Tevens Utrecht.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:18 schreef DrowningMan het volgende:
waar zit je?
ik zit nl in utrecht, en wat dat betreft kan ik je gelijk geven..slechte begeleiding
quote:Op maandag 16 maart 2009 22:21 schreef Scaurus het volgende:
Geschiedenis is een prachtige studie. Het verleden is namelijk het kloppend hart van de samenleving. Maar al is verdieping in het verleden de meest nutteloze activiteit ter wereld, het maakt mij niet uit. Ik houd van geschiedenis. Het is mijn liefde.
quote:Op maandag 16 maart 2009 22:28 schreef Farmill het volgende:
Hmm, 20 uur per week en je wilt nog meer?! Ik ben 4,5 uur per week op de erasmus ik reis per week meer naar school dan dat ik er ben. Studeren doe je toch om een papiertje te halen, toch niet echt om wat te leren? Een vak leren doe je er toch niet.
Ik kan serieus depressief raken van dit soort reacties omdat er ook nogeens een kern van waarheid inzit.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:28 schreef Farmill het volgende:
Hmm, 20 uur per week en je wilt nog meer?! Ik ben 4,5 uur per week op de erasmus ik reis per week meer naar school dan dat ik er ben. Studeren doe je toch om een papiertje te halen, toch niet echt om wat te leren? Een vak leren doe je er toch niet.
Soms maak ik dan een rekensommetje. Als de mens die zo'n 10 uur per week aan de studie besteden, nu eens fulltime studeren, net als in hun latere werkzame leven gewoon 40 uur aan het werk zijn. Dat zou vier keer zoveel kennis opleveren...quote:Op maandag 16 maart 2009 22:43 schreef Ewelina het volgende:
Terechte klacht overigens. Bovendien lezen veel mensen de voorgeschreven literatuur niet eens voor college waardoor het niveau nog verder naar beneden gaat. Al heb ik over mijn docenten weinig klachten.
Als je ze 80 uur per week aan het werk zou zetten dan zou dat 8x zoveel kennis opleveren.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:45 schreef Scaurus het volgende:
Soms maak ik dan een rekensommetje. Als de mens die zo'n 10 uur per week aan de studie besteden, nu eens fulltime studeren, net als in hun latere werkzame leven gewoon 40 uur aan het werk zijn. Dat zou vier keer zoveel kennis opleveren...
En als ze dan een fatsoenlijke studie zouden doen zou al die kennis nog nut hebben ookquote:Op maandag 16 maart 2009 23:26 schreef Emimich het volgende:
[..]
Als je ze 80 uur per week aan het werk zou zetten dan zou dat 8x zoveel kennis opleveren.
Een boel loze cliche's. Daar zijn de universiteiten ook heel goed in: zo weinig mogelijk tijd aan studenten besteden en dat goedpraten met het argument "Het is goed voor je academische vorming."quote:Op maandag 16 maart 2009 23:28 schreef Joana het volgende:
Het klopt inderdaad dat werkcollegeuren een lachertje zijn vergeleken met HBO of VWO, maar vergeet niet dat je veel zelf moet studeren en je kan zelf zo diep gaan als je wilt wat literatuur betreft.
Ten tweede, ik vind de klacht deels ongegrond. Er zijn genoeg andere dingen te doen naast of met de uni. Ts ga werken! Of commissiewerk doen.
Studeren is de tijd waar je jezelf tegenkomt, je hebt zeeen van tijd, die je of kan verknoeien door 3 x per week te gaan stappen of zelf dusdanig te plannen dat je de tijd volledig benut. Je leert zelfstandig te zijn en is dat niet de bedoeling van een zelfstandige onderzoeker in opleiding? Al ga je naar de bieb om je kennis te verrijken al volg je voor mijn part een college filosofie bij de andere faculteit. Die mogelijkheid heb je.
Ik had tijdens mijn studie geschiedenis 2 bijbaantjes. Misschien achteraf gezien studie erbij was beter geweest voor mijn academische ontwikkeling.
Maar ja als je alleen geschiedenis op je cv heb staan fronsen al veel mensen hun wenkbrauwen.
En *als* er dan al iemand vragen stelt, dan komen er al vlug mensen met de opmerking: "Dit is geen onderdeel van de tentamenstof!"quote:Op dinsdag 17 maart 2009 10:01 schreef Rock-shocker het volgende:
Eens met klacht. Vooral dat er altijd maar twee of drie mensen zijn die hun bek open trekken tijdens discussies is gruwelijk irritant, en wat nog irritanter is zijn medestudenten die anekdotes gebruiken als argument![]()
"Ja, maar wat IK een keer megemaakt heb..." BOEIEND. Het gaat niet alleen om jou.
Toch snap ik niet dat je jezelf niet wilt verbreden als je de tijd/mogelijkheid hebt.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:21 schreef Scaurus het volgende:
Geschiedenis is een prachtige studie. Het verleden is namelijk het kloppend hart van de samenleving. Maar al is verdieping in het verleden de meest nutteloze activiteit ter wereld, het maakt mij niet uit. Ik houd van geschiedenis. Het is mijn liefde.
Wij letterenstudenten willen echt niet terug naar de good old days waarin je van 9 tot 4 op school zat. Nu krijgen we echter zo weinig college (soms zelfs 4 uur, zoals reeds aangegeven in dit topic) dat je nog amper kunt spreken van onderwijs. En met de literatuur die je moet bestuderen vul je echt geen 30/40 uur.quote:Op maandag 16 maart 2009 23:28 schreef Joana het volgende:
Het klopt inderdaad dat werkcollegeuren een lachertje zijn vergeleken met HBO of VWO, maar vergeet niet dat je veel zelf moet studeren en je kan zelf zo diep gaan als je wilt wat literatuur betreft.
Aan de universiteit wil ik primair studeren. Ik werk ernaast en ben actief bij verenigingen, maar dat is secundair. De voornaamste bezigheid dient studie te zijn, de vermeerdering van je kennis en inzicht. Werken kan ik mijn hele leven nog.quote:Ten tweede, ik vind de klacht deels ongegrond. Er zijn genoeg andere dingen te doen naast of met de uni. Ts ga werken! Of commissiewerk doen.
Onderwijs is echter niet doen waar je zin in hebt, maar vorming krijgen.quote:Studeren is de tijd waar je jezelf tegenkomt, je hebt zeeen van tijd, die je of kan verknoeien door 3 x per week te gaan stappen of zelf dusdanig te plannen dat je de tijd volledig benut. Je leert zelfstandig te zijn en is dat niet de bedoeling van een zelfstandige onderzoeker in opleiding? Al ga je naar de bieb om je kennis te verrijken al volg je voor mijn part een college filosofie bij de andere faculteit. Die mogelijkheid heb je.
Ik wil niet zozeer verbreding, ik wil verdieping.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 10:08 schreef Bolter het volgende:
Toch snap ik niet dat je jezelf niet wilt verbreden als je de tijd/mogelijkheid hebt.
Dát heb ik bij ons gelukkig nog nooit gehoord.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 10:05 schreef Seneca het volgende:
[..]
En *als* er dan al iemand vragen stelt, dan komen er al vlug mensen met de opmerking: "Dit is geen onderdeel van de tentamenstof!"
Hey, argument is van mij en niet van (universiteiten). Al ben ik eens dat er meer tijd mag besteed worden aan studenten, maar de docenten staan voor je klaar als je vragen hebt.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 09:46 schreef Mirko_Zitrovic het volgende:
[..]
Een boel loze cliche's. Daar zijn de universiteiten ook heel goed in: zo weinig mogelijk tijd aan studenten besteden en dat goedpraten met het argument "Het is goed voor je academische vorming."
Ervaring of kennis telt meer dan geld of studiepunten vind ik.quote:Flikker toch op zeg. Je mag van studenten WO bovengemiddelde inzet verwachten, en in gevallen waarbij een student die inzet ook levert verdient hij (zij etc.) ook alle begeleiding die hij daarvoor nodig acht. Het geeft geen pas studenten dan nul op het rekest te geven "want ze moeten zichzelf ontplooien".
Studeren doe je toch zelf, niemand die je aan je hand meetrekt om de boeken in te duiken. Imo heel terecht.Vraagje aan jou dan, wat voor intense begeleiding wil je dan? Op een hele schoolse manier een s.o geven iedere week? Bij iedere essay die geschreven wordt, vooraf in delen laten lezen door de docent? Daar is inderdaad weinig tijd voor.quote:Zeg dan gewoon dat je als universiteit weinig belang hecht aan intensieve begeleiding van studenten/onderwijs, omdat dat geld kost en zich niet direct uitdrukt in publicaties.
Volgens mij begrijp je me totaal niet. Ik heb het over als mensen zien of horen dat je geschiedenis hebben gedaan, dan steken ze hun neus de lucht in. Alsof ik het papiertje ooit belangrijk heb gevonden zeg, kom op. Daarvoor doe je geen geschiedenis.quote:En die laatste opmerking, over dat CV: als je alleen maar dingen doet om ze later op je CV te kunnen zetten heb je je in ieder geval niet ontwikkeld in academische zijn; dan ben je alleen maar geinteresseerd in het papiertje.
Tja we kunnen lang praten over het nut en nadeel van geschiedenis voor het leven (Nietsche) Ik begrijp dat het voor kortzichtige mensen moeilijk te begrijpen is waarvoor het dient. Ik ben analytischer en kritischer gaan denken, mijn horizon is breder geworden, mijn schrijf en onderzoeksvaardigheden heb ik ontwikkeld. En ik ben wat meer te weten gekomen over de wereld.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 10:44 schreef Sjibble het volgende:
Geschiedenis. Studeer dan een vak waar Nederland wel wat aan heeft.
Als er iets nutteloos is..
Zei de ICT`er.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 10:44 schreef Sjibble het volgende:
Geschiedenis. Studeer dan een vak waar Nederland wel wat aan heeft.
Als er iets nutteloos is..
Mijn beeld is er niet door verandert. Nog steeds een nutteloos vak.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 10:53 schreef Joana het volgende:
[..]
Tja we kunnen lang praten over het nut en nadeel van geschiedenis voor het leven (Nietsche) Ik begrijp dat het voor kortzichtige mensen moeilijk te begrijpen is waarvoor het dient. Ik ben analytischer en kritischer gaan denken, mijn horizon is breder geworden, mijn schrijf en onderzoeksvaardigheden heb ik ontwikkeld. En ik ben wat meer te weten gekomen over de wereld.
In praktijk, wat word je ermee. Sommigen gaan voor de overheid werken, musea, de journalistiek in of het bedrijfsleven. En ja je kan ook docent worden...
Uiteindelijk ben ik dan degene die er voor zorgt dat jouw computer het weer doet en het netwerk op je werk altijd optimaal werkt. Of misschien heb je wel gelijk, want mocht je vergeten wat er in jaartal 18xx gebeurde, staat er op de helpdesk altijd wel iemand voor je klaar om het je te vertellen.quote:
Hoeveel miljarden gaan er om in de ICT industrie? En in de geschiedenis industrie?quote:
Als we het gaan uitdrukken in geld, je hebt ook iets als cultureel kapitaal he.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 11:06 schreef Seneca het volgende:
[..]
Hoeveel miljarden gaan er om in de ICT industrie? En in de geschiedenis industrie?
Nuff' said
Bourdieu.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 11:28 schreef Joana het volgende:
[..]
Als we het gaan uitdrukken in geld, je hebt ook iets als cultureel kapitaal he.
quote:Op dinsdag 17 maart 2009 11:06 schreef Seneca het volgende:
Hoeveel miljarden gaan er om in de ICT industrie? En in de geschiedenis industrie?
Ik citeer musea's, toerisme, kastelen etc. Gewone werkplaatsen voor deze luiquote:Op maandag 16 maart 2009 22:11 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
Welke mongool gaat er dan ook geschiedenis studeren. Je levensdoel is werkeloosheid ofzo ?
Ik vind dat wel een beetje een HBO instelling Scaurus.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:07 schreef Scaurus het volgende:
Ik zit net Tegenlicht te kijken. Kleinschalige colleges waar studenten keihard werken en intensief begeleid worden. Onderwijs zoals het zou moeten zijn.
Ik ben het grotendeels met je eens.quote:
Dit lijkt me eigenlijk ook de enige oplossing. Voor veel studies zou het denk ik helpen als universiteiten wat minder anal-retentive worden en zich openstellen voor het bedrijfsleven, maar ik verwacht dat dat voor letteren studies weinig soelaas zal bieden.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:24 schreef zquing het volgende:
Numerus fixus instellen voor dat soort studies zodat het niveau omhoog kan. Economisch gezien is het gewoonweg zonde om er meer geld in te stoppen
De ICT industrie kan de wereld om je heen veranderen. De geschiedenisindustrie kan je eigen interne software wijzigen. Zolang de hardware nog niet kan tippen aan het menselijk brein (en daaraan ondergeschikt is) weet ik wel wat belangrijker is.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 11:06 schreef Seneca het volgende:
[..]
Hoeveel miljarden gaan er om in de ICT industrie? En in de geschiedenis industrie?
Nuff' said
De reden dat ik een notoire collegeskipper ben.quote:[b]Op dinsdag 17 maart 2009 09:06 schreef Op de middelbare school moest je altijd aanwezig zijn, maar je voerde er geen flikker uit: naar elkaars baggerspreekbeurtjes luisteren, een leraar die de simpelste dingen tien keer uitlegt etc...
AI bedoel je, omdat daar veel meer terrein te winnen is?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:23 schreef Diederik_Duck het volgende:
Zolang de hardware nog niet kan tippen aan het menselijk brein (en daaraan ondergeschikt is) weet ik wel wat belangrijker is.
Het is een zeer diepzinnige observatie. Denk er nog maar even over na.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:25 schreef speknek het volgende:
[..]
AI bedoel je, omdat daar veel meer terrein te winnen is?
Veeg je zelf al je kont af of doet je moeder dat nog voor je?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:39 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Moet ik het nu zeker gaan opzoeken in een encyclopedie of woordenboek?
Ik ben geen boekenworm en trouwens ik veeg zelf mijn kont afquote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:46 schreef solyaris het volgende:
[..]
Veeg je zelf al je kont af of doet je moeder dat nog voor je?
Wat klets je? Ik vind geschiedenis machtig interessant. Ik reageerde op een opmerking waar gesuggereerd werd dat ICT een opleiding is waar je niets mee kan (in tegenstelling tot geschiedenis).quote:
Als dit schijnbaar een constante is in de ontwikkeling van de mensheid, moet het niet moeilijk zijn een overweldigende hoeveelheid voorbeelden op te lepelen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 13:01 schreef Batsnek het volgende:
De wereld heeft zich niet ontwikkeld door de mensen die hard werken; dat kan stenen sjouwen, hout zagen of computers repareren zijn, maar door mensen die iets konden vertellen over wat ICT of bouwen daadwerkelijk betekent. Wat de waarde is, en wat voor plek het inneemt in een maatschappij.
Ik vind ook dat alphavakken belangrijk zijn, maar om nu te stellen dat een maatschappij zich alleen maar ontwikkelt omdat een groepje intellectuelen vertelt waarom iets waardevol is, daar geloof ik niet in. Imho hebben dingen als ICT, bouwen, etc. inherent waarde. Misschien beseffen we ons niet wat die waarde is, maar dat is ook niet nodig om dingen te kunnen bouwen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 13:01 schreef Batsnek het volgende:
De wereld heeft zich niet ontwikkeld door de mensen die hard werken; dat kan stenen sjouwen, hout zagen of computers repareren zijn, maar door mensen die iets konden vertellen over wat ICT of bouwen daadwerkelijk betekent. Wat de waarde is, en wat voor plek het inneemt in een maatschappij. En daar heb je mensen voor nodig die nadenken over de gebeurtenissen uit het verleden en onderzoek doen hoe wij als mens denken en doen.
Heel letterlijk dan: de democratie is direct voortgekomen uit de grote denkers als Plato, aristoteles , Socrates, etc.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 13:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Als dit schijnbaar een constante is in de ontwikkeling van de mensheid, moet het niet moeilijk zijn een overweldigende hoeveelheid voorbeelden op te lepelen.
Geef nou eens niet zo'n hautain antwoord; alsof ik dat niet begrijp. Ik verwacht(te; ben inmiddels al geruime tijd klaar) geen intensieve begeleiding in die zin, want je bent inderdaad al van school af. Wat ik wel verwacht is dat wanneer ik met overdachte argumenten bij een docent/professor kom over waarom ik denk dat iets zus of zo gaat, ik niet afgescheept wil worden met een antwoord dat ik het zelf maar uit moet zoeken. De discussie aangaan met meer ervaren personen is immers ook een manier om jezelf te ontplooien, maar dat lijkt aan dovemansoren besteed.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 10:44 schreef Joana het volgende:
Studeren doe je toch zelf, niemand die je aan je hand meetrekt om de boeken in te duiken. Imo heel terecht.Vraagje aan jou dan, wat voor intense begeleiding wil je dan? Op een hele schoolse manier een s.o geven iedere week? Bij iedere essay die geschreven wordt, vooraf in delen laten lezen door de docent? Daar is inderdaad weinig tijd voor.
Ik begrijp en begreep je prima.quote:Volgens mij begrijp je me totaal niet. Ik heb het over als mensen zien of horen dat je geschiedenis hebben gedaan, dan steken ze hun neus de lucht in. Alsof ik het papiertje ooit belangrijk heb gevonden zeg, kom op. Daarvoor doe je geen geschiedenis.
Welke universiteiten, welke studies?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:37 schreef Solomon het volgende:
Ben het overigens met je eens dat het niveau op veel niet-technische universiteiten erg laag is (weinig uren, niet-academisch niveau).
Inderdaad!quote:Op dinsdag 17 maart 2009 13:43 schreef cultheld het volgende:
Heerlijk toch? Ik ga in september Nederlandse taal en cultuur studeren en hou daarnaast genoeg tijd over voor sport, werk, films, reizen en uitgaan.
Dit dus. Ik zit nu in m'n tweede "studiejaar" en ik vind het gewoon fijn dat ik nu al literatuur kan lezen die ik over enkele jaren nog steeds kan gebruiken in mijn master. Alleen duid ik dan meer op het aantal uren dat we hebben.quote:Op maandag 16 maart 2009 23:29 schreef Seneca het volgende:
In plaats van te zeiken zou je natuurlijk ook in je vrije tijd jezelf bezig kunnen houden met het studeren van geschiedenis. Alsof je jezelf moet laten beperken door het niveau dat een Universiteit aanbied ;')
Ik vind het juist heerlijk dat het niveau van mijn studie niet al te hoog is. Dat geeft mij de kans om me in m'n vrije tijd te verdiepen in de onderwerpen die *ik* interessant vind, en niet die onderwerpen die ik moet doen omdat ze nu eenmaal op het curriculum staan.
Mijn studie aan de UvA schijnt flinke kritiek van de visitatiecommissie te hebben gehad, dat het niet academisch / wetenschappelijk genoeg was.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 18:43 schreef solyaris het volgende:
[..]
Welke universiteiten, welke studies?
Dat dus. De mongolen die het hardst schreeuwen dat geschiedenis nutteloos is omdat het niet meer winst oplevert, zijn duidelijk zelf niet bekend met het idee van de universiteit.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 13:25 schreef Sargon het volgende:
De universiteit is helemaal niet als vakschool bedoeld, dus een direct economisch belang aan studies plakken is helemaal niet aan de orde.
Welke studie mag dat zijn dan?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Mijn studie aan de UvA schijnt flinke kritiek van de visitatiecommissie te hebben gehad, dat het niet academisch / wetenschappelijk genoeg was.
Dus nou hebben ze het hele programma omgegooid, met als belangrijkste punt meer literatuur en minder werkcolleges - alsof het daarvan "wetenschappelijker" wordt. Nu hebben we gemiddeld 8 uur hoorcollege en 2 uur werkcollege per week.
Ik begrijp dat de microchip door geschiedkundigen is uitgevonden?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 13:01 schreef Batsnek het volgende:
De wereld heeft zich niet ontwikkeld door de mensen die hard werken; dat kan stenen sjouwen, hout zagen of computers repareren zijn, maar door mensen die iets konden vertellen over wat ICT of bouwen daadwerkelijk betekent. Wat de waarde is, en wat voor plek het inneemt in een maatschappij. En daar heb je mensen voor nodig die nadenken over de gebeurtenissen uit het verleden en onderzoek doen hoe wij als mens denken en doen.
In ons leven krijgen wij de meeste voldoening als we terugkijken op de mooie momenten uit ons verleden. Tegelijkertijd kijken wij terug opdat we niet, om Santayana te parafraseren, condemn to repeat it zijn. Het leven bij het huidige moment en de onzekere verwachting van een toekomst is een leeg leven.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:49 schreef thabit het volgende:
Ik begrijp dat de microchip door geschiedkundigen is uitgevonden?
Ja of nee?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:58 schreef Scaurus het volgende:
[..]
In ons leven krijgen wij de meeste voldoening als we terugkijken op de mooie momenten uit ons verleden. Tegelijkertijd kijken wij terug opdat we niet, om Santayana te parafraseren, condemn to repeat it zijn. Het leven bij het huidige moment en de onzekere verwachting van een toekomst is een leeg leven.
Iedere ICT'er heeft de microship uitgevonden?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:49 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik begrijp dat de microchip door geschiedkundigen is uitgevonden?
Nee, de meeste ICT'ers liften natuurlijk ook alleen maar mee op het succes van de echte harde beta-wetenschappers. ICT is grotendeels een afvalbak vol gesjeesde studenten die niet echt getalenteerd zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:07 schreef Sargon het volgende:
[..]
Iedere ICT'er heeft de microship uitgevonden?
Over dat de microchip is uitgevonden door ICT'ers: daar moet je natuurlijk ook weer bijvertellen dat de Turing en Church calculus, waar de werking van alle moderne computers op gebaseerd is, al was uitgevonden voor de computer zelf. En dat deze calculi ontdekt zijn niet met het oog op het uitvinden van een computer, maar op het beantwoorden van het imho zeer filosofische vraagstuk: is alles wat uitdrukbaar is berekenbaar?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:12 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee, de meeste ICT'ers liften natuurlijk ook alleen maar mee op het succes van de echte harde beta-wetenschappers. ICT is grotendeels een afvalbak vol gesjeesde studenten die niet echt getalenteerd zijn.
Als basis van vrijwel alle praktische betavakken denk ik niet dat je kunt beweren dat wiskunde geen maatschappelijke relevantie heeft vandaag de dag.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:30 schreef thabit het volgende:
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik kom zelf ook uit een vakgebied dat weinig maatschappelijke relevantie heeft, namelijk de zuivere wiskunde. 't Is misschien nog net niet zo erg als de geschiedkunde omdat je er tenminste nog analytisch leert denken, maar veel scheelt het niet.
Ach, het is alweer geschiedenis?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |