abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71438688
Laat ik bij voorbaat zeggen dat ik niet objectief kan zijn.
Überhaupt is het vrij zinloos het hier te vragen; simpelweg te veel mensen die hun best doen om corpora een slechte naam te bezorgen.
Een goed beeld van een corps zul je nooit krijgen, je kunt nog zo veel mensen spreken, nog zo veel boeken er over lezen; het helpt niet. Pas als je lid bent zul je het meemaken.
Over de 'ontgroening' (ik spreek liever van kennismakingstijd) kan ik kort zijn: niet aangenaam. Survival of the fittest zul je nu zelf meemaken, uren tellen, tanden op elkaar en knokken. Elk uur is er één. Elke dag weer iets dichterbij het eind, elke dag weer meer verlangen naar het eeuwige geluk.
Na afloop een groot feest, IEDEREEN die je feliciteert (ook die gasten die je de week ervoor voor alles en niets hebben uitgemaakt en uitgescholden). Dan zie je dat het geen klootzakken zijn, dan zie je dat je opeens deel uitmaakt van een nieuwe familie.
Zie de trots bijvoorbeeld van die sjaarsen in dit filmpje, dat is echt!:

Hopelijk tot zeer snel, en trek geen conclusies op basis van wat gasten je hier wijs proberen te maken. Onthoud immers:
Quod licet Iovi non licet bovi
pi_71439129
probeer het gewoon TS
wij hebben een doop- en ontgroeningsweek en ik heb ze ook overleefd
pi_71439166
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:33 schreef _LotT het volgende:
probeer het gewoon TS
wij hebben een doop- en ontgroeningsweek en ik heb ze ook overleefd
In België werkt het anders. Daar is het allemaal één klaarblijkelijk. Hier heb je keus.
pi_71439411
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:34 schreef OldJeller het volgende:

[..]

In België werkt het anders. Daar is het allemaal één klaarblijkelijk. Hier heb je keus.
allemaal één?
wij hebben (ook?) voor elke richting een andere studentenvereniging
  woensdag 29 juli 2009 @ 21:02:21 #55
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_71439946
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:44 schreef _LotT het volgende:

[..]

allemaal één?
wij hebben (ook?) voor elke richting een andere studentenvereniging
Ik ken het systeem in belgie niet, maar bedoel je elke studie een eigen vereniging met ontgroening etc. ?
pi_71440034
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 18:49 schreef Misan het volgende:

[..]

TS wil weten hoe het is. Mensen die nooit bij een dergelijke vereniging gezeten hebben hebben alleen een negatief spookbeeld, vandaar.
Dat valt wel mee. Ik heb absoluut geen aversie tegen verenigingen, integendeel. Vind het zelfs van absolute toegevoegde waarde in een échte studentenstad als Groningen. Had alleen destijds zelf niet de behoefte om lid te worden.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  donderdag 30 juli 2009 @ 18:13:38 #57
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71465263
Is er misschien een lid die kan bevestigen dat het essentieel is de juiste mensen etc. te kennen om het er leuk te hebben? M.a.w. wordt er daadwerkelijk 'op je neer gekeken' als je niet bij de juiste club etc. zit? Misschien ook leuk om te omschrijven hoe een typische avond (jc avond?) eruit ziet op de kroeg.. Iets wat ik niet zal zijn tijdens de keiweek het ik zo het gevoel!

Dank voor alle reacties overigens!
pi_71466423
ik ben een groot tegenstander van al dat soort corporale verenigingen met onmenselijke ontgroeningen, vernedering en 'regeltjes', zonder er ook maar een keer van deelgemaakt te hebben, op het kennismaken met Minerva in leiden na tijdens de El Cid.

Het gros van de mensen die het je afraden, zal dan ook van mijn 'type' zijn.

De mensen die het je aanraden, zijn er blijkbaar weg van en hebben die mentaliteit (en in mijn ogen het gebrek eraan eigenlijk meer ) wel en zullen je de succesverhalen vertellen en je zeggen dat je het zeker moet doen.

Welkom op Fok!

Bij zo'n keuze, corporaal of niet, zul je het echt zelf moeten beslissen, dat kunnen anderen niet voor je doen.
Als je niemand kent is 't moeilijk om een keer echt mee te kunnen kijken denk ik zo, dus zul je de gok moeten nemen. Geloof het of niet, er is altijd een weg terug

Maargoed
Ja doei.
pi_71466745
Een studentenvereniging is absoluut niet noodzakelijk om het maximale uit je studententijd te halen. Als je gewoon een normaal persoon bent leer je echt wel genoeg vrienden kennen. Toch is er ook niks met studentenverenigingen, het is natuurlijk ook erg gezellig met je jaargroep en er zijn veel mooie feesten.

Zelf ben ik er niet bij gegaan omdat ik niet echt zin heb in vaste en verplichte avonden(elk maandag met jaargroep bijvoorbeeld) en ik heb al genoeg te doen de meeste avonden.

Mijn advies is om er dit jaar niet bij te gaan en volgend jaar pas te beslissen. Door de ontgroeningen mis je (delen van) de intro van je eigen opleiding(je bent sowieso kapot) en dat is natuurlijk erg zonde. Bovendien moet je natuurlijk de eerste maanden even wennen aan op kamers wonen, je opleiding etc en kan je na een jaar een beter beeld vormen van de studentenvereniging en of je er nog behoefte aan hebt.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_71466937
Ga vooral ook bij andere verenigingen dan het corps kijken! Ik weet niet precies hoe het verenigingsleven in Groningen in elkaar zit, staat toch vooral bekend als studentenstad waar je het ook heel leuk kunt hebben zonder lid te zijn, maar in Delft iig zijn er naast het de zusterverenigingen van Vindicat en Albertus ook nog kleinere (400-800 leden) verenigingen die ook jaarclubs, verticalen (huizen blijkbaar in Groningen), disputen etc. hebben. Met tradities en mores, zonder de individuele vernedering tijdens de ontgroening. Roeiverenigingen (een ontzettende studentensport) hebben dat eveneens.
Er zit echt nog een heel verschil tussen pro-vereniging en pro-corps.... Zeker ook in de ontgroeningen! Het klopt dat alles wat daar gebeurt een doel heeft. Er komen op zo'n kamp honderden jongeren bij elkaar, die allemaal met een ander verhaal gelubt zijn, allemaal andere verwachtingen hebben en meestal niemand kennen. Die moeten allemaal hun weg en plekje gaan vinden binnen dezelfde vereniging, waarvoor het essentiëel is dat ze weten wat daar kan, weten waarvoor ze het doen, hun jaargang en zichzelf gaaf gaan vinden en de tradities, (waarvoor ze deels gekomen zijn!!) leren begrijpen en waarderen. Dat kan niet zonder een strakke organisatie, daarmee dus met een beetje streng zijn, en het blijkt toch altijd weer uit elk experiment dat een groep sneller een groep wordt als ze samen een gemeenschappelijke vijand hebben in zo'n kampcommissie.

Er zit alleen een enorm groot verschil tussen de groep laten opdraaien voor vervelend zijn van individuen, waarna iedereen dat wel uit zijn hoofd laat, en ze als groep dingen laten doorgaan (waarmee dus alleen de groepsbinding en -gaaf vinden een zetje krijgen); en wat er bij corporale kampen gebeurt, waar deel van de ontgroening 'survival of the fittest' (er móeten mensen afvallen) is en 'mondig worden' (individuele vernedering, waarna je als dat over is jezelf ontzettend tof zou moeten gaan vinden).
Bedenk voor jezelf dus goed wat je wilt, een leuke gezellige vereniging waar je lekker avonden kunt borrelen, activiteiten kunt doen en je dispuutliedjes kunt brullen, of dat je echt vindt dat Vindicat/Albertus zoveel meerwaarde hebben dat je jezelf aan dat soort praktijken wilt onderwerpen.

In die KEIweek zal, zoals hierboven al staat, iedereen je binnen te proberen te lubben, precies inhaken op wat jij zegt dat je zoekt en je vertellen dat dat alleen daar kan. Als nieuwe student kun je dus het best zoveel mogelijk vragen stellen, echt doorvragen daarin, naar eigen ervaringen en hoe het er na de ontgroening uitziet, in plaats van hen vragen aan jou te laten stellen over wat je zoekt. Houd het zoveel mogelijk objectief, en let voor jezelf goed op de sfeer.

Geniet van de week en succes met je keuze!
[quote]Op zondag 16 augustus 2009 01:12 schreef remlof het volgende:
Ik ben nog uit de tijd van de barre winters en de tolerantie [/quote]
pi_71468205
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:13 schreef Misan het volgende:

[..]

Het gaat niet om de vernederingen, wat ik lees gaat om doorzettingsvermogen en broederschap met je jaargenoten. Een stootje kunnen hebben, niet snel opgeven, je meerderen erkennen en elkaar helpen waar mogelijk. Nagenoeg alles tijdens een ontgroening heeft een doel.
Kan best zijn dat het daar om gaat. Neemt niet weg dat het vernederingen zijn.
Ik weiger me zo onderdanig op te stellen tegenover een stelletje idioten, door jou "meerderen"genoemd, die dit soort belachelijke dingen met mensen doen. Ik zou niet alleen nooit meedoen met een ontgroening als deelnemer, maar ook niet als "leidinggevende".
Serieus, ik heb echt 0,0 respect voor dat soort mensen. En eigenlijk ook voor degenen die dit maar willoos over zich heen laten komen. En ik verbaas me er al jaren over dat ontgroeningen nog steeds toegestaan zijn door de overheid en universiteiten.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  donderdag 30 juli 2009 @ 19:58:55 #62
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71468424
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 18:13 schreef ggz het volgende:
Is er misschien een lid die kan bevestigen dat het essentieel is de juiste mensen etc. te kennen om het er leuk te hebben? M.a.w. wordt er daadwerkelijk 'op je neer gekeken' als je niet bij de juiste club etc. zit? ...
Heeft wel invloed.
De dwarsliggende roodharige feut is de lul. En als je halve familie al lid is, is zelfs de zwakzinnigste roodharige idioot welkom.
Het is verre van democratisch, maar wel leuk. Als je er doorheen leert prikken en een paar geschikte gasten tegenkomt waarmee je aan de bar kan hangen/event. iets nuttigs kunt doen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 30 juli 2009 @ 21:59:32 #63
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71472536
Hoe werkt dat eigenlijk binnen zo'n corps, ga je enkel met mensen uit je jaarclub of dispuut om (of is dat misschien hetzelfde, ik ben corpsleek) of is het ook wel een beetje iedereen met iedereen?

Overigens absoluut niets voor mij, ik zoek een leuke sportvereniging en kies mijn eigen borrelaars wel uit. Maar zoals mijn wijze leraar uit Groningen altijd zei: "wel et dut, mot et wait'n".
Oh really?
pi_71473721
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 21:59 schreef Matthijs- het volgende:
Hoe werkt dat eigenlijk binnen zo'n corps, ga je enkel met mensen uit je jaarclub of dispuut om (of is dat misschien hetzelfde, ik ben corpsleek) of is het ook wel een beetje iedereen met iedereen?

Overigens absoluut niets voor mij, ik zoek een leuke sportvereniging en kies mijn eigen borrelaars wel uit. Maar zoals mijn wijze leraar uit Groningen altijd zei: "wel et dut, mot et wait'n".
Dit dus...

Wel wil ik er even bij toevoegen dat me het zeer handig lijkt om bij studievereniging te gaan, al is het maar alleen vanwege de tentamenbundels
pi_71483902
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 21:02 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Ik ken het systeem in belgie niet, maar bedoel je elke studie een eigen vereniging met ontgroening etc. ?
idd
elke studierichting heeft een eigen studentenvereniging met eigen doop en eigen ontgroening
  vrijdag 31 juli 2009 @ 11:20:39 #66
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_71484600
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 10:55 schreef _LotT het volgende:

[..]

idd
elke studierichting heeft een eigen studentenvereniging met eigen doop en eigen ontgroening
Aha, dan is het in Nederland toch anders. Hier heeft elke studie een eigen studievereniging, zonder ontgroening. (doop ken ik niet eens ) Deze verenigingen zijn echt op studie gericht, met borrels, excursies, gastcolleges etc. (ook wel feestjes hoor)

Daarnaast hebben we studentenverenigingen dit zijn meer gezelligheidsverenigingen waarvan elke student lid kan worden. Het maakt niet uit welke studie. Dit zijn de verenigingen met ontgroeningen, regeltjes etc. Deze verenigingen staan ook los van de universiteiten (ze krijgen waarschijnlijk wel subsidie ervan maar dat is het wel.) Deze verenigingen zijn dus eigenlijk alleen gericht op het hebben van een leuke studententijd, met veel bier, uitjes en grote feesten.

Lid worden is aan beide totaal vrijwillig, maar studievereniging wordt eigenlijk iedereen wel lid van omdat het vaak geen drol kost, en je bijv. korting krijgt op studieboeken. (bij mij was het 9 euro per jaar, en 10% korting op je studieboeken. na 2 boeken had ik het lidmaatschap er al uit dus)
pi_71485535
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 11:20 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Aha, dan is het in Nederland toch anders. Hier heeft elke studie een eigen studievereniging, zonder ontgroening. (doop ken ik niet eens ) Deze verenigingen zijn echt op studie gericht, met borrels, excursies, gastcolleges etc. (ook wel feestjes hoor)

Daarnaast hebben we studentenverenigingen dit zijn meer gezelligheidsverenigingen waarvan elke student lid kan worden. Het maakt niet uit welke studie. Dit zijn de verenigingen met ontgroeningen, regeltjes etc. Deze verenigingen staan ook los van de universiteiten (ze krijgen waarschijnlijk wel subsidie ervan maar dat is het wel.) Deze verenigingen zijn dus eigenlijk alleen gericht op het hebben van een leuke studententijd, met veel bier, uitjes en grote feesten.

Lid worden is aan beide totaal vrijwillig, maar studievereniging wordt eigenlijk iedereen wel lid van omdat het vaak geen drol kost, en je bijv. korting krijgt op studieboeken. (bij mij was het 9 euro per jaar, en 10% korting op je studieboeken. na 2 boeken had ik het lidmaatschap er al uit dus)
Wij hebben dus een cominatie van de 2
Elke studentenvereniging heeft de regeltjes met ongtroening doop enz maar je kan kiezen wat soort lid je wordt.
Je kan gewoon passief lid zijn en dus wel meedoen aan excursies, boekenverkoop, ...
Of je kan actief lid zijn en je buiten de studiegerichte activiteiten ook laten dopen en ontgroenen
actieve leden zijn de enige die mee mogen doen met een cantus, passieve leden mogen wel meekomen naar gewone feestjes
het is gewoon iets extra, traditioneel

De meeste studentenverenigingen zijn gekoppeld aan een richting (er zijn er ook die gelinkt zijn aan de stad van herkomst) maar dat wil niet zeggen dat alleen mensen uit die richting zich daar mogen laten dopen.
Wij hebben ook mensen uit andere richtingen gewoon omdat die het bij ons leuker vonden

En dopen gebeurt in het begin van het jaar, ontgroenen op het einde van het jaar.
Eens je gedoopt bent heb je een jaar de tijd om te 'bewijzen' dat je een goede schacht bent en als je dit bent dan word je ontgroend om het einde van het jaar.
(Ik denk dat onze doop veel weg heeft van jullie ontgroening als ik de verhalen hoor )
pi_71486700
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 20:17 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Laat ik bij voorbaat zeggen dat ik niet objectief kan zijn.
Überhaupt is het vrij zinloos het hier te vragen; simpelweg te veel mensen die hun best doen om corpora een slechte naam te bezorgen.
Een goed beeld van een corps zul je nooit krijgen, je kunt nog zo veel mensen spreken, nog zo veel boeken er over lezen; het helpt niet. Pas als je lid bent zul je het meemaken.
Over de 'ontgroening' (ik spreek liever van kennismakingstijd) kan ik kort zijn: niet aangenaam. Survival of the fittest zul je nu zelf meemaken, uren tellen, tanden op elkaar en knokken. Elk uur is er één. Elke dag weer iets dichterbij het eind, elke dag weer meer verlangen naar het eeuwige geluk.
Na afloop een groot feest, IEDEREEN die je feliciteert (ook die gasten die je de week ervoor voor alles en niets hebben uitgemaakt en uitgescholden). Dan zie je dat het geen klootzakken zijn, dan zie je dat je opeens deel uitmaakt van een nieuwe familie.
Zoiet als bij de People's Temple sekte bedoel je, en dan collectief zelfmoord plegen

pi_71488313
Ga overal kijken, sta open voor alles.

Ik ben zelf ook lid van een vereniging in Amsterdam (niet corps) met ontgroening en het valt allemaal heus wel mee, het schept in elk geval wel een band.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 13:54:53 #70
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71489011
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 13:33 schreef pmdomela het volgende:
Ga overal kijken, sta open voor alles.

Ik ben zelf ook lid van een vereniging in Amsterdam (niet corps) met ontgroening en het valt allemaal heus wel mee, het schept in elk geval wel een band.
Ja, het is dan ook geen corps.
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
pi_71489074
hangt ook maar net af in welke stad of in welk land je studeert. Niet overal zijn ze even happig op 'frat-boys', hier in de UK iig een stuk minder dan in NL denk ik.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 14:05:55 #72
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71489389
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 13:56 schreef sitting_elfling het volgende:
hangt ook maar net af in welke stad of in welk land je studeert. Niet overal zijn ze even happig op 'frat-boys', hier in de UK iig een stuk minder dan in NL denk ik.
Het is al eerder in dit topic gezegd. Vrijwel 80% van de mensen die niet lid is (geweest) van een corps met vernederingen vindt corpsleden vreemd (vrijwillig vernederingen ondergaan om tot een club toegelaten te worden is gewoon absurd). Het is zo primitief.
pi_71489664
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 14:05 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Het is al eerder in dit topic gezegd. Vrijwel 80% van de mensen die niet lid is (geweest) van een corps met vernederingen vindt corpsleden vreemd (vrijwillig vernederingen ondergaan om tot een club toegelaten te worden is gewoon absurd). Het is zo primitief.
Mwah, primitief. Het is een set gewoontes die je in het dagelijkse, moderne leven verder niet zo veel om je heen ziet en daardoor nogal vreemd lijkt (bijvoorbeeld vernederingen te moeten ondergaan alvorens geaccepteerd te worden). Om eenzelfde reden wordt door veel mensen daarom de sha'ria als primitief gezien, terwijl de mensen die die wet strikt naleven dat waarschijnlijk ook belachelijk vinden; voor hun werkt het immers prima en ze voelen zich er goed bij.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 14:19:08 #74
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71489785
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 14:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mwah, primitief. Het is een set gewoontes die je in het dagelijkse, moderne leven verder niet zo veel om je heen ziet en daardoor nogal vreemd lijkt (bijvoorbeeld vernederingen te moeten ondergaan alvorens geaccepteerd te worden). Om eenzelfde reden wordt door veel mensen daarom de sha'ria als primitief gezien, terwijl de mensen die die wet strikt naleven dat waarschijnlijk ook belachelijk vinden; voor hun werkt het immers prima en ze voelen zich er goed bij.
Ja, maar ik ben geen (sub)cultuurrelativist, en bestempel het graag als 'achterlijk/onbeschaafd'.
pi_71491001
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 14:19 schreef Verlicht het volgende:

[..]

Ja, maar ik ben geen (sub)cultuurrelativist, en bestempel het graag als 'achterlijk/onbeschaafd'.
Ja, die neiging heb ik ook wel es. In dit geval is het eigenlijk ook vrij primitief; vernederingen toepassen om een groepsverband te kweken. Bij dieren zou dat vrij goed moeten werken, maar ik zou zelf denken dat mensen genoeg ontwikkeld zijn om daar methodes voor te ontwikkelen die voor beide partijen gunstiger uitvallen. De behoefte naar vernederen en vernederingen ondergaan vind ik dan ook vrij primitief.

Bij een barruzie kun je mekaar ook op de bek slaan en toegeven aan je eerste ingevingen. Je kunt ook 10 seconden nadenken en dan bedenken dat met een biertje aan de bar het probleem aardiger kan worden opgelost. 't Is maar net wat voor karakter je hebt.

Gek genoeg zouden veel mensen het niet accepteren in een vriendenkring, maar bij een corps is het opeens wel redelijk geaccepteerd. Ik zou in elk geval andere vrienden opzoeken als ik eerst m'n haar zou moeten laten insmeren met voedsel en er 2 weken tegen me aan geschreeuwd zou worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')