Bij banken lopen ze ook geregeld rond, de afgestudeerde filosofen en historici.quote:Op donderdag 19 maart 2009 17:32 schreef cultheld het volgende:
[..]
Bovendien zijn er genoeg vacatures in het bedrijfsleven (vooral managementfuncties) waar je op kunt solliciteren als afgestudeerd historicus. Het maakt bij dat soort functies namelijk niet uit wat je afstudeerrichting is, zo lang je maar aan kunt tonen dat je over academisch werk- en denkniveau beschikt.
Hoe opmerkelijk! De genoemde denkers hadden een afkeer van de democratie.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 13:30 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Heel letterlijk dan: de democratie is direct voortgekomen uit de grote denkers als Plato, aristoteles , Socrates, etc.
Dat lijkt me sterk: Schopenhauer ontleende een flink deel van z'n filosofie aan de Indiase klassieken.quote:Schopenhauer was de eerste die claimde, dat er geen levensdoel, en geen nut is. Een idee dat tegenwoordig veel aanhang heeft in alle lagen van de bevolking. Voorheen riep men dat het goede of God een doel op zich is.
Het hangt heel erg af van de universiteit en de precieze opleiding, want Politicologie is bij ons ook min of meer een gamma-studie en daar is het niveau wel hoog. Wat betreft Communicatiewetenschap heb je gelijk; als ik zie hoe mensen een half jaar lopen te niksen en toch nog wegkomen met een 5,5, dan vraag ik me echt af wat ik daar te zoeken heb. Maargoed, het is te laat om dit terug te draaien, helaas...quote:Op woensdag 18 maart 2009 21:58 schreef ShadyLane het volgende:
(Overigens heb ik het idee dat het bij de gemiddelde gammastudie NOG droeviger is gesteld met het niveau dan bij alfastudies. Prijs jezelf dus gelukkig, Scaurus, dat je niet rondloopt bij communicatiewetenschap of psychologie.)
Naar aanleiding van die uitzending kreeg ik het idee dat ze het daar echt overdrijven qua belasting. Op een gegeven moment zeiden alledrie de studenten die daar heen gingen dat echt iedereen daar moe is. Misschien zie jij dat als hoe een opleiding hoort te zijn, maar het leek mij ongezond hoe veel ze moesten doen. Al is het uiteraard wel beter dan slechts 20 uur per week aan je studie zitten.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:07 schreef Scaurus het volgende:
Ik zit net Tegenlicht te kijken. Kleinschalige colleges waar studenten keihard werken en intensief begeleid worden. Onderwijs zoals het zou moeten zijn.
Kut, en ik wil volgend jaar een letteren-master gaan volgen.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:07 schreef Scaurus het volgende:
De Nederlandse letterenopleidingen zijn van bedroevend laag niveau. Het is om te janken. Jongeren die in de bloei van hun leven zitten, besteden vijftien uur per week aan hun studie en doen voor de rest weinig meer dan drinken, gamen, feesten en gezellig-zijn.
De Nederlandse letterenopleidingen zijn uitgekleed. We krijgen amper college, nog minder begeleiding van docenten zelf. De hoge uitval komt niet zozeer door luiheid of moeite met keuzes maken, maar door het anonieme karakter van veel opleiding. Sociaal minder behendige studenten krijgen geen contact en drijven af. Veel talent gaat verloren.
Zeg, Utrecht biedt een enorm interessant en leuk aanbod, in geschiedenis, dan. Ik vind het sowieso een onzinnige klacht, waarom zit jij er mee dat er mensen wegkomen met een 5,5? Dan ga jij toch niet zuipen, feesten en gamen en ga je voor een 8? Als jij je afvraagt wat je ergens te zoeken hebt als er om je heen mensen zijn die een 5,5 scoren die daar tevreden mee zijn, heb je op deze hele wereld niets te zoeken. Dan moet je een thuisstudie doen op eigen kracht en initiatief wat exact hetzelfde gaat opleveren, en 't kost je ook nog eens veel minder.quote:Op donderdag 19 maart 2009 22:56 schreef Horloge het volgende:
[..]
Het hangt heel erg af van de universiteit en de precieze opleiding, want Politicologie is bij ons ook min of meer een gamma-studie en daar is het niveau wel hoog. Wat betreft Communicatiewetenschap heb je gelijk; als ik zie hoe mensen een half jaar lopen te niksen en toch nog wegkomen met een 5,5, dan vraag ik me echt af wat ik daar te zoeken heb. Maargoed, het is te laat om dit terug te draaien, helaas...
[..]
Naar aanleiding van die uitzending kreeg ik het idee dat ze het daar echt overdrijven qua belasting. Op een gegeven moment zeiden alledrie de studenten die daar heen gingen dat echt iedereen daar moe is. Misschien zie jij dat als hoe een opleiding hoort te zijn, maar het leek mij ongezond hoe veel ze moesten doen. Al is het uiteraard wel beter dan slechts 20 uur per week aan je studie zitten.
[..]
Kut, en ik wil volgend jaar een letteren-master gaan volgen.
Weet je toevallig ook iets van de letteren-opleidingen aan de UvA? Is dat minder erg dan Utrecht?
Zwaar is niet het sleutelwoord tot geluk. Als je continu jezelf wilt bewijzen is het misschien fijn een studie te volgen die zo abstract is dat je er alleen binnen die studie iets aan hebt, en dat je er in deze maatschappij prettig mee kunt pochen, maar voor je eigen plezier - en laten we eerlijk zijn, je leeft toch voornamelijk voor jezelf - raad ik wel degelijk geschiedenis aan.quote:Op donderdag 19 maart 2009 23:32 schreef Devion het volgende:
Het staat toch algemeen bekend dat de studie 'Geschiedenis' nou niet echt de zwaarste studie is?
Kies gewoon een uitdagend vak zoals Bedrijfseconomie(<3).
een 6 is toch een studenten 9?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:32 schreef Farmill het volgende:
Concluderend: 5,5 is genoeg iedereen die per se daarboven moet halen zijn gewoon irritante strebertjes.
quote:Op donderdag 19 maart 2009 23:32 schreef Devion het volgende:
Het staat toch algemeen bekend dat de studie 'Geschiedenis' nou niet echt de zwaarste studie is?
Sinds wanneer is hbo studerenquote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:34 schreef Farmill het volgende:
[..]
ik doe bedrijfseconomie en dat is helemaal kut, dus doe dat maar vooral niet.
Dat is zelfs moeilijk voor vooral de WO'ers in de bedrijfskunde/economie richtingen. Die moeten zichzelf overtuigen dat ze echt wel een goede beslissing hebben genomen door een suffe studie te doen die ze meestal weinig interesseert en geen toegevoegde waarde voor hun leven buiten de arbeidsmarkt hebben. Dus dan maar focussen op dat de historici het wat slechter hebben qua werk vinden.quote:Op donderdag 19 maart 2009 17:27 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Zeker. Veel Fokkertjes vergeten echter voorbij de arbeidsmarkt, geld verdienen en economisch nut te kijken. Een studie is niet zomaar een investering in een potentiële arbeidskracht, maar een vorming van een (relatief) intelligent mens. Die vorming is filosofisch, literair en cultureel van aard, niet wetenschappelijk. Maar ik denk dat zoiets moeilijk te begrijpen is voor de MBO niveau 4 commercieel medewerkers die hier om het hardst schreeuwen dat geschiedenis een debiele studie is.
Het is vergelijkbaar met penisnijd.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 08:12 schreef thabit het volgende:
Ik vind het wel mooi om te zien dat de mensen die niets kunnen hier neer lopen te kijken op de mensen die wel wat kunnen.
Wat een prachtig anglicisme.quote:Op donderdag 19 maart 2009 22:40 schreef Scaurus het volgende:
Gast, waarom denk je anders dat hij onder de naam Batsnek gaat?
Omdat een acht halen voor een vak met een hoog niveau meer voldoende geeft dan een acht op een Kabouter Plop-vak.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:26 schreef Taurus het volgende:
[..]
Zeg, Utrecht biedt een enorm interessant en leuk aanbod, in geschiedenis, dan. Ik vind het sowieso een onzinnige klacht, waarom zit jij er mee dat er mensen wegkomen met een 5,5? Dan ga jij toch niet zuipen, feesten en gamen en ga je voor een 8?
Damn, waar haal jij die bullshit vandaan?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 00:26 schreef Taurus het volgende:
[..]
Zeg, Utrecht biedt een enorm interessant en leuk aanbod, in geschiedenis, dan. Ik vind het sowieso een onzinnige klacht, waarom zit jij er mee dat er mensen wegkomen met een 5,5? Dan ga jij toch niet zuipen, feesten en gamen en ga je voor een 8? Als jij je afvraagt wat je ergens te zoeken hebt als er om je heen mensen zijn die een 5,5 scoren die daar tevreden mee zijn, heb je op deze hele wereld niets te zoeken. Dan moet je een thuisstudie doen op eigen kracht en initiatief wat exact hetzelfde gaat opleveren, en 't kost je ook nog eens veel minder.
Het niveau van een universiteit maakt geen fuck uit, als je jezelf intelligent genoeg acht om hoger te scoren dan de mensen om je heen. Het gaat om je eigen verdiensten en wat jij wilt bereiken, dat staat los van je medestudenten én los van de opdrachten die je krijgt. Dat is het mooie van studeren aan de universiteit: daar heb je geen werkcolleges of controle op hoog niveau voor nodig. Als jij wilt uitblinken, en dat wil je blijkbaar, is daar alle ruimte voor en kun je dat prima via zelfstudie voor elkaar krijgen (dat neem ik althans aan als je zo gedreven bent zoals je zelf beweert). Of wil je per se erkenning?Want het is nog steeds een stuk interessanter erkenning te krijgen door je prestaties in je carriere of door middel van eigen onderzoek, niet die paar onderzoekjes opgelegd door de universiteit en niet door middel van die paar achten of negens op je cijferlijst. En dat soort erkenning, waar het werkelijk om gaat, kun je overal voor elkaar krijgen mits je dat niveau daadwerkelijk hebt.
Dus als je van plan was een letterenstudie in Utrecht te gaan volgen, vooral doen. Bescheidenheid siert de mens ook, dus wellicht doet het je goed op een door de TS zo slecht aangeschreven universiteit je studie te volgen en daar dus makkelijker uit te blinken dan iets 'hogers' te zoeken waar je gewoon tot de gemiddelden gaat behoren.
En veel plezier, met die prestatiedrang zal dat plezier waarschijnlijk een secundaire behoefte zijn, maar toch.
Ik schrijf nooit bullshit. Jouw woorden waren 'mensen komen weg met een 5,5 na niets doen, dus dan vraag ik me af wat ik hier doe' en dat vind ik raar. Want ondanks het feit dat het mogelijk is een half jaar werkelijk niks te doen, en dan wegkomen met een 5,5, betekent niet dat jij dat ook moet doen. Dus je hoeft je niet af te vragen wat je daar doet, dat bedoel ik. Jij kunt namelijk gewoon wel iets gaan doen en 'n 8 halen, dan heb je toch een verschil?quote:Op vrijdag 20 maart 2009 16:58 schreef Horloge het volgende:
[..]
Damn, waar haal jij die bullshit vandaan?
Ik weet niet of jij mijn post met die van Scaurus verwart, of dat je er zelf iets bij hebt verzonnen, maar ik heb helemaal niets gepost over mijn prestatiedrang, erkenning, uitblinken, of mijn mening over andere studenten. En ik ben al helemaal niet van plan om een opleiding in Utrecht te gaan doen.
Ik heb inderdaad iets geschreven over andere studenten en een 5,5, MAAR dat was alleen ter illustratie van het feit dat mijn opleiding te makkelijk is. Ik zal het hier herhalen: "ik zie hoe mensen een half jaar lopen te niksen en toch nog wegkomen met een 5,5". Heb ik ergens gezegd dat mensen van mij niet blij mogen zijn met een 5,5? Neen. Dat moet iedereen voor zichzelf weten.
Het gaat mij erom dat het überhaupt mogelijk is om een half jaar werkelijk niks te doen, en tóch een voldoende te halen.
Als je mijn post nogmaals leest, zie je dat het werkelijk nergens op slaat wat je hier allemaal schrijft. Dus als je iets citeert, lees het dan svp goed en reageer op wat er daadwerkelijk staat.
Oké, dat was wat overtrokken. Mijn excuses.quote:
Natuurlijk ga ik voor die 8, maar het is zo dat je niet echt veel hoeft te doen om zo'n cijfer te halen. "Vroeger", op de middelbare school, moest ik harder werken om zo'n cijfer te halen dan nu. Als ik een 8 krijg (of een willekeurig ander cijfer), dan wil ik dat dat cijfer een afspiegeling is van wat ik ervoor gedaan heb, van mijn kennis en inzicht in het betreffende vak. Nu is dat totaal niet het geval.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:35 schreef Taurus het volgende:
Jouw woorden waren 'mensen komen weg met een 5,5 na niets doen, dus dan vraag ik me af wat ik hier doe' en dat vind ik raar. Want ondanks het feit dat het mogelijk is een half jaar werkelijk niks te doen, en dan wegkomen met een 5,5, betekent niet dat jij dat ook moet doen. Dus je hoeft je niet af te vragen wat je daar doet, dat bedoel ik. Jij kunt namelijk gewoon wel iets gaan doen en 'n 8 halen, dan heb je toch een verschil?
Ambitie heeft iedereen die een opleiding doet denk ik. Ik zou ook nu fulltime als postbode of cassière kunnen gaan werken, alleen getuigt dat niet echt van ambitie, ik denk dat je het daar wel mee eens bent. Maar het is absoluut niet zo dat mij verheven voel boven andere mensen en dat ik dat zo nadrukkelijk mogelijk erkenning wil hebben.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 10:35 schreef Taurus het volgende:
En uit je opleiding te makkelijk vinden valt makkelijk te halen dat je bezit over prestatiedrang of in ieder geval ambitie of iets dergelijks, dus zo'n rare aanname was dat niet.
Reclamecampagnes. Of dacht je dat bedrijven als Coca-Cola zomaar wat doen qua reclame?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 13:17 schreef Sam_Spade het volgende:
Wetenschappelijk gefundeerde reclame. Dat zou een verademing zijn.
Alleen natuurwetenschappen zijn echte studies. De rest is postzegelverzamelen (ik hoor ook daarbij).quote:Op donderdag 19 maart 2009 23:32 schreef Devion het volgende:
En dit is beter dan gaan voor de 5,5, how?quote:Natuurlijk ga ik voor die 8,
Churchill zei ooit: perfectionism is spelled as P A R A L Y S I Squote:Op maandag 23 maart 2009 02:21 schreef Armoed het volgende:
[..]
En dit is beter dan gaan voor de 5,5, how?
Je gaat voor de 10, no exception.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |