abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60683960
Hallo, ik zoek een betrouwbare bank met een leuke rente waar ik wat geld op kan zetten.
Nu ben ik op de Icesave bank gekomen, mijn vraag is hoe betrouwbaar/stabiel deze bank is. Zeker gezien de crisis in de bankwereld.

De bank zelf staat in voor ¤20.000, en de Nederlandse bank daarnaast nog is voor een bedrag tussen de 20.000 en 40.000 euro.
Nu wil ik erg toch wel (geleidelijk, jaren) een ton op zetten, is dit verstandig of kan je beter als je een hoog bedrag benadert het geld naar een betrouwbare Nederlandse bank brengen en het daar op een deposit te zetten?
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 9 augustus 2008 @ 15:04:01 #2
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_60684179
Banken met hoge rente #11 Kan ie nog een tikkie hoger???

En alle voorgaande delen staan ook wel ergens tussen MyAT

Ijsland staat trouwens garant voor 20.880 ipv 20.000
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 15:08:39 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_60684261
ja, die 880 euro doen 't 'm

tvptje.
Huilen dan.
pi_60685697
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 15:08 schreef Isdatzo het volgende:
ja, die 880 euro doen 't 'm

tvptje.
It's inevitable that Seagulls will take over the world!
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 16:49:54 #5
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_60685714
banken die voor zichzelf garant staan.......
lijkt mij weinig uittemaken als ze failliet gaan,
Geen geld geen terugvorderen
Welcome Mr. President, How can we serve you,
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 16:52:52 #6
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_60685762
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 16:49 schreef WallOfStars het volgende:
banken die voor zichzelf garant staan.......
lijkt mij weinig uittemaken als ze failliet gaan,
Geen geld geen terugvorderen
Dat is dan ook niet het geval, de Centrale Bank van IJsland staat volgens mij garant.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 16:57:12 #7
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_60685814
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 16:52 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Dat is dan ook niet het geval, de Centrale Bank van IJsland staat volgens mij garant.
Met dit antwoord zou ik toch maar eens nagaan, (volgens mij) is me geen 40k waard
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 17:03:14 #8
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_60685899
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 16:57 schreef WallOfStars het volgende:

[..]

Met dit antwoord zou ik toch maar eens nagaan, (volgens mij) is me geen 40k waard
Ja, dat kan TS natuurlijk ook gewoon zelf opzoeken, dat is niet bepaald een lastige opgave; http://www.icesave.nl/veelgesteldevragen/
pi_60685945
verkapt "kijk mij eens veel geld hebben" topic

ontopic: lijkt me op zich prima betrouwbaar. zal niet zo snel over de kop gaan. Daarnaast als je er een ton op zet en de bank gaat over de kop zou je in NL dus ook al een boel geld kwijt zijn omdat de garantie zoals ik begrijp maar tot 40.000 euro gaat ?
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 17:06:22 #10
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_60685951
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 17:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ja, dat kan TS natuurlijk ook gewoon zelf opzoeken, dat is niet bepaald een lastige opgave; http://www.icesave.nl/veelgesteldevragen/
chekud en nu al helemaal niet meer,

het is een garantie FONDS, Fonds leeg geld weg.
Palm invest zoek vast ook nog geldschieters
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 17:08:12 #11
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_60685976
Misschien is de centrale bank van IJsland wel wat te klein voor Landsbanki .
zie ook :
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 17:18:38 #12
154052 RobertVH
I am your father
pi_60686146
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 17:08 schreef fripper het volgende:
Misschien is de centrale bank van IJsland wel wat te klein voor Landsbanki .
zie ook :
Ja, nu doen de Scandinavische landen ook mee in een garantie fonds naar mijn weten.
Maar als de landsbanki omvalt, valt de rest van ijsland ook om en wie weet wat nog meer, dus dat zal niet gelijk gebeuren dunkt me
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 17:21:54 #13
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_60686197
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 17:06 schreef WallOfStars het volgende:

[..]

chekud en nu al helemaal niet meer,

het is een garantie FONDS, Fonds leeg geld weg.
Palm invest zoek vast ook nog geldschieters
Nee, het is een garantiestelsel.
  maandag 18 augustus 2008 @ 11:38:06 #14
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_60919169
voor zover ik gelezen heb doet in het garantiestelsel van ijsland niet alleen ijsland, maar ook de rest van de scandinavische landen (Noorwegen, Zweden en Finland) en die lijken me toch een stuk meer geld te hebben.

(Niet bevestigd bericht)
  maandag 18 augustus 2008 @ 11:59:58 #15
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_60919822
Er is enige samenwerking tussen de centrale banken van IJsland, Noorwegen, Zweden en Finland.
quote:
In a move aimed at restoring investors’ confidence, the Central Bank of ­Iceland (CBI) signed ¤1.5bn of swap agreements in May with the central banks of Sweden, Norway and Denmark. The plan allows the CBI to acquire up to ¤500m each from the Scandinavian neighbours in case of an emergency, enabling it to swap ­Icelandic krona for euros, if needed. This would nearly double its existing foreign exchange reserves of ¤1.7bn and enhance its ability to support the local banks and the financial system.

“The Nordic central banks’ agreement was hugely positive and I hope there will be further action,” says Peter Mason, director of northern European financial institutions in Citigroup’s debt capital markets group. “The local Scandinavian financial institutions might think: why should our central banks help the Icelandic banks out? But there has been a memorandum of understanding for some time between the central banks by which if there was a crisis in any of the countries, they would provide support.”

Furthermore, Iceland’s government is seeking to borrow up to Ikr500bn (¤4bn), its largest loan ever, to defend its currency and offset the risk of a ­systemic banking crisis.

Plans for additional support from its Nordic neighbours have been mentioned but no details have been released yet – to the disappointment of investors. They still feel they need more to put their investments on the tiny north Atlantic island. One banker says: “Speaking to an investor recently, I asked him if he would invest in Icelandic banks. He said no because he wanted to see further action to solidify the understanding between Nordic central banks and ­Iceland. This would bring more confidence. [It would be better to do it] sooner rather than later.”
bron

http://www.thebanker.com/news/fullstory.php/aid/5856
  maandag 18 augustus 2008 @ 12:27:56 #16
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_60920598
dat ziet er goed uit.
pi_60925218
Meerdere rekeningen openen bij dezelfde bank? Gaat die garantieregeling dan ook nog op?
In dat geval: meerdere rekeningen openen als de rente voor 20k gelijkblijven als de rente gegeven op 100k
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
  maandag 18 augustus 2008 @ 15:20:21 #18
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_60925340
Meerdere rekeningen openen help niet , het gegarandeerde bedrag is per persoon.
Rekening op 2 namen zetten zou nog een optie kunnen zijn , dan wordt het dubbele gegarandeerd.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 augustus 2008 @ 20:34:15 #19
862 Arcee
Look closer
pi_60933593
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 11:59 schreef fripper het volgende:
Er is enige samenwerking tussen de centrale banken van IJsland, Noorwegen, Zweden en Finland.

bron

Dat was al bekend en is nog steeds geen garantie door DNB.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_60933832
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 15:20 schreef fripper het volgende:
Meerdere rekeningen openen help niet , het gegarandeerde bedrag is per persoon.
Rekening op 2 namen zetten zou nog een optie kunnen zijn , dan wordt het dubbele gegarandeerd.
Voor een en/of rekening van twee personen geldt idd het dubbele of je kunt twee rekeningen bij verschillende banken nemen.
  maandag 18 augustus 2008 @ 20:47:45 #21
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_60933995
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 20:34 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dat was al bekend en is nog steeds geen garantie door DNB.
Weet ik , was alleen maar een antwoord op de opmerking van DABAMaster.

Het verhaal achter het linkje dat ik gaf is ook niet echt positief. De opmerking van DABAMaster (" dat ziet er goed uit ") lijkt mij ook niet helemaal terecht.
  maandag 18 augustus 2008 @ 20:49:11 #22
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_60934042
Ik moet TS helaas teleurstellen, getuige dit bericht uit De Pers:
quote:
IJslandse Landsbanki toch niet zo safe?
door Edwin van der Schoot
AMSTERDAM - De IJslandse bank Landsbanki biedt sinds afgelopen week een internetspaarrekening met 5% rente aan op http://www.icesave.nl. Bij de redactie kwamen de afgelopen dagen veel vragen binnen over de nieuwe spaarbank. Met name omdat de bank ontbreekt in diverse spaaroverzichten.

De reden is kraakhelder. De vorige week gelanceerde spaarrekening met 5% rente van Landsbanki valt niet onder de depositogarantieregeling van De Nederlandsche Bank, maar onder de minder voordelige IJslandse garantieregeling. Landsbanki functioneert niet met een volledige Nederlandse bankvergunning, maar als een bijkantoor van de IJslandse moederbank. Ook zijn de IJslanders niet van plan om zich in Nederland te vestigen.

Bij een faillissement van Landsbanki zult u dus voor de eerste 20.887 euro van uw spaartegoed naar IJsland moeten afreizen. Voor de garantie over de rest van het geld, tot ¤38.000, hebben de IJslanders naar eigen zeggen een akkoord gesloten met De Nederlandse Bank. Net als Nederlandse banken dragen de IJslanders bij aan het fonds dat in geval van een faillissement de consument schadeloos stelt.

Landsbanki, sinds 1886 actief in IJsland, biedt de Icesave-rekening al sinds 2006 aan in Groot-Britannië. Daar heeft de bank eveneens geen statutaire vestiging. De situatie rond de IJslandse bankensector is al geruime tijd zorgelijk. De kredietcrisis heeft het eiland in zwaar weer gebracht, de inflatie giert de pan uit er was twijfel of IJslandse Centrale Bank in staat zou zijn om het faillissement van een bank te kunnen dragen. De nationale banken van Zweden, Noorwegen en Denemarken staan inmiddels ieder voor ¤500 miljoen garant.

Landsbanki is van plan naar meer Europese landen te gaan uitbreiden. Naast Landsbanki jaagt de andere grote IJslandse bank, Kaupthing, ook met hoge rentes op Europees spaargeld.

Landen uit de Europese Economische Ruimte (de EU en het restclubje Lichtenstein, Noorwegen en IJsland) mogen een spaarbank in andere lidstaten openen zonder tot de lokale garantieregeling toe te treden. In Nederland werkt alleen de Belgische Argentabank momenteel nog op deze manier, maar die bank heeft al laten weten binnenkort tot het Nederlandse stelsel toe te zullen treden, mede vanwege de pr-waarde die de spaarlijstjes met hoge rentes in onder andere de Telegraaf en de Geldgids van de Consumentenbond hebben.

Landsbanki zal dat met Icesave niet doen, allicht omdat het onderhouden van een statutaire vestiging in Nederland extra kosten met zich meebrengt die ten koste zou gaan van de hoge 5% rente. Nu hopen de IJslanders met simpelweg de hoogste rente, tegen iets minder garantie, alsnog de kieskeurige spaarder te verleiden.

Andere kleine buitenlandse banken als de Yapi Kredibank of de Amsterdam Trade Bank zijn overigens wel Nederlandse ondernemingen die een volledige Nederlandse vergunning bezitten. Wel zijn ze in handen van een Turks respectievelijk Russisch moederbedrijf.
  maandag 18 augustus 2008 @ 20:55:42 #23
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_60934244
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 11:59 schreef fripper het volgende:
[..]

bron

Dus het bedrag is inmiddels opgelopen?
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:37:06 #24
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_60944502
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 20:47 schreef fripper het volgende:

[..]

Weet ik , was alleen maar een antwoord op de opmerking van DABAMaster.

Het verhaal achter het linkje dat ik gaf is ook niet echt positief. De opmerking van DABAMaster (" dat ziet er goed uit ") lijkt mij ook niet helemaal terecht.
Ik verwacht dat de centrale banken van Noorwegen, Zweden, Finland en Ijsland samen best opkunnen tegen het garantiestelsel van de Nederlandse Bank
pi_60952165
Je zult dus moeten afreizen naar ijsland? Is dit letterlijk? of zou het ook gewoon via de telefoon kunnen?=)
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:14:19 #26
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_60952252
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 14:11 schreef Lassekjus het volgende:
Je zult dus moeten afreizen naar ijsland? Is dit letterlijk? of zou het ook gewoon via de telefoon kunnen?=)
Daar is een hele mailwisseling over geweest met DNB en Icesave.
Beiden geven aan dat je het gewoon in Nederland kan regelen.

Maar je kan natuurlijk altijd mee met de FOKmeet in Ijsland
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_60974509
Wat ik me afvroeg: is de ECB niet verantwoordelijk voor alle aangesloten Centrale Banken? Als de CB-Ijsland failliet is, dat de ECB opdraait?
pi_61229683
tvp
pi_61242957
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 10:06 schreef DABAMaster het volgende:
Wat ik me afvroeg: is de ECB niet verantwoordelijk voor alle aangesloten Centrale Banken? Als de CB-Ijsland failliet is, dat de ECB opdraait?
De ECB is alleen voor landen met de Euro (15 landen). Deze landen plus de EU-landen zonder de Euro vallen onder de Europees Stelsel van Centrale Banken (ESCB, 27 landen). IJsland is geen EU-land en voert niet de Euro, dus ze valt niet onder de ECB en de ESCB. Dus nee, de ECB en ESCB gaan in zo'n geval zeker niet opdraaien, en ik betwijfel of ze dat wel zullen doen als bijvoorbeeld DNB problemen zou hebben.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 13:17:48 #30
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61243363
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 12:54 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

De ECB is alleen voor landen met de Euro (15 landen). Deze landen plus de EU-landen zonder de Euro vallen onder de Europees Stelsel van Centrale Banken (ESCB, 27 landen). IJsland is geen EU-land en voert niet de Euro, dus ze valt niet onder de ECB en de ESCB. Dus nee, de ECB en ESCB gaan in zo'n geval zeker niet opdraaien, en ik betwijfel of ze dat wel zullen doen als bijvoorbeeld DNB problemen zou hebben.
Als de DNB moet uitkeren vanwege faillissement van een bank wordt dat betaald door de banken die aan het garantiestelsel deelnemen.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 13:26:23 #31
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_61243518
Ik heb net een rekening geopend bij Icesave, dus ik lees even mee.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 13:34:14 #32
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61243637
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 15:14 schreef nachtdier2 het volgende:
Meerdere rekeningen openen bij dezelfde bank? Gaat die garantieregeling dan ook nog op?
In dat geval: meerdere rekeningen openen als de rente voor 20k gelijkblijven als de rente gegeven op 100k
De (Nederlandse) garantieregeling is per persoon per instelling. Dus meer rekeningen bij een instelling openen heeft hier geen zin.

Hoe het in IJsland is, weet ik dan weer niet.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 13:37:29 #33
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61243695
Ik heb zelf overigens besloten niet met Icesave en consorten in zee te gaan. Het risico lijkt mij wat groot. Net als bij Fortis lijken de rentepercentages me niet zonder reden hoog: blijkbaar weten ze dat ze lastig aan krediet kunnen komen en dat ze het snel nodig hebben, dus moeten er - emotioneel handelende en dus onbetrouwbare - consumenten gelokt worden. Ik kijk de kat nog wel even uit de boom.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_61243871
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 13:37 schreef soylent het volgende:
Ik heb zelf overigens besloten niet met Icesave en consorten in zee te gaan. Het risico lijkt mij wat groot. Net als bij Fortis lijken de rentepercentages me niet zonder reden hoog: blijkbaar weten ze dat ze lastig aan krediet kunnen komen en dat ze het snel nodig hebben, dus moeten er - emotioneel handelende en dus onbetrouwbare - consumenten gelokt worden. Ik kijk de kat nog wel even uit de boom.
Emotioneel handelende en onbetrouwbare consumenten De verstandige, rationeel en betrouwbare consumenten zitten natuurlijk bij de Postbank tegen 0,5% rente
pi_61245685
Ik net bij de ohra een maandrekening geopend. Ik zat bij de postbank, al eeuwen .
Constant uitstellen en maar uitstellen.

Door (dankzij) een voorval stel ik nu niets meer uit. Knopen doorhakken zal ik vanaf nu! Met alles! geen getreuzel en uitstel meer. sorry ik dwaal af.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 15:30:41 #36
152789 karr-1
pi_61245768
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 13:47 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Emotioneel handelende en onbetrouwbare consumenten De verstandige, rationeel en betrouwbare consumenten zitten natuurlijk bij de Postbank tegen 0,5% rente
Mensen durven geen risico te nemen.....
pi_61245859
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 15:30 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Mensen durven geen risico te nemen.....
Ik zie Icesave niet echt als een risico nemen door de (IJslandse) depositogarantieregeling. Voor de mensen die dat wel vinden is CEB (www.crediteurope.nl) met 5% een goede keuze, die valt onder de Nederlandse depositogarantieregeling. Dan loop je absoluut geen risico, ik zie ook geen enkele reden waarom je je spaargeld bij een traditionele bank zou willen houden. Als je dat doet ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee.

Dit heeft niks met emotioneel handelen te maken, meer met rationeel denken.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 15:43:28 #38
152789 karr-1
pi_61246050
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 15:35 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik zie Icesave niet echt als een risico nemen door de (IJslandse) depositogarantieregeling. Voor de mensen die dat wel vinden is CEB (www.crediteurope.nl) met 5% een goede keuze, die valt onder de Nederlandse depositogarantieregeling. Dan loop je absoluut geen risico, ik zie ook geen enkele reden waarom je je spaargeld bij een traditionele bank zou willen houden. Als je dat doet ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee.

Dit heeft niks met emotioneel handelen te maken, meer met rationeel denken.
Ik bedoelde het dan ook sarcastisch he Ik heb jnmiddels ook een rekening bij Icesave geopend en er staat een flink deel van mijn spaargeld op. Het astronomisch kleine risico dat er wat mee gebeurt neem ik voor lief.
pi_61273948
kost het geld indien je van de postbank overmaakt naar icesave? weet iemandddd dit?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 31 augustus 2008 @ 20:36:54 #40
862 Arcee
Look closer
pi_61274083
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 13:47 schreef MrBadGuy het volgende:
Vergeet de rentepunten niet.:')
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_61274537
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 20:32 schreef samara het volgende:
kost het geld indien je van de postbank overmaakt naar icesave? weet iemandddd dit?
Nope, kost niks. Geld overmaken binnen Europa is altijd gratis (tenzij spoedoverboeking).
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 1 september 2008 @ 00:59:04 #42
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_61281749
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 20:53 schreef RJD het volgende:

[..]

Nope, kost niks. Geld overmaken binnen Europa is altijd gratis (tenzij spoedoverboeking).
het is zelfs nog een nederlands rekeningnummer ook wat je van icesave krijgt, dus niet eens een europese overboeking.
  maandag 1 september 2008 @ 09:19:38 #43
152789 karr-1
pi_61284610
quote:
Op maandag 1 september 2008 00:59 schreef Wexy het volgende:

[..]

het is zelfs nog een nederlands rekeningnummer ook wat je van icesave krijgt, dus niet eens een europese overboeking.
Ze hebben een adres in Amsterdam dus ik neem aan dat de nummers daar ook aan gekoppeld zijn.
pi_61290240
Je krijgt van Icesave een Nederlandse spaarrekening. Overmaken is dan ook gewoon binnen Nederland. Daarnaast wordt het geld ook door Icesave weer (grotendeels) in Nederland besteed aan bijv. bedrijfsleningen. Het geld blijft dus gewoon in Nederland.
  maandag 1 september 2008 @ 13:35:05 #45
152789 karr-1
pi_61290357
quote:
Op maandag 1 september 2008 13:30 schreef dyna18 het volgende:
Je krijgt van Icesave een Nederlandse spaarrekening. Overmaken is dan ook gewoon binnen Nederland. Daarnaast wordt het geld ook door Icesave weer (grotendeels) in Nederland besteed aan bijv. bedrijfsleningen. Het geld blijft dus gewoon in Nederland.
En daarnaast een rente van 5.25 procent dus ik ben helemaal om....
pi_62130224
Ik heb mijn geld gisteren weggehaald bij icesave en ga nu een rekening openen bij Credit Bank europe.

Reden: zie http://www.marketwatch.co(...)58%2D7541E5449530%7D

Grote kans nu dat icesave naar de knoppen gaat en aankloppen bij de DNB kan je dan niet maar bij de
Ijslandse bank. Echter, deze bank is niet risicovrij en kan lang duren voordat je (uberhaupt) je geld terugkrijgt.
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 17:50:35 #47
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_62131111
Ik heb m'n tegoed ook weggehaald. Het IJslandse bancaire stelsel staat op instorten en Landsbanki is één van de riskantste banken van Europa geworden, getuige CDS spreads en de ratings downgrade van Fitch.
Ik vind het jammer voor Icesave, de service beviel me goed, maar ik voel me momenteel prettiger bij één van de nieuwe Staatsbanken.
Bankiertje
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 20:45:54 #48
152789 karr-1
pi_62134768
En juist omdat iedereen zijn centen gaat weghalen gaat het nog slechter en zal de bank dus zeker omvallen. Way to go boys....

Je weet natuurlijk dat je tegoed verzekerd is tot 20.000 euro?
pi_62135481
Toevallig was eerder vanavond toen ik dit topic doorlas er ook wat over op bij Kassa.
Heb het niet echt gevolgd maar herkende de naam uit de TT
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 23:01:10 #50
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_62137618
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 17:10 schreef Arvid het volgende:
Ik heb mijn geld gisteren weggehaald bij icesave en ga nu een rekening openen bij Credit Bank europe.

Reden: zie http://www.marketwatch.co(...)58%2D7541E5449530%7D

Grote kans nu dat icesave naar de knoppen gaat en aankloppen bij de DNB kan je dan niet maar bij de
Ijslandse bank. Echter, deze bank is niet risicovrij en kan lang duren voordat je (uberhaupt) je geld terugkrijgt.
Ten eerste: dat is al tijden bezig en geen 'nieuw nieuws' zoals ook op die pagina aangegeven wordt.

Daarnaast: Ik denk niet dat Landsbanki omvalt omdat jij je spaargeld weghaalt
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 4 oktober 2008 @ 23:50:39 #51
862 Arcee
Look closer
pi_62138708
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:45 schreef karr-1 het volgende:
Nee, vertel.
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 23:55:08 #52
152789 karr-1
pi_62138829
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:50 schreef Arcee het volgende:

[..]

Nee, vertel.
quote:
Het depositogarantiestelsel is een regeling die de belangen van de rekeninghouders waarborgt. Particulieren en kleine ondernemingen (te weten ondernemingen die een verkorte balans mogen publiceren) kunnen een beroep doen op het depositogarantiestelsel.

Landsbanki is genotificeerd door De Nederlandsche Bank voor het voeren van een bijkantoor in Nederland. Alle activiteiten van Landsbanki in Nederland vallen volledig onder toezicht van de IJslandse toezichthouder FME. Daarnaast voert De Nederlandsche bank liquiditeitstoezicht op de activiteiten van Landsbanki in Nederland.

Buitenlandse banken die in EU-landen of de Europees Economische Ruimte gevestigd zijn, vallen onder de deposito garantieregeling van dat betreffende land. Daarnaast neemt Landsbanki deel aan het Nederlandse deposito garantiestelsel.

Het IJslandse garantiestelsel (Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme) garandeert aan Icesave rekeninghouders bescherming tot minimaal ¤ 20.887 van het totale bedrag op de spaarrekening. Naast deze bescherming door het IJslandse garantiestelsel garandeert het Nederlands depositogarantiestelsel het bedrag tussen de ¤ 20.887 en ¤ 40.000. Voor de aanvullende bescherming vanuit het Nederlands depositogarantiestelsel geldt een eigen risico van 10%. De vergoeding die van de depositogarantiestelsels verkregen kan worden kan dus niet meer bedragen dan ¤ 38.000 per persoon ongeacht het aantal rekeningen.
Een rekenvoorbeeld

Totaal spaartegoed

¤ 40.000,-

Uitkering door IJslandse depositogarantiestelsel

¤ 20.887,-

Uitkering door Nederlands depositogarantiestelsel

(((¤ 40.000 – ¤ 20.000 = ¤ 20.000)*0,90) – ¤ 887,-)

¤17.113,-

Totaal uitkering

¤ 38.000,-

Meer informatie over het depositogarantiestelsel vindt u op de website van De Nederlandsche Bank. Icesave is een onderdeel van Landsbanki . In het WFT register staat Landsbanki ingeschreven als Landsbanki Íslands hf.
Kortom, paniekzaaierij over helemaal niets. Mijn geld blijft lekker in IJsland staan.
pi_62142584
De vraag is of je naar ijsland moet als de bank omvalt.
Ik heb mijn geld voor de zekerheid ook weg gehaald. Het staat nu 1 jaar vast bij NIBC
pi_62142693
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:45 schreef karr-1 het volgende:
En juist omdat iedereen zijn centen gaat weghalen gaat het nog slechter en zal de bank dus zeker omvallen. Way to go boys....

Dat geld niet voor ondernemers. Het zijn ook juist ondernemers geweest die hun geld hebben weggehaald, en zij hebben vaak nog wel meer dan 20k op hun rekening staan.

Bij elkaar dus voor miljarden bij de bank weggehaald.

Zou ik trouwens ook gedaan hebben, garantie of niet, als een bank zo in de problemen raakt dat de overheid bij moet springen dan haal ik ook mijn spaargeld weg. Nul risico met mijn eigen zuur verdiende spaargeld.
  zondag 5 oktober 2008 @ 12:13:01 #55
152789 karr-1
pi_62144336
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 09:44 schreef Lassekjus het volgende:
Ik heb mijn geld voor de zekerheid ook weg gehaald. Het staat nu 1 jaar vast bij NIBC
Waarom zou je in vredesnaam naar IJsland toe moeten? Waar haal je dat vandaan.....
  zondag 5 oktober 2008 @ 12:13:39 #56
152789 karr-1
pi_62144343
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 09:59 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Dat geld niet voor ondernemers. Het zijn ook juist ondernemers geweest die hun geld hebben weggehaald, en zij hebben vaak nog wel meer dan 20k op hun rekening staan.

Bij elkaar dus voor miljarden bij de bank weggehaald.

Zou ik trouwens ook gedaan hebben, garantie of niet, als een bank zo in de problemen raakt dat de overheid bij moet springen dan haal ik ook mijn spaargeld weg. Nul risico met mijn eigen zuur verdiende spaargeld.
Tsja en daardoor komt elke bank dus in de problemen. Wel eens een economieles gehad?
pi_62152923
Ik hou m'n geld ook mooi op IJslandse bank
Facts don't care about your feelings
pi_62153304
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 09:44 schreef Lassekjus het volgende:
Is al een keer in de andere topicreeks behandeld: je hoeft niet naar IJsland, DNB zal fungeren als tussenpersoon.

Dat er in IJsland een bank is gered door de overheid maakt Icesave voor mij niet onbetrouwbaarder, misschien wel betrouwbaarder omdat in IJsland de banken schijnbaar ook opgevangen worden door de overheid. En vandaag de dag blijkt dat een rating ook weinig zegt, Fortis had bijvoorbeeld ook een goede rating. Ik blijf voorlopig bij Icesave
  zondag 5 oktober 2008 @ 18:39:11 #59
19775 Slam
The True AoD
pi_62153465
Inderdaad, net als hier Fortis bij ompleurde is dat met Glitnr Bank (zakenbank) ook gebeurd en door de overheid gered. IJsland is beslist geen bananenrepubliek ofzo hoor.
Es ist geil ein Arschloch zu sein!!!!
pi_62153952
Precies, ook de scandinavische banken zullen ingrijpen als er wat mis gaat met Icesave
  zondag 5 oktober 2008 @ 22:50:07 #61
152789 karr-1
pi_62161029
Precies dat bedoel ik dus. Paniekzaaierij om niets dus.
pi_62169993
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 22:50 schreef karr-1 het volgende:
Precies dat bedoel ik dus. Paniekzaaierij om niets dus.
Dat is de hele crisis, als je het mij vraagt.
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:33:57 #63
152789 karr-1
pi_62170133
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:29 schreef Light het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens.
pi_62171057
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 12:29 schreef Light het volgende:

[..]

Noem het maar niks.. ik denk dat we over een paar jaar pas kunnen concluderen wat de ernst van de situatie is of was.

Ik zou voor die paar rotcenten ook niet m'n hele spaargeld aan een buitenlandse bank toevertrouwen.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  maandag 6 oktober 2008 @ 13:21:08 #65
152789 karr-1
pi_62171290
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 13:12 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Noem het maar niks.. ik denk dat we over een paar jaar pas kunnen concluderen wat de ernst van de situatie is of was.

Ik zou voor die paar rotcenten ook niet m'n hele spaargeld aan een buitenlandse bank toevertrouwen.
25 euro rente verdiend in een maand tijd, en dat noem jij een paar rotcenten? Laat mij die rotcenten dan maar verdienen, dat heb ik er wel voor over.
pi_62171320
Paar rotcenten? Nederlandse banken verdienen aan mij niks meer, hufters. Vooral die smerige postbank die gewoon systematisch mijn rente verlaagd tot iets van 0.5%. Mijn geld blijft mooi bij IJsland staan UIT PRINCIPE.
  maandag 6 oktober 2008 @ 13:23:31 #67
152789 karr-1
pi_62171351
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 13:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Paar rotcenten? Nederlandse banken verdienen aan mij niks meer, hufters. Vooral die smerige postbank die gewoon systematisch mijn rente verlaagd tot iets van 0.5%. Mijn geld blijft mooi bij IJsland staan UIT PRINCIPE.
Hear hear....
pi_62171790
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 13:12 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Er wordt druk gespeculeerd wat de volgende bank/verzekeraar is die in de problemen gaat komen. En de media doet net zo hard mee. Als iedereen zich tegen dezelfde partij keert, gaat het vanzelf mis. Maar als iedereen zich een beetje gedraagt en niet speculeert/hoopt/verwacht/wil dat bedrijf X in de problemen komt, dan kan het allemaal best meevallen
  maandag 6 oktober 2008 @ 14:07:48 #69
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62172554
Ik heb dat deel van het geld weggehaald dat ik binnen korte termijn wellicht nodig heb. De rest kan wel wachten tot de IJslandse centrale bank haar garantie nakomt bij een eventueel failliet van IceSave.
  maandag 6 oktober 2008 @ 14:40:14 #70
152789 karr-1
pi_62173382
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:07 schreef Pool het volgende:
Ik heb dat deel van het geld weggehaald dat ik binnen korte termijn wellicht nodig heb. De rest kan wel wachten tot de IJslandse centrale bank haar garantie nakomt bij een eventueel failliet van IceSave.
Icesave gaat niet failliet.....
  maandag 6 oktober 2008 @ 14:45:08 #71
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_62173516
Ik ben het zowaar eens ééns met karr-1.. dat is een unicum
Huilen dan.
  maandag 6 oktober 2008 @ 14:51:54 #72
152789 karr-1
pi_62173687
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:45 schreef Isdatzo het volgende:
Ik ben het zowaar eens ééns met karr-1.. dat is een unicum
Wauw ik voel me vereerd, dat ik dat nog mee mag maken
  maandag 6 oktober 2008 @ 14:53:38 #73
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_62173736
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:51 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Wauw ik voel me vereerd, dat ik dat nog mee mag maken
Koester dit moment maar, voor je 't weet is het voorbij
Huilen dan.
pi_62174746
Linke soep daar nu in Ijsland, blij dat ik mijn geld daar heb weggehaald afgelopen vrijdag, ga nu een rekening openen bij credit bank europe, valt tenminste onder de dnb:

Savers frozen out as Icesave website collapses

Savers wishing to withdraw money from the Icelandic bank have struggled to access their cash
by Mark Atherton

Savers seeking to withdraw money from Icesave, an arm of Landsbanki, the Icelandic bank, today found they could not operate their accounts online.

A message on the Icesave website says: “We have been experiencing intermittent faults with our website over the last 12 hours. These were intermittent faults randomly affecting different groups of customers at random intervals. Our IT team has now resolved the issue.”

But Times readers said this morning that the website was allowing them to look at their accounts but not to take money out.

The glitches with the Icesave site follow a dramatic week in which the Icelandic Government has nationalised Glitnir, one of its largest banks, and has sought financial help from the US and from Scandinavian countries to prop up its economy.

A spokeswoman for Icesave said: "There were some problems with the website this morning, but they have now been fixed, though we are keeping an eye on things." She added that the £5 billion savings of Icesave's 200,000 UK depositors were protected by a combination of the UK and Icelandic deposit guarantee schemes. In the unlikely event of a failure by Icesave the first 20,887 euros (£16,317) of any savings would be covered by the Icelandic protection fund, while the remaining part of the first £50,000 of any savings would be covered by the UK scheme.

Sceptics have questioned how well placed the Icelandic scheme would be to pay out because it has only £88 million in the kitty to cover deposits totalling £13 billion, or 154 times as much.

The Icesave spokeswoman added: “The Icelandic Government has made clear it would step in to fund any shortfall.” But sceptics have again questioned whether an already beleaguered Icelandic Government would be in a position to guarantee deposits totalling about twice the country’s entire GDP.

Icesave said that in the extremely unlikely event that the Icelandic Government was not able to meet its guarantee three other Scandinavian governments - Sweden, Norway and Denmark - would back Iceland in an emergency.
pi_62174762
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:40 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Icesave gaat niet failliet.....
Dat dacht ook iedereen over Fortis, een jaar geleden. Nu blijkt wel anders. In dit geval heeft de overheid Fortis nog 'gered' maar wat als een bank in de problemen komen die dermate groot is dat deze niet meer te redden valt? Dan gaat de een na de andere. En nu weet ik niet hoe groot Icesave is, maar zeker kleine bankjes zullen minder snel voor een reddingsplan in aanmerking komen.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  maandag 6 oktober 2008 @ 15:34:24 #76
152789 karr-1
pi_62174846
dubbel
  maandag 6 oktober 2008 @ 15:34:35 #77
152789 karr-1
pi_62174850
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:30 schreef Arvid het volgende:
Linke soep daar nu in Ijsland, blij dat ik mijn geld daar heb weggehaald afgelopen vrijdag, ga nu een rekening openen bij credit bank europe, valt tenminste onder de dnb:
Gelukkig valt Icesave ook gewoon onder de DNB garantstelling...

Ik wil in dit register zoeken op:
Ik wil exact zoeken

Statutaire naam Handelsnaam Plaats Info
Islandsbanki hf.
Landsbanki Íslands hf. Reykjavik

Van dnb.nl
  maandag 6 oktober 2008 @ 15:35:59 #78
152789 karr-1
pi_62174896
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:31 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Dat dacht ook iedereen over Fortis, een jaar geleden. Nu blijkt wel anders. In dit geval heeft de overheid Fortis nog 'gered' maar wat als een bank in de problemen komen die dermate groot is dat deze niet meer te redden valt? Dan gaat de een na de andere. En nu weet ik niet hoe groot Icesave is, maar zeker kleine bankjes zullen minder snel voor een reddingsplan in aanmerking komen.
Daarom bestaat er zoiets als een garantiestelsel. Zolang je niet boven de 20.000 uitkomt is er geen probleem.
pi_62175014
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:34 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik wil exact zoeken

Islandsbanki hf.

Van dnb.nl
De eerste 20.887 euro bij icesave valt onder het ijslandse deposito garantiestelsel en niet onder het nederlandse deposito garantiestelsel.
  maandag 6 oktober 2008 @ 15:42:05 #80
152789 karr-1
pi_62175088
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:39 schreef 81Renrew het volgende:

[..]

De eerste 20.887 euro bij icesave valt onder het ijslandse deposito garantiestelsel en niet onder het nederlandse deposito garantiestelsel.
Daar hebben we al een topic over gehad, je krijgt je geld gewoon in NL en niet in IJsland.
pi_62175123
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:34 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik wil exact zoeken

Islandsbanki hf.

Van dnb.nl
Daar ga je al nat. De eerste 20000 euro valt onder de ijslandse bank.
Het probleem is dat er een gerede kans is dat Ijsland gaat defaulten (failliet gaat), aangezien landsbandski al veel groter is dan de staat zelf. Zelfs al zou je je geld terug krijgen, daar kun je dan maanden op wachten.
pi_62175253
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:42 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Daar hebben we al een topic over gehad, je krijgt je geld gewoon in NL en niet in IJsland.
link?
  maandag 6 oktober 2008 @ 15:47:59 #83
152789 karr-1
pi_62175259
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:43 schreef Arvid het volgende:

[..]

Het probleem is dat er een gerede kans is dat Ijsland gaat defaulten (failliet gaat), aangezien landsbandski al veel groter is dan de staat zelf. Zelfs al zou je je geld terug krijgen, daar kun je dan maanden op wachten.
het is niet als, het is gegarandeerd. Bovendien heeft Icesave een kantoor in Amsterdam en valt daarmee onder het Nederlandse stelsel. Kortom, alle DNb regels zijn van toepassing.
pi_62175321
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:47 schreef karr-1 het volgende:

[..]

het is niet als, het is gegarandeerd. Bovendien heeft Icesave een kantoor in Amsterdam en valt daarmee onder het Nederlandse stelsel. Kortom, alle DNb regels zijn van toepassing.
Zij hebben een bijkantoor in nederland, dat is heel wat anders dan dat zij volledig onder het nederlandse DGS vallen.
  maandag 6 oktober 2008 @ 15:50:30 #85
152789 karr-1
pi_62175324
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:47 schreef 81Renrew het volgende:

[..]

link?
Banken met hoge rente #10: I save today.
pi_62175338
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:43 schreef Arvid het volgende:

[..]

Dan maar maanden wachten, heb toch al veel rente winst

Ze gaan echt niet failliet. Als ze uberhaupt problemen krijgen --> overheid grijpt in. Als ze nog meer problemen krijgen --> scandinavische banken grijpen in. Als ze dan nog meer problemen krijgen --> garantiestelsel.

I'm confident. Binnenkort maar vakantietje IJsland boeken, lijkt me wel mooi land
  maandag 6 oktober 2008 @ 15:51:11 #87
152789 karr-1
pi_62175345
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:50 schreef 81Renrew het volgende:

[..]

Zij hebben een bijkantoor in nederland, dat is heel wat anders dan dat zij volledig onder het nederlandse DGS vallen.
Met een bijkantoor in NL val je automatisch onder de regels van dat land....
pi_62175378
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:47 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Niet voor de eerste 20000 euro maat. Dan ben je afhankelijk van de 'garantie' van de Ijslandse staat.
Maar wat als die bankroet gaat? Want dat gebeurt er als daar de banken failliet gaan.
Het is niet zoals in Nederland waar de staat solide is en veel groter dan 1 bedrijf.
  maandag 6 oktober 2008 @ 15:52:42 #89
152789 karr-1
pi_62175387
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:51 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dan maar maanden wachten, heb toch al veel rente winst

Ze gaan echt niet failliet. Als ze uberhaupt problemen krijgen --> overheid grijpt in. Als ze nog meer problemen krijgen --> scandinavische banken grijpen in. Als ze dan nog meer problemen krijgen --> garantiestelsel.

I'm confident. Binnenkort maar vakantietje IJsland boeken, lijkt me wel mooi land
Ik had het niet beter kunnen zeggen. En nu ben ik er klaar mee, ik ga verder met rente trekken.
  maandag 6 oktober 2008 @ 15:53:39 #90
152789 karr-1
pi_62175414
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:52 schreef Arvid het volgende:

[..]

Niet voor de eerste 20000 euro maat. Dan ben je afhankelijk van de 'garantie' van de Ijslandse staat.
Maar wat als die bankroet gaat? Want dat gebeurt er als daar de banken failliet gaan.
Het is niet zoals in Nederland waar de staat solide is en veel groter dan 1 bedrijf.
De Ijslandse staat die failliet gaat Dat is wel heel ver gezocht. Bovendien hebben de Scandinavische landen dan al gezegd dat ze ingrijpen.
pi_62175446
NOG 1 KEER DAN:

Banken uit de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein mogen op grond van hun vergunning in hun land van herkomst actief zijn in andere EU-landen, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein. Zij kunnen dan bijvoorbeeld een bijkantoor openen in één van die landen. Landsbanki is in Nederland actief vanuit een dergelijk bijkantoor en staat ook als zodanig geregistreerd bij de Nederlandsche Bank. De bank, en dus ook het bijkantoor, staat onder toezicht in het land van herkomst. Het land waar het bijkantoor is gevestigd, houdt toezicht op de liquiditeit van het bijkantoor. In het geval van Landsbanki (een bijkantoor van een bank uit IJsland) betekent dit dat de IJslandse toezichthouder de hoofdtoezichthouder is en dat de Nederlandsche Bank alleen toezicht houdt op de liquiditeit van het bijkantoor. Banken die gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken vallen onder het depositogarantiestelsel in hun land van herkomst. De bank kan u meer vertellen over (de dekking van) het depositogarantiestelsel uit het land van herkomst. Als het depositogarantiestelsel in het land van herkomst een beperktere dekking kent dan het Nederlandse depositogarantiestelsel, dan bestaat voor deze bijkantoren de mogelijkheid om aanvullend deel te nemen aan het Nederlandse depositogarantiestelsel. Landsbanki heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. In dit geval heeft u dan te maken met twee depositogarantiestelsels. Het IJslandse depositogarantiestelsel en het depositogarantiestelsel in Nederland.

Het IJslandse garantiestelsel (Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme) garandeert aan Icesave rekeninghouders bescherming tot minimaal ¤ 20.887 van het totale bedrag op de spaarrekening. Naast deze bescherming door het IJslandse garantiestelsel garandeert het Nederlands depositogarantiestelsel het bedrag tussen de ¤ 20.887 en ¤ 40.000. Voor de aanvullende bescherming vanuit het Nederlands depositogarantiestelsel geldt een eigen risico van 10%. De vergoeding die van de depositogarantiestelsels verkregen kan worden kan dus niet meer bedragen dan ¤ 38.000 per persoon per bankinstelling ongeacht het aantal rekeningen.
pi_62175504
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:53 schreef karr-1 het volgende:

[..]

De Ijslandse staat die failliet gaat Dat is wel heel ver gezocht. Bovendien hebben de Scandinavische landen dan al gezegd dat ze ingrijpen.
Het is ook wat ver gezocht. Maar feit blijft dat je voor de eerste 20k aangewezen bent op het IJslandse garantiestelsel. Consumenten zoeken nu zekerheid en dan klinkt de garantie van DNB een stuk beter dan die van IJsland
pi_62175581
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:52 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik had het niet beter kunnen zeggen. En nu ben ik er klaar mee, ik ga verder met rente trekken.
je hebt hier gewoon geen gelijk in, als je dan toch op de site van dnb kijkt kijk dan ook goed:

Welke banken vallen onder het depositogarantiestelsel?
In Nederland gevestigde banken die een vergunning hebben van DNB vallen onder het depositogarantiestelsel. Wilt u weten of uw bank in deze categorie valt? Kijk dan in het Wft-register. Uw bank valt onder het depositogarantiestelsel als in de linkerkolom staat 'Uitoefenen van het bedrijf van bank met beleggingsdiensten (2:13 lid 1)' of 'Uitoefenen van het bedrijf van bank of electronisch geldinstelling (2:12 lid 1)' of 'Kredietinstelling aangesloten bij centrale kredietinstelling (3:111)'. Elektronisch geldinstellingen vallen niet onder het depositogarantiestelsel.

Banken die gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken vallen onder het depositogarantiestelsel in hun land van herkomst. Wilt u weten of uw bank in deze categorie valt? Kijk dan in het Wft-register. Uw bank valt in deze categorie als in de linkerkolom staat 'Bijkantoor bank uit EER (2:14)'. Uw bank kan u meer vertellen over (de dekking van) het depositogarantiestelsel uit het land van herkomst.

Als het depositogarantiestelsel in het land van herkomst een beperktere dekking kent dan het Nederlandse depositogarantiestelsel, dan bestaat voor deze bijkantoren de mogelijkheid om aanvullend deel te nemen aan het Nederlandse depositogarantiestelsel.

je hebt zelf de data al gecopypaste van de dnb site, klik dan ook door, dan zie je dat ze dus alleen bijkantoor hebben (2.14). Zoals genoemd in de bovenstaande tekst valt het geld dan onder het deposito garantie stelsel van het land van herkomst (en niet in het land van vestiging van het bijkantoor). Indien de regeling in het land van herkomst slechter is dan in nl dan kan er aanvullend deelgenomen worden in het nl dgs. wat dus hier het geval is voor het bedrag boven de 20.887 euro, ook dit staat netjes op de site van dnb:

Statutaire naam: Landsbanki Íslands hf.
Handelsnaam:
Statutaire plaats: Reykjavik
Land: IJsland
Toelichting: Dit bijkantoor neemt aanvullend deel aan het Nederlandse depositogarantiestelsel.

vorige volgende
Europees paspoort (inkomend)
Europees paspoort (inkomend) Branche Begindatum
Bijkantoor bank uit EER (2:14) 01 - In ontvangst nemen van deposito's en andere terugbetaalbare gelden 30 jun 06
Bijkantoor bank uit EER (2:14) 02 - Verstrekken van leningen 30 jun 06
  maandag 6 oktober 2008 @ 16:03:20 #94
152789 karr-1
pi_62175687
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 15:56 schreef MarBu het volgende:

[..]

Het is ook wat ver gezocht. Maar feit blijft dat je voor de eerste 20k aangewezen bent op het IJslandse garantiestelsel. Consumenten zoeken nu zekerheid en dan klinkt de garantie van DNB een stuk beter dan die van IJsland
Het stelsel maakt niet uit, feit blijft dat je geld gezekerd is. Omdat Icesave een kantoor in Amsterdam heeft houd de Nederlandse staat toezicht op de liquiditeit van Icesave (zie de posting van Yoshi) Voor je geld moet je dan misschien naar IJsland, maar voordat het zover komt zal de staat je wel waarschuwen of daarin begeleiden, dus ik maak me echt geen zorgen.
pi_62175881
Ja eerste 20k is IJsland, nou en. We weten het nu allemaal wel. Of je je geld erop laat moet je zelf weten, ik doe het wel.
  maandag 6 oktober 2008 @ 16:10:17 #96
152789 karr-1
pi_62175944
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 16:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja eerste 20k is IJsland, nou en. We weten het nu allemaal wel. Of je je geld erop laat moet je zelf weten, ik doe het wel.
Ik ook.....
pi_62175950
NIEUWS: Handel in aandelen IJslandse banken bevroren
quote:
De IJslandse toezichthouder heeft de handel in bankaandelen van IJslandse banken op de beurzen in Reykjavik en Stockholm stopgezet. De koersen van Kauptingh en Landisbanki dreigden in een vrije val terecht te komen.
[..]
Rating moeder Icesave naar beneden bijgesteld
De kredietbeoordelaar Fitch is bang voor een verslechtering van de financiële vermogensposities van het viertal. De rating bij Kaupthing en Landsbanki daalde van A naar BBB, net één niveau boven de riskante ratings als BB of B.
En wat iemand daar opmerkt:
quote:
en jammer genoeg is die bank vele malen groter dan de overheid dus dat garantiefonds daar is ook een wassen neus
Ik ben benieuwd of nu nog steeds iedereen met een gerust hart z'n geld daar laat staan.
quote:
De IJslandse banken zijn gezien de omvang van de IJslandse economie enorm groot. De banken hebben bijna 100 miljard dollar schuld uitstaan in het buitenland, terwijl het Bruto Nationaal Produkt van IJsland maar 14 miljard dollar bedraagt.
Bron

[ Bericht 30% gewijzigd door American_Nightmare op 06-10-2008 16:18:06 ]
pi_62176043
Zucht, gaan we weer. Ik geef het op.
  maandag 6 oktober 2008 @ 16:18:52 #99
152789 karr-1
pi_62176229
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 16:13 schreef YoshiBignose het volgende:
Zucht, gaan we weer. Ik geef het op.
En ik ook, tegen sommige mensen valt niet te praten......
pi_62176498
Tegen wie hebben jullie 't? Het stopzetten van de handel zegt wel iets hoor. De koers van de bank is finaal onderuit geklapt en het vermogen van die bank is zo groot dat de overheid de bank nooit kan redden als die omvalt. Kortom; geld kwijt.
pi_62176922
Er zijn problemen, dat kan ik zelf ook wel lezen. Dat "kortom geld kwijt" slaat alleen weer nergens op maar ja. Misschien een overstap (desnoods tijdelijk) naar CEB... maar dat is eigenlijk tegen mijn principes.
pi_62177160
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 16:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Er zijn problemen, dat kan ik zelf ook wel lezen. Dat "kortom geld kwijt" slaat alleen weer nergens op maar ja. Misschien een overstap (desnoods tijdelijk) naar CEB... maar dat is eigenlijk tegen mijn principes.
Als een van de grootste banken van een land omvalt, wat denk je dat een garantiefonds dan nog kan doen? Dat geld moet ook ergens vandaan komen..
  maandag 6 oktober 2008 @ 16:52:01 #103
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_62177317
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 16:26 schreef American_Nightmare het volgende:
Tegen wie hebben jullie 't? Het stopzetten van de handel zegt wel iets hoor. De koers van de bank is finaal onderuit geklapt en het vermogen van die bank is zo groot dat de overheid de bank nooit kan redden als die omvalt. Kortom; geld kwijt.
Ik begrijp dat dit bij Fortis / ABN Amro dus niet het geval was, dan?

Anyway, interessant, even een tvptje.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_62177499
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 16:52 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Ik begrijp dat dit bij Fortis / ABN Amro dus niet het geval was, dan?

Anyway, interessant, even een tvptje.
Het BNP van Nederland is bijna 40x dat van IJsland. En Landsbanki is een stuk groter dan Fortis was volgens mij.
pi_62177606
Iemand argumenten waarom er nu geen bankrun plaats gaat vinden op Icesave?
Dat gebeurde bij Fortis namelijk ook.
pi_62177801
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 17:02 schreef dyna18 het volgende:
Iemand argumenten waarom er nu geen bankrun plaats gaat vinden op Icesave?
Dat gebeurde bij Fortis namelijk ook.
Ik zie op Tweakers al een stuk of 5 mensen die hun geld vandaag teruggehaald hebben, en er even van uitgaande dat op Tweakers niet alleen hysterische paniekzaaiers zitten, denk ik dat die run al bezig is.
pi_62178336
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 16:03 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Het stelsel maakt niet uit, feit blijft dat je geld gezekerd is. Omdat Icesave een kantoor in Amsterdam heeft houd de Nederlandse staat toezicht op de liquiditeit van Icesave (zie de posting van Yoshi) Voor je geld moet je dan misschien naar IJsland, maar voordat het zover komt zal de staat je wel waarschuwen of daarin begeleiden, dus ik maak me echt geen zorgen.
toch nog even over bovenstaand punt, dnb houdt alleen toezicht op de liquiditeit van het bijkantoor in nederland. als het dus mis gaat in ijsland zelf, of in de uk waar ze ook aardig groot zijn dan heeft dnb daar toch 0.0 zicht op?
pi_62178432
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 17:09 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Ik zie op Tweakers al een stuk of 5 mensen die hun geld vandaag teruggehaald hebben, en er even van uitgaande dat op Tweakers niet alleen hysterische paniekzaaiers zitten, denk ik dat die run al bezig is.
Ik heb mijn geld daar ook weggehaald, vorige week al nadat de eerste problemen in ijsland begonnen.

Het stond voor mij toch al op de planning om die rekening leeg te halen, heb het geld nodig om mijn net gekochte huis in te gaan richten, heb het dus alleen iets vervroegd omdat ik dat geld dus niet kan missen mocht er echt iets mis gaan. Want of je je geld nou terug krijgt van ijsland, nl of wie dan ook, er gaat zeker wel een tijd overheen voordat het geld dan weer op je rekening staat.
pi_62180129
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 17:09 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Wat is nou weer het verschil tussen tweakers en fok alsof daar alle slimme mensen zitten ofzo.
quote:
15:45 Iceland's government will offer an unlimited guarantee for all deposits in domestic commercial and savings banks and their branches.
pi_62180599
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 18:39 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Wat is nou weer het verschil tussen tweakers en fok alsof daar alle slimme mensen zitten ofzo.
[..]
Volgens mij werd dat puur als voorbeeld gebruikt dat de (digitale) bankrun begonnen is.
Helaas heb ik daar ook aan bijgedragen door nu al mijn geld bij Icesave weg te halen.
pi_62180671
Ik ook, omdat iedereen (en vooral de media) paniek loopt te saaien. Binnen de kortste keren zal die bank idd wel failliet zijn Arme IJslanders
pi_62182422
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 18:39 schreef YoshiBignose het volgende:
15:45 Iceland's government will offer an unlimited guarantee for all deposits in domestic commercial and savings banks and their branches.
Ja, 1000% van het BBP, maar vrees niet: wij garanderen wel hoor! (NB: de redding van Fortis kostte Nederland 3% van het BBP, vergelijk dus een garantiestelling door de Nederlandse overheid van om en nabij 5.000 miljard euro).

Sowieso mensen met 20k die om 0,5% zo raar gaan lopen doen... ga een keer minder uit eten per jaar, jesus christ.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_62182706
Mwah 0.5% was het niet. Mijn Postbank rente stond op 0.5% na een tijdje, dat gaat toch nergens meer over? Ja moest ik overzetten naar internet sparen, konden ze dat zelf niet ff melden ofzo...

En in normaal geval zou er ook helemaal niks mis zijn met IJslandse bank, maar door al die crisis raken mensen in paniek. Dat DNB eerste 20k niet dekt is misschien ook wel vreemd, dat maakt zelfs een Turkse bank nog veiliger, maar no way dat mijn geld naar yapi kredi gaat
quote:
A message from Mark Sismey-Durrant, Managing Director - Icesave
Over twelve months have passed since the liquidity squeeze first made its mark on world financial markets. The events of past weeks, involving some of the largest financial institutions in the world, will surely be marked in history.

Over the past week the world has seen continuing market turbulence and this is giving rise to increased concerns, regardless of who people bank with, about the security of their savings. Given these facts, I hope you will find the answers to the following questions useful and reassuring.

Are my savings protected?

Yes – in the very unlikely event that we are unable to pay any amount we owe you on your savings accounts, you will be able to claim compensation. The maximum compensation is limited to 100% of the first £35,000 (£50,000 with effect from 7 October) of your total deposits held with us (In the case of joint accounts the protection is £70,000 of your total deposits with us, rising to £100,000 with effect from 7 October).

The compensation itself is provided by two schemes (sometimes referred to as a passport scheme) – the end result being that the total amount protected is the same as if your savings were only protected by the UK Financial Services Compensation Scheme. The protection works as follows:

The first level of protection is provided under the Icelandic Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund (www.tryggingarsjodur.is). The maximum protection under this scheme is 100% of the first ¤20,887 (or the sterling equivalent) of your total deposits held with us.
The second level of protection is provided by the UK Financial Services Compensation Scheme (www.fscs.org.uk). This scheme tops-up your protection so that the protection under both schemes, is equal to 100% of the first £35,000 (£50,000 with effect from 7 October) of your total deposits held with us.
Under EU law compensation for any losses incurred due to the failure of a bank should generally be paid within three months - regardless of whether it is through a passport scheme or the UK Financial Services Compensation Scheme.

Why are there concerns about the Icelandic economy?

Just about every economy in the world is under scrutiny at the moment. Iceland is not alone. We have recently seen the US, UK, Ireland, Greece and other countries all come forward with measures intended to improve sentiment and boost confidence in their respective economies.

The recent concerns about the Icelandic economy have been focused on the Government’s intervention with the Icelandic bank Glitnir, the weakening Krona and a rise in inflation. We believe concerns should be put in the following context:

The quick and decisive action taken over Glitnir is a compliment to the Government’s strong resolve to strengthen the Icelandic financial system. We view this measure in a positive light and believe it will strengthen the system as a whole.
Iceland has a strong Government fiscal position with negligible external debt and a fully funded pension system.
Iceland is an economy driven by internationalisation and a growing financial sector, but otherwise anchored in sectors not affected by the current downturn, e.g. food production, technology and power utilisation and production.
According to the IMF, Iceland has enviable long-term prospects. High living standards, strong infrastructure, a debt-free treasury and plenty of unexploited natural resources are among those characteristics which make Iceland's long-term prospects enviable. They should also help the economy to regain its balance in a time of international financial turmoil.

Is Landsbanki’s future dependant on the Icelandic or US economies?

No, Landsbanki’s future is not reliant on either the Icelandic or US economy.

Landsbanki has a sound business model of balanced international operations and we have no exposure to the US sub-prime markets. Our international focus meant that, as at 30 June 2008, 47% of our lending was outside Iceland and 59% of net operating income came from outside Iceland.

Landsbanki has also taken great steps in the last few years to insulate itself against a downturn in economic conditions through:

Reduced reliance on capital market funding - As at 30 June 2008 63% of Landsbanki lending was funded by deposits (this compares to just 28% in the case of Glitnir - the Icelandic bank which recently had a 75% stake in it purchased by the Icelandic government)
Landsbanki recently announced the sale of its stock broking and corporate finance units to enable it to focus on its core banking activities (lending and deposit taking) in Europe. The sale has the additional benefits of strengthening the Bank’s capital ratios by ¤380m and reducing costs to enhance profitability. The transaction has been well received by rating agencies, analysts and other market participants.

These are uncertain and challenging times. However, we are confident that Landsbanki’s focused banking model, generating diversified and stable recurring revenues, is a great advantage in confronting the challenge at hand.

[ Bericht 82% gewijzigd door YoshiBignose op 06-10-2008 20:45:32 ]
  maandag 6 oktober 2008 @ 22:29:52 #114
152789 karr-1
pi_62188143
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 19:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik ook, omdat iedereen (en vooral de media) paniek loopt te saaien. Binnen de kortste keren zal die bank idd wel failliet zijn Arme IJslanders
Dus zelfs Yoshi heeft toegegeven aan de paniek en het geld weg gehaald? Waar moet het heen met deze wereld....
pi_62189038
IJsland zal noodlijdende banken niet redden
Van onze redactie
gepubliceerd op 06 oktober 2008 19:49, bijgewerkt op 6 oktober 2008 21:07

AMSTERDAM - IJsland komt niet met een allesomvattend reddingsplan voor de bankensector. Een dergelijk plan zou het bankroet van IJsland betekenen. Dat heeft premier Geir Haarde maandag gezegd.

‘Het is te riskant voor IJsland om een noodvoorziening voor de banken op te zetten. Het reële gevaar bestaat dat de IJslandse economie, samen met de banken, in de golven ten onder gaat’, aldus Haarde tijdens een ingelaste televisie-uitzending. Haarde riep de bevolking op om kalm te blijven. Hij zegde toe dat de overheid tegoeden van spaarders in geval van een faillissement wèl volledig zal garanderen.

In een wet die maandag aan het IJslandse parlement is voorgelegd, krijgen toezichthouders ruime bevoegdheid om het financiële systeem te reorganiseren. De grootste bank van IJsland, Kaupthing, krijgt een noodkrediet van de overheid.

In de middag daalden de koersen van onder meer Kaupthing en Landsbanki fors. De handel in aandelen van de zes grootste financiële instellingen van het land werd daarop tijdelijk stilgelegd.

Afgrond
De IJslandse economie staat aan de rand van de afgrond. De kroon kelderde dit jaar met ruim 44 procent ten opzichte van de euro. Dit vanwege zorgen bij investeerders dat de drie grootste IJslandse banken – Kaupthing, Glitnir en Landsbanki – een bankroet riskeren als gevolg van een te grote schuldenlast. Het kapitaal dat de drie banken gezamenlijk beheren, bedraagt 800 procent van het bruto binnenlands product. Investeerders en spaarders vermoedden al geruime tijd dat de IJslandse overheid niet over voldoende middelen bezit om een eventueel bankfaillissement op te vangen.

De bankensector is IJsland ver boven het hoofd gegroeid. Als gevolg van deregulering breidden de drie grootse banken hun activiteiten de afgelopen jaren uit naar het buitenland. Zij deden dat veelal met geleend geld en hebben door de kredietcrisis problemen om de herfinanciering rond te krijgen. De torenhoge rente van 15,5 procent, waarmee de IJslandse centrale bank de inflatie poogt te beteugelen, heeft de problemen van de banken verergerd.

Vorige week werd Glitnir deels genationaliseerd met een kapitaalinjectie van 600 miljoen dollar.

Door de zwakke IJslandse kroon is de inflatie opgelopen tot 14 procent. Het land is afhankelijk van de import, maar kan buitenlandse goederen nauwelijks nog betalen.

In Nederland is de IJslandse bank Landsbanki bekend van Icesave. Deze internetspaarder biedt een hoge rente van 5,25 procent. Tegoeden bij Icesave vallen deels onder de IJslandse garantieregeling en deels onder de Nederlandse. Gaat Landsbanki failliet, dan garandeert de IJslandse overheid de eerste 20.887 euro. De Nederlandsche Bank vergoedt 90 procent van het resterende bedrag, tot 40 duizend euro. Volgens een woordvoerder heeft Icesave echter voldoende geld in kas om de tegoeden zelf te garanderen.
pi_62189367
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 22:29 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dus zelfs Yoshi heeft toegegeven aan de paniek en het geld weg gehaald? Waar moet het heen met deze wereld....
Yep Ik hoor van iedereen dat het geld eraf wordt gehaald, kan ik wel stoer erop laten staan, maar hierdoor komen er juist problemen. Natuurlijk is dat geld niet verloren als de bank failliet gaat, maar ja ga wel ergens anders rente trekken totdat het weer rustig is in IJsland.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 08:43:07 #117
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62193856
En de fokkers maar lachen toen ik het had over risico's en de emotionele consumenten een maandje terug in dit topic.
quote:
Terror as Iceland faces economic collapse
Hildur Helga Sigurðardóttir in Reykjavik, Helen Power and Peter Stiff

The Icelandic Government seized control of the country’s biggest banks last night in an attempt to fend off wholesale economic collapse.

Turmoil at the banks, whose shares were suspended by the Government yesterday afternoon, had sparked panic in the tiny state, which has a population of 300,000, about the size of Coventry.

Queues formed at petrol stations as Icelanders rushed to fill up before reported fuel shortages, while savers who tried to withdraw money from banks or sell bank shares on the internet found websites were not working.

Meanwhile, fears mounted in Britain that the deterioration of Iceland’s two biggest banks - Kaupthing and Landsbanki - could have disastrous consequences for savers, City staff and the high street.
Related Links

Sources said that Landsbanki and the country’s third-biggest bank, Glitner, will soon be fully nationalised, while Kaupthing had been forced to take state loans.

In a late-night sitting, parliament approved a Bill giving the Government wideranging powers over the banks, including the ability to seize their assets, force them to merge or compel them to sell off their overseas subsidiaries, many of which are in London.

Icelandic banks have lent hundreds of billions of pounds overseas and their position in the world’s financial system far outweighs the size of the country’s tiny economy, the GDP of which was only $20 billion last year.

The country’s banks have been under pressure for most of the year, struggling with rampant inflation, the collapsing value of the currency and fallout from an overheated economy.

In Reykjavik, the capital, confusion reigned among a public unsure whether their savings and investments were safe, even after the Government moved to guarantee deposits. The country’s state surgeon even warned politicians and the media to ensure that they did not alarm old people.

Savers in Britain also face fallout from the collapse of the Icelandic banking system. Fears mounted yesterday among the 300,000 British savers holding bank accounts with Landsbanki that their deposits were at risk. In the event of a collapse, savers with Kaupthing are entitled to compensation of up to £50,000 from the British authorities - as much as depositors in any British bank - but British savers with Landsbanki are not.

British savers tempted into high-interest Icesave accounts would have to rely on a much smaller Icelandic government fund to guarantee their first £16,317 of savings should Icesave collapse, with Britain only picking up the remaining £33,483 under the government depositor guarantees.

Times readers reported yesterday morning that they could not withdraw their money from Icesave accounts over the internet. But a spokesman for the bank said that Icesave was now operating normally and depositors could withdraw money. He added that the Icelandic Government had ample foreign reserves to cover the £4bn of British deposits in the event of any collapse.

Icelandic banks have lent money to British retailing and pub groups, raising fears that their collapse could lead to a firesale of British assets. Baugur, the Icelandic investment group that owns stakes in House of Fraser, Debenhams, Woolworths, Moss Bros, French Connection and the supermarket chain Iceland, said that its British businesses were not affected. But well-placed City sources said that Baugur had held private discussions about selling some assets and persuading banks to lend fresh money against others. “There are covert conversations taking place,” one source said.

A spokesman for Baugur denied that there had been an increase in such conversations in the past week.

Hundreds of jobs in the City of London are also linked to the fate of Iceland’s banks. Market sources said yesterday that Singer & Friedlander, the asset manager owned by Kaupthing, was being informally offered for sale. Other sources said that Teather & Greenwood, the stockbroker recently sold by Landsbanki to Straumur, another Icelandic bank, could be put up for sale again. Straumur said that it had no plans to sell the broker, but this was before the Icelandic Government had announced its nationalisation plans.

http://business.timesonli(...)e/article4894904.ece
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 09:48:01 #118
152789 karr-1
pi_62194903
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 23:02 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Yep Ik hoor van iedereen dat het geld eraf wordt gehaald, kan ik wel stoer erop laten staan, maar hierdoor komen er juist problemen. Natuurlijk is dat geld niet verloren als de bank failliet gaat, maar ja ga wel ergens anders rente trekken totdat het weer rustig is in IJsland.
Hmmm nou weet ik niet meer wat ik nu moet doen.....
pi_62195091
Ik laat mijn geld gewoon staan. Uiteindelijk val ik nog altijd onder het nederlands garantie stelsel, en aangezien mijn spaartegoeden onder de 20.000 blijven zijn ze gedekt. Daarnaast vind ik het geld terugtrekken een enorme paniekreactie. Juist omdat er zoveel mensen onzinnige paniekreacties vertonen is deze kredietcrisis zo heftig. Ik wacht het wel af, de rust keert vanzelf weer terug (dat kan een tijdje duren, maar ik ben geduldig). Stelletjes paniekzaaiers...
pi_62195177
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 09:56 schreef Munchkin het volgende:
Ik laat mijn geld gewoon staan. Uiteindelijk val ik nog altijd onder het nederlands garantie stelsel, en aangezien mijn spaartegoeden onder de 20.000 blijven zijn ze gedekt. Daarnaast vind ik het geld terugtrekken een enorme paniekreactie. Juist omdat er zoveel mensen onzinnige paniekreacties vertonen is deze kredietcrisis zo heftig. Ik wacht het wel af, de rust keert vanzelf weer terug (dat kan een tijdje duren, maar ik ben geduldig). Stelletjes paniekzaaiers...
Bij Iceasve?
pi_62195269
Voor zover ik weet hebben ze een nederlandse vestiging, en daarmee vallen ze onder het garantiestelsel van DNB. Als dat niet zo is dan ligt de zaak wat anders omdat de ijslandse regering niet lnager garant wil staan (al weet ik niet of ze ook de 20887 grens niet meer waarborgen zoals wettelijk vastgelegd).
pi_62195315
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 10:04 schreef Munchkin het volgende:
Voor zover ik weet hebben ze een nederlandse vestiging, en daarmee vallen ze onder het garantiestelsel van DNB. Als dat niet zo is dan ligt de zaak wat anders omdat de ijslandse regering niet lnager garant wil staan (al weet ik niet of ze ook de 20887 grens niet meer waarborgen zoals wettelijk vastgelegd).
Heb je uberhaupt dit topic wel doorgelezen?
pi_62195499
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 10:04 schreef Munchkin het volgende:
Ja, je valt onder het garantiestelsel van de DNB... voor het bedrag tussen de 20.000 en 40.000 euro en dat voor 90%. De eerste 20.000 kun je ophalen in IJsland bij de FME.

[ Bericht 2% gewijzigd door HuHu op 07-10-2008 10:24:11 ]
pi_62195722
nou succes dan maar
namaste
pi_62196429
Ophalen in IJsland is wel weer wat overdreven he? Maar als er echt financiele problemen ontstaan waardoor de bank bankroet gaat, dan kan het wel eventjes duren voor je je centen weer hebt. Maar aangezien het toch spaargeld is hoeft dat geen probleem te zijn
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:00:03 #126
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_62196540
Ik heb mijn geld toch maar van IceSave afgehaald
pi_62196884
Ben blij dat ik het daar weg heb gehaald.
Voor de britten is het waarschijnlijk te laat.

kijk www.icesave.co.uk
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:21:31 #128
67978 HenryHill
pi_62197080
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:13 schreef Lassekjus het volgende:
Ben blij dat ik het daar weg heb gehaald.

kijk www.icesave.co.uk
They're fucked
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:24:20 #129
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_62197158
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:13 schreef Lassekjus het volgende:

kijk www.icesave.co.uk
wow!
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:25:29 #130
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62197185
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:00 schreef SjonLok het volgende:
Ik heb mijn geld toch maar van IceSave afgehaald
Goed weggekomen wellicht.
quote:
UK savings frozen after Landsbanki goes bust

British savers have been blocked from withdrawing funds from Icesave, the internet savings bank that is owned by Landsbank, after Iceland’s financial regulator took control of the country's second largest bank .

The Icelandic government has dismissed the bank's board and put the institution into receivership.

Confirmation of the move came from Iceland's banking minister this morning, as the Icesave bank, controlled by Landsbanki, said that 300,000 British savers with the bank would not be able to withdraw their money.

A notice on Icesave's website said: “We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Icesave internet accounts. We apologise for any inconvenience this may cause our customers. We hope to provide you with more information shortly.”

Iceland's banking minister confirmed today that the bank, where British savers have £4.5 billion of funds, would be taken over by the the Icelandic Financial Supervisory Authority (IFSA), according to emergency banking legislation that was passed last night.

The move is the latest step by the Icelandic authorities to control of a crisis in the financial sector that has already led to the part-nationalisation of Glitnir.

According to the Icelandic central bank, Russia would provide a loan of 4 billion euros ($5.44 billion) to finance the collapsing bank.

In a statement the Icelandic financial regulator said: "“Based on new legislation, the Icelandic Financial Supervisory Authority (IFSA) proceeds to take control of Landsbanki to ensure continued commercial bank operations in Iceland."

“Domestic deposits are fully guaranteed, as declared by the government. Landsbanki’s domestic branches, call centres, cash machines and internet operations will be open for business as usual. The objective of the IFSA’s action is to guarantee a functioning domestic banking system.”

OMX Group, the stock exchange operator that owns seven European stock exchanges, also said that it had suspended Landsbanki from trading on Helsinki, Stockholm and Copenhagen exchanges due to uncertainty about its situation.

The suspension will remain in place until further notice.
http://business.timesonli(...)e/article4897712.ece
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:27:29 #131
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_62197242
hmm, ik hoop maar dat mijn overboeking op tijd wordt uitgevoerd door de Nederlandse website. Wordt spannend de komende uren.
pi_62197666
Oei, hoop dat mijn geld vandaag aankomt. Waarom gaat Rusland trouwens IJsland helpen
pi_62197866
Holy shit zeg.... Dat moet wel gevolgen hebben voor Nederland.
Ik heb gister om 18:16 mijn geld bij Icesave weggehaald. Ik vrees dat dit betekend dat mijn transactie pas vanochtend wordt uitgevoerd, en dat ik dan morgen mijn geld op mijn tegenrekening heb.

Ik hou mijn vingers gekruisd.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:59:56 #134
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62198118
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:50 schreef dyna18 het volgende:
Ik heb gister om 18:16 mijn geld bij Icesave weggehaald. Ik vrees dat dit betekend dat mijn transactie pas vanochtend wordt uitgevoerd, en dat ik dan morgen mijn geld op mijn tegenrekening heb.

Dat je je geld de volgende dag hebt maken ze in ieder geval nog waar, dus er zijn geen vertragingen met terugstorten. Ik had m'n geld gisterenmiddag teruggehaald en vanochtend stond het keurig op m'n raborekening.
loop gelijk weer tegen de beperkingen van de Rabobank aan, een week eerder overboeken en ik had de bonusrente over het minimumsaldo ook gekregen voor het komende kwartaal
pi_62199339
Neuh Landsbanki gaat nooit failliet.. neuh Icesave is 100% betrouwbaar.. is dit nou zo'n 'I told you so'-moment?
pi_62199369
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:50 schreef dyna18 het volgende:

Same here , staat nu nog 500 euro op die rekening.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 12:44:33 #137
107521 Furia
snoopy weer
pi_62199462
Kut! Waarom lees ik dit net als ik mijn ICESAVE pas niet bij me heb en pas morgenavond weer thuis ben

(en net nadat ik weer extra geld had overgemaakt )
pi_62199504
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Oei, hoop dat mijn geld vandaag aankomt. Waarom gaat Rusland trouwens IJsland helpen
Waarschijnlijk omdat ze heel heel belang erbij hebben en dat de bank zo groot is dat IJsland deze zelf nooit kan helpen.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 12:46:58 #139
152789 karr-1
pi_62199516
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 09:56 schreef Munchkin het volgende:
Dat idee heb ik dus ook. Het is spaargeld dus direct nodig hebben doe ik het niet.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 12:47:34 #140
152789 karr-1
pi_62199532
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 12:40 schreef American_Nightmare het volgende:
Neuh Landsbanki gaat nooit failliet.. neuh Icesave is 100% betrouwbaar.. is dit nou zo'n 'I told you so'-moment?
Nee hoor dit is gewoon weer een paniekzaai moment zoals vele anderen.
pi_62199639
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 12:46 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat idee heb ik dus ook. Het is spaargeld dus direct nodig hebben doe ik het niet.
Dat idee klopt niet , maar is al duizend keer besproken.Je valt onder het ijslands garantiestelsel.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 12:55:05 #142
152789 karr-1
pi_62199703
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 12:51 schreef corus het volgende:

[..]

Dat idee klopt niet , maar is al duizend keer besproken.Je valt onder het ijslands garantiestelsel.
Klopt, maar aangezien dat nagenoeg gelijk is aan het nederlandse stelsel, maak ik me weinig zorgen
quote:
De IJslandse bank Landsbanki is inmiddels onder overheidscuratele gesteld en het bestuur is vervangen, maakte handelsminister Bjorgvin Sigurdsson dinsdag op de IJslandse radio bekend. Het bestuur van Landsbanki is vervangen door overheidspersoneel. De bank blijft wel gewoon normaal opereren.
Bron :
http://www.nu.nl/news/177(...)er_bankensector.html
pi_62199744
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 12:40 schreef American_Nightmare het volgende:
En bij welke bank zit jij dan wel?
Ik kan je verzekeren dat als bij die bank iedereen zijn geld op komt nemen hij ook failliet gaat.

Icesave is in mijn ogen zeker een betrouwbare bank. Hun financiële kaspositie is gewoon prima. Echter.... door paniek vind er nu een bankrun plaats. Daar kun je zeer weinig tegen doen.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:01:37 #144
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62199838
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 12:55 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Klopt, maar aangezien dat nagenoeg gelijk is aan het nederlandse stelsel, maak ik me weinig zorgen
[..]

Bron :
http://www.nu.nl/news/177(...)er_bankensector.html
Wat mij echter afschrikt (en dus waarom ik mijn geld daar weggehaald heb) is dat de IJslandse banken zo gigantisch groot zijn. De IJslandse banken beheren samen namelijk een kapitaal dat bijna 10x zo groot is als het BNP van IJsland. Ik zie IJsland die garantie dan ook niet zo simpel nakomen. Al die tijd dat je op je geld zit te wachten (als het al komt, maar dat zal nog wel) had je wel mooi rente kunnen trekken bij een veiligere bank.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:08:18 #145
152789 karr-1
pi_62199961
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:01 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Wat mij echter afschrikt (en dus waarom ik mijn geld daar weggehaald heb) is dat de IJslandse banken zo gigantisch groot zijn. De IJslandse banken beheren samen namelijk een kapitaal dat bijna 10x zo groot is als het BNP van IJsland. Ik zie IJsland die garantie dan ook niet zo simpel nakomen. Al die tijd dat je op je geld zit te wachten (als het al komt, maar dat zal nog wel) had je wel mooi rente kunnen trekken bij een veiligere bank.
Het is dan ook niet alleen IJsland, ook andere scandinavische landen hebben al gezegd bij te schieten als dat nodig is.
pi_62200095
En Rusland helpt nu ook al Zal allemaal wel goed komen, maar heb toch maar uit angst uitbetaald haha
pi_62200136
nou ja, ik blijf gewoon hangen. als die mensen garanderen dat mijn geld veilig is, dan reken ik daar op.
en het geld erop laten staan is beter voor de bank, dan dat ze uiteindelijk nog minder dan niks hebben.
pi_62200144
Gisteren heb ik mijn deel eraf gehaald en ben zonet bezig geweest om mijn ouders hun rekening leeg te halen. Ging vandaag erg langzaam, waarschijnlijk zijn er veel meer bezig op dit moment

Aan de andere kant is het een geluk dat ze de rekeningen in Engeland mogen bevriezen, ten eerste is het een waarschuwing voor ons en ten tweede is het nu iig niet een internationale bankrun
pi_62200191
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 12:57 schreef dyna18 het volgende: Echter.... door paniek vind er nu een bankrun plaats. Daar kun je zeer weinig tegen doen.
Ik vind het leuk hoe iedereen hier doet alsof "paniek" een externe factor is terwijl we er allemaal aan bijdragen.

Stelletje pussy's, mijn geld staat nog lekker bij Icesave en het is waarschijnlijk een stuk meer dan waar het merendeel hier nu huilie over zit te doen.
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 11:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Vorige pagina's deed je nog lekker stoer over IJsland en nu zit je net als alle andere burgermannetjes je paar duizend euro terug naar Nederland te boeken...
pi_62200228
quote:
IJslandse overheid neemt controle over eigenaar Icesave
Van onze redactie
gepubliceerd op 07 oktober 2008 11:50, bijgewerkt op 7 oktober 2008 12:44

REYKJAVIK - De IJslandse bank Landsbanki, in Nederland bekend van internetspaarder Icesave, komt onder controle van de overheid te staan. Dat heeft de IJslandse financiële toezichthouder dinsdag bekendgemaakt. Daarnaast leent Rusland 4 miljard euro aan de centrale bank van IJsland om de liquiditeit in het financiële systeem te verruimen.

Spaarders in Groot-Brittannië kunnen inmiddels niet meer bij hun tegoeden van Icesave, zo blijkt uit een verklaring op de website van de bank. In Nederland zijn de teogeden nog wel opvraagbaar, aldus een woordvoerder.

De maatregelen zijn onderdeel van een grootscheepse reorganisatie van de IJslandse financiële sector. Toezichthouders hebben sinds maandag de macht om banken tot een fusie te dwingen, bestuursleden te vervangen en beloningen aan banden te leggen. Ook kan een bank failliet worden verklaard en gaat de regering hypotheekleningen van banken overnemen en in een speciaal overheidsfonds onderbrengen. De IJslandse regering garandeert tegoeden van spaarders volledig.

De IJslandse overheid wil een bankroet van de natie voorkomen. De drie grootste banken van IJsland - Kaupthing, Glitnir en Landsbanki - zijn het land ver boven het hoofd gegroeid en hebben de IJslandse economie aan de rand van de afgrond gebracht. De kroon kelderde dit jaar met ruim 44 procent ten opzichte van de euro, vanwege zorgen bij investeerders dat de drie grootste IJslandse banken een bankroet riskeren als gevolg van een te grote schuldenlast.

Het kapitaal dat de drie banken gezamenlijk beheren, bedraagt 800 procent van het bruto binnenlands product. Investeerders en spaarders vermoedden al geruime tijd dat de IJslandse overheid niet over voldoende middelen beschikt om een eventueel bankfaillissement op te vangen.

Als gevolg van deregulering breidden de drie grootse banken hun activiteiten de afgelopen jaren uit naar het buitenland. Zij deden dat veelal met geleend geld en hebben door de kredietcrisis problemen de herfinanciering rond te krijgen. De torenhoge rente van 15,5 procent, waarmee de IJslandse centrale bank de inflatie poogt te beteugelen, heeft de problemen van de banken verergerd.

Vorige week werd Glitnir deels genationaliseerd met een kapitaalinjectie van 600 miljoen dollar (ruim 440 miljoen euro). Door de zwakke IJslandse kroon is de inflatie opgelopen tot 14 procent. Het land is afhankelijk van de import, maar kan buitenlandse goederen nauwelijks nog betalen.

Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ver_eigenaar_Icesave
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:21:24 #151
152789 karr-1
pi_62200251
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:16 schreef MrBadGuy het volgende:
Gisteren heb ik mijn deel eraf gehaald en ben zonet bezig geweest om mijn ouders hun rekening leeg te halen. Ging vandaag erg langzaam, waarschijnlijk zijn er veel meer bezig op dit moment

Aan de andere kant is het een geluk dat ze de rekeningen in Engeland mogen bevriezen, ten eerste is het een waarschuwing voor ons en ten tweede is het nu iig niet een internationale bankrun
Maar waarom alles leeghalen? geef me dan 1 goede reden, behalve "Ik heb het gevoel dat mijn geld niet veilig is"
pi_62200299
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:17 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Ik vind het leuk hoe iedereen hier doet alsof "paniek" een externe factor is terwijl we er allemaal aan bijdragen.
Tja. het is een soort lopend vuurtje. Als een grote groep in paniek raakt dan kan een bank omvallen en als een bank binnenkort om kan vallen, tja, dan raak ik ook in paniek

Niet dat ik IJsland niet vertrouw, maar het is een risico die ik liever niet neem. Ik breng mijn geld naar CEB tot de storm voorbij is.
pi_62200319
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:21 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Maar waarom alles leeghalen? geef me dan 1 goede reden, behalve "Ik heb het gevoel dat mijn geld niet veilig is"
"ik heb het gevoel dat mijn geld niet (100%) veilig is" vind ik eigenlijk een hele goede reden.
pi_62200334
quote:
Leuk, al het geld dat zojuist door spaarders is weggehaald wordt nu weer door de Russen teruggestort waardoor het systeem niet omvalt. Geld kan weer terug jongens.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:25:51 #155
152789 karr-1
pi_62200355
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:24 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

"ik heb het gevoel dat mijn geld niet (100%) veilig is" vind ik eigenlijk een hele goede reden.
Ik niet, het is een emotionele reden die rationeel gezien echt nergens op slaat.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:26:44 #156
152789 karr-1
pi_62200364
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:25 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Leuk, al het geld dat zojuist door spaarders is weggehaald wordt nu weer door de Russen teruggestort waardoor het systeem niet omvalt. Geld kan weer terug jongens.
Het mijne is er nooit weggeweest.
pi_62200371
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:25 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik wacht nog wel ff. Voor IJsland zal het een strop zijn als 1 bank omvalt, dan vallen de andere banken waarschijnlijk ook en kan het land wel failliet verklaart worden. Dat is denk ik ook de reden dat andere landen te hulp schieten, is Landsbanki ook groot in Rusland?
pi_62200381
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:23 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Tja. het is een soort lopend vuurtje. Als een grote groep in paniek raakt dan kan een bank omvallen en als een bank binnenkort om kan vallen, tja, dan raak ik ook in paniek

Niet dat ik IJsland niet vertrouw, maar het is een risico die ik liever niet neem. Ik breng mijn geld naar CEB tot de storm voorbij is.
De keuze om je geld niet in IJsland te zetten kan ik begrijpen - dat doet er verder ook niet veel toe. Het actief uit angst weghalen van geld is echter de hele oorzaak van het probleem.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:28:56 #159
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62200405
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:08 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Het is dan ook niet alleen IJsland, ook andere scandinavische landen hebben al gezegd bij te schieten als dat nodig is.
Ik weet niet of dat voldoende is, maardat niet zo zijn dan leent het garantiestelsel geld bij om alles te dekken (al betwijfel ik of het makkelijk lenen is als de hele economie is ingestort). Daarom zei ik ook dat je je geld waarschijnlijk wel krijgt. Punt is alleen dat ze er 3 maanden over mogen doen, en zolang wil ik niet zonder spaargeld (en rente) zitten.
pi_62200417
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:26 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik wacht nog wel ff. Voor IJsland zal het een strop zijn als 1 bank omvalt, dan vallen de andere banken waarschijnlijk ook en kan het land wel failliet verklaart worden. Dat is denk ik ook de reden dat andere landen te hulp schieten, is Landsbanki ook groot in Rusland?
De banken kunnen niet meer omvallen, het hele bankenstelsel is genationaliseerd. Het enige dat mis kan gaan is nu een geheel faillissement van IJsland als land, maar Rusland heeft er dus net 4 miljard ingepompt, en daar zal het vast niet bij blijven mocht dat noodzakelijk zijn.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:30:31 #161
152789 karr-1
pi_62200445
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:28 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat voldoende is, maardat niet zo zijn dan leent het garantiestelsel geld bij om alles te dekken (al betwijfel ik of het makkelijk lenen is als de hele economie is ingestort). Daarom zei ik ook dat je je geld waarschijnlijk wel krijgt. Punt is alleen dat ze er 3 maanden over mogen doen, en zolang wil ik niet zonder spaargeld (en rente) zitten.
Tsja voor een hoge rente moet je wat risico durven nemen. Als je voor een half procent bij de postbank gaat zitten dan ben je veilig, als je wat meer wilt neem je risico. Mijn spaargeld 3 maanden is vervelend, maar valt te overleven.
pi_62200523
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:17 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Vorige pagina's deed je nog lekker stoer over IJsland en nu zit je net als alle andere burgermannetjes je paar duizend euro terug naar Nederland te boeken...
Je doet wel zo stoer alsof jij hier de enige bent met veel geld ofzo. Gaat je trouwens ook helemaal niks aan hoeveel ik daar heb, maar als iedereen geld eraf gaat halen, waarom zou ik dan het risico nemen om het te laten staan? Ik zeg ook niet dat er problemen gaan komen met Icesave, waarschijnlijk is het ook allemaal weer loos alarm, maar met het zelfde gemak staat het geld veilig(er) op CEB en als alles weer een beetje rustig is dan zien we wel weer verder.
pi_62200601
Wat YoshiBignose zegt. Ik loop liever 2 dagen rente mis en ga nu even naar CEB, dan dat ik het waarschijnlijk kleine risico neeem dat het helemaal mis loopt in IJsland.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:38:46 #164
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62200640
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:30 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Tsja voor een hoge rente moet je wat risico durven nemen. Als je voor een half procent bij de postbank gaat zitten dan ben je veilig, als je wat meer wilt neem je risico. Mijn spaargeld 3 maanden is vervelend, maar valt te overleven.
In dat geval kan je je geld daar wel laten staan ja. Die halve procent bij de postbank is trouwens echt wel schofterig laag, als dat mijn altenatief was had ik mijn geld ook gewoon laten staan. Ruim 3 procent bij de Rabobank was voor mij genoeg om overstag te gaan.
Het zal vast gedeeltelijk een (economisch onverantwoorde) paniekreactie zijn. Maar als ik het risico op verlies van m'n rente en niet beschikbaar zijn van m'n centen afweeg tegenover de lagere rente van de rabo dan ga ik voor dat laatste.
pi_62200655
quote:
07 Oktober 2008
IJsland koppelt kroon aan euro

IJsland heeft de nationale munt, de kroon, gekoppeld aan de euro. Daarmee wil Reykjavik voorkomen dat de koers van de kroon verder omlaag gaat.

Gisteren verloor de kroon eenderde van de waarde ten opzichte van de euro. De kredietcrisis treft het land zwaar, omdat de economie drijft op de bancaire sector. Om te voorkomen dat het land failliet gaat, heeft de regering de controle over de sector overgenomen.

De Landsbanki-bank is genationaliseerd. Nederlandse rekeninghouders van dochter Icesave kunnen voorlopig geen geld meer opnemen of inleggen. IJsland garandeert de banktegoeden volledig.
pi_62200662
quote:
De Landsbanki-bank is genationaliseerd. Nederlandse rekeninghouders van dochter Icesave kunnen voorlopig gewoon bankieren. IJsland garandeert het tegoed op de rekeningen volledig.
Ah, aangepast. Site is wel gigantisch traag.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 13:44:31 #167
152789 karr-1
pi_62200777
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:39 schreef YoshiBignose het volgende:
By the way, Nederlanders kunnen nu ook al geen geld meer van hun icesave account halen. De site is ook nog eens gigantisch traag...
[..]

Opzich wel slim van ze, zo voorkomen ze de bankrun voor zover die nog niet begonnen was. Hoop dat ze het hierdoor redden en hoop eigenlijk ook dat mijn geld al overgemaakt is
De site is nu erg traag, maar dat kan ook komen door alle mensen die ineens hun geld terughalen of willen controleren of het er nog is.
pi_62201115
heb m'n geld er gisteravond afgehaald, maar het staat nog niet op m'n gewone betaalrekening, begin hem nu toch wel te knijpen, dat ze is opschieten met overmaken voordat ze bankroet gaan
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 7 oktober 2008 @ 14:17:22 #169
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62201481
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:59 schreef hplaserjet het volgende:
heb m'n geld er gisteravond afgehaald, maar het staat nog niet op m'n gewone betaalrekening, begin hem nu toch wel te knijpen, dat ze is opschieten met overmaken voordat ze bankroet gaan
alle betalingen die voor 14.00 worden gedaan stonden altijd al later de middag op de rekening. Neem aan dat gisteravond ook gezien wordt als vandaag voor 14.00 en dat het dus straks op je rekening zal staan.
pi_62201496
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je doet wel zo stoer alsof jij hier de enige bent met veel geld ofzo. Gaat je trouwens ook helemaal niks aan hoeveel ik daar heb, maar als iedereen geld eraf gaat halen, waarom zou ik dan het risico nemen om het te laten staan? Ik zeg ook niet dat er problemen gaan komen met Icesave, waarschijnlijk is het ook allemaal weer loos alarm, maar met het zelfde gemak staat het geld veilig(er) op CEB en als alles weer een beetje rustig is dan zien we wel weer verder.
Je plotselinge omslag in toon staat me tegen - je was net nog de grootste voorstander en bent ineens gezwicht voor het grote gevaar.
pi_62201523
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 13:59 schreef hplaserjet het volgende:
Ze gaan niet.... zucht.

Als iedereen nou eens de feiten zou kennen en op basis daarvan zou handelen in plaats van op gevoel.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 14:21:21 #172
152789 karr-1
pi_62201581
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 14:18 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Ze gaan niet.... zucht.

Als iedereen nou eens de feiten zou kennen en op basis daarvan zou handelen in plaats van op gevoel.
Ik geef het op, dat krijg je er echt niet door. Mensen handelen nu van uit een puur emotionele reactie. Begrijpelijk, maar niet slim.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 7 oktober 2008 @ 14:27:01 #173
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62201721
quote:

[..]

Ze gaan niet.... zucht.

feiten.... o als ze dat in dit topic; Jongen kondigt zijn euthanasie aan bij Giel Beelen.(deel3) ook zouden doen dan waren er nooit 3 topics (bijna) vol geweest.

Mensen kunnen niet goed relativeren. En zeker niet als het gaat om zaken wat geld betreft. Nu gaat Jongen kondigt zijn euthanasie aan bij Giel Beelen.(deel3) niet eens over geld..... kun je al zien hoe mensen daar met feiten om gaan...
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 14:37:31 #174
67978 HenryHill
pi_62202016
quote:

[..]

Ze gaan niet.... zucht.

Gelukkig zijn banken ook zo betrouwbaar als het aankomt op deze feiten

Ja, ik weet het, ze geven zo min mogelijk negatieve informatie omdat ze bang zijn dat mensen hun geld weghalen daar en dat juist de bank om zeep helpt, maar feit blijft: als de bank op instorten staat zullen ze je dat niet op tijd vertellen.

Dus ofwel je laat je geld staan en neemt een stukje risico over van de bank (zij iets minder zorgen, jij iets meer), of je neemt zelf geen risico, je haalt je geld weg en laat de bank het maar uitzoeken.

Guess what: everyone's in it for number one.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 14:37:59 #175
70361 Fries
Niet die van de Mac!
pi_62202024
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 16:08 schreef YoshiBignose het volgende:
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 19:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Daar zit maar drie uur tussen!
Had dan gewoon tot vandaag gewacht; het was toch al na 14u.
Mmmmm... lekker, niet?
pi_62202168
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 14:37 schreef Fries het volgende:

Daar zit maar drie uur tussen!
Had dan gewoon tot vandaag gewacht; het was toch al na 14u.
Tuurlijk niet....
Je weet nooit of ze de site niet dichtgooien zoals in de UK, of de site het technisch niet aankan zoals hier in NL.

Ik ben trouwens pas gerust als mijn geld weer op mijn tegenrekening staat.
pi_62202656
Depositogarantie verhoogd naar 100k, betekend dit ook dat t nu bij icesave van 20 tot 100k is?
pi_62202763
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 14:44 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Tuurlijk niet....
Je weet nooit of ze de site niet dichtgooien zoals in de UK, of de site het technisch niet aankan zoals hier in NL.

Ik ben trouwens pas gerust als mijn geld weer op mijn tegenrekening staat.
In de UK mogen ze de site dichtgooien, dat staat daar in hun bankvoorwaarden.
In NL mogen ze dat niet. (al kun je er weinig aan doen als ze het toch doen)

Misschien dat het in UK dus helemaal niks met geldtekort of bankroet te maken heeft, maar puur met "jongens, het is druk, we gaan thee drinken" want dat mag daar.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:08:27 #179
67978 HenryHill
pi_62202793
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:03 schreef James52 het volgende:
Depositogarantie verhoogd naar 100k, betekend dit ook dat t nu bij icesave van 20 tot 100k is?
Ho, volgens mij is men daarover nog aan het overleggen en is nog niets zeker.
En mocht het inmiddels wel zeker zijn, heb je een linkje?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:12:00 #180
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62202876
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:08 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Ho, volgens mij is men daarover nog aan het overleggen en is nog niets zeker.
En mocht het inmiddels wel zeker zijn, heb je een linkje?
was net om 15.00 op de radio
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:13:25 #181
67978 HenryHill
pi_62202928
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:12 schreef Wexy het volgende:

[..]

was net om 15.00 op de radio
Ah, ok. Kon nog niets terugvinden op nu.nl, vandaar
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:16:38 #182
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62203012
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:13 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Ah, ok. Kon nog niets terugvinden op nu.nl, vandaar
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C9287C6C038121.html
pi_62203048
Icesave valt niet onder het depositogarantiestelsel van DNB cq Nederland, maar onder die van de IJslandse nationale bank. Althans... voor de eerste 20.000 euro.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:20:52 #184
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62203105
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:18 schreef rschenk het volgende:
Icesave valt niet onder het depositogarantiestelsel van DNB cq Nederland, maar onder die van de IJslandse nationale bank. Althans... voor de eerste 20.000 euro.
de vraag was dus ook dat wanneer de ijslandse garantie het niet kan dekken... of NL dan de rest tot 100.000 garandeerd.

Nu heeft Ijsland al gezegd dat ze IceSave 100% zullen uitbetalen. Maar eerst was het 20.880 daar en tot de 40.000 hier..... Dus als Ijsland dat niet gedaan zou hebben zou het 20.880 daar zijn en dan dus de vraag of het in NL nog steeds 40.000 is of ook de 100.000 die er nu is in NL
pi_62203264
Britse overheid bereidt claim voor tegen Icesave --> http://www.volkskrant.nl/(...)m_voor_tegen_Icesave
pi_62203327
quote:
Bovenstaande artikel staat niet echt vol met feiten... vooral hear-say zonder bron.
En hier staat juist weer dat er geen overeenstemming bereikt is.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)garantieregeling.xml

Ik zit nog steeds te wachten op een goede bron die echt zekerheid geeft wat de garantieregeling nu gaat zijn.
pi_62203360
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 14:37 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Gelukkig zijn banken ook zo betrouwbaar als het aankomt op deze feiten

Ja, ik weet het, ze geven zo min mogelijk negatieve informatie omdat ze bang zijn dat mensen hun geld weghalen daar en dat juist de bank om zeep helpt, maar feit blijft: als de bank op instorten staat zullen ze je dat niet op tijd vertellen.
Feit is dat het IJslandse bankstelsel genationaliseerd wordt. Feit is dus dat je je geld alleen kwijt bent als IJsland als land over de kop gaat. Wanneer is de laatste keer geweest dat er een Europees land failliet ging? Feit is dat Rusland 4 miljard aan IJsland heeft uitgeleend. Feit is dat de IJslandse centrale bank een deal heeft met meerdere Scandinavische centrale banken. Als ik dan nog mijn gevoel moest laten spreken zou dat gevoel zeggen dat overheden het niet toestaan dat hun burgers spaargeld verliezen - ook al gebeurt dat in het buitenland - maar goed, zullen we de gevoelens maar niet laten spreken en gewoon bij de feiten blijven?
pi_62203361
net gebeld naar icesave, je krijgt een bandje dat ze niet meer bereikbaar zijn
pi_62203384
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:30 schreef hplaserjet het volgende:
Ik heb zo het gevoel dat je niet de enige bent die icesave vandaag probeert te bellen, en dat dat er mogelijk iets mee te maken heeft.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:31:52 #191
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62203403
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:28 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Bovenstaande artikel staat niet echt vol met feiten... vooral hear-say zonder bron.
En hier staat juist weer dat er geen overeenstemming bereikt is.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)garantieregeling.xml

Ik zit nog steeds te wachten op een goede bron die echt zekerheid geeft wat de garantieregeling nu gaat zijn.
Bos heeft de persconferentie al gehouden... en op RtlZ komt hij regelmatig voorbij nu
pi_62203406
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:26 schreef Mex_ het volgende:
Britse overheid bereidt claim voor tegen Icesave --> http://www.volkskrant.nl/(...)m_voor_tegen_Icesave
Pfff, het is niet alleen de vraag of Landsbanki het overleeft, maar of IJsland zelf wel overeind blijft
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:32:13 #193
152789 karr-1
pi_62203417
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:30 schreef hplaserjet het volgende:
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:32:57 #194
152789 karr-1
pi_62203439
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:29 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Feit is dat het IJslandse bankstelsel genationaliseerd wordt. Feit is dus dat je je geld alleen kwijt bent als IJsland als land over de kop gaat. Wanneer is de laatste keer geweest dat er een Europees land failliet ging? Feit is dat Rusland 4 miljard aan IJsland heeft uitgeleend. Feit is dat de IJslandse centrale bank een deal heeft met meerdere Scandinavische centrale banken. Als ik dan nog mijn gevoel moest laten spreken zou dat gevoel zeggen dat overheden het niet toestaan dat hun burgers spaargeld verliezen - ook al gebeurt dat in het buitenland - maar goed, zullen we de gevoelens maar niet laten spreken en gewoon bij de feiten blijven?
Feiten spelen hier allang geen rol meer, iedereen reageert vanuit emotie.
pi_62203479
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:31 schreef Wexy het volgende:

[..]

Bos heeft de persconferentie al gehouden... en op RtlZ komt hij regelmatig voorbij nu
Hier staat een goede bloemlezing van de onzekerheid.
http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_33651.z24

Verschillende bronnen spreken elkaar nog steeds volledig tegen, dus wat de nieuwe garantieregeling nu gaat zijn is mij echt niet duidelijk.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:35:02 #196
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62203501
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:35:53 #197
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62203536
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:34 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Hier staat een goede bloemlezing van de onzekerheid.
http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_33651.z24

Verschillende bronnen spreken elkaar nog steeds volledig tegen, dus wat de nieuwe garantieregeling nu gaat zijn is mij echt niet duidelijk.
Ik zag dezelfde link idd

Wat ik er uit begrijp is dat er nog onduidelijkheden zijn over wat er europees is afgesproken, maar dat Bos voor NL wel al de 100.000 per direct heeft gegarandeerd
pi_62203560
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:29 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Je vergeet een aantal feiten.
Feit is dat er op dit moment een bankrun gaande is bij Icesave, zeer veel mensen halen hun spaargeld weg. Feit is dat geen enkele bank (ook de Rabobank met hun AAA rating) een bankrun kan overleven.

Dat je je geld terug krijgt uit de garantieregeling moet je nog maar afwachten, en dan nog zijn er zeer veel mensen die niet alles terug zullen krijgen. Geen wonder dus dat iedereen angstig wordt.
pi_62203580
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:31 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Pfff, het is niet alleen de vraag of Landsbanki het overleeft, maar of IJsland zelf wel overeind blijft
Rond 1 april begint de lente in IJsland. Dan zullen de tegoeden wel ontdooien
pi_62203649
Pas als het bedrag op de site van de Nederlandse Bank staat, gaat het pas in, neem ik aan.
Tot die tijd is het, wat mij betreft, alleen maar voornemens.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:43:27 #201
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62203744
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:40 schreef avonne het volgende:
Pas als het bedrag op de site van de Nederlandse Bank staat, gaat het pas in, neem ik aan.
Tot die tijd is het, wat mij betreft, alleen maar voornemens.
Als dat zo zou zijn dan spreek Bos zich heel lullig uit op RtlZ. Hij zegt namelijk (vrijwel) letterlijk. Vanaf NU worden alle tegoeden tot 100.000 gegarandeerd
pi_62203759
http://www.guardian.co.uk/business/2008/oct/07/iceland.banking
quote:
Richard Portes, an expert on Iceland at the London Business School, said the government had made a mistake by nationalising Glitnir, creating fear in the markets instead of just providing it with liquidity.
"You have the same law of unintended consequences that you had in the case of Lehman Brothers," he said. "The Iceland problem was immediately vastly exaggerated."

He said the Icelandic banks had been unfairly targeted. "The world is a little unjust. They don't hold any toxic papers. The assets they will have to sell are perfectly good assets. They have been prudently managed and haven't been excessively dependent on the wholesale money markets compared to anyone else," he said.

Iceland has undergone a remarkable transformation in the past couple of decades, from an economy largely based on fishing to one of the richest in Europe, driven by its biggest banks after deregulation of the banking system. The banks grew rapidly on borrowing and have assets eight times Iceland's GDP. But the party has come to an end, with the krona losing more than half its value against the euro in the past 12 months, inflation at 12% and interest rates at 15.5%.
pi_62203890
Ik ben op dit moment mijn geld van Icesave aan het afhalen. Het feit dat Icesave de tegoeden in de UK heeft bevroren zegt mij op dit moment genoeg!!
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:51:42 #204
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_62203985
Emoties zijn sowieso ook feiten, als ze acties in gang zetten..

Ik vertrouw icesave op zich wel, maar het feit dat ze door emotionele acties belaagd worden vond ik een sterk genoeg feit om m'n geld daar weg te halen.
Vampire Romance O+
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:51:55 #205
152789 karr-1
pi_62203995
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:48 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik ben op dit moment mijn geld van Icesave aan het afhalen. Het feit dat Icesave de tegoeden in de UK heeft bevroren zegt mij op dit moment genoeg!!
Die maatregel zal alleen genomen worden om te voorkomen dat mensen de rekening leeghalen en daardoor een crash veroorzaken, precies zoals er dus nu gaat gebeuren.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:52:25 #206
152789 karr-1
pi_62204009
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:51 schreef MouseOver het volgende:
Emoties zijn sowieso ook feiten, als ze acties in gang zetten..

Ik vertrouw icesave op zich wel, maar het feit dat ze door emotionele acties belaagd worden vond ik een sterk genoeg feit om m'n geld daar weg te halen.
Jammer dat mensen naar emoties luisteren en niet naar feiten.
pi_62204018
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:36 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Je vergeet een aantal feiten.
Feit is dat er op dit moment een bankrun gaande is bij Icesave, zeer veel mensen halen hun spaargeld weg. Feit is dat geen enkele bank (ook de Rabobank met hun AAA rating) een bankrun kan overleven.
Dat is het paradoxale: de bankrun en dus een risico wordt een feit doordat spaarders niet afgaan op de feiten. Ik doe er gewoon niet aan mee. We zullen zien of het me die 20 mille kost.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:53:31 #208
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62204039
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:52 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Jammer dat mensen naar emoties luisteren en niet naar feiten.
Het is alleen ook zo vervelend als je de enige bent die het niet doet.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:56:03 #209
152789 karr-1
pi_62204111
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:52 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Dat is het paradoxale: de bankrun en dus een risico wordt een feit doordat spaarders niet afgaan op de feiten. Ik doe er gewoon niet aan mee. We zullen zien of het me die 20 mille kost.
Ik doe er ook niet aan mee.
pi_62204119
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:43 schreef Wexy het volgende:

[..]

Als dat zo zou zijn dan spreek Bos zich heel lullig uit op RtlZ. Hij zegt namelijk (vrijwel) letterlijk. Vanaf NU worden alle tegoeden tot 100.000 gegarandeerd

zo'n uitspraak kan verstrekkende gevolgen hebben
quote:
Maar toen zei hij plotseling: "Maar vandaag is, voor zover ik weet een beslissing genomen... We hebben besloten dat iedere DDR-burger de grens over mag." Onmiddellijk volgde de vraag wanneer deze regel in werking zou treden. Schabowski bladerde in zijn papieren, keek enigszins hulpeloos naar zijn medewerkers en zei toen: "Dat geldt - voor zover ik weet - ......vanaf nu."
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:56:37 #211
152789 karr-1
pi_62204129
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:53 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Mensen maken elkaar gek met halve feiten en verhalen, dat veroorzaakt paniek die nergens voor nodig is.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:57:35 #212
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_62204166
quote:
Precies. Dat dus.

Hadden ze het trouwens maar bevroren, wat mij betreft zelfs voor ik het er zelf afgehaald had. Dat zou voor iedereen beter zijn geweest..

Ik heb het trouwens nog steeds niet binnen. Als ik het nu op dit moment nog niet overgeschreven zou hebben, zou ik het gewoon laten staan denk ik. Ik geloof niet dat het nu nog echt veel zin heeft, als het misgaat zal dat waarschijnlijk zijn voor een overschrijving verwerkt is.
Vampire Romance O+
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 15:59:47 #213
152789 karr-1
pi_62204251
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:53 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Dan ben ik maar de enige maar ik doe het niet.
pi_62204354
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:59 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dan ben ik maar de enige maar ik doe het niet.
Puur nieuwsgierigheid: hoeveel heb je er (ongeveer) opstaan?
pi_62204451
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 16:02 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Voor de één is een bedrag van 1250 euro héél veel en met veel moeite bij elkaar geharkt, voor de ander is het wisselgeld.

De juiste vraag is: hoe gehecht ben je aan het betreffende bedrag? Is het je alles of is het maar bijzaak?
pi_62204539
Ik wel want het is me te onduidelijk nu mocht het allemaal goed zijn dan zet ik het volgende week wel weer terug
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_62204548
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 16:05 schreef avonne het volgende:

[..]

Voor de één is een bedrag van 1250 euro héél veel en met veel moeite bij elkaar geharkt, voor de ander is het wisselgeld.

De juiste vraag is: hoe gehecht ben je aan het betreffende bedrag? Is het je alles of is het maar bijzaak?
Niet helemaal waar; als je gewend bent op 500 euro in de maand rond te komen en je bent 1000 euro spaargeld kwijt dan is je verlies aan welvaart door sociale voorzieningen makkelijker op te vangen dan het verlies aan welvaart van iemand die een ton kwijt is.
pi_62204555
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 15:43 schreef YoshiBignose het volgende:
http://www.guardian.co.uk/business/2008/oct/07/iceland.banking
Richard Portes, an expert on Iceland at the London Business School, said the government had made a mistake by nationalising Glitnir, creating fear in the markets instead of just providing it with liquidity.
"You have the same law of unintended consequences that you had in the case of Lehman Brothers," he said. "The Iceland problem was immediately vastly exaggerated."

He said the Icelandic banks had been unfairly targeted. "The world is a little unjust. They don't hold any toxic papers. The assets they will have to sell are perfectly good assets. They have been prudently managed and haven't been excessively dependent on the wholesale money markets compared to anyone else," he said.
Precies wat ik ook al eerder zei. Icesave staat er helemaal niet slecht voor. Hun kaspositie was prima in orde..... Echter de IJslandse overheid heeft gewoon zelf de trekker overgehaald voor Landsbanki. Als je gaat roepen dat de overheid 6 banken gaat beschermen en er zijn 8 banken.... Wat denk je dan wat er met de overige 2 gebeurt.
Maandag heeft de overheid gezegd 100% te garanderen voor een aantal van de IJslandse banken, en Landsbanki zat daar niet bij.
<haalt trekker over> BOOM.
pi_62204614
Ik heb er wel 5 cijfers op staan en het is voor mij veel geld. Te veel om mijn principes te volgen en het te laten staan, terwijl ik net zo goed safe kan spelen door het eraf te halen, desnoods tijdelijk. Een crisis ok, dan had ik het er wel op gelaten, heb nog steeds vertrouwen in de IJslandse bank, maar een bankrun ga ik niet stoer lopen doen en mijn geld erop laten.
pi_62204632
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 16:05 schreef avonne het volgende:

[..]

De meeste mensen zijn bijzonder gehecht aan hun spaargeld. Anders zouden ze wel gaan beleggen.
Hou je hart vast voor schrijnende verhalen de komende weken bij SBS6 over bijstandsmoedertjes en andere slachtoffers gedupeerden.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 16:13:57 #221
152789 karr-1
pi_62204721
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 16:02 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Op dit moment om en nabij de 6000 euro, zijnde de helft van mijn spaargeld. De andere helft staat op een spaarrekening bij de ABN. Maandelijks stort ik op beide rekeningen ongeveer 250 euro erbij.
pi_62205029
Inmiddels al een ruim half uur bezig het eraf te halen en het is nog steeds niet gelukt. Icesave word helemaal kaalgeplukt op dit moment volgens mij.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 16:23:24 #223
152789 karr-1
pi_62205062
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 16:22 schreef MoneyTalks het volgende:
Inmiddels al een ruim half uur bezig het eraf te halen en het is nog steeds niet gelukt. Icesave word helemaal kaalgeplukt op dit moment volgens mij.
En dat was dan meteen de humoristische afsluiting van vandaag
pi_62205244
Ik kan ook niet inloggen:( Wil voor de zekerheid toch even kijken en misschien wat weghalen...bijna 10k daar staan.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 7 oktober 2008 @ 16:28:50 #225
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62205265
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 16:23 schreef karr-1 het volgende:

[..]

En dat was dan meteen de humoristische afsluiting van vandaag
Ik zie het al helemaal voor me
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 16:30:16 #226
52191 DABAMaster