die bedoel ik ja , thxquote:Op dinsdag 28 oktober 2008 13:18 schreef blue_funk het volgende:
[..]
Beeldverhalen van een straatfotograaf / Scherer, K. ?
Is die gemaakt vanaf de Eiffeltoren ?quote:
Netjes didot! Ik zou hem alleen wat lichter willen zien. Denk dat ie dan wat meer gaat spreken.quote:
doe maar de eerste versie,quote:
Jaa iddquote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:14 schreef Asics het volgende:
ik vind zijn sneaky grijns icm de 'gun' erg pakkend. Welke versie dan ook.
Hmmm..prijs op aanvraag..quote:Op woensdag 21 januari 2009 00:32 schreef didotcicero het volgende:
@ Toh: nee, niet in scene gezet. Trof het zo aan en heb er snel 3 foto's van geschoten waarbij deze (vooral de blik) er het beste uitkwam.
@ Drummer-Itchy. Ik heb naderhand nog even met deze (canadese) mensen gesproken over de tas en ze hadden 'm in een winkel in Utrecht gekocht. Ik ken maar 1 winkel Utrecht die daarvoor in aanmerking komt: Strand West
Klopt. Ik fotografeer voornamelijk architectuur, en dan wil ik alles zo veel mogelijk recht hebben, maar met een groothoek in een metro station op 2e verdieping betekent rechtouden van de camera meer dak dan mensen en roltrappen.....keuzes keuzesquote:Op zondag 25 januari 2009 21:56 schreef ebeaydojraes het volgende:
al lijkt ie qua perspectief niet helemaal recht ...
Nou ja mini vuilniszak... Te groot voor het gat in iedergeval. Ik heb wel een foto van een inimini container.quote:Op zondag 25 januari 2009 23:54 schreef Drummer-Itchy het volgende:
Leuke fotos !!
bij die 2e lijkt het net of het een mini vuilniszak is
en die 3e...een waterkoker ??
Mijn voorkeur gaat uit naar halve paraplu's die uit prullenbakken steken... liefst net de ronde handgreepquote:Op maandag 26 januari 2009 00:10 schreef didotcicero het volgende:
[..]
@ kvdv: Ik liep vandaag (zondag) door Den Bosch en die volle prullenbakken kon ik gewoon niet negeren...
quote:Op maandag 26 januari 2009 00:10 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Ik heb wel een foto van een inimini container.
Ach wat schattigquote:Op maandag 26 januari 2009 12:52 schreef didotcicero het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
(verder niet zo spannend)
fwc werkt in Barcelona *jaloers is*quote:Op zondag 25 januari 2009 21:48 schreef firewirecable het volgende:
Ik vind het wel een leuke foto, alleen vind ik de gezichtsuitdrukkingen net iets té gemaakt overkomen als je snapt wat ik bedoel, ook al is het niet in scene gezet. (verder helt de foto iets naar rechts)
Hier een poging van mij, is het wat?![]()
[ link | afbeelding ]
Dat is op z'n minst 400 euro teveelquote:Op dinsdag 27 januari 2009 01:11 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Ik las ergens (ben de link ff kwijt) hier 470 euro...
dat dan weer wel..quote:
I MUST BE EMOquote:Op zondag 1 februari 2009 04:51 schreef kvdv het volgende:
Vannacht de nieuwe E-420 eens meegenomen:
[ afbeelding ]
op 'n kleine 20m afstand van m'n vorige foto in dit topic...
En dan het liefst na een zware bui met wind, zodat hij een stuk of 5 lotgenoten heeftquote:Op maandag 26 januari 2009 01:10 schreef kvdv het volgende:
[..]
Mijn voorkeur gaat uit naar halve paraplu's die uit prullenbakken steken... liefst net de ronde handgreep
Ieder zijn eigen associaties... dat is het leuke van fotografie.quote:Op zondag 1 februari 2009 13:58 schreef Ronalld het volgende:
[..]
I MUST BE EMO
Sorry. Kon het niet laten. =x Jammer dat je moest flitsen, maar je kan niet altijd geluk hebben met straatlantaarns eh.
In dit geval werkt het ook wel mee, omdat je niet echt heel hard licht van je flits hebt. Maar de reflecties in die wielen op de achtergrond vond ik wat jammer.quote:Op zondag 1 februari 2009 17:43 schreef kvdv het volgende:
[..]
Ieder zijn eigen associaties... dat is het leuke van fotografie.
Vind 't flitsen zelf wel mooier eigelijk... maakt 't naar mijn idee wat rauwer. Bij straatlantaarnlicht krijg je vaak enkel 'n silhouet oid waardoor er toch weinig detail uit komt.
Speciaal voor jou... (wees gewaarschuwd, bevat een slachtoffer van een zedenmisdrijf... met wat fantasie)quote:Op zondag 1 februari 2009 15:58 schreef Erasmo het volgende:
[..]
En dan het liefst na een zware bui met wind, zodat hij een stuk of 5 lotgenoten heeft
quote:Op zondag 25 januari 2009 21:48 schreef firewirecable het volgende:
Ik vind het wel een leuke foto, alleen vind ik de gezichtsuitdrukkingen net iets té gemaakt overkomen als je snapt wat ik bedoel, ook al is het niet in scene gezet. (verder helt de foto iets naar rechts)
Hier een poging van mij, is het wat?![]()
[ link | afbeelding ]
Jupquote:Op zaterdag 28 februari 2009 00:55 schreef elcastel het volgende:
Ben jij die schaduw op haar rug ?
Keek me wel ff smerig aan (was overigens 'n jongere agent)... ik liep door maar werd niet gevolgd...quote:Op zondag 1 maart 2009 18:01 schreef Ronalld het volgende:
Lekkere foto's, zoals altijd. Vond oom agent die laatste wel goed?
Hier mag een dotje meer contrast in naar mijn smaak...quote:Op maandag 2 maart 2009 23:50 schreef sander-3 het volgende:
Laat ik ook maar eens wat posten..
[ afbeelding ]
Ik ben het ook weer aan het proberen , maar mis toch eigenlijk wel dat beetje lef . Ik durf domweg niet mijn camera in iemands gezicht te duwen .quote:Op maandag 2 maart 2009 21:55 schreef didotcicero het volgende:
Tis ook niet makkelijk... ben afgelopen weekend ook 2 dagen onderweg geweest, zonder met iets terug te komen. Vaak gebeurt er genoeg, maar (laat ik even voor mezelf spreken) je moet wel de mazzel hebben het op tijd te herkennen en het moment te pakken. Ik ben er ook nog niet uit wat nou precies de beste omstandigheden zijn.
quote:Op dinsdag 3 maart 2009 10:32 schreef Sugar het volgende:
Mooi, Ymke. Alleen meer parkfotografie.![]()
Ik vind nummer 3 van Xilantof heel erg gaaf!![]()
Een variant van een foto uit een showcase van laatst:
[ afbeelding ]
Ziet er tof uit!quote:Op dinsdag 3 maart 2009 10:18 schreef Ymke het volgende:
Deze vond ik dan weer wel aardig
[ afbeelding ]
Mooie foto's! Waar zijn ze genomen?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 20:20 schreef Anneloortje het volgende:
Ik was even oude pica's op mn site aan t bekijken en kwam deze tegen. Volgens mij heb ik ze ooit al gepost. Ze zijn onbewerkt. En in mijn voorrawtijdperk genomen...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bijzonder toffe foto's! Zelf denk ik eerder aan het 'weggooien van nostalgie' bij deze foto's. Al die voorwerpen die je daar ziet (in en op de afvalbak), hebben een geschiedenis. Het zijn voorwerpen die je op het eerste gezicht niet opvallen in het leven. Maar als ik mijn oude waterkoker in de kast zet, en 10 jaar later weer neerzet, krijg ik sterke nostalgie naar 10 jaar geleden. Zoiets is bijzonder. En bij die zak is het ook leuk, want dan weet je niet wat erin zit. Ook toepasselijk dat het in zwart-wit is.quote:Op zondag 25 januari 2009 23:44 schreef didotcicero het volgende:
Even wat andere straatfotografie. Werktitel: Vol is vol.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik was juist heel tevreden over de tweede, omdat die man erop het plaatje wat spannender maakt. Maar dat valt wel mee dus, begrijp ik?quote:
uhmm? een skateramp bij hart beach?quote:Op zondag 29 maart 2009 23:28 schreef Isdatzo het volgende:
#3![]()
En die laatste is ook tof.
1 En 2 vind ik te rommelig, en bij 1 weet ik ook niet wat je wil laten zien?
Een hairrestaurantquote:Op woensdag 1 april 2009 18:19 schreef Jongeheer123 het volgende:
Een van mijn eerste foto's
Konstruktieve kritiek?![]()
[ afbeelding ]
thanksquote:Op zondag 5 april 2009 20:12 schreef Flepke het volgende:
@Tremium
Naais, mijn favo pica van dit topic
Ik vind #1 heel mooi, alleen een beetje te donker naar mijn smaak.quote:Op dinsdag 21 april 2009 04:43 schreef Ruud het volgende:
hier even wat bewerkte (levels/curves/zwart-wit) fotootjes, commentaar is welkom (zowel negatief als positief)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Inderdaad te donker, stand van de zon was niet optimaal.quote:Op zondag 24 mei 2009 20:18 schreef blue_funk het volgende:
[..]
Ik vind #1 heel mooi, alleen een beetje te donker naar mijn smaak.
mwa. tis een poser ... als je er zo bij loopt ...quote:
Me likes, leuk gedaan. Denk dat 'ie het in zwart/wit ook goed zou doen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 18:39 schreef firewirecable het volgende:
Er staan een heel aantal hele mooie foto's in dit topic![]()
![]()
[ link | afbeelding ]
Het was vast de bedoeling ze donker te houden, maar ik vind ze toch wel een beetje té donker. Vooral op 1, daar is zo'n beetje alles compleet dicht gelopen.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:07 schreef monikanyc het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
ze zijn oud, geen idee wie het zijn;p toch wel jammer van die laatste foto, dat je dat stuur ervoor ziet. maar ze liep zo snel weg, was eigk gwn te lui om op te staan.
Als foto niet zo fantastisch maar wel een heel leuk moment iddquote:Op zondag 19 juli 2009 21:40 schreef Erasmo het volgende:
Deze dame is erg goed in multi-tasking, ze fietst, belt en luistert naar muziek op het zelfde moment
[ afbeelding ]
De kunst is om het zo te doen dat mensen het niet merken. Daarnaast is het bij wet niet verboden om op de openbare weg foto's te maken.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 11:12 schreef martinzaagstra het volgende:
Vindenn diegene die (ongevraagt) foto's maken van onbekende mensen op straat het niet lastig om te doen? Want ik kan me voorstellen dat niet iedereen daarvan houd.
Dankje, maar vergeet niet dat je zelf in dergelijke situaties minstens even kwetsbaar bent. Misschien is dat stiekem wel de reden dat je 't plaatje niet pakt. Althans dat is bij mijzelf nog wel 'ns het geval. Suc6 in ieder gevalquote:Op maandag 17 augustus 2009 22:35 schreef didotcicero het volgende:
Goed gezien, dit is toch wel straatfotografie puur.
Weet niet of ik het had vastgelegd (ik heb de neiging wanneer mensen kwetsbaar zijn ze niet te fotograferen), maar ik denk dat ik daar later spijt van had gehad. Beter wel schieten en eventueel later besluiten niet te publiceren (leermoment)
Bedanktquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 10:00 schreef fr4nkovic het volgende:
2e foto is erg leuk.
Zou wel de lantaarn eraf croppen en misschien rechts een klein beetje.
Ik haal persoonlijk graag de storende elementen eruit.
Nice though...quote:
Oeh, hier ga ik morgen even voor zitten...quote:Op donderdag 24 september 2009 20:26 schreef didotcicero het volgende:
Straatfotograaf Chris Weeks heeft een tijdje geleden de mini documentaire Street Photography: Documenting the Human Condition op Vimeo geplaatst
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Leuk detail: het geheel is gefilmd met een Canon dSLR. En ja, hij is best blij met z'n Leica M9 maar daar moet je maar even doorheen kijken/luisteren.
Mee eens...quote:Op vrijdag 25 september 2009 04:01 schreef ebeaydojraes het volgende:
dan vind ik het ook geen straatfoto.
heb je een linkje naar die tonal contrast?quote:Op vrijdag 25 september 2009 02:07 schreef ElizabethR het volgende:
Is geen HDR, is tonal contrast van NIK Efex, en het was ook niet de bedoeling dat het natuurlijk bleef
dat wou ik eigenlijk ook zeggenquote:Op vrijdag 25 september 2009 09:48 schreef blue_funk het volgende:
[..]
Mee eens...
De rest is wel tof, met name nummer 1
Die is van 15 juni. Enorrrrrm oud ja. Dus?quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:55 schreef H-blast het volgende:
Die nummer 2 is al heel oud / heb ik al eens eerder gezien![]()
Hm lijkt langer geleden dan dat het is blijkbaarquote:Op vrijdag 25 september 2009 11:10 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Die is van 15 juni. Enorrrrrm oud ja. Dus?
Geen pennetje?quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
dat wou ik eigenlijk ook zeggen
edi: nu eerst nog eens kijken of ik ooit geld kan virjmaken voor een Pana GF1
Eindelijk afgekeken, maar ben het met hem eens dat een meetzoeker gewoon een prettige manier is van werken. Alleen zijn die bitches nauwelijks te betalen voor een leek. Daarnaast is het een kwestie van voorkeur, waarbij een SLR vooral het nakijken heeft vanwege geluid en het tijdelijk niets zien.quote:Op donderdag 24 september 2009 20:26 schreef didotcicero het volgende:
Straatfotograaf Chris Weeks heeft een tijdje geleden de mini documentaire Street Photography: Documenting the Human Condition op Vimeo geplaatst
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Leuk detail: het geheel is gefilmd met een Canon dSLR. En ja, hij is best blij met z'n Leica M9 maar daar moet je maar even doorheen kijken/luisteren.
Objectief neem ik aan?quote:Op vrijdag 25 september 2009 16:01 schreef wormtrein het volgende:
Teejveejpeej.. binnenkort ook een 35mm halen
Fijn dat de link gewaardeerd wordtquote:Op zaterdag 26 september 2009 13:31 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Eindelijk afgekeken, maar ben het met hem eens dat een meetzoeker gewoon een prettige manier is van werken. Alleen zijn die bitches nauwelijks te betalen voor een leek. Daarnaast is het een kwestie van voorkeur, waarbij een SLR vooral het nakijken heeft vanwege geluid en het tijdelijk niets zien.
Mooie serie, mooie platen.
Weet je, dat geloof ik meteenquote:Op zaterdag 26 september 2009 18:46 schreef ebeaydojraes het volgende:
pfff.. net ff de halve dag gespeeld met de M9 .... *fliefd man*
Die Bessa's zijn wel leuk ja, weet je toevallig of het M39 is wat ze slikken?quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:58 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Fijn dat de link gewaardeerd wordt![]()
Digitale meetzoekers zijn inderdaad behoorlijk prijzig. Het enige digitale alternatief voor de Leica M8/M9 is de Epson R-D1/R-D1s en die zijn erg gewild maar tweedehands bijzonder prijzig (reken op een prijs van rond de 1200 euro, en dat voor een camera uit 2004).
Analoge meetzoekers (ik noem een Voigtlander Bessa R) voldoen overigens ook prima en stukken minder prijzig...
De Bessa R heeft M39 (Leica Screw Mount), alle andere Bessa R's (R2, R2A, R2M, R3A, R3M, R4A, R4M) hebben Leica M fitting (bajonet).quote:Op zondag 27 september 2009 07:43 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Die Bessa's zijn wel leuk ja, weet je toevallig of het M39 is wat ze slikken?
Dan ga ik denk ik voor een Bessa R, aan M39 spul is nog wel te komenquote:Op zondag 27 september 2009 09:54 schreef didotcicero het volgende:
[..]
De Bessa R heeft M39 (Leica Screw Mount), alle andere Bessa R's (R2, R2A, R2M, R3A, R3M, R4A, R4M) hebben Leica M fitting (bajonet).
Joah, ik zag je TR.. vreemdquote:Op maandag 28 september 2009 09:27 schreef sander-3 het volgende:
Oke..
wat, in godsnaam, gaan we dan nu beleven![]()
Ik heb ooit eens een foto gepost in dit topic.
En nu keek ik er net naar: is die foto ineens veranderd door een één of ander wijf![]()
Edit: WTF, mijn andere plaatje ook.Welke idioot doet dit? Zou tinypic dat soms doen ofzo. Stelletje oplichters...
![]()
Aardig gewoon eigenlijk. Na een vaste periode raken plaatjes vervangen.quote:Op maandag 28 september 2009 13:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Joah, ik zag je TR.. vreemd. Heb ze maar verwijderd idd. Weird shit
.
Jup.quote:Op maandag 28 september 2009 13:45 schreef Noxa het volgende:
[..]
Lijn 12 bij Utrecht CS. Wat een ellende die bussen...
Die laatste is leuk! Jammer dat de trap links er niet helemaal op staat, maar hoe zo iedereen bij die muur bezig is...quote:Op dinsdag 29 september 2009 00:36 schreef kvdv het volgende:
[..]
Jup.
Nog wat snaps uit 't filmarchief:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
checkquote:
quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:33 schreef didotcicero het volgende:
Ik heb even gekeken met Firefox (ipv Safari) en inderdaad ze zijn wat bleekjes. Heb de foto's aangepast en vervangen. Beter nu?
Altijd leuk om collega straatfotografen te zienquote:
quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 21:27 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
1
[ afbeelding ]
2
[ afbeelding ]
3
[ afbeelding ]
Ik zag afgelopen zaterdag ook weer een hele club met toeters bij het station. Ik dacht nog even: ik heb vast een fotomeet gemist op Fok.quote:
Ohhh die is fijn!quote:Op zondag 11 oktober 2009 18:42 schreef princess117 het volgende:
Een oldie om mijn fok leven weer eens nieuw leven in te blazen.....
[ afbeelding ]
Ik heb er ook nog moeite mee, maar het schijnt "wennen" te zijnquote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:22 schreef Netsplitter het volgende:
Klinkt raar, maar ik durf dat niet, foto's maken van mensen die gewoon over straat lopen.
Klinkt heel dom misschien....
Er is geen fotoverbod, alleen denkt die kale beveiligingsknakker daar anders over...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:51 schreef didotcicero het volgende:
Ik meen gehoord te hebben dat daar een fotoverbod is.
Los daarvan denk ik dat de dames/heren die daar werken er belang bij hebben dat niet de hele wereld hoeft te weten wat voor werk ze doen, dus dit is een van die situaties waar je je camera maar beter weer in je tas stopt.
Toch kan ik me voorstellen dat mensen raar reageren als je je lens ineens op hun richt. Zoals die eerste foto van MvD, die vrouw in de trein. Ik heb zo vaak al in de trein gezeten dat er types en situaties zijn die gewoon schreeuwen om gefotografeerd te worden. Niet dat ik mijn cam bij heb, maar al zou ik hem bij me hebben, ik zou het gewoon niet durven. Krijgen jullie nou nooit vragen/ opmerkingen en hoe reageer je daarop? Niet alles wat is toegestaan, is ook gewenst.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:39 schreef didotcicero het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht
Op de openbare weg mag je gewoon fotograferen. Niemand kan je dat verbieden tenzij ze daar een redelijk belang bij hebben (zie bovenstaande link voor uitleg). Zo gauw je je foto commercieel wilt uitbuiten heb je toestemming nodig van de geportretteerde, meen ik. Maar ik laat me graag aanvullen/corrigeren
Blijf wel weg bij banken, kerncentrales en geheime basis voor atoomonderzeeërs; da's vragen om problemen.
Ik voel me altijd een beetje bezwaarlijk als ik m'n lens op wildvreemden richt eigenlijk.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:42 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Ik ben weleens aangesproken door een agent op het station. Die vond het niet zo tof dat ik hem en zijn collega op de foto zette.En ook weleens door een vrouw in een winkel, die was overigens psychisch niet helemaal in orde en ik had er niet bij stil gestaan dat ik van haar ook echt beter geen foto kon maken. (Ik maakte een foto van haar rug, alleen toch gesnapt.)
Mijn manier: stoïcijns kijken en alle kanten uitschieten. Oók de kant die je feitelijk alleen wilt hebben.Ik zie de mensen dan ook echt als onderwerpen, als dingen in het openbaar die ik op de foto wil. Omdat mijn ogen ze ook zien.
Sowieso bullshit dat foto's verwijderen... Ik bedoel, je verwijdert die foto's voor hun neus van je camera en thuis kun je de boel net zo hard weer recoveren. (mits je de betreffende kaart niet meer gebruikt hebt natuurlijk)quote:Maar ik weet ook van (straat)fotografen die onder dreiging van geweld gedwongen werden hun foto's te wissen. Waarbij de foto vaak onschuldig was maar men toch vond dat men zich moest laten gelden. Bontkraagjes met een teveel aan testosteron.
Let wel, een station is geen openbare ruimte, daar ben je wel aan regels gebondenquote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:42 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Ik ben weleens aangesproken door een agent op het station. Die vond het niet zo tof dat ik hem en zijn collega op de foto zette.En ook weleens door een vrouw in een winkel, die was overigens psychisch niet helemaal in orde en ik had er niet bij stil gestaan dat ik van haar ook echt beter geen foto kon maken. (Ik maakte een foto van haar rug, alleen toch gesnapt.)
Mijn manier: stoïcijns kijken en alle kanten uitschieten. Oók de kant die je feitelijk alleen wilt hebben.Ik zie de mensen dan ook echt als onderwerpen, als dingen in het openbaar die ik op de foto wil. Omdat mijn ogen ze ook zien.
Ik ben ook boven de 135mm begonnen met straatfotografie, mooi om dingen te isoleren maar vaak erg afstandelijke foto's... Eigenlijk is een meetzoekertje het best, dan heb je ook geen last van die klikquote:Op donderdag 15 oktober 2009 13:17 schreef Noortje. het volgende:
Ik heb geen spiegelreflex, maar zo'n superzoom camera, dus ik zoom gewoon heel ver in. Beetje jammer dat het dan zo snel bewogen is.
Er is maar een manier om er overheen te komen, door het gewoon te doen!quote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:54 schreef Chanty het volgende:
Ik wil het ooit nog wel eens leren durvenMaar ben daar nu nog te onzeker over in elk geval, dus ik kijk maar jaloers naar de mooie foto's hier
Dan maak je inderdaad inbreuk op zijn/haar portretrecht, maar eerlijk gezegd vraag ik het nooitquote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:54 schreef dE_Danoontjepower het volgende:
ik snap het hele portret recht niet helemaal.
Als je die foto van iemand maakt en hier post, maak je dan geen inbreuk op die privacy? Of hebben jullie toestemming gevraagd aan alle personen. of is het gewoon een gok???
en ik vind het ook niet erg makkelijk om foto's zo op straat van mensen te maken.
En waarom doen jullie dit vaak zwart wit?? wat is daar het nut van... is dat een ongeschreven wet ofzo?
Ik vind persoonlijk zwart-wit meer bij straatfotografie passen dan kleur. Geeft het wat meer een docu-achtige sfeer. Kleur kan soms afleiden vind ik. Maar ik gebruik zowel zwart-wit als kleur.quote:Portretten kunnen ook worden gemaakt zonder opdracht. Een fotograaf kan b.v. in een winkelstraat foto's maken van het winkelend publiek, of foto's maken bij een rechtszaak of voetbalwedstrijd. In deze gevallen geldt een andere regel. Publicatie mag, tenzij dit een redelijk belang van de geportretteerde schendt.
De meeste portretten zijn niet in opdracht. De wet is dan iets minder strikt: er is geen toestemming nodig van de geportretteerden om de foto te mogen publiceren. De fotograaf moet dan zelf inschatten of publicatie nadelig zou zijn voor de mensen op de foto (art. 21 Auteurswet). Als dat zo is, dan mag hij niet publiceren.
bron
Soms zijn straatfoto's ook bijna snaphots, je hebt niet altijd de tijd om een perfect uitgekaderde, scherpe foto te maken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 06:11 schreef Xilantof het volgende:
Betrap mezelf op het gevoel dat een kleuren-straatfoto meer snapshotterig aanvoelt...
nice timing!quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 00:34 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Soms zijn straatfoto's ook bijna snaphots, je hebt niet altijd de tijd om een perfect uitgekaderde, scherpe foto te maken.
[ afbeelding ]
Ik weet niet of je kinderen zo op een voordrager mag vervoeren, als dat niet mag moet ik de mensen misschien van een balkje voorzien.
Tjee, dat die nog zo rond loopt.quote:Op zondag 29 maart 2009 17:05 schreef mrSPLIFFY het volgende:
vandaag zag ik de lokale dorpsgek ( iets te negatief woord maar allah) zitten en na een praatje gemaakt te hebben mocht ik em even op de foto zetten...
[ afbeelding ]
en
[ afbeelding ]
Erg mooi! Met name die laatste inderdaad, maar ze kijken allemaal erg fijn wegquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 21:27 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
1
[ afbeelding ]
2
[ afbeelding ]
3
[ afbeelding ]
Ik had van de week besloten dat ik durfde, binnen drie minuten stonden er twee "tegenwindjongeren" naast me met de vraag of ze me even moesten helpen, gelukkig had ik nog twee mannen bij me, zodra die omkeken waren ze snel weg. Mijn durf is voorlopig weer even wegquote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:54 schreef Chanty het volgende:
Ik wil het ooit nog wel eens leren durvenMaar ben daar nu nog te onzeker over in elk geval, dus ik kijk maar jaloers naar de mooie foto's hier
Whehehe dat is hoopgevendquote:Op zondag 18 oktober 2009 16:58 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik had van de week besloten dat ik durfde, binnen drie minuten stonden er twee "tegenwindjongeren" naast me met de vraag of ze me even moesten helpen, gelukkig had ik nog twee mannen bij me, zodra die omkeken waren ze snel weg. Mijn durf is voorlopig weer even weg
Ze kwamen van de hele andere kant, volgens mij reageerden ze puur op het zien van de camera. Rotterdam was misschien niet de beste keuze qua stadquote:Op zondag 18 oktober 2009 17:19 schreef Chanty het volgende:
[..]
Whehehe dat is hoopgevend![]()
maar zette je die gasten op de foto dan?
Mja, waarschijnlijk een gevalletje dikke pech dat je net volk tegen komt die het leuk vinden iemand even bang te maken. Maar het werkt wel en de lol gaat er zo vanaf. En helaas heeft niet iedereen een olifantenhuid wat dit aangaat.quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:58 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ze kwamen van de hele andere kant, volgens mij reageerden ze puur op het zien van de camera. Rotterdam was misschien niet de beste keuze qua stad
Als ik deze foto zie maak je hem idd gewoon. Vol met flitser! Dat moet wel opvallen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:38 schreef kvdv het volgende:
Niet teveel denken... en om leren gaan met vernedering / moeilijke mensen. Het is naar mijn mening meer een psychologisch ding dan een technisch ding. Je kunt wel eeuwen blijven zoeken naar die perfecte lowlight, onopvallende, stille w/e camera. Maar je kunt ook proberen een knop in je hoofd om te zetten. Dan maakt techniek niet zoveel meer uit... kun je ook met een middenformaat cam gaan schieten bij wijze van. Ik stem mijn camera meestal af op het potentiele gevaar dat ik kan lopen.
Bovendien... alcohol + grote bek is de sleutel.
[ afbeelding ]
Haha, die foto ondersteunt je tekst wel perfect inderdaad. Vol de flits erop en gewoon schieten.quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:38 schreef kvdv het volgende:
Niet teveel denken... en om leren gaan met vernedering / moeilijke mensen. Het is naar mijn mening meer een psychologisch ding dan een technisch ding. Je kunt wel eeuwen blijven zoeken naar die perfecte lowlight, onopvallende, stille w/e camera. Maar je kunt ook proberen een knop in je hoofd om te zetten. Dan maakt techniek niet zoveel meer uit... kun je ook met een middenformaat cam gaan schieten bij wijze van. Ik stem mijn camera meestal af op het potentiele gevaar dat ik kan lopen.
Bovendien... alcohol + grote bek is de sleutel.
[ afbeelding ]
Hmmm, da's geen fijne ervaring als je net al je moed bijeen hebt geraaptquote:Op zondag 18 oktober 2009 16:58 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik had van de week besloten dat ik durfde, binnen drie minuten stonden er twee "tegenwindjongeren" naast me met de vraag of ze me even moesten helpen, gelukkig had ik nog twee mannen bij me, zodra die omkeken waren ze snel weg. Mijn durf is voorlopig weer even weg
Neu geen tele, gewoon langs het raam lopen, camera 'onopvallend' opzij en hopen dat er iets op te zien is.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:56 schreef kvdv het volgende:
Ben anders wel benieuwd naar je wallenpicca's... tele of gewoon voor 't raampje?
Dank!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 21:46 schreef el-mar het volgende:
ik vind die tweede dan wel weer lekker, die man in zijn rush.. De bw toning.. niets mis mee imo!
tweetal uit .it
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, wat dat betreft ben je een paar jaar te laat. Zorki's waren ooit voor een habbekrats te krijgen, toen men hier in het westen in de gaten kreeg hoe aardig die Zorki's het deden stegen de prijzen. Die Russen zijn ook niet gekquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 05:44 schreef Erasmo het volgende:
¤120 voor een 3M, dat zijn Bessar prijzen
Iets andere beeldbewerking zou prettiger zijn denk ik, maar het plaatje "klopt" gewoonquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:29 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
[ afbeelding ]
Of toch in kleur?
Wauw, erg goed gezien!quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:29 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
[ afbeelding ]
Of toch in kleur?
Zeg dat wel ja.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 17:34 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Dankjulliewel.
Overigens was het origineel héél anders!
Dankje!quote:Op maandag 26 oktober 2009 13:43 schreef Noortje. het volgende:
Hij is inderdaad erg druk, maar de uitdrukkingen van die drie kindjes in het midden zijn echt priceles.
Ik heb ook wel eens mot gehad met een agent op R'dam Centraal, Ik bleef voet bij stuk houden dat ik alle recht had om ook hem en zijn collega te fotograferen, maar dat als hij dat liever had, dat ik de foto met hem er op niet zou publiceren ( was overigens toch bewogen..).quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:42 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Ik betwijfel of het posten hier niet iemands belangen kan schaden. Niet iedereen kent FOK! als een brave site.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:54 schreef dE_Danoontjepower het volgende:
ik snap het hele portret recht niet helemaal.
Als je die foto van iemand maakt en hier post, maak je dan geen inbreuk op die privacy? Of hebben jullie toestemming gevraagd aan alle personen. of is het gewoon een gok???
en ik vind het ook niet erg makkelijk om foto's zo op straat van mensen te maken.
En waarom doen jullie dit vaak zwart wit?? wat is daar het nut van... is dat een ongeschreven wet ofzo?
Tsja, of maak gewoon eerst de foto en vraag dan alsnog toestemming voor de foto die je zojuist gemaakt hebt.quote:Op zondag 8 november 2009 22:42 schreef Peter het volgende:
Een Italiaanse fotografieprofessor had tijdens een workshop wel een tip: maak eerst de foto, vraag daarna toestemming en maak dan nog een foto. Dan denkt het model dat je dan pas echt schiet, terwijl die gemaakte foto natuurlijk bagger is.. jij hebt je toestemming..
Die eerste foto kun je dan ook sneaky en naturel maken..quote:Op maandag 9 november 2009 00:17 schreef Omniej het volgende:
[..]
Tsja, of maak gewoon eerst de foto en vraag dan alsnog toestemming voor de foto die je zojuist gemaakt hebt.
Als je toch toestemming vraagt, vind ik het eerlijk gezegd onzin om nog even voor de show een nepfoto te gaan zitten maken.
En over die tramfoto hierboven: grappig, 't is dat in de achtergrond geen bewegingsonscherpte zit, maar anders lijkt het net alsof die vrouw nog even op volle vaart in die tram springt.
Leg dat eens uit? Het is een nobel streven maar volgens mij bestaat er no such thing als een oprechte en/of "fair" foto.quote:Op maandag 9 november 2009 13:15 schreef didotcicero het volgende:
Wees fair. Zo lang je intenties oprecht zijn is de kans dat je in de problemen komt vrij klein.
Ben ik het niet mee eens.quote:Op zondag 8 november 2009 22:47 schreef Peter het volgende:
Zelf probeer ik overigens net zó te schieten dat het gezicht niet goed herkenbaar is, als ik geen toestemming wil vragen
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]
Zelf vind ik de 2e beterAl is de B/W niet helemaal optimaal bewerkt..
Héy, is die laatste in Helmond?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 17:29 schreef kvdv het volgende:
Laatste 2 zijn tof MvDalen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |