Maar waarom alles leeghalen? geef me dan 1 goede reden, behalve "Ik heb het gevoel dat mijn geld niet veilig is"quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:16 schreef MrBadGuy het volgende:
Gisteren heb ik mijn deel eraf gehaald en ben zonet bezig geweest om mijn ouders hun rekening leeg te halen. Ging vandaag erg langzaam, waarschijnlijk zijn er veel meer bezig op dit moment![]()
Aan de andere kant is het een geluk dat ze de rekeningen in Engeland mogen bevriezen, ten eerste is het een waarschuwing voor ons en ten tweede is het nu iig niet een internationale bankrun
Tja. het is een soort lopend vuurtje. Als een grote groep in paniek raakt dan kan een bank omvallen en als een bank binnenkort om kan vallen, tja, dan raak ik ook in paniekquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:17 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Ik vind het leuk hoe iedereen hier doet alsof "paniek" een externe factor is terwijl we er allemaal aan bijdragen.
"ik heb het gevoel dat mijn geld niet (100%) veilig is" vind ik eigenlijk een hele goede reden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:21 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Maar waarom alles leeghalen? geef me dan 1 goede reden, behalve "Ik heb het gevoel dat mijn geld niet veilig is"
Leuk, al het geld dat zojuist door spaarders is weggehaald wordt nu weer door de Russen teruggestort waardoor het systeem niet omvalt. Geld kan weer terug jongens.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:20 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ver_eigenaar_Icesave
Ik niet, het is een emotionele reden die rationeel gezien echt nergens op slaat.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
"ik heb het gevoel dat mijn geld niet (100%) veilig is" vind ik eigenlijk een hele goede reden.
Het mijne is er nooit weggeweest.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:25 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Leuk, al het geld dat zojuist door spaarders is weggehaald wordt nu weer door de Russen teruggestort waardoor het systeem niet omvalt. Geld kan weer terug jongens.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik wacht nog wel ff. Voor IJsland zal het een strop zijn als 1 bank omvalt, dan vallen de andere banken waarschijnlijk ook en kan het land wel failliet verklaart worden. Dat is denk ik ook de reden dat andere landen te hulp schieten, is Landsbanki ook groot in Rusland?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:25 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Leuk, al het geld dat zojuist door spaarders is weggehaald wordt nu weer door de Russen teruggestort waardoor het systeem niet omvalt. Geld kan weer terug jongens.
De keuze om je geld niet in IJsland te zetten kan ik begrijpen - dat doet er verder ook niet veel toe. Het actief uit angst weghalen van geld is echter de hele oorzaak van het probleem.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:23 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tja. het is een soort lopend vuurtje. Als een grote groep in paniek raakt dan kan een bank omvallen en als een bank binnenkort om kan vallen, tja, dan raak ik ook in paniek![]()
Niet dat ik IJsland niet vertrouw, maar het is een risico die ik liever niet neem. Ik breng mijn geld naar CEB tot de storm voorbij is.
Ik weet niet of dat voldoende is, maardat niet zo zijn dan leent het garantiestelsel geld bij om alles te dekken (al betwijfel ik of het makkelijk lenen is als de hele economie is ingestort). Daarom zei ik ook dat je je geld waarschijnlijk wel krijgt. Punt is alleen dat ze er 3 maanden over mogen doen, en zolang wil ik niet zonder spaargeld (en rente) zitten.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:08 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het is dan ook niet alleen IJsland, ook andere scandinavische landen hebben al gezegd bij te schieten als dat nodig is.
De banken kunnen niet meer omvallen, het hele bankenstelsel is genationaliseerd. Het enige dat mis kan gaan is nu een geheel faillissement van IJsland als land, maar Rusland heeft er dus net 4 miljard ingepompt, en daar zal het vast niet bij blijven mocht dat noodzakelijk zijn.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik wacht nog wel ff. Voor IJsland zal het een strop zijn als 1 bank omvalt, dan vallen de andere banken waarschijnlijk ook en kan het land wel failliet verklaart worden. Dat is denk ik ook de reden dat andere landen te hulp schieten, is Landsbanki ook groot in Rusland?
Tsja voor een hoge rente moet je wat risico durven nemen. Als je voor een half procent bij de postbank gaat zitten dan ben je veilig, als je wat meer wilt neem je risico. Mijn spaargeld 3 maanden is vervelend, maar valt te overleven.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:28 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat voldoende is, maardat niet zo zijn dan leent het garantiestelsel geld bij om alles te dekken (al betwijfel ik of het makkelijk lenen is als de hele economie is ingestort). Daarom zei ik ook dat je je geld waarschijnlijk wel krijgt. Punt is alleen dat ze er 3 maanden over mogen doen, en zolang wil ik niet zonder spaargeld (en rente) zitten.
Je doet wel zo stoer alsof jij hier de enige bent met veel geld ofzo. Gaat je trouwens ook helemaal niks aan hoeveel ik daar heb, maar als iedereen geld eraf gaat halen, waarom zou ik dan het risico nemen om het te laten staan? Ik zeg ook niet dat er problemen gaan komen met Icesave, waarschijnlijk is het ook allemaal weer loos alarm, maar met het zelfde gemak staat het geld veilig(er) op CEB en als alles weer een beetje rustig is dan zien we wel weer verder.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:17 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Vorige pagina's deed je nog lekker stoer over IJsland en nu zit je net als alle andere burgermannetjes je paar duizend euro terug naar Nederland te boeken...
In dat geval kan je je geld daar wel laten staan ja. Die halve procent bij de postbank is trouwens echt wel schofterig laag, als dat mijn altenatief was had ik mijn geld ook gewoon laten staan. Ruim 3 procent bij de Rabobank was voor mij genoeg om overstag te gaan.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:30 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Tsja voor een hoge rente moet je wat risico durven nemen. Als je voor een half procent bij de postbank gaat zitten dan ben je veilig, als je wat meer wilt neem je risico. Mijn spaargeld 3 maanden is vervelend, maar valt te overleven.
quote:07 Oktober 2008
IJsland koppelt kroon aan euro
IJsland heeft de nationale munt, de kroon, gekoppeld aan de euro. Daarmee wil Reykjavik voorkomen dat de koers van de kroon verder omlaag gaat.
Gisteren verloor de kroon eenderde van de waarde ten opzichte van de euro. De kredietcrisis treft het land zwaar, omdat de economie drijft op de bancaire sector. Om te voorkomen dat het land failliet gaat, heeft de regering de controle over de sector overgenomen.
De Landsbanki-bank is genationaliseerd. Nederlandse rekeninghouders van dochter Icesave kunnen voorlopig geen geld meer opnemen of inleggen. IJsland garandeert de banktegoeden volledig.
Ah, aangepast. Site is wel gigantisch traag.quote:De Landsbanki-bank is genationaliseerd. Nederlandse rekeninghouders van dochter Icesave kunnen voorlopig gewoon bankieren. IJsland garandeert het tegoed op de rekeningen volledig.
De site is nu erg traag, maar dat kan ook komen door alle mensen die ineens hun geld terughalen of willen controleren of het er nog is.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:39 schreef YoshiBignose het volgende:
By the way, Nederlanders kunnen nu ook al geen geld meer van hun icesave account halen. De site is ook nog eens gigantisch traag...
[..]
Opzich wel slim van ze, zo voorkomen ze de bankrun voor zover die nog niet begonnen was. Hoop dat ze het hierdoor redden en hoop eigenlijk ook dat mijn geld al overgemaakt is
alle betalingen die voor 14.00 worden gedaan stonden altijd al later de middag op de rekening. Neem aan dat gisteravond ook gezien wordt als vandaag voor 14.00 en dat het dus straks op je rekening zal staan.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:59 schreef hplaserjet het volgende:
heb m'n geld er gisteravond afgehaald, maar het staat nog niet op m'n gewone betaalrekening, begin hem nu toch wel te knijpen, dat ze is opschieten met overmaken voordat ze bankroet gaan![]()
Je plotselinge omslag in toon staat me tegen - je was net nog de grootste voorstander en bent ineens gezwicht voor het grote gevaar.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je doet wel zo stoer alsof jij hier de enige bent met veel geld ofzo. Gaat je trouwens ook helemaal niks aan hoeveel ik daar heb, maar als iedereen geld eraf gaat halen, waarom zou ik dan het risico nemen om het te laten staan? Ik zeg ook niet dat er problemen gaan komen met Icesave, waarschijnlijk is het ook allemaal weer loos alarm, maar met het zelfde gemak staat het geld veilig(er) op CEB en als alles weer een beetje rustig is dan zien we wel weer verder.
Ze gaan niet.... zucht.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:59 schreef hplaserjet het volgende:
heb m'n geld er gisteravond afgehaald, maar het staat nog niet op m'n gewone betaalrekening, begin hem nu toch wel te knijpen, dat ze is opschieten met overmaken voordat ze bankroet gaan![]()
Ik geef het op, dat krijg je er echt niet door. Mensen handelen nu van uit een puur emotionele reactie. Begrijpelijk, maar niet slim.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:18 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Ze gaan niet.... zucht.
Als iedereen nou eens de feiten zou kennen en op basis daarvan zou handelen in plaats van op gevoel.
feiten.... o als ze dat in dit topic; Jongen kondigt zijn euthanasie aan bij Giel Beelen.(deel3) ook zouden doen dan waren er nooit 3 topics (bijna) vol geweest.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:18 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Ze gaan niet.... zucht.
Als iedereen nou eens de feiten zou kennen en op basis daarvan zou handelen in plaats van op gevoel.
Gelukkig zijn banken ook zo betrouwbaar als het aankomt op deze feitenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:18 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Ze gaan niet.... zucht.
quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja eerste 20k is IJsland, nou en. We weten het nu allemaal wel. Of je je geld erop laat moet je zelf weten, ik doe het wel.
Daar zit maar drie uur tussen!quote:Op maandag 6 oktober 2008 19:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik ook, omdat iedereen (en vooral de media) paniek loopt te saaien. Binnen de kortste keren zal die bank idd wel failliet zijnArme IJslanders
Tuurlijk niet....quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:37 schreef Fries het volgende:
Daar zit maar drie uur tussen!
Had dan gewoon tot vandaag gewacht; het was toch al na 14u.
In de UK mogen ze de site dichtgooien, dat staat daar in hun bankvoorwaarden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:44 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Tuurlijk niet....
Je weet nooit of ze de site niet dichtgooien zoals in de UK, of de site het technisch niet aankan zoals hier in NL.
Ik ben trouwens pas gerust als mijn geld weer op mijn tegenrekening staat.
Ho, volgens mij is men daarover nog aan het overleggen en is nog niets zeker.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:03 schreef James52 het volgende:
Depositogarantie verhoogd naar 100k, betekend dit ook dat t nu bij icesave van 20 tot 100k is?
was net om 15.00 op de radioquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:08 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ho, volgens mij is men daarover nog aan het overleggen en is nog niets zeker.
En mocht het inmiddels wel zeker zijn, heb je een linkje?
Ah, ok. Kon nog niets terugvinden op nu.nl, vandaarquote:
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C9287C6C038121.htmlquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:13 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ah, ok. Kon nog niets terugvinden op nu.nl, vandaar
de vraag was dus ook dat wanneer de ijslandse garantie het niet kan dekken... of NL dan de rest tot 100.000 garandeerd.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:18 schreef rschenk het volgende:
Icesave valt niet onder het depositogarantiestelsel van DNB cq Nederland, maar onder die van de IJslandse nationale bank. Althans... voor de eerste 20.000 euro.
Bovenstaande artikel staat niet echt vol met feiten... vooral hear-say zonder bron.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:16 schreef Wexy het volgende:
[..]
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C9287C6C038121.html
Feit is dat het IJslandse bankstelsel genationaliseerd wordt. Feit is dus dat je je geld alleen kwijt bent als IJsland als land over de kop gaat. Wanneer is de laatste keer geweest dat er een Europees land failliet ging? Feit is dat Rusland 4 miljard aan IJsland heeft uitgeleend. Feit is dat de IJslandse centrale bank een deal heeft met meerdere Scandinavische centrale banken. Als ik dan nog mijn gevoel moest laten spreken zou dat gevoel zeggen dat overheden het niet toestaan dat hun burgers spaargeld verliezen - ook al gebeurt dat in het buitenland - maar goed, zullen we de gevoelens maar niet laten spreken en gewoon bij de feiten blijven?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:37 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Gelukkig zijn banken ook zo betrouwbaar als het aankomt op deze feiten
Ja, ik weet het, ze geven zo min mogelijk negatieve informatie omdat ze bang zijn dat mensen hun geld weghalen daar en dat juist de bank om zeep helpt, maar feit blijft: als de bank op instorten staat zullen ze je dat niet op tijd vertellen.
Ik heb zo het gevoel dat je niet de enige bent die icesave vandaag probeert te bellen, en dat dat er mogelijk iets mee te maken heeft.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:30 schreef hplaserjet het volgende:
net gebeld naar icesave, je krijgt een bandje dat ze niet meer bereikbaar zijn
Bos heeft de persconferentie al gehouden... en op RtlZ komt hij regelmatig voorbij nuquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:28 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Bovenstaande artikel staat niet echt vol met feiten... vooral hear-say zonder bron.
En hier staat juist weer dat er geen overeenstemming bereikt is.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)garantieregeling.xml
Ik zit nog steeds te wachten op een goede bron die echt zekerheid geeft wat de garantieregeling nu gaat zijn.
Pfff, het is niet alleen de vraag of Landsbanki het overleeft, maar of IJsland zelf wel overeind blijftquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:26 schreef Mex_ het volgende:
Britse overheid bereidt claim voor tegen Icesave --> http://www.volkskrant.nl/(...)m_voor_tegen_Icesave
quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:30 schreef hplaserjet het volgende:
net gebeld naar icesave, je krijgt een bandje dat ze niet meer bereikbaar zijn![]()
![]()
![]()
Feiten spelen hier allang geen rol meer, iedereen reageert vanuit emotie.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:29 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Feit is dat het IJslandse bankstelsel genationaliseerd wordt. Feit is dus dat je je geld alleen kwijt bent als IJsland als land over de kop gaat. Wanneer is de laatste keer geweest dat er een Europees land failliet ging? Feit is dat Rusland 4 miljard aan IJsland heeft uitgeleend. Feit is dat de IJslandse centrale bank een deal heeft met meerdere Scandinavische centrale banken. Als ik dan nog mijn gevoel moest laten spreken zou dat gevoel zeggen dat overheden het niet toestaan dat hun burgers spaargeld verliezen - ook al gebeurt dat in het buitenland - maar goed, zullen we de gevoelens maar niet laten spreken en gewoon bij de feiten blijven?
Hier staat een goede bloemlezing van de onzekerheid.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:31 schreef Wexy het volgende:
[..]
Bos heeft de persconferentie al gehouden... en op RtlZ komt hij regelmatig voorbij nu
Ik zag dezelfde link iddquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:34 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Hier staat een goede bloemlezing van de onzekerheid.
http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_33651.z24
Verschillende bronnen spreken elkaar nog steeds volledig tegen, dus wat de nieuwe garantieregeling nu gaat zijn is mij echt niet duidelijk.
Je vergeet een aantal feiten.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:29 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Feit is dat het IJslandse bankstelsel genationaliseerd wordt. Feit is dus dat je je geld alleen kwijt bent als IJsland als land over de kop gaat. Wanneer is de laatste keer geweest dat er een Europees land failliet ging? Feit is dat Rusland 4 miljard aan IJsland heeft uitgeleend. Feit is dat de IJslandse centrale bank een deal heeft met meerdere Scandinavische centrale banken. Als ik dan nog mijn gevoel moest laten spreken zou dat gevoel zeggen dat overheden het niet toestaan dat hun burgers spaargeld verliezen - ook al gebeurt dat in het buitenland - maar goed, zullen we de gevoelens maar niet laten spreken en gewoon bij de feiten blijven?
Rond 1 april begint de lente in IJsland. Dan zullen de tegoeden wel ontdooienquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Pfff, het is niet alleen de vraag of Landsbanki het overleeft, maar of IJsland zelf wel overeind blijft
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |