Je kunt ook in de Sahara overnachten met een groep. Het is zo idioot om vernederingen goed te praten.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:09 schreef pmdomela het volgende:
Het gaat er niet alleen om dat je vernederd wordt voordat je erbij hoort, veel belangrijker is de band die je door het gezamenlijk ondergaan ervan opbouwt met je jaargenoten.
Ik ben me er heel goed van bewust dat dit heel primitief klinkt, maar toch is het zo en werkt het wel. Niet voor niets hebben praktisch alle grote studentenverenigingen een ontgroening.
Mijn gedachte.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, die neiging heb ik ook wel es. In dit geval is het eigenlijk ook vrij primitief; vernederingen toepassen om een groepsverband te kweken. Bij dieren zou dat vrij goed moeten werken, maar ik zou zelf denken dat mensen genoeg ontwikkeld zijn om daar methodes voor te ontwikkelen die voor beide partijen gunstiger uitvallen. De behoefte naar vernederen en vernederingen ondergaan vind ik dan ook vrij primitief.
Bij een barruzie kun je mekaar ook op de bek slaan en toegeven aan je eerste ingevingen. Je kunt ook 10 seconden nadenken en dan bedenken dat met een biertje aan de bar het probleem aardiger kan worden opgelost. 't Is maar net wat voor karakter je hebt.
Gek genoeg zouden veel mensen het niet accepteren in een vriendenkring, maar bij een corps is het opeens wel redelijk geaccepteerd. Ik zou in elk geval andere vrienden opzoeken als ik eerst m'n haar zou moeten laten insmeren met voedsel en er 2 weken tegen me aan geschreeuwd zou worden.
Het is niet 100% vernedering, gedeelten van de ontgroening zijn behoorlijk ludiek en het gaat er natuurlijk ook om dat je de tradities en geschiedenis van een vereniging een beetje leert kennen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:12 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Je kunt ook in de Sahara overnachten met een groep. Het is zo idioot om vernederingen goed te praten.
Toen ik op de middelbare school zat wilde ik lid worden van Minerva, als sinds de vierde klas, omdat ik van een lid van Vindicat had begrepen dat het corps echt tof is. Toen dacht ik ook dat het corps bestond uit serieuze en ambitieuze mensen (en daar houd ik van). Maar toen ik uit diverse bronnen (media, persoonlijke verhalen etc.) begreep dat men eerst vernederd moet worden om tot de club toe gelaten te worden...quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:16 schreef pmdomela het volgende:
[..]
Het is niet 100% vernedering, gedeelten van de ontgroening zijn behoorlijk ludiek en het gaat er natuurlijk ook om dat je de tradities en geschiedenis van een vereniging een beetje leert kennen.
Maar goed wat de boer niet kent...
Dit is dus het punt wat me persoonlijk niet zo aanstaat.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:23 schreef Verlicht het volgende:
, wanneer men mij al in het begin als gelijkwaardige zuster zou behandelen.
In Groningen volgens mij alleen Albertus en Vindicat. Minder grote maar toch nog aanzienlijke verenigingen als Dizkartes of NSG doen dan weer niet aan ontgroeningen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:09 schreef pmdomela het volgende:
Het gaat er niet alleen om dat je vernederd wordt voordat je erbij hoort, veel belangrijker is de band die je door het gezamenlijk ondergaan ervan opbouwt met je jaargenoten.
Ik ben me er heel goed van bewust dat dit heel primitief klinkt, maar toch is het zo en werkt het wel. Niet voor niets hebben praktisch alle grote studentenverenigingen een ontgroening.
Je hoeft een corps niet van binnen tot buiten te kennen om te concluderen dat je persoonlijk tegen vernederingen bent. Da's flauwekul, lijkt me.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:16 schreef pmdomela het volgende:
[..]
Het is niet 100% vernedering, gedeelten van de ontgroening zijn behoorlijk ludiek en het gaat er natuurlijk ook om dat je de tradities en geschiedenis van een vereniging een beetje leert kennen.
Maar goed wat de boer niet kent...
Lekker zwart wit weer.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:09 schreef pmdomela het volgende:
Dat gezegd is het heus niet zo dat je meteen een lul bent als je niet lid bent, maar voor iemand die niemand kent in een nieuwe grote stad is het wel de beste manier om een sociaal netwerk op te bouwen. Tenzij je liever een spoorstudent blijft die braaf elke ochtend om 9u fris in de collegebank zit en daarna weer de trein naar papa en mama neemt.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:51 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ik denk dat de mensen in '40-'45 in de concentratiekampen ook een hele sterke band opbouwden, met de Duitsers als gemeenschappelijke vijand...
Om maar in het zwart wit verhaal te blijven.
Dat dusquote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:51 schreef UltraR het volgende:
[..]
Lekker zwart wit weer.
Alsof er geen andere manieren bestaan om mensen te leren kennen en vrienden te maken. Wat denk je van na een college: "hé jongens, zin om iets leuks te gaan doen?"
De gedachte dat vernederingen vereist zijn om een sociaal netwerk op te bouwen. Wát een bullshit.
Paar jaar geleden startte ik met een bestuurskunde studie. Eerst de introductieweek van Rotterdam en vervolgens een introductie-weekend van de studievereniging.
Ik leerde in een week tijd tientallen nieuwe mensen kennen waarvan ik met een aantal een vriendschapsband heb opgebouwd. Kwamen geen vernederingen aan te pas.
Tja, de band zal vast sterker zijn na een ontgroening.... Ik denk dat de mensen in '40-'45 in de concentratiekampen ook een hele sterke band opbouwden, met de Duitsers als gemeenschappelijke vijand...
Om maar in het zwart wit verhaal te blijven.
Leg mij eens uit. Waarom heeft de toekomstige elite vernedering nodig om een groepsgevoel te kunnen ontwikkelen?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:11 schreef bioloogje het volgende:
Als ik het zo hoor, van de verenigingen in de grote steden denk ik wel dat het daar af en toe echt te ver gaat. Puur omdat ze je lichamelijk echt afmatten, met te weinig slaap en opdrachten als een paar uur op je knieën zitten.
De ontgroening die ik heb gehad viel echt reuze mee, en ik denk dat de verenigingen daar eens allemaal naar toe zouden moeten werken. Het was niet mijn leukste week, maar het hele programma was goedgekeurd door de studentenarts. We kregen voldoende slaap iets van 7 a 8 uur per nacht. Mijn horloge was afgepakt dus je kon de tijd niet precies bijhouden. We moesten werken. (beetje schilderen) en dan kwam de Introcommissie (IC) 2 keer per dag langs, om even moeilijk te doen.
Dit was gebonden aan strenge regels. Zo ben ik niet uitgescholden, ze hadden een naam voor de eerstejaars en dat is het enige dat ze zeiden. Ze dreigden alleen met "Als je dat niet doet dan ben je zuur". Wat dat zuur was zeiden ze niet, en er kwam meestal een beetje een ludieke straf. bijv. liedje zingen. Ze hielden er ook rekening mee als je lichamelijk wat dingen niet kon. (zo kon ik geen kikkersprongen doen omdat ik een blessure had). Mijn ouders hadden trouwens ook nog een brief gehad van de vereniging met uitleg over de ontgroening, zo waren die ook wat gerustgesteld.
Op deze manier had je nog wel het gevoel van een ontgroening en creëer je wel een groepsgevoel maar je bent niet zwaar vernederd. Er zijn dan ook geen mensen mee gestopt die week. (2 dreigen er wel mee, maar die zijn gerustgesteld). Zo kun je de traditie in stand houden zonder teveel gezeik.
Als je niet tegen een stootje kan dan kom je er niet, is het kweken van een stuk mentaliteit ook. Het samen door die tijd heen komen, elkaar helpen waar nodig en geholpen worden waar nodig schept niet zo'n hechte band als het allemaal niet veel indruk zou maken. Mijn jaargenoten spreek ik na drie jaar nog praktisch elke maand ondanks dat we lang niet allemaal meer bij elkaar in de buurt wonen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:17 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Leg mij eens uit. Waarom heeft de toekomstige elite vernedering nodig om een groepsgevoel te kunnen ontwikkelen?
de fase van eerste kennismaking is dan vaak al voorbijquote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:21 schreef motorbloempje het volgende:
je zegt dat het niet de leukste week was...
nou.. dan zou ik al afhaken
een kennismaking hoort LEUK, gezellig enzo te zijn..
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:30 schreef motorbloempje het volgende:
alsof je elkaar na een introweek allemaal kent
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 15:51 schreef UltraR het volgende:
Tja, de band zal vast sterker zijn na een ontgroening.... Ik denk dat de mensen in '40-'45 in de concentratiekampen ook een hele sterke band opbouwden, met de Duitsers als gemeenschappelijke vijand...
First to set things clear: Ik zit niet bij het corps, heb er nooit bij gezeten en zal er ook nooit bijzitten.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:17 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Leg mij eens uit. Waarom heeft de toekomstige elite vernedering nodig om een groepsgevoel te kunnen ontwikkelen?
quote:Op maandag 27 juli 2009 20:04 schreef ggz het volgende:
Hallo beste mensen,
komend jaar ga ik studeren in groningen. Om het maximale uit mijn studentenleven te halen lijkt het me leuk om lid te worden bij een studentenvereniging. Ik ken eigenlijk niemand die al lid is, en heb er dus eigenlijk niet zo'n goed beeld bij. Ik ga over 2 week wel kei-week lopen, maar heb een beetje het gevoel daar voornamelijk mensen die OF pro-vereniging zijn of anti, zoals zoveel mensen.
Ik heb wat oudere berichten gelezen op dit forum, deze zijn echter al wat gedateerd dus ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die me wat meer kunnen vertellen. Ik merk dat veel mensen bevooroordeeld zijn; kakkers, ballen etc. Toch zijn deze berichten vaak gebaseerd op onwetendheid, ze zijn er zelf geen lid enzo. Ik vind het moeilijk er een beeld van te krijgen dus vandaar deze post!
Da's toch niet zo gek? Bij verenigingen maak je nou eenmaal vaak makkelijk contact.quote:
dat is wel waarquote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's toch niet zo gek? Bij verenigingen maak je nou eenmaal vaak makkelijk contact.
Klopt,quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:42 schreef motorbloempje het volgende:
dat zeg ik, exact hetzelfde
dat je dus geen echte kennismakingsweek met je studentenvereniging hebt VOORDAT je ontgroend wordten dat je ontgroening dus de kennismaking is met je verenigingsgenoten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |