abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 maart 2009 @ 22:07:18 #1
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67117869
Ik zit net Tegenlicht te kijken. Kleinschalige colleges waar studenten keihard werken en intensief begeleid worden. Onderwijs zoals het zou moeten zijn.

Ik studeer geschiedenis. We krijgen hooguit tien uur werkcollege per week, brengen misschien nog tien uur boven de boeken door, that's it. De intensiteit is laag, het niveau soms nog lager. Een waar paradijs voor de luie studenten.

Volg een tweede studie, zullen jullie zeggen. Een tweede studie is echter een verdubbeling van dezelfde middelmatigheid, dezelfde werkcolleges waarbij je met z'n drieën de stof bespreekt en de rest gezapig voor zich uit staart. Nee, dan lees ik liever een goed boek.

De Nederlandse letterenopleidingen zijn van bedroevend laag niveau. Het is om te janken. Jongeren die in de bloei van hun leven zitten, besteden vijftien uur per week aan hun studie en doen voor de rest weinig meer dan drinken, gamen, feesten en gezellig-zijn.

De Nederlandse letterenopleidingen zijn uitgekleed. We krijgen amper college, nog minder begeleiding van docenten zelf. De hoge uitval komt niet zozeer door luiheid of moeite met keuzes maken, maar door het anonieme karakter van veel opleiding. Sociaal minder behendige studenten krijgen geen contact en drijven af. Veel talent gaat verloren.

Wij studenten zitten tussen de ruïnes van de universiteit. Voor talentvolle VWO-ers zijn de colleges hoop in de duisternis, maar voor wie reeds studeert dan wel afgestudeerd is, lijkt er geen redding meer te zijn. Wij zijn een verloren generatie.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  maandag 16 maart 2009 @ 22:09:32 #2
235552 Mr.Houdoe
Officiële Timur-fanboy
pi_67118010
Waar is de samenvatting man
  maandag 16 maart 2009 @ 22:09:43 #3
202348 Susi
Temple of Love
pi_67118016
Mee eens

* Susi doet ook een letterenstudie
pi_67118082
Welke mongool gaat er dan ook geschiedenis studeren. Je levensdoel is werkeloosheid ofzo ?
pi_67118214
TS is over 100 jaar zelf geschiedenis
Brutal. Fucking. Metal.
  maandag 16 maart 2009 @ 22:15:43 #6
231092 KirkLazarus
Never go full retard
pi_67118322
Lekker veel tijd om te FOK'en toch?!
pi_67118408
Geschiedenis is belangrijk voor politiek
pi_67118427
Je hebt toch zelf voor die studie gekozen.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_67118482
waar zit je?
ik zit nl in utrecht, en wat dat betreft kan ik je gelijk geven..slechte begeleiding
pi_67118557
Studeer dan wat anders dan geschiedenis.
Dan kun in de toekomst wat voor de maatschappij betekenen.
  maandag 16 maart 2009 @ 22:21:41 #11
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67118665
Geschiedenis is een prachtige studie. Het verleden is namelijk het kloppend hart van de samenleving. Maar al is verdieping in het verleden de meest nutteloze activiteit ter wereld, het maakt mij niet uit. Ik houd van geschiedenis. Het is mijn liefde.
  maandag 16 maart 2009 @ 22:21:55 #12
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67118678
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:18 schreef DrowningMan het volgende:
waar zit je?
ik zit nl in utrecht, en wat dat betreft kan ik je gelijk geven..slechte begeleiding
Tevens Utrecht.
  maandag 16 maart 2009 @ 22:22:51 #13
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_67118732
Hou die one-liners lekker achterwege. Opgeschoond.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  maandag 16 maart 2009 @ 22:22:59 #14
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_67118743
Ook tegenlicht gekeken. Zag er goed uit. Alhoewel ik nu op een particuliere hbo opleiding (haha hbo!) zit, en daar ook niet superblij van wordt. Het niveau is niet per se hoger dan bij een andere opleiding, terwijl ik wel 5 dagen per week in de schoolbanken zat (heb het theoretische gedeelte al afgerond). Ik ben benieuwd hoe een normale universiteit mij gaat bevallen. Ik hoor dat er bij studies als Rechten in Leiden slechts 8 uur college is per week. Belachelijk weinig.
Primum non nocere
pi_67118763
Op wat voor begeleiding zit TS te wachten? Ik denk namelijk dat als je vragen over de leerstof hebt, je altijd de docent wel kunt bereiken en de docent ook altijd wel bereid is om antwoord te geven.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_67118770
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:21 schreef Scaurus het volgende:
Geschiedenis is een prachtige studie. Het verleden is namelijk het kloppend hart van de samenleving. Maar al is verdieping in het verleden de meest nutteloze activiteit ter wereld, het maakt mij niet uit. Ik houd van geschiedenis. Het is mijn liefde.

mee eens.!
  maandag 16 maart 2009 @ 22:24:47 #17
122997 zquing
Drama Junk
pi_67118839
Numerus fixus instellen voor dat soort studies zodat het niveau omhoog kan. Economisch gezien is het gewoonweg zonde om er meer geld in te stoppen
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_67119054
Hmm, 20 uur per week en je wilt nog meer?! Ik ben 4,5 uur per week op de erasmus ik reis per week meer naar school dan dat ik er ben. Studeren doe je toch om een papiertje te halen, toch niet echt om wat te leren? Een vak leren doe je er toch niet.
  maandag 16 maart 2009 @ 22:30:01 #19
122997 zquing
Drama Junk
pi_67119131
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:28 schreef Farmill het volgende:
Hmm, 20 uur per week en je wilt nog meer?! Ik ben 4,5 uur per week op de erasmus ik reis per week meer naar school dan dat ik er ben. Studeren doe je toch om een papiertje te halen, toch niet echt om wat te leren? Een vak leren doe je er toch niet.
pi_67119649
Had je maar lucht en ruimtevaart moeten studeren!
Noodles
pi_67119719
Geschiedenis studeren
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
  maandag 16 maart 2009 @ 22:43:22 #22
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_67119787
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:28 schreef Farmill het volgende:
Ik kan serieus depressief raken van dit soort reacties omdat er ook nogeens een kern van waarheid inzit.
Well, I can take you far away, with my mind
pi_67119797
Daarom is het ook de mooiste tijd van je leven.
אין מקום כמו ארץ ישראל
pi_67119818
10 uur werkcollege is nog veel Ik heb nu welgeteld 4 uur werkcollege per week

Terechte klacht overigens. Bovendien lezen veel mensen de voorgeschreven literatuur niet eens voor college waardoor het niveau nog verder naar beneden gaat. Al heb ik over mijn docenten weinig klachten.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  maandag 16 maart 2009 @ 22:45:08 #25
202094 KingOfPop
50% Nederlands 100% Kansloos
pi_67119870
HEy, daar zit ik ook
Aanpassen of oprotten ! Wij tegen iedereen !
  maandag 16 maart 2009 @ 22:45:51 #26
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67119902
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:43 schreef Ewelina het volgende:
Terechte klacht overigens. Bovendien lezen veel mensen de voorgeschreven literatuur niet eens voor college waardoor het niveau nog verder naar beneden gaat. Al heb ik over mijn docenten weinig klachten.
Soms maak ik dan een rekensommetje. Als de mens die zo'n 10 uur per week aan de studie besteden, nu eens fulltime studeren, net als in hun latere werkzame leven gewoon 40 uur aan het werk zijn. Dat zou vier keer zoveel kennis opleveren...
pi_67120607
Zelfstandigheid jeweeeeeettt.
pi_67121817
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:45 schreef Scaurus het volgende:
Soms maak ik dan een rekensommetje. Als de mens die zo'n 10 uur per week aan de studie besteden, nu eens fulltime studeren, net als in hun latere werkzame leven gewoon 40 uur aan het werk zijn. Dat zou vier keer zoveel kennis opleveren...
Als je ze 80 uur per week aan het werk zou zetten dan zou dat 8x zoveel kennis opleveren.
  maandag 16 maart 2009 @ 23:28:41 #29
113567 Joana
2 Submit?
pi_67121913
Het klopt inderdaad dat werkcollegeuren een lachertje zijn vergeleken met HBO of VWO, maar vergeet niet dat je veel zelf moet studeren en je kan zelf zo diep gaan als je wilt wat literatuur betreft.

Ten tweede, ik vind de klacht deels ongegrond. Er zijn genoeg andere dingen te doen naast of met de uni. Ts ga werken! Of commissiewerk doen.

Studeren is de tijd waar je jezelf tegenkomt, je hebt zeeen van tijd, die je of kan verknoeien door 3 x per week te gaan stappen of zelf dusdanig te plannen dat je de tijd volledig benut. Je leert zelfstandig te zijn en is dat niet de bedoeling van een zelfstandige onderzoeker in opleiding? Al ga je naar de bieb om je kennis te verrijken al volg je voor mijn part een college filosofie bij de andere faculteit. Die mogelijkheid heb je.

Ik had tijdens mijn studie geschiedenis 2 bijbaantjes. Misschien achteraf gezien studie erbij was beter geweest voor mijn academische ontwikkeling.

Maar ja als je alleen geschiedenis op je cv heb staan fronsen al veel mensen hun wenkbrauwen.

"Word je docent ofzo" Ach rot op, genoeg vaklieden die geschiedenis hebben gedaan, kijk naar Balkie
pi_67121960
In plaats van te zeiken zou je natuurlijk ook in je vrije tijd jezelf bezig kunnen houden met het studeren van geschiedenis. Alsof je jezelf moet laten beperken door het niveau dat een Universiteit aanbied ;')

Ik vind het juist heerlijk dat het niveau van mijn studie niet al te hoog is. Dat geeft mij de kans om me in m'n vrije tijd te verdiepen in de onderwerpen die *ik* interessant vind, en niet die onderwerpen die ik moet doen omdat ze nu eenmaal op het curriculum staan.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_67121969
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:26 schreef Emimich het volgende:

[..]

Als je ze 80 uur per week aan het werk zou zetten dan zou dat 8x zoveel kennis opleveren.
En als ze dan een fatsoenlijke studie zouden doen zou al die kennis nog nut hebben ook
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  dinsdag 17 maart 2009 @ 09:06:42 #32
204604 Stukjekaas
Lekker pittig
pi_67126869
Ik ben juist blij dat ik nu veel vrije tijd heb en minder begeleiding. Op de middelbare school moest je altijd aanwezig zijn, maar je voerde er geen flikker uit: naar elkaars baggerspreekbeurtjes luisteren, een leraar die de simpelste dingen tien keer uitlegt etc... nu kan ik veel meer zelf thuis doen, waardoor het tien keer zo snel gaat.
Daar heb jij geen kaas van gegeten!
pi_67127845
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:28 schreef Joana het volgende:
Het klopt inderdaad dat werkcollegeuren een lachertje zijn vergeleken met HBO of VWO, maar vergeet niet dat je veel zelf moet studeren en je kan zelf zo diep gaan als je wilt wat literatuur betreft.

Ten tweede, ik vind de klacht deels ongegrond. Er zijn genoeg andere dingen te doen naast of met de uni. Ts ga werken! Of commissiewerk doen.

Studeren is de tijd waar je jezelf tegenkomt, je hebt zeeen van tijd, die je of kan verknoeien door 3 x per week te gaan stappen of zelf dusdanig te plannen dat je de tijd volledig benut. Je leert zelfstandig te zijn en is dat niet de bedoeling van een zelfstandige onderzoeker in opleiding? Al ga je naar de bieb om je kennis te verrijken al volg je voor mijn part een college filosofie bij de andere faculteit. Die mogelijkheid heb je.

Ik had tijdens mijn studie geschiedenis 2 bijbaantjes. Misschien achteraf gezien studie erbij was beter geweest voor mijn academische ontwikkeling.

Maar ja als je alleen geschiedenis op je cv heb staan fronsen al veel mensen hun wenkbrauwen.

Een boel loze cliche's. Daar zijn de universiteiten ook heel goed in: zo weinig mogelijk tijd aan studenten besteden en dat goedpraten met het argument "Het is goed voor je academische vorming."

Flikker toch op zeg. Je mag van studenten WO bovengemiddelde inzet verwachten, en in gevallen waarbij een student die inzet ook levert verdient hij (zij etc.) ook alle begeleiding die hij daarvoor nodig acht. Het geeft geen pas studenten dan nul op het rekest te geven "want ze moeten zichzelf ontplooien".

Zeg dan gewoon dat je als universiteit weinig belang hecht aan intensieve begeleiding van studenten/onderwijs, omdat dat geld kost en zich niet direct uitdrukt in publicaties.

En die laatste opmerking, over dat CV: als je alleen maar dingen doet om ze later op je CV te kunnen zetten heb je je in ieder geval niet ontwikkeld in academische zijn; dan ben je alleen maar geinteresseerd in het papiertje.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 10:01:10 #34
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_67128279
Eens met klacht. Vooral dat er altijd maar twee of drie mensen zijn die hun bek open trekken tijdens discussies is gruwelijk irritant, en wat nog irritanter is zijn medestudenten die anekdotes gebruiken als argument

"Ja, maar wat IK een keer megemaakt heb..." BOEIEND. Het gaat niet alleen om jou.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  dinsdag 17 maart 2009 @ 10:05:21 #35
203436 solyaris
disgrace to the human race
pi_67128388
Ik vind drie uur hoorcollege per week meer dan genoeg.
pi_67128391
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 10:01 schreef Rock-shocker het volgende:
Eens met klacht. Vooral dat er altijd maar twee of drie mensen zijn die hun bek open trekken tijdens discussies is gruwelijk irritant, en wat nog irritanter is zijn medestudenten die anekdotes gebruiken als argument

"Ja, maar wat IK een keer megemaakt heb..." BOEIEND. Het gaat niet alleen om jou.
En *als* er dan al iemand vragen stelt, dan komen er al vlug mensen met de opmerking: "Dit is geen onderdeel van de tentamenstof!"
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 10:08:22 #37
154880 Bolter
Awesomeness
pi_67128485
quote:
Toch snap ik niet dat je jezelf niet wilt verbreden als je de tijd/mogelijkheid hebt.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
  dinsdag 17 maart 2009 @ 10:27:59 #38
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67129037
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:28 schreef Joana het volgende:
Wij letterenstudenten willen echt niet terug naar de good old days waarin je van 9 tot 4 op school zat. Nu krijgen we echter zo weinig college (soms zelfs 4 uur, zoals reeds aangegeven in dit topic) dat je nog amper kunt spreken van onderwijs. En met de literatuur die je moet bestuderen vul je echt geen 30/40 uur.
quote:
Aan de universiteit wil ik primair studeren. Ik werk ernaast en ben actief bij verenigingen, maar dat is secundair. De voornaamste bezigheid dient studie te zijn, de vermeerdering van je kennis en inzicht. Werken kan ik mijn hele leven nog.
quote:
Onderwijs is echter niet doen waar je zin in hebt, maar vorming krijgen.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 10:28:38 #39
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67129056
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 10:08 schreef Bolter het volgende:
Toch snap ik niet dat je jezelf niet wilt verbreden als je de tijd/mogelijkheid hebt.
Ik wil niet zozeer verbreding, ik wil verdieping.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 10:41:29 #40
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_67129438
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 10:05 schreef Seneca het volgende:

[..]

En *als* er dan al iemand vragen stelt, dan komen er al vlug mensen met de opmerking: "Dit is geen onderdeel van de tentamenstof!"
Dát heb ik bij ons gelukkig nog nooit gehoord.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_67129526
Geschiedenis. Studeer dan een vak waar Nederland wel wat aan heeft.
Als er iets nutteloos is..
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  dinsdag 17 maart 2009 @ 10:44:54 #42
113567 Joana
2 Submit?
pi_67129537
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 09:46 schreef Mirko_Zitrovic het volgende:

[..]

Een boel loze cliche's. Daar zijn de universiteiten ook heel goed in: zo weinig mogelijk tijd aan studenten besteden en dat goedpraten met het argument "Het is goed voor je academische vorming."
Hey, argument is van mij en niet van (universiteiten). Al ben ik eens dat er meer tijd mag besteed worden aan studenten, maar de docenten staan voor je klaar als je vragen hebt.
quote:
Flikker toch op zeg. Je mag van studenten WO bovengemiddelde inzet verwachten, en in gevallen waarbij een student die inzet ook levert verdient hij (zij etc.) ook alle begeleiding die hij daarvoor nodig acht. Het geeft geen pas studenten dan nul op het rekest te geven "want ze moeten zichzelf ontplooien".
Ervaring of kennis telt meer dan geld of studiepunten vind ik.
quote:
Zeg dan gewoon dat je als universiteit weinig belang hecht aan intensieve begeleiding van studenten/onderwijs, omdat dat geld kost en zich niet direct uitdrukt in publicaties.
Studeren doe je toch zelf, niemand die je aan je hand meetrekt om de boeken in te duiken. Imo heel terecht.Vraagje aan jou dan, wat voor intense begeleiding wil je dan? Op een hele schoolse manier een s.o geven iedere week? Bij iedere essay die geschreven wordt, vooraf in delen laten lezen door de docent? Daar is inderdaad weinig tijd voor.
quote:
En die laatste opmerking, over dat CV: als je alleen maar dingen doet om ze later op je CV te kunnen zetten heb je je in ieder geval niet ontwikkeld in academische zijn; dan ben je alleen maar geinteresseerd in het papiertje.
Volgens mij begrijp je me totaal niet. Ik heb het over als mensen zien of horen dat je geschiedenis hebben gedaan, dan steken ze hun neus de lucht in. Alsof ik het papiertje ooit belangrijk heb gevonden zeg, kom op. Daarvoor doe je geen geschiedenis.

Als ik aan 'cv building' zou doen had ik wel bedrijfskunde gestudeerd.
pi_67129585
Ik dacht dat universiteiten toch minstens 25 uur in de week les gaven. Bij sommig opleidingen is dat ook wel het geval denk ik.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 10:53:26 #44
113567 Joana
2 Submit?
pi_67129835
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 10:44 schreef Sjibble het volgende:
Tja we kunnen lang praten over het nut en nadeel van geschiedenis voor het leven (Nietsche) Ik begrijp dat het voor kortzichtige mensen moeilijk te begrijpen is waarvoor het dient. Ik ben analytischer en kritischer gaan denken, mijn horizon is breder geworden, mijn schrijf en onderzoeksvaardigheden heb ik ontwikkeld. En ik ben wat meer te weten gekomen over de wereld.

In praktijk, wat word je ermee. Sommigen gaan voor de overheid werken, musea, de journalistiek in of het bedrijfsleven. En ja je kan ook docent worden...
  dinsdag 17 maart 2009 @ 11:01:08 #45
203436 solyaris
pi_67130098
quote:
Zei de ICT`er.
pi_67130201
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 10:53 schreef Joana het volgende:

[..]

Tja we kunnen lang praten over het nut en nadeel van geschiedenis voor het leven (Nietsche) Ik begrijp dat het voor kortzichtige mensen moeilijk te begrijpen is waarvoor het dient. Ik ben analytischer en kritischer gaan denken, mijn horizon is breder geworden, mijn schrijf en onderzoeksvaardigheden heb ik ontwikkeld. En ik ben wat meer te weten gekomen over de wereld.

In praktijk, wat word je ermee. Sommigen gaan voor de overheid werken, musea, de journalistiek in of het bedrijfsleven. En ja je kan ook docent worden...
Mijn beeld is er niet door verandert. Nog steeds een nutteloos vak.
Dan mag ik toch hopen dat je hoogleraar kan worden en geen docent van een middelbare school.
Ik ken wel wat mensen die een taal gaan studeren, en willen leraar worden. Mocht je iets anders willen als elke dag worden afgezeken en overspannen naar huis gaan, kan je altijd vertaler worden. Echt spannend!!! .
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 11:01 schreef solyaris het volgende:

[..]

Zei de ICT`er.
Uiteindelijk ben ik dan degene die er voor zorgt dat jouw computer het weer doet en het netwerk op je werk altijd optimaal werkt. Of misschien heb je wel gelijk, want mocht je vergeten wat er in jaartal 18xx gebeurde, staat er op de helpdesk altijd wel iemand voor je klaar om het je te vertellen.
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_67130283
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 11:01 schreef solyaris het volgende:

[..]

Zei de ICT`er.
Hoeveel miljarden gaan er om in de ICT industrie? En in de geschiedenis industrie?

Nuff' said
  dinsdag 17 maart 2009 @ 11:07:45 #48
203436 solyaris
pi_67130334
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 11:06 schreef Seneca het volgende:

[..]

De `geschiedenis industrie.`

dinsdag 17 maart 2009 @ 11:28:53 #49
113567 Joana
2 Submit?
pi_67130983
quote:

[..]

Hoeveel miljarden gaan er om in de ICT industrie? En in de geschiedenis industrie?

Nuff' said
Als we het gaan uitdrukken in geld, je hebt ook iets als cultureel kapitaal he.

Ah joh, ik zit hier tussen de ict'ers en de informatici. Ga toch verder aan het werk, alleen maar achter de pc fokken is ook niet goed voor je
  dinsdag 17 maart 2009 @ 12:01:59 #50
203436 solyaris
pi_67132053
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 11:28 schreef Joana het volgende:

[..]
Als we het gaan uitdrukken in geld, je hebt ook iets als cultureel kapitaal he.
Bourdieu.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 12:05:00 #51
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67132139
quote:
_!

De culturele armoede...
pi_67132143
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:11 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
Welke mongool gaat er dan ook geschiedenis studeren. Je levensdoel is werkeloosheid ofzo ?
Ik citeer musea's, toerisme, kastelen etc. Gewone werkplaatsen voor deze lui
  dinsdag 17 maart 2009 @ 12:10:52 #53
203436 solyaris
pi_67132324
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 12:05 schreef Scaurus het volgende:

[..]

_!

De culturele armoede...
Philistinism
pi_67132368
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 12:10 schreef solyaris het volgende:

[..]

Philistinism
De watte
pi_67132518
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:07 schreef Scaurus het volgende:
Ik zit net Tegenlicht te kijken. Kleinschalige colleges waar studenten keihard werken en intensief begeleid worden. Onderwijs zoals het zou moeten zijn.

Ik vind dat wel een beetje een HBO instelling Scaurus.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 12:21:54 #56
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_67132603
quote:

Ik ben het grotendeels met je eens.

Maar juist getalenteerde studenten worden niet blij van meer college. Het mooie van een universiteit is dat het je eigen verantwoordelijkheid is je de stof eigen te maken. Colleges kunnen daarbij een hulpmiddel zijn.

En als je baalt van het niveau van je studie: ga een honours programma volgen . Dan krijg je onderwijs zoals jij beschreef (tenminste voor een paar uurtjes per week.).
  dinsdag 17 maart 2009 @ 12:23:01 #57
167595 mirved
Infobesitas
pi_67132635
Geschiedenis dat is dan ook echt zo'n pretpaket studie.

Overigens snap ik niet dat je de beste jaren van je leven graag zou willen verspillen aan nog meer school uren. Als je het echt leuk vindt dan kan je in je vrije tijd nog extra literatuur doornemen. Maar denk toch dat de meeste mensen liever leuke dingen willen doen en niet de hele dag in schoolbanken willlen hangen. Je studietijd zijn de beste jaren van je leven daar moet je ook gebruik van maken.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 12:23:13 #58
8369 speknek
Another day another slay
pi_67132641
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:24 schreef zquing het volgende:
Numerus fixus instellen voor dat soort studies zodat het niveau omhoog kan. Economisch gezien is het gewoonweg zonde om er meer geld in te stoppen
Dit lijkt me eigenlijk ook de enige oplossing. Voor veel studies zou het denk ik helpen als universiteiten wat minder anal-retentive worden en zich openstellen voor het bedrijfsleven, maar ik verwacht dat dat voor letteren studies weinig soelaas zal bieden.

Wat wel altijd nog een goede oplossing is, alle beetjes helpen moet je maar denken, is het Amerikaanse campus model, waarbij studenten op de campus van de universiteit wonen. Zo'n onderdompeling in het studentenleven maakt de student academisch actiever, en biedt meer mogelijkheden tot het geven van project-gerichtte groepsopdrachten (de studenten zijn immers altijd bij elkaar), wat wellicht een efficientere vorm van doceren is. In Utrecht zijn ze daar nu langzaam mee bezig, naar voorbeeld van de UCU, maar dat vraagt op den duur wel hoger collegeld, of dure studentenwoningen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_67132658
quote:

[..]

Nuff' said
De ICT industrie kan de wereld om je heen veranderen. De geschiedenisindustrie kan je eigen interne software wijzigen. Zolang de hardware nog niet kan tippen aan het menselijk brein (en daaraan ondergeschikt is) weet ik wel wat belangrijker is.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 12:24:55 #60
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_67132696
quote:
[b]Op dinsdag 17 maart 2009 09:06 schreef Op de middelbare school moest je altijd aanwezig zijn, maar je voerde er geen flikker uit: naar elkaars baggerspreekbeurtjes luisteren, een leraar die de simpelste dingen tien keer uitlegt etc...
De reden dat ik een notoire collegeskipper ben.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 12:25:08 #61
8369 speknek
Another day another slay
pi_67132709
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 12:23 schreef Diederik_Duck het volgende:
Zolang de hardware nog niet kan tippen aan het menselijk brein (en daaraan ondergeschikt is) weet ik wel wat belangrijker is.
AI bedoel je, omdat daar veel meer terrein te winnen is?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 12:27:36 #62
203436 solyaris
pi_67132781
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 12:12 schreef ManianMan het volgende:

[..]

De watte
  dinsdag 17 maart 2009 @ 12:30:21 #63
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_67132965
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 12:25 schreef speknek het volgende:

[..]

AI bedoel je, omdat daar veel meer terrein te winnen is?
Het is een zeer diepzinnige observatie. Denk er nog maar even over na.
pi_67133155
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 12:27 schreef solyaris het volgende:

[..]

Moet ik het nu zeker gaan opzoeken in een encyclopedie of woordenboek?
  dinsdag 17 maart 2009 @ 12:46:21 #66
203436 solyaris
pi_67133356
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 12:39 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Moet ik het nu zeker gaan opzoeken in een encyclopedie of woordenboek?
Veeg je zelf al je kont af of doet je moeder dat nog voor je?
pi_67133389
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 12:46 schreef solyaris het volgende:

[..]

Veeg je zelf al je kont af of doet je moeder dat nog voor je?
Ik ben geen boekenworm en trouwens ik veeg zelf mijn kont af
pi_67133792
Altijd dat gezeik over economische belang van studies... Zonder geschiedenis, filosofie en kunst zou er helemaal geen wereld bestaan. De mens heeft zich ontwikkeld tot wat het nu is, door na te denken en zich een beeld te vormen van je eigen plek als mens in de wereld.

Zonder denkers, geschiedkundiggen, filosofen en zelfs kunstenaars zou er geen maatschappij zijn zoals we die nu kennen.

De wereld heeft zich niet ontwikkeld door de mensen die hard werken; dat kan stenen sjouwen, hout zagen of computers repareren zijn, maar door mensen die iets konden vertellen over wat ICT of bouwen daadwerkelijk betekent. Wat de waarde is, en wat voor plek het inneemt in een maatschappij. En daar heb je mensen voor nodig die nadenken over de gebeurtenissen uit het verleden en onderzoek doen hoe wij als mens denken en doen.

Als je als maatschappij verplicht om de wetenschap, kunst en filosofie in dienst van de maatschappij te laten staan, zal de maatschappij nooit naar een hoger niveau komen. Het anarchistische en vrije van onderzoekers kan de wereld veranderen, ook al zit de wereld daar helemaal niet op te wachten.
pi_67134054
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 12:05 schreef Scaurus het volgende:

[..]

_!

De culturele armoede...
Wat klets je? Ik vind geschiedenis machtig interessant. Ik reageerde op een opmerking waar gesuggereerd werd dat ICT een opleiding is waar je niets mee kan (in tegenstelling tot geschiedenis).
  dinsdag 17 maart 2009 @ 13:10:37 #70
8369 speknek
Another day another slay
pi_67134060
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 13:01 schreef Batsnek het volgende:
De wereld heeft zich niet ontwikkeld door de mensen die hard werken; dat kan stenen sjouwen, hout zagen of computers repareren zijn, maar door mensen die iets konden vertellen over wat ICT of bouwen daadwerkelijk betekent. Wat de waarde is, en wat voor plek het inneemt in een maatschappij.
Als dit schijnbaar een constante is in de ontwikkeling van de mensheid, moet het niet moeilijk zijn een overweldigende hoeveelheid voorbeelden op te lepelen.
pi_67134106
quote:
De wereld heeft zich niet ontwikkeld door de mensen die hard werken; dat kan stenen sjouwen, hout zagen of computers repareren zijn, maar door mensen die iets konden vertellen over wat ICT of bouwen daadwerkelijk betekent. Wat de waarde is, en wat voor plek het inneemt in een maatschappij. En daar heb je mensen voor nodig die nadenken over de gebeurtenissen uit het verleden en onderzoek doen hoe wij als mens denken en doen.
Ik vind ook dat alphavakken belangrijk zijn, maar om nu te stellen dat een maatschappij zich alleen maar ontwikkelt omdat een groepje intellectuelen vertelt waarom iets waardevol is, daar geloof ik niet in. Imho hebben dingen als ICT, bouwen, etc. inherent waarde. Misschien beseffen we ons niet wat die waarde is, maar dat is ook niet nodig om dingen te kunnen bouwen.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 13:25:57 #72
135430 Sargon
Canes latrantes non mordent
pi_67134477
De universiteit is helemaal niet als vakschool bedoeld, dus een direct economisch belang aan studies plakken is helemaal niet aan de orde. Met geschiedenis kun je trouwens wel een goede baan in het bedrijfsleven krijgen, zeker als je kunt beargumenteren wat die studie voor een toegevoegde waarde heeft gehad op je ontwikkeling als academicus.
pi_67134578
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 13:10 schreef speknek het volgende:

[..]

Als dit schijnbaar een constante is in de ontwikkeling van de mensheid, moet het niet moeilijk zijn een overweldigende hoeveelheid voorbeelden op te lepelen.
Heel letterlijk dan: de democratie is direct voortgekomen uit de grote denkers als Plato, aristoteles , Socrates, etc.

Zij waren vast niet degenen die het systeem uitvoerden en het direct vormgeven, maar zij zijn de basis voor onze manier van democratie.

Iemand als Albert Einstein was gefascineerd door hoe de dingen werkten, wat was een compas, hoe gedraagt het zich. Zijn theorien komen voort uit onderzoek dat gedreven werd door zijn eigen filosofieën en die van anderen. Hij liet zich bijvoorbeeld er graag inspireren door het denken van Kant.

De meeste groten zijn niet puur een systematische onderzoeker die een conclusie trekt uit resultaten, maar lzij aten zich inspireren door fascinaties en een manier van denken die ze nieuwe ervaringen bezorgt. Bijvoorbeeld filosofen of kunstenaars.

Schopenhauer was de eerste die claimde, dat er geen levensdoel, en geen nut is. Een idee dat tegenwoordig veel aanhang heeft in alle lagen van de bevolking. Voorheen riep men dat het goede of God een doel op zich is.
pi_67134938
Heerlijk toch? Ik ga in september Nederlandse taal en cultuur studeren en hou daarnaast genoeg tijd over voor sport, werk, films, reizen en uitgaan .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_67143957
Nou, even e.e.a. verduidelijken dan:
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 10:44 schreef Joana het volgende:

Studeren doe je toch zelf, niemand die je aan je hand meetrekt om de boeken in te duiken. Imo heel terecht.Vraagje aan jou dan, wat voor intense begeleiding wil je dan? Op een hele schoolse manier een s.o geven iedere week? Bij iedere essay die geschreven wordt, vooraf in delen laten lezen door de docent? Daar is inderdaad weinig tijd voor.
Geef nou eens niet zo'n hautain antwoord; alsof ik dat niet begrijp. Ik verwacht(te; ben inmiddels al geruime tijd klaar) geen intensieve begeleiding in die zin, want je bent inderdaad al van school af. Wat ik wel verwacht is dat wanneer ik met overdachte argumenten bij een docent/professor kom over waarom ik denk dat iets zus of zo gaat, ik niet afgescheept wil worden met een antwoord dat ik het zelf maar uit moet zoeken. De discussie aangaan met meer ervaren personen is immers ook een manier om jezelf te ontplooien, maar dat lijkt aan dovemansoren besteed.

Ik heb het dus bij uitstek niet over zaken die je met een uurtje bibliotheek wel oplost - dan is het niet meer dan terecht dat je teruggewezen wordt - en ja, ik kan dat onderscheid wel maken.
quote:
Volgens mij begrijp je me totaal niet. Ik heb het over als mensen zien of horen dat je geschiedenis hebben gedaan, dan steken ze hun neus de lucht in. Alsof ik het papiertje ooit belangrijk heb gevonden zeg, kom op. Daarvoor doe je geen geschiedenis.
Ik begrijp en begreep je prima.
pi_67144085
Ga een bètastudie doen. Heb ik ook gedaan, hielp een hoop.
C'est magnifique, mais ce n'est pas la guerre.
-
  dinsdag 17 maart 2009 @ 18:25:42 #77
160521 Lakitu
De allervieste.
pi_67144110
Stelletje autisten.
Op maandag 7 juni 2010 23:23 schreef Skylark. het volgende:
Nu je op de webcam door Elia met "Ryan ik wil je pijpen" en door Giovanni van Bronckhorst met "LAKITU LAKITU" gequote wordt leg ik me nederig aan je voeten. _O_
pi_67144431
Ik doe Technische Natuurkunde aan de TU/Eindhoven, en dat komt neer op 35/40 uren college/instructie in de week. En daarnaast komt je zelfstudie dan nog Nee, van mij hoeft het echt niet meer

Ben het overigens met je eens dat het niveau op veel niet-technische universiteiten erg laag is (weinig uren, niet-academisch niveau).
  dinsdag 17 maart 2009 @ 18:43:01 #79
203436 solyaris
pi_67144578
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 18:37 schreef Solomon het volgende:

Ben het overigens met je eens dat het niveau op veel niet-technische universiteiten erg laag is (weinig uren, niet-academisch niveau).
Welke universiteiten, welke studies?
pi_67144622
Je kunt ook gewoon accepteren dat er niet meer inzit. Ergens anders is het echt niet beter hoor. Zoek een vrouw, Scaurus, daar word je veel gelukkiger van.
Graag op anoniem
pi_67145207
Terechte klacht.
pi_67146803
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 13:43 schreef cultheld het volgende:
Heerlijk toch? Ik ga in september Nederlandse taal en cultuur studeren en hou daarnaast genoeg tijd over voor sport, werk, films, reizen en uitgaan .
Inderdaad!
אין מקום כמו ארץ ישראל
  dinsdag 17 maart 2009 @ 20:10:39 #83
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_67147906
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:29 schreef Seneca het volgende:
In plaats van te zeiken zou je natuurlijk ook in je vrije tijd jezelf bezig kunnen houden met het studeren van geschiedenis. Alsof je jezelf moet laten beperken door het niveau dat een Universiteit aanbied ;')

Ik vind het juist heerlijk dat het niveau van mijn studie niet al te hoog is. Dat geeft mij de kans om me in m'n vrije tijd te verdiepen in de onderwerpen die *ik* interessant vind, en niet die onderwerpen die ik moet doen omdat ze nu eenmaal op het curriculum staan.
Dit dus. Ik zit nu in m'n tweede "studiejaar" en ik vind het gewoon fijn dat ik nu al literatuur kan lezen die ik over enkele jaren nog steeds kan gebruiken in mijn master. Alleen duid ik dan meer op het aantal uren dat we hebben.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_67147968
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 18:43 schreef solyaris het volgende:

[..]

Welke universiteiten, welke studies?
Mijn studie aan de UvA schijnt flinke kritiek van de visitatiecommissie te hebben gehad, dat het niet academisch / wetenschappelijk genoeg was.

Dus nou hebben ze het hele programma omgegooid, met als belangrijkste punt meer literatuur en minder werkcolleges - alsof het daarvan "wetenschappelijker" wordt. Nu hebben we gemiddeld 8 uur hoorcollege en 2 uur werkcollege per week.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2009 20:13:20 ]
pi_67148183
ah joh het verschilt wel qua studie, ook al heb ik slechts ook zo'n 10 uur college per week, het feit is dat ik wel ff langer dan 15 uur thuis er aan moet zitten en dat is echt niet omdat ik slecht leer, maar doordat het geen eenvoudige stof is en de projecten ook echt wat van je eisen. Zeker als je 7 vakken tegelijk hebt waarbij je elke week 3 werkstukken moet inleveren en elke 2 weken nog eens 2 daarbovenop en uiteraard daarna ook nog even de tentamens maakt.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 20:19:14 #86
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67148270
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 13:25 schreef Sargon het volgende:
De universiteit is helemaal niet als vakschool bedoeld, dus een direct economisch belang aan studies plakken is helemaal niet aan de orde.
Dat dus. De mongolen die het hardst schreeuwen dat geschiedenis nutteloos is omdat het niet meer winst oplevert, zijn duidelijk zelf niet bekend met het idee van de universiteit.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 20:46:31 #87
203436 solyaris
pi_67149361
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 20:12 schreef Igen het volgende:

[..]

Mijn studie aan de UvA schijnt flinke kritiek van de visitatiecommissie te hebben gehad, dat het niet academisch / wetenschappelijk genoeg was.

Dus nou hebben ze het hele programma omgegooid, met als belangrijkste punt meer literatuur en minder werkcolleges - alsof het daarvan "wetenschappelijker" wordt. Nu hebben we gemiddeld 8 uur hoorcollege en 2 uur werkcollege per week.
Welke studie mag dat zijn dan?
pi_67149481
quote:
Ik begrijp dat de microchip door geschiedkundigen is uitgevonden?
  dinsdag 17 maart 2009 @ 20:58:49 #89
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67149744
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 20:49 schreef thabit het volgende:
In ons leven krijgen wij de meeste voldoening als we terugkijken op de mooie momenten uit ons verleden. Tegelijkertijd kijken wij terug opdat we niet, om Santayana te parafraseren, condemn to repeat it zijn. Het leven bij het huidige moment en de onzekere verwachting van een toekomst is een leeg leven.
pi_67149787
Universiteiten vergelijken is zo overrated. Zo voelen studenten op 'hogere ranking' universiteiten zich vaak beter dan andere studenten. Overigens zijn de mogelijkheden op een hogere ranking vaak wat beter en omdat ze een betere naam hebben krijg je sneller een baan. Écht beter onderwijs valt echt wel mee hoor.
Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen
Winston Churchill
pi_67149812
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 20:58 schreef Scaurus het volgende:

[..]

In ons leven krijgen wij de meeste voldoening als we terugkijken op de mooie momenten uit ons verleden. Tegelijkertijd kijken wij terug opdat we niet, om Santayana te parafraseren, condemn to repeat it zijn. Het leven bij het huidige moment en de onzekere verwachting van een toekomst is een leeg leven.
Ja of nee?
  dinsdag 17 maart 2009 @ 21:07:56 #92
135430 Sargon
pi_67150084
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 20:49 schreef thabit het volgende:

[..]

Iedere ICT'er heeft de microship uitgevonden?
pi_67150217
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 21:07 schreef Sargon het volgende:

[..]

Iedere ICT'er heeft de microship uitgevonden?
Nee, de meeste ICT'ers liften natuurlijk ook alleen maar mee op het succes van de echte harde beta-wetenschappers. ICT is grotendeels een afvalbak vol gesjeesde studenten die niet echt getalenteerd zijn.
pi_67150608
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 21:12 schreef thabit het volgende:

[..]

Nee, de meeste ICT'ers liften natuurlijk ook alleen maar mee op het succes van de echte harde beta-wetenschappers. ICT is grotendeels een afvalbak vol gesjeesde studenten die niet echt getalenteerd zijn.
Over dat de microchip is uitgevonden door ICT'ers: daar moet je natuurlijk ook weer bijvertellen dat de Turing en Church calculus, waar de werking van alle moderne computers op gebaseerd is, al was uitgevonden voor de computer zelf. En dat deze calculi ontdekt zijn niet met het oog op het uitvinden van een computer, maar op het beantwoorden van het imho zeer filosofische vraagstuk: is alles wat uitdrukbaar is berekenbaar?

In die zin heeft Scaurus natuurlijk een goed punt te pakken
pi_67150840
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik kom zelf ook uit een vakgebied dat weinig maatschappelijke relevantie heeft, namelijk de zuivere wiskunde. 't Is misschien nog net niet zo erg als de geschiedkunde omdat je er tenminste nog analytisch leert denken, maar veel scheelt het niet.
pi_67150888
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 21:30 schreef thabit het volgende:
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik kom zelf ook uit een vakgebied dat weinig maatschappelijke relevantie heeft, namelijk de zuivere wiskunde. 't Is misschien nog net niet zo erg als de geschiedkunde omdat je er tenminste nog analytisch leert denken, maar veel scheelt het niet.
Als basis van vrijwel alle praktische betavakken denk ik niet dat je kunt beweren dat wiskunde geen maatschappelijke relevantie heeft vandaag de dag.

pi_67150908
P.S. Er is nu een krasser op tv (Nld 3).
pi_67151187
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 21:32 schreef thabit het volgende:
P.S. Er is nu een krasser op tv (Nld 3).
waz dat?
pi_67151319
Ja laat maar, 't is al weer afgelopen.
pi_67151334
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 21:41 schreef thabit het volgende:
Ja laat maar, 't is al weer afgelopen.
Ach, het is alweer geschiedenis?
pi_67151524
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 21:41 schreef Seneca het volgende:

[..]

Ach, het is alweer geschiedenis?
Dat was het al want het was niet live.
  woensdag 18 maart 2009 @ 00:05:20 #102
122997 zquing
Drama Junk
pi_67156615
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 21:31 schreef Seneca het volgende:

[..]

hier ben ik het bijzonder mee eens, het overgrote deel van wat beta genoemd wordt is niets meer dan toegepaste wiskunde. Voor mij is wiskunde dan ook de mooiste van de beta studies
  woensdag 18 maart 2009 @ 01:06:42 #103
239528 couleurs
raise your flaaag
pi_67157746
Leuk vooruitzicht dan voor volgend jaar als ik ga studeren
pi_67158187
quote:
Zonder denkers, geschiedkundiggen, filosofen en zelfs kunstenaars zou er geen maatschappij zijn zoals we die nu kennen.
Nederland vol met Polen en ander tuig dat in drie kwart van alle nieuwberichten verschijnt. Petjesvolk in golfjes, turken die na 40 jaar nog geen woord nederlands spreken, celstraf voor het slopen van een flitspaal maar taakstraf voor het neersteken van een persoon. Moet ik nog doorgaan of weet je al welke kan ik op ga?

Maar vertel me eens wat die mensen precies aan de maatschappij toevoegen? Ik zie geen link.
En hoe was onze maatschappij zonder die mensen? Beter af als ik het zo zie?
[/quote]
  woensdag 18 maart 2009 @ 02:21:38 #105
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_67158401
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 18:24 schreef Lord_Cardigan het volgende:
Ga een bètastudie doen. Heb ik ook gedaan, hielp een hoop.
En heeft het je leven beter gemaakt?
Ten percent faster with a sturdier frame
  woensdag 18 maart 2009 @ 09:03:02 #106
122997 zquing
Drama Junk
pi_67160189
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 01:43 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Nederland vol met Polen en ander tuig dat in drie kwart van alle nieuwberichten verschijnt. Petjesvolk in golfjes, turken die na 40 jaar nog geen woord nederlands spreken, celstraf voor het slopen van een flitspaal maar taakstraf voor het neersteken van een persoon. Moet ik nog doorgaan of weet je al welke kan ik op ga?

Maar vertel me eens wat die mensen precies aan de maatschappij toevoegen? Ik zie geen link.
quote:
Opleiding: ICT
dat verklaart
  woensdag 18 maart 2009 @ 09:15:42 #107
138914 Slappy
ambtenaar
pi_67160445
geschiedenis Ts heeft smaak
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_67161801
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 01:43 schreef Sjibble het volgende:

[..]

WTF hebben nieuwsberichten nou met het Nederlandse denken te maken? Behalve dat Nederlanders graag lezen hoe slecht het in een ander deel van de wereld of hun eigen wereld gaat.

Zoals ik zei de grote sprongen voorwaarts in de wetenschappen en sociologie hebben vaak een filosofische grondslag. Ik zeg niet dat hardwerkende bouwvakkers of ICT'ers nutteloos zijn, maar als je zegt dat geschiedkundiggen, filosofen en kunstenaars ( ik ben bij bijvoorbeeld afgestudeerd "kunstenaar" ) niks toevoegen aan de wereld, dan heb je gewoon een erg beperkt beeld van wat de wereld is.
  woensdag 18 maart 2009 @ 10:16:29 #109
122997 zquing
Drama Junk
pi_67161961
Maar zijn de hoeveelheden aan geschiedkundigen, filosofen en kunstenaars die tegenwoordig afgeleverd worden wel nuttig? Ja ze zijn nodig, maar in beperkte mate
pi_67161968
8 uur/week college en 4 uur werkcollege voor mij. Is wel genoeg zo lijkt me.

Het staat je vrij om er zoveel tijd aan te besteden als je zelf wilt. Daar moet je geen docent of enige andere push vanuit school voor nodig hebben. Ga met wat studiegenoten naar de bieb, ga discussieren in de cantine, weet ik veel...
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_67162931
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 10:16 schreef zquing het volgende:
Maar zijn de hoeveelheden aan geschiedkundigen, filosofen en kunstenaars die tegenwoordig afgeleverd worden wel nuttig? Ja ze zijn nodig, maar in beperkte mate
Tja waar ik me bij mijn eigen opleiding aan stoor, is dat ik 4 jaar getraind ben om beeld te maken voor magazines, kranten, etc. Maar nooit wat bredere technische kennis vergaard heb. Ondanks dat ik na 4 jaar heel goed in het maken van beeld ben geworden, heb ik te weinig kennis van het bouwen van websites of het maken van flash animaties. En hier is wel degelijk vraag naar. Naar redactioneel werk veel minder.
  woensdag 18 maart 2009 @ 10:56:25 #112
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_67163217
Waarom is ICT bashen eigenlijk zo populair op FOK!
AFC AJAX
pi_67164221
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 10:56 schreef msnk het volgende:
Waarom is ICT bashen eigenlijk zo populair op FOK!
Dat ligt aan de ICT'ers zelf. Althans, op dit forum.

Dat volk meent nogal belangrijk te zijn en zullen het niet schuwen om dit te melden in ieder topic waar er ook maar enigzins aanleiding toe is.

Zie de post over de 'ict industrie' en 'geschiedenis industrie' ( ) als treffend voorbeeld.
  woensdag 18 maart 2009 @ 11:30:01 #114
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67164325
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 10:16 schreef zquing het volgende:
Het probleem is dat mensen alleen nog maar in economisch nut kunnen denken. Pas je daar niet direct in dan word je afgedaan als nutteloos en geldverspillend voor de samenleving. Dat is dodelijk voor een samenleving uiteindelijk. Historici en filosofen kunnen prima een wijd scala aan functies vervullen binnen bedrijven, het kost alleen iets meer moeite vanuit de werkgever om ze in te werken. en ja,in tijden als deze, met veel aanbod en weinig vraag naar personeel breekt dat de alfa-mensen op, maar het is als werkgever ook zonde om zoveel potentieel te negeren omdat hun studie niet 1-op-1 aansluit.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  woensdag 18 maart 2009 @ 11:33:56 #115
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_67164499
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 11:27 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Dat volk meent nogal belangrijk te zijn en zullen het niet schuwen om dit te melden in ieder topic waar er ook maar enigzins aanleiding toe is.

Zie de post over de 'ict industrie' en 'geschiedenis industrie' ( ) als treffend voorbeeld.
Ah zo. Bedankt voor het uitleggen
AFC AJAX
  woensdag 18 maart 2009 @ 15:28:53 #116
203436 solyaris
pi_67172257
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 10:48 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Tja waar ik me bij mijn eigen opleiding aan stoor, is dat ik 4 jaar getraind ben om beeld te maken voor magazines, kranten, etc. Maar nooit wat bredere technische kennis vergaard heb. Ondanks dat ik na 4 jaar heel goed in het maken van beeld ben geworden, heb ik te weinig kennis van het bouwen van websites of het maken van flash animaties. En hier is wel degelijk vraag naar. Naar redactioneel werk veel minder.
Dat zijn volgens Joshua Janssen toch trucjes die zo leert?
pi_67172642
Nounou, wat een pessimisme. Ik studeer ook geschiedenis en die vrije tijd die je hebt is ook belangrijk, wat mij betreft. Bovendien studeer ik voor mezelf, en mijn ervaring binnen deze studie is dat je het niveau zo hoog kunt maken als je het zelf wil. Dat er studenten zijn die liever langer over hun studie doen door veel te luieren is hun goed recht, het mag nogal wat kosten in tijd en geld, kom nou.
Daarbij weet ik niet of je bronnen hebt waaruit blijkt dat 'het vroeger beter was', gezien wij ons volgens jou in de ruines bevinden, maar daar ben ik wel benieuwd naar dan. Hoe ken jij het voor en na?
pi_67172965
quote:

[..]

Die post was een reactie op een ICT bash. Er werd gesuggereerd dat je met ICT niks nuttigs zou kunnen doen. Het verbaast me nogal dat niemand in dit topic door lijkt te hebben dat de term 'geschiedenis industrie' daarom sarcastisch bedoeld was.

Als je de rest van mijn posts in dit topic zou lezen dan had je gezien dat ik niet-beta vakken wel degelijk op waarde kan schatten.

Overigens is het volgens mij eerder andersom. ICT is iets wat van begin af aan in het verdomhoekje heeft gezeten. Mensen die ICT deden waren nerds, werden uitgekotst, etc. Dan is het niet meer dan logisch dat ICT'ers daarop reageren door zelf uit de hoogte te gaan doen. Wat vervolgens weer als excuus wordt genomen om ze verder af te zeiken
  woensdag 18 maart 2009 @ 16:38:52 #119
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_67174755
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 15:49 schreef Seneca het volgende:

Die post was een reactie op een ICT bash. Er werd gesuggereerd dat je met ICT niks nuttigs zou kunnen doen. Het verbaast me nogal dat niemand in dit topic door lijkt te hebben dat de term 'geschiedenis industrie' daarom sarcastisch bedoeld was.

-knip-

Ik ga er dan ook vanuit dat Beauregard het niet alleen over deze topic had. Ik vroeg het namelijk als een algemene vraag en niet n.a.v de reacties die hier werden gepost.
AFC AJAX
pi_67175833
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 11:07 schreef solyaris het volgende:

[..]

Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_67175948
ICT is gewoon de toekomst. De meest booming industrie van de wereld. Zit je in de ICT, dan zit je goed
  woensdag 18 maart 2009 @ 17:25:24 #122
135430 Sargon
pi_67175989
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 17:23 schreef MoneyTalks het volgende:
ICT is gewoon de toekomst. De meest booming industrie van de wereld. Zit je in de ICT, dan zit je goed
Je kan een goed betaalde baan krijgen ja, maar daar is ook alles mee gezegd.
pi_67176021
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 17:23 schreef MoneyTalks het volgende:
Denk je werkelijk? Ik heb het idee dat het een hype is. Waait wel weer over.
pi_67176536
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 17:25 schreef Sargon het volgende:

[..]

No money, no honey!
pi_67176821
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 17:26 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Denk je werkelijk? Ik heb het idee dat het een hype is. Waait wel weer over.
Nee, want geschiedenis staat in volle bloei
Dankzij ICT rijden nu de auto's rond die jij ziet en de games waar je plezier aan hebt. Zo noem ik maar iets kleins. Maar ICT heeft een grote bijdrage aan de maatschappij. Wat de fuck bereik je met geschiedenis?

Maar we leven in het heden en niet het verleden.
[/quote]
pi_67177096
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 17:25 schreef Sargon het volgende:

[..]

Ik kies het ook omdat ik het leuk vind. Maar ik ga toch geen studie volgen die me niks oplevert?
Later heb jij vast een gezin. Geld maakt niet gelukkig, maar maakt het leven en het onderhouden van je gezin stukken makkelijker.
[/quote]
  woensdag 18 maart 2009 @ 18:27:35 #127
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_67177603
TS heeft het zijn probleem goed verwoord: je kunt beter iets studeren waarmee je je nut voor de samenleving significant kunt bewijzen (geneeskunde, wiskunde e.d.).

Het enige wat TS zou kunnen redden is bijscholing tot docent geschiedenis.
pi_67180834
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 18:00 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Nee, want geschiedenis staat in volle bloei
Dankzij ICT rijden nu de auto's rond die jij ziet en de games waar je plezier aan hebt. Zo noem ik maar iets kleins. Maar ICT heeft een grote bijdrage aan de maatschappij. Wat de fuck bereik je met geschiedenis?

Maar we leven in het heden en niet het verleden.
  woensdag 18 maart 2009 @ 19:52:25 #129
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_67181101
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 19:46 schreef Beauregard het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
En toch ICTers bashen hè slet
AFC AJAX
pi_67181160
Het verbaast mij keer op keer dat er zo veel mensen zijn die sarcasme niet snappen. Zelfs een huillach schijnt niet duidelijk genoeg te zijn
Cool story, Hansel.
pi_67181272
Hier is hij, speciaal voor de mensen die hem nog niet kennen: .
Cool story, Hansel.
pi_67181939
  woensdag 18 maart 2009 @ 20:18:13 #133
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_67182188
Geen zin om de hele discussie door te lezen. Maar er zijn nog wel degelijk drukke studies. International Economics and Finance in Tilburg gaan héél véél uren inzitten.
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
&gt;&gt;&gt; Geen referrertje in sigs &lt;&lt;&lt;
pi_67184196
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 11:30 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Het probleem is dat mensen alleen nog maar in economisch nut kunnen denken. Pas je daar niet direct in dan word je afgedaan als nutteloos en geldverspillend voor de samenleving. Dat is dodelijk voor een samenleving uiteindelijk. Historici en filosofen kunnen prima een wijd scala aan functies vervullen binnen bedrijven, het kost alleen iets meer moeite vanuit de werkgever om ze in te werken. en ja,in tijden als deze, met veel aanbod en weinig vraag naar personeel breekt dat de alfa-mensen op, maar het is als werkgever ook zonde om zoveel potentieel te negeren omdat hun studie niet 1-op-1 aansluit.
Dit is nogal een Calimero-post. Als je een baan wilt hebben dan zul je ZELF moeten zorgen dat je daarvoor de juiste vaardigheden in huis hebt, zo werkt het in deze wereld. Je neus ophalen voor alles wat ook maar enigszins technisch is helpt daar niet bij.
pi_67185769
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 00:05 schreef zquing het volgende:

[..]

hier ben ik het bijzonder mee eens, het overgrote deel van wat beta genoemd wordt is niets meer dan toegepaste wiskunde. Voor mij is wiskunde dan ook de mooiste van de beta studies
Anders geredeneerd dient de wiskunde slechts als werktuig voor de natuurkunde Laten we het er maar op houden dat allemaal z'n relevantie heeft, vind je niet ?
pi_67185974
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 20:18 schreef kanaiken het volgende:
Geen zin om de hele discussie door te lezen. Maar er zijn nog wel degelijk drukke studies. International Economics and Finance in Tilburg gaan héél véél uren inzitten.
Is dat vergelijkbaar met international economics and business economics aan de EUR? Want dat doe ik en daar gaat heul niet veel tijd in zitten.
pi_67186866
Ik heb het altijd jammer gevonden voor leerlingen en studenten die de 'pech' hebben vooral in alfa-richtingen geinteresseerd te zijn. Het zal best zo zijn dat NT-profielen op middelbare scholen tegenwoordig ook weinig meer voorstellen, maar voor C&M -en E&M net zo goed- geldt dat natuurlijk nog veel harder. Dan ben je toevallig een getalenteerd iemand, zit je daar ten onder te gaan aan verveling.

Bij mijn alfastudie viel het gelukkig nog mee, die kon alleen gevolgd worden door mensen met een gymnasiumachtergrond, dat scheelt al wel wat. Maar ook studies als Frans, Nederlands zou je best pittiger en interessanter kunnen maken door er bijv. een flinke taalkundecomponent in te stoppen. Waarom gebeurt dat niet? Omdat we een bepaald percentage hogeropgeleiden willen halen? Wat een farce...

(Overigens heb ik het idee dat het bij de gemiddelde gammastudie NOG droeviger is gesteld met het niveau dan bij alfastudies. Prijs jezelf dus gelukkig, Scaurus, dat je niet rondloopt bij communicatiewetenschap of psychologie.)
  woensdag 18 maart 2009 @ 22:10:33 #138
122997 zquing
Drama Junk
pi_67187383
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 21:34 schreef Solomon het volgende:

[..]

Anders geredeneerd dient de wiskunde slechts als werktuig voor de natuurkunde Laten we het er maar op houden dat allemaal z'n relevantie heeft, vind je niet ?
Wiskunde is ook niets meer dan een stuk gereedschap voor mij
  woensdag 18 maart 2009 @ 23:31:17 #139
167185 Ziewoarut
Shitpoepfuck
pi_67191736
quote:

Tip voor TS

pi_67193049
hm bij mij (engelse taal) is het juist wel ok, docenten kenden me wel na een keer college van ze te hebben gehad, zijn ook wel geinteresseerd in waar ik zoal mee bezig ben. het is niet slecht alleen is de verdeling van het werk over de verschillende semesters nogal scheef.
  donderdag 19 maart 2009 @ 00:05:29 #141
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67193189
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 21:58 schreef ShadyLane het volgende:
Bij mijn alfastudie viel het gelukkig nog mee, die kon alleen gevolgd worden door mensen met een gymnasiumachtergrond, dat scheelt al wel wat. Maar ook studies als Frans, Nederlands zou je best pittiger en interessanter kunnen maken door er bijv. een flinke taalkundecomponent in te stoppen. Waarom gebeurt dat niet? Omdat we een bepaald percentage hogeropgeleiden willen halen? Wat een farce...
Het probleem is niet een laag niveau doordat taalstudies een te laag exact gehalte hebben, maar simpelweg dat studenten steeds minder hoeven te doen. Ze hoeven minder te lezen, minder te luisteren, minder te schrijven. Dat is het probleem.
quote:
(Overigens heb ik het idee dat het bij de gemiddelde gammastudie NOG droeviger is gesteld met het niveau dan bij alfastudies. Prijs jezelf dus gelukkig, Scaurus, dat je niet rondloopt bij communicatiewetenschap of psychologie.)
Ik prijs me zeker gelukkig, vooral daar mijn studie ook van wezenlijk belang is. 'Wij' historici zijn het geheugen van onze cultuur. Sowieso is er meer in het leven dan de maatschappij tot economisch nut zijn.
pi_67195581
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 00:05 schreef Scaurus het volgende:

blablabla economisch nut blablabla
Onze economie is helemaal niet gebaseerd op het concept nut, maar op vraag en aanbod. Een economie baseren op het idee van nut hebben ze in de Sovietunie ook geprobeerd en we weten allemaal hoe dat is afgelopen.
  donderdag 19 maart 2009 @ 08:47:37 #143
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_67196295
quote:
Echt, hoe simpel kan iemand zijn.

Nadeel v/d studie lijkt me wel dat de kansen op de arbeidsmarkt wat kleiner zijn dan bij veel andere studies, maar het vak opzich is verre van nutteloos.

Gebrek aan verdieping in de geschiedenis... dat zou pas schadelijk zijn voor een maatschappij. Ik kan me gewoon haast niet voorstellen dat er zulke kortzichtige mensen bestaan als Sjibble... Er van uitgaande dat zijn reactie serieus is.
Krekker is de bom!
  donderdag 19 maart 2009 @ 08:49:39 #144
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_67196323
quote:

[..]

Mwoa ik zie dit niet alleen bij ICT'ers. Sowieso is op Fok het bashen van bijna alle richtingen die afwijken van de eigen richting en het bashen van een lager niveau uitermate populair.
Krekker is de bom!
  donderdag 19 maart 2009 @ 13:57:43 #145
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67205945
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 07:43 schreef thabit het volgende:
Onze economie is helemaal niet gebaseerd op het concept nut, maar op vraag en aanbod. Een economie baseren op het idee van nut hebben ze in de Sovietunie ook geprobeerd en we weten allemaal hoe dat is afgelopen.
  donderdag 19 maart 2009 @ 14:22:37 #146
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67206705
quote:

[..]

Alles in deze reply is fout.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 19 maart 2009 @ 14:57:21 #147
203436 solyaris
pi_67207705
quote:

[..]

donderdag 19 maart 2009 @ 17:27:24 #148
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67212086
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 08:47 schreef KreKkeR het volgende:
Nadeel v/d studie lijkt me wel dat de kansen op de arbeidsmarkt wat kleiner zijn dan bij veel andere studies, maar het vak opzich is verre van nutteloos.
Zeker. Veel Fokkertjes vergeten echter voorbij de arbeidsmarkt, geld verdienen en economisch nut te kijken. Een studie is niet zomaar een investering in een potentiële arbeidskracht, maar een vorming van een (relatief) intelligent mens. Die vorming is filosofisch, literair en cultureel van aard, niet wetenschappelijk. Maar ik denk dat zoiets moeilijk te begrijpen is voor de MBO niveau 4 commercieel medewerkers die hier om het hardst schreeuwen dat geschiedenis een debiele studie is.
pi_67212221
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 17:27 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Zeker. Veel Fokkertjes vergeten echter voorbij de arbeidsmarkt, geld verdienen en economisch nut te kijken. Een studie is niet zomaar een investering in een potentiële arbeidskracht, maar een vorming van een (relatief) intelligent mens. Die vorming is filosofisch, literair en cultureel van aard, niet wetenschappelijk. Maar ik denk dat zoiets moeilijk te begrijpen is voor de MBO niveau 4 commercieel medewerkers die hier om het hardst schreeuwen dat geschiedenis een debiele studie is.
Bovendien zijn er genoeg vacatures in het bedrijfsleven (vooral managementfuncties) waar je op kunt solliciteren als afgestudeerd historicus. Het maakt bij dat soort functies namelijk niet uit wat je afstudeerrichting is, zo lang je maar aan kunt tonen dat je over academisch werk- en denkniveau beschikt.

[ Bericht 0% gewijzigd door cultheld op 19-03-2009 17:38:15 ]
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_67212241
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 08:47 schreef KreKkeR het volgende:
Echt, hoe simpel kan iemand zijn.

Gebrek aan verdieping in de geschiedenis... dat zou pas schadelijk zijn voor een maatschappij. Ik kan me gewoon haast niet voorstellen dat er zulke kortzichtige mensen bestaan als Sjibble... Er van uitgaande dat zijn reactie serieus is.
Hoe simpel kan iemand zijn als diegene zo'n reply typt op een overduidelijke troll, tot en met een soort van disclaimer in de slotzin aan toe.
  donderdag 19 maart 2009 @ 18:47:10 #151
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_67213930
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 17:32 schreef cultheld het volgende:

[..]

Bovendien zijn er genoeg vacatures in het bedrijfsleven (vooral managementfuncties) waar je op kunt solliciteren als afgestudeerd historicus. Het maakt bij dat soort functies namelijk niet uit wat je afstudeerrichting is, zo lang je maar aan kunt tonen dat je over academisch werk- en denkniveau beschikt.
Bij banken lopen ze ook geregeld rond, de afgestudeerde filosofen en historici.
pi_67221008
Topic is de verkeerde kant opgegaan.
אין מקום כמו ארץ ישראל
  donderdag 19 maart 2009 @ 22:21:17 #153
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67221671
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 13:30 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Heel letterlijk dan: de democratie is direct voortgekomen uit de grote denkers als Plato, aristoteles , Socrates, etc.
Hoe opmerkelijk! De genoemde denkers hadden een afkeer van de democratie.
quote:
Schopenhauer was de eerste die claimde, dat er geen levensdoel, en geen nut is. Een idee dat tegenwoordig veel aanhang heeft in alle lagen van de bevolking. Voorheen riep men dat het goede of God een doel op zich is.
Dat lijkt me sterk: Schopenhauer ontleende een flink deel van z'n filosofie aan de Indiase klassieken.
Tell the folks back home, this is the promised land calling
And the poor boy is on the line
  donderdag 19 maart 2009 @ 22:40:15 #154
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67222554
Gast, waarom denk je anders dat hij onder de naam Batsnek gaat?
  donderdag 19 maart 2009 @ 22:56:01 #155
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_67223243
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 21:58 schreef ShadyLane het volgende:
Het hangt heel erg af van de universiteit en de precieze opleiding, want Politicologie is bij ons ook min of meer een gamma-studie en daar is het niveau wel hoog. Wat betreft Communicatiewetenschap heb je gelijk; als ik zie hoe mensen een half jaar lopen te niksen en toch nog wegkomen met een 5,5, dan vraag ik me echt af wat ik daar te zoeken heb. Maargoed, het is te laat om dit terug te draaien, helaas...
quote:
Naar aanleiding van die uitzending kreeg ik het idee dat ze het daar echt overdrijven qua belasting. Op een gegeven moment zeiden alledrie de studenten die daar heen gingen dat echt iedereen daar moe is. Misschien zie jij dat als hoe een opleiding hoort te zijn, maar het leek mij ongezond hoe veel ze moesten doen. Al is het uiteraard wel beter dan slechts 20 uur per week aan je studie zitten.
quote:
De Nederlandse letterenopleidingen zijn van bedroevend laag niveau. Het is om te janken. Jongeren die in de bloei van hun leven zitten, besteden vijftien uur per week aan hun studie en doen voor de rest weinig meer dan drinken, gamen, feesten en gezellig-zijn.

De Nederlandse letterenopleidingen zijn uitgekleed. We krijgen amper college, nog minder begeleiding van docenten zelf. De hoge uitval komt niet zozeer door luiheid of moeite met keuzes maken, maar door het anonieme karakter van veel opleiding. Sociaal minder behendige studenten krijgen geen contact en drijven af. Veel talent gaat verloren.
Kut, en ik wil volgend jaar een letteren-master gaan volgen.

Weet je toevallig ook iets van de letteren-opleidingen aan de UvA? Is dat minder erg dan Utrecht?
  donderdag 19 maart 2009 @ 23:17:19 #156
185261 Scaurus
Memento mori
pi_67224058
Volgens mij doet... Sjoewe een geschiedenismaster aan de UvA. PM hem.
pi_67224669
Het staat toch algemeen bekend dat de studie 'Geschiedenis' nou niet echt de zwaarste studie is?

Kies gewoon een uitdagend vak zoals Bedrijfseconomie(<3).
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
pi_67226564
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 22:56 schreef Horloge het volgende:

[..]

Het hangt heel erg af van de universiteit en de precieze opleiding, want Politicologie is bij ons ook min of meer een gamma-studie en daar is het niveau wel hoog. Wat betreft Communicatiewetenschap heb je gelijk; als ik zie hoe mensen een half jaar lopen te niksen en toch nog wegkomen met een 5,5, dan vraag ik me echt af wat ik daar te zoeken heb. Maargoed, het is te laat om dit terug te draaien, helaas...
[..]

Naar aanleiding van die uitzending kreeg ik het idee dat ze het daar echt overdrijven qua belasting. Op een gegeven moment zeiden alledrie de studenten die daar heen gingen dat echt iedereen daar moe is. Misschien zie jij dat als hoe een opleiding hoort te zijn, maar het leek mij ongezond hoe veel ze moesten doen. Al is het uiteraard wel beter dan slechts 20 uur per week aan je studie zitten.
[..]

Kut, en ik wil volgend jaar een letteren-master gaan volgen.

Weet je toevallig ook iets van de letteren-opleidingen aan de UvA? Is dat minder erg dan Utrecht?
Zeg, Utrecht biedt een enorm interessant en leuk aanbod, in geschiedenis, dan. Ik vind het sowieso een onzinnige klacht, waarom zit jij er mee dat er mensen wegkomen met een 5,5? Dan ga jij toch niet zuipen, feesten en gamen en ga je voor een 8? Als jij je afvraagt wat je ergens te zoeken hebt als er om je heen mensen zijn die een 5,5 scoren die daar tevreden mee zijn, heb je op deze hele wereld niets te zoeken. Dan moet je een thuisstudie doen op eigen kracht en initiatief wat exact hetzelfde gaat opleveren, en 't kost je ook nog eens veel minder.

Het niveau van een universiteit maakt geen fuck uit, als je jezelf intelligent genoeg acht om hoger te scoren dan de mensen om je heen. Het gaat om je eigen verdiensten en wat jij wilt bereiken, dat staat los van je medestudenten én los van de opdrachten die je krijgt. Dat is het mooie van studeren aan de universiteit: daar heb je geen werkcolleges of controle op hoog niveau voor nodig. Als jij wilt uitblinken, en dat wil je blijkbaar, is daar alle ruimte voor en kun je dat prima via zelfstudie voor elkaar krijgen (dat neem ik althans aan als je zo gedreven bent zoals je zelf beweert). Of wil je per se erkenning? Want het is nog steeds een stuk interessanter erkenning te krijgen door je prestaties in je carriere of door middel van eigen onderzoek, niet die paar onderzoekjes opgelegd door de universiteit en niet door middel van die paar achten of negens op je cijferlijst. En dat soort erkenning, waar het werkelijk om gaat, kun je overal voor elkaar krijgen mits je dat niveau daadwerkelijk hebt.

Dus als je van plan was een letterenstudie in Utrecht te gaan volgen, vooral doen. Bescheidenheid siert de mens ook, dus wellicht doet het je goed op een door de TS zo slecht aangeschreven universiteit je studie te volgen en daar dus makkelijker uit te blinken dan iets 'hogers' te zoeken waar je gewoon tot de gemiddelden gaat behoren.
En veel plezier, met die prestatiedrang zal dat plezier waarschijnlijk een secundaire behoefte zijn, maar toch.
pi_67226674
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 23:32 schreef Devion het volgende:
Het staat toch algemeen bekend dat de studie 'Geschiedenis' nou niet echt de zwaarste studie is?

Zwaar is niet het sleutelwoord tot geluk. Als je continu jezelf wilt bewijzen is het misschien fijn een studie te volgen die zo abstract is dat je er alleen binnen die studie iets aan hebt, en dat je er in deze maatschappij prettig mee kunt pochen, maar voor je eigen plezier - en laten we eerlijk zijn, je leeft toch voornamelijk voor jezelf - raad ik wel degelijk geschiedenis aan.
pi_67226714
Concluderend: 5,5 is genoeg iedereen die per se daarboven moeten halen zijn gewoon irritante strebertjes.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 00:33:25 #161
122997 zquing
Drama Junk
pi_67226737
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 00:32 schreef Farmill het volgende:
Concluderend: 5,5 is genoeg iedereen die per se daarboven moet halen zijn gewoon irritante strebertjes.
een 6 is toch een studenten 9?
pi_67226764
quote:

ik doe bedrijfseconomie en dat is helemaal kut, dus doe dat maar vooral niet.
pi_67228592
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 00:34 schreef Farmill het volgende:

[..]

ik doe bedrijfseconomie en dat is helemaal kut, dus doe dat maar vooral niet.
Sinds wanneer is hbo studeren
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  vrijdag 20 maart 2009 @ 07:27:55 #164
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_67228854
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 17:27 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat is zelfs moeilijk voor vooral de WO'ers in de bedrijfskunde/economie richtingen. Die moeten zichzelf overtuigen dat ze echt wel een goede beslissing hebben genomen door een suffe studie te doen die ze meestal weinig interesseert en geen toegevoegde waarde voor hun leven buiten de arbeidsmarkt hebben. Dus dan maar focussen op dat de historici het wat slechter hebben qua werk vinden.
pi_67229112
Ik vind het wel mooi om te zien dat de mensen die niets kunnen hier neer lopen te kijken op de mensen die wel wat kunnen.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 11:08:33 #166
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67233244
Geschiedenis is bij lange na niet de moeilijkste studie die men in Nederland kan doen, maar ik maak me sterk dat het doorgronden van een paar duizend jaar aan gebeurtenissen een grotere... uitdaging is dan het volgen van een cursus bedrijfseconomie.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 11:13:52 #167
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_67233426
Nyenrode
Primum non nocere
  vrijdag 20 maart 2009 @ 11:19:37 #168
8369 speknek
Another day another slay
pi_67233611
Maakt het 'cursus' gehalte alleen maar groter.
pi_67233670
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 08:12 schreef thabit het volgende:
Ik vind het wel mooi om te zien dat de mensen die niets kunnen hier neer lopen te kijken op de mensen die wel wat kunnen.
Het is vergelijkbaar met penisnijd.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 11:30:04 #170
98000 Biels
Spreekt boekdelen
pi_67233958
Goed topic. Ik kom ook weg met 6 uurtjes per week en nog eens 6 boven de boeken. Gelukkig is er Fok
  vrijdag 20 maart 2009 @ 12:49:57 #171
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67236700
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 22:40 schreef Scaurus het volgende:
Gast, waarom denk je anders dat hij onder de naam Batsnek gaat?
Wat een prachtig anglicisme.
pi_67237365
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 05:36 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Sinds wanneer is hbo studeren
HBO is inderdaad geen studeren, ik doe ook gewoon WO
  vrijdag 20 maart 2009 @ 14:51:49 #173
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_67239901
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 00:26 schreef Taurus het volgende:

[..]

Zeg, Utrecht biedt een enorm interessant en leuk aanbod, in geschiedenis, dan. Ik vind het sowieso een onzinnige klacht, waarom zit jij er mee dat er mensen wegkomen met een 5,5? Dan ga jij toch niet zuipen, feesten en gamen en ga je voor een 8?
Omdat een acht halen voor een vak met een hoog niveau meer voldoende geeft dan een acht op een Kabouter Plop-vak.

Voor wie meer wil dan kabouter Plop is er best een oplossing hoor, daar hoeft je niet voor naar een ' college'. Er zijn op zowat alle universiteiten honoursprogramma's. Studenten die meer uitdaging zoeken kunnen daar vaak prima terecht. Als je duidelijk weet te maken dat je meer uitdaging zoekt en waarom dan kom je daar vaak wel binnen, al voldoe je niet helemaal aan de eisen.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 16:58:54 #174
180385 Horloge
pi_67243911
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 00:26 schreef Taurus het volgende:

[..]

Zeg, Utrecht biedt een enorm interessant en leuk aanbod, in geschiedenis, dan. Ik vind het sowieso een onzinnige klacht, waarom zit jij er mee dat er mensen wegkomen met een 5,5? Dan ga jij toch niet zuipen, feesten en gamen en ga je voor een 8? Als jij je afvraagt wat je ergens te zoeken hebt als er om je heen mensen zijn die een 5,5 scoren die daar tevreden mee zijn, heb je op deze hele wereld niets te zoeken. Dan moet je een thuisstudie doen op eigen kracht en initiatief wat exact hetzelfde gaat opleveren, en 't kost je ook nog eens veel minder.

Het niveau van een universiteit maakt geen fuck uit, als je jezelf intelligent genoeg acht om hoger te scoren dan de mensen om je heen. Het gaat om je eigen verdiensten en wat jij wilt bereiken, dat staat los van je medestudenten én los van de opdrachten die je krijgt. Dat is het mooie van studeren aan de universiteit: daar heb je geen werkcolleges of controle op hoog niveau voor nodig. Als jij wilt uitblinken, en dat wil je blijkbaar, is daar alle ruimte voor en kun je dat prima via zelfstudie voor elkaar krijgen (dat neem ik althans aan als je zo gedreven bent zoals je zelf beweert). Of wil je per se erkenning? Want het is nog steeds een stuk interessanter erkenning te krijgen door je prestaties in je carriere of door middel van eigen onderzoek, niet die paar onderzoekjes opgelegd door de universiteit en niet door middel van die paar achten of negens op je cijferlijst. En dat soort erkenning, waar het werkelijk om gaat, kun je overal voor elkaar krijgen mits je dat niveau daadwerkelijk hebt.

Dus als je van plan was een letterenstudie in Utrecht te gaan volgen, vooral doen. Bescheidenheid siert de mens ook, dus wellicht doet het je goed op een door de TS zo slecht aangeschreven universiteit je studie te volgen en daar dus makkelijker uit te blinken dan iets 'hogers' te zoeken waar je gewoon tot de gemiddelden gaat behoren.
En veel plezier, met die prestatiedrang zal dat plezier waarschijnlijk een secundaire behoefte zijn, maar toch.
Damn, waar haal jij die bullshit vandaan?

Ik weet niet of jij mijn post met die van Scaurus verwart, of dat je er zelf iets bij hebt verzonnen, maar ik heb helemaal niets gepost over mijn prestatiedrang, erkenning, uitblinken, of mijn mening over andere studenten. En ik ben al helemaal niet van plan om een opleiding in Utrecht te gaan doen.

Ik heb inderdaad iets geschreven over andere studenten en een 5,5, MAAR dat was alleen ter illustratie van het feit dat mijn opleiding te makkelijk is. Ik zal het hier herhalen: "ik zie hoe mensen een half jaar lopen te niksen en toch nog wegkomen met een 5,5". Heb ik ergens gezegd dat mensen van mij niet blij mogen zijn met een 5,5? Neen. Dat moet iedereen voor zichzelf weten.
Het gaat mij erom dat het überhaupt mogelijk is om een half jaar werkelijk niks te doen, en tóch een voldoende te halen.

Als je mijn post nogmaals leest, zie je dat het werkelijk nergens op slaat wat je hier allemaal schrijft. Dus als je iets citeert, lees het dan svp goed en reageer op wat er daadwerkelijk staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horloge op 20-03-2009 17:04:12 ]
pi_67263796
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 16:58 schreef Horloge het volgende:

[..]

Damn, waar haal jij die bullshit vandaan?

Ik weet niet of jij mijn post met die van Scaurus verwart, of dat je er zelf iets bij hebt verzonnen, maar ik heb helemaal niets gepost over mijn prestatiedrang, erkenning, uitblinken, of mijn mening over andere studenten. En ik ben al helemaal niet van plan om een opleiding in Utrecht te gaan doen.

Ik heb inderdaad iets geschreven over andere studenten en een 5,5, MAAR dat was alleen ter illustratie van het feit dat mijn opleiding te makkelijk is. Ik zal het hier herhalen: "ik zie hoe mensen een half jaar lopen te niksen en toch nog wegkomen met een 5,5". Heb ik ergens gezegd dat mensen van mij niet blij mogen zijn met een 5,5? Neen. Dat moet iedereen voor zichzelf weten.
Het gaat mij erom dat het überhaupt mogelijk is om een half jaar werkelijk niks te doen, en tóch een voldoende te halen.

Als je mijn post nogmaals leest, zie je dat het werkelijk nergens op slaat wat je hier allemaal schrijft. Dus als je iets citeert, lees het dan svp goed en reageer op wat er daadwerkelijk staat.
Ik schrijf nooit bullshit. Jouw woorden waren 'mensen komen weg met een 5,5 na niets doen, dus dan vraag ik me af wat ik hier doe' en dat vind ik raar. Want ondanks het feit dat het mogelijk is een half jaar werkelijk niks te doen, en dan wegkomen met een 5,5, betekent niet dat jij dat ook moet doen. Dus je hoeft je niet af te vragen wat je daar doet, dat bedoel ik. Jij kunt namelijk gewoon wel iets gaan doen en 'n 8 halen, dan heb je toch een verschil?
En uit je opleiding te makkelijk vinden valt makkelijk te halen dat je bezit over prestatiedrang of in ieder geval ambitie of iets dergelijks, dus zo'n rare aanname was dat niet. Maar goed, als je het totaal niet op jezelf vindt slaan, beschouw het dan als ongeschreven.
pi_67264024
Ik vind dat wel wat uitmaken Taurus, vooral als de colleges verplicht zijn. Als student die niet geheel achterlijk is en meende wat te zullen opsteken zit je daar je tijd te verdoen.
  zaterdag 21 maart 2009 @ 13:09:23 #177
180385 Horloge
pi_67266635
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 10:35 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik schrijf nooit bullshit.
Oké, dat was wat overtrokken. Mijn excuses.
quote:
Jouw woorden waren 'mensen komen weg met een 5,5 na niets doen, dus dan vraag ik me af wat ik hier doe' en dat vind ik raar. Want ondanks het feit dat het mogelijk is een half jaar werkelijk niks te doen, en dan wegkomen met een 5,5, betekent niet dat jij dat ook moet doen. Dus je hoeft je niet af te vragen wat je daar doet, dat bedoel ik. Jij kunt namelijk gewoon wel iets gaan doen en 'n 8 halen, dan heb je toch een verschil?
Natuurlijk ga ik voor die 8, maar het is zo dat je niet echt veel hoeft te doen om zo'n cijfer te halen. "Vroeger", op de middelbare school, moest ik harder werken om zo'n cijfer te halen dan nu. Als ik een 8 krijg (of een willekeurig ander cijfer), dan wil ik dat dat cijfer een afspiegeling is van wat ik ervoor gedaan heb, van mijn kennis en inzicht in het betreffende vak. Nu is dat totaal niet het geval.
En de uitspraak "ik vraag me af wat ik hier doe" had misschien meer betrekking op mijn voorgeschiedenis met mijn huidige studie (ik heb al overwogen om te stoppen vanwege totale saaiheid van de stof/docenten, ben uiteindelijk toch doorgegaan in de volle overtuiging dat het beter zou worden, maar dit jaar blijkt nog erger dan het vorige). Het had in ieder geval geen betrekking op mijn medestudenten.
quote:
En uit je opleiding te makkelijk vinden valt makkelijk te halen dat je bezit over prestatiedrang of in ieder geval ambitie of iets dergelijks, dus zo'n rare aanname was dat niet.
Ambitie heeft iedereen die een opleiding doet denk ik. Ik zou ook nu fulltime als postbode of cassière kunnen gaan werken, alleen getuigt dat niet echt van ambitie, ik denk dat je het daar wel mee eens bent. Maar het is absoluut niet zo dat mij verheven voel boven andere mensen en dat ik dat zo nadrukkelijk mogelijk erkenning wil hebben.

Dat ik mijn opleiding te makkelijk vind kun je ook zien als een meer algemene "zorg" van mij. Als wij -studenten Communicatiewetenschap- straks zijn afgestudeerd, wordt er verwacht van ons dat we bijvoorbeeld zelfstandig een (wetenschappelijk gefundeerde) reclame- of voorlichtingscampagne kunnen uitdenken, of een marktonderzoek kunnen doen. Ik ben bang dat bij de meerderheid (en dit geldt absoluut ook voor mijzelf) té weinig stof blijft hangen om dit adequaat te kunnen doen.

De reden hiervoor ligt mijns inziens bij de manier van werken van de docenten: vrijwel alle tentamens zijn namelijk multiple choice, en dus wordt er alleen naar passieve kennis gevraagd. Je hoeft het antwoord nooit zelf te verzinnen of een toelichting te geven, en bovendien kun je met educated guessing erg ver komen. En dat bedoel ik dus met dat de opleiding te makkelijk is.

Je kunt uiteraard zeggen, "als je zo graag die vaardigheden en kennis wil hebben, dan ga je toch lekker zelf thuis de literatuur extra goed bestuderen?", echter ik ben deze opleiding juist gaan doen in de overtuiging dat ik dit soort dingen na het behalen van de bachelor sowieso voldoende aangeleerd zou hebben gekregen. Maar misschien was dat wel heel naïef van mij om te denken...
  zaterdag 21 maart 2009 @ 13:17:54 #178
234623 Sam_Spade
Despotisme is stoer
pi_67266841
Wetenschappelijk gefundeerde reclame. Dat zou een verademing zijn.
  zaterdag 21 maart 2009 @ 13:49:29 #179
180385 Horloge
pi_67267531
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 13:17 schreef Sam_Spade het volgende:
Wetenschappelijk gefundeerde reclame. Dat zou een verademing zijn.
Reclamecampagnes. Of dacht je dat bedrijven als Coca-Cola zomaar wat doen qua reclame?
  maandag 23 maart 2009 @ 01:26:53 #180
247663 Bradley33
Learn to play
pi_67312779
quote:

Alleen natuurwetenschappen zijn echte studies. De rest is postzegelverzamelen (ik hoor ook daarbij).
Seek not greatness, but seek truth and you will find both. - Horace Mann
Absolutely Smooth Jazz - Kickin' Country - Broodje Krab
  maandag 23 maart 2009 @ 02:21:28 #181
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_67313174
quote:
Natuurlijk ga ik voor die 8,
En dit is beter dan gaan voor de 5,5, how?

Je gaat voor de 10, no exception.
Well, I can take you far away, with my mind
pi_67313211
quote:
Op maandag 23 maart 2009 02:21 schreef Armoed het volgende:

[..]

En dit is beter dan gaan voor de 5,5, how?

Je gaat voor de 10, no exception.
Churchill zei ooit: perfectionism is spelled as P A R A L Y S I S
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')