Er is meer sociale druk dan ze zullen willen toegeven. Waarschijnlijk zeggen ze telkens tijdens de kei-week "als je niet wilt dan sla je een keer over" maar als je wat vaker niet komt dan kijken ze je er wel op aan.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:38 schreef ggz het volgende:
Ik zou overigens ook graag ervaringen horen van leden, ook de misschien wat negatievere verhalen. Denk dat als ik binnenloop tijdens de keiweek ik er wat minder zal horen, daar ligt immers de nadruk op het aantrekken van nieuwe leden...
@dr.dunno, hoezo?
What she saysquote:Op maandag 27 juli 2009 20:41 schreef Appletree het volgende:
Ik zou m'n mening niet baseren op basis van wat posts op een forum. Sommige mensen zijn anti-vereniging. Anderen vinden het kakkers, meelopers en mensen die geen eigen vrienden kunnen maken. En dan zijn er ook mensen die het haast een verplichting voor je ontwikkeling. De tijd van je leven etc etc.
Ik zou mezelf eerder de vragen stellen:
- hoe veel geld wil ik aan een vereniging uitgeven (de ene kost meer dan de ander)
- ben ik bereid om er elke week verplicht te zitten of wil ik daar vrij in zijn
- wil ik een ontgroening doen
- grote of kleine vereniging
En ga gewoon met heel veel mensen praten tijdens de introductieweek.
Vindicat is corps en Albertus is AHC. Lijkt verdomd veel op elkaar, maar toch net even wat anders (van oorsprong liberaal/protestants tegenover katholiek). De reden dat sommigen niet voor Albertus gaan is omdat ze Vindicat wat gaver lijkt, er is nogal veel concurrentie tussen beide clubs en afhankelijk vanuit welke omgeving je komt en welke familie/vrienden je hebt kan dat nog wel eens bepalend zijn. De reden dat sommige niet voor Vindicat gaan is omdat de sfeer hun daar net niet genoeg aanstaat. Van het hele corporale moet je ook maar net houden.quote:Op maandag 27 juli 2009 23:37 schreef ggz het volgende:
Ryon, opzich ben ik zelf niet echt een braller ofzo onder het motto doe maar gewoon, ben in dat opzicht wat ingetogener maar ik stoor me er totaal niet aan, in tegendeel. Drinken en feesten is echter wel mijn ding en daarom lijkt vindicat me het wel wat. Ik ken echter niemand die ook lid wordt, wellicht dat dat nog veranderd in de keiweek. Is dat een nadeel in combinatie met het feit dat ik opzich niet constant schreeuwend aan de bar sta?
Albertus schijnt er redelijk op te lijken, wat zijn redenen om daar niet voor te kiezen? Is misschien iets persoonlijks, maar er zullen vast wel verschillen zijn.
Ik zou het niet doen, das wat anders dan jij zou niet moeten doenquote:Op dinsdag 28 juli 2009 20:09 schreef ggz het volgende:
je bedoelt dat je een heel jaar maar op 1 bepaald deel van de kroeg mag komen, en alleen aan de bar bier mag halen etc? Ik zie daar het nut wel van in, band creeren enzo. Ik snap alleen niet zo goed waarom je geen lid zou moeten worden als je niemand kent. Ik neem aan dat zo'n driekwart (of meer) van de studenten die in een andere stad gaan wonen juist bij een vereniging gaan om mensen te leren kennen. Of dat nou bij het corps is of bij albertus... Daarnaast heb ik niet de ambitie om daar het meest prominente lid te worden.
Dat zou ik doenquote:Op woensdag 29 juli 2009 07:44 schreef Herkauwer het volgende:
Gewoon lid worden van een studentensportvereniging. Ook zuipen en nog sportief ook .
je kan dit toch wel te weten komen? gewoon je ergens anders ook laten dopenquote:Op woensdag 29 juli 2009 11:02 schreef phileine_ het volgende:
Het maakt echt niet uit waar je lid wordt, je hebt het overal wel naar je zin omdat je simpelweg niet weet hoe het er bij andere verenigingen aan toe gaat, en je hier ook niet achterkomt. (tenzij je besluit lid-af te worden en je ergens anders inschrijft).
Tip: lees Mores eens door, een boek van Onno te Rijdt, en kijk dan of het corps je nog leuk lijkt
*proest!*quote:Op woensdag 29 juli 2009 12:26 schreef StarGazer het volgende:
Loop de keiweek, vraag naar ervaringen van leden, neem een kijkje binnen Vindicat of Albertus Magnus en trek daar je conclusies uit. Alleen dan creëer je enigszins een goed beeld van de vereniging ipv hier op internet naar reacties te vragen.
Dat is duidelijk.quote:Zelf geen lid geworden.
quote:Op woensdag 29 juli 2009 07:42 schreef Verlicht het volgende:
Corps (of Albertus) lijkt mij niet verstandig, tenzij je van vernedering houdt.
quote:Afhakers tijdens de ontgroening
De ontgroeningen zijn het geheim van Vindicat en Albertus. Twee afhakers doorbreken de stilte en vertellen waarom ze het halverwege de ontgroening voor gezien hielden. “Mensen vielen bij bosjes flauw, maar iedereen deed alsof er niets aan de hand was.”
'Het stomme is dat je het allemaal pikt'
Door ole chavannes
Ariane Kleijwegt (18), eerstejaars geschiedenis, haakte afgelopen zomer halverwege de ontgroening van Albertus af.
“Het introductiekamp is net als een strafkamp. De introductiecommissie is gehuld in lange leren jassen en scheldt iedereen uit. Maar als je er middenin zit, zie je niet hoe bizar het allemaal is. Ik wilde lid worden, omdat ik nog niemand kende in Groningen en ik ben opgevoed met het idee dat lid worden normaal is. Ik dacht dat die ontgroening wel zou meevallen. Maar dat viel tegen. Het is afzien. Daardoor groeit wel een sterke solidariteit met je jaargenoten, maar eigenlijk is zo'n massamanipulatie best eng.
We zaten met tweehonderd 'nullen' in een kampeerboerderij in Appelscha. De regels zijn: niet praten, roken, drinken of wassen. Extreem weinig slapen en alleen maar bevelen opvolgen. Je moet stomme dingen doen, zoals pindakaas op je hoofd smeren of door de modder kruipen. Het eten is wel goed en om uitdroging te voorkomen, heeft iedereen een veldfles om de nek hangen.
Omdat die mensen van de kampcommissie voortdurend in je gezicht schreeuwen, ben je eerst bang dat ze je gaan slaan, maar na een tijdje heb je het toneelstuk door en weet je dat zij niet over de grens gaan. Andere ouderejaars, die niet op kamp mee mogen, maar waar je wel last van hebt op de kroeg, zijn voortdurend dronken en gaan soms te ver. Die lui zijn echt sneu. Ze worden 'septemberleden' genoemd: normaal zijn ze niet actief, maar tijdens de ontgroening zijn ze erbij, alleen om 'nullen' af te zeiken. Ze bevelen bijvoorbeeld meisjes hun trui omhoog te trekken. 'Maak me geil', roepen ze dan.
Je mag maar een paar uur slapen, tot zes uur 's ochtends. Dan trappen ze iedereen eruit met harde technomuziek, om vervolgens door de modder te 'robben'. Robben is op je buik liggen, met je handen je enkels vast houden en dan vooruit proberen te kruipen. Met de hele tijd dezelfde kleren aan.
Het stomme is dat je het allemaal pikt. Als eenmaal je waardigheid is gebroken, laat je je gemakkelijk in de grond stampen. Je verzetten heeft geen zin. Een jongen die tegen het geblaf van de kampcommissie inging, moest direct 'oprotten'. Het is immers je eigen keus om aan de ontgroening mee te doen. Door dat argument hebben ze macht.
De dag na het kamp moesten we op de kroeg komen. Iedereen was afgepeigerd, maar we moesten de hele nacht liederen zingen en 'zoemen'. Je moet dan uren lang met het hoofd tussen de benen in kleermakerszit op de hurken zitten en 'zoem' zeggen. Als je zo moe bent, is dat heel vermoeiend. De ruimte waar we met zo'n driehonderd man opeen gepakt zaten, was ook veel te benauwd, omdat de ventilatie niet werkte.
Mensen vielen bij bosjes flauw, maar iedereen deed alsof er niets aan de hand was. Mensen die omvielen werden gewoon weggedragen en alles ging door. Ik ben zelf ook twee keer 'out' gegaan. Dat was op zich wel fijn want ik mocht toen even wat drinken, maar na vijf minuten moest ik weer terug de zaal in.
Daarna kregen we een week vrij, om vervolgens bij alle disputen en jaarclubs langs te gaan in kleine groepjes. Dat schijnt nog erger te zijn, maar toen besloot ik te stoppen. Ik mocht eerst al niet naar een verplicht werkcollege, maar toen ik ook niet mee mocht met het introductiekamp van de studievereniging, was voor mij de maat vol.
Bij een vereniging als Albertus drijft alles op de ontgroening. Die schept de samenhang. Ik heb geen spijt dat ik er aan heb meegedaan. Mijn voornaamste reden om te stoppen was dat ik geen zin heb om mijn tijd te verdoen met alleen zingen en zuipen. Ik wil ook niet al die verplichtingen. Ik ga liever mijn eigen weg en kies mijn eigen vrienden.”
Bron: http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang30/14/301414.htmquote:'Ik wilde nu eenmaal geen druklul zijn'
Door RINA RABOU
Een tweedejaars rechtenstudent hield het vorig jaar na het ontgroeningskamp van Vindicat voor gezien. Dit jaar werd hij lid van Albertus.
“Ik wilde lid van Vindicat worden om mensen te leren kennen. Het was mijn eerste jaar in de stad en er woonden maar een paar bekenden. Ook de tradities en mores die bij een vereniging horen, spraken me aan. Het is toch iets wat alleen de leden kennen en waar buitenstaanders tegenop kijken. Dat maakt je bijzonder.
Over de ontgroening kende ik wel verhalen, maar ik was er niet bang voor. Ik vind het eigenlijk wel een grappig fenomeen. Tijdens een introductiepraatje bij de inschrijving op de Kroeg werd verteld dat Vindicat verder zou gaan met de opvoeding daar waar de ouders het hadden laten liggen. “En we gaan op kamp”, vertelde een van die jongens, “en dat wordt voor níemand leuk.” Ik had toen die jongen wel willen zijn. Mensen bang maken, terwijl het eigenlijk een groot toneelstuk is.
Op kamp heb ik dat ook zo gezien. Ik kon als het ware van een afstandje toekijken wat er allemaal gebeurde. En eigenlijk is het dan heel grappig dat we daar rondliepen met mayonaise in ons haar en in witte t-shirts met een tuinslang die als navelstreng diende.
Op een avond kwam de senaat op bezoek. Ze zochten iemand die bier kon tappen. Ik heb me toen gemeld. Toen de mensen eenmaal zaten moest ik de bestellingen opnemen. Kruipend, want lopen mocht niet. En ze wilden allemaal iets anders. Bacardi cola met gecruncht ijs bijvoorbeeld. Terwijl er alleen ijsblokjes waren. Dan sta je daar met een vork in wat ijs te priemen, zodat het toch nog ergens op lijkt. Best grappig.
Een andere avond had de leiding een meisje uit de groep gepikt die ze uitscholden voor 'dik, lelijk en vies mormel'. Er kwamen de meest gekke uitspraken en ik kon op een gegeven moment mijn lachen niet meer inhouden. Ze vroegen toen heel streng wie er lachte. Ik stak mijn vinger op, maar kreeg verder niet op mijn kop. Ze vonden het geloof ik wel grappig.
Iedere dag moesten we in groepjes werken op de hei. Met boomstammen sjouwen en planten trekken. Niet bij ieder groepje stond een kampleider te controleren. En dus zorgden we ervoor dat we konden uitrusten zonder dat we gepakt werden. Dat had altijd weer iets spannends. Het enige dat ik vervelend vond was het haastige opstaan met keiharde muziek. Je moest binnen een minuut buiten staan -'hobbelen' schreeuwden ze dan. Je werd voortdurend opgejaagd.
Het Vindicat-kamp is wel te vergelijken met dat van Albertus waar ik een jaar later lid van werd. Ik besloot me bij Albertus aan te melden, omdat vriendjes er ook lid waren geworden. In mentaal opzicht was het kamp van Vinidicat zwaarder. Als je iets fout deed dan zei de cttit, de introductiecommissie: “Kutfoet, kom hier, druk je vijftig keer op.” Terwijl de introductiecommissie van Albertus, de Banck, in dat soort gevallen alleen de opmerking maakte: “Hoe moeilijk kan het zijn.” Vaak maakte de Banck ook grapjes, omdat ze lam waren. Dan ging er eentje op de bar staan met de opmerking 'weet je wie ik vanavond geneukt heb?' En dan wees ie een meisje aan uit de groep. Zij moest dan naast hem komen staan en aan de groep vertellen waarom hij niet zo lekker kon neuken. Ik heb meer ontzag voor de cttit dan voor de Banck. Bij Vindicat brachten ze alles mooier en echter. Voor die mensen kon je nog wel eens bang zijn.
Ik ben uiteindelijk bij Vindicat afgevallen, omdat ik enorme rugpijn had. Die had ik al voor de ontgroening begon. Op kamp werd die pijn steeds erger, omdat we veel uren op de harde vloer moesten zitten. Maar ik wilde geen druklul zijn door een stoel te vragen. De zaterdag na kamp moesten we ons melden op de Kroeg. Ik had die avond de almanak doorgebladerd en er stonden een paar jongens in die hun studie door het lidmaatschap niet hadden gehaald. Toen dacht ik: ik heb rugpijn en ik ga eerst maar eens mijn studie op de rails zetten. Ik ben die avond niet meer naar de Kroeg gegaan.”
Dan ben je een lone-wolf en sta je hoogstwaarschijnlijk (99.9% zeker) in je eentje tijdens de borrel.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:03 schreef foqqer het volgende:
Wordt je binnen het corps trouwens echt nagekeken als je niet bij een dispuut gaat?
Het gaat niet om de vernederingen, wat ik lees gaat om doorzettingsvermogen en broederschap met je jaargenoten. Een stootje kunnen hebben, niet snel opgeven, je meerderen erkennen en elkaar helpen waar mogelijk. Nagenoeg alles tijdens een ontgroening heeft een doel.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:19 schreef Verlicht het volgende:
[..]
[..]
[..]
Bron: http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang30/14/301414.htm
Veel plezier TS!Heerlijk vernederingen ondergaan om toegelaten te worden tot een club idioten.
de uiteindelijke beloning: het recht om met een RRRrrrr te pratenquote:Op woensdag 29 juli 2009 16:13 schreef Misan het volgende:
[..]
Het gaat niet om de vernederingen, wat ik lees gaat om doorzettingsvermogen en broederschap met je jaargenoten. Een stootje kunnen hebben, niet snel opgeven, je meerderen erkennen en elkaar helpen waar mogelijk. Nagenoeg alles tijdens een ontgroening heeft een doel.
Pff... Guantanomo bay is er niks bij.quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:19 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Bron: http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang30/14/301414.htm
Veel plezier TS!Heerlijk vernederingen ondergaan om toegelaten te worden tot een club idioten.
Nee, de beloning is een prima studententijd en in veel gevallen nuttige contacten voor in de toekomstquote:Op woensdag 29 juli 2009 16:21 schreef Leonidas82 het volgende:
[..]
de uiteindelijke beloning: het recht om met een RRRrrrr te praten
Dat argument wordt echt alleen bij het corps gebruikt...Ik heb nog nooit iemand van een andere vereniging dan het corps horen praten over de nuttige contacten.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:59 schreef Misan het volgende:
[..]
Nee, de beloning is een prima studententijd en in veel gevallen nuttige contacten voor in de toekomst
bij mijn vereniging (niet corps) heb ik ook de nuttige contacten opgedaanquote:Op woensdag 29 juli 2009 17:15 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Dat argument wordt echt alleen bij het corps gebruikt...Ik heb nog nooit iemand van een andere vereniging dan het corps horen praten over de nuttige contacten.
Dat er mensen zijn die zich zo laten vernederen voor contacten......quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:15 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Dat argument wordt echt alleen bij het corps gebruikt...Ik heb nog nooit iemand van een andere vereniging dan het corps horen praten over de nuttige contacten.
vergeet de prima studententijd nietquote:Op woensdag 29 juli 2009 17:18 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Dat er mensen zijn die zich zo laten vernederen voor contacten......
quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:13 schreef Misan het volgende:
[..]
Het gaat niet om de vernederingen, wat ik lees gaat om doorzettingsvermogen en broederschap met je jaargenoten. Een stootje kunnen hebben, niet snel opgeven, je meerderen erkennen en elkaar helpen waar mogelijk. Nagenoeg alles tijdens een ontgroening heeft een doel.
Ik wil jonge studenten er op wijzen dat je veel gemakkelijker een diverse, invloedrijke en sociale netwerk kunt opbouwen buiten het corps, zonder vernederingen/aantasting van je menselijke waardigheid.quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:37 schreef Misan het volgende:
dan is het niets voor jou en heb je in feite geen hol te zoeken in dit topic![]()
Dit is toch geen topic voor corpsleden? Houd je een beetje in, dankjewelquote:Op woensdag 29 juli 2009 17:37 schreef Misan het volgende:
dan is het niets voor jou en heb je in feite geen hol te zoeken in dit topic![]()
TS wil weten hoe het is. Mensen die nooit bij een dergelijke vereniging gezeten hebben hebben alleen een negatief spookbeeld, vandaar.quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:41 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dit is toch geen topic voor corpsleden? Houd je een beetje in, dankjewel
juistquote:Op woensdag 29 juli 2009 16:13 schreef Misan het volgende:
[..]
TS vraagt zich af of hij uberhaupt lid wil worden van een vereniging dus ook de mening van niet-leden kan handig voor hem zijn.quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:49 schreef Misan het volgende:
[..]
TS wil weten hoe het is. Mensen die nooit bij een dergelijke vereniging gezeten hebben hebben alleen een negatief spookbeeld, vandaar.
In België werkt het anders. Daar is het allemaal één klaarblijkelijk. Hier heb je keus.quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:33 schreef _LotT het volgende:
probeer het gewoon TS
wij hebben een doop- en ontgroeningsweek en ik heb ze ook overleefd
allemaal één?quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:34 schreef OldJeller het volgende:
[..]
In België werkt het anders. Daar is het allemaal één klaarblijkelijk. Hier heb je keus.
Ik ken het systeem in belgie niet, maar bedoel je elke studie een eigen vereniging met ontgroening etc. ?quote:Op woensdag 29 juli 2009 20:44 schreef _LotT het volgende:
[..]
allemaal één?
wij hebben (ook?) voor elke richting een andere studentenvereniging
Dat valt wel mee. Ik heb absoluut geen aversie tegen verenigingen, integendeel. Vind het zelfs van absolute toegevoegde waarde in een échte studentenstad als Groningen. Had alleen destijds zelf niet de behoefte om lid te worden.quote:Op woensdag 29 juli 2009 18:49 schreef Misan het volgende:
[..]
TS wil weten hoe het is. Mensen die nooit bij een dergelijke vereniging gezeten hebben hebben alleen een negatief spookbeeld, vandaar.
Kan best zijn dat het daar om gaat. Neemt niet weg dat het vernederingen zijn.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:13 schreef Misan het volgende:
[..]
Heeft wel invloed.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:13 schreef ggz het volgende:
Is er misschien een lid die kan bevestigen dat het essentieel is de juiste mensen etc. te kennen om het er leuk te hebben? M.a.w. wordt er daadwerkelijk 'op je neer gekeken' als je niet bij de juiste club etc. zit? ...
Dit dus...quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:59 schreef Matthijs- het volgende:
Hoe werkt dat eigenlijk binnen zo'n corps, ga je enkel met mensen uit je jaarclub of dispuut om (of is dat misschien hetzelfde, ik ben corpsleek) of is het ook wel een beetje iedereen met iedereen?
Overigens absoluut niets voor mij, ik zoek een leuke sportvereniging en kies mijn eigen borrelaars wel uit. Maar zoals mijn wijze leraar uit Groningen altijd zei: "wel et dut, mot et wait'n".
iddquote:Op woensdag 29 juli 2009 21:02 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Ik ken het systeem in belgie niet, maar bedoel je elke studie een eigen vereniging met ontgroening etc. ?
Aha, dan is het in Nederland toch anders. Hier heeft elke studie een eigen studievereniging, zonder ontgroening. (doop ken ik niet eensquote:Op vrijdag 31 juli 2009 10:55 schreef _LotT het volgende:
[..]
idd
elke studierichting heeft een eigen studentenvereniging met eigen doop en eigen ontgroening
Wij hebben dus een cominatie van de 2quote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:20 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Aha, dan is het in Nederland toch anders. Hier heeft elke studie een eigen studievereniging, zonder ontgroening. (doop ken ik niet eens) Deze verenigingen zijn echt op studie gericht, met borrels, excursies, gastcolleges etc. (ook wel feestjes hoor)
Daarnaast hebben we studentenverenigingen dit zijn meer gezelligheidsverenigingen waarvan elke student lid kan worden. Het maakt niet uit welke studie. Dit zijn de verenigingen met ontgroeningen, regeltjes etc. Deze verenigingen staan ook los van de universiteiten (ze krijgen waarschijnlijk wel subsidie ervan maar dat is het wel.) Deze verenigingen zijn dus eigenlijk alleen gericht op het hebben van een leuke studententijd, met veel bier, uitjes en grote feesten.
Lid worden is aan beide totaal vrijwillig, maar studievereniging wordt eigenlijk iedereen wel lid van omdat het vaak geen drol kost, en je bijv. korting krijgt op studieboeken. (bij mij was het 9 euro per jaar, en 10% korting op je studieboeken. na 2 boeken had ik het lidmaatschap er al uit dus)
Zoiet als bij de People's Temple sekte bedoel je, en dan collectief zelfmoord plegenquote:Op woensdag 29 juli 2009 20:17 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Laat ik bij voorbaat zeggen dat ik niet objectief kan zijn.
Überhaupt is het vrij zinloos het hier te vragen; simpelweg te veel mensen die hun best doen om corpora een slechte naam te bezorgen.
Een goed beeld van een corps zul je nooit krijgen, je kunt nog zo veel mensen spreken, nog zo veel boeken er over lezen; het helpt niet. Pas als je lid bent zul je het meemaken.
Over de 'ontgroening' (ik spreek liever van kennismakingstijd) kan ik kort zijn: niet aangenaam. Survival of the fittest zul je nu zelf meemaken, uren tellen, tanden op elkaar en knokken. Elk uur is er één. Elke dag weer iets dichterbij het eind, elke dag weer meer verlangen naar het eeuwige geluk.
Na afloop een groot feest, IEDEREEN die je feliciteert (ook die gasten die je de week ervoor voor alles en niets hebben uitgemaakt en uitgescholden). Dan zie je dat het geen klootzakken zijn, dan zie je dat je opeens deel uitmaakt van een nieuwe familie.
Ja, het is dan ook geen corps.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:33 schreef pmdomela het volgende:
Ga overal kijken, sta open voor alles.
Ik ben zelf ook lid van een vereniging in Amsterdam (niet corps) met ontgroening en het valt allemaal heus wel mee, het schept in elk geval wel een band.
Het is al eerder in dit topic gezegd. Vrijwel 80% van de mensen die niet lid is (geweest) van een corps met vernederingen vindt corpsleden vreemd (vrijwillig vernederingen ondergaan om tot een club toegelaten te worden is gewoon absurd). Het is zo primitief.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:56 schreef sitting_elfling het volgende:
hangt ook maar net af in welke stad of in welk land je studeert. Niet overal zijn ze even happig op 'frat-boys', hier in de UK iig een stuk minder dan in NL denk ik.
Mwah, primitief. Het is een set gewoontes die je in het dagelijkse, moderne leven verder niet zo veel om je heen ziet en daardoor nogal vreemd lijkt (bijvoorbeeld vernederingen te moeten ondergaan alvorens geaccepteerd te worden). Om eenzelfde reden wordt door veel mensen daarom de sha'ria als primitief gezien, terwijl de mensen die die wet strikt naleven dat waarschijnlijk ook belachelijk vinden; voor hun werkt het immers prima en ze voelen zich er goed bij.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:05 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Het is al eerder in dit topic gezegd. Vrijwel 80% van de mensen die niet lid is (geweest) van een corps met vernederingen vindt corpsleden vreemd (vrijwillig vernederingen ondergaan om tot een club toegelaten te worden is gewoon absurd). Het is zo primitief.
Ja, maar ik ben geen (sub)cultuurrelativist, en bestempel het graag als 'achterlijk/onbeschaafd'.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mwah, primitief. Het is een set gewoontes die je in het dagelijkse, moderne leven verder niet zo veel om je heen ziet en daardoor nogal vreemd lijkt (bijvoorbeeld vernederingen te moeten ondergaan alvorens geaccepteerd te worden). Om eenzelfde reden wordt door veel mensen daarom de sha'ria als primitief gezien, terwijl de mensen die die wet strikt naleven dat waarschijnlijk ook belachelijk vinden; voor hun werkt het immers prima en ze voelen zich er goed bij.
Ja, die neiging heb ik ook wel es. In dit geval is het eigenlijk ook vrij primitief; vernederingen toepassen om een groepsverband te kweken. Bij dieren zou dat vrij goed moeten werken, maar ik zou zelf denken dat mensen genoeg ontwikkeld zijn om daar methodes voor te ontwikkelen die voor beide partijen gunstiger uitvallen. De behoefte naar vernederen en vernederingen ondergaan vind ik dan ook vrij primitief.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:19 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Ja, maar ik ben geen (sub)cultuurrelativist, en bestempel het graag als 'achterlijk/onbeschaafd'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |