Maar hoe zat het met de ontknoping? Ik heb twee boeken van Saskia Noort gelezen, De eetclub en Nieuwe buren. Wat mij vooral opviel, was de enorme onhandigheid van de ontknopingen. In het eerste boek bleek na 250 pagina's dat de moord was gepleegd door de schimmige figuur die op pagina 3 voor het laatst in beeld was geweest, met andere woorden: nee, dát hadden we niet zien aankomen, en in Nieuwe buren wist je al na de proloog op de 1e pagina wat er ging gebeuren, en wie het zou gaan doen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 01:06 schreef Killer_Mom het volgende:
'De verbouwing' van Saskia Noort gelezen?
inderdaad een doktersroman met een moord, vreselijk. poldertroep.
Ik ookquote:Erken mij [/i]van Esther Verhoef, meer van hetzelfde, je leest het in 2 uur door, die boeken gaan ook meteen in de doos voor de 2e hands boekenverkoop, voor de missie, wat dat ook mag zijn.
ik hoop op een beter verhaal.
Ik vind het knapquote:Op donderdag 18 juni 2009 01:14 schreef wonderer het volgende:
Ik heb voor mijn tweede roman ook drie maanden lang elke dag (of nou ja, bijna elke dag) 1000 woorden per dag geschreven. Het is hartstikke vermoeiend, maar je hebt daarna wel de bulk waarna je kunt gaan finetunen (daar ben ik dus inmiddels ook alweer drie maanden mee bezig). Dat is wel lekker. En zeker als je een goede synopsis hebt, kun je die woorden er echt wel uitrammelen zonder dat het productiewerk wordt.
Mijn boek?quote:Op donderdag 18 juni 2009 01:26 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb hier nu trouwens naast Rendez vous van Esther Verhoeff en Nieuwe buren van Saskia Noort, jouw boek liggen.
Wie is de 'ze' die een dagboek bijhoudt en met wie het zo super ging, toen ze het las?quote:Ze houdt een soort van dagboek bij door in ieder boek dat ze koopt voorin een stukje te schrijven over wat haar op dat moment bezig hield. Grappige gewoonte, al is het stukje in jouw boek niet echt inspirerend.
12-03-'07
Maart alweer! De tijd vliegt zo hard voorbij!
Dit weekend veel aan school gedaan en niet naar mijn vriendje gegaan!
Het gaat wel nog steeds super!
Hmm, ik had een schrijfmaatje. Ik gooide zonder terug te lezen wat ik die dag geschreven had op de mail en kreeg het dan de dag erop, of iets later, terug met opmerkingen, die ik opspaarde tot ik mijn hoofdstuk af had (ik las ze wel, voor het geval ik ergens op doorging dat niet klopte). Dan trok ik een dag uit om ze te verwerken en ging verder met het volgende hoofdstuk. Via MSN spraken we er dan over, als ik twijfels had, een beetje brainstormen. Ik heb soms iemand nodig om tegenaan te lullen om te kijken of dingen wel kunnen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 01:39 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik vind het knap![]()
Geef eens wat tips, in de zin van: hoe pep je jezelf op, hoe houd je de twijfels eronder, hoe blijf je jezelf wijsmaken, elke dag weer, dat je goed bezig bent? Herlees je elke dag? En herschrijf je dan ook? Of doe je het in één golfbeweging, zonder terug te kijken?
Astrid.quote:Op donderdag 18 juni 2009 01:35 schreef MinderMutsig het volgende:
Wat dacht je van Ineke, Astrid of Daniëlle. Bij dat soort namen moet ik altijd denken aan vrouwen die Douwe Egberts punten sparen.
Ja.quote:
Mijn schoonzus dus. En ik neem aan dat ze bedoelde dat het super ging tussen haar en haar vriendje.quote:[..]
Wie is de 'ze' die een dagboek bijhoudt en met wie het zo super ging, toen ze het las?
Goh. Als je het zo bekijkt, zitten die literaire thrillers toch verdomd eenvoudig in elkaar. Het is een verhaaltje van niks - echtpaar begint droomhotelletje in Frankrijk en komt van een koude kermis thuis - en alweer is het een criminele figuur (meestal een buitenstaander cq. vage kennis) die het drama aan het rollen brengt. Een beetje seks erbij, wat romantische sfeertekeningen, en dan begint het op de achtergrond griezelig te donderen. Meestal is de hoofdpersoon (tevens het slachtoffer) een 'zwakke vrouw' die in haar jeugd is mishandeld/verkracht/gedomineerd door haar moeder, en daarom laat zij zich als volwassen vrouw gemakkelijk beïnvloeden door foute types.quote:Op donderdag 18 juni 2009 02:20 schreef MinderMutsig het volgende:
Rendez vous-samenvatting
Dat laatste lijkt me waarschijnlijker. Hoop ik tenminste. Ik vond haar in ieder geval niet erg likeable en ik kan me niet voorstellen dat andere vrouwen dat wel vinden. Een betere ontknoping zou wat mij betreft zijn geweest dat haar man achter de affaire komt, de bronstige klusjesman haar ook figuurlijk naait en haar laat opdraaien voor de moord en iedereen nog lang en gelukkig leeft behalve dat zeikwijf.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 00:48 schreef Nadine26 het volgende:
Opmerkelijk: volgens mij hebben alle heldinnen van Esther Verhoef een minderwaardigheidscomplex. Ze zitten ziek thuis vanwege een burnout, ze hebben geen zelfvertrouwen, ze geloven er niet meer in - ze zijn, kortom, zielig. En met die vrouwen willen miljoenen lezeressen zich identificeren. Zijn alle Nederlandse vrouwen zielenpoten, of vinden ze het gewoon lekker om te lezen over iemand die een nog veel grotere zielenpoot is dan zijzelf?
Dat wordt in het boek een beetje in het midden gelaten omdat daar juist de spanning in zit maar we moeten geloven dat zij daar zit omdat ze verdacht is van de moord. Er worden schimmige vragen gesteld over haar portemonnee die, naar later blijkt, gevonden is op de plek van de moord (waar zij helemaal niet geweest is) en zij kan zich niet herinneren wanneer ze die voor het laatst gezien heeft. Uiteindelijk blijkt ze er meer als getuige dan als verdachte te zijn maar daar komt zij zelf pas op het laatste moment achter.quote:Eén ding snap ik trouwens niet: waarom zit die hoofdfiguur in de gevangenis? (Of heb je dat in het midden gelaten om de clou niet weg te geven?)
Intussen brainstorm ik rustig verder... aan de over van de Seinequote:Op zaterdag 6 juni 2009 13:31 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
"Het stempel 'literair' dat veel misdaadromans opgeplakt krijgen, is een onverkwikkelijke leugen. De meeste lezers van Saskia Noort weten echt wel dat ze niet met Tolstoj op de bank zitten."
Aldus Bas Heijne in het boekenkatern van NRC Handelsblad gisteren![]()
We zijn het dus eens. Nog een citaat: "Zoals de mode tegenwoordig krampachtige pogingen doet om voor kunst te worden aangezien, zo proberen steeds meer uitgevers hun misdaadromans het stempel 'literair' te geven, zodat de koper in de boekhandel zich niet meer hoeft te schamen."
Tja.
De droom wordt me nu toch een beetje uit handen geslagen. Een 'literaire thriller' (ook wel: doorzonthriller) is een genre op zich, en dat genre lijkt zich vooral te onderscheiden door vlakheid, herkenbaarheid bij de lezer, clichés en sjablonen.![]()
Ik vraag het nog maar eens: Heeft iemand De verbouwing van Saskia Noort gelezen? Ik kan het wel gaan kopen, maar iets in mij komt in opstand - ik vind het zonde van mijn tijd om een roman te lezen waarvan ik eigenlijk de plot al kan voorspellen. Ik weet dat het boek gaat over een plastisch chirurge genaamd Mathilde. Zij is mooi, succesvol, rijk, moeder van een zoon en gelukkig getrouwd. Maar schijn bedriegt. Terwijl het huis van Mathilde en haar echtgenoot wordt verbouwd door een holistische aannemer - en dat vind ik dan wel weer een leuk gegeven - die de werkzaamheden laat slepen en traineren, krijgt Mathilde hulp uit onverwachtse hoek: een ex-vriendje meldt zich. En dit ex-vriendje blijkt haar mee te sleuren in een kolk van gebeurtenissen waarop zij alle grip verliest. Zoiets. Dus dat ex-vriendje zal wel een criminele achtergrond hebben, daar kun je vergif op innemen, of hij heeft zich in de nesten gewerkt en nu trekt hij Mathilde mee in zijn duistere wereld. De zoon wil ook niet deugen, geloof ik.
Intussen brainstorm ik rustig verder... aan de over van de Seine
Tofquote:Op woensdag 1 juli 2009 19:33 schreef MissDemolition het volgende:
Ik heb er eentje geschreven (Maatschappijn). Is niet zo moeilijk. Gewoon gaan typen en dan zorgen dat het einde enigzins verband houdt met het midden en het begin. Die van mij is echter geen doktersroman niveau, maar nogal ingewikkeld, met hele lange zinnen en veel moeilijke woorden en ze gaan allemaal dood, inclusief de hoofdpersoon. Scoort inderdaad stukken minder bij het plebs.
Dat is een goed ideequote:Op zaterdag 11 juli 2009 00:15 schreef Thisbe het volgende:
Ik wil graag een Poirot erin Nadine, zodat op 't eind alles nog eens haarfijn uitgelegd wordt aan het geschokte publiek.
Ik moet zeggen dat het helemaal niet slecht klinkt! Je mag dit vast wel gebruiken Nadine!quote:Op vrijdag 17 juli 2009 04:49 schreef dvr het volgende:
(Com)plot:
Leuke vrouw correspondeert al tijden intiem met een internetcontact op wie ze al haar fantasieën projecteert; hij is haar spannende minnaar, haar trouwe toeverlaat, haar ideale man. Iedere avond na het werk stuurt ze hem lange mails, die hij de volgende dag met evenveel passie beantwoordt.
Totdat.. op een onheilszwangere avond uit mededelingen van een forummoderator blijkt, dat haar internetprins in werkelijkheid de gestoorde griezel moet zijn die al jaren een zolderkamer bij haar huurt. Zijn vingerafdrukken staan op haar toetsenbord! Na deze mededeling werd van beide niets meer vernomen....
Cast: Nadine26, ElisaB, Revolverheld
Mmm lastige vraag om te beantwoorden daar ik geen fan van haar ben. Ik zou zelf zeggen van niet omdat ik persoonlijk observaties in boeken vaak het literaire karakter vind geven en dat vind ik bij KS haar boeken niet echt aanwezig. Ik zou KS achter rubriek "spanning" zetten.quote:Op zondag 19 juli 2009 19:42 schreef Poppe_Dijn het volgende:
Vinden jullie dat de boeken van Karen Slaughter ook de term literiaire thriller mag dragen?
quote:Daar waar literaire auteurs vaak een boodschap op artistieke wijze willen overbrengen, zijn schrijvers van lectuur gericht op het schrijven van teksten die vooral ter ontspanning gelezen moeten worden.
Dat is toevalligquote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:23 schreef broer het volgende:
[..]
Is de vakantie al bijna voorbij, Nadine?
Ja en ja. Ik ga het proberen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 02:33 schreef wonderer het volgende:
Sebes?
En elke dag zitten en minstens 750 woorden neerpleuren. Dondert niet of je het in de tweede versie allemaal weer schrapt, gewoon uren maken. Heeft mij erg geholpen
Dat klinkt wel héél gemakkelijk. Die Sebes is toch een aardig druk persoon. Hoe heb je dat aangepakt?quote:Twee dagen later heb ik een literair agent gebeld. (...) De literair agent wilde met me afspreken.
Gemaild en uitgelegd dat ik mijn werk had opgezegd om een boek te gaan schrijven. En of hij me daarbij wilde helpen. Hij vond het leuk, dus toen hebben we afgesproken. Hij kende mij van naam, als recensent en schrijfster, dus dat zal wel geholpen hebben.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:06 schreef broer het volgende:
Dat klinkt wel héél gemakkelijk. Die Sebes is toch een aardig druk persoon. Hoe heb je dat aangepakt?
Ik ookquote:Ik ben benieuwd hoe het werken onder grote druk je bevalt. Succes!
Drie maanden over zo'n 60k woorden, toen nog twee maanden voor het herschrijven van bepaalde stukken die ik al af had (daar deed ik in totaal ook iets van twee maanden over denk ik) en niet meer pasten. Totaal is 105k woorden.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:19 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja en ja. Ik ga het proberen.
Hoe lang heb jij erover gedaan? Hoe groot was het uiteindelijke manuscript? (Als je tenminste al klaar bent). Ik heb vier maanden de tijd voor 75 - 100 pagina's, ik vraag me af hoeveel woorden dat zijn; ik ben gewend om in woorden te denken en dat zouden er (voor een niet al te grote roman) 65.000 - 75.000 moeten zijn, ongeveer.
Je moet echt een knop omzetten ja. Ik heb het "geleerd" tijdens een marathon schrijven op een schrijfforum. Elke dag je opbrengst op het forum pleuren en dan krijg je er van anderen ook meteen commentaar op zodat je (in het ideale geval) dat commentaar in je volgende dagproductie kan verwerken. Ik stuurde mijn dagelijkse productie ook naar een schrijfmaatje en dan kreeg ik het per ommegaande met commentaar weer terug. Dat hielp mij, zo'n stok. Maar jij hebt Sebesquote:In het begin lukt het me trouwens niet, 750 woorden per dag. Ik wil eerst het begin goed hebben: de toon, hoe het loopt, hoe de verteller klinkt. Dus ik ben nu steeds aan het priegelen. En ik heb een beetje koudwatervrees. Maar goed, vandaag gaat die synopsis er komen.
Dat klinkt fucking ingewikkeld. Veel succesquote:Ik heb dit bedacht:
Het verhaal bestaat uit 3 cirkels. De buitencirkel draait om het recente verleden (zeg: 4 jaar geleden). De binnencirkel draait om het iets verdere verleden (6 jaar geleden), en dan is er nog een binnenste cirkel die - vanzelfsprekend - in het verste verleden speelt (10 jaar geleden). Drie tijdvlakken. En die ga ik door elkaar snijden in het verhaal. Het is dus één grote flashback, en voor de lezer maakt het niet zoveel uit in welke 'cirkel' het verhaal zich bevindt, maar voor mezelf is het belangrijk om te weten welke informatie bij welk tijdvlak hoort.
Dat ga ik nu voor mezelf uittekenen op een papier, met bij elke cirkel de bijbehorende thema's/gebeurtenissen. En aan de hand van die tekening maak ik de synopsis. Onder een synopsis versta ik een schema, het is dus geen samenvatting, die maak ik in tweede instantie (en die zit al in mijn hoofd). Dat is het plan voor de dag.
Ja, dat is wel snelquote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:24 schreef wonderer het volgende:
Drie maanden over zo'n 60k woorden, toen nog twee maanden voor het herschrijven van bepaalde stukken die ik al af had (daar deed ik in totaal ook iets van twee maanden over denk ik) en niet meer pasten. Totaal is 105k woorden.
Ja, die stok is echt belangrijk. Dat is precies de reden waarom ik het nu zo heb aangepakt: ik wil het zien als een opdracht, niet als een project dat ik in mijn vrije tijd op een leuke manier kan gaan aanpakken, want schrijven is niet zo leuk. Niet als je echt wilt doorwerken. Ik heb met deadlines altijd al dagen van tevoren de pest in, ik schuif het voor me uit, loop te dralen, maar intussen ben ik in gedachten wel degelijk bezig met dat stuk: hoe begin ik, wat ga ik zeggen, etc. En als ik dan ga zitten, doe ik het gewoon. Dan werk ik desnoods de hele nacht door. En dat is wat ik inspiratie noem. Pure dwangquote:Je moet echt een knop omzetten ja. Ik heb het "geleerd" tijdens een marathon schrijven op een schrijfforum. Elke dag je opbrengst op het forum pleuren en dan krijg je er van anderen ook meteen commentaar op zodat je (in het ideale geval) dat commentaar in je volgende dagproductie kan verwerken. Ik stuurde mijn dagelijkse productie ook naar een schrijfmaatje en dan kreeg ik het per ommegaande met commentaar weer terug. Dat hielp mij, zo'n stok. Maar jij hebt Sebes
Nee, dat valt wel mee. Dat is alleen voor mezelf belangrijk, zo'n rare cirkel met tijdsvlakken. In het verhaal merk je er niks van.quote:Dat klinkt fucking ingewikkeld. Veel succes
Het is wel een beetje ambitieus, jaquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 06:07 schreef p-etr-a het volgende:
Wat een ambitieus project. Dit topic heeft een onverwachte wending gekregen; leuk!
En heb je dat helemaal op eigen kracht gedaan, zonder hulp/steun/aanmoediging van buitenaf? Dat lijkt me wel moeilijk. En hoeveel woorden wil je in januari hebben geschreven?quote:Ik houd je in de gaten en hoop dat je hier af en toe je ervaringen blijft posten, al is het maar hoe het gaat met het productie draaien, want ik wil ook zo rond januari de eerste versie van een nieuw manuscript af hebben en zit nu op 25000 woorden.
Heb je ook echt de luxe om je alleen daarop te kunnen richten? Ik begrijp uit je posts dat je bij het Parool in elk geval tijdelijk gestopt bent, maar hoef je ook helemaal niets anders te doen in de tussentijd?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 09:01 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Het is wel een beetje ambitieus, jaMaar ik heb op een bepaalde manier vertrouwen gekregen door hier destijds een boek te schrijven. Ik weet nu dat het niet onmogelijk is om bijna dagelijks iets te maken (of te voltooien), want ik heb eerder op die manier gewerkt. En wat ik vooral heb geleerd van dat project, is dat een roman moet blijven 'stromen', om het zo maar te zeggen. Als ik het verhaal wegleg en vergeet, al is het maar een week, kan ik de draad bijna niet meer oppakken. Daarom lukte het me ook niet om het recenseren te combineren met schrijven; ik moest me steeds verdiepen in ándere verhalen, ándere ideeën, ándere personages, en op een bepaalde manier was daarna de magie van mijn eigen verhaal weg. Juist het begin vind ik heel moeilijk: durven geloven in je eigen verhaal. Het ontglipt mij steeds, als ik niet middenin dat verhaal blijft zitten.
En dan? Accepteer je het verlies, begin je aan iets anders, denk je daar liever nu nog helemaal niet aan?quote:Nou ja, we zullen zien. (Misschien is het gewoon niet zo'n sterk verhaal, dat kan natuurlijk ook. En daar kom ik dan vanzelf wel een keer achter).
Ja, zo'n beetje wel. Mijn vriend vindt het niet erg interessant. Ik weet mezelf wel te motiveren, behalve als er van alles ligt om mijn hoofd bezet te houden. Deadlines, onbeantwoorde mailtjes, dat soort ruis is vreselijk.quote:En heb je dat helemaal op eigen kracht gedaan, zonder hulp/steun/aanmoediging van buitenaf? Dat lijkt me wel moeilijk. En hoeveel woorden wil je in januari hebben geschreven?
Je stelling dat het voor elk boek anders werkt, geloof ik. En jouw boek lijkt me niet het meest vlot schrijfbare met de sprongen en verschillende levens.quote:Wat dat productie draaien betreft: ik ben ook zeer benieuwd. Ik denk dat het niet alleen voor elke persoon anders werkt, ik denk dat het ook voor elk boek anders werkt. Een tijdje geleden was ik op een boekpresentatie van iemand die een - heel succesvolle, bleek later - roman had geschreven, en hij beweerde dat hij de eerste versie met een snelheid van 10.000 woorden per dag binnen twee weken had opgeschreven. Als het al waar is, lijkt me dat een typisch geval van geestelijke noodHoe schrijf je in godsnaam 10.000 woorden per dag?!
Ik heb wel de financiële luxe om me alleen daarop te richten, dat is al heel wat, maar ik heb 3 kinderen... schrijven tussen 9 en 3 dus.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 23:25 schreef p-etr-a het volgende:
Heb je ook echt de luxe om je alleen daarop te kunnen richten? Ik begrijp uit je posts dat je bij het Parool in elk geval tijdelijk gestopt bent, maar hoef je ook helemaal niets anders te doen in de tussentijd?
Ik denk dat de synopsis die ik nu maak al veel duidelijk gaat maken, in zo verre dat die wordt bekeken door uitgeverijen - als zij er iets in zien, ga ik ervan uit dat dit verhaal goed genoeg is. Zien ze het niet zitten, dan gooi ik het om of ik stop ermee. Dan ga ik vast wel weer iets nieuws bedenken, maar dat zal wel even duren. Ik ben nogal langzaamquote:En dan? Accepteer je het verlies, begin je aan iets anders, denk je daar liever nu nog helemaal niet aan?
quote:Ja, zo'n beetje wel. Mijn vriend vindt het niet erg interessant. Ik weet mezelf wel te motiveren, behalve als er van alles ligt om mijn hoofd bezet te houden. Deadlines, onbeantwoorde mailtjes, dat soort ruis is vreselijk.
Ja, 500 woorden moet wel kunnen. Het probleem is alleen dat je elke dag 500 woorden moet schrijven, en ik heb wel vaak dagen die net anders lopen dan gepland. Dus ik moet mezelf ook nog een strikt leefritme gaan opleggen.quote:Ik wil in januari ongeveer 70.000 woorden hebben. Dat is vanaf nu dus nog 45.000 en dat zijn er dan weer 500 per dag als ik uitga van half januari. Moet toch te doen zijn.
Nu ik de synopsis bijna af heb, overweeg ik toch voor een chronologisch verhaal te kiezen. Zeker in de eerste versie is dat het gemakkelijkst. Het leek me leuk om steeds te schakelen in de tijd, zodat je het idee krijgt van een soort fotocollage - dus allerlei losse scènes die zich afspelen in verschillende periodes, en die uiteindelijk het hele verhaal vertellen. Maar dat kan ik altijd nog in tweede instantie doen.quote:Je stelling dat het voor elk boek anders werkt, geloof ik. En jouw boek lijkt me niet het meest vlot schrijfbare met de sprongen en verschillende levens.
