abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71671336
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 12:40 schreef Haushofer het volgende:
Een serieuze vraag: in hoeverre is het lid zijn geweest van een "corps" voordelig om deel te willen uitmakenvan "de creme de la creme"? Is dat ook niet vooral een kwestie van een goede studie en een goede CV? Of heb je voor bepaalde bedrijven/richtingen nou echt zo'n vroeger lidmaatschap nodig?
nee het is niet nodig, echter ze tippen elkaar wel enorm over wat handig is voor je CV, waar mooie vacatures of stageplaatsen zijn etc. Ik ben daar ZELF ook wel achter gekomen, maar pas op het eind van mijn studie toen het al te laat was. Het soort mensen dat lid word van het corps zijn mensen die een ENORME drang hebben om wat van het leven te maken. Qua vrouwen, qua feesten, qua banen. Dat is waar ze zich in onderscheiden van veel andere studenten. Slimmer zijn ze namelijk zeker niet.
pi_71671344
Misschien is het vooral belangrijk als je in een stad gaat studeren waar relatief weinig studenten wonen. Amsterdam is een yuppenstad waar veel dertigers wonen en aan de EUR in Rotterdam studeren vooral ouderen en pendelaars. Ik geloof dat je in Utrecht en Leiden als vanzelf nieuwe mensen leert kennen en dat daar ook buiten de vereningingen om veel georganiseerd wordt.

.
pi_71672023
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 02:38 schreef Nautilus_ het volgende:
Misschien is het vooral belangrijk als je in een stad gaat studeren waar relatief weinig studenten wonen. Amsterdam is een yuppenstad waar veel dertigers wonen en aan de EUR in Rotterdam studeren vooral ouderen en pendelaars. Ik geloof dat je in Utrecht en Leiden als vanzelf nieuwe mensen leert kennen en dat daar ook buiten de vereningingen om veel georganiseerd wordt.

.
wat bedoel je te zeggen? dat er in groningen weinig studenten wonen?
pi_71679965
Ik snap inderdaad niet wat mensen zoeken op die prairie.

[ Bericht 72% gewijzigd door Nautilus_ op 07-08-2009 13:26:43 ]
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:38:04 #245
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71680493
Nee, dan liever tussen de Borarijders in het L-gebouw.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:58:32 #246
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71681333
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 02:38 schreef Nautilus_ het volgende:
Het verenigingsleven is juist het sterkst in de 'typische' studentensteden zoals Leiden, Utrecht en Groningen. Het doel van een vereniging is niet "vrienden maken" want die maak je toch wel. Maar het gezamenlijk organiseren en beleven van een divers scala aan (typische studenten) activiteiten, hoe meer studenten er zijn, hoe meer vraag daar naar is.

Waar veel mensen ook wel eens de mist ingaan is dat ze denken dat studenten die lid zijn van een vereniging alleen actief daarbij zijn. Veel mensen zijn daarnaast ook nog actief bij hun eigen studievereniging of bij een clubje dat aansluit bij hun interesses (zoals sport, politiek of toneel/kunst). Op die manier kom je indirect als 'lid' ook weer in contact met andere mensen en daardoor kan het best zijn dat jij als geneeskunde student opeens bij een borrel/werkgroep van KPMG of amnesty International staat. Erg leuk en dat verbreed je wereld behoorlijk.
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 02:35 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

nee het is niet nodig, echter ze tippen elkaar wel enorm over wat handig is voor je CV, waar mooie vacatures of stageplaatsen zijn etc. Ik ben daar ZELF ook wel achter gekomen, maar pas op het eind van mijn studie toen het al te laat was. Het soort mensen dat lid word van het corps zijn mensen die een ENORME drang hebben om wat van het leven te maken. Qua vrouwen, qua feesten, qua banen. Dat is waar ze zich in onderscheiden van veel andere studenten. Slimmer zijn ze namelijk zeker niet.
Voor een deel klopt dit wel. Het is inderdaad niet zo dat de gemiddelde corpsdude 'slimmer' is dan een willekeurige andere student (maar ook niet dommer). Sterker nog, als je echt geinteresseerd bent om de wetenschap in te gaan en een intellectuele prestatie neer te zetten dan is een lidmaatschap waarschijnlijk niks voor jou. Het feesten en sociaal doen kan dan een flinke afleiding vormen.

Maar wat ik zelf het leuke vind aan de mensen die lid zijn is dat ze over het algemeen inderdaad wat proberen te doen met het leven dat ze hebben. Veel feesten meepakken, veel reizen naar het buitenland ondernemen, veel mensen leren kennen, veel studeren (het doen van 2 studies is niet ongebruikelijk), een uitdagende baan proberen te zoeken, leuke bijbaantjes proberen te krijgen (geen mcdonaldswerk) etc. Dat je daardoor een erg drukke agenda hebt en wat minder slaapt of niet elke weekend je ouders kan bezoeken, boeie. Het leven is al leuk, mooi en druk genoeg!
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:59:59 #247
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71681387
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 18:48 schreef ggz het volgende:
Juist door het optreden van s.c. vindicat begin ik juist ernstig te twijfelen aan een eventueel lidmaatschap. Hartstikke jammer dat hij pretendeert lid te zijn en vervolgens op zo'n manier stuk voor stuk alle vooroordelen bevestigt, ik had juist graag gezien dat hij ze ontkrachtte, iets wat elk lid zou doen in mijn opinnie. Daarom twijfel ik eigenlijk een beetje aan de 'echtheid' van deze persoon.
Als je niet goed instaat bent om door dit soort "types" heen te kijken en niet serieus te nemen. Dan krijg je nog een hele lange, zware KMT voor de boeg
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_71682629
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:20 schreef Nautilus_ het volgende:
Ik snap inderdaad niet wat mensen zoeken op die prairie.
pi_71683004
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 18:48 schreef ggz het volgende:
Juist door het optreden van s.c. vindicat begin ik juist ernstig te twijfelen aan een eventueel lidmaatschap. Hartstikke jammer dat hij pretendeert lid te zijn en vervolgens op zo'n manier stuk voor stuk alle vooroordelen bevestigt, ik had juist graag gezien dat hij ze ontkrachtte, iets wat elk lid zou doen in mijn opinnie. Daarom twijfel ik eigenlijk een beetje aan de 'echtheid' van deze persoon.
Wat een onzin! Wat had je dan gewild? Dat ik de waarheid ga verdraaien over hoe het er bij ons aan toe gaat? Had je dat gewild, dan wordt je toch eigenlijk gewoon bedrogen. En mensen die zeggen dat de KEI week een goede indruk geeft zijn duidelijk niet goed wijs. Iedereen gaat vertellen dat hun vereniging alleen maar goede punten kent en dat hun introductietijd eigenlijk niks voor stelt. Dat er alleen maar leuke mensen zijn etc. Dat is simpelweg niet waar. Maar als jij wil dat ik je ga voorliegen, dan moet je het zeggen hoor dan zal ik andere verhalen neer gaan tikken.

Ryon snapt trouwens precies wat ik bedoel en ook wat 99% van de corpsleden met hun leven willen bereiken. En over die 2 studies waar je het over hebt klopt trouwens ook helemaal.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 15:27:20 #250
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_71684136
Ja, en wat voor studies!
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_71684498
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 14:50 schreef S.C.Vindicat het volgende:

[..]

Ryon snapt trouwens precies wat ik bedoel en ook wat 99% van de corpsleden met hun leven willen bereiken. En over die 2 studies waar je het over hebt klopt trouwens ook helemaal.
Behalve voor jou dan. Want jij vind het stoer om te laat te komen bij college en hebt in je hele leven nog nooit een dag gewerkt.
Als corpsleden idd zo zijn als Ryon het beschrijft dan moeten ze zich wel doodschamen voor jou zeg.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_71706218
Ik moet zeggen dat Ryon het allemaal heel erg goed verwoordt.

Allereerst wil ik benadrukken dat ik het erg jammer vind dat er altijd twee kampen worden gevormd in de 'verenigingendiscussie'. Ik vind het erg jammer dat mensen die niet lid zijn van een vereniging hun reactie meteen klaar hebben liggen. Zo'n reactie is meestal iets in de trend van 'ik wil geen bal worden' of iets dergelijks. Aan de andere kan zijn er de mensen die op het moment wél lid zijn. Een groot deel hiervan beweert dat er geen studentenleven mogelijk is zonder vereniging. Beide gedachten zijn natuurlijk erg kort door de bocht en beiden uitersten.

Ten tweede moet iedereen eerst zichzelf eens 'onder de loep' bekijken. Bedenk zelf eerst wat je leuk vind en waar je van houdt. Ik denk inderdaad niet dat de introductieweken (Uit/Kei/Elcid etc.) een heel goed beeld geven van de normale gang van zaken. Echter merk je wel aan jezelf, als je op één van de feesten rondloopt, of je van het sfeertje houdt. Vind je het leuk om met een grote groep mensen te borrelen, of ga je liever met wat vrienden een film kijken thuis. Zo zijn er nog heel veel voorbeelden te noemen.

Dan ben ik bij de zogenaamde 'verplichtingen' aan beland. Tegenstanders van verenigingen roepen vaak dingen als 'ik bepaal zelf wel wanneer ik bier ga drinken' of iets dergelijks. Het is echter niet zo oppervlakkig allemaal. Bij veel verenigingen vorm je in je eerste jaar een jaarclub. Hier eet je (als het goed is) iedere week gezellig samen mee. Dit kan je zien als een verplichting en dat is het in zekere zin ook. Maar moet je je eens voorstellen als dit geen 'verplichting' zou zijn. De één heeft een afspraak met de tandarts, de andere heeft hockeytraining etc... Het zal dus al snel voorkomen dat er een aantal clubgenoten missen. Het is dan ook niet echt een verplichting, maar meer een soort stok achter de deur. Als je wilt afzeggen kan dat altijd. Als je iedere week afzegt, wordt het lastig. Maar moet je je dan niet afvragen of je nog wel echt bij dat jaarclubeten wilt zijn?

Dan nog het puntje studie- en studentenvereniging. Aan de ene kant lijken ze erg op elkaar en aan de andere kant ook totaal weer niet. In principe heeft dit alles maar één doel: nieuwe mensen/vrienden leren kennen in de (nieuwe) studentenstad waar je bent gaan studeren. De manier waarop je dit doet is echter anders. De één heeft liever een zogenaamde stok achter de deur, de ander kan het ook zonder. Nu merk ik dat ikzelf ook alweer een splitsing maak. Ik heb dit gedaan om het wat duidelijker te maken. Ik insinueer niet dat er bepaalde mensen bij bepaalde (studie)verenigingen zitten.

Tot slot; Een idee is om, als je het allemaal nog niet weet, misschien nog een jaartje te wachten. Aankomend jaar leer je tijdens je colleges en werkgroepen veel mensen kennen. Er zijn er ongetwijfeld een paar lid bij een (studie)vereniging. Vraag gewoon of hij of zij je een keertje wil introduceren bij zijn of haar vereniging. Dan krijg je een veel beter beeld van hoe het er 'normaal' aan toegaat.

ps. ik hoop dat er niet veel reacties meer zullen volgens met van die rare uitspattingen, die nergens op gebasseerd zijn. Onderbouw het op z'n minst.
pi_71706673
Hoeveel kost een gemiddeld lidmaatschap van een Corps trouwens?
pi_71707304
Bij Vindicat in Groningen betaal je geloof ik als eerstejaars iets van 170 euro, wat minder wordt als je langer lid bent (tot een minimum van 100 euro oid?).
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:56:35 #255
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71710524
ik vraag me af, wat is er nog leuk aan de vereniging (afgezien van je jaarclub) als je 'buiten de boot' bent gevallen en dus geen prominente, hoog-in-de-hierarchie-staande jaarclub hebt en niet in een corpshuis woont en de hele vereniging je dus min of meer met de nek aankijkt??
pi_71710561
niets
Ja doei.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:59:59 #257
264173 ggz
bayybayyyy
pi_71710576
dus dan vindt de helft van de vereniging het niets?
pi_71710595
maar ze horen 'er' voor de buitenwereld wel 'bij'

weetikveel

maar als jij in clubje nul wordt geplaatst, omdat niemand je in een jaarclubje wil.. tsja.. dan ga je het nergens naar je zin hebben vrees ik, dan ligt het aan jou, en niet aan de rest
Ja doei.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 19:32:18 #259
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71713650
Daarbij dient wel aangetekend te worden dat bij alle verenigingen een groot deel van de leden niet structureel actief is; bij het Corps en aanverwante verenigingen ligt het percentage actieve leden in verhouding dan nog best hoog. In veel gevallen ligt dat simpelweg aan desinteresse bij de desbetreffende leden, maar ik zou niet met zekerheid durven te zeggen of dat bij het Corps ook zonder meer het geval is. Je zou je wel kunnen afvragen of je wel geschikt bent voor het Corps als je bij voorbaat al bang bent om buiten de boot te vallen.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 19:34:02 #260
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71713698
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 15:27 schreef TitusPullo het volgende:
Ja, en wat voor studies!
Kom, kom, niet zo bescheiden. Geschiedenis en Vergelijkende Indo-Europese Taalwetenschappen vormen een niet te versmaden duet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')