abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62220706
Vannacht is de Nederlandse website van Icesave, in navolging van de Engelse website eerder vandaag, ook gesloten. Onduidelijk is of overboekopdrachten van vandaag wel of niet worden uitgevoerd. Enkele Nederlandse banken, waaronder de Rabobank, stopten dinsdagmiddag al met het overboeken van tegoeden naar Icesave toe en sortte overboekingen van die dag terug op de rekening van de klant.

De Nederlandsche Bank(DNB) zou betrokken zijn bij het besluit om de Nederlandse website van de dochteronderneming van Landsbanki te sluiten.
Op de website van Icesave staat nu een verklaring van DNB: "Er zijn onduidelijkheden ontstaan rond Landsbanki hf. te Reykjavik en haar bijkantoor Icesave in Nederland. De Nederlandse autoriteiten zoeken contact met hun IJslandse collega´s om opheldering te krijgen."

Hoe het nu verder gaat met de spaartegoeden ter waarde van 1,6 miljard euro van 120.000 Nederlandse klanten van Icesave is nog onbekend. Het saldo tussen 20.887 euro en 100.000 euro wordt door het Nederlandse deposito-garantiestelsel gedekt. Het tegoed tot 20.887 euro is de verantwoordelijkheid van de IJslandse centrale bank. Onzeker is of deze aan zijn verplichtingen kan voldoen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peter op 08-10-2008 12:07:31 ]
dag
pi_62220739
Dit is het eerste voelbare effect voor consumenten.
pi_62220769
Hip, kon een kwartier terug nog inloggen. FF double checken voor m'n 1 euro
  woensdag 8 oktober 2008 @ 01:14:26 #4
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_62220776
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:14 schreef wizarddragon het volgende:
Hip, kon een kwartier terug nog inloggen.
knap, 49.999 konden dat niet
  Donald Duck held woensdag 8 oktober 2008 @ 01:14:40 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_62220784
Hiermee begint de crisis toch wel heel erg realistisch te worden voor de normale consument. Het kan straks echt nog op bankruns gaan uitdraaien, dan is er helemaal een probleem.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_62220798
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:14 schreef err het volgende:

[..]

Ik kon ook inloggen, kwam tot de overboekpagina, toen had die er geen zin meer in...
pi_62220806
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:14 schreef err het volgende:

[..]

Was eigenlijk niet eens zo moeilijk in safari .
pi_62220841
Als het goed is, staat er van mij nog maar ¤41,12 op
dag
pi_62220851
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:18 schreef petre86 het volgende:
Als het goed is, staat er van mij nog maar ¤41,12 op
Foei!!! Daar gaat m'n Sinterklaasdiner
pi_62220879
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:14 schreef __Saviour__ het volgende:
Hiermee begint de crisis toch wel heel erg realistisch te worden voor de normale consument. Het kan straks echt nog op bankruns gaan uitdraaien, dan is er helemaal een probleem.
Vooral als blijkt dat de gemaakte overboekingen niet overgemaakt worden. Dan heeft de consument (ergo: ik) helemaal het idee dat je maar beter alle rekeningen zo snel mogelijk moet leeghalen.

Dus best kans dat mensen morgen andere banken gaan leeghalen.

Wat moet je met je geld? Nou, dan maar véél rekeningen van 100 euro of zo.
pi_62220902
Zelf zit ik bij Triodos-bank, met een 'schamele' 3,5 % procent rente. Maar het lijkt nu wel menens te worden voor de Icesave-spaarders, ik ben zeer benieuwd hoe het gaat af lopen en hoe een eventuele claim bij de IJslandse CB zal worden afgehandeld.
pi_62220909
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:18 schreef wizarddragon het volgende:

[..]

Foei!!! Daar gaat m'n Sinterklaasdiner
En als er nog meer op blijft staan, dan moet ik 3 maanden wachten tot de centrale bank van IJsland uitkeert.. Als ze dat kunnen betalen..
dag
pi_62220936
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:20 schreef avonne het volgende:

[..]

Vooral als blijkt dat de gemaakte overboekingen niet overgemaakt worden. Dan heeft de consument (ergo: ik) helemaal het idee dat je maar beter alle rekeningen zo snel mogelijk moet leeghalen.

Dus best kans dat mensen morgen andere banken gaan leeghalen.

Wat moet je met je geld? Nou, dan maar véél rekeningen van 100 euro of zo.
als wat jij zegt daadwerkelijk gebeurt, dan krijgen we echt de poppen aan't dansen. Mensen die geld van alle banken afhalen .. zal alleen maar voor 'hyper' inflatie zorgen .. dat je met je geld een aantal broden en wat vlees kunt kopen rofl.

Ik snap overigens sowieso niet helemaal waarom mensen zoveel moeite doen voor een 1 of 2% extra rente?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_62220952
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:15 schreef wizarddragon het volgende:

[..]

Was eigenlijk niet eens zo moeilijk in safari .
Ik gebruik ook safari en ik kwam er toch echt geen reet verder mee dan andere browsers, vanmiddag al niet
quote:
Ik snap overigens sowieso niet helemaal waarom mensen zoveel moeite doen voor een 1 of 2% extra rente?
Voor sommige mensen (lees: SeLang) is 1/2% honderden euro's
pi_62220973
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:25 schreef James52 het volgende:

[..]

Ik gebruik ook safari en ik kwam er toch echt geen reet verder mee dan andere browsers, vanmiddag al niet
Safari is wel erg lekker
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_62220984
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:22 schreef petre86 het volgende:

[..]

En als er nog meer op blijft staan, dan moet ik 3 maanden wachten tot de centrale bank van IJsland uitkeert.. Als ze dat kunnen betalen..
Misschien is Ijsland rond die tijd al gesmolten...
pi_62221007
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:25 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

als wat jij zegt daadwerkelijk gebeurt, dan krijgen we echt de poppen aan't dansen. Mensen die geld van alle banken afhalen .. zal alleen maar voor 'hyper' inflatie zorgen .. dat je met je geld een aantal broden en wat vlees kunt kopen rofl.
Sorry, maar serieus wat een bak met onzin zit je hier te verkondigen.
en zijn vriendje de Kietelaar
pi_62221023
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:30 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Sorry, maar serieus wat een bak met onzin zit je hier te verkondigen.
Nou als iedereen zijn of haar geld van de banken gaan halen dan is er toch wel een klein probleempje om het zo maar te zeggen. Dan krijg je weer zo'n jaren 30 effect.
pi_62221038
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:31 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nou als iedereen zijn of haar geld van de banken gaan halen dan is er toch wel een klein probleempje om het zo maar te zeggen. Dan krijg je weer zo'n jaren 30 effect.
Dat gaat niet lukken, zoveel papiergeld is er niet.

Toch?
pi_62221049
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:31 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ja, maar je krijgt geen hyperinflatie doordat mensen hun geld van de bank halen en in een ouwe sok stoppen.
pi_62221067
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:32 schreef Thieske het volgende:

[..]

Toch?
De pinautomaten zullen snel leeg zijn en via het internet loopt de boel vast.
***** Kraak.....
pi_62221068
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:33 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Ja, maar je krijgt geen hyperinflatie doordat mensen hun geld van de bank halen en in een ouwe sok stoppen.
Daar gaat het niet om .. het gaat er om dat Banken niet meer de liquide middelen hebben omdat klanten geld van de bank afhalen, dát zorgt voor inflatie!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_62221100
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:32 schreef Thieske het volgende:

[..]

Toch?
Het probleem is dat er al van het digitale geld ter wereld maar een beperkt deel ook echt gedekt wordt door goud of wat dan ook. Banken die hebben zelfs maar een heel klein percentage van hun spaartegoeden ook daadwerkelijk in kas. Dus als iedereen van zijn geld van alle banken gaat halen dan kan dat simpel weg niet, je krijgt dan inderdaad geen hyperinflatie, maar wel een ander probleem (ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat er dan wel gaat gebeuren). Dit staat los van hoeveel papier geld er is.
pi_62221181
tvp
  woensdag 8 oktober 2008 @ 01:58:00 #25
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_62221306
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:35 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om .. het gaat er om dat Banken niet meer de liquide middelen hebben omdat klanten geld van de bank afhalen, dát zorgt voor inflatie!
Als banken veel liquide middelen hebben en daardoor meer uitlenen krijg je ook inflatie...

MV=PT met een vaste T of zoiets.
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_62221345
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:58 schreef yozd het volgende:

[..]

Als banken veel liquide middelen hebben en daardoor meer uitlenen krijg je ook inflatie...

MV=PT met een vaste T of zoiets.
Dat is een minder erg probleem, de Centrale bank gooit gewoon de rente omhoog, zodat de commerciele banken dat ook moeten doen, zo zullen de klanten meer moeten betalen, minder lenen, minder uitgeven en gaat de inflatie van zelf naar beneden.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 02:08:58 #27
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_62221430
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 02:01 schreef sitting_elfling het volgende:

Dat is een minder erg probleem, de Centrale bank gooit gewoon de rente omhoog, zodat de commerciele banken dat ook moeten doen, zo zullen de klanten meer moeten betalen, minder lenen, minder uitgeven en gaat de inflatie van zelf naar beneden.
Ja ok, dat is waar.
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
pi_62221468
Ik had het niet over contant geld opnemen, maar over het openen van hele rijen rekeningen (hoeveel banken zijn er) met lagere bedragen.

Aangezien je, zoals we vandaag zien, misschien plotseling niet bij je spaargeld kunt. Elke bankrun is funest voor een bank. Ook voor grote, solide banken. Ik denk dat die net zo goed de website uit de lucht halen als te veel mensen komen opnemen. Mijn punt is: het gaat zo snel dat de consument zou kunnen besluiten nóg eerder een bankrun vóór te zijn. Op die manier is geen enkele bank meer safe.
Ik zou niemand aanraden om bergen contant te hebben, maar om nóg meer te spreiden.
pi_62221530
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 02:12 schreef avonne het volgende:
Ik had het niet over contant geld opnemen, maar over het openen van hele rijen rekeningen (hoeveel banken zijn er) met lagere bedragen.

Aangezien je, zoals we vandaag zien, misschien plotseling niet bij je spaargeld kunt. Elke bankrun is funest voor een bank. Ook voor grote, solide banken. Ik denk dat die net zo goed de website uit de lucht halen als te veel mensen komen opnemen. Mijn punt is: het gaat zo snel dat de consument zou kunnen besluiten nóg eerder een bankrun vóór te zijn. Op die manier is geen enkele bank meer safe.
Ik zou niemand aanraden om bergen contant te hebben, maar om nóg meer te spreiden.
sowieso is het uit puur logica nooit slim om belangrijke dingen op slechts 1 plek te bewaren.
Zelfs vroeger in de 2e wereld oorlog, verborgen ze atoom codes over verschillende kluisjes om maar een inrelevant voorbeeld te noemen
pi_62221666
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 02:18 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

sowieso is het uit puur logica nooit slim om belangrijke dingen op slechts 1 plek te bewaren.
Zelfs vroeger in de 2e wereld oorlog, verborgen ze atoom codes over verschillende kluisjes om maar een inrelevant voorbeeld te noemen
Of alle pasjes die je hebt in je portemonnee doen is wat handiger voorbeeld.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 03:33:21 #31
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62221987
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 02:35 schreef Koewam het volgende:

[..]

Of alle pasjes die je hebt in je portemonnee doen is wat handiger voorbeeld.
hmz.... toch maar eens een tweede portemonnee aanschaffen dus
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_62222521
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 02:18 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Atoomcodes in WO2?? WTF?
pi_62222806
Geweldig man die hoge rente

Ik lach me helemaal suf als de centrale bank van IJsland niet ana zijn verplichtingen kan voldoen.
Raar dat er dan geen maximum is wat er gespaard mag worden, zodat de centrale bank het altijd kan dekken.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_62223003
Ik wil mijn 777,33 terug.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 08:29:12 #35
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_62223293
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 07:31 schreef DroogDok het volgende:
Geweldig man die hoge rente
Geniaal ja! Snap ik alleen nog niet waarom die mensen naar IJsland gaan, in bv. Hongarije is de spaarrente soms wel 8%

Maar, ik moest vooral lachen om die dame in het (RTL4?) journaal. Wat een hork!

Reporter reagerend op het (redelijk) ongefundeerde angstgevoel van hork: "Maar als je al je geld weghaalt vergroot je de kans toch op een echte crisis."
Hork: "Ja, daar heb ik wel even over gedacht, maar toen heb ik besloten dat andere mensen zo'n verlies beter kunnen dragen dan ik!"

Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_62223355
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 08:29 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Geniaal ja! Snap ik alleen nog niet waarom die mensen naar IJsland gaan, in bv. Hongarije is de spaarrente soms wel 8%

Maar, ik moest vooral lachen om die dame in het (RTL4?) journaal. Wat een hork!

Reporter reagerend op het (redelijk) ongefundeerde angstgevoel van hork: "Maar als je al je geld weghaalt vergroot je de kans toch op een echte crisis."
Hork: "Ja, daar heb ik wel even over gedacht, maar toen heb ik besloten dat andere mensen zo'n verlies beter kunnen dragen dan ik!"

Och, gezond egoïsme noemen we dat. Of ben jij in zo'n geval de enige persoon die z'n geld laat staan, en dus voor de verliezen van alle anderen opdraait? Ik geloof er niks van, als puntje bij paaltje komt kies je toch voor jezelf.
pi_62223417
Woah begin nu toch wel een beetje bang te worden voor me spaargeld op de AK bank .
  woensdag 8 oktober 2008 @ 08:46:52 #38
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_62223509
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 01:37 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Het probleem is dat er al van het digitale geld ter wereld maar een beperkt deel ook echt gedekt wordt door goud of wat dan ook. Banken die hebben zelfs maar een heel klein percentage van hun spaartegoeden ook daadwerkelijk in kas. Dus als iedereen van zijn geld van alle banken gaat halen dan kan dat simpel weg niet, je krijgt dan inderdaad geen hyperinflatie, maar wel een ander probleem
Het laatste redmiddel voor een regering is in zo'n geval denk ik een soort noodtoestand afkondigen waarbij ze het bankaire verkeer min of meer bevriezen, zodat iedereen wel genoeg geld kan pinnen om normale boodschappen te doen, maar het leeghalen van spaartegoeden ed niet meer mogelijk is.
Zoiets als na WO2 met het tientje van Lieftink, toen al het Duitse geld in 1 klap niets meer waard werd, en iedereen een tientje kreeg om een week van te leven terwijl er nieuwe guldens werden verspreid.
Maar zoiets is natuurlijk wel een rampscenario. Want dan moet je dus ook de winkels onder militair toezicht zetten zodat de prijzen op een door de regering vastgesteld nivo blijven, je schakelt in feite over op een planeconomie. Als je denkt dat er nu paniek begint te komen wacht maar eens totdat zoiets gebeurt!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_62223674
Met alle respect maar op het staatsjournaal wordt gesproken van 'spaarders' die hun laatste cent bij Icesave geparkeerd hebben. Ik denk dat aan het woord 'spaarders' een beetje een zielige bijklank zit. Van diverse miljonairs in mijn omgeving (ik sta zelf overigens 2000 rood bij de rabo) weet ik dat men aan risicospreiding doet. Al voor de kredietkrisis wist men dat banken soms failliet kunnen gaan en daarom heeft men geld bij diverse banken geparkeerd, dat zijn dus geen 'spaardertjes' maar sluwe geldwolven. Icesave bood zelfs nog een hogere rente wat vaak ook een hoger risico betekend. Voordat Bos onnadenkend belastinggeld naar die arme spaardertjes toe gaat schuiven moet hij eerst even gaan nadenken of dat wel zo sociaal is aub.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 09:08:33 #40
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_62223869
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 08:33 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Och, gezond egoïsme noemen we dat. Of ben jij in zo'n geval de enige persoon die z'n geld laat staan, en dus voor de verliezen van alle anderen opdraait? Ik geloof er niks van, als puntje bij paaltje komt kies je toch voor jezelf.
Dat gezonde egoïsme is de kern van de crisis.

Ik zou met de beste wil van de wereld niet voor de verliezen van een ander op kunnen draaien. En ik kies al voor mezelf zonder dat het paaltje bij het puntje hoeft te komen, ik vond het alleen en grappige en kenmerkende uitspraak.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_62224002
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 09:08 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat gezonde egoïsme is de kern van de crisis.
Mwah, "gebrek aan vertrouwen" is de kern van de crisis. En daarvoor komt gezond egoïsme in de plaats. Dat is overigens geheel de schuld van de bankensector zelf, niet van de consument.
quote:
Ik zou met de beste wil van de wereld niet voor de verliezen van een ander op kunnen draaien. En ik kies al voor mezelf zonder dat het paaltje bij het puntje hoeft te komen, ik vond het alleen en grappige en kenmerkende uitspraak.
Oké, gelukkig maar.
pi_62224544
tvp
pi_62224759
Laatste nieuws (09:35u):
quote:
Staat helpt spaarders Icesave
woensdag 08 oktober 2008 | 05:58 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 08 oktober 2008 | 09:35

Tekstgrootte
DEN HAAG - Nederlandse spaarders bij de IJslandse bank Icesave krijgen hun geld terug als de noodlijdende bank omvalt.

Zie ook:
Spaarders leggen beslag op tegoeden Icesave
De Nederlandsche Bank (DNB) zal in dat geval voor de vijftigduizend Nederlandse spaarders het geld ophalen in IJsland. Als de regels onveranderd zouden zijn gebleven, zouden Nederlanders de eerste twintigduizend euro zelf in IJsland moeten ophalen. Het spaarbedrag daarboven zou wel weer onder het Nederlandse garantiestelsel vallen. Die rompslomp neemt DNB de Nederlandse spaarder uit handen. DNB, het ministerie van Financiën en de IJslandse autoriteiten overlegden gisteravond over een regeling voor Nederlandse spaarders bij rentestunter Icesave.

Klanten van de internetspaarbank zijn ongerust door de problemen die zijn ontstaan bij moederbedrijf Landsbanki. Omdat de bank in nood verkeert, probeerden veel klanten hun geld van de rekening af te halen. De klantenservice en de website van Icesave waren gisteren zeer moeilijk bereikbaar. Landsbanki, dat inmiddels onder staatscontrole is gesteld, legde de website van het Britse Icesave zelfs helemaal plat uit angst dat spaarders massaal hun geld weg zouden halen.

DNB trof gisteren ook al een regeling voor spaarders die hun geld bij de Indonesische bank Indover hebben geparkeerd. Het Nederlandse particuliere spaargeld valt onder de garantieregeling.

De Europese ministers van Financiën spraken gisteren af de minimum spaargarantie op te trekken van twintigduizend naar vijftigduizend euro. Minister Bos verhoogde de garantieregeling voor Nederland gisteren naar 100.0000 euro.

Als het akkoord het vertrouwen van in de financiële markten had moeten terugbrengen, was daar gisteren op de beurzen niets van te merken. De Europese beurzen doken allemaal in de min.
http://www.destentor.nl/a(...)paarders-Icesave.ece
pi_62225169
Hoe zit dat met die claim.beslaglegging?
pi_62225831
Even iets anders hoe staat het met de transacties die er wel door heen zijn gekomen gisteren
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_62225910
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 10:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Even iets anders hoe staat het met de transacties die er wel door heen zijn gekomen gisteren
Tja bij mij is normaal gesproken icesave - postbank dezelfde dag nog verwerkt als ik het voor 2 uur doet. Anders staat het de volgende dag er al vroeg op. Ik hoop dus voor iedereen die wel zijn geld nog heeft kunnen overmaken dat ze hun geld ook nog daadwerkelijk op hun rekening zien verschijnen, al ben ik eigenlijk bang van niet als je het gister al vroeg hebt ovegemaakt.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 10:38:38 #48
16030 FireFlash
need a light?
pi_62225999
Ik heb het gisteren om 11:00 overgemaakt, nu nog steeds niets te zien op mijn ABNAMRO tegenrekening
pi_62226142
Kun je daar ook rood staan? Zo ja, ben je dan van je schuld af?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  woensdag 8 oktober 2008 @ 10:48:14 #50
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62226231
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 10:03 schreef Omkron het volgende:
Hoe zit dat met die claim.beslaglegging?
Ik hoop niet dat ze dit op tijd te gelde kunnen maken, want dat gaat uit de pot waar andere spaarders (waaronder ik) het eventueel mee moeten doen. Ik hoop op óf een snelle oplossing óf een snel faillissement (dan vervallen alle gelegde beslagen). En dan claimen in IJsland en hopen dat de andere Scandinavische landen de IJslandse centrale bank echt dekken bij het garantiestelsel zoals beloofd.
pi_62226258
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 10:35 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Tja bij mij is normaal gesproken icesave - postbank dezelfde dag nog verwerkt als ik het voor 2 uur doet. Anders staat het de volgende dag er al vroeg op. Ik hoop dus voor iedereen die wel zijn geld nog heeft kunnen overmaken dat ze hun geld ook nog daadwerkelijk op hun rekening zien verschijnen, al ben ik eigenlijk bang van niet als je het gister al vroeg hebt ovegemaakt.
quote:
AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandsche Bank (DNB) is in gesprek met de IJslandse
autoriteiten over de internetspaarbank Icesave. De centrale bank wil opheldering
over de rekeningtegoeden van Nederlandse spaarders bij Icesave, een dochter van
de in moeilijkheden geraakte bank Landsbanki.

DNB wil vooral duidelijkheid over hoe rekeninghouders worden gecompenseerd
als Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen. IJsland staat in dat
geval garant voor een deel van de spaartegoeden. DNB zal indien nodig
rekeninghouders helpen een beroep te doen op de IJslandse garantieregeling.

Icesave kon dinsdag geen helderheid verschaffen over de verdere gang van
zaken. ,,De zaak is nu in handen van DNB. Daar kan ik niet zoveel aan
toevoegen'', aldus een woordvoerder van de internetspaarbank. Hoeveel spaarders
tot nu toe zijn weggelopen bij Icesave is volgens hem onbekend. ,,Tot aan het
weekeinde was hier geen sprake van. Maandag begon je het wel te merken'', aldus
de zegsman.

Icesave is een betrekkelijk nieuwe speler op de Nederlandse spaarmarkt maar
heeft al enkele tienduizenden spaarders weten te lokken met een aantrekkelijk
rentetarief. Moederbedrijf Landsbanki is evenwel door de kredietcrisis in grote
problemen geraakt. IJsland nationaliseerde dinsdag de gehele bankensector.
Weet niet wanneer het geplaatst is, maar ik werd nieuwsgierig
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_62226272
Die geldcrisis is 1 groot circus. Overigens doet men alsof er een crisis aan de gang is, maar in principe moet de echte geld crisis nog beginnen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  woensdag 8 oktober 2008 @ 10:50:32 #53
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62226284
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 10:44 schreef paddy het volgende:
Niet bij IceSave. Wellicht wel bij hun moeder Landsbankski, maar ik weet niet of Nederlanders dat ook kunnen, volgens mij niet.

En nee, je bent dan niet van je schuld af. Bij een faillissement kan de curator de schuld opeisen, bij een overname kan de overnemende partij dat.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 10:52:10 #54
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62226318
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 10:49 schreef JohnDope het volgende:
Die geldcrisis is 1 groot circus. Overigens doet men alsof er een crisis aan de gang is, maar in principe moet de echte geld crisis nog beginnen.
Nee, Sarah Palin gaat dat oplossen. Zij woont in Alaska en dat ligt net als IJsland dicht bij de Noordpool. Zij weet hoe dat soort dingen gaan, dus ik krijg binnenkort gewoon netjes mijn geld terug.
pi_62226496
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 10:52 schreef Pool het volgende:

[..]

Nee, Sarah Palin gaat dat oplossen. Zij woont in Alaska en dat ligt net als IJsland dicht bij de Noordpool. Zij weet hoe dat soort dingen gaan, dus ik krijg binnenkort gewoon netjes mijn geld terug.
De problemen worden straks veel te groot om op te kunnen lossen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_62226534
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 10:50 schreef Pool het volgende:

[..]

Niet bij IceSave. Wellicht wel bij hun moeder Landsbankski, maar ik weet niet of Nederlanders dat ook kunnen, volgens mij niet.

En nee, je bent dan niet van je schuld af. Bij een faillissement kan de curator de schuld opeisen, bij een overname kan de overnemende partij dat.
Dacht al zoiets. Toch wel nieuwsgierig hoe zoiets in zijn werk zal gaan Sommige mensen staan soms diep rood en krijgen dat met één loon echt niet zomaar weer recht. Dan al die creditcards enz nog.

Nieuwsgierig hoe ze dan het geld nog terug willen halen
pi_62226609
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 10:59 schreef paddy het volgende:

[..]

Dacht al zoiets. Toch wel nieuwsgierig hoe zoiets in zijn werk zal gaan Sommige mensen staan soms diep rood en krijgen dat met één loon echt niet zomaar weer recht. Dan al die creditcards enz nog.

Schulden, leningen en hypotheken worden verkocht aan andere banken.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 11:04:46 #58
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62226644
quote:

[..]

Gewoon zoals het ook anders teruggehaald zou zijn. De curator zal overigens er niet op zitten te wachten om jarenlang betalingsregelingen te moeten blijven innen, die wil zo snel mogelijk liquideren, dus vaak zullen pakketten van vorderingen op leners worden verkocht aan andere banken of instellingen. Die nemen dan de opbrengsten en het incassorisico over voor een vaste prijs, die bij de failliete bank wordt gebruikt om de boedel aan te vullen.
pi_62226707
quote:
IJsland is VAN ONS

Vanmiddag om 12.00 uur weten we of de ruim 50.000 Nederlanders ooit nog wat terugzien van hun spaarcentjes bij de internetbank Icesave. Want dan loopt het ultimatum af dat Nederland aan IJsland heeft gesteld: Show us the money, stupid fucks. Het probleem is alleen dat niet alleen het moederbedrijf Landsbanki onderuit klapte, maar dat nu compleet IJsland failliet dreigt te gaan.

Het volledige land (oppervlakte: 103.000 km2) is na 12.00 uur dus van ons. Wouter Bos, eis een onderpand, omsingel IJsland. Neem Björk gevangen, schiet Sigur Rós dood. Interneer alle IJslanders. Want waar hebben we het nu over? Een miniscuul kudtlandje met ongeveer 300.000 inwoners, Dat is nog minder dan er in Flevoland wonen. Even tanden op elkaar en doorhalen. Lees ook nog even het bravoure-interview van Icesave, dat ze een paar maanden geleden gaven. Trouwens, de IJslanders zelf staan op dit moment trouwens met sporttassen in de rij voor hun A2-rating bankie.Instant Update:AEX nu op een verlies van 8,25 7,80 procent. Beurs-chat de hele dag in dit topic.
UPDATE: Tekenend. De website van DNB ligt er uit.

bron: geenstijl
Als het geld niet terug komt, dan moeten we inderdaad het leger naar IJsland sturen.
pi_62226722
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:03 schreef James52 het volgende:

[..]

Schulden, leningen en hypotheken worden verkocht aan andere banken.
Onder dezelfde voorwaarden? Dus wanneer je een hypotheek hebt voor bijv: 5% rente, blijft dat dan zo? In ieder geval tot de tijd die je hebt afgesproken met die bank die failliet is? Of kun je (volgens mij was dat in de jaren 80 zo) zo ineens op een hypotheek van 10% rente komen te zitten. De vaste rente die dan ineens variabele rente gaat worden? Kan dat? Of moeten ze ook de afgesloten hypotheek rente aanhouden?
pi_62226740
quote:

[..]

Vorderingen zijn overdraagbaar (en dus verkoopbaar). Direct opeisen is in de regel niet erg gunstig, om de genoemde argumenten.
pi_62226802
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:04 schreef Pool het volgende:

[..]

Gewoon zoals het ook anders teruggehaald zou zijn. De curator zal overigens er niet op zitten te wachten om jarenlang betalingsregelingen te moeten blijven innen, die wil zo snel mogelijk liquideren, dus vaak zullen pakketten van vorderingen op leners worden verkocht aan andere banken of instellingen. Die nemen dan de opbrengsten en het incassorisico over voor een vaste prijs, die bij de failliete bank wordt gebruikt om de boedel aan te vullen.
Dank je
pi_62226804
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:07 schreef paddy het volgende:

[..]

Onder dezelfde voorwaarden? Dus wanneer je een hypotheek hebt voor bijv: 5% rente, blijft dat dan zo? In ieder geval tot de tijd die je hebt afgesproken met die bank die failliet is? Of kun je (volgens mij was dat in de jaren 80 zo) zo ineens op een hypotheek van 10% rente komen te zitten. De vaste rente die dan ineens variabele rente gaat worden? Kan dat? Of moeten ze ook de afgesloten hypotheek rente aanhouden?
Contracten kunnen niet eenzijdig worden gewijzigd, tenzij anders afgesproken.
pi_62227019
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:10 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Contracten kunnen niet eenzijdig worden gewijzigd, tenzij anders afgesproken.
Dat denk je.
pi_62227343
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:18 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Dat denk je.
Ok, 6:258 BW en de algemene vangnetregeling van 6:248 BW. Maar dat is slechts in heel uitzonderlijke omstandigheden van toepassing.
pi_62227803
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 10:38 schreef FireFlash het volgende:
Ik heb het gisteren om 11:00 overgemaakt, nu nog steeds niets te zien op mijn ABNAMRO tegenrekening
hier Rabo en hetzelfde...
dag
pi_62228791
Net gelezen op Nu.nl. De Ijslande overheid heeft aangegeven niet aan zijn verplichtingen te willen voldoen. De Britse overheid heeft ondertussen aangegeven dat het spaargeld van icesave door de Britse overheid wordt gedekt. Zie hieronder en voor de rest http://www.volkskrant.nl/(...)_op_tegoeden_Icesave

... En ik maar denken dat mijn geld veilig was met een dekking van een centrale bank van een Westers Europees land ...

Londen stelt gerust

Britse spaarders die hun geld bij de IJslandse internetspaarbank Icesave hebben ondergebracht, kunnen erop rekenen dat zij al hun geld terugkrijgen. Dat heeft de Britse minister van Financiën Alistair Darling woensdag gezegd.

Normaal gesproken zou de IJslandse centrale bank de eerste 20.000 euro moeten vergoeden aan internationale spaarders als Icesave failliet gaat. IJsland weigert volgens Darling evenwel daar garanties over te geven. "De IJslandse regering, geloof het of niet, heeft mij verteld dat zij niet van plan is haar verplichtingen hier na te komen", aldus Darling.

Het Britse garantiestelsel dekt spaartegoeden tot 50.000 pond. Maar Darling zei tegen de publieke omroep BBC dat de regering, gezien de "uitzonderlijke omstandigheden", er in dit geval voor zal zorgen dat spaarders al hun geld terugkrijge
pi_62228845
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_62228916
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 11:07 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Als het geld niet terug komt, dan moeten we inderdaad het leger naar IJsland sturen.
en je meent het ook nog volgens mij
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_62228998
Ik heb me aangemeld bij de claim.

http://www.nibincasso.nl/ICE-save
  Donald Duck held woensdag 8 oktober 2008 @ 12:27:35 #71
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_62229040
ijsland binnenvallen is een eitje. Ze hebben alleen een kustwacht.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_62229079
die site ligt eruit
pi_62229376
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 08:00 schreef Omkron het volgende:
Ik wil mijn 777,33 terug.
Wij hebben er veel geld staan... over twee rekeningen. In het ergste geval krijgen we maar 4000 euro terug. Werk je 6 jaar keihard om iets op te bouwen en dan gebeurt er dit! Vind het te erg voor woorden dat dit mogelijk is!

[ Bericht 8% gewijzigd door paddy op 08-10-2008 12:47:41 ]
Nothing takes the past away like the future!
pi_62229618
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
die site ligt eruit
quote:
Welkom op de website van het Nationaal Incasso Bureau. Door de enorme belangstelling naar aanleiding van de ICESAVE berichtgeving is de website momenteel overbelast, Wij verzoeken u het op een later tijdstip nog eens te proberen. Met excuses, Nationaal Incasso Bureau
tijdelijk
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:40 schreef Hapertje het volgende:

[..]

Wij hebben er veel geld staan... over twee rekeningen. In het ergste geval krijgen we maar 4000 euro terug. Werk je 6 jaar keihard om iets op te bouwen en dan gebeurt er dit! Vind het te erg voor woorden dat dit mogelijk is!
Ik snap die 4000 niet. Je zou toch terug krijgen tot een veel groter bedrag?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 12:52:54 #75
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_62229709
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:50 schreef paddy het volgende:

[..]

[..]

tijdelijk
[..]

Dat snap ik idd ook niet
pi_62229743
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:50 schreef paddy het volgende:

[..]

[..]

tijdelijk
[..]

Bijvoorbeeld als ze 24K daar hebben staan.
pi_62229753
Ben ik blij dat al mijn geld op de staatsbank staat in plaats van zo'n louche buitenlandse bank.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  woensdag 8 oktober 2008 @ 13:05:37 #78
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_62229983
quote:
Vast niet.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 13:15:53 #79
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_62230202
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:54 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Ben ik blij dat al mijn geld op de staatsbank staat in plaats van zo'n louche buitenlandse bank.
Ik ook
  woensdag 8 oktober 2008 @ 13:16:08 #80
153506 Captain_Fabulous
pi_62230210
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:40 schreef Hapertje het volgende:

[..]

Het zal wel harteloos overkomen, maar
a) als je in zee gaat met mensen die een veel hogere rente bieden dan de meeste banken loop je automatisch een hoger risico. Niemand geeft gratis geld weg, en zeker banken niet.
b) de laatste twee jaar zijn de berichten over de kwetsbaarheid van het bankenstelsel in Amerika en dat dit ook op ons in zou gaan werken toch wel duidelijk geweest, en had je dus mischien aan het denken kunnen zetten
c) waarop basseer je die 4000 maximaal terug? En als jij er 6 jaar over doet om 4000 te sparen, waarom had je dat dan niet wat veiliger weggezet?
pi_62230612
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:16 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Het zal wel harteloos overkomen, maar
a) als je in zee gaat met mensen die een veel hogere rente bieden dan de meeste banken loop je automatisch een hoger risico. Niemand geeft gratis geld weg, en zeker banken niet.
Onzin. Dat zou betekenen dat je bij de bank met de laagste rente het minst risico loopt.
Verder vind ik dat je de schuld niet bij de spaarder kan leggen. Achteraf makkelijk.
pi_62230714
quote:
Fréttir
From the Prime Minister of Iceland
Skrifað 7.10.2008 Kl.13:34

In a press conference today Iceland's Prime Minister, Mr. Geir H. Haarde, said that if needed the Icelandic Government will support the Depositors' and Investors' Guarantee Fund in raising the necessary funds, so that the Fund would be able to meet the minimum compensation limits in the event of a failure of an Icelandic bank.

The Icelandic banks have top up agreements in the following countries:

* United Kingdom
* The Netherlands
* Norway
* Finland
* Sweden

The Fund would like to stress that no Icelandic bank has been declared insolvent.

Any further information will be put to the Funds website, [url=http://www.tryggingarsjoður.is]www.tryggingarsjoður.is[/url] when needed.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 13:46:35 #83
153506 Captain_Fabulous
pi_62230982
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:32 schreef Redux het volgende:

[..]

Onzin. Dat zou betekenen dat je bij de bank met de laagste rente het minst risico loopt.
Verder vind ik dat je de schuld niet bij de spaarder kan leggen. Achteraf makkelijk.
Rente is geen kadootje van een bank. Rente is een risicovergoeding. Nu zou je van een bank die zich in Nederland zo mag noemen verwachten dat die betrouwbaar is. En dat je dus geen risico loopt. Als het een nederlandse bank is, ga ik daar ook in mee. Maar een buitenlandse internetbank? Sorry, maar als je daar niet al twee weken geleden al je geld hebt weggehaald en ergens heel saai en stevig hebt geplaatst, vind ik dat je ook wel wat EIGEN verantwoordelijkheid hebt.
Mensen die hun spaargeld bij wegzetten tegen 2% meer (Dat bood die Ijslandse bank toch?) dan de gevestigde banken zijn meer aan het speculeren dan aan het sparen in deze tijden. Zodra Fortis dreigde om te vallen, kon niemand meer zeggen dat ze niet wisten dat er een probleempj was bij de banken...en wie de economische pagina van nu.nl 1 minuut per dag las, wist al maanden dat er iets niet goed ging.
pi_62230992
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:27 schreef __Saviour__ het volgende:
ijsland binnenvallen is een eitje. Ze hebben alleen een kustwacht.
Misschien motiveert Oranje dit zaterdag.

Gewoon met 10 - 0 afdrogen, dat zullen de Ijslanders niet leuk vinden.
pi_62231074
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:47 schreef rja het volgende:

[..]

Misschien motiveert Oranje dit zaterdag.

Gewoon met 10 - 0 afdrogen, dat zullen de Ijslanders niet leuk vinden.
Die laten Oranje zo mogelijk nog harder lopen
pi_62231180
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:46 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Rente is geen kadootje van een bank. Rente is een risicovergoeding. Nu zou je van een bank die zich in Nederland zo mag noemen verwachten dat die betrouwbaar is. En dat je dus geen risico loopt. Als het een nederlandse bank is, ga ik daar ook in mee. Maar een buitenlandse internetbank? Sorry, maar als je daar niet al twee weken geleden al je geld hebt weggehaald en ergens heel saai en stevig hebt geplaatst, vind ik dat je ook wel wat EIGEN verantwoordelijkheid hebt.
Mensen die hun spaargeld bij wegzetten tegen 2% meer (Dat bood die Ijslandse bank toch?) dan de gevestigde banken zijn meer aan het speculeren dan aan het sparen in deze tijden. Zodra Fortis dreigde om te vallen, kon niemand meer zeggen dat ze niet wisten dat er een probleempj was bij de banken...en wie de economische pagina van nu.nl 1 minuut per dag las, wist al maanden dat er iets niet goed ging.
Maar de Nederlandse banken boden veel te weinig (zeker gezien de omhooggierende hypotheekrente)... Meer dan 5 % was echt niet exorbitant, dat kunnen de Nl banken nu immers ook makkelijk missen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 13:54:18 #87
153506 Captain_Fabulous
pi_62231200
Die 4000 van hapertje ben ik nog steeds benieuwd naar...
pi_62231232
quote:

[..]

De staat IJsland heeft zo z'n verplichtingen, je gaat er van uit dat die staat zich aan zijn verplichtingen houdt.
pi_62231276
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:53 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar de Nederlandse banken boden veel te weinig (zeker gezien de omhooggierende hypotheekrente)... Meer dan 5 % was echt niet exorbitant, dat kunnen de Nl banken nu immers ook makkelijk missen.
idd zeker in verhouding met het buitenland
pi_62231306
quote:

[..]

De banken wie de hoogste rente bieden in Nederland.

Zie bijna ik allemaal niet zitten, zijn kleine banken of Turkse banken.

Ze vallen wel onder garantie regel, maar als die banken omvallen moet je toch een paar maanden wachten op je spaargeld - want die kleine banken zal de DNB niet redden , zul je net zien, dat je spaargeld in die tijd net nodig hebt.

Alleen moneyou zie ik wel zitten, omdat dat het dochter is van ABN AMRO.
pi_62231372
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:54 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Die 4000 van hapertje ben ik nog steeds benieuwd naar...
Hij is bang, dat hij z´n eerste 20.000 niet krijgt van de Ijslandse overheid.

Alleen het gene, waar boven de 20.000 zit, 4000 euro dus.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 14:14:04 #92
153506 Captain_Fabulous
pi_62231786
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:55 schreef Redux het volgende:

[..]

De staat IJsland heeft zo z'n verplichtingen, je gaat er van uit dat die staat zich aan zijn verplichtingen houdt.
alleen wonen we daar niet, en is het geen lid van de EG. In mijn opinie hadden de spaarders dus wel wat allerter mogen zijn.
pi_62231842
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 14:14 schreef Captain_Fabulous het volgende:
alleen wonen we daar niet, en is het geen lid van de EG. In mijn opinie hadden de spaarders dus wel wat allerter mogen zijn.
Je kunt van te voren niet weten dat een staat zich niet aan z'n afspraken gaat houden. Je kunt het de spaarders dus niet verwijten.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 14:17:49 #94
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62231895
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 14:00 schreef rja het volgende:

[..]

Hij is bang, dat hij z´n eerste 20.000 niet krijgt van de Ijslandse overheid.

Alleen het gene, waar boven de 20.000 zit, 4000 euro dus.
of hij is een 0 vergeten en moest t 40.000 zijn
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 8 oktober 2008 @ 14:22:25 #95
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_62232012
quote:

[..]

Rente is geen kadootje van een bank. Rente is een risicovergoeding.
Dit is natuurlijk maar gedeeltelijk waar.

Rente is ook de prijs van het geld. Wanneer banken lagere kosten hebben, door bijvoorbeeld geen fysieke kantoren te hebben, maar slechts een digitale equivalent hiervan, kunnen ze deze kostenbesparing doorrekenen aan de klant. Dit kan inhouden dat mensen dus een hogere rente kunnen ontvangen op hun tegoeden.

Ok, als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is dat het meestal ook, maar die paar procent extra kon in mijn ogen ook heel goed het gevolg zijn van een bedrijfsvoering met minder kosten (bij extreem hoge percentages zouden de alarmbellen bij mij wel afgaan). Gewoon normale concurrentie dus. De bank met de laagste kosten en daardoor de hoogste rente, krijgt het meeste kapitaal.

Oja, nog even wat anders: achteraf is het allemaal wel heel makkelijk voorspellen. Wie had een jaar geleden gedacht dat je veilige spaargeld op je Fortis of ABN rekening ineens in gevaar zou zijn? Het is dat de staat nu een en ander in het werk heeft gesteld, maar anders waren daar ook enorme problemen geweest. Zijn die mensen (die dus niet die paar % extra wilden) ook niet slim bezig geweest? Ik vind dat deze mensen hier eveneens vrij weinig te verwijten valt.

(en nee ik heb geen geld naar Icesave gebracht; mijn ouders wel)
  woensdag 8 oktober 2008 @ 14:23:31 #96
153506 Captain_Fabulous
pi_62232046
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 14:16 schreef Redux het volgende:

[..]

Je kunt van te voren niet weten dat een staat zich niet aan z'n afspraken gaat houden. Je kunt het de spaarders dus niet verwijten.
Ik ben dus wel zo wantrouwend omdat te doen in dit soort tijden. En wie na alle rumour op de markt deze week nog bij Icesave zat is in mijn ogen geen spaarder maar een speculeerder.
Maar nu herhalen we onze eerdere argumenten....
pi_62232105
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 14:23 schreef Captain_Fabulous het volgende:

En wie na alle rumour op de markt deze week nog bij Icesave zat is in mijn ogen geen spaarder maar een speculeerder.
En dat vind ik dus onzin, zie ook de reactie boven je over fortis/abnamro
pi_62232140
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 14:23 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Ik ben dus wel zo wantrouwend omdat te doen in dit soort tijden. En wie na alle rumour op de markt deze week nog bij Icesave zat is in mijn ogen geen spaarder maar een speculeerder.
Maar nu herhalen we onze eerdere argumenten....
hoezo dat jij hebt ook al je geld van de rekening gehaald
  woensdag 8 oktober 2008 @ 14:44:12 #99
153506 Captain_Fabulous
pi_62232612
ik had om te beginnen daar al niets...maar als ik het had, keek ik wel 3 keer per dag op fd.nl hoe de banken gingen. Mijn spaarcentjes zitten al een hele tijd super saai bij de Rabo.
pi_62232712
Tekst op website www.icesave.nl aangepast. zie hieronder en verder www.icesave.nl

Beste Icesave spaarder,
Helaas moeten wij meedelen dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiële problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd.

Wij betreuren zeer wat er is gebeurd.

Op de spaartegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Dit betekent dat de dekking (tot 100.000 euro per persoon per bank) voor een deel (20.887 euro) voor rekening van het IJslandse depositogarantiestelsel komt. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft aangekondigd de Nederlandse spaarders bij Icesave indien nodig te helpen met hun beroep op de dekking in IJsland. Onderstaand persbericht bevestigt dit.

Zodra dat mogelijk is zullen wij op deze site nadere informatie verstrekken.

Het Icesave Nederland team

Onderstaand persbericht is door De Nederlandsche Bank (DNB) opgesteld op 7 oktober 2008. Dit persbericht is eveneens terug te vinden op de website van DNB.

DNB treedt in overleg met IJslandse autoriteiten over Icesave
Er zijn onduidelijkheden ontstaan rond Landsbanki hf. te Reykjavik en haar bijkantoor Icesave in Nederland. De Nederlandse autoriteiten zoeken contact met hun IJslandse collega´s om opheldering te krijgen. Thans kan het volgende worden meegedeeld.

Op de rekeningtegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. DNB zal in overleg treden met de IJslandse autoriteiten over hoe, indien de instelling in déconfiture zou geraken, de afwikkeling zal worden vormgegeven. Vandaag is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot Eur 100.000 per persoon per bank. In het geval van Icesave komt een deel van die dekking voor rekening van het IJslandse en niet van het Nederlandse depositogarantiestelsel. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland.

Zodra nadere informatie beschikbaar is, zal deze worden verspreid via de website van DNB, www.dnb.nl.
pi_62232778
quote:
Helaas moeten wij meedelen dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financiële problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd.
Als ze hun verplichtingen niet na kunnen komen, is het faillissement dan ook al aangevraagd door een of meer crediteuren?
  woensdag 8 oktober 2008 @ 14:59:02 #102
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62233028
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 13:57 schreef rja het volgende:

[..]

De banken wie de hoogste rente bieden in Nederland.

Zie bijna ik allemaal niet zitten, zijn kleine banken of Turkse banken.

Ze vallen wel onder garantie regel, maar als die banken omvallen moet je toch een paar maanden wachten op je spaargeld - want die kleine banken zal de DNB niet redden , zul je net zien, dat je spaargeld in die tijd net nodig hebt.

Alleen moneyou zie ik wel zitten, omdat dat het dochter is van ABN AMRO.
Die Turkenzooi, dat zie ik ook totaal niet zitten. Komop zeg, Turkije, da's een tweede wereldland met een instabiel politiek evenwicht. Daar ga je toch je geld niet naartoe brengen?
pi_62234435
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 14:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

hoezo dat jij hebt ook al je geld van de rekening gehaald
Deze week? de week is amper bezig en gezien het feit dat er sinds maandag niet meer overgeschreven kan worden maakt het nogal al lastig om je geld van de bank te halen.

Maar er is in principe nog niets aan de hand. Goed tegen Engeland is blijkbaar gezegd dat Ijsland de spaarders niet uitbetaald. Maar Nederland weet schijnbaar nog niets. Dit is natuurlijk sowieso ongelooflijk vreemd. Engeland lost het enigszins voor zijn spaarders in een dag op terwijl Nederland zich nog aan het afvragen is wat er eigenlijk aan de hand is.

Zolang er nog geen zekerheid over is of dat ze failliet zijn of dat Ijsland weigert uit te betalen mogen we er toch wel vanuit gaan dat we nog wat van ons geld terug zien
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 16:02:50 #104
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62234803
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 15:50 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Deze week? de week is amper bezig en gezien het feit dat er sinds maandag niet meer overgeschreven kan worden maakt het nogal al lastig om je geld van de bank te halen.

Maar er is in principe nog niets aan de hand. Goed tegen Engeland is blijkbaar gezegd dat Ijsland de spaarders niet uitbetaald. Maar Nederland weet schijnbaar nog niets. Dit is natuurlijk sowieso ongelooflijk vreemd. Engeland lost het enigszins voor zijn spaarders in een dag op terwijl Nederland zich nog aan het afvragen is wat er eigenlijk aan de hand is.

Zolang er nog geen zekerheid over is of dat ze failliet zijn of dat Ijsland weigert uit te betalen mogen we er toch wel vanuit gaan dat we nog wat van ons geld terug zien
RtlZ meldt dat ze echt failliet zijn nu
  woensdag 8 oktober 2008 @ 16:13:23 #105
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_62235062
"In de loop van de middag komt het Nederlandse ministerie van Financiën met een speciale mededeling over Icesave. Waarschijnlijk zal de Nederlandse staat zich garant stellen voor al het ingelegde Icesave-spaargeld. Deze stap hebben de Britse autoriteiten inmiddels al genomen."

http://www.fembusiness.nl(...)arders-in-de-kou.htm
pi_62235181
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:13 schreef yozd het volgende:
"In de loop van de middag komt het Nederlandse ministerie van Financiën met een speciale mededeling over Icesave. Waarschijnlijk zal de Nederlandse staat zich garant stellen voor al het ingelegde Icesave-spaargeld. Deze stap hebben de Britse autoriteiten inmiddels al genomen."

http://www.fembusiness.nl(...)arders-in-de-kou.htm
Dus iedereen kan gaan betalen omdat sommige mensen zonodig een hogere rente moeten hebben en hun geld op een buitenlandse bank zetten?

Begrijp ik dit nou goed of zit ik helemaal verkeerd?
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 16:29:39 #107
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62235508
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:18 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Dus iedereen kan gaan betalen omdat sommige mensen zonodig een hogere rente moeten hebben en hun geld op een buitenlandse bank zetten?

Dat begrijp je goed... en het is in mijn beleving ook helemaal een fout signaal als DNB dit inderdaad gaat doen.
pi_62235572
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:29 schreef Wexy het volgende:

[..]

Dat begrijp je goed... en het is in mijn beleving ook helemaal een fout signaal als DNB dit inderdaad gaat doen.
Ja dat vind ik dus ook, ik vind het je eigen verantwoordelijkheid.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 16:34:34 #109
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62235614
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 15:50 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat komt door al die schimmige constructies waaruit dit soort banken zijn opgebouwd. Met moedermaatschappijen en dochteronderneminkjes in diverse landen, en vallend onder verschillende wetten. Wat voor Engeland geldt hoeft dus helemaal niet voor Nederland te gelden.
pi_62235648
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:34 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Dat komt door al die schimmige constructies waaruit dit soort banken zijn opgebouwd. Met moedermaatschappijen en dochteronderneminkjes in diverse landen, en vallend onder verschillende wetten. Wat voor Engeland geldt hoeft dus helemaal niet voor Nederland te gelden.
Dat is het punt ook niet, vreemd is wel dat Engeland het in een dag kan regelen en Nederland dus absoluut niet.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 16:41:24 #111
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_62235780
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:18 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:29 schreef Wexy het volgende:

quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:32 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

Ja dat vind ik dus ook, ik vind het je eigen verantwoordelijkheid.
Vind je dat ook als de staat niet ingegrepen had bij Fortis (dmv een overname en nu een wijziging van de depositogarantiestelsel) en mensen met een Fortis (en ABN!) rekening in de kou had laten staan?
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 16:41:56 #112
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62235798
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:36 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat is het punt ook niet, vreemd is wel dat Engeland het in een dag kan regelen en Nederland dus absoluut niet.
Dat Engeland in 1 dag al zijn banken voor het feit stelt dat ze mogen dokken voor een Ijslandse stuntellige bedoeling en voor spaarders die wisten dat ze eerst bij Ijsland moesten aankloppen voor hun geld..... dat vind ik schandelijk. En ik zou als hoofd van een Engelse bank daar ook heel hard tegen in protest gaan
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 16:43:09 #113
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62235816
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:41 schreef yozd het volgende:

[..]

[..]

[..]

Vind je dat ook als de staat niet ingegrepen had bij Fortis (dmv een overname en nu een wijziging van de depositogarantiestelsel) en mensen met een Fortis (en ABN!) rekening in de kou had laten staan?
Dan hadden klanten gewoon maximaal 38.000 euro uitgekeerd gekregen per persoon.
Dus niet piepen. Dit staat in de algemene voorwaarden van de bank.

Net als dat er bij IceSave staat dat Ijsland 20887 behoort te betalen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 16:44:42 #114
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62235862
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:41 schreef Wexy het volgende:

[..]

Dat Engeland in 1 dag al zijn banken voor het feit stelt dat ze mogen dokken voor een Ijslandse stuntellige bedoeling en voor spaarders die wisten dat ze eerst bij Ijsland moesten aankloppen voor hun geld..... dat vind ik schandelijk. En ik zou als hoofd van een Engelse bank daar ook heel hard tegen in protest gaan
Eensch. Erg vreemd dat Engeland dit meteen op deze manier "oplost", zonder eerst eens even fatsoenlijk verhaal te gaan halen in IJsland, desnoods via de rechter. Lijkt op een paniekreactie van Engelse kant.
pi_62235891
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:41 schreef yozd het volgende:

[..]

[..]

[..]

Wel en niet, ik vind het kut dat de bevolking moet opdraaien voor de fouten van topmannen, aan de andere kant hebben klanten van ABN en Fortis recht op hun geld.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 16:47:22 #116
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_62235942
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:43 schreef Wexy het volgende:

Dan hadden klanten gewoon maximaal 38.000 euro uitgekeerd gekregen per persoon.
Dus niet piepen. Dit staat in de algemene voorwaarden van de bank.

Net als dat er bij IceSave staat dat Ijsland 20887 behoort te betalen.
Mjah het zal mij verder worst wezen, ik ben geen klant bij Icesave, maar ik vind dat er nogal veel leedvermaak in deze topics doorklinkt. Achteraf is alles makkelijk te voorspellen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 16:53:59 #117
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62236116
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:47 schreef yozd het volgende:

[..]

Mjah het zal mij verder worst wezen, ik ben geen klant bij Icesave, maar ik vind dat er nogal veel leedvermaak in deze topics doorklinkt. Achteraf is alles makkelijk te voorspellen.
Uiteraard hebben er erg veel mensen leedvermaak in dit soort topics. Namelijk de mensen die tot nu toe elke keer 2.7% van de rabo kregen of zelfs maar 0.5% van de postbank.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:01:20 #118
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_62236301
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:53 schreef Wexy het volgende:

Uiteraard hebben er erg veel mensen leedvermaak in dit soort topics. Namelijk de mensen die tot nu toe elke keer 2.7% van de rabo kregen of zelfs maar 0.5% van de postbank.
Ik val zelf in die Rabobank categorie. Heb wel overwogen om over te stappen naar Icesave, maar omdat ik nogal lui van aard ben, heb ik het maar gewoon zo gelaten. Het rentepercentage van Icesave vind ik niet extreem hoog en kan m.i. best het gevolg zijn van een bedrijfsvoering met lagere kosten die dan worden doorberekend aan de klant, zoals ik al eerder postte. Het leek me niet enorm risicovol om hier in te stappen en ik denk niet dat mensen die er wel zitten gelukszoekers, of mensen die teveel risico's nemen o.i.d. zijn.

Ach, eigenlijk is de hele discussie over wat er gaat gebeuren zinloos. We moeten gewoon afwachten. Ik vind het allemaal wel interessant. Het zijn toch wel historische gebeurtenissen (vooral zo'n digitale bankrun lijkt me niet vaak voorgekomen, zo niet, een uniek gebeurtenis) waar we hier getuigen van mogen zijn .
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 17:10:04 #119
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62236501
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:01 schreef yozd het volgende:

[..]

Ik val zelf in die Rabobank categorie. Heb wel overwogen om over te stappen naar Icesave, maar omdat ik nogal lui van aard ben, heb ik het maar gewoon zo gelaten. Het rentepercentage van Icesave vind ik niet extreem hoog en kan m.i. best het gevolg zijn van een bedrijfsvoering met lagere kosten die dan worden doorberekend aan de klant, zoals ik al eerder postte. Het leek me niet enorm risicovol om hier in te stappen en ik denk niet dat mensen die er wel zitten gelukszoekers, of mensen die teveel risico's nemen o.i.d. zijn.

Ach, eigenlijk is de hele discussie over wat er gaat gebeuren zinloos. We moeten gewoon afwachten. Ik vind het allemaal wel interessant. Het zijn toch wel historische gebeurtenissen (vooral zo'n digitale bankrun lijkt me niet vaak voorgekomen, zo niet, een uniek gebeurtenis) waar we hier getuigen van mogen zijn .
Met dat laatste ben ik het eens... Met het eerste niet.

Nederlandse banken zijn gewoon ontiegelijk gierig en krenterig bezig.

Kom op zeg bij de postbank het zo durfen doen dat je maar 0.5% rente krijgt???????

Of dan de rabobank.. BonusSparen.
Kolere als jij net 2 dagen voor het einde van het kwartaal dringend geld nodig hebt ben je je hele bonusrente kwijt voor dat kwartaal!
Houd je nog maar 1.2% (oid) over ofzo........
pi_62236561
Icesave had inderdaad potentie, sparen was weer hip opeens.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 17:13:58 #121
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62236581
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:10 schreef Wexy het volgende:
Of dan de rabobank.. BonusSparen.
Kolere als jij net 2 dagen voor het einde van het kwartaal dringend geld nodig hebt ben je je hele bonusrente kwijt voor dat kwartaal!
Houd je nog maar 1.2% (oid) over ofzo........
2,8% houd je dan over, meen ik. En ja, het is kut. Maar ach, het is echt vrij opneembaar en je bent je geld tenminste niet voor drie maanden kwijt.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 8 oktober 2008 @ 17:18:57 #122
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62236708
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:13 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

2,8% houd je dan over, meen ik. En ja, het is kut. Maar ach, het is echt vrij opneembaar en je bent je geld tenminste niet voor drie maanden kwijt.
ik zie trouwens dat het momenteel helemaal veranderd is.. zal wel door de schrik zijn gekomen dat alle klanten weg gingen.. 3% is basis en 0.6% is bonus.

Eerder was het volgens mij meer andersom.

En wat je nu zegt spreek je jezelf wel tegen trouwens.. als Rabo valt ben je het ook 3 maand kwijt hoor... (onthoud je je eigen discussie met DJ even? )
pi_62238844
[quote]Op woensdag 8 oktober 2008 13:54 schreef Captain_Fabulous het volgende:

Er staat geld op twee rekeningen... reken maar uit hoe het zit... ik zal de bedragen besparen hier. Het is al te zuur voor woorden
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:47:02 #124
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62238912
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:18 schreef Wexy het volgende:

[..]

ik zie trouwens dat het momenteel helemaal veranderd is.. zal wel door de schrik zijn gekomen dat alle klanten weg gingen.. 3% is basis en 0.6% is bonus.
De Rabobank heeft er sinds de ondergang van Fortis/ABN Amro juist ENORM veel klanten bijgekregen.
quote:
En wat je nu zegt spreek je jezelf wel tegen trouwens.. als Rabo valt ben je het ook 3 maand kwijt hoor... (onthoud je je eigen discussie met DJ even? )
Ik zit zelf niet bij Rabo, maar bij de bank die sinds afgelopen weekend niet meer failliet kan.

Maar ook bij Rabo acht ik de kans bijzonder klein (zeg maar gerust nul) dat deze failliet zal gaan. Deze bank heeft echt enorme reserves.
pi_62239287
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:18 schreef Wexy het volgende:

[..]

Eerder was het volgens mij meer andersom.

klopt zat ook bij rabo maar die hadden een rente percentage wat onder dat van de ecb en de inflatie lag, dat was gewoon belachelijk.

Verder verwachte ik 3 maanden terug niet dat de STAAT ijsland in zo`n situatie zou belanden het is een modern europees land geen zuid amerikaanse bananen republiek
pi_62245248
Volgens mij is hier een partij keihard de klos en dat is de belastingbetaler.

btw: ijsland valt onder bescherming van het amerikaanse leger, veel succes met binnenvallen
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:28:46 #127
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_62248271
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:12 schreef Omkron het volgende:
Icesave had inderdaad potentie, sparen was weer hip opeens.
Ik heb totaal geen medelijden met de onfortuinlijke spaarders bij Icesave.

Hoe kun je nou in hemelsnaam geld bewaren bij een bank, gevestigd in een land dat geteisterd wordt door torenhoge inflaties en waar de plaatselijke munteenheid het slechtste presteert van Europa?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 08:25:18 #128
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_62252078
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:28 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Hoe kun je nou in hemelsnaam geld bewaren bij een bank, gevestigd in een land dat geteisterd wordt door torenhoge inflaties en waar de plaatselijke munteenheid het slechtste presteert van Europa?
http://www.telegraaf.nl/b(...)elbank___.html?p=7,1
Ik denk dan, "hoe stom kun je eigenlijk zijn?".
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_62252416
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 21:59 schreef TubewayDigital het volgende:
Volgens mij is hier een partij keihard de klos en dat is de belastingbetaler.
Maar dat is dus ook zo bij banken die overeind wordt gehouden. Je krijgt nu het gevoel van, rommel maar wat aan, als je winst hebt, prop je het in je achterzak, mocht het fout gaan Wouter Bos bellen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_62252698
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Verder verwachte ik 3 maanden terug niet dat de STAAT ijsland in zo`n situatie zou belanden het is een modern europees land geen zuid amerikaanse bananen republiek
Het is wel een modern land maar met iets meer inwoners als de stad Utrecht kan je niet verwachten dat ze even miljarden tevoorschijn toveren als het zaakje omvalt. Er zijn meer Icesave spaarders dan IJslanders.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 09:35:14 #131
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62253214
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 08:25 schreef maedel het volgende:

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)elbank___.html?p=7,1
Ik denk dan, "hoe stom kun je eigenlijk zijn?".
tja, schrijnend, maar anderzijds moet ik er wel een beetje om lachen
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_62253717
Wat een drama zeg voor die mensen.. is er al een deel #4 van main topic icesave.

en is er al iets bekend over wat de dnb nu gaat doen?
pi_62254127
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 16:53 schreef Wexy het volgende:

[..]

Geld bewust op een Nederlandse bank (DSB) gehouden. Ook 4% rente.
En aan de achtergestelde deposito rekening van 8% zitten denken maar ik wil wel altijd bij mijn geld kunnen dus ook maar niet gedaan. En in deze tijd ook niet zo verkeerd om wel onder de garantieregeling te vallen..
pi_62254248
quote:
Ik heb zelfs een bedrag dat ik geleend heb van de Postbank, om onderhoud aan mijn woning te betalen, 'tijdelijk' gestald bij Icesave.
Oké op zich heb ik niet iets van "eigen schuld dikke bult" en vind ik het allemaal erg sneu voor de betrokkenen. Maar als ik dit lees...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 10:59:50 #135
153506 Captain_Fabulous
pi_62255051
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:27 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Oké op zich heb ik niet iets van "eigen schuld dikke bult" en vind ik het allemaal erg sneu voor de betrokkenen. Maar als ik dit lees...
daarom vind ik iedereen die na vorige week nog zijn geld daar had staan meer speculanten dan spaarders.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:09:49 #136
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62255262
precies, iedereen loopt maar te schuiven met hun geld
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  donderdag 9 oktober 2008 @ 11:10:34 #137
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_62255292
quote:

[..]

Wat een kul zeg, toen Icesave in NL kwam was het helemaal nog niet zo slecht gesteld met ijsland. Ik was ook bezig om een rekening te openen bij die toko, gelukkig waren ze zelf niet zo vlot anders had mijn geld er ook gestaan. Ijsland is nou ook niet echt een derde wereld land waarvan je verwacht dat het ineens als compleet land morgen failliet gaat.

De mensen die nu hun geld daar hebben staan moeten nu maar afwachten of ze hun geld terugkrijgen, terwijl dit wel in de voorwaarden stond dat alles door DNB gegarandeerd was onder dezelfde regelingen als Nederlandse banken.

Als morgen de bank waar jouw geld op staat omvalt, is het dan ook je eigen schuld of is het dan ineens de schuld van die bank en van achtergehouden informatie over de financiele situatie van die bank?

Dat Icesave omvalt is gewoon vervelend en was zeker niet duidelijk te voorspellen geweest, dat is té snel gegaan.

Beste wat NL banken aan rente bieden tegen gelijke voorwaarden is Alex met 4% rente, Icesave zat daar nog 1,25% bovenop, dat is flink wat geld per jaar als je wat spaargeld hebt dus kan me zeer goed voorstellen dat er zoveel mensen hun geld naar Icesave gebracht hebben.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_62255396
Klanten van een degelijk bank als de Rabobank die niet houden van roulette spelen met hun zuurverdiende geld zullen wel weer mee moeten betalen om de verliezen op te vangen van de Icesave waaghalsen.
Schandalig, ik vind dat de mensen die het schip zijn ingegaan zelf moeten opdraaien voor een deel van de verliezen.
pi_62257407
quote:

[..]

Jaloers dat er mensen zijn die wel spaargeld hebben? De Nederlandse Bank had deze bank nooit mogen toelaten in het Nederlandse bankenstelsel. Dit hadden ze kunnen weten! Een bank die binnen 5 maanden omvalt... DNB... neem je verantwoordelijkheid!
pi_62257512
quote:
Nee, de curator van de bank zal het geld komen opeisen na een tijdje.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:37:07 #141
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_62260084
nvm. ik moet leren lezen.
Huilen dan.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:44:57 #142
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_62267737
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:45 schreef Hapertje het volgende:

[..]

Jaloers dat er mensen zijn die wel spaargeld hebben? De Nederlandse Bank had deze bank nooit mogen toelaten in het Nederlandse bankenstelsel. Dit hadden ze kunnen weten! Een bank die binnen 5 maanden omvalt... DNB... neem je verantwoordelijkheid!
Ik ben niet jaloers op spaarders, ik vond het gigantisch dom dat ze het spaargeld bewaarden in IJsland.
pi_62273458
We krijgen alles gegarandeerd terug! Wat een opluchting!
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 07:13:56 #144
153506 Captain_Fabulous
pi_62278122
Onverdiende mazzel. Maar gezien je financiele beoordelingsvermogen raak je het vanzelf wel op een andere manier kwijt gelukkig.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 07:48:05 #145
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_62278307
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 07:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Onverdiende mazzel. Maar gezien je financiele beoordelingsvermogen raak je het vanzelf wel op een andere manier kwijt gelukkig.

Dat mag je niet zeggen
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_62278477
quote:
GWK stopt met inwisselen IJslandse kronen
Wisselkantoor GWK Travelex is per direct opgehouden met het innemen van IJslandse kronen.
Eerder was dat kort ook het geval bij ABN Amro kantoren. Bij lokale vestigingen van het bedrijf krijgen klanten te horen dat ze de IJslandse valuta nog wel kunnen aanschaffen, maar dat terugwisselen voorlopig niet meer mogelijk is.
"We willen ze niet meer inkopen, want we raken ze ook niet meer kwijt bij andere banken", legt een woordvoerder van GWK Travelex uit.
De IJslandse munt is de laatste dagen zeer volatiel tegenover de euro door de grote problemen in de IJslandse economie. De centrale bank van IJsland heeft gisteren de koers van de kroon losgelaten en onderneemt ook geen pogingen meer om de munt te ondersteunen.
Telegraaf
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 08:32:13 #147
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_62278742
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 08:57 schreef schoelje het volgende:
Al voor de kredietkrisis wist men dat banken soms failliet kunnen gaan en daarom heeft men geld bij diverse banken geparkeerd, dat zijn dus geen 'spaardertjes' maar sluwe geldwolven.
Waarom zijn het sluwe geldwolven? Ik neem aan dat je weet wat sluw betekent?
quote:
Icesave bood zelfs nog een hogere rente wat vaak ook een hoger risico betekend. Voordat Bos onnadenkend belastinggeld naar die arme spaardertjes toe gaat schuiven moet hij eerst even gaan nadenken of dat wel zo sociaal is aub.
Wanneer mensen meer rendement willen hebben betekent dit vaak meer risico. Of dit bij sparen ook per definitie het geval is, valt te betwisten.

Klinkt natuurlijk allemaal prachtig wat je zegt, maar kun jij mij uitleggen waarom het feit dat een hogere rente op de spaarrekening per definitie gelijk zou staan aan een hoger risico?

Het enige risico dat de spaarder loopt is namelijk dat de bank failliet gaat. En volgens jouw logica is er dus een direct verband tussen de rente die banken hun spaarders aanbieden en de kans dat ze failliet gaan .
Krekker is de bom!
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 09:11:09 #148
153506 Captain_Fabulous
pi_62279424
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 08:32 schreef KreKkeR het volgende:
Het enige risico dat de spaarder loopt is namelijk dat de bank failliet gaat. En volgens jouw logica is er dus een direct verband tussen de rente die banken hun spaarders aanbieden en de kans dat ze failliet gaan .
Probleem 1, mensen denken kennelijk dat alle banken hetzelfde zijn, en er dus geen risiko's bestaan
Probleem 2, kennelijk snappen te weinig mensen dat banken hoge rentes geven als ze geld nodig hebben, en dit niet via de normale bank-tot--bank kanalen waar ze tegen lagere rentes geld zouden kunnen lenen kunnen verkrijgen. banken zijn geen Sinterklaas, maar kennelijk is reclame zo sterk dat men dit is vergeten
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 09:18:50 #149
153506 Captain_Fabulous
pi_62279590
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 07:48 schreef maedel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat mag je niet zeggen
Ik ben altijd goed in het verkeerde commentaar op het juiste moment
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 10:00:50 #150
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_62280584
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 09:11 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Probleem 1, mensen denken kennelijk dat alle banken hetzelfde zijn, en er dus geen risiko's bestaan
Wat voor risico's bestaan er dan nog meer naast het failliet / ten onder gaan van de bank?
quote:
Probleem 2, kennelijk snappen te weinig mensen dat banken hoge rentes geven als ze geld nodig hebben, en dit niet via de normale bank-tot--bank kanalen waar ze tegen lagere rentes geld zouden kunnen lenen kunnen verkrijgen. banken zijn geen Sinterklaas, maar kennelijk is reclame zo sterk dat men dit is vergeten
Gelukkig maar dat jij een van de weinigen bent die doorheeft dat banken geen Sinterklaas zijn .

Elke bank heeft geld nodig. Vandaar dat banken naast hogere rente vaak ook andere acties houden om mensen hun geld maar op de juiste rekening te laten storten. Aan de andere kant hopen banken vaak ook dat rekeninghouders overige producten bij ze zullen gaan afnemen. Een hogere rente KAN onderdeel zijn van een normale gezonde concurrentiestrategie.

Net zoals lage prijzen onderdeel kunnen zijn van een normale gezonde concurrentiestrategie van verkopers. Lage prijzen bij een verkopende partij hoeven niet per definitie een aanwijzing te zijn dat het bedrijf in kwestie wanhopig / bijna failliet is en/of failliet zal gaan doordat ze de marge op hun product verlagen.

Dat heeft verder weinig te maken met denken dat de banken of goedkope verkopers Sinterklaas zijn.
Krekker is de bom!
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 10:17:50 #151
153506 Captain_Fabulous
pi_62280924
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 10:00 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wat voor risico's bestaan er dan nog meer naast het failliet / ten onder gaan van de bank?
[..]

Gelukkig maar dat jij een van de weinigen bent die doorheeft dat banken geen Sinterklaas zijn .
Ik geloof dat Swetsenegger in het topic over 'moeten we medelijden hebben met ICESAVE spaarders' hier ook wel vrj zinnige dingen over heeft gezegd
quote:
Een hogere rente KAN onderdeel zijn van een normale gezonde concurrentiestrategie.
Ja. Maar als jij met droge ogen durft te zeggen dat de laatste twee weken (en voor wie het financiele nieuws volgt, maanden) de financiele werled in een gezonde situatie zit...
quote:
Net zoals lage prijzen onderdeel kunnen zijn van een normale gezonde concurrentiestrategie van verkopers. Lage prijzen bij een verkopende partij hoeven niet per definitie een aanwijzing te zijn dat het bedrijf in kwestie wanhopig / bijna failliet is en/of failliet zal gaan doordat ze de marge op hun product verlagen.
Schaamteloos gejat van Vaarsuvius uit dit topic Klanten van Icesave.. medelijden mee hebben?
quote:
Ze moesten er niet 'van uitgaan' Maar ze hadden er wel over moeten nadenken dát het niet onmogelijk was.

Dit zijn quotes van Juni 2008:

“unlikely event of Landsbanki failing”
Het is maar de vraag of dat zo unlikely is....dit stond 24 juni op Bloomberg:

The currency fell 30 percent against the euro since the start of the year as banks struggled to finance debt amid a squeeze on credit.
[...]
The cost of insuring the bonds of Kaupthing Bank hf, Landsbanki Islands hf and Glitnir Banki hf using credit-default swaps soared to records in March on concern Iceland's three largest banks may be unable to fund themselves.

Well, up to a point. In the unlikely event of Landsbanki failing, Icesave depositors would have to claim the first ¤20,887 (£16,500) of their losses not from the UK’s Financial Services Compensation Scheme (FSCS) but from a deposit protection fund run out of Reykjavik.

After several days of prodding and digging, I have, finally, ascertained the vital statistics of this fund, the Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund. It describes itself, not very accurately, as “prefunded” but actually has £88 million in the kitty. That’s to cover deposits totalling £13.6 billion, 154 times as much.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:00:18 #152
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_62281848
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 10:17 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Ik geloof dat Swetsenegger in het topic over 'moeten we medelijden hebben met ICESAVE spaarders' hier ook wel vrj zinnige dingen over heeft gezegd
[..]

Ja. Maar als jij met droge ogen durft te zeggen dat de laatste twee weken (en voor wie het financiele nieuws volgt, maanden) de financiele werled in een gezonde situatie zit...
[..]

Schaamteloos gejat van Vaarsuvius uit dit topic Klanten van Icesave.. medelijden mee hebben?
[..]
Ik het hele medelijden topic niet gevolgd, anders had ik ook de zinnige dingen gezegd door Swetsenegger wel gezien, zou dus mooi zijn wanneer jij ze even voor me had geciteerd

Zal dat topic zo even bekijken.

En je hoort mij niet zeggen dat de financiele wereld in een gezonde situatie zit. Ik reageer alleen op opmerkingen waarin wordt gesteld dat een hoge verstrekte rente per definitie duidt op een ongezonde financiele positie van de bank.
Krekker is de bom!
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:18:06 #153
153506 Captain_Fabulous
pi_62282308
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 11:00 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik het hele medelijden topic niet gevolgd, anders had ik ook de zinnige dingen gezegd door Swetsenegger wel gezien, zou dus mooi zijn wanneer jij ze even voor me had geciteerd

Zal dat topic zo even bekijken.

En je hoort mij niet zeggen dat de financiele wereld in een gezonde situatie zit. Ik reageer alleen op opmerkingen waarin wordt gesteld dat een hoge verstrekte rente per definitie duidt op een ongezonde financiele positie van de bank.
De zinnige dingen van hem en andere stonden over 7 bladzijden was ik te lui voor
maar nee, je hebt gelijk dat een hoge rente niet per definitie op een onbetrouwbare bank duidt, ik wordt alleen een beetje giftig van mensen die wel met hun geld willen schuiven alsof ze financieele masterminds zijn maar te bedonderd of dom zijn om even de site van FD enzo bij te houden voordat je dat doet. Dus ik chargeer af en toe.
pi_62283460
Zodra deze crisis voorbij is ga ik trouwens al mijn geld stallen bij een bank met een zo hoog mogelijke rente. Mijn risico is 0,0, want als de bank over de kop gaat mogen anderen er voor opdraaien
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:02:32 #155
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62283490
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:00 schreef Seneca het volgende:
Zodra deze crisis voorbij is ga ik trouwens al mijn geld stallen bij een bank met een zo hoog mogelijke rente. Mijn risico is 0,0, want als de bank over de kop gaat mogen anderen er voor opdraaien
Dat deed ik dus al in mei.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:24:54 #156
153506 Captain_Fabulous
pi_62284039
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:00 schreef Seneca het volgende:
daarom is het dus zo fout dat de nederlandse staat gaat dokken. Iedereen moet juist eens wat verantwoordelijker worden.
pi_62284103
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:24 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

daarom is het dus zo fout dat de nederlandse staat gaat dokken. Iedereen moet juist eens wat verantwoordelijker worden.
Heel fout ja, gelukkig zeiden meneer Bos en meneer van de DNB (kan zijn naam maar niet onthouden) dat deze ingreep nodig is om het vertrouwen in het garantiesysteem te waarborgen. Iedere spaarder kon tenslotte zien aankomen dat deze bank om ging vallen en IJsland momenteel niet wil betalen...
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:29:43 #158
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62284175
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:27 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Heel fout ja, gelukkig zeiden meneer Bos en meneer van de DNB (kan zijn naam maar niet onthouden) dat deze ingreep nodig is om het vertrouwen in het garantiesysteem te waarborgen. Iedere spaarder kon tenslotte zien aankomen dat deze bank om ging vallen en IJsland momenteel niet wil betalen.
Toch jammer dat DNB dat zelf niet inzag.
pi_62284599
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 07:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:

Zielig mannetje en zuur persoon ben jij zeg! Ik werk keihard voor mijn geld en ben van 25.000 schuld gegroeid naar een leuke spaarrekening. Probeer jij dat ook maar eens voor elkaar te boksen. Kortzichtige eikel!
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:50:30 #160
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62284710
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:45 schreef Hapertje het volgende:

[..]

Zielig mannetje en zuur persoon ben jij zeg! Ik werk keihard voor mijn geld en ben van 25.000 schuld gegroeid naar een leuke spaarrekening. Probeer jij dat ook maar eens voor elkaar te boksen. Kortzichtige eikel!
Ach, wij krijgen ons geld terug en Fabulous legt voortaan zijn geld alleen in bij de banken met de laagste rente, koopt stroom en gas bij de duurste leveranciers, koopt al zijn boodschappen bij de Plus en schaft zijn elektronica aan bij B&O. Dat alles dankzij zijn financiële beoordelingsvermogen.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:52:54 #161
153506 Captain_Fabulous
pi_62284768
Dat hij zou omvallen was niet zeker, maar dat Ijsland ALS het zou gebeuren de zaak niet zou kunnen financieren had iedereen met twee hersencellen kunnen bedenken.
pi_62284970
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 12:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dat hij zou omvallen was niet zeker, maar dat Ijsland ALS het zou gebeuren de zaak niet zou kunnen financieren had iedereen met twee hersencellen kunnen bedenken.
En jij hebt alle wijsheid in pacht. Geloof vooral in jezelf! Maar oordeel niet over anderen, als je niks over ze weet!
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:09:11 #163
153506 Captain_Fabulous
pi_62285196
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:00 schreef Hapertje het volgende:

[..]

En jij hebt alle wijsheid in pacht. Geloof vooral in jezelf! Maar oordeel niet over anderen, als je niks over ze weet!
Ik hoef alleen over je te weten dat je niet zodra de klappen echt begonnen te vallen je geld binnen een bank hebt gebracht die gedekt werd door de Nederlandse staat of een ander land dat re resources had om steun te geven. Dat gevoegd bij de berichten dat vooral de laatste twee maanden ICESAVE enorm groeide, en het feit dat ik gisteren al vrij zeker wist dat de staat wel weer de portomonee zou trekken (zoals je al zei ben ik vrij alwetend) omdat paniek nog meer zou kosten dan maar te dokken...Dan ga ik inderdaad oordelen over anderen. ik ben namelijk nogal kwaad als het nog niet is opgevallen. Ik ga namelijk meebetalen aan jouw financiele debiliteit via de belastingen. Vind ik helemaal niets.
pi_62286245
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Ik hoef alleen over je te weten dat je niet zodra de klappen echt begonnen te vallen je geld binnen een bank hebt gebracht die gedekt werd door de Nederlandse staat of een ander land dat re resources had om steun te geven. Dat gevoegd bij de berichten dat vooral de laatste twee maanden ICESAVE enorm groeide, en het feit dat ik gisteren al vrij zeker wist dat de staat wel weer de portomonee zou trekken (zoals je al zei ben ik vrij alwetend) omdat paniek nog meer zou kosten dan maar te dokken...Dan ga ik inderdaad oordelen over anderen. ik ben namelijk nogal kwaad als het nog niet is opgevallen. Ik ga namelijk meebetalen aan jouw financiele debiliteit via de belastingen. Vind ik helemaal niets.
Dat is ook weer zoiets, er zijn tig ongelooflijk idiote plannen van de overheid die de belasting betaler tientallen miljarden kosten en deze reddingsoperatie is zonde van jou belasting geld. Fijne gozer ben jij, ik hoop niet dat jij ooit aanspraak hoeft te maken op de overheid op wat voor manier dan ook.
pi_62286352
Kijk... en hier bewijs je volledig ONWETEND te zijn.Want jij betaalt voor het merendeel niet eens mee! Bos houdt IJsland aan zijn belofte de garanties na te komen! En dat kost jou geen enkele cent méér. Misschien dat NL het voorschiet, maar het komt terug, Nu word ik kwaad en kan jij je bek houden!

[ Bericht 0% gewijzigd door Hapertje op 10-10-2008 13:58:29 ]
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:34:03 #166
153506 Captain_Fabulous
pi_62287462
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:52 schreef Hapertje het volgende:
Kijk... en hier bewijs je volledig ONWETEND te zijn.Want jij betaalt voor het merendeel niet eens mee! Bos houdt IJsland aan zijn belofte de garanties na te komen!
En hoe gaat Bos dat doen? De marine langs sturen en Reykjavik kapot schieten als ze niet dokken? De Ijslandse munt is pleepapier. Het land heeft geen enkele andere natuurlijke hulpbron dan kabeljauw. En we zijn bepaald niet de enige die nog geld van ze krijgen. Als de premier van ijsland zegt ík hoop op samenwerking met Engeland en Nederland om de problemen op te lossen betekent dat dus: 'Dok maar zelf, wij zijn failiet.'

/quote]
Nu word ik kwaad en kan jij je bek houden!
[/quote]
The truth hurts doensn't it.
pi_62287565
No, cause it ain't the truth!
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:38:28 #168
153506 Captain_Fabulous
pi_62287598
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 13:48 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat is ook weer zoiets, er zijn tig ongelooflijk idiote plannen van de overheid die de belasting betaler tientallen miljarden kosten en deze reddingsoperatie is zonde van jou belasting geld. Fijne gozer ben jij, ik hoop niet dat jij ooit aanspraak hoeft te maken op de overheid op wat voor manier dan ook.
Dus omdat er veel verspild wordt kan er nog wel wat bij? De redding van ABN-Amro / Fortis sta ik 100% achter, zakelijk gezien heeft Bos daar ook nog eens een hele mooie deal uitgesleept. ICESAVE spaarders hebben gegokt en verloren. Als iets te goed lijkt om waar te zijn, is het vaak ook niet waar. Ooit van gehoord?
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:52:55 #169
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62288070
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 14:38 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Dus omdat er veel verspild wordt kan er nog wel wat bij? De redding van ABN-Amro / Fortis sta ik 100% achter, zakelijk gezien heeft Bos daar ook nog eens een hele mooie deal uitgesleept.
En dat weet jij nu al? Ik durf wel te zeggen dat het risico van het nationaliseren van die banken een groter risico is, dan het risico was op het failliet van IJsland.
quote:
ICESAVE spaarders hebben gegokt en verloren. Als iets te goed lijkt om waar te zijn, is het vaak ook niet waar. Ooit van gehoord?
Nee, gegokt en gewonnen, want ik krijg het geld terug. Nou ja, gelijkgespeeld misschien, want ik loop nu een beetje rente mis.
pi_62288561
quote:

[..]

Dus omdat er veel verspild wordt kan er nog wel wat bij? De redding van ABN-Amro / Fortis sta ik 100% achter, zakelijk gezien heeft Bos daar ook nog eens een hele mooie deal uitgesleept. ICESAVE spaarders hebben gegokt en verloren. Als iets te goed lijkt om waar te zijn, is het vaak ook niet waar. Ooit van gehoord?
Gegokt? Verspillen? Niemand heeft een gok genomen en de Nederlandse regering heeft nog geen cent betaald en voorlopig kan IJsland nog gewoon opdraaien voor de kosten (lenen bij het IMF of een ander land).

En zowel Bos als die man van de DNB hebben gezegd dat deze ingreep nodig was, dat zei ik net ook al maar daar lees je zeker overheen?

En nogmaals er zijn momenteel zeer veel banken die 5% rente of meer bieden, dat zijn toch ook niet allemaal risico's? Want als je zo redeneert gaat per direct iedereen zijn geld van zijn rekening halen.
pi_62288759
quote:

[..]

Sinds wanneer is sparen bij een legaal op de Nederlandse spaarmarkt operende bank gokken?
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:24:17 #172
153506 Captain_Fabulous
pi_62288951
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 14:52 schreef Pool het volgende:

[..]

En dat weet jij nu al? Ik durf wel te zeggen dat het risico van het nationaliseren van die banken een groter risico is, dan het risico was op het failliet van IJsland.
[..]
Leuk dat je dat durft te zeggen maar hier past maar 1 reaktie op

quote:
Nee, gegokt en gewonnen, want ik krijg het geld terug. Nou ja, gelijkgespeeld misschien, want ik loop nu een beetje rente mis.
Emn ik durf te wedden dat zodra Bos dat geld aan je uitbetaalt, er een 'belangengroep van ICESAVE spaarders' opstaat die de gedervde rente ook van de Nederlandse schatkist wil terug hebben.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:31:02 #173
153506 Captain_Fabulous
pi_62289110
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 15:11 schreef Dennis101 het volgende:

[..]
voorlopig kan IJsland nog gewoon opdraaien voor de kosten (lenen bij het IMF of een ander land).
Dream on.

quote:
En zowel Bos als die man van de DNB hebben gezegd dat deze ingreep nodig was, dat zei ik net ook al maar daar lees je zeker overheen?
Nee ik lees er niet overheen, het is 1 van de dingen die me zo enorm kwaad maken. Omdat meer dan 100.000 mensen te stom waren om het economie katern te lezen, wordt de paniekfactor te groot om niets te doen. M'n maagzuur, wat doe je.

quote:
En nogmaals er zijn momenteel zeer veel banken die 5% rente of meer bieden, dat zijn toch ook niet allemaal risico's? Want als je zo redeneert gaat per direct iedereen zijn geld van zijn rekening halen.
Zolang ze in Nederland staan, en helemzaal onder de nederlandse garantie vallen is er geen enkele reden het er vanaf te halen dus.
pi_62289267
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 15:31 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Dream on.

[..]

Nee ik lees er niet overheen, het is 1 van de dingen die me zo enorm kwaad maken. Omdat meer dan 100.000 mensen te stom waren om het economie katern te lezen, wordt de paniekfactor te groot om niets te doen. M'n maagzuur, wat doe je.

[..]

Zolang ze in Nederland staan, en helemzaal onder de nederlandse garantie vallen is er geen enkele reden het er vanaf te halen dus.
Neem dan nog maar een paar maag tabletten, want als je hier al zo ziek van wordt dan snap ik niet dat je nog geen hartaanval hebt gehad van bijvoorbeeld de betuwelijn of iets in de die richting.

Verder ben je blijkbaar zo helderziend, of zit je zo diep in de financiële sector dat je al weet wat er allemaal gaat gebeuren.

Verder ontkracht je ook gelijk je idee dat een hogere rente gelijk staat aan meer risico, want je denkt toch niet als er bijvoorbeeld 3 grote banken vallen in Nederland er dan genoeg geld is om alles te denken. Of dan gaat de staat ze natuurlijk ook allemaal overnemen. Maar dan krijg je hetzelfde principe als nu in IJsland gebeurt.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:46:08 #175
153506 Captain_Fabulous
pi_62289578
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 15:36 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Neem dan nog maar een paar maag tabletten, want als je hier al zo ziek van wordt dan snap ik niet dat je nog geen hartaanval hebt gehad van bijvoorbeeld de betuwelijn of iets in de die richting.

Verder ben je blijkbaar zo helderziend, of zit je zo diep in de financiële sector dat je al weet wat er allemaal gaat gebeuren.
Ik werk wel in de finaciele sector, maar ben de eerste om te zeggen dat ik geen expert ben. Maar ik let wel op wat er gebeurt. En de documentaire over wat er zou gebeuren als de dollar instort is minstens een jaar oud, als het niet meer is. ik vind dat de informatie behioorlijk toegankelijk was.

quote:
Verder ontkracht je ook gelijk je idee dat een hogere rente gelijk staat aan meer risico, want je denkt toch niet als er bijvoorbeeld 3 grote banken vallen in Nederland er dan genoeg geld is om alles te denken. Of dan gaat de staat ze natuurlijk ook allemaal overnemen. Maar dan krijg je hetzelfde principe als nu in IJsland gebeurt.
Alleen heeft de Nederlandse staat weleen wat betere financiele basis dan ijsland. En zijn de regels voor banken in NL vrij streng. ABN is niet omgevallen, het was Fortis die in problemen kwam, weet je nog wel?
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:50:01 #176
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62289666
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 15:24 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Leuk dat je dat durft te zeggen maar hier past maar 1 reaktie op
Dat zegt meer iets over jou en je enorme hindsight bias.

Je moet risico's beoordelen naar de informatie die op het moment van de beslissing voorhanden was. En die informatie was op dat moment dat een goede spaarrente werd aangeboden, door een bank die al langer zeer succesvol was in Engeland en die een goede liquiditeitspositie en credit ratings had. Bovendien werd de eerste 20.000 gegarandeerd door de IJslandse bank, die daartoe verplicht was door de regels van de EER, een verdragsorganisatie waar IJsland zeer afhankelijk van is en waar ze nooit uitgetrapt willen worden. De IJslandse centrale bank werkte hiertoe ook samen met andere Scandinavische centrale banken. Verder stond het Nederlandse bijkantoor onder toezicht van de DNB. Natuurlijk betekent dit niet dat er geen enkel risico was, maar goede creditratings + garantie door westers EER-land + succes in UK met nóg hogere rentes = geen groot risico. En ja, ik hield er tóen al stiekem rekening mee dat andere landen, waaronder wellicht Nederland maar ik dacht eerder aan andere Scandinavische landen, spaarders te hulp zouden schieten als het hele land IJsland ten onder zou gaan.

Dat kun je van de investering door de Nederlandse overheid in Fortis/ABN niet met droge ogen zeggen. Daar zit zeker een winstkans in, maar ook een enorme verlieskans met de huidige kapitaalmarkt.

quote:
Emn ik durf te wedden dat zodra Bos dat geld aan je uitbetaalt, er een 'belangengroep van ICESAVE spaarders' opstaat die de gedervde rente ook van de Nederlandse schatkist wil terug hebben.
Dat zou kunnen, maar daar ga ik niet bij.
pi_62289693
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 15:46 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Ik werk wel in de finaciele sector, maar ben de eerste om te zeggen dat ik geen expert ben. Maar ik let wel op wat er gebeurt. En de documentaire over wat er zou gebeuren als de dollar instort is minstens een jaar oud, als het niet meer is. ik vind dat de informatie behioorlijk toegankelijk was.

[..]

Alleen heeft de Nederlandse staat weleen wat betere financiele basis dan ijsland. En zijn de regels voor banken in NL vrij streng. ABN is niet omgevallen, het was Fortis die in problemen kwam, weet je nog wel?
Die documentaire heb ik ook gezien stond niet in dat IJsland mijn tegoeden niet wil, betalen? Ik zeg verder ook niet dat ABN is omgevallen. Feit is wel dat het kan gebeuren hoe goed de financiële basis ook is. Een paar bange spaarder kunnen een hoop schade aanrichten in een korte tijd. Dan kan je als staat nog zo goed opletten maar daar kan je niets tegen doen. En als staat kan je de schade dan ook echt niet opvangen.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:51:28 #178
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62289706
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 15:46 schreef Captain_Fabulous het volgende:
De dollar is inmiddels gestegen.
pi_62289809
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 15:51 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat had iedereen toch kunnen zien aankomen? Echt appeltje eitje. Die captain fabulous heeft duidelijk enorme risico's genomen waar hij dit van tevoren had kunnen weten. Eigen schuld, dikke bult.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:55:13 #180
153506 Captain_Fabulous
pi_62289839
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 15:51 schreef Pool het volgende:

[..]

Ik bedoelde dit meer als een algemene opmerking dat er signalen waren dat de financiele sector hoog spel speelde. Maar laat maar, we komen er toch niet uit.
pi_62290064
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 15:55 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Ik bedoelde dit meer als een algemene opmerking dat er signalen waren dat de financiele sector hoog spel speelde. Maar laat maar, we komen er toch niet uit.
Dat sowieso, ik was zelf ook van plan om inderdaad mijn geld ook op een Nederlandse rekening weer te zetten.

Neemt niet weg dat ik er geen vertrouwen in heb/had dat ik mijn geld gewoon terug zou zien van IJsland. Tja nu ben ik te laat en vind ik het mooi en verstandig van de overheid om mijn geld in ieder geval te garanderen. Dat geld komt nu of later, direct of indirect neem ik aan echt wel van IJsland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')