abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71494424
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:34 schreef bioloogje het volgende:

[..]

(vroeger was het echt veel erger met kaalscheren etc.)
zijn er bij ons nog een paar die schachten kaalscheren bij de doop
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:09:12 #102
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_71494538
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:04 schreef _LotT het volgende:

[..]

Dat vind ik persoonlijk te ver gaan.
pi_71494565
zouden ze moeten proberen zeg
Ja doei.
pi_71494606
Ik denk dat de grootste kritiek is te geven op het feit (tenminste, da's mijn veronderstelling) dat "een band opbouwen" of "tradities leren kennen" niet hoeft te betekenen dat je mensen moet gaan vernederen. Dat het desondanks toch gebeurt is in mijn ogen een hele nare eigenschap van bepaalde mensen: ze vinden het simpelweg fijn om te vernederen en mensen pijn te doen. Kijk maar es naar Das Experiment.

Vervolgens gaan de "slachtoffers" hiervan, als ze het eenmaal succesvol ondergaan zijn en met het oog op het idee dat ze het zelf straks ook mogen doen, de zaak nog goedlullen ook. Dat staat me tegen. Ik ben er misschien te nuchter voor, maar ik zie niet in waarom men op een normale, fatsoenlijke manier niet dezelfde banden kan kweken. Het doet me denken aan sommige Christenen die menen dat hun vorm van leven de "beste moraal" oplevert of iets dergelijks en dat je zonder het Christelijke geloof niet een "volledige, fatsoenlijke" moraal kunt naleven; er "mist immers iets".

Dat vind ik bijzonder kortzichtig. En ik kan weinig anders dan daarop antwoorden.
pi_71494619
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:12 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat de grootste kritiek is te geven op het feit (tenminste, da's mijn veronderstelling) dat "een band opbouwen" of "tradities leren kennen" niet hoeft te betekenen dat je mensen moet gaan vernederen. Dat het desondanks toch gebeurt is in mijn ogen een hele nare eigenschap van bepaalde mensen: ze vinden het simpelweg fijn om te vernederen en mensen pijn te doen. Kijk maar es naar Das Experiment.

Vervolgens gaan de "slachtoffers" hiervan, als ze het eenmaal succesvol ondergaan zijn en met het oog op het idee dat ze het zelf straks ook mogen doen, de zaak nog goedlullen ook. Dat staat me tegen. Ik ben er misschien te nuchter voor, maar ik zie niet in waarom men op een normale, fatsoenlijke manier niet dezelfde banden kan kweken. Het doet me denken aan sommige Christenen die menen dat hun vorm van leven de "beste moraal" oplevert of iets dergelijks en dat je zonder het Christelijke geloof niet een fatsoenlijke moraal kunt naleven; er "mist immers iets".

Dat vind ik bijzonder kortzichtig.
Ja doei.
pi_71494637
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:04 schreef _LotT het volgende:

[..]

wij schoren ze kaal en gaven ze een nummer. noem het ouderwets, maar was oh zo ideaal
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:15:33 #107
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71494670
Van dat soort ballenverenigingen moet je niet eens lid WILLEN worden...het corps...bah bah
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:15:57 #108
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71494681
Een vriend van mij die reeds in groningen studeert en bij de vereniging Dizkartes zit (welke geen vorm van ontgroenen kent, wel een kamp met activiteiten) vertelde mij dat er in principe nauwelijks een groepsband (met de overige leden, niet de jaarclub zelf) bestaat met als gevolg dat er eigenlijk een vrij lage opkomst is, wat weer als gevolg heeft dat er relatief snel jaarclubs uit elkaar vallen. Zijn club heeft na 2 jaar lid te zijn geweest net hun 'afscheidsweekend' erop zitten en zijn nu allemaal lid af. Het schijnt dat bij verenigingen waarbij wel wordt ongroend jaarclubs echt 4 tot 7 jaar blijven bestaan en naar de kroeg blijven gaan. Juist dat soort dingen zie ik wel zitten...

Dat een grote vereniging als vindicat zijn tradities beschermt door mensen o.a. te vernederen is in principe hartstikke fout, maar ik denk dat je zo wel bereikt dat mensen de tradities en historie kunnen dromen. Het lijkt een effectieve manier om dat in stand te houden, hoe immoreel de bedoeling ook mag zijn.. Hoe je het ook wend of keert, ook al ben ik (nog) geen lid, ik ben wel van mening dat je zo een actieve, hechte vereniging blijft houden.

Joers licht jezelf op zn minst even toe of reageer anders niet ..
pi_71494690
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:15 schreef joers1 het volgende:
Van dat soort ballenverenigingen moet je niet eens lid WILLEN worden...het corps...bah bah
dat jij en ik het niet snappen zegt niet dat wij kunnen beslissen wat iemand zou 'moeten' doen, of niet...
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:17:40 #110
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71494713
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:16 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

dat jij en ik het niet snappen zegt niet dat wij kunnen beslissen wat iemand zou 'moeten' doen, of niet...
Klopt..maar ik geef m'n mening.

had inderdaad beter kunnen zeggen dat Ik vind dat je van dat soort brallerige schreeuwclubjes geen lid moet WILLEN worden Ik ben mn studietijd ver voorbij en heb gelukkig nooit met die gladjanussen mee gedaan.
pi_71494733
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:15 schreef ggz het volgende:
Een vriend van mij die reeds in groningen studeert en bij de vereniging Dizkartes zit (welke geen vorm van ontgroenen kent, wel een kamp met activiteiten) vertelde mij dat er in principe nauwelijks een groepsband (met de overige leden, niet de jaarclub zelf) bestaat met als gevolg dat er eigenlijk een vrij lage opkomst is, wat weer als gevolg heeft dat er relatief snel jaarclubs uit elkaar vallen. Zijn club heeft na 2 jaar lid te zijn geweest net hun 'afscheidsweekend' erop zitten en zijn nu allemaal lid af. Het schijnt dat bij verenigingen waarbij wel wordt ongroend jaarclubs echt 4 tot 7 jaar blijven bestaan en naar de kroeg blijven gaan. Juist dat soort dingen zie ik wel zitten...
het ligt maar net aan je vereniging... zelfs bij mijn studievereniging zitten mensen die hun gehele studie actief zijn en op elke activiteit en borrel aanwezig zijn, zonder dat er ook maar enige mate van verplichting meespeelt.

hetzelfde bij mijn studentenvereniging in Leiden (sportvereniging): grote groep actieve leden en elke week een borrel die druk bezocht werd.

Daarentegen had mijn studievereniging in Leiden dan weer geen enkel bestaansrecht en was dat een kansloos groepje bejaarden (vooral oud studenten).

Je kunt geluk hebben en pech hebben, maar corporaal is niet de enige manier van 7 jaar lang een hechte groep om je heen hebben
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:20:42 #112
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_71494773
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:12 schreef Haushofer het volgende:

Vervolgens gaan de "slachtoffers" hiervan, als ze het eenmaal succesvol ondergaan zijn en met het oog op het idee dat ze het zelf straks ook mogen doen, de zaak nog goedlullen ook. Dat staat me tegen. Ik ben er misschien te nuchter voor, maar ik zie niet in waarom men op een normale, fatsoenlijke manier niet dezelfde banden kan kweken. Het doet me denken aan sommige Christenen die menen dat hun vorm van leven de "beste moraal" oplevert of iets dergelijks en dat je zonder het Christelijke geloof niet een "volledige, fatsoenlijke" moraal kunt naleven; er "mist immers iets".

Dat vind ik bijzonder kortzichtig. En ik kan weinig anders dan daarop antwoorden.
Noem het kortzichtig, maar het werkt wel.

Ik merk dat de jaarband een stuk minder was afgelopen jaar toen ze bij mijn vereniging de ontgroening een stuk soepeler hadden gemaakt.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_71494806
het zal ongetwijfeld 'werken' voor het type mensen dat daar lid wordt, maar dan kunnen wij nog wel niet snappen dat je dat nodig zou hebben voor een leuk en uitgebreid sociaal netwerk tijdens je studententijd
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:31:23 #114
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71495010
motorbloempje, helemaal mee eens. sociale netwerken zijn wellicht op honderden verschillende manieren aan te leggen en ik moet zeggen dat het lid worden me daar misschien niet eens zo zeer om gaat (uiteraard wel fijn als je zsm een vaste plek hebt om heen te gaan met mensen die je binnen korte tijd intensief leert kennen (?) ). Wel schijnt het verenigingsleven, iets unieks (wat uit deze discussie wel mag blijken), een leuke toevoeging aan het studentenleven te zijn.. Juist die bevestiging/ontkenning zoek ik eigenlijk...
pi_71495122
iedereen maakt persoonlijk van zijn studententijd wat hij of zij er van maakt

De één blijft tijdens de studie gewoon 5 jaar bij mams wonen en schuift elke avond bij de warme prak aan en heeft niet veel behoefte aan sociale contacten.

De ander woont wel op kamers, doet geregeld wat met huisgenoten en doet eens wat mee met een activiteit van de studie(vereniging)

Weer een ander woont op kamers, is actief in de studievereniging en gaat veel met zijn studiegenoten stappen. Heeft genoeg aan studiegenoten / gelijkgestemden en heeft de tijd van zijn leven.

En weer een ander woont in een groot studentenhuis van een studentenvereniging (niet corporaal), en doet veel met huis- en/of dispuutgenoten. Trekt zichzelf wel regelmatig terug om te kunnen studeren en af en toe even alleen te zijn. Ook gaat hij soms nog even een weekendje naar huis, omdat hij dat fijn vindt.

Weeeeer een ander is een corpsbal, leeft voor het corps, houdt van de verplichte avonden, de 'band' of de 'weetikveelwat' met zijn corpsbroeders en geniet van het verplicht pak dragen, bier halen aan verschillende barren en vindt dat vernedering en ongelijkheid bijdragen aan een goede studententijd en ontwikkeling.

Iedereen kan op zijn/haar eigen manier een leuke studententijd hebben, maar iedereen is anders. Kies voor je ZELF wat je wilt, en niet gebaseerd op de mening van anderen want het is jouw studententijd!
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:39:36 #116
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71495172
Vindicat/Albertus ed. zijn geen "algemene" studentenverenigingen, maar conservatieve/liberale bolwerken(overblijfsels!?) met lange tradities en genoeg leden die uit families komen die al generaties lang lid zijn. Of je het nu leuk vindt of niet; zo'n club moet het kaf van het koren scheiden om hun tradities, en daarmee hun toekomst, te kunnen waarborgen.

Overigens heb ik eerder tijdens mijn militaire opleiding en later tijdens mijn uni-opleiding/werk regelmatig met soortgelijke "ontgroeningen"/ons-kent-ons stucturen kennisgemaakt. Zo vreemd is het dus ook weer niet; ook al is eea. redelijk ver verwijderd van de moderne "Ik bepaal zelf wel wat ik wel en niet doe" maatschappij.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:39:39 #117
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_71495174
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:37 schreef motorbloempje het volgende:
iedereen maakt persoonlijk van zijn studententijd wat hij of zij er van maakt

De één blijft tijdens de studie gewoon 5 jaar bij mams wonen en schuift elke avond bij de warme prak aan en heeft niet veel behoefte aan sociale contacten.

De ander woont wel op kamers, doet geregeld wat met huisgenoten en doet eens wat mee met een activiteit van de studie(vereniging)

Weer een ander woont op kamers, is actief in de studievereniging en gaat veel met zijn studiegenoten stappen. Heeft genoeg aan studiegenoten / gelijkgestemden en heeft de tijd van zijn leven.

En weer een ander woont in een groot studentenhuis van een studentenvereniging (niet corporaal), en doet veel met huis- en/of dispuutgenoten. Trekt zichzelf wel regelmatig terug om te kunnen studeren en af en toe even alleen te zijn. Ook gaat hij soms nog even een weekendje naar huis, omdat hij dat fijn vindt.

Weeeeer een ander is een corpsbal, leeft voor het corps, houdt van de verplichte avonden, de 'band' of de 'weetikveelwat' met zijn corpsbroeders en geniet van het verplicht pak dragen, bier halen aan verschillende barren en vindt dat vernedering en ongelijkheid bijdragen aan een goede studententijd en ontwikkeling.

Iedereen kan op zijn/haar eigen manier een leuke studententijd hebben, maar iedereen is anders. Kies voor je ZELF wat je wilt, en niet gebaseerd op de mening van anderen want het is jouw studententijd!
pi_71496168
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:14 schreef Misan het volgende:

[..]

wij schoren ze kaal en gaven ze een nummer. noem het ouderwets, maar was oh zo ideaal
ik had ook een nummer
het kaalscheren is (gelukkig) maar bij enkele verenigingen
  vrijdag 31 juli 2009 @ 18:27:45 #119
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_71496237
Een kennismakingstijd is niet alleen maar gezeik en gefoet. Je wordt lid van een vereniging met een rijke traditie en allerlei mores. Die moet je allemaal in vrij korte tijd leren kennen, want die vereniging is bij gemotiveerde leden gebaat. Als iedereen met een acceptgiro en een handdruk lid zou kunnen worden, dan zou er al snel te weinig betrokkenheid zijn. Het is ook een middel om te binden, niet alleen met jaargenoten, maar ook met de vereniging in het algemeen. Je leert de verhalen, de liederen etc.

En of je het wel/ niet moet doen: je moet je aangesproken voelen door die tradities, door gala's, liederen, vaandels, maar alles met een knipoog. Dan kun je een hele mooie tijd hebben. Is dat niks voor je, doe het dan vooral niet, want ook dan kun je een prima studententijd hebben.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_71496283
Fantasieloze schapen sluiten zich nou eenmaal graag aan bij een kudde..

En dan die ontgroeningen.. zo provinciaals, zo geforceerd.
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_71496642
Ik vind niet dat je perse bij een studentenvereniging moet gaan om een leuke studententijd te hebben, maar zelf heb ik nog altijd spijt dat ik niet bij Vindicat of Albertus ben gegaan.
Mijn ex was een vindi en buiten de ontgroening om, was het gewoon echt een leuke vereniging.

Vriendinnen van mij die bij Dizkartes zitten, hebben idd uit elkaar vallende jaarclubs, iets wat bij Vindicat veel minder vaak voorkomt, idd waarschijnlijk mede door die ontgroening.
pi_71497005
Echt verzuurde spoorknorren hier, werkelijk lachwekkend.
Jullie doen ook net of die ontgroening opgelegd wordt, maar elke minuut van die weken kan je er mee stoppen het enige wat je hoeft te doen is even je vinger op te steken en je bent van de 'ellende' af. Het siert de mensen die juist door die 'pijn' heen kunnen bijten, die er meer voor over hebben dan een gezellige kennismaking. Pijn verbroederd en schept simpelweg een band. Dat jullie dat niet voor overhebben is prima, maar dan ben je simpelweg niet geschikt voor een corps; dat zou immers betekenen dat je niet eens 2 weken 'pijn' er voor over hebt om een leven lang van het lid zijn te genieten.
Lid zijn is ireeelmooi, het gesloten karakter maakt het voor buitenstaanders 'geheimzinnig' iets wat altijd een bepaalde status met zich meebrengt. Hetzelfde geldt voor de homogeniteit van bijvoorbeeld ons uiterlijk (lang haar + mat (geen smerig Marokkanen matje!)+dubbele polo). Als wij, uiteraard te laat, binnenkomen voor een college (als we al wakker kunnen worden) hoor je mensen echt denken: 'Oh laat maar dat lijken mij gasten van Vindi'. Als andere dat doen wordt er diep gesteund en gekreund.
En laten we eerlijk zijn, iedereen zijn ding! En dat is maar goed ook, anders zouden wij ons allemaal hetzelfde gedragen, kleden etc.

Stop aub met bashen, je bereikt er echt niks mee. En nogmaals: een goed beeld van een corps zul je echt niet krijgen door met mensen te gaan praten, alleen als je lid bent geweest zul je het meemaken.

Quod licet Iovi non licet bovi
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:05:43 #123
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71497102
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:01 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Jullie doen ook net of die ontgroening opgelegd wordt, maar elke minuut van die weken kan je er mee stoppen het enige wat je hoeft te doen is even je vinger op te steken en je bent van de 'ellende' af. Het siert de mensen die juist door die 'pijn' heen kunnen bijten, die er meer voor over hebben dan een gezellige kennismaking. Pijn verbroederd en schept simpelweg een band. Dat jullie dat niet voor overhebben is prima, maar dan ben je simpelweg niet geschikt voor een corps;

Voor een corps ben je pas geschikt als je jezelf interessanter vind, dan je simpelweg bent, als je bralleriger doet dan je Vuttende pappie (die net met zn 3e vrouw/secretaresse rotzooit), als je vóór je studie al denkt iets bereikt te hebben...een soort wannabee dus!! En maar interessant doen in hun 3-delige C&A kostuums.

Praat me asjeblieftniet over "geschikt zijn voor" bah bah!!
pi_71497142
-troll-

[ Bericht 35% gewijzigd door GlowMouse op 31-07-2009 19:47:07 ]
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_71497670
quote:
Al in de eerste zin een neerbuigend naampje voor niet-corpsleden. Doe je goed.
quote:
Jullie doen ook net of die ontgroening opgelegd wordt, maar elke minuut van die weken kan je er mee stoppen het enige wat je hoeft te doen is even je vinger op te steken en je bent van de 'ellende' af. Het siert de mensen die juist door die 'pijn' heen kunnen bijten, die er meer voor over hebben dan een gezellige kennismaking.
Je doet net alsof niet met ontgroeningen mee doen, of er halverwege mee stoppen triest is. En degenen die doorgaan zijn de stoere gasten/meiden. Ik zie het net andersom. Als je zo'n ontgroening over je heen laat komen ben je een slap figuur zonder enige vorm van ruggengraat.
quote:
Pijn verbroederd en schept simpelweg een band. Dat jullie dat niet voor overhebben is prima, maar dan ben je simpelweg niet geschikt voor een corps;
En trots erop.
quote:
dat zou immers betekenen dat je niet eens 2 weken 'pijn' er voor over hebt om een leven lang van het lid zijn te genieten.
Klopt.
quote:
Lid zijn is ireeelmooi, het gesloten karakter maakt het voor buitenstaanders 'geheimzinnig' iets wat altijd een bepaalde status met zich meebrengt. Hetzelfde geldt voor de homogeniteit van bijvoorbeeld ons uiterlijk (lang haar + mat (geen smerig Marokkanen matje!)+dubbele polo). Als wij, uiteraard te laat, binnenkomen voor een college (als we al wakker kunnen worden) hoor je mensen echt denken: 'Oh laat maar dat lijken mij gasten van Vindi'. Als andere dat doen wordt er diep gesteund en gekreund.

Wát een verheven gezwam zeg. Juist dat haar, en die kleding en dat walgelijk bekakte gepraat bezorgd me gigantische jeuk op hele vervelende plaatsen. Om maar te zwijgen over die onbegrensde en volkomen misplaatste arrogantie.
Oh wat is het stoer om te laat te komen. Oh wat kijkt iedereen tegen jullie op. Oh wat hebben jullie een metersdik blok gewapend beton voor je kop.
De overgrote meerderheid van de niet-corps leden kijkt juist op jullie neer om alles wat jij in jouw post plaatst. Al zal je dat niet geloven, vanwege eerder genoemd blok beton.
quote:
En laten we eerlijk zijn, iedereen zijn ding! En dat is maar goed ook, anders zouden wij ons allemaal hetzelfde gedragen, kleden etc.
Zoals in jullie studentenvereniging bedoel je?
quote:
Stop aub met bashen, je bereikt er echt niks mee.
Klopt, met jouw post heb je je clubje waarschijnlijk meer kwaad gedaan dan alle bashposts bij elkaar in dit topic.

@ GGZ
Wil je serieus lid van een vereniging met leden als S.C.Vindicat? Want geloof me, hij is echt de perfecte dwarsdoorsnee van wat je daar zult aantreffen.
quote:
En nogmaals: een goed beeld van een corps zul je echt niet krijgen door met mensen te gaan praten, alleen als je lid bent geweest zul je het meemaken.
Dat geld voor alles.
quote:
Nederlands is de voertaal op Fok.

[ Bericht 0% gewijzigd door UltraR op 31-07-2009 19:34:13 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_71497736
quote:
quote:
Stop aub met bashen, je bereikt er echt niks mee.
inderdaad, stop daar nou 's mee...
quote:
wow.. niet alleen mensen met een corporaal leven hebben Latijn op de middelbare school gehad hoor.. het heeft niets met jaloezie te maken, slechts met andere wensen en prioriteiten
Ja doei.
pi_71497864
Mijn Pa was lid van Minerva in Leiden, als ik een weekendje in de zoveel weken naar huis ga, maak ik hem altijd uit voor knor. Dan schiet hij meteen in de verdediging hoe supermooi zijn avonden daar waren, wat hij allemaal meemaakten, persoonlijk vind ik dat geweldig. Dat tekent een corpslid; een bepaalde vorm van trots, meer WILLEN (en dus niet van nature VOELEN) zijn dan andere. Niet het makkelijkste pad willen bewandelen, ergens iets voor over hebben, grenzen verleggen.
Mijn Ma studeerden ook en is vroeg overleden, maar was geen lid. En nogmaals: iedereen zijn keuze. Ik veroordeel niets, het leven is een keuze. Iedereen vult dat op zijn of haar manier in.
Kiezen voor het corps is als kiezen voor een religie. Niemand zal jou kunnen uitleggen waarom hij of zij in God/Allah/Moh gelooft, het is een gevoel dat je er bij hebt en moeilijk te onderbouwen.
pi_71497939
De laatste twee reacties had ik nog niet gezien, en daar reageer ik ook niet meer op.

Ik ben redelijk geweest, jullie kunnen dat blijkbaar niet; even goede vrienden.
pi_71497960
lieverd.. niet iedereen die niet bij het corps zit kiest voor de makkelijke weg..

als ik je over mijn leerwegen en hindernissen zou vertellen hoop ik dat je het daar alleen maar mee eens kunt zijn.

zoals velen in dit topic al zeggen: er zijn meerdere manieren om je studententijd tot JOUW TIJD VAN JE LEVEN te maken, JOUW tijd..

de een op de ene manier, de ander op de andere.. ik kan evenmin snappen waarom iemand 5 jaar naar huis treint als dat iemand bij een corporale vereniging gaat, ik zit in de 'middenmoot', gok ik zo, ondanks dat ik samenwoon en ga trouwen

maar om dan meteen het gros hier uit te gaan schelden voor spoornor, omdat je geen lid bent, stelt jou in een net zo slecht daglicht als de mensen die hier zonder onderbouwing of nuance het corps benadelen
Ja doei.
pi_71497984
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:35 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Mijn Pa was lid van Minerva in Leiden, als ik een weekendje in de zoveel weken naar huis ga, maak ik hem altijd uit voor knor. Dan schiet hij meteen in de verdediging hoe supermooi zijn avonden daar waren, wat hij allemaal meemaakten, persoonlijk vind ik dat geweldig. Dat tekent een corpslid; een bepaalde vorm van trots, meer WILLEN (en dus niet van nature VOELEN) zijn dan andere. Niet het makkelijkste pad willen bewandelen, ergens iets voor over hebben, grenzen verleggen.
Mijn Ma studeerden ook en is vroeg overleden, maar was geen lid. En nogmaals: iedereen zijn keuze. Ik veroordeel niets, het leven is een keuze. Iedereen vult dat op zijn of haar manier in.
Kiezen voor het corps is als kiezen voor een religie. Niemand zal jou kunnen uitleggen waarom hij of zij in God/Allah/Moh gelooft, het is een gevoel dat je er bij hebt en moeilijk te onderbouwen.
Fijn dat je de link met religies legt.

Om met Hans Teeuwen te spreken:
quote:
"Het is een gevoel. Dat is moeilijk uit leggen. Het is... Het is... een gevoel. Dat kan je niet uitleggen."
"Ja, houd je kop dan man!"

Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_71498000
ach, het is altijd hetzelfde gezeik in dit soort topics, dit is nog een van de betere waarin users nog ìets van elkaar aannemen en elkaar in hun waarde laten (vergeleken met andere topics over dit onderwerp)
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:44:55 #132
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71498079
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:35 schreef S.C.Vindicat het volgende:

Maar brallen, interessant doen (om werkelijk niks) en jezelf misplaatst verheffen boven anderen (en dus wel degelijk meer denken te zijn), vind ik behoorlijk zielige eigenschappen voor iemand die praat over "ergens geschikt voor zijn".
Doe nou niet alsof corpsleden zo tomeloos geweldig zijn en zo wereldwijs! Dat is alleen maar gebakken lucht. Mensen die zich zo gedragen moeten kennelijk iets van zichzelf verdoezelen....anders hielden ze hun eigen gezicht wel op en trokken ze geen corps-masker op. Want dát is het enige: jezelf anders voordoen, dan de rest en vooral DENKEN beter, meer en hoger te zijn dan de rest. DENKEN te zijn ja.
Ik walg van die brallerige sjaaltjes- types als jij....en je pappie. KNOR! :
Ik zat gewoon bij een gezellige studentenvereniging, met als devies: juist NIET op corpsballen lijken en juist die dingen doen, die voor corpsballen uit den boze zijn. Heerlijke tijd was dat toen!!
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:47:28 #133
122997 zquing
Drama Junk
pi_71498157
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:40 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Ik wil jonge studenten er op wijzen dat je veel gemakkelijker een diverse, invloedrijke en sociale netwerk kunt opbouwen buiten het corps, zonder vernederingen/aantasting van je menselijke waardigheid.

ach kom op zeg, 't is een jaartje lijden voor vele jaren plezier en dan zal je nogsteeds meer dan genoeg plezier hebben in je eerste jaar
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_71498222
@joers1 als jij je nu gewoon eens druk maakt over je eigen tekortkomingen en je wat minder bezig houdt met zaken die jij als tekortkomingen van anderen ziet dan zou het hier een stuk gemoedelijker blijven
pi_71498247
Jullie lezen wat jullie willen lezen, ik zeg meerdere malen dat het leven een keuze is en dat iedereen die in moet vullen zoals hij/zij dat wil.
Maar ik reageer nu definitief niet meer, zinloze discussie.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:53:00 #136
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71498293
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:50 schreef Misan het volgende:
@joers1 als jij je nu gewoon eens druk maakt over je eigen tekortkomingen en je wat minder bezig houdt met zaken die jij als tekortkomingen van anderen ziet dan zou het hier een stuk gemoedelijker blijven
Ik heb het niet over tekortkomingen hoor.....maar over misplaatste brallerigheid en het jezelf verheffen boven een ander. iets wat ik gelukkig NOOIT gedaan heb en nooit zal doen. Misselijkmakend vind ik het namelijk.

Tekortkomingen heb ik ook, vele zelfs! Zoals ook jij die zult hebben en iedereen. dat is ook niet erg. maar jezelf verheffen is geen tekortkoming...dat is gewoon zielig!

Je hebt overigens gelijk......ik moet me niet zo druk maken...;)
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:53:15 #137
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71498303
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:51 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Jullie lezen wat jullie willen lezen, ik zeg meerdere malen dat het leven een keuze is en dat iedereen die in moet vullen zoals hij/zij dat wil.
Maar ik reageer nu definitief niet meer, zinloze discussie.
Knor
pi_71498340
ik durf te wedden dat je in Leiden bij een vereniging als Minverva inderdaad best werktechnisch kunt 'netwerken'.

Veel mensen zijn lid omdat hun ouders lid waren, en hun ouders, en hun ouders.. Families met oud geld, harde werkers, vanalles, als je maar geld had. Het is een vereniging waar ik toen ik in Den Haag op school zat, alleen maar de rijke kakkers lid van zag worden Ik zat op zo'n kakker-school waar ieders vader directeur van de shell was, en ze met mij maar niet om moesten gaan, omdat mijn vader maar postbode was.. leuk!

Een vereniging die draait om geld, aanzien en er zijn maar weinig mensen die niet van 'goede huize' komen die ik er lid zag worden.

Als je dan gaat kijken naar bijeenkomsten, borrels, reunies etc. Het gros van de oud leden doet 't goed (of dat nu is door hard werken of oud geld laat ik in het midden.. ik gok dat het wel van beide kanten aardig vertegenwoordigt wordt ) en als je daar je contacten kunt leggen voor afstuderen, eerste baantjes na de studie en dat soort zaken.. ze zullen sneller voor een Minervaan kiezen dan voor iemand die 5 jaar heeft getreind (zou ik eigenlijk zelf ook doen denk ik... )

Da's een feit!

het ligt er ook aan welke studie je doet.. bij mijn opleiding hebben we alleen een studievereniging.. per jaar komt er zo'n 15.000 euro aan sponsorgeld binnen. Mensen willen 'ons' maar al te graag hebben (WO informatica/informatiekunde) en het zal niet moeilijk zijn aan een baan te komen met een puik salaris.

Doe je echter rechten, dan ben je zeker niet de enige en zul je óf heel erg uit moeten blinken, of wat vriendjes moeten maken die je wat hogerop helpen.... En dan helpt het om bij Minerva te zitten, gok ik zo.. al moet je natuurlijk je daarna nog wel waar maken, je kunt niet eeuwig op je Minerva-lidmaatschap teren uiteraard
Ja doei.
pi_71498354
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:53 schreef joers1 het volgende:

[..]

Ik heb het niet over tekortkomingen hoor.....maar over misplaatste brallerigheid en het jezelf verheffen boven een ander. iets wat ik gelukkig NOOIT gedaan heb en nooit zal doen. Misselijkmakend vind ik het namelijk.

Tekortkomingen heb ik ook, vele zelfs! Zoals ook jij die zult hebben en iedereen. dat is ook niet erg. maar jezelf verheffen is geen tekortkoming...dat is gewoon zielig!
nee, jij vindt het misplaatst en jij vindt dat ze zich verheffen boven anderen en jij verheft je nu tegenover hem door je denigrerende uitlatingen. Je doet precies hetzelfde
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:58:35 #140
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_71498454
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:55 schreef Misan het volgende:

[..]

nee, jij vindt het misplaatst en jij vindt dat ze zich verheffen boven anderen en jij verheft je nu tegenover hem door je denigrerende uitlatingen. Je doet precies hetzelfde

En ja...dan doe ik inderdaad denigrerend, omdat ze zelf zo ook met anderen omgaan. Aanpakken met eigen middelen noemen we dat.
Voor mij is dit topic passe. Ik besteed mn tijd niet langer aan dat nederige volkje
pi_71498507
nou nou nou zeg... houden we het een béétje volwassen..

een iemand gaat schelden, de tegenpartij scheldt daardoor ook, en dan grijpt iemand dát weer aan om óók te gaan schelden en zegt tegen nummer 2 dat het zn eigen schuld is omdat hij ook ging schelden... etc. etc. etc.

kan er nou nóóit een eerlijke discussie over een onderwerp als dit zijn??
Ja doei.
pi_71498730
Ach, ik snap wel waarom S.C.Vindicat zo heftig reageert. "Verzuurde spoorknorren" is niet zo aardig, maar vergelijkingen van studentenverenigingen met the people's temple en joden in concentratiekampen vind ik tien keer erger.

Ik vind het zo vreemd dat altijd zo heftig gereageerd wordt op studentenverenigingen.Ik heb er zelf niet bij gezeten, maar alle mensen die ik ken die bij een studentenvereniging zaten hebben er plezier gehad. Het zijn stuk voor stuk ook allemaal leuke mensen trouwens. Als zij het fijn vinden is het toch prima? Al dat gekots en die nare steekjes onder water. Ik snap echt het idee erachter niet.
pi_71498908
iedereen generaliseert er maar op los..

zeg dan gewoon 'het is mijn ding niet'. Je mag best met wat uitleg komen, maar doordrammen en herhaaldelijk beledigen.. nee.

of zeg gewoon 'dan is het jouw ding niet, mij bevalt het prima', je komt met wat uitleg van de dingen die je mooi vindt, maar blijf niet eindeloos herhalen dat je anders geen echte studententijd, netwerkmogelijkheden of mores leert... tot in den treure..

Dit soort topics zijn, zoals ik eerder al zei, kansloos, omdat TS het toch zelf moet bepalen en ervaren tijdens de Kei-week

De helft hier is voor, de andere helft tegen.. daar schiet hij veel mee op.. hij heeft de cliché's voor, en de cliché's tegen gehoord en ik denk dat zijn waarheid als hij het gaat proberen ergens in het midden zal liggen als hij er zo voor open staat, maar niet meteen al heeft besloten als een corpsbal in hart en nieren dit al vanaf klas 3 weet
Ja doei.
pi_71499040
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:00 schreef motorbloempje het volgende:
nou nou nou zeg... houden we het een béétje volwassen..

een iemand gaat schelden, de tegenpartij scheldt daardoor ook, en dan grijpt iemand dát weer aan om óók te gaan schelden en zegt tegen nummer 2 dat het zn eigen schuld is omdat hij ook ging schelden... etc. etc. etc.

kan er nou nóóit een eerlijke discussie over een onderwerp als dit zijn??
Nah, ik vond eigenlijk dat jij ook niet helemaal eerlijk discussieerde met je
quote:
Wel heel geraffineerd .
pi_71499277
het is niet verkeerd bedoeld!! want dat is wat de mensen hier op fok zeggen dat er gebeurt, of bevestigen als er naar gevraagd wordt.

het is totaal niet 'neerbuigend' bedoeld..

ik kan me er alleen niets bij voorstellen en dat het als 'sneer' wordt beschouwd, mwah, ok, vooruit, dat kan ik begrijpen, maar ik probeerde alleen een rijtje met 'stereotypes' te creëren met allemaal verschillende mensen, van 'spoorknoor' tot 'corpsbal' sorry als het wel zo leek.
Ja doei.
pi_71499322
en idd.. de kampenvergelijkingen waren ook niet helemaal kosjer.. ( )
Ja doei.
pi_71499393
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:17 schreef -Elanor- het volgende:

[..]

Nah, ik vond eigenlijk dat jij ook niet helemaal eerlijk discussieerde met je
[..]

Wel heel geraffineerd .
En dat is weer oneerlijk gequote, want ze zegt tenslotte ook:
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:37 schreef motorbloempje het volgende:

En uiteindelijk blijft ze bij de feiten. Niemand ontkent tenslotte toch dat er bij corpsen / ontgroeningen sprake is van vernederingen, ongelijkheid, dresscode, etc.?
pi_71499886
Ah ok sorry, dan begreep ik het denk ik verkeerd. Ik schreef het omdat ik denk dat corpsballen vernedering en ongelijkheid niet per sé vinden bijdragen aan een goede studententijd, maar het meer als een noodzakelijk kwaad zien om hechte jaargroepen te krijgen. Maar nu ik dit zo schrijf bedenk ik dat je dan zou kunnen zeggen dat het uiteindelijk toch een voorwaarde is en dus bijdraagt. Naja, nevermind .
pi_71500678
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:20 schreef freiss het volgende:

[..]

Noem het kortzichtig, maar het werkt wel.
Dat zeg ik dan ook in m'n post.
pi_71500783
quote:

Benie, 'iem jefatoecha chata'iem, 'al tovee'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')