zijn er bij ons nog een paar die schachten kaalscheren bij de doopquote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:34 schreef bioloogje het volgende:
[..]
(vroeger was het echt veel erger met kaalscheren etc.)
Dat vind ik persoonlijk te ver gaan.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:04 schreef _LotT het volgende:
[..]
zijn er bij ons nog een paar die schachten kaalscheren bij de doop
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:12 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat de grootste kritiek is te geven op het feit (tenminste, da's mijn veronderstelling) dat "een band opbouwen" of "tradities leren kennen" niet hoeft te betekenen dat je mensen moet gaan vernederen. Dat het desondanks toch gebeurt is in mijn ogen een hele nare eigenschap van bepaalde mensen: ze vinden het simpelweg fijn om te vernederen en mensen pijn te doen. Kijk maar es naar Das Experiment.
Vervolgens gaan de "slachtoffers" hiervan, als ze het eenmaal succesvol ondergaan zijn en met het oog op het idee dat ze het zelf straks ook mogen doen, de zaak nog goedlullen ook. Dat staat me tegen. Ik ben er misschien te nuchter voor, maar ik zie niet in waarom men op een normale, fatsoenlijke manier niet dezelfde banden kan kweken. Het doet me denken aan sommige Christenen die menen dat hun vorm van leven de "beste moraal" oplevert of iets dergelijks en dat je zonder het Christelijke geloof niet een fatsoenlijke moraal kunt naleven; er "mist immers iets".
Dat vind ik bijzonder kortzichtig.
wij schoren ze kaal en gaven ze een nummer. noem het ouderwets, maar was oh zo ideaalquote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:04 schreef _LotT het volgende:
[..]
zijn er bij ons nog een paar die schachten kaalscheren bij de doop
dat jij en ik het niet snappen zegt niet dat wij kunnen beslissen wat iemand zou 'moeten' doen, of niet...quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:15 schreef joers1 het volgende:
Van dat soort ballenverenigingen moet je niet eens lid WILLEN worden...het corps...bah bah
Klopt..maar ik geef m'n mening.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:16 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
dat jij en ik het niet snappen zegt niet dat wij kunnen beslissen wat iemand zou 'moeten' doen, of niet...
het ligt maar net aan je vereniging... zelfs bij mijn studievereniging zitten mensen die hun gehele studie actief zijn en op elke activiteit en borrel aanwezig zijn, zonder dat er ook maar enige mate van verplichting meespeelt.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:15 schreef ggz het volgende:
Een vriend van mij die reeds in groningen studeert en bij de vereniging Dizkartes zit (welke geen vorm van ontgroenen kent, wel een kamp met activiteiten) vertelde mij dat er in principe nauwelijks een groepsband (met de overige leden, niet de jaarclub zelf) bestaat met als gevolg dat er eigenlijk een vrij lage opkomst is, wat weer als gevolg heeft dat er relatief snel jaarclubs uit elkaar vallen. Zijn club heeft na 2 jaar lid te zijn geweest net hun 'afscheidsweekend' erop zitten en zijn nu allemaal lid af. Het schijnt dat bij verenigingen waarbij wel wordt ongroend jaarclubs echt 4 tot 7 jaar blijven bestaan en naar de kroeg blijven gaan. Juist dat soort dingen zie ik wel zitten...
Noem het kortzichtig, maar het werkt wel.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:12 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat de grootste kritiek is te geven op het feit (tenminste, da's mijn veronderstelling) dat "een band opbouwen" of "tradities leren kennen" niet hoeft te betekenen dat je mensen moet gaan vernederen. Dat het desondanks toch gebeurt is in mijn ogen een hele nare eigenschap van bepaalde mensen: ze vinden het simpelweg fijn om te vernederen en mensen pijn te doen. Kijk maar es naar Das Experiment.
Vervolgens gaan de "slachtoffers" hiervan, als ze het eenmaal succesvol ondergaan zijn en met het oog op het idee dat ze het zelf straks ook mogen doen, de zaak nog goedlullen ook. Dat staat me tegen. Ik ben er misschien te nuchter voor, maar ik zie niet in waarom men op een normale, fatsoenlijke manier niet dezelfde banden kan kweken. Het doet me denken aan sommige Christenen die menen dat hun vorm van leven de "beste moraal" oplevert of iets dergelijks en dat je zonder het Christelijke geloof niet een "volledige, fatsoenlijke" moraal kunt naleven; er "mist immers iets".
Dat vind ik bijzonder kortzichtig. En ik kan weinig anders dandaarop antwoorden.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:37 schreef motorbloempje het volgende:
iedereen maakt persoonlijk van zijn studententijd wat hij of zij er van maakt
De één blijft tijdens de studie gewoon 5 jaar bij mams wonen en schuift elke avond bij de warme prak aan en heeft niet veel behoefte aan sociale contacten.
De ander woont wel op kamers, doet geregeld wat met huisgenoten en doet eens wat mee met een activiteit van de studie(vereniging)
Weer een ander woont op kamers, is actief in de studievereniging en gaat veel met zijn studiegenoten stappen. Heeft genoeg aan studiegenoten / gelijkgestemden en heeft de tijd van zijn leven.
En weer een ander woont in een groot studentenhuis van een studentenvereniging (niet corporaal), en doet veel met huis- en/of dispuutgenoten. Trekt zichzelf wel regelmatig terug om te kunnen studeren en af en toe even alleen te zijn. Ook gaat hij soms nog even een weekendje naar huis, omdat hij dat fijn vindt.
Weeeeer een ander is een corpsbal, leeft voor het corps, houdt van de verplichte avonden, de 'band' of de 'weetikveelwat' met zijn corpsbroeders en geniet van het verplicht pak dragen, bier halen aan verschillende barren en vindt dat vernedering en ongelijkheid bijdragen aan een goede studententijd en ontwikkeling.
Iedereen kan op zijn/haar eigen manier een leuke studententijd hebben, maar iedereen is anders. Kies voor je ZELF wat je wilt, en niet gebaseerd op de mening van anderenwant het is jouw studententijd!
ik had ook een nummerquote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:14 schreef Misan het volgende:
[..]
wij schoren ze kaal en gaven ze een nummer. noem het ouderwets, maar was oh zo ideaal
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:01 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Echt verzuurde spoorknorren hier, werkelijk lachwekkend.![]()
Jullie doen ook net of die ontgroening opgelegd wordt, maar elke minuut van die weken kan je er mee stoppen het enige wat je hoeft te doen is even je vinger op te steken en je bent van de 'ellende' af. Het siert de mensen die juist door die 'pijn' heen kunnen bijten, die er meer voor over hebben dan een gezellige kennismaking. Pijn verbroederd en schept simpelweg een band. Dat jullie dat niet voor overhebben is prima, maar dan ben je simpelweg niet geschikt voor een corps;
Al in de eerste zin een neerbuigend naampje voor niet-corpsleden. Doe je goed.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:01 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Echt verzuurde spoorknorren hier, werkelijk lachwekkend.![]()
Je doet net alsof niet met ontgroeningen mee doen, of er halverwege mee stoppen triest is. En degenen die doorgaan zijn de stoere gasten/meiden. Ik zie het net andersom. Als je zo'n ontgroening over je heen laat komen ben je een slap figuur zonder enige vorm van ruggengraat.quote:Jullie doen ook net of die ontgroening opgelegd wordt, maar elke minuut van die weken kan je er mee stoppen het enige wat je hoeft te doen is even je vinger op te steken en je bent van de 'ellende' af. Het siert de mensen die juist door die 'pijn' heen kunnen bijten, die er meer voor over hebben dan een gezellige kennismaking.
En trots erop.quote:Pijn verbroederd en schept simpelweg een band. Dat jullie dat niet voor overhebben is prima, maar dan ben je simpelweg niet geschikt voor een corps;
Klopt.quote:dat zou immers betekenen dat je niet eens 2 weken 'pijn' er voor over hebt om een leven lang van het lid zijn te genieten.
quote:Lid zijn is ireeelmooi, het gesloten karakter maakt het voor buitenstaanders 'geheimzinnig' iets wat altijd een bepaalde status met zich meebrengt. Hetzelfde geldt voor de homogeniteit van bijvoorbeeld ons uiterlijk (lang haar + mat (geen smerig Marokkanen matje!)+dubbele polo). Als wij, uiteraard te laat, binnenkomen voor een college (als we al wakker kunnen worden) hoor je mensen echt denken: 'Oh laat maar dat lijken mij gasten van Vindi'. Als andere dat doen wordt er diep gesteund en gekreund.
Zoals in jullie studentenvereniging bedoel je?quote:En laten we eerlijk zijn, iedereen zijn ding! En dat is maar goed ook, anders zouden wij ons allemaal hetzelfde gedragen, kleden etc.
Klopt, met jouw post heb je je clubje waarschijnlijk meer kwaad gedaan dan alle bashposts bij elkaar in dit topic.quote:Stop aub met bashen, je bereikt er echt niks mee.
Dat geld voor alles.quote:En nogmaals: een goed beeld van een corps zul je echt niet krijgen door met mensen te gaan praten, alleen als je lid bent geweest zul je het meemaken.
Nederlands is de voertaal op Fok.quote:Quod licet Iovi non licet bovi
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |