abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 21:30:52 #277
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_73998412
Kan beide Mooi gezien
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 11:50:39 #278
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_74010855
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 21:29 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
[ afbeelding ]

Of toch in kleur?
Iets andere beeldbewerking zou prettiger zijn denk ik, maar het plaatje "klopt" gewoon
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_74019154
Dankjulliewel.
@ Skull-splitter, wat zou jij anders hebben gedaan?

Overigens was het origineel héél anders!
pi_74028905
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 21:29 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
[ afbeelding ]

Of toch in kleur?
Wauw, erg goed gezien!

Edit: ik was nog niet klaar met typen . Vind het contrast misschien net iets te heftig, maar dat is een kwestie van smaak. En zó heel anders is het origineel toch niet? Toen ik dat zag staan, dacht ik dat ie eerst ergens verstopt stond in de foto .
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_74030436
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 17:34 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Dankjulliewel.
Overigens was het origineel héél anders!
Zeg dat wel ja.

't Origineel is gerust erg lelijk te noemen als je het mij vraagt. Goede crop en nabewerking dus.
  FOK!fotograaf zondag 25 oktober 2009 @ 00:31:54 #282
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_74031702
Ik was afgelopen week bezig met een shoot in centrum Amsterdam, en zonder erbij na te denken maakte ik deze foto, van een groepje kinderen dat de duiven aan het voeren is. Ik vond het opeens helemaal niet eng meer, als er iemand bij me is (en ik toch al bezig ben). De kinderen hadden volgens mij duidelijk in de gaten dat ik foto's aan het maken was, maar geen protest gelukkig .

Ik vind hem zelf erg druk (drukke achtergrond, veel te zien), maar ben vooral erg trots dat ik het zomaar deed.
pi_74076166
Hij is inderdaad erg druk, maar de uitdrukkingen van die drie kindjes in het midden zijn echt priceles.
  woensdag 28 oktober 2009 @ 17:29:10 #285
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_74156420
Laatste 2 zijn tof MvDalen

Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  FOK!fotograaf woensdag 4 november 2009 @ 21:28:40 #286
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_74400908
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 13:43 schreef Noortje. het volgende:
Hij is inderdaad erg druk, maar de uitdrukkingen van die drie kindjes in het midden zijn echt priceles.
Dankje!

En ben bezig met het nabewerken van die shoot, kom ik opeens dit plaatje tegen ...

Ja ik ben er zelf erg blij mee , die blikken ...
  zondag 8 november 2009 @ 21:37:45 #287
123757 Vieze_Freddy
ok vieze freddy is aandeburt
pi_74523530
Mooie foto's zitten er tussen. De angst die sommige hebben is absoluut herkenbaar.
Mijn eerste in de serie straat fotografie...

Klik hier voor grotere versie van de fietsbak.

Klik hier voor grotere versie van het meisje.
Staat te spacen, maar ik ben niet van Star Trek
pi_74525238
Die peuk in dat standbeeld
Circular reasoning works, because circular reasoning works.
pi_74526241
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:42 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Ik ben weleens aangesproken door een agent op het station. Die vond het niet zo tof dat ik hem en zijn collega op de foto zette. En ook weleens door een vrouw in een winkel, die was overigens psychisch niet helemaal in orde en ik had er niet bij stil gestaan dat ik van haar ook echt beter geen foto kon maken. (Ik maakte een foto van haar rug, alleen toch gesnapt.)

Mijn manier: stoïcijns kijken en alle kanten uitschieten. Oók de kant die je feitelijk alleen wilt hebben. Ik zie de mensen dan ook echt als onderwerpen, als dingen in het openbaar die ik op de foto wil. Omdat mijn ogen ze ook zien.
Ik heb ook wel eens mot gehad met een agent op R'dam Centraal, Ik bleef voet bij stuk houden dat ik alle recht had om ook hem en zijn collega te fotograferen, maar dat als hij dat liever had, dat ik de foto met hem er op niet zou publiceren ( was overigens toch bewogen..).
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 21:54 schreef dE_Danoontjepower het volgende:
ik snap het hele portret recht niet helemaal.

Als je die foto van iemand maakt en hier post, maak je dan geen inbreuk op die privacy? Of hebben jullie toestemming gevraagd aan alle personen. of is het gewoon een gok???

en ik vind het ook niet erg makkelijk om foto's zo op straat van mensen te maken.

En waarom doen jullie dit vaak zwart wit?? wat is daar het nut van... is dat een ongeschreven wet ofzo?
Ik betwijfel of het posten hier niet iemands belangen kan schaden. Niet iedereen kent FOK! als een brave site.
Foto's van meer dan 4 personen zijn een sfeerfoto, minder zou je dus toestemming voor moeten vragen.
FOK! draait banners en op FOK! zijn de foto's gepubliceerd..

Ik vraag me af hoe de fotografen hier toestemming hebben geregeld.

Een Italiaanse fotografieprofessor had tijdens een workshop wel een tip: maak eerst de foto, vraag daarna toestemming en maak dan nog een foto. Dan denkt het model dat je dan pas echt schiet, terwijl die gemaakte foto natuurlijk bagger is.. jij hebt je toestemming ..
dag
pi_74526475
Zelf probeer ik overigens net zó te schieten dat het gezicht niet goed herkenbaar is, als ik geen toestemming wil vragen

of

Zelf vind ik de 2e beter Al is de B/W niet helemaal optimaal bewerkt..

[ Bericht 49% gewijzigd door Peter op 08-11-2009 23:23:02 ]
dag
pi_74529580
quote:
Op zondag 8 november 2009 22:42 schreef Peter het volgende:
Een Italiaanse fotografieprofessor had tijdens een workshop wel een tip: maak eerst de foto, vraag daarna toestemming en maak dan nog een foto. Dan denkt het model dat je dan pas echt schiet, terwijl die gemaakte foto natuurlijk bagger is.. jij hebt je toestemming ..
Tsja, of maak gewoon eerst de foto en vraag dan alsnog toestemming voor de foto die je zojuist gemaakt hebt.

Als je toch toestemming vraagt, vind ik het eerlijk gezegd onzin om nog even voor de show een nepfoto te gaan zitten maken.

En over die tramfoto hierboven: grappig, 't is dat in de achtergrond geen bewegingsonscherpte zit, maar anders lijkt het net alsof die vrouw nog even op volle vaart in die tram springt.
pi_74529658
quote:
Op maandag 9 november 2009 00:17 schreef Omniej het volgende:

[..]

Tsja, of maak gewoon eerst de foto en vraag dan alsnog toestemming voor de foto die je zojuist gemaakt hebt.

Als je toch toestemming vraagt, vind ik het eerlijk gezegd onzin om nog even voor de show een nepfoto te gaan zitten maken.

En over die tramfoto hierboven: grappig, 't is dat in de achtergrond geen bewegingsonscherpte zit, maar anders lijkt het net alsof die vrouw nog even op volle vaart in die tram springt.
Die eerste foto kun je dan ook sneaky en naturel maken..
dag
  maandag 9 november 2009 @ 13:15:17 #293
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_74538189
Ik begin me toch lichtelijk te ergeren aan dat spastisch gedoe over toestemming.

Ik heb al eerder in dit topic uitgelegd hoe het zit met portretrecht. Het is een kwestie van gezond verstand: situaties inschatten en kritisch naar je foto's kijken. Wees fair. Zo lang je intenties oprecht zijn is de kans dat je in de problemen komt vrij klein.

Het is overigens een fabeltje dat als een gezicht niet helemaal zichtbaar is er opeens geen toestemming nodig zou zijn. Van de zijkant/van achteren is iemand óók herkenbaar. De dame die de tram pakt zou dus (als ze daar redelijk belang bij zou hebben) even goed bezwaar kunnen maken.

Ik vind het een slecht advies van die italiaanse fotoprofessor. Je misleidt opzettelijk mensen en feitelijk geeft die persoon alleen toestemming voor die 2e foto. Zo jaag je ook mensen tegen je in het harnas...

Die 'vier personenregel' ken ik niet.
pi_74621340
Wat foto'tjes die hier ook wel kunnen denk ik:

Terrifying Kittysaurus: "Limitations are the shackles we bind to ourselves"
  woensdag 11 november 2009 @ 23:51:03 #295
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_74622450
quote:
Op maandag 9 november 2009 13:15 schreef didotcicero het volgende:
Wees fair. Zo lang je intenties oprecht zijn is de kans dat je in de problemen komt vrij klein.
Leg dat eens uit? Het is een nobel streven maar volgens mij bestaat er no such thing als een oprechte en/of "fair" foto.

Je foto is altijd "genomen" van iemand, en is nooit "oprecht". Er is namelijk geen waarheid in een foto, en dus kan iedereen er iets anders bij associeren.. wat jij fair vind vind een ander misschien wel uiterst misselijkmakend!

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, maar wat nu als mijn intenties helemaal niet leuk of vrolijk zijn? Misschien wil ik juist wel iets gruwelijks in de mens laten zien, hun asociale gedrag, hun idiote optreden... ik noem maar wat... die thema's die niet zo gemakkelijk geaccepteerd worden... kortom: wat als de context waarin ik de foto's plaats niet over rozen gaat?

... dat mag dan volgens jou niet?

En nee... ik zal niet gaan huilen als ik een advocaat achter me aan krijg met gezeur over portretrecht...

[ Bericht 13% gewijzigd door kvdv op 11-11-2009 23:57:36 ]
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  donderdag 12 november 2009 @ 01:22:34 #296
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_74623671
Een foto is een leugen en de waarheid tegelijkertijd (je weet niet wat je niet ziet). En ook voor meerdere uitleg vatbaar maar daar ging het me niet om.

Het ging me om het gezeur over "heb je wel toestemming gevraagd".

Je hoeft dus geen toestemming te vragen voor publicatie - zolang de foto's niet commercieel gebruikt worden en je onderwerp er geen redelijk belang bij heeft om de publicatie te verbieden.
En zolang je de mensen in je foto's in hun waarde laat de kans klein is dat je protesten zult krijgen. Je moet mensen niet het gevoel geven dat je ze zojuist op iets negatiefs of vervelends hebt betrapt.

Met fair bedoel ik vooral de manier waarop je de foto maakt en met welke bedoelingen. Ik zeg nergens dat iets niet mag.
pi_74643161
quote:
Op zondag 8 november 2009 22:47 schreef Peter het volgende:
Zelf probeer ik overigens net zó te schieten dat het gezicht niet goed herkenbaar is, als ik geen toestemming wil vragen

[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]

Zelf vind ik de 2e beter Al is de B/W niet helemaal optimaal bewerkt..
Ben ik het niet mee eens.

Ik vind de eerste foto een stuk beter omdat het een erg oude tram betreft met een oude passagier. Zwart wit pakt dan in mijn ogen veel beter uit.

Admin zaterdag 14 november 2009 @ 10:23:29 #298
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_74688983

groter @ flickr

groter @ flickr

groter @ flickr

(weet niet of die laatste wel helemaal onder 'fair' valt. hangt er een beetje vanaf wie die mensen zijn en wie hun partner zijn als ze niet elkaars partner zijn denk ik )
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  FOK!fotograaf zaterdag 14 november 2009 @ 12:57:51 #299
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_74692455
die 2e vind ik wel wat hebben danny! lekkere zw/w omzetting en leuk hoe de subtiele interactie is.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zaterdag 14 november 2009 @ 13:02:11 #300
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_74692603
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 17:29 schreef kvdv het volgende:
Laatste 2 zijn tof MvDalen

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Héy, is die laatste in Helmond?