abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63504261
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 12:49 schreef Lucanus het volgende:

[..]

Op het moment ben ik zelf ook nog actief lid.

Ik heb het topic met enige verbazing doorgelezen. De meeste mensen hebben echt geen idee wat zo'n vereniging precies inhoudt. Misschien ook niet zo gek aangezien 95% van het gebeuren achter "gesloten deuren" plaats vindt, maar het blijft wel hilarisch om te lezen wat voor een soort waanbeelden er rondspoken

Maakt ook allemaal niet zoveel uit. Als mensen willen denken dat je 10 maal per dag door een oudejaars ondergepist wordt, je elke avond 100 euro kwijt bent aan bier voor anderen en je de club uitgetrapt wordt als je klaagt dat je nog maar een tientje voor de rest van de maand hebt, dan denken mensen dat maar.

De werkelijkheid is natuurlijk anders, namelijk dat een vereniging voornamelijk erg gezellig is, je eerste jaar niet kut maar juist erg leuk is, je inderdaad vrij veel geld kwijt bent aan allerlei activiteiten maar dat je daar ook veel voor terug krijgt (Alles wat je doet, doe je met korting, alleen je doet gewoon ongelooflijk veel). En dat actief lid zijn je uitdaagt om jezelf op meerdere gebieden te bewijzen, ontplooien en te verbeteren.

Het vooroordeel dat er voornamelijk met geld van pappa en mamma gepocht wordt is ook onzin. Opscheppen over geld is sowieso een beetje triest (leuk voor de middelbare school) en iedereen is student dus iedereen zit wel eens krap. Op het moment dat je echter significant minder te besteden hebt (om welke reden dan ook) kan dat helaas wel een probleem zijn, aangezien het gewoon zuur is als je hele jaarclub wel op wintersport gaat en jij niet mee kan omdat je chronisch blut bent. Maar vaak kom je via je vereniging wel aan leuke bijbaantjes waarmee dat probleem verholpen kan worden.

Tja, wat wel zo is dat (met name bij het corps) er voornamelijk mensen lid worden afkomstig uit een bepaalde sociale klasse en sociaal milieu. Op het moment dat je daar zelf niet uit voort komt kan het vrij onwennig zijn om daar tussen door te banjeren. Ook is het vervelend om er achter te komen dat veel mensen elkaar wel al kennen (via de hockeyclub, school of een politieke jongerenvereniging o.i.d) en jij nog nooit van die mensen gehoord hebt. Maar als je er uberhaupt al over nadenkt om lid worden en wel eens bij een hockey of corperaal roeifeest bent geweest en dat "supermooi" vond dan went dat wel of is het niet eens een probleem.

Beetje sociaal en assertief zijn is wel mooi meegenomen. Op het moment dat je denk vrienden te kunnen maken/kopen door maar lid worden van een vereniging (elk jaar zitten er weer een paar mensen bij die dat denken) dan kom je bedrogen uit. Je moet een beetje leuk zijn, doen en overkomen wil je op je plaats zijn binnen een club. Ook ligt er veel nadruk op samenwerken en dingen met elkaar doen. Ben je meer een einzelganger, heb je telefoonvrees of praat je liever met meisjes via het internet dan in real life, dan kan dat een probleem zijn.

Als je er achter wilt komen welke vereniging iets voor jou is om lid bij te worden dan kan je het beste gewoon een keer met iemand die al lid is een borrelavond bezoeken (vaak kan je na twaalven of eenen gewoon binnen lopen). je merkt dan zelf al vrij snel aan de sfeer, de mensen en de omgeving of die club iets voor je is of niet. Voel je er op zo'n avond thuis, wees dan niet bang voor alle verplichtingen die bij een mogelijk lidmaatschap horen en word gewoon lekker lid. Het is de moeite meer dan waard!
Gast, amen! Zo wilde ik het ook min of meer verwoorden.
pi_63504266
Ben trouwens ook nog actief lid van een vereniging (niet het corps, maar AHC) en Lucanus legt het naar mijn idee perfect uit. Het probleem is natuurlijk ook dat elke vereniging een aantal trieste personen kent die zo blij zijn 'er bij te horen', dat juist die personen zorgen voor het negatieve imago bij andere studenten. Zij willen hun lidmaatschap namelijk constant op treurige en irritante manieren overdragen.
pi_63504315
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 12:58 schreef ohnikua het volgende:
21 kan heel goed, ik zit bij een vergelijkbare vereniging in een andere stad en de leeftijden binnen mijn jaarclub varieerden tijdens de introductie van 18 tot 23..
Klopt, bij mijn jaarclub zelfde verhaal. Volgens mij is dat bij alle clubjes wel min of meer.
quote:
Ben trouwens ook nog actief lid van een vereniging (niet het corps, maar AHC) en Lucanus legt het naar mijn idee perfect uit. Het probleem is natuurlijk ook dat elke vereniging een aantal trieste personen kent die zo blij zijn 'er bij te horen', dat juist die personen zorgen voor het negatieve imago bij andere studenten. Zij willen hun lidmaatschap namelijk constant op treurige en irritante manieren overdragen.
Dit is ook waar. Er zitten altijd een paar rotte appels bij. Maar wat wil je op zoveel leden? Dat lijkt mij vrij standaard, in elke groep heb je dat.

Valt me trouwens op dat er nog redelijk wat mensen ergens lid zijn, ik vind dat er altijd een erg anti-studentikoosheid sfeer op Fok! rondhangt.
pi_63504537
er is niets mis met 'studentikoos' zijn

van tijd tot tijd ben ik dat ook iig als dat inhoud 'veel zuipen en weinig studeren'

Máár, zoals hierboven ook al werd aangegeven, is het 'voor mensen uit een bepaald milieu', en dat staat me gewoon niet aan.
Ik kom uit een 'normaal' milieu, of misschien zelfs wel een paupermilieu: paps is huismeester en mams administratief medewerker. Ik betaal mijn eigen studie omdat mn ouders dat niet kunnen en heb dus geen geld over, evenals mijn ouders niet.

En ja.. dat je daar op wordt 'aangekeken', dat trekt mij niet. Dat je er minder makkelijk bij hoort als je niet rijk bent, of iig je ouders dat niet zijn en als je niet al 20 jaar op hockey zit... dat is een beetje discriminatie bijna, dat je dan éxtra je best moet doen om erbij te horen... of om 'daar doorheen te kijken'.

Ik heb altijd geleerd dat iedereen gelijk is, ongeacht afkomst, geldinkomsten of weetikveelwat, en als er dan zoiets is wat vooral 'voor de elite' is, dan stoot mij dat heel erg af, LOS VAN HET FEIT dat de mensen die er lid zijn er ongetwijfeld de tijd van hun leven hebben want dat geloof ik wel hoor
Ja doei.
pi_63504586
Moblo van die "afkeer" tegen mensen uit een "minder goed" milieu waar jij het over hebt, heb ik eerlijk waar nog nooit gehoord. Of doel je dan meer op Leiden?

Studentikoziteit houdt meer dingen als brassen, zooien, barvechten e.d. in. Bij ons iig.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_63504909
tvp

En @ LR... Ik ken mensen uit studentenverenigingen in Nijmegen... Die dus wel degelijk die instelling hebben.... natuurlijk niet allemaal...Maar ik volgens hen minderwaardig omdat ik HBO doe, alles zelf betaalde, werkte om te kunnen studeren.....
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_63505193
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:27 schreef Californium het volgende:
tvp

En @ LR... Ik ken mensen uit studentenverenigingen in Nijmegen... Die dus wel degelijk die instelling hebben.... natuurlijk niet allemaal...Maar ik volgens hen minderwaardig omdat ik HBO doe, alles zelf betaalde, werkte om te kunnen studeren.....
Nouja ik ben er bij ons iig nog geen tegengekomen.. ik doe nu ook HBO enz..
En volgens mij is er een vrij groot deel dat gewoon zelf betaalt, en daar dus ook voor werkt.
pi_63505818
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:13 schreef motorbloempje het volgende:
er is niets mis met 'studentikoos' zijn

van tijd tot tijd ben ik dat ook iig als dat inhoud 'veel zuipen en weinig studeren'

Máár, zoals hierboven ook al werd aangegeven, is het 'voor mensen uit een bepaald milieu', en dat staat me gewoon niet aan.
Ik kom uit een 'normaal' milieu, of misschien zelfs wel een paupermilieu: paps is huismeester en mams administratief medewerker. Ik betaal mijn eigen studie omdat mn ouders dat niet kunnen en heb dus geen geld over, evenals mijn ouders niet.

En ja.. dat je daar op wordt 'aangekeken', dat trekt mij niet. Dat je er minder makkelijk bij hoort als je niet rijk bent, of iig je ouders dat niet zijn en als je niet al 20 jaar op hockey zit... dat is een beetje discriminatie bijna, dat je dan éxtra je best moet doen om erbij te horen... of om 'daar doorheen te kijken'.

Ik heb altijd geleerd dat iedereen gelijk is, ongeacht afkomst, geldinkomsten of weetikveelwat, en als er dan zoiets is wat vooral 'voor de elite' is, dan stoot mij dat heel erg af, LOS VAN HET FEIT dat de mensen die er lid zijn er ongetwijfeld de tijd van hun leven hebben want dat geloof ik wel hoor
Het komt er gewoon op neer dat die mensen ongeveer dezelfde interesses hebben en dezelfde dingen doen. Ook de helft van alle hockeyteams zijn jaarclubteams. Als je bijvoorbeeld bent opgegroeid op de kermis dan begrijp ik dat je niet past tussen mensen die hun hele leven hockeyen, golfen en zeilen etc. Ik houd van een decadente levensstijl en ga daarom ook liever om met gelijkgestemde.
Om voor mijzelf te spreken, als ik paupermilieu zeg, bedoel ik mensen die zich als paupers gedragen en niet letterlijk geen geld hebben. Er zijn genoeg paupers met geld, kijk maar naar al die troep die ze kopen, zoals die overdreven lelijke patserbakken.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_63506459
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:13 schreef motorbloempje het volgende:
knip

Niet iedereen is gelijk. Gelijkwaardig misschien, maar niet gelijk. Tevens denk ik dat geld helemaal geen belemmering hoeft te zijn. Zoals ssebass al zegt, het gaat erom dat je met gelijkgestemden omgaat. Je drukt jezelf alleen maar in een hokje door de financiële situatie als uitgangspunt te nemen.
pi_63506785
ga anders even lopen mierenneuken op het woordje gelijk terwijl je dondersgoed weet wat ik bedoel

en ja, ik heb het als een nadeel ervaren om niet rijk te zijn/geen rijke ouders te hebben. De mensen die mij op de middelbare school meden en pesten deden dit volgens eigen zeggen omdat mn pa maar een postbode was

Diezelfde mensen zijn nu her en der lid van Het Corps, so forgive me, maar ja, geld speelt zeker een rol. Lidmaatschap kan ik al niet eens betalen, als ik hoorde wat dat allemaal kostte toen ik intro liep in Leiden.

Misschien niet de hoofdrol, maar mensen die geen steun hebben van hun ouders kunnen gewoon vaak minder volluit van zo'n vereniging genieten omdat je veel geld kwijt bent als je actief mee wilt doen met vanalles. Dat is niet slecht, maar wel waar
Ja doei.
pi_63506931
en voor de mensen die er van houden is het natuurlijk tof, net als voor de mensen die blij zijn bij hun alto vereniging en mensen die bij de dambond voor studenten zitten uiteraard!

Maar, bovengenoemde verenigingssoorten zijn vaak wel toegankelijker dan het Corps Geen zware ontgroeningen met al dan niet regelmatige vernederingen, maar gewoon SAMEN een weekend weg en SAMEN bier zuipen in plaats van met een hierarchische instelling.

De mensen die dat leuk vinden en het er sowieso voor over hebben daargelaten is dat een grote drempel voor twijfelaars die er uiteindelijk goed tussen zouden passen..
Ja doei.
  dinsdag 25 november 2008 @ 14:38:20 #87
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_63506983
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:30 schreef motorbloempje het volgende:
Diezelfde mensen zijn nu her en der lid van Het Corps, so forgive me, maar ja, geld speelt zeker een rol. Lidmaatschap kan ik al niet eens betalen, als ik hoorde wat dat allemaal kostte toen ik intro liep in Leiden.
Over hoeveel geld praten we hier?
Primum non nocere
pi_63507103
ik zou het je zo 1 2 3 niet kunnen zeggen, maar weet wel dat ik dacht toen ze bij ons avondje Minerva vertelden wat we daar kwijt zouden zijn 'dat kan ik niet betalen'

Ja doei.
pi_63507140
@ LR ik zei toch ook niet allemaal

Er zullen genoeg aardige 'normale' mensen (om het zo maar even te noemen) in een studentenverenign zitten...echt....Maar als ik weet wat voor een soort rotte mensen er soms ook tussen zitten....

verder heb ik bewust niet voor een studentenverening gekozen, omat het behoorlijk veel tijd van je vergt.... tijd die ik gewoon niet heb / had.... Je moet volgens mij zover ik gehoord heb) namelijk best veel tijd erin steken.....
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_63507146
maar je scheen er wel veel voor terug te krijgen, zeiden ze
Ja doei.
pi_63507154
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:30 schreef motorbloempje het volgende:
ga anders even lopen mierenneuken op het woordje gelijk terwijl je dondersgoed weet wat ik bedoel
Was geenszins zo bedoeld hoor, relax. Het komt nogal eens voor dat mensen het wel zo bedoelen, en dacht dat jij het wellicht ook zo zag.
quote:
en ja, ik heb het als een nadeel ervaren om niet rijk te zijn/geen rijke ouders te hebben. De mensen die mij op de middelbare school meden en pesten deden dit volgens eigen zeggen omdat mn pa maar een postbode was

Misschien niet de hoofdrol, maar mensen die geen steun hebben van hun ouders kunnen gewoon vaak minder volluit van zo'n vereniging genieten omdat je veel geld kwijt bent als je actief mee wilt doen met vanalles. Dat is niet slecht, maar wel waar
Natuurlijk speelt geld een rol, maar is zeker niet doorslaggevend. Op de basisschool mooie aanleiding voor pesterijen, tijdens je studententijd gaat het toch meer om jezelf. Dat het geld kost is zeker waar, maar het wil er bij mij niet in dat 'niet betaalbaar' een geheel valide argument is (dan hebben we het niet alleen over het corps als enige studentenvereniging). Het bedrag dat ik van mijn ouders ontving was kleiner dan dat ik in theorie had kunnen blijlenen van de IB. Zelfs met alleen wat extra werken kom je al een heel groot stuk. De vraag is dan of je dat er voor over hebt of niet; prioriteitenkwestie.
Hiermee zeg ik niet dat mensen die wel geld hebben (van paps en mams) geen 'voordeel' hebben bij het maken van deze keuze. Het gaat mij er meer om dat mensen die geen (minder) geld van huis uit meekrijgen ook prima hun eigen boontjes zouden moeten kunnen doppen.

Beetje advocaat van de duivel gezien jouw standpunt, maar dat houdt de discussie levendig toch?

[ Bericht 5% gewijzigd door TheSilverSpoon op 25-11-2008 14:49:37 ]
pi_63507376
Over Minerva snap ik dat wel Moblo, ik hoorde tijdens mijn EL CID van mensen die zich inschreven ook dat het zo'n 1000 euro ofzo kostte voor een jaar, alleen al om lid te zijn... Bij ons is de contributie 111eu per jaar, prima te overzien
pi_63507622
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:51 schreef LastRequest het volgende:
Over Minerva snap ik dat wel Moblo, ik hoorde tijdens mijn EL CID van mensen die zich inschreven ook dat het zo'n 1000 euro ofzo kostte voor een jaar, alleen al om lid te zijn... Bij ons is de contributie 111eu per jaar, prima te overzien
1000 euro per jaar.... daar zal wel alles bij inzitten dan. Zowel al je drankjes, je eten, je lidmaatschap van een dispuut (kost ook nog vaak geld) en dan nog alle activiteiten waar je aan mee wilt doen.

Als ik 't ga narekenen, was ik mijn 1e jaar denk ik ook zo rond de 700,- kwijt aan mijn studentenvereniging.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_63507693
drank en eten inclusief bij Minerva?? Geloof het niet hoor, met misschien af en toe een uitzondering

LR: ben eindelijk die stomme muntjes van je kwijt

[ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 26-11-2008 07:44:01 ]
Ja doei.
pi_63507740
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 15:02 schreef motorbloempje het volgende:
drank en eten inclusief bij Minerva?? Geloof het niet hoor, met misschien af en toe een uitzondering

LR: ben eindelijk die stomme muntjes van je kwijt
Inderdaad, dat is niet inclusief drinken enzo hoor.. Waarschijnlijk wel andere dingen dat geloof ik wel!

En ik kom niet meer van die muntjes af hahah, krijg iedere dag nieuwe.. best genant af en toe, iedereen denkt dat ik die expres heb ofzo

[ Bericht 0% gewijzigd door LastRequest op 26-11-2008 13:48:10 ]
  dinsdag 25 november 2008 @ 15:04:24 #96
233785 Lucanus
Crescit in adversis virtus
pi_63507753
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:38 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Over hoeveel geld praten we hier?
Het eerste maandje corps lid zijn kan flink in de papieren lopen. Een goede 1200 euro meenemen is wel aan te raden. AHC verenigingen zijn wat goedkoper, (300-500e), de groentijd kan daardoor wel wat korter zijn (en dat is niet perse een plus).

Daarna heb je er een beetje zelf de hand in hoeveel tijd/geld je erin pompt. Het lidmaatschapgeld zelf is vaak maar iets van rond de 150e per jaar, maar het meeste geld ben je kwijt aan bier, activiteiten en reizen. Uiteindelijk vallen de kosten daarvan ook best mee.

Ik was vorig jaar in totaal (alles erop en er aan) een kleine 3200 euro kwijt (zo'n 260e per maand). Lijkt erg veel geld, maar dat valt stiekem best mee. Als ik evenveel gezopen en gereisd had buiten de vereniging om was ik stukken duurder uit geweest. Het hoeft trouwens niet zo duur, maar dat heb je zelf in de hand.
pi_63507798
Overigens kan het zo zijn dat dat niet klopt hoor.. dat bedrag van Minerva. Voordat iemand zich hier op zijn/haar pik getrapt voelt Dat is wat ik toen hoorde van degenen die zich inschreven.
pi_63507857
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 14:51 schreef LastRequest het volgende:
Dat zijn bakerpraatjes van mensen die stiekem niet weten waar ze het over hebben? Contributie voor Minerva was begin deze eeuw rond de 150 euro.
pi_63507945
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 15:06 schreef LastRequest het volgende:
Overigens kan het zo zijn dat dat niet klopt hoor.. dat bedrag van Minerva. Voordat iemand zich hier op zijn/haar pik getrapt voelt Dat is wat ik toen hoorde van degenen die zich inschreven.
pi_63508064
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 15:02 schreef motorbloempje het volgende:

LR: ben eindelijk die Ovum muntjes van je kwijt
Nee, kijk, dat moet je zo zien.

Je contributie is, laten we zeggen, 150 euro per jaar. Dan komt nog je dispuutslidgeld er bovenop, dit betaal je aan het dispuut. Laten we dit op ongeveer 100 euro per jaar houden, dan zit je op 250,-. Dan nog je jaarclub. Kost ook geld.

Dan betaal je nog apart voor alle activiteiten waar je aan meedoet (voor een gala ben je ook al snel 100,- of meer kwijt) , plus je drankrekening op de sociëteit, eventueel als je eet op de sociëteit. Deze kosten zijn per persoon verschillend. Maar zeker als je heel actief lid bent, vaak komt of in een prominent dispuut zit, dan kan je dat gewoon heel veel geld kosten. Het is echt niet ondenkbaar dat je per maand 100,- kwijt bent aan verenigingsactiviteiten/soosavonden.

En bij een vriend van mij, was een vriendin van hem lid bij Vindicat in Groningen. Daar werken ze met beers: rekeningen voor je drank en je eten. Dit wordt opgespaard voor een paar weken, en dan moet je pas afrekenen. Die vriendin zat in een heel prominente jaarclub, die kreeg regelmatig rekeningen van 300 euro.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')