Maar toch erg gaaf!quote:Op dinsdag 25 november 2008 00:26 schreef Koskesh het volgende:
Ik zit in Nijmegen en hier is het studentenvereniging gebeuren toch niet echt populair.
Dat 1e wil ik wel betwisten. Ik ben dan wel niet lid van een corps, maar wel van een andere vereniging. Dat heb ik gedaan omdat ik graag meer mensen wilde kennen, en niet alleen van mijn studie. Overigens betrof dat wel een vereniging zonder ontgroening, een wat alternatievere vereniging. Maar ik kan me zo voorstellen als je meer traditioneel bent ingesteld, en wat meer richting de 'ballenkant' zit qua persoonlijkheid (God, deze zin loopt voor geen meterquote:Op zondag 23 november 2008 00:17 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hoe weinig eigenwaarde kan je als 22-jarige hebben als je je onderwerpt aan de ontgroeningen van studentenverenigingen als Minerva en Augustinus? Daar ga je bij als je als 18-jarige net in de grote stad komt wonen en geen vrienden hebt.
Studentenverenigingen zijn puur voor sociale contacten. Ervaring in bestuur en andere relevante zaken kan je beter opdoen in politieke jongerenverenigingen, debatclubs en studieverenigingen. Daar wordt je niet eerst een jaar lastiggevallen door ouderejaars die hun eigen ontgroeningstrauma op jou afreageren.
Ja, je moet je overal aanpassen. Maar het gaat toch wel verder dan in andere omgevingen denk ik. Ik vind dat het wel een heel erg specifiek, narrow-minded cultuurtje is die complete assimilatie verwacht. Overdreven gezegd.quote:Op dinsdag 25 november 2008 10:50 schreef Ewelina het volgende:
Je aanpassen moet je sowieso overal, dus dat argument kun je wegstrepen.
Buiten dat, je hebt natuurlijk ook kliekjes binnen de vereniging. Van de stereotype bal tot de wat meer laidback-figuren en echte alternatievelingen, al zal je die niet aantreffen binnen een corps, vermoed ik.
Ik ben zelf lid in Leiden, grootste vereniging van Leiden (zoek maar opquote:Op maandag 24 november 2008 09:26 schreef Florian_ het volgende:
Zijn er ook mensen die momenteel zelf bij een vereniging in Leiden zitten?
Oh, en zijn een sportvereniging, studievereniging en studentenvereniging met elkaar te combineren?
Augustinus is leuker, dat zullen ook sommige corpsleden uit andere steden je vertellen is mijn ervaring. Minerva is erg traditioneel. 21 is overigens niet te oud, ik ben zelf lid geworden toen ik 20 was.quote:Op zaterdag 22 november 2008 23:04 schreef Florian_ het volgende:
Ik ga volgend jaar ook pas beginnen met de uni (dan al een HBO studie afgerond). Ik ben zelf 21, en zal dus ook één van de ouderen zijn. Maar bij verenigingen zijn er vast wel meer mensen van mijn leeftijd. Zelf doe ik HBO in Amsterdam, en het merendeel van mn studiegenootjes waren lid (ook lanx etc). Ze zijn allemaal rond de 23.
Oh, en sorry voor de topickaap: Iemand die mij kan vertellen wat leuker is? Minerva of Augustinus? (Leiden).
Juist, dat probeerde ik te zeggen.. Hou je daar van? Dan is het fantastisch.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:12 schreef ChRoNiC het volgende:
Het is allemaal 1 groot toneelstuk waar je gewoon lekker in mee moet gaan.
Augustinus dus?quote:
dat verschilt dus óók per stad en per studie.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:12 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Ojah, studieverenigingen. Daar zal ik maar niet al teveel van verwachten, gezelligheid van die paar borrels per jaar hoef je in elk geval niet te verwachten.
Augustinus ja.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:15 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Augustinus dus?
En zit je naast de studentenvereniging nog bij andere (sport/studie)verenigingen? Is dat te combineren?
En woon je in een studentenhuis of heb je op een andere manier een kamer gezocht?
Ook als je er niet in mee gaat kan je het prima naar je zin hebben. Het is maar een gedeelte dat dergelijk gedrag uit.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:14 schreef synthesix het volgende:
[..]
Juist, dat probeerde ik te zeggen.. Hou je daar van? Dan is het fantastisch.
Ik heb ervaring in zowel Leiden als Rotterdam met verschillende studieverenigingen en het was allemaal hetzelfde. Maar ik ken wel meer mensen zoals jij, die heel actief zijn in hun studievereniging en daar een mooie tijd hebben. Daar moet je dan wel flink in investeren.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:23 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
dat verschilt dus óók per stad en per studie.
Mijn studievereniging is rete-actiefheb er mn handen vol aan, nú al, wil nog even niet weten hoe druk ik het ga krijgen als ik volgend jaar bestuursjaar ga doen
maargoed, in Leiden, die van Kunstgeschiedenis, was écht werkelijk geen bal aan nee
Even rechtzetten voordat ik de hele reactie leesquote:
Je hebt PMquote:Op dinsdag 25 november 2008 11:35 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Even rechtzetten voordat ik de hele reactie lees. Ik bedoel het dus in de zin van 'mensen DIE zoals jij'. Niet overal wat achter zoeken!
Ja, ikkequote:Op dinsdag 25 november 2008 11:01 schreef Florian_ het volgende:
Zijn er ook mensen hier die momenteel zelf lid zijn van een corporale vereniging?
...Ik zie vooral reacties van mensen die het van een afstandje beoordelen.
Welke als ik mag vragen? Zelf ook tijdje actief geweest binnen de roeisport.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:46 schreef Koert het volgende:
[..]
Ja, ikkeIk ben niet lid van een studentenvereniging, maar van een studentenroeivereniging
En ja, deze is corporaal. Wat ik je aanraad is om de sfeer te gaan proeven bij verschillende verenigingen en kijk wat je het meeste trekt. Heb ik ook gedaan en de keuze is goed uitgevallen. Hiernaast ben ik ook nog lid van een studievereniging, want dan krijg ik korting op mijn boeken
Maar actief ben ik daar absoluut niet. Omdat ik zelf intensief sport ben ik niet lid van een sportvereniging, maar ik ken zat mensen die bij een studentenvereniging zitten en daarnaast nog een sport beoefenen.
Op het moment ben ik zelf ook nog actief lid.quote:Op dinsdag 25 november 2008 11:01 schreef Florian_ het volgende:
Zijn er ook mensen hier die momenteel zelf lid zijn van een corporale vereniging?
Gast, amen! Zo wilde ik het ook min of meer verwoorden.quote:Op dinsdag 25 november 2008 12:49 schreef Lucanus het volgende:
[..]
Op het moment ben ik zelf ook nog actief lid.
Ik heb het topic met enige verbazing doorgelezen. De meeste mensen hebben echt geen idee wat zo'n vereniging precies inhoudt. Misschien ook niet zo gek aangezien 95% van het gebeuren achter "gesloten deuren" plaats vindt, maar het blijft wel hilarisch om te lezen wat voor een soort waanbeelden er rondspoken
Maakt ook allemaal niet zoveel uit. Als mensen willen denken dat je 10 maal per dag door een oudejaars ondergepist wordt, je elke avond 100 euro kwijt bent aan bier voor anderen en je de club uitgetrapt wordt als je klaagt dat je nog maar een tientje voor de rest van de maand hebt, dan denken mensen dat maar.
De werkelijkheid is natuurlijk anders, namelijk dat een vereniging voornamelijk erg gezellig is, je eerste jaar niet kut maar juist erg leuk is, je inderdaad vrij veel geld kwijt bent aan allerlei activiteiten maar dat je daar ook veel voor terug krijgt (Alles wat je doet, doe je met korting, alleen je doet gewoon ongelooflijk veel). En dat actief lid zijn je uitdaagt om jezelf op meerdere gebieden te bewijzen, ontplooien en te verbeteren.
Het vooroordeel dat er voornamelijk met geld van pappa en mamma gepocht wordt is ook onzin. Opscheppen over geld is sowieso een beetje triest (leuk voor de middelbare school) en iedereen is student dus iedereen zit wel eens krap. Op het moment dat je echter significant minder te besteden hebt (om welke reden dan ook) kan dat helaas wel een probleem zijn, aangezien het gewoon zuur is als je hele jaarclub wel op wintersport gaat en jij niet mee kan omdat je chronisch blut bent. Maar vaak kom je via je vereniging wel aan leuke bijbaantjes waarmee dat probleem verholpen kan worden.
Tja, wat wel zo is dat (met name bij het corps) er voornamelijk mensen lid worden afkomstig uit een bepaalde sociale klasse en sociaal milieu. Op het moment dat je daar zelf niet uit voort komt kan het vrij onwennig zijn om daar tussen door te banjeren. Ook is het vervelend om er achter te komen dat veel mensen elkaar wel al kennen (via de hockeyclub, school of een politieke jongerenvereniging o.i.d) en jij nog nooit van die mensen gehoord hebt. Maar als je er uberhaupt al over nadenkt om lid worden en wel eens bij een hockey of corperaal roeifeest bent geweest en dat "supermooi" vond dan went dat wel of is het niet eens een probleem.
Beetje sociaal en assertief zijn is wel mooi meegenomen. Op het moment dat je denk vrienden te kunnen maken/kopen door maar lid worden van een vereniging (elk jaar zitten er weer een paar mensen bij die dat denken) dan kom je bedrogen uit. Je moet een beetje leuk zijn, doen en overkomen wil je op je plaats zijn binnen een club. Ook ligt er veel nadruk op samenwerken en dingen met elkaar doen. Ben je meer een einzelganger, heb je telefoonvrees of praat je liever met meisjes via het internet dan in real life, dan kan dat een probleem zijn.
Als je er achter wilt komen welke vereniging iets voor jou is om lid bij te worden dan kan je het beste gewoon een keer met iemand die al lid is een borrelavond bezoeken (vaak kan je na twaalven of eenen gewoon binnen lopen). je merkt dan zelf al vrij snel aan de sfeer, de mensen en de omgeving of die club iets voor je is of niet. Voel je er op zo'n avond thuis, wees dan niet bang voor alle verplichtingen die bij een mogelijk lidmaatschap horen en word gewoon lekker lid. Het is de moeite meer dan waard!
Klopt, bij mijn jaarclub zelfde verhaal. Volgens mij is dat bij alle clubjes wel min of meer.quote:Op dinsdag 25 november 2008 12:58 schreef ohnikua het volgende:
21 kan heel goed, ik zit bij een vergelijkbare vereniging in een andere stad en de leeftijden binnen mijn jaarclub varieerden tijdens de introductie van 18 tot 23..
Dit is ook waar. Er zitten altijd een paar rotte appels bij. Maar wat wil je op zoveel leden? Dat lijkt mij vrij standaard, in elke groep heb je dat.quote:Ben trouwens ook nog actief lid van een vereniging (niet het corps, maar AHC) en Lucanus legt het naar mijn idee perfect uit. Het probleem is natuurlijk ook dat elke vereniging een aantal trieste personen kent die zo blij zijn 'er bij te horen', dat juist die personen zorgen voor het negatieve imago bij andere studenten. Zij willen hun lidmaatschap namelijk constant op treurige en irritante manieren overdragen.
Nouja ik ben er bij ons iig nog geen tegengekomen.. ik doe nu ook HBO enz..quote:Op dinsdag 25 november 2008 13:27 schreef Californium het volgende:
tvp
En @ LR... Ik ken mensen uit studentenverenigingen in Nijmegen... Die dus wel degelijk die instelling hebben.... natuurlijk niet allemaal...Maar ik volgens hen minderwaardig omdat ik HBO doe, alles zelf betaalde, werkte om te kunnen studeren.....![]()
Het komt er gewoon op neer dat die mensen ongeveer dezelfde interesses hebben en dezelfde dingen doen. Ook de helft van alle hockeyteams zijn jaarclubteams. Als je bijvoorbeeld bent opgegroeid op de kermis dan begrijp ik dat je niet past tussen mensen die hun hele leven hockeyen, golfen en zeilen etc. Ik houd van een decadente levensstijl en ga daarom ook liever om met gelijkgestemde.quote:Op dinsdag 25 november 2008 13:13 schreef motorbloempje het volgende:
er is niets mis met 'studentikoos' zijn
van tijd tot tijd ben ik dat ookiig als dat inhoud 'veel zuipen en weinig studeren'
Máár, zoals hierboven ook al werd aangegeven, is het 'voor mensen uit een bepaald milieu', en dat staat me gewoon niet aan.
Ik kom uit een 'normaal' milieu, of misschien zelfs wel een paupermilieu: paps is huismeester en mams administratief medewerker. Ik betaal mijn eigen studie omdat mn ouders dat niet kunnen en heb dus geen geld over, evenals mijn ouders niet.
En ja.. dat je daar op wordt 'aangekeken', dat trekt mij niet. Dat je er minder makkelijk bij hoort als je niet rijk bent, of iig je ouders dat niet zijn en als je niet al 20 jaar op hockey zit... dat is een beetje discriminatie bijna, dat je dan éxtra je best moet doen om erbij te horen... of om 'daar doorheen te kijken'.
Ik heb altijd geleerd dat iedereen gelijk is, ongeacht afkomst, geldinkomsten of weetikveelwat, en als er dan zoiets is wat vooral 'voor de elite' is, dan stoot mij dat heel erg af, LOS VAN HET FEIT dat de mensen die er lid zijn er ongetwijfeld de tijd van hun leven hebbenwant dat geloof ik wel hoor
Niet iedereen is gelijk. Gelijkwaardig misschien, maar niet gelijk. Tevens denk ik dat geld helemaal geen belemmering hoeft te zijn. Zoals ssebass al zegt, het gaat erom dat je met gelijkgestemden omgaat. Je drukt jezelf alleen maar in een hokje door de financiële situatie als uitgangspunt te nemen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 13:13 schreef motorbloempje het volgende:
knip
Ik heb altijd geleerd dat iedereen gelijk is, ongeacht afkomst, geldinkomsten of weetikveelwat, en als er dan zoiets is wat vooral 'voor de elite' is, dan stoot mij dat heel erg af, LOS VAN HET FEIT dat de mensen die er lid zijn er ongetwijfeld de tijd van hun leven hebbenwant dat geloof ik wel hoor
Over hoeveel geld praten we hier?quote:Op dinsdag 25 november 2008 14:30 schreef motorbloempje het volgende:
Diezelfde mensen zijn nu her en der lid van Het Corps, so forgive me, maar ja, geld speelt zeker een rol. Lidmaatschap kan ik al niet eens betalen, als ik hoorde wat dat allemaal kostte toen ik intro liep in Leiden.
Was geenszins zo bedoeld hoor, relax. Het komt nogal eens voor dat mensen het wel zo bedoelen, en dacht dat jij het wellicht ook zo zag.quote:Op dinsdag 25 november 2008 14:30 schreef motorbloempje het volgende:
ga anders even lopen mierenneuken op het woordje gelijk terwijl je dondersgoed weet wat ik bedoel
Natuurlijk speelt geld een rol, maar is zeker niet doorslaggevend. Op de basisschool mooie aanleiding voor pesterijen, tijdens je studententijd gaat het toch meer om jezelf. Dat het geld kost is zeker waar, maar het wil er bij mij niet in dat 'niet betaalbaar' een geheel valide argument is (dan hebben we het niet alleen over het corps als enige studentenvereniging). Het bedrag dat ik van mijn ouders ontving was kleiner dan dat ik in theorie had kunnen blijlenen van de IB. Zelfs met alleen wat extra werken kom je al een heel groot stuk. De vraag is dan of je dat er voor over hebt of niet; prioriteitenkwestie.quote:en ja, ik heb het als een nadeel ervaren om niet rijk te zijn/geen rijke ouders te hebben. De mensen die mij op de middelbare school meden en pesten deden dit volgens eigen zeggen omdat mn pa maar een postbode was
Diezelfde mensen zijn nu her en der lid van Het Corps, so forgive me, maar ja, geld speelt zeker een rol. Lidmaatschap kan ik al niet eens betalen, als ik hoorde wat dat allemaal kostte toen ik intro liep in Leiden.
Misschien niet de hoofdrol, maar mensen die geen steun hebben van hun ouders kunnen gewoon vaak minder volluit van zo'n vereniging genieten omdat je veel geld kwijt bent als je actief mee wilt doen met vanalles. Dat is niet slecht, maar wel waar
1000 euro per jaar.... daar zal wel alles bij inzitten dan. Zowel al je drankjes, je eten, je lidmaatschap van een dispuut (kost ook nog vaak geld) en dan nog alle activiteiten waar je aan mee wilt doen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 14:51 schreef LastRequest het volgende:
Over Minerva snap ik dat wel Moblo, ik hoorde tijdens mijn EL CID van mensen die zich inschreven ook dat het zo'n 1000 euro ofzo kostte voor een jaar, alleen al om lid te zijn... Bij ons is de contributie 111eu per jaar, prima te overzien
Inderdaad, dat is niet inclusief drinken enzo hoor.. Waarschijnlijk wel andere dingen dat geloof ik wel!quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:02 schreef motorbloempje het volgende:
drank en eten inclusief bij Minerva?? Geloof het niet hoor, met misschien af en toe een uitzondering
LR: ben eindelijk die stomme muntjes van je kwijt![]()
Het eerste maandje corps lid zijn kan flink in de papieren lopen. Een goede 1200 euro meenemen is wel aan te raden. AHC verenigingen zijn wat goedkoper, (300-500e), de groentijd kan daardoor wel wat korter zijn (en dat is niet perse een plus).quote:Op dinsdag 25 november 2008 14:38 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Over hoeveel geld praten we hier?
Dat zijn bakerpraatjes van mensen die stiekem niet weten waar ze het over hebben? Contributie voor Minerva was begin deze eeuw rond de 150 euro.quote:Op dinsdag 25 november 2008 14:51 schreef LastRequest het volgende:
Over Minerva snap ik dat wel Moblo, ik hoorde tijdens mijn EL CID van mensen die zich inschreven ook dat het zo'n 1000 euro ofzo kostte voor een jaar, alleen al om lid te zijn... Bij ons is de contributie 111eu per jaar, prima te overzien
quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:06 schreef LastRequest het volgende:
Overigens kan het zo zijn dat dat niet klopt hoor.. dat bedrag van Minerva. Voordat iemand zich hier op zijn/haar pik getrapt voeltDat is wat ik toen hoorde van degenen die zich inschreven.
quote:Op dinsdag 25 november 2008 15:02 schreef motorbloempje het volgende:
drank en eten inclusief bij Minerva?? Geloof het niet hoor, met misschien af en toe een uitzondering
LR: ben eindelijk die Ovum muntjes van je kwijt![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |