de raaklijn methode gebruik je om aan de hand van de plaats-tijd grafiek de snelheid te bepalen. De snelheid op een punt is dan de stijlheid van die raaklijn.quote:Op vrijdag 19 september 2008 16:27 schreef miracle. het volgende:
Ik heb even een vraag over natuurkunde, de 'raaklijnmethode'.
Ik weet hoe je een raaklijn moet tekenen, maar wat je er verder mee moet doen is voor mij een raadsel.
Dit staat niet in het boek uitgelegd.
Moet je dan gaan werken met de Tangens? Het gaat er dus om dat ik de steilheid bepaal, maar dat kan op meerdere manieren?
Alvast bedankt!
Het is de bedoeling dat je met het experiment de track pitch van een CD bepaalt (zie ook hier). Voor een normale Red Book audio CD moet je dan uitkomen op 1,6 μm. De radius van het deel van het schijfje dat de informatie bevat loopt (alweer: volgens de Red Book specificaties) van 25 mm tot max. 58 mm. Dan is het een koud kunstje om de totale lengte van de track voor een (compleet gevulde) CD uit te rekenen. Ik kom op ca. 5,378 km. Niks vaags aan. Van jouw berekening hierboven kan ik trouwens geen chocola maken.quote:Op woensdag 24 september 2008 09:35 schreef Niconigger het volgende:
Je schijnt door het gat in het scherm op de cd zodat je een interferentiepatroon op het scherm krijgt (zoals op het plaatje hierboven).
[ afbeelding ]
Ik hoop dat dit plaatje de situatie wat duidelijker maakt.
Maar dan is de tweede vraag: Bepaal de afstand tussen de sporen op de CD, (meet hoek op naar beide zijden!, waarom?)
En de derde vraag is: Bereken de totale spoorlengte op de CD.
Omdat je de afstand tussen de sporen weet, en de omtrek van de cd + omtrek van het gaatje in het midden, kun je (dacht ik) op die manier de totale spoorlengte berekenen. Maar omdat er spoorlengte staat moet het een afstand zijn denk ik, dus bovenstaande is als je het zo bekijkt fout.
Ik vind het allemaal maar vaag .
Die berekening was nog voordat ik doorhad dat het om een lengte (dus afstand) ging, dus die berekening slaat nergens op .quote:Op woensdag 24 september 2008 16:23 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat je met het experiment de track pitch van een CD bepaalt (zie ook hier). Voor een normale Red Book audio CD moet je dan uitkomen op 1,6 μm. De radius van het deel van het schijfje dat de informatie bevat loopt (alweer: volgens de Red Book specificaties) van 25 mm tot max. 58 mm. Dan is het een koud kunstje om de totale lengte van de track voor een (compleet gevulde) CD uit te rekenen. Ik kom op ca. 5,378 km. Niks vaags aan. Van jouw berekening hierboven kan ik trouwens geen chocola maken.
De vraag die je stelt (geen verkleinwoorden gebruiken) is zo niet te beantwoorden omdat je geen referentie geeft hoe en op welke afstand die 108 dB is gemeten en wat je proefopstelling is. Kijk hier maar eens.quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:00 schreef timoteetje het volgende:
Hallo, ik heb een vraagje, als ik zeg maar een speakertje heb van 108 dB,
Hoeveel dB hoor ik dan nog op 5m??
Timoteetje
Noem de afgelegde weg (spatium) op tijdstip t s(t) en noem de snelheid (velocitas) op tijdstip t v(t), dan geldt uiteraard:quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:43 schreef JOO het volgende:
Een brommer trekt eenparig versneld op waardoor hij in 4 sec een afstand van 24 m aflegt. Bereken zijn versnelling.
Didactisch vind ik het nooit zo'n goed idee om klakkeloos een 'bekende' formule te laten gebruiken, daarmee creëer je geen inzicht. Overigens is de opgave ook zonder formules met het 'gezonde' verstand op te lossen.quote:Op maandag 27 oktober 2008 22:11 schreef Iblis het volgende:
En als het middelbare school is, dan moet je simpelweg de ‘bekende formule‘ die afstand, beginsnelheid, snelheid en versnelling relateert invullen door je af te vragen: Wat is elk van die waarden. Als het goed is houd je alleen de afstand als onbekende over en kun je dit uitrekenen.
Daar heb je helemaal gelijk in, deze formule is een prachtige om het concept van differentiëren tastbaarheid te geven aan de hand van een duidelijk fysisch voorbeeld. Maar het wordt meestal niet zo gedaan.quote:Op maandag 27 oktober 2008 22:31 schreef Riparius het volgende:
Didactisch vind ik het nooit zo'n goed idee om klakkeloos een 'bekende' formule te laten gebruiken, daarmee creëer je geen inzicht. Overigens is de opgave ook zonder formules met het 'gezonde' verstand op te lossen.
Als het middelbare school is kan je simpelwegquote:Op maandag 27 oktober 2008 19:43 schreef JOO het volgende:
Een brommer trekt eenparig versneld op waardoor hij in 4 sec een afstand van 24 m aflegt. Bereken zijn versnelling.
Dat weet ik natuurlijk ook wel, en dat is precies waar mijn betoog hierboven op aanstuurt, want uit s'(t) = a∙t en s(0) = 0 volgt s(t) = ½∙a∙t2. Maar door domweg een formuletje toe te passen leert de vragensteller niks. Dan kun je nog beter een uitleg geven zonder formules die zelfs ieder kind op de basisschool kan snappen, als volgt:quote:Op maandag 3 november 2008 19:07 schreef Viezze het volgende:
[..]
Als het middelbare school is kan je simpelweg
s= 1/2 * a * t^2 gebruiken
Dit mag alleen als de beginsnelheid/eindsnelheid nul is. Dat is het geval dus je krijgt dan 1 onbekende (a)
Moet lukken.
Je ziet gemakkelijk dat de teller x3 + x - 2 gelijk is aan 0 voor x = 1 (want 1 + 1 - 2 = 0), en dus is de teller deelbaar door (x - 1). De noemer x2 - 1 = (x - 1)(x + 1) is ook deelbaar door (x - 1) en dus kun je de breuk vereenvoudigen door teller en noemer te delen door (x - 1). Voer een polynoomstaartdeling uit om (x3 + x - 2)/(x - 1) te bepalen.quote:Op maandag 3 november 2008 23:21 schreef Zwansen het volgende:
Ik schaam me voor het vragen, maar doe het toch.
Iemand vraagt me op msn om een functie te vereenvoudigen. Het is een eerstejaars wiskundevak en ik moet dit makkelijk kunnen. Ik kom er alleen niet uit?
(x3+ x - 2) / (x2 - 1)
Ik weet dat (x2 - 1) gelijk is aan (x-1)(x+1)....
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | numlist(1, 9, L), member(X, L), not(member(X, M)). insert([],[]). insert([N | L], [N | M]) :- insert(L, M), inrange(N, M). |
1 2 3 4 5 6 7 8 | L = [1, 8, 3, 4, 5, 6, 7, 2, 9] ; L = [1, 4, 3, 8, 5, 6, 7, 2, 9] ; L = [1, 8, 3, 2, 5, 6, 7, 4, 9] ; L = [1, 2, 3, 8, 5, 6, 7, 4, 9] ; L = [1, 4, 3, 2, 5, 6, 7, 8, 9] ; L = [1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9] ; false. |
Is dit je eerste ervaring met Prolog? Want dan is dit nog wel een uitdagende opdracht. Prolog werkt namelijk heel anders dan wat je (duidelijk) gewend bent. Het zoekt zelf alle mogelijkheden af tot een goede oplossing. Of eigenlijk, als je:quote:Op dinsdag 4 november 2008 19:33 schreef Darow het volgende:
Bedankt voor je uitleg. Mijn beschrijving was inderdaad niet in prolog notatie.
Ik heb er bij dit vak (genaamd intelligente systemen) gekozen om sudoko op te lossen. Dit moet in prolog gebeuren, daar er bij prolog logisch geprogrammeerd wordt.
Het voorbeeld wat ik heb gegeven is eigenlijk de start die de docent heeft gegeven om tot een goede oplossing te komen.
Nu ik jouw verhaal heb gelezen, beredeneer ik dat er in mijn code helemaal geen inductie hoeft te staan daar prolog zelf inductie al toepast. Helaas heb ik op dit moment geen tijd meer. Ik zal morgen een nieuwe reactie posten met een andere aanpak.
1 2 3 4 | numlist(1, 9, L), member(X, L), not(member(X, M)). |
1 2 3 4 5 | voeg_getallen_in(D, B), rijen_geldig(B), kolommen_geldig(B), blokjes_geldig(B). |
Ik vermoed dat het moet metquote:2
________
3 + 12t2
is de afgeleide vanquote:1
_____
1+t2
Iemand een idee?quote:arctan(t)
Ja. Plaats je vraag om te beginnen eens in het juiste topic.quote:Op donderdag 13 november 2008 10:56 schreef WyBo het volgende:
Ik heb een vraagje over integreren. Weet iemand hoe je deze oplost?
[..]
Ik vermoed dat het moet met
[..]
is de afgeleide van
[..]
Iemand een idee?
Niet eens gezien. De titels lijken ook wel op elkaar.quote:Op donderdag 13 november 2008 11:10 schreef Riparius het volgende:
Plaats je vraag om te beginnen eens in het juiste topic.
in de oplossing is aanwezig Zn2+ , Cl-, H2O,quote:Op zondag 9 november 2008 13:11 schreef kirsten. het volgende:
Ik heb een vraag over Scheikunde en dan met betrekking tot redoxreacties.
als er staat: kijk of chloorwater reageert met een zinkchloride-oplossing, dan zijn er in de oplossing aanwezig: CL2, Zn2+, CL- en toch ook H20? ( chloorwater is immers chloor, opgelost in water). antwoordenboekje zegt dat er geen H20 aanwezig is en dat de reactie niet doorgaat, maar als er wel water aanwezig is ( wat mij logischer lijkt) dan gaat de reactie wel door en wordt het:
2 Cl2(g) + 2 H2O(l) --> 4 Cl- + O2(g) + 4H+ (aq)
wat klopt er nu? is er wel of geen water aanwezig en zo niet, waarom dan niet?
1 2 3 4 | mangaan(IV)nitraat ? ? Sn(HSO4)2 ? FeI3 |
quote:Op woensdag 5 november 2008 18:40 schreef Opperkwal het volgende:
Kan iemand mij vertellen:
waarom 70% alcohol wordt gebruikt om te desinfecteren (en niet 96%)
en voor mijn hypothese klopte dit niet (volgens mijn docent):
Gedestilleerd water reinigt het slechtste van de vier omdat bacteriën een celwand hebben en dus water opnemen waardoor ze strak gaan staan. Dit is eigenlijk een optimale situatie voor de bacteriën, door het poetsen met een doek met water transporteer je enkele bacteriën over op het desbetreffende doekje waar je mee schoon maakt.
Na verwachting zullen er veel bacteriën achterblijven op de letters a, e, u, o en o die wij testten.
we dat het geen planten zijn maar ze hebben wel degelijk een celwand maar daar was iets mee aan de hand, kan iemand ons hier mee op weg helpen?
(bronnen zouden ook handig zijn mits geraadpleegd)
Bedankt.
Ik weet het al:quote:Op woensdag 19 november 2008 21:08 schreef Mr.Houdoe het volgende:
Hoe ziet de reactievergelijking er uit als bariumfosfaat verdwijnt in zoutzuur?
Ik kijk in Binas 45 maar daar zie ik onder PO4 3- alleen bij Na+ en K+ een g staan.
Ik dacht eigenlijk dat het splitste in ionen maar dan klopt het weer niet want er staat een s bij barium en fosfaat
EDIT: Ik denk nu dat het ook een zuur-base reactie kan zijn, moment
Klopt het dan dat PO4,3- reageert tot H3PO4?
Thnx, maar dat weet ik. Maar ik snap inmiddels de vraag al.quote:Op donderdag 20 november 2008 21:14 schreef GlowMouse het volgende:
integraal p dV is in het algemeen de verrichte arbeid, ook zonder Carnotcyclus.
quote:Op woensdag 26 november 2008 14:21 schreef Silentalarm het volgende:
Heey,
Kan iemand mij uitleggen wat een dipool moment precies is, en hoe je het dipoolmoment berekent, want de uitleg in het boek is een beetje vaag.
96% is duurder en met 70% gaat alles ook wel dood.quote:
Daarom heet het dan ook een bufferoplossingquote:Op maandag 15 december 2008 20:48 schreef teigan het volgende:
Komt ook denk ik omdat ze bij dit voorbeeld alleen maar willen laten zien dat de pH nauwelijks veranderd met toevoeging van wat zuur..
Klopt, maar vandaar dat ze dus de hele benadering met x weglaten. Eigenlijk best slordig..quote:Op zaterdag 20 december 2008 19:46 schreef fusionfake het volgende:
[..]
Daarom heet het dan ook een bufferoplossing
DG lijf z = 2,9 N/mm2 en DG flens z = 29,4 N/mm2 , zo staat het in het antwoordenboek.quote:Op zondag 4 januari 2009 17:52 schreef Flumina het volgende:
Ik zou zeggen: alleen schuifspanningen in de flens van het profiel als de kracht horizontaal werkt. Het statisch moment is in het lijf gewoon 0 omdat de afstand 0 is.
Ok. Ze nemen die breedte van het lijf mee.quote:Op zondag 4 januari 2009 21:26 schreef Mr_Booze het volgende:
[..]
DG lijf z = 2,9 N/mm2 en DG flens z = 29,4 N/mm2 , zo staat het in het antwoordenboek.
Oke thxquote:Op maandag 5 januari 2009 20:40 schreef Flumina het volgende:
[..]
Ok. Ze nemen die breedte van het lijf mee.
@ Flens
S = 45 x 10 x 27.5 = 12375 mm3, b = 10. Dus 29.4 N/mm2 klopt.
@ Lijf
b wordt 100 mm in plaats van 10
met 8,5 ml 0,01M KIO3 zal je slechts de helft van je benodigde 1.7 x10-4 mol KIO3 krijgen.......quote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:01 schreef Flaccid het volgende:
Als je 100 gram sinaasappelsap neemt, zit daarin 50 mg Ascorbinezuur.
176.12 gram/mol = u. Dit geeft 2.83x10-4 mol ascorbinezuur.
Als we daar 5x10-4 mol I2 bij doen, krijgen je dat er een aantal mol jood niet reageert. Om 5x10-4 mol I2 te krijgen, moet je het volgende bij elkaar gooien:
1.7 x10-4 mol KIO3
Overmaat I- en H+ , laten we zeggen: 2 mol per stof per liter?
Stel je neemt 0,01 M KIO3 oplossing, dan moet je 8,5 ml KIO3 hebben. We nemen 2 M KI Oplossing en daar nemen we dan 25 ml van, dan heb je 12,5 mmol I-. Een 3 M zwavelzuur oplossing, waar we ook 25 ml van nemen. Dan krijg 8,5 mmol H+ . Als je dit allemaal bij elkaar gooit, krijg je 5 x10-4 mol I2. Dit reageert dan met het aanwezige ascorbinezuur.
dit lijkt me vrij juist, permanganaat reduceert naar Mn2+, en zal dus in 5:1 verhouding met Fe2+ reagerenquote:Op woensdag 14 januari 2009 14:05 schreef fusionfake het volgende:
Korte vraagje, ik had net een PTA sk2, waarbij een vraag als volgt ging:
Je hebt 0,500 L opl met ijzer(III)chloride en ijzer(II)chloride
Ook heb je 0,500L 0,0200M Kaliumpermanganaat (aangezuurd met zwavelzuur geloof ik)
Wat is de conc. Fe2+?
Ik had zelf de halfvergelijkingen opgesteld, Mno4 : Fe2+ (1:5)
Er reageerde geloof ik 1,003 * 10^-1 of -2 mol MnO4, ik deed dit gedeeld door 5, en berekende naar grammen
Tja, als er gegeven werd dat 1,003 * 10^-2 mol MnO4 reageerde, hoef je verder niet te rekenen met de concentratie van die permanganaat oplossing.quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:45 schreef fusionfake het volgende:
Dankje Maar je hoefde dus niks te berekenen met de concentratie KMno4 e.d.?
is ook de fout die ik zo gauw tegenkom.quote:Op woensdag 14 januari 2009 19:56 schreef Chimay het volgende:
[..]
met 8,5 ml 0,01M KIO3 zal je slechts de helft van je benodigde 1.7 x10-4 mol KIO3 krijgen.......
zo, dat was al de eerste fout, verder heb ik nog niet gekeken.
ik neem aan dat het de concentratie ijzer ionen is in die 0,500 L. In de uiteindelijke oplossing zal al het ijzer(II) wel weggereageert zijn, anders heb je ook niets aan die hoeveelheid MnO4- die reageerde.quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:06 schreef Chimay het volgende:
[..]
Tja, als er gegeven werd dat 1,003 * 10^-2 mol MnO4 reageerde, hoef je verder niet te rekenen met de concentratie van die permanganaat oplossing.
Heb je wel opgelet van welk volume je de conc. Fe2+ moest berekenen? van de oorspronkelijke 500 ml, of na toevoegen van de permanganaatoplossing?
quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:43 schreef julian6 het volgende:
Ik heb een vraag over economie;
Stel dat de prijselasticiteit van de vraag naar fietsen een waarde heeft van -0,8. De huidige afzet van fietsen in Nederland is 400.000 per jaar. De gemiddelde prijs is ¤450. Hoeveel moet de prijs worden om de afzet te vergroten tot 480.000 per jaar?
Hoe bereken in dit?
hmm, waarschijnlijk heb ik dat dus fout.. ik beredeneerde met "Oh, 500ml + 500ml = 1L, hoef ik niks om te rekenen om [Fe2+] te krijgen", maar dat is dus zeker fout, lijkt mij dat je van het oorspronkelijke opl. de Fe2+ moest berekenen. Achja, dan maar 2 van de 3 puntenquote:Op woensdag 14 januari 2009 21:06 schreef Chimay het volgende:
[..]
Tja, als er gegeven werd dat 1,003 * 10^-2 mol MnO4 reageerde, hoef je verder niet te rekenen met de concentratie van die permanganaat oplossing.
Heb je wel opgelet van welk volume je de conc. Fe2+ moest berekenen? van de oorspronkelijke 500 ml, of na toevoegen van de permanganaatoplossing?
Jep, thxquote:Op woensdag 14 januari 2009 21:20 schreef Mr.Houdoe het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
proc verandering hoeveelheid = ((480.000-400000)/400000)*100% = 20%
-0,8 = 20/?
? = 20/-0,8 = -25%
450 * 0,75 = ¤337,50
De prijs moet ¤337,50 worden.
Snap je dit?
Als je in 1 punt van vast naar vloeistof gaat heb je een zuivere stof (smeltpunt), als het geleidelijk van vast naar vloeistof gaat heb je een mengsel (smelttraject).quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:00 schreef maxh het volgende:
Wie weet deze nog?
We meten de temperatuur van een stof over de tijd. De stof wordt verwarmd van solid naar liquid, dan afgekoeld van liquid naar solid. Hoe kun je aan de vorm van de grafiek zien of dit een zuivere stof of een mengsel is?
Bvd enzo
Thanks, ik dacht al dat het zo simpel zou zijn.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:10 schreef Chimay het volgende:
[..]
Als je in 1 punt van vast naar vloeistof gaat heb je een zuivere stof (smeltpunt), als het geleidelijk van vast naar vloeistof gaat heb je een mengsel (smelttraject).
Het is wel een beetje kort door de bocht, maar over het algemeen zal je het zo wel kunnen zien.quote:Op donderdag 22 januari 2009 17:25 schreef maxh het volgende:
[..]
Thanks, ik dacht al dat het zo simpel zou zijn.
Wat is een kruistabel in hemelsnaam?quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:11 schreef Flaccid het volgende:
Ik heb een domme vraag
Hoe werkt een kruistabel ookalweer?
Voor scheikunde.
Oplossing 0,2M
hoeveel mol zit er dan in 24,5 ml. Hoe moet dat, ik haal het altijd door elkaar.
wtf, gebruikt men echt zo'n tabel?quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:17 schreef teigan het volgende:
Tabel maken met Mol en mL
in 1000 mL zit 0,2 mol (dat zegt M, dat is mol/liter)
Daarna vul je bij mL 24,5 in. Blijft er een vakje over, en die is te berekenen door ervan uit te gaan dat als je de diagonalen met elkaar vermenigvuldigd, deze gelijk aan elkaar moeten zijn.
Dus mol 0,2 ?
mL 1000 24,5
?= (0,2 * 24,5)/1000
sommige mensen vinden zo'n tabel makkelijker dan een formule, het is net waar je voorkeur ligt.quote:Op donderdag 22 januari 2009 20:19 schreef Chimay het volgende:
[..]
wtf, gebruikt men echt zo'n tabel?
Dat is dan echt chemie voor mongooltjes ofzo?
komop zeg, zo'n tabel maakt het moeilijker dan het is, als je zo'n simpele berekening nog niet eens kan maken, wat doe je dan in een les chemie vraag ik mij af...quote:Op vrijdag 23 januari 2009 11:35 schreef teigan het volgende:
[..]
sommige mensen vinden zo'n tabel makkelijker dan een formule, het is net waar je voorkeur ligt.
B. De feedback is positief dus die zegt als het ware ga door met wat je aan het doen bent. Bij negatieve feedback is dit andersom.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 00:20 schreef bamischijf het volgende:
Hallo,
ik heb morgenochtend een tentamen Biopsychologie en ik kwam de volgende voorbeeldvraag tegen. Aangezien de antwoorden er helaas niet bijgegeven zijn en ik het zelf ook niet kan vinden vroeg ik me af of iemand me er bij kan helpen. Het gaat om deze meerkeuze vraag: (het gaat over het zenuwstelsel)
In positieve feedbacksystemen:
a: verzwakt of stopt de feedback het genereren van acties
b:versterkt de feedback het genereren van acties
c:versterkt of verzwakt de feedback het genereren van acties, afhankelijk van het niveau van activatie
d:verzwakt de feedback het genereren van acties totdat er een bepaald niveau van activatie bereikt is
zelf zou ik gokken op B. A is echter ook wel ergens logisch, de feedback is postief, dus er is niet méér nodig zou je kunnen zeggen.
Als iemand mij het juiste antwoord zou kunnen geven en misschien ook nog uitleggen waarom, zou ik rustig kunnen gaan slapen. Dankjewel.
Denk eerder andersom.. Maar ik weet wel dat vaste stof wel geladen kan zijn, denk aan metalen...quote:Op maandag 26 januari 2009 16:59 schreef trustcreative het volgende:
ik lees nu iets over geladen deeltjes. Maar klopt het dat een vaste stof NOOIT elektrisch geladen kan zijn en dat alleen vloeistoffen en gassen dit kunnen zijn?
Typ dat even in google ofzo joh Luie dondersquote:
Het is omgekeerd, zuurstof is de oxidator en zal zelf gereduceerd worden.quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:45 schreef Platina het volgende:
Bij een oxidatie reactie worden elektronen opgenomen.. Tin is meen ik Sn en dat reageert dan als oxidator met zuurstof dat als reductor reageert. Alles onder voorbehoud overigens
Je hebt gelijk.quote:Op donderdag 29 januari 2009 15:56 schreef Chimay het volgende:
[..]
Het is omgekeerd, zuurstof is de oxidator en zal zelf gereduceerd worden.
Tabel 48quote:Op donderdag 29 januari 2009 17:03 schreef Platina het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
Tin zal eerst van Sn naar Sn2+ gaan en vervolgens naar Sn4+.
Bijbehorende reacties zijn in BINAS te vinden.
gewoon opzoeken in Binas? Zulke zaken staan voor zover ik weet gewoon in Binas. Dit is iets wat experimenteel wordt waargenomen, en niet iets wat je even voorspelt.quote:Op maandag 9 februari 2009 15:52 schreef tankertuig het volgende:
Ik ben me weer eens wat weggezakte natuurkunde kennis aan het ophalen...
Heeft iemand misschien een nederlandse site waar een beetje heldere informatie opstaat over de vervalreactie?
Ik ben hierin een NooB en nu wil ik weten hoe ik van de vraag "Geef de vervalreactie van I-131." kom bij het antwoord "131I→131Xe + β (+γ)"
pff... weer een typisch gevalletje van veel te moeilijk nadenken.quote:Op maandag 9 februari 2009 16:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
gewoon opzoeken in Binas? Zulke zaken staan voor zover ik weet gewoon in Binas. Dit is iets wat experimenteel wordt waargenomen, en niet iets wat je even voorspelt.
Idd, dat zijn gewoon "gratis" 5 punten bij elk natuurkunde examen zoals mijn docent het noemtquote:Op maandag 9 februari 2009 16:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
gewoon opzoeken in Binas? Zulke zaken staan voor zover ik weet gewoon in Binas. Dit is iets wat experimenteel wordt waargenomen, en niet iets wat je even voorspelt.
ik ben blij dat ik dat niet meer heb, maar wat is eigenlijk de vraag? wat moet je berekenen. ik zat al wat in mijn oude boeken te bladeren, vandaarquote:Op maandag 9 februari 2009 20:15 schreef luckass het volgende:
Mechanica vraagje:
[ link | afbeelding ]
E = 25 GPa
L = 26 m
F1 = 2,2 MN
F2 = 0,9 MN
Ik kom niet verder dan: q = 50N/mm
en EA = 25000 * 1602 * pi.
Moet iets met een dubbele integraal doen, maar snap 't niet echt
Ik kom ook op 2,37quote:Op zondag 15 februari 2009 16:29 schreef Flaccid het volgende:
Ik heb een makkelijke vraag. Wat is de pH van 1M CH3COOH?
Ik heb dan CH3COOH + H2O --> CH3COO- + H3O+
Ik kom op 2,37 als pH. Klopt daT?
Je resultaat klopt, maar hou er rekening mee dat je die reactie moet schrijven als een evenwicht, azijnzuur zal namelijk slechts gedeeltelijk dissociëren.quote:Op zondag 15 februari 2009 16:29 schreef Flaccid het volgende:
Ik heb een makkelijke vraag. Wat is de pH van 1M CH3COOH?
Ik heb dan CH3COOH + H2O --> CH3COO- + H3O+
Ik kom op 2,37 als pH. Klopt daT?
THanks.quote:Op maandag 16 februari 2009 13:00 schreef Chimay het volgende:
[..]
Je resultaat klopt, maar hou er rekening mee dat je die reactie moet schrijven als een evenwicht, azijnzuur zal namelijk slechts gedeeltelijk dissociëren.
De meest gebruikte naam voor dit product is glycerol, maar de correcte naam is idd. 1,2,3-propaantriol.quote:Op maandag 23 februari 2009 13:40 schreef trustcreative het volgende:
H H H
H C C C H
OH OH OH
Allemaal enkele verbindingen; heet dit nou 1,2,3-propaantriol of gewoon propaantriol of nog iets anders?
Natuurlijk. Het gaat om wisselspanning.quote:Op maandag 23 februari 2009 13:59 schreef GlowMouse het volgende:
TC03: hoe is het begrip vervangingsweerstand gedefinieerd voor spoelen en condensatoren? Dat hangt er toch net vanaf of je er gelijkspanning of wisselspanning opzet?
Ik heb hier nooi aan gerekend en kan je waarschijnlijk niet helpen, maar dan nog vind ik het vreemd dat de frequentie niet terugkomt in het antwoord.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 09:59 schreef TC03 het volgende:
[..]
Natuurlijk. Het gaat om wisselspanning.
Je weet dat de reactiesnelheid Ra gelijk is aan dCa/dt (Ca is de concentratie van A)quote:Op woensdag 25 februari 2009 15:17 schreef Hoe-Lang het volgende:
Ik zit even met een probleempje: ik weet even niet meer zo goed hoe ik verschillende concentraties bij verschillende tijden kan berekenen bij een reactie.
Reactie is A + B -> C en is 1e orde in A en B.
beginconcentraties zijn voor A en B 1 mol/L en de kinetiekconstante k = 1 L/mol.min.
Nu wil ik een grafiek maken van de concentratie van A als functie van de tijd.
Veel is er niet afgerond, 1,25/1,875 is gewoon gelijk aan 2/3....quote:Op woensdag 25 februari 2009 15:53 schreef nourguy01 het volgende:
kan iemand aub dit uitleggen.
stukje komt uit samengevat
wat is de verhoudingsformule van het oxide van ijzer dat 70% ijzer bevat?
100g ijzeroxide bestaat uit 70g Fe en 30g O atoommassa Fe=55,8 u en atoommasa O =16,0 u
verhouding aantal Fe atomen :aantal O atomen= 70/55,8 : 30/16,0 = 1,25 :1,875 = 2:3
de verhoudingsformule van het oxide: Fe2O3
wat ik niet snap is hoe kommen ze aan 2:3
hebben ze gewoon afgerond?
Ok dus -Ra = 1 * 1² = -1 op t = 0.quote:Op woensdag 25 februari 2009 15:42 schreef Chimay het volgende:
[..]
Je weet dat de reactiesnelheid Ra gelijk is aan dCa/dt (Ca is de concentratie van A)
Deze reactie is in de eerste orde in A EN in B, dus is het een 2e orde reactie. De concentraties van A en B zijn altijd gelijk, dus je kan zeggen dat: -Ra = k.Ca²
omvormen en integreren, en je kan je grafiek maken.
Dat kloptquote:Op woensdag 25 februari 2009 16:24 schreef Hoe-Lang het volgende:
[..]
Ok dus -Ra = 1 * 1² = -1 op t = 0.
dit kan je dan omvormen tot 1/Ca = 1/Ca,0 + k * t of niet?
en de integraal wordt:
-Ra = k * Ca² ->
-k * Ca² = dCa / dt ->
-k * dt = dCa / Ca² ->
..........................t...............Ca
integraal: k * t | = Ca^-1 |
......................t=o..............Ca,0
en dus k * t = Ca^-1 - Ca,0^-1
hier kan ik dan voor t een getal invullen zodat ik Ca^-1 kan berekenen en dus Ca op dat gkozen moment t?
Bedankt voor je hulp.quote:
Die frequentie is toch al meegerekend bij de waarde van XL en XC?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:45 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ik heb hier nooi aan gerekend en kan je waarschijnlijk niet helpen, maar dan nog vind ik het vreemd dat de frequentie niet terugkomt in het antwoord.
Dan gaat het wel een stuk complexer worden,quote:Op woensdag 25 februari 2009 16:59 schreef Hoe-Lang het volgende:
[..]
Bedankt voor je hulp.
Nog een laatste vraag: in dit geval waren de concentraties in het begin van A en B gelijk, hoe verandert de berekening als de concentratie van B 1.5 mol/L is bij t0?
-Ra = k * Ca * Cb toch? En wat moet ik dan in de integraal aanpassen?
Heel erg bedankt.quote:Op woensdag 25 februari 2009 18:22 schreef Chimay het volgende:
[..]
Dan gaat het wel een stuk complexer worden,
Ca en Cb kan je dan best schrijven in termen van Ca0 en Cb0 en conversie Xa, Xa= (Ca0-Ca)/Ca0
uiteindelijk krijg je dan na integratie:
ln[(M-Xa)/M.(1-Xa)]= Ca0.(M-1).k.t met M=Cb0/Ca0
Diameter*snelheid vh water*dichtheid water/viscositeit vh waterquote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:33 schreef Quyxz_ het volgende:
Hopelijk kan iemand mij helpen...
Bij deze vraag:
[ afbeelding ]
Moet ik het Reynoldsgetal weten zodat ik de frictiefactor in een grafiek kan opzoeken. Maar hoe bepaal ik het Reynoldsgetal?
(het moet Re = 9,5*10^5 worden)
ah ik kom nu wel goed uitquote:Op vrijdag 27 februari 2009 15:22 schreef Chimay het volgende:
[..]
Diameter*snelheid vh water*dichtheid water/viscositeit vh water
Euhm, het lijkt me waarschijnlijk dat je pas drukt als het balletje daadwerkelijk de grond raakt. Vanwege de reactietijd van de mens zal je altijd wat later op stop drukken. De valtijd wordt groter, de valversnelling lager.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 19:06 schreef Jjoey het volgende:
Maar die kunnen toch ook hoger zijn? Dat je juist een hogere waarde krijgt.
Of is het altijd lager, omdat je de stopwatch pas stopt als je iets hoort?
Ik snap de proef niet echt om eerlijk te zijn.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 21:20 schreef Jjoey het volgende:
Ik heb ook een proef gedaan met kleine blaadjes(post notes,zelfde grootte) laten vallen in verschillende stapeltjes, stapels van 1,2,10,20 enz.
Nu is een van de vragen:
De (lucht)wrijvingskracht wordt groter als het aantal blaadjes toeneemt. Waarom?
Dit snap ik niet. Want de oppervlakte blijft hetzelfde, dus wordt de wrijving toch niet groter? En wrijving heeft toch niks met massa te maken.
Is deze vraag nou fout of zit ik helemaal verkeerd te denken?
Dat zou op een bepaald moment in de tijd kunnen, maar er moet echt meer informatie zijn om hier een antwoord op te geven.quote:Op maandag 9 maart 2009 15:36 schreef trustcreative het volgende:
Als Fv (veerkracht) 1.29 × 10-3 N is, is Fz (zwaartekracht) dan hetzelfde?
De luchtweerstand is bij gelijkblijvende snelheid idd gelijk, aangezien het oppervlak gelijk blijft.quote:Op vrijdag 6 maart 2009 21:20 schreef Jjoey het volgende:
Ik heb ook een proef gedaan met kleine blaadjes(post notes,zelfde grootte) laten vallen in verschillende stapeltjes, stapels van 1,2,10,20 enz.
Nu is een van de vragen:
De (lucht)wrijvingskracht wordt groter als het aantal blaadjes toeneemt. Waarom?
Dit snap ik niet. Want de oppervlakte blijft hetzelfde, dus wordt de wrijving toch niet groter? En wrijving heeft toch niks met massa te maken.
Is deze vraag nou fout of zit ik helemaal verkeerd te denken?
Dit is echt lariekoek. Een houten kogel valt precies even snel omlaag als een loden kogel met dezelfde afmetingen (maar een grotere massa). Het beroemde experiment van Galileï vanaf de toren van Pisa.quote:Op maandag 9 maart 2009 15:47 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
De luchtweerstand is bij gelijkblijvende snelheid idd gelijk, aangezien het oppervlak gelijk blijft.
Echter neemt bij meer de blaadjes de massa en dus de zwaartekracht wel toe. Hierdoor wordt de snelheid waarmee de blaadjes vallen groter en dus zal de luchtweerstand groter worden. (volgens mij is Fw zelfs afhankelijk van v² )
Uit F=ma volgt ook direct dat een grotere kracht niet automatisch leidt tot grotere versnelling bij ongelijke massa.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 21:20 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit is echt lariekoek. Een houten kogel valt precies even snel omlaag als een loden kogel met dezelfde afmetingen (maar een grotere massa). Het beroemde experiment van Galileï vanaf de toren van Pisa.
ja tuurlijk jij hebt gelijk, ik weet niet hoe ik zo dom kon zijn dat ik dat gister typtequote:Op dinsdag 10 maart 2009 21:20 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit is echt lariekoek. Een houten kogel valt precies even snel omlaag als een loden kogel met dezelfde afmetingen (maar een grotere massa). Het beroemde experiment van Galileï vanaf de toren van Pisa.
ionbindingen zoals in zouten zijn sterkere bindingen dan vanderwaalsbindingen. Voor zo ver ik weet zijn metaalbindingen ook niet sterker dan ionbindingenquote:Op dinsdag 10 maart 2009 16:39 schreef trustcreative het volgende:
Nog een vraag:
is een metaalbinding een sterke binding t.o.v. ionbinding en vanderwaalsbinding?
Dat is toch gewoon omschrijven?quote:Op donderdag 12 maart 2009 22:03 schreef saskia_89 het volgende:
Ik heb morgen tentamen van Mechanica, maar ik kom ergens niet uit dus hoop dat jullie mij op tijd nog kunnen helpen. het gaat om deze vergelijk
Rbv*3L+Rbh*l=8Fl
En dan moet er dus iets uitkomen van Rbv=Rbh.....
maar ik snap dus niet waardoor ik moet delen. of ik eerst door 3 en dan door 1 moet delen. Hoop dat jullie het snappen!
ja ar je moet die l nog wegkrijgen op een of andere manier. je hebt totaal 4 vergelijkingen:quote:Op donderdag 12 maart 2009 22:22 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon omschrijven?
Rbv*3L+Rbh*l=8Fl
Rbv*3L = 8Fl - Rbh*l
Rbv*3L = I*(8F - Rbh)
Rbv = I*(8F - Rbh)/3L
ja sorry kloptquote:Op donderdag 12 maart 2009 22:33 schreef Merkie het volgende:
Je schrijft je vergelijkingen wel erg onduidelijk op. 2F1,5L = 2F*1,5L neem ik aan?
ja klopt alleen met het omschrijven loop ik dus steeds vast . weet niet of jij eruit komt?quote:Op donderdag 12 maart 2009 22:46 schreef Merkie het volgende:
Ik zie vier vergelijkingen en zes onbekenden (Rah, Rbh, Rav, Rbv, F en L). Dat kan je nooit oplossen.
Edit: Oh wacht, antwoord moet in F uitgedrukt worden . Dan moet het wel kunnen, is gewoon een kwestie van veel omschrijven.
Zijn 3 en 4 ook gelijk aan nul?quote:Op donderdag 12 maart 2009 22:31 schreef saskia_89 het volgende:
[..]
ja ar je moet die l nog wegkrijgen op een of andere manier. je hebt totaal 4 vergelijkingen:
1. Rah+Rbh-2F=0
2. Rav + Rbv - 2f -2F=0
3. Rbv*3l+Rbh+l-2F*2l-2F1,5l-2f1,5l
4. Rbv*2l-Rbh*l-2F*l
en je moet dan alle onbekenden dus Rah, Rbh, Rbv en Rbh oplossen/
Dit zijn de goede antwoorden Rbv=2F, Rbh=2f, Rah=0,Rav=2F Maar daar kom ik dus niet op uit
nee zin wel 4 onbekeden, je moet uitkomen in F dat is kracht hoef je niets mee te doen verderquote:Op donderdag 12 maart 2009 22:56 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Zijn 3 en 4 ook gelijk aan nul?
En trouwens, als je 4 vergelijkingen hebt en 6 onbekenden ga je er geen zinnig antwoord uit krijgen.
Dan moet je naar insert gaan en dan equation.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:29 schreef Yannick3211 het volgende:
Weet er iemand hoe je structuurformules (scheikunde) in kan voeren in word 2007?
Dat is voor molecuulformules.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:14 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Dan moet je naar insert gaan en dan equation.
Bij design kan je pijl invoegen --> en bij script kan je sub en superscript doen.
Het past beter in de Wiskunde-topic, maar vooruit:quote:Op woensdag 25 maart 2009 10:21 schreef fetss het volgende:
misschien een simpele vraag...
als a=(b+1)*c/d is wat is b dan?
Daar heb je gelijk in, die mag weg, hij kan maar op 1 plek.... Krijg je als je te snel wilt...quote:Op maandag 30 maart 2009 17:56 schreef GlowMouse het volgende:
Zou je die 2 bij methylpropaandizuur niet weglaten?
Dat kan sowieso niet kloppen. Het zuur die aan de ester wordt toegevoegd krijgt het achtervoegsel -oaat(je kan het als zuurrest zien), en het alcohol krijgt een -yl als achtervoegsel.quote:Op maandag 30 maart 2009 17:59 schreef Flaccid het volgende:
Nee ik bedoel systematische naam. Ik kom uit op:
2-methyl-propaanzuur-amino-methanoaat
Dat klopt volgens mij (toch volgens de IUPAC naamgeving).quote:Op maandag 30 maart 2009 18:35 schreef Flaccid het volgende:
3-(aminomethoxy)-2-methyl-3-oxopropaanzuur. zei iemand
mja, vrij lastig in dit geval.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:49 schreef teigan het volgende:
Eigenlijk maf dat een esterbinding dus ook als een keton met een ethergroep zou kunnen worden beschouwd, maar het zal inderdaad wel met de prioriteiten te maken hebben...
Bij ons werd dit ook maar snel in een klein hoofdstuk behandeld, maar dit komt waarschijnlijk om dat men zo goed als altijd de triviale naam/gebruiksnaam gebruikt waar dit kan.quote:Op woensdag 1 april 2009 08:42 schreef teigan het volgende:
Dat is ook weer zo.
Eigenlijk vreemd, ik heb echt wel organische chemie gehad op de universiteit, maar nooit meer iets over naamgeving, en dit valt ook buiten de middelbare school stof..
Dus w = e-xquote:Op dinsdag 7 april 2009 19:48 schreef Iblis het volgende:
Is mu niet de wrijvingscoefficiënt? Als numeriek achtervoegsel zou het 10-6 zijn.
In ieder geval, die moet je opzoeken, dan kun je de expressie rechts van het =-teken uitwerken, en daar komt uit, zeg, x, dan heb je dus:
log(1/w) = x
Dan neem je aan beide zijden een e-macht:
elog(1/w) = ex
De e-macht en de log heffen elkaar op natuurlijk:
(1/w) = ex,
dus:
w = 1/ex
Wat vul je voor mu in?quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:04 schreef Burakius het volgende:
Nou ik kom niet op 2,5 cm/s uit opmet deze methode.
200. 10^(-6)quote:
Tja het staat er. Als je er m/s van wil maken dan is 0,25 m/s ook goed hoor . Gaat erom dat ik maar niet op dat antwoord kom. Ik weet dat er een manier was.. kom er niet op uit echt raar.quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:46 schreef TC03 het volgende:
Weet je zeker dat de [cm/s] de eenheid van w is?
Ja het is een 10-log. Dus 10^-x ?? ja zoiets kan ik me wel herinneren. Volgens mij heb je hetquote:Op dinsdag 7 april 2009 23:35 schreef Iblis het volgende:
Als het geen e-log is, maar een 10-log, dan komt het wel (bijna) uit:
10^(-(0,4949*log10(0,0002)2 + 2,4113*log10(0,0002) + 3,7394)) = 1.59148
En 10-1.59148 = 0,0256, dus dat zou, mits de eenheden correct zijn, afgerond 2,6cm/s geven.
Dat zal het waarschijnlijk wel zijn, als er ergens log in een formule staat is het zo goed als altijd een 10-logquote:Op dinsdag 7 april 2009 23:35 schreef Iblis het volgende:
Als het geen e-log is, maar een 10-log, dan komt het wel (bijna) uit:
10^(-(0,4949*log10(0,0002)2 + 2,4113*log10(0,0002) + 3,7394)) = 1.59148
En 10-1.59148 = 0,0256, dus dat zou, mits de eenheden correct zijn, afgerond 2,6cm/s geven.
Zo goed als altijd de e-log bedoel je.quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:42 schreef Chimay het volgende:
[..]
Dat zal het waarschijnlijk wel zijn, als er ergens log in een formule staat is het zo goed als altijd een 10-log
Neen, dan zal er meestal ln staan.quote:Op woensdag 8 april 2009 00:12 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Zo goed als altijd de e-log bedoel je.
Jij bent duidelijk geen echte betaquote:
ln en log zijn hetzelfde, maar log wordt meer gebruikt.quote:Op woensdag 8 april 2009 01:00 schreef Quyxz_ het volgende:
Wat is het verschil dan tussen e-log en ln ?
Of is dat alleen een notatie verschil..
log is alleen op de middelbare school vrijwel altijd 10-log. Buiten de middelbare school is log (zeker bij fysici en mathematici) de e-log, die op de middelbare school ln wordt genoemd. In programma's als Maple, programmeertalen als C, wetenschappelijke artikelen, zul je meestal log voor de natuurlijke logaritme zien (tenzij je Franse literatuur leest. )quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:42 schreef Chimay het volgende:
[..]
Dat zal het waarschijnlijk wel zijn, als er ergens log in een formule staat is het zo goed als altijd een 10-log
In het middelbaar onderwijs zou dat best kunnen. Op een universiteit in elk geval niet, tenminste, niet bij de wiskundevakken die ik gevolgd heb . Daarin staat log zover ik weet meestal voor een e-log, en wordt ln niet gebruikt.quote:Op dinsdag 7 april 2009 23:42 schreef Chimay het volgende:
[..]
Dat zal het waarschijnlijk wel zijn, als er ergens log in een formule staat is het zo goed als altijd een 10-log
Ik studeer chemie, en bij elk vak gebruikt men log als 10-log, en ln als e-log. Ook in de literatuur komt dit zo goed als altijd terug. Ik had er geen idee van dat dit bij wiskunde dan zo anders gebruikt werd. Het kan misschien ook zo zijn dat er een verschil is tussen België en Nederland op dit gebied.quote:Op woensdag 8 april 2009 08:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
log is alleen op de middelbare school vrijwel altijd 10-log. Buiten de middelbare school is log (zeker bij fysici en mathematici) de e-log, die op de middelbare school ln wordt genoemd. In programma's als Maple, programmeertalen als C, wetenschappelijke artikelen, zul je meestal log voor de natuurlijke logaritme zien (tenzij je Franse literatuur leest. )
Het is deels een beetje wat handig is. Ik kan me voorstellen dat Chemici, met concentraties, (en b.v. pH-waarden) het handiger vinden om standaard in log-10 te werken, omdat dit makkelijker met ons talstelsel samenvalt.quote:Op woensdag 8 april 2009 09:21 schreef Flaccid het volgende:
Ik heb altijd aangenomen dat de 10log --> log word omdat je anders nog een 10 iedere keer moet opschrijven. ln = e log.
Waterstof gaat altijd (bijna altijd) met z'n 2en, net als jood (I), broom (br) en nog een paar. H komt gewoon bijna niet voor in z'n eentje. Dat hij altijd met z'n 2en gaat, heeft te maken met opvulling van schillen.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:40 schreef nourguy01 het volgende:
Zat laatst een artikel over waterstofgas te lezen en het viel mij op dat diwaterstof (H2) ook gewoon waterstofgas wordt genoemd.
Weet iemand toevallig waarom dat zo is?
Euhm, ik ben niet bekend met straalmotoren, maar het lijkt me dat de druk achter de motor lager is dan aan de voorkant.quote:Op woensdag 15 april 2009 01:45 schreef synthesix het volgende:
Ik volg nog steeds een stapje van het concept van een straalmotor niet.
De lucht wordt aan de voorkant aangezogen door een propellor of door de snelheid van de motor->in de verbrandingskamer onder de druk->vuurboemexplosie->gas zet uit en wordt heet->straalt er uit aan de achterkant en de motor gaat vooruit door de wet van impuls.
Tot zover snap ik het nog.
Maar, dat gas dat uitzet in de verbrandingskamer zou er dan toch net zo hard aan de voorkant uitgeperst worden? Of in ieder geval tegen druk op de ingezogen lucht/propellor leveren waardoor de motor stilvalt?
Waar zit mijn denkfout?
Ja klopt, maar die explosie zorgt toch voor een gelijk druk naar alle kanten, dus de kracht op de uitlaat is gelijk als die op de inlaat, waardoor het meer kracht kost om er extra lucht in te persen, en die kracht moet ergens vandaan komen.quote:Op woensdag 15 april 2009 02:55 schreef Koewam het volgende:
Het is -denk ik- niet dat de motor een grote open buis is, maar dat er sprake is van een verbrandingskamer waarin brandstof in wordt gespoten en lucht in wordt geperst, waarna dit ontstoken wordt. Druk van ingespoten lucht is uiteraard hoger dan de uitlaat.
Deze vraag lijkt simpel te beantwoorden, maar toch is het een interessante vraag.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:46 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
Is UV-VIS spectrofotometrie hetzelfde als UV-VIS spectrometrie?
Hier staan er wel veel in.quote:Op maandag 20 april 2009 13:26 schreef Dagoduck het volgende:
Weet iemand een site waar alle natuurkunde formules op staan?
Ok bedankt.quote:
Hier vind je er ook erg veel (het is alleen wel engels)quote:Op maandag 20 april 2009 13:26 schreef Dagoduck het volgende:
Weet iemand een site waar alle natuurkunde formules op staan?
Kijk hier eens.quote:Op maandag 20 april 2009 13:26 schreef Dagoduck het volgende:
Weet iemand een site waar alle natuurkunde formules op staan?
Waarschijnlijk wel. Er wordt wel eens vaker slordig omgesprongen met termen, dus het kan goed zijn dat iemand de beide termen door elkaar gebruikt. Controleer het anders even bij je leraar.quote:Op woensdag 15 april 2009 18:46 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
Is UV-VIS spectrofotometrie hetzelfde als UV-VIS spectrometrie?
Ik ook.quote:Op maandag 4 mei 2009 11:24 schreef Pencile het volgende:
Help me please, i'm a disaster.
Of misschien valt er een hypothese af te leiden aan de pH waarden?quote:Op maandag 4 mei 2009 12:01 schreef teigan het volgende:
Vetten zijn esters, opgebouwd uit vetzuren en glycerol. Het is zelf geen zuur/base. Je zou dus niet verwachten dat de bufferwerking daar vanaf hangt.
Je moet zoeken naar stoffen die wel een zuur-base koppel kunnen vormen, en dus als buffer kunnen optreden. Let op, het moeten wel zwakke zuren/basen zijn..
ik ben bang dat daarvoor de concentratieverschillen in de verschillende soorten melk te klein zijn, maar dat zou ik niet zeker weten..quote:Op maandag 4 mei 2009 12:40 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Of misschien valt er een hypothese af te leiden aan de pH waarden?
Daar heb je een punt!quote:Op dinsdag 5 mei 2009 09:51 schreef Lathund het volgende:
Tja... ik ben zelf een beetje sceptisch over het idee 'hypothese'. Je hypothese kan ook zijn dat karnemelk de beste buffer is, omdat de maan van kaas is. Nou is dat duidelijk een onzinhypothese, maar jouw hypothese is een stuk zinniger: je verwacht dat het vetpercentage bepalend is. Prima!
Ga je vervolgens proeven doen, dan merk je hoogstwaarschijnlijk dat je hypothese niet klopt. Nou ja, prima. Weten we dat ook weer. Dat is onderzoek doen.
Teigan, ik en anderen kunnen van tevoren voorspellen dat je hypothese niet klopt, om de reden die teigan noemde. Sterker nog, het zou wel eens andersom kunnen zijn, als juist het vet de melk verdunt! Is dat belangrijk? Ik weet het niet... wat mij betreft is je hypothese afdoende en is het veel interessanter wat er uit je onderzoek komt.
Edit: hoi teigan
Mwah, ik heb een lastige tweede klas, de rest van de klassen wil best..Krijg volgend jaar mijn eerste examenklassen, en waarschijnlijk alleen maar bovenbouw..quote:Op woensdag 6 mei 2009 10:03 schreef Lathund het volgende:
Wel goed, hoop na de zomer met mijn LIO-jaar te beginnen. Houd jij de leerlingen nog een beetje onder de duim?
Bij wetenschappelijke verslagen moet altijd een hypothese worden geschreven die antwoord geeft op de onderzoeksvraag. Wat verwacht jij wat er uit het onderzoeks komt. Dit onderbouwd met argumenten uit de literatuur (feiten)quote:Op dinsdag 5 mei 2009 10:03 schreef teigan het volgende:
Lathund, hoe gaat het?
Pencile, ik zie dat dit een scheikunde verslag is, en daar heb je eigenlijk nooit een hypothese, je stelt een onderzoeksvraag op. En dat zou dan dus kunnen zijn of het vetpercentage invloed heeft op de bufferwerking van melk oid...
Daar zat een slotje opquote:Op maandag 11 mei 2009 19:42 schreef GlowMouse het volgende:
[Beta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic
Kettingregel toepassen, als f(x) = g(h(x)) dan geldt f'(x) = g'(h(x)) * h'(x). Voorbeeldje: f(x) = (-2x +1)4, f'(x) wordt dan 4(-2x+1)3 * -2 (factor -2 is afgeleide van -2x+1). Hopelijk herinner je nu weer hoe het zat .quote:Op maandag 11 mei 2009 19:40 schreef sitting_elfling het volgende:
Heb een klein opzetje nodig bij het volgende,
de 1st en 2nd order partial derivative van f(x,y) = (3+x2y)3 maal (x+xy)4
Ik zit te kloten met die tot de macht 3 en de macht 4. Het losstaand berekenen van (3+x2y) gaat wel maar weet zo niet 1,2,3 meer hoe ik die tot de macht er bij intrek plus het feit dat ik hem nog moet vermenigvuldigen.
Ik zocht het meer in de richting vanquote:Op maandag 11 mei 2009 19:48 schreef Merkie het volgende:
[..]
Kettingregel toepassen, als f(x) = g(h(x)) dan geldt f'(x) = g'(h(x)) * h'(x). Voorbeeldje: f(x) = (-2x +1)4, f'(x) wordt dan 4(-2x+1)3 * -2 (factor -2 is afgeleide van -2x+1). Hopelijk herinner je nu weer hoe het zat .
[edit] was iets andersquote:Op maandag 11 mei 2009 23:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik zocht het meer in de richting van
f(x,y) = (3+x2y)3 is (niet uitgaande van die tot de macht 3 want ik weet niet exact meer hoe dat zat )
f(x)= y2x
f(y)= x2
Ho ho, dit is neit goed. (2+4)³ kan je niet schrijven als 2³+4³. (2+4)³ = 6³ = 216, 2³+4³ = 8+64 = 72. Haakjes wegwerken moet in dit geval door het eerst te schrijven als (3+x²y)(3+x²y)(3+x²y) en vervolgens haakjes wegvermenigvuldigen. (a+b)² = (a+b)(a+b) = a² + 2ab + b², en niet a²+b². Maar goed, dit is offtopic . Je had het al aangepast zie ik .quote:Op maandag 11 mei 2009 23:53 schreef Clyde_Frog het volgende:
[..]
Bij twijfel schrijf ik het altijd helemaal uit. In bovenstaande voorbeeld zou dat zijn:
f(x,y) = (3+x2y)3
f(x,y) = 33+x6y3
df/dx = 6x5y3
df/dy = 3x6y2
f(x,y) = (3+x²y)3 (x+xy)4quote:Op maandag 11 mei 2009 23:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik zocht het meer in de richting van
f(x,y) = (3+x2y)3 is (niet uitgaande van die tot de macht 3 want ik weet niet exact meer hoe dat zat )
f(x)= y2x
f(y)= x2
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |