Oog om oog! Tand om tand!quote:Op zondag 26 april 2009 00:39 schreef servus_universitas het volgende:
Interessante ontwikkeling en bedankt voor de berichtgeving, TS. Wel jammer dat je de ochtendmens nu bestempelt als inferieur tuig en daarmee dus eigenlijk hetzelfde gedrag vertoont als waarvan je hen beschuldigt.
Ja, want het is zo'n mooie dag enzoquote:Op zondag 26 april 2009 00:41 schreef Terpentin07 het volgende:
[..]
Ik krijg dan altijd de neiging om te schoppen.
Iddquote:
Het zal ook veel ongelukken schelen met scholieren bv!quote:Op zondag 26 april 2009 00:43 schreef Paaskonijn het volgende:
Zou ik ook andere schooltijden kunnen claimen? Ik kom zo vaak te laat 's ochtends omdat ik 's avonds gewoon niet in slaap kan vallen en dan moet je als straf de volgende ochtend om 8 uur melden, alsof ik dat dan haal.
Je staat steeds sterker. De bewijslast begint zich op te stapelen en snel zal er geen plek meer zijn voor de ochtendmens om zich te verbergen. Houdt moed mijn vriend, houdt moed.quote:Op zondag 26 april 2009 00:43 schreef Paaskonijn het volgende:
Zou ik ook andere schooltijden kunnen claimen? Ik kom zo vaak te laat 's ochtends omdat ik 's avonds gewoon niet in slaap kan vallen en dan moet je als straf de volgende ochtend om 8 uur melden, alsof ik dat dan haal.
Als het zo ver is zal ik zeker net van school af zijn. Maarja als je les moet geven voor ochtend en avondmensen moet je dus ochtendleraren en avondleraren vinden en klassen enzo maken. Klinkt geil.quote:Op zondag 26 april 2009 00:45 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Je staat steeds sterker. De bewijslast begint zich op te stapelen en snel zal er geen plek meer zijn voor de ochtendmens om zich te verbergen. Houdt moed mijn vriend, houdt moed.
Daar moet je boven staan, beste Probably_on_pcp.quote:
U heeft een punt waarde Servus_Universitas. Misschien moet ik voor de meer verlichte weg kiezen en de dialoog op een meer open manier starten. Toch hebben mijn emoties op dit moment de overhand en zal ik al mijn frustraties botvieren op de zogenaamde A-maatschappij.quote:Op zondag 26 april 2009 00:48 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Daar moet je boven staan, beste Probably_on_pcp.Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar laat je niet door negatieve gevoelens verleiden.
Daar zeg je wat.Vroeger sliep ik tot twaalf uur of nog langer als ik vrij was maar tegenwoordig ben ik al rond negen uur wakker.quote:Op zondag 26 april 2009 00:52 schreef Paar het volgende:
Eindelijk. Hoewel...ik begin steeds meer een ochtendmens te worden.Ik word in het weekend vaak zelfs rond 8/9 uur wakker
Om dan vervolgens niet meer in slaap te vallen. Hoe anders is het geweest.
Ochtendmensen
Misschien komen ze wel vermoeiend over omdat ze pas laat kunnen slapen en wel verplicht vroeg op moeten en daardoor een slaaptekort hebben. Wilde gok.quote:Op zondag 26 april 2009 01:31 schreef zoalshetis het volgende:
uitzuigers dus. mensen die vermoeiend overkomen en je energie wegtrekken.
je kan er niet mee omgaan en bovendien begrijp je het topic niet, geloof ik.quote:Op zondag 26 april 2009 01:38 schreef Paaskonijn het volgende:
[..]
Misschien komen ze wel vermoeiend over omdat ze pas laat kunnen slapen en wel verplicht vroeg op moeten en daardoor een slaaptekort hebben. Wilde gok.
Ok.quote:Op zondag 26 april 2009 01:39 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
je kan er niet mee omgaan en bovendien begrijp je het topic niet, geloof k.
Wat doe jij hier dan nog om 1 uur 22??quote:Op zondag 26 april 2009 01:22 schreef zoalshetis het volgende:
ik ben een ochtendmens. er komt juist steeds meer waardering voor de 'vroege vogel', want die pakt de worm het eerst.
avondmensen zijn depressieve nachtbrakers, met een voorliefde voor mensenbloed.
dit is ten eerste weekend en ten tweede heb ik weinig slaap nodig voor veel energie en weinig wallen...quote:Op zondag 26 april 2009 01:54 schreef LordNemephis het volgende:
[..]
Wat doe jij hier dan nog om 1 uur 22??
Ben helemaal eens met TS: Heb een manager die 's ochtend als een wervelstorm vanalles komt mededelen, ik kan hem nog zo vaak vertellen dat ik vóór half tien en een halve liter koffie niet aanspreekbaar ben, hij blijft het maar proberen...
Ik ben voor een werkdag die om 13.00 begint en rond 22.00 uur eindigt.
quote:Op zondag 26 april 2009 00:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Het wordt tijd voor een nieuwe maatschappij met meer flexibele werktijden. Laat het ochtendtuig maar een pas op de plaats maken, want zij zijn inferieur zoals uit het artikel blijkt.
Ja want we moeten niet zeuren maar ons aanpassen aan wat "normaal" is.quote:Op zondag 26 april 2009 01:20 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Zoals een bekend persoon ooit zei
What a whining little bitch
Dat spreekwoord over de vroege vogel stamt uit de tijd dat het overgrote deel vd bevolking nog in de agrarische sector werkte. Toen moest je er idd vroeg uit want agrarisch werk doe je buiten in het daglicht. De ochtendmaatschappij is een gevolg van ons agrarisch verleden en daarom ook achterhaald.quote:Op zondag 26 april 2009 01:22 schreef zoalshetis het volgende:
ik ben een ochtendmens. er komt juist steeds meer waardering voor de 'vroege vogel', want die pakt de worm het eerst.
Ben idd onrustig overdag. 's Nachts ben ik rustig en ben ik veel beter in staat moeilijke dingen te begrijpen.quote:Op zondag 26 april 2009 01:39 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nachtbrakers zijn onrustige mensen die overdag irritant overkomen met kringen rond hun ogen.
Niet ieder mens heeft dezelfde fysiologie, zoals ook wel blijkt uit de tweede link die ik gaf in de OP. Genetisch gezien bestaat er een verschil tussen een ochtend- en avondmens.quote:ze zijn gewoon ook mensen! alleen moeten ze leren op tijd te gaan slapen.
Bron?quote:nachtbrakers worden dan ook vaak niet oud.
Ik heb hetzelfde...quote:Op zondag 26 april 2009 03:02 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ben idd onrustig overdag. 's Nachts ben ik rustig en ben ik veel beter in staat moeilijke dingen te begrijpen.
Heel herkenbaar ja. Ik kan ontzettend kut geslapen hebben de nacht ervoor maar als ik niet voor een uur of elf naar bed ga, dan voel ik me opeens weer klaarwakker. Heel vreemd.quote:Op zondag 26 april 2009 03:48 schreef Omniej het volgende:
[..]
Net zoals ik ook altijd 's avonds laat (na een uur of 11) pas een beetje los begin te komen. Als al het 'normale' volk zo ongeveer slaap begint te krijgen, word ik mentaal wakker ofzo.
Ik ben een ochtendmens en ik wil vergoeding voor de nutteloze tijd die ik na drieën heb moeten doorbrengen terwijl het mij verboden is om voor 8:00 te beginnen.quote:Op zondag 26 april 2009 02:18 schreef Lyrebird het volgende:
Ben blij dat er wat waardering voor den avondmensch komt. Ben zelf 100% avondmens en begin meestal pas om een uur of 11 met werk. Maar ja, in Nederland moest ik vanaf 9 uur aanwezig zijn, wat er vaak op neer kwam dat ik tot een uur of 11 aan het internetten was, en pas dan genoeg concentratie kon opbrengen om iets gedaan te krijgen.
Ik zou met terugwerkende kracht ook nog wel een vergoeding willen krijgen voor het onrecht dat me op de middelbare school is aangedaan, waar we om 8:15 in de schoolbankjes moesten zitten en ik geen idee had waar de leraar het over had. Weggegooide tijd.
Op welke school moest je tot na drieen blijven??quote:Op zondag 26 april 2009 13:50 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ik ben een ochtendmens en ik wil vergoeding voor de nutteloze tijd die ik na drieën heb moeten doorbrengen terwijl het mij verboden is om voor 8:00 te beginnen.
Ik begin pas moeilijke vragen te stellen na tienen ('s avonds).quote:Daarbij zijn avondmensen zeer hypocriet. Eerst verwijten ze mensen dat ze met moeilijke vragen komen voor 11:00 terwijl ze zelf met moeilijke vragen blijven komen na 4:00.
Dat komt imho omdat bazen over het algemeen ochtendmensen zijn, omdat zij het spelletje volgens de geldende regels hebben gespeeld. 'Luie' avondmensen spelen het spel niet volgens de regels, want zeg nu zelf, die zijn maar de helft van de dag aanwezig, en komen daardoor niet in aanmerking voor promotie.quote:Op zondag 26 april 2009 19:24 schreef Ixnay het volgende:
Waarom wordt 's ochtends vroeg beginnen en vroeg naar huis altijd gezien als "goed" en wat later beginnen maar wel doorwerken als de rest al naar huis is gezien als "slecht"?
Het valt mij op dat Avondmensen creatiever zijn, excentrieker en intelligenter.
Als je laat eindigt ook.quote:Op zondag 26 april 2009 20:06 schreef gebrokenglas het volgende:
Als je vroeg begint heb je lekker veel aan je dag.
Het probleem is, dat als wij eerder naar bed gaan, dat we dus gewoon met onze ogen wijd open in bed liggen naar het plafond te staren. Het is niet zo simpel als 'gewoon vroeger naar bed', anders had ik dat allang gedaanquote:Op zondag 26 april 2009 21:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Zoals ik het zie: avondmensen willen 's avonds gewoon niet op tijd in bed, met als gevolg dat ze daardoor 's ochtends te moe zijn om uit bed te stappen.
Ga gewoon lekker op tijd, om 2100 / 2130 uur naar bed, en reken maar dat je 's ochtends wel degelijk gewoon om 6 uur eruit kunt gaan, ipv 'moe te zijn'.
Gewoon een kwestie van je ritme 2 uurtjes verschuiven.
dan lig ik uren in mijn bed te spoken voordat ik in slaap val.quote:Op zondag 26 april 2009 21:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Zoals ik het zie: avondmensen willen 's avonds gewoon niet op tijd in bed, met als gevolg dat ze daardoor 's ochtends te moe zijn om uit bed te stappen.
Ga gewoon lekker op tijd, om 2100 / 2130 uur naar bed, en reken maar dat je 's ochtends wel degelijk gewoon om 6 uur eruit kunt gaan, ipv 'moe te zijn'.
Buitengesloten? Je hebt overal vrienden!quote:Op zondag 26 april 2009 22:35 schreef Malahide het volgende:
Ik ben een ochtend- én avondmens. Slaap altijd maar een uurtje of zes, zo tussen 1:00 en 7:00 u. Wat nu? Ik voel me buitengesloten![]()
.
Da's waarquote:Op zondag 26 april 2009 22:38 schreef waht het volgende:
[..]
Buitengesloten? Je hebt overal vrienden!
Ik avondmens, jij (deel)avondmens
Huisgenoten die s' ochtends vrolijk zijn.quote:
quote:Op zondag 26 april 2009 21:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Als je vroeg begint op je werk ga je ook vroeg naar bed, waardoor je het mooiste deel van de dag of een deel daarvan misloopt. Namelijk 22:00 tot 0:00.quote:Op zondag 26 april 2009 20:06 schreef gebrokenglas het volgende:
Als je vroeg begint heb je lekker veel aan je dag.
Ik wil dat ritme niet eens verschuiven. En om 21:30 naar bed kan niet. Dan kom ik net terug van het sporten of ik heb bezoek of ik doe nog wat administratie of iets in het huis.quote:Op zondag 26 april 2009 21:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Denk je nu werkelijk... maar denk je nu echt werkelijk dat een avondmens niet eerder op dit lumineuze idee is gekomen en dit al uitgeprobeerd heeft?quote:Op zondag 26 april 2009 21:33 schreef gebrokenglas het volgende:
quote:Op zondag 26 april 2009 22:57 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Huisgenoten die s' ochtends vrolijk zijn.![]()
Dan slof je om 8 uur s 'ochtends half slapend naar de wc of badkamer. En kom je ze tegen in de gang. En dan vinden ze het nodig om keihard HALLOOO GOEIEMORGE BUURMAN naar je roepen .En als je niet meteen vol enthousiasme HALLL OOOO terugroept krijg je het te horen. ' ochtendhumeurtje zeker'
![]()
Ik zit trouwens nu te leren voor een tentamen terwijl mijn huisgenoten slapen of tv kijken..
Precies dat!quote:Op zondag 26 april 2009 23:28 schreef Xenwolfie het volgende:
Wat een heerlijke draad is dit, ik wist niet dat er zoveel mensen zijn die het met mij eens zijn. In mijn directe omgeving ken ik haast alleen maar ochtendmensen, zo moe word ik af en toe van hun pogingen om mij eerder naar bed te laten gaan, en het raar vinden dat ik na een korte (vaak slapeloze nacht nadat ik in een poging om eerder te gaan toch heb ondernomen) nacht niet altijd even vrolijk ben om 07:00
.
Ik heb wel eens een vriendin gehad die een erg ochtendmens was. Onze dagritmes waren soms wel met een uur of vier van elkaar verschoven. Dat werkte niet echt. Dat ik rond een uur of 1 's nachts van het voetballen thuis kwam, en zij 's ochtends om vijf uur op stond...quote:Op zondag 26 april 2009 23:59 schreef Suko het volgende:
[..]
![]()
Wel handig als je een vriendje hebt dat vroeg opstaat, maakt lekker ontbijtje, ruimt ook nog fluitend de rotzooi op en komt tegen tienen binnen en zegt zachtjes: " mogguh schat." True, bleek toch een lul, maar was even prettiig...![]()
Inderdaad.quote:Op zondag 26 april 2009 04:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Mooi dit![]()
Vond het altijd zo ergerlijk dat niemand geloofde dat ik als ik om 8 uur 's ochtends op sta wel teringmoe ben. Maar als het dan weer avond/nacht word niet.
Prima toch?quote:Op zondag 26 april 2009 00:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Idd![]()
En dan hardop praten en lachen en verhalen vertellen...Ochtendmensen moeten beseffen dat ik als avondmens me aan het opladen ben om de rest vd dag superproductief te zijn zoals uit het artikel wel blijkt.
Hoe denk je dat ik er nu bij zitquote:Op maandag 27 april 2009 00:22 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Inderdaad.
Vandaag ook zo gaar als een malle en nu topfit
Maar mijn beste vrienden zijn gelukkig zo'n beetje allemaal wel zo.
Gelukkig is er FOK!quote:Op maandag 27 april 2009 00:29 schreef Xenwolfie het volgende:
[..]
Hoe denk je dat ik er nu bij zit. Iedereen is chagrijnig op msn vertrokken richting bed en ik zit hier klaarwakker met mijn ogen wijd open
.
Was het maar zo'n feest... Ik ben nu een "gedwongen" ochtendmens door de kids (06:00 elke dag) alleen kan ik geen minuut eerder slapen dan een uur of 2 's nachts... De vrouw loopt elke avond om een uur of 9 al te janken dat ze moe is en naar bed gaat, nou zelfs niet misschien dat ik dan kan maffen.quote:Op zondag 26 april 2009 21:33 schreef gebrokenglas het volgende:
dat gaat over. als ze wat ouder worden merk je het verschil, en daar moet je ook naar gaan leven. het zit in je natuur.quote:Op maandag 27 april 2009 01:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Was het maar zo'n feest... Ik ben nu een "gedwongen" ochtendmens door de kids (06:00 elke dag) alleen kan ik geen minuut eerder slapen dan een uur of 2 's nachts... De vrouw loopt elke avond om een uur of 9 al te janken dat ze moe is en naar bed gaat, nou zelfs niet misschien dat ik dan kan maffen.
Iddquote:Op zondag 26 april 2009 23:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Denk je nu werkelijk... maar denk je nu echt werkelijk dat een avondmens niet eerder op dit lumineuze idee is gekomen en dit al uitgeprobeerd heeft?
quote:Op maandag 27 april 2009 02:03 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
ik avondmens en oudste zoon is net zo, mijn man en jongste zoon zingen om 6 uur. die zijn dan wakker en zo, afschuwelijk, en wij wachten ook met opstaan tot die mensen weg zijn.
idd.. afschieten die mensenquote:
en dat om 9:19 uur. jij bent er vroeg bij, te laat naar bed gegaan gisteravond?quote:Op maandag 27 april 2009 09:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
idd.. afschieten die mensen.
.
En dan ook nog verwachten dat je vrolijk terug doet![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dood moeten ze.
Zeg, ben je nou een avondmens of niet?quote:
Ik herken mezelf volledig in de tekst daar...quote:Op dinsdag 28 april 2009 01:41 schreef Magere_Gein het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome
Wat nou stoornis?![]()
Omdat het van het normale afwijkt? Het komt daarom zeker zo veel voor, het is gewoon weer dat opgelegde kuddegedrag...
http://www.mstwente.nl/sl(...)laapstoornissen.doc/
Dat lijkt me ook erg lastig vol te houden eerlijk gezegd...quote:
Klopt inderdaad. Ik kan me een verslag herinneren van een man die polyfasisch slapen voor lange tijd heeft uitgeprobeerd. Het beviel hem goed; zijn concentratie, helderheid en ook zijn creativiteit gingen er op vooruit, alleen was de rest van de maatschappij en dus ook zijn vriendin monofasische slapers.quote:Op dinsdag 28 april 2009 02:22 schreef Omniej het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook erg lastig vol te houden eerlijk gezegd...
Bovendien denk ik dat polyfasisch slapen niet echt goed in te passen is in je 'normale' sociale leven. 't Zou alleen werken als de hele maatschappij op polyfasisch slapen is ingericht, dus zolang je niet als kluizenaar wilt gaan leven is er denk ik geen enkele manier waarop het gaat werken.
Heel herkenbaar je verhaal. Dat gevoel dat je niets aan je dag hebt gehad als je vroeg naar bed gaat, ken ik heel goedquote:Op dinsdag 28 april 2009 02:06 schreef Henno het volgende:
Ach ja, daar zit ik weer's ochtends niet uit m'n nest te branden en nu met een heldere geest aan dingen te werken. Zodat je het bijna zonde vindt om nu te gaan slapen omdat voor ons niet geldt dat je "wat aan je dag hebt" als je vroeg opstaat, maar precies andersom. Jaja, vroeg opstaan, "want dan heb je nog wat aan je dag". Een beetje avondmens heeft alleen niets aan de ochtend en een hoop meer aan de avond.
Of je bent met een compleet heldere kop om 2 uur 's nachts allemaal bergen aan het verzetten voor een presentatie die je om 8:30 's ochtends moet geven, zodat de beoordeling luidt "qua inhoud goed, alleen er niet als een zombie bij staan a.u.b."Spreekt voor zich dat ik dat soort activiteiten zoveel mogelijk 's middags inplan
Of dit:quote:Op dinsdag 28 april 2009 02:14 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ik herken mezelf volledig in de tekst daar...
Vooral dit stukje dan: "Vaak melden de patiënten dat ze niet in slaap kunnen vallen tot vroeg in de vroege ochtend, maar elke nacht vallen ze omstreeks dezelfde tijd in slaap, ongeacht het tijdstip van naar bed gaan. Tenzij ze een andere stoornis zoals slaap-apneu hebben in combinatie met de DSPS kunnen de patiënten goed slapen en hebben ze een normale behoefte aan slaap."
Tja, ik heb er nooit cijfers van gezien, maar ik dénk dat nachtbrakers wel in de minderheid zijn ja...quote:Op woensdag 29 april 2009 22:08 schreef Killer_Mom het volgende:
Is de minderheid wel nachtbraker? op Internet is het niet te merken. daar is overdag niet veel te doen, of ik kom op de verkeerde side's
volgens mij is het gedicht geschreven in de ochtendurenquote:Op donderdag 30 april 2009 11:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ah, Wilhelmus. Die goede oude geitenbreier! Dat was een avondmens pur sang.
Ongetwijfeld en ook zeer herkenbaar. Ik heb dat ook wel eens dat ik middernacht een briljante ingeving heb en dit tot de ochtendgloren nog uit zit te werken.quote:Op donderdag 30 april 2009 11:43 schreef zoalshetis het volgende:
volgens mij is het gedicht geschreven in de ochtenduren
Ik ben ook avond/nacht mens, maar val ongeveer helft van dagen op de bank in slaap, ook al omdat ik dat lekker vind slapenquote:Op vrijdag 1 mei 2009 22:09 schreef J.F.Sebastian het volgende:
logisch nieuwsbericht. Ochtendmensen zie je altijd rond 21//22 uur moe worden, vallen ze in slaap op de bank enzo.Ik ben geloof ik nog nooit in mijn leven in slaap gevallen, zonder in bed te liggen
mee eens. optimisten ze staan vroeg op, met alle respect. om hallf 7 of zo, die hebben er al een halve dag opzitten voor ik aan mijn dag begin. tegen die tijd dat ik begin te leven zijn ze al 4 tot 6 uur verder. die bankslapers moet je wakkerschoppen met hun gesnurk en naar bed jagen. . andersom moeten ze mij niet wakker maken om half 7.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 22:09 schreef J.F.Sebastian het volgende:
logisch nieuwsbericht. Ochtendmensen zie je altijd rond 21//22 uur moe worden, vallen ze in slaap op de bank enzo.Ik ben geloof ik nog nooit in mijn leven in slaap gevallen, zonder in bed te liggen
dit dus fijn werken van 1100 tot 1500quote:Op zondag 26 april 2009 01:48 schreef 2cv het volgende:
Ik ben een middagmens.
Ja idd. Dat vind ik nog de grootste kutredenatiequote:Op zondag 3 mei 2009 11:46 schreef raptorix het volgende:
Het mooiste is ook die redenatie: Ja als ik vroeg begin, kan ik lekker vroeg naar huis.
Alsof dat uitmaakt.....
quote:
Met of zonder middelen, mijn hoogtepunt van de dag ligt ergens tussen 3 en 5 am.quote:Op maandag 4 mei 2009 00:49 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
niet rokend en geen drank. misschien zijn die mensen eerder fit om vroeg op te staan
Ergernis numero uno. Vooral toen ik nog dagelijks met de trein naar school ging, waren dergelijke figuren mij een doorn in het oog. Ik probeerde hen altijd te ontlopen op het perron. Desondanks slaagde er vaak wel iemand in mij op te sporen om vervolgens een uur tegen mij aan te lallen.quote:
Sowieso mensen die altijd vrolijk zijn, kan er niet tegen. Net als al die zoetsappige verhaaltjes en programma's op de televisie en dergelijke, van die vrolijke Frisia gezinnen. Walgelijk, ik haat al die vrolijkheid en nep-utopia gezinnen.quote:
quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:32 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Sowieso mensen die altijd vrolijk zijn, kan er niet tegen.
Mja... ik zelf heb dit ook wel een beetje. Ben smorgens een diesel die op gang moet komen maar draai mijn hand er niet voor om tot 23:00 uur aan te pakken.quote:Op zondag 26 april 2009 00:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Er komt steeds meer erkenning uit wetenschappelijke hoek dat de avondmens meer respect verdient en niet langer behoort te leven onder het juk van de door de (inferieure) ochtendmens ingerichte maatschappij.
Zie hier het nieuwe bewijs:
http://www.nu.nl/wetensch(...)entreerd-werken.html
Het wordt tijd voor een nieuwe maatschappij met meer flexibele werktijden. Laat het ochtendtuig maar een pas op de plaats maken, want zij zijn inferieur zoals uit het artikel blijkt.
Ochtendmensen![]()
Ik voorzie de opmars van de B-maatschappij!
Gen bepaalt ochtend- of avondmens
Als je tegenwoordig een film huurt zie je een stukje reclame waarin een groep jong-volwassen een film kijkt en daarbij totaal uit hun plaat gaat. High-Fives, schatergelach, gespring door de kamer. Kijk, daar word ik nou sjaggo van.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:32 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Sowieso mensen die altijd vrolijk zijn, kan er niet tegen. Net als al die zoetsappige verhaaltjes en programma's op de televisie en dergelijke, van die vrolijke Frisia gezinnen. Walgelijk, ik haat al die vrolijkheid en nep-utopia gezinnen.
Dat gezegd hebbende, ik hou wel van de zomer i.t.t. de winter.
quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je tegenwoordig een film huurt zie je een stukje reclame waarin een groep jong-volwassen een film kijkt en daarbij totaal uit hun plaat gaat. High-Fives, schatergelach, gespring door de kamer. Kijk, daar word ik nou sjaggo van.
Zit wel een kern van waarheid in hoor. Ik begon vaak vroeger om files te vermijden, zowel in de ochtend als in de middag, en om uit het werk op een relaxte manier boodschappen te kunnen doen ipv die klotedrukte. Dat vond ik belangrijker dan laat op kunnen blijven omdat ik nu eenmaal een avondmens ben.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:46 schreef raptorix het volgende:
Het mooiste is ook die redenatie: Ja als ik vroeg begin, kan ik lekker vroeg naar huis.
Alsof dat uitmaakt..... ze gaan ook weer vroeg in hun mandje, valt me trouwens ook altijd op dat ze precies na 8 uurtjes weggaan, en heb vaak ook het idee nog eerder.
Wat een walgelijke reclamequote:
Ben avondmens en ook een tikje linksquote:
Dat is een workaholicquote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:07 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb een collega die altijd rond 7 uur begint, terwijl de rest past tussen half 9 en 9 uur zn kop laat zien. Vervolgens gaat deze persoon ook nog eens structureel als laatste weg. Soms zit ie om 20.00 uur dan nog te tikken. Moeilijk om deze kerel in te delen als ochtend- of avondmens.
Om 9 uur naar bed?quote:Op zondag 26 april 2009 21:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Hoe?!quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:46 schreef ondeugend het volgende:
Eindelijk eens bewijs voor wat ik altijd al wist... ik ben ubermensch !
Ik heb mijn werk er wel aan aan kunnen passen trouwens.
Langer zitten doe ik ook regelmatig maar 7 uur begint mn wekker net met piepen en dan duurt het nog een uur voordat ik er uit kom.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:07 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb een collega die altijd rond 7 uur begint, terwijl de rest past tussen half 9 en 9 uur zn kop laat zien. Vervolgens gaat deze persoon ook nog eens structureel als laatste weg. Soms zit ie om 20.00 uur dan nog te tikken. Moeilijk om deze kerel in te delen als ochtend- of avondmens.
Ik werk zoveel mogelijk late diensten, de meeste collega's haten ze omdat ze dan niets meer aan de dag hebben.... en daarnaast heb ik nog een baan waarmee ik thuis kan werken en mijn eigen tijd dus in kan delen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:49 schreef fs180 het volgende:
[..]
Hoe?!
Ik heb het voordeel student te zijn, en kan projecten en andere werken mooi inplannen op mijn nachtritme. Werk is echter een groot probleem, tot een uurtje of 10/11 uur in de avond ben ik niet vooruit te branden.
Ik zit ook regelmatig langer. Maar om nou structureel dagen van 10 uur te maken, neuhquote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:53 schreef McKillem het volgende:
[..]
Langer zitten doe ik ook regelmatig maar 7 uur begint mn wekker net met piepen en dan duurt het nog een uur voordat ik er uit kom.
Ik heb ook zoiets. Gelukkig moet ik gaan werken op de tijden waarop ik zonder baan toch maar wat zou zitten te zitten. Dan kan ik mijn beste uren besteden aan iets nuttigs.quote:Op zondag 26 april 2009 01:10 schreef waht het volgende:
Goed nieuws, ben zelf een avondmens in hart en nieren (en inmiddels ongetwijfeld ook uit aangeleerd gedrag). Voor mij begint de productieve dag pas om 12:00 en eindigt deze ergens tussen 24:00 en 03:00.
Kom je jammergenoeg alleen in de problemen met scholen/kinderopvang, maar het idee is mooi.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 00:29 schreef maartena het volgende:
Je kan met ochtendmensen en avondmensen natuurlijk wel de files oplossing. Zeg even dat het 50/50 is, even heel erg natte duim werk, en je laat de ochtendmensen om 07:00 beginnen en om 04:00 naar huis, en je laat de avondmensen om 10:00 beginnen, en dan om 19:00 naar huis - gerekend op een 8 urige werkdag, een lunchpauze van 30 minuten en twee koffiepauzes van 15 minuten, en je verspreid het verkeer een heel stuk meer.
Ook de kinderopvang en scholen erop afstemmen. We forceren kinderen nu in een ritme wat vaak totaal niet bij ze past.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 12:17 schreef Aether het volgende:
Zeer herkenbaar, vooral opmerkingen als ‘lekkere lange avond’.
[..]
Kom je jammergenoeg alleen in de problemen met scholen/kinderopvang, maar het idee is mooi.
Dat zou mogelijk moeten zijn. Onderzoek toont aan dat het beter zou zijn voor scholieren om gemiddeld ten minste een uur later te beginnenquote:Op zondag 26 april 2009 00:43 schreef Paaskonijn het volgende:
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 12:28 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
Dat zou mogelijk moeten zijn. Onderzoek toont aan dat het beter zou zijn voor scholieren om gemiddeld ten minste een uur later te beginnen
quote:Headmaster Paul Kelley gives pupils a two-hour lie-in
A headteacher who showed that schoolchildren could achieve higher marks in tests by taking them in 20-minute bursts plans to introduce a timetable that will give teenagers a two-hour lie-in.
Paul Kelley, head of Monkseaton High School, North Tyneside, has asked the governors to approve a timetable starting at 11am. He said that depriving teenagers of sleep could have an impact on not only their learning but also their mental and physical health.
Research suggested that teenagers' brains were wired differently to those of adults and worked two hours behind adult time, he said. Memory tests performed on Monkseaton High pupils by Russell Foster, chairman of Circadian Neuroscience at Brasenose College, Oxford, indicated that students' brains worked better in the afternoon. Professor Foster said this indicated that young people's body clocks could be shifting as they began their teenage years - meaning teenagers got up late because they were biologically programmed to do so.
Dr Kelley told The Observer: “Teenagers aren't lazy. We're depriving them of the sleep they need through purely biological factors beyond their control.”
Dan hoor jij hier dus thuis, in dit topic dusquote:Op donderdag 8 oktober 2009 12:36 schreef bloodymary het volgende:
Toch is het raar. Als ik kom 3.00 uur naar bed ga en ik sta om 9.00 uur op, dan ben ik fit. Maar als ik om 1.00 uur naar bed ga en ik sta om 7.00 uur op, dan ben ik de hele dag kapot, terwijl ik evenveel uren slaap. Opstaan als het nog donker is buiten is trouwens ook slopend. Ik slaap ook altijd met de gordijnen open, dat ik wakker wordt van het licht.
Zelfde verschijnselen als hierboven genoemd. Om 5 uur opstaan is dan ook nog beter dan om 7 uur, dat geldt nog bijna als avondquote:Op donderdag 8 oktober 2009 13:22 schreef fs180 het volgende:
[..]
Dan hoor jij hier dus thuis, in dit topic dus
Ja, dat had ik zelf ook al bedacht. Maar waar ligt dat dan aan, als je evenveel slaapt dat je niet om 7.00 uur op kunt staan?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 13:22 schreef fs180 het volgende:
[..]
Dan hoor jij hier dus thuis, in dit topic dus
Aan je biologische klok die bijgesteld wordt door zonlicht, of misschien beter gezegd, dominant licht. Je biologische etmaal kan gerust langer zijn dan 24 uur. En dat is juist precies het geval bij avondmensen die met gemak een biologisch etmaal kunnen hebben van 28 uur. En dat verklaart ook waarom avondmensen als het ware niet meer te stoppen zijn als ze eenmaal op gang zijn, simpelweg omdat hun persoonlijke dag nog niet op zit. Eenmaal moe, wat bepaald wordt door je biologisch klok, begin je minder energie te verbruiken waardoor je je concentratie verliest en je lichaamstemperatuur daalt.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 14:04 schreef bloodymary het volgende:
Maar waar ligt dat dan aan, als je evenveel slaapt dat je niet om 7.00 uur op kunt staan?
Dit verschilt dus gewoon erg per persoon. Als ik smiddags de kamer volledig zou verdonkeren, zou ik in slaap vallen na verloop van tijdquote:Op donderdag 8 oktober 2009 20:10 schreef fs180 het volgende:
Mijn etmaal ligt zeker over de 24 uur ja, maar dat stukje over zonlicht betwijfel ik. Mijn slaapkamer is vrijwel compleet afgesloten van zonlicht, als ik overdag alles dicht zou doen zou ik een zaklamp nodig hebbenMaar desondanks kan ik pas opstaan wanneer ik denk dat het tijd is, wanneer mijn eigen klok zegt dat het tijd is, en niet de wekker.
Ik heb een keer bij iemand geslapen die ook een gordijn heeft die geen licht doorlaat. En inderdaad, ik werd wakker op het moment dat mijn biologische klok dacht dat het tijd was. Heel laat dus, het was alweer bijna avondquote:Op donderdag 8 oktober 2009 20:10 schreef fs180 het volgende:
Mijn etmaal ligt zeker over de 24 uur ja, maar dat stukje over zonlicht betwijfel ik. Mijn slaapkamer is vrijwel compleet afgesloten van zonlicht, als ik overdag alles dicht zou doen zou ik een zaklamp nodig hebbenMaar desondanks kan ik pas opstaan wanneer ik denk dat het tijd is, wanneer mijn eigen klok zegt dat het tijd is, en niet de wekker.
heel herkenbaarquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:26 schreef bloodymary het volgende:
Mijn man, die altijd vroeg opmoet (6.15, voor mij is dat echt midden in de nacht) heeft zo'n lichtwekker en dat is echt een verbetering. Vroeger schrok ik me bijna een hartverzakking als zijn wekker af ging, nu merk ik amper dat hij weg gaat.
Zelf ben ik zeer gefixeerd op zonlicht, ik kan echt onmogeljk opstaan als het donker is, dan ben ik de hele dag kapot.
Verder hoor je mensen van mijn leeftijd (ben 43) altijd zeggen dat ze niet meer uit kunnen slapen, maar ik heb er echt geen moeite om in het weekend heerlijk tot 12 uur of langer in mijn nest te blijven.
De wake-up light is voor mij echt s'ochtends echt een verrademing in de winter. Ik wordt veel rustiger wakker, kom beter me bed uit en begin met meer zin een dagquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:26 schreef bloodymary het volgende:
Mijn man, die altijd vroeg opmoet (6.15, voor mij is dat echt midden in de nacht) heeft zo'n lichtwekker en dat is echt een verbetering. Vroeger schrok ik me bijna een hartverzakking als zijn wekker af ging, nu merk ik amper dat hij weg gaat.
Zelf ben ik zeer gefixeerd op zonlicht, ik kan echt onmogeljk opstaan als het donker is, dan ben ik de hele dag kapot.
Verder hoor je mensen van mijn leeftijd (ben 43) altijd zeggen dat ze niet meer uit kunnen slapen, maar ik heb er echt geen moeite om in het weekend heerlijk tot 12 uur of langer in mijn nest te blijven.
vertel dan gelijk ff waar je werkt en wat je doet etcquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:53 schreef Revolution-NL het volgende:
Het is trouwens wel leuk om op ons werk te zien dat er onderhand meer avond mensen zijn als ochtend mensen zijn.
Ochtend mensen worden nu scheef aangekeken als ze om 8 uur beginnen en om 4 uur al naar huis gaan.
Als ze vervolgens aan andere collega's vragen of ze voor werkzaamheden ook vroeg willen beginnen is de bereidheid erg klein![]()
![]()
quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 00:55 schreef RijstNatie het volgende:
[..]
vertel dan gelijk ff waar je werkt en wat je doet etc
Ik ben toevallig ook IT-er, en toevallig hebben we op de afdeling hoofdzakelijk avondmensen, maar ik heb bij clubs gewerkt waar het helemaal niet zo was. Ik heb gelukkig de mogelijkheid om wat flexibeler om te gaan met mijn werktijden. Meestal begin ik ergens tussen 9:00 en 10:00, wat ik nog steeds te vroeg vind.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 01:47 schreef bloodymary het volgende:
Volgens mij is dat ook echt typerend voor IT-ers. Ik ken ook iemand die in een IT-bedrijf werkt en de meeste mensen werken daar op de gekste tijden.
Ik merk het omgekeerde. Vroeger had ik veel meer moeite met vroeg opstaan. Niet dat het nu van harte gaat, maar minder erg dan vroeger.quote:Zelf kom ik eigenlijk maar weinig avondmensen tegen. Ik heb trouwens ook het idee dat de symptomen bij het ouder worden erger worden. Maar dat kan ook zijn omdat ik nu ik zelfstandig ondernemer ben de ruimte heb om er aan toe te geven.
Idem hier. Gelukkig ben ik ook in de gelukkige situatie dat ik mijn leven zo kán leven.quote:Op zondag 26 april 2009 01:10 schreef waht het volgende:
Goed nieuws, ben zelf een avondmens in hart en nieren (en inmiddels ongetwijfeld ook uit aangeleerd gedrag). Voor mij begint de productieve dag pas om 12:00 en eindigt deze ergens tussen 24:00 en 03:00.
Dito was 15 en ging pas rond 1 uur slapen, moest en kon ook niet anders, nu nog!quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:59 schreef ondeugend het volgende:
Ik schijn als kind al de verschijnselen te hebben gehad.
Nooit willen slapen en nog even willen blijven liggen plus moeilijk opstarten
quote:
Ja, is erfelijk. Er is een verschil in DNA tussen de ochtend- en avondmens.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 01:24 schreef zhe-devilll het volgende:
Schijnt erfelijk oid? Geen idee hoe dat zit allemaal...wel irritant
Nachtwaker....quote:Op zondag 11 oktober 2009 00:09 schreef araphor het volgende:
Hier ook een avond/nachtmens. Gemiddeld slaap ik van 3 tot 11. Voor 2 uur 's nachts gaan slapen lukt me niet. Ook opstaan wanneer het (nog) donker is dat is geen optie. Het meest actief ben ik tussen 10 uur 's avonds en 2 uur 's nachts.
Dat het erfelijk is geloof ik wel, veel nachtmensen in mijn familie.
Het is me helaas nog niet gelukt een baan te vinden die bij mijn ritme aansluit. Bij functioneringsgesprekken is het belangrijkste punt ook vooral het 'op tijd komen 's ochtends'.
Dat is dus echt onzin. Ik heb ongeveer zes uur slaap nodig. Als ik om 2 uur naar bed ga en ik sta om 9 uur op, ben ik fit. Als ik om 11 uur naar bed ga en om 6 uur op sta, en dus evenveel slaap heb gehad ben ik gebroken en heb daar de hele dag last van. Je weet gewoon niet waar je het over hebt, met je discipline.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 23:18 schreef gebrokenglas het volgende:
De avondmens is maar wat blij dat er nu 'bewijs' is dat 's ochtends niet op kunnen staan niet zo makkelijk meer op luiheid valt te leggen.
Maarja, 't is maar wat je bewijs noemt.
Ik blijf erbij: het is geen kwestie van het verbloemende stempel 'ik ben een avondmens dus ik kan er niks an doen', nee, het is een kwestie van de gewoonte van laat op bed gaan doorbreken, met een beetje discipline.![]()
Avondmensen hebben over het algemeen een te hoog niveau voor dit soort flutbaantjes.quote:Op zondag 11 oktober 2009 08:07 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nachtwaker....
Avondwinkel....
Tankstationbediende...
The early bird might get the worm...quote:Op zondag 26 april 2009 02:59 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat spreekwoord over de vroege vogel stamt uit de tijd dat het overgrote deel vd bevolking nog in de agrarische sector werkte. Toen moest je er idd vroeg uit want agrarisch werk doe je buiten in het daglicht. De ochtendmaatschappij is een gevolg van ons agrarisch verleden en daarom ook achterhaald.
Precies.quote:Op zondag 11 oktober 2009 13:14 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Dat is dus echt onzin. Ik heb ongeveer zes uur slaap nodig. Als ik om 2 uur naar bed ga en ik sta om 9 uur op, ben ik fit. Als ik om 11 uur naar bed ga en om 6 uur op sta, en dus evenveel slaap heb gehad ben ik gebroken en heb daar de hele dag last van. Je weet gewoon niet waar je het over hebt, met je discipline.
En dan moet het je als avondmens nog maar lukken, om 23.00 uur daadwerkelijk te gaan slapen. Mij lukt het in elk geval vrijwel nooit, tenzij ziek ofzo.quote:Op zondag 11 oktober 2009 13:14 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Dat is dus echt onzin. Ik heb ongeveer zes uur slaap nodig. Als ik om 2 uur naar bed ga en ik sta om 9 uur op, ben ik fit. Als ik om 11 uur naar bed ga en om 6 uur op sta, en dus evenveel slaap heb gehad ben ik gebroken en heb daar de hele dag last van. Je weet gewoon niet waar je het over hebt, met je discipline.
Nope, werkt niet. Vaak genoeg geprobeerd. Ook al ga ik een maand lang 22.30 naar bed en er om 6.00 uit, ik ben verrotter dan dat ik mn iets latere ritme aan houd. Die discipline is bullshit.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 23:18 schreef gebrokenglas het volgende:
De avondmens is maar wat blij dat er nu 'bewijs' is dat 's ochtends niet op kunnen staan niet zo makkelijk meer op luiheid valt te leggen.
Maarja, 't is maar wat je bewijs noemt.
Ik blijf erbij: het is geen kwestie van het verbloemende stempel 'ik ben een avondmens dus ik kan er niks an doen', nee, het is een kwestie van de gewoonte van laat op bed gaan doorbreken, met een beetje discipline.![]()
jouw statement klinkt nochtans als het komt van 'n ochtendmensquote:Op zondag 11 oktober 2009 13:14 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Avondmensen hebben over het algemeen een te hoog niveau voor dit soort flutbaantjes.
Ben je niet de enigequote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:12 schreef LastRequest het volgende:
Ik word er ook niet goed van... "Ja je moet ook eens op tijd gaan slapen"
Tyf een end op...
Omdat ochtendmensen altijd van die haantje-de-voorste-typetjes zijn met enorme geldingsdrang, en avondmensen over het algemeen wat meer relaxed zijn.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:25 schreef bloodymary het volgende:
Als er zo veel mensen zijn die dit hebben blijkbaar, waarom wordt er dan zo moeilijk over gedaan?
Als ik laat ga slapen (5 uur 's nachts tot 1 uur 's middags) dan heb ik maar korte tijd nodig voordat ik productief kan werken. Ga ik op "normale" tijden slapen, dan heb ik minimaal een hele ochtend nodig om wakker te worden en heb dan aan het einde van de middag weer een dip.quote:Op donderdag 23 juni 2011 22:07 schreef WSquater het volgende:
Hoe weet je nou of je een ochtend- of een avondmens bent?
Misschien heb je pfeifer of zo.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 00:07 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Als ik laat ga slapen (5 uur 's nachts tot 1 uur 's middags) dan heb ik maar korte tijd nodig voordat ik productief kan werken. Ga ik op "normale" tijden slapen, dan heb ik minimaal een hele ochtend nodig om wakker te worden en heb dan aan het einde van de middag weer een dip.
Als ik als ochtendmens leef, val ik ook altijd in slaap op de bank als ik na mn werk thuiskom. Met een avond/nachtritme heb ik daar nooit last van.
Dat voel je toch gewoon? Onafhankelijk van je ritme (want je ritme wordt grotendeels bepaald door dingen waar je zelf geen invloed op hebt, school/studie/werk inderdaad), weet je zelf wel in welk dagdeel je je het prettigst voelt.quote:Op donderdag 23 juni 2011 22:07 schreef WSquater het volgende:
Hoe weet je nou of je een ochtend- of een avondmens bent?
Heb ik me ooit op laten testen en dat heb ik niet. Maar als je Pfeiffer hebt, ben je toch de hele dag door moe?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 00:12 schreef AgentMoloch21 het volgende:
[..]
Misschien heb je pfeifer of zo.
dit dusquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |