abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63494899
Roeien is dé perfecte combinatie tussen sporten en het studentenleven. Aan de ene kant kun je net zo fanatiek sporten als je wilt, aan de andere kant kun je net zo fanatiek binnen de vereniging zijn als je wilt (borrels, commissies, allemaal vrij). Roeien!
pi_63495426
Ik zit in Nijmegen en hier is het studentenvereniging gebeuren toch niet echt populair. Maar ik kan me voorstellen dat als je nieuw bent in een vreemde stad en je hebt nog geen vrienden etc. dat het wel erg leuk is om bij een vereniging te gaan. Zeer veel van mijn oude middelbare school vrienden studeren nu in Utrecht/ Delft/ Amsterdam / Groningen en daar zitten ze bij 't Corps / studentenvereniging.... Allemaal erg leuk en als je van nonstop feesten houdt moet je 't zeker doen.

Je moet eigenlijk voor jezelf uitvogelen wat je t leukst lijkt. Ik ben bijvoorbeeld lid van de lokale Medische faculteitsvereniging en het is best gezellig... Er zijn veel activiteiten die altijd drukbezocht zijn. Ik heb zelf altijd het gewoon met vrienden- zonder verplichtingen- stappen, waar en wanneer je wilt veel leuker gevonden.
pi_63497039
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 00:26 schreef Koskesh het volgende:
Ik zit in Nijmegen en hier is het studentenvereniging gebeuren toch niet echt populair.
Maar toch erg gaaf!
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_63500164
quote:
Op zondag 23 november 2008 00:17 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Hoe weinig eigenwaarde kan je als 22-jarige hebben als je je onderwerpt aan de ontgroeningen van studentenverenigingen als Minerva en Augustinus? Daar ga je bij als je als 18-jarige net in de grote stad komt wonen en geen vrienden hebt.

Studentenverenigingen zijn puur voor sociale contacten. Ervaring in bestuur en andere relevante zaken kan je beter opdoen in politieke jongerenverenigingen, debatclubs en studieverenigingen. Daar wordt je niet eerst een jaar lastiggevallen door ouderejaars die hun eigen ontgroeningstrauma op jou afreageren.
Dat 1e wil ik wel betwisten. Ik ben dan wel niet lid van een corps, maar wel van een andere vereniging. Dat heb ik gedaan omdat ik graag meer mensen wilde kennen, en niet alleen van mijn studie. Overigens betrof dat wel een vereniging zonder ontgroening, een wat alternatievere vereniging. Maar ik kan me zo voorstellen als je meer traditioneel bent ingesteld, en wat meer richting de 'ballenkant' zit qua persoonlijkheid (God, deze zin loopt voor geen meter ) dat je dan voor zo'n traditionele vereniging kiest. 't Is ook vaak een familietraditie. Ook is er bij een grotere vereniging (en dat zijn toch heel vaak de corpora) vaak meer te doen, er zijn meer mogelijkheden. Zeker als ik bij een sportvereniging zou gaan, zou ik kiezen voor de mogelijkheden, en kansen die je hebt bij de vereniging, en vaak zijn dat toch meer de corporale verenigingen. Ik zou bijvoorbeeld Nereus verkiezen boven Skoll.

Het is ook maar net hoe je tegen de ontgroening aankijkt. Als je wat nuttigs doet voor de samenleving, zou ik het niet eens erg vinden. Met zijn allen idiote dingen doen schept ook een band. Ik kan me van mijn 1e 'ontgroening' (ik ben lid geweest bij meerdere verenigingen) nog wel herinneren dat we de introductiecommissie moesten aanspreken met allerlei rare namen en functies en dat we op commando een zooi regeltjes moesten opdreunen Ik vond het hilarisch.

Daarnaast is het natuurlijk ook wel een verschil hoe de intro is opgebouwd. Veel verenigingen noemen het nu 'Kennismakingstijd'. Een zooi idiote opdrachten doen en wat stomme regeltjes opdreunen en de commissie met rare namen aanspreken, vind ik nog best grappig Of als je werk doet wat goed is voor de gemeenschap, zou ik er ook geen problemen mee hebben (bijvoorbeeld schoonmaken ofzo).

Maar eerlijk is eerlijk: als men mensen echt gaat vernederen, dan ben ik weg. Daar moet ik niks van hebben

Je stelling dat studentenverenigingen puur voor sociale contacten zijn, klopt overigens wel. Je moet gewoon bij een studentenvereniging gaan omdat het je leuk lijkt, niet om je CV op te leuken. Commissie-ervaring kun je trouwens ook gewoon opdoen in je 1e jaar bij een studentenvereniging. En wbt dat trauma afreageren van ouderejaars: ongetwijfeld zullen er wel lui zijn die zo triest zijn Ik denk dat dat wel meevalt, zeker bij de meer alternatieve verenigingen.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_63500413
Nog even een ander perspectief van een niet(nooit)verenigingslid:
Ik denk dat het onbelangrijk is om te kijken naar regeltjes/anciënniteit/ontgroeningen etc. waar iedereen zich altijd druk om maakt. Het hoort er bij, je went er aan, gaat het leuk vinden etc. Dat zal allemaal wel en 1 jaartje bikkelen is die 3 jaar erna wel waard.
Waar je meer na moet kijken is of je de mensen leuk vind, het cultuurtje. Ze zeggen altijd wel dat er op een grote vereniging altijd mensen zijn die je aanspreken maar het blijft imho toch een uniforme bende. Vooral bij de meer traditionele verenigingen zijn het echt 'studenten'.

Generaliserend, en grotendeels dingen die mij opvallen door irritatie: veel drinken, schreeuwen, slappe kuthumor, nederlandstalige blèrnummers. Praten over feesten van de vereniging, mensen van de vereniging die elkaar geneukt hebben, dezelfde eentonige muziek 100 keer overnieuw, arrogant lullen over andere mensen de niet aanwezig zijn(niet alleen over geld dus). 'Studentikoos' gedragen: kan het even moeilijk definieren nou, maar je snapt het waarschijnlijk wel. De omgangsvormen zijn toch wel heel typerend aan te wijzen als studentikoos, vergelijk het met het cultuurtje van bijv. 'chillers': eigen taaltje, manier van praten, van denken, wat 'cool' is etc. Je moet dus wel van de goede achtergrond komen (voornamelijk hoge opleiding, rijke ouders, hockey/tennis etc.) of je goed aan kunnen en willen passen.

Samenvattend: als je op school behoorde tot de groep mensen die lekker met iedereen van school de dingen ging doen die iedereen van school vet vond, ragegevoelig was etc. Dan voldoe je waarschijnlijk wel aan het profiel

NB: Voor de boze reacties komen, dit is zeker een gestereotypeerd, ongenuanceerd, onwetend beeld, maar ik laat gewoon even weten wat mij de overstap niet doet maken.
pi_63500575
Je aanpassen moet je sowieso overal, dus dat argument kun je wegstrepen.

Buiten dat, je hebt natuurlijk ook kliekjes binnen de vereniging. Van de stereotype bal tot de wat meer laidback-figuren en echte alternatievelingen, al zal je die niet aantreffen binnen een corps, vermoed ik.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:01:57 #57
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_63500907
Zijn er ook mensen hier die momenteel zelf lid zijn van een corporale vereniging?

...Ik zie vooral reacties van mensen die het van een afstandje beoordelen.
Primum non nocere
pi_63500965
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 10:50 schreef Ewelina het volgende:
Je aanpassen moet je sowieso overal, dus dat argument kun je wegstrepen.

Buiten dat, je hebt natuurlijk ook kliekjes binnen de vereniging. Van de stereotype bal tot de wat meer laidback-figuren en echte alternatievelingen, al zal je die niet aantreffen binnen een corps, vermoed ik.
Ja, je moet je overal aanpassen. Maar het gaat toch wel verder dan in andere omgevingen denk ik. Ik vind dat het wel een heel erg specifiek, narrow-minded cultuurtje is die complete assimilatie verwacht. Overdreven gezegd.

Maar goed, ik ben zelf dan ook behoorlijk recalcitrant en ben altijd redelijk selectief geweest qua sociale contacten. Dus misschien kijk ik met een heel erg gekleurde bril, zou kunnen.
pi_63501184
quote:
Op maandag 24 november 2008 09:26 schreef Florian_ het volgende:
Zijn er ook mensen die momenteel zelf bij een vereniging in Leiden zitten?

Oh, en zijn een sportvereniging, studievereniging en studentenvereniging met elkaar te combineren?
Ik ben zelf lid in Leiden, grootste vereniging van Leiden (zoek maar op ) en kan het ze ten zeerste aanraden. De afgelopen jaren heb ik het daar echt extreem naar mijn zin en heb een zooi sociale contacten opgedaan waar je u tegen zegt.
Op verenigingen als Augustinus en Quintus, maar ook ASC in Amsterdam lopen een groot scala aan mensen rond. Echt niet alleen maar bralapen. Die heb je overal en daar kan je ook de lol van inzien. Het is allemaal 1 groot toneelstuk waar je gewoon lekker in mee moet gaan.
Zoals al eerder gezegd is, is gepoch met geld absoluut niet aan de orde. Het wordt eerder afgekeurd.
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 23:04 schreef Florian_ het volgende:
Ik ga volgend jaar ook pas beginnen met de uni (dan al een HBO studie afgerond). Ik ben zelf 21, en zal dus ook één van de ouderen zijn. Maar bij verenigingen zijn er vast wel meer mensen van mijn leeftijd. Zelf doe ik HBO in Amsterdam, en het merendeel van mn studiegenootjes waren lid (ook lanx etc). Ze zijn allemaal rond de 23.

Oh, en sorry voor de topickaap: Iemand die mij kan vertellen wat leuker is? Minerva of Augustinus? (Leiden).
Augustinus is leuker, dat zullen ook sommige corpsleden uit andere steden je vertellen is mijn ervaring. Minerva is erg traditioneel. 21 is overigens niet te oud, ik ben zelf lid geworden toen ik 20 was.

Ojah, studieverenigingen. Daar zal ik maar niet al teveel van verwachten, gezelligheid van die paar borrels per jaar hoef je in elk geval niet te verwachten.
pi_63501244
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:12 schreef ChRoNiC het volgende:
Het is allemaal 1 groot toneelstuk waar je gewoon lekker in mee moet gaan.
Juist, dat probeerde ik te zeggen.. Hou je daar van? Dan is het fantastisch.
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:15:21 #61
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_63501252
quote:

[..]

(...)
Augustinus dus?

En zit je naast de studentenvereniging nog bij andere (sport/studie)verenigingen? Is dat te combineren?
En woon je in een studentenhuis of heb je op een andere manier een kamer gezocht?
Primum non nocere
pi_63501423
quote:

[..]

Ojah, studieverenigingen. Daar zal ik maar niet al teveel van verwachten, gezelligheid van die paar borrels per jaar hoef je in elk geval niet te verwachten.
dat verschilt dus óók per stad en per studie.
Mijn studievereniging is rete-actief heb er mn handen vol aan, nú al, wil nog even niet weten hoe druk ik het ga krijgen als ik volgend jaar bestuursjaar ga doen

maargoed, in Leiden, die van Kunstgeschiedenis, was écht werkelijk geen bal aan nee
Ja doei.
pi_63501483
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:15 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Augustinus dus?

En zit je naast de studentenvereniging nog bij andere (sport/studie)verenigingen? Is dat te combineren?
En woon je in een studentenhuis of heb je op een andere manier een kamer gezocht?
Augustinus ja.

Ik hockey er nog naast, en het is te combineren. Augustinus trouwens ook, ben heel actief maar doe ook nog 2 studies. Ik woon in een studentenhuis.
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:14 schreef synthesix het volgende:

[..]

Juist, dat probeerde ik te zeggen.. Hou je daar van? Dan is het fantastisch.
Ook als je er niet in mee gaat kan je het prima naar je zin hebben. Het is maar een gedeelte dat dergelijk gedrag uit.
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:23 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

dat verschilt dus óók per stad en per studie.
Mijn studievereniging is rete-actief heb er mn handen vol aan, nú al, wil nog even niet weten hoe druk ik het ga krijgen als ik volgend jaar bestuursjaar ga doen

maargoed, in Leiden, die van Kunstgeschiedenis, was écht werkelijk geen bal aan nee
Ik heb ervaring in zowel Leiden als Rotterdam met verschillende studieverenigingen en het was allemaal hetzelfde. Maar ik ken wel meer mensen zoals jij, die heel actief zijn in hun studievereniging en daar een mooie tijd hebben. Daar moet je dan wel flink in investeren.
pi_63501660
'mensen zoals jij'

nou ja, bij ons is het niet alleen 'studie' vereniging... er worden vele inhousedagen georganiseerd, maar daar ben ik (nog) niet zo van. We zijn gelukkig een vereniging met leuke sponsoren enzo dus kunnen veel leuke dingen doen. Weekends, skieën, bier proeverijen, etc.

Het is dus niet alleen studiegerelateerd. Wel is het zo dat we een hele kleine studie hebben, de faculteit heel 'knus' is en we alle docenten en professoren met de voornaam aanspreken en samen dronken worden op een borrel hilarisch soms, maar vooral gezellig.

Het is anders dan een studentenvereniging, anders dan de studieverenigingen die ik hiervoor wel eens gezien heb, maar inderdaad, je moet er zelf wat van maken.
De vereniging telt ik denk 160 leden, waarvan er 'maar' 40 echt actief zijn. Toch is de vereniging belangrijk vanwege de medezeggenschap over de studie, het curriculum en het reilen en zeilen. Dat is een motivatie om de boel draaiende te houden en mezelf met wat vrienden als bestuur voor volgend jaar op te geven. Omdat we er vrienden hebben, maar ook omdat we hart hebben voor de studie, al had ik nu waarschijnlijk beter kunnen studeren dan dit te tikken
Ja doei.
pi_63501722
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:33 schreef motorbloempje het volgende:
'mensen zoals jij'

Even rechtzetten voordat ik de hele reactie lees . Ik bedoel het dus in de zin van 'mensen DIE zoals jij'. Niet overal wat achter zoeken!

Ja de ervaring die ik heb met studieverengingen is vooral van grote studies (rechten en economie). Daar is de sfeer heel anders dan bij een studievereniging zoals die van jou. Ik denk dat kleinere studieverenigingen een stuk gezelliger zijn dan de grote studieverenigingen.
pi_63501732
ja, nee weet ik
Ja doei.
  dinsdag 25 november 2008 @ 11:36:29 #67
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_63501749
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:35 schreef ChRoNiC het volgende:

[..]

Even rechtzetten voordat ik de hele reactie lees . Ik bedoel het dus in de zin van 'mensen DIE zoals jij'. Niet overal wat achter zoeken!
Je hebt PM
Primum non nocere
pi_63502041
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:01 schreef Florian_ het volgende:
Zijn er ook mensen hier die momenteel zelf lid zijn van een corporale vereniging?

...Ik zie vooral reacties van mensen die het van een afstandje beoordelen.
Ja, ikke Ik ben niet lid van een studentenvereniging, maar van een studentenroeivereniging En ja, deze is corporaal. Wat ik je aanraad is om de sfeer te gaan proeven bij verschillende verenigingen en kijk wat je het meeste trekt. Heb ik ook gedaan en de keuze is goed uitgevallen. Hiernaast ben ik ook nog lid van een studievereniging, want dan krijg ik korting op mijn boeken Maar actief ben ik daar absoluut niet. Omdat ik zelf intensief sport ben ik niet lid van een sportvereniging, maar ik ken zat mensen die bij een studentenvereniging zitten en daarnaast nog een sport beoefenen.
pi_63502117
overigens, waar is TS heen?

heeft TS al een besluit genomen? of zich een mening gevormd?
Ja doei.
pi_63502917
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:46 schreef Koert het volgende:

[..]

Ja, ikke Ik ben niet lid van een studentenvereniging, maar van een studentenroeivereniging En ja, deze is corporaal. Wat ik je aanraad is om de sfeer te gaan proeven bij verschillende verenigingen en kijk wat je het meeste trekt. Heb ik ook gedaan en de keuze is goed uitgevallen. Hiernaast ben ik ook nog lid van een studievereniging, want dan krijg ik korting op mijn boeken Maar actief ben ik daar absoluut niet. Omdat ik zelf intensief sport ben ik niet lid van een sportvereniging, maar ik ken zat mensen die bij een studentenvereniging zitten en daarnaast nog een sport beoefenen.
Welke als ik mag vragen? Zelf ook tijdje actief geweest binnen de roeisport.
pi_63502932
Njord gok ik zo
Ja doei.
  dinsdag 25 november 2008 @ 12:24:17 #72
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_63503191
Bwoh, ik denk al veels te veel aan volgend jaar. Moet eerst m'n huidige studie nog even afmaken
Primum non nocere
  dinsdag 25 november 2008 @ 12:36:42 #73
12302 Principessa
zoekt haar kikker
pi_63503561
Je kan prima lid worden als je 21 bent. Ik heb drie '-genootjes' ( ) die 21 waren en we zijn altijd een hechte groep geweest.
Voor het vinden van een huis was het wat lastiger omdat veel huizen geen eerstejaars willen hebben die na 1 a 2 jaar al gaat werken (en daarom dus het huis uit); slecht voor de opbouw.
En ze leefden nog lang en gelukkig
  dinsdag 25 november 2008 @ 12:49:23 #74
233785 Lucanus
Crescit in adversis virtus
pi_63503904
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 11:01 schreef Florian_ het volgende:
Op het moment ben ik zelf ook nog actief lid.

Ik heb het topic met enige verbazing doorgelezen. De meeste mensen hebben echt geen idee wat zo'n vereniging precies inhoudt. Misschien ook niet zo gek aangezien 95% van het gebeuren achter "gesloten deuren" plaats vindt, maar het blijft wel hilarisch om te lezen wat voor een soort waanbeelden er rondspoken

Maakt ook allemaal niet zoveel uit. Als mensen willen denken dat je 10 maal per dag door een oudejaars ondergepist wordt, je elke avond 100 euro kwijt bent aan bier voor anderen en je de club uitgetrapt wordt als je klaagt dat je nog maar een tientje voor de rest van de maand hebt, dan denken mensen dat maar.

De werkelijkheid is natuurlijk anders, namelijk dat een vereniging voornamelijk erg gezellig is, je eerste jaar niet kut maar juist erg leuk is, je inderdaad vrij veel geld kwijt bent aan allerlei activiteiten maar dat je daar ook veel voor terug krijgt (Alles wat je doet, doe je met korting, alleen je doet gewoon ongelooflijk veel). En dat actief lid zijn je uitdaagt om jezelf op meerdere gebieden te bewijzen, ontplooien en te verbeteren.

Het vooroordeel dat er voornamelijk met geld van pappa en mamma gepocht wordt is ook onzin. Opscheppen over geld is sowieso een beetje triest (leuk voor de middelbare school) en iedereen is student dus iedereen zit wel eens krap. Op het moment dat je echter significant minder te besteden hebt (om welke reden dan ook) kan dat helaas wel een probleem zijn, aangezien het gewoon zuur is als je hele jaarclub wel op wintersport gaat en jij niet mee kan omdat je chronisch blut bent. Maar vaak kom je via je vereniging wel aan leuke bijbaantjes waarmee dat probleem verholpen kan worden.

Tja, wat wel zo is dat (met name bij het corps) er voornamelijk mensen lid worden afkomstig uit een bepaalde sociale klasse en sociaal milieu. Op het moment dat je daar zelf niet uit voort komt kan het vrij onwennig zijn om daar tussen door te banjeren. Ook is het vervelend om er achter te komen dat veel mensen elkaar wel al kennen (via de hockeyclub, school of een politieke jongerenvereniging o.i.d) en jij nog nooit van die mensen gehoord hebt. Maar als je er uberhaupt al over nadenkt om lid worden en wel eens bij een hockey of corperaal roeifeest bent geweest en dat "supermooi" vond dan went dat wel of is het niet eens een probleem.

Beetje sociaal en assertief zijn is wel mooi meegenomen. Op het moment dat je denk vrienden te kunnen maken/kopen door maar lid worden van een vereniging (elk jaar zitten er weer een paar mensen bij die dat denken) dan kom je bedrogen uit. Je moet een beetje leuk zijn, doen en overkomen wil je op je plaats zijn binnen een club. Ook ligt er veel nadruk op samenwerken en dingen met elkaar doen. Ben je meer een einzelganger, heb je telefoonvrees of praat je liever met meisjes via het internet dan in real life, dan kan dat een probleem zijn.

Als je er achter wilt komen welke vereniging iets voor jou is om lid bij te worden dan kan je het beste gewoon een keer met iemand die al lid is een borrelavond bezoeken (vaak kan je na twaalven of eenen gewoon binnen lopen). je merkt dan zelf al vrij snel aan de sfeer, de mensen en de omgeving of die club iets voor je is of niet. Voel je er op zo'n avond thuis, wees dan niet bang voor alle verplichtingen die bij een mogelijk lidmaatschap horen en word gewoon lekker lid. Het is de moeite meer dan waard!
pi_63504144
21 kan heel goed, ik zit bij een vergelijkbare vereniging in een andere stad en de leeftijden binnen mijn jaarclub varieerden tijdens de introductie van 18 tot 23..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')