Hoe weinig eigenwaarde kan je als 22-jarige hebben als je je onderwerpt aan de ontgroeningen van studentenverenigingen als Minerva en Augustinus? Daar ga je bij als je als 18-jarige net in de grote stad komt wonen en geen vrienden hebt.quote:Op zaterdag 22 november 2008 23:04 schreef Florian_ het volgende:
Oh, en sorry voor de topickaap: Iemand die mij kan vertellen wat leuker is? Minerva of Augustinus? (Leiden).
Ahmen.quote:Op zondag 23 november 2008 00:17 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hoe weinig eigenwaarde kan je als 22-jarige hebben als je je onderwerpt aan de ontgroeningen van studentenverenigingen als Minerva en Augustinus? Daar ga je bij als je als 18-jarige net in de grote stad komt wonen en geen vrienden hebt.
Studentenverenigingen zijn puur voor sociale contacten. Ervaring in bestuur en andere relevante zaken kan je beter opdoen in politieke jongerenverenigingen, debatclubs en studieverenigingen. Daar wordt je niet eerst een jaar lastiggevallen door ouderejaars die hun eigen ontgroeningstrauma op jou afreageren.
quote:Op zondag 23 november 2008 15:31 schreef motorbloempje het volgende:
wat nou 'moet'
niemand MOET iets, je kunt alleen iemand aanraden om dat te doen.
quote:Op zondag 23 november 2008 15:11 schreef motorbloempje het volgende:
Je bent denk ik nooit te oud voor zoiets, máár je moet er wel het type voor zijn.
Je moet geld hebben, tijd hebben en deze vrij willen maken.
Zelf moet ik er niet aan denken en heb in Leiden meegemaakt hoe verenigingen als Minerva en Augustinus zijn, en ik kan je vertellen: leuk vond ik ze niet... gebral, gelul en stoerdoenerij met de centen van paps![]()
Maar als jij ook een 'bal' bent, jouw ouders ook rijk zijn en je paps óók directeur is van de Shell (ik weet niet hoeveel er daar van rondlopen joh, op mn middelbare school was ook iedereens paps daar de baas) dan ja, dan moet je het vooral doen én zul je misschien alleen tijdens de ontgroening 'last' hebben van het feit dat je ouder bent omdat je dan bevelen hebt op te volgen van 'ukkies' van 19 die 18 waren toen ze gingen studeren.
Je moet sterk in je schoenen staan, van vernedering en grootspraak houden en je eigenwaarde aan de kant kunnen schuiven..., dan is leeftijd geen issue meer
Succes met kiezen
quote:Op zondag 23 november 2008 17:12 schreef motorbloempje het volgende:
nou ja, dat is te hopen..
in mijn ogen zijn leden van Minerva en andere corporale verenigingen allemaal ballen met een te kleine pik die zich bij mekaar voegen om zo samen één grote te hebben
past ook prima bij:quote:
overigensquote:Op zondag 23 november 2008 17:18 schreef Originele_Naam het volgende:
Veel geblaat van mensen die waarschijnlijk nooit een vereniging van binnen hebben gezien en die nog bij hun ouders thuis wonen. Ga bij verschillende verenigingen kijken tijdens je introductieweek en vorm zelf een beeld.
Okay dan.quote:Op zondag 23 november 2008 15:15 schreef Samen.Werken.Samen.Leven het volgende:
- met zulke reacties gaat de discussie niet de goede kant op -
als je anderen geen advies mag geven over internet kun je Fok! net zo goed opdoeken natuurlijkquote:Op zondag 23 november 2008 17:43 schreef Originele_Naam het volgende:
Kijk jij hebt je ding uiteindelijk gevonden. Maar om anderen via internet te adviseren welke verenigingen leuk zijn of niet, terwijl jij die persoon irl niet kent, gaat mij een beetje te ver. Dus de discussie welke verenging het leukst/beste is via een internetforum voeren is een zinloze discussie.
daar zit een kern van waarheid in, alleen ik vind dat je niet zomaar uit het niets adviezen kan geven. tis veel makkelijker om een advies te geven als de vraagsteller zelf aangeeft wat zijn interesse's zijn ipv gewoon te vragen wat leuker is.quote:Op zondag 23 november 2008 17:46 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
als je anderen geen advies mag geven over internet kun je Fok! net zo goed opdoeken natuurlijk
een ieder vertelt zijn ervaringen, zowel de negatieve als de positieve én zal zeggen dat de hunne leuker is en een andere minder leuk/stom
dat klopt. het moet je wel liggen. of terwijl, de personen moeten je liggen ...quote:Op zondag 23 november 2008 17:51 schreef Originele_Naam het volgende:
[..]
daar zit een kern van waarheid in, alleen ik vind dat je niet zomaar uit het niets adviezen kan geven. tis veel makkelijker om een advies te geven als de vraagsteller zelf aangeeft wat zijn interesse's zijn ipv gewoon te vragen wat leuker is.
>21j is naar mijn idee te oud om te beginnen, maar het kan wel.quote:Op zondag 23 november 2008 15:11 schreef motorbloempje het volgende:
Je bent denk ik nooit te oud voor zoiets, máár je moet er wel het type voor zijn.
Ligt er aan hoe actief jij wil zijn. Ik heb de handen vol aan mijn sportvereniging, zou er niet aan moeten denken ook nog bij een studie- en studentenvereniging actief te zijn. Maargoed, als jij overal zo om de twee weken eens een keer langs wil komen, dan kan het wel.quote:Op maandag 24 november 2008 09:26 schreef Florian_ het volgende:
Oh, en zijn een sportvereniging, studievereniging en studentenvereniging met elkaar te combineren?
Twee topics over precies hetzelfde onderwerp, juist.quote:Op maandag 24 november 2008 09:40 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Oh, en open je eigen topic, pauper.
Hij wil toch naar LANX?quote:Op maandag 24 november 2008 09:45 schreef motorbloempje het volgende:
Nou ja, ligt eraan Florian_
Als TS van dít topic geen lid wil worden van een corporale vereniging en jij wel, dan zijn het twee héél andere topics
maar gelukkig hebben we van TS nog steeds niet écht antwoord
En ik wil precies hetzelfde wetenquote:Dus mijn vraag is of er mensen zijn die bij een studentenvereniging zitten, en weten of je dan te oud bent? Wat is uberhaupt de gemiddelde leeftijd van de mensen die lid worden bij een vereniging? Ik ben daar wel benieuwd naar maar het lijkt me sowieso supermooi.... Graag reacties!
Jij wil info hebben over Leidse verenigingen. TS over Amsterdamse. Niet hetzelfde dus.quote:Op maandag 24 november 2008 09:47 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Hij wil toch naar LANX?
en dit zijn z'n vragen:
[..]
En ik wil precies hetzelfde weten
21 vind ik de grens. Als je het wil doen, doe het dan dat jaar nog. Als je nog ouder bent is het een stuk minder leuk aangezien de meesten voor het eerst komen kijken en jij al een aantal jaar hebt gestudeerd en de meeste dingen al hebt gezien. Maargoed aangezien jij daarvoor niet hebt gestudeerd en het voor jou ook redelijk nieuw is, zou het nog best kunnen en is 21 een prima leeftijd.quote:Op zondag 23 november 2008 23:55 schreef Adam4life het volgende:
Onderbouw dat dan is...
Dit jaar is lid worden onmogelijk hè.quote:Op maandag 24 november 2008 13:31 schreef ssebass het volgende:
[..]
21 vind ik de grens. Als je het wil doen, doe het dan dat jaar nog. Als je nog ouder bent is het een stuk minder leuk aangezien de meesten voor het eerst komen kijken en jij al een aantal jaar hebt gestudeerd en de meeste dingen al hebt gezien. Maargoed aangezien jij daarvoor niet hebt gestudeerd en het voor jou ook redelijk nieuw is, zou het nog best kunnen en is 21 een prima leeftijd.
Tegenwoordig met al die bindende studie adviezen begint met toch al iets later.
Er staat dat jaar en dat refereert naar het jaar waarin hij 21 wordt/is. Volgend jaar dus. Leer lezen voordat je iets post.quote:Op maandag 24 november 2008 13:35 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Dit jaar is lid worden onmogelijk hè.
Dan ga je toch bij een studenten roei vereniging. Nereus / skoll / okeanos te a'dam, Leiden heeft Njord en Asopos. De een wat corporaler dan de ander (nereus en njord hebben wat meer tradities dan skoll en asopos). Kan je lekker sporten, ook lekker veel als je wilt (wedstrijdroeien) en lekker bieren.quote:Een avondje sporten in de week is dan denk ik heul niet moeilijk, maar als je fanatiek een sport wilt beoefenen moet je daar wel rekening mee houden dat écht je hele week wordt opgeslokt en je geen echte tijd voor jezelf hebt.
En dat terwijl TS juist zelf aangeeft moet te hebben.quote:Op zondag 23 november 2008 15:31 schreef motorbloempje het volgende:
wat nou 'moet'
niemand MOET iets, je kunt alleen iemand aanraden om dat te doen.
Volgens mij ben je te lang van de middelbare school af, en haal je VMBO en VWO door elkaar.quote:Op zaterdag 22 november 2008 22:59 schreef Adam4life het volgende:
Nadat ik de 2 jaren na mijn vwo-examen werkend heb doorgebracht, ben ik dit jaar weer met frisse moet begonnen met de studie economie aan de VU in Amsterdam.
ach, jij bent dan vast weer een standaard voorbeeld van iemand die het helemaal tof vindt en niet ziet dat de meeste vooroordelen gewoon wáár zijn.quote:Op maandag 24 november 2008 18:15 schreef Koert het volgende:
[..]
Dan ga je toch bij een studenten roei vereniging. Nereus / skoll / okeanos te a'dam, Leiden heeft Njord en Asopos. De een wat corporaler dan de ander (nereus en njord hebben wat meer tradities dan skoll en asopos). Kan je lekker sporten, ook lekker veel als je wilt (wedstrijdroeien) en lekker bieren.
Motorbloempje, wat ben jij een standaard voorbeeld van iemand die fel gekant is tegen corporale verenigingen. Nogal veel vooroordelen heb je...
Over de leeftijd, 21 / 22 kan prima, ken ook eerstejaars van 24/25.
+1 scherpquote:Op maandag 24 november 2008 18:18 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
En dat terwijl TS juist zelf aangeeft moet te hebben.
[..]
Volgens mij ben je te lang van de middelbare school af, en haal je VMBO en VWO door elkaar.
Gepoch met geld wordt binnen de corpora ook niet gewaardeerd, maar dat terzijde. Helaas ben ik niet het standaard voorbeeld van iemand die gebral tof vind, sterker nog, ik ben niet eens lid bij een studentenvereniging. Ik durf daarom ook wel te zeggen dat ik wat objectiever naar de vooroordelen kan kijken. Jij hebt duidelijk je eigen beeld van verenigingen gevormd, wat in mijn ogen het typische schop-tegen-corpora-aan beeld is en dat maar al te graag luid en duidelijk verkondigd.quote:Op maandag 24 november 2008 20:19 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ach, jij bent dan vast weer een standaard voorbeeld van iemand die het helemaal tof vindt en niet ziet dat de meeste vooroordelen gewoon wáár zijn.
wat niet wegneemt dat wat de een negatief is (ik houd écht niet van gebral en gepoch met geld) voor de ander normaal is en dat leuk vindt..
ieder zijn/haar ding, maar ik houd er niet van
Maar toch erg gaaf!quote:Op dinsdag 25 november 2008 00:26 schreef Koskesh het volgende:
Ik zit in Nijmegen en hier is het studentenvereniging gebeuren toch niet echt populair.
Dat 1e wil ik wel betwisten. Ik ben dan wel niet lid van een corps, maar wel van een andere vereniging. Dat heb ik gedaan omdat ik graag meer mensen wilde kennen, en niet alleen van mijn studie. Overigens betrof dat wel een vereniging zonder ontgroening, een wat alternatievere vereniging. Maar ik kan me zo voorstellen als je meer traditioneel bent ingesteld, en wat meer richting de 'ballenkant' zit qua persoonlijkheid (God, deze zin loopt voor geen meterquote:Op zondag 23 november 2008 00:17 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hoe weinig eigenwaarde kan je als 22-jarige hebben als je je onderwerpt aan de ontgroeningen van studentenverenigingen als Minerva en Augustinus? Daar ga je bij als je als 18-jarige net in de grote stad komt wonen en geen vrienden hebt.
Studentenverenigingen zijn puur voor sociale contacten. Ervaring in bestuur en andere relevante zaken kan je beter opdoen in politieke jongerenverenigingen, debatclubs en studieverenigingen. Daar wordt je niet eerst een jaar lastiggevallen door ouderejaars die hun eigen ontgroeningstrauma op jou afreageren.
Ja, je moet je overal aanpassen. Maar het gaat toch wel verder dan in andere omgevingen denk ik. Ik vind dat het wel een heel erg specifiek, narrow-minded cultuurtje is die complete assimilatie verwacht. Overdreven gezegd.quote:Op dinsdag 25 november 2008 10:50 schreef Ewelina het volgende:
Je aanpassen moet je sowieso overal, dus dat argument kun je wegstrepen.
Buiten dat, je hebt natuurlijk ook kliekjes binnen de vereniging. Van de stereotype bal tot de wat meer laidback-figuren en echte alternatievelingen, al zal je die niet aantreffen binnen een corps, vermoed ik.
Ik ben zelf lid in Leiden, grootste vereniging van Leiden (zoek maar opquote:Op maandag 24 november 2008 09:26 schreef Florian_ het volgende:
Zijn er ook mensen die momenteel zelf bij een vereniging in Leiden zitten?
Oh, en zijn een sportvereniging, studievereniging en studentenvereniging met elkaar te combineren?
Augustinus is leuker, dat zullen ook sommige corpsleden uit andere steden je vertellen is mijn ervaring. Minerva is erg traditioneel. 21 is overigens niet te oud, ik ben zelf lid geworden toen ik 20 was.quote:Op zaterdag 22 november 2008 23:04 schreef Florian_ het volgende:
Ik ga volgend jaar ook pas beginnen met de uni (dan al een HBO studie afgerond). Ik ben zelf 21, en zal dus ook één van de ouderen zijn. Maar bij verenigingen zijn er vast wel meer mensen van mijn leeftijd. Zelf doe ik HBO in Amsterdam, en het merendeel van mn studiegenootjes waren lid (ook lanx etc). Ze zijn allemaal rond de 23.
Oh, en sorry voor de topickaap: Iemand die mij kan vertellen wat leuker is? Minerva of Augustinus? (Leiden).
Juist, dat probeerde ik te zeggen.. Hou je daar van? Dan is het fantastisch.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:12 schreef ChRoNiC het volgende:
Het is allemaal 1 groot toneelstuk waar je gewoon lekker in mee moet gaan.
Augustinus dus?quote:
dat verschilt dus óók per stad en per studie.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:12 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Ojah, studieverenigingen. Daar zal ik maar niet al teveel van verwachten, gezelligheid van die paar borrels per jaar hoef je in elk geval niet te verwachten.
Augustinus ja.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:15 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Augustinus dus?
En zit je naast de studentenvereniging nog bij andere (sport/studie)verenigingen? Is dat te combineren?
En woon je in een studentenhuis of heb je op een andere manier een kamer gezocht?
Ook als je er niet in mee gaat kan je het prima naar je zin hebben. Het is maar een gedeelte dat dergelijk gedrag uit.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:14 schreef synthesix het volgende:
[..]
Juist, dat probeerde ik te zeggen.. Hou je daar van? Dan is het fantastisch.
Ik heb ervaring in zowel Leiden als Rotterdam met verschillende studieverenigingen en het was allemaal hetzelfde. Maar ik ken wel meer mensen zoals jij, die heel actief zijn in hun studievereniging en daar een mooie tijd hebben. Daar moet je dan wel flink in investeren.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:23 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
dat verschilt dus óók per stad en per studie.
Mijn studievereniging is rete-actiefheb er mn handen vol aan, nú al, wil nog even niet weten hoe druk ik het ga krijgen als ik volgend jaar bestuursjaar ga doen
maargoed, in Leiden, die van Kunstgeschiedenis, was écht werkelijk geen bal aan nee
Even rechtzetten voordat ik de hele reactie leesquote:
Je hebt PMquote:Op dinsdag 25 november 2008 11:35 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Even rechtzetten voordat ik de hele reactie lees. Ik bedoel het dus in de zin van 'mensen DIE zoals jij'. Niet overal wat achter zoeken!
Ja, ikkequote:Op dinsdag 25 november 2008 11:01 schreef Florian_ het volgende:
Zijn er ook mensen hier die momenteel zelf lid zijn van een corporale vereniging?
...Ik zie vooral reacties van mensen die het van een afstandje beoordelen.
Welke als ik mag vragen? Zelf ook tijdje actief geweest binnen de roeisport.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:46 schreef Koert het volgende:
[..]
Ja, ikkeIk ben niet lid van een studentenvereniging, maar van een studentenroeivereniging
En ja, deze is corporaal. Wat ik je aanraad is om de sfeer te gaan proeven bij verschillende verenigingen en kijk wat je het meeste trekt. Heb ik ook gedaan en de keuze is goed uitgevallen. Hiernaast ben ik ook nog lid van een studievereniging, want dan krijg ik korting op mijn boeken
Maar actief ben ik daar absoluut niet. Omdat ik zelf intensief sport ben ik niet lid van een sportvereniging, maar ik ken zat mensen die bij een studentenvereniging zitten en daarnaast nog een sport beoefenen.
Op het moment ben ik zelf ook nog actief lid.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:01 schreef Florian_ het volgende:
Zijn er ook mensen hier die momenteel zelf lid zijn van een corporale vereniging?
Gast, amen! Zo wilde ik het ook min of meer verwoorden.quote:Op dinsdag 25 november 2008 12:49 schreef Lucanus het volgende:
[..]
Op het moment ben ik zelf ook nog actief lid.
Ik heb het topic met enige verbazing doorgelezen. De meeste mensen hebben echt geen idee wat zo'n vereniging precies inhoudt. Misschien ook niet zo gek aangezien 95% van het gebeuren achter "gesloten deuren" plaats vindt, maar het blijft wel hilarisch om te lezen wat voor een soort waanbeelden er rondspoken
Maakt ook allemaal niet zoveel uit. Als mensen willen denken dat je 10 maal per dag door een oudejaars ondergepist wordt, je elke avond 100 euro kwijt bent aan bier voor anderen en je de club uitgetrapt wordt als je klaagt dat je nog maar een tientje voor de rest van de maand hebt, dan denken mensen dat maar.
De werkelijkheid is natuurlijk anders, namelijk dat een vereniging voornamelijk erg gezellig is, je eerste jaar niet kut maar juist erg leuk is, je inderdaad vrij veel geld kwijt bent aan allerlei activiteiten maar dat je daar ook veel voor terug krijgt (Alles wat je doet, doe je met korting, alleen je doet gewoon ongelooflijk veel). En dat actief lid zijn je uitdaagt om jezelf op meerdere gebieden te bewijzen, ontplooien en te verbeteren.
Het vooroordeel dat er voornamelijk met geld van pappa en mamma gepocht wordt is ook onzin. Opscheppen over geld is sowieso een beetje triest (leuk voor de middelbare school) en iedereen is student dus iedereen zit wel eens krap. Op het moment dat je echter significant minder te besteden hebt (om welke reden dan ook) kan dat helaas wel een probleem zijn, aangezien het gewoon zuur is als je hele jaarclub wel op wintersport gaat en jij niet mee kan omdat je chronisch blut bent. Maar vaak kom je via je vereniging wel aan leuke bijbaantjes waarmee dat probleem verholpen kan worden.
Tja, wat wel zo is dat (met name bij het corps) er voornamelijk mensen lid worden afkomstig uit een bepaalde sociale klasse en sociaal milieu. Op het moment dat je daar zelf niet uit voort komt kan het vrij onwennig zijn om daar tussen door te banjeren. Ook is het vervelend om er achter te komen dat veel mensen elkaar wel al kennen (via de hockeyclub, school of een politieke jongerenvereniging o.i.d) en jij nog nooit van die mensen gehoord hebt. Maar als je er uberhaupt al over nadenkt om lid worden en wel eens bij een hockey of corperaal roeifeest bent geweest en dat "supermooi" vond dan went dat wel of is het niet eens een probleem.
Beetje sociaal en assertief zijn is wel mooi meegenomen. Op het moment dat je denk vrienden te kunnen maken/kopen door maar lid worden van een vereniging (elk jaar zitten er weer een paar mensen bij die dat denken) dan kom je bedrogen uit. Je moet een beetje leuk zijn, doen en overkomen wil je op je plaats zijn binnen een club. Ook ligt er veel nadruk op samenwerken en dingen met elkaar doen. Ben je meer een einzelganger, heb je telefoonvrees of praat je liever met meisjes via het internet dan in real life, dan kan dat een probleem zijn.
Als je er achter wilt komen welke vereniging iets voor jou is om lid bij te worden dan kan je het beste gewoon een keer met iemand die al lid is een borrelavond bezoeken (vaak kan je na twaalven of eenen gewoon binnen lopen). je merkt dan zelf al vrij snel aan de sfeer, de mensen en de omgeving of die club iets voor je is of niet. Voel je er op zo'n avond thuis, wees dan niet bang voor alle verplichtingen die bij een mogelijk lidmaatschap horen en word gewoon lekker lid. Het is de moeite meer dan waard!
Klopt, bij mijn jaarclub zelfde verhaal. Volgens mij is dat bij alle clubjes wel min of meer.quote:Op dinsdag 25 november 2008 12:58 schreef ohnikua het volgende:
21 kan heel goed, ik zit bij een vergelijkbare vereniging in een andere stad en de leeftijden binnen mijn jaarclub varieerden tijdens de introductie van 18 tot 23..
Dit is ook waar. Er zitten altijd een paar rotte appels bij. Maar wat wil je op zoveel leden? Dat lijkt mij vrij standaard, in elke groep heb je dat.quote:Ben trouwens ook nog actief lid van een vereniging (niet het corps, maar AHC) en Lucanus legt het naar mijn idee perfect uit. Het probleem is natuurlijk ook dat elke vereniging een aantal trieste personen kent die zo blij zijn 'er bij te horen', dat juist die personen zorgen voor het negatieve imago bij andere studenten. Zij willen hun lidmaatschap namelijk constant op treurige en irritante manieren overdragen.
Nouja ik ben er bij ons iig nog geen tegengekomen.. ik doe nu ook HBO enz..quote:Op dinsdag 25 november 2008 13:27 schreef Californium het volgende:
tvp
En @ LR... Ik ken mensen uit studentenverenigingen in Nijmegen... Die dus wel degelijk die instelling hebben.... natuurlijk niet allemaal...Maar ik volgens hen minderwaardig omdat ik HBO doe, alles zelf betaalde, werkte om te kunnen studeren.....![]()
Het komt er gewoon op neer dat die mensen ongeveer dezelfde interesses hebben en dezelfde dingen doen. Ook de helft van alle hockeyteams zijn jaarclubteams. Als je bijvoorbeeld bent opgegroeid op de kermis dan begrijp ik dat je niet past tussen mensen die hun hele leven hockeyen, golfen en zeilen etc. Ik houd van een decadente levensstijl en ga daarom ook liever om met gelijkgestemde.quote:Op dinsdag 25 november 2008 13:13 schreef motorbloempje het volgende:
er is niets mis met 'studentikoos' zijn
van tijd tot tijd ben ik dat ookiig als dat inhoud 'veel zuipen en weinig studeren'
Máár, zoals hierboven ook al werd aangegeven, is het 'voor mensen uit een bepaald milieu', en dat staat me gewoon niet aan.
Ik kom uit een 'normaal' milieu, of misschien zelfs wel een paupermilieu: paps is huismeester en mams administratief medewerker. Ik betaal mijn eigen studie omdat mn ouders dat niet kunnen en heb dus geen geld over, evenals mijn ouders niet.
En ja.. dat je daar op wordt 'aangekeken', dat trekt mij niet. Dat je er minder makkelijk bij hoort als je niet rijk bent, of iig je ouders dat niet zijn en als je niet al 20 jaar op hockey zit... dat is een beetje discriminatie bijna, dat je dan éxtra je best moet doen om erbij te horen... of om 'daar doorheen te kijken'.
Ik heb altijd geleerd dat iedereen gelijk is, ongeacht afkomst, geldinkomsten of weetikveelwat, en als er dan zoiets is wat vooral 'voor de elite' is, dan stoot mij dat heel erg af, LOS VAN HET FEIT dat de mensen die er lid zijn er ongetwijfeld de tijd van hun leven hebbenwant dat geloof ik wel hoor
Niet iedereen is gelijk. Gelijkwaardig misschien, maar niet gelijk. Tevens denk ik dat geld helemaal geen belemmering hoeft te zijn. Zoals ssebass al zegt, het gaat erom dat je met gelijkgestemden omgaat. Je drukt jezelf alleen maar in een hokje door de financiële situatie als uitgangspunt te nemen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 13:13 schreef motorbloempje het volgende:
knip
Ik heb altijd geleerd dat iedereen gelijk is, ongeacht afkomst, geldinkomsten of weetikveelwat, en als er dan zoiets is wat vooral 'voor de elite' is, dan stoot mij dat heel erg af, LOS VAN HET FEIT dat de mensen die er lid zijn er ongetwijfeld de tijd van hun leven hebbenwant dat geloof ik wel hoor
Over hoeveel geld praten we hier?quote:Op dinsdag 25 november 2008 14:30 schreef motorbloempje het volgende:
Diezelfde mensen zijn nu her en der lid van Het Corps, so forgive me, maar ja, geld speelt zeker een rol. Lidmaatschap kan ik al niet eens betalen, als ik hoorde wat dat allemaal kostte toen ik intro liep in Leiden.
Was geenszins zo bedoeld hoor, relax. Het komt nogal eens voor dat mensen het wel zo bedoelen, en dacht dat jij het wellicht ook zo zag.quote:Op dinsdag 25 november 2008 14:30 schreef motorbloempje het volgende:
ga anders even lopen mierenneuken op het woordje gelijk terwijl je dondersgoed weet wat ik bedoel
Natuurlijk speelt geld een rol, maar is zeker niet doorslaggevend. Op de basisschool mooie aanleiding voor pesterijen, tijdens je studententijd gaat het toch meer om jezelf. Dat het geld kost is zeker waar, maar het wil er bij mij niet in dat 'niet betaalbaar' een geheel valide argument is (dan hebben we het niet alleen over het corps als enige studentenvereniging). Het bedrag dat ik van mijn ouders ontving was kleiner dan dat ik in theorie had kunnen blijlenen van de IB. Zelfs met alleen wat extra werken kom je al een heel groot stuk. De vraag is dan of je dat er voor over hebt of niet; prioriteitenkwestie.quote:en ja, ik heb het als een nadeel ervaren om niet rijk te zijn/geen rijke ouders te hebben. De mensen die mij op de middelbare school meden en pesten deden dit volgens eigen zeggen omdat mn pa maar een postbode was
Diezelfde mensen zijn nu her en der lid van Het Corps, so forgive me, maar ja, geld speelt zeker een rol. Lidmaatschap kan ik al niet eens betalen, als ik hoorde wat dat allemaal kostte toen ik intro liep in Leiden.
Misschien niet de hoofdrol, maar mensen die geen steun hebben van hun ouders kunnen gewoon vaak minder volluit van zo'n vereniging genieten omdat je veel geld kwijt bent als je actief mee wilt doen met vanalles. Dat is niet slecht, maar wel waar
1000 euro per jaar.... daar zal wel alles bij inzitten dan. Zowel al je drankjes, je eten, je lidmaatschap van een dispuut (kost ook nog vaak geld) en dan nog alle activiteiten waar je aan mee wilt doen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 14:51 schreef LastRequest het volgende:
Over Minerva snap ik dat wel Moblo, ik hoorde tijdens mijn EL CID van mensen die zich inschreven ook dat het zo'n 1000 euro ofzo kostte voor een jaar, alleen al om lid te zijn... Bij ons is de contributie 111eu per jaar, prima te overzien
Inderdaad, dat is niet inclusief drinken enzo hoor.. Waarschijnlijk wel andere dingen dat geloof ik wel!quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:02 schreef motorbloempje het volgende:
drank en eten inclusief bij Minerva?? Geloof het niet hoor, met misschien af en toe een uitzondering
LR: ben eindelijk die stomme muntjes van je kwijt![]()
Het eerste maandje corps lid zijn kan flink in de papieren lopen. Een goede 1200 euro meenemen is wel aan te raden. AHC verenigingen zijn wat goedkoper, (300-500e), de groentijd kan daardoor wel wat korter zijn (en dat is niet perse een plus).quote:Op dinsdag 25 november 2008 14:38 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Over hoeveel geld praten we hier?
Dat zijn bakerpraatjes van mensen die stiekem niet weten waar ze het over hebben? Contributie voor Minerva was begin deze eeuw rond de 150 euro.quote:Op dinsdag 25 november 2008 14:51 schreef LastRequest het volgende:
Over Minerva snap ik dat wel Moblo, ik hoorde tijdens mijn EL CID van mensen die zich inschreven ook dat het zo'n 1000 euro ofzo kostte voor een jaar, alleen al om lid te zijn... Bij ons is de contributie 111eu per jaar, prima te overzien
quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:06 schreef LastRequest het volgende:
Overigens kan het zo zijn dat dat niet klopt hoor.. dat bedrag van Minerva. Voordat iemand zich hier op zijn/haar pik getrapt voeltDat is wat ik toen hoorde van degenen die zich inschreven.
quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:02 schreef motorbloempje het volgende:
drank en eten inclusief bij Minerva?? Geloof het niet hoor, met misschien af en toe een uitzondering
LR: ben eindelijk die Ovum muntjes van je kwijt![]()
als je bierkosten, jaarclubkosten(of wat ze daar ook hebben) ed meeneemt, dan kan je vrij makkelijk boven de 1000eu komenquote:Op dinsdag 25 november 2008 15:08 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Dat zijn bakerpraatjes van mensen die stiekem niet weten waar ze het over hebben? Contributie voor Minerva was begin deze eeuw rond de 150 euro.
Jaja, dat zag ik pas toen ik mijn post al verzonden had. Had geen refresh gehad in de tussentijd.quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:11 schreef LastRequest het volgende:
Er werd beweerd dat het alleen ging om de lidmaatschapskosten. Dat is toch heel wat anders dan.quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:18 schreef zquing het volgende:
als je bierkosten, jaarclubkosten(of wat ze daar ook hebben) ed meeneemt, dan kan je vrij makkelijk boven de 1000eu komen
Tja, ligt eraan hoe je lidmaatschapskosten interpreteert. Het is namelijk wel geld wat je alleen kwijt bent aan de vereniging in feite.quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:18 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Jaja, dat zag ik pas toen ik mijn post al verzonden had. Had geen refresh gehad in de tussentijd.
[..]
Er werd beweerd dat het alleen ging om de lidmaatschapskosten. Dat is toch heel wat anders dan.
quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:16 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Nee, kijk, dat moet je zo zien.
Je contributie is, laten we zeggen, 150 euro per jaar. Dan komt nog je dispuutslidgeld er bovenop, dit betaal je aan het dispuut. Laten we dit op ongeveer 100 euro per jaar houden, dan zit je op 250,-. Dan nog je jaarclub. Kost ook geld.
Dan betaal je nog apart voor alle activiteiten waar je aan meedoet (voor een gala ben je ook al snel 100,- of meer kwijt) , plus je drankrekening op de sociëteit, eventueel als je eet op de sociëteit. Deze kosten zijn per persoon verschillend. Maar zeker als je heel actief lid bent, vaak komt of in een prominent dispuut zit, dan kan je dat gewoon heel veel geld kosten. Het is echt niet ondenkbaar dat je per maand 100,- kwijt bent aan verenigingsactiviteiten/soosavonden.
En bij een vriend van mij, was een vriendin van hem lid bij Vindicat in Groningen. Daar werken ze met beers: rekeningen voor je drank en je eten. Dit wordt opgespaard voor een paar weken, en dan moet je pas afrekenen. Die vriendin zat in een heel prominente jaarclub, die kreeg regelmatig rekeningen van 300 euro.
Ah op die manier. Dus die tiendehands afgeragde Suzuki Alto kost helemaal niet 250 euro zoals geadverteerd op MP... dat ding kost wel 2000 euro, per jaar nog wel!quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:20 schreef Ewelina het volgende:
Tja, ligt eraan hoe je lidmaatschapskosten interpreteert. Het is namelijk wel geld wat je alleen kwijt bent aan de vereniging in feite.
Ik spreek persoonlijk daarom ook liever over contributie. De rest is gewoon geld wat ik kwijt ben aan activiteiten en soosavondenquote:Op dinsdag 25 november 2008 15:22 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Ah op die manier. Dus die tiendehands afgeragde Suzuki Alto kost helemaal niet 250 euro zoals geadverteerd op MP... dat ding kost wel 2000 euro, per jaar nog wel!
Ligt eraan, de meeste mensen kunnen het lidmaatschap van bijvoorbeeld een paardrijvereniging ook niet betalen. Kijk, als je leent van de IB-groep omdat je het anders niet redt, prima. Lenen puur en alleen om je bier te bekostigen... neuh, niet echt mijn keus.quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:44 schreef motorbloempje het volgende:
Nou ja, weet je, ook als je wél lid wilt worden en het je geweldig lijkt, maar je kúnt het simpelweg niet betalen (tenzij je er voor bij gaat lenen van de IB) dan vind ik dat er wel iets mis is met een vereniging... zeg maar...
Tja, het blijft natuurlijk een 'ons-kent-ons' sfeertje. Men wil denk ik alleen lui die er echt veel voor over hebben om lid te worden, mensen die er veel in willen investeren. En in dat opzicht werkt zo'n 'geldeis' natuurlijk wel. Zeker omdat ze toch wel genoeg leden krijgen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:50 schreef motorbloempje het volgende:
ik heb het niet over geldproblemen, ik heb het over de toegankelijkheid van een vereniging als Minerva
EL CID is heel leukquote:Op dinsdag 25 november 2008 15:53 schreef Florian_ het volgende:
Aangezien TS toch weg is
Wat moet ik me voorstellen bij de EL CID week in Leiden? --> Zit je daar dan een hele week ofzo?
Hieruit blijkt dat de toegankelijkheid tot geld niet het probleem hoeft te zijn. Het is een kwestie van prioriteiten en instelling. De conclusie dat er iets mis is met een vereniging vind ik dan ook zwaar overtrokken.quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:44 schreef motorbloempje het volgende:
Nou ja, weet je, ook als je wél lid wilt worden en het je geweldig lijkt, maar je kúnt het simpelweg niet betalen (tenzij je er voor bij gaat lenen van de IB) dan vind ik dat er wel iets mis is met een vereniging... zeg maar...
juist wel, want ik vind niet dat een vereniging het 'inde hand moet spelen' om geld te gaan lenen bij de IB-groep.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:02 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Hieruit blijkt dat de toegankelijkheid tot geld niet het probleem hoeft te zijn. Het is een kwestie van prioriteiten en instelling. De conclusie dat er iets mis is met een vereniging vind ik dan ook zwaar overtrokken.
SSRquote:Op zaterdag 22 november 2008 23:04 schreef Florian_ het volgende:
Ik ga volgend jaar ook pas beginnen met de uni (dan al een HBO studie afgerond). Ik ben zelf 21, en zal dus ook één van de ouderen zijn. Maar bij verenigingen zijn er vast wel meer mensen van mijn leeftijd. Zelf doe ik HBO in Amsterdam, en het merendeel van mn studiegenootjes waren lid (ook lanx etc). Ze zijn allemaal rond de 23.
Het ligt eraan in welke mate het gebeurt. In mijn vorige post heb ik nog wat toegevoegd over investering in jezelf, dus wellicht ligt dat e.e.a. nog wat meer toe.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:05 schreef motorbloempje het volgende:
Peer pressure is een slechte invloed soms, en ik vind deze vorm van peer-pressure, het aanzien wat een vereniging lijkt te hebben ondanks of juist dóór de hoge kosten die het met zich meebrengt, ook de verenigingen te verwijten dat er mensen zijn die een lening afsluiten voor bier
merel??quote:Op maandag 24 november 2008 09:39 schreef motorbloempje het volgende:
Ik was daar lid van de Blauwe Schuit, een zeilvereniging, en daar zat ook één iemand die lid was van Minerva (en ook vaak ten spot viel, op en aardige manier) en die had 't wel razend druk met alles de hele tijd.. Ook nog geneeskunde als studie, dus tel maar op.
augustinus vond ik dan weer nep en wannabe, als je dan toch ergens lid wilt worden omdat je een bal bent of wilt zijn, doe dan Minervaquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:09 schreef kwakveense het volgende:
oh en augustinus heeft dus helemaal geen ontgroening. niet dat ik er dan wel lid zou worden, maar toch
Geen ontgroening?quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:09 schreef kwakveense het volgende:
oh en augustinus heeft dus helemaal geen ontgroening. niet dat ik er dan wel lid zou worden, maar toch
Goed verwoord! Onderscheid maken terwijl dat er eigenlijk niet is. Maar goed, het is ook duidelijk dat ze het er niet voor over heeft, dus dan houdt het natuurlijk ook op. Zo blijft het elitarisme bestaanquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:13 schreef ssebass het volgende:
Ik denk meer dat het bij jou de angst is niet geaccepteerd te worden vanwege je afkomst (zoals jij het noemt). Als je gewoon een leuk persoon bent en aan de dingen meedoet maakt dat niet uit.
nope, beetje kennismakingskamp. kun je ook afkopen, en een verplichte werkweek (bollen pellen, collecteren) kun je ook afkopen.quote:
ja jeetje, man, ga dan gewoon EL CID lopen en kijken overal.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:14 schreef Florian_ het volgende:
Echt zo onduidelijk dit he
25% zegt: "minerva is te corporaal, niet leuk en te duur"
25% zegt: "minerva heeft tradities, duur maar leuk en je krijgt er veel voor terug"
25% zegt: "augustinus is tof"
25% zegt: "augustinus is suf, als je al lid wil worden ga dan naar minerva of quintus"
ik begeef mij zonder een enkel probleem in de meest verschillende milieus, maar dan is het meestal gewoon toneelspelenquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:13 schreef ssebass het volgende:
Ik denk meer dat het bij jou de angst is niet geaccepteerd te worden vanwege je afkomst (zoals jij het noemt). Als je gewoon een leuk persoon bent en aan de dingen meedoet maakt dat niet uit.
hear hear. maar dan wat betreft quintus. augustinus is toch wel een stuk minder corporaal (tenzij je bij de tempeliers wiltquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:11 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
augustinus vond ik dan weer nep en wannabe, als je dan toch ergens lid wilt worden omdat je een bal bent of wilt zijn, doe dan Minerva
oud huisgenootje van me (2002-2005)quote:
mensen die bij minerva zitten omdat dat (o.a. vanuit de familie) zo hóórt, maar die eigenlijk te nerderig of niet hiop genoeg zijn om er daar echt bij te horen, en dus met andere, vergelijkbare types (een allochtoon hier en daar (de excuusneger), de lelijke mensen (echt, letterlijk!quote:
Maar ze waren dus niet zozeer onhip vanwege het geld?quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:25 schreef kwakveense het volgende:
[..]
mensen die bij minerva zitten omdat dat (o.a. vanuit de familie) zo hóórt, maar die eigenlijk te nerderig of niet hiop genoeg zijn om er daar echt bij te horen, en dus met andere, vergelijkbare types (een allochtoon hier en daar (de excuusneger), de lelijke mensen (echt, letterlijk!) etc.) een jaarclub vormen. je hebt elk jaar wel van die restclubjes (die elkaar ook een beetje anatrekken).
die zijn dus onhip, en in de hierarchie (informeel gezien) vrij laag. clubje 1 zijn de geile mensen, die later bestuur gaan doen, en een zegelring hebben. clubje laatst zijn het tegenovergestelde. soms wel met zegelring
(oh en dit zeg ik nu heel polariserend dus he)
tempeliers corporaal? volgens mij is carpe noctem dat veel meer. verder wat betreft augustinus is het een van de leukere studentenverenigingen in leiden.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:20 schreef kwakveense het volgende:
[..]
hear hear. maar dan wat betreft quintus. augustinus is toch wel een stuk minder corporaal (tenzij je bij de tempeliers wilt) dan minerva, meer een dixo club.
maar ja, ik ben in de el cid ook op zer afgeknapt omdat er een paar oude ballen in de binnentuin heel naar tegen ons groepje dedentoen vond ik ze stom en ben ik bij collegium musicum gegaan
quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:27 schreef motorbloempje het volgende:
maar verder word je binnen minerva dus zonder meer door iedereen geaccepteerd begrijp ik?![]()
ja dat kan wel, carpe noctem nog wat meer. tempeliers vond ik ook behoorlijk hoor. alleen dan meer van t "rugby groot breed veel bier" typequote:Op dinsdag 25 november 2008 16:29 schreef Originele_Naam het volgende:
[..]
tempeliers corporaal? volgens mij is carpe noctem dat veel meer. verder wat betreft augustinus is het een van de leukere studentenverenigingen in leiden.
hihi. zelfs bij het op zich al onhippe fenomeen "koor" hebben we wel de hipperen en de minder hippen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:32 schreef motorbloempje het volgende:
nu moet ik zeggen dat wij geen clubje 'hippe mensen' hebben ofzo
maargoed, we studeren dan ook informatica of informatiekunde, denk dat het dáár aan ligt
en je mag er helemaal zelf voor betalen om vernederd te wordenquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:30 schreef Bananenman het volgende:
Dus eigenlijk ben je bij corporale verenigingen gewoon drie keer de lul? Eerst de gewone ontgroening (KMT), dan een dispuutsontgroening en als je pech hebt ook nog een huisontgroening?![]()
Jup, als je tenminste in een dispuutshuis gaat wonenquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:30 schreef Bananenman het volgende:
Dus eigenlijk ben je bij corporale verenigingen gewoon drie keer de lul? Eerst de gewone ontgroening (KMT), dan een dispuutsontgroening en als je pech hebt ook nog een huisontgroening?![]()
Zal wel, bijna overal heb je dat soort groepjes wel. Wel fijn als iedereen er gewoon bijhoort.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:32 schreef motorbloempje het volgende:
nu moet ik zeggen dat wij geen clubje 'hippe mensen' hebben ofzo
maargoed, we studeren dan ook informatica of informatiekunde, denk dat het dáár aan ligt
stereotypen, ik ben klein en drink bier met mate maar toch ga ik binnenkort bij de tempeliersquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:32 schreef kwakveense het volgende:
[..]
ja dat kan wel, carpe noctem nog wat meer. tempeliers vond ik ook behoorlijk hoor. alleen dan meer van t "rugby groot breed veel bier" type
net als de bokkenrijders en soixante neuf bij SSR enzo.
Die categorieën kennen wij ook nogquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:35 schreef motorbloempje het volgende:
hier heb je gewoon de 'actieve leden' en de 'mensen die je nooit ziet'
ija maar t ging nu over t algemene beeld he? dan beland je al gauw in stereotypen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:36 schreef Originele_Naam het volgende:
[..]
stereotypen, ik ben klein en drink bier met mate maar toch ga ik binnenkort bij de tempeliers
ik val in de categorie "meubilair" van die ouwe sokken met veel te veel meningen, al veel te actief geweest en t nog niet los kunnen laten enzo...quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:37 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Die categorieën kennen wij ook nogIk behoor momenteel tot de laatste
Voor een goddelijk lichaam zou ik toch echt gaan roeienquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:42 schreef motorbloempje het volgende:
ik tot de eerste
maar nu ga ik even naar het universitair sportcentrum, waar ik iedereen die in Nijmegen gaat studeren aanraad om lid van te worden
60 euro per jaar en dan gewoon zorgeloos sporten zoveel als je wilt![]()
ga nu spinnen en doe elke donderdag een cursus kickboksen!
Ook in Leiden zit zoiets geloof ik, dus mocht je nog wat tijd overhouden (en geld), schroom niet en krijg ook een goddelijk lichaam
![]()
Precies, LANX is het wannabe corpsquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:40 schreef kwakveense het volgende:
[..]
ija maar t ging nu over t algemene beeld he? dan beland je al gauw in stereotypen.
ik ken trws voornamelijk leuke SSR-ers, leuke Augustijnen, stomme Quinten en een enkele leuke Minervaan (zoeentje met geld die er zit omdat t zo hoort) oh en gezellige maar vage Catenianen
om dus nog even tot TS te spreken zou ik in A'dam nooooit bij t Lanx gaan... als je iets corporaals wilt doe dan t corps, en zoek anders een leuke kleine vereniging, waar je fijn actief kunt zijn enzo...
Is niet elke AHC vereniging wannabe corps? Overigens zijn de echte neppe mensen de abonnees van het ESCquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:43 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Precies, LANX is het wannabe corpsOh en Catena is wel leuk. Is een zustervereniging van ons
Nou, Carolus Magnus iig welquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:45 schreef Koert het volgende:
[..]
Is niet elke AHC vereniging wannabe corps? Overigens zijn de echte neppe mensen de abonnees van het ESC
Zou ik ze daarom nep noemen?quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:47 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Nou, Carolus Magnus iig welHet Eindhovens Studenten Corps noemt zich wel een corps, maar behoort niet tot de echte corpora. FAIL
Wat is dan het verschil (behalve de banden met andere verenigingen)?quote:
Daarom dusquote:
Het gaat toch niet om de mate van corporaliteit? Het corps in a'dam is een vereniging die zó groot is dat je slechts een klein gedeelte kent, je hebt érg veel verplichtingen, en het kost je aardig wat. Lanx heeft zo'n 900 leden, waarvan de helft echt actief, en die ken je vrijwel allemaal op z'n minst van naam. En ook bij lanx kan je fijn actief zijnquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:40 schreef kwakveense het volgende:
om dus nog even tot TS te spreken zou ik in A'dam nooooit bij t Lanx gaan... als je iets corporaals wilt doe dan t corps, en zoek anders een leuke kleine vereniging, waar je fijn actief kunt zijn enzo...
Het zijn 2 totaal verschillende verenigingen. Van oorsprong (VU en UvA) ledenaantallen, verplichte dingen, kosten, soort leden, enz enz. Je vergelijkt het corps toch ook niet met AEGEE?quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:50 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil (behalve de banden met andere verenigingen)?
Wát is een wannebe corps dan volgens jou? Dat ze ook regels en tradities hebben? Logisch, dat heeft iedere vereniging. Of omdat ze een ontgroening hebben? Die is er om dezelfde reden als dat er een ontgroening is bij zó veel andere verenigingen. En tuurlijk kan je als Lanx lid de vereniging niet leuk vinden, dan heb je dus gewoon de verkeerde keuze gemaaktquote:Want van wat ik heb gehoord (ook van LANX -leden!) is dat het een beetje wannabe corps is en niet echt leuk
1x per week borrel, verder hangt het van je dispuut afquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:51 schreef Ewelina het volgende:
En hoe zit het met de verplichtingen bij LANX?
Nee, niet allemaal idd. Maar van je borrelavond (staan zo'n 10 disputen) ken je sws iedereen wel, en veel andere (actieve) mensen ken je dan ook wel.quote:900 leden vind ik nog steeds veel trouwens, die ken je ook lang niet allemaal.
Comporoeiersquote:Op dinsdag 25 november 2008 00:05 schreef mrkanarie het volgende:
Roeien is dé perfecte combinatie tussen sporten en het studentenleven. Aan de ene kant kun je net zo fanatiek sporten als je wilt, aan de andere kant kun je net zo fanatiek binnen de vereniging zijn als je wilt (borrels, commissies, allemaal vrij). Roeien!
quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:56 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Comporoeiers
Wedstrijdroeien
De VU is gereformeerd, dat is iets anders dan normaal protestants. Samen met de oprichting van de Vu (en LANX) ging de verzuiling in Nederland in werking. Vrij historisch clubje dusquote:Op dinsdag 25 november 2008 17:03 schreef Ewelina het volgende:
Wat is het verschil tussen de verplichtingen dan? Van wat ik weet is dat ze allebei een redelijk corporaal karakter hebben, en dat er al een hele tijd een soort van vijandschap is tussen LANX en het ASC. Wat ik onder 'wannabe' versta, is als iets nageaapt wordt. En ik denk wel dat er e.e.a. van het corps is afgekeken bij de oprichting van LANX. Je moet bij allebei ook verplicht bij een dispuut, dacht ik.
Maar wat ook niet meehelpt, is dat Carolus Magnus bijvoorbeeld eerst geprobeerd heeft om lid te worden dan het corpsverbond,en daarna pas bij het AHC verbond kwam
Ik zie nu trouwens wel een verschillende achtergrond, het AHC verbond is katholiek en dat van het corps protestants. Alleen strookt dat niet met mijn kennis van de achtergrond van de VU, waaraan LANX verbonden is/was. Ik vraag me af of die lui niet eerst geprobeerd hebben lid te worden van het corpsverbond
Volgens mij ken je Augustinus niet echt goed. Er is inderdaad niet echt een ontgroening maar wel een KMT waar je een hele week door de modder aan het kruipen bentquote:Op dinsdag 25 november 2008 16:09 schreef kwakveense het volgende:
zeg, doe ns niet zo onaardig!quote:Op dinsdag 25 november 2008 18:37 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Volgens mij ken je Augustinus niet echt goed. Er is inderdaad niet echt een ontgroening maar wel een KMT waar je een hele week door de modder aan het kruipen bent. Afkopen is niet mogelijk, meedoen of je wordt geen lid.
Daarnaast hebben alle disputen (waar praktisch alle actieve leden bij zitten) een ontgroening die wel dergelijk wat voorstelt. Of dit nou een voordeel is of niet.
Discovereniging is ook onzin, er is 1 disco op vrijdag. Daarnaast borrelen de jaarclubs op maandag en de disputen op Woensdag. Dat er op vrijdag veel mensen zijn klopt, ook een hoop externen (intro's).
Ik heb echt zo'n vreselijke hekel aan mensen die dingen roepen terwijl ze het eigenlijk niet weten. Jij bent daar een goed voorbeeld van. Tempeliers corporaal
. Nogmaals, dingen verkondigen terwijl je het niet weet
![]()
.
Dat wat je zegt over de verzuiling klopt niet. Pas tijdens WO II verdween de verzuiling voor even. Na WO II viel Nederland zo weer terug in die verzuiling hoor, die is pas opgeheven door o.a. de komst van de televisie. De VU kon opgericht worden na de Wet Vrijmaking Hoger Onderwijs in 1876. De Katholieke Universiteit Nijmegen (nu Radboud Universiteit) is ook opgericht n.a.v. die wet.quote:Op dinsdag 25 november 2008 18:18 schreef Lucanus het volgende:
[..]
De VU is gereformeerd, dat is iets anders dan normaal protestants. Samen met de oprichting van de Vu (en LANX) ging de verzuiling in Nederland in werking. Vrij historisch clubje dus
tegenwoordig is LANX gewoon de AHC variant van Amsterdam. Over het algemeen zijn dat net als de corpera grote actieve verenigingen. Het enige is dat LANX itt Quintus en Albertus nog wel verbonden is aan een Uni.
AHC en corpera kennen een andere soort geschiedenis en daardoor verschillen ze van karakter ook met elkaar, na de oorlog zijn veel AHC verenigingen wel gevraagd om zichzelf aan te sluiten bij het ASV, maar vanwege geloofsdingetjes is niemand daar op ingegaan
Er zou een soort van strijd moeten zijn tussen het AHC en ASV gebeuren.. Maar in de praktijk merk je daar geen zak van, bij beide zit een beetje hetzelfde soort gasten en ze hebben een beetje hetzelfde soort dingen. Enkel verschillen de tradities en gebruiken wel behoorlijk sterk. Corpera zijn vaak wel wat groter dan AHC en kennen wat langere groentijden.
Truequote:Op dinsdag 25 november 2008 16:57 schreef Koert het volgende:
[..]
Eerst blikken dan blaten, selectant
Dat verklaart een hoop van je foutieve denkbeelden over de clubquote:Op dinsdag 25 november 2008 19:09 schreef kwakveense het volgende:
[..]
Ken zelf overigens meer augustijnen die géén dispuut hebben dan die er wel één hebben.
Geheel correct. Lid bij Augustinus?quote:Op dinsdag 25 november 2008 19:42 schreef Originele_Naam het volgende:
Nouja ik vond de KMT van Augustinus echt niks voorstellen. 's Avonds bier zuipen vind ik nou niet echt een straf ofzo.
Klimmen is ook aan te raden.quote:Op dinsdag 25 november 2008 16:43 schreef Koert het volgende:
[..]
Voor een goddelijk lichaam zou ik toch echt gaan roeienEn nee, ik ben geen lid bij het Zwanennest.
Dat verklaart mijn beeld van de club gebaseerd op een ander deel van de club dan waar jij je mee identificeertquote:Op woensdag 26 november 2008 00:34 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Dat verklaart een hoop van je foutieve denkbeelden over de club.
Het verenigingsleven leeft voor jou niet, omdat je niet bij een studentenvereniging zit. Ik ken mensen die wel bij een studentenvereniging zitten in Nijmegen, en die hebben altijd mooie verhalen hoorquote:Op woensdag 26 november 2008 14:12 schreef motorbloempje het volgende:
denk dat je je daar wel eens in kan vergissen.
De fanatiekere sportclubs, vooral die van roeiverenigingen enzo (Njord in Leiden, Phocas hier in Nijmegen) zijn gewoon volwaardige studentenverenigingen met sport als uitgangspunt
Voor studieverenigingen is het gewoon afhankelijk van wie het draaiende houden en met welke insteek.
De meeste studieverenigingen die ik heb gezien zijn buitengewoon saai en organiseren vooral 'lezingen' en 'een maandelijkse borrel'.
Als ik kijk naar de studieverenigingen bij ons op de faculteit zijn dat bloeiende verenigingen met een groot aantal leden (gekeken naar de studie dan) en ontzettend veel activiteiten en dingen die je vaak alleen bij studentenverenigingen ziet in de andere universiteitssteden.
Hier in Nijmegen zijn twee of 3 verenigingen geloof ik, die ook wel wat leden hebben, máár het leeft hier niet zoals in A'dam of in Leiden. De studieverenigingen nemen vaak de rol over![]()
zeg dus niet dat in alle steden een studievereniging als surrogaat kan dienen, maar hier in Nijmegen is het zeker een goed alternatief, aangezien het verenigingsleven hier totaal niet leeft
er is niet elke week een borrel, maar er wordt wel elke week uitgegaan. En soms zijn er idd elke week borrels, en soms een tijd weer niet, ligt maar net aan andere activiteiten
Elke week zijn er wel vergaderingen van commissies of zie je elkaar in de kantine op de faculteit of bij de hoofdsponsorwaar de helft van de actieve leden werkt
het is dus niet éven druk waarschijnlijk, bij ons in ieder geval niet, maargoed, gaat het dan ook om frequentie om te kunnen beoordelen hoe tof het is?
Een sociëteit is een necessary condition, geen sufficient condition. Een studievereniging heeft dat niet.quote:Op woensdag 26 november 2008 15:09 schreef motorbloempje het volgende:
dus een sociëteit staat garant voor gezelligheid en hechtheid?
srsly
Niet nodig, wel bijzonder fijn als je er altijd terecht kunt. Ik ken genoeg studentenverenigingen zonder sociëteit.quote:Op woensdag 26 november 2008 15:23 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Een sociëteit is een necessary condition, geen sufficient condition. Een studievereniging heeft dat niet.
Ik dacht dat je 't niet zo op mensen had die van zilveren lepels hielden (als metafoor voor geld)...quote:Op woensdag 26 november 2008 15:56 schreef motorbloempje het volgende:
we hebben maar één lid dat niemand echt mag.... eigenlijk, en die is wel héél erg.. ik betwijfel het dat iemand die de Zilveren Lepel als inspiratie voor een nickname heeft érger is dan die persoon
Alles tot eigen beschikking? Da's wel relaxed! Nadeel is denk ik wel dat je aan tijden gebonden bent.quote:Op woensdag 26 november 2008 15:47 schreef motorbloempje het volgende:
ja euh..
ik zeg toch ook dat het voor de meesten geldtmaar niet voor álle
en nee, ik had ook niet verwacht dat de mijne zo 'allesomvattend' zou zijn, van serieuze meuk van tijd tot tijd tot vooral gezelligheid en gratisch veul bier. Wat ik van de vorigen gewend was, was 't gewoon kut en saai, maar soit, studentenvereniging-aanhangers mogen wél generaliseren en de mensen die daar geen lid van zijn blijkbaar niet
oh, en we hebben een ruime kantine op de faculteit waar we áltijd heen kunneninclusief bar, koelkasten, banken en beamer
Oh, maar die die-hards vind je ook bij een gewone studentenvereniging hoor. Alleen daar niet in de vorm van studie-nerds, maar in de vorm van mensen die nooit zullen afstuderen en al jaren komen zuipen elke dag.quote:Op woensdag 26 november 2008 15:54 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Volgens mij hebben de meeste studieverenigingen wel zo'n kliekje vervelende die-hard lui rondhobbelen. Wedden dat ik daar uit de toon val en niet opgenomen word omdat ik anders ben.
nah, er is een iemand die gewoon ja, euh... irritant isquote:Op woensdag 26 november 2008 15:59 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Ik dacht dat je 't niet zo op mensen had die van zilveren lepels hielden (als metafoor voor geld)...Maar vertel!?
da's waarquote:Op woensdag 26 november 2008 16:00 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Wat ik persoonlijk wel erg leuk vind aan een studentenvereniging is, dat niet iedereen dezelfde studie doet.
Wij hebben elk jaar een anti-inteelt feest met 2 andere verenigingen aan wie we de soos verhuren (het gebouw is van ons, en we verhuren het 4 dagen per week). Met vooraf blind dates.quote:Op woensdag 26 november 2008 16:05 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
da's waar
maar we zijn eenkennige nerds hè?We organiseren wel veel uitjes samen met andere studieverenigingen, vooral de Alfa's, want bij ons is het grootste deel man
dus ja, die moeten ook aan hun trekken komen
Ja, we raakten per toeval aan de praat. Hij vroeg wat ik hier deed, nou wachten op een blind date dusquote:
Ja, zo zegt mijn vriend elk jaar dat ie geen date wil van Liber (die vindt hij niet leuk).quote:Op woensdag 26 november 2008 16:12 schreef motorbloempje het volgende:
en dan compleet níet matchen
en de boel filmen
Ja, dat weet ik. Het was slechts een reactie op de melding dat de meeste studieverenigingen niets meer waren dan lidmaatschap om goedkope boeken te bemachtigen. Dat klopt ook wel, maar dan heb je altijd die die-harders nog die overal een feestje in zien.quote:Op woensdag 26 november 2008 16:01 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Oh, maar die die-hards vind je ook bij een gewone studentenvereniging hoor. Alleen daar niet in de vorm van studie-nerds, maar in de vorm van mensen die nooit zullen afstuderen en al jaren komen zuipen elke dag.
De vereniging heet Liber.quote:
en ik heb het ontzettend naar mn zin joh, als die-harderquote:Op woensdag 26 november 2008 16:14 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. Het was slechts een reactie op de melding dat de meeste studieverenigingen niets meer waren dan lidmaatschap om goedkope boeken te bemachtigen. Dat klopt ook wel, maar dan heb je altijd die die-harders nog die overal een feestje in zien.
en ze hebben wel 80 leden, nou, dat móet een feest zijnquote:Op woensdag 26 november 2008 16:16 schreef Ewelina het volgende:
[..]
De vereniging heet Liber.
En oja, onze Minister-President is er ooit lid geweest. Liber heeft ongeveer 2 jaar geleden zijn inschrijfformulier gebruikt voor hun boekjes
MP is heel snel verkast naar LANX.
Het zijn een stelletje alternatieve idioten. Vroeger was de website leuker, toen stond er veel meer onzin op.quote:Op woensdag 26 november 2008 16:17 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
en ze hebben wel 80 leden, nou, dat móet een feest zijn
wij hebben iets te goede sponsoren voor de grootte van onze verenigingquote:Op woensdag 26 november 2008 16:20 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Al is het wel jammer dat een grotere vereniging doorgaans meer sponsors heeft, en er financieel ook vaak meer mogelijk is.
WTFquote:Op woensdag 26 november 2008 16:22 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
wij hebben iets te goede sponsoren voor de grootte van onze vereniging
pas bij uitgaven boven de 1024 () euro moet de ALV beslissen of 't mag...
2e jaars, ik zou dit jaar bij de najaarslichting van de tempeliers zitten, maar najaarslichting ging niet doorquote:Op donderdag 27 november 2008 09:10 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Ik ook.
Ben wel benieuwd wie je bent, als je bij de Tempeliers wil. Sjaars?
2e jaarsquote:Op vrijdag 28 november 2008 19:15 schreef Originele_Naam het volgende:
[..]
2e jaars, ik zou dit jaar bij de najaarslichting van de tempeliers zitten, maar najaarslichting ging niet doordus nu ga ik waarschijnlijk in het voorjaar. en jij welk jaars ben jij?
Het meest extreem is Ceres dan.quote:Op zondag 25 juli 2010 17:11 schreef Jac0b01 het volgende:
Iemand een suggestie voor een studentenvereniging in Wageningen?
Ik zoek een vereniging van het formaat extreem
Corporaal zul je worden, lul!quote:Op zondag 25 juli 2010 17:11 schreef Jac0b01 het volgende:
Mevrouw heeft het echt niet begrepen zeg. In een topic over studentenverenigingen loop je alleen maar te preken dat je studievereniging leuker is, en als klap op de vuurpijl begin je nu ook al te beweren dat Asopos gaver is dan Njord.quote:
Ceres natuurlijk. Alhoewel Wageningen wel écht een karige studentenstad is.quote:Op zondag 25 juli 2010 17:11 schreef Jac0b01 het volgende:
Probeer het hier even: Roeien en Ergometeren #40: De post-uittraining dip!quote:Op maandag 26 juli 2010 18:42 schreef Slickk het volgende:
Ik wil graag bij een studentenroeivereniging in Groningen. Toevallig iemand in dit topic die daarvan lid is en wat ik ongeveer kan verwachten? Ik weet dat er twee verenigingen zijn, namelijk Gyas en Aegir. Wat is het verschil? Ik ben wel tweedejaars, maar dat moet geen probleem zijn lijkt me. Wil het ook wel tijdens de introductieweek (keiweek) gaan vragen bij de sportmarkt (vorig jaar niet bij sportmarkt geweest, te brak), maar misschien ben ik dit jaar nog op vakantie tijdens de Keiweek dus vandaar.
Gaat het bij roeien niet gewoon om het samen zijn, de gezelligheid. Roeien zelf lijkt me zo saaiquote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:48 schreef roeier26 het volgende:
Lol, thanks voor de support, persoonlijk vind ik dat je op een plek moet gaan roeien waar je je fijn voelt, dat betekent praten met mensen op de vereniging, sfeer proeven en de hoeveelheid fanatisme in jezelf vergelijken met de vereniging, dan kom je al een heel eind.
Roeien is cool!
Heb je er gestudeerd?quote:Op maandag 26 juli 2010 16:48 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Ceres natuurlijk. Alhoewel Wageningen wel écht een karige studentenstad is.
Ik hoorde ook iets over fysiek contact, bizar. Denk dat het heel erg overdreven is, zoals eigenlijk altijd het geval is.quote:
begin dan zelf te vertellenquote:Op woensdag 15 september 2010 18:46 schreef Smart_ass het volgende:
Kickje!
Nog mensen geweest die ontgroening hebben gelopen? TS bijvoorbeeld? En zo ja, hoe is het bevallen? Ben wel benieuwd.
Welke vereniging?quote:Op woensdag 15 september 2010 20:25 schreef Apfelsaft het volgende:
Ben als begeleiding meegeweest op ontgroening. Ben ook wel benieuwd naar reacties hier
Aegir is een corporale bedoening met de nadruk op alles behalve roeienquote:Op maandag 26 juli 2010 18:42 schreef Slickk het volgende:
Ik wil graag bij een studentenroeivereniging in Groningen. Toevallig iemand in dit topic die daarvan lid is en wat ik ongeveer kan verwachten? Ik weet dat er twee verenigingen zijn, namelijk Gyas en Aegir. Wat is het verschil? Ik ben wel tweedejaars, maar dat moet geen probleem zijn lijkt me. Wil het ook wel tijdens de introductieweek (keiweek) gaan vragen bij de sportmarkt (vorig jaar niet bij sportmarkt geweest, te brak), maar misschien ben ik dit jaar nog op vakantie tijdens de Keiweek dus vandaar.
Er zijn mensen met stokken geslagen waarvan minstens een naar de eerste hulp moest en daardoor met de KMT moet stoppen.quote:Op donderdag 16 september 2010 07:48 schreef Apfelsaft het volgende:
[..]
Ik hoorde ook iets over fysiek contact, bizar. Denk dat het heel erg overdreven is, zoals eigenlijk altijd het geval is.
Schijnt gebeurd te zijn tijdens het "opstandsritueel" waarbij ze proberen zo ver te pushen dat de feuten in opstand komen tegen de zgn. kampbeulen. Echter, dit jaar was nogal onderdanig en aldus moesten ze veel verder gaan dan de bedoeling was voordat er ook maar piep uitkwam bij de feutjes.quote:Op donderdag 16 september 2010 17:34 schreef Nick_Taken het volgende:
[..]
Er zijn mensen met stokken geslagen waarvan minstens een naar de eerste hulp moest en daardoor met de KMT moet stoppen.
Deze persoon doet dezelfde opleiding als ik nu doe, en heb hem uitgebreid gesproken. Op zich gebeurden daar de standaard dingen, iig destijds in Utrecht moet ik zo ongeveer hetzelfde doen. Maar mensen slaan anders dan een vlakke, zeker met een stok, dat kan echt niet.
Precies, dat heb ik ook gehoord. Ik vind het een vreemd verhaal, mijn ervaring is dat zo'n ontgroening tot in de puntjes is uitgedacht en alles wat er gebeurt staat bij ons ook daadwerkelijk in het draaiboek (dat van tevoren is gecontroleerd door een commissie van de uni). Misschien dat er in Delft minder toezicht is vanuit de uni...quote:Op donderdag 16 september 2010 17:34 schreef Nick_Taken het volgende:
[..]
Er zijn mensen met stokken geslagen waarvan minstens een naar de eerste hulp moest en daardoor met de KMT moet stoppen.
Deze persoon doet dezelfde opleiding als ik nu doe, en heb hem uitgebreid gesproken. Op zich gebeurden daar de standaard dingen, iig destijds in Utrecht moet ik zo ongeveer hetzelfde doen. Maar mensen slaan anders dan een vlakke, zeker met een stok, dat kan echt niet.
Delft is sowieso een beetje losgeslagen. Dat krijg je met een TU + corporaal karakter hè... Sociaal minder vaardige lui die het hoog in de bol krijgenquote:Op donderdag 16 september 2010 17:45 schreef Apfelsaft het volgende:
[..]
Precies, dat heb ik ook gehoord. Ik vind het een vreemd verhaal, mijn ervaring is dat zo'n ontgroening tot in de puntjes is uitgedacht en alles wat er gebeurt staat bij ons ook daadwerkelijk in het draaiboek (dat van tevoren is gecontroleerd door een commissie van de uni). Misschien dat er in Delft minder toezicht is vanuit de uni...
dit is wel eenquote:Op donderdag 16 september 2010 17:44 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Schijnt gebeurd te zijn tijdens het "opstandsritueel" waarbij ze proberen zo ver te pushen dat de feuten in opstand komen tegen de zgn. kampbeulen. Echter, dit jaar was nogal onderdanig en aldus moesten ze veel verder gaan dan de bedoeling was voordat er ook maar piep uitkwam bij de feutjes.
Als je je met een stok laat slaan ben je ook echt wel een laffe feut hoorquote:Op donderdag 16 september 2010 17:34 schreef Nick_Taken het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Ik roei nu een tweetal weken bij Aegir en heb het ontzettend naar mijn zin. Geen flauwe ontgroening of iets dergelijks maar veel leuke mensen.quote:Op donderdag 16 september 2010 17:34 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Aegir is een corporale bedoening met de nadruk op alles behalve roeien
Ik ben er vaak zat geweest toen ik nog in Groningen studeerde, niet heel recent maar ook weer geen decennia geleden. Vond het altijd maar een geforceerde bedoening. Veel gebral, jasje dasje, zwaar vs. licht, jaarsindeling op de borrelvloer; allemaal zaken waar ze bij Aegir veel te veel waarde aan hechtten voor een roeivereniging, als je het mij vraagt. De andere roeivereniging waar ik ervaring mee heb is Nereus in Amsterdam en daar vond ik dat veel minder.quote:Op donderdag 16 september 2010 20:02 schreef Slickk het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Ik roei nu een tweetal weken bij Aegir en heb het ontzettend naar mijn zin. Geen flauwe ontgroening of iets dergelijks maar veel leuke mensen.Gelukkig lang niet zo veel 'kakkers' als ik had verwacht (in tegenstelling wat er bij Vindicat rondloopt...) en Aegir is liefde.
Het ligt helemaal aan jezelf wat je wilt qua verhouding roeien/zuipen (wedstrijd/competitieroeien). Het is een corporale vereniging en dochtervereniging van Vindicat dus dingen als jasje dasje is niet zo verrassend lijkt me. Was even wennen voor mij maar vind alle tradities wel wat hebben. Aan de prestaties kun je aflezen dat Aegir niet alleen maar een zuipvereniging is, lijkt me.quote:Op donderdag 16 september 2010 20:05 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Ik ben er vaak zat geweest toen ik nog in Groningen studeerde, niet heel recent maar ook weer geen decennia geleden. Vond het altijd maar een geforceerde bedoening. Veel gebral, jasje dasje, zwaar vs. licht, jaarsindeling op de borrelvloer; allemaal zaken waar ze bij Aegir veel te veel waarde aan hechtten voor een roeivereniging, als je het mij vraagt. De andere roeivereniging waar ik ervaring mee heb is Nereus in Amsterdam en daar vond ik dat veel minder.
Wedstrijdroeien is een ander verhaal natuurlijk, en daar heeft iedere roeivereniging de resultaten aan te danken. Competitieroeien bij Aegir vind ik echter een grote grap. Als je niet wilt/kunt wedstrijdroeien, maar wel bij een roeivereniging gaat in de eerste plaats omdat je wilt roeien, dan heb je m.i. aan Aegir geen goede. Het ligt natuurlijk niet helemaal aan jezelf, omdat je niet (meteen) in je eentje kunt gaan roeien. Je moet een bak zien te vinden die er ook zo over denkt als jij, en het aanbod bij Aegir vond ik nogal schaars. Als je het als een soort studentenvereniging ziet met een beetje roeien erbij: prima. Jasje dasje is verder in dat kader dus no problemo, alleen heeft dat met roeien geen donder te maken natuurlijkquote:Op donderdag 16 september 2010 20:10 schreef Slickk het volgende:
[..]
Het ligt helemaal aan jezelf wat je wilt qua verhouding roeien/zuipen (wedstrijd/competitieroeien). Het is een corporale vereniging en dochtervereniging van Vindicat dus dingen als jasje dasje is niet zo verrassend lijkt me. Was even wennen voor mij maar vind alle tradities wel wat hebben. Aan de prestaties kun je aflezen dat Aegir niet alleen maar een zuipvereniging is, lijkt me.
En? Nog lid geworden?quote:Op zondag 25 juli 2010 17:11 schreef Jac0b01 het volgende:
Veritas is lid van het AHG, uit ervaringen van anderen weet ik dat die verenigingen veel tradities en minder ballen hebben. Betekent niet dat er geen ballen zijn.quote:Op zaterdag 25 september 2010 16:50 schreef Granaatappel het volgende:
Jammer dat het Corps vaak van die enorme ballen heeft, dat staat me echt tegen. De tradities van het Corps vind ik prachtig in alle opzichten, echter de mensen die er rond lopen staan me niet aan.
Jammer jammer.
P.S. Soort vereniging wat ik zoek, is dat een beetje vergelijkbaar met Veritas e.d.?
Ja beetje jammer in mijn situatie. Ik studeer in Tilburg en de AHC vereniging daar is het TSC Sint Olof. Deze vereniging pretendeert een Corps te zijn wat het officieel niet is (aangezien het aangesloten is bij het AHC). Je kunt dus al raden wat voor mensen daar rond lopen. Verder heeft Tilburg niet meer vereniging uitgezonderd Plato en Vidar (roeivereniging).quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:20 schreef themole het volgende:
[..]
Veritas is lid van het AHG, uit ervaringen van anderen weet ik dat die verenigingen veel tradities en minder ballen hebben. Betekent niet dat er geen ballen zijn.
Waar blijven jullie toch altijd die vooroordelen vandaan halen? Een klein percentage voldoet misschien aan het prototype waar jij op doelt. Hebben "ballen" jouw ooit iets misdaan?quote:Op zaterdag 25 september 2010 16:50 schreef Granaatappel het volgende:
Jammer dat het Corps vaak van die enorme ballen heeft, dat staat me echt tegen. De tradities van het Corps vind ik prachtig in alle opzichten, echter de mensen die er rond lopen staan me niet aan.
Jammer jammer.
P.S. Soort vereniging wat ik zoek, is dat een beetje vergelijkbaar met Veritas e.d.?
Als jij de leden van Olof niet kent, dan weet je niet waar je over praat óf je bent er één van.quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:08 schreef famousje het volgende:
[..]
Waar blijven jullie toch altijd die vooroordelen vandaan halen? Een klein percentage voldoet misschien aan het prototype waar jij op doelt. Hebben "ballen" jouw ooit iets misdaan?
Dat is inderdaad jammer. Mag ik vragen bij welke Corps je dan zit?quote:Op zaterdag 25 september 2010 19:35 schreef MitchLeary het volgende:
Ik ben ook lid geworden. Van te voren was er al twijfel, en na de ontgroening had ik eigenlijk al niet meer zo'n zin om lid te zijn. Mensen van mijn eigen jaar zijn wel relaxt, maar de Hoge Heren () en de andere lui die denken dat ze heel wat zijn, zijn gewoon een paar onnozelen. Verder willen ze je de hele tijd pushen om bij een of andere commissie te gaan, kost het voor mijn financiele situatie behoorlijk wat geld en word je als eerstejaars geregeld als stront behandeld.
Ik vind 't alleen wel chill om er een keer per week ofzo wat te gaan drinken, maar dat is het dan ook. Denk dat ik het nog ff aankijk en nog een jaarclub vorm enzo, maar als het me dan nog niet bevalt dan zien ze me gewoon niet meer. Jammer van de contributie, maar het is toch niet wat ik had verwacht
Dat pushen voor commissies is heel erg normaal, dat gebeurt bij elke vereniging omdat zonder commissies simpelweg geen vereniging kan bestaan. Bedenk wel dat alle activiteiten wel moeten worden georganiseerd op een of andere manier. Zonder die commissies geen mooie feesten + spelavonden enz.quote:Op zaterdag 25 september 2010 19:35 schreef MitchLeary het volgende:
Ik ben ook lid geworden. Van te voren was er al twijfel, en na de ontgroening had ik eigenlijk al niet meer zo'n zin om lid te zijn. Mensen van mijn eigen jaar zijn wel relaxt, maar de Hoge Heren () en de andere lui die denken dat ze heel wat zijn, zijn gewoon een paar onnozelen. Verder willen ze je de hele tijd pushen om bij een of andere commissie te gaan, kost het voor mijn financiele situatie behoorlijk wat geld en word je als eerstejaars geregeld als stront behandeld.
Ik vind 't alleen wel chill om er een keer per week ofzo wat te gaan drinken, maar dat is het dan ook. Denk dat ik het nog ff aankijk en nog een jaarclub vorm enzo, maar als het me dan nog niet bevalt dan zien ze me gewoon niet meer. Jammer van de contributie, maar het is toch niet wat ik had verwacht
Je zit zeker bij augustinusquote:Op maandag 27 september 2010 02:11 schreef love_sharon het volgende:
Tja ik ben dit jaar lid geworden van eens studentenvereniging in Leiden en sommige vooroordelen zijn helemaal waar maar daar tegenover vind ik dat er duidelijk pluspunten zijn om lid te zijn van een vereniging.
Waarschijnlijk als ik had geweten hoeveel energie, tijd en moeite je er nu vooral in het begin in moet steken had ik er nog een paar keer over nagedacht. Maar als het iets is wat je echt leuk lijkt dan is het zeker alles waard!
Tja niet zo raar dat je met bijv. 28 jaar niet helemaal er tussen past. Je jaargenoten zijn 18-21 meestal dus dat geeft al wel een aardig verschil.quote:Op zondag 26 september 2010 13:58 schreef Nick_Taken het volgende:
De meeste verenigingen kom je al niet meer binnen als je ouder dan 24/25 bent.
Gezelligheidsverenigingen zijn weer een ander verhaal maar daar ook heb ik gemerkt dat 29/30 jarige worden weggekeken zeg maar. Je kunt dan beter gaan sporten ofzo dan kroeghangen met jongeren die je er waarschijnlijk toch wel uitzuipt. Ook heb je waarschijnlijk een volwassenere instelling waar, en ik zeg het eerlijk, studenten eigenlijk overjarige pubers zijn. Het is zeer leuk, eerlijk waar, maar ik denk dat oudere mensen er niet tussen passen en ze met een leeftijdsstop dit soort mensen willen behoeden voor een teleurstelling.
Ik weet dat alle Minervasjaarsjes vanavond kapot gezooid gaan wordenquote:Haha en wat weet jij dan van Minerva meisjes he?
Maar goed dan dat ik misschien wel geen Minerva meisje benquote:Op maandag 27 september 2010 14:42 schreef Bananenman het volgende:
[..]
Ik weet dat alle Minervasjaarsjes vanavond kapot gezooid gaan worden
Jammerquote:Op maandag 27 september 2010 14:47 schreef love_sharon het volgende:
[..]
Maar goed dan dat ik misschien wel geen Minerva meisje ben
Ja, dat idee had ik dus ook. Natuurlijk zitten er ook 19jarigen tussen die wat volwassener zijn, maar meesten willen nog adolescent zijn zeg maar en die tijd heb ik inmiddels al gehad. En dat uitzuipen haha dat klopt welquote:Op zondag 26 september 2010 13:58 schreef Nick_Taken het volgende:
De meeste verenigingen kom je al niet meer binnen als je ouder dan 24/25 bent.
Gezelligheidsverenigingen zijn weer een ander verhaal maar daar ook heb ik gemerkt dat 29/30 jarige worden weggekeken zeg maar. Je kunt dan beter gaan sporten ofzo dan kroeghangen met jongeren die je er waarschijnlijk toch wel uitzuipt. Ook heb je waarschijnlijk een volwassenere instelling waar, en ik zeg het eerlijk, studenten eigenlijk overjarige pubers zijn. Het is zeer leuk, eerlijk waar, maar ik denk dat oudere mensen er niet tussen passen en ze met een leeftijdsstop dit soort mensen willen behoeden voor een teleurstelling.
Minerva voelen zich sowieso te hoog voor Fok en ze worden toch geslacht in de disputen like you saidquote:
Ik ben lid van Minerva, maar voel me niet per definitie te hoog voor Fok. Ouderwets gevalletje van alles over 1 kam scheren. Dit soort kortzichtigheden kunnen weleens ten grondslag liggen aan het feit dat je hier idd niet veel corpsleden tegenkomt.quote:Op woensdag 29 september 2010 02:21 schreef RickL het volgende:
[..]
Minerva voelen zich sowieso te hoog voor Fok en ze worden toch geslacht in de disputen like you said![]()
Helemaal mee eens. Onzin die vooroordelen van zich beter voelen. Ieder zijn ding.quote:Op donderdag 30 september 2010 00:47 schreef famousje het volgende:
[..]
Ik ben lid van Minerva, maar voel me niet per definitie te hoog voor Fok. Ouderwets gevalletje van alles over 1 kam scheren. Dit soort kortzichtigheden kunnen weleens ten grondslag liggen aan het feit dat je hier idd niet veel corpsleden tegenkomt.
Dit dus en eventueel slechte trollquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 08:15 schreef -Strawberry- het volgende:
Die opmerking moest je ook niet te serieus nemen hoor...
Denk ik.
rightquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 00:43 schreef Snoesje_ het volgende:
Ik ben lid. Maar de helft van alle dingen in dit topic is bij ons echt heel anders.
Hier staat allemaal onzin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |