abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71438688
Laat ik bij voorbaat zeggen dat ik niet objectief kan zijn.
Überhaupt is het vrij zinloos het hier te vragen; simpelweg te veel mensen die hun best doen om corpora een slechte naam te bezorgen.
Een goed beeld van een corps zul je nooit krijgen, je kunt nog zo veel mensen spreken, nog zo veel boeken er over lezen; het helpt niet. Pas als je lid bent zul je het meemaken.
Over de 'ontgroening' (ik spreek liever van kennismakingstijd) kan ik kort zijn: niet aangenaam. Survival of the fittest zul je nu zelf meemaken, uren tellen, tanden op elkaar en knokken. Elk uur is er één. Elke dag weer iets dichterbij het eind, elke dag weer meer verlangen naar het eeuwige geluk.
Na afloop een groot feest, IEDEREEN die je feliciteert (ook die gasten die je de week ervoor voor alles en niets hebben uitgemaakt en uitgescholden). Dan zie je dat het geen klootzakken zijn, dan zie je dat je opeens deel uitmaakt van een nieuwe familie.
Zie de trots bijvoorbeeld van die sjaarsen in dit filmpje, dat is echt!:

Hopelijk tot zeer snel, en trek geen conclusies op basis van wat gasten je hier wijs proberen te maken. Onthoud immers:
Quod licet Iovi non licet bovi
pi_71439129
probeer het gewoon TS
wij hebben een doop- en ontgroeningsweek en ik heb ze ook overleefd
pi_71439166
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:33 schreef _LotT het volgende:
probeer het gewoon TS
wij hebben een doop- en ontgroeningsweek en ik heb ze ook overleefd
In België werkt het anders. Daar is het allemaal één klaarblijkelijk. Hier heb je keus.
pi_71439411
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:34 schreef OldJeller het volgende:

[..]

In België werkt het anders. Daar is het allemaal één klaarblijkelijk. Hier heb je keus.
allemaal één?
wij hebben (ook?) voor elke richting een andere studentenvereniging
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:02:21 #55
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_71439946
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:44 schreef _LotT het volgende:

[..]

allemaal één?
wij hebben (ook?) voor elke richting een andere studentenvereniging
Ik ken het systeem in belgie niet, maar bedoel je elke studie een eigen vereniging met ontgroening etc. ?
pi_71440034
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 18:49 schreef Misan het volgende:

[..]

TS wil weten hoe het is. Mensen die nooit bij een dergelijke vereniging gezeten hebben hebben alleen een negatief spookbeeld, vandaar.
Dat valt wel mee. Ik heb absoluut geen aversie tegen verenigingen, integendeel. Vind het zelfs van absolute toegevoegde waarde in een échte studentenstad als Groningen. Had alleen destijds zelf niet de behoefte om lid te worden.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  donderdag 30 juli 2009 @ 18:13:38 #57
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71465263
Is er misschien een lid die kan bevestigen dat het essentieel is de juiste mensen etc. te kennen om het er leuk te hebben? M.a.w. wordt er daadwerkelijk 'op je neer gekeken' als je niet bij de juiste club etc. zit? Misschien ook leuk om te omschrijven hoe een typische avond (jc avond?) eruit ziet op de kroeg.. Iets wat ik niet zal zijn tijdens de keiweek het ik zo het gevoel!

Dank voor alle reacties overigens!
pi_71466423
ik ben een groot tegenstander van al dat soort corporale verenigingen met onmenselijke ontgroeningen, vernedering en 'regeltjes', zonder er ook maar een keer van deelgemaakt te hebben, op het kennismaken met Minerva in leiden na tijdens de El Cid.

Het gros van de mensen die het je afraden, zal dan ook van mijn 'type' zijn.

De mensen die het je aanraden, zijn er blijkbaar weg van en hebben die mentaliteit (en in mijn ogen het gebrek eraan eigenlijk meer ) wel en zullen je de succesverhalen vertellen en je zeggen dat je het zeker moet doen.

Welkom op Fok!

Bij zo'n keuze, corporaal of niet, zul je het echt zelf moeten beslissen, dat kunnen anderen niet voor je doen.
Als je niemand kent is 't moeilijk om een keer echt mee te kunnen kijken denk ik zo, dus zul je de gok moeten nemen. Geloof het of niet, er is altijd een weg terug

Maargoed
Ja doei.
pi_71466745
Een studentenvereniging is absoluut niet noodzakelijk om het maximale uit je studententijd te halen. Als je gewoon een normaal persoon bent leer je echt wel genoeg vrienden kennen. Toch is er ook niks met studentenverenigingen, het is natuurlijk ook erg gezellig met je jaargroep en er zijn veel mooie feesten.

Zelf ben ik er niet bij gegaan omdat ik niet echt zin heb in vaste en verplichte avonden(elk maandag met jaargroep bijvoorbeeld) en ik heb al genoeg te doen de meeste avonden.

Mijn advies is om er dit jaar niet bij te gaan en volgend jaar pas te beslissen. Door de ontgroeningen mis je (delen van) de intro van je eigen opleiding(je bent sowieso kapot) en dat is natuurlijk erg zonde. Bovendien moet je natuurlijk de eerste maanden even wennen aan op kamers wonen, je opleiding etc en kan je na een jaar een beter beeld vormen van de studentenvereniging en of je er nog behoefte aan hebt.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_71466937
Ga vooral ook bij andere verenigingen dan het corps kijken! Ik weet niet precies hoe het verenigingsleven in Groningen in elkaar zit, staat toch vooral bekend als studentenstad waar je het ook heel leuk kunt hebben zonder lid te zijn, maar in Delft iig zijn er naast het de zusterverenigingen van Vindicat en Albertus ook nog kleinere (400-800 leden) verenigingen die ook jaarclubs, verticalen (huizen blijkbaar in Groningen), disputen etc. hebben. Met tradities en mores, zonder de individuele vernedering tijdens de ontgroening. Roeiverenigingen (een ontzettende studentensport) hebben dat eveneens.
Er zit echt nog een heel verschil tussen pro-vereniging en pro-corps.... Zeker ook in de ontgroeningen! Het klopt dat alles wat daar gebeurt een doel heeft. Er komen op zo'n kamp honderden jongeren bij elkaar, die allemaal met een ander verhaal gelubt zijn, allemaal andere verwachtingen hebben en meestal niemand kennen. Die moeten allemaal hun weg en plekje gaan vinden binnen dezelfde vereniging, waarvoor het essentiëel is dat ze weten wat daar kan, weten waarvoor ze het doen, hun jaargang en zichzelf gaaf gaan vinden en de tradities, (waarvoor ze deels gekomen zijn!!) leren begrijpen en waarderen. Dat kan niet zonder een strakke organisatie, daarmee dus met een beetje streng zijn, en het blijkt toch altijd weer uit elk experiment dat een groep sneller een groep wordt als ze samen een gemeenschappelijke vijand hebben in zo'n kampcommissie.

Er zit alleen een enorm groot verschil tussen de groep laten opdraaien voor vervelend zijn van individuen, waarna iedereen dat wel uit zijn hoofd laat, en ze als groep dingen laten doorgaan (waarmee dus alleen de groepsbinding en -gaaf vinden een zetje krijgen); en wat er bij corporale kampen gebeurt, waar deel van de ontgroening 'survival of the fittest' (er móeten mensen afvallen) is en 'mondig worden' (individuele vernedering, waarna je als dat over is jezelf ontzettend tof zou moeten gaan vinden).
Bedenk voor jezelf dus goed wat je wilt, een leuke gezellige vereniging waar je lekker avonden kunt borrelen, activiteiten kunt doen en je dispuutliedjes kunt brullen, of dat je echt vindt dat Vindicat/Albertus zoveel meerwaarde hebben dat je jezelf aan dat soort praktijken wilt onderwerpen.

In die KEIweek zal, zoals hierboven al staat, iedereen je binnen te proberen te lubben, precies inhaken op wat jij zegt dat je zoekt en je vertellen dat dat alleen daar kan. Als nieuwe student kun je dus het best zoveel mogelijk vragen stellen, echt doorvragen daarin, naar eigen ervaringen en hoe het er na de ontgroening uitziet, in plaats van hen vragen aan jou te laten stellen over wat je zoekt. Houd het zoveel mogelijk objectief, en let voor jezelf goed op de sfeer.

Geniet van de week en succes met je keuze!
[quote]Op zondag 16 augustus 2009 01:12 schreef remlof het volgende:
Ik ben nog uit de tijd van de barre winters en de tolerantie [/quote]
pi_71468205
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:13 schreef Misan het volgende:

[..]

Het gaat niet om de vernederingen, wat ik lees gaat om doorzettingsvermogen en broederschap met je jaargenoten. Een stootje kunnen hebben, niet snel opgeven, je meerderen erkennen en elkaar helpen waar mogelijk. Nagenoeg alles tijdens een ontgroening heeft een doel.
Kan best zijn dat het daar om gaat. Neemt niet weg dat het vernederingen zijn.
Ik weiger me zo onderdanig op te stellen tegenover een stelletje idioten, door jou "meerderen"genoemd, die dit soort belachelijke dingen met mensen doen. Ik zou niet alleen nooit meedoen met een ontgroening als deelnemer, maar ook niet als "leidinggevende".
Serieus, ik heb echt 0,0 respect voor dat soort mensen. En eigenlijk ook voor degenen die dit maar willoos over zich heen laten komen. En ik verbaas me er al jaren over dat ontgroeningen nog steeds toegestaan zijn door de overheid en universiteiten.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  donderdag 30 juli 2009 @ 19:58:55 #62
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71468424
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 18:13 schreef ggz het volgende:
Is er misschien een lid die kan bevestigen dat het essentieel is de juiste mensen etc. te kennen om het er leuk te hebben? M.a.w. wordt er daadwerkelijk 'op je neer gekeken' als je niet bij de juiste club etc. zit? ...
Heeft wel invloed.
De dwarsliggende roodharige feut is de lul. En als je halve familie al lid is, is zelfs de zwakzinnigste roodharige idioot welkom.
Het is verre van democratisch, maar wel leuk. Als je er doorheen leert prikken en een paar geschikte gasten tegenkomt waarmee je aan de bar kan hangen/event. iets nuttigs kunt doen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 30 juli 2009 @ 21:59:32 #63
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71472536
Hoe werkt dat eigenlijk binnen zo'n corps, ga je enkel met mensen uit je jaarclub of dispuut om (of is dat misschien hetzelfde, ik ben corpsleek) of is het ook wel een beetje iedereen met iedereen?

Overigens absoluut niets voor mij, ik zoek een leuke sportvereniging en kies mijn eigen borrelaars wel uit. Maar zoals mijn wijze leraar uit Groningen altijd zei: "wel et dut, mot et wait'n".
Oh really?
pi_71473721
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 21:59 schreef Matthijs- het volgende:
Hoe werkt dat eigenlijk binnen zo'n corps, ga je enkel met mensen uit je jaarclub of dispuut om (of is dat misschien hetzelfde, ik ben corpsleek) of is het ook wel een beetje iedereen met iedereen?

Overigens absoluut niets voor mij, ik zoek een leuke sportvereniging en kies mijn eigen borrelaars wel uit. Maar zoals mijn wijze leraar uit Groningen altijd zei: "wel et dut, mot et wait'n".
Dit dus...

Wel wil ik er even bij toevoegen dat me het zeer handig lijkt om bij studievereniging te gaan, al is het maar alleen vanwege de tentamenbundels
pi_71483902
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:02 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Ik ken het systeem in belgie niet, maar bedoel je elke studie een eigen vereniging met ontgroening etc. ?
idd
elke studierichting heeft een eigen studentenvereniging met eigen doop en eigen ontgroening
  vrijdag 31 juli 2009 @ 11:20:39 #66
163216 bioloogje
pi_71484600
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 10:55 schreef _LotT het volgende:

[..]

idd
elke studierichting heeft een eigen studentenvereniging met eigen doop en eigen ontgroening
Aha, dan is het in Nederland toch anders. Hier heeft elke studie een eigen studievereniging, zonder ontgroening. (doop ken ik niet eens ) Deze verenigingen zijn echt op studie gericht, met borrels, excursies, gastcolleges etc. (ook wel feestjes hoor)

Daarnaast hebben we studentenverenigingen dit zijn meer gezelligheidsverenigingen waarvan elke student lid kan worden. Het maakt niet uit welke studie. Dit zijn de verenigingen met ontgroeningen, regeltjes etc. Deze verenigingen staan ook los van de universiteiten (ze krijgen waarschijnlijk wel subsidie ervan maar dat is het wel.) Deze verenigingen zijn dus eigenlijk alleen gericht op het hebben van een leuke studententijd, met veel bier, uitjes en grote feesten.

Lid worden is aan beide totaal vrijwillig, maar studievereniging wordt eigenlijk iedereen wel lid van omdat het vaak geen drol kost, en je bijv. korting krijgt op studieboeken. (bij mij was het 9 euro per jaar, en 10% korting op je studieboeken. na 2 boeken had ik het lidmaatschap er al uit dus)
pi_71485535
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 11:20 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Aha, dan is het in Nederland toch anders. Hier heeft elke studie een eigen studievereniging, zonder ontgroening. (doop ken ik niet eens ) Deze verenigingen zijn echt op studie gericht, met borrels, excursies, gastcolleges etc. (ook wel feestjes hoor)

Daarnaast hebben we studentenverenigingen dit zijn meer gezelligheidsverenigingen waarvan elke student lid kan worden. Het maakt niet uit welke studie. Dit zijn de verenigingen met ontgroeningen, regeltjes etc. Deze verenigingen staan ook los van de universiteiten (ze krijgen waarschijnlijk wel subsidie ervan maar dat is het wel.) Deze verenigingen zijn dus eigenlijk alleen gericht op het hebben van een leuke studententijd, met veel bier, uitjes en grote feesten.

Lid worden is aan beide totaal vrijwillig, maar studievereniging wordt eigenlijk iedereen wel lid van omdat het vaak geen drol kost, en je bijv. korting krijgt op studieboeken. (bij mij was het 9 euro per jaar, en 10% korting op je studieboeken. na 2 boeken had ik het lidmaatschap er al uit dus)
Wij hebben dus een cominatie van de 2
Elke studentenvereniging heeft de regeltjes met ongtroening doop enz maar je kan kiezen wat soort lid je wordt.
Je kan gewoon passief lid zijn en dus wel meedoen aan excursies, boekenverkoop, ...
Of je kan actief lid zijn en je buiten de studiegerichte activiteiten ook laten dopen en ontgroenen
actieve leden zijn de enige die mee mogen doen met een cantus, passieve leden mogen wel meekomen naar gewone feestjes
het is gewoon iets extra, traditioneel

De meeste studentenverenigingen zijn gekoppeld aan een richting (er zijn er ook die gelinkt zijn aan de stad van herkomst) maar dat wil niet zeggen dat alleen mensen uit die richting zich daar mogen laten dopen.
Wij hebben ook mensen uit andere richtingen gewoon omdat die het bij ons leuker vonden

En dopen gebeurt in het begin van het jaar, ontgroenen op het einde van het jaar.
Eens je gedoopt bent heb je een jaar de tijd om te 'bewijzen' dat je een goede schacht bent en als je dit bent dan word je ontgroend om het einde van het jaar.
(Ik denk dat onze doop veel weg heeft van jullie ontgroening als ik de verhalen hoor )
pi_71486700
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:17 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Laat ik bij voorbaat zeggen dat ik niet objectief kan zijn.
Überhaupt is het vrij zinloos het hier te vragen; simpelweg te veel mensen die hun best doen om corpora een slechte naam te bezorgen.
Een goed beeld van een corps zul je nooit krijgen, je kunt nog zo veel mensen spreken, nog zo veel boeken er over lezen; het helpt niet. Pas als je lid bent zul je het meemaken.
Over de 'ontgroening' (ik spreek liever van kennismakingstijd) kan ik kort zijn: niet aangenaam. Survival of the fittest zul je nu zelf meemaken, uren tellen, tanden op elkaar en knokken. Elk uur is er één. Elke dag weer iets dichterbij het eind, elke dag weer meer verlangen naar het eeuwige geluk.
Na afloop een groot feest, IEDEREEN die je feliciteert (ook die gasten die je de week ervoor voor alles en niets hebben uitgemaakt en uitgescholden). Dan zie je dat het geen klootzakken zijn, dan zie je dat je opeens deel uitmaakt van een nieuwe familie.
Zoiet als bij de People's Temple sekte bedoel je, en dan collectief zelfmoord plegen

pi_71488313
Ga overal kijken, sta open voor alles.

Ik ben zelf ook lid van een vereniging in Amsterdam (niet corps) met ontgroening en het valt allemaal heus wel mee, het schept in elk geval wel een band.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 13:54:53 #70
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71489011
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 13:33 schreef pmdomela het volgende:
Ga overal kijken, sta open voor alles.

Ik ben zelf ook lid van een vereniging in Amsterdam (niet corps) met ontgroening en het valt allemaal heus wel mee, het schept in elk geval wel een band.
Ja, het is dan ook geen corps.
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
pi_71489074
hangt ook maar net af in welke stad of in welk land je studeert. Niet overal zijn ze even happig op 'frat-boys', hier in de UK iig een stuk minder dan in NL denk ik.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 14:05:55 #72
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71489389
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 13:56 schreef sitting_elfling het volgende:
hangt ook maar net af in welke stad of in welk land je studeert. Niet overal zijn ze even happig op 'frat-boys', hier in de UK iig een stuk minder dan in NL denk ik.
Het is al eerder in dit topic gezegd. Vrijwel 80% van de mensen die niet lid is (geweest) van een corps met vernederingen vindt corpsleden vreemd (vrijwillig vernederingen ondergaan om tot een club toegelaten te worden is gewoon absurd). Het is zo primitief.
pi_71489664
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 14:05 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Het is al eerder in dit topic gezegd. Vrijwel 80% van de mensen die niet lid is (geweest) van een corps met vernederingen vindt corpsleden vreemd (vrijwillig vernederingen ondergaan om tot een club toegelaten te worden is gewoon absurd). Het is zo primitief.
Mwah, primitief. Het is een set gewoontes die je in het dagelijkse, moderne leven verder niet zo veel om je heen ziet en daardoor nogal vreemd lijkt (bijvoorbeeld vernederingen te moeten ondergaan alvorens geaccepteerd te worden). Om eenzelfde reden wordt door veel mensen daarom de sha'ria als primitief gezien, terwijl de mensen die die wet strikt naleven dat waarschijnlijk ook belachelijk vinden; voor hun werkt het immers prima en ze voelen zich er goed bij.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 14:19:08 #74
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71489785
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 14:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mwah, primitief. Het is een set gewoontes die je in het dagelijkse, moderne leven verder niet zo veel om je heen ziet en daardoor nogal vreemd lijkt (bijvoorbeeld vernederingen te moeten ondergaan alvorens geaccepteerd te worden). Om eenzelfde reden wordt door veel mensen daarom de sha'ria als primitief gezien, terwijl de mensen die die wet strikt naleven dat waarschijnlijk ook belachelijk vinden; voor hun werkt het immers prima en ze voelen zich er goed bij.
Ja, maar ik ben geen (sub)cultuurrelativist, en bestempel het graag als 'achterlijk/onbeschaafd'.
pi_71491001
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 14:19 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Ja, maar ik ben geen (sub)cultuurrelativist, en bestempel het graag als 'achterlijk/onbeschaafd'.
Ja, die neiging heb ik ook wel es. In dit geval is het eigenlijk ook vrij primitief; vernederingen toepassen om een groepsverband te kweken. Bij dieren zou dat vrij goed moeten werken, maar ik zou zelf denken dat mensen genoeg ontwikkeld zijn om daar methodes voor te ontwikkelen die voor beide partijen gunstiger uitvallen. De behoefte naar vernederen en vernederingen ondergaan vind ik dan ook vrij primitief.

Bij een barruzie kun je mekaar ook op de bek slaan en toegeven aan je eerste ingevingen. Je kunt ook 10 seconden nadenken en dan bedenken dat met een biertje aan de bar het probleem aardiger kan worden opgelost. 't Is maar net wat voor karakter je hebt.

Gek genoeg zouden veel mensen het niet accepteren in een vriendenkring, maar bij een corps is het opeens wel redelijk geaccepteerd. Ik zou in elk geval andere vrienden opzoeken als ik eerst m'n haar zou moeten laten insmeren met voedsel en er 2 weken tegen me aan geschreeuwd zou worden.
pi_71491280
Het gaat er niet alleen om dat je vernederd wordt voordat je erbij hoort, veel belangrijker is de band die je door het gezamenlijk ondergaan ervan opbouwt met je jaargenoten.

Ik ben me er heel goed van bewust dat dit heel primitief klinkt, maar toch is het zo en werkt het wel. Niet voor niets hebben praktisch alle grote studentenverenigingen een ontgroening.

Dat gezegd is het heus niet zo dat je meteen een lul bent als je niet lid bent, maar voor iemand die niemand kent in een nieuwe grote stad is het wel de beste manier om een sociaal netwerk op te bouwen. Tenzij je liever een spoorstudent blijft die braaf elke ochtend om 9u fris in de collegebank zit en daarna weer de trein naar papa en mama neemt.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:12:08 #77
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71491341
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:09 schreef pmdomela het volgende:
Het gaat er niet alleen om dat je vernederd wordt voordat je erbij hoort, veel belangrijker is de band die je door het gezamenlijk ondergaan ervan opbouwt met je jaargenoten.

Ik ben me er heel goed van bewust dat dit heel primitief klinkt, maar toch is het zo en werkt het wel. Niet voor niets hebben praktisch alle grote studentenverenigingen een ontgroening.
Je kunt ook in de Sahara overnachten met een groep. Het is zo idioot om vernederingen goed te praten.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:12:33 #78
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71491355
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 14:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, die neiging heb ik ook wel es. In dit geval is het eigenlijk ook vrij primitief; vernederingen toepassen om een groepsverband te kweken. Bij dieren zou dat vrij goed moeten werken, maar ik zou zelf denken dat mensen genoeg ontwikkeld zijn om daar methodes voor te ontwikkelen die voor beide partijen gunstiger uitvallen. De behoefte naar vernederen en vernederingen ondergaan vind ik dan ook vrij primitief.

Bij een barruzie kun je mekaar ook op de bek slaan en toegeven aan je eerste ingevingen. Je kunt ook 10 seconden nadenken en dan bedenken dat met een biertje aan de bar het probleem aardiger kan worden opgelost. 't Is maar net wat voor karakter je hebt.

Gek genoeg zouden veel mensen het niet accepteren in een vriendenkring, maar bij een corps is het opeens wel redelijk geaccepteerd. Ik zou in elk geval andere vrienden opzoeken als ik eerst m'n haar zou moeten laten insmeren met voedsel en er 2 weken tegen me aan geschreeuwd zou worden.
Mijn gedachte.
pi_71491480
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:12 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Je kunt ook in de Sahara overnachten met een groep. Het is zo idioot om vernederingen goed te praten.
Het is niet 100% vernedering, gedeelten van de ontgroening zijn behoorlijk ludiek en het gaat er natuurlijk ook om dat je de tradities en geschiedenis van een vereniging een beetje leert kennen.

Maar goed wat de boer niet kent...
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:23:38 #80
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71491675
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:16 schreef pmdomela het volgende:

[..]

Het is niet 100% vernedering, gedeelten van de ontgroening zijn behoorlijk ludiek en het gaat er natuurlijk ook om dat je de tradities en geschiedenis van een vereniging een beetje leert kennen.

Toen ik op de middelbare school zat wilde ik lid worden van Minerva, als sinds de vierde klas, omdat ik van een lid van Vindicat had begrepen dat het corps echt tof is. Toen dacht ik ook dat het corps bestond uit serieuze en ambitieuze mensen (en daar houd ik van). Maar toen ik uit diverse bronnen (media, persoonlijke verhalen etc.) begreep dat men eerst vernederd moet worden om tot de club toe gelaten te worden... Tering, wat kansloos. Het staat haaks op mijn liberale normen en waarden (broederschap & gelijkwaardigheid). Ik zou het corps zeer aantrekkelijk vinden, wanneer men mij al in het begin als gelijkwaardige zuster zou behandelen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Verlicht op 31-07-2009 15:29:37 ]
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:44:35 #81
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71492215
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:23 schreef Verlicht het volgende:
, wanneer men mij al in het begin als gelijkwaardige zuster zou behandelen.
Dit is dus het punt wat me persoonlijk niet zo aanstaat.
Oh really?
pi_71492316
quote:

In Groningen volgens mij alleen Albertus en Vindicat. Minder grote maar toch nog aanzienlijke verenigingen als Dizkartes of NSG doen dan weer niet aan ontgroeningen.

Ik erken ook wel dat het een groepsverband kweekt, dat al vast ook volgen uit psychische rapporten. Er zijn ook mensen die zich omhoog werken in een bedrijf met ellebogenwerk en lam gedrag. Maar dan kijk je er puur pragmatisch naar, en niet ethisch.

Ik blijf het een eigenaardig verschijnsel vinden
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:16 schreef pmdomela het volgende:

[..]

Je hoeft een corps niet van binnen tot buiten te kennen om te concluderen dat je persoonlijk tegen vernederingen bent. Da's flauwekul, lijkt me.
pi_71492413
quote:

Dat gezegd is het heus niet zo dat je meteen een lul bent als je niet lid bent, maar voor iemand die niemand kent in een nieuwe grote stad is het wel de beste manier om een sociaal netwerk op te bouwen. Tenzij je liever een spoorstudent blijft die braaf elke ochtend om 9u fris in de collegebank zit en daarna weer de trein naar papa en mama neemt.
Lekker zwart wit weer.
Alsof er geen andere manieren bestaan om mensen te leren kennen en vrienden te maken. Wat denk je van na een college: "hé jongens, zin om iets leuks te gaan doen?"
De gedachte dat vernederingen vereist zijn om een sociaal netwerk op te bouwen. Wát een bullshit.

Paar jaar geleden startte ik met een bestuurskunde studie. Eerst de introductieweek van Rotterdam en vervolgens een introductie-weekend van de studievereniging.
Ik leerde in een week tijd tientallen nieuwe mensen kennen waarvan ik met een aantal een vriendschapsband heb opgebouwd. Kwamen geen vernederingen aan te pas.
Tja, de band zal vast sterker zijn na een ontgroening.... Ik denk dat de mensen in '40-'45 in de concentratiekampen ook een hele sterke band opbouwden, met de Duitsers als gemeenschappelijke vijand...
Om maar in het zwart wit verhaal te blijven.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 15:53:09 #84
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71492476
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 15:51 schreef UltraR het volgende:

[..]

Ik denk dat de mensen in '40-'45 in de concentratiekampen ook een hele sterke band opbouwden, met de Duitsers als gemeenschappelijke vijand...
Briljant bedacht.
pi_71492525
quote:

[..]

Lekker zwart wit weer.
Alsof er geen andere manieren bestaan om mensen te leren kennen en vrienden te maken. Wat denk je van na een college: "hé jongens, zin om iets leuks te gaan doen?"
De gedachte dat vernederingen vereist zijn om een sociaal netwerk op te bouwen. Wát een bullshit.

Paar jaar geleden startte ik met een bestuurskunde studie. Eerst de introductieweek van Rotterdam en vervolgens een introductie-weekend van de studievereniging.
Ik leerde in een week tijd tientallen nieuwe mensen kennen waarvan ik met een aantal een vriendschapsband heb opgebouwd. Kwamen geen vernederingen aan te pas.
Tja, de band zal vast sterker zijn na een ontgroening.... Ik denk dat de mensen in '40-'45 in de concentratiekampen ook een hele sterke band opbouwden, met de Duitsers als gemeenschappelijke vijand...
Dat dus

'je mag geen vooroordelen hebben over het cooooooooooooooooooooooorps huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu het is goed voor jeeeeeeeeee'

maar dan wel aankomen met het 'feit' dat je als je geen lid bent je per definitie niet woont in de stad waar je studeert en laat staan een sociaal leven hebt..

de vooroordelen naar het corps toe lijken overigens meer te kloppen dan die er nu gedaan werd richting niet -leden
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 16:11:50 #86
163216 bioloogje
pi_71492988
Als ik het zo hoor, van de verenigingen in de grote steden denk ik wel dat het daar af en toe echt te ver gaat. Puur omdat ze je lichamelijk echt afmatten, met te weinig slaap en opdrachten als een paar uur op je knieën zitten.

De ontgroening die ik heb gehad viel echt reuze mee, en ik denk dat de verenigingen daar eens allemaal naar toe zouden moeten werken. Het was niet mijn leukste week, maar het hele programma was goedgekeurd door de studentenarts. We kregen voldoende slaap iets van 7 a 8 uur per nacht. Mijn horloge was afgepakt dus je kon de tijd niet precies bijhouden. We moesten werken. (beetje schilderen) en dan kwam de Introcommissie (IC) 2 keer per dag langs, om even moeilijk te doen.

Dit was gebonden aan strenge regels. Zo ben ik niet uitgescholden, ze hadden een naam voor de eerstejaars en dat is het enige dat ze zeiden. Ze dreigden alleen met "Als je dat niet doet dan ben je zuur". Wat dat zuur was zeiden ze niet, en er kwam meestal een beetje een ludieke straf. bijv. liedje zingen. Ze hielden er ook rekening mee als je lichamelijk wat dingen niet kon. (zo kon ik geen kikkersprongen doen omdat ik een blessure had). Mijn ouders hadden trouwens ook nog een brief gehad van de vereniging met uitleg over de ontgroening, zo waren die ook wat gerustgesteld.

Op deze manier had je nog wel het gevoel van een ontgroening en creëer je wel een groepsgevoel maar je bent niet zwaar vernederd. Er zijn dan ook geen mensen mee gestopt die week. (2 dreigen er wel mee, maar die zijn gerustgesteld). Zo kun je de traditie in stand houden zonder teveel gezeik.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 16:17:45 #87
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71493168
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:11 schreef bioloogje het volgende:
Als ik het zo hoor, van de verenigingen in de grote steden denk ik wel dat het daar af en toe echt te ver gaat. Puur omdat ze je lichamelijk echt afmatten, met te weinig slaap en opdrachten als een paar uur op je knieën zitten.

De ontgroening die ik heb gehad viel echt reuze mee, en ik denk dat de verenigingen daar eens allemaal naar toe zouden moeten werken. Het was niet mijn leukste week, maar het hele programma was goedgekeurd door de studentenarts. We kregen voldoende slaap iets van 7 a 8 uur per nacht. Mijn horloge was afgepakt dus je kon de tijd niet precies bijhouden. We moesten werken. (beetje schilderen) en dan kwam de Introcommissie (IC) 2 keer per dag langs, om even moeilijk te doen.

Dit was gebonden aan strenge regels. Zo ben ik niet uitgescholden, ze hadden een naam voor de eerstejaars en dat is het enige dat ze zeiden. Ze dreigden alleen met "Als je dat niet doet dan ben je zuur". Wat dat zuur was zeiden ze niet, en er kwam meestal een beetje een ludieke straf. bijv. liedje zingen. Ze hielden er ook rekening mee als je lichamelijk wat dingen niet kon. (zo kon ik geen kikkersprongen doen omdat ik een blessure had). Mijn ouders hadden trouwens ook nog een brief gehad van de vereniging met uitleg over de ontgroening, zo waren die ook wat gerustgesteld.

Op deze manier had je nog wel het gevoel van een ontgroening en creëer je wel een groepsgevoel maar je bent niet zwaar vernederd. Er zijn dan ook geen mensen mee gestopt die week. (2 dreigen er wel mee, maar die zijn gerustgesteld). Zo kun je de traditie in stand houden zonder teveel gezeik.
Leg mij eens uit. Waarom heeft de toekomstige elite vernedering nodig om een groepsgevoel te kunnen ontwikkelen?
pi_71493280
je zegt dat het niet de leukste week was...

nou.. dan zou ik al afhaken

een kennismaking hoort LEUK, gezellig enzo te zijn..
Ja doei.
pi_71493494
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:17 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Leg mij eens uit. Waarom heeft de toekomstige elite vernedering nodig om een groepsgevoel te kunnen ontwikkelen?
Als je niet tegen een stootje kan dan kom je er niet, is het kweken van een stuk mentaliteit ook. Het samen door die tijd heen komen, elkaar helpen waar nodig en geholpen worden waar nodig schept niet zo'n hechte band als het allemaal niet veel indruk zou maken. Mijn jaargenoten spreek ik na drie jaar nog praktisch elke maand ondanks dat we lang niet allemaal meer bij elkaar in de buurt wonen.
pi_71493527
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:21 schreef motorbloempje het volgende:
je zegt dat het niet de leukste week was...

nou.. dan zou ik al afhaken

een kennismaking hoort LEUK, gezellig enzo te zijn..
de fase van eerste kennismaking is dan vaak al voorbij

[ Bericht 0% gewijzigd door Misan op 31-07-2009 16:32:01 (edit voor motorbloempje) ]
pi_71493570
alsof je elkaar na een introweek allemaal kent
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 16:31:36 #92
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71493623
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:30 schreef motorbloempje het volgende:
alsof je elkaar na een introweek allemaal kent
quote:

vrijdag 31 juli 2009 @ 16:34:26 #93
163216 bioloogje
pi_71493681
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:17 schreef Verlicht het volgende:

[..]

First to set things clear: Ik zit niet bij het corps, heb er nooit bij gezeten en zal er ook nooit bijzitten.

De vernedering op zich is niet nodig, er zijn andere manieren, om groepsgevoel te kweken. Maar een ontgroening gaat ook helemaal niet om de vernedering. Veel mensen denken dat de ontgroening alleen een week is waarin je vernederd wordt door een stel klootzakken met een klein pikkie die zich even machtig mogen voelen door anderen klein te maken. en er zijn altijd wel een paar van die klootzakken erbij, maar die worden door de rest van de leden keihard op hun plaats gezet. Omdat die niet de manier en bedoeling is van een ontgroening.

Daarnaast heeft een vereniging (niet alleen de corpsen maar elke vereniging) ooit besloten dat ze de ontgroening in zijn oude vorm gaan gebruiken. (vroeger was het echt veel erger met kaalscheren etc.) Vervolgens passen ze de ontgroening aan omdat het idd te ver ging, en de eerstejaars te hard vernederd werden. Waardoor de ontgroening zijn doel voorbij schoot.

Maar de verenigingen willen wel hun eigen identiteit en tradities behouden. De ontgroening is een van die tradities, net als de mores, het brassen de jaarclubs/disputen/gezelschappen etc. En het zou volgens mij echt zonde zijn als die traditie echt helemaal verdwijnt. Maar het mag idd wel wat minder dan bij de grote verenigingen volgens mij.
pi_71493706
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:04 schreef ggz het volgende:
Hallo beste mensen,

komend jaar ga ik studeren in groningen. Om het maximale uit mijn studentenleven te halen lijkt het me leuk om lid te worden bij een studentenvereniging. Ik ken eigenlijk niemand die al lid is, en heb er dus eigenlijk niet zo'n goed beeld bij. Ik ga over 2 week wel kei-week lopen, maar heb een beetje het gevoel daar voornamelijk mensen die OF pro-vereniging zijn of anti, zoals zoveel mensen.

Ik heb wat oudere berichten gelezen op dit forum, deze zijn echter al wat gedateerd dus ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die me wat meer kunnen vertellen. Ik merk dat veel mensen bevooroordeeld zijn; kakkers, ballen etc. Toch zijn deze berichten vaak gebaseerd op onwetendheid, ze zijn er zelf geen lid enzo. Ik vind het moeilijk er een beeld van te krijgen dus vandaar deze post!
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_71493731
wat is daar aan?

In een introweek leer je de stad kennen, ga je met je introgroepje langs bij de verenigingen en daarna besluit je al dan niet ergens lid te worden.

in Nijmegen doen we de intro per studie, in Leiden gaat het gemengd, waardoor je de mensen in Nijmegen van je studievereniging wel allemaal kent, maar de mensen van de eventuele studentenverenigingen nauwelijks.

Als je je dan inschrijft voor een studentenvereniging ga je op ontgroeningskamp..

wat ken je elkaar dan? zowel je mede-eerstejaars als de ouderejaars?
Ja doei.
pi_71493759
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:35 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

Da's toch niet zo gek? Bij verenigingen maak je nou eenmaal vaak makkelijk contact.
pi_71493789
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:37 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Da's toch niet zo gek? Bij verenigingen maak je nou eenmaal vaak makkelijk contact.
dat is wel waar
Ja doei.
pi_71493855
motorbloempje, de introductieweken die jij beschrijft worden over het algemeen georganiseerd en geïnitieerd vanuit de opleidingen of studieverenigingen. Niet alle studentenverenigingen hebben een ontgroening als introductieweek, maar sommigen wel. Bij ons was het zo dat de introductieweek meer een kennismaking met de stad was, je zonder problemen lid kon worden bij de studentenvereniging en als je voor een dispuut koos (of andersom) en van weerszijden klikte het, dan ging je met elkaar in zee en onderging je de ontgroening (die overigens geheel alcoholvrij was).
pi_71493890
dat zeg ik, exact hetzelfde

dat je dus geen echte kennismakingsweek met je studentenvereniging hebt VOORDAT je ontgroend wordt en dat je ontgroening dus de kennismaking is met je verenigingsgenoten
Ja doei.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 16:46:26 #100
163216 bioloogje
pi_71493986
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:42 schreef motorbloempje het volgende:
dat zeg ik, exact hetzelfde

dat je dus geen echte kennismakingsweek met je studentenvereniging hebt VOORDAT je ontgroend wordt en dat je ontgroening dus de kennismaking is met je verenigingsgenoten
Klopt,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')