abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 december 2004 @ 23:20:25 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_23768098
Gedverrrr, wat een klierige hype.

Vanaf het moment dat Nicci French werd ontdekt als de grote thrillerbelofte van de afgelopen eeuwen en mensen die sinds de middelbare school geen boek meer van dichtbij hadden gezien ineens in drommen in de boekhandels verschenen, heeft uitgevend Nederland 'de literaire thriller' als genre ontdekt.

Zodra een willekeurige schrijver ook maar een spannende letter op papier heeft gekwakt, wordt er een fotograaf op pad gestuurd om een sepiakleurige, halfwazige en liefst niet helemaal zuiver gekadreerde 'photo' van een gothisch aandoend standbeeld in een mystieke herfsttuin te maken ten behoeve van de kaft en begint een uitzendsecretarette alvast in mooi neo-klassiek font de woorden 'literaire thriller' te typen, opdat deze smaakvol doch prominent boven de titel op de kaft kunnen worden gelay-outetetetet.

Elke neukende scheet met letters en vage, jeukbezorgende non-psychologie van de koude grond met een hoofdstukindeling en een epiloog is tegenwoordig een 'literaire thriller'.

Iedere Zweed die een moordsynopsis figuurkotst op de tafel van zijn agent heeft een 'literaire thriller' geknutseld.

Nee, ik heb het er niet zo mee, met die 'literaire thrillers'.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_23768198
Die sepiakleurige, halfwazige voorkanten met gothisch aandoende beelden waren mij ook al opgevallen. Eerst dacht ik: alweer een nieuwe Nicci French...maar nee, een andere auteur. Vond al dat die kaft wel heel erg probeerde mee te liften op het succes van het schrijversduo.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 4 december 2004 @ 23:29:22 #3
136 V.
pi_23768314
Mensen willen geen boek meer lezen, maar een merk. Dan Brown is daar een voorbeeld van (die godverdegodver ook al in de 'literaire thriller'-hoek wordt gepropt, overigens) en de 'literaire thriller' dus ook. Zodra óf Dan Brown óf 'Literaire Thriller' op de omslag staat is het goed, lijkt het wel.

We gaan niet lekker in boekhandels neuzen naar interessante boeken de je leuk lijken, nee, gothische sepiafoto? Inpakken maar.

Bleeeurgh.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_23768678
'De "nieuwe" Dan Brown bijvoorbeeld (tenminste dat roept de reclame ervoor) is een boek dat al uit was voordat Angels & Demons of The Da Vinci Code uit was. Maar ja, toen kocht niemand het. Nu kan het ook mee profiteren van het succes van zijn andere boeken, ook al lijkt het boek niet op zijn succes boeken.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 5 december 2004 @ 00:19:05 #5
73808 EvilCole
zo niet, dan toch!
pi_23769378
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 23:48 schreef Isabeau het volgende:
'De "nieuwe" Dan Brown bijvoorbeeld (tenminste dat roept de reclame ervoor) is een boek dat al uit was voordat Angels & Demons of The Da Vinci Code uit was. Maar ja, toen kocht niemand het. Nu kan het ook mee profiteren van het succes van zijn andere boeken, ook al lijkt het boek niet op zijn succes boeken.
het hoeft geen succes boek te zijn om een goed boek te zijn
"Moord is de meest extreme vorm van censuur." George Bernard Shaw (1856-1950)
pi_23769849
Natuurlijk kan het best een goed boek zijn, EvilCole, maar feit blijft dat de uitgever lekker probeert te profiteren van zijn succes boeken door er "de nieuwe Dan Brown" van te maken terwijl er niet echt iets nieuws aan is.
  zondag 5 december 2004 @ 00:46:51 #7
136 V.
pi_23769970
quote:
Op zondag 5 december 2004 00:41 schreef Isabeau het volgende:
Natuurlijk kan het best een goed boek zijn, EvilCole, maar feit blijft dat de uitgever lekker probeert te profiteren van zijn succes boeken door er "de nieuwe Dan Brown" van te maken terwijl er niet echt iets nieuws aan is.
Het kreng komt uit 1998, om precies te zijn. Je reinste misleiding.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_23770065
Ik dacht altijd dat een literaire thriller een vrouw was, die tijdens het lezen van chick lit zichzelf aan het klaarvibreren was met een dildo... Waar zat ik met mijn gedachten?

Maar het is inderdaad een dubieuze aanduiding... dat literaire thriller.
  zondag 5 december 2004 @ 00:56:28 #9
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_23770185
Welk genre boeit je wel dan?
Ull de llebre.
Fynproewers waardeer die ouer Tempranillo-wyne wat in eikevate bewaar word.
  zondag 5 december 2004 @ 01:02:23 #10
136 V.
pi_23770328
quote:
Op zondag 5 december 2004 00:56 schreef bofneger het volgende:
Welk genre boeit je wel dan?
You talkin' to me?

Ik ben juist een groot thrillerfanaat. Ik heb alleen weinig op met de manier waarop de marketingmachine in deze werkt. En de manier waarop men daar blijkbaar massaal intrapt.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 5 december 2004 @ 01:05:00 #11
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_23770386
quote:
Op zondag 5 december 2004 01:02 schreef Verbal het volgende:

[..]

You talkin' to me?

Ik ben juist een groot thrillerfanaat. Ik heb alleen weinig op met de manier waarop de marketingmachine in deze werkt. En de manier waarop men daar blijkbaar massaal intrapt.

V.
Ja dat ik het tegen jou had lijkt ook jou duidelijk

Maar wat boeit je de marketing als je de inhoud okee vindt?
Ull de llebre.
pi_23770428
V weet toch ook wel dat de marketing evenredig werkt aan de "oog voor details" en IQ van de consument?

Verkopen is mensen wijsmaken dat ze niet iets kopen wat ze A. niet willen hebben, en B. niet goed is.

En als "iedereen" het leest, dan moet het wel goed zijn he.
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
  zondag 5 december 2004 @ 01:07:18 #13
136 V.
pi_23770437
quote:
Op zondag 5 december 2004 01:05 schreef bofneger het volgende:

[..]

Ja dat ik het tegen jou had lijkt ook jou duidelijk

Maar wat boeit je de marketing als je de inhoud okee vindt?
Ik vind de inhoud niet per se okee. Heb een paar pogingen ondernomen tot het lezen van wat van die boeken, en mij boeien ze niet per se, en al helemaal niet 'omdat' het LT zijn.

Verder irriteert het me dat je er rondom mee wordt doodgegooid. Ik hoorde het laatst ook op een verjaardag... 'heb je dat en dat boek al gelezen?' 'Wat is dat dan?' 'Nou, een Literaire Thriller'.

Mag ik een teiltje alsjeblieft?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 5 december 2004 @ 01:07:58 #14
136 V.
pi_23770458
quote:
Op zondag 5 december 2004 01:06 schreef Atrimar het volgende:
V weet toch ook wel dat de marketing evenredig werkt aan de "oog voor details" en IQ van de consument?
Ja, dat is nou juist wat mij irriteert.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_23770519
quote:
Op zondag 5 december 2004 01:07 schreef Verbal het volgende:

Verder irriteert het me dat je er rondom mee wordt doodgegooid. Ik hoorde het laatst ook op een verjaardag... 'heb je dat en dat boek al gelezen?' 'Wat is dat dan?' 'Nou, een Literaire Thriller'.

V.
Doet me denken aan deze quote:

Ik was laatst op een feestje, en werkelijk ie-der-een was er.

En ik was niet uitgenodigd weet je wel.
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
  zondag 5 december 2004 @ 01:18:00 #16
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_23770687
quote:
Op zondag 5 december 2004 01:06 schreef Atrimar het volgende:
Verkopen is mensen wijsmaken dat ze niet iets kopen wat ze A. niet willen hebben, en B. niet goed is.
Ben jij ooit in een boekenwinkel geweest waar de medewerkers zich als verkopers presenteren?

"Kan ik u helpen of kijkt u even?"
"Ik zoek een boek, ongeveer EUR10"
"Dan moet u Dan Brown nemen!"

Sommige boeken worden nu eenmaal groots gepresenteerd. Dat geldt voor de literaire thrillers, maar ook voor Gerard Reve of Geert Mak. En uiteindelijk is het beste advies toch het advies van een vriend die je zegt: 'dat moet je lezen'.
Ull de llebre.
  zondag 5 december 2004 @ 01:18:51 #17
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_23770703
Wil wel eens weten wat er dan zo literair aan is. De schrijver heeft gestudeerd, ofzo? Het wachten is op de eerste uitgever die zijn eigen product een grote sticker meegeeft: "Prutsboek!"
Zou hem direct kopen
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_23770716
quote:
Op zondag 5 december 2004 01:18 schreef bofneger het volgende:

[..]

Ben jij ooit in een boekenwinkel geweest waar de medewerkers zich als verkopers presenteren?

"Kan ik u helpen of kijkt u even?"
"Ik zoek een boek, ongeveer EUR10"
"Dan moet u Dan Brown nemen!"

Sommige boeken worden nu eenmaal groots gepresenteerd. Dat geldt voor de literaire thrillers, maar ook voor Gerard Reve of Geert Mak. En uiteindelijk is het beste advies toch het advies van een vriend die je zegt: 'dat moet je lezen'.
Als iemand in een boekenwinkel met alleen "een boek, 10 Euro" als informatie aankomt, en ik zou daar verkoper zijn dan zou ik een kookboekje geven
  zondag 5 december 2004 @ 01:20:21 #19
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_23770744
quote:
Op zondag 5 december 2004 01:19 schreef Atrimar het volgende:

[..]

Als iemand in een boekenwinkel met alleen "een boek, 10 Euro" als informatie aankomt, en ik zou daar verkoper zijn dan zou ik een kookboekje geven
Maar uberhaupt het idee dat een medewerker naar je toe komt...

Dat gebeurt namelijk niet
Ull de llebre.
pi_23770753
Opgewaardeerde damesromannetjes.
pi_23770816
quote:
Op zondag 5 december 2004 01:18 schreef Mark het volgende:
Wil wel eens weten wat er dan zo literair aan is. De schrijver heeft gestudeerd, ofzo? Het wachten is op de eerste uitgever die zijn eigen product een grote sticker meegeeft: "Prutsboek!"
Zou hem direct kopen
Ik denk dat ik heel wel in staat ben een boek te produceren dat aan die eis voldoet.
Nu nog een uitgever zoeken

En misschien is het literaire van literaire thrillers wel dat het door vrouwen in boekenclubjes wordt gelezen. Of zo.
pi_23770844
Ik heb nog wel eens het idee bij Tartt bijvoorbeeld dat deze zo populair is geworden onder het mom van:

Kijk een vrouw die dit genre ook goed aankan.
Een soort literaire politiek correctheid of iets dergelijks. Of sla ik hiermee de plank volledig mis?
pi_23770854
quote:
Op zondag 5 december 2004 01:25 schreef Atrimar het volgende:
Of sla ik hiermee de plank volledig mis?
Je mag één keer raden.
pi_23770872
quote:
Op zondag 5 december 2004 01:26 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Je mag één keer raden.
Ik raad "ja die sla je mis, maar niet volledig."

Ze is bij Oprah geweest, dús moet het wel goed zijn.
  zondag 5 december 2004 @ 12:39:15 #25
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_23775947
Behalve haar tweede dan
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')