, de introductiecommissie: “Kutfoet, kom hier, druk je vijftig keer op.” Terwijl de introductiecommissie van Albertus, de Banck, in dat soort gevallen alleen de opmerking maakte: “Hoe moeilijk kan het zijn.” Vaak maakte de Banck ook grapjes, omdat ze lam waren. Dan ging er eentje op de bar staan met de opmerking 'weet je wie ik vanavond geneukt heb?' En dan wees ie een meisje aan uit de groep. Zij moest dan naast hem komen staan en aan de groep vertellen waarom hij niet zo lekker kon neuken. Ik heb meer ontzag voor de cttit dan voor de Banck. Bij Vindicat brachten ze alles mooier en echter. Voor die mensen kon je nog wel eens bang zijn.
Ik ben uiteindelijk bij Vindicat afgevallen, omdat ik enorme rugpijn had. Die had ik al voor de ontgroening begon. Op kamp werd die pijn steeds erger, omdat we veel uren op de harde vloer moesten zitten. Maar ik wilde geen druklul zijn door een stoel te vragen. De zaterdag na kamp moesten we ons melden op de Kroeg. Ik had die avond de almanak doorgebladerd en er stonden een paar jongens in die hun studie door het lidmaatschap niet hadden gehaald. Toen dacht ik: ik heb rugpijn en ik ga eerst maar eens mijn studie op de rails zetten. Ik ben die avond niet meer naar de Kroeg gegaan.”
Dan ben je een lone-wolf en sta je hoogstwaarschijnlijk (99.9% zeker) in je eentje tijdens de borrel.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:03 schreef foqqer het volgende:
Wordt je binnen het corps trouwens echt nagekeken als je niet bij een dispuut gaat?
Het gaat niet om de vernederingen, wat ik lees gaat om doorzettingsvermogen en broederschap met je jaargenoten. Een stootje kunnen hebben, niet snel opgeven, je meerderen erkennen en elkaar helpen waar mogelijk. Nagenoeg alles tijdens een ontgroening heeft een doel.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:19 schreef Verlicht het volgende:
[..]
[..]
[..]
Bron: http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang30/14/301414.htm
Veel plezier TS!Heerlijk vernederingen ondergaan om toegelaten te worden tot een club idioten.
de uiteindelijke beloning: het recht om met een RRRrrrr te pratenquote:Op woensdag 29 juli 2009 16:13 schreef Misan het volgende:
[..]
Het gaat niet om de vernederingen, wat ik lees gaat om doorzettingsvermogen en broederschap met je jaargenoten. Een stootje kunnen hebben, niet snel opgeven, je meerderen erkennen en elkaar helpen waar mogelijk. Nagenoeg alles tijdens een ontgroening heeft een doel.
Pff... Guantanomo bay is er niks bij.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:19 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Bron: http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang30/14/301414.htm
Veel plezier TS!Heerlijk vernederingen ondergaan om toegelaten te worden tot een club idioten.
Nee, de beloning is een prima studententijd en in veel gevallen nuttige contacten voor in de toekomstquote:Op woensdag 29 juli 2009 16:21 schreef Leonidas82 het volgende:
[..]
de uiteindelijke beloning: het recht om met een RRRrrrr te praten
Dat argument wordt echt alleen bij het corps gebruikt...Ik heb nog nooit iemand van een andere vereniging dan het corps horen praten over de nuttige contacten.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:59 schreef Misan het volgende:
[..]
Nee, de beloning is een prima studententijd en in veel gevallen nuttige contacten voor in de toekomst
bij mijn vereniging (niet corps) heb ik ook de nuttige contacten opgedaanquote:Op woensdag 29 juli 2009 17:15 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Dat argument wordt echt alleen bij het corps gebruikt...Ik heb nog nooit iemand van een andere vereniging dan het corps horen praten over de nuttige contacten.
Dat er mensen zijn die zich zo laten vernederen voor contacten......quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:15 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Dat argument wordt echt alleen bij het corps gebruikt...Ik heb nog nooit iemand van een andere vereniging dan het corps horen praten over de nuttige contacten.
vergeet de prima studententijd nietquote:Op woensdag 29 juli 2009 17:18 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Dat er mensen zijn die zich zo laten vernederen voor contacten......
quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:13 schreef Misan het volgende:
[..]
Het gaat niet om de vernederingen, wat ik lees gaat om doorzettingsvermogen en broederschap met je jaargenoten. Een stootje kunnen hebben, niet snel opgeven, je meerderen erkennen en elkaar helpen waar mogelijk. Nagenoeg alles tijdens een ontgroening heeft een doel.
Ik wil jonge studenten er op wijzen dat je veel gemakkelijker een diverse, invloedrijke en sociale netwerk kunt opbouwen buiten het corps, zonder vernederingen/aantasting van je menselijke waardigheid.quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:37 schreef Misan het volgende:
dan is het niets voor jou en heb je in feite geen hol te zoeken in dit topic![]()
Dit is toch geen topic voor corpsleden? Houd je een beetje in, dankjewelquote:Op woensdag 29 juli 2009 17:37 schreef Misan het volgende:
dan is het niets voor jou en heb je in feite geen hol te zoeken in dit topic![]()
TS wil weten hoe het is. Mensen die nooit bij een dergelijke vereniging gezeten hebben hebben alleen een negatief spookbeeld, vandaar.quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:41 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dit is toch geen topic voor corpsleden? Houd je een beetje in, dankjewel
juistquote:Op woensdag 29 juli 2009 16:13 schreef Misan het volgende:
[..]
TS vraagt zich af of hij uberhaupt lid wil worden van een vereniging dus ook de mening van niet-leden kan handig voor hem zijn.quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:49 schreef Misan het volgende:
[..]
TS wil weten hoe het is. Mensen die nooit bij een dergelijke vereniging gezeten hebben hebben alleen een negatief spookbeeld, vandaar.
In België werkt het anders. Daar is het allemaal één klaarblijkelijk. Hier heb je keus.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:33 schreef _LotT het volgende:
probeer het gewoon TS
wij hebben een doop- en ontgroeningsweek en ik heb ze ook overleefd
allemaal één?quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:34 schreef OldJeller het volgende:
[..]
In België werkt het anders. Daar is het allemaal één klaarblijkelijk. Hier heb je keus.
Ik ken het systeem in belgie niet, maar bedoel je elke studie een eigen vereniging met ontgroening etc. ?quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:44 schreef _LotT het volgende:
[..]
allemaal één?
wij hebben (ook?) voor elke richting een andere studentenvereniging
Dat valt wel mee. Ik heb absoluut geen aversie tegen verenigingen, integendeel. Vind het zelfs van absolute toegevoegde waarde in een échte studentenstad als Groningen. Had alleen destijds zelf niet de behoefte om lid te worden.quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:49 schreef Misan het volgende:
[..]
TS wil weten hoe het is. Mensen die nooit bij een dergelijke vereniging gezeten hebben hebben alleen een negatief spookbeeld, vandaar.
Kan best zijn dat het daar om gaat. Neemt niet weg dat het vernederingen zijn.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:13 schreef Misan het volgende:
[..]
Heeft wel invloed.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:13 schreef ggz het volgende:
Is er misschien een lid die kan bevestigen dat het essentieel is de juiste mensen etc. te kennen om het er leuk te hebben? M.a.w. wordt er daadwerkelijk 'op je neer gekeken' als je niet bij de juiste club etc. zit? ...
Dit dus...quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:59 schreef Matthijs- het volgende:
Hoe werkt dat eigenlijk binnen zo'n corps, ga je enkel met mensen uit je jaarclub of dispuut om (of is dat misschien hetzelfde, ik ben corpsleek) of is het ook wel een beetje iedereen met iedereen?
Overigens absoluut niets voor mij, ik zoek een leuke sportvereniging en kies mijn eigen borrelaars wel uit. Maar zoals mijn wijze leraar uit Groningen altijd zei: "wel et dut, mot et wait'n".
iddquote:Op woensdag 29 juli 2009 21:02 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Ik ken het systeem in belgie niet, maar bedoel je elke studie een eigen vereniging met ontgroening etc. ?
Aha, dan is het in Nederland toch anders. Hier heeft elke studie een eigen studievereniging, zonder ontgroening. (doop ken ik niet eensquote:Op vrijdag 31 juli 2009 10:55 schreef _LotT het volgende:
[..]
idd
elke studierichting heeft een eigen studentenvereniging met eigen doop en eigen ontgroening
Wij hebben dus een cominatie van de 2quote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:20 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Aha, dan is het in Nederland toch anders. Hier heeft elke studie een eigen studievereniging, zonder ontgroening. (doop ken ik niet eens) Deze verenigingen zijn echt op studie gericht, met borrels, excursies, gastcolleges etc. (ook wel feestjes hoor)
Daarnaast hebben we studentenverenigingen dit zijn meer gezelligheidsverenigingen waarvan elke student lid kan worden. Het maakt niet uit welke studie. Dit zijn de verenigingen met ontgroeningen, regeltjes etc. Deze verenigingen staan ook los van de universiteiten (ze krijgen waarschijnlijk wel subsidie ervan maar dat is het wel.) Deze verenigingen zijn dus eigenlijk alleen gericht op het hebben van een leuke studententijd, met veel bier, uitjes en grote feesten.
Lid worden is aan beide totaal vrijwillig, maar studievereniging wordt eigenlijk iedereen wel lid van omdat het vaak geen drol kost, en je bijv. korting krijgt op studieboeken. (bij mij was het 9 euro per jaar, en 10% korting op je studieboeken. na 2 boeken had ik het lidmaatschap er al uit dus)
Zoiet als bij de People's Temple sekte bedoel je, en dan collectief zelfmoord plegenquote:Op woensdag 29 juli 2009 20:17 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Laat ik bij voorbaat zeggen dat ik niet objectief kan zijn.
Überhaupt is het vrij zinloos het hier te vragen; simpelweg te veel mensen die hun best doen om corpora een slechte naam te bezorgen.
Een goed beeld van een corps zul je nooit krijgen, je kunt nog zo veel mensen spreken, nog zo veel boeken er over lezen; het helpt niet. Pas als je lid bent zul je het meemaken.
Over de 'ontgroening' (ik spreek liever van kennismakingstijd) kan ik kort zijn: niet aangenaam. Survival of the fittest zul je nu zelf meemaken, uren tellen, tanden op elkaar en knokken. Elk uur is er één. Elke dag weer iets dichterbij het eind, elke dag weer meer verlangen naar het eeuwige geluk.
Na afloop een groot feest, IEDEREEN die je feliciteert (ook die gasten die je de week ervoor voor alles en niets hebben uitgemaakt en uitgescholden). Dan zie je dat het geen klootzakken zijn, dan zie je dat je opeens deel uitmaakt van een nieuwe familie.
Ja, het is dan ook geen corps.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:33 schreef pmdomela het volgende:
Ga overal kijken, sta open voor alles.
Ik ben zelf ook lid van een vereniging in Amsterdam (niet corps) met ontgroening en het valt allemaal heus wel mee, het schept in elk geval wel een band.
Het is al eerder in dit topic gezegd. Vrijwel 80% van de mensen die niet lid is (geweest) van een corps met vernederingen vindt corpsleden vreemd (vrijwillig vernederingen ondergaan om tot een club toegelaten te worden is gewoon absurd). Het is zo primitief.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:56 schreef sitting_elfling het volgende:
hangt ook maar net af in welke stad of in welk land je studeert. Niet overal zijn ze even happig op 'frat-boys', hier in de UK iig een stuk minder dan in NL denk ik.
Mwah, primitief. Het is een set gewoontes die je in het dagelijkse, moderne leven verder niet zo veel om je heen ziet en daardoor nogal vreemd lijkt (bijvoorbeeld vernederingen te moeten ondergaan alvorens geaccepteerd te worden). Om eenzelfde reden wordt door veel mensen daarom de sha'ria als primitief gezien, terwijl de mensen die die wet strikt naleven dat waarschijnlijk ook belachelijk vinden; voor hun werkt het immers prima en ze voelen zich er goed bij.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:05 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Het is al eerder in dit topic gezegd. Vrijwel 80% van de mensen die niet lid is (geweest) van een corps met vernederingen vindt corpsleden vreemd (vrijwillig vernederingen ondergaan om tot een club toegelaten te worden is gewoon absurd). Het is zo primitief.
Ja, maar ik ben geen (sub)cultuurrelativist, en bestempel het graag als 'achterlijk/onbeschaafd'.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mwah, primitief. Het is een set gewoontes die je in het dagelijkse, moderne leven verder niet zo veel om je heen ziet en daardoor nogal vreemd lijkt (bijvoorbeeld vernederingen te moeten ondergaan alvorens geaccepteerd te worden). Om eenzelfde reden wordt door veel mensen daarom de sha'ria als primitief gezien, terwijl de mensen die die wet strikt naleven dat waarschijnlijk ook belachelijk vinden; voor hun werkt het immers prima en ze voelen zich er goed bij.
Ja, die neiging heb ik ook wel es. In dit geval is het eigenlijk ook vrij primitief; vernederingen toepassen om een groepsverband te kweken. Bij dieren zou dat vrij goed moeten werken, maar ik zou zelf denken dat mensen genoeg ontwikkeld zijn om daar methodes voor te ontwikkelen die voor beide partijen gunstiger uitvallen. De behoefte naar vernederen en vernederingen ondergaan vind ik dan ook vrij primitief.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:19 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Ja, maar ik ben geen (sub)cultuurrelativist, en bestempel het graag als 'achterlijk/onbeschaafd'.
Je kunt ook in de Sahara overnachten met een groep. Het is zo idioot om vernederingen goed te praten.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:09 schreef pmdomela het volgende:
Het gaat er niet alleen om dat je vernederd wordt voordat je erbij hoort, veel belangrijker is de band die je door het gezamenlijk ondergaan ervan opbouwt met je jaargenoten.
Ik ben me er heel goed van bewust dat dit heel primitief klinkt, maar toch is het zo en werkt het wel. Niet voor niets hebben praktisch alle grote studentenverenigingen een ontgroening.
Mijn gedachte.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, die neiging heb ik ook wel es. In dit geval is het eigenlijk ook vrij primitief; vernederingen toepassen om een groepsverband te kweken. Bij dieren zou dat vrij goed moeten werken, maar ik zou zelf denken dat mensen genoeg ontwikkeld zijn om daar methodes voor te ontwikkelen die voor beide partijen gunstiger uitvallen. De behoefte naar vernederen en vernederingen ondergaan vind ik dan ook vrij primitief.
Bij een barruzie kun je mekaar ook op de bek slaan en toegeven aan je eerste ingevingen. Je kunt ook 10 seconden nadenken en dan bedenken dat met een biertje aan de bar het probleem aardiger kan worden opgelost. 't Is maar net wat voor karakter je hebt.
Gek genoeg zouden veel mensen het niet accepteren in een vriendenkring, maar bij een corps is het opeens wel redelijk geaccepteerd. Ik zou in elk geval andere vrienden opzoeken als ik eerst m'n haar zou moeten laten insmeren met voedsel en er 2 weken tegen me aan geschreeuwd zou worden.
Het is niet 100% vernedering, gedeelten van de ontgroening zijn behoorlijk ludiek en het gaat er natuurlijk ook om dat je de tradities en geschiedenis van een vereniging een beetje leert kennen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:12 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Je kunt ook in de Sahara overnachten met een groep. Het is zo idioot om vernederingen goed te praten.
Toen ik op de middelbare school zat wilde ik lid worden van Minerva, als sinds de vierde klas, omdat ik van een lid van Vindicat had begrepen dat het corps echt tof is. Toen dacht ik ook dat het corps bestond uit serieuze en ambitieuze mensen (en daar houd ik van). Maar toen ik uit diverse bronnen (media, persoonlijke verhalen etc.) begreep dat men eerst vernederd moet worden om tot de club toe gelaten te worden...quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:16 schreef pmdomela het volgende:
[..]
Het is niet 100% vernedering, gedeelten van de ontgroening zijn behoorlijk ludiek en het gaat er natuurlijk ook om dat je de tradities en geschiedenis van een vereniging een beetje leert kennen.
Maar goed wat de boer niet kent...
Dit is dus het punt wat me persoonlijk niet zo aanstaat.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:23 schreef Verlicht het volgende:
, wanneer men mij al in het begin als gelijkwaardige zuster zou behandelen.
In Groningen volgens mij alleen Albertus en Vindicat. Minder grote maar toch nog aanzienlijke verenigingen als Dizkartes of NSG doen dan weer niet aan ontgroeningen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:09 schreef pmdomela het volgende:
Het gaat er niet alleen om dat je vernederd wordt voordat je erbij hoort, veel belangrijker is de band die je door het gezamenlijk ondergaan ervan opbouwt met je jaargenoten.
Ik ben me er heel goed van bewust dat dit heel primitief klinkt, maar toch is het zo en werkt het wel. Niet voor niets hebben praktisch alle grote studentenverenigingen een ontgroening.
Je hoeft een corps niet van binnen tot buiten te kennen om te concluderen dat je persoonlijk tegen vernederingen bent. Da's flauwekul, lijkt me.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:16 schreef pmdomela het volgende:
[..]
Het is niet 100% vernedering, gedeelten van de ontgroening zijn behoorlijk ludiek en het gaat er natuurlijk ook om dat je de tradities en geschiedenis van een vereniging een beetje leert kennen.
Maar goed wat de boer niet kent...
Lekker zwart wit weer.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:09 schreef pmdomela het volgende:
Dat gezegd is het heus niet zo dat je meteen een lul bent als je niet lid bent, maar voor iemand die niemand kent in een nieuwe grote stad is het wel de beste manier om een sociaal netwerk op te bouwen. Tenzij je liever een spoorstudent blijft die braaf elke ochtend om 9u fris in de collegebank zit en daarna weer de trein naar papa en mama neemt.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:51 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ik denk dat de mensen in '40-'45 in de concentratiekampen ook een hele sterke band opbouwden, met de Duitsers als gemeenschappelijke vijand...
Om maar in het zwart wit verhaal te blijven.
Dat dusquote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:51 schreef UltraR het volgende:
[..]
Lekker zwart wit weer.
Alsof er geen andere manieren bestaan om mensen te leren kennen en vrienden te maken. Wat denk je van na een college: "hé jongens, zin om iets leuks te gaan doen?"
De gedachte dat vernederingen vereist zijn om een sociaal netwerk op te bouwen. Wát een bullshit.
Paar jaar geleden startte ik met een bestuurskunde studie. Eerst de introductieweek van Rotterdam en vervolgens een introductie-weekend van de studievereniging.
Ik leerde in een week tijd tientallen nieuwe mensen kennen waarvan ik met een aantal een vriendschapsband heb opgebouwd. Kwamen geen vernederingen aan te pas.
Tja, de band zal vast sterker zijn na een ontgroening.... Ik denk dat de mensen in '40-'45 in de concentratiekampen ook een hele sterke band opbouwden, met de Duitsers als gemeenschappelijke vijand...
Leg mij eens uit. Waarom heeft de toekomstige elite vernedering nodig om een groepsgevoel te kunnen ontwikkelen?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:11 schreef bioloogje het volgende:
Als ik het zo hoor, van de verenigingen in de grote steden denk ik wel dat het daar af en toe echt te ver gaat. Puur omdat ze je lichamelijk echt afmatten, met te weinig slaap en opdrachten als een paar uur op je knieën zitten.
De ontgroening die ik heb gehad viel echt reuze mee, en ik denk dat de verenigingen daar eens allemaal naar toe zouden moeten werken. Het was niet mijn leukste week, maar het hele programma was goedgekeurd door de studentenarts. We kregen voldoende slaap iets van 7 a 8 uur per nacht. Mijn horloge was afgepakt dus je kon de tijd niet precies bijhouden. We moesten werken. (beetje schilderen) en dan kwam de Introcommissie (IC) 2 keer per dag langs, om even moeilijk te doen.
Dit was gebonden aan strenge regels. Zo ben ik niet uitgescholden, ze hadden een naam voor de eerstejaars en dat is het enige dat ze zeiden. Ze dreigden alleen met "Als je dat niet doet dan ben je zuur". Wat dat zuur was zeiden ze niet, en er kwam meestal een beetje een ludieke straf. bijv. liedje zingen. Ze hielden er ook rekening mee als je lichamelijk wat dingen niet kon. (zo kon ik geen kikkersprongen doen omdat ik een blessure had). Mijn ouders hadden trouwens ook nog een brief gehad van de vereniging met uitleg over de ontgroening, zo waren die ook wat gerustgesteld.
Op deze manier had je nog wel het gevoel van een ontgroening en creëer je wel een groepsgevoel maar je bent niet zwaar vernederd. Er zijn dan ook geen mensen mee gestopt die week. (2 dreigen er wel mee, maar die zijn gerustgesteld). Zo kun je de traditie in stand houden zonder teveel gezeik.
Als je niet tegen een stootje kan dan kom je er niet, is het kweken van een stuk mentaliteit ook. Het samen door die tijd heen komen, elkaar helpen waar nodig en geholpen worden waar nodig schept niet zo'n hechte band als het allemaal niet veel indruk zou maken. Mijn jaargenoten spreek ik na drie jaar nog praktisch elke maand ondanks dat we lang niet allemaal meer bij elkaar in de buurt wonen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:17 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Leg mij eens uit. Waarom heeft de toekomstige elite vernedering nodig om een groepsgevoel te kunnen ontwikkelen?
de fase van eerste kennismaking is dan vaak al voorbijquote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:21 schreef motorbloempje het volgende:
je zegt dat het niet de leukste week was...
nou.. dan zou ik al afhaken
een kennismaking hoort LEUK, gezellig enzo te zijn..
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:30 schreef motorbloempje het volgende:
alsof je elkaar na een introweek allemaal kent
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:51 schreef UltraR het volgende:
Tja, de band zal vast sterker zijn na een ontgroening.... Ik denk dat de mensen in '40-'45 in de concentratiekampen ook een hele sterke band opbouwden, met de Duitsers als gemeenschappelijke vijand...
First to set things clear: Ik zit niet bij het corps, heb er nooit bij gezeten en zal er ook nooit bijzitten.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:17 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Leg mij eens uit. Waarom heeft de toekomstige elite vernedering nodig om een groepsgevoel te kunnen ontwikkelen?
quote:Op maandag 27 juli 2009 20:04 schreef ggz het volgende:
Hallo beste mensen,
komend jaar ga ik studeren in groningen. Om het maximale uit mijn studentenleven te halen lijkt het me leuk om lid te worden bij een studentenvereniging. Ik ken eigenlijk niemand die al lid is, en heb er dus eigenlijk niet zo'n goed beeld bij. Ik ga over 2 week wel kei-week lopen, maar heb een beetje het gevoel daar voornamelijk mensen die OF pro-vereniging zijn of anti, zoals zoveel mensen.
Ik heb wat oudere berichten gelezen op dit forum, deze zijn echter al wat gedateerd dus ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die me wat meer kunnen vertellen. Ik merk dat veel mensen bevooroordeeld zijn; kakkers, ballen etc. Toch zijn deze berichten vaak gebaseerd op onwetendheid, ze zijn er zelf geen lid enzo. Ik vind het moeilijk er een beeld van te krijgen dus vandaar deze post!
Da's toch niet zo gek? Bij verenigingen maak je nou eenmaal vaak makkelijk contact.quote:
dat is wel waarquote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's toch niet zo gek? Bij verenigingen maak je nou eenmaal vaak makkelijk contact.
Klopt,quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:42 schreef motorbloempje het volgende:
dat zeg ik, exact hetzelfde
dat je dus geen echte kennismakingsweek met je studentenvereniging hebt VOORDAT je ontgroend wordten dat je ontgroening dus de kennismaking is met je verenigingsgenoten
zijn er bij ons nog een paar die schachten kaalscheren bij de doopquote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:34 schreef bioloogje het volgende:
[..]
(vroeger was het echt veel erger met kaalscheren etc.)
Dat vind ik persoonlijk te ver gaan.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:04 schreef _LotT het volgende:
[..]
zijn er bij ons nog een paar die schachten kaalscheren bij de doop
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:12 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat de grootste kritiek is te geven op het feit (tenminste, da's mijn veronderstelling) dat "een band opbouwen" of "tradities leren kennen" niet hoeft te betekenen dat je mensen moet gaan vernederen. Dat het desondanks toch gebeurt is in mijn ogen een hele nare eigenschap van bepaalde mensen: ze vinden het simpelweg fijn om te vernederen en mensen pijn te doen. Kijk maar es naar Das Experiment.
Vervolgens gaan de "slachtoffers" hiervan, als ze het eenmaal succesvol ondergaan zijn en met het oog op het idee dat ze het zelf straks ook mogen doen, de zaak nog goedlullen ook. Dat staat me tegen. Ik ben er misschien te nuchter voor, maar ik zie niet in waarom men op een normale, fatsoenlijke manier niet dezelfde banden kan kweken. Het doet me denken aan sommige Christenen die menen dat hun vorm van leven de "beste moraal" oplevert of iets dergelijks en dat je zonder het Christelijke geloof niet een fatsoenlijke moraal kunt naleven; er "mist immers iets".
Dat vind ik bijzonder kortzichtig.
wij schoren ze kaal en gaven ze een nummer. noem het ouderwets, maar was oh zo ideaalquote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:04 schreef _LotT het volgende:
[..]
zijn er bij ons nog een paar die schachten kaalscheren bij de doop
dat jij en ik het niet snappen zegt niet dat wij kunnen beslissen wat iemand zou 'moeten' doen, of niet...quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:15 schreef joers1 het volgende:
Van dat soort ballenverenigingen moet je niet eens lid WILLEN worden...het corps...bah bah
Klopt..maar ik geef m'n mening.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:16 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
dat jij en ik het niet snappen zegt niet dat wij kunnen beslissen wat iemand zou 'moeten' doen, of niet...
het ligt maar net aan je vereniging... zelfs bij mijn studievereniging zitten mensen die hun gehele studie actief zijn en op elke activiteit en borrel aanwezig zijn, zonder dat er ook maar enige mate van verplichting meespeelt.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:15 schreef ggz het volgende:
Een vriend van mij die reeds in groningen studeert en bij de vereniging Dizkartes zit (welke geen vorm van ontgroenen kent, wel een kamp met activiteiten) vertelde mij dat er in principe nauwelijks een groepsband (met de overige leden, niet de jaarclub zelf) bestaat met als gevolg dat er eigenlijk een vrij lage opkomst is, wat weer als gevolg heeft dat er relatief snel jaarclubs uit elkaar vallen. Zijn club heeft na 2 jaar lid te zijn geweest net hun 'afscheidsweekend' erop zitten en zijn nu allemaal lid af. Het schijnt dat bij verenigingen waarbij wel wordt ongroend jaarclubs echt 4 tot 7 jaar blijven bestaan en naar de kroeg blijven gaan. Juist dat soort dingen zie ik wel zitten...
Noem het kortzichtig, maar het werkt wel.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:12 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat de grootste kritiek is te geven op het feit (tenminste, da's mijn veronderstelling) dat "een band opbouwen" of "tradities leren kennen" niet hoeft te betekenen dat je mensen moet gaan vernederen. Dat het desondanks toch gebeurt is in mijn ogen een hele nare eigenschap van bepaalde mensen: ze vinden het simpelweg fijn om te vernederen en mensen pijn te doen. Kijk maar es naar Das Experiment.
Vervolgens gaan de "slachtoffers" hiervan, als ze het eenmaal succesvol ondergaan zijn en met het oog op het idee dat ze het zelf straks ook mogen doen, de zaak nog goedlullen ook. Dat staat me tegen. Ik ben er misschien te nuchter voor, maar ik zie niet in waarom men op een normale, fatsoenlijke manier niet dezelfde banden kan kweken. Het doet me denken aan sommige Christenen die menen dat hun vorm van leven de "beste moraal" oplevert of iets dergelijks en dat je zonder het Christelijke geloof niet een "volledige, fatsoenlijke" moraal kunt naleven; er "mist immers iets".
Dat vind ik bijzonder kortzichtig. En ik kan weinig anders dandaarop antwoorden.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:37 schreef motorbloempje het volgende:
iedereen maakt persoonlijk van zijn studententijd wat hij of zij er van maakt
De één blijft tijdens de studie gewoon 5 jaar bij mams wonen en schuift elke avond bij de warme prak aan en heeft niet veel behoefte aan sociale contacten.
De ander woont wel op kamers, doet geregeld wat met huisgenoten en doet eens wat mee met een activiteit van de studie(vereniging)
Weer een ander woont op kamers, is actief in de studievereniging en gaat veel met zijn studiegenoten stappen. Heeft genoeg aan studiegenoten / gelijkgestemden en heeft de tijd van zijn leven.
En weer een ander woont in een groot studentenhuis van een studentenvereniging (niet corporaal), en doet veel met huis- en/of dispuutgenoten. Trekt zichzelf wel regelmatig terug om te kunnen studeren en af en toe even alleen te zijn. Ook gaat hij soms nog even een weekendje naar huis, omdat hij dat fijn vindt.
Weeeeer een ander is een corpsbal, leeft voor het corps, houdt van de verplichte avonden, de 'band' of de 'weetikveelwat' met zijn corpsbroeders en geniet van het verplicht pak dragen, bier halen aan verschillende barren en vindt dat vernedering en ongelijkheid bijdragen aan een goede studententijd en ontwikkeling.
Iedereen kan op zijn/haar eigen manier een leuke studententijd hebben, maar iedereen is anders. Kies voor je ZELF wat je wilt, en niet gebaseerd op de mening van anderenwant het is jouw studententijd!
ik had ook een nummerquote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:14 schreef Misan het volgende:
[..]
wij schoren ze kaal en gaven ze een nummer. noem het ouderwets, maar was oh zo ideaal
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:01 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Echt verzuurde spoorknorren hier, werkelijk lachwekkend.![]()
Jullie doen ook net of die ontgroening opgelegd wordt, maar elke minuut van die weken kan je er mee stoppen het enige wat je hoeft te doen is even je vinger op te steken en je bent van de 'ellende' af. Het siert de mensen die juist door die 'pijn' heen kunnen bijten, die er meer voor over hebben dan een gezellige kennismaking. Pijn verbroederd en schept simpelweg een band. Dat jullie dat niet voor overhebben is prima, maar dan ben je simpelweg niet geschikt voor een corps;
Al in de eerste zin een neerbuigend naampje voor niet-corpsleden. Doe je goed.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:01 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Je doet net alsof niet met ontgroeningen mee doen, of er halverwege mee stoppen triest is. En degenen die doorgaan zijn de stoere gasten/meiden. Ik zie het net andersom. Als je zo'n ontgroening over je heen laat komen ben je een slap figuur zonder enige vorm van ruggengraat.quote:Jullie doen ook net of die ontgroening opgelegd wordt, maar elke minuut van die weken kan je er mee stoppen het enige wat je hoeft te doen is even je vinger op te steken en je bent van de 'ellende' af. Het siert de mensen die juist door die 'pijn' heen kunnen bijten, die er meer voor over hebben dan een gezellige kennismaking.
En trots erop.quote:Pijn verbroederd en schept simpelweg een band. Dat jullie dat niet voor overhebben is prima, maar dan ben je simpelweg niet geschikt voor een corps;
Klopt.quote:dat zou immers betekenen dat je niet eens 2 weken 'pijn' er voor over hebt om een leven lang van het lid zijn te genieten.
quote:Lid zijn is ireeelmooi, het gesloten karakter maakt het voor buitenstaanders 'geheimzinnig' iets wat altijd een bepaalde status met zich meebrengt. Hetzelfde geldt voor de homogeniteit van bijvoorbeeld ons uiterlijk (lang haar + mat (geen smerig Marokkanen matje!)+dubbele polo). Als wij, uiteraard te laat, binnenkomen voor een college (als we al wakker kunnen worden) hoor je mensen echt denken: 'Oh laat maar dat lijken mij gasten van Vindi'. Als andere dat doen wordt er diep gesteund en gekreund.
Zoals in jullie studentenvereniging bedoel je?quote:En laten we eerlijk zijn, iedereen zijn ding! En dat is maar goed ook, anders zouden wij ons allemaal hetzelfde gedragen, kleden etc.
Klopt, met jouw post heb je je clubje waarschijnlijk meer kwaad gedaan dan alle bashposts bij elkaar in dit topic.quote:Stop aub met bashen, je bereikt er echt niks mee.
Dat geld voor alles.quote:En nogmaals: een goed beeld van een corps zul je echt niet krijgen door met mensen te gaan praten, alleen als je lid bent geweest zul je het meemaken.
Nederlands is de voertaal op Fok.quote:Quod licet Iovi non licet bovi
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:01 schreef S.C.Vindicat het volgende:
inderdaad, stop daar nou 's mee...quote:Stop aub met bashen, je bereikt er echt niks mee.
wow.. niet alleen mensen met een corporaal leven hebben Latijn op de middelbare school gehad hoor.. het heeft niets met jaloezie te maken, slechts met andere wensen en prioriteitenquote:Quod licet Iovi non licet bovi
Fijn dat je de link met religies legt.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:35 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Mijn Pa was lid van Minerva in Leiden, als ik een weekendje in de zoveel weken naar huis ga, maak ik hem altijd uit voor knor. Dan schiet hij meteen in de verdediging hoe supermooi zijn avonden daar waren, wat hij allemaal meemaakten, persoonlijk vind ik dat geweldig. Dat tekent een corpslid; een bepaalde vorm van trots, meer WILLEN (en dus niet van nature VOELEN) zijn dan andere. Niet het makkelijkste pad willen bewandelen, ergens iets voor over hebben, grenzen verleggen.
Mijn Ma studeerden ook en is vroeg overleden, maar was geen lid. En nogmaals: iedereen zijn keuze. Ik veroordeel niets, het leven is een keuze. Iedereen vult dat op zijn of haar manier in.
Kiezen voor het corps is als kiezen voor een religie. Niemand zal jou kunnen uitleggen waarom hij of zij in God/Allah/Moh gelooft, het is een gevoel dat je er bij hebt en moeilijk te onderbouwen.
quote:"Het is een gevoel. Dat is moeilijk uit leggen. Het is... Het is... een gevoel. Dat kan je niet uitleggen."
"Ja, houd je kop dan man!"
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:35 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Mijn Pa was lid van Minerva in Leiden, als ik een weekendje in de zoveel weken naar huis ga, maak ik hem altijd uit voor knor. Dan schiet hij meteen in de verdediging hoe supermooi zijn avonden daar waren, wat hij allemaal meemaakten, persoonlijk vind ik dat geweldig. Dat tekent een corpslid; een bepaalde vorm van trots, meer WILLEN (en dus niet van nature VOELEN) zijn dan andere. Niet het makkelijkste pad willen bewandelen, ergens iets voor over hebben, grenzen verleggen.
Mijn Ma studeerden ook en is vroeg overleden, maar was geen lid. En nogmaals: iedereen zijn keuze. Ik veroordeel niets, het leven is een keuze. Iedereen vult dat op zijn of haar manier in.
Kiezen voor het corps is als kiezen voor een religie. Niemand zal jou kunnen uitleggen waarom hij of zij in God/Allah/Moh gelooft, het is een gevoel dat je er bij hebt en moeilijk te onderbouwen.
quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:40 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Ik wil jonge studenten er op wijzen dat je veel gemakkelijker een diverse, invloedrijke en sociale netwerk kunt opbouwen buiten het corps, zonder vernederingen/aantasting van je menselijke waardigheid.
Ik heb het niet over tekortkomingen hoor.....maar over misplaatste brallerigheid en het jezelf verheffen boven een ander. iets wat ik gelukkig NOOIT gedaan heb en nooit zal doen. Misselijkmakend vind ik het namelijk.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:50 schreef Misan het volgende:
@joers1 als jij je nu gewoon eens druk maakt over je eigen tekortkomingen en je wat minder bezig houdt met zaken die jij als tekortkomingen van anderen ziet dan zou het hier een stuk gemoedelijker blijven
Knorquote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:51 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Jullie lezen wat jullie willen lezen, ik zeg meerdere malen dat het leven een keuze is en dat iedereen die in moet vullen zoals hij/zij dat wil.
Maar ik reageer nu definitief niet meer, zinloze discussie.
nee, jij vindt het misplaatst en jij vindt dat ze zich verheffen boven anderen en jij verheft je nu tegenover hem door je denigrerende uitlatingen. Je doet precies hetzelfdequote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:53 schreef joers1 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over tekortkomingen hoor.....maar over misplaatste brallerigheid en het jezelf verheffen boven een ander. iets wat ik gelukkig NOOIT gedaan heb en nooit zal doen. Misselijkmakend vind ik het namelijk.
Tekortkomingen heb ik ook, vele zelfs! Zoals ook jij die zult hebben en iedereen. dat is ook niet erg. maar jezelf verheffen is geen tekortkoming...dat is gewoon zielig!
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:55 schreef Misan het volgende:
[..]
nee, jij vindt het misplaatst en jij vindt dat ze zich verheffen boven anderen en jij verheft je nu tegenover hem door je denigrerende uitlatingen. Je doet precies hetzelfde
Nah, ik vond eigenlijk dat jij ook niet helemaal eerlijk discussieerde met jequote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:00 schreef motorbloempje het volgende:
nou nou nou zeg... houden we het een béétje volwassen..
een iemand gaat schelden, de tegenpartij scheldt daardoor ook, en dan grijpt iemand dát weer aan om óók te gaan schelden en zegt tegen nummer 2 dat het zn eigen schuld is omdat hij ook ging schelden... etc. etc. etc.
kan er nou nóóit een eerlijke discussie over een onderwerp als dit zijn??
Wel heel geraffineerdquote:Weeeeer een ander is een corpsbal, leeft voor het corps, houdt van de verplichte avonden, de 'band' of de 'weetikveelwat' met zijn corpsbroeders en geniet van het verplicht pak dragen, bier halen aan verschillende barren en vindt dat vernedering en ongelijkheid bijdragen aan een goede studententijd en ontwikkeling.
En dat is weer oneerlijk gequote, want ze zegt tenslotte ook:quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:17 schreef -Elanor- het volgende:
[..]
Nah, ik vond eigenlijk dat jij ook niet helemaal eerlijk discussieerde met je
[..]
Wel heel geraffineerd.
En uiteindelijk blijft ze bij de feiten. Niemand ontkent tenslotte toch dat er bij corpsen / ontgroeningen sprake is van vernederingen, ongelijkheid, dresscode, etc.?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:37 schreef motorbloempje het volgende:
De één blijft tijdens de studie gewoon 5 jaar bij mams wonen en schuift elke avond bij de warme prak aan en heeft niet veel behoefte aan sociale contacten.
Dat zeg ik dan ook in m'n post.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:20 schreef freiss het volgende:
[..]
Noem het kortzichtig, maar het werkt wel.![]()
Benie, 'iem jefatoecha chata'iem, 'al tovee'.quote:
Ach, om iemand wellicht z'n/haar eigen zwart-wit denken te laten inzien wil ik best een foute vergelijking maken. Ook wel 2 overigensquote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:07 schreef -Elanor- het volgende:
Ach, ik snap wel waarom S.C.Vindicat zo heftig reageert. "Verzuurde spoorknorren" is niet zo aardig, maar vergelijkingen van studentenverenigingen met the people's temple en joden in concentratiekampen vind ik tien keer erger.
Niet helemaal kosjer? Die zijn gewoon walgelijkquote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:26 schreef motorbloempje het volgende:
en idd.. de kampenvergelijkingen waren ook niet helemaal kosjer.. ()
quod licet lovi non licet bovi betekend: Wat Jupiter mag, mag een rund nog niet.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Benie, 'iem jefatoecha chata'iem, 'al tovee'.
Ik geef alleen een even zo zwart wit visie maar dan van de andere kant van het hek. Iedereen hier is behoorlijk anti-corps, dat is niet erg, maar dan doe ik dat ook maar vanaf de andere kant.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:51 schreef UltraR het volgende:
[..]
Lekker zwart wit weer.
Alsof er geen andere manieren bestaan om mensen te leren kennen en vrienden te maken. Wat denk je van na een college: "hé jongens, zin om iets leuks te gaan doen?"
De gedachte dat vernederingen vereist zijn om een sociaal netwerk op te bouwen. Wát een bullshit.
Paar jaar geleden startte ik met een bestuurskunde studie. Eerst de introductieweek van Rotterdam en vervolgens een introductie-weekend van de studievereniging.
Ik leerde in een week tijd tientallen nieuwe mensen kennen waarvan ik met een aantal een vriendschapsband heb opgebouwd. Kwamen geen vernederingen aan te pas.
Daar hoef je geen Latijn voor gevolgd te hebben. Bovendien kun je het wikipediaën.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:09 schreef bioloogje het volgende:
[..]
quod licet lovi non licet bovi betekend: Wat Jupiter mag, mag een rund nog niet.
Dus als ik iets mag betekend dat nog niet dat jij het ook mag. Leer je in je eerste lessen latijn. (Heb het ook maar 1 jaartje gehad)
Ok sorry, het leek erop of er nogal wat mensen hier daar nog niet op waren gekomen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daar hoef je geen Latijn voor gevolgd te hebben. Bovendien kun je het wikipediaën.
Alhoewel, dat is teveel eer. Sir Humphrey had tenminste nog de eloquentie om dergelijke Speenhoff-rijmelarij te mijden.quote:
Nou mag-ie mijn quote gaan wikipediaën. Hij krijgt een biertje van me als dat lukt, hoewel dat op zijn soos waarschijnlijk 12 biertjes worden aangezien het gerucht gaat dat er geen enkele biertjes getapt worden bij Vindicat.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:38 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Ok sorry, het leek erop of er nogal wat mensen hier daar nog niet op waren gekomen.
Vier uur bier uur, 't is nu nog niet eens half 1quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:20 schreef Reya het volgende:
Ik herken er een klassieke, universele wijsheid in:
Hoed u voor aangeschoten Friese natuurkundigen.
Dat doet niets af aan het waarheidsgehalte van de uitdrukking.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vier uur bier uur, 't is nu nog niet eens half 1
Dat is bij meer verenigingen zo, je drinkt samen.. Dus haal je minstens 2 drankjes. Prima regel m.i.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
hoewel dat op zijn soos waarschijnlijk 12 biertjes worden aangezien het gerucht gaat dat er geen enkele biertjes getapt worden bij Vindicat.
Da's waar, maar om Pilatus in de stijl van dit topic maar aan te halen: quod est veritas?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat doet niets af aan het waarheidsgehalte van de uitdrukking.
Mwah, ik ben niet zo van die opgelegde etiquette of opgelegde sociaaldoenerij. Ik wil ook niet verplicht worden kerstkaarten te moeten sturen naar m'n hele dispuut.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:25 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Dat is bij meer verenigingen zo, je drinkt samen.. Dus haal je minstens 2 drankjes. Prima regel m.i.
Het telefoonverbod is dan wel weer bijzonder doeltreffend.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mwah, ik ben niet zo van die opgelegde etiquette of opgelegde sociaaldoenerij. Ik wil ook niet verplicht kerstkaarten moeten sturen naar m'n hele dispuut.
Inderdaad, zou ook een beetje raar zijn om in je eentje te gaan zuipen of zonder je vrienden naar de kroeg te gaan.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:25 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Dat is bij meer verenigingen zo, je drinkt samen.. Dus haal je minstens 2 drankjes. Prima regel m.i.
Je maakt het nu ook wel heel dramatisch. Vind ik sowieso in dit topic veel gebeuren.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mwah, ik ben niet zo van die opgelegde etiquette of opgelegde sociaaldoenerij. Ik wil ook niet verplicht worden kerstkaarten te moeten sturen naar m'n hele dispuut.
Ben ik helemaal met je eens, natuurlijk overdrijf ik schromelijk.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:34 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Je maakt het nu ook wel heel dramatisch. Vind ik sowieso in dit topic.
Nee, maar dat doe ik dan toch ook niet? Ik verwonder me er alleen zo nu en dan over.quote:Bij lid zijn horen nou eenmaal wat regels, daar kies je met z'n allen voor en daar houd je je met z'n allen aan. Als je het daar niet mee eens bent, prima, word je geen lid. Dat betekent in mijn ogen echter niet dat je dan mensen die hier wél voor kiezen, kunt uitmaken voor laffe mensen zonder ruggengraat o.i.d.
Klopt, maar dat wordt weer ruimschoots goedgemaakt in de UBquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:29 schreef Reya het volgende:
[..]
Het telefoonverbod is dan wel weer bijzonder doeltreffend.
Doelde niet op jou persoonlijk, verbaasde me alleen over eerdere reacties in dit topic. Mensen die anti-corps zijn maar ondertussen vinden dat zij wel het recht hebben om leden af te zeiken.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens, natuurlijk overdrijf ik schromelijk.
[..]
Nee, maar dat doe ik dan toch ook niet? Ik verwonder me er alleen zo nu en dan over.
Daarom, veel mensen worden gek genoeg ook aangetrokken door het sociale experiment, de geheimzinnigheid eromheen, in je onderbroek gedropt worden in het midden van de nacht met twee euro op zak, etc etc.quote:Op zondag 2 augustus 2009 11:46 schreef verregentmeisje het volgende:
Ik zal nooit lid worden van het corps, of van elke andere studentenvereniging in dat opzicht. Ik veroordeel het hele idee van 'ontgroeningen'.
Echter ben ik stiekem toch wel erg benieuwd hoe het er bij zo'n ontgroening aan toe gaat![]()
Misschien met het idee; je kunt het niet helemaal veroordelen, zonder dat je echt weet hoe het is.
Hmm alleen vanuit ervaring weet je hoe het is en wat het inhoud. Van allebei de kanten hoor je enkel gekleurde verhalen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 11:50 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Daarom, veel mensen worden gek genoeg ook aangetrokken door het sociale experiment, de geheimzinnigheid eromheen, in je onderbroek gedropt worden in het midden van de nacht met twee euro op zak, etc etc.
quote:Op zondag 2 augustus 2009 12:22 schreef motorbloempje het volgende:
een grammatica-fout in je nick is trouwens wel zeldzaamof is het zo bedoeld?
de verleden tijd van verregenen is verregend
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Viagra (vi-ag'-ruh) n. A chemical which increases the flow of blood to a man's brain
quote:Op zondag 2 augustus 2009 12:47 schreef verregentmeisje het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb ervaringquote:Op zondag 2 augustus 2009 12:09 schreef verregentmeisje het volgende:
[..]
Hmm alleen vanuit ervaring weet je hoe het is en wat het inhoud. Van allebei de kanten hoor je enkel gekleurde verhalen.
quote:Op zondag 2 augustus 2009 12:47 schreef verregentmeisje het volgende:
[..]VerhaalSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.PM?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
nee, catena heeft wel meer nietquote:Op zondag 2 augustus 2009 07:57 schreef teletubi13 het volgende:
gelukkig heeft catena geen ontgroening
Een vereniging is zoveel meer dan 1 week ontgroening hoorquote:Op zondag 2 augustus 2009 11:46 schreef verregentmeisje het volgende:
Ik zal nooit lid worden van het corps, of van elke andere studentenvereniging in dat opzicht. Ik veroordeel het hele idee van 'ontgroeningen'.
Echter ben ik stiekem toch wel erg benieuwd hoe het er bij zo'n ontgroening aan toe gaat![]()
Misschien met het idee; je kunt het niet helemaal veroordelen, zonder dat je echt weet hoe het is.
True, waar zeg ik iets anders dan?quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:32 schreef zquing het volgende:
[..]
Een vereniging is zoveel meer dan 1 week ontgroening hoor
Klopt, het zijn minstens twee wekenquote:Op zondag 2 augustus 2009 14:32 schreef zquing het volgende:
[..]
Een vereniging is zoveel meer dan 1 week ontgroening hoor
Dat denk ik inderdaad ook. In een oud topic op fok las ik echter dat er ook nog relatief veel waren van 21 jaar (bijv. studenten die via CD zijn gaan studeren). Ik wil op mijn 21ste namelijk aan een tweede studie beginnen en een traditionele vereniging trekt mij wel aan. Een jaarclub vormen met 19/20 jarigen lijkt mij geen probleem. Het wordt echter anders wanneer je met alleen 16 en 17 jarigen te maken hebt, maar dat is dus niet het geval gelukkig.quote:Ik gok dat het gros dat lid wordt rond de 18 a 19 jaar ligt
21 is aan de oude kant. maar kan nog net wel. 16 en 17 jarigen heb je er heel weinig (16 is zelfs praktisch onmogelijk) Bedenk wel dat je in je eerste jaar voornamelijk met jongens zit die nog niet zo lang aan het studeren zijn en voor wie veel dingen nog helemaal nieuw en gaaf zijn. Als jij al een bachelor binnen hebt kan het zijn dat je dan al bezig bent met andere dingen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 20:26 schreef GR het volgende:
Dat denk ik inderdaad ook. In een oud topic op fok las ik echter dat er ook nog relatief veel waren van 21 jaar (bijv. studenten die via CD zijn gaan studeren). Ik wil op mijn 21ste namelijk aan een tweede studie beginnen en een traditionele vereniging trekt mij wel aan. Een jaarclub vormen met 19/20 jarigen lijkt mij geen probleem. Het wordt echter anders wanneer je met alleen 16 en 17 jarigen te maken hebt, maar dat is dus niet het geval gelukkig.
16/17 heb je vooral als je een HBO-opleiding begint op die leeftijd..quote:Op zondag 2 augustus 2009 20:26 schreef GR het volgende:
[..]
Dat denk ik inderdaad ook. In een oud topic op fok las ik echter dat er ook nog relatief veel waren van 21 jaar (bijv. studenten die via CD zijn gaan studeren). Ik wil op mijn 21ste namelijk aan een tweede studie beginnen en een traditionele vereniging trekt mij wel aan. Een jaarclub vormen met 19/20 jarigen lijkt mij geen probleem. Het wordt echter anders wanneer je met alleen 16 en 17 jarigen te maken hebt, maar dat is dus niet het geval gelukkig.
Iets als een Nobelprijs lijkt me wel stimulerend daartoequote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:40 schreef Haushofer het volgende:
Is dat ook niet vooral een kwestie van een goede studie en een goede CV?
De trotse corpspikken willen graag voordoen dat alleen zij de creme de la creme zullen gaan vormen, maar dat is gelukkig niet zoquote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:40 schreef Haushofer het volgende:
Een serieuze vraag: in hoeverre is het lid zijn geweest van een "corps" voordelig om deel te willen uitmakenvan "de creme de la creme"? Is dat ook niet vooral een kwestie van een goede studie en een goede CV? Of heb je voor bepaalde bedrijven/richtingen nou echt zo'n vroeger lidmaatschap nodig?
Het netwerk dat je erbij opbouwt is wel handig voor later, verder weet ik het niet zo. Maar netwerken kun je natuurlijk bij alle grote verenigingen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:40 schreef Haushofer het volgende:
Een serieuze vraag: in hoeverre is het lid zijn geweest van een "corps" voordelig om deel te willen uitmakenvan "de creme de la creme"? Is dat ook niet vooral een kwestie van een goede studie en een goede CV? Of heb je voor bepaalde bedrijven/richtingen nou echt zo'n vroeger lidmaatschap nodig?
Laten we het zo stellen: je hebt op geen enkele manier garanties (met of zonder diploma ook niet). Tenzij je wellicht wilt werken bij een bedrijf waar enkel ex-corpsleden werken die niet-corpsleden niet toelaten.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:40 schreef Haushofer het volgende:
leer eerst maar eens dat je zelf niets waard bent als je mensen die anders zijn dan jij (denk jij) als burgers bestempelt.. dat ben je zelf ook, arrogant naar virtueel heldjequote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:06 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Sorry dat ik toch nog een keer ga reageren: wat een verzuurde reacties weer. Jullie burgers ....
Door verhalen als deze vindt de gemiddelde student jullie een stel omhooggevallen kneuzen, zie je dat dan echt niet? Vindicat is een commune voor goed geklede en met een hete aarddappel-in-de-keel pratende hippies. Ik ben een keer in een dronken bui binnengeweest en heb gratis gezopen op de rekening van iemand anders: 'zet maar op de rekening van henk-willem' Easy as that. Later kwamen ze er wel achter en werden we eruit gekickt. Maar niet voordat ik die intens penetrante, door merg en been gaande pislucht heb moeten ruiken een uur lang. Die hele keet is donker, vies en stinkt. Er ligt bier op de grond en glas en zelfs het meubilair lijkt zweetklieren te hebben. Corps? Wellicht... Gesofisticeerd? Neeeeeh.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:06 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Kansloos verhaal
quote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:34 schreef TitusPullo het volgende:
Ik ontdek anders niet bar veel te becommentariëren inhoud.
quote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:06 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Sorry dat ik toch nog een keer ga reageren: wat een verzuurde reacties weer. Jullie burgers hebben een totaal verkeerd beeld van ons. Volgens mij denken jullie dat echt iedereen bij ons op de toko zich elke dag klem zuipt. De media proberen ons elk jaar weer kapot te krijgen door met foute info over onze kennismakingstijd te komen, in de hoop dat potentiële leden hiervan schrikken.
Maar ik zal voor jullie de clichés even compleet maken: ik studeer rechten op de RUG en heb nog nooit gewerkt in mijn leven. Dat is simpelweg niks voor mij en zie het me eigenlijk ook de komende jaren niet doen. Ik zie wel hoe het leven gaat lopen, en zo denken veel mensen bij ons op de vereniging. Ik weiger loonslaaf te worden zodat een 'baas' over mijn rug zijn centen verdient.
Over die leeftijd: de meeste worden idd meteen lid als ze van middelbaar afkomen, enkele voegen zich pas na een(paar) jaar bij ons.
Wij hebben bovendien met Minverva uit Leiden het beste netwerk van Nederland. Ik ken genoeg afgestudeerde koningen die zich met behulp van corpsleden omhoog 'ge-elleboogd' hebben naar de top. Maar jongens, jullie snappen wel dat zulke verhalen natuurlijk allemaal verzonnen zijn.![]()
Toch??
Zij pretenderen dit trouwens ook niet: ze verlevendigen hun studententijd gewoon met een hoop onzin, waar ik niets op tegen heb. De mensen die er prat op gaan Lid te zijn, zijn lid van een onbetekenende jaarclub, of vooraanstaand maar door en door psychopatisch.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:34 schreef TitusPullo het volgende:
Ik ken best wat Corpsleden, en ik vind ze over het algemeen geschikte lui, zij het dat ze in geen enkel opzicht uitsteken boven het gros van hun medestudenten.
Daarnaast vormen ze niet zelden allesbehalve onaangenaam gezelschap, in zoverre mijn bescheiden ervaringen mij enig recht geven daarover te oordelen. Evenwel dienen mensen het facet 'Corps', of - wat breder getrokken - het facet 'studentenvereniging', binnen de identiteit van een individu niet te overschatten.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:34 schreef TitusPullo het volgende:
Ik ken best wat Corpsleden, en ik vind ze over het algemeen geschikte lui, zij het dat ze in geen enkel opzicht uitsteken boven het gros van hun medestudenten.
Je vergeet alleen 1 belangrijk punt, we leven met ze allen in een maatschappij waarbij iedereen zijn steentje moet bijdragen daaraan.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:06 schreef S.C.Vindicat het volgende:.
Maar ik zal voor jullie de clichés even compleet maken: ik studeer rechten op de RUG en heb nog nooit gewerkt in mijn leven. Dat is simpelweg niks voor mij en zie het me eigenlijk ook de komende jaren niet doen. Ik zie wel hoe het leven gaat lopen, en zo denken veel mensen bij ons op de vereniging. Ik weiger loonslaaf te worden zodat een 'baas' over mijn rug zijn centen verdient.
Dat is ook niet zo vreemd, aangezien de meeste mensen die lid worden van een vereniging vaak wat socialer ingesteld zijn dan de gemiddelde student, en vaak ook wel over een vlotte babbel beschikken (of dat tijdens hun lidmaatschap wel aanleren).quote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:50 schreef Reya het volgende:
[..]
Daarnaast vormen ze niet zelden allesbehalve onaangenaam gezelschap, in zoverre mijn bescheiden ervaringen mij enig recht geven daarover te oordelen. Evenwel dienen mensen het facet 'Corps', of - wat breder getrokken - het facet 'studentenvereniging', binnen de identiteit van een individu niet te overschatten.
Wat ik opvallend vind is dat de mensen die ik ken die bij het corps zitten, ontzettend aardige en sociale mensen zijn die werkelijk NOOIT opscheppen over hun lid zijn.. Ja, je 'merkt' aan wat dingen dat ze mensen zijn die bij het corps (zouden kunnen) zitten, als je een 'vergelijkend warenonderzoek' doet zeg maarquote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:50 schreef Reya het volgende:
[..]
Daarnaast vormen ze niet zelden allesbehalve onaangenaam gezelschap, in zoverre mijn bescheiden ervaringen mij enig recht geven daarover te oordelen. Evenwel dienen mensen het facet 'Corps', of - wat breder getrokken - het facet 'studentenvereniging', binnen de identiteit van een individu niet te overschatten.
Ja, dat idee heb ik ook. Als er incidenten zijn, dan gebeurt dat door een select groepje idioten. Ken ook wel mensen die bij Albertus of Vindicat zitten (hoewel ze bij mij op de studie amper voorkomen), en het zijn over het algemeen prima mensen die zichzelf niet altijd even serieus nemen.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 08:31 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Wat ik opvallend vind is dat de mensen die ik ken die bij het corps zitten, ontzettend aardige en sociale mensen zijn die werkelijk NOOIT opscheppen over hun lid zijn.. Ja, je 'merkt' aan wat dingen dat ze mensen zijn die bij het corps (zouden kunnen) zitten, als je een 'vergelijkend warenonderzoek' doet zeg maarmaar over het algemeen heb ik het idee dat de grootste schreeuwers in de juist minder er toe doende disputen zitten enzo
Hij moet wel fake zijn. Zo absurd.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 10:46 schreef Haushofer het volgende:
Dat gevoel kreeg ik overigens niet bij s.c.vindicat
Jij bent dus de jongen die je, zo af en toe, op het faculteitsgebouw ziet zitten. Om met Peter Koelewijn te spreken: kom van dat dak af!quote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:06 schreef S.C.Vindicat het volgende:
ik studeer rechten op de RUG
Wat een stoere puistenkoppies!quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:17 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Zie de trots bijvoorbeeld van die sjaarsen in dit filmpje, dat is echt!:
Komt niet steeds dezelfde groep langs? Ik houd pinguins zo moeilijk uit elkaar.quote:
Zo schattig hè. Die broeken meestal veel te lang. En dan zo'n paar heerlijk afgeragde bootwerkersmolières eronder.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 19:50 schreef starla het volgende:
[..]
Komt niet steeds dezelfde groep langs? Ik houd pinguins zo moeilijk uit elkaar.
hap hapquote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:06 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Sorry dat ik toch nog een keer ga reageren: wat een verzuurde reacties weer. Jullie burgers hebben een totaal verkeerd beeld van ons. Volgens mij denken jullie dat echt iedereen bij ons op de toko zich elke dag klem zuipt. De media proberen ons elk jaar weer kapot te krijgen door met foute info over onze kennismakingstijd te komen, in de hoop dat potentiële leden hiervan schrikken.
Over die leeftijd: de meeste worden idd meteen lid als ze van middelbaar afkomen, enkele voegen zich pas na een(paar) jaar bij ons.
Wij hebben bovendien met Minverva uit Leiden het beste netwerk van Nederland. Ik ken genoeg afgestudeerde koningen die zich met behulp van corpsleden omhoog 'ge-elleboogd' hebben naar de top. Maar jongens, jullie snappen wel dat zulke verhalen natuurlijk allemaal verzonnen zijn.![]()
Toch??
nee het is niet nodig, echter ze tippen elkaar wel enorm over wat handig is voor je CV, waar mooie vacatures of stageplaatsen zijn etc. Ik ben daar ZELF ook wel achter gekomen, maar pas op het eind van mijn studie toen het al te laat was. Het soort mensen dat lid word van het corps zijn mensen die een ENORME drang hebben om wat van het leven te maken. Qua vrouwen, qua feesten, qua banen. Dat is waar ze zich in onderscheiden van veel andere studenten. Slimmer zijn ze namelijk zeker niet.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 12:40 schreef Haushofer het volgende:
wat bedoel je te zeggen? dat er in groningen weinig studenten wonen?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 02:38 schreef Nautilus_ het volgende:
Misschien is het vooral belangrijk als je in een stad gaat studeren waar relatief weinig studenten wonen. Amsterdam is een yuppenstad waar veel dertigers wonen en aan de EUR in Rotterdam studeren vooral ouderen en pendelaars. Ik geloof dat je in Utrecht en Leiden als vanzelf nieuwe mensen leert kennen en dat daar ook buiten de vereningingen om veel georganiseerd wordt.
.
Het verenigingsleven is juist het sterkst in de 'typische' studentensteden zoals Leiden, Utrecht en Groningen. Het doel van een vereniging is niet "vrienden maken" want die maak je toch wel. Maar het gezamenlijk organiseren en beleven van een divers scala aan (typische studenten) activiteiten, hoe meer studenten er zijn, hoe meer vraag daar naar is.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 02:38 schreef Nautilus_ het volgende:
Misschien is het vooral belangrijk als je in een stad gaat studeren waar relatief weinig studenten wonen. Amsterdam is een yuppenstad waar veel dertigers wonen en aan de EUR in Rotterdam studeren vooral ouderen en pendelaars. Ik geloof dat je in Utrecht en Leiden als vanzelf nieuwe mensen leert kennen en dat daar ook buiten de vereningingen om veel georganiseerd wordt.
Voor een deel klopt dit wel. Het is inderdaad niet zo dat de gemiddelde corpsdude 'slimmer' is dan een willekeurige andere student (maar ook niet dommer). Sterker nog, als je echt geinteresseerd bent om de wetenschap in te gaan en een intellectuele prestatie neer te zetten dan is een lidmaatschap waarschijnlijk niks voor jou. Het feesten en sociaal doen kan dan een flinke afleiding vormen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 02:35 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
nee het is niet nodig, echter ze tippen elkaar wel enorm over wat handig is voor je CV, waar mooie vacatures of stageplaatsen zijn etc. Ik ben daar ZELF ook wel achter gekomen, maar pas op het eind van mijn studie toen het al te laat was. Het soort mensen dat lid word van het corps zijn mensen die een ENORME drang hebben om wat van het leven te maken. Qua vrouwen, qua feesten, qua banen. Dat is waar ze zich in onderscheiden van veel andere studenten. Slimmer zijn ze namelijk zeker niet.
Als je niet goed instaat bent om door dit soort "types" heen te kijken en niet serieus te nemen. Dan krijg je nog een hele lange, zware KMT voor de boegquote:Op donderdag 6 augustus 2009 18:48 schreef ggz het volgende:
Juist door het optreden van s.c. vindicat begin ik juist ernstig te twijfelen aan een eventueel lidmaatschap. Hartstikke jammer dat hij pretendeert lid te zijn en vervolgens op zo'n manier stuk voor stuk alle vooroordelen bevestigt, ik had juist graag gezien dat hij ze ontkrachtte, iets wat elk lid zou doen in mijn opinnie. Daarom twijfel ik eigenlijk een beetje aan de 'echtheid' van deze persoon.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:20 schreef Nautilus_ het volgende:
Ik snap inderdaad niet wat mensen zoeken op die prairie.
Wat een onzin!quote:Op donderdag 6 augustus 2009 18:48 schreef ggz het volgende:
Juist door het optreden van s.c. vindicat begin ik juist ernstig te twijfelen aan een eventueel lidmaatschap. Hartstikke jammer dat hij pretendeert lid te zijn en vervolgens op zo'n manier stuk voor stuk alle vooroordelen bevestigt, ik had juist graag gezien dat hij ze ontkrachtte, iets wat elk lid zou doen in mijn opinnie. Daarom twijfel ik eigenlijk een beetje aan de 'echtheid' van deze persoon.
Behalve voor jou dan. Want jij vind het stoer om te laat te komen bij college en hebt in je hele leven nog nooit een dag gewerkt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 14:50 schreef S.C.Vindicat het volgende:
[..]
Ryon snapt trouwens precies wat ik bedoel en ook wat 99% van de corpsleden met hun leven willen bereiken. En over die 2 studies waar je het over hebt klopt trouwens ook helemaal.
Kom, kom, niet zo bescheiden. Geschiedenis en Vergelijkende Indo-Europese Taalwetenschappen vormen een niet te versmaden duet.quote:
Precies, dan moet je inzien dat je het daar niet naar je zin gaat hebben.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 19:32 schreef Reya het volgende:
Je zou je wel kunnen afvragen of je wel geschikt bent voor het Corps als je bij voorbaat al bang bent om buiten de boot te vallen.
Nee, alleen paupers.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 12:57 schreef S.C.Vindicat het volgende:
En.......nog koningen die zich hebben ingeschreven?
Ja,quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 12:57 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Haushofer, je komt altijd zo fatsoenlijk en hartelijk over... Wat een reactie!quote:
Reeds in 2007, Herodes.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 12:57 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Tsja, 't is alsof je met een bord met "I hate niggers" door de Bronx loopt. Dat vraagt om een reactie.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:47 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Haushofer, je komt altijd zo fatsoenlijk en hartelijk over... Wat een reactie!![]()
Dan is het nog steeds leuk. Er zijn zat mensen die niet het allergaafste huis of de allergaafste club zitten - de meerderheid zelfs - maar die het wel heel leuk met elkaar hebben. Sommige commissies of genootschappen zijn populairder dan anderen, maar dat neemt niet weg dat er vrijwel altijd mensen voor te vinden zijn die het leuk vinden om met elkaar te doen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 16:56 schreef ggz het volgende:
ik vraag me af, wat is er nog leuk aan de vereniging (afgezien van je jaarclub) als je 'buiten de boot' bent gevallen en dus geen prominente, hoog-in-de-hierarchie-staande jaarclub hebt en niet in een corpshuis woont en de hele vereniging je dus min of meer met de nek aankijkt??
Dat vind ik dan weer een beetje zielig, het net-niet-koor. Ga dan voor een "echte" gezelligheidsvereniging, wanneer je toch iets meer dat corporale wil dan kan dat wel met de juiste disputen. Maar ga niet voor het nepkoor.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 19:57 schreef Chilles het volgende:
Niks mis met het Corps. Ken in Amsterdam aardig wat geschikte mensen die er bij zitten. Zelf ga ik bij LANX (volgens sommige wannabe corps, maar voor mij een mooi alternatief. Net als je iets minder traditie en vastgebondenheid wil, allemaal net wat minder hard), maar Corps komt altijd heel positief over.
Sowieso draaien verenigingen voor een groot deel om tradities en de ontgroening is daar 1 van, iedere fatsoenlijke vereniging heeft er dan ook 1.quote:Ben veel misplaatste vooroordelen tegengekomen in dit topic van mensen die er echt niks van begrijpen. En mensen die zeiken over ontgroening: ze kiezen er zelf toch voor om vernedered te worden, ik zie het probleem niet helemaal in. Feit blijft dat de grote verenigingen het populairst zijn. Dus als het corps (of AHC/Unitas voor hetzelfde geld) zo erg is, zou het raar zijn dat het zo populair is. Zelf vind ik ontgroening zelfs wel een functie hebben (waarschijnlijk spreek ik tijdens de ontgroening er anders over), want het zorgt er wel voor dat mensen die een vereniging als een bijzaak of iets vrijblijvends beschouwen worden gescheiden van de mensen die er echt voor gaan.
Nouja, ik noem het niet een wannabe corps, het wordt soms gewoon zo bestempeld. Het is gewoon een andere vereniging, zit ook bij het AHC. Word denk ik, zoals alle AHC verenigingen, gezien als de tegenhanger van het corps. Niks zieligs aan.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 20:04 schreef zquing het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer een beetje zielig, het net-niet-koor. Ga dan voor een "echte" gezelligheidsvereniging, wanneer je toch iets meer dat corporale wil dan kan dat wel met de juiste disputen. Maar ga niet voor het nepkoor.
[..]
Oke, zijn we het daar over eens.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 20:04 schreef zquing het volgende:
Sowieso draaien verenigingen voor een groot deel om tradities en de ontgroening is daar 1 van, iedere fatsoenlijke vereniging heeft er dan ook 1.
Lanx wel beste lullo's daar hoor. Sprak er laatst nog, prima gasten. En over ontgroeningen heb je gelijk, die hebben wel degelijk een functie. Zal je verbazen hoe lang je daar nog over praat. Komende weekjes tanden op elkaar en doorgaan.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 19:57 schreef Chilles het volgende:
Niks mis met het Corps. Ken in Amsterdam aardig wat geschikte mensen die er bij zitten. Zelf ga ik bij LANX (volgens sommige wannabe corps, maar voor mij een mooi alternatief. Net als je iets minder traditie en vastgebondenheid wil, allemaal net wat minder hard), maar Corps komt altijd heel positief over.
Ben veel misplaatste vooroordelen tegengekomen in dit topic van mensen die er echt niks van begrijpen. En mensen die zeiken over ontgroening: ze kiezen er zelf toch voor om vernedered te worden, ik zie het probleem niet helemaal in. Feit blijft dat de grote verenigingen het populairst zijn. Dus als het corps (of AHC/Unitas voor hetzelfde geld) zo erg is, zou het raar zijn dat het zo populair is. Zelf vind ik ontgroening zelfs wel een functie hebben (waarschijnlijk spreek ik tijdens de ontgroening er anders over), want het zorgt er wel voor dat mensen die een vereniging als een bijzaak of iets vrijblijvends beschouwen worden gescheiden van de mensen die er echt voor gaan.
quote:Dat vind ik dan weer een beetje zielig, het net-niet-koor. Ga dan voor een "echte" gezelligheidsvereniging, wanneer je toch iets meer dat corporale wil dan kan dat wel met de juiste disputen. Maar ga niet voor het nepkoor
Al lang opzitten vriend en bovendien moet ik- met de komende intensieve weken in het vooruitzicht - me voorbereiden op de broodnodige herkansingen die met rasse schrede dichterbij komen. Maar succes hoor met mij onderuit halen. Zal ik je anders wat pm'en voor bewijs, dan hoef jij ook niet meer zo je best te doen in dit topic.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 20:59 schreef OldJeller het volgende:
Moet jij nu niet intensief met de kei-week bezig zijn, en alles behalve nuchter zijn op dit moment?
Of ben je helemaal niet lid?
knorrentopic.
Imitatores, servum pecus!quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 21:25 schreef S.C.Vindicat het volgende:
[..]
Al lang opzitten vriend en bovendien moet ik- met de komende intensieve weken in het vooruitzicht - me voorbereiden op de broodnodige herkansingen die met rasse schrede dichterbij komen. Maar succes hoor met mij onderuit halen. Zal ik je anders wat pm'en voor bewijs, dan hoef jij ook niet meer zo je best te doen in dit topic.
Zoals ze bij de Aryan Brotherhood zeggen: blood in, blood outquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 22:43 schreef Matthijs- het volgende:
Als je door de ontgroening heen bent gekomen, kan je dan eigenlijk ook weer lid-af worden of het is een lidmaatschap voor life?
Meer info:quote:"'Ragging' means the doing of any act which causes, or is likely to cause any physical, phsycological or physiological harm of apprehension or shame or embarrassment to a student, and includes– (a) teasing or abusing of playing Practical joke on, or causing hurt to any student. or (b) asking any student to do any act, or perform any thing, which he/she would not, in the ordinary course, be willing to do or perform."
quote:Ragging is a form of abuse on newcomers to educational institutions in Australia, Britain, India, Sri Lanka and in many other Commonwealth countries. It is similar to the American form, known as hazing, but is commonly much more severe.
Some senior students force the unorganized newcomers to undergo several forms of mental, physical and sexual abuses.The juniors are usually too frightened to resist their organized group of tormentors.
quote:Ragging is different from other crimes because the motive is solely to get perverse pleasure. Ragging is also different from other crimes as it is actively promoted by certain sections of the society.
Ragging lijkt mij een uitstekende vertaling van het woord 'ontgroening'. Krankzinnig sterk, die vertaling.*quote:Ragging is usually conducted during a fixed period in most institutions, which may range from day one to almost the whole year. Once this period is over, 'seniors' suddenly become "friends" (apparently): the beginning of this new relationship is often a "fresher's party". However, it often turns like a Dracula story, where the seniors incorporate some of the willing juniors to their gang, so that they may continue ragging (which is often used also as a tool for financial exploitations). Next these "incorporated" or "befriended" juniors also rag their juniors when the formers become seniors in the next year.
In any event, innumerable freshers under severe stress may then leave the system , or may be suffering from serious psychological trauma, which may continue to take its toll through post-traumatic stress disorders. Occasionally, there may be physical injury, and some may even commit suicide.
It has been observed that often, after the ragging season, the friendship between juniors & seniors is only apparent, possibly due to the fact the junior still remains dependent on the seniors in many respects. It has also been pointed out by many that the apparent friendship between the seniors and the juniors is only an eyewash. Respect can never be earned with threats, therefore the apparent respect the juniors show to their seniors is because of the fear (though they cherish hatred for their tormentors).
Kan nog steeds hoor, kwestie van even bellen. Je moet dan alleen wel snel alle zooi die op de paklijst staan bij elkaar zoeken, kon nog wel eens lastig zijn in twee dagen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 02:18 schreef Rahl het volgende:
Ik had me bijna inschreven bij USC in Utrecht, maar uiteindelijk wegens sport-wens toch maar niet gedaan. Best wel spijt van eigenlijk
Hoe is het eigenlijk mogelijk dat jij, als lid van de absolute elite, in bijna elke post zulke banale taalfouten maakt? Ik vraag me dat oprecht af, het komt nogal vreemd over dat je zoveel werk maakt van het behoren bij een club met als één van de belangrijkste argumenten het opbouwen van een stevig netwerk voor je toekomstige carrière terwijl je blijkbaar amper foutloos kunt schrijven. Zou het voor je carrière dan niet beter zijn om het geld en de tijd die je spendeert aan de vereniging te steken in wat bijlessen Nederlands?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 21:25 schreef S.C.Vindicat het volgende:
[..]
Al lang opzitten vriend en bovendien moet ik- met de komende intensieve weken in het vooruitzicht - me voorbereiden op de broodnodige herkansingen die met rasse schrede dichterbij komen. Maar succes hoor met mij onderuit halen. Zal ik je anders wat pm'en voor bewijs, dan hoef jij ook niet meer zo je best te doen in dit topic.
Je kan altijd lid af worden..quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 22:43 schreef Matthijs- het volgende:
Als je door de ontgroening heen bent gekomen, kan je dan eigenlijk ook weer lid-af worden of het is een lidmaatschap voor life?
Bij Vindicat is het vooral zaak om foutloos Latijn te kunnen spellenquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 05:18 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Hoe is het eigenlijk mogelijk dat jij, als lid van de absolute elite, in bijna elke post zulke banale taalfouten maakt? Ik vraag me dat oprecht af, het komt nogal vreemd over dat je zoveel werk maakt van het behoren bij een club met als één van de belangrijkste argumenten het opbouwen van een stevig netwerk voor je toekomstige carrière terwijl je blijkbaar amper foutloos kunt schrijven. Zou het voor je carrière dan niet beter zijn om het geld en de tijd die je spendeert aan de vereniging te steken in wat bijlessen Nederlands?
Doe even normaal zeg. Elke pauper kan tegenwoordig naar een hogeschool of universiteit gaan en zich aansluiten bij het lichaam der studenten.quote:
Misschien was Kees een beetje cynisch.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 12:38 schreef waht het volgende:
[..]
Doe even normaal zeg. Elke pauper kan tegenwoordig naar een hogeschool of universiteit gaan en zich aansluiten bij het lichaam der studenten.
Er is gewoon een groep onzekere mensen binnen het corps die zich naar buiten zo gedragen als jij nu doet. Ik ben zelf niet lid maar ken een hoop mensen binnen Vindicat, en dat zijn eigenlijk allemaal leuke, niet arrogante mensen. Er is alleen een groepje oppervlakkige mensen die het beeld van arrogante brallers geeftquote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:06 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Toch??
Dat is inderdaad zo. Bij Albertus hangt veel meer het cultuurtje van 'prominent zijn'.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 09:21 schreef Honeymooner het volgende:
Ja, dat idee heb ik idd ook. Studeer in Groningen en de brallers die je hoort, keihard bellend in de trein met een hese stem enzo, zijn altijd de Albertianen.
Ook de Vindi's die ik ken, zijn stuk voor stuk hartstikke aardig. Het is misschien een beetje teveel van het goede als je met een complete club bent, maar dan nog..
Heb ook wel wat feestjes meegemaakt, door m'n ex die er bij zat, en ook die waren hartstikke prima. Het stinkt idd wel redelijk op de kroeg, maar in welk café ruikt het nou optimaal?
Nieuwe universiteit. Ze hebben daar wel verenigingen, maar niks dat erkend is door de ASV of AHC. Gaat waarschijnlijk ook nooit gebeuren. Beide instellingen zijn niet meer zo happig op het aannemen van nieuwe leden,quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:51 schreef 49euro het volgende:
waarom heeft een stad als maastricht ofzo geen corps?
Dat was een confessionele universiteit die een kleine 300 jaar terug op de fles is gegaan. De bedoeling was dat de Friezen een zekere theologische tegenwicht zouden kunnen bieden aan de Leidse universiteit -de eerste van Nederland -. Dat was niet echt een succes. de Friezen zijn ondanks dat toch nog best trots op dat dingetje.quote:Op zondag 16 augustus 2009 14:39 schreef S.C.Vindicat het volgende:
De oudste universiteit van NL is volgens mij de universiteit van Franeker (?) ergens in Friesland, tenminste dat heb ik weleens gehoord. Daarbij was ook een corps, maar deze was dacht ik alleen voor hoogleraren
Ergens op internet te vinden??quote:Op maandag 17 augustus 2009 09:36 schreef pmdomela het volgende:
Protip voor de mensen in dit topic: lees even het coverartikel van de nrc next van vandaag
Nee, maar hoewel leuk geschreven is het niet een heel vernieuwend artikel verder. De strekking is een beetje van:quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:21 schreef Reflectionne het volgende:
[..]
Ergens op internet te vinden??
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |