abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62285625
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nu zit ik dus automatisch bij ING-Direct . Het geld valt nu dus opeens onder het Nederlandse Deposito Garantie Stelsel omdat ING Nederlands is. Het kan verkeren
Is ING Direct dan nederlands? Betekent dat dat britse spaarders ook bij DNB aan zouden moeten kloppen?

Ik bedoel, garantibank of AK bank moet je ook bij DNB zijn en niet bij het land van herkomst
pi_62285747
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:24 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Leuk stuk wat je laat zien, dat van Elsevier. Ik heb er te weinig kaas van gegeten en zo beoordeel je het misschien idd te snel. Daarom stelde ik ook mijn eerste vraag. Toch denk ik zelf dat de meeste mensen die in ijsland geld hadden staan toch de kapitaalkrachtige inwoners zijn met tigduizenden spaarcentjes en niet de 'normale' burger. En zoals dat stuk ook aangeeft, de meeste mensen staarden zich vermoedelijk blind op de hoge rentepercentages.
Ik weet het eigenlijk niet of de meeste mensen de zeer kapitaalkrachtigen waren, dat betwijfel ik eigenlijk. Ik behoor zelf tot de middengroep, wel bovenmodaal maar niet enorm. Ik spaar een vast bedrag per maand, al sinds ik ben gaan freelancen, inmiddels heb ik een vaste baan.
Volgens mij zijn de meeste spaarders juist redelijk modaal, de rijkere mensen beleggen eerder.
pi_62285789
quote:

[..]

Toch denk ik zelf dat de meeste mensen die in ijsland geld hadden staan toch de kapitaalkrachtige inwoners zijn met tigduizenden spaarcentjes en niet de 'normale' burger.
Dat denk ik dus niet.
Ten eerste omdat het gemiddelde tegoed 13.000 euro bedraagt. Dat noem ik wel "normale burger".
Daarnaast kunnen met name 50+ mensen in een periode van 20 jaar met kleine beetjes sparen een flink bedrag bij elkaar hebben om auto of begrafenis van te betalen. Dat zie ik ook als "normale burger".

Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat Icesave spaarders kapitaalkrachtig zijn in de zin dat ze het met een jaartje geen kaviaar eten weer bij elkaar hebben.

Je weet niet hoelang deze mensen er over gedaan hebben om het bij elkaar te krijgen.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:33:07 #154
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62285810
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:25 schreef avonne het volgende:

[..]

Is ING Direct dan nederlands? Betekent dat dat britse spaarders ook bij DNB aan zouden moeten kloppen?

Ik bedoel, garantibank of AK bank moet je ook bij DNB zijn en niet bij het land van herkomst
Dat klopt!
Voor de Britten is ING-Direct een soort Icesave

Voor banken uit de EU, IJsland, Zwitserland of Noorwegen geldt gewoon het garantiestelsel uit dat land. Die Turkse banken vallen daarbuiten dus die worden door Nederland gegarandeerd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_62285847
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:25 schreef avonne het volgende:

[..]

Ja:
quote:
ING Direct is:
  • Regulated by the Financial Services Authority for the conduct of UK business and as a Dutch bank, is authorised by De Nederlandsche Bank.
  • A subscriber to the UK Banking Code. Copies of the code are available on request, or from www.bba.org.uk.
  • We are covered by the Dutch Deposit Guarantee Scheme.
  • Under the scheme our customers receive ¤100,000 (£77,700 approximately) of protection per person.
  • When the student is ready, the teacher will appear.
    When the student is truly ready, the teacher will disappear.
    pi_62285879
    quote:
    Op vrijdag 10 oktober 2008 13:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat klopt!
    Voor de Britten is ING-Direct een soort Icesave
    PANIEK

De Britten komen ons leegkloppen !

*haalt meteen geld van de Postbank op
      vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:41:44 #157
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_62286069
    quote:
    Op vrijdag 10 oktober 2008 13:35 schreef avonne het volgende:

[..]

PANIEK

Het is allemaal echt problematisch als je wat spaargeld hebt.
    Door de overname van de Britse tak van Kaupthing door ING direct zit ik nu boven de limiet van het garantiestelsel. Een paar weken geleden gebeurde dat ook al toen HBOS werd overgenomen door Lloyds TSB. Moet je alles weer gaan schuiven. Het enige dat nog redelijk veilig is zijn kortlopende staatsobligaties, maar omdat iedereen zijn geld nu in staatsobligaties steekt is de yield gedaald tot onder de 2%
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
      Moderator vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:42:00 #158
    8781 crew  Frutsel
    pi_62286077
    quote:
    Op vrijdag 10 oktober 2008 13:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik weet het eigenlijk niet of de meeste mensen de zeer kapitaalkrachtigen waren, dat betwijfel ik eigenlijk. Ik behoor zelf tot de middengroep, wel bovenmodaal maar niet enorm. Ik spaar een vast bedrag per maand, al sinds ik ben gaan freelancen, inmiddels heb ik een vaste baan.
    Volgens mij zijn de meeste spaarders juist redelijk modaal, de rijkere mensen beleggen eerder.
    quote:
    Op vrijdag 10 oktober 2008 13:32 schreef avonne het volgende:

[..]

Dat denk ik dus niet.
    Ten eerste omdat het gemiddelde tegoed 13.000 euro bedraagt. Dat noem ik wel "normale burger".
    Daarnaast kunnen met name 50+ mensen in een periode van 20 jaar met kleine beetjes sparen een flink bedrag bij elkaar hebben om auto of begrafenis van te betalen. Dat zie ik ook als "normale burger".

Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat Icesave spaarders kapitaalkrachtig zijn in de zin dat ze het met een jaartje geen kaviaar eten weer bij elkaar hebben.

Je weet niet hoelang deze mensen er over gedaan hebben om het bij elkaar te krijgen.
    Zelf spaar ik ook wel een vast bedrag per maand, maar ook bij een 'gewone nederlandse bank', voor een kleiner rentepercentage. Heb er niet eens bij stilgestaan om over de grenzen te kijken, voor deze hele crisis. Maar het is dan ook meer een spaarpotje voor 'onverwachte uitgaven', tis niet zo dat ik dat geld voor tig jaar vast moet laten staan. Weet niet of dat bij jou (SCH) wel zo was/is.

En dus vind ik 13.000 aardig wat, maar het komt inderdaad niet in de buurt van het bedrag wat ik zelf voor ogen had. En ja, misschien beleggen de "rijkeren" eerder. En zoals Avonne ook zegt, je weet niet welke mensen en hoelang ze al sparen. Dit alles geeft me al een heel ander beeld voor deze situatie Thx voor de uitleg
      vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:50:09 #159
    231017 Da_Manager
    Crisis? What crisis?
    pi_62286284
    quote:
    Op vrijdag 10 oktober 2008 13:35 schreef avonne het volgende:

[..]

PANIEK

pi_62286403
    quote:

[..]

Leuk stuk wat je laat zien, dat van Elsevier. Ik heb er te weinig kaas van gegeten en zo beoordeel je het misschien idd te snel. Daarom stelde ik ook mijn eerste vraag. Toch denk ik zelf dat de meeste mensen die in ijsland geld hadden staan toch de kapitaalkrachtige inwoners zijn met tigduizenden spaarcentjes en niet de 'normale' burger. En zoals dat stuk ook aangeeft, de meeste mensen staarden zich vermoedelijk blind op de hoge rentepercentages.
    Het gaat hier juist om de gewone burger die gewoon bij een Nederlandse onderneming met IJsland als thuisbasis zijn wilde stallen tegen een leuke rente vergoeding. Dat heeft niets met belastingvoordelen of wat dan ook te maken. Ikzelf ben een student die altijd zuinig op mijn geld is geweest (ook weer niet dat ik nooit wat uitgeef, integendeel) en dus een erg leuk bedrag achter de hand had. Woon ook niet in wassenaar of iets in die richting. En dit zal dus het merendeel van de spaarders zijn.
      vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:56:08 #161
    79102 Pool
    Noord noch Zuid
    pi_62286488
    quote:
    Op vrijdag 10 oktober 2008 13:53 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Het gaat hier juist om de gewone burger die gewoon bij een Nederlandse onderneming met IJsland als thuisbasis zijn wilde stallen tegen een leuke rente vergoeding. Dat heeft niets met belastingvoordelen of wat dan ook te maken. Ikzelf ben een student die altijd zuinig op mijn geld is geweest (ook weer niet dat ik nooit wat uitgeef, integendeel) en dus een erg leuk bedrag achter de hand had. Woon ook niet in wassenaar of iets in die richting. En dit zal dus het merendeel van de spaarders zijn.
    Mijn verhaal is bijna hetzelfde ja. Afgestudeerd en vervolgens een baan, maar nog wel een jaar lang in feite het studentenbudget aangehouden en zo een aardig centje gespaard.
    pi_62287479
    Ik zat in 2002 nog voor 26.000 euro in de schulden, omdat ik dacht de economie te helpen met geld uitgeven. Van mijn partner geleerd hoe je verstandig met geld om kan gaan en vervolgens kan sparen. Na anderhalf jaar was ik al uit de schulden en na het samenwonen en dankzij keihard werken allebei, hadden we ineens een goedgevulde spaarrekening.

Deze week dan ook behoorlijk in de rats gezeten. Maar het komt gelukkig goed! Bos doet zijn werk goed in deze zware tijden!
    Nothing takes the past away like the future!
    pi_62288236
    quote:

[..]

dat valt wel mee
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_62288598
    Ik kreeg zojuist een mailtje van Icesave met een korte uitleg over de situatie, al wist ik alles al met dank aan dit topic.
    quote:
    Beste Icesave spaarder,

Zoals u inmiddels zult weten, kan Icesave zijn verplichtingen als spaarbank helaas niet langer nakomen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiële problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd ondanks dat u mogelijk een bevestiging per e-mail heeft ontvangen. Deze transacties zijn dus ook niet van uw Icesave Spaarrekening afgeschreven.

Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd de Nederlandse spaarders bij Icesave te voorzien van een formulier voor 22 oktober 2008 waarmee een aanvraag tot vergoeding van de spaartegoeden kan worden ingediend voor zowel het IJslandse als Nederlandse depositogarantiestelsel.

Wij betreuren zeer wat er is gebeurd en verzekeren u dat de mensen van Icesave Nederland alles in het werk stellen om De Nederlandsche Bank te helpen bij het werk om tot een goede afwikkeling voor alle spaarders te komen. Icesave zal dan ook zo snel mogelijk de benodigde informatie, zoals bijvoorbeeld uw saldo op uw Icesave Spaarrekening, beschikbaar stellen voor het doen van een aanvraag tot vergoeding. De details hieromtrent zullen we u direct communiceren, zodra deze bekend zijn.

Door de problemen van Landsbanki zijn alle activiteiten van Icesave Nederland en Landsbanki dinsdag stilgelegd en zitten alle medewerkers in onzekerheid thuis. Om die reden is de klantenservice dan ook onbereikbaar en zijn wij per mail niet bereikbaar.

Wij zullen u zo goed mogelijk nader blijven informeren.

Het Icesave Nederland team
    Ben in ieder geval wel blij dat ze mijn gegevens nog hebben
    pi_62288882
    Die mail hebben wij niet gehad... raar!
    pi_62288909
    Ook raar dat ze ineens een mail sturen, want er werkt NIEMAND meer!
    pi_62288987
    Ja ik heb ook geen mail gehad..
    Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
    pi_62289261
    Ik heb hem ook net ontvangen
    "Why does being a librarian make her even hotter?"
    "They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
      vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:37:21 #169
    165237 Leef
    Sunny side up!
    pi_62289302
    Noem mij een econ00b, maar ik vind het raar dat Nederlanders die kennelijk tienduizenden of honderdduizenden euro's teveel overhadden, en dat uit hebzucht op een bank in het verre buitenland hebben geparkeerd, door de Nederlandse overheid uit de brand moeten worden geholpen, op kosten van alle belastingbetalers (dus ook de straatarme,) en dat we dat dan ook nog met z'n allen hartstikke te gek gaaf moeten vinden en Wouter Bos een groot staatsman moeten vinden.

Maakt mij nie blij nie
    pi_62289332
    quote:
    Op vrijdag 10 oktober 2008 15:37 schreef Leef het volgende:
    Noem mij een econ00b, maar ik vind het raar dat Nederlanders die tienduizenden of honderdduizenden euro's teveel overhadden, en dat uit hebzucht op een bank in het verre buitenland hebben geparkeerd, door de Nederlandse overheid uit de brand moeten worden geholpen, op kosten van alle belastingbetalers (dus ook de straatarme,) en dat we dat dan ook nog met z'n allen hartstikke gaaf moeten vinden.

Maakt mij niet blij
    Mij wel, ik heb mn geld terug thx Leef
    Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
    pi_62289406
    quote:
    Noem mij een econ00b, maar ik vind het raar dat Nederlanders die tienduizenden of honderdduizenden euro's teveel overhadden, en dat uit hebzucht op een bank in het verre buitenland hebben geparkeerd, door de Nederlandse overheid uit de brand moeten worden geholpen, op kosten van alle belastingbetalers (dus ook de straatarme,) en dat we dat dan ook nog met z'n allen hartstikke te gek gaaf moeten vinden en Wouter Bos een groot staatsman moeten vinden.

Maakt mij nie blij nie
    Lees even deze topics terug, lees je wat verder in en kom dan terug voor een goede onderbouwing. Met je hebzucht, ik was al blij dat ik in mijn (nog niet zo lange) leven zuinig aan heb gedaan om wat te kunnen sparen.
    pi_62289596
    quote:
    Noem mij een econ00b, maar ik vind het raar dat Nederlanders die tienduizenden of honderdduizenden euro's teveel overhadden, en dat uit hebzucht op een bank in het verre buitenland hebben geparkeerd, door de Nederlandse overheid uit de brand moeten worden geholpen, op kosten van alle belastingbetalers (dus ook de straatarme,) en dat we dat dan ook nog met z'n allen hartstikke te gek gaaf moeten vinden en Wouter Bos een groot staatsman moeten vinden.

Maakt mij nie blij nie
    En je hoeft niet eens voor dat soort bankjes naar het buitenland. NIBCDirect uit Den Haag biedt ook dit soort rentes (en heeft wellicht ook een fundingprobleem). Het is een dochter van NIBC, die hoe ironisch, eigenlijk overgenomen zou worden door Kaupting. Dat werd in augustus 2007 afgeblazen vanwege 'omstandigheden op de financiele markten'.

Overigens ben ik het niet met je eens m.b.t. hebzucht. Je onderhandelt toch ook over de prijs van een nieuwe auto omdat je niet te veel wilt betalen? Wel denk ik dat veel mensen lui of goedgelovig zijn geweest. Want de grootbanken doen echt wel hun best als je met 100.000 of meer aan komt wandelen (preferred banking en private banking, daar gelden andere tarieven dan op de retail markt)
    Never try to outstubborn a cat.
    pi_62289836
    quote:
    Noem mij een econ00b, maar ik vind het raar dat Nederlanders die kennelijk tienduizenden of honderdduizenden euro's teveel overhadden, en dat uit hebzucht op een bank in het verre buitenland hebben geparkeerd, door de Nederlandse overheid uit de brand moeten worden geholpen, op kosten van alle belastingbetalers (dus ook de straatarme,) en dat we dat dan ook nog met z'n allen hartstikke te gek gaaf moeten vinden en Wouter Bos een groot staatsman moeten vinden.

Maakt mij nie blij nie
    Ja, bedankt voor je centen!

edit: straatarmen betalen amper belasting trouwens, dus maak het niet te dramatisch he.
    pi_62289917
    quote:

Maakt mij nie blij nie
    Waar komt toch dat fabeltje vandaan dat dit van belastinggeld wordt betaald?
      vrijdag 10 oktober 2008 @ 16:06:53 #175
    231017 Da_Manager
    Crisis? What crisis?
    pi_62290152
    quote:

Maakt mij nie blij nie
    Ik noem jou een econ00b
    pi_62290320
    quote:
    Op vrijdag 10 oktober 2008 15:58 schreef SCH het volgende:
    Waar komt toch dat fabeltje vandaan dat dit van belastinggeld wordt betaald?
    Inderdaad, de relatief gezonde Nederlandse banken als de Rabobank draaien hier voor op.
    Ik hoop maar dat ze hun rentetarief op internetsparen niet aanpassen (lees, verminderen), omdat ze nu alle mensen die gouden bergen zagen in IJsland voor hun spaargeld uit de brand moeten helpen.

Dát zou wel extreem zuur zijn, dan betalen de nette spaarders die hun geld in Nederland hielden voor de charlatans (beetje overdreven) die hun geld naar IJsland sluisten.
    FOK! verstandig, lees een P.I.
    pi_62290396
    Bovendien: Wat leert iemand er nou van als al zijn spaargeld wordt vergoed? Helemaal niks dus. Gaat er iets veranderen? Nee, het gros van de Nederlanders parkeert zo weer zijn spaargeld in het buitenland, "want de regering springt toch wel bij als het mis gaat".

Op naar beurskrach 2009 dus. .
    FOK! verstandig, lees een P.I.
    pi_62290438
    quote:
    Op vrijdag 10 oktober 2008 16:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Inderdaad, de relatief gezonde Nederlandse banken als de Rabobank draaien hier voor op.
    Ik hoop maar dat ze hun rentetarief op internetsparen niet aanpassen (lees, verminderen), omdat ze nu alle mensen die gouden bergen zagen in IJsland voor hun spaargeld uit de brand moeten helpen.

Dát zou wel extreem zuur zijn, dan betalen de nette spaarders die hun geld in Nederland hielden voor de charlatans (beetje overdreven) die hun geld naar IJsland sluisten.
    Jij hebt ook de fabeltjes krant gelezen, alleen het deel van boven de 20.000 euro betalen de banken, tenzij het blijkt dat dat onredelijk veel is.
    pi_62290498
    quote:
    Op vrijdag 10 oktober 2008 16:14 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
    Bovendien: Wat leert iemand er nou van als al zijn spaargeld wordt vergoed? Helemaal niks dus. Gaat er iets veranderen? Nee, het gros van de Nederlanders parkeert zo weer zijn spaargeld in het buitenland, "want de regering springt toch wel bij als het mis gaat".

Op naar beurskrach 2009 dus. .
    Dat ik dadelijk mijn spaargeld misschien een half jaar kwijt ben leer ik inderdaad niets van. Denk toch na man.
      vrijdag 10 oktober 2008 @ 16:24:41 #180
    79102 Pool
    Noord noch Zuid
    pi_62290723
    quote:
    Op vrijdag 10 oktober 2008 16:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

Je bent bang dat ze hun tarief verminderen naar het niveau dat het al was, vóórdat ze tot gezonde concurrentie geprikkeld werden door de buitenlandse banken?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')