Ik weet alleen dat die roman gebaseerd was op een autobiografisch gegeven, dat maakt het snelle schrijven iets begrijpelijker. Maar dan nog is het wonderbaarlijk (en ik geloof het ook niet echt). Wat ingewikkelde schema's betreft: ik heb dat ook nooit eerder gedaan. Ik hoop dat het me gaat helpen met wat ik maar 'de lange adem' noem: het is fijn om ver vooruit te kunnen kijken. Doe jij alles uit je hoofd?quote:Ik schrijf zelf chicklit en daarvoor hoef ik niet constant met van alles rekening te houden. Ongeremd schrijven is mogelijk, want ik ben nauwelijks gebonden aan research en ook van ingewikkelde schema's is geen sprake. Waarschijnlijk (hopelijk?) geldt dat ook voor deze succesvolle schrijver. Of hij is een wondermens. Wat hij trouwens sowieso is met tienduizend woorden per dag, zelfs al zou het gaan om doktersromans. Tienduizend, allemachtig. Ik denk niet dat jij of ik of iemand dat zou moeten nastreven.
inderdaad heel vet!! Maar het zou voor mij wat te professioneel zijn denk ik. Ik zou gek worden van deadline op mijn hobbyquote:Op maandag 19 oktober 2009 23:31 schreef wonderer het volgende:
Tof zegVind het leerzaam, jouw verhaal.
Ik ookquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 23:20 schreef Steve het volgende:
Wat leuk om dit terug te lezen.Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel ben ik heel erg blij met het netto resultaat: 12.000 woorden. Het is een serieus begin. Ik moet nog wel veel doen aan de opbouw, want het is verschrikkelijk moeilijk gebleken om een complex verhaal vanuit het niets op te starten. Normaal gesproken begin je met schrijven, en dan ga je na een half jaar eens kijken of je er een logische opbouw in kunt aanbrengen. Bij mij moest dat nu in één keer gebeuren, en dat is dan ook niet heel goed gelukt. Zo zit er tussen de 4 hoofdstukken één stuk dat eigenlijk niet thuishoort in dit deel. Ik heb het er toch maar bij gedaan, omdat het op zichzelf een geslaagd hoofdstuk is. Het was een gok. Nou ja, het was überhaupt een gok.
Toch denk ik dat het een goede beslissing is geweest, ondanks alle stress. Voor mijzelf geldt tenminste dat ik op deze manier, met het mes op de keel, harder werk dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Ik heb mezelf echt uit de sponningen geschreven. Ja, het moest, dus ik deed het. Als ik mezelf een jaar de tijd had gegeven om een roman te schrijven, had ik nu misschien 2000 woorden bij elkaar geschreven, en heel lekker geslapenNu heb ik slecht geslapen, of zelfs nauwelijks geslapen, maar er liggen tenminste 4 voltooide hoofdstukken. Bovendien heb ik zo veel nagedacht over het verhaal, dat ik op een bepaalde manier wel vertrouwen heb in de komende maanden. Het is erg dubbel allemaal, want leuk is zo'n schrijfmarathon niet te noemen, en ik weet dat dit pas het begin is... en als ik denk... aan wat er nog allemaal achteraan komt aan schrijfdruk... en aan slapeloze nachten...
Maar daar denk ik nu even niet aan![]()
quote:Op donderdag 10 december 2009 01:05 schreef dvr het volgende:
Het wordt waarschijnlijk een boek over een schrijfster die in recordtijd een boek schrijft. Met integraal daarin opgenomen het boek dat die schrijfster schrijft, dat overigens ook gaat over een schrijfster die in no-time een heel boek schrijft. Het boek heeft zodoende wel 100 lagen en op het laatst weet de lezer niet meer welk boek-in-een-boek hij nou eigenlijk leest, en of hij het zelf wel is die het leest of dat hij alleen leeft in de gedachten van iemand anders die dat boek aan het lezen is. De werktitel is Spiegelpaleis. Op de laatste pagina voltooien alle schrijfsters tegelijkertijd alle boeken. Literatuurwetenschappers zullen een rechtzaak aanspannen om publicatie te voorkomen, uit angst dat wie die laatste bladzij opslaat, door het papier verzwolgen wordt.
Nou, het is inderdaad nogal een gok. Maar ik wil wel degelijk klaar zijn over 6 maanden, dat wil zeggen: met de eerste versie. Ik ben een ongelooflijke perfectionist, dus normaal herschrijf ik elk hoofdstuk tien keer, en dat komt de 'stroming' (van het verhaal) niet ten goede; volgens mij is het beter (voor mij, dus, en voor de voortgang van het verhaal) om mezelf te dwingen het een keer helemaal anders te doen. Mijn methode klopt niet. Dus nu probeer ik een nieuwe methode.quote:Op donderdag 10 december 2009 09:34 schreef Biancavia het volgende:
Nadine, had je niet beter eerst het verhaal verder uit kunnen werken voordat je met de uitgeverijen in zee ging?
Je legt jezelf nu wel een enorme druk op, met alleen nog maar het begin van het verhaal voltooid!
Ik zit nu zelf op de 11.000 woorden met een verhaal wat ik aan het schrijven ben, maar ik moet er niet aan denken dat iemand nu op dit punt zou zeggen van 'Ja, leuk, over 6 maanden móet het af zijn!'.
Het fascineert mij ook. Uit nieuwsgierigheid heb ik ooit een paar pogingen ondernomen om te ontdekken wat er zo bijzonder is aan de schrijfsels van de thrillerdames, en mij kan het niet bekoren. Wellicht ligt het gewoon aan mij, maar ik vind hun schrijfstijl niet bepaald schokkend.quote:Op donderdag 4 juni 2009 12:01 schreef Nadine26 het volgende:
Zoals gezegd: het fenomeen Esther Verhoef fascineert mij. Hetzelfde geldt voor Saskia Noort, die ook precies de juiste snaar weet te raken bij honderdduizenden lezers (of lezeressen) met haar literaire thrillers.
Pfoei, wat een druk inderdaad.quote:Op donderdag 10 december 2009 00:16 schreef Nadine26 het volgende:
Even een update![]()
De eerste 4 hoofdstukken van mijn boek-in-wording liggen bij een aantal uitgeverijen, en deze week beslissen zij of ze me willen spreken. Ik heb volgende week 3 afspraken, dus het gaat goed.
O, grappigquote:Op donderdag 10 december 2009 12:52 schreef wallofdolls het volgende:
Hehehe,
ik herken hier veel zaken van het leven als programmeur in. Vooral dat van dat schrijven en herschrijven en weggooien en herschrijven en die schier onmogelijke deadlines.
Dat weet ik ook niet. Ik had eigenlijk gemikt op een iets minder literaire uitgeverij, of in elk geval geldt voor de uitgeverij van mijn keuze (mijn favoriet) dat ze iets commerciëler zijn, er worden bijvoorbeeld ook zeer succesvolle literaire thrillers uitgegeven, en daarnaast hebben ze ook een echt literair fonds, maar van de aangeschreven uitgeverijen hapte nou uitgerekend déze uitgeverij niet. Dus ja... hoe zoiets werkt is mij ook een raadsel. En misschien schieten ze bij die uitgeverijen ook met losse flodders; uiteindelijk weet niemand precies wat 'literatuur' is, hoe je dat definieert. Voor literatuur moet je iets meer moeite doen, als lezer. Waarom lees ik 's avonds na een lange dag wel een tijdschrift of een literaire thriller probleemloos uit, en krijg ik het niet voor elkaar om een 'literaire' roman te lezen? Dat is, voor mij, het antwoord.quote:Het verhaal van hoe het boek tot stand komt vind ik nu in ieder geval zeer interessant, hoewel ik me nog steeds afvraag hoe dat literaire bereikt wordt (je hebt niet zomaar de juiste stijl om literair te zijn?)
Ik herken het hoor. Heb ook wel eens een poging ondernomen om een boek van Esther Verhoef te lezen. Wat een walgelijk voorspelbaar boek. En saai. En vervelend. En veel te makkelijk lezen. Maar het stomme is, je leest het boek toch uit. Ondanks dat je je kapot zit te ergeren aan de schrijfstijl.quote:Op donderdag 10 december 2009 13:27 schreef Verbal het volgende:
[..]
Het fascineert mij ook. Uit nieuwsgierigheid heb ik ooit een paar pogingen ondernomen om te ontdekken wat er zo bijzonder is aan de schrijfsels van de thrillerdames, en mij kan het niet bekoren. Wellicht ligt het gewoon aan mij, maar ik vind hun schrijfstijl niet bepaald schokkend.
Sowieso vind ik de term 'literaire thriller' al jaren aan devaluatie onderhevig, zo dat al mogelijk was.
ZIjn al fijne discussies over geweest trouwens:
De 'literaire thriller' (liep uit op een flamewar)
En het (korte) vervolg: [HP'tje] Ik ben dol op Literaire Thrillers
Vond "Iedere Zweed die een moordsynopsis figuurkotst op de tafel van zijn agent heeft een 'literaire thriller' geknutseld." toch wel een mooie, al zeg ik het zelf![]()
V.
Ja, het is vooral de onzekerheid die de creativiteit onder druk zet. Maar ik kan die onzekerheid goed uitschakelen als de paniek maar groot genoeg is. Dan schakel ik eigenlijk alles uit, en ga ik in een soort verblinding (en een extreme alertheid) zitten werken. Dat is voor mij nou juist het wonder van de deadline. Alles valt weg. Ik heb meer last van verlammende onzekerheid als ik teveel tijd heb. Dan krijgt de twijfel ruim baan. En het grote probleem met schrijven (en vast ook met schilderen, muziek maken etc.) is dat je op een bepaald moment moet beslissen: klaar, af, dit is het. Ik kan die beslissing nooit nemen. Nooit. Dus laat ik de deadline opdravenquote:Op donderdag 10 december 2009 13:31 schreef Verbal het volgende:
Ikzelf ben nu eigenlijk ook net pas begonnen aan een verhaal (een boek ga ik het pas noemen als het ooit wordt uitgegeven, zo het ooit al zal worden uitgegeven. Ben ook wel een deadline-mens (ook in mijn werk), maar zo'n druk zou mijn creativiteit ernstig onder druk zetten.
V.
Eigenlijk geef je de verantwoordelijkheid over de kwaliteit van je verhaal dus uit handen. De agent/uitgever bepaalt wel of het goed is en vertelt je eventueel waar de fout ligt zodat je makkelijk en gericht kan werken en niet onzeker hoeft te zijn "klopt dit wel of moet het juist DAAR anders"?quote:Op donderdag 10 december 2009 14:09 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, het is vooral de onzekerheid die de creativiteit onder druk zet. Maar ik kan die onzekerheid goed uitschakelen als de paniek maar groot genoeg is. Dan schakel ik eigenlijk alles uit, en ga ik in een soort verblinding (en een extreme alertheid) zitten werken. Dat is voor mij nou juist het wonder van de deadline. Alles valt weg. Ik heb meer last van verlammende onzekerheid als ik teveel tijd heb. Dan krijgt de twijfel ruim baan. En het grote probleem met schrijven (en vast ook met schilderen, muziek maken etc.) is dat je op een bepaald moment moet beslissen: klaar, af, dit is het. Ik kan die beslissing nooit nemen. Nooit. Dus laat ik de deadline opdraven
Ik geef een verantwoordelijkheid uit handen, maar niet die over de kwaliteit. Ik vind de kwaliteit er juist op vooruit gaan als ik onder druk werk. En ik zal nooit een verhaal inleveren waarover ik nog zulke grote twijfels heb, dus in de zin van: klopt dit wel? Het moet kloppen, dat lijkt me het minste. Ik vraag me ook niet af of het juist DAAR anders moet, en als ik het me afvraag, denk ik erover na en daarna verander ik het zelf. Nee, die verantwoordelijkheid geef ik niet uit handen; ik lever geen halve puzzel in die vervolgens door anderen in elkaar mag worden gezet.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:02 schreef wonderer het volgende:
Eigenlijk geef je de verantwoordelijkheid over de kwaliteit van je verhaal dus uit handen. De agent/uitgever bepaalt wel of het goed is en vertelt je eventueel waar de fout ligt zodat je makkelijk en gericht kan werken en niet onzeker hoeft te zijn "klopt dit wel of moet het juist DAAR anders"?
Je gewoon eh, een beetje het zelfde. Je schrijft een model (dat kan je vergelijken met de synopsis). Dat model wordt goedgekeurd door mensen, tenzij je dat model schrijft in samenwerking met die mensen. Vervolgens ga je daar een programma op schrijven. Dat programma moet binnen een bepaalde tijd geschreven worden. Uiteraard hebben die mensen een net wat te strak schema om die deadline te halen. Vervolgens ga je dat programma verfijnen, want het is nog maar een prototype. Dat prototype komt vaak tot stand door nachten door te halen. Voor dat verfijnen heb je ook weer een bepaalde tijd. Daarna moet een testversie gedraaid worden en die mag pas uitgebracht worden / online komen nadat alle mogelijke problemen zijn achterhaald. Dan mag het als je mazzel hebt uitgebracht worden.quote:Op donderdag 10 december 2009 13:57 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
O, grappigHoe gaat dat dan, als programmeur? Je schrijft als het ware een programma, neem ik aan, maar het schrijven is dan meer... wiskundig? Ik weet niks van programmeren, maar ik ben wel benieuwd naar zo'n proces.
quote:Dat weet ik ook niet. Ik had eigenlijk gemikt op een iets minder literaire uitgeverij, of in elk geval geldt voor de uitgeverij van mijn keuze (mijn favoriet) dat ze iets commerciëler zijn, er worden bijvoorbeeld ook zeer succesvolle literaire thrillers uitgegeven, en daarnaast hebben ze ook een echt literair fonds, maar van de aangeschreven uitgeverijen hapte nou uitgerekend déze uitgeverij niet. Dus ja... hoe zoiets werkt is mij ook een raadsel. En misschien schieten ze bij die uitgeverijen ook met losse flodders; uiteindelijk weet niemand precies wat 'literatuur' is, hoe je dat definieert. Voor literatuur moet je iets meer moeite doen, als lezer. Waarom lees ik 's avonds na een lange dag wel een tijdschrift of een literaire thriller probleemloos uit, en krijg ik het niet voor elkaar om een 'literaire' roman te lezen? Dat is, voor mij, het antwoord.
(In de romans van Saskia Noort staan nooit woorden die niet afgesleten zijn. Zij kiest altijd voor het meest voor de hand liggende synoniem. Ik denk dat de spellingscontrole van de pc haar manuscripten moeiteloos leest; alle woorden zijn bekend, de tekst is, als het ware, een dikke babypap die vanzelf door de trechter glijdt, zonder brokjes of klonten. Klinkt een beetje vies, maar ik vind haar taalgebruik ook viezig. Verder vind ik Saskia Noort géén slechte schrijfster, want ze heeft een scherp oog. Ze heeft alleen geen scherpe pen. Het is allemaal opgeschreven in een lauw, voorgekauwd tijdschriftentaaltje.)
Ik vind vaak schrijvers die hun stijl jarenlang serieus ontwikkeld hebben erg kunstzinnig overkomen. Vaak zijn mensen die literatuur schrijven mensen die zelfs de meest onnozele zaken tot een briljant verhaal kunnen omvormen. Dan gaat het niet om het verhaal, maar om de stijl. Soms is het verhaal dan wel weer briljant, maar ik vind het belangrijker hóe dat dan gebracht wordt.quote:De term "literatuur" wordt in pregnantere zin het vaakst tegenover lectuur gesteld. In die betekenis zou literatuur de "hoge, elitaire" vorm en lectuur de "lage, plebejische" vorm van teksten aanduiden. Daar waar literaire auteurs vaak een boodschap op artistieke wijze willen overbrengen, zijn schrijvers van lectuur gericht op het schrijven van teksten die vooral ter ontspanning gelezen worden.
Ja, vage shit. Het is met heel veel dingen zo. Dat mensen denken dat ze met minder werk net zo veel bereiken als zij die al iets bereikt hebben. Literatuur schrijf je pas na jarenlang pielen. Goede muziek maak je pas na jarenlang puzzelen, op zowel het geluid als de stijl. Goede films komen heus niet van de grond als je niet 80 uur per week er aan werkt. Etc. Etc.quote:Op donderdag 10 december 2009 13:31 schreef Verbal het volgende:
[..]
Pfoei, wat een druk inderdaad.
Ikzelf ben nu eigenlijk ook net pas begonnen aan een verhaal (een boek ga ik het pas noemen als het ooit wordt uitgegeven, zo het ooit al zal worden uitgegeven. Ben ook wel een deadline-mens (ook in mijn werk), maar zo'n druk zou mijn creativiteit ernstig onder druk zetten.
Maar hou ons op de hoogte. ik vind het dapper van je
V.
Ik ookquote:Op vrijdag 11 december 2009 04:08 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik vind het proces redelijk op elkaar lijken. Meer dan welk vakgebied ook.
Oké, ik snap het. En te oordelen aan de tijd waarop je dit hebt gepost, ben je zeker een nachtwerkerquote:Op vrijdag 11 december 2009 04:08 schreef wallofdolls het volgende:
Je gewoon eh, een beetje het zelfde. Je schrijft een model (dat kan je vergelijken met de synopsis). Dat model wordt goedgekeurd door mensen, tenzij je dat model schrijft in samenwerking met die mensen. Vervolgens ga je daar een programma op schrijven. Dat programma moet binnen een bepaalde tijd geschreven worden. Uiteraard hebben die mensen een net wat te strak schema om die deadline te halen. Vervolgens ga je dat programma verfijnen, want het is nog maar een prototype. Dat prototype komt vaak tot stand door nachten door te halen. Voor dat verfijnen heb je ook weer een bepaalde tijd. Daarna moet een testversie gedraaid worden en die mag pas uitgebracht worden / online komen nadat alle mogelijke problemen zijn achterhaald. Dan mag het als je mazzel hebt uitgebracht worden.
Ik vind het proces redelijk op elkaar lijken. Meer dan welk vakgebied ook.
Nee, het 'literaire thriller'-plan is eigenlijk alweer een tijdje van de baan, volgens mij heb ik het hierboven wel ergens uitgelegd. Het komt erop neer dat ik eigenlijk wel zeker weet dat ik zo'n soort boek niet kan schrijven. Want ook een literaire thriller moet met passie en overtuiging worden gemaakt, en ik voel die passie niet. Wel loop ik al heel lang rond met het verlangen om een plotgedreven verhaal te schrijven, maar een plot hoeft niet per se om een moord te draaien. In mijn verhaal gaat het - bijna net zo clichématig - om een familiegeheim. Toch denk ik dat alleen het gegeven een cliché is, en de uitwerking kan best origineel uitpakken, dat is tenminste de bedoeling.quote:Op vrijdag 11 december 2009 10:05 schreef Verbal het volgende:
Maar Nadine, is jouw opzet een 'literaire thriller' á la voornoemde dames te schrijven, of wil je meer? Ikzelf heb geen idee of ik het beter kan dan de Esther Verhoefs en de Marion Pauws van deze wereld (flexibel met taal kunnen omgaan is iets anders dan een boek schrijven), maar wél dat wat ik schrijf echt anders wordt. Maar het zal dan wellicht weer op iets anders lijken, dat kan ook. Alles is allang gedaan, natuurlijk.
V.
Als je boek uitgegeven wordt, dan koop ik het.quote:Op vrijdag 11 december 2009 11:31 schreef Verbal het volgende:
Nee, ik doel op iets heel anders dan een Nederlandse huisvrouwenthriller
Ik ben geen literator, ik hou van doelmatig en no-nonsense. En er wordt in mijn verhaal juist flink wat bloed vergoten. Ik ben behoorlijk tevreden over de schrijfstijl die ik heb gevonden, en vooral dat is anders.
Maar ik heb verder weinig meer pretenties dan dat ik een spannend verhaal wil schrijven, dat vermaakt en lekker wegleest. Vinden mensen de plot niet origineel? Prima, mag, er zijn originelere. Maar ik heb een hoofdpersoon die ik mag, een toon waar ik tevreden over ben, een thema dat ik okee vind. Nu nog de energie en creativiteit en tijd kanaliseren en botweg verder uitwerken.
V.
Nee, ik ben n student in n studentenhuisquote:Op vrijdag 11 december 2009 09:08 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Oké, ik snap het. En te oordelen aan de tijd waarop je dit hebt gepost, ben je zeker een nachtwerker![]()
En wat voor programma's zijn dat dan, ik bedoel: het komt dus online, en wat kan je er dan mee als gebruiker? (Sorry, onontgonnen terrein voor mij) En kun jij, als programmeur, ook zelfstandig besluiten een programma te maken, zoals ik nu dus een boek probeer te schrijven? En heb je ook 'voorbeelden', dus programma's die in elkaar zijn gezet door hele goede, getalenteerde mensen aan wie jij je kunt spiegelen?
Ik ga het ook kopen als het wordt uitgegevenquote:Op vrijdag 11 december 2009 11:31 schreef Verbal het volgende:
Nee, ik doel op iets heel anders dan een Nederlandse huisvrouwenthriller
Ik ben geen literator, ik hou van doelmatig en no-nonsense. En er wordt in mijn verhaal juist flink wat bloed vergoten. Ik ben behoorlijk tevreden over de schrijfstijl die ik heb gevonden, en vooral dat is anders.
Maar ik heb verder weinig meer pretenties dan dat ik een spannend verhaal wil schrijven, dat vermaakt en lekker wegleest. Vinden mensen de plot niet origineel? Prima, mag, er zijn originelere. Maar ik heb een hoofdpersoon die ik mag, een toon waar ik tevreden over ben, een thema dat ik okee vind. Nu nog de energie en creativiteit en tijd kanaliseren en botweg verder uitwerken.
V.
Hmmm, ik weet het niet hoor. Ik bedoel. Ja, ze kunnen allemaal schrijven, maar ik vind het ook wel interessant dat je als een Remco Campert of een A.F.Th. een zodanige stijl aan kan houden dat je van elke nutteloze scheet nog een prachtverhaal kunt maken. Ik bedoel, wie is er nou helemaal geinteresseerd in 1000 pagina's jeugd van Albert Egberts (of A.F.Th zelf?) ? Niemand toch? En tóch boeit het. Dát vind ik razendknap. Niet per definitie t verhaalquote:Op vrijdag 11 december 2009 12:05 schreef Nadine26 het volgende:
Wat mij is opgevallen in mijn tijd als recensent (toen ik bijna alle recent verschenen Nederlandse literatuur las), is dat het leeuwendeel van de Nederlandse romans goed is geschreven. Prima. De zinnen lopen, de alinea's vloeien mooi in elkaar over, kortom: die mensen kunnen allemaal schrijven. Maar goed kunnen schrijven is niet genoeg. Het gaat er juist om dat het verhaal blijft boeien. Dat lukt maar een enkeling. Tachtig procent van de romans loopt na ca. 60 pagina's muurvast. Het gaat nergens heen, er is geen prikkeling meer, de rek is eruit. Daarom denk ik ook dat de mindere goden, en daaronder reken ik mezelf, er verstandig aan doen om met een plot te werken. Dat geeft houvast.
Waarom niet? Je had het zelf al bedacht voor je las dat zoiets echt was gebeurd. Andere namen, ander land. Lijkt mij geen probleem.quote:Op vrijdag 11 december 2009 12:05 schreef Nadine26 het volgende:
Mag je zo'n gegeven gebruiken in een roman? Ik vraag het me af. Ik denk het wel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |