abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 december 2008 @ 19:46:26 #1
230703 nobuzzer
people can change
pi_64185478

[ Bericht 9% gewijzigd door nobuzzer op 22-12-2008 13:34:36 ]
pi_64185686
- je hoeft niet te reageren -

[ Bericht 94% gewijzigd door GlowMouse op 20-12-2008 19:59:29 ]
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_64186162
Recensies waarin staat: ''Voor mij persoonlijk was het de eerste keer dat ik een boek las wat op deze manier [in het ik-perspectief] geschreven was'', neem ik nooit serieus.

Zoek de fout: ''Op vroege leeftijd verhuisd hij met zijn ouders naar Amsterdam.''

Wat meer structuur mag ook wel.
  zaterdag 20 december 2008 @ 20:15:44 #4
230703 nobuzzer
people can change
pi_64186320
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 20:09 schreef BasementDweller het volgende:
Recensies waarin staat: ''Voor mij persoonlijk was het de eerste keer dat ik een boek las wat op deze manier [in het ik-perspectief] geschreven was'', neem ik nooit serieus.

Zoek de fout: ''Op vroege leeftijd verhuisd hij met zijn ouders naar Amsterdam.''

Wat meer structuur mag ook wel.
oeps, haha bedankt iig.
Heb je misschien nog tips om er wat mee structuur in te brengen?
pi_64186346
Ik zou het wat meer opdelen (alinea's), niet teveel van de hak op de tak en verwijzingen zou ik doen met getalletjes en dan onderaan de pagina daadwerkelijke verwijzing.

Zoals BasementDweller ook al aangeeft, probeer het ik-perspectief te vermijden in een recentie.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
  zaterdag 20 december 2008 @ 20:17:38 #6
230703 nobuzzer
people can change
pi_64186385
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 20:16 schreef poepeneesje het volgende:
Ik zou het wat meer opdelen (alinea's), niet teveel van de hak op de tak en verwijzingen zou ik doen met getalletjes en dan onderaan de pagina daadwerkelijke verwijzing.

Zoals BasementDweller ook al aangeeft, probeer het ik-perspectief te vermijden in een recentie.
ja ik zal dat even aanpassen, want ik Word heb ik wel duidelijke alinea's en ook 2 kolommen op 1 baldzijde

edit: bij nader inzien heb ik idd wat weinig alinea's! even verbeteren
pi_64187328
Me goed bevallen / Ik vind. Dergelijke passages kan je beter vermijden in een recensie. Een recensie staat immers al voor een beschouwing van jouw zijde. Ik vind het boek slecht vs. Het boek is slecht, omdat....

Gewoon goed onderbouwen.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  zaterdag 20 december 2008 @ 21:02:44 #8
230703 nobuzzer
people can change
pi_64187832
Hier en daar weer wat dingetjes aangepast. Stukje bij beetje lukt het wel
pi_64190606
"Dat was erg leuk om te lezen omdat je als lezer het gevoel heb dat het boek niet geschreven is door iemand die ze fantasie gebruikt, maar alsof het de echte realiteit is, een dagboek van iemand bijvoorbeeld."

iemand die zijn fantasie...

mooie opzet. Zeker in het begin is je beschrijving van het verhaal erg goed. Ik zou misschien nog iets meer diepgang in het einde van je recensie aanbrengen. bijvoorbeeld iets meer waarom je het een leuk boek vond, of je je erin kan herkennen of juist helemaal niet etc.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zondag 21 december 2008 @ 18:26:41 #10
159734 PimpofPersia
Strak in trainingspak
pi_64215750
quote:
Het hele verhaal is geschreven in een ik-perspectief, wat heel aangenaam maakt om te lezen. Zo kan je goed volgen wat de hoofdpersoon meemaakt en hoe hij over dingen denkt.
Dramatisch. En dan heb ik het niet alleen over de grammaticale fout in de eerste zin, maar om de hele redenatie.

Daarnaast hoef je niet het paginanummer te vermelden bij citaten. En sowieso, citeer niet teveel.

En verder, tjsa, wat moet ik erover zeggen. Vergeleken met recensies in de Volksrant/NRC/Vrij Nederland etcetera slaat dit stukje tekst natuurlijk nergens op. Je probeert nergens een diepere lijn in het boek te duiden, verteld waar het boek volgens jou écht over gaat. In plaats daarvan geef je een samenvatting - van het hele boek? Ik weet niet, ik heb het nooit gelezen, maar de hele plot vertellen is natuurlijk not done, zeker niet als je recensie zich richt op middelbare scholieren die boeken voornamelijk lezen voor een spannend verhaal.

Maar om op die middelbare scholieren terug te komen, als het voor hen is bedoeld is dit als recensie wel goed op het eerdergenoemde punt na. Je geeft duidelijk aan of het enigszins geschikt is voor een leeslijst en dat is in zo'n geval het primaire doel.

En mocht je je nu eens serieus in recensies willen gaan verdiepen: lees bijvoorbeeld dit eens en trek zelf je conclusies.
Want ik ben kaler dan kaal
Strakker dan strak
Wreder dan wreed
Vetter dan vet
pi_64222559
quote:
Op het Lyceum heeft de jongen het duidelijk niet naar zijn zin.
quote:
Al snel kreeg de hoofdpersoon door dat...
quote:
De hoofdpersoon laat duidelijk weten hoe hij over de jongen denkt.
quote:
Tijdens de fietstocht, die werd georganiseerd door het Montanelli Lyceum...
Etc.

Het constante springen van tegenwoordige tijd naar verleden tijd en weer terug, maakt het lezen van deze recensie ook niet makkelijker of aangenamer.
  zondag 21 december 2008 @ 21:55:48 #12
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_64223314
Ik kwam serieus niet meer bij bij het lezen van dit boek..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')