Bos heeft het zonet gegarandeerd. Als IJsland niet over de brug komt (linksom) dan betaalt de Nederlandse staat (rechtsom).quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:23 schreef Richie_Rich het volgende:
Toch vind ik het wel een tikkie naief hoor om te denken dat de IJslandse bank de afspraak na zou komen. IJsland heeft hoeveel inwoners? 300.000 ofzo toch? Uit welke belastinginkomsten moet dan betaalt worden?
Andersom eerder.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Bos heeft het zonet gegarandeerd. Als IJsland niet over de brug komt (linksom) dan betaalt de Nederlandse staat (rechtsom).
Vis, Ijslandse pony's, verkoop van rechten in hun territoriale wateren.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:23 schreef Richie_Rich het volgende:
Toch vind ik het wel een tikkie naief hoor om te denken dat de IJslandse bank de afspraak na zou komen. IJsland heeft hoeveel inwoners? 300.000 ofzo toch? Uit welke belastinginkomsten moet dan betaalt worden?
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:21 schreef amaranta het volgende:
120.000 x 44cent..52800 euro aan postzegels
Ze krijgen wel wat korting, hoor.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:23 schreef amaranta het volgende:
120.000 x 44cent..52800 euro aan postzegels
Dat geld stond op spaarrekeningen, oftewel het zat niet in de consumentenbestedingen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:28 schreef avonne het volgende:
Ik weet niet hoe het zit, maar ik neem aan dat het gunstig is als er 1,6 miljard in de gewone economie (consumentenbestedingen) bij komt.
IJsland gaat maar lekker naar het IMF en daar geld lenen, ik ben blij dat ik mijn geld terug krijg maar ik zou het jammer als de staat daar uiteindelijk voor opdraait.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:23 schreef Richie_Rich het volgende:
vergeet niet de vrouwenquote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:25 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Vis, Ijslandse pony's, verkoop van rechten in hun territoriale wateren.
Tja mijn spaargeld heeft een doel, namelijk om een keer uitgegeven te worden!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat geld stond op spaarrekeningen, oftewel het zat niet in de consumentenbestedingen.
De Vikingen hebben het goed voor elkaar: vele miljarden ophalen en daarna zeggen "nee sorry is op"...
Anders post je gewoon even precies hetzelfde als ik, maar dan een fractie eerder.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:34 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
IJsland gaat maar lekker naar het IMF en daar geld lenen, ik ben blij dat ik mijn geld terug krijg maar ik zou het jammer als de staat daar uiteindelijk voor opdraait.
Jij post ook altijd een woord te weinig?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:36 schreef Pool het volgende:
[..]
Anders post je gewoon even precies hetzelfde als ik, maar dan een fractie eerder.
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:38 schreef SeLang het volgende:
We krijgen ons geld terug van de linksen
Alleen: hoe weten IceSavers nu hoeveel geld ze moeten claimen? Aangezien je op de site niet meer kunt inloggen
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:39 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ja ik weet dus niet meer precies hoeveel er op mijn rekening stond, maar ik neem aan dat daar nog wel gegevens over zijn.
Ja, goed punt.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:38 schreef SeLang het volgende:
We krijgen ons geld terug van de linksen
Alleen: hoe weten IceSavers nu hoeveel geld ze moeten claimen? Aangezien je op de site niet meer kunt inloggen
Anders kijk je gewoon even je over/terugboekingen na en doet wat basisschool wiskunde.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:39 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ja ik weet dus niet meer precies hoeveel er op mijn rekening stond, maar ik neem aan dat daar nog wel gegevens over zijn.
Dat klopt (goed idee op zich), alleen zal je dan ook nog even de rente er bij moeten gaan rekenen, dat is best wel aardig wat werk. Plus dat mijn geld ook van een aantal rekeningen komen die niet meer bestaan!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:41 schreef Wilskracht het volgende:
Je kan toch zien met de afschriften van de tegenrekening wat je hebt gestort.
[..]
Een 'UBS stikkie' was het zelfs!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:50 schreef idsme het volgende:
Onze gegevens staan volgens Wellink op "een USB stikkie",
wauw....
Rente kun je vergeten hoor.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:43 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat klopt (goed idee op zich), alleen zal je dan ook nog even de rente er bij moeten gaan rekenen, dat is best wel aardig wat werk. Plus dat mijn geld ook van een aantal rekeningen komen die niet meer bestaan!
Edit: Nadenken is ook een vak, het is een lange dag geweest.
Ik mag toch hopen dat er voor die mensen ook wat geregeld wordt.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:50 schreef Arcee het volgende:
En wat een pech als je meer dan 100K daar hebt gestald.En wat dom onzorgvuldig.
Bedenk wel dat tot begin deze week slecht 20k + 20k gegarandeerd was. 100k is pas net...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:56 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat er voor die mensen ook wat geregeld wordt.
De rente die ik heb opgebouwd over me gespaarde geld kan ik niet terug vinden op me tegenrekening. De rente vanaf nu zal me eerlijk gezegd een worst zijn (al zouden ze volgens het stelsel wel verplicht zijn dat uit te betalen).quote:
Waarom? Dat zou je bij geen enkele bank terugkrijgen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:56 schreef SCH het volgende:
[..]
Per 1 oktober is die bijgeschreven, dus vanaf dan is het geen rente meer, maar gewoon evengoed geld als de rest van het saldo. Maar dat is dus niet op de tegenrekening te zien.quote:
Ik was je weer net voorquote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:01 schreef Pool het volgende:
[..]
Per 1 oktober is die bijgeschreven, dus vanaf dan is het geen rente meer, maar gewoon evengoed geld als de rest van het saldo. Maar dat is dus niet op de tegenrekening te zien.
Officieel valt lopende rente inderdaad ook onder het garantiestelsel.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:59 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
De rente die ik heb opgebouwd over me gespaarde geld kan ik niet terug vinden op me tegenrekening. De rente vanaf nu zal me eerlijk gezegd een worst zijn (al zouden ze volgens het stelsel wel verplicht zijn dat uit te betalen).
De opgebouwde rente vervalt.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:59 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
De rente die ik heb opgebouwd over me gespaarde geld kan ik niet terug vinden op me tegenrekening. De rente vanaf nu zal me eerlijk gezegd een worst zijn (al zouden ze volgens het stelsel wel verplicht zijn dat uit te betalen).
Humor, die Bank directeur.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:50 schreef idsme het volgende:
wauw....
Sowieso wordt bij Icesave de rente per kwartaal bijgeschreven. Dus mijn laatste bijschrijving is 1 oktober geweest, plus een uitbetaling op 1 juli.quote:
mee eens dat zei ik ook alquote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:34 schreef Pool het volgende:
Ik ben opgelucht, maar schaam me er toch wel een beetje voor als ik het uiteindelijk van de Nederlandse staat moet gaan krijgen. Ik zou het een 'nettere' oplossing vinden als niet mijn medebelastingbetalers het hoeven te betalen, maar dat IJsland het gewoon betaalt zoals beloofd, al moeten ze jarenlang kromliggen om hun IMF-lening terug te betalen.
hoezo????quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:56 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb mn lopende rente nog voor handen ook.... 5 centquote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Officieel valt lopende rente inderdaad ook onder het garantiestelsel.
Alleen hoe weet je wat die rente is?
Btw: volgens mij hebben ze per 1 october nog rente bijgeschreven.
Die rente mag de staat wat mij betreft houden, ben al lang blij dat ik mijn originele inleg terug krijg.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:01 schreef Pool het volgende:
[..]
Per 1 oktober is die bijgeschreven, dus vanaf dan is het geen rente meer, maar gewoon evengoed geld als de rest van het saldo. Maar dat is dus niet op de tegenrekening te zien.
Dan is het nog maar de vraag of mensen aan kunnen tonen hoeveel dat was.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:02 schreef SeLang het volgende:
Alleen hoe weet je wat die rente is?
Btw: volgens mij hebben ze per 1 october nog rente bijgeschreven.
Volgens mij doet ook niemand datquote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
overigens nu over rente gaan zeuren vind ik echt te ver gaan
Lijkt me ook terecht.quote:
Hee, jij weet iets wat wij niet weten! Vertel, wie heeft je ingefluisterd dat de belasting betaler betaald?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:23 schreef rja het volgende:
[..]
Lijkt me ook terecht.
Vooral omdat de eerste 20.000 door de Nederlandse belasting betaler betaald wordt.
Zouden die mensen die in ijsland hun geld wegzetten, hieraan ook nog verdienen.
De belastingbetaler betaalt helemaal niet!!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:23 schreef rja het volgende:
[..]
Lijkt me ook terecht.
Vooral omdat de eerste 20.000 door de Nederlandse belasting betaler betaald wordt.
Zouden die mensen die in ijsland hun geld wegzetten, hieraan ook nog verdienen.
De Nederlandse banken zullen het zeker niet doen, omdat ze het niet verplicht zijn.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:25 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Hee, jij weet iets wat wij niet weten! Vertel, wie heeft je ingefluisterd dat de belasting betaler betaald?
Zo werkt dat niet, je krijgt je rente per kwartaal. Daarnaast zat er nog een rente stijging in. En als jij per kwartaal veel transacties heb gedaan ben je wel even bezig met rekenen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:29 schreef rompompom het volgende:
Zou dat trouwens een definitieve duw kunnen zijn geweest, het bijschrijven van die rente?
Voor mensen die hun rente willen uitrekenen: 5,25% op jaarbasis is ongeveer 0,014% per dag:
1,05251/365=1,0001401969131740006536609197135. Ongeveer.
Don't fuck with Wex.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:27 schreef Wexy het volgende:
De belastingbetaler betaalt helemaal niet!!
Eerst even begrijpend lezen en dan pas piepen...
Ooit gehoord van het IMF, daarnaast kunnen er nog wat wel constructies verzonnen worden waar ik totaal geen verstand van heb. Daarnaast zal het een voorschot worden als wij echt moeten betalen, Bos zal echt niet zomaar dat geld ophoesten.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:29 schreef rja het volgende:
[..]
De Nederlandse banken zullen het zeker niet doen, omdat ze het niet verplicht zijn.
Wij betalen het, als IJsland in gebreke blijft.
Echt wel, als IJsland het geld niet ophoest.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:27 schreef Wexy het volgende:
[..]
De belastingbetaler betaalt helemaal niet!!
Eerst even begrijpend lezen en dan pas piepen...
Het zal wel.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:38 schreef Goverman het volgende:
@RJA: je vergeet wellicht dat die 120.000 spaarders ook belastingbetalers zijn...?
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:50 schreef idsme het volgende:
wauw....
rja laive schat... het stelsel van DNB is van BANKEN!! niet van de staatskas!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:36 schreef rja het volgende:
[..]
Echt wel, als IJsland het geld niet ophoest.
De Nederlandse banken zeker niet voor de eerste 20.000.
Gaan jullie de rente betalen van de hogere staatsschuld ?
Lijkt me eigenlijk terecht.
neuj iddquote:
Je/wij/ik kunnen ook niet betalen, maar dat is ook niet echt bevoordelijk voor de economiequote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:41 schreef rja het volgende:
[..]
Het zal wel.
Maar de rente wordt zeker niet betaald lijkt me.
De staat hoeft geen kado´tjes te geven.
Wie wij als belastingbetaler waarschijnlijk gaan betalen.
Tsja, ik ben pas op 21 juli ingestapt, 1 kwartaal dus met slechts drie mutaties. Dan kan je dit best hanteren volgens mij. Ook als je een kwartaal eerder bent ingestapt is het nog wel te doen, zeker als je Excel/Calc erbij gebruikt. Hoe meer mutaties, hoe langer de berekening wordt, niet zozeer ingewikkelder.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:31 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet, je krijgt je rente per kwartaal. Daarnaast zat er nog een rente stijging in. En als jij per kwartaal veel transacties heb gedaan ben je wel even bezig met rekenen.
Dan is die partner van de schat en de schat zelf niet slim.... Ik zorg namelijk als ik in een ander land ben, dat ik een reserve achter de hand heb in t geval dat mn pas het om welke reden dan ook niet doet.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:44 schreef vaarsuvius het volgende:
Hoe moet het nu met die Ijslandertjes die 2 weken geleden lekker een maandje op vakantie (naar Frankrijk) gingen.
Schat, ik kan niet meer pinnen, onze munt is 50% in elkaar geklapt en alles kost nu 2 keer zoveel
Oh en het vliegtuig terug gaat pas over 8 dagen.... Dat wordt een week droge bagettes eten..
was vorige jaar in ijsland en geloof me, er lopen een stel koeien rond datwil je niet weten. Spuug- en spuuglelijk zijn ze. Pica is een echte uitzondering.quote:
vervallen linkquote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:47 schreef THEFXR het volgende:
wow
http://www.volkskrant.nl/...d_aan_via_anti-terreurwet
inclusief update
De eerste 20.000 duizend nog wat, valt onder verantwoordelijkheid van de Iijslandse staat.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:43 schreef Wexy het volgende:
[..]
rja laive schat... het stelsel van DNB is van BANKEN!! niet van de staatskas!
oefff, das dan echt op een paar sec na gebeurtquote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:48 schreef Wexy het volgende:
[..]
vervallen link
De pagina die u heeft opgevraagd bestaat niet, of bestaat niet meer.... blabla
Ik heb toch wel heel wat meer transacties daarnaast is er ook nog geld gestort van een andere rekening dan mijn eigen tegenrekening. Mijn punt was in ieder geval dat je niet 'zomaar' even terug rekent.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:45 schreef rompompom het volgende:
[..]
Tsja, ik ben pas op 21 juli ingestapt, 1 kwartaal dus met slechts drie mutaties. Dan kan je dit best hanteren volgens mij. Ook als je een kwartaal eerder bent ingestapt is het nog wel te doen, zeker als je Excel/Calc erbij gebruikt. Hoe meer mutaties, hoe langer de berekening wordt, niet zozeer ingewikkelder.
Het artikel had een update van 23.00 uurquote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
heb ik al gepost in vorig topic.
De UK heeft alle tegoeden van ijslandse instellingen en bedrijven bevroren.
Bos begon met het gerustellen van de 120 duizend spaarders met in totaal 1,6 miljard euro aan tegoeden bij de failliete IJslandse bank Icesafe: 'Linksom of rechtsom krijgt u tot een maximum van 100 duizend euro uw geld terug.' Wellink voegde daar later aan toe dat de volledige garantie uiteindelijk voor rekening van IJsland moet komen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:48 schreef rja het volgende:
[..]
De eerste 20.000 duizend nog wat, valt onder verantwoordelijkheid van de Iijslandse staat.
Daar willen Nederlandse banken niet voor opdraaien en dat kunnen ze ook niet verplichten. Daarboven wel.tot 100.000 euro.
Lekker linkjequote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:49 schreef THEFXR het volgende:
[..]
oefff, das dan echt op een paar sec na gebeurt
http://www.volkskrant.nl/(...)_via_anti-terreurwet
Ik kan je een excel bestand sturen waar je alles in kan vullen... vanaf je tegenrekening gerekend...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:50 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik heb toch wel heel wat meer transacties daarnaast is er ook nog geld gestort van een andere rekening dan mijn eigen tegenrekening. Mijn punt was in ieder geval dat je niet 'zomaar' even terug rekent.
Een Excel sheet staat hierboven al gepost.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:57 schreef Wexy het volgende:
[..]
Ik kan je een excel bestand sturen waar je alles in kan vullen... vanaf je tegenrekening gerekend...
Wow, ruim tien jaar na m'n Handelswetenschappen examen zat ik er maar 34 cent naast.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:48 schreef Tourniquet het volgende:
Excel sheet om je Icesave tegoed mee uit te reken:
http://www.datafilehost.com/download-ee1cc54b.html
(credits zijn voor Goverman van GoT)
Ik neem aan dat je je inleg t/m de uitgekeerde rente van 30 september kunt claimen.
sorry over het hoofd gezien.....quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:59 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Een Excel sheet staat hierboven al gepost.
Dat lukt me dus welquote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:57 schreef Wexy het volgende:
[..]
Ik kan je een excel bestand sturen waar je alles in kan vullen... vanaf je tegenrekening gerekend...
in die van mij zitten alle stijgingen idd... heb die van hierboven niet gespiekt... ga er vanuit dat het daar ook in zit.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 00:01 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat lukt me dus welHeb je daar ook de rente stijging in meegerekend trouwens? Ik moet daarnaast zeggen dat ik het bedrag ongeveer weet tot op 100 euro precies. Die paar tientjes hebben ze vast wel ergens op een USB stick staan.
Die hier boven zit het ook inquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 00:02 schreef Wexy het volgende:
[..]
in die van mij zitten alle stijgingen idd... heb die van hierboven niet gespiekt... ga er vanuit dat het daar ook in zit.
had je ook al zelf gezien dusquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 00:01 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat lukt me dus welHeb je daar ook de rente stijging in meegerekend trouwens? Ik moet daarnaast zeggen dat ik het bedrag ongeveer weet tot op 100 euro precies. Die paar tientjes hebben ze vast wel ergens op een USB stick staan.
Edit: Dat exelsheetje is dus zeer exact zie ik nu!
Om nu te zeggen dat ze het goed voor elkaar hebben in IJsland.. gaat me wel wat ver. Zowel de banken als de mensen hebben het nu in ieder geval niet best, en het is niet zo dat ze er 'vandoor' zijn met het geld ofzo.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat geld stond op spaarrekeningen, oftewel het zat niet in de consumentenbestedingen.
De Vikingen hebben het goed voor elkaar: vele miljarden ophalen en daarna zeggen "nee sorry is op"...
Alsjeblieft... raak een keer NIET de usb stick kwijt heren/dames.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:50 schreef idsme het volgende:
wauw....
"Kijk, het staat allemaal op deze" *naar borstzak grijpt* "WOEPS" *Kletter, klats*quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 00:07 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
[..]
Alsjeblieft... raak een keer NIET de usb stick kwijt heren/dames.
Hij weet nog niet eens hoe het heet.. Laat staan dat zijn mensjes om hem heen hem alleen durven laten met een UBSstickjequote:Op vrijdag 10 oktober 2008 00:15 schreef DJKoster het volgende:
[..]
"Kijk, het staat allemaal op deze" *naar borstzak grijpt* "WOEPS" *Kletter, klats*
Dag 1.7 miljard
HOHO, credits zijn niet voor mij. Ik ben de sheet tegengekomen op het forum van www.icesaveme.nl. Specifiek dit topicquote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:48 schreef Tourniquet het volgende:
Excel sheet om je Icesave tegoed mee uit te reken:
http://www.datafilehost.com/download-ee1cc54b.html
(credits zijn voor Goverman van GoT)
Ik neem aan dat je je inleg t/m de uitgekeerde rente van 30 september kunt claimen.
Sorryquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 00:52 schreef Goverman het volgende:
[..]
HOHO, credits zijn niet voor mij. Ik ben de sheet tegengekomen op het forum van www.icesaveme.nl. Specifiek dit topic
De échte credits moeten dus naar ervee van www.icesaveme.nl
Dus daar kan de Ijslandse staat het geld weg halen om zowel Engeland als de Nederlandse spaarders terug te betalen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 00:58 schreef THEFXR het volgende:
http://www.fd.nl/artikel/(...)t-slechte-combinatie
directeur van de bank
Ik moet de rest vh topic nog lezen, maar dit bedacht ik me dus ook net.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:34 schreef Pool het volgende:
Ik ben opgelucht, maar schaam me er toch wel een beetje voor als ik het uiteindelijk van de Nederlandse staat moet gaan krijgen. Ik zou het een 'nettere' oplossing vinden als niet mijn medebelastingbetalers het hoeven te betalen, maar dat IJsland het gewoon betaalt zoals beloofd, al moeten ze jarenlang kromliggen om hun IMF-lening terug te betalen.
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 22:35 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
vergeet niet de vrouwen![]()
[ afbeelding ]
mag ik dan trouwens wel eerst ? Als je nummer 12001 bent is ook zo wat...![]()
Dat is ook de insteek, Wellink zei "IJsland gaat betalen, is het niet linksom dan wel rechtsom."quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 08:52 schreef Syrena het volgende:
[..]
Ik moet de rest vh topic nog lezen, maar dit bedacht ik me dus ook net.
Uuh huh, ik weet niet waar jij hebt leren rekenenquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 09:23 schreef Leef het volgende:
[Buitenstaander komt ook even langs]
Ik begrijp het goed? 120.000 Nederlandse inleggers die even 1,7 MILJARD euro hebben ingelegd? Dus gemiddeld zeg maar dik over de 13 MILJOEN euro per persoon?
Nou, gefeliciteerd dan hoor, met je 100.000 euro.. Ik zou me knap genaaid voelen.
Eh, nee, ongeveer 14.000 euro per persoon.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 09:23 schreef Leef het volgende:
Ik begrijp het goed? 120.000 Nederlandse inleggers die even 1,7 MILJARD euro hebben ingelegd? Dus gemiddeld zeg maar dik over de 13 MILJOEN euro per persoon?
Nou, gefeliciteerd dan hoor, met je 100.000 euro.. Ik zou me knap genaaid voelen.
Werkte jij maar in IJsland, was ik nu een stuk rijker ineensquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 09:23 schreef Leef het volgende:
EDIT: O nee, gelukkig kan ik nog steeds niet rekenen. Ik zat er maar een factor duizend naast
(wat dan wel weer een mooi rond getal is)
Ik heb een kopietjequote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:16 schreef schatje het volgende:
Als de USB stick met al die gegevens maar niet zoek raakt.
Ze gingen voor een gulle rente maar wisten niet de risico's.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:44 schreef Frutsel het volgende:
Is het niet zo dat die nederlandse spaarders voor een gulle rente gingen en de risico's wisten?
quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 00:15 schreef DJKoster het volgende:
[..]
"Kijk, het staat allemaal op deze" *naar borstzak grijpt* "WOEPS" *Kletter, klats*
Dag 1.7 miljard
quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:44 schreef SCH het volgende:
Ach, en om wat voor bedrag gaat het eigelnlijk, een paar honderd miljoen dat door de banken moet worden opgehoest. Peanuts op het grote geheel.
Linkse rakkers!quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:10 schreef WooZ het volgende:
http://www.dagboekkamer.nl/reageerbuis/icesave.php
Als die landen ook een garantiestelsel hebben en ook deze banken op de Nederlandse markt opereren mogen van mij, in het van een faillissement, de gedupeerde Nederlanders ook hun geld terug krijgen. Het is natuurlijk een ander verhaal als jij je geld op een bank zet zonder enige garantie in het buitenland. En daarnaast is het natuurlijk een reddingsactie, anders zakt het vertrouwen in banken in.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:44 schreef Frutsel het volgende:
**Noob-vraag**
Hm... waarom garandeert de nederlandse staat nu alles tot een ton voor die ijslandse bank? Gaan we dat voor alle buitenlandse banken doen, waar nederlandse spaarders geld hebben staan?
Is het niet zo dat die nederlandse spaarders voor een gulle rente gingen en de risico's wisten? waarom moeten we die centjes redden? Zij gingen ervoor, ervaar dan ook het risico? Of is dat te zwartwit?
Gaan we de centjes op Zwitserse banken ook redden? of Congolese/Nigeriaanse? en wie betaald dat uiteindelijk, uiteindelijk toch de 'gewone' belastingbetaler?
Of is dit louter een beschermaktie om de paniek niet nog verder te vergroten?
gulle rente komt vast niet zomaar lijkt me tochquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:46 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze gingen voor een gulle rente maar wisten niet de risico's.
Gelukkig kunnen nu ineens alle Nederlandse banken ook hoge rente bieden. Zijn die dan ook risicovol?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:24 schreef Frutsel het volgende:
[..]
gulle rente komt vast niet zomaar lijkt me toch
maar lekker idee dat 'de rest' straks de spaarcentjes van de anderen kan ophoesten
Hevige hoestbui bij Fortis, klein kriebelhoestje bij Icesave, we blijven nog wel een tijd een beetje pips en hoesterig hoor.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:24 schreef Frutsel het volgende:
maar lekker idee dat 'de rest' straks de spaarcentjes van de anderen kan ophoesten
Goede vraag: voorzover ik weet zijn alle banken uit de EU, plus Noorwegen, Liechtenstein en IJsland, gerechtigd tot het voeren van een bijkantoor in EU-landen. De activiteiten van zo´n bijkantoor vallen dan onder het toezicht van het EU-land waar het bijkantoor gevestigd is, en mogen ook deelnemen in het garantiedepositostelsel van dat land. In geval van een bijkantoor moet je voor de garantstelling vanuit de overheid wel aankloppen bij de overheid van het land waar het hoofdkantoor gevestigd is. Dit was dus het geval voor IceSave, en de enige bank in Nederland waar dit nog meer voor geldt is Argenta (België).quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 10:44 schreef Frutsel het volgende:
**Noob-vraag**
Hm... waarom garandeert de nederlandse staat nu alles tot een ton voor die ijslandse bank? Gaan we dat voor alle buitenlandse banken doen, waar nederlandse spaarders geld hebben staan?
Is het niet zo dat die nederlandse spaarders voor een gulle rente gingen en de risico's wisten? waarom moeten we die centjes redden? Zij gingen ervoor, ervaar dan ook het risico? Of is dat te zwartwit?
Gaan we de centjes op Zwitserse banken ook redden? of Congolese/Nigeriaanse? en wie betaald dat uiteindelijk, uiteindelijk toch de 'gewone' belastingbetaler?
Of is dit louter een beschermaktie om de paniek niet nog verder te vergroten?
Nope. Ze hebben last gekregen van concurrentie, dat wil ook weleens helpen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:28 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Gelukkig kunnen nu ineens alle Nederlandse banken ook hoge rente bieden. Zijn die dan ook risicovol?
In dat geval is het niet zo vreemd dat Icesave ook gewoon een hoge rente kan bieden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:42 schreef Da_Manager het volgende:
[..]
Nope. Ze hebben last gekregen van concurrentie, dat wil ook weleens helpen.
Nederland blijft nederland... als mensen zo nodig hun geld buiten nederland willen zetten...quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:28 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Gelukkig kunnen nu ineens alle Nederlandse banken ook hoge rente bieden. Zijn die dan ook risicovol?
'quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:40 schreef Da_Manager het volgende:
[..]
Goede vraag: voorzover ik weet zijn alle banken uit de EU, plus Noorwegen, Liechtenstein en IJsland, gerechtigd tot het voeren van een bijkantoor in EU-landen. De activiteiten van zon bijkantoor vallen dan onder het toezicht van het EU-land waar het bijkantoor gevestigd is, en mogen ook deelnemen in het garantiedepositostelsel van dat land. In geval van een bijkantoor moet je voor de garantstelling vanuit de overheid wel aankloppen bij de overheid van het land waar het hoofdkantoor gevestigd is. Dit was dus het geval voor IceSave, en de enige bank in Nederland waar dit nog meer voor geldt is Argenta (België).
Het is nadrukkelijk niet zo dat elke willekeurige bank toegang krijgt tot de Nederlandse markt en de daarbij behorende garanties. Voor niet-EU landen (m.u.v. Noorwegen, IJsland en Liechtenstein dus) geldt dat banken een volledige vergunning moeten aanvragen en krijgen van DNB. Hun Nederlandse kantoor valt dan ook onder volledig toezicht van DNB, en de Nederlandse overheid staat garant. Iets dergelijks geldt bv. voor Ak Bank. Voor de goede orde: als een Zwitserse bank omvalt, kun je dus alleen in Zwitserland aankloppen.
Dan wat?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:56 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nederland blijft nederland... als mensen zo nodig hun geld buiten nederland willen zetten...
Niks mis met het reddingsplan voor nederlandse banken
Je doet dat niet zomaar lijkt me... zal ongetwijfeld te maken hebben met het nederlandse belastingsstelsel, de financiele voordelen etc etc. Prima hoor, maar verwacht dan niet dat diezelfde nederlandse staat je nu gaat redden. Zeker niet als de 'gewone' nederlandse burger die geen 50.000euro spaargeld (of meer) heeft daar straks voor op kan draaienquote:
Het is niet zo dat de meeste mensen het heel bewust bij een buitenlandse bank hebben neergezet. We zijn geen tennissers die in Monaco gaan wonen - het is een bank die opereert op de Nederlandse markt, die volledig is goedgekeurd door de Nederlandse toezichthouders en gewoon onderdeel uitmaakt van het bankenstelsel in Nederland - het is achteraf een domme keuze geweest, maar dat is achteraf. Op het moment van instappen was het geen groot risico en ook niet zo dat de bomen tot in de hemel groeiden, als spaarders echt veel geld wilden moesten ze echt niet bij Icesave zijn.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:35 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Je doet dat niet zomaar lijkt me... zal ongetwijfeld te maken hebben met het nederlandse belastingsstelsel, de financiele voordelen etc etc. Prima hoor, maar verwacht dan niet dat diezelfde nederlandse staat je nu gaat redden. Zeker niet als de 'gewone' nederlandse burger die geen 50.000euro spaargeld (of meer) heeft daar straks voor op kan draaien
ach SCH, je mag het nog honderdmaal uitleggen, er zijn van die mensen die het nooit zullen begrijpen... dat zijn meestal van die burgertjes met een rekening met opbrengst van 1,5 percent rente en dat allemaal geweldig vinden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:52 schreef SCH het volgende:
Het is niet zo dat de meeste mensen het heel bewust bij een buitenlandse bank hebben neergezet. We zijn geen tennissers die in Monaco gaan wonen - het is een bank die opereert op de Nederlandse markt, die volledig is goedgekeurd door de Nederlandse toezichthouders en gewoon onderdeel uitmaakt van het bankenstelsel in Nederland - het is achteraf een domme keuze geweest, maar dat is achteraf. Op het moment van instappen was het geen groot risico en ook niet zo dat de bomen tot in de hemel groeiden, als spaarders echt veel geld wilden moesten ze echt niet bij Icesave zijn.
quote:‘Pers waarschuwde te weinig voor Icesave’
Maud Effting, Paul Onkenhout
Wervende kop boven een stuk in Elsevier, 19 juli 2008: ‘Sparen bij een buitenlandse bank is meestal een stuk rendabeler dan geld wegzetten bij de grote Nederlandse banken. Bovendien is het net zo veilig.’
Spaarders bij de IJslandse bank Icesave krijgen 'linksom of rechtsom' al hun geld terug. (ANP) De entree van de IJslandse rentestunter Icesave op de Nederlandse markt had een stroom van overheersend positieve artikelen tot gevolg. Welwillend werd de internetbank onder de aandacht gebracht.
Elsevier: ‘Wie wil niet zo’n spaarrekening?’ En: ‘Dit is, kortom, een spaarrekening met weinig haken en ogen.’
AD: ‘Mocht Landsbanki (...) toch in problemen komen, dan is er voor de meeste mensen weinig aan de hand.’
NRC Handelsblad: ‘Icesave kan de hoge rente bieden omdat de bank geen kantoren heeft en alles online doet.’
De Volkskrant, in een stuk onder de kop ‘Crisis? Welke Crisis’: ‘Bij de IJslandse bank Icesave krijgt u 5,25 procent zonder addertjes.’
Financieel journalist Willem Middelkoop van RTL Z vindt dat de media Icesave onvoldoende hebben bestudeerd: ‘De media hebben nagelaten om goed te onderzoeken hoe het nou precies zat met buitenlandse banken zoals Icesave op de Nederlandse spaarmarkt.’
Ook journalist Walter Devenijns van FEM Business zegt dat in de financiële pers de afgelopen maanden ‘opvallend weinig waarschuwende stukken’ zijn verschenen over de IJslandse internetbank. ‘ Ik denk dat de meeste collega’s zich blind hebben gestaard op de hoge rentepercentages. Zij zijn natuurlijk ook maar gewoon spaarders hè.’
Zelf schreef hij in augustus een kritisch stuk. ‘Daar was ook alle aanleiding voor, want dit zijn heel gevaarlijke banken.’
Volkskrant-journalist Pieter Klok: ‘We voelden vorige week al dat het misging met IJsland en hebben serieus overwogen om te waarschuwen. Maar dan zouden we mogelijk een bankrun veroorzaken en van paniekzaaierij worden beschuldigd. Tot deze week was het ondenkbaar dat een land failliet zou gaan en dus leek de garantie op de spaartegoeden spijkerhard. De Nederlandsche Bank had natuurlijk moeten waarschuwen.’
Hoofdredacteur Arendo Joustra van Elsevier vindt dat hem niets te verwijten valt: ‘We hebben voldoende gewaarschuwd. Bovendien heeft de lezer een eigen verantwoordelijkheid.’
Ik zat bij Kaupthing in de UK, maar dat viel gewoon onder het Britse garantiestelsel.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:59 schreef petitlapin2 het volgende:
Ik had mijn spaargeld ook op een Ijslandse bank gezet, dat bleek toen veilig, kaupthing had veel betere rates dan alle belgische grootbanken. Gelukkig heb ik mijn geld tijdig weggehaald. Anders vind ik dat evenveel recht had op een vergoeding van de belgische staat dan de andere belgen. Ik betaal ten slotte evenveel beslastingen en ikzelf moet ook meebetalen aan het herstel van fortis en de schandaal-steun aan dexia, banken waar ik niets mee te maken wil hebben.
Leuk stuk wat je laat zien, dat van Elsevier. Ik heb er te weinig kaas van gegeten en zo beoordeel je het misschien idd te snel. Daarom stelde ik ook mijn eerste vraag. Toch denk ik zelf dat de meeste mensen die in ijsland geld hadden staan toch de kapitaalkrachtige inwoners zijn met tigduizenden spaarcentjes en niet de 'normale' burger. En zoals dat stuk ook aangeeft, de meeste mensen staarden zich vermoedelijk blind op de hoge rentepercentages.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is niet zo dat de meeste mensen het heel bewust bij een buitenlandse bank hebben neergezet. We zijn geen tennissers die in Monaco gaan wonen - het is een bank die opereert op de Nederlandse markt, die volledig is goedgekeurd door de Nederlandse toezichthouders en gewoon onderdeel uitmaakt van het bankenstelsel in Nederland - het is achteraf een domme keuze geweest, maar dat is achteraf. Op het moment van instappen was het geen groot risico en ook niet zo dat de bomen tot in de hemel groeiden, als spaarders echt veel geld wilden moesten ze echt niet bij Icesave zijn.
Is ING Direct dan nederlands? Betekent dat dat britse spaarders ook bij DNB aan zouden moeten kloppen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nu zit ik dus automatisch bij ING-Direct. Het geld valt nu dus opeens onder het Nederlandse Deposito Garantie Stelsel omdat ING Nederlands is. Het kan verkeren
Ik weet het eigenlijk niet of de meeste mensen de zeer kapitaalkrachtigen waren, dat betwijfel ik eigenlijk. Ik behoor zelf tot de middengroep, wel bovenmodaal maar niet enorm. Ik spaar een vast bedrag per maand, al sinds ik ben gaan freelancen, inmiddels heb ik een vaste baan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:24 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Leuk stuk wat je laat zien, dat van Elsevier. Ik heb er te weinig kaas van gegeten en zo beoordeel je het misschien idd te snel. Daarom stelde ik ook mijn eerste vraag. Toch denk ik zelf dat de meeste mensen die in ijsland geld hadden staan toch de kapitaalkrachtige inwoners zijn met tigduizenden spaarcentjes en niet de 'normale' burger. En zoals dat stuk ook aangeeft, de meeste mensen staarden zich vermoedelijk blind op de hoge rentepercentages.
Dat denk ik dus niet.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:24 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Toch denk ik zelf dat de meeste mensen die in ijsland geld hadden staan toch de kapitaalkrachtige inwoners zijn met tigduizenden spaarcentjes en niet de 'normale' burger.
Dat klopt!quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:25 schreef avonne het volgende:
[..]
Is ING Direct dan nederlands? Betekent dat dat britse spaarders ook bij DNB aan zouden moeten kloppen?
Ik bedoel, garantibank of AK bank moet je ook bij DNB zijn en niet bij het land van herkomst
Ja:quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:25 schreef avonne het volgende:
[..]
Is ING Direct dan nederlands? Betekent dat dat britse spaarders ook bij DNB aan zouden moeten kloppen?
Ik bedoel, garantibank of AK bank moet je ook bij DNB zijn en niet bij het land van herkomst
quote:ING Direct is:Regulated by the Financial Services Authority for the conduct of UK business and as a Dutch bank, is authorised by De Nederlandsche Bank. A subscriber to the UK Banking Code. Copies of the code are available on request, or from www.bba.org.uk. We are covered by the Dutch Deposit Guarantee Scheme. Under the scheme our customers receive ¤100,000 (£77,700 approximately) of protection per person.
quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat klopt!
Voor de Britten is ING-Direct een soort Icesave
Het is allemaal echt problematisch als je wat spaargeld hebt.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:35 schreef avonne het volgende:
[..]PANIEK
De Britten komen ons leegkloppen !
*haalt meteen geld van de Postbank op
quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik weet het eigenlijk niet of de meeste mensen de zeer kapitaalkrachtigen waren, dat betwijfel ik eigenlijk. Ik behoor zelf tot de middengroep, wel bovenmodaal maar niet enorm. Ik spaar een vast bedrag per maand, al sinds ik ben gaan freelancen, inmiddels heb ik een vaste baan.
Volgens mij zijn de meeste spaarders juist redelijk modaal, de rijkere mensen beleggen eerder.
Zelf spaar ik ook wel een vast bedrag per maand, maar ook bij een 'gewone nederlandse bank', voor een kleiner rentepercentage. Heb er niet eens bij stilgestaan om over de grenzen te kijken, voor deze hele crisis. Maar het is dan ook meer een spaarpotje voor 'onverwachte uitgaven', tis niet zo dat ik dat geld voor tig jaar vast moet laten staan. Weet niet of dat bij jou (SCH) wel zo was/is.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:32 schreef avonne het volgende:
[..]
Dat denk ik dus niet.
Ten eerste omdat het gemiddelde tegoed 13.000 euro bedraagt. Dat noem ik wel "normale burger".
Daarnaast kunnen met name 50+ mensen in een periode van 20 jaar met kleine beetjes sparen een flink bedrag bij elkaar hebben om auto of begrafenis van te betalen. Dat zie ik ook als "normale burger".
Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat Icesave spaarders kapitaalkrachtig zijn in de zin dat ze het met een jaartje geen kaviaar eten weer bij elkaar hebben.
Je weet niet hoelang deze mensen er over gedaan hebben om het bij elkaar te krijgen.
quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:35 schreef avonne het volgende:
[..]PANIEK
De Britten komen ons leegkloppen !
*haalt meteen geld van de Postbank op
Het gaat hier juist om de gewone burger die gewoon bij een Nederlandse onderneming met IJsland als thuisbasis zijn wilde stallen tegen een leuke rente vergoeding. Dat heeft niets met belastingvoordelen of wat dan ook te maken. Ikzelf ben een student die altijd zuinig op mijn geld is geweest (ook weer niet dat ik nooit wat uitgeef, integendeel) en dus een erg leuk bedrag achter de hand had. Woon ook niet in wassenaar of iets in die richting. En dit zal dus het merendeel van de spaarders zijn.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:24 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Leuk stuk wat je laat zien, dat van Elsevier. Ik heb er te weinig kaas van gegeten en zo beoordeel je het misschien idd te snel. Daarom stelde ik ook mijn eerste vraag. Toch denk ik zelf dat de meeste mensen die in ijsland geld hadden staan toch de kapitaalkrachtige inwoners zijn met tigduizenden spaarcentjes en niet de 'normale' burger. En zoals dat stuk ook aangeeft, de meeste mensen staarden zich vermoedelijk blind op de hoge rentepercentages.
Mijn verhaal is bijna hetzelfde ja. Afgestudeerd en vervolgens een baan, maar nog wel een jaar lang in feite het studentenbudget aangehouden en zo een aardig centje gespaard.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:53 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het gaat hier juist om de gewone burger die gewoon bij een Nederlandse onderneming met IJsland als thuisbasis zijn wilde stallen tegen een leuke rente vergoeding. Dat heeft niets met belastingvoordelen of wat dan ook te maken. Ikzelf ben een student die altijd zuinig op mijn geld is geweest (ook weer niet dat ik nooit wat uitgeef, integendeel) en dus een erg leuk bedrag achter de hand had. Woon ook niet in wassenaar of iets in die richting. En dit zal dus het merendeel van de spaarders zijn.
dat valt wel meequote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:24 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ben in ieder geval wel blij dat ze mijn gegevens nog hebbenquote:Beste Icesave spaarder,
Zoals u inmiddels zult weten, kan Icesave zijn verplichtingen als spaarbank helaas niet langer nakomen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiële problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd ondanks dat u mogelijk een bevestiging per e-mail heeft ontvangen. Deze transacties zijn dus ook niet van uw Icesave Spaarrekening afgeschreven.
Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd de Nederlandse spaarders bij Icesave te voorzien van een formulier voor 22 oktober 2008 waarmee een aanvraag tot vergoeding van de spaartegoeden kan worden ingediend voor zowel het IJslandse als Nederlandse depositogarantiestelsel.
Wij betreuren zeer wat er is gebeurd en verzekeren u dat de mensen van Icesave Nederland alles in het werk stellen om De Nederlandsche Bank te helpen bij het werk om tot een goede afwikkeling voor alle spaarders te komen. Icesave zal dan ook zo snel mogelijk de benodigde informatie, zoals bijvoorbeeld uw saldo op uw Icesave Spaarrekening, beschikbaar stellen voor het doen van een aanvraag tot vergoeding. De details hieromtrent zullen we u direct communiceren, zodra deze bekend zijn.
Door de problemen van Landsbanki zijn alle activiteiten van Icesave Nederland en Landsbanki dinsdag stilgelegd en zitten alle medewerkers in onzekerheid thuis. Om die reden is de klantenservice dan ook onbereikbaar en zijn wij per mail niet bereikbaar.
Wij zullen u zo goed mogelijk nader blijven informeren.
Het Icesave Nederland team
Mij wel, ik heb mn geld terugquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 15:37 schreef Leef het volgende:
Noem mij een econ00b, maar ik vind het raar dat Nederlanders die tienduizenden of honderdduizenden euro's teveel overhadden, en dat uit hebzucht op een bank in het verre buitenland hebben geparkeerd, door de Nederlandse overheid uit de brand moeten worden geholpen, op kosten van alle belastingbetalers (dus ook de straatarme,) en dat we dat dan ook nog met z'n allen hartstikke gaaf moeten vinden.
Maakt mij niet blij
Lees even deze topics terug, lees je wat verder in en kom dan terug voor een goede onderbouwing. Met je hebzucht, ik was al blij dat ik in mijn (nog niet zo lange) leven zuinig aan heb gedaan om wat te kunnen sparen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 15:37 schreef Leef het volgende:
Noem mij een econ00b, maar ik vind het raar dat Nederlanders die tienduizenden of honderdduizenden euro's teveel overhadden, en dat uit hebzucht op een bank in het verre buitenland hebben geparkeerd, door de Nederlandse overheid uit de brand moeten worden geholpen, op kosten van alle belastingbetalers (dus ook de straatarme,) en dat we dat dan ook nog met z'n allen hartstikke te gek gaaf moeten vinden en Wouter Bos een groot staatsman moeten vinden.
Maakt mij nie blij nie![]()
En je hoeft niet eens voor dat soort bankjes naar het buitenland. NIBCDirect uit Den Haag biedt ook dit soort rentes (en heeft wellicht ook een fundingprobleem). Het is een dochter van NIBC, die hoe ironisch, eigenlijk overgenomen zou worden door Kaupting. Dat werd in augustus 2007 afgeblazen vanwege 'omstandigheden op de financiele markten'.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 15:37 schreef Leef het volgende:
Noem mij een econ00b, maar ik vind het raar dat Nederlanders die tienduizenden of honderdduizenden euro's teveel overhadden, en dat uit hebzucht op een bank in het verre buitenland hebben geparkeerd, door de Nederlandse overheid uit de brand moeten worden geholpen, op kosten van alle belastingbetalers (dus ook de straatarme,) en dat we dat dan ook nog met z'n allen hartstikke te gek gaaf moeten vinden en Wouter Bos een groot staatsman moeten vinden.
Ja, bedankt voor je centen!quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 15:37 schreef Leef het volgende:
Noem mij een econ00b, maar ik vind het raar dat Nederlanders die kennelijk tienduizenden of honderdduizenden euro's teveel overhadden, en dat uit hebzucht op een bank in het verre buitenland hebben geparkeerd, door de Nederlandse overheid uit de brand moeten worden geholpen, op kosten van alle belastingbetalers (dus ook de straatarme,) en dat we dat dan ook nog met z'n allen hartstikke te gek gaaf moeten vinden en Wouter Bos een groot staatsman moeten vinden.
Waar komt toch dat fabeltje vandaan dat dit van belastinggeld wordt betaald?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 15:37 schreef Leef het volgende:
Noem mij een econ00b, maar ik vind het raar dat Nederlanders die kennelijk tienduizenden of honderdduizenden euro's teveel overhadden, en dat uit hebzucht op een bank in het verre buitenland hebben geparkeerd, door de Nederlandse overheid uit de brand moeten worden geholpen, op kosten van alle belastingbetalers (dus ook de straatarme,) en dat we dat dan ook nog met z'n allen hartstikke te gek gaaf moeten vinden en Wouter Bos een groot staatsman moeten vinden.
Ik noem jou een econ00bquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 15:37 schreef Leef het volgende:
Inderdaad, de relatief gezonde Nederlandse banken als de Rabobank draaien hier voor op.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 15:58 schreef SCH het volgende:
Waar komt toch dat fabeltje vandaan dat dit van belastinggeld wordt betaald?
Jij hebt ook de fabeltjes krant gelezen, alleen het deel van boven de 20.000 euro betalen de banken, tenzij het blijkt dat dat onredelijk veel is.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Inderdaad, de relatief gezonde Nederlandse banken als de Rabobank draaien hier voor op.
Ik hoop maar dat ze hun rentetarief op internetsparen niet aanpassen (lees, verminderen), omdat ze nu alle mensen die gouden bergen zagen in IJsland voor hun spaargeld uit de brand moeten helpen.
Dát zou wel extreem zuur zijn, dan betalen de nette spaarders die hun geld in Nederland hielden voor de charlatans (beetje overdreven) die hun geld naar IJsland sluisten.
Dat ik dadelijk mijn spaargeld misschien een half jaar kwijt ben leer ik inderdaad niets van. Denk toch na man.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:14 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Bovendien: Wat leert iemand er nou van als al zijn spaargeld wordt vergoed? Helemaal niks dus. Gaat er iets veranderen? Nee, het gros van de Nederlanders parkeert zo weer zijn spaargeld in het buitenland, "want de regering springt toch wel bij als het mis gaat".
Op naar beurskrach 2009 dus..
Je bent bang dat ze hun tarief verminderen naar het niveau dat het al was, vóórdat ze tot gezonde concurrentie geprikkeld werden door de buitenlandse banken?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ik hoop maar dat ze hun rentetarief op internetsparen niet aanpassen (lees, verminderen), omdat ze nu alle mensen die gouden bergen zagen in IJsland voor hun spaargeld uit de brand moeten helpen.
Dát zou wel extreem zuur zijn, dan betalen de nette spaarders die hun geld in Nederland hielden voor de charlatans (beetje overdreven) die hun geld naar IJsland sluisten.
Is het belangrijk dat een individuele spaarder hier iets van leert?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:14 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Bovendien: Wat leert iemand er nou van als al zijn spaargeld wordt vergoed? Helemaal niks dus. Gaat er iets veranderen? Nee, het gros van de Nederlanders parkeert zo weer zijn spaargeld in het buitenland, "want de regering springt toch wel bij als het mis gaat".
Ik vraag me zelfs af of we nu krampachtig alles moeten gaan proberen te voorkomen en alle risico's moeten gaan vermijden. Dat is volgens mij pas écht killing voor onze welvaart.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:25 schreef g0dz0r het volgende:
[..]
Is het belangrijk dat een individuele spaarder hier iets van leert?Ik vind het zelf belangrijker dat we proberen te voorkomen dat dit nogmaals voor kan komen.
Mooie turnaroundquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 14:34 schreef Hapertje het volgende:
Ik zat in 2002 nog voor 26.000 euro in de schulden, omdat ik dacht de economie te helpen met geld uitgeven. Van mijn partner geleerd hoe je verstandig met geld om kan gaan en vervolgens kan sparen. Na anderhalf jaar was ik al uit de schulden en na het samenwonen en dankzij keihard werken allebei, hadden we ineens een goedgevulde spaarrekening.
Haha, dat klinkt misschien ook wel weer erg enthousiast. Maar je hebt zeker een punt, want het is nu ineens makkelijk mogelijk om 5% of meer rente te bieden, terwijl tot een paar maanden terug je al erg blij mocht als je 4% mocht hebben. En daar zaten dan vaak ook nog voorwaarden aan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:33 schreef rompompom het volgende:
Zonder 'pioniers' als de mensen die bij Icesave spaarden, zouden we opgescheept zitten met een maximaal rentetarief van 1,5% en lekker degelijke banken die zich bescheuren om onze achterlijkheid.
Ik heb al m'n Turkenbanken leeg gemaakt en de telefoon stond daar roodgloeiendquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:32 schreef Hyperdude het volgende:
Wanneer gaat het gedonder bij die Turkse banken beginnen eigenlijk?
Ben benieuwd hoeveel Garantie de Garanti bank echt geeft als het er op aan komt.![]()
Helemaal waar.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:33 schreef rompompom het volgende:
Zonder 'pioniers' als de mensen die bij Icesave spaarden, zouden we opgescheept zitten met een maximaal rentetarief van 1,5% en lekker degelijke banken die zich bescheuren om onze achterlijkheid.
bronquote:Ceo Icesave veroordeeld fraudeur
De eigenaar van de omgevallen spaarbank Icesave blijkt een voor financiële fraude veroordeelde crimineel te zijn, die door IJsland nooit tot het bankwezen toegelaten had mogen worden. Maar ook DNB lijkt te hebben geslapen.
Bjorgolfur Gudmundsson, 67 jaar oud en volgens Forbes met $1,1miljard (nog steeds) miljardair, is de op een na rijkste man van IJsland. Alleen zijn zoon Thor (41) is met $3,5 miljard nog rijker. Bjorgolfur werd in de jaren ’80 beroemd als directeur van de IJslandse rederij Hafskip, met destijds 370 werknemers en 12 schepen een belangrijke werkgever. Samen met de andere directeuren begon hij in de kas te graaien, wat uiteindelijk tot de ondergang van Hafskip leidde. In de kroegen van Reykjavik heeft iedereen het er nog over.
De directie werd schuldig bevonden aan 450 misdrijven, en Bjorgolfur werd vijf jaar later tot 12 maanden cel veroordeeld. Toen hij vrijkwam werd hij depressief en raakte hij aan de drank. Geïnspireerd door zijn vader emigreerde zijn zoon Thor naar Rusland, waar hij de lokale maffia trotseerde door een groot drankimperium op te zetten. Zijn vader schoot hem later te hulp, en in 2002 verkochten ze hun bedrijf (Bravo) aan Heineken.
Toen vader en zoon weer naar IJsland terugkeerden, hadden ze de schandvlek van Hafskip uitgewist en waren ze de enige miljardairs op het eiland. Thor ging in de medicijnen, vastgoed en telecom maar vader Bjorgolfur werd in 2002 eigenaar van een meerderheidsbelang in Landsbanki. In 2006 kocht hij voetbalclub West Ham United op, en lanceerde hij Icesave als onderdeel van zijn bank. Het begon in oktober 2006 in Groot-Brittanië, en in mei 2008 volgde Nederland. Per week meldden zich honderden nieuwe spaarders en leek er geen vuiltje aan de lucht.
Nu blijken, behalve de spaartegoeden, de medewerkers van Icesave ook met de noorderzon vertrokken te zijn. Een journalist van De Telegraaf bracht een bezoekje aan het kantoor op de Amsterdamse Zuidas, maar trof slechts een in alle haast verlaten kantoor aan. De regering van IJsland wijst alle verantwoordelijkheid af, dus de miljardenschade zal door Britse en Nederlandse belastingbetalers gedragen moeten worden, want Landsbanki is feitelijk failliet verklaard.
Daarmee lijkt het drama rond Icesave een regelrechte plundering van Vikingen te zijn. Twee maanden geleden vertelde de directeur van Icesave Nederland nog dat spaarders in geval van nood bij de IJslandse overheid zouden mogen aankloppen, nu blijkt dat een loze belofte te zijn.
De IJslandse overheid had Bjorgolfur gezien zijn verleden nooit een overheidsbank mogen laten kopen. Waarom dit wel gebeurde is een raadsel. Het vervelende van het toezicht op het bankwezen in Nederland, is dat elke partij die in een ander Europees land een vergunning krijgt, automatisch in Nederland mag opereren.
Het is begrijpelijk dat IJsland, met een bevolking zo groot als die van Utrecht, zijn enige miljardairs wil koesteren, maar DNB had veel beter op kunnen letten: de toezichthouder had al veel eerder kunnen ontdekken dat Landsbanki in het bezit van een fraudeur was, zo moeilijk is dat niet.
Voor Bjorgolfur zelf zal het allemaal wel meevallen. Als het omvallen van zijn bank geen strafrechtelijke gevolgen heeft, blijft hij volledig buiten schot. Met een miljard dollar op de bank heeft hij dan alle tijd en middelen voor een nieuw avontuurtje.
Dat bedoelde ik er mee, beter toezicht kan ik prima mee leven maar zoals sommigen wensen de schuld bij de individuele spaarder leggen is oorzaak en gevolg omdraaien.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:28 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik vraag me zelfs af of we nu krampachtig alles moeten gaan proberen te voorkomen en alle risico's moeten gaan vermijden. Dat is volgens mij pas écht killing voor onze welvaart.
Alleen voor het eerste halfjaar. Postbank introduceert om de zoveel tijd een nieuwe rekening met hoge rente waarna het in een paar jaar tijd wordt verlaagd.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Helemaal waar.
Waarom heeft de Postbank nu opeens ook 4,75% zonder voorwaarden?
Juist!
Waar hebben ze dat dan staan?! Daar mailen ze je dan niet over hequote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Helemaal waar.
Waarom heeft de Postbank nu opeens ook 4,75% zonder voorwaarden?
Juist!
Oh. Nevermindquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:49 schreef Aether het volgende:
[..]
Alleen voor het eerste halfjaar. Postbank introduceert om de zoveel tijd een nieuwe rekening met hoge rente waarna het in een paar jaar tijd wordt verlaagd.
Dan haal je het weer weg en zet je het terug op een Turkenbankquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:49 schreef Aether het volgende:
[..]
Alleen voor het eerste halfjaar. Postbank introduceert om de zoveel tijd een nieuwe rekening met hoge rente waarna het in een paar jaar tijd wordt verlaagd.
Ja, hallo, dit hadden die spaarders ook zélf uit kunnen zoeken natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:46 schreef rompompom het volgende:
De DNB heeft trouwens wel enigszins een morele verplichting naar de spaarders:
[..]
bron
Weet jij het verleden van je bankdirecteur?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:51 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ja, hallo, dit hadden die spaarders ook zélf uit kunnen zoeken natuurlijk..
Een beetje eigen verantwoordelijkheid mag tegenwoordig nog wel toch?
Veel mensen hebben de mond vol van betutteling door de overheid, maar als puntje bij paaltje komt willen ze maar wát graag dat de overheid ingrijpt..
Ja.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:53 schreef Dennis101 het volgende:
Weet jij het verleden van je bankdirecteur?
Waar hebben we dan een toezichthouder voor als we alles zelf moeten uitzoeken? De DNB had op basis van de informatie in dat artikel wat mij betreft nooit een vergunning mogen verlenen om de NL markt op te komen. Dan was het hele probleem nooit ontstaan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:51 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ja, hallo, dit hadden die spaarders ook zélf uit kunnen zoeken natuurlijk..
Een beetje eigen verantwoordelijkheid mag tegenwoordig nog wel toch?
Veel mensen hebben de mond vol van betutteling door de overheid, maar als puntje bij paaltje komt willen ze maar wát graag dat de overheid ingrijpt..
Dank je dat je voor me betaaltquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 15:37 schreef Leef het volgende:
Doe je goed dan, en nu? Dus dat wij het verleden niet weten, of wel weten, zijn we schuldig aan het failliet gaan van de bank. Er zijn meer dan genoeg topmensen met een discutabel verleden.quote:
Nee, er wordt gesteld dat DNB IceSave dus niet had moeten toelaten op de Nederlandse markt.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 16:57 schreef Dennis101 het volgende:
Doe je goed dan, en nu? Dus dat wij het verleden niet weten, of wel weten, zijn we schuldig aan het failliet gaan van de bank. Er zijn meer dan genoeg topmensen met een discutabel verleden.
Het was een grote bank die al meer dan een jaar zeer succesvol opereerde op de Engelse markt en daar was uitgeroepen tot internetbank van het jaar. Bijna vergelijkbaar met Negeriaanse spam...quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:00 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nee, er wordt gesteld dat DNB IceSave dus niet had moeten toelaten op de Nederlandse markt.
Terwijl de rekeninghouders bij IceSave natuurlijk zelf ook een beetje onderzoek hadden kunnen doen voor zich als lemmingen blind te staren op de vermeende hoge rente.
Of trap jij ook in alle Negeriaanse spam die je krijgt, waarin je miljoenen worden beloofd?
De garanties van DNB gelijk stellen met 'garanties' van Nigerianen...quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:00 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nee, er wordt gesteld dat DNB IceSave dus niet had moeten toelaten op de Nederlandse markt.
Terwijl de rekeninghouders bij IceSave natuurlijk zelf ook een beetje onderzoek hadden kunnen doen voor zich als lemmingen blind te staren op de vermeende hoge rente.
Of trap jij ook in alle Negeriaanse spam die je krijgt, waarin je miljoenen worden beloofd?
IceSave had een vergunning van de DNB, vorig jaar zomer een AAA-rating, toen ze in Nederland begonnen een A2-rating, IJslandse staat zou garant staan mocht er iets gebeuren, was al twee jaar succesvol in Groot-Brittannië, meerdere prijzen gewonnen in Groot-Brittannië, consumentenbond was positief, Landsbanki bestaat al 140 jaar, bekende bedrijven hadden leningen, West-Europees land etc.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:00 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Helemaal niet, dat is woorden verdraaien.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:08 schreef DolleMina het volgende:
De garanties van DNB gelijk stellen met 'garanties' van Nigerianen...
Echt een fraaie vergelijkingquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:00 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Haha, sorry dit maakt je echt niet geloofwaardig. Een reële rente bieden (reëel aangezien andere banken het ook kunnen) of mensen duidelijk oplichten in slecht engels. Goede vergelijking.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:13 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Helemaal niet, dat is woorden verdraaien.
Ik vergelijk alleen de beloftes van gouden bergen van Nigerianen met die van IceSave. Niet helemaal onterecht, blijkt nu.
Er zijn heel veel discussies geweest op internetfora en op tv. Hieruit bleek inderdaad dat er weinig mis kon gaan. Verder zaten er inderdaad geen addertjes onder het gras. DNB zou zelfs nog helpen een claim in te dienen mochten ze failliet gaan (dat doen ze nu dus ook echt). Dus dat gezeur achteraf is inderdaad makkelijk praten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:14 schreef SCH het volgende:
[..]
Echt een fraaie vergelijking
De meeste mensen hebben een beetje onderzoek gedaan en daaruit viel op te maken dat er weinig tot geen addertjes onder het gras leken te zijn. Ik vind al die wijsneuzerij achteraf een beetje pedant eerlijk gezegd.
Goh, dus eigenlijk is het helemaal niet raar dat DNB toestemming heeft gegeven?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:12 schreef Aether het volgende:
IceSave had een vergunning van de DNB, vorig jaar zomer een AAA-rating, toen ze in Nederland begonnen een A2-rating, IJslandse staat zou garant staan mocht er iets gebeuren, was al twee jaar succesvol in Groot-Brittannië, meerdere prijzen gewonnen in Groot-Brittannië, consumentenbond was positief, Landsbanki bestaat al 140 jaar, bekende bedrijven hadden leningen, West-Europees land etc.
Er was geen reden om aan te nemen dat de bank überhaupt (snel) zou vallen laat staan dat het IJslandse depositostelsel én de IJslandse overheid niet in staat zouden zijn aan hun verplichtingen te voldoen.
Nee, die directeur heeft niets aantoonbaar fout gedaan bij Landsbanki. Verder was het inderdaad gewoon een gezonde bank.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:19 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Goh, dus eigenlijk is het helemaal niet raar dat DNB toestemming heeft gegeven?
Daar heb je wel gelijk in, ik zal niet ontkennen dat er enigszins sprake is van leedvermaak van mijn kant.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:14 schreef SCH het volgende:
Echt een fraaie vergelijking
De meeste mensen hebben een beetje onderzoek gedaan en daaruit viel op te maken dat er weinig tot geen addertjes onder het gras leken te zijn. Ik vind al die wijsneuzerij achteraf een beetje pedant eerlijk gezegd.
Minder rente? Mede dankzij icesave zijn de rentepercentages gestegen. Dus hoogstens dat we weer terug gaan nog 3% rente op de gangbare banken. En ik ga er niet vanuit dat de Nederlandse regering zomaar bijspringt, ik ga er van uit de regering en de DNB er alles aan doen om mijn geld terug te krijgen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:24 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in, ik zal niet ontkennen dat er enigszins sprake is van leedvermaak van mijn kant.
Waar ik me wél (enigszins) zorgen over maak, is dat ik (mogelijk) straks minder rente op mijn spaarrekening in Nederland krijg, omdat de Nederlandse banken het deel van 20.000 tot 100.000 euro moeten betalen. Een half jaar geleden kreeg je nog maar tot 20.000 euro vergoed.
Ook de vanzelfsprekendheid waar veel mensen mee verwachten dat hun problemen wel even worden opgelost door de overheid, vind ik nogal "makkelijk", bij gebrek aan beter woord.
Beetje als een klein kind wat persé wil leren fietsen zonder zijwieltjes, maar wel bij het minste probleem huilend naar zijn moeder rent.
Thnx, nu heb ik mijn exacte bedrag ook. De opgebouwde rente telt nog wel doorquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:28 schreef jerrem het volgende:
Ik ontdekte net dat je nog steeds -of weer- op je account kan inloggen; je geld is zichtbaar, etc, maar je kan niets meer overboeken. Kan je iig gebruiken voor de nodige schermshotjes.
https://onlinebank.icesave.nl/online-bank.aspx
Verdomd, inderdaad!quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:28 schreef jerrem het volgende:
Ik ontdekte net dat je nog steeds -of weer- op je account kan inloggen; je geld is zichtbaar, etc, maar je kan niets meer overboeken. Kan je iig gebruiken voor de nodige schermshotjes.
https://onlinebank.icesave.nl/online-bank.aspx
Met het knopje prt sc (print screen) meestal rechts boven aan op je toetsenbord. Daarna plak je het in paint en kan je het opslaan. Of je print direct vanaf de site.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:48 schreef SCH het volgende:
Hey, dat is tof. Ik ben blond: hoe maak je een screenshot?
Print screen toets indrukken, dan naar paint, plakken en opslaanquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:48 schreef SCH het volgende:
Ik denk dat het altijd al kon, alleen heeft niemand het geprobeerd/gezegd dat het kon. Een doorstart lijkt me niet reëel, omdat zodra het mogelijk wordt om je geld op te nemen er meteen weer een bankrun komtquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:07 schreef Pool het volgende:
Grappig dat dat weer kan! Straks gaan ze gewoon door joh.
Het is een geweldig concept, zat heel goed in elkaar, jammer dat het zo gelopen is.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:29 schreef Pool het volgende:
Na het printen van de screenshotjes en alle icesave-mailtjes wilde ik alles in één map doen en toen kwam ik het welkomstboekje van icesave weer tegen. Mooi om dat weer even door te kijken met de mooie watervalletjes en quotes als:
"Since 1886"
"Veel plezier en spaargemak met uw Icesave Spaarrekening"
"Altijd bereikbaar"
"U kunt zo vaak u maar wilt geld afschrijven. (..) U gaat gewoon naar onze website (..)"
Da's knap voor een internetbankquote:"Since 1886"
En precies als ik er geld op stort gaan ze faillietquote:"Since 1886"
De IJslanders (of andere Vikingen voor mijn partquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:44 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Da's knap voor een internetbank
quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:51 schreef SCH het volgende:
1886 zal wel op Landsbankski slaan.
Ja klopt, dat is ook zo. Op de voorkant staat:quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:51 schreef SCH het volgende:
1886 zal wel op Landsbankski slaan.
Zonder Björkquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:04 schreef THEFXR het volgende:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320308801162
Verder ook dezelfde voorwaarden, zoals de hoogte van de rente? En dan nu wel volledig onder de Britse depositogarantierstelse? Als een bank het overneemt en het gaat nu wel volledig onder de Nederlandse depositogarantiestelsel vallen, dan blijf ik wel gewoonquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:24 schreef SeLang het volgende:
Het is trouwens nog steeds niet uitgesloten dat die IceSave spaarrekeningen gewoon worden overgenomen door een andere bank en dat je straks weer gewoon bij je geld kunt.
Ik zit bij Kaupthing in de UK en die rekeningen zijn gewoon overgegaan naar ING-Direct. Internet applicatie is gewoon hetzelfde, alleen hebben ze er een ING logo bijgeplakt.
http://www.kaupthingedge.co.uk/
Bron: http://www.parool.nl/paro(...)goeden-Icesave.dhtmlquote:Fortis heeft interesse in spaartegoeden Icesave
Foto ANP/Rick Nederstigt
AMSTERDAM - Met Fortis Bank Nederland valt te praten over een eventuele overname van de spaartegoeden van 108.000 Nederlandse rekeninghouders bij de IJslandse bank Icesave. Het gaat om een spaarbedrag van circa 1,7 miljard euro.
Dit zegt Jan van Rutte, bestuursvoorzitter van Fortis Bank Nederland in een vraaggesprek. ''Het is niet vaak mogelijk om zo'n tegoed over te nemen. Dus als die mogelijkheid zich aandient, zouden we zeker onderzoek doen.'' De IJslandse bank Icesave zit aan de grond en kan zijn verplichtingen jegens de spaarders niet meer nakomen. Spaarders kunnen sinds deze week niet meer bij hun geld.
Minister Wouter Bos van Financi-en maakte gisteravond bekend dat Nederlandse spaarders hoe dan ook hun geld terugkrijgen. Maar er is nog geen overeenstemming met IJsland over wie welk deel betaalt. In principe zou IJsland de tegoeden tot 20.887 euro moeten compenseren.
Bos stelde eerder deze week dat een overname van de Nederlandse spaartegoeden bij Icesave door een andere bank ook een optie is. In Engeland neemt ING al spaartegoeden over van twee IJslandse banken.
''Als minister Bos ons zou vragen of wij interesse hebben, dan zullen we dat zeker onderzoeken,'' aldus Van Rutte. ''Dan kunnen we ons klantenbestand uitbreiden met goede klanten.''
Hij tekent hierbij aan dat een mogelijke overname van de tegoeden geen prioriteit heeft. ''Wij zijn druk bezig met onze organisatie. We willen rust. Als de overname te veel problemen oplevert, doen we het niet. Als het makkelijk te integreren is, zijn we zeker geïnteresseerd.'' (MICHIEL COUZY)
Het overgenomen deel van Kaupthing valt nu onder het Nederlandse garantiestelsel (want ING is Nederlands).quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Verder ook dezelfde voorwaarden, zoals de hoogte van de rente? En dan nu wel volledig onder de Britse depositogarantierstelse? Als een bank het overneemt en het gaat nu wel volledig onder de Nederlandse depositogarantiestelsel vallen, dan blijf ik wel gewoon
lijkt me dat er wel een paar weken tijd is om de hoogste bieder te vinden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:40 schreef MrBadGuy het volgende:
Dan vraag ik me natuurlijk wel af tot hoeverre dit ook zou mogen. Fortis die uit gaat breiden dankzij de staatssteun, dat lijkt natuurlijk wel een beetje erg veel op concurrentievervalsing. Aan de andere kant is dit natuurlijk wel beter voor de belastingbetaler, de andere banken die er anders misschien (deels) voor op moesten draaien en IJsland heeft ook meteen een probleem minder.
Ze hebben het nu dus over 108.000 spaarders.
Hoeveel dagen was je Kaupting "kwijt"? Die rente wordt nu gewoon doorbetaald, of mis je rentedagen?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het overgenomen deel van Kaupthing valt nu onder het Nederlandse garantiestelsel (want ING is Nederlands).
De rente is nog hetzelfde, maar er is natuurlijk geen garantie dat ze dat handhaven.
BTW: kies onder ‘Account Summary’/‘Rekeningoverzicht’ voor ‘Account Statements’/‘Rekeningoverzichten’, klik vervolgens op de blauw pijl naast het rekeningnummer. Je krijgt dan een PDF met alle bij- en afschrijvingen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 17:48 schreef SCH het volgende:
Och ja, is natuurlijk ook zoquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het overgenomen deel van Kaupthing valt nu onder het Nederlandse garantiestelsel (want ING is Nederlands).
ah, dank je wel.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 20:01 schreef Aether het volgende:
[..]
BTW: kies onder ‘Account Summary’/‘Rekeningoverzicht’ voor ‘Account Statements’/‘Rekeningoverzichten’, klik vervolgens op de blauw pijl naast het rekeningnummer. Je krijgt dan een PDF met alle bij- en afschrijvingen.
Nee, dat is altijd gewoon blijven werken (misschien vertraging bij overboekingen, maar ik heb het niet gemerkt).quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 19:59 schreef avonne het volgende:
[..]
Hoeveel dagen was je Kaupting "kwijt"? Die rente wordt nu gewoon doorbetaald, of mis je rentedagen?
Was het nou confiskeren of heeft Kaupting het zelf verkocht?
Het kon niet, reken maar dat ik het geprobeerd hebquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 18:14 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat het altijd al kon, alleen heeft niemand het geprobeerd/gezegd dat het kon. Een doorstart lijkt me niet reëel, omdat zodra het mogelijk wordt om je geld op te nemen er meteen weer een bankrun komt![]()
Eerst maar eens m'n geld terug zien, dan zien we verder. Iemand met een sterke maag gaat nu uiteraard flink in aandelen beleggen, te beginnen met ING (en Fortis, zodra dit weer kan). De beurskoersen zijn buiten iedere proportie gedaald.quote:Waar brengen jullie trouwens je spaargeld onder als je het weer in handen hebt? Ik twijfel tussen CEB (waar ik nog een rekening heb lopen) en MoneYou. CEB biedt een iets hogere rente (5,25%), valt volledig onder de Nederlandse depositogarantieregeling, maar het is toch een buitenlandse bank en ik heb geen zin om weer een tijd zonder geld en in spanning te zitten. MoneYou is een dochteronderneming van staatsbank ABN Amro, veiliger kan bijna niet, en de rente is zeer aantrekkelijk (5,1%). Ook help ik daarmee de waarde van ABN Amro op te krikken, wat uiteindelijk weer ten goede komt van onze schatkist en mijn goede vriend Wouter Bos
Holy shit... jij bent de nieuwe eigenaar van IJsland!quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 21:07 schreef YoshiBignose het volgende:
Alsof zo'n printscreen wat zegt... nou mijne staat ook klaar hoor:
[ afbeelding ]
Helaas krijg ik maar 100.000 terugquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 21:13 schreef Da_Manager het volgende:
[..]
Holy shit... jij bent de nieuwe eigenaar van IJsland!
Ik dacht dat er zo'n 9000 stond, tot ik nog eens keekquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 21:13 schreef Da_Manager het volgende:
[..]
Holy shit... jij bent de nieuwe eigenaar van IJsland!
Ik heb nog nooit belegd, ik zat niet voor niets bij Icesave, ik ging voor de zekerheid van sparenquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 21:10 schreef Da_Manager het volgende:Eerst maar eens m'n geld terug zien, dan zien we verder. Iemand met een sterke maag gaat nu uiteraard flink in aandelen beleggen, te beginnen met ING (en Fortis, zodra dit weer kan). De beurskoersen zijn buiten iedere proportie gedaald.
Ik heb hem nog niet. Wel een mailtje om Fortis aan te klagen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 23:08 schreef SCH het volgende:
Ik heb die mail ook gehad. Lief bedrijf is het toch
Die David, hij verwoordt precies wat ik hier al eerder schreef. Ik had o.a. zo'n plusrekening bij de postbank.quote:Icesave-spaarders zijn helemaal niet dom!
Niet iedereen vindt het terecht dat minister Bos 120.000 Icesave-spaarders uit de brand helpt. Wie brengt zijn geld dan ook naar IJsland, reageren nogal wat mensen op ad.nl. Maar is dat verwijt wel terecht? Zijn de Icesave-spaarders echt domme naïeve sukkels die beter hadden moeten weten?
Het omvallen van Icesave confronteert de meeste Nederlanders voor het eerst echt met de kredietcrisis. Uiteraard waren Fortis en ABN Amro groot nieuws, maar afgezien van de eigen werknemers merkten de meeste mensen er weinig van. Nu zijn 120.000 rekeninghouders getroffen. En veel andere Nederlanders die bij kleine (buitenlandse) banken of DSB spaargeld stallen, vragen zich af of zij ook gevaar lopen. Iedereen denkt plots na over zijn spaarcenten.
Nu de Icesave-spaarders deze week niet meer bij hun geld kunnen, komen ook de verwijten. Wie brengt zijn geld ook voor twee procentjes meer rente naar een kleine IJslandse bank? Moet de overheid – en dus wij met z’n allen – daar voor opdraaien? Spaarders zijn dom, hebzuchtig en moeten zelf maar op de blaren zitten. Eigen schuld, dikke bult!
Icesave-spaarders financieel zelfbewust
Die verwijten zijn onterecht. Spaarders die naar Icesave overstapten zijn helemaal niet dom, in tegendeel. Zij zijn financieel zelfbewuste consumenten die de belachelijk lage rentes die sommige grote banken gaven, niet langer accepteren.
Zij gaan er daarbij terecht van uit dat een buitenlandse bank die door De Nederlandsche Bank in ons land is toegelaten, veilig is. Onze nationale bank heeft nooit één waarschuwing gegeven dat aan sparen bij Icesave extra risico’s zijn verbonden. Dat durven ze niet: rumoer op de financiële markten moet te allen tijde vermeden worden. Stel je voor dat ook niet Icesave-spaarders ongerust worden. En waar was de Autoriteit Financiële Markten? Die is toch opgericht om Nederlandse spaarders te behoeden voor zo’n fiasco? Bij insiders was wel degelijk bekend dat IJsland in zwaar weer verkeerde. Je kunt van gewone spaarders geen groot inzicht in de IJslandse economie verwachten.
IJsland had solide imago
Daar komt bij dat bankieren niet als risicovol bekend staat. Dat aan beleggen grote risico’s kleven, weten mensen. Met aandelen kun je veel geld kwijtraken. Maar sparen geldt algemeen als veilig. Bovendien heeft IJsland zijn imago mee. Scandinavische landen worden door Nederlanders als solide, degelijk en betrouwbaar gezien. Betrouwbaarder dan al die Turkse en Russische banken (AK Bank, Anadolu Bank, Amsterdam Trade Bank), die ironischerwijs wel geheel onder het Nederlansche deposito garantiestelsel vallen
Oneerlijke concurrentie?
Dan zijn er nog de grote gevestigde banken die klagen over de in hun ogen oneerlijke concurrentie van kleine buitenlandse bankjes. Het depositogarantiestelsel verplicht hen naar rato mee te betalen aan de compensatie van Icesave-spaarders. Ook zij verdienen weinig medelijden: jaren hielden zij de rente laag. Bij de Postbank was het zelfs beleid. De rente werd bewust verlaagd totdat deze nog maar 0,5 procent (Plusrekening) bedroeg. Miljoenen Nederlanders pikten dat, maar afgelopen jaar werden spaarders opeens wakker. Een massale run op hoge rente bankjes ontstond.
Met de schrik vrij
Valt de Icesave-spaarder dan helemaal niets te verwijten? Nee, weinig. Hoogstens dat het onverstandig is meer dan het gegarandeerde bedrag (tot 40.000 euro was bijna al het spaargeld veilig) bij een bank als Icesave te stallen. Nu Bos de garantie naar 100.000 euro heeft verhoogd, vervalt ook dat argument grotendeels. Spaarders krijgen de ‘verlaat de gevangenis zonder te betalen’-kaart , de meesten komen met de schrik vrij. In het ergste geval moeten zij maanden op hun geld wachten.
Niet bijboeken
Dat betekent dat de wintersport dit jaar misschien niet kan doorgaan of dat de verbouwing even moet worden uitgesteld.
Wat deze columnist betreft: die laat zijn spaarcenten voorlopig rustig staan bij de Russische Amsterdam Trade Bank. Wel boek ik even niets bij. In het (nu in ieder geval) onwaarschijnlijke geval dat het mis gaat, staat er in ieder geval genoeg geld op mijn lopende girorekening.
Met deze collum ben ik het absoluut ook eens!!quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 23:18 schreef SCH het volgende:
Interessante column uit het AD van vandaag van redacteur David Bremmer die velen van ons wel aan zal spreken
[..]
Die David, hij verwoordt precies wat ik hier al eerder schreef. Ik had o.a. zo'n plusrekening bij de postbank.
En dat is gewoon afzetterij. De grote banken hielden op alle rekeningen de rente bewust laag, mensen letten toch niet op de rent. Er waren wel een aantal banken met een hogere rente (zoals CEB), maar de meeste mensen kenden deze banken niet eens en als ze wel wisten dat er hogere rentes waren, dan dachten ze dat het veel moeite koste om te switchen of dat er een addertje onder het gras zat. Icesave heeft dit veranderd, een groep van ruim 100.000 mensen heeft hun spaargeld bij Icesave ondergebracht, waarna de meeste andere banken wel verplicht waren de rente te verhogen. De mensen die niet van rekening zijn veranderd en toch dit jaar een hogere rente krijgen, hebben dit te danken aan ons, de Icesave klantenquote:Op zaterdag 11 oktober 2008 03:39 schreef Cheiron het volgende:
Boehoe, elke bank verlaagt de rente van product x wanneer zij met product y komen...
bronquote:IJsland is niet onder indruk van delegatie
REIJKJAVIK, zaterdag
IJsland haalt de schouders op over de komst van een Nederlandse delegatie, die met de regering van het eiland wil onderhandelen over een oplossing van gedupeerde Nederlandse spaarders.
„Ik had liever gezien dat Balkenende zelf was gekomen”, reageerde premier Geir Haarde gisteren laconiek.
Balkenende zei gisteren persoonlijk nog geen contact te hebben gehad met zijn IJslandse collega.
Spaarders bij IceSave kunnen via een truc toch inloggen op hun rekening. Dat hebben medewerkers van de weblog hyped.nl ontdekt. Uit een test blijkt dat de rekeninghouder inderdaad bij zijn rekening komt, maar met het geld verder niks kan doen, zoals overmaken naar een andere rekening. Er kan alleen naar gekeken worden.
bronquote:Van stabiele staat met gedegen reputatie tot wankelend land vlak voor de definitieve knock-out. De ogen van de wereld zijn gericht op IJsland. Beloften van de regering in Reykjavik blijken niets waard en het faillissement van het bankwezen is de voorbode van een instortende economie. De 120.000 Nederlandse spaarders die hun euro’s bij Icesave hadden geparkeerd, lijken gered. Maar eerder ondanks, dan dankzij de zwaar onder vuur liggende premier Geir Haarde. Bovendien is de weg om bij de tegoeden te komen moeizaam. Vlak voor de lange en donkere winter invalt, vragen de IJslanders zich af hoe het verder moet.
LOT NEDERLANDSE SPAARDERS LAAT IJSLANDERS KOUD
EIGEN GELD EERST
„Teloorgang Icesave is probleem voor buitenlanders, die zich als aasgieren op hoge rente stortten!”
REYKJAVIK, zaterdag
Een koude poolwind giert door de Austurstraeti in het oude centrum van Reykjavik. Voor de ingang van Landsbanki, inmiddels omgedoopt tot New Landsbanki, staan somber voor zich uit starende klanten even na negen uur te wachten tot de deuren van het historische pand opengaan.
Henke Gunnarson, leraar Engels op een middelbare school: „Triest hoor, voor al die Engelse en Nederlandse spaarders. Maar persoonlijk vind ik het wel zo prettig dat ik straks mijn eigen geld gewoon nog van mijn Landsbanki-rekening kan halen. Dat dochterbedrijf Icesave in rook is opgegaan, deert de meeste IJslanders niet… Het is een probleem voor de buitenlanders. Die moesten zich zo nodig als aasgieren op de hoge rente storten!”
Tekenend voor de sfeer in troosteloos IJsland. Ieder voor zich en zo snel mogelijk de reddingsboten in, nu de boel zinkende is. Want er zijn maar weinig mensen die geloven dat de economie van het grote eiland midden in de Atlantische Oceaan nog vlot kan worden getrokken. Helen Sveinsdottir, ook al naar Austurstraeti gekomen om geld op te nemen: „Je kon erop wachten, het IJslandse huishoudboekje was een luchtbel. We produceren amper iets, de banken waren het handelsmerk. Nu die zijn vastgelopen en genationaliseerd, wordt het van kwaad tot erger. Er zijn al mensen die om de hulp van de Russen roepen!”
Niet tegen dovemansoren, want Moskou pompt sinds de bankcrisis begon miljarden in de IJslandse economie. Het ene contract is amper getekend of de volgende lening wordt al aangeboden. Premier Geir Haarde maakt er gretig gebruik van. Sommige IJslanders denken dat het Kremlin hoopt zo militaire bases af te dwingen. Waardoor de Russische Bear en Backfire bommenwerpers plotseling een stuk dichter bij de Amerikaanse oostkust zouden zijn gestationeerd. Om nog maar te zwijgen van havenfaciliteiten voor de machtige onderzeevloot van Poetin en Medvedev. Anderen wijzen naar het noordoosten, waar zich diep onder de oceaanbodem in de zogeheten Dreki-regio grote olie- en gasreserves bevinden. De enorme velden zijn goed voor dertig jaar productie. Bovendien zou het óók een belangrijke reden voor de Russen vormen om het aangeslagen IJsland te paaien.
De gewone IJslanders willen ondertussen maar één ding: hun luxe en rustige leventje van de afgelopen decennia blijven leiden. Dat ze schoon genoeg hebben van hun regering bleek gisteren nog, tijdens een demonstratie van boze burgers in de hoofdstad. Veel van de 320.000 eilandbewoners vinden dat de huidige problemen vooral te wijten zijn aan slecht politiek beleid, erop gericht de allerrijksten te beschermen. Docent Henke Gunnarson: „Je moet eens kijken hoeveel peperdure Learjets en Gulfstreams er op het vliegveld van Reykjavik staan. Allemaal privéjets van grote bank- en beursbonzen. Die hadden het de afgelopen jaren in IJsland voor het zeggen. Benieuwd wat ze gaan doen nu het tikken van de tijdbom zijn einde nadert.”
Russen laten intussen oog vallen op militaire basis en olievoorraden
Inmiddels zijn alle grote IJslandse banken genationaliseerd en is de kroon zo gedevalueerd, dat bijvoorbeeld de grote vestiging van ABN Amro op Schiphol er niet meer in handelt. „Te onzeker, de waarde vermindert zo ongeveer elke minuut”, aldus de vrouw achter het loket. Nederlanders die IJsland aandoen, maken de reis niet in een poging hun spaargeld bij Icesave op te eisen. Dat zou ook weinig zin hebben, nu moederbedrijf Landsbanki niets meer met de rentestunter van weleer te maken zegt te hebben.
Aan Templarasund, vlakbij het parlementsgebouw in Reykjavik, komen we Hans en Ida Verbruggen tegen. Op vakantie, maar ook zeer wel op de hoogte van de crisis in IJsland. „Nee, we komen geen geld halen, we komen geld uitgeven! Toen we ons huis drie maanden geleden verkochten, hebben we overwogen een groot bedrag tijdelijk bij Icesave te parkeren. Maar uiteindelijk kozen we voor een Nederlandse bank, we waren toch een beetje huiverig voor zo’n vage rekening op internet. Het Calvinisme zit blijkbaar diep. Nu kunnen we erom lachen.”
Het lachen is in elk geval 120.000 Nederlanders sinds deze week volledig vergaan. Zij hebben samen 1,7 miljard euro uitstaan bij Icesave en gaan een onzekere toekomst tegemoet, de belofte van minister Bos (Financiën) dat hun geld „linksom of rechtsom” is gegarandeerd ten spijt. Want er moeten omslachtige aanvraagformulieren worden ingevuld en het kan zomaar tot de zomer van 2009 duren voor het spaargeld eindelijk vrijkomt.
In Reykjavik begrijpen financieel specialisten weinig van wat zij noemen de „aanvankelijk softe en afwachtende reactie van de Nederlandse regering”. Daar waar de Britse minister Alistair Darling de IJslanders onmiddellijk begon te dreigen, bankvestigingen in Londen sloot en tegoeden bevroor. „Als IJsland zich niet aan afspraken houdt en oorlog wil, kan het oorlog krijgen”, was de strekking. Met als indirect gevolg dat de 300.000 Britten die hun geld bij Icesave hadden staan door de IJslandse premier Geir Haarde veel serieuzer werden genomen dan Nederlandse spaarders.
„Engeland is traditioneel een zeer belangrijke partner van ons, de teloorgang van Icesave mag die goede relatie niet verknallen”, zei hij. Terwijl hij over de Nederlandse gedupeerden aanvankelijk niet veel meer kwijt wilde dan: „Naar hoor, voor ze…”
Bij Landsbanki heeft al het personeel sinds afgelopen maandagavond een spreekverbod. Maar één van de managers wil anoniem wel zeggen hoe de situatie op dit moment is.
„Dramatisch, zo lang mensen hun geld maar blíjven opnemen”, vertelt de bestuurder. „Donderdag is New Landsbanki als doorstarter opgericht en zijn de voormalige bestuursvoorzitters het gebouw uitgekegeld. Mevrouw Elin Sigfuf Dottir moet als nieuweling de kar trekken. Er is hier wel degelijk nog geld om gedupeerden van het Icesavedrama voor die eerste 20.887 euro schadeloos te stellen. Maar vanwege de enorme druk uit Londen zal dat vooral naar Britse spaarders en zeker niet in eerste instantie naar de Nederlanders gaan. Hier hoort eigenlijk niemand iets van die 120.000 Hollandse rekeninghouders, des te meer van de 300.000 Engelsen. Den Haag heeft het niet slim gespeeld door met zo veel nadruk te zeggen dat al het geld voor Nederlanders is gegarandeerd, ook als IJsland niet thuis geeft. Waar zullen New Landsbanki en onze regering zich dan nog druk om maken?”
Naast de twee andere reuzen Kaupthing en Glitner was Landsbanki tot voor kort een sterke en serieuze speler in de internationale bancaire wereld. De grote drie investeerden veel op het Europese vasteland. Maar het bleken allen reuzen op lemen voeten.
Helga Jons Dotter, vakbondsvertegenwoordiger bij de bank: „Als iemand drie maanden geleden had voorspeld dat dit zou gebeuren, was ik in lachen uitgebarsten. Maar nu is alles mogelijk. Ik denk nog steeds dat je beter je spaargeld bij één van de IJslandse banken kan storten dan onder je matras bewaren. Maar leg dat de klanten maar eens uit. Die zijn bang en komen massaal hun geld halen. Ik weet niet of New Landsbanki het uiteindelijk gaat redden. Het zijn onzekere tijden, niet alleen voor de rekeninghouders.”
,,Dit is een failliete boedel, daar verandert nationalisering helemaal niets aan”
En dus verlaten mensen met tassen vol bankbiljetten het statige pand aan Austurstraeti. Zoals de blonde nachtclubeigenares die op hoge hakken de bank uit komt marcheren. Ze heeft zelfs tien staven met muntgeld in haar tas. „Dit is een failliete boedel, daar verandert die nationalisering ook helemaal niets aan. Een paar mensen is hier in korte tijd vreselijk rijk geworden. Nu daarvoor de afrekening komt, is het de gewone burger die moet bloeden. Eén voordeel: door alle aandacht vanuit het buitenland, puilt mijn club al dagenlang uit…”
Want de internationale pers heeft IJsland sinds deze week vol in het vizier. Alle grote tvzenders hebben Reykjavik aangedaan. Japanners, Chinezen, Amerikanen. Niet eens om Icesave, dat is wereldwijd gezien een kleine vis. De verwachting dat IJsland als ooit zo degelijk, westers land nu als eerste ’beschaafde’ staat op de fles gaat, is aanleiding voor alle aandacht.
Aan de stamtafel van café Paris, recht tegenover het geteisterde Landsbanki, zien oude mannetjes achter grote glazen bier het met lede ogen aan. „Misschien spreken onze kleinkinderen over tien jaar wel Russisch of Chinees.”
De Nederlandse aannemer Willem de Vries denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen. Hij werkt voor een grote IJslandse bouwonderneming en woont al bijna twee jaar in een voorstadje van Reykjavik. „Natuurlijk zijn dit zware tijden en ik heb best te doen met die Icesave-gedupeerden. Maar misschien is het ook een teken dat je niet altijd het onderste uit de kan moet willen hebben, een wijze les voor later. Ik denk dat IJsland, al was het alleen vanwege die olie- en gasvelden in Dreki, wel degelijk toekomstperspectief heeft. Faillissement van dit land? Ik zie het niet gebeuren.”
Bij de geldautomaat aan Austurstraeti staat Valur Kristjansson te pinnen. „Mijn laatste 30.000 IJslandse kronen op de Landsbanki-rekening. Het liefste laat ik mijn salaris voortaan contant uitbetalen. Ik geloof alleen nog in cash. Dat is ook wat ik de Nederlanders die met Icesave de mist ingingen, adviseer. Als het geld ooit terugkomt, stop het in een oude sok en verberg het ’s nachts onder je kussen. Want geld is alleen geld als je het kunt aanraken, kunt voelen, kunt tellen.”
Nog nooit van hyperinflatie gehoord zeker? Je zit er middenin, Valur.quote:"Als het geld ooit terugkomt, stop het in een oude sok en verberg het ’s nachts onder je kussen. Want geld is alleen geld als je het kunt aanraken, kunt voelen, kunt tellen.”
Wat een gekleurde sensatiestukje dat eerste, als dit werkelijk de houding van Haarde is is het te bizar voor woorden. Bericht óók van de Telegraaf-site van gisterenavond:quote:
Dat geeft toch een wat positiever beeld.quote:IJslandse premier wil spaarders geruststellen
AMSTERDAM - IJsland zal er alles aan doen om de verplichtingen van de failliete internetbank Icesave aan Nederlandse spaarders na te komen. Dit zei de IJslandse premier Geir Haarde vrijdagavond in het actualiteitenprogramma Nova. Een garantie gaf Haarde evenwel niet.
Ook vertelde de IJslandse premier dat de regering een wet heeft aangenomen waardoor claims van spaarders voorrang krijgen als een bank in moeilijkheden komt. Een Nederlandse delegatie spreekt op korte termijn over de invulling, aldus Nova.
De IJslandse banken raakten in een financiële crisis toen de kredietmarkten op slot raakten. „De bankensector in IJsland is te snel te groot geworden in vergelijking met de rest van onze economie. Daarom nemen we nu ook drastische maatregelen”, aldus de premier. IJsland is volgens Haarde slachtoffer geworden van „waarschijnlijk de ergste crisis sinds 1914”.
De IJslandse regering overweegt een lening van het Internationaal Monetair Fonds (IMF). „We zullen kijken naar de voorwaarden die het IMF stelt”, aldus Haarde. Volgende week dinsdag beginnen de onderhandelingen met Rusland over een lening van 4 miljard euro. Andere landen zouden IJsland geen steun willen geven.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2167326/__Haarde_wil_spaarders_geruststellen__.html
Wat een k*t premier zeg, als het klopt dat het land de leider krijgt die het verdient, dan ben ik blij als IJsland failliet gaat. Als je afspraken niet na wilt komen en er laconiek onder doet, dan verdien je om afgezonken te worden. Laat IJsland het lekker zelf uitzoeken hoe ze hun problemen op gaan lossen, steun uit westerse landen hoeven ze van mij niet te krijgen.quote:
Ja inderdaad, kijk anders even het stukje uit Nova van gisterenavond terug (vanaf 23:57) om te zien wat Haarde daadwerkelijk heeft gezegd.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 10:33 schreef MrBadGuy het volgende:
Edit: stuk hierboven klinkt idd een stuk beter... tja, dan zal het wel gewoon de Telegraaf zijn, hoe kon ik het ook serieus nemen![]()
quote:Als het geld ooit terugkomt, stop het in een oude sok en verberg het ’s nachts onder je kussen. Want geld is alleen geld als je het kunt aanraken, kunt voelen, kunt tellen.
David snapt het niet helemaal. Heel simpel: hoe hoger de rente, hoe hoger het risico doorgaans is.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 23:39 schreef Wexy het volgende:
[..]
Met deze collum ben ik het absoluut ook eens!!
Woutertje Bos, die oude woekeraarquote:Op zaterdag 11 oktober 2008 17:10 schreef Syrena het volgende:
Op teletekst staat dat IJsland heeft toegezegd alle Nederlandse tegoeden tot 20.887 euro te vergoeden.
IJsland leent daarvoor geld van Nederland. Vaag.
Wat is daar vaag aan?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 17:10 schreef Syrena het volgende:
Op teletekst staat dat IJsland heeft toegezegd alle Nederlandse tegoeden tot 20.887 euro te vergoeden.
In Engeland zitten ze al op £850 miljoen aan geld van gemeentes dat in IJsland vastzit.quote:
Verre van vaag, dit is gewoon de beste oplossing. IJsland moet betalen, maar kan dat niet in een keer, Nederland leent het geld daarom en IJsland betaald vervolgens voor die lening. Wij krijgen daarmee het geld waar we recht op hebben, de Nederlandse belastingbetaler betaald niks, de Nederlandse banken hoeven ook niet op te draaien voor de eerste ¤ 20.887 en IJsland hoeft niet in een keer te betalen. Iedereen tevreden dusquote:Op zaterdag 11 oktober 2008 17:10 schreef Syrena het volgende:
En dan wil je zeker ook nog je gederfde rente terugquote:Op zaterdag 11 oktober 2008 17:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik vraag me af hoe het nu geregeld gaat worden voor despaarders. Ik had toch liever gehad dat het via DNB zou worden betaald en dat die het in IJsland zouden gaan halen. Dan hadden we het binnen 3 maanden gehad. Nou is het maar weer afwachten.
Ik denk zelfs dat het nu sneller gaat, de oplossing is er namelijk al. Ook gaat het gewoon via DNB, die sturen ons aankomende week een brief die we moeten invullen, zij zorgen vervolgens dat het geld weer op je tegenrekening komtquote:Op zaterdag 11 oktober 2008 17:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik vraag me af hoe het nu geregeld gaat worden voor despaarders. Ik had toch liever gehad dat het via DNB zou worden betaald en dat die het in IJsland zouden gaan halen. Dan hadden we het binnen 3 maanden gehad. Nou is het maar weer afwachten.
In het garantiestelsel loopt de renteopbouw door tot op de dag dat de betreffende bank failliet wordt verklaard. Dus heb je daar zelfs recht op. Maar die 2,62 mogen ze wel houden, hoor.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 17:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
En dan wil je zeker ook nog je gederfde rente terug?
Maar ze zijn toch nog helemaal niet failliet verklaard? Betekent dit dat mijn vermogen nog lekker aan het groeien is?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 17:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
In het garantiestelsel loopt de renteopbouw door tot op de dag dat de betreffende bank failliet wordt verklaard. Dus heb je daar zelfs recht op. Maar die 2,62 mogen ze wel houden, hoor.
Dat is idd iets wat ik gemist heb de afgelopen dagen: de officiële faillietverklaring.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 18:15 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar ze zijn toch nog helemaal niet failliet verklaard? Betekent dit dat mijn vermogen nog lekker aan het groeien is?
Die heb je niet gemist, is nog steeds niet het geval. Landsbanki is genationaliseerd, er zijn 550 mensen ontslagen, maar verder nog niets.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 18:28 schreef DolleMina het volgende:
[..]
Dat is idd iets wat ik gemist heb de afgelopen dagen: de officiële faillietverklaring.
W. Bos was daar op de IMF-top.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 17:21 schreef rompompom het volgende:
Het raarste aan het geheel vind ik nog dat de afspraak is gemaakt in Washington. Waarom is in vredesnaam die delegatie naar IJsland gegaan dan?.
Mensen moeten veel meer met cash betalen! Ik pin vrijwel nooit in winkels: gewoon geld uit de automaat halen, scheelt nog in skimming-risico's ook! En het zorgt dat banken "echt" geld in omloop houden, ze willen namelijk maar wat graag dat je alles per bank doet: je inkomsten en je uitgaven, zodat ze alle macht hebben om alleen wat getalletjes heen en weer te schuiven. Dat zegt niets meer! Gewoon zorgen dat alles cash rond gaat, dat verplicht banken ook een reserve aan te houden.quote:
Ik mag toch hopen dat Nederland dat geld niet eerst overmaakt naar IJsland, zou wel geniaal zijn van die Vikingen als ze er met nog een miljard extra vandoor gaan!quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 17:10 schreef Syrena het volgende:
Sterker nog, mogelijk verdient Nederland eraan.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 17:30 schreef Goverman het volgende:
^^ Bos maakt de deal bekend in Washington, maar deze is natuurlijk uitonderhandeld op IJsland...
De details zullen nog wel bekend worden gemaakt tussen nu en een paar dagen. Maar, het mooiste is dat de Icesavers hun geld terug krijgen én dat Nederland daar uiteindelijk niets voor betaald.
Sterker nog, mogelijk verdient Nederland eraan.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 17:30 schreef Goverman het volgende:
^^ Bos maakt de deal bekend in Washington, maar deze is natuurlijk uitonderhandeld op IJsland...
De details zullen nog wel bekend worden gemaakt tussen nu en een paar dagen. Maar, het mooiste is dat de Icesavers hun geld terug krijgen én dat Nederland daar uiteindelijk niets voor betaald.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |