Poll: Ben jij voor een BeNe-liga?quote:Platini geeft steun aan BeNe-Liga
Voorzitter van de Europese voetbalbond UEFA Michel Platini pleit voor de samensmelting van de Nederlandse met de Belgische voetbalcompetitie.
De samensmelting van beide competities is volgens hem noodzakelijk omdat de toplanden steeds meer afstand nemen van kleine voetballanden. Dat bleek de voorbije week eens te meer toen liefst vier Engelse ploegen zich plaatsten voor d Champions League.
Statuten
"In het voormalige Joegoslavië had je fantastische wedstrijden", zegt Platini in Voetbal International. "Nu is alles opgesplitst. Ik heb daarom al eens gesproken over de Balkan-competitie. Nederland en België samen is ook een idee. Nu kan dat niet volgens de statuten van de UEFA. Maar het is wel iets waarop we moeten studeren om Europese voetbal zo sterk mogelijk te krijgen."
Directeur Henk Kesler is niet wild van de plannen. "Jaren geleden is dit al uitgezocht", verwijst hij naar de plannen van toenmalig PSV-voorzitter Harry van Raaij voor een Beneliga. "Dat wilden de clubs toen niet. Persoonlijk geloof ik er niet in, ik vind het visionair denken."
Idd het zal veel voordelen hebben maar ook nadelen. Maar voor mij als Ajax supporter zijn er natuurlijk veel meer leuke uitwedstrijden. En het niveau zal hard omhoog gaan.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:34 schreef EnGCatjuh het volgende:
Ik vind het steeds meer een moeilijke discussie
Welke clubs?quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:30 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
2 of 3 clubs die wat toevoegen ik tel er toch zo snel al 6 die echt wat zouden toevoegen aan de Eredivisie.
In het model wat jij schetst hebben de Belgische clubs natuurlijk minder voordeel omdat ze maar 7 clubs in de BeNe-liga hebben. Gewoon 9 van allebei is veel verstandiger.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:38 schreef X_zibiT het volgende:
Een tweede BeNeliga heeft in mijn ogen geen meerwaarde. Ik zou gewoon één BeNeliga doen en de clubs die daar niet in meedoen in een nationale divisie zetten, samen met de grotere Eerste Divisie clubs die bestaansrecht hebben (RKC, VVV, Cambuur, Den Bosch, MVV, Excelsior, FC Zwollle, Go Ahead en RBC). Daaronder krijg je dan de topklasse.
In de BeNeliga komen 18 clubs, 11 Nederlandse en 7 Belgische. Om te bepalen wie hierin mogen spelen zou ik naar de prestaties, CPM-index en begroting kijken. Dan zou je bijvoorbeeld tot dit deelnemersveld kunnen komen:
Nederland:
Ajax
Feyenoord
PSV
AZ
FC Twente
SC Heerenveen
FC Groningen
NAC
FC Utrecht
NEC
Vitesse
België:
RCS Anderlecht
Standard Liege
Club Brugge
Racing Genk
AA Gent
GBA
Charleroi
Een groot voordeel is dat je eigenlijk alleen sterke clubs tegenkomt. Je zult zien dat er een brede top en subtop ontstaat en dat is goed voor het niveau. Eigenlijk een beetje hetzelfde als in Frankrijk (zonder Lyon) en Duitsland (zonder Bayern). Elke week heb je wel een topduel en de wedstrijden waarin je zonder moeite even met 5-0 wint zijn op één hand te tellen. De weerstand neemt toe. Daarom denk ik dat de spelers eerder voor deze competitie kiezen om zich te ontwikkelen. Een opleidingscompetitie zal je altijd blijven maar ik hoop dat we op deze manier de betere talenten kunnen halen uit het buitenland ipv veelal tweede garnituur.
Ik denk ook dat de inkomsten hoger komen te liggen. Je markt wordt vergroot naar 28 miljoen mensen. Ipv twee relatief kleine bedragen tv-geld te verdelen over 36 clubs verdeel je in een BeNeliga een groter bedrag aan tv-geld over 18 clubs. Ook zal de competitie interessanter zijn voor het buitenland.
Vervolgens krijg je ook een hele mooie nationale divisie zonder clubs die het predikaat BVO niet waard zijn (18 clubs, eventueel 20):
ADO
Willem II
Roda JC
Sparta
Heracles
De Graafschap
Volendam
RKC Waalwijk
VVV
Cambuur
FC Den Bosch
MVV
Excelsior
FC Zwollle
Go Ahead
RBC
FC Emmen
Helmond Sport
Ben ik met je eens.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:38 schreef X_zibiT het volgende:
Een tweede BeNeliga heeft in mijn ogen geen meerwaarde. Ik zou gewoon één BeNeliga doen en de clubs die daar niet in meedoen in een nationale divisie zetten, samen met de grotere Eerste Divisie clubs die bestaansrecht hebben. Daaronder krijg je dan de topklasse.
quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:40 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Gewoon 9 van allebei is veel verstandiger.
quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:36 schreef Blawh het volgende:
Welke clubs?
Naar mijn weten zijn er maar 4 clubs in België met een begroting hoger dan 10 miljoen, waarvan slechts 2 met een begroting hoger dan 20 miljoen.
Daarnaast hebben Belgisce clubs belastingvoordeel t.o.v. Nederlandse clubs, ze hebben voordeel m.b.t. Non-EU spelers en ze hebben voordeel van de regel waarbij in ruil voor de niet meer dan logische gelijkschakeling van de belastingschalen voor buitenlandse en Belgische professionele sportbeoefenaars de profclubs vanaf dit jaar liefst 80 procent van de bedrijfsvoorheffing van de staat kunnen terugvorderen.
Welke clubs hebben nog steeds een structurele toegevoegde waarde als deze voordelen komen te vervallen?
quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:55 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Als je 2 competities zou maken zou je zoiets krijgen
1ste divisie:
AZ
Ajax
FC twente
PSV
NEC
NAC
Utrecht
Heerenveen
Groningen
Standard
Anderlecht
Club Brugge
Genk
AA Gent
Westerlo
Zulte-Waregem
Lokeren
Germinal
2de divisie
Vitesse
NEC
Willem II
ADO
Heracles
Sparta
Roda JC
Volendam
Graafschap
Mechelen
Mouscron
Cercle
KV Kortrijk
Charleroi
KV Dender
Roeselare
Tubize
Mons
Dit levert toch gewoon 2 hele sterke competities op met teams die elkaar naar een hoger niveau tillen. Natuurlijk moet een club als Feyenoord hier in de 1e divisie spelen maar die zullen vanzelf promoveren vanuit de 2de divisie.
Misschien wel maar de Nederlandse competitie is wel beter natuurlijk. Clubs als Westerlo, Cercle ect schat ik minder in als NEC en Vitesse. Je moet vind ik zorgen voor een zo sterk mogelijk deelnemersveld.quote:In het model wat jij schetst hebben de Belgische clubs natuurlijk minder voordeel omdat ze maar 7 clubs in de BeNe-liga hebben. Gewoon 9 van allebei is veel verstandiger.
quote:Begrotingen Eredivisie seizoen 2008/2009:
1. Ajax (65 miljoen euro)
2. PSV (63 miljoen euro)
3. Feyenoord (45,9 miljoen euro)
4. sc Heerenveen / AZ / FC Twente (28 miljoen euro)
7. FC Groningen (16,7 miljoen euro)
8. FC Utrecht (16,5 miljoen euro)
9. Vitesse (15,3 miljoen euro)
10. NAC Breda (13,5 miljoen euro)
11. NEC (12,7 miljoen euro)
12. Willem II (12,5 miljoen euro)
13. Roda JC / ADO Den Haag (12 miljoen euro)
15. Sparta (10,5 miljoen euro)
16. De Graafschap (9,8 miljoen euro)
17. Heracles Almelo (8,5 miljoen euro)
18. FC Volendam (5,1 miljoen euro)
(Bron: voetbalprimeur.nl)
De Belgische Jupilerleague.
Anderlecht 40 miljoen euro
Club Brugge 20 miljoen euro
Racing Genk 17,6 miljoen euro
Standard 16 miljoen euro
AA Gent 9,2 miljoen euro
Germ Beerschot 9 miljoen euro
Moeskroen 8,5 miljoen euro
Charleroi 6,75 miljoen euro
Bergen 6,2 miljoen euro
Zulte Waregem 5,5 miljoen euro
Lokeren 5,7 miljoen euro
KV Mechelen 4,75 miljoen euro
Westerlo 4,75 miljoen euro
Roeselare 4,5 miljoen euro
Brussels 4,5 miljoen euro
Cercle Brugge 3,5 miljoen euro
Dender - 3,2 miljoen euro
Het zal mij wat intresseren als Ajax niet meer hoeft te spelen tegen Ado of De Graafschap. Ik wil gewoon een zo sterk mogelijke competitie waarin teams elkaar beter maken. En we zo mischien weer een beetje mee gaan doen in Europa. Als je er nu niets aan doet mis je de boot en dat is al helemaal niet goed voor het Nederlands voetbal. Over 2 jaar worden we gewoon in gehaald door landen als Oekraïne bevoorbeeld.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:49 schreef venomsnake het volgende:
[..]
.
Ik moet er niet aan denken, die belgische clubs boeien mij totaal niet.
Beetje je eigen clubs (sommigen met veel historie) een dolk in de rug steken zeker?
Zelden zo'n dwaas idee gehoord.
Die sterkst mogelijke competitie is er al: de Champions League.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:52 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Het zal mij wat intresseren als Ajax niet meer hoeft te spelen tegen Ado of De Graafschap. Ik wil gewoon een zo sterk mogelijke competitie waarin teams elkaar beter maken. En we zo mischien weer een beetje mee gaan doen in Europa. Als je er nu niets aan doet mis je de boot en dat is al helemaal niet goed voor het Nederlands voetbal. Over 2 jaar worden we gewoon in gehaald door landen als Oekraïne bevoorbeeld.
Wat heeft dit er nou weer mee te maken?quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:56 schreef pfaf het volgende:
[..]
Die sterkst mogelijke competitie is er al: de Champions League.
Uhh, alles.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:58 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Wat heeft dit er nou weer mee te maken?
Nou, ik wil wel tegen Sparta, Heracles, ADO, Superboeren etc spelen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:52 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Het zal mij wat intresseren als Ajax niet meer hoeft te spelen tegen Ado of De Graafschap. Ik wil gewoon een zo sterk mogelijke competitie waarin teams elkaar beter maken. En we zo mischien weer een beetje mee gaan doen in Europa. Als je er nu niets aan doet mis je de boot en dat is al helemaal niet goed voor het Nederlands voetbal. Over 2 jaar worden we gewoon in gehaald door landen als Oekraïne bevoorbeeld.
Wees nou eens eerlijk je kijkt toch liever naar Anderlecht-Standard dan naar ADO - Graafschap. Het is ook kul om te zeggen dat de belgische clubs niets toevoegen. Hoe meer topteams in één competitie hoe beter.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:03 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Nou, ik wil wel tegen Sparta, Heracles, ADO, Superboeren etc spelen.
Anderlecht, Westerlo, Genk en al die andere belgische troep hebben me nooit geboeid en zullen me nooit boeien.
Laten we maar proberen om onze eigen competitie sterker te maken. En dat lukt aardig, de stadions worden steeds groter, de begrotingen gaan omhoog etc, maar dat heeft tijd nodig. Jij denkt alleen aan Ajax, maar ik kan gewoon genieten van bijvoorbeeld De Graafschap - ADO als ze vechten tegen degradatie, dat zijn ook gewoon interessante wedstrijden.
Dat Belgisch voetbal voegt niets toe, het boeit de meeste mensen totaal niet en bovendien wil ik gewoon een nationale competitie houden. Ik heb helemaal niets met Belgie.
Ieder land moet gewoon zijn eigen competitie behouden en zijn eigen identiteit.
100% anti BeNe-Liga!
Zucht. Lees alles nog eens rustig terug. Kijk wat de bedoeling is van de Be-Ne-Liga en kijk dan nog eens rustig wat het verband is tussen beide. Succes.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:05 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Natuurlijk niet CL is over heel Europa en BeNe-Liga is tussen Nederland en België?
Dat is natuurlijk ook niet fair vergelijken. Ik noemde naast de begrotingen natuurlijk ook nog de andere voordelen van Belgische clubs, zoals de belastingvoordelen en voordelen op niet-EU lonen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:48 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Nogmaals Begroting zegt mij niet zo heel veel. Het gaat om de spelers en hoe die presteren.
Nee jij trekt een vergelijking tussen CL en competitie top wedstrijden. Dit kan je niet met elkaar vergelijken.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:07 schreef pfaf het volgende:
[..]
Zucht. Lees alles nog eens rustig terug. Kijk wat de bedoeling is van de Be-Ne-Liga en kijk dan nog eens rustig wat het verband is tussen beide. Succes.
Nee, dat doe ik niet. Ik heb nog nooit Anderlecht-Standard gekeken zelfs.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:07 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Wees nou eens eerlijk je kijkt toch liever naar Anderlecht-Standard dan naar ADO - Graafschap.
Ja dat moet je zelf weten natuurlijkquote:Op woensdag 18 maart 2009 14:11 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet. Ik heb nog nooit Anderlecht-Standard gekeken zelfs.
quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:06 schreef pfaf het volgende:
We gaan een clubje oprichten VenomSnake.
Nee, ik kijk veel liever naar ADO-De Graafschap. Dat meen ik serieus.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:07 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Wees nou eens eerlijk je kijkt toch liever naar Anderlecht-Standard dan naar ADO - Graafschap.
Wat is dit nu weer voor opmerking dan?quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:12 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ja dat moet je zelf weten natuurlijk
Dat je nog nooit naar Anderlecht - Standard hebt gekeken. Als dat een argument voor jou is om de BeNe-Liga niet in te voeren weet ik het ook niet meer.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:15 schreef pfaf het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor opmerking dan?
Sjesus. Moet je de VMBO niet eens over doen?quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:16 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Dat je nog nooit naar Anderlecht - Standard hebt gekeken. Als dat een argument voor jou is om de BeNe-Liga niet in te voeren weet ik het ook niet meer.
Hier ga ik niet eens op inquote:Op woensdag 18 maart 2009 14:20 schreef pfaf het volgende:
[..]
Sjesus. Moet je de VMBO niet eens over doen?
Moet je toch maar eens een keer doen. Leuk voetbal hoor.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:11 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet. Ik heb nog nooit Anderlecht-Standard gekeken zelfs.
Interesseert me niet.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:25 schreef Radegast het volgende:
[..]
Moet je toch maar eens een keer doen. Leuk voetbal hoor.
Het gaat toch om voetbal en als voetballiefhebber vind ik het leuk om ook dat soort wedstrijden te kijken. Er lopen daar gewoon heel goede voetballers rond die zeker ook in Nederland wat zouden toevoegen.quote:
Ja, die lopen er ook in Griekenland, Roemenië en Hongarije. Ik heb echter een beperkte hoeveelheid tijd en die besteed ik liever aan dingen die ik interessant vind. Belgisch voetbal is er daar geen van.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:28 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Het gaat toch om voetbal en als voetballiefhebber vind ik het leuk om ook dat soort wedstrijden te kijken. Er lopen daar gewoon heel goede voetballers rond die zeker ook in Nederland wat zouden toevoegen.
Ja, uiteraard. Maar ik zou niet weten waarom ik de Belgische zou moeten bekijken, dan liever wekelijks 90 minuten naar Serie B voetbal kijken.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:29 schreef Radegast het volgende:
[..]
Maar je kijkt wel naar ander buitenlands voetbal?
Nou prima toch. Ieder zijn intresses.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ja, die lopen er ook in Griekenland, Roemenië en Hongarije. Ik heb echter een beperkte hoeveelheid tijd en die besteed ik liever aan dingen die ik interessant vind. Belgisch voetbal is er daar geen van.
Inderdaad, gelukkig, maar dit kwam dus allemaal van:quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:34 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Nou prima toch. Ieder zijn intresses.
En dat is dus niet zo bij bijvoorbeeld mij en Venomsnakequote:Wees nou eens eerlijk je kijkt toch liever naar Anderlecht-Standard dan naar ADO - Graafschap. Het is ook kul om te zeggen dat de belgische clubs niets toevoegen. Hoe meer topteams in één competitie hoe beter.
Dus je bezwaar is eigenlijk dat de Belgische clubs je niet boeien? Met een ander land samengaan kan dus op meer sympathie van je rekenen?quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:15 schreef venomsnake het volgende:
Nogmaals, dat belgische voetbal boeit mij niet.
Nee, mijn bezwaar is het feit dat je een aantal clubs uit eigen land een dolk in de rug steekt.quote:Op woensdag 18 maart 2009 14:59 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Dus je bezwaar is eigenlijk dat de Belgische clubs je niet boeien? Met een ander land samengaan kan dus op meer sympathie van je rekenen?
Ik ben geen Belg, maar was ik er wel 1 zou ik nog negatiever zijn dan ik als Nederlander al ben. Je eigen competitie wordt zo voor een groot deel opgeslokt door de grotere Nederlandse competitie.quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:09 schreef ASroma het volgende:
wat is de mening eigenlijk van de belgen over zo'n eventuele bene-liga?
zal wel positiever zijn aangezien ze relatief minder te verliezen hebben.....
Sja ik zou het niet erg vinden speel liever een wedstrijd tegen Brugge dan tegen Sparta.quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:08 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Nee, mijn bezwaar is het feit dat je een aantal clubs uit eigen land een dolk in de rug steekt.
Ik vind gewoon dat ieder land zijn eigen competitie moet hebben. Dus met welk land Nederland ook samen zou gaan, ik ben tegen. Dat ik niets met het belgische voetbal heb komt daar nog bij.
Je gaat toch niet een club als Sparta omruilen voor Brugge?
Pfffff, ik vind het echt te dwaas voor woorden.
100% voor, wat heb je aan clubs zoals Tubekequote:Op woensdag 18 maart 2009 15:09 schreef ASroma het volgende:
wat is de mening eigenlijk van de belgen over zo'n eventuele bene-liga?
zal wel positiever zijn aangezien ze relatief minder te verliezen hebben.....
20 ploegen lijkt me ook beter. Engelse / Spaanse competitie hebben dat ook. Meer wedstrijden is bovendien meer inkomsten.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:45 schreef Radegast het volgende:
[..]
Ben ik met je eens.
Ik zou trouwens naar een competitie willen met 20 ploegen, 12 Nederlandse en 8 Belgische.
De Belgische topclubs zijn in ieder geval voorstander. Voor hun de beste kans nog eens op redelijk niveau te kunnen spelen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:24 schreef Neleos het volgende:
[..]
Ik ben geen Belg, maar was ik er wel 1 zou ik nog negatiever zijn dan ik als Nederlander al ben. Je eigen competitie wordt zo voor een groot deel opgeslokt door de grotere Nederlandse competitie.
De meeste Nederlanders zouden een fusie van de Eredivisie met de Bundesliga ook niet toejuichen denk ik.
Sparta omruilen voor Club Brugge ?quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:08 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Nee, mijn bezwaar is het feit dat je een aantal clubs uit eigen land een dolk in de rug steekt.
Ik vind gewoon dat ieder land zijn eigen competitie moet hebben. Dus met welk land Nederland ook samen zou gaan, ik ben tegen. Dat ik niets met het belgische voetbal heb komt daar nog bij.
Je gaat toch niet een club als Sparta omruilen voor Brugge?
Pfffff, ik vind het echt te dwaas voor woorden.
Eén van de meest historierijke en mooiste clubs van Nederland wegdoen voor een Belgische club.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Sparta omruilen voor Club Brugge ?
Liever vandaag als morgen.
Hoewel ik het me kan voorstellen, sentimentele gevoelens zijn natuurlijk nooit ideaal om een sterke league in elkaar te zetten.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:18 schreef pfaf het volgende:
[..]
Eén van de meest historierijke en mooiste clubs van Nederland wegdoen voor een Belgische club.
Ja, want als we Sparta voor Zulte-Waregem inruilen gaat Ajax de CL winnen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:30 schreef popolon het volgende:
[..]
Hoewel ik het me kan voorstellen, sentimentele gevoelens zijn natuurlijk nooit ideaal om een sterke league in elkaar te zetten.
Nee maar met Standard, Anderlecht en Club zorg je wel voor een top competitie en maak je er kans op dat je verder doorstoot in Europa.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:31 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ja, want als we Sparta voor Zulte-Waregem inruilen gaat Ajax de CL winnen.
Dat is toch ook niet het doel van de BeNe-Liga, om Ajax te CL te laten winnen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:31 schreef pfaf het volgende:
[..]
Tussen de regels lezen en sarcasme herkennen is moeilijk voor je hè.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:32 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Nee maar met Standard, Anderlecht en Club zorg je wel voor een top competitie en maak je er kans op dat je verder doorstoot in Europa.
Weer zo'n onzin argument van je.
Als het snel doorgevoerd wordt, wordt er vanavond nog met 10-0 gewonnen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:33 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Dat is toch ook niet het doel van de BeNe-Liga, om Ajax te CL te laten winnen.
Of wel? Zo ja, voor!! [ afbeelding ]
Ja nou ridiculiseer je het.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:31 schreef pfaf het volgende:
[..]
Moet echt eens leren naar PI's te kijkenquote:Op woensdag 18 maart 2009 16:34 schreef pfaf het volgende:
[..]
Tussen de regels lezen en sarcasme herkennen is moeilijk voor je hè.
Nou hup. Knikker Heerenveen, Groningen, Heracles en Twente eruit. Dan beginnen die lekker de NoNeTeVlAm-Liga (Noord-Nederland Terschelling Vlieland Ameland Liga).quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:35 schreef pfaf het volgende:
[..]
Als het snel doorgevoerd wordt, wordt er vanavond nog met 10-0 gewonnen.
Oe! Dan kan de Drentsche Derby WKE-Emmen weer in ere hersteld worden.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:37 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Nou hup. Knikker Heerenveen, Groningen, Heracles en Twente eruit. Dan beginnen die lekker de NoNeTeVlAm-Liga (Noord-Nederland Terschelling Vlieland Ameland Liga).![]()
En terecht. Ik ben best voor veranderingen, maar alleen als ze bewezen effectief gaan zijn.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:47 schreef zjroentje het volgende:
Maar we dwalen een beetje af.
Mocht deze Liga er ooit komen, dan zal men eerst van de 'sentimenten' af moeten stappen. En dat gaat denk ik een onoverkomelijk obstakel worden.
En dat is het: Aansluiting met de grote 5 zullen we nooit gaan krijgen. De enige reden waarom we het wel zouden doen is dus omdat we bang moeten zijn voor Russen of Oekrainers. Nu ben ik volgens velen te optimistisch, maar met onze goede organisaties, toeschouwersaantallen en rijkdom hoeven wij echt niet te vrezen dat over 10 jaar de teams uit de Oekraïne ons wekelijks oprollen in de UEFA-cup. Af en toe een succesje daar, dan weer één van ons. En met een iets sterkere competitie zal dat niet anders zijn.quote:De toevoeging van Anderlecht, Club Brugge, Standard, AA Gent en RC Genk voor bijvoorbeeld Volendam, Heracles, Willem II, De Graafschap en Roda JC geeft gewoon een sterkere competitie. Daar kunnen we het moeilijk over oneens zijn. En dat is toch het doel van deze BeNe-Liga. Betere clubs -> meer concurrentie -> sterkere competie. Maar of je met zo'n Liga aansluiting met de grote landen van Europa gaat krijgen ...
Nog zoiets ja. Kijk eens naar de toeschouwersaantallen in België: hilarisch. Clubs als Sparta en De Graafschap zouden in België bij de best bezochte clubs horen.quote:Moeten ook niet vergeten dat de stadions in Nederland voller dan ooit zitten (na de grote competities de meeste toeschouwers). Misschien dat een beter plan is, om het aantal profclubs in Nederland te decimeren.
Rusland en Oekraine hebben 140 en 45 miljoen inwoners. Met een markt voor 16 miljoen mensen gaan we daar op termijn simpelweg van verliezen. Overigens zullen meerdere landen ons op die manier voorbij streven.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:55 schreef pfaf het volgende:
En dat is het: Aansluiting met de grote 5 zullen we nooit gaan krijgen. De enige reden waarom we het wel zouden doen is dus omdat we bang moeten zijn voor Russen of Oekrainers. Nu ben ik volgens velen te optimistisch, maar met onze goede organisaties, toeschouwersaantallen en rijkdom hoeven wij echt niet te vrezen dat over 10 jaar de teams uit de Oekraïne ons wekelijks oprollen in de UEFA-cup. Af en toe een succesje daar, dan weer één van ons. En met een iets sterkere competitie zal dat niet anders zijn.
[..]
Nog zoiets ja. Kijk eens naar de toeschouwersaantallen in België: hilarisch. Clubs als Sparta en De Graafschap zouden in België bij de best bezochte clubs horen.
Bij sparta zullen nooit 30.000 man op de tribune zitten. Bij de grotere Belgische clubs zul er mits ze in een sterkere liga komen een flinke toename aan aantal toeschouwers kunnen komen.quote:Nog zoiets ja. Kijk eens naar de toeschouwersaantallen in België: hilarisch. Clubs als Sparta en De Graafschap zouden in België bij de best bezochte clubs horen.
Belg zijnde zie ik niet goed in waarom. Nederland heeft zes miljoen inwoners meer. Het lijkt me niet meer dan logisch dat dat ook resulteert in meer clubs. 10-8 of 11-7 lijkt me een veel logischere verhouding. Ik zou er trouwens ook nog Luxemburgers bijnemen. Eén Luxemburgse topclub uit de grond stampen, naar het voorbeeld van Monaco. Genoeg geld daar.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:40 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
In het model wat jij schetst hebben de Belgische clubs natuurlijk minder voordeel omdat ze maar 7 clubs in de BeNe-liga hebben. Gewoon 9 van allebei is veel verstandiger.
Aan die begrotingen valt heus wel te werken. Dat zijn wel begrotingen voor de huidige Belgische competitie hé. Eens er een BeNe-Liga is, zullen de Belgische topclubs automatisch hun budgetten opschroeven gezien de extra inkomsten.quote:Welke clubs?
Naar mijn weten zijn er maar 4 clubs in België met een begroting hoger dan 10 miljoen, waarvan slechts 2 met een begroting hoger dan 20 miljoen.
Daarnaast hebben Belgisce clubs belastingvoordeel t.o.v. Nederlandse clubs, ze hebben voordeel m.b.t. Non-EU spelers en ze hebben voordeel van de regel waarbij in ruil voor de niet meer dan logische gelijkschakeling van de belastingschalen voor buitenlandse en Belgische professionele sportbeoefenaars de profclubs vanaf dit jaar liefst 80 procent van de bedrijfsvoorheffing van de staat kunnen terugvorderen.
Welke clubs hebben nog steeds een structurele toegevoegde waarde als deze voordelen komen te vervallen?
Dan heb je het over de Tubekes en Denders van deze wereld. Bij Anderlecht, Club Brugge, Standard is dat heel wat anders. Eens die clubs hun nieuwe stadions hebben, zullen die cijfers alleen maar groeien.quote:Nog zoiets ja. Kijk eens naar de toeschouwersaantallen in België: hilarisch. Clubs als Sparta en De Graafschap zouden in België bij de best bezochte clubs horen.
Goed ideequote:Op woensdag 18 maart 2009 18:33 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Eén Luxemburgse topclub uit de grond stampen, naar het voorbeeld van Monaco. Genoeg geld daar.
Niet waar m'n waarde Heero.quote:Op woensdag 18 maart 2009 18:36 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Dan heb je het over de Tubekes en Denders van deze wereld.
De clubs die in een BeNe-Liga terecht zouden komen, zouden in principe makkelijk boven de 12.000 van De Graafschap moeten uitkomen. Normaal gezien zouden naast Anderlecht, Club Brugge, Standard en Racing Genk ook Germinal Beerschot, AA Gent en eventueel Charleroi in een BeNe-Liga terecht komen. Die laatste drie clubs hebben een veel groter potentieel dan hun huidige gemiddelde, dat zie je ook in de topwedstrijden van die teams: daarin liggen hun toeschouwersaantallen vaak een stuk hoger dan hun gemiddelde. In een BeNe-Liga zouden ze dat over een heel seizoen moeten kunnen vasthouden.quote:Op woensdag 18 maart 2009 19:47 schreef pfaf het volgende:
[..]
Niet waar m'n waarde Heero.
Een klein Nederlands clubje als De Graafschap, zou vijfde staan op de toeschouwersranglijst van België...
Als grotere competitie kan je er denk ik niet omheen dat Nederland hofleverancier zou worden van die liga.quote:Op woensdag 18 maart 2009 22:19 schreef the_legend_killer het volgende:
Als er dan 18 clubs komen dan moeten ze wel niet 50/50 doen.
6 Belgische clubs zou een aanvulling zijn, maar meer ook niet.
Je hoeft zelfs daar niet eens naar te kijken. Neem het bevolkingscijfer (10 tegenover 16) en dan is het meteen duidelijk dat een 50/50-verhouding belachelijk zou zijn.quote:Op woensdag 18 maart 2009 23:17 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Als grotere competitie kan je er denk ik niet omheen dat Nederland hofleverancier zou worden van die liga.
Pak de Fifa rankings er maar bij zou ik zeggen.
Gewoon 2de beneliga met promotie/degradatie. Geen uitzonderingen op grond van land.quote:Op donderdag 19 maart 2009 13:54 schreef pfaf het volgende:
Hoe zal dat met degradatie eigenlijk gaan? Voor je het weet zit je met 17 Nederlandse of 17 Belgische clubs?
Inwonersaantal lijkt me onderschikt aan de sportieve prestaties.quote:Op donderdag 19 maart 2009 13:05 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Je hoeft zelfs daar niet eens naar te kijken. Neem het bevolkingscijfer (10 tegenover 16) en dan is het meteen duidelijk dat een 50/50-verhouding belachelijk zou zijn.
Ook als Roda niet bij die 11 Nederlandse clubs zou horen?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 14:08 schreef Plato1980 het volgende:
Uitstekend plan. Een competitie met 11/12 Nederlandse en 6/7 Belgische clubs zou een grote stap vooruit zijn.
Ja, daar kan ik mee leven. Als de club weer goed geleid wordt en de schuldigen voor de huidige malaise weggejaagd zijn komen we vanzelf wl weer erbij. Afgezien daarvan wil het feit dat mijn club er misschien niet bij zou zijn niet zeggen dat het een slecht plan was. Of was jij toen FC Groningen tien jaar geleden in de eerste divisie speelde plots voorstander van het afschaffen van de Eredivisie en de herintroductie van de Noord-Nederlandse eerste klassequote:Op zaterdag 21 maart 2009 14:12 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Ook als Roda niet bij die 11 Nederlandse clubs zou horen?
Reken er maar op dat FC Limburg erbij zal zittenquote:Op zaterdag 21 maart 2009 14:12 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Ook als Roda niet bij die 11 Nederlandse clubs zou horen?
Lijkt me ook wel grappig, leuke uitstapjes voor de supporters ookquote:
quote:BeNe Eredivisie
AA Gent
Anderlecht
Ajax
Cercle Brugge
Club Brugge
Feyenoord
Germinal Beerschot
FC Groningen
SC Heerenveen
NAC Breda
NEC
PSV
Roda JC
Standard Luik
FC Twente
FC Utrecht
BeNe Eerste Divisie
AZ
Charleroi
Excelsior
Excelsior Moeskroen
RC Genk
De Graafschap
Heracles Almelo
SC Lokeren
RKC Waalwijk
Sparta Rotterdam
Vitesse
FC Volendam
VVV Venlo
Westerlo
Willem II
SV Zulte Waregem
BeNE Tweede Divisie
ADO Den Haag
Bergen
FC Brussels
FC Den Bosch
FCV Dender EH
FC Dordrecht
FC Emmen
Go Ahead Eagles
Helmond Sport
KV Mechelen
MVV
SV Roeselaere
RBC Roosendaal
Sint-Truiden
TOP Oss
FC Zwolle
Lijkt me ook niet. Maar als we het op basis van alleen dit seizoen doen, kan het dus zijn dat Feyenoord in de Eerste Divisie terecht komt. Denk niet dat dat een ideale situatie is.quote:Op maandag 23 maart 2009 22:34 schreef Fetai het volgende:
Lijkt met toch niet helemaal juist als AZ een divisie lager zou moeten terwijl ze nu kampioen worden en ADO opeens 2 divisies lager moet.
quote:Een competitie waarin Nederlandse en Belgische clubs het tegen elkaar opnemen. De KNVB staat er voor open en laat een onderzoek doen naar de mogelijkheden, aldus voorzitter Michael van Praag woensdagmorgen op BNR Nieuwsradio
"Dit idee is altijd weggehoond op basis van emoties", vertelde de oud-voorzitter van Ajax over de plannen. "Er is nooit echt gekeken naar de mogelijkheden die een dergelijke samenvoeging biedt." Volgens Van Praag kunnen de clubs in zo'n systeem mogelijk meer inkomsten genereren, onder meer uit de opbrengst van televisiegelden.
"In mijn tijd bij Ajax hebben we vaak met het idee van een Beneliga gespeeld, maar echt onderzocht is het nooit. Ik wil wel eens weten of er inderdaad meer televisiegeld uit de markt kan worden gehaald, en om welk bedrag het dan daadwerkelijk gaat", aldus Van Praag. De KBVB heeft vooralsnog geen reactie gegeven op de uitlatingen.
Als het aan UEFA-voorzitter Michel Platini ligt komen de plannen voor een Belgisch-Nederlandse competitie snel boven tafel, benadrukte de Fransman eerder deze maand.
Een voetbalpiramide moet ervoor zorgen dat clubs uit de grote landen niet te ver uitlopen. "Nederland en België samen is een idee", denkt de Franse sportbestuurder. "Nu kan dat niet volgens de statuten van de UEFA, maar het is wel iets waarop we moeten studeren om Europese voetbal zo sterk mogelijk te krijgen."
Platini hamert er echter op dat niet alleen de sterkere clubs van de landen bij elkaar moeten worden gehaald. "Je moet niet alleen de beste acht van ieder land samenvoegen", zei de oud-international. "Je voegt niet alleen de top samen, maar denkt dan ook over een tweede en derde divisie. Met een goede promotie- en degradatieregeling. Anders raakt de rest geïsoleerd. Je moet het groots aanpakken."
Uhuh, Lekker voor de Heerenveensupportersquote:Op zaterdag 21 maart 2009 15:09 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Lijkt me ook wel grappig, leuke uitstapjes voor de supporters ook
quote:Op woensdag 25 maart 2009 08:48 schreef pfaf het volgende:
Nou, ik ben benieuwd. 't Zal vast zoveel synergievoordelen geven als FC Limburg die krijgt.
Roeselare is maar 380 kmquote:Op woensdag 25 maart 2009 08:55 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Uhuh, Lekker voor de Heerenveensupporters
Die kunnen met het vliegtuig naar alle uitwedstrijden zo ongeveer
Hmm ja.quote:Op woensdag 25 maart 2009 08:59 schreef toma het volgende:
[..]
Roeselare is maar 380 km
Vanuit Groningen is het 430 km
Bundesliga heeft straks ook geen enkele Oost-Duitse club meer.quote:Op donderdag 19 maart 2009 13:54 schreef pfaf het volgende:
Hoe zal dat met degradatie eigenlijk gaan? Voor je het weet zit je met 17 Nederlandse of 17 Belgische clubs?
En de Ere+Eerste Divsie geen Zeeuwse...quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:32 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Bundesliga heeft straks ook geen enkele Oost-Duitse club meer.
Als je praat over samenvoeging van 2 competities vind ik het wel vergelijkbaar met de Bundesliga.quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:40 schreef pfaf het volgende:
[..]
En de Ere+Eerste Divsie geen Zeeuwse...
Mja, dat vind ik niet, om overduidelijke redenen die jij ‘zomaar’ aan de kant schuift. Ik zie jouw punt wel, maar er zijn genoeg punten waardoor het verre van vergelijkbaar is.quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:43 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Als je praat over samenvoeging van 2 competities vind ik het wel vergelijkbaar met de Bundesliga.
Graag zelfs.quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:03 schreef MaxPower het volgende:
Natuurlijk. Maar is het een probleem als er straks 17 Nederlandse clubs op het hoogste niveau spelen? Vind ik niet.
Zou wat zijn.. Starten ze die Bena Liga , zijn na 8 jaar alle Belgische ploegen gedegradeerd.quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:32 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Bundesliga heeft straks ook geen enkele Oost-Duitse club meer.
Nee, maar dat zal niet zo snel gebeuren lijkt me. Of zo'n Liga een succes wordt is volgens mij trouwens vooral afhankelijk van een prima organisatie. Van interlandkalender tot competitieprogramma en van arbitrage tot tuchtcommissie. Als dat allemaal goed gereorganiseerd wordt zonder allerlei halflauwe compromissen kan het een succes worden.quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:03 schreef MaxPower het volgende:
Natuurlijk. Maar is het een probleem als er straks 17 Nederlandse clubs op het hoogste niveau spelen? Vind ik niet.
Ben ik helemaal met je eensquote:Op woensdag 25 maart 2009 10:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nee, maar dat zal niet zo snel gebeuren lijkt me. Of zo'n Liga een succes wordt is volgens mij trouwens vooral afhankelijk van een prima organisatie. Van interlandkalender tot competitieprogramma en van arbitrage tot tuchtcommissie. Als dat allemaal goed gereorganiseerd wordt zonder allerlei halflauwe compromissen kan het een succes worden.
Daar ligt volgens mij de grootste bedreiging: al die clubjes, kliekjes en individuen die krampachtig aan hun eigen stukje macht, prestige en invloed vast willen houden.
Maar door die emotie heb je wel meer clubs om een beetje fan van te zijn want natuurlijk wil ik dat de belgen dan onderaan eindigen en dus zie ik het liefst zoveel mogelijk nederlands teams winnen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 11:42 schreef BoNi het volgende:
Puur op emotie ben ik tegen!
Als Nederlander wil ik een Nederlandse competitie.
Maar dat zal niet gebeuren. Nederland heeft immers ongeveer 1,5 keer zoveel inwoners als België en bovendien een sterkere compeititie. Een verdeling van 11 Nederlandse en 7 Belgische clubs is dan ook waarschijnlijker en zelfs de Belgen zullen zich hier wel in kunnen vinden denk ik. verder moet je die clubs natuurlijk niet volledig uitkiezen op de ranglijst van het laatste seizoen. Een deel van de clubs dient op basis van een ranglijst van bijvoorbeeld de afgelopen vijf jaar geselecteerd te worden.quote:Op woensdag 25 maart 2009 12:30 schreef VatosLoco het volgende:
Clubs die geregeld tussen Eerste en Eredivisie in acteren. Als ze de eerste 9 clubs van de Ere samen met de eerste 9 clubs van de Belgische Eredivisie pakken en
Als je het op deze manier bekijkt ben ik zeker voor, ik vind het een goede ontwikkeling, de competitie word aantrekkelijker, het is dan wel voor clubs zoals NAC, NAC, Utrecht moeilijker op Europees te halen, maar de inkomsten van de huidige competitie zullen dan wel hoger zijn.quote:Op woensdag 25 maart 2009 12:36 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Maar dat zal niet gebeuren. Nederland heeft immers ongeveer 1,5 keer zoveel inwoners als België en bovendien een sterkere compeititie. Een verdeling van 11 Nederlandse en 7 Belgische clubs is dan ook waarschijnlijker en zelfs de Belgen zullen zich hier wel in kunnen vinden denk ik. verder moet je die clubs natuurlijk niet volledig uitkiezen op de ranglijst van het laatste seizoen. Een deel van de clubs dient op basis van een ranglijst van bijvoorbeeld de afgelopen vijf jaar geselecteerd te worden.
Waarom niet?quote:Op woensdag 25 maart 2009 12:40 schreef PBateman1978 het volgende:
Verder helpt dit natuurlijk absoluut niet om de verschillen tussen onze landen en de grote landen te verkleinen...
Die verschillen zijn immens groot, er zal altijd meer geld zijn in Engeland, Spanje, Italië, Duitsland, Frankrijk etc.quote:
Dat heb ik ook al eens eerder betoogd. Uiteraard zullen de grote teams enig voordeel hebben bij een sterkere competitie, maar!....quote:
Ow dat bedoelde je. Ja dat sowieso, dan mogen we Schotland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland en Polen er ook wel bij nemen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 12:49 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Die verschillen zijn immens groot, er zal altijd meer geld zijn in Engeland, Spanje, Italië, Duitsland, Frankrijk etc.
Dat waag ik te betwijfelen, juist op langere termijn zijn clubs als Anderlecht, Brugge, Standard en in iets mindere mate Genk en Gent juist een aanwinst en ik znie niet in waarom die clubs niet de concurrentie met de N ederlandse (subt)top aan zouden kunnen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 13:42 schreef borisz het volgende:
Op Sportief gebied zal dan de recht van de sterkte gelden, dan zie ik op de langer termijn alleen maar Nederlandse ploegen bovenin meedraaien. Dan heb je ook niet een echte BeNe liga.
Ik zie die ploegen wel mee kunnen doen met de subtop maar denk toch dat op de langer termijn de Nederlandse ploegen beter zijn.quote:Op woensdag 25 maart 2009 13:56 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat waag ik te betwijfelen, juist op langere termijn zijn clubs als Anderlecht, Brugge, Standard en in iets mindere mate Genk en Gent juist een aanwinst en ik znie niet in waarom die clubs niet de concurrentie met de N ederlandse (subt)top aan zouden kunnen.
Denk dat dat door transfers intern in de competitie wordt genivelleerd.quote:Op woensdag 25 maart 2009 14:43 schreef borisz het volgende:
[..]
Ik zie die ploegen wel mee kunnen doen met de subtop maar denk toch dat op de langer termijn de Nederlandse ploegen beter zijn.
Denk dat je de Nederlandse clubs wat overschat. Maar dan nog. Wat is je punt? Uit welk land de beste teams in een beneliga komen doet er niet toe.quote:Op woensdag 25 maart 2009 14:43 schreef borisz het volgende:
[..]
Ik zie die ploegen wel mee kunnen doen met de subtop maar denk toch dat op de langer termijn de Nederlandse ploegen beter zijn.
Tuurlijk zullen we niet bij Engeland, Spanje, Duitsland en Italie kunnen aanhaken. Maar een beneliga zal voor het buitenland wel interessanter zijn als een nl / belgie liga apart zullen zijn.quote:Op woensdag 25 maart 2009 13:22 schreef gitaarsnaar het volgende:
Ik denk dat het gat nog steeds veel te groot blijft om enigzins in de buurt te komen van top 4 europese competities. Maar wil wel eens een goede business case zien en kijken hoeveel miljoenen extra het gaat opleveren.
quote:Op woensdag 25 maart 2009 09:21 schreef BigKahuna het volgende:
Maar in België betaal je een stuk minder belasting dan hier in Nederland.
Nu zie je dat spelers voor de competitie in Nederland gaan voetballen, maar als Anderlecht in dezelfde competitie speelt, ga je toch daarnaartoe i.p.v naar Groningen of Twente? Dan houd je meer over.
In dat oogpunt is het slecht voor de Nederlandse ploegen...
En dat is precies waarom ik geen BeneLiga wil. Het doet er voor mijn kijkplezier namelijk wel toe dat de beste teams uit Nederland komen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Denk dat je de Nederlandse clubs wat overschat. Maar dan nog. Wat is je punt? Uit welk land de beste teams in een beneliga komen doet er niet toe.
quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:57 schreef Mr-Sander het volgende:
Als we nou gewoon beginnen met een BeNe-Cup in plaats van de KNVB-Beker en de Beker van België? Gewoon een proefballonnetje...
Ow? Dat moet ik nog maar zien.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Tuurlijk zullen we niet bij Engeland, Spanje, Duitsland en Italie kunnen aanhaken. Maar een beneliga zal voor het buitenland wel interessanter zijn als een nl / belgie liga apart zullen zijn.
Je hebt er geen ervaring mee , dus hoe weet je dat vooraf al ?quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:37 schreef BertMaalderink het volgende:
[..]
En dat is precies waarom ik geen BeneLiga wil. Het doet er voor mijn kijkplezier namelijk wel toe dat de beste teams uit Nederland komen.
ik snap dat ook niet.... gewoon een beker toernooi naast de nationale beker.... zie een soort van league cup...quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:57 schreef Mr-Sander het volgende:
Als we nou gewoon beginnen met een BeNe-Cup in plaats van de KNVB-Beker en de Beker van België? Gewoon een proefballonnetje...
Waarom zou een buitenlander wel naar Standard-Ajax willen kijken en niet naar Feyenoord-Ajax? Buitenlanders zijn – terecht – niet geïnteresseerd in Nederland, België, of welk klein ander land(encombinatie) ook. Een minuutje bij Eurogoals...quote:
Ik denk niet dat dat de juiste vergelijking is.quote:Op woensdag 25 maart 2009 16:49 schreef pfaf het volgende:
[..]
Waarom zou een buitenlander wel naar Standard-Ajax willen kijken en niet naar Feyenoord-Ajax? Buitenlanders zijn – terecht – niet geïnteresseerd in Nederland, België, of welk klein ander land(encombinatie) ook. Een minuutje bij Eurogoals...
Dat zou idd een goed idee zijn. De nationale Bekers van Nederland en België zijn toch flut en trekt vooral in de eerste rondes tot de halve finales geen publiek. Wie weet dat het wel wat spannender wordt als er een Club Brugge tegen Feyenoord moet ofzo.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:57 schreef Mr-Sander het volgende:
Ja, als je het sturctureel falen van de topclubs groeien noemt wel ja. En AZ is ook heel indrukwekkend, zomaar op eigen kracht naar de top. Oh nee, die hebben een suikeroom die ik weet niet hoeveel geld in de club pompt.quote:Op woensdag 25 maart 2009 12:42 schreef koningdavid het volgende:
Ik vind het echt een belabberd plan. De Eredivisie is juist aan het groeien, laten we het eerst maar even aankijken nog.
Dat lijkt mij dan wel weer leuk.quote:Op woensdag 25 maart 2009 15:57 schreef Mr-Sander het volgende:
Amen.quote:Op woensdag 25 maart 2009 12:42 schreef koningdavid het volgende:
Ik vind het echt een belabberd plan. De Eredivisie is juist aan het groeien, laten we het eerst maar even aankijken nog.
Een gezamenlijk bekertoernooi voegt juist niets toe, i.t.t. een competitie. Je voegt het immers bij elkaar om de makrt te vergroten, daardoor meer geld te ontvangen en zo'n sterkere competitie te krijgen. Een bekertoernooi is sowieso financieel niet erg aantrekkelijk en het zou dan ook geen nut hebben.quote:Op woensdag 25 maart 2009 18:10 schreef borisz het volgende:
[..]
Dat lijkt mij dan wel weer leuk.
Uit beide landen doen 32 clubs mee, een grote bak en loten maar. Finale doe je om en om in NL en België. Wel een één-wedstrijden structuur.
Ach keer weer wat anders. Plus bij degradatie dit seizoen zijn we in elk geval niet de enigequote:Op woensdag 25 maart 2009 17:22 schreef Elwood1802 het volgende:
Leuk met Heracles naar Mons
Ken heel die club niet
Ben er toevallig afgelopen weekend geweest maar wees gerust...quote:Op woensdag 25 maart 2009 17:22 schreef Elwood1802 het volgende:
Leuk met Heracles naar Mons
Ken heel die club niet
100% mee eens.quote:Op woensdag 25 maart 2009 13:02 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat heb ik ook al eens eerder betoogd. Uiteraard zullen de grote teams enig voordeel hebben bij een sterkere competitie, maar!....
Ten eerste: Stel nu dat in de BeNe-Liga Standard kampioen wordt, AZ tweede, Anderlecht derde, Ajax vierde en PSV vijfde. Het jaar erop speelt Standard CL, AZ voorronde en die laatste drie gaan Europa in, samen met bekerwinnaar Club. Hoe kun je dan zeggen we als Nederlands voetbal vooruit zijn gegaan?
Enige wat ik hier tegenover heb gehoord is het vreemde argument dat als wij samen zullen gaan we plots zoveel plaatsen als Engeland en Spanje samen zullen krijgen, over onrealistisch gesproken...
Het tweede punt is begroting: Momenteel is de begroting van alle eredivisie clubs geindexeerd op 1.0 en Eerste Divisie dientengevolge 0.05 (ik noem maar wat), wat een totaal van gemiddeld 1.0 geeft voor iedere eredivisieclub. In de BeNe-Liga gaat de eerste klasse 1.2 begroten en tweede klasse 0.15, dit gaat voor de 18 hoogste elftallen van Nederland 1.2/18*11 + 0.15/18*7 = 0.79 opleveren voor iedere Eredivisieclub, een substantieel lager bedrag! En dan vind ik een stijging van 20% op de begroting in de Eredivisie en 300% in de Eerste Divisie een ruime schatting!
Dus zowel financieel als op het gebied van Europees voetbal gaan we er op achteruit.
Wie zegt dat je niet meer naar de Graafschap, heracles en volendam kan? Als je in dezelfde divisie zit kan dat primaquote:Op woensdag 25 maart 2009 19:29 schreef NeedeRadicals het volgende:
[..]
Ben er toevallig afgelopen weekend geweest maar wees gerust...
wees blij dat je die club niet kent!
Met een Belgische schoonfamilie zou het logistiek voor mij perfect zijn zo'n BeNe-liga.
Alleen zit ik er niet op te wachten.. Ga 100x liever naar de Graafschap,Heracles en Volendam-uit dan naar Club Brugge of Standard. Dat is misschien het 1e jaar leuk maar daarna heb je dat ook wel gezien.
(zelfde geld trouwens voor de thuiswedstrijden..)
EN hoe zit dat met de Europese tickets? Krijgen we er dan meer?
Zo niet wordt het voor een club als Twente alleen maar moeilijker om Europees te halen,
ervanuitgaande dat Anderlecht,Brugge en Standard hoger dan Twente zal eindigen..
Laat ze gewoon een BeNe-cup doen,dat lijkt me dan wel weer leuk.
quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Wie zegt dat je niet meer naar de Graafschap, heracles en volendam kan? Als je in dezelfde divisie zit kan dat prima
En ik zie toch echt liever de wedstrijden tegen grotere clubs dan tegen kleinere. Daar is zo'n Bene-liga prima voor. Ik zie hier ook vrijwel alleen maar emotionele argumenten tegen. Laten we het eens onderzoeken en kijken wat voor levensvatbaarheid het heeft ipv meteen als oerconservatieven tegen verandering aan te schoppen
Tja, het is gewoon zo, driekwart van de bezwaren zijn van het niveau "ik heb er niks mee".quote:
Er worden juist wel argumenten gegeven die houdt slaan. De voorstanders van de Bene-liga gaan maar uit van een geweldig synergie-effect, wat helemaal niet is aangetoond.quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Tja, het is gewoon zo, driekwart van de bezwaren zijn van het niveau "ik heb er niks mee".![]()
Jij ziet meer in een NeItalo-liga? Ook een mooi ideaal aangezien de Italianen er ook niks meer van bakken. Hm, niet alleen van het voetbal trouwens
Lees mijn posts nog eens oplettend door, het zit 'm in kleine woordjes, als je ze niet kan vinden wil ik ze wel aanwijzen hoorquote:Op woensdag 25 maart 2009 22:24 schreef ASroma het volgende:
dude een paar post voor je worden dikke berekeningen gemaakt etc etc etc etc
Zoals ik al zei: dat moet je onderzoeken. 100% zekerheid heb je alleen als je het doet overigens. Ik zie kansen maar zeker ook bedreigingen voor zo'n liga.quote:Op woensdag 25 maart 2009 22:28 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Er worden juist wel argumenten gegeven die houdt slaan. De voorstanders van de Bene-liga gaan maar uit van een geweldig synergie-effect, wat helemaal niet is aangetoond.
Als 2/3 of meer van de nederlanders en belgen het totaal niet ziet zitten moet je het niet doen. Maar ook daar geldt dat je daar eerst eens naar moet kijken.quote:En zelfs als een hoop mensen emotioneel besluiten geen behoefte te hebben aan een dergelijke competie, dan is dat juist een heel belangrijk gegeven. Als een dergelijke competitie niet wordt gepruimd door de supporters/geïnteresseerden etc. dan is hij ook niks waard..
zo moet je niet denken. het gaat om het groter geheel, niet alleen om Nederlands belang.quote:Op woensdag 25 maart 2009 13:02 schreef pfaf het volgende:
[..]
Hoe kun je dan zeggen we als Nederlands voetbal vooruit zijn gegaan?
lol ja Nederlands voetbal wordt rond 2 uur 's nachts in Engeland uitgezonden, erg veel kijkers dusquote:Op woensdag 25 maart 2009 17:03 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat de juiste vergelijking is.
Feyenoord - Ajax zou ook in een beneliga gespeeld worden. In een beneliga zouden er alleen meer interessante wedstrijden bijkomen.
Ajax- Anderlecht ipv Ajax - Sparta
Ajax - Standard ipv Ajax - De graafschap
Ajax - Club Brugge ipv Ajax - ADO den haag
Nederlands voetbal is in aardig wat landen live te volgen.
http://www.adformatie.nl/(...)racten-in-buitenland
Celtic en Glasgow wilden 10 jaar geleden al bij de premier league aansluiten maar de premier league heeft ze gewoon niet nodig...quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:29 schreef TLC het volgende:
Ach, het Verenigd Koninkrijk heeft ook verschillende competities (de Engelse, Schotse, Weelse, en Noord Ierse) en daar hoor je niemand over bij de UEFA. En dat is notabene 1 land![]()
Waarom zou een BeNe-Liga dan niet kunnen ?
misschien niet direct gevonden, maar je hebt wel meer kansen om in de buurt te komen. hangt er helemaal vanaf hoe vernuftig je het aanpakt. door een sterkere competitie kun je ook veel meer aan merchandising doen, dus shirtjes verkopen enzo. de grotere club (Real Madrid, Liverpool, etc) leven hiervan.quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:00 schreef Staanplaats het volgende:
Het probleem is dat zulk onderzoek vaak de marketeers wordt gedaan, allemaal leuk en aardig maar die kennen zovaak verdomd slecht rekeken..
Per saldo gaat een dergelijke competitie je ook europese plaatsen kosten, want ze zullen het aantal tickets echt niet op één hoop gooien.
De zogenaamde voordelen die nu allemaal genoemd worden, zullen op termijn toch gaan uitwerken. Als clubs al een kapitaalsinjectie krijgen door een dergelijk competitie dan staan binnen een x-aantal jaar toch voor hetzelfde probleem als ze nu hebben. De aansluiting wordt gewoon niet gevonden.
Waarom zouden er meer shirtjes worden verkocht als beide competities 1 worden ?quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:03 schreef Incolumis het volgende:
[..]
misschien niet direct gevonden, maar je hebt wel meer kansen om in de buurt te komen. hangt er helemaal vanaf hoe vernuftig je het aanpakt. door een sterkere competitie kun je ook veel meer aan merchandising doen, dus shirtjes verkopen enzo. de grotere club (Real Madrid, Liverpool, etc) leven hiervan.
Het gekke is juist dat in voetbal schaal verkleinig vaak nog populairder is dan vergroting. Iedereen houdt van derby's.quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:03 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Celtic en Glasgow wilden 10 jaar geleden al bij de premier league aansluiten maar de premier league heeft ze gewoon niet nodig...
Schaalvergroting werkt niet altijd maar in het geval van de beneliga liggen de voordelen nogal voor de hand. Snap de meeste tegenstanders ook niet zo....
Tuurlijk zal je niet direct aansluiten met de top competities. Maar dat het gat minder groot word is toch al mooi meegenomen....quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:00 schreef Staanplaats het volgende:
De zogenaamde voordelen die nu allemaal genoemd worden, zullen op termijn toch gaan uitwerken. Als clubs al een kapitaalsinjectie krijgen door een dergelijk competitie dan staan binnen een x-aantal jaar toch voor hetzelfde probleem als ze nu hebben. De aansluiting wordt gewoon niet gevonden.
Voetbal is emotie.quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:00 schreef Incolumis het volgende:
ik zie het eerlijk gezegd wel zitten. maar je hebt altijd van die azijnzeikers erbij zitten die hun emoties niet kunnen loslaten. die schreeuwen dan dat ze niks met Belgie hebben, maar als ze nou eens 5 jaar tegen de Belgen spelen, heb je een historie met elkaar waardoor je wel meer met Belgen hebt. eens moet een begin zijn.
je creëert een sterkere competitie, waardoor je meer bezoekers trekt, ook in het buitenland. als je dat goed aanpakt en bijv. tourt door Azië in de zomer, kun je veel meer winst maken in shirtverkoop.quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:06 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Waarom zouden er meer shirtjes worden verkocht als beide competities 1 worden ?![]()
Zou iemand in Roeselaere een shirtje van ADO gaan kopen dan ofzo ?
Misschien niet, het is idd naïef om te denken dat we opeens met Spanje en Engeland kunnen wedijveren maar het verkleint wel de verschillen. Als je het níet doet gebeurt dat dus niet.quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:00 schreef Staanplaats het volgende:
Het probleem is dat zulk onderzoek vaak door marketeers wordt gedaan, allemaal leuk en aardig maar die kennen zovaak verdomd slecht rekeken..
Per saldo gaat een dergelijke competitie je ook europese plaatsen kosten, want ze zullen het aantal tickets echt niet op één hoop gooien.
Friezen hebben ook weinig gemeen met Nederland....quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:13 schreef Staanplaats het volgende:
Mensen vergeten ook dat uit verschillende culturele studies als is aangetoond dat Nederland en Belgie buiten de taal niet eens zo gek veel gemeen hebben.
Nederlanders hebben wat betreft omgangsvormen etc. veel meer gemeen met Scandinaviërs..
Kortom het is puur toeval dat de grootste competities in Europa ook de landen zijn met de meeste inwoners?quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:09 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Het gekke is juist dat in voetbal schaal verkleinig vaak nog populairder is dan vergroting. Iedereen houdt van derby's.
Het is gewoon te simpel om te stellen dat NL + Belgie meteen een afzetmarkt van 26 miljoen oplevert dus een stijging x% omzet, sponsoring en tv-contracten..
Het zogenaamde synergie effect waar als maar op wordt gedoeld is nooit onderzocht of aangetoond, en dan worden de tegenstanders onderbuik gevoelens verweten, moeten we de voorstanders dan maar luchtfietserij verwijten?
Net of er geen verschillen zijn tussen Limburgers en Friezenquote:Op woensdag 25 maart 2009 23:13 schreef Staanplaats het volgende:
Mensen vergeten ook dat uit verschillende culturele studies als is aangetoond dat Nederland en Belgie buiten de taal niet eens zo gek veel gemeen hebben.
Nederlanders hebben wat betreft omgangsvormen etc. veel meer gemeen met Scandinaviërs..
Waarom vinden Duitsland en Frankrijk dan geen aansluiting?quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:15 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Kortom het is puur toeval dat de grootste competities in Europa ook de landen zijn met de meeste inwoners?
Nou ja met een vergroting van de markt met 38% zou het heel vreemd zijn als er geen omzet stijging zal plaatsvinden.
Friezen zijn ook geen Nederlandersquote:Op woensdag 25 maart 2009 23:14 schreef Incolumis het volgende:
[..]
Friezen hebben ook weinig gemeen met Nederland....
Inderdaad, AZ is ook een fusieclub, denk je dat ze daar mee zitten als ze straks met de schaal staanquote:Op woensdag 25 maart 2009 23:00 schreef Incolumis het volgende:
ik zie het eerlijk gezegd wel zitten. maar je hebt altijd van die azijnzeikers erbij zitten die hun emoties niet kunnen loslaten. die schreeuwen dan dat ze niks met Belgie hebben, maar als ze nou eens 5 jaar tegen de Belgen spelen, heb je een historie met elkaar waardoor je wel meer met Belgen hebt. eens moet een begin zijn.
Frankrijk zit vol met negers, die zijn luiquote:Op woensdag 25 maart 2009 23:19 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Waarom vinden Duitsland en Frankrijk dan geen aansluiting?
Duitsland en Frankrijk hebben wel gewoon aansluiting.quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:19 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Kunnen niet de salarissen betalen die in heel de PL, en bij de top in Spanje en Italie betaald worden. Komt vooral door de hoge belastingen. Ze kunnen hun beste spelers uiteindelijk niet houden, zelfs een kapitaalkrachtige club als Lyon niet.quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:19 schreef Staanplaats het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, op basis van inwonersaantal en bijvoorbeeld de UEFA-ranglijst kun je een redelijk eerlijke verdeling maken, waarbij 11-7 (of 12/8 als je voor 20 clubs kiest) voor de hand ligt. Dat snapt men in België heus wel.quote:Op donderdag 26 maart 2009 00:15 schreef Sandertje21 het volgende:
Ook verwacht ik een bijna oorlog tussen België en Nederland als het gaat om de verhouding Belgische en Nederlandse clubs in de nieuwe competitie.
Vergis je daar niet in. Sommige amateur/semi-prof clubs zijn financieel gezonder dan menig eerste divisie clubs.quote:Op donderdag 26 maart 2009 00:15 schreef Sandertje21 het volgende:
De kans is ook groot dat het een aantal clubs uit de 1e divisie de nek om zal draaien.
Een ploeg als TOP Oss zal echt in de lagere regionen van het profvoetbal terecht komen, 3e of 4e profniveau. Dat is dan voor zowel fans als sponsoren toch niet meer interessant?
quote:Kesler ziet niets in aangeslingerd voorstel BeNe-Liga
Michael van Praag zal geen onderzoek gelasten naar een BeNe-liga. De voorzitter van de KNVB stond open voor een competitie waarin Nederlandse en Belgische clubs het tegen elkaar opnemen, zo liet hij woensdagmorgen weten. Directeur Henk Kesler van de profsectie laat echter geen ruimte voor discussie. "De BeNe-liga is achterhaald."
De discussie barstte vorige week los toen UEFA-voorzitter Michel Platini het oude idee nieuw leven inblies. "Ik ben wel voor een onderzoek, maar ik kan dat initiatief niet nemen", vertelde Van Praag. "Ik weet dat veel partijen tegen zijn, maar ik vind dat je ook moet weten waar je tegen bent, waar je nee tegen zegt. Als je een onderzoek doet, kan je zien of het al of niet een verstandig idee is."
Kesler liet geen ruimte voor discussie. "De BeNe-liga is achterhaald", benadrukt het bestuurslid in de donderdageditie van De Telegraaf. "Leuk dat Michael het aanslingert, maar wij gaan het niet doen. De clubs gaan erover en die zijn tegen. Ze willen evenmin een onderzoek. De prioriteiten van de clubs liggen elders."
Volgens Platini moet een voetbalpiramide ervoor zorgen dat clubs uit de grote landen niet te ver uitlopen. "Nederland en België samen is een idee", denkt de Franse sportbestuurder. "Nu kan dat niet volgens de statuten van de UEFA, maar het is wel iets waarop we moeten studeren om Europese voetbal zo sterk mogelijk te krijgen."
Platini hamert er echter op dat niet alleen de sterkere clubs van de landen bij elkaar moeten worden gehaald. "Je moet niet alleen de beste acht van ieder land samenvoegen", zei de oud-international. "Je voegt niet alleen de top samen, maar denkt dan ook over een tweede en derde divisie. Met een goede promotie- en degradatieregeling. Anders raakt de rest geïsoleerd. Je moet het groots aanpakken."
Nescanligaquote:Op woensdag 25 maart 2009 23:13 schreef Staanplaats het volgende:
Sorry, maar dit vind ik echt lachwekkend. Het bezoekers-argument zou nog kunnen, al vraag ik het me af, de stadions in Nederland zitten al voller en voller. Bijna zoveel toeschouwers als in Frankrijk!quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:10 schreef Incolumis het volgende:
[..]
je creëert een sterkere competitie, waardoor je meer bezoekers trekt, ook in het buitenland. als je dat goed aanpakt en bijv. tourt door Azië in de zomer, kun je veel meer winst maken in shirtverkoop.
Inderdaad, het is niet meer dan logisch dat er meer Nederlandse dan Belgische clubs zouden meespelen, dat zal men hier echt wel inzien.quote:Op donderdag 26 maart 2009 08:36 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, op basis van inwonersaantal en bijvoorbeeld de UEFA-ranglijst kun je een redelijk eerlijke verdeling maken, waarbij 11-7 (of 12/8 als je voor 20 clubs kiest) voor de hand ligt. Dat snapt men in België heus wel.
waarom lukt dat in Engeland wel dan?quote:Op donderdag 26 maart 2009 10:41 schreef pfaf het volgende:
[..]
Sorry, maar dit vind ik echt lachwekkend. Het bezoekers-argument zou nog kunnen, al vraag ik het me af, de stadions in Nederland zitten al voller en voller. Bijna zoveel toeschouwers als in Frankrijk!
Maar dat ze in China de Eredivisie gaan volgen door een paar spannendere wedstrijdjes is echt ongeloofwaardig.
Omdat zij het geld hebben, de stadion, de Engelse taal, de inwoners, et cetera. Ik heb in ieder geval nog nooit een buitenlander gesproken die ook maar enigszins gaf om het voetbal buiten Engeland, Spanje en Italië. Af en toe zal een groep geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld PSV omdat er een Chinees of Peruaan speelt, maar dat staat los van de competitie. Zelfs Frans en Duits voetbal kan in het buitenland geen voet aan de grond krijgen, een schlemielige BeNe-liga gaat echt niets beginnen. Kijk eens naar de tv-inkomsten uit Azië van enkele competities:quote:Op donderdag 26 maart 2009 11:00 schreef Incolumis het volgende:
[..]
waarom lukt dat in Engeland wel dan?
spreekt ie meteen zichzelf tegen.quote:"Beneliga? Eerst hervorming competitie"
do 26/03/09 - Bondsvoorzitter François De Keersmaecker staat niet te springen voor de Beneliga. Zijn Nederlandse collega Michael van Praag had het idee van een competitie met Belgische en Nederlandse clubs opnieuw gelanceerd.
Michael van Praag wil de Beneliga aan een grondige studie onderwerpen. (PhotoNews) "Een studie wil ik wel steunen", antwoordt François de Keersmaecker in Gazet van Antwerpen. "Dan kunnen we eindelijk eens beslissen op basis van concrete gegevens."
"Maar in de praktijk wordt het moeilijk om dit idee uit te voeren."
"Ik stel mij ernstig vragen bij het enthousiasme onder de supporters. Supporters van pakweg Anderlecht zouden in een Beneliga plots naar Groningen of Amsterdam moeten reizen. Dat zie ik niet gebeuren."
"En wat met de verdeling van de Europese plaatsen? Ik zie heel wat praktische bezwaren."
Volgende maand wil De Keersmaecker met de Nederlandse bond praten over de Beneliga. Beide landen werken momenteel samen voor de kandidatuur van het WK voetbal in 2018.
quote:"PRAKTISCHE BEZWAREN TEGEN DE BENELIGA"
François De Keersmaecker staat niet
te springen voor een Beneliga. "In de
praktijk wordt het moeilijk om het idee
uit te voeren", zegt de bondsvoorzitter
in Gazet van Antwerpen.
"Een studie wil ik wel steunen. Dan
kunnen we eindelijk eens beslissen op
basis van concrete gegevens. Maar ik
stel mij ernstig vragen bij het enthou-
siasme onder de supporters. Gaan ze An-
derlecht helemaal naar het noorden van
Nederland volgen? Dat denk ik niet."
"Wat met de verdeling van de Europese
plaatsen?" In april wil De Keersmaecker
toch eens polsen bij de Nederlanders.
Lekker conservatief. Natuurlijk zijn clubs als Willem 2, Sparta , Fc Volendam, De Graafschap tegen.quote:Kesler liet geen ruimte voor discussie. "De BeNe-liga is achterhaald", benadrukt het bestuurslid in de donderdageditie van De Telegraaf. "Leuk dat Michael het aanslingert, maar wij gaan het niet doen. De clubs gaan erover en die zijn tegen. Ze willen evenmin een onderzoek. De prioriteiten van de clubs liggen elders."
praktisch tegelijk ookquote:Op donderdag 26 maart 2009 12:41 schreef Beregd het volgende:
anders plaats je even net hetzelfde bericht
En Twente, Feyenoord, AZ, Utrecht, Groningen en Heerenveen dan? Die zien hun kansen op Europees voetbal aanzienlijk slinken.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Lekker conservatief. Natuurlijk zijn clubs als Willem 2, Sparta , Fc Volendam, De Graafschap tegen.
als ze in Beglië een wedstrijd spelen, dan spelen ze toch al Eurpopeesquote:Op donderdag 26 maart 2009 13:36 schreef pfaf het volgende:
[..]
En Twente, Feyenoord, AZ, Utrecht, Groningen en Heerenveen dan? Die zien hun kansen op Europees voetbal aanzienlijk slinken.
PSV in de bundesligaquote:Op donderdag 26 maart 2009 13:37 schreef rubbereend het volgende:
De discussie is ook achterhaald, dit is gewoon een gepasseerd station. wil je nog de aansluitng gaan amken moet je met de befaamde Atlantic league komen
Maritimo en Tromso is niks, maar die zullen niet aan een Alantic League deelnemen, maar Benfica, Porto, Celtic, Rangers, Anderlecht en in mindere mate Rosenborg en FC Kopenhagen zijn natuurlijk geen slechte clubs.quote:Op donderdag 26 maart 2009 14:32 schreef Radegast het volgende:
De Atlantic League.![]()
Tegen wie spelen jullie komende week?
-Maritimo uit.
Oh, stelletje bofkonten. Wij moeten naar Tromso.
quote:
En zo kijken de Duitsers naar PSV.quote:Op donderdag 26 maart 2009 14:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Leuk toch. Uitwedstrijd tegen Bayern München das toch was anders als tegen Sparta
Als je een competitie met 20 clubs opzet en Nederland, Portugal, België, Schotland, Zweden, Denemarken en Noorwegen deel zouden nemen dan zouden er op basis van bevolkingsaantallen 5 of 6 Nederlandse clubs aan een Atlantic League deelnemen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 14:55 schreef rubbereend het volgende:
Destijds werd gesproken over Benfica, Porto, Sporting, PSV, Ajax, Feyenoord, Celtic, Rangers, Club Brugge, Anderlecht, Standard Luik met nog een paar Scandinavische ploegen, aan een dergelijke opzet moet je dan denken (niet precies die clubs). Dan heb je een dergelijk grote basis dat er echt meer geld gegenereerd kan worden.
Zwitserland / Oostenrijk zouden ook nog mee kunnen doen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 16:09 schreef pfaf het volgende:
Nederland heeft 26% (ja ik heb het nageteld, aangezien ik het me niet kon voorstellen) van de inwoners van die groep ja!
Waarom zou je meegaan naar een uitwedstrijd..quote:Op donderdag 26 maart 2009 16:21 schreef Damzkieee het volgende:
Lekker, uit naar Rosenborg met zn allen
Is me ook een tyfusstad, Trondheim
Enneh, wat mag dat allemaal wel niet kosten, die vliegreisjes elke week?
Gast...quote:Op donderdag 26 maart 2009 16:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Waarom zou je meegaan naar een uitwedstrijd..
Dit is de mening van één man, de bondsvoorzitter, die waarschijnlijk zich bewust zo neutraal mogelijk opstelt. Ga bij pakweg Anderlecht langs en je zal een veel positiever antwoord krijgen...quote:Op donderdag 26 maart 2009 11:26 schreef Beregd het volgende:
[..]
spreekt ie meteen zichzelf tegen.
En alsof Amsterdam zo ver is vanuit antwerpenwat een nonargumenten haalt hij aan.
Enige echte reden is dat ze te lui zijn om er echt werk van te maken. Vreemd dat Nederland enthousiaster is ook, België heeft hier veel meer bij te winnen.
ja ik ben het hiermee eigenlijk ook wel eens, laat de uitsupporters lekker thuis, heb je een vol stadion met alleen thuispubliek, geen gezeik dusquote:Op donderdag 26 maart 2009 16:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Waarom zou je meegaan naar een uitwedstrijd..
quote:Op donderdag 26 maart 2009 20:06 schreef Incolumis het volgende:
[..]
ja ik ben het hiermee eigenlijk ook wel eens, laat de uitsupporters lekker thuis, heb je een vol stadion met alleen thuispubliek, geen gezeik dus
Lach maar, de klappers rukken op. Bij NEC was al te kennen gegeven dat de supporters die klappers maar niks vonden. Maar laatst waren ze weer uitgedeeld, maar nu alleen aan de juniors. Waar gaat het stoppen? straks overal klappersquote:Op donderdag 26 maart 2009 20:41 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
![]()
Kom nou toch, en allemaal met klappertjes op de tribunes zeker ?
[ afbeelding ]
wat hebben AZ en die klapmongolen er mee te maken?quote:Op donderdag 26 maart 2009 20:41 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
![]()
Kom nou toch, en allemaal met klappertjes op de tribunes zeker ?
[ afbeelding ]
Alleen thuispubliek, lekker vrolijk doen met zijn allen, deed me aan dat plaatje denken.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:04 schreef Incolumis het volgende:
[..]
wat hebben AZ en die klapmongolen er mee te maken?
Ja als je uitwedstrijden in Schotland/ Noorwegen speelt dan lijkt me niet dat er nog veel uitsupporters meegaan.quote:
Zoals in de VS dusquote:Op donderdag 26 maart 2009 22:30 schreef Incolumis het volgende:
je hebt dan tenminste geen gezeik meer met hekken, agressief gedrag (ok, aso's zullen er altijd wel zijn, maar toch), en het voelt dan meer als een avondje uit. toch veel beter of niet?
Of Duitsland. Oh wacht, daar gaan wel uitsupporters mee en is er ook niets aan de hand. Tuurlijk moeten uitsupporters mogelijk zijn, sjesus wat zou het anders een saaie bende zijn in het stadion.quote:
Dat lijkt mij ook niet. Argument tegen de Beneliga dus.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 01:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja als je uitwedstrijden in Schotland/ Noorwegen speelt dan lijkt me niet dat er nog veel uitsupporters meegaan.
Maar bijvoorbeeld in een atlantic league zullen er veel minder uitsupporters zijn...quote:Op vrijdag 27 maart 2009 08:33 schreef pfaf het volgende:
[..]
Of Duitsland. Oh wacht, daar gaan wel uitsupporters mee en is er ook niets aan de hand. Tuurlijk moeten uitsupporters mogelijk zijn, sjesus wat zou het anders een saaie bende zijn in het stadion.
Alle Nederlandse ploegen uitgeschakelt in Europees voetbalquote:
Of AS Monaco in Frankrijk (al hoe wel, de Monegaskse voetbalbond is ook niet aangesloten bij de UEFA natuurlijk). Maar goed, het is niet helemaal hetzelfde natuurlijk. Dat zijn kleine landen waarin men nogal moeilijk een aparte competitie kan organiseren. Dat is nog iets anders dan het samenvoegen van twee competities van "grotere" landen.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 19:58 schreef TLC het volgende:
Toch beetje vreemd dat het volgens de statuten van de UEFA het niet mag ; zo doet Vaduz toch ook gewoon mee met de Zwitserse competitie ?
quote:Clubs zijn faliekant tegen voorstel BeNe-Liga
De clubs in het betaald voetbal en het sectiebestuur betaald voetbal onder leiding van directeur Henk Kesler hebben een einde gemaakt aan alle speculaties over een BeNe-Liga. Vanuit Zeist zal evenmin een (onafhankelijk) onderzoek worden geïnitieerd. In België klonken er voorzichtig optimistische geluiden over een te vormen BeNe-liga.
"Het is einde oefening wat betreft de BeNe-Liga", benadrukt Kesler in De Telegraaf. "Het besluit viel na overleg met de clubs, die niets in het initiatief zien." Hij liet eerder al weten niets in het plan te zien. "De BeNe-liga is achterhaald. "Leuk dat Michael (van Praag, red.) het aanslingert, maar wij gaan het niet doen."
De discussie laaide de afgelopen twee weken op, nadat UEFA-voorzitter Michel Platini een voorzet tot onderzoek gaf. Dat werd gevolgd door een pleidooi van bondsvoorzitter Van Praag, die een onderzoek eveneens zou toejuichen. "Zij gaan er niet over, wij met de clubs wel en die Liga komt er dus niet", benadrukte Kesler al.
Voorzitter François De Keersmaecker van de Belgische voetbalbond (KBVB) zag wel voldoende voordelen in de mogelijke samenvoeging van de Eredivisie en de Jupiler Pro League. "Het kan meer kijkers boeien, maar qua supporters gaat het verminderen, denk ik. Er komen minder supporters naar de stadions”, verwachtte het bestuurslid.
die is wel raakquote:Voorzitter François De Keersmaecker van de Belgische voetbalbond (KBVB) zag wel voldoende voordelen in de mogelijke samenvoeging van de Eredivisie en de Jupiler Pro League. "Het kan meer kijkers boeien, maar qua supporters gaat het verminderen, denk ik. Er komen minder supporters naar de stadions”, verwachtte het bestuurslid
Waarom? Ik heb in deze reeks al meerdere steekhoudende argumenten tegen een samengaan gegeven, ik heb nog niemand gezien die een argument voor heeft kunnen poneren.quote:
Voor :quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:53 schreef pfaf het volgende:
[..]
Waarom? Ik heb in deze reeks al meerdere steekhoudende argumenten tegen een samengaan gegeven, ik heb nog niemand gezien die een argument voor heeft kunnen poneren.
In mijn betoog eerder dit topic, spreek ik dit tegen, ik ben benieuwd wat jou doet denken dat dit wel het geval is.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Voor :
Grotere afzetmarkt
Gemiddeld per club meer toeschouwers, meer inkomsten , grotere begroting.
Sparta baggerclub.quote:Niet meer voetballen tegen baggerclubs als Sparta en Volendam
Spreek voor jezelf. In Nederland kunnen best 18 grote, goedgevulde stadions bestaan.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:13 schreef Beregd het volgende:
Zowel in Nedrland als in België is er gewoon geen ruimte voor 18 topploegen, met elk een verwarmde grasmat en eeen super stadion. Voor 8 à 10 ploegen kan dat wel, dus maar samen.
Ik denk dat je het niet goed leest.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:31 schreef pfaf het volgende:
[..]
In mijn betoog eerder dit topic, spreek ik dit tegen, ik ben benieuwd wat jou doet denken dat dit wel het geval is.
10.000 toeschouwers is niet goedgevuld.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:32 schreef pfaf het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf. In Nederland kunnen best 18 grote, goedgevulde stadions bestaan.
Ik heb hierboven aangetoond dat dat zeer goed een illusie kan zijn, volgens mijn berekeningen is het namelijk niet zo...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat je het niet goed leest.
Maar gemiddeld hoger toeschouwersaantal, budget moet wel.
Ook al nemen de inkomsten door TV gelden niet toe nog stijgt het gemiddeld budget/toeschouwersaantal etc per club t.o.v. de oude situatie
Goedgevuld zegt ten eerste wat over de relatieve vulling, niet absoluut. Ten tweede haal je je eigen ‘argument’ onderuit aangezien de nummer 16 van de Eredivisie evenveel toeschouwers heeft als de nummer 6 van Belgie. Als er 7 Belgische tegenover 11 Nederlandse clubs komen gaat het gemiddelde van de competitie dus hard achteruit.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
10.000 toeschouwers is niet goedgevuld.
Jou berekening houdt ook rekening met de ploegen die niet in de beneliga komen te spelen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:58 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik heb hierboven aangetoond dat dat zeer goed een illusie kan zijn, volgens mijn berekeningen is het namelijk niet zo...
Zeg dan ook niet dat het Nederlands voetbal er financieel beter van wordt, maar slechts enkele teams. En als geen enkele club zich voor de CL kwalificeert omdat een Begische club kampioen wordt, hoe ga je die miljoenen die misgelopen worden goedpraten met die paar miljoen extra uit tv-inkomsten en recettes (die nog lang niet bewezen hoger gaan zijn!!!!).quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:04 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Jou berekening houdt ook rekening met de ploegen die niet in de beneliga komen te spelen.
Ik hou daar geen rekening mee.
Punt 1 klopt ja.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:01 schreef pfaf het volgende:
[..]
Goedgevuld zegt ten eerste wat over de relatieve vulling, niet absoluut. Ten tweede haal je je eigen ‘argument’ onderuit aangezien de nummer 16 van de Eredivisie evenveel toeschouwers heeft als de nummer 6 van Belgie. Als er 7 Belgische tegenover 11 Nederlandse clubs komen gaat het gemiddelde van de competitie dus hard achteruit.
En dan heb jij het over kortzichtigheid bij anderen...
Maar het doet er in een beneliga helemaal niet toe of de financien voor de "Nederlandse" clubs toenemen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:08 schreef pfaf het volgende:
[..]
Zeg dan ook niet dat het Nederlands voetbal er financieel beter van wordt, maar slechts enkele teams. En als geen enkele club zich voor de CL kwalificeert omdat een Begische club kampioen wordt, hoe ga je die miljoenen die misgelopen worden goedpraten met die paar miljoen extra uit tv-inkomsten en recettes (die nog lang niet bewezen hoger gaan zijn!!!!).
Waarom niet? Wat is dan de reden van de fusie, als Nederlandse clubs er niet beter op worden. Dat een BeNeLiga als competitie en sich sterker is dan de Eredivisie is evident, maar als het maar zeer twijfelachtig is dat Ajax, PSV, AZ of weet ik welke individuele club er beter op wordt, wat is dan het voordeel? Geen! Daarom is het ook niet meer dan logisch dat de clubs tegen zijn.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar het doet er in een beneliga helemaal niet toe of de financien voor de "Nederlandse" clubs toenemen.
Het gaat dan om de financien van de clubs in de beneliga en waar ze vandaan komen doet er niet toe. Dus het onderscheid hoef je ook niet te maken.
Niks is zeker, maar als je niks doet zullen we alleen verder afglijden. Misschien werkt het , misschien niet maar achteraf kunnen we nooit zeggen : hadden we maar.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 13:35 schreef pfaf het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat is dan de reden van de fusie, als Nederlandse clubs er niet beter op worden. Dat een BeNeLiga als competitie en sich sterker is dan de Eredivisie is evident, maar als het maar zeer twijfelachtig is dat Ajax, PSV, AZ of weet ik welke individuele club er beter op wordt, wat is dan het voordeel? Geen! Daarom is het ook niet meer dan logisch dat de clubs tegen zijn.
Ik kijk er naar uit. Alleen kunnen deze confrontaties ook voor de definitieve dooodsteek van het proefballontje betekenen, als het niveauverschil te groot is.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 10:31 schreef Heero87 het volgende:
Dit jaar kunnen we zien hoeveel zo'n BeNe-Liga echt waard zou kunnen zijn...
Anderlecht - Ajax en Standard - AZ..
Wat doet het feit dat Club Brugge de laatste jaren minder presteert in eigen land af aan het niveau van de Belgische competitie? Ajax en Feyenoord presteren de laatste jaren ook matig tot slecht, betekent dat misschien ook dat de Nederlandse competitie niks meer voorstelt?quote:Op zondag 30 augustus 2009 13:02 schreef ASroma het volgende:
ah gut de discussie is weer begonnen, zet het uit jullie hoofd, de belgen voegen niks toe. Kijk naar Club Brugge, de zogenaamde topclub is verworden tot een niveau NEC, met alle respect voor NEC.
Finland heeft een nauwelijks serieus te noemen competitie. Dat hebben ze in Zweden en Noorwegen duidelijk beter voor elkaar.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 07:59 schreef Incolumis het volgende:
waarom niet Denemarken en Finland?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |