Die is best okay, al had ik gehoopt dat ie wat van de Aoud stijl zou afwijken, wat helaas niet helemaal het geval was. Wat dat betreft ben ik wel enthousiast over Vanille Absolu van Montale.quote:Op vrijdag 12 december 2008 18:02 schreef OMG het volgende:
Uiteindelijk is het Musk to Musk van Les Parfums Montale geworden. Hopen dat m'n vriendin hem ook lekker vind geuren.. Het meisje dat me hielp was zo vriendelijk om een sample te maken van de zojuist gekochte en ingepakte geur zodat, mocht de vriendin hem niet lekker vinden, hij nog geruild kan worden.
Overigens meldde ze me dat die Musc Ravageur ook goed door mannen kan worden gedragen en ik kreeg daar nog een sample van mee..
Haha it's all good! Ik heb nog geprobeerd aan het groepje dames uit te leggen waar ik je van kende, maar 't kwam geloof ik ook niet helemaal overquote:Op zondag 14 december 2008 17:06 schreef W1ZZ het volgende:
Hah inderdaad een geheel toevallige ontmoetingIk hoop trouwens dat mijn manier van je aan m'n date voorstellen niet verkeerd is gevallen, zij noemt jullie (en BN'ers) altijd m'n geurnerdvriendjes
Dat had ik ook met Patchouli 24, wel leuk vreemd, maar ik weet niet of ik de hele dag naar een autogarage wil ruiken.quote:Op zondag 14 december 2008 17:07 schreef veuve_amiot het volgende:
Woohoo! Post. I smell gooooood.
Die Bulgari Black is vreemd, maar intrigerend. Kan er nog niet helemaal uitkomen of ik het lekker-vreemd of alleen maar vreemd-vreemd vind, maar ik vermaak me er wel mee voorlopig, zoveel is zeker.
Funny you should mention that, ik heb gisteravond toevallig voor 't eerst sinds tijden weer ns P24 gedragen en dat is echt exact Bulgari Black...quote:Op zondag 14 december 2008 17:21 schreef le_knightclub_soda het volgende:
[..]
Dat had ik ook met Patchouli 24, wel leuk vreemd, maar ik weet niet of ik de hele dag naar een autogarage wil ruiken.
Heb Beyond Love nu een dagje op en ben er zeer van onder de indruk! In het verleden werkten tuberose geurtjes nooit zo goed bij mij. Veel te aanwezige noot wmb, kreeg er zelfs wel eens koppijn van. Hier werkt 't echter perfect. Goede longevity en sillage, maar toch subtiel! Wel jammer van 't behoorlijke prijskaartje.quote:Op zondag 14 december 2008 16:44 schreef le_knightclub_soda het volgende:
[..]
Gister bij Skins in Groningen Beyond Love (heerlijke floral!) en A Taste of Heaven van By Kilian meegekregen en van L'Artisan Fleur de Liane en Aedes de Venustas in de post binnengekregen![]()
Nerdquote:
Jij een fail datequote:Op woensdag 17 december 2008 22:53 schreef Leonoor het volgende:
[..]
nu heb ik 't ook niet aan mijn fail-date gespendeerd[/sub]
Dat was een beetje de reden van mijn fail-datequote:Op woensdag 17 december 2008 22:57 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Jij een fail dateUh-hu, da's net als Scarlett Johansson vrijgezel zijn enzo.
_!
Wat was er loos? Was 'ie van de mannenliefde?
En hoe zit het met die wolk die je eerder achterna ging? Toen had je hem en verveelde je je weer?![]()
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Confidence through competence
quote:Op woensdag 17 december 2008 23:16 schreef Stereotomy het volgende:
Lieve Leonoor, je wéét toch de reden waarom die gast aftaaide met hoofdpijn??Mja, ik wist dat je dat ging zeggen lieve Steer, het was een schot voor open doel natuurlijk, maar dat kan het niet geweest zijn. Een beetje meer compassie zou welkom zijn, wij fail-daters onder elkaarSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nulla verba sed acta
Dat is vaak de tweedeling van geuren he, ze zijn in meer of mindere mate zoet of in meer of mindere mate kruidig. Simpel gezegd.quote:Op woensdag 17 december 2008 23:28 schreef krakkemieke het volgende:
Mag ik hier een moeilijke vraag plaatsen? Ik ben een vrouw en vind veel parfums vies. Ik houd het meest van natuurlijke olie, maar die ruik je niet lang.
De meeste franse parfums vind ik wel lekker, maar niet voor mezelf. want ze ruiken of naar bloemen of te kruidig voor overdag.
Kortom: ik zoek een stoer parfum.
Het liefst iets met WD-40 en hooi. En heet metaal. Obsession vind ik lekker, maar iets voor 's avonds.
quote:Op donderdag 18 december 2008 00:02 schreef Mr.G het volgende:
- Chanel No' 19, Heerlijk damesparfum echt een aanrader kan wat mij betreft altijd, maar het gaat er om wat jij vindt natuurlijk dus probeer het eens.
Dingen die voorbijgekomen waren: Dior Addict (fout), CK Euphoria (goed, dat zoete is ook niet te missenquote:Ik wed dat ik 10 willekeurige damesgeuren kan herkennen
Naam uitdager: Heidi Tijhof
Leeftijd: 25
Beroep: Medewerkster Drogisterij/Parfumerie
Heidi is 25 jaar en werkt in een drogisterij. Daar hebben ze ook een afdeling parfumerie, waardoor ze veel geuren kent. Eerder deed Jacqueline een poging in Ik Wed Dat ik het Kan om 10 damesgeuren te raden. Toen Heidi haar op tv zag, dacht ze wel dat ze het beter kon. Maar is dat ook zo?
Ok, het is maandag, desalniettemin ben ik blij verrast dat de geur uit de envelop werkelijk niets van doen heeft met de geur die ik thans nog immer ruik. Hij is eigenlijk best wel fijn! Het doet me denken aan mijn oma, en haar rozige handzeepjes en ik word er helemaal warm en fuzzy vanquote:Op woensdag 17 december 2008 22:53 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Nerd![]()
Ik heb je post binnen!![]()
Maar ik heb net Thais/Japans/Whatever gegeten en alles stinkt ruikt naar knoflook dus ik durf het nog niet open te maken
![]()
En het is maar goed dat ik je post maandag nog niet had, nu heb ik 't ook niet aan mijn fail-date gespendeerd![]()
Vrijdag update ik
Da's waarschijnlijk ook de fles die ik op eBay een aantal maal zag staan (inmiddels niet meer) voor om en nabij $250. Omgerekend is dat ook ongeveer ¤180, geloof ik.quote:Op maandag 22 december 2008 21:09 schreef W1ZZ het volgende:
Vandaag ontdekt dat Chanel No. 22 nog wel in de PC te koop is, maar dan alleen in een 200ml EDT fles à ¤180,-
Nog niet, ze komt pas de 25e aan. Ik zal nog wel eens posten wat ze er van vond.quote:Op maandag 22 december 2008 21:32 schreef W1ZZ het volgende:
Ach, met Musk to Musk heb je mijns inziens een prachtige geur gekocht! Heb je 'm al gegeven en hoe vond ze 'm???
Klinkt goed! Ergens winkels in NL waar ie te proberen is?quote:Op dinsdag 23 december 2008 17:46 schreef W1ZZ het volgende:
En ook zojuist 100ml Mouchoir de Monsieur van Guerlain via eBay aangeschaft. Een mooie oude geur uit 1904 met een straffe dosis civet, roos, iris, jasmijn en vanille.
[ afbeelding ]
Ahh, dat lijkt me nou een fijn plan. Of Florence, kunnen we lekker de deur platlopen bij Lorenzo Villoresi en Santa Maria Novella!quote:Op woensdag 24 december 2008 00:05 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Daar is vast ook wel het een en ander te bezoeken en anders treffen we elkaar wel bij 10 Corso Como in Milaan.
balm zegt al genoeg he, smeerseltje.quote:Op woensdag 24 december 2008 13:22 schreef trifko het volgende:
weten jullie misschien of de aftershave balm van acqua die gio (armani) of dat een vloeistof/liquid is of is het een smeer/creme dingetje?
L'artisan Fleur de Liane of in een goedkoper segment Hermès Un Jardin après la Mousson hebben allebei een geur van meloen er in gecombineerd met wat andere groene tinten.quote:Op woensdag 24 december 2008 15:51 schreef wolvendagen het volgende:
Zou er een geurtje bestaan wat de aroma van bosvruchten of meloen/komkommer/aardbei heeft?
Sure, ik heb al 3 keer meegedaan en nog steeds niks gewonnenquote:Op woensdag 24 december 2008 17:51 schreef Stereotomy het volgende:
Willen LKS en jij samen doen met mijn extra sample Une Rose Chypree?
Ik werd er ook niet echt warm of koud van eerlijkgezegd. Ik denk dat het wel een geschikt parfum kan zijn voor iets oudere dames. Zowel m'n moeder als m'n bedrijfsleidster heb ik 'm laten proberen en die waren allebei erg enthousiast.quote:Op donderdag 25 december 2008 00:16 schreef W1ZZ het volgende:
Err LKS, vind je die Dans tes bras wat? Ik heb m nu ook op m'n arm en vind het een grandioze misser
Terre D'hermes?quote:Op zaterdag 27 december 2008 00:36 schreef Bartaz het volgende:
Bedankt voor je antwoord! Ik heb ze al donker en stabiel qua temperatuur staan, dus dan komt het wel goed denk ik. Ik zag me over een jaar al mijn halve collectie weggooien...
Leuke hobby inderdaad, maar als ik had geweten dat ik hier zoveel geld in zou stoppen had ik nooit mijn eerste duurdere geur gekocht en was ik gewoon Adidas TeamForce blijven gebruiken
Misschien kunnen jullie me verder ook nog helpen: ik zoek iets in de trent van JPG le Male (jaja, ik ben de zoveelste die 'm heeft, maar hij ruikt gewoon erg lekker) of YSL Body Kouros, een echte wintergeur dus. Wellicht om verder nog rekening mee te houden: ik ben 20, dus geen geuren die ik daarna aan mijn opa moet doneren
(ik ben al een keer de mist in gegaan met Gucci Envy, wederom een blind buy... dat doe ik ook niet meer...)
Intimately Beckham vind ik meer bij een oudere doelgroep horen. Burberry London heeft mijn vader, dus die heb ik vanmorgen eens gebruikt en die is best lekker, al heb ik het eerste half uur het idee gehad dat ik in de wierook zat. Volgens BN moet dat bergamot, lavendel, kaneel of peper zijn, aangezien die in de top notes zitten, maar dat is toch duidelijk niet wat ik ruik...quote:Op zaterdag 27 december 2008 01:32 schreef Stereotomy het volgende:
Burberry London al geprobeerd? Of Intimately Beckham heet dat ding geloof ik? Dat zijn makkelijk draagbare wintergeuren.
Ga ik van de week maar eens proberen dan, bedankt voor je suggestie!quote:
ben het vandaag vergetenquote:Op zondag 28 december 2008 19:00 schreef samantje89 het volgende:
oew die van Ed Hardy is best lekker
Oh en, kan IEMAND die Grant een cursusje Computer 101 geven?quote:Message
Hello, we're doing emergency upgrading, back in an hour..
Emergency Forums are open if you're desperate!
etc hier: http://nowsmellthis.blogh(...)007/8/5/3139842.htmlquote:I conceived The Black Masterpiece with a quasi-Faustian ambience in mind. I wanted to cast a spell, like those that darkened Rimbaud's spirit or conjured the witches in Macbeth. But it also recalls contemporary R&B lyrics like those of 50 Cent, Snoop Dogg or Pharell Williams, all about temptation in the face of urban violence, like Baudelaire before them, as expressed in his prose poetry.
Oeh gelukkig goed aangekomen, wist niet of 't ging lukken met een decemberzegelquote:Op woensdag 31 december 2008 00:57 schreef Stereotomy het volgende:
LKS bedankt voor Italian Chypress![]()
binnenkort maar eens uitproberen.
Waar gáát dit verdomme over.quote:Malle is so pleased and personally touched with the result that he decided to have a well-known radiologist take a MRI of Maurice Roucel's brain in an attempt to try to understand the inner workings of Roucel, the magician. So what you see in the second picture is indeed quite extraordinary, an imaging of a perfumer's brain or Maurice Roucel seen from the inside.
http://www.mimifroufrou.c(...)fums_frederic_m.html
Tsk, boeren.quote:Op donderdag 1 januari 2009 15:52 schreef le_knightclub_soda het volgende:Ik benijd mensen die aan 1 geurtje voor alle situaties genoeg hebben
quote:
Nou nou...quote:Op vrijdag 2 januari 2009 18:42 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
http://www.tokyobykenzo.jp/design/design03.html
Altijd fijn om ontopic deze foto te kunnen posten.Hotdamn.
Ja lekker zeg, ik heb een Neutral doucholie sample naar je gestuurd én Une Rose Chypree! Als die weg is, hebben jullie dus echt een pechprobleempje.quote:Op zondag 4 januari 2009 23:35 schreef W1ZZ het volgende:
Hee Stereo, jij had toch wat naar LKS en mij gestuurd? Ik ben nu na twee weken elders wipwappen net thuis en heb niets ontvangen... Sterker, ik heb überhaupt geen postVolgens mij is de postbode op vakantie ofzo..
Maar, maar... ga je dat niet delen? Nou ben ik nieuwsgierig.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 00:25 schreef Stereotomy het volgende:
LKS, heb achterop de enveloppe in twee woorden opgeschrveen wat Luca Turin volgens mij Bulgari Black hád moeten noemen in The Guide
En Stereo, bedankt voor de Bulgari Black!quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:38 schreef Stereotomy het volgende:
W1ZZ, bedankt voor de Guerlain!
Haha, ik heb gistermiddag al een klein beetje geprobeerd en ik vond het een vrij mild geurtje. Waar Patchouli 24 van Le Labo echt kil en industrieel ruikt vind ik hier die vanille veel meer een rol spelen. Moest daarna draaien in A'dam en ben 'm helemaal vergeten de rest van de avond, zal 'm zo na 't douchen nog eens proberen, maar de eerste indruk was positiefquote:
quote:Op donderdag 8 januari 2009 18:05 schreef Stereotomy het volgende:
Nou, P24 is op zich wél minder commercieel en heftiger dan Bulgari Black. BB is echter veel eleganter.
Katie Puckrik![]()
Zet toch maar even aan, kun je lachen. Ze vertelt het wel heel sensueel.quote:Op donderdag 8 januari 2009 18:28 schreef Stereotomy het volgende:
Hè wat? Ik had het geluid uit staan.
Musk To Musk viel erg in de smaak. Goede keuze dus. Nu ze weer op weg terug is zal ik dit topic weer eens gaan volgen.quote:Op dinsdag 23 december 2008 06:40 schreef OMG het volgende:
[..]
Nog niet, ze komt pas de 25e aan. Ik zal nog wel eens posten wat ze er van vond.
Jij closeted Tom Ford fan.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:14 schreef Stereotomy het volgende:
Klacht:
Net 25 USD geboden op 20 ml Tom Ford Japon Noir op BN. Wil die gast er 75 USD voor hebben.
Fail.
Top! Ik heb al mijn geurtjes altijd in de originele verpakkingen bewaard (buiten de badkamer), dus daar kan niks mis mee zijn. Ik was al bang dat ik mijn geliefde Kenzo binnenkort door de wc kon gaan spoelen.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 00:30 schreef Stereotomy het volgende:
Gruwelijk fabeltje is dat. Niets van waar.
Geurtjes kunnen slecht worden door twee dingen:
1) licht, met name direct zonlicht (90% invloed)
2) regelmatige en hevige temperatuurswisselingen, zoals in de badkamer.
Verder echt helemaal niets. Je geurtjes zullen ouder worden dan jij.Zolang je je geurtjes gewoon in je kamer, niet in direct zonlicht op de vensterbank bewaart is er niets aan de hand.
Ik dacht dat ze beperkt houdbaar waren... (geopend)quote:Op dinsdag 13 januari 2009 19:37 schreef Stereotomy het volgende:
Die dingen zijn op stabiele kamertemperatuur en uit direct zonlicht zeker wel langer houdbaar dan dat je leeft. Maar daar hoeven we hier niet over te discussieren, dat kan hier:
Geurtjes Discussie, Review & Ruiltopic - Deel 11
Let's go ontopic again, ook ik.
gelukkigquote:Op dinsdag 13 januari 2009 19:43 schreef Stereotomy het volgende:
Hoi![]()
Nee, absoluut niet beperkt houdbaar, mits je op 2 dingen let. Zie hier:
Geurtjes Discussie, Review & Ruiltopic - Deel 11
De schoorsteen boven de kachel is niet zo'n slimme plaats. Net zoals dat de badkamer niet zo'n slimme plaats is door het temperatuursverschil. Op deze plekken is het niet raar dat je geur anders gaat ruiken na een paar jaar.
Gewoon kamertemperatuur, buiten direct zonlicht bewaren. Dan is er niets aan het handje.
Die wil ik ook allebei bestellen, dus misschien kunnen we een iets grotere sample nemen en die decanten?quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:29 schreef Stereotomy het volgende:
Mja, ik heb al zoveel te besteden.Wil wel een sample van Tobacco Vanille en Japon Noir, mits we met z'n 4en kunnen bestellen. Misschien Veuve_Amiot ook even vragen.
Puik plan.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:40 schreef le_knightclub_soda het volgende:
[..]
Die wil ik ook allebei bestellen, dus misschien kunnen we een iets grotere sample nemen en die decanten?
Het klinkt haast illegaal......quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:28 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Puik plan.
Ik heb 50 atomizers en 50 piefjes van Sally gekregen (plus een hoop spul waar ik niet om gevraagd had) dus ik kan de boel wel goed decanten. Heb nu ook van die ieneminie trechters voor de piefjes.
maak eens een foto van dit geheel danquote:Op woensdag 14 januari 2009 23:28 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Puik plan.
Ik heb 50 atomizers en 50 piefjes van Sally gekregen (plus een hoop spul waar ik niet om gevraagd had) dus ik kan de boel wel goed decanten. Heb nu ook van die ieneminie trechters voor de piefjes.
quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:46 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Het klinkt haast illegaal......
Bij nader inzien doe ik niet mee, heb wel genoeg uitgegeven voorlopig. Toch bedankt dat jullie aan me dachten!quote:Op donderdag 15 januari 2009 10:39 schreef veuve_amiot het volgende:
Count me in bij de TPC-bestelling, trouwens. Moet nog even van m'n wishlist selecteren wat ik precies wil, daar kom ik nog op terug.
Een kwestie van veel verschillende geuren proberen. Sommige noten als Citroen of Vanille zul je zo nog wel herkennen, andere komen hier minder snel voor in het dagelijks leven en leer je kennen door het proberen van parfums of bijvoorbeeld door geurolie van een bepaalde noot te proberen.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 16:38 schreef Bartaz het volgende:
Omdat ik vandaag toch de hele dag thuiszit maar even een sample van Cartier Declaration geprobeerd die ik toch nog thuis had liggen.
"The elegance of a natural, fresh and distinctive blend" zeggen ze ervan. In eerste instantie klopt dat ook, totdat na enkele minuten een zeer onaangename geur naar boven komt. Het ruikt alsof je na jaren die oude kast op zolder bij oma van 93 nog eens open trekt. Een muffe erg houterige geur... Echt geen aanrader dus...
Trouwens, hoe krijgen jullie het voor elkaar om de verschillende noten zo precies te benoemen? Is dat gewoon een kwestie van veel verschillende geuren proberen, of heb je dat gewoon?
quote:Op zaterdag 17 januari 2009 21:36 schreef W1ZZ het volgende:
Stereo en
sitting in a tree, K I S S I N G
![]()
Heb trouwens nog geen pms ontvangen lui, gaarne bestelling plus adres vóór morgenavond!
Goed verhaalquote:Op zaterdag 17 januari 2009 21:23 schreef Stereotomy het volgende:
Ik ken Ava Luxe alleen van jouw sig, v_a.
Even een anecdote: ik weet nu hoe Chanel's Coco Mademoiselle EdP ruikt.
Ik stond met een
te praten in de kroeg toen ik haar complimenteerde met haar geurtje. Ze zei dat het een heeeeeeel duur geurtje was (en ik bij mezelf: '
nu niet over je decants en eBay beginnen! '), maar dat ie vast wel in de top 10 van Douglas geuren stond.
Dus met pokerface: "Ja, het is Coco Mademoiselle, of niet? Die staat je echt goed!" Bleek dat 'em ook nog te zijn.
Rest van de avond ging ook vrij aardig.
quote:
Ik heb deze week echt een complimentenweek. Werk bij een museumcafé als bijbaantje, en van twee collega's plus echt drie gasten ofzo complimenten gescoord. Eén collega heeft er een sport van gemaakt om te determineren waar ik naar ruik. Tam Dao: "Je ruikt naar wierrook!" Jour de Fête: "Amaretto!" Philosykos: "Wie heeft die kokosmeur opgespoten?" Hee, je kan niet alles hebben.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 21:46 schreef Horloge het volgende:
Overigens, om maar eens zo'n BN-vraag te stellen: welke parfums krijgen jullie complimenten op? Alleen op reguliere geuren of worden niche parfums ook gewaardeerd?
Nice, niche geurtjes dus ook. Ik vraag me nog steeds af of mensen überhaupt mijn parfums ruiken, krijg echt zelden commentaar/complimenten erop. Of misschien durven ze er niks van te zeggen.quote:Op zondag 18 januari 2009 12:16 schreef veuve_amiot het volgende:
[..]
Ik heb deze week echt een complimentenweek. Werk bij een museumcafé als bijbaantje, en van twee collega's plus echt drie gasten ofzo complimenten gescoord. Eén collega heeft er een sport van gemaakt om te determineren waar ik naar ruik. Tam Dao: "Je ruikt naar wierrook!" Jour de Fête: "Amaretto!" Philosykos: "Wie heeft die kokosmeur opgespoten?" Hee, je kan niet alles hebben.
Hij was wel geshockeerd toen ik 'm vertelde dat Tam Dao eigenlijk een mannengeurtje was.
Ik krijg altijd van dezelfde mensen complimenten, wel op verschillende geurtjes... Ook kritiek trouwensquote:Op zondag 18 januari 2009 13:15 schreef Horloge het volgende:
[..]
Nice, niche geurtjes dus ook. Ik vraag me nog steeds af of mensen überhaupt mijn parfums ruiken, krijg echt zelden commentaar/complimenten erop. Of misschien durven ze er niks van te zeggen.
W1ZZ, ik heb het geld zojuist overgemaakt.
Haha, same here!quote:Op zondag 18 januari 2009 12:17 schreef Stereotomy het volgende:
En grappig dat vijgen en kokos zo dicht bij elkaar liggen qua geur, terwijl ze van smaak erg veel verschillenVan Marc Jacobs for Men dacht ik ook altijd eerst dat het kokos was.
quote:Op dinsdag 20 januari 2009 18:03 schreef W1ZZ het volgende:
De dames van TPC shippen weer lekker in delenHeb net 't mailtje binnengekregen dat ze de Micallef Aoud en de Indole de Lubin (toevallig precies de bestelling van Horloge) verscheept hebben...
quote:Other recent arrivals include Bois 1920 (pronounced ‘boyce’ rather ‘bwah’, I discovered),
Dat vond ik ook een aparte uitspraak idd, helemaal aangezien ze met een Franse verkoper had staan pratenquote:Op woensdag 21 januari 2009 09:54 schreef W1ZZ het volgende:
Ik heb er wel eens van gehoord en ik wil er nog wel een keer heen. Heb alleen een keer in interview met die vent gelezen en daar spatte de arrogantie helaas vanaf... Dan hoeft het van mij al niet echt meer.
P.S.:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |