abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 8 april 2011 @ 10:02:11 #76
42184 crew  DaMart
pi_95207814
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 09:50 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Tussenstand: 0 woorden >:)
Eind volgende week willen wij hier lezen dat je weer 6.000 woorden verder bent!

Helpt dat, zo'n deadline die wij je opleggen? ;).
pi_95208567
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 09:50 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Tussenstand: 0 woorden >:)
}:|

Aan het einde van vandaag staan er tweeduizend sprankelnieuwe woorden in je tekstbestand! ~O>
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 8 april 2011 @ 13:52:08 #78
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_95216187
quote:
8s.gif Op vrijdag 8 april 2011 10:25 schreef Biancavia het volgende:
Aan het einde van vandaag staan er tweeduizend sprankelnieuwe woorden in je tekstbestand!
quote:
12s.gif Op vrijdag 8 april 2011 10:02 schreef DaMart het volgende:
Eind volgende week willen wij hier lezen dat je weer 6.000 woorden verder bent!
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 09:57 schreef wonderer het volgende:
zitten en schrijven!
Laat ze maar lullen, Nadine. Gewoon lekker op een terrasje gaan zitten. Het is mooi weer en schrijven kan altijd nog.
pi_95218100
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 april 2011 13:52 schreef broer het volgende:

[..]

[..]

[..]

Laat ze maar lullen, Nadine. Gewoon lekker op een terrasje gaan zitten. Het is mooi weer en schrijven kan altijd nog.
;(
  vrijdag 8 april 2011 @ 19:05:07 #80
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_95228915
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 april 2011 13:52 schreef broer het volgende:

[..]

[..]

[..]

Nou ja, nee, met een deadline kan dat niet. Ze moet juist schrijven want dan kan ze van de zomer elke dag op een terrasje in de zon zitten!
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator vrijdag 8 april 2011 @ 19:18:45 #81
42184 crew  DaMart
pi_95229559
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 19:05 schreef wonderer het volgende:

[..]

Nou ja, nee, met een deadline kan dat niet. Ze moet juist schrijven want dan kan ze van de zomer elke dag op een terrasje in de zon zitten!
En bovendien kan ze natuurlijk ook een laptop meenemen en op de laptop verder schrijven op het terras!
pi_95250637
Nadine heeft natuurlijk helemaal geen tijd om hier te lezen en te reageren. Die zit met een uiterst krappe deadline te worstelen.
pi_95251464
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2011 08:26 schreef Biancavia het volgende:
Nadine heeft natuurlijk helemaal geen tijd om hier te lezen en te reageren. Die zit met een uiterst krappe deadline te worstelen.
Nou inderdaad :+

Maar serieus: gisteren heb ik ondanks het mooie weer een klein wonder verricht door mijn synopsis (van deel 3) bijna af te maken, want het leek met wel handig om een blauwdruk te hebben, zodat ik in één keer full speed vooruit kan schrijven. Als ik 1000 woorden per dag wil gaan schrijven, heb ik niet veel tijd meer om na te denken over de plot/de scènes etc. Ik kwam er al schrijvende achter dat het einde goed in elkaar zit. In mijn oude documenten vond ik nog een heleboel bruikbare scènes, dialogen en ideeën, dus na een dag timmeren en zagen heb ik nu een synopsis van 30 pagina's.

Het worden korte hoofdstukken, dat lijkt me voor de afwikkeling wel mooi, dus ik zie ik eigenlijk wel zitten met het hele project. Maandag begin ik.

Dank voor de aanmoediging ^O^
Ik zal tussendoor genoeg in de zon zitten, zonder laptop (ik werk nooit op terrasjes/in bed/op de aanlegsteiger van de plaatselijke jachthaven) maar ik MOET die 1000 woorden per dag halen, dat is het doel.
pi_95255682
Goed zo! Een dichtgespijkerd plot en een strak regime. Nu moet het zeker lukken. :Y
pi_95264291
Klinkt goed! Veel succes en vooral plezier de komende tijd.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 14:51:57 #86
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_98156770
*Kuch* O-) Ben heel benieuwd....
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_98852685
quote:
5s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:51 schreef Vivi het volgende:
*Kuch* O-) Ben heel benieuwd....
O, sorry... ik was dit topic uit het oog verloren (verdrongen)

Ik ben nu wel héél ver. Bijna klaar, bijna klaar. En keihard gewerkt. Ik heb zelfs een week in een deprimerende hotelkamer in Bergen aan Zee gezeten om de deadline te halen, maar die haal ik natuurlijk tóch net niet :+

Dat maakt nu allemaal niet meer uit. Het boek komt ergens in februari uit, dus waar hebben we het over. Ik heb het verhaal bijna rond, het is veel te lang geworden (100.000 woorden) maar er is zeker iets van te maken, denk ik.

Zoals ik het nu zie, heb ik nog een maand nodig om het verhaal te structureren. Het hééft al een structuur, maar dat kan beter. Ik heb de afgelopen tijd heel veel nagedacht over de opbouw, en ik hoop - en vermoed - dat ik met een paar aanpassingen echt iets goeds kan maken (met meer samenhang). Ik heb een geweldig boek dat ik jaren geleden eens heb gekocht, How to make a good script great, en daarin wordt uitsluitend aandacht besteed aan het structureren, compleet met allemaal leuke grafiekjes en tabellen, en daar hou ik van.

Dat boek heb ik het afgelopen weekend weer eens doorgenomen, en jawel: ik kwam weer allerlei zwakke plekken tegen in mijn manuscript. Aan de hand van dit boek word je gedwongen werkelijke elk detail - plot, subplots, thematiek, personages, enzovoort - onder de loep te nemen en dan blijkt, in mijn geval tenminste, dat er toch nog wat losse draadjes in zitten. Los daarvan is het vooral heel nuttig om het verhaal aan het eind van de rit, als het helemaal op papier staat, weer eens te gaan beschouwen als een concept. Het is nog niet af, het is alleen nog maar opgeschreven, maar daarna begint het echte werk. Het monteren, zeg maar. Ik heb nu dus 100.000 woorden waarvan ik er 20.000 tot 25.000 mag weggooien, en met de rest mag ik iets moois gaan maken.

Dit is het leuke werk. Ik heb er wel zin in *O*
  donderdag 30 juni 2011 @ 02:14:06 #88
71919 wonderer
pi_98853478
Hm, dat klinkt wel als een interessant boek. Maar wordt het dan niet heel erg formule-achtig?

Succes met de volgende etappe ^O^
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_98856526
Leuk, Nadine. Vast een heerlijk gevoel dat het verhaal zelf helemaal geschreven is. Nu heerlijk schrappen en structureren. :s)
pi_98891621
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 02:14 schreef wonderer het volgende:
Hm, dat klinkt wel als een interessant boek. Maar wordt het dan niet heel erg formule-achtig?

Succes met de volgende etappe ^O^
Het is inderdaad een formuleachtig boek, maar de bedoeling is dat je het pas leest (of toepast) nadat je het manuscript hebt geschreven. Het is vooral bedoeld om de zwakke plekken op te sporen, en om daar vervolgens een goede oplossing voor te vinden - tijdens het schrijfproces heb je er weinig aan.

Het boek gaat nadrukkelijk over het 'aanscherpen' van filmscripts, en een script kun je sowieso niet met een roman vergelijken. Toch zijn er enorm veel overlappingen. Een film is uiteindelijk ook een verhaal. Dit boek behandelt voornamelijk blockbusters. Zo wordt er een lange analyse gewijd aan 'Witness', volgens de schrijver het perfecte filmscript. Maar je leest ook welke scènes destijds op de montagetafel zijn gesneuveld, en waarom de film daar baat bij heeft gehad. Witness wás al een heel goed en doortimmerd script, maar er is nog behoorlijk aan gesleuteld voordat het een 'great' script werd. Het is heel leuk om het boek te lezen, en om vervolgens de film te bekijken. Want het klopt als een bus: in 'Witness' zit niet één overbodige scène, het is een superstrak verhaal dat onvermijdelijk afstevent op de ontknoping, echt heel knap gemaakt.
pi_98891707
quote:
7s.gif Op donderdag 30 juni 2011 09:42 schreef Biancavia het volgende:
Leuk, Nadine. Vast een heerlijk gevoel dat het verhaal zelf helemaal geschreven is. Nu heerlijk schrappen en structureren. :s)
Dank :) Het is inderdaad een heerlijk gevoel, en ik merkte tot mijn opluchting dat het einde zich ook gemakkelijker liet schrijven dan alle voorgaande stukken. Ik hoop maar dat ik daaruit mag concluderen dat ik een goede basis heb gelegd, maar... eerst moet ik het nog gaan lezen. Dat is meestal schrikken :X
  vrijdag 1 juli 2011 @ 00:46:49 #92
71919 wonderer
pi_98892148
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 00:29 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Het is inderdaad een formuleachtig boek, maar de bedoeling is dat je het pas leest (of toepast) nadat je het manuscript hebt geschreven. Het is vooral bedoeld om de zwakke plekken op te sporen, en om daar vervolgens een goede oplossing voor te vinden - tijdens het schrijfproces heb je er weinig aan.

Het boek gaat nadrukkelijk over het 'aanscherpen' van filmscripts, en een script kun je sowieso niet met een roman vergelijken. Toch zijn er enorm veel overlappingen. Een film is uiteindelijk ook een verhaal. Dit boek behandelt voornamelijk blockbusters. Zo wordt er een lange analyse gewijd aan 'Witness', volgens de schrijver het perfecte filmscript. Maar je leest ook welke scènes destijds op de montagetafel zijn gesneuveld, en waarom de film daar baat bij heeft gehad. Witness wás al een heel goed en doortimmerd script, maar er is nog behoorlijk aan gesleuteld voordat het een 'great' script werd. Het is heel leuk om het boek te lezen, en om vervolgens de film te bekijken. Want het klopt als een bus: in 'Witness' zit niet één overbodige scène, het is een superstrak verhaal dat onvermijdelijk afstevent op de ontknoping, echt heel knap gemaakt.
Hmmmm. Misschien maar es rondsnuffelen. Mijn volgende project wordt een thriller (technisch gezien nog literair ook :')) maar ik ben niet zo'n held met plots.
  vrijdag 6 april 2012 @ 23:10:28 #93
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_110006118
Zeg... O-) Ben erg benieuwd hoe het ermee staat...
pi_110015066
Nadine heeft haar eigen topic een beetje verwaarloosd, maar post hier wel updates: Boek aan het schrijven - hoofdstuk 7

Wel grappig om in deze OP te lezen dat de verschijningsdatum is opgeschoven van okt/nov 2010 naar februari 2011. :D

[ Bericht 21% gewijzigd door Biancavia op 07-04-2012 10:12:11 ]
  zondag 8 april 2012 @ 18:17:09 #95
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_110064366
Thnx! *Naar andere topic zoeft*
pi_113784662
Ha Nadine, ik zag je boek in de LINDA., gefeliciteerd!
pi_113788505
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:56 schreef p-etr-a het volgende:
Ha Nadine, ik zag je boek in de LINDA., gefeliciteerd!
Dank je :)

Ik zal een korte update geven in het 'schrijf'-topic... ben ik helemaal vergeten :@
  donderdag 5 juli 2012 @ 00:07:26 #98
71919 wonderer
pi_113788604
o|O
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')