Dat is dan ook niet het geval, de Centrale Bank van IJsland staat volgens mij garant.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 16:49 schreef WallOfStars het volgende:
banken die voor zichzelf garant staan.......
lijkt mij weinig uittemaken als ze failliet gaan,
Geen geld geen terugvorderen
Met dit antwoord zou ik toch maar eens nagaan, (volgens mij) is me geen 40k waardquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 16:52 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet het geval, de Centrale Bank van IJsland staat volgens mij garant.
Ja, dat kan TS natuurlijk ook gewoon zelf opzoeken, dat is niet bepaald een lastige opgave; http://www.icesave.nl/veelgesteldevragen/quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 16:57 schreef WallOfStars het volgende:
[..]
Met dit antwoord zou ik toch maar eens nagaan, (volgens mij) is me geen 40k waard
chekud en nu al helemaal niet meer,quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 17:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ja, dat kan TS natuurlijk ook gewoon zelf opzoeken, dat is niet bepaald een lastige opgave; http://www.icesave.nl/veelgesteldevragen/
Ja, nu doen de Scandinavische landen ook mee in een garantie fonds naar mijn weten.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 17:08 schreef fripper het volgende:
Misschien is de centrale bank van IJsland wel wat te klein voor Landsbanki .
zie ook :
Banken met hoge rente #11 Kan ie nog een tikkie hoger???
Nee, het is een garantiestelsel.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 17:06 schreef WallOfStars het volgende:
[..]
chekud en nu al helemaal niet meer,
het is een garantie FONDS, Fonds leeg geld weg.
Palm invest zoek vast ook nog geldschieters
bronquote:In a move aimed at restoring investors’ confidence, the Central Bank of Iceland (CBI) signed ¤1.5bn of swap agreements in May with the central banks of Sweden, Norway and Denmark. The plan allows the CBI to acquire up to ¤500m each from the Scandinavian neighbours in case of an emergency, enabling it to swap Icelandic krona for euros, if needed. This would nearly double its existing foreign exchange reserves of ¤1.7bn and enhance its ability to support the local banks and the financial system.
“The Nordic central banks’ agreement was hugely positive and I hope there will be further action,” says Peter Mason, director of northern European financial institutions in Citigroup’s debt capital markets group. “The local Scandinavian financial institutions might think: why should our central banks help the Icelandic banks out? But there has been a memorandum of understanding for some time between the central banks by which if there was a crisis in any of the countries, they would provide support.”
Furthermore, Iceland’s government is seeking to borrow up to Ikr500bn (¤4bn), its largest loan ever, to defend its currency and offset the risk of a systemic banking crisis.
Plans for additional support from its Nordic neighbours have been mentioned but no details have been released yet – to the disappointment of investors. They still feel they need more to put their investments on the tiny north Atlantic island. One banker says: “Speaking to an investor recently, I asked him if he would invest in Icelandic banks. He said no because he wanted to see further action to solidify the understanding between Nordic central banks and Iceland. This would bring more confidence. [It would be better to do it] sooner rather than later.”
Dat was al bekend en is nog steeds geen garantie door DNB.quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:59 schreef fripper het volgende:
Er is enige samenwerking tussen de centrale banken van IJsland, Noorwegen, Zweden en Finland.
bron
http://www.thebanker.com/news/fullstory.php/aid/5856
Voor een en/of rekening van twee personen geldt idd het dubbele of je kunt twee rekeningen bij verschillende banken nemen.quote:Op maandag 18 augustus 2008 15:20 schreef fripper het volgende:
Meerdere rekeningen openen help niet , het gegarandeerde bedrag is per persoon.
Rekening op 2 namen zetten zou nog een optie kunnen zijn , dan wordt het dubbele gegarandeerd.
Weet ik , was alleen maar een antwoord op de opmerking van DABAMaster.quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:34 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat was al bekend en is nog steeds geen garantie door DNB.
quote:IJslandse Landsbanki toch niet zo safe?
door Edwin van der Schoot
AMSTERDAM - De IJslandse bank Landsbanki biedt sinds afgelopen week een internetspaarrekening met 5% rente aan op http://www.icesave.nl. Bij de redactie kwamen de afgelopen dagen veel vragen binnen over de nieuwe spaarbank. Met name omdat de bank ontbreekt in diverse spaaroverzichten.
De reden is kraakhelder. De vorige week gelanceerde spaarrekening met 5% rente van Landsbanki valt niet onder de depositogarantieregeling van De Nederlandsche Bank, maar onder de minder voordelige IJslandse garantieregeling. Landsbanki functioneert niet met een volledige Nederlandse bankvergunning, maar als een bijkantoor van de IJslandse moederbank. Ook zijn de IJslanders niet van plan om zich in Nederland te vestigen.
Bij een faillissement van Landsbanki zult u dus voor de eerste 20.887 euro van uw spaartegoed naar IJsland moeten afreizen. Voor de garantie over de rest van het geld, tot ¤38.000, hebben de IJslanders naar eigen zeggen een akkoord gesloten met De Nederlandse Bank. Net als Nederlandse banken dragen de IJslanders bij aan het fonds dat in geval van een faillissement de consument schadeloos stelt.
Landsbanki, sinds 1886 actief in IJsland, biedt de Icesave-rekening al sinds 2006 aan in Groot-Britannië. Daar heeft de bank eveneens geen statutaire vestiging. De situatie rond de IJslandse bankensector is al geruime tijd zorgelijk. De kredietcrisis heeft het eiland in zwaar weer gebracht, de inflatie giert de pan uit er was twijfel of IJslandse Centrale Bank in staat zou zijn om het faillissement van een bank te kunnen dragen. De nationale banken van Zweden, Noorwegen en Denemarken staan inmiddels ieder voor ¤500 miljoen garant.
Landsbanki is van plan naar meer Europese landen te gaan uitbreiden. Naast Landsbanki jaagt de andere grote IJslandse bank, Kaupthing, ook met hoge rentes op Europees spaargeld.
Landen uit de Europese Economische Ruimte (de EU en het restclubje Lichtenstein, Noorwegen en IJsland) mogen een spaarbank in andere lidstaten openen zonder tot de lokale garantieregeling toe te treden. In Nederland werkt alleen de Belgische Argentabank momenteel nog op deze manier, maar die bank heeft al laten weten binnenkort tot het Nederlandse stelsel toe te zullen treden, mede vanwege de pr-waarde die de spaarlijstjes met hoge rentes in onder andere de Telegraaf en de Geldgids van de Consumentenbond hebben.
Landsbanki zal dat met Icesave niet doen, allicht omdat het onderhouden van een statutaire vestiging in Nederland extra kosten met zich meebrengt die ten koste zou gaan van de hoge 5% rente. Nu hopen de IJslanders met simpelweg de hoogste rente, tegen iets minder garantie, alsnog de kieskeurige spaarder te verleiden.
Andere kleine buitenlandse banken als de Yapi Kredibank of de Amsterdam Trade Bank zijn overigens wel Nederlandse ondernemingen die een volledige Nederlandse vergunning bezitten. Wel zijn ze in handen van een Turks respectievelijk Russisch moederbedrijf.
Dus het bedrag is inmiddels opgelopen?quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:59 schreef fripper het volgende:
Er is enige samenwerking tussen de centrale banken van IJsland, Noorwegen, Zweden en Finland.
[..]
bron
http://www.thebanker.com/news/fullstory.php/aid/5856
Ik verwacht dat de centrale banken van Noorwegen, Zweden, Finland en Ijsland samen best opkunnen tegen het garantiestelsel van de Nederlandse Bankquote:Op maandag 18 augustus 2008 20:47 schreef fripper het volgende:
[..]
Weet ik , was alleen maar een antwoord op de opmerking van DABAMaster.
Het verhaal achter het linkje dat ik gaf is ook niet echt positief. De opmerking van DABAMaster (" dat ziet er goed uit ") lijkt mij ook niet helemaal terecht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |