quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 11:12 schreef martinzaagstra het volgende:Vindenn diegene die (ongevraagt) foto's maken van onbekende mensen op straat het niet lastig om te doen? Want ik kan me voorstellen dat niet iedereen daarvan houd.
De kunst is om het zo te doen dat mensen het niet merken. Daarnaast is het bij wet niet verboden om op de openbare weg foto's te maken.
Een van de tactieken is natuurlijk de buik-shot oftewel je camera voor je buik laten hangen/vasthouden en foto's maken. Voordeel is dat het bijna niet opvalt dat je foto's maakt, nadeel dat het oefening vergt om iets scherp te krijgen of het juiste op de foto te krijgen.
Ik gebruik veel de tactiek ''ik speel voor toerist''.

Dan doe ik net of ik de omgeving, gebouw, whatever fotografeer, beetje overdreven bewegingen maken en als men niet meer raar naar me kijkt toeslaan. Mensen raken uiteindelijk een beetje aan je gewend als je daar met een camera staat. Snel je camera pakken als je iets ziet is meestal niet zo'n succes, mensen schrikken dan snel. Beter is het om door je zoeker te blijven kijken, tijdje net te doen of je gewoon rustig aan het fotograferen bent. Beetje één worden met de mensen massa.