checkquote:
quote:Op donderdag 1 oktober 2009 20:33 schreef didotcicero het volgende:
Ik heb even gekeken met Firefox (ipv Safari) en inderdaad ze zijn wat bleekjes. Heb de foto's aangepast en vervangen. Beter nu?
Altijd leuk om collega straatfotografen te zienquote:
quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 21:27 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
1
[ afbeelding ]
2
[ afbeelding ]
3
[ afbeelding ]
Ik zag afgelopen zaterdag ook weer een hele club met toeters bij het station. Ik dacht nog even: ik heb vast een fotomeet gemist op Fok.quote:
Ohhh die is fijn!quote:Op zondag 11 oktober 2009 18:42 schreef princess117 het volgende:
Een oldie om mijn fok leven weer eens nieuw leven in te blazen.....
[ afbeelding ]
Ik heb er ook nog moeite mee, maar het schijnt "wennen" te zijnquote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:22 schreef Netsplitter het volgende:
Klinkt raar, maar ik durf dat niet, foto's maken van mensen die gewoon over straat lopen.
Klinkt heel dom misschien....
Er is geen fotoverbod, alleen denkt die kale beveiligingsknakker daar anders over...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:51 schreef didotcicero het volgende:
Ik meen gehoord te hebben dat daar een fotoverbod is.
Los daarvan denk ik dat de dames/heren die daar werken er belang bij hebben dat niet de hele wereld hoeft te weten wat voor werk ze doen, dus dit is een van die situaties waar je je camera maar beter weer in je tas stopt.
Toch kan ik me voorstellen dat mensen raar reageren als je je lens ineens op hun richt. Zoals die eerste foto van MvD, die vrouw in de trein. Ik heb zo vaak al in de trein gezeten dat er types en situaties zijn die gewoon schreeuwen om gefotografeerd te worden. Niet dat ik mijn cam bij heb, maar al zou ik hem bij me hebben, ik zou het gewoon niet durven. Krijgen jullie nou nooit vragen/ opmerkingen en hoe reageer je daarop? Niet alles wat is toegestaan, is ook gewenst.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:39 schreef didotcicero het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht
Op de openbare weg mag je gewoon fotograferen. Niemand kan je dat verbieden tenzij ze daar een redelijk belang bij hebben (zie bovenstaande link voor uitleg). Zo gauw je je foto commercieel wilt uitbuiten heb je toestemming nodig van de geportretteerde, meen ik. Maar ik laat me graag aanvullen/corrigeren
Blijf wel weg bij banken, kerncentrales en geheime basis voor atoomonderzeeërs; da's vragen om problemen.
Ik voel me altijd een beetje bezwaarlijk als ik m'n lens op wildvreemden richt eigenlijk.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:42 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Ik ben weleens aangesproken door een agent op het station. Die vond het niet zo tof dat ik hem en zijn collega op de foto zette.En ook weleens door een vrouw in een winkel, die was overigens psychisch niet helemaal in orde en ik had er niet bij stil gestaan dat ik van haar ook echt beter geen foto kon maken. (Ik maakte een foto van haar rug, alleen toch gesnapt.)
Mijn manier: stoïcijns kijken en alle kanten uitschieten. Oók de kant die je feitelijk alleen wilt hebben.Ik zie de mensen dan ook echt als onderwerpen, als dingen in het openbaar die ik op de foto wil. Omdat mijn ogen ze ook zien.
Sowieso bullshit dat foto's verwijderen... Ik bedoel, je verwijdert die foto's voor hun neus van je camera en thuis kun je de boel net zo hard weer recoveren. (mits je de betreffende kaart niet meer gebruikt hebt natuurlijk)quote:Maar ik weet ook van (straat)fotografen die onder dreiging van geweld gedwongen werden hun foto's te wissen. Waarbij de foto vaak onschuldig was maar men toch vond dat men zich moest laten gelden. Bontkraagjes met een teveel aan testosteron.
Let wel, een station is geen openbare ruimte, daar ben je wel aan regels gebondenquote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:42 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Ik ben weleens aangesproken door een agent op het station. Die vond het niet zo tof dat ik hem en zijn collega op de foto zette.En ook weleens door een vrouw in een winkel, die was overigens psychisch niet helemaal in orde en ik had er niet bij stil gestaan dat ik van haar ook echt beter geen foto kon maken. (Ik maakte een foto van haar rug, alleen toch gesnapt.)
Mijn manier: stoïcijns kijken en alle kanten uitschieten. Oók de kant die je feitelijk alleen wilt hebben.Ik zie de mensen dan ook echt als onderwerpen, als dingen in het openbaar die ik op de foto wil. Omdat mijn ogen ze ook zien.
Ik ben ook boven de 135mm begonnen met straatfotografie, mooi om dingen te isoleren maar vaak erg afstandelijke foto's... Eigenlijk is een meetzoekertje het best, dan heb je ook geen last van die klikquote:Op donderdag 15 oktober 2009 13:17 schreef Noortje. het volgende:
Ik heb geen spiegelreflex, maar zo'n superzoom camera, dus ik zoom gewoon heel ver in. Beetje jammer dat het dan zo snel bewogen is.
Er is maar een manier om er overheen te komen, door het gewoon te doen!quote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:54 schreef Chanty het volgende:
Ik wil het ooit nog wel eens leren durvenMaar ben daar nu nog te onzeker over in elk geval, dus ik kijk maar jaloers naar de mooie foto's hier
Dan maak je inderdaad inbreuk op zijn/haar portretrecht, maar eerlijk gezegd vraag ik het nooitquote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:54 schreef dE_Danoontjepower het volgende:
ik snap het hele portret recht niet helemaal.
Als je die foto van iemand maakt en hier post, maak je dan geen inbreuk op die privacy? Of hebben jullie toestemming gevraagd aan alle personen. of is het gewoon een gok???
en ik vind het ook niet erg makkelijk om foto's zo op straat van mensen te maken.
En waarom doen jullie dit vaak zwart wit?? wat is daar het nut van... is dat een ongeschreven wet ofzo?
Ik vind persoonlijk zwart-wit meer bij straatfotografie passen dan kleur. Geeft het wat meer een docu-achtige sfeer. Kleur kan soms afleiden vind ik. Maar ik gebruik zowel zwart-wit als kleur.quote:Portretten kunnen ook worden gemaakt zonder opdracht. Een fotograaf kan b.v. in een winkelstraat foto's maken van het winkelend publiek, of foto's maken bij een rechtszaak of voetbalwedstrijd. In deze gevallen geldt een andere regel. Publicatie mag, tenzij dit een redelijk belang van de geportretteerde schendt.
De meeste portretten zijn niet in opdracht. De wet is dan iets minder strikt: er is geen toestemming nodig van de geportretteerden om de foto te mogen publiceren. De fotograaf moet dan zelf inschatten of publicatie nadelig zou zijn voor de mensen op de foto (art. 21 Auteurswet). Als dat zo is, dan mag hij niet publiceren.
bron
Soms zijn straatfoto's ook bijna snaphots, je hebt niet altijd de tijd om een perfect uitgekaderde, scherpe foto te maken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 06:11 schreef Xilantof het volgende:
Betrap mezelf op het gevoel dat een kleuren-straatfoto meer snapshotterig aanvoelt...
nice timing!quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 00:34 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Soms zijn straatfoto's ook bijna snaphots, je hebt niet altijd de tijd om een perfect uitgekaderde, scherpe foto te maken.
[ afbeelding ]
Ik weet niet of je kinderen zo op een voordrager mag vervoeren, als dat niet mag moet ik de mensen misschien van een balkje voorzien.
Tjee, dat die nog zo rond loopt.quote:Op zondag 29 maart 2009 17:05 schreef mrSPLIFFY het volgende:
vandaag zag ik de lokale dorpsgek ( iets te negatief woord maar allah) zitten en na een praatje gemaakt te hebben mocht ik em even op de foto zetten...
[ afbeelding ]
en
[ afbeelding ]
Erg mooi! Met name die laatste inderdaad, maar ze kijken allemaal erg fijn wegquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 21:27 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
1
[ afbeelding ]
2
[ afbeelding ]
3
[ afbeelding ]
Ik had van de week besloten dat ik durfde, binnen drie minuten stonden er twee "tegenwindjongeren" naast me met de vraag of ze me even moesten helpen, gelukkig had ik nog twee mannen bij me, zodra die omkeken waren ze snel weg. Mijn durf is voorlopig weer even wegquote:Op donderdag 15 oktober 2009 18:54 schreef Chanty het volgende:
Ik wil het ooit nog wel eens leren durvenMaar ben daar nu nog te onzeker over in elk geval, dus ik kijk maar jaloers naar de mooie foto's hier
Whehehe dat is hoopgevendquote:Op zondag 18 oktober 2009 16:58 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik had van de week besloten dat ik durfde, binnen drie minuten stonden er twee "tegenwindjongeren" naast me met de vraag of ze me even moesten helpen, gelukkig had ik nog twee mannen bij me, zodra die omkeken waren ze snel weg. Mijn durf is voorlopig weer even weg
Ze kwamen van de hele andere kant, volgens mij reageerden ze puur op het zien van de camera. Rotterdam was misschien niet de beste keuze qua stadquote:Op zondag 18 oktober 2009 17:19 schreef Chanty het volgende:
[..]
Whehehe dat is hoopgevend![]()
maar zette je die gasten op de foto dan?
Mja, waarschijnlijk een gevalletje dikke pech dat je net volk tegen komt die het leuk vinden iemand even bang te maken. Maar het werkt wel en de lol gaat er zo vanaf. En helaas heeft niet iedereen een olifantenhuid wat dit aangaat.quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:58 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ze kwamen van de hele andere kant, volgens mij reageerden ze puur op het zien van de camera. Rotterdam was misschien niet de beste keuze qua stad
Als ik deze foto zie maak je hem idd gewoon. Vol met flitser! Dat moet wel opvallen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:38 schreef kvdv het volgende:
Niet teveel denken... en om leren gaan met vernedering / moeilijke mensen. Het is naar mijn mening meer een psychologisch ding dan een technisch ding. Je kunt wel eeuwen blijven zoeken naar die perfecte lowlight, onopvallende, stille w/e camera. Maar je kunt ook proberen een knop in je hoofd om te zetten. Dan maakt techniek niet zoveel meer uit... kun je ook met een middenformaat cam gaan schieten bij wijze van. Ik stem mijn camera meestal af op het potentiele gevaar dat ik kan lopen.
Bovendien... alcohol + grote bek is de sleutel.
[ afbeelding ]
Haha, die foto ondersteunt je tekst wel perfect inderdaad. Vol de flits erop en gewoon schieten.quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:38 schreef kvdv het volgende:
Niet teveel denken... en om leren gaan met vernedering / moeilijke mensen. Het is naar mijn mening meer een psychologisch ding dan een technisch ding. Je kunt wel eeuwen blijven zoeken naar die perfecte lowlight, onopvallende, stille w/e camera. Maar je kunt ook proberen een knop in je hoofd om te zetten. Dan maakt techniek niet zoveel meer uit... kun je ook met een middenformaat cam gaan schieten bij wijze van. Ik stem mijn camera meestal af op het potentiele gevaar dat ik kan lopen.
Bovendien... alcohol + grote bek is de sleutel.
[ afbeelding ]
Hmmm, da's geen fijne ervaring als je net al je moed bijeen hebt geraaptquote:Op zondag 18 oktober 2009 16:58 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik had van de week besloten dat ik durfde, binnen drie minuten stonden er twee "tegenwindjongeren" naast me met de vraag of ze me even moesten helpen, gelukkig had ik nog twee mannen bij me, zodra die omkeken waren ze snel weg. Mijn durf is voorlopig weer even weg
Neu geen tele, gewoon langs het raam lopen, camera 'onopvallend' opzij en hopen dat er iets op te zien is.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:56 schreef kvdv het volgende:
Ben anders wel benieuwd naar je wallenpicca's... tele of gewoon voor 't raampje?
Dank!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 21:46 schreef el-mar het volgende:
ik vind die tweede dan wel weer lekker, die man in zijn rush.. De bw toning.. niets mis mee imo!
tweetal uit .it
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, wat dat betreft ben je een paar jaar te laat. Zorki's waren ooit voor een habbekrats te krijgen, toen men hier in het westen in de gaten kreeg hoe aardig die Zorki's het deden stegen de prijzen. Die Russen zijn ook niet gekquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 05:44 schreef Erasmo het volgende:
¤120 voor een 3M, dat zijn Bessar prijzen
Iets andere beeldbewerking zou prettiger zijn denk ik, maar het plaatje "klopt" gewoonquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:29 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
[ afbeelding ]
Of toch in kleur?
Wauw, erg goed gezien!quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:29 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
[ afbeelding ]
Of toch in kleur?
Zeg dat wel ja.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 17:34 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Dankjulliewel.
Overigens was het origineel héél anders!
Dankje!quote:Op maandag 26 oktober 2009 13:43 schreef Noortje. het volgende:
Hij is inderdaad erg druk, maar de uitdrukkingen van die drie kindjes in het midden zijn echt priceles.
Ik heb ook wel eens mot gehad met een agent op R'dam Centraal, Ik bleef voet bij stuk houden dat ik alle recht had om ook hem en zijn collega te fotograferen, maar dat als hij dat liever had, dat ik de foto met hem er op niet zou publiceren ( was overigens toch bewogen..).quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:42 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Ik betwijfel of het posten hier niet iemands belangen kan schaden. Niet iedereen kent FOK! als een brave site.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:54 schreef dE_Danoontjepower het volgende:
ik snap het hele portret recht niet helemaal.
Als je die foto van iemand maakt en hier post, maak je dan geen inbreuk op die privacy? Of hebben jullie toestemming gevraagd aan alle personen. of is het gewoon een gok???
en ik vind het ook niet erg makkelijk om foto's zo op straat van mensen te maken.
En waarom doen jullie dit vaak zwart wit?? wat is daar het nut van... is dat een ongeschreven wet ofzo?
Tsja, of maak gewoon eerst de foto en vraag dan alsnog toestemming voor de foto die je zojuist gemaakt hebt.quote:Op zondag 8 november 2009 22:42 schreef Peter het volgende:
Een Italiaanse fotografieprofessor had tijdens een workshop wel een tip: maak eerst de foto, vraag daarna toestemming en maak dan nog een foto. Dan denkt het model dat je dan pas echt schiet, terwijl die gemaakte foto natuurlijk bagger is.. jij hebt je toestemming..
Die eerste foto kun je dan ook sneaky en naturel maken..quote:Op maandag 9 november 2009 00:17 schreef Omniej het volgende:
[..]
Tsja, of maak gewoon eerst de foto en vraag dan alsnog toestemming voor de foto die je zojuist gemaakt hebt.
Als je toch toestemming vraagt, vind ik het eerlijk gezegd onzin om nog even voor de show een nepfoto te gaan zitten maken.
En over die tramfoto hierboven: grappig, 't is dat in de achtergrond geen bewegingsonscherpte zit, maar anders lijkt het net alsof die vrouw nog even op volle vaart in die tram springt.
Leg dat eens uit? Het is een nobel streven maar volgens mij bestaat er no such thing als een oprechte en/of "fair" foto.quote:Op maandag 9 november 2009 13:15 schreef didotcicero het volgende:
Wees fair. Zo lang je intenties oprecht zijn is de kans dat je in de problemen komt vrij klein.
Ben ik het niet mee eens.quote:Op zondag 8 november 2009 22:47 schreef Peter het volgende:
Zelf probeer ik overigens net zó te schieten dat het gezicht niet goed herkenbaar is, als ik geen toestemming wil vragen
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]
Zelf vind ik de 2e beterAl is de B/W niet helemaal optimaal bewerkt..
Héy, is die laatste in Helmond?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 17:29 schreef kvdv het volgende:
Laatste 2 zijn tof MvDalen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |