Dat is dan ook niet het geval, de Centrale Bank van IJsland staat volgens mij garant.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 16:49 schreef WallOfStars het volgende:
banken die voor zichzelf garant staan.......
lijkt mij weinig uittemaken als ze failliet gaan,
Geen geld geen terugvorderen
Met dit antwoord zou ik toch maar eens nagaan, (volgens mij) is me geen 40k waardquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 16:52 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet het geval, de Centrale Bank van IJsland staat volgens mij garant.
Ja, dat kan TS natuurlijk ook gewoon zelf opzoeken, dat is niet bepaald een lastige opgave; http://www.icesave.nl/veelgesteldevragen/quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 16:57 schreef WallOfStars het volgende:
[..]
Met dit antwoord zou ik toch maar eens nagaan, (volgens mij) is me geen 40k waard
chekud en nu al helemaal niet meer,quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 17:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ja, dat kan TS natuurlijk ook gewoon zelf opzoeken, dat is niet bepaald een lastige opgave; http://www.icesave.nl/veelgesteldevragen/
Ja, nu doen de Scandinavische landen ook mee in een garantie fonds naar mijn weten.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 17:08 schreef fripper het volgende:
Misschien is de centrale bank van IJsland wel wat te klein voor Landsbanki .
zie ook :
Banken met hoge rente #11 Kan ie nog een tikkie hoger???
Nee, het is een garantiestelsel.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 17:06 schreef WallOfStars het volgende:
[..]
chekud en nu al helemaal niet meer,
het is een garantie FONDS, Fonds leeg geld weg.
Palm invest zoek vast ook nog geldschieters
bronquote:In a move aimed at restoring investors’ confidence, the Central Bank of Iceland (CBI) signed ¤1.5bn of swap agreements in May with the central banks of Sweden, Norway and Denmark. The plan allows the CBI to acquire up to ¤500m each from the Scandinavian neighbours in case of an emergency, enabling it to swap Icelandic krona for euros, if needed. This would nearly double its existing foreign exchange reserves of ¤1.7bn and enhance its ability to support the local banks and the financial system.
“The Nordic central banks’ agreement was hugely positive and I hope there will be further action,” says Peter Mason, director of northern European financial institutions in Citigroup’s debt capital markets group. “The local Scandinavian financial institutions might think: why should our central banks help the Icelandic banks out? But there has been a memorandum of understanding for some time between the central banks by which if there was a crisis in any of the countries, they would provide support.”
Furthermore, Iceland’s government is seeking to borrow up to Ikr500bn (¤4bn), its largest loan ever, to defend its currency and offset the risk of a systemic banking crisis.
Plans for additional support from its Nordic neighbours have been mentioned but no details have been released yet – to the disappointment of investors. They still feel they need more to put their investments on the tiny north Atlantic island. One banker says: “Speaking to an investor recently, I asked him if he would invest in Icelandic banks. He said no because he wanted to see further action to solidify the understanding between Nordic central banks and Iceland. This would bring more confidence. [It would be better to do it] sooner rather than later.”
Dat was al bekend en is nog steeds geen garantie door DNB.quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:59 schreef fripper het volgende:
Er is enige samenwerking tussen de centrale banken van IJsland, Noorwegen, Zweden en Finland.
bron
http://www.thebanker.com/news/fullstory.php/aid/5856
Voor een en/of rekening van twee personen geldt idd het dubbele of je kunt twee rekeningen bij verschillende banken nemen.quote:Op maandag 18 augustus 2008 15:20 schreef fripper het volgende:
Meerdere rekeningen openen help niet , het gegarandeerde bedrag is per persoon.
Rekening op 2 namen zetten zou nog een optie kunnen zijn , dan wordt het dubbele gegarandeerd.
Weet ik , was alleen maar een antwoord op de opmerking van DABAMaster.quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:34 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat was al bekend en is nog steeds geen garantie door DNB.
quote:IJslandse Landsbanki toch niet zo safe?
door Edwin van der Schoot
AMSTERDAM - De IJslandse bank Landsbanki biedt sinds afgelopen week een internetspaarrekening met 5% rente aan op http://www.icesave.nl. Bij de redactie kwamen de afgelopen dagen veel vragen binnen over de nieuwe spaarbank. Met name omdat de bank ontbreekt in diverse spaaroverzichten.
De reden is kraakhelder. De vorige week gelanceerde spaarrekening met 5% rente van Landsbanki valt niet onder de depositogarantieregeling van De Nederlandsche Bank, maar onder de minder voordelige IJslandse garantieregeling. Landsbanki functioneert niet met een volledige Nederlandse bankvergunning, maar als een bijkantoor van de IJslandse moederbank. Ook zijn de IJslanders niet van plan om zich in Nederland te vestigen.
Bij een faillissement van Landsbanki zult u dus voor de eerste 20.887 euro van uw spaartegoed naar IJsland moeten afreizen. Voor de garantie over de rest van het geld, tot ¤38.000, hebben de IJslanders naar eigen zeggen een akkoord gesloten met De Nederlandse Bank. Net als Nederlandse banken dragen de IJslanders bij aan het fonds dat in geval van een faillissement de consument schadeloos stelt.
Landsbanki, sinds 1886 actief in IJsland, biedt de Icesave-rekening al sinds 2006 aan in Groot-Britannië. Daar heeft de bank eveneens geen statutaire vestiging. De situatie rond de IJslandse bankensector is al geruime tijd zorgelijk. De kredietcrisis heeft het eiland in zwaar weer gebracht, de inflatie giert de pan uit er was twijfel of IJslandse Centrale Bank in staat zou zijn om het faillissement van een bank te kunnen dragen. De nationale banken van Zweden, Noorwegen en Denemarken staan inmiddels ieder voor ¤500 miljoen garant.
Landsbanki is van plan naar meer Europese landen te gaan uitbreiden. Naast Landsbanki jaagt de andere grote IJslandse bank, Kaupthing, ook met hoge rentes op Europees spaargeld.
Landen uit de Europese Economische Ruimte (de EU en het restclubje Lichtenstein, Noorwegen en IJsland) mogen een spaarbank in andere lidstaten openen zonder tot de lokale garantieregeling toe te treden. In Nederland werkt alleen de Belgische Argentabank momenteel nog op deze manier, maar die bank heeft al laten weten binnenkort tot het Nederlandse stelsel toe te zullen treden, mede vanwege de pr-waarde die de spaarlijstjes met hoge rentes in onder andere de Telegraaf en de Geldgids van de Consumentenbond hebben.
Landsbanki zal dat met Icesave niet doen, allicht omdat het onderhouden van een statutaire vestiging in Nederland extra kosten met zich meebrengt die ten koste zou gaan van de hoge 5% rente. Nu hopen de IJslanders met simpelweg de hoogste rente, tegen iets minder garantie, alsnog de kieskeurige spaarder te verleiden.
Andere kleine buitenlandse banken als de Yapi Kredibank of de Amsterdam Trade Bank zijn overigens wel Nederlandse ondernemingen die een volledige Nederlandse vergunning bezitten. Wel zijn ze in handen van een Turks respectievelijk Russisch moederbedrijf.
Dus het bedrag is inmiddels opgelopen?quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:59 schreef fripper het volgende:
Er is enige samenwerking tussen de centrale banken van IJsland, Noorwegen, Zweden en Finland.
[..]
bron
http://www.thebanker.com/news/fullstory.php/aid/5856
Ik verwacht dat de centrale banken van Noorwegen, Zweden, Finland en Ijsland samen best opkunnen tegen het garantiestelsel van de Nederlandse Bankquote:Op maandag 18 augustus 2008 20:47 schreef fripper het volgende:
[..]
Weet ik , was alleen maar een antwoord op de opmerking van DABAMaster.
Het verhaal achter het linkje dat ik gaf is ook niet echt positief. De opmerking van DABAMaster (" dat ziet er goed uit ") lijkt mij ook niet helemaal terecht.
Daar is een hele mailwisseling over geweest met DNB en Icesave.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 14:11 schreef Lassekjus het volgende:
Je zult dus moeten afreizen naar ijsland? Is dit letterlijk? of zou het ook gewoon via de telefoon kunnen?=)
De ECB is alleen voor landen met de Euro (15 landen). Deze landen plus de EU-landen zonder de Euro vallen onder de Europees Stelsel van Centrale Banken (ESCB, 27 landen). IJsland is geen EU-land en voert niet de Euro, dus ze valt niet onder de ECB en de ESCB. Dus nee, de ECB en ESCB gaan in zo'n geval zeker niet opdraaien, en ik betwijfel of ze dat wel zullen doen als bijvoorbeeld DNB problemen zou hebben.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 10:06 schreef DABAMaster het volgende:
Wat ik me afvroeg: is de ECB niet verantwoordelijk voor alle aangesloten Centrale Banken? Als de CB-Ijsland failliet is, dat de ECB opdraait?
Als de DNB moet uitkeren vanwege faillissement van een bank wordt dat betaald door de banken die aan het garantiestelsel deelnemen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 12:54 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De ECB is alleen voor landen met de Euro (15 landen). Deze landen plus de EU-landen zonder de Euro vallen onder de Europees Stelsel van Centrale Banken (ESCB, 27 landen). IJsland is geen EU-land en voert niet de Euro, dus ze valt niet onder de ECB en de ESCB. Dus nee, de ECB en ESCB gaan in zo'n geval zeker niet opdraaien, en ik betwijfel of ze dat wel zullen doen als bijvoorbeeld DNB problemen zou hebben.
De (Nederlandse) garantieregeling is per persoon per instelling. Dus meer rekeningen bij een instelling openen heeft hier geen zin.quote:Op maandag 18 augustus 2008 15:14 schreef nachtdier2 het volgende:
Meerdere rekeningen openen bij dezelfde bank? Gaat die garantieregeling dan ook nog op?
In dat geval: meerdere rekeningen openen als de rente voor 20k gelijkblijven als de rente gegeven op 100k
Emotioneel handelende en onbetrouwbare consumentenquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 13:37 schreef soylent het volgende:
Ik heb zelf overigens besloten niet met Icesave en consorten in zee te gaan. Het risico lijkt mij wat groot. Net als bij Fortis lijken de rentepercentages me niet zonder reden hoog: blijkbaar weten ze dat ze lastig aan krediet kunnen komen en dat ze het snel nodig hebben, dus moeten er - emotioneel handelende en dus onbetrouwbare - consumenten gelokt worden. Ik kijk de kat nog wel even uit de boom.
Mensen durven geen risico te nemen.....quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 13:47 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Emotioneel handelende en onbetrouwbare consumentenDe verstandige, rationeel en betrouwbare consumenten zitten natuurlijk bij de Postbank tegen 0,5% rente
Ik zie Icesave niet echt als een risico nemen door de (IJslandse) depositogarantieregeling. Voor de mensen die dat wel vinden is CEB (www.crediteurope.nl) met 5% een goede keuze, die valt onder de Nederlandse depositogarantieregeling. Dan loop je absoluut geen risico, ik zie ook geen enkele reden waarom je je spaargeld bij een traditionele bank zou willen houden. Als je dat doet ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 15:30 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Mensen durven geen risico te nemen.....
Ik bedoelde het dan ook sarcastisch hequote:Op zaterdag 30 augustus 2008 15:35 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik zie Icesave niet echt als een risico nemen door de (IJslandse) depositogarantieregeling. Voor de mensen die dat wel vinden is CEB (www.crediteurope.nl) met 5% een goede keuze, die valt onder de Nederlandse depositogarantieregeling. Dan loop je absoluut geen risico, ik zie ook geen enkele reden waarom je je spaargeld bij een traditionele bank zou willen houden. Als je dat doet ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee.
Dit heeft niks met emotioneel handelen te maken, meer met rationeel denken.
Vergeet de rentepunten niet.:')quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 13:47 schreef MrBadGuy het volgende:
Emotioneel handelende en onbetrouwbare consumentenDe verstandige, rationeel en betrouwbare consumenten zitten natuurlijk bij de Postbank tegen 0,5% rente
Nope, kost niks. Geld overmaken binnen Europa is altijd gratis (tenzij spoedoverboeking).quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:32 schreef samara het volgende:
kost het geld indien je van de postbank overmaakt naar icesave? weet iemandddd dit?
het is zelfs nog een nederlands rekeningnummer ook wat je van icesave krijgt, dus niet eens een europese overboeking.quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:53 schreef RJD het volgende:
[..]
Nope, kost niks. Geld overmaken binnen Europa is altijd gratis (tenzij spoedoverboeking).
Ze hebben een adres in Amsterdam dus ik neem aan dat de nummers daar ook aan gekoppeld zijn.quote:Op maandag 1 september 2008 00:59 schreef Wexy het volgende:
[..]
het is zelfs nog een nederlands rekeningnummer ook wat je van icesave krijgt, dus niet eens een europese overboeking.
En daarnaast een rente van 5.25 procent dus ik ben helemaal om....quote:Op maandag 1 september 2008 13:30 schreef dyna18 het volgende:
Je krijgt van Icesave een Nederlandse spaarrekening. Overmaken is dan ook gewoon binnen Nederland. Daarnaast wordt het geld ook door Icesave weer (grotendeels) in Nederland besteed aan bijv. bedrijfsleningen. Het geld blijft dus gewoon in Nederland.
Ten eerste: dat is al tijden bezig en geen 'nieuw nieuws' zoals ook op die pagina aangegeven wordt.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 17:10 schreef Arvid het volgende:
Ik heb mijn geld gisteren weggehaald bij icesave en ga nu een rekening openen bij Credit Bank europe.
Reden: zie http://www.marketwatch.co(...)58%2D7541E5449530%7D
Grote kans nu dat icesave naar de knoppen gaat en aankloppen bij de DNB kan je dan niet maar bij de
Ijslandse bank. Echter, deze bank is niet risicovrij en kan lang duren voordat je (uberhaupt) je geld terugkrijgt.
Nee, vertel.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 20:45 schreef karr-1 het volgende:
Je weet natuurlijk dat je tegoed verzekerd is tot 20.000 euro?
quote:
Kortom, paniekzaaierij over helemaal niets. Mijn geld blijft lekker in IJsland staan.quote:Het depositogarantiestelsel is een regeling die de belangen van de rekeninghouders waarborgt. Particulieren en kleine ondernemingen (te weten ondernemingen die een verkorte balans mogen publiceren) kunnen een beroep doen op het depositogarantiestelsel.
Landsbanki is genotificeerd door De Nederlandsche Bank voor het voeren van een bijkantoor in Nederland. Alle activiteiten van Landsbanki in Nederland vallen volledig onder toezicht van de IJslandse toezichthouder FME. Daarnaast voert De Nederlandsche bank liquiditeitstoezicht op de activiteiten van Landsbanki in Nederland.
Buitenlandse banken die in EU-landen of de Europees Economische Ruimte gevestigd zijn, vallen onder de deposito garantieregeling van dat betreffende land. Daarnaast neemt Landsbanki deel aan het Nederlandse deposito garantiestelsel.
Het IJslandse garantiestelsel (Icelandic Guarantees and Investor-Compensation Scheme) garandeert aan Icesave rekeninghouders bescherming tot minimaal ¤ 20.887 van het totale bedrag op de spaarrekening. Naast deze bescherming door het IJslandse garantiestelsel garandeert het Nederlands depositogarantiestelsel het bedrag tussen de ¤ 20.887 en ¤ 40.000. Voor de aanvullende bescherming vanuit het Nederlands depositogarantiestelsel geldt een eigen risico van 10%. De vergoeding die van de depositogarantiestelsels verkregen kan worden kan dus niet meer bedragen dan ¤ 38.000 per persoon ongeacht het aantal rekeningen.
Een rekenvoorbeeld
Totaal spaartegoed
¤ 40.000,-
Uitkering door IJslandse depositogarantiestelsel
¤ 20.887,-
Uitkering door Nederlands depositogarantiestelsel
(((¤ 40.000 – ¤ 20.000 = ¤ 20.000)*0,90) – ¤ 887,-)
¤17.113,-
Totaal uitkering
¤ 38.000,-
Meer informatie over het depositogarantiestelsel vindt u op de website van De Nederlandsche Bank. Icesave is een onderdeel van Landsbanki . In het WFT register staat Landsbanki ingeschreven als Landsbanki Íslands hf.
Dat geld niet voor ondernemers. Het zijn ook juist ondernemers geweest die hun geld hebben weggehaald, en zij hebben vaak nog wel meer dan 20k op hun rekening staan.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 20:45 schreef karr-1 het volgende:
En juist omdat iedereen zijn centen gaat weghalen gaat het nog slechter en zal de bank dus zeker omvallen. Way to go boys....
Je weet natuurlijk dat je tegoed verzekerd is tot 20.000 euro?
Waarom zou je in vredesnaam naar IJsland toe moeten? Waar haal je dat vandaan.....quote:Op zondag 5 oktober 2008 09:44 schreef Lassekjus het volgende:
De vraag is of je naar ijsland moet als de bank omvalt.
Ik heb mijn geld voor de zekerheid ook weg gehaald. Het staat nu 1 jaar vast bij NIBC
Tsja en daardoor komt elke bank dus in de problemen. Wel eens een economieles gehad?quote:Op zondag 5 oktober 2008 09:59 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Dat geld niet voor ondernemers. Het zijn ook juist ondernemers geweest die hun geld hebben weggehaald, en zij hebben vaak nog wel meer dan 20k op hun rekening staan.
Bij elkaar dus voor miljarden bij de bank weggehaald.
Zou ik trouwens ook gedaan hebben, garantie of niet, als een bank zo in de problemen raakt dat de overheid bij moet springen dan haal ik ook mijn spaargeld weg. Nul risico met mijn eigen zuur verdiende spaargeld.
Is al een keer in de andere topicreeks behandeld: je hoeft niet naar IJsland, DNB zal fungeren als tussenpersoon.quote:Op zondag 5 oktober 2008 09:44 schreef Lassekjus het volgende:
De vraag is of je naar ijsland moet als de bank omvalt.
Ik heb mijn geld voor de zekerheid ook weg gehaald. Het staat nu 1 jaar vast bij NIBC
Dat is de hele crisis, als je het mij vraagt.quote:Op zondag 5 oktober 2008 22:50 schreef karr-1 het volgende:
Precies dat bedoel ik dus. Paniekzaaierij om niets dus.
Dat ben ik met je eens.quote:Op maandag 6 oktober 2008 12:29 schreef Light het volgende:
[..]
Dat is de hele crisis, als je het mij vraagt.
Noem het maar niks.. ik denk dat we over een paar jaar pas kunnen concluderen wat de ernst van de situatie is of was.quote:Op maandag 6 oktober 2008 12:29 schreef Light het volgende:
[..]
Dat is de hele crisis, als je het mij vraagt.
25 euro rente verdiend in een maand tijd, en dat noem jij een paar rotcenten? Laat mij die rotcenten dan maar verdienen, dat heb ik er wel voor over.quote:Op maandag 6 oktober 2008 13:12 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Noem het maar niks.. ik denk dat we over een paar jaar pas kunnen concluderen wat de ernst van de situatie is of was.
Ik zou voor die paar rotcenten ook niet m'n hele spaargeld aan een buitenlandse bank toevertrouwen.
quote:Op maandag 6 oktober 2008 13:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Paar rotcenten? Nederlandse banken verdienen aan mij niks meer, hufters. Vooral die smerige postbank die gewoon systematisch mijn rente verlaagd tot iets van 0.5%. Mijn geld blijft mooi bij IJsland staan UIT PRINCIPE.
Er wordt druk gespeculeerd wat de volgende bank/verzekeraar is die in de problemen gaat komen. En de media doet net zo hard mee. Als iedereen zich tegen dezelfde partij keert, gaat het vanzelf mis. Maar als iedereen zich een beetje gedraagt en niet speculeert/hoopt/verwacht/wil dat bedrijf X in de problemen komt, dan kan het allemaal best meevallenquote:Op maandag 6 oktober 2008 13:12 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Noem het maar niks.. ik denk dat we over een paar jaar pas kunnen concluderen wat de ernst van de situatie is of was.
Icesave gaat niet failliet.....quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:07 schreef Pool het volgende:
Ik heb dat deel van het geld weggehaald dat ik binnen korte termijn wellicht nodig heb. De rest kan wel wachten tot de IJslandse centrale bank haar garantie nakomt bij een eventueel failliet van IceSave.
Wauw ik voel me vereerd, dat ik dat nog mee mag makenquote:Op maandag 6 oktober 2008 14:45 schreef Isdatzo het volgende:
Ik ben het zowaar eens ééns met karr-1.. dat is een unicum
Koester dit moment maar, voor je 't weet is het voorbijquote:Op maandag 6 oktober 2008 14:51 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Wauw ik voel me vereerd, dat ik dat nog mee mag maken
Dat dacht ook iedereen over Fortis, een jaar geleden. Nu blijkt wel anders. In dit geval heeft de overheid Fortis nog 'gered' maar wat als een bank in de problemen komen die dermate groot is dat deze niet meer te redden valt? Dan gaat de een na de andere. En nu weet ik niet hoe groot Icesave is, maar zeker kleine bankjes zullen minder snel voor een reddingsplan in aanmerking komen.quote:
Gelukkig valt Icesave ook gewoon onder de DNB garantstelling...quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:30 schreef Arvid het volgende:
Linke soep daar nu in Ijsland, blij dat ik mijn geld daar heb weggehaald afgelopen vrijdag, ga nu een rekening openen bij credit bank europe, valt tenminste onder de dnb:
Daarom bestaat er zoiets als een garantiestelsel. Zolang je niet boven de 20.000 uitkomt is er geen probleem.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:31 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Dat dacht ook iedereen over Fortis, een jaar geleden. Nu blijkt wel anders. In dit geval heeft de overheid Fortis nog 'gered' maar wat als een bank in de problemen komen die dermate groot is dat deze niet meer te redden valt? Dan gaat de een na de andere. En nu weet ik niet hoe groot Icesave is, maar zeker kleine bankjes zullen minder snel voor een reddingsplan in aanmerking komen.
De eerste 20.887 euro bij icesave valt onder het ijslandse deposito garantiestelsel en niet onder het nederlandse deposito garantiestelsel.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:34 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Gelukkig valt Icesave ook gewoon onder de DNB garantstelling...
Ik wil in dit register zoeken op:
Ik wil exact zoeken
Statutaire naam Handelsnaam Plaats Info
Islandsbanki hf.
Landsbanki Íslands hf. Reykjavik
Van dnb.nl
Daar hebben we al een topic over gehad, je krijgt je geld gewoon in NL en niet in IJsland.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:39 schreef 81Renrew het volgende:
[..]
De eerste 20.887 euro bij icesave valt onder het ijslandse deposito garantiestelsel en niet onder het nederlandse deposito garantiestelsel.
Daar ga je al nat. De eerste 20000 euro valt onder de ijslandse bank.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:34 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Gelukkig valt Icesave ook gewoon onder de DNB garantstelling...
Ik wil in dit register zoeken op:
Ik wil exact zoeken
Statutaire naam Handelsnaam Plaats Info
Islandsbanki hf.
Van dnb.nl
link?quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:42 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Daar hebben we al een topic over gehad, je krijgt je geld gewoon in NL en niet in IJsland.
het is niet als, het is gegarandeerd. Bovendien heeft Icesave een kantoor in Amsterdam en valt daarmee onder het Nederlandse stelsel. Kortom, alle DNb regels zijn van toepassing.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:43 schreef Arvid het volgende:
[..]
Daar ga je al nat. De eerste 20000 euro valt onder de ijslandse bank.
Het probleem is dat er een gerede kans is dat Ijsland gaat defaulten (failliet gaat), aangezien landsbandski al veel groter is dan de staat zelf. Zelfs al zou je je geld terug krijgen, daar kun je dan maanden op wachten.
Zij hebben een bijkantoor in nederland, dat is heel wat anders dan dat zij volledig onder het nederlandse DGS vallen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:47 schreef karr-1 het volgende:
[..]
het is niet als, het is gegarandeerd. Bovendien heeft Icesave een kantoor in Amsterdam en valt daarmee onder het Nederlandse stelsel. Kortom, alle DNb regels zijn van toepassing.
Dan maar maanden wachten, heb toch al veel rente winstquote:Op maandag 6 oktober 2008 15:43 schreef Arvid het volgende:
[..]
Daar ga je al nat. De eerste 20000 euro valt onder de ijslandse bank.
Het probleem is dat er een gerede kans is dat Ijsland gaat defaulten (failliet gaat), aangezien landsbandski al veel groter is dan de staat zelf. Zelfs al zou je je geld terug krijgen, daar kun je dan maanden op wachten.
Met een bijkantoor in NL val je automatisch onder de regels van dat land....quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:50 schreef 81Renrew het volgende:
[..]
Zij hebben een bijkantoor in nederland, dat is heel wat anders dan dat zij volledig onder het nederlandse DGS vallen.
Niet voor de eerste 20000 euro maat. Dan ben je afhankelijk van de 'garantie' van de Ijslandse staat.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:47 schreef karr-1 het volgende:
[..]
het is niet als, het is gegarandeerd. Bovendien heeft Icesave een kantoor in Amsterdam en valt daarmee onder het Nederlandse stelsel. Kortom, alle DNb regels zijn van toepassing.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. En nu ben ik er klaar mee, ik ga verder met rente trekken.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:51 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dan maar maanden wachten, heb toch al veel rente winst
Ze gaan echt niet failliet. Als ze uberhaupt problemen krijgen --> overheid grijpt in. Als ze nog meer problemen krijgen --> scandinavische banken grijpen in. Als ze dan nog meer problemen krijgen --> garantiestelsel.
I'm confident. Binnenkort maar vakantietje IJsland boeken, lijkt me wel mooi land
De Ijslandse staat die failliet gaatquote:Op maandag 6 oktober 2008 15:52 schreef Arvid het volgende:
[..]
Niet voor de eerste 20000 euro maat. Dan ben je afhankelijk van de 'garantie' van de Ijslandse staat.
Maar wat als die bankroet gaat? Want dat gebeurt er als daar de banken failliet gaan.
Het is niet zoals in Nederland waar de staat solide is en veel groter dan 1 bedrijf.
Het is ook wat ver gezocht. Maar feit blijft dat je voor de eerste 20k aangewezen bent op het IJslandse garantiestelsel. Consumenten zoeken nu zekerheid en dan klinkt de garantie van DNB een stuk beter dan die van IJslandquote:Op maandag 6 oktober 2008 15:53 schreef karr-1 het volgende:
[..]
De Ijslandse staat die failliet gaatDat is wel heel ver gezocht. Bovendien hebben de Scandinavische landen dan al gezegd dat ze ingrijpen.
je hebt hier gewoon geen gelijk in, als je dan toch op de site van dnb kijkt kijk dan ook goed:quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:52 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik had het niet beter kunnen zeggen. En nu ben ik er klaar mee, ik ga verder met rente trekken.
Het stelsel maakt niet uit, feit blijft dat je geld gezekerd is. Omdat Icesave een kantoor in Amsterdam heeft houd de Nederlandse staat toezicht op de liquiditeit van Icesave (zie de posting van Yoshi) Voor je geld moet je dan misschien naar IJsland, maar voordat het zover komt zal de staat je wel waarschuwen of daarin begeleiden, dus ik maak me echt geen zorgen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 15:56 schreef MarBu het volgende:
[..]
Het is ook wat ver gezocht. Maar feit blijft dat je voor de eerste 20k aangewezen bent op het IJslandse garantiestelsel. Consumenten zoeken nu zekerheid en dan klinkt de garantie van DNB een stuk beter dan die van IJsland
Ik ook.....quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja eerste 20k is IJsland, nou en. We weten het nu allemaal wel. Of je je geld erop laat moet je zelf weten, ik doe het wel.
En wat iemand daar opmerkt:quote:De IJslandse toezichthouder heeft de handel in bankaandelen van IJslandse banken op de beurzen in Reykjavik en Stockholm stopgezet. De koersen van Kauptingh en Landisbanki dreigden in een vrije val terecht te komen.
[..]
Rating moeder Icesave naar beneden bijgesteld
De kredietbeoordelaar Fitch is bang voor een verslechtering van de financiële vermogensposities van het viertal. De rating bij Kaupthing en Landsbanki daalde van A naar BBB, net één niveau boven de riskante ratings als BB of B.
Ik ben benieuwd of nu nog steeds iedereen met een gerust hart z'n geld daar laat staan.quote:en jammer genoeg is die bank vele malen groter dan de overheid dus dat garantiefonds daar is ook een wassen neus
Bronquote:De IJslandse banken zijn gezien de omvang van de IJslandse economie enorm groot. De banken hebben bijna 100 miljard dollar schuld uitstaan in het buitenland, terwijl het Bruto Nationaal Produkt van IJsland maar 14 miljard dollar bedraagt.
En ik ook, tegen sommige mensen valt niet te praten......quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:13 schreef YoshiBignose het volgende:
Zucht, gaan we weer. Ik geef het op.
Als een van de grootste banken van een land omvalt, wat denk je dat een garantiefonds dan nog kan doen? Dat geld moet ook ergens vandaan komen..quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Er zijn problemen, dat kan ik zelf ook wel lezen. Dat "kortom geld kwijt" slaat alleen weer nergens op maar ja. Misschien een overstap (desnoods tijdelijk) naar CEB... maar dat is eigenlijk tegen mijn principes.
Ik begrijp dat dit bij Fortis / ABN Amro dus niet het geval was, dan?quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:26 schreef American_Nightmare het volgende:
Tegen wie hebben jullie 't? Het stopzetten van de handel zegt wel iets hoor. De koers van de bank is finaal onderuit geklapt en het vermogen van die bank is zo groot dat de overheid de bank nooit kan redden als die omvalt. Kortom; geld kwijt.
Het BNP van Nederland is bijna 40x dat van IJsland. En Landsbanki is een stuk groter dan Fortis was volgens mij.quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:52 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ik begrijp dat dit bij Fortis / ABN Amro dus niet het geval was, dan?
Anyway, interessant, even een tvptje.
Ik zie op Tweakers al een stuk of 5 mensen die hun geld vandaag teruggehaald hebben, en er even van uitgaande dat op Tweakers niet alleen hysterische paniekzaaiers zitten, denk ik dat die run al bezig is.quote:Op maandag 6 oktober 2008 17:02 schreef dyna18 het volgende:
Iemand argumenten waarom er nu geen bankrun plaats gaat vinden op Icesave?
Dat gebeurde bij Fortis namelijk ook.
toch nog even over bovenstaand punt, dnb houdt alleen toezicht op de liquiditeit van het bijkantoor in nederland. als het dus mis gaat in ijsland zelf, of in de uk waar ze ook aardig groot zijn dan heeft dnb daar toch 0.0 zicht op?quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:03 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het stelsel maakt niet uit, feit blijft dat je geld gezekerd is. Omdat Icesave een kantoor in Amsterdam heeft houd de Nederlandse staat toezicht op de liquiditeit van Icesave (zie de posting van Yoshi) Voor je geld moet je dan misschien naar IJsland, maar voordat het zover komt zal de staat je wel waarschuwen of daarin begeleiden, dus ik maak me echt geen zorgen.
Ik heb mijn geld daar ook weggehaald, vorige week al nadat de eerste problemen in ijsland begonnen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 17:09 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ik zie op Tweakers al een stuk of 5 mensen die hun geld vandaag teruggehaald hebben, en er even van uitgaande dat op Tweakers niet alleen hysterische paniekzaaiers zitten, denk ik dat die run al bezig is.
Wat is nou weer het verschil tussen tweakers en fokquote:Op maandag 6 oktober 2008 17:09 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ik zie op Tweakers al een stuk of 5 mensen die hun geld vandaag teruggehaald hebben, en er even van uitgaande dat op Tweakers niet alleen hysterische paniekzaaiers zitten, denk ik dat die run al bezig is.
quote:15:45 Iceland's government will offer an unlimited guarantee for all deposits in domestic commercial and savings banks and their branches.
Volgens mij werd dat puur als voorbeeld gebruikt dat de (digitale) bankrun begonnen is.quote:Op maandag 6 oktober 2008 18:39 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat is nou weer het verschil tussen tweakers en fokalsof daar alle slimme mensen zitten ofzo.
[..]
quote:Op maandag 6 oktober 2008 18:39 schreef YoshiBignose het volgende:
15:45 Iceland's government will offer an unlimited guarantee for all deposits in domestic commercial and savings banks and their branches.
quote:A message from Mark Sismey-Durrant, Managing Director - Icesave
Over twelve months have passed since the liquidity squeeze first made its mark on world financial markets. The events of past weeks, involving some of the largest financial institutions in the world, will surely be marked in history.
Over the past week the world has seen continuing market turbulence and this is giving rise to increased concerns, regardless of who people bank with, about the security of their savings. Given these facts, I hope you will find the answers to the following questions useful and reassuring.
Are my savings protected?
Yes – in the very unlikely event that we are unable to pay any amount we owe you on your savings accounts, you will be able to claim compensation. The maximum compensation is limited to 100% of the first £35,000 (£50,000 with effect from 7 October) of your total deposits held with us (In the case of joint accounts the protection is £70,000 of your total deposits with us, rising to £100,000 with effect from 7 October).
The compensation itself is provided by two schemes (sometimes referred to as a passport scheme) – the end result being that the total amount protected is the same as if your savings were only protected by the UK Financial Services Compensation Scheme. The protection works as follows:
The first level of protection is provided under the Icelandic Depositors’ and Investors’ Guarantee Fund (www.tryggingarsjodur.is). The maximum protection under this scheme is 100% of the first ¤20,887 (or the sterling equivalent) of your total deposits held with us.
The second level of protection is provided by the UK Financial Services Compensation Scheme (www.fscs.org.uk). This scheme tops-up your protection so that the protection under both schemes, is equal to 100% of the first £35,000 (£50,000 with effect from 7 October) of your total deposits held with us.
Under EU law compensation for any losses incurred due to the failure of a bank should generally be paid within three months - regardless of whether it is through a passport scheme or the UK Financial Services Compensation Scheme.
Why are there concerns about the Icelandic economy?
Just about every economy in the world is under scrutiny at the moment. Iceland is not alone. We have recently seen the US, UK, Ireland, Greece and other countries all come forward with measures intended to improve sentiment and boost confidence in their respective economies.
The recent concerns about the Icelandic economy have been focused on the Government’s intervention with the Icelandic bank Glitnir, the weakening Krona and a rise in inflation. We believe concerns should be put in the following context:
The quick and decisive action taken over Glitnir is a compliment to the Government’s strong resolve to strengthen the Icelandic financial system. We view this measure in a positive light and believe it will strengthen the system as a whole.
Iceland has a strong Government fiscal position with negligible external debt and a fully funded pension system.
Iceland is an economy driven by internationalisation and a growing financial sector, but otherwise anchored in sectors not affected by the current downturn, e.g. food production, technology and power utilisation and production.
According to the IMF, Iceland has enviable long-term prospects. High living standards, strong infrastructure, a debt-free treasury and plenty of unexploited natural resources are among those characteristics which make Iceland's long-term prospects enviable. They should also help the economy to regain its balance in a time of international financial turmoil.
Is Landsbanki’s future dependant on the Icelandic or US economies?
No, Landsbanki’s future is not reliant on either the Icelandic or US economy.
Landsbanki has a sound business model of balanced international operations and we have no exposure to the US sub-prime markets. Our international focus meant that, as at 30 June 2008, 47% of our lending was outside Iceland and 59% of net operating income came from outside Iceland.
Landsbanki has also taken great steps in the last few years to insulate itself against a downturn in economic conditions through:
Reduced reliance on capital market funding - As at 30 June 2008 63% of Landsbanki lending was funded by deposits (this compares to just 28% in the case of Glitnir - the Icelandic bank which recently had a 75% stake in it purchased by the Icelandic government)
Landsbanki recently announced the sale of its stock broking and corporate finance units to enable it to focus on its core banking activities (lending and deposit taking) in Europe. The sale has the additional benefits of strengthening the Bank’s capital ratios by ¤380m and reducing costs to enhance profitability. The transaction has been well received by rating agencies, analysts and other market participants.
These are uncertain and challenging times. However, we are confident that Landsbanki’s focused banking model, generating diversified and stable recurring revenues, is a great advantage in confronting the challenge at hand.
Dus zelfs Yoshi heeft toegegeven aan de paniek en het geld weg gehaald? Waar moet het heen met deze wereld....quote:Op maandag 6 oktober 2008 19:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik ook, omdat iedereen (en vooral de media) paniek loopt te saaien. Binnen de kortste keren zal die bank idd wel failliet zijnArme IJslanders
Yepquote:Op maandag 6 oktober 2008 22:29 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus zelfs Yoshi heeft toegegeven aan de paniek en het geld weg gehaald? Waar moet het heen met deze wereld....
quote:Terror as Iceland faces economic collapse
Hildur Helga Sigurðardóttir in Reykjavik, Helen Power and Peter Stiff
The Icelandic Government seized control of the country’s biggest banks last night in an attempt to fend off wholesale economic collapse.
Turmoil at the banks, whose shares were suspended by the Government yesterday afternoon, had sparked panic in the tiny state, which has a population of 300,000, about the size of Coventry.
Queues formed at petrol stations as Icelanders rushed to fill up before reported fuel shortages, while savers who tried to withdraw money from banks or sell bank shares on the internet found websites were not working.
Meanwhile, fears mounted in Britain that the deterioration of Iceland’s two biggest banks - Kaupthing and Landsbanki - could have disastrous consequences for savers, City staff and the high street.
Related Links
Sources said that Landsbanki and the country’s third-biggest bank, Glitner, will soon be fully nationalised, while Kaupthing had been forced to take state loans.
In a late-night sitting, parliament approved a Bill giving the Government wideranging powers over the banks, including the ability to seize their assets, force them to merge or compel them to sell off their overseas subsidiaries, many of which are in London.
Icelandic banks have lent hundreds of billions of pounds overseas and their position in the world’s financial system far outweighs the size of the country’s tiny economy, the GDP of which was only $20 billion last year.
The country’s banks have been under pressure for most of the year, struggling with rampant inflation, the collapsing value of the currency and fallout from an overheated economy.
In Reykjavik, the capital, confusion reigned among a public unsure whether their savings and investments were safe, even after the Government moved to guarantee deposits. The country’s state surgeon even warned politicians and the media to ensure that they did not alarm old people.
Savers in Britain also face fallout from the collapse of the Icelandic banking system. Fears mounted yesterday among the 300,000 British savers holding bank accounts with Landsbanki that their deposits were at risk. In the event of a collapse, savers with Kaupthing are entitled to compensation of up to £50,000 from the British authorities - as much as depositors in any British bank - but British savers with Landsbanki are not.
British savers tempted into high-interest Icesave accounts would have to rely on a much smaller Icelandic government fund to guarantee their first £16,317 of savings should Icesave collapse, with Britain only picking up the remaining £33,483 under the government depositor guarantees.
Times readers reported yesterday morning that they could not withdraw their money from Icesave accounts over the internet. But a spokesman for the bank said that Icesave was now operating normally and depositors could withdraw money. He added that the Icelandic Government had ample foreign reserves to cover the £4bn of British deposits in the event of any collapse.
Icelandic banks have lent money to British retailing and pub groups, raising fears that their collapse could lead to a firesale of British assets. Baugur, the Icelandic investment group that owns stakes in House of Fraser, Debenhams, Woolworths, Moss Bros, French Connection and the supermarket chain Iceland, said that its British businesses were not affected. But well-placed City sources said that Baugur had held private discussions about selling some assets and persuading banks to lend fresh money against others. “There are covert conversations taking place,” one source said.
A spokesman for Baugur denied that there had been an increase in such conversations in the past week.
Hundreds of jobs in the City of London are also linked to the fate of Iceland’s banks. Market sources said yesterday that Singer & Friedlander, the asset manager owned by Kaupthing, was being informally offered for sale. Other sources said that Teather & Greenwood, the stockbroker recently sold by Landsbanki to Straumur, another Icelandic bank, could be put up for sale again. Straumur said that it had no plans to sell the broker, but this was before the Icelandic Government had announced its nationalisation plans.
http://business.timesonli(...)e/article4894904.ece
Hmmm nou weet ik niet meer wat ik nu moet doen.....quote:Op maandag 6 oktober 2008 23:02 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
YepIk hoor van iedereen dat het geld eraf wordt gehaald, kan ik wel stoer erop laten staan, maar hierdoor komen er juist problemen. Natuurlijk is dat geld niet verloren als de bank failliet gaat, maar ja ga wel ergens anders rente trekken totdat het weer rustig is in IJsland.
Bij Iceasve?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 09:56 schreef Munchkin het volgende:
Ik laat mijn geld gewoon staan. Uiteindelijk val ik nog altijd onder het nederlands garantie stelsel, en aangezien mijn spaartegoeden onder de 20.000 blijven zijn ze gedekt. Daarnaast vind ik het geld terugtrekken een enorme paniekreactie. Juist omdat er zoveel mensen onzinnige paniekreacties vertonen is deze kredietcrisis zo heftig. Ik wacht het wel af, de rust keert vanzelf weer terug (dat kan een tijdje duren, maar ik ben geduldig). Stelletjes paniekzaaiers...
Heb je uberhaupt dit topic wel doorgelezen?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 10:04 schreef Munchkin het volgende:
Voor zover ik weet hebben ze een nederlandse vestiging, en daarmee vallen ze onder het garantiestelsel van DNB. Als dat niet zo is dan ligt de zaak wat anders omdat de ijslandse regering niet lnager garant wil staan (al weet ik niet of ze ook de 20887 grens niet meer waarborgen zoals wettelijk vastgelegd).
Ja, je valt onder het garantiestelsel van de DNB... voor het bedrag tussen de 20.000 en 40.000 euro en dat voor 90%. De eerste 20.000 kun je ophalen in IJsland bij de FME.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 10:04 schreef Munchkin het volgende:
Voor zover ik weet hebben ze een nederlandse vestiging, en daarmee vallen ze onder het garantiestelsel van DNB. Als dat niet zo is dan ligt de zaak wat anders omdat de ijslandse regering niet lnager garant wil staan (al weet ik niet of ze ook de 20887 grens niet meer waarborgen zoals wettelijk vastgelegd).
They're fuckedquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:13 schreef Lassekjus het volgende:
Ben blij dat ik het daar weg heb gehaald.
Voor de britten is het waarschijnlijk te laat.
kijk www.icesave.co.uk
wow!quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:13 schreef Lassekjus het volgende:
Voor de britten is het waarschijnlijk te laat.
kijk www.icesave.co.uk
Goed weggekomen wellicht.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:00 schreef SjonLok het volgende:
Ik heb mijn geld toch maar van IceSave afgehaald
http://business.timesonli(...)e/article4897712.ecequote:UK savings frozen after Landsbanki goes bust
British savers have been blocked from withdrawing funds from Icesave, the internet savings bank that is owned by Landsbank, after Iceland’s financial regulator took control of the country's second largest bank .
The Icelandic government has dismissed the bank's board and put the institution into receivership.
Confirmation of the move came from Iceland's banking minister this morning, as the Icesave bank, controlled by Landsbanki, said that 300,000 British savers with the bank would not be able to withdraw their money.
A notice on Icesave's website said: “We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Icesave internet accounts. We apologise for any inconvenience this may cause our customers. We hope to provide you with more information shortly.”
Iceland's banking minister confirmed today that the bank, where British savers have £4.5 billion of funds, would be taken over by the the Icelandic Financial Supervisory Authority (IFSA), according to emergency banking legislation that was passed last night.
The move is the latest step by the Icelandic authorities to control of a crisis in the financial sector that has already led to the part-nationalisation of Glitnir.
According to the Icelandic central bank, Russia would provide a loan of 4 billion euros ($5.44 billion) to finance the collapsing bank.
In a statement the Icelandic financial regulator said: "“Based on new legislation, the Icelandic Financial Supervisory Authority (IFSA) proceeds to take control of Landsbanki to ensure continued commercial bank operations in Iceland."
“Domestic deposits are fully guaranteed, as declared by the government. Landsbanki’s domestic branches, call centres, cash machines and internet operations will be open for business as usual. The objective of the IFSA’s action is to guarantee a functioning domestic banking system.”
OMX Group, the stock exchange operator that owns seven European stock exchanges, also said that it had suspended Landsbanki from trading on Helsinki, Stockholm and Copenhagen exchanges due to uncertainty about its situation.
The suspension will remain in place until further notice.
Dat je je geld de volgende dag hebt maken ze in ieder geval nog waar, dus er zijn geen vertragingen met terugstorten. Ik had m'n geld gisterenmiddag teruggehaald en vanochtend stond het keurig op m'n raborekening.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:50 schreef dyna18 het volgende:
Holy shit zeg.... Dat moet wel gevolgen hebben voor Nederland.
Ik heb gister om 18:16 mijn geld bij Icesave weggehaald. Ik vrees dat dit betekend dat mijn transactie pas vanochtend wordt uitgevoerd, en dat ik dan morgen mijn geld op mijn tegenrekening heb.
Ik hou mijn vingers gekruisd.
Same here , staat nu nog 500 euro op die rekening.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:50 schreef dyna18 het volgende:
Holy shit zeg.... Dat moet wel gevolgen hebben voor Nederland.
Ik heb gister om 18:16 mijn geld bij Icesave weggehaald. Ik vrees dat dit betekend dat mijn transactie pas vanochtend wordt uitgevoerd, en dat ik dan morgen mijn geld op mijn tegenrekening heb.
Ik hou mijn vingers gekruisd.
Waarschijnlijk omdat ze heel heel belang erbij hebben en dat de bank zo groot is dat IJsland deze zelf nooit kan helpen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Oei, hoop dat mijn geld vandaag aankomt. Waarom gaat Rusland trouwens IJsland helpen
Dat idee heb ik dus ook. Het is spaargeld dus direct nodig hebben doe ik het niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 09:56 schreef Munchkin het volgende:
Ik laat mijn geld gewoon staan. Uiteindelijk val ik nog altijd onder het nederlands garantie stelsel, en aangezien mijn spaartegoeden onder de 20.000 blijven zijn ze gedekt. Daarnaast vind ik het geld terugtrekken een enorme paniekreactie. Juist omdat er zoveel mensen onzinnige paniekreacties vertonen is deze kredietcrisis zo heftig. Ik wacht het wel af, de rust keert vanzelf weer terug (dat kan een tijdje duren, maar ik ben geduldig). Stelletjes paniekzaaiers...
Nee hoor dit is gewoon weer een paniekzaai moment zoals vele anderen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 12:40 schreef American_Nightmare het volgende:
Neuh Landsbanki gaat nooit failliet.. neuh Icesave is 100% betrouwbaar.. is dit nou zo'n 'I told you so'-moment?
Dat idee klopt niet , maar is al duizend keer besproken.Je valt onder het ijslands garantiestelsel.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 12:46 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat idee heb ik dus ook. Het is spaargeld dus direct nodig hebben doe ik het niet.
Klopt, maar aangezien dat nagenoeg gelijk is aan het nederlandse stelsel, maak ik me weinig zorgenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 12:51 schreef corus het volgende:
[..]
Dat idee klopt niet , maar is al duizend keer besproken.Je valt onder het ijslands garantiestelsel.
Bron :quote:De IJslandse bank Landsbanki is inmiddels onder overheidscuratele gesteld en het bestuur is vervangen, maakte handelsminister Bjorgvin Sigurdsson dinsdag op de IJslandse radio bekend. Het bestuur van Landsbanki is vervangen door overheidspersoneel. De bank blijft wel gewoon normaal opereren.
En bij welke bank zit jij dan wel?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 12:40 schreef American_Nightmare het volgende:
Neuh Landsbanki gaat nooit failliet.. neuh Icesave is 100% betrouwbaar.. is dit nou zo'n 'I told you so'-moment?
Wat mij echter afschrikt (en dus waarom ik mijn geld daar weggehaald heb) is dat de IJslandse banken zo gigantisch groot zijn. De IJslandse banken beheren samen namelijk een kapitaal dat bijna 10x zo groot is als het BNP van IJsland. Ik zie IJsland die garantie dan ook niet zo simpel nakomen. Al die tijd dat je op je geld zit te wachten (als het al komt, maar dat zal nog wel) had je wel mooi rente kunnen trekken bij een veiligere bank.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 12:55 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt, maar aangezien dat nagenoeg gelijk is aan het nederlandse stelsel, maak ik me weinig zorgen
[..]
Bron :
http://www.nu.nl/news/177(...)er_bankensector.html
Het is dan ook niet alleen IJsland, ook andere scandinavische landen hebben al gezegd bij te schieten als dat nodig is.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:01 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Wat mij echter afschrikt (en dus waarom ik mijn geld daar weggehaald heb) is dat de IJslandse banken zo gigantisch groot zijn. De IJslandse banken beheren samen namelijk een kapitaal dat bijna 10x zo groot is als het BNP van IJsland. Ik zie IJsland die garantie dan ook niet zo simpel nakomen. Al die tijd dat je op je geld zit te wachten (als het al komt, maar dat zal nog wel) had je wel mooi rente kunnen trekken bij een veiligere bank.
Ik vind het leuk hoe iedereen hier doet alsof "paniek" een externe factor is terwijl we er allemaal aan bijdragen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 12:57 schreef dyna18 het volgende: Echter.... door paniek vind er nu een bankrun plaats. Daar kun je zeer weinig tegen doen.
Vorige pagina's deed je nog lekker stoer over IJsland en nu zit je net als alle andere burgermannetjes je paar duizend euro terug naar Nederland te boeken...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Oei, hoop dat mijn geld vandaag aankomt. Waarom gaat Rusland trouwens IJsland helpen
quote:IJslandse overheid neemt controle over eigenaar Icesave
Van onze redactie
gepubliceerd op 07 oktober 2008 11:50, bijgewerkt op 7 oktober 2008 12:44
REYKJAVIK - De IJslandse bank Landsbanki, in Nederland bekend van internetspaarder Icesave, komt onder controle van de overheid te staan. Dat heeft de IJslandse financiële toezichthouder dinsdag bekendgemaakt. Daarnaast leent Rusland 4 miljard euro aan de centrale bank van IJsland om de liquiditeit in het financiële systeem te verruimen.
Spaarders in Groot-Brittannië kunnen inmiddels niet meer bij hun tegoeden van Icesave, zo blijkt uit een verklaring op de website van de bank. In Nederland zijn de teogeden nog wel opvraagbaar, aldus een woordvoerder.
De maatregelen zijn onderdeel van een grootscheepse reorganisatie van de IJslandse financiële sector. Toezichthouders hebben sinds maandag de macht om banken tot een fusie te dwingen, bestuursleden te vervangen en beloningen aan banden te leggen. Ook kan een bank failliet worden verklaard en gaat de regering hypotheekleningen van banken overnemen en in een speciaal overheidsfonds onderbrengen. De IJslandse regering garandeert tegoeden van spaarders volledig.
De IJslandse overheid wil een bankroet van de natie voorkomen. De drie grootste banken van IJsland - Kaupthing, Glitnir en Landsbanki - zijn het land ver boven het hoofd gegroeid en hebben de IJslandse economie aan de rand van de afgrond gebracht. De kroon kelderde dit jaar met ruim 44 procent ten opzichte van de euro, vanwege zorgen bij investeerders dat de drie grootste IJslandse banken een bankroet riskeren als gevolg van een te grote schuldenlast.
Het kapitaal dat de drie banken gezamenlijk beheren, bedraagt 800 procent van het bruto binnenlands product. Investeerders en spaarders vermoedden al geruime tijd dat de IJslandse overheid niet over voldoende middelen beschikt om een eventueel bankfaillissement op te vangen.
Als gevolg van deregulering breidden de drie grootse banken hun activiteiten de afgelopen jaren uit naar het buitenland. Zij deden dat veelal met geleend geld en hebben door de kredietcrisis problemen de herfinanciering rond te krijgen. De torenhoge rente van 15,5 procent, waarmee de IJslandse centrale bank de inflatie poogt te beteugelen, heeft de problemen van de banken verergerd.
Vorige week werd Glitnir deels genationaliseerd met een kapitaalinjectie van 600 miljoen dollar (ruim 440 miljoen euro). Door de zwakke IJslandse kroon is de inflatie opgelopen tot 14 procent. Het land is afhankelijk van de import, maar kan buitenlandse goederen nauwelijks nog betalen.
Maar waarom alles leeghalen? geef me dan 1 goede reden, behalve "Ik heb het gevoel dat mijn geld niet veilig is"quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:16 schreef MrBadGuy het volgende:
Gisteren heb ik mijn deel eraf gehaald en ben zonet bezig geweest om mijn ouders hun rekening leeg te halen. Ging vandaag erg langzaam, waarschijnlijk zijn er veel meer bezig op dit moment![]()
Aan de andere kant is het een geluk dat ze de rekeningen in Engeland mogen bevriezen, ten eerste is het een waarschuwing voor ons en ten tweede is het nu iig niet een internationale bankrun
Tja. het is een soort lopend vuurtje. Als een grote groep in paniek raakt dan kan een bank omvallen en als een bank binnenkort om kan vallen, tja, dan raak ik ook in paniekquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:17 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Ik vind het leuk hoe iedereen hier doet alsof "paniek" een externe factor is terwijl we er allemaal aan bijdragen.
"ik heb het gevoel dat mijn geld niet (100%) veilig is" vind ik eigenlijk een hele goede reden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:21 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Maar waarom alles leeghalen? geef me dan 1 goede reden, behalve "Ik heb het gevoel dat mijn geld niet veilig is"
Leuk, al het geld dat zojuist door spaarders is weggehaald wordt nu weer door de Russen teruggestort waardoor het systeem niet omvalt. Geld kan weer terug jongens.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:20 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ver_eigenaar_Icesave
Ik niet, het is een emotionele reden die rationeel gezien echt nergens op slaat.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
"ik heb het gevoel dat mijn geld niet (100%) veilig is" vind ik eigenlijk een hele goede reden.
Het mijne is er nooit weggeweest.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:25 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Leuk, al het geld dat zojuist door spaarders is weggehaald wordt nu weer door de Russen teruggestort waardoor het systeem niet omvalt. Geld kan weer terug jongens.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik wacht nog wel ff. Voor IJsland zal het een strop zijn als 1 bank omvalt, dan vallen de andere banken waarschijnlijk ook en kan het land wel failliet verklaart worden. Dat is denk ik ook de reden dat andere landen te hulp schieten, is Landsbanki ook groot in Rusland?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:25 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Leuk, al het geld dat zojuist door spaarders is weggehaald wordt nu weer door de Russen teruggestort waardoor het systeem niet omvalt. Geld kan weer terug jongens.
De keuze om je geld niet in IJsland te zetten kan ik begrijpen - dat doet er verder ook niet veel toe. Het actief uit angst weghalen van geld is echter de hele oorzaak van het probleem.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:23 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tja. het is een soort lopend vuurtje. Als een grote groep in paniek raakt dan kan een bank omvallen en als een bank binnenkort om kan vallen, tja, dan raak ik ook in paniek![]()
Niet dat ik IJsland niet vertrouw, maar het is een risico die ik liever niet neem. Ik breng mijn geld naar CEB tot de storm voorbij is.
Ik weet niet of dat voldoende is, maardat niet zo zijn dan leent het garantiestelsel geld bij om alles te dekken (al betwijfel ik of het makkelijk lenen is als de hele economie is ingestort). Daarom zei ik ook dat je je geld waarschijnlijk wel krijgt. Punt is alleen dat ze er 3 maanden over mogen doen, en zolang wil ik niet zonder spaargeld (en rente) zitten.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:08 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het is dan ook niet alleen IJsland, ook andere scandinavische landen hebben al gezegd bij te schieten als dat nodig is.
De banken kunnen niet meer omvallen, het hele bankenstelsel is genationaliseerd. Het enige dat mis kan gaan is nu een geheel faillissement van IJsland als land, maar Rusland heeft er dus net 4 miljard ingepompt, en daar zal het vast niet bij blijven mocht dat noodzakelijk zijn.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik wacht nog wel ff. Voor IJsland zal het een strop zijn als 1 bank omvalt, dan vallen de andere banken waarschijnlijk ook en kan het land wel failliet verklaart worden. Dat is denk ik ook de reden dat andere landen te hulp schieten, is Landsbanki ook groot in Rusland?
Tsja voor een hoge rente moet je wat risico durven nemen. Als je voor een half procent bij de postbank gaat zitten dan ben je veilig, als je wat meer wilt neem je risico. Mijn spaargeld 3 maanden is vervelend, maar valt te overleven.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:28 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat voldoende is, maardat niet zo zijn dan leent het garantiestelsel geld bij om alles te dekken (al betwijfel ik of het makkelijk lenen is als de hele economie is ingestort). Daarom zei ik ook dat je je geld waarschijnlijk wel krijgt. Punt is alleen dat ze er 3 maanden over mogen doen, en zolang wil ik niet zonder spaargeld (en rente) zitten.
Je doet wel zo stoer alsof jij hier de enige bent met veel geld ofzo. Gaat je trouwens ook helemaal niks aan hoeveel ik daar heb, maar als iedereen geld eraf gaat halen, waarom zou ik dan het risico nemen om het te laten staan? Ik zeg ook niet dat er problemen gaan komen met Icesave, waarschijnlijk is het ook allemaal weer loos alarm, maar met het zelfde gemak staat het geld veilig(er) op CEB en als alles weer een beetje rustig is dan zien we wel weer verder.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:17 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Vorige pagina's deed je nog lekker stoer over IJsland en nu zit je net als alle andere burgermannetjes je paar duizend euro terug naar Nederland te boeken...
In dat geval kan je je geld daar wel laten staan ja. Die halve procent bij de postbank is trouwens echt wel schofterig laag, als dat mijn altenatief was had ik mijn geld ook gewoon laten staan. Ruim 3 procent bij de Rabobank was voor mij genoeg om overstag te gaan.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:30 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Tsja voor een hoge rente moet je wat risico durven nemen. Als je voor een half procent bij de postbank gaat zitten dan ben je veilig, als je wat meer wilt neem je risico. Mijn spaargeld 3 maanden is vervelend, maar valt te overleven.
quote:07 Oktober 2008
IJsland koppelt kroon aan euro
IJsland heeft de nationale munt, de kroon, gekoppeld aan de euro. Daarmee wil Reykjavik voorkomen dat de koers van de kroon verder omlaag gaat.
Gisteren verloor de kroon eenderde van de waarde ten opzichte van de euro. De kredietcrisis treft het land zwaar, omdat de economie drijft op de bancaire sector. Om te voorkomen dat het land failliet gaat, heeft de regering de controle over de sector overgenomen.
De Landsbanki-bank is genationaliseerd. Nederlandse rekeninghouders van dochter Icesave kunnen voorlopig geen geld meer opnemen of inleggen. IJsland garandeert de banktegoeden volledig.
Ah, aangepast. Site is wel gigantisch traag.quote:De Landsbanki-bank is genationaliseerd. Nederlandse rekeninghouders van dochter Icesave kunnen voorlopig gewoon bankieren. IJsland garandeert het tegoed op de rekeningen volledig.
De site is nu erg traag, maar dat kan ook komen door alle mensen die ineens hun geld terughalen of willen controleren of het er nog is.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:39 schreef YoshiBignose het volgende:
By the way, Nederlanders kunnen nu ook al geen geld meer van hun icesave account halen. De site is ook nog eens gigantisch traag...
[..]
Opzich wel slim van ze, zo voorkomen ze de bankrun voor zover die nog niet begonnen was. Hoop dat ze het hierdoor redden en hoop eigenlijk ook dat mijn geld al overgemaakt is
alle betalingen die voor 14.00 worden gedaan stonden altijd al later de middag op de rekening. Neem aan dat gisteravond ook gezien wordt als vandaag voor 14.00 en dat het dus straks op je rekening zal staan.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:59 schreef hplaserjet het volgende:
heb m'n geld er gisteravond afgehaald, maar het staat nog niet op m'n gewone betaalrekening, begin hem nu toch wel te knijpen, dat ze is opschieten met overmaken voordat ze bankroet gaan![]()
Je plotselinge omslag in toon staat me tegen - je was net nog de grootste voorstander en bent ineens gezwicht voor het grote gevaar.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je doet wel zo stoer alsof jij hier de enige bent met veel geld ofzo. Gaat je trouwens ook helemaal niks aan hoeveel ik daar heb, maar als iedereen geld eraf gaat halen, waarom zou ik dan het risico nemen om het te laten staan? Ik zeg ook niet dat er problemen gaan komen met Icesave, waarschijnlijk is het ook allemaal weer loos alarm, maar met het zelfde gemak staat het geld veilig(er) op CEB en als alles weer een beetje rustig is dan zien we wel weer verder.
Ze gaan niet.... zucht.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:59 schreef hplaserjet het volgende:
heb m'n geld er gisteravond afgehaald, maar het staat nog niet op m'n gewone betaalrekening, begin hem nu toch wel te knijpen, dat ze is opschieten met overmaken voordat ze bankroet gaan![]()
Ik geef het op, dat krijg je er echt niet door. Mensen handelen nu van uit een puur emotionele reactie. Begrijpelijk, maar niet slim.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:18 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Ze gaan niet.... zucht.
Als iedereen nou eens de feiten zou kennen en op basis daarvan zou handelen in plaats van op gevoel.
feiten.... o als ze dat in dit topic; Jongen kondigt zijn euthanasie aan bij Giel Beelen.(deel3) ook zouden doen dan waren er nooit 3 topics (bijna) vol geweest.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:18 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Ze gaan niet.... zucht.
Als iedereen nou eens de feiten zou kennen en op basis daarvan zou handelen in plaats van op gevoel.
Gelukkig zijn banken ook zo betrouwbaar als het aankomt op deze feitenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:18 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Ze gaan niet.... zucht.
quote:Op maandag 6 oktober 2008 16:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja eerste 20k is IJsland, nou en. We weten het nu allemaal wel. Of je je geld erop laat moet je zelf weten, ik doe het wel.
Daar zit maar drie uur tussen!quote:Op maandag 6 oktober 2008 19:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik ook, omdat iedereen (en vooral de media) paniek loopt te saaien. Binnen de kortste keren zal die bank idd wel failliet zijnArme IJslanders
Tuurlijk niet....quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:37 schreef Fries het volgende:
Daar zit maar drie uur tussen!
Had dan gewoon tot vandaag gewacht; het was toch al na 14u.
In de UK mogen ze de site dichtgooien, dat staat daar in hun bankvoorwaarden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:44 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Tuurlijk niet....
Je weet nooit of ze de site niet dichtgooien zoals in de UK, of de site het technisch niet aankan zoals hier in NL.
Ik ben trouwens pas gerust als mijn geld weer op mijn tegenrekening staat.
Ho, volgens mij is men daarover nog aan het overleggen en is nog niets zeker.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:03 schreef James52 het volgende:
Depositogarantie verhoogd naar 100k, betekend dit ook dat t nu bij icesave van 20 tot 100k is?
was net om 15.00 op de radioquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:08 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ho, volgens mij is men daarover nog aan het overleggen en is nog niets zeker.
En mocht het inmiddels wel zeker zijn, heb je een linkje?
Ah, ok. Kon nog niets terugvinden op nu.nl, vandaarquote:
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C9287C6C038121.htmlquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:13 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ah, ok. Kon nog niets terugvinden op nu.nl, vandaar
de vraag was dus ook dat wanneer de ijslandse garantie het niet kan dekken... of NL dan de rest tot 100.000 garandeerd.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:18 schreef rschenk het volgende:
Icesave valt niet onder het depositogarantiestelsel van DNB cq Nederland, maar onder die van de IJslandse nationale bank. Althans... voor de eerste 20.000 euro.
Bovenstaande artikel staat niet echt vol met feiten... vooral hear-say zonder bron.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:16 schreef Wexy het volgende:
[..]
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C9287C6C038121.html
Feit is dat het IJslandse bankstelsel genationaliseerd wordt. Feit is dus dat je je geld alleen kwijt bent als IJsland als land over de kop gaat. Wanneer is de laatste keer geweest dat er een Europees land failliet ging? Feit is dat Rusland 4 miljard aan IJsland heeft uitgeleend. Feit is dat de IJslandse centrale bank een deal heeft met meerdere Scandinavische centrale banken. Als ik dan nog mijn gevoel moest laten spreken zou dat gevoel zeggen dat overheden het niet toestaan dat hun burgers spaargeld verliezen - ook al gebeurt dat in het buitenland - maar goed, zullen we de gevoelens maar niet laten spreken en gewoon bij de feiten blijven?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:37 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Gelukkig zijn banken ook zo betrouwbaar als het aankomt op deze feiten
Ja, ik weet het, ze geven zo min mogelijk negatieve informatie omdat ze bang zijn dat mensen hun geld weghalen daar en dat juist de bank om zeep helpt, maar feit blijft: als de bank op instorten staat zullen ze je dat niet op tijd vertellen.
Ik heb zo het gevoel dat je niet de enige bent die icesave vandaag probeert te bellen, en dat dat er mogelijk iets mee te maken heeft.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:30 schreef hplaserjet het volgende:
net gebeld naar icesave, je krijgt een bandje dat ze niet meer bereikbaar zijn
Bos heeft de persconferentie al gehouden... en op RtlZ komt hij regelmatig voorbij nuquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:28 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Bovenstaande artikel staat niet echt vol met feiten... vooral hear-say zonder bron.
En hier staat juist weer dat er geen overeenstemming bereikt is.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)garantieregeling.xml
Ik zit nog steeds te wachten op een goede bron die echt zekerheid geeft wat de garantieregeling nu gaat zijn.
Pfff, het is niet alleen de vraag of Landsbanki het overleeft, maar of IJsland zelf wel overeind blijftquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:26 schreef Mex_ het volgende:
Britse overheid bereidt claim voor tegen Icesave --> http://www.volkskrant.nl/(...)m_voor_tegen_Icesave
quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:30 schreef hplaserjet het volgende:
net gebeld naar icesave, je krijgt een bandje dat ze niet meer bereikbaar zijn![]()
![]()
![]()
Feiten spelen hier allang geen rol meer, iedereen reageert vanuit emotie.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:29 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Feit is dat het IJslandse bankstelsel genationaliseerd wordt. Feit is dus dat je je geld alleen kwijt bent als IJsland als land over de kop gaat. Wanneer is de laatste keer geweest dat er een Europees land failliet ging? Feit is dat Rusland 4 miljard aan IJsland heeft uitgeleend. Feit is dat de IJslandse centrale bank een deal heeft met meerdere Scandinavische centrale banken. Als ik dan nog mijn gevoel moest laten spreken zou dat gevoel zeggen dat overheden het niet toestaan dat hun burgers spaargeld verliezen - ook al gebeurt dat in het buitenland - maar goed, zullen we de gevoelens maar niet laten spreken en gewoon bij de feiten blijven?
Hier staat een goede bloemlezing van de onzekerheid.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:31 schreef Wexy het volgende:
[..]
Bos heeft de persconferentie al gehouden... en op RtlZ komt hij regelmatig voorbij nu
Ik zag dezelfde link iddquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:34 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Hier staat een goede bloemlezing van de onzekerheid.
http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_33651.z24
Verschillende bronnen spreken elkaar nog steeds volledig tegen, dus wat de nieuwe garantieregeling nu gaat zijn is mij echt niet duidelijk.
Je vergeet een aantal feiten.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:29 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Feit is dat het IJslandse bankstelsel genationaliseerd wordt. Feit is dus dat je je geld alleen kwijt bent als IJsland als land over de kop gaat. Wanneer is de laatste keer geweest dat er een Europees land failliet ging? Feit is dat Rusland 4 miljard aan IJsland heeft uitgeleend. Feit is dat de IJslandse centrale bank een deal heeft met meerdere Scandinavische centrale banken. Als ik dan nog mijn gevoel moest laten spreken zou dat gevoel zeggen dat overheden het niet toestaan dat hun burgers spaargeld verliezen - ook al gebeurt dat in het buitenland - maar goed, zullen we de gevoelens maar niet laten spreken en gewoon bij de feiten blijven?
Rond 1 april begint de lente in IJsland. Dan zullen de tegoeden wel ontdooienquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Pfff, het is niet alleen de vraag of Landsbanki het overleeft, maar of IJsland zelf wel overeind blijft
Als dat zo zou zijn dan spreek Bos zich heel lullig uit op RtlZ. Hij zegt namelijk (vrijwel) letterlijk. Vanaf NU worden alle tegoeden tot 100.000 gegarandeerdquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:40 schreef avonne het volgende:
Pas als het bedrag op de site van de Nederlandse Bank staat, gaat het pas in, neem ik aan.
Tot die tijd is het, wat mij betreft, alleen maar voornemens.
quote:Richard Portes, an expert on Iceland at the London Business School, said the government had made a mistake by nationalising Glitnir, creating fear in the markets instead of just providing it with liquidity.
"You have the same law of unintended consequences that you had in the case of Lehman Brothers," he said. "The Iceland problem was immediately vastly exaggerated."
He said the Icelandic banks had been unfairly targeted. "The world is a little unjust. They don't hold any toxic papers. The assets they will have to sell are perfectly good assets. They have been prudently managed and haven't been excessively dependent on the wholesale money markets compared to anyone else," he said.
Iceland has undergone a remarkable transformation in the past couple of decades, from an economy largely based on fishing to one of the richest in Europe, driven by its biggest banks after deregulation of the banking system. The banks grew rapidly on borrowing and have assets eight times Iceland's GDP. But the party has come to an end, with the krona losing more than half its value against the euro in the past 12 months, inflation at 12% and interest rates at 15.5%.
Die maatregel zal alleen genomen worden om te voorkomen dat mensen de rekening leeghalen en daardoor een crash veroorzaken, precies zoals er dus nu gaat gebeuren.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:48 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik ben op dit moment mijn geld van Icesave aan het afhalen. Het feit dat Icesave de tegoeden in de UK heeft bevroren zegt mij op dit moment genoeg!!
Jammer dat mensen naar emoties luisteren en niet naar feiten.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:51 schreef MouseOver het volgende:
Emoties zijn sowieso ook feiten, als ze acties in gang zetten..
Ik vertrouw icesave op zich wel, maar het feit dat ze door emotionele acties belaagd worden vond ik een sterk genoeg feit om m'n geld daar weg te halen.
Dat is het paradoxale: de bankrun en dus een risico wordt een feit doordat spaarders niet afgaan op de feiten. Ik doe er gewoon niet aan mee. We zullen zien of het me die 20 mille kost.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:36 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Je vergeet een aantal feiten.
Feit is dat er op dit moment een bankrun gaande is bij Icesave, zeer veel mensen halen hun spaargeld weg. Feit is dat geen enkele bank (ook de Rabobank met hun AAA rating) een bankrun kan overleven.
Het is alleen ook zo vervelend als je de enige bent die het niet doet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:52 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Jammer dat mensen naar emoties luisteren en niet naar feiten.
Ik doe er ook niet aan mee.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:52 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Dat is het paradoxale: de bankrun en dus een risico wordt een feit doordat spaarders niet afgaan op de feiten. Ik doe er gewoon niet aan mee. We zullen zien of het me die 20 mille kost.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:43 schreef Wexy het volgende:
[..]
Als dat zo zou zijn dan spreek Bos zich heel lullig uit op RtlZ. Hij zegt namelijk (vrijwel) letterlijk. Vanaf NU worden alle tegoeden tot 100.000 gegarandeerd
quote:Maar toen zei hij plotseling: "Maar vandaag is, voor zover ik weet een beslissing genomen... We hebben besloten dat iedere DDR-burger de grens over mag." Onmiddellijk volgde de vraag wanneer deze regel in werking zou treden. Schabowski bladerde in zijn papieren, keek enigszins hulpeloos naar zijn medewerkers en zei toen: "Dat geldt - voor zover ik weet - ......vanaf nu."
Mensen maken elkaar gek met halve feiten en verhalen, dat veroorzaakt paniek die nergens voor nodig is.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:53 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Het is alleen ook zo vervelend als je de enige bent die het niet doet.
Precies. Dat dus.quote:Het is alleen ook zo vervelend als je de enige bent die het niet doet.
Dan ben ik maar de enige maar ik doe het niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:53 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Het is alleen ook zo vervelend als je de enige bent die het niet doet.
Puur nieuwsgierigheid: hoeveel heb je er (ongeveer) opstaan?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dan ben ik maar de enige maar ik doe het niet.
Voor de één is een bedrag van 1250 euro héél veel en met veel moeite bij elkaar geharkt, voor de ander is het wisselgeld.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:02 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Puur nieuwsgierigheid: hoeveel heb je er (ongeveer) opstaan?
Niet helemaal waar; als je gewend bent op 500 euro in de maand rond te komen en je bent 1000 euro spaargeld kwijt dan is je verlies aan welvaart door sociale voorzieningen makkelijker op te vangen dan het verlies aan welvaart van iemand die een ton kwijt is.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:05 schreef avonne het volgende:
[..]
Voor de één is een bedrag van 1250 euro héél veel en met veel moeite bij elkaar geharkt, voor de ander is het wisselgeld.
De juiste vraag is: hoe gehecht ben je aan het betreffende bedrag? Is het je alles of is het maar bijzaak?
Precies wat ik ook al eerder zei. Icesave staat er helemaal niet slecht voor. Hun kaspositie was prima in orde..... Echter de IJslandse overheid heeft gewoon zelf de trekker overgehaald voor Landsbanki. Als je gaat roepen dat de overheid 6 banken gaat beschermen en er zijn 8 banken.... Wat denk je dan wat er met de overige 2 gebeurt.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:43 schreef YoshiBignose het volgende:
http://www.guardian.co.uk/business/2008/oct/07/iceland.banking
Richard Portes, an expert on Iceland at the London Business School, said the government had made a mistake by nationalising Glitnir, creating fear in the markets instead of just providing it with liquidity.
"You have the same law of unintended consequences that you had in the case of Lehman Brothers," he said. "The Iceland problem was immediately vastly exaggerated."
He said the Icelandic banks had been unfairly targeted. "The world is a little unjust. They don't hold any toxic papers. The assets they will have to sell are perfectly good assets. They have been prudently managed and haven't been excessively dependent on the wholesale money markets compared to anyone else," he said.
De meeste mensen zijn bijzonder gehecht aan hun spaargeld. Anders zouden ze wel gaan beleggen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:05 schreef avonne het volgende:
[..]
Voor de één is een bedrag van 1250 euro héél veel en met veel moeite bij elkaar geharkt, voor de ander is het wisselgeld.
De juiste vraag is: hoe gehecht ben je aan het betreffende bedrag? Is het je alles of is het maar bijzaak?
Op dit moment om en nabij de 6000 euro, zijnde de helft van mijn spaargeld. De andere helft staat op een spaarrekening bij de ABN. Maandelijks stort ik op beide rekeningen ongeveer 250 euro erbij.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:02 schreef Rizz0 het volgende:
[..]
Puur nieuwsgierigheid: hoeveel heb je er (ongeveer) opstaan?
En dat was dan meteen de humoristische afsluiting van vandaagquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:22 schreef MoneyTalks het volgende:
Inmiddels al een ruim half uur bezig het eraf te halen en het is nog steeds niet gelukt. Icesave word helemaal kaalgeplukt op dit moment volgens mij.
Ik zie het al helemaal voor mequote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:23 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En dat was dan meteen de humoristische afsluiting van vandaag
neequote:
Alles lukte bij mij, maar bij de bevestiging van de overboeking stopte hij ermeequote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:28 schreef cheapwatcher het volgende:
Ik kan ook niet inloggen:( Wil voor de zekerheid toch even kijken en misschien wat weghalen...bijna 10k daar staan.
de site wil bij mij al niet eens laden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:32 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Alles lukte bij mij, maar bij de bevestiging van de overboeking stopte hij ermee
Hehe, mijn geld mag dan op een labiele IJslandse rekening staan, het staat tenminste nog érgens.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:37 schreef hplaserjet het volgende:
geld er gisteravond afgehaald en staat verdomme nog steeds niet op mijn tegenrekening, de icesaverekening geeft nu wel aan dat er nog maar 85 cent opstaat, die mogen ze houden, maar laten ze nu ajb mijn geld eens op mijn tegenrekening storten, dan kan ik vanavond tenminste rustig slapen![]()
Oei, dat is wel eng..quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:37 schreef hplaserjet het volgende:
geld er gisteravond afgehaald en staat verdomme nog steeds niet op mijn tegenrekening, de icesaverekening geeft nu wel aan dat er nog maar 85 cent opstaat, die mogen ze houden, maar laten ze nu ajb mijn geld eens op mijn tegenrekening storten, dan kan ik vanavond tenminste rustig slapen![]()
als het van je icesave rekening is, is er toch geen probleem meer, no worries, als de bank waar je het op hebt overgeschreven een "trage" bank is kan het tot drie werkdagen duren.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:37 schreef hplaserjet het volgende:
Er is iets misgegaan, van die centen worden nu chocola en sigaretten gehamsterd door de IJslandse middenstandquote:
Op Fortis, meestal als ik 's avonds overboek van icesave staat het 's middags op mijn rekeningquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:43 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
als het van je icesave rekening is, is er toch geen probleem meer, no worries, als de bank waar je het op hebt overgeschreven een "trage" bank is kan het tot drie werkdagen duren.
Je haalt twee dingen door elkaar.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 15:52 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Jammer dat mensen naar emoties luisteren en niet naar feiten.
van de ene probleembank naar de anderequote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:47 schreef hplaserjet het volgende:
Op Fortis, meestal als ik 's avonds overboek van icesave staat het 's middags op mijn rekening
jij zou je er misschien niet druk om maken... maar dat ben jijquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:51 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
van de ene probleembank naar de andere![]()
![]()
sorry, in wat voor tijden leven we toch, maar wees gerust, ik zou me niet te druk maken
Oh dus voor jou is het maar een jaar spaargeld wat je om je principes door de plee gaat spoelen.. beetje dom nietwaar?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:13 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Op dit moment om en nabij de 6000 euro, zijnde de helft van mijn spaargeld. De andere helft staat op een spaarrekening bij de ABN. Maandelijks stort ik op beide rekeningen ongeveer 250 euro erbij.
Agree - maar rationeel gezien is het risico naar mijn mening dermate klein dat het het principe waard is.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:48 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Je haalt twee dingen door elkaar.
- Dat men dacht dat Landsbanki er niet stevig genoeg voorstond, dat was gebaseerd op emoties.
- Dat heel veel mensen vervolgens hun geld er vanaf halen en dat de kans dat jij achter het net vist steeds groter wordt, dat is een feit.
Je kunt wel vinden dat het een slechte manier van handelen is, maar tenzij jij mindcontrol hebt over al die andere mensen verandert het niets aan de realiteit: die bank loopt langzaam leeg.
Daar niet naar kijken maar stug volhouden aan je principes, dat is pas "luisteren naar emoties".
als belgische zit ik bij een andere ijslandse "prijsbrekerbank"quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:54 schreef Wexy het volgende:
jij zou je er misschien niet druk om maken... maar dat ben jij
Denk dat hp nu al 3 nieuwe onderbroeken aan heeft gehad sinds 16.00u
Maar zonder gekheid, normaal gesproken als het van IceSave af is zou er geen probleem meer moeten zijn. Dan is het al op weg naar Fortis.
Misschien is Fortis door alle drukte in bankenland vandaag ook een beetje vertraagd...
mja, Google maar eens op Icesave betrouwbaarquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:51 schreef charon het volgende:
Icesave has been Fok!dotted?
Ik denk dat Landsbanki er een heel stuk beter aan toe zou zijn als ze dat in Nederland ook konden doen. Zo slecht staat die bank er ook niet voor, todat iedereen zijn geld daar weg gaat halen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:47 schreef MoneyTalks het volgende:
Als ik jullie was zou ik me geld er ook afhalen, dat wat er in de UK is gebeurd is een duidelijk signaal.
Voor ons spaarders is de vrijheid die we nu hebben beter natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 17:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja hadden ze die regel niet moeten schrappen uit de voorwaarden
Daarom krijg je dus ook meer rente als je spaargeld voor een langere tijd vastzet, zoals nu bij NIBC, tot 6% rente als je het een tijdje kunt missen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 17:54 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Voor ons spaarders is de vrijheid die we nu hebben beter natuurlijk.
Voor de toekomst van de bank minder. Of het precies dat verschil is tussen instorten en overleven is natuurlijk niet te zeggen.
Bron: http://www.geldenrecht.nl(...)esave_spaarders.htmlquote:IJsland garandeert Icesave spaarders
UPDATE De IJslandse financiële sector verkeert in zwaar weer, maar Nederlandse spaarders van Icesave lopen geen gevaar meer. IJsland garandeert inmiddels de tegoeden van de spaarders helemaal. Dat geldt ook voor het kantoor van Icesave in ons land...
In afwachting van een reddingsplan legde de IJslandse overheid maandag de handel in de zes grootste financiële instellingen stil, inclusief Landsbanki, de moeder van Icesave. Die lanceerde afgelopen mei de Nederlandse poot Icesave dat via de hoge rente van 5,25 procent veel spaarders wist te lokken.
Spaarpot van 8 miljard
Volgens Ariën Stuijt, woordvoerder van Icesave, lopen spaarders geen risico. ,,Ja, er zijn problemen in IJsland, maar niet bij ons moederbedrijf Landsbanki. Die heeft ruim 8 miljard euro aan liquide middelen, kasgeld dat we meteen beschikbaar hebben.” Daarnaast kan de IJslandse bank aan al zijn verplichtingen voldoen. ,,Onze kapitaalpositie, de solvabiliteit is met 8 procent beter dan ING.” Laatste nieuws is dat er contact is tussen de Nationale IJslandse en Nederlandsche Bank over een oplossing.
Waarom de IJslandse overheid dan ook de handel in Landsbanki stillegde? Stuijt: ,,Er gonsden recent veel wilde verhalen over de IJslandse financiële sector. Waarschijnlijk willen de autoriteiten niet dat de geruchten gevolgen op de beurskoers hebben.”
De Nederlandsche Bank wil desgevraagd nog geen commentaar geven over de dreigende crisis in IJsland en over Landsbanki. ,,Wij volgen de IJslandse situatie nauwlettend, zoals we de financiële ontwikkelingen overal goed in de gaten houden", zegt woordvoerder Tobias Oudejans.
Garantie
Mocht Landsbanki toch omvallen dan vallen spaarders voor de eerste 20.887 euro onder het IJslandse depositogarantiestelsel. Daarboven geldt (tot maximaal 40.000 euro) de Nederlandse garantie en wordt 90 procent vergoed. Spaarders hoeven in dat geval weinig moeite te doen om hun geld terug te krijgen. ,,Een e-mail aan ons is voldoende, net als in Nederland geldt een maximale uitkeringstermijn van 3 maanden.” Nu zou de garantstelling door de IJslandse regering uitgebreid zijn.
Tot nu toe lijken Nederlandse spaarders vertrouwen in Icesave te houden. ,,De inflow aan nieuwe spaarders is de laatste weken nog steeds goed.”
De website van Icesave blijkt vandaag, 7 oktober 2008, door onbekende oorzaak niet te bereiken. De garantie van 100.000 euro die de Europese regeringsleiders hebben afgesproken, geldt niet voor IJsland, dat op dit punt geen deel uitmaakt van Europa.
Blij dat Icesave nog geen termijndeposito's heeft, anders had ik het misschien wel vast staanquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:01 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Daarom krijg je dus ook meer rente als je spaargeld voor een langere tijd vastzet, zoals nu bij NIBC, tot 6% rente als je het een tijdje kunt missen.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:40 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Stel persoon A heeft 18000 euro bij icesave staan en persoon B 38000.
Stel de centrale bank van ijsland kan de eerste 20000 euro garantie niet nakomen. Dan betekend dit dat persoon A dus niks krijgt en persoon B 18000 euro van de nederlandse staat / de nederlandse bank.
In feite betekend dit dat de arme mensen A, alles kwijt raken en de rijke mensen B niet.
Lijkt me politiek gezien een onhoudbare situatie ! Ik verwacht dan ook dat in het uiterste geval onze linkse tover kabouter bos nog wel in actie komt om ook de eerste 18000 te garanderen uit ijsland.
Boeiend. Al duurt het maanden dat je het terugkrijgt is een zekerheid.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:41 schreef eRR_ het volgende:
Ik probeer in elk geval per direct m'n spaargeld terug te trekken, ook al staat NL garant het schijnt maanden te duren voordat je je centen terug hebt. Jammer alleen dat ik er niet kan inloggen, servers liggen op apegapen...
Dat denk ik ook, maar ook ik zal pas echt opgelucht zijn als mijn spaargeld op mijn tegenrekening staat (heb het gisteravond teruggestort, maar staat nog niet op mijn tegenrekening).quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nederlandse spaarders gaan sowieso geen cent kwijtraken, trust me.
Niet zo vreemd als duizenden idioten allemaal ineens hun geld gaan terughalen, omdat ze gehoord dat de IJslandse staat misschien wel eens failliet zou kunnen gaanquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:00 schreef MoneyTalks het volgende:
Vreemd dat je vaak wel op de frontpage van IceSave kan komen, maar zodra je wilt inloggen loopt de boel vast...
ach morgen weer een dagquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:23 schreef Party_P het volgende:
Hmmm fijn..heb er geld staan, site doet niet echt meer en maak me zorgen (en ja ik heb topic doorgelezen).
Ik weet niet...ik ben niet heel erg into het geldwereldje. Tuurlijk wordt er gezegd dat vergoed wordt, maar wat als de Landsibank inderdaad dusdanig groot is dat IJsland het niet meer kan vergoeden? Springen de andere scandinavische banken bij?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:43 schreef The_Hives het volgende:
[..]
ach morgen weer een dag
Ik wil het op zich ook wel terug storten naar de Rabo. Maar toch, echt zorgen hoef je je niet te maken
Een paar pagina's terug was het ook nog een zekerheid dat Landsbanki niet failliet kon gaan. Straks gaat IJSland failliet omdat er te weinig steun uit het buitenland komt (die immers ook allemaal deze problemen hebben of gaan krijgen) en dan ben je gewoon keihard je geld kwijt.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:25 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Boeiend. Al duurt het maanden dat je het terugkrijgt is een zekerheid.
IJSland kan het nu al niet meer vergoeden, vandaar de 4 miljard van Rusland. Maar ook de vrijgevigheid uit het buitenland zal z'n grenzen kennen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:47 schreef Party_P het volgende:
[..]
Ik weet niet...ik ben niet heel erg into het geldwereldje. Tuurlijk wordt er gezegd dat vergoed wordt, maar wat als de Landsibank inderdaad dusdanig groot is dat IJsland het niet meer kan vergoeden? Springen de andere scandinavische banken bij?
Je begrijpt niet waarom mensen hun geld weg halen? Dus noem je ze maar idioten? Ga toch snel weg.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:25 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Niet zo vreemd als duizenden idioten allemaal ineens hun geld gaan terughalen, omdat ze gehoord dat de IJslandse staat misschien wel eens failliet zou kunnen gaan
True, maar in hoeverre dat zo is moet nog blijken. Spannende tijden breken aan.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:51 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
IJSland kan het nu al niet meer vergoeden, vandaar de 4 miljard van Rusland. Maar ook de vrijgevigheid uit het buitenland zal z'n grenzen kennen.
Een staat die failliet gaat, inderdaad...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:25 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Niet zo vreemd als duizenden idioten allemaal ineens hun geld gaan terughalen, omdat ze gehoord dat de IJslandse staat misschien wel eens failliet zou kunnen gaan
Het waren natuurlijk in de eerste plaats al idioten omdat ze voor een procentje meer rente al hun spaargeld op een buitenlandse rekening zetten omdat die radioreclame zo leuk wasquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:53 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Je begrijpt niet waarom mensen hun geld weg halen? Dus noem je ze maar idioten? Ga toch snel weg.
Sommigen zullen nu wel heel stil worden......quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:53 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Je begrijpt niet waarom mensen hun geld weg halen? Dus noem je ze maar idioten? Ga toch snel weg.
Hadden ze vast wel gewild, maar dat mag niet volgens onze regelgevingquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:00 schreef Party_P het volgende:
Het was misschien beter geweest als IceSave ook in NL de rekeningen had bevroren.
Mocht wel, maar ze hebben die regel zelf vrijwillig geschrapt uit hun algemene voorwaardenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:05 schreef soylent het volgende:
[..]
Hadden ze vast wel gewild, maar dat mag niet volgens onze regelgeving
Grapjas.. zoals ik eerder al zei: Nederlandse spaarders gaan geen cent kwijtraken.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:01 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Het waren natuurlijk in de eerste plaats al idioten omdat ze voor een procentje meer rente al hun spaargeld op een buitenlandse rekening zetten omdat die radioreclame zo leuk was
Nu weghalen is alleen maar slim. Of gisteren weghalen was slim, want de site is nu volkomen onbereikbaar geworden.
Morgen komt het nieuws dat Icesave NL ook koppie onder is, let maar op. En dan is het maar afwachten of, wanneer en hoeveel van hun geld de spaarders terugzien. Uit IJsland hoeft voorlopig in ieder geval niks verwacht te worden.
bron: http://en.rian.ru/world/20081007/117536360.htmlquote:MOSCOW, October 7 (RIA Novosti) - Russia has responded positively to a request from Iceland for a loan, Russia's finance minister said Tuesday.
Nope, de eerste digitale bankrun in Nederland was Fortis vorige week.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:57 schreef MrBadGuy het volgende:
Dit zal dan wel de eerste echte digitale bankrun in Nederland zijn denk ik? Is dit in het buitenland al eens voorgekomen?
Tot 20.000 en een beetje ben je niets kwijt, zolang ijsland maar niet failliet gaat (wat zeker kan gebeuren).quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:08 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Grapjas.. zoals ik eerder al zei: Nederlandse spaarders gaan geen cent kwijtraken.
Je kan nou wel heel stoer voorspellingen doen alsof je er enorm veel verstand van hebt, maar NIEMAND kan nu voorspellen wat er nog allemaal gaat gebeuren. Zelfs onze minister van Financien had een jaar geleden niet kunnen voorspellen dat Fortis failliet zou gaan en nou is het toch opeens zo ver gekomen. Nu zal een Nederlandse spaarder inderdaad niet zomaar zijn spaargeld kwijtraken, maar als diezelfde spaarder z'n geld onderbrengt bij een haast failliete bank uit een haast failiiet land dan wordt die kans in ieder geval niet groter.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:08 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Grapjas.. zoals ik eerder al zei: Nederlandse spaarders gaan geen cent kwijtraken.
Net op het journaal; 80% van de Nederlandse spaarders komt niet eens boven die 20.000 uit. Die mensen zijn dus hun centen kwijt als IJsland failliet gaat. Rusland mag dan nu bijspringen maar neem van mij aan dat ze dat niet uit liefdadigheid doen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:13 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Tot 20.000 en een beetje ben je niets kwijt, zolang ijsland maar niet failliet gaat (wat zeker kan gebeuren).
Vanaf 20.000 en een beetje tot 100.000 euro garandeert De Nederlandse Bank zoals ze vandaag bekend gemaakt hebben.
Alles boven de 100.000 euro is alsnog weg mocht deze bank omvallen.
De kans dat de bank alsnog omvalt blijft erg groot aangezien de hulp die bij Fortis geboden werd (4 miljard euro) binnen een dag weg was door opnemende spaarders.
Een bank zonder kapitaal is nergens meer, en zodra icesave al zijn spaartegoeden van de nederlanders kwijtraakt (reken eens mee.. 50.000 nederlanders met gemiddeld 10.000 euro (groffe schatting) á grofweg 500 miljoen dan heeft de kapitaalinjectie van rusland van 4 miljard euro ook weinig zin meer.
Maar geld dat ook voor icesave?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:13 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Tot 20.000 en een beetje ben je niets kwijt, zolang ijsland maar niet failliet gaat (wat zeker kan gebeuren).
Vanaf 20.000 en een beetje tot 100.000 euro garandeert De Nederlandse Bank zoals ze vandaag bekend gemaakt hebben.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:20 schreef klipper het volgende:
[..]
Maar geld dat ook voor icesave?
Aangezien er ergens anders weer dit beweert wordt:
uit het ad:
De garantie van 100.000 euro die de Europese regeringsleiders hebben afgesproken, geldt niet voor IJsland, dat op dit punt geen deel uitmaakt van Europa.
quote:AMSTERDAM - De Nederlandsche Bank gaat Icesave-spaarders helpen hun spaargeld terug te krijgen. DNB en het ministerie van Financiën voeren momenteel overleg met de IJslandse autoriteiten over een regeling.
Aha, en dus moet ik maar mijn spaargeld - wat ik overigens elk moment nodig meen te hebben, niet over een paar maanden - maar laten staan? Het zal mij werkelijk een worst wezen of een ijslandse bank ten onder gaat als iedereen z'n geld eraf haalt. Net alsof er iemand zin heeft in de slome papierwinkel die zoiets ongetwijfeld met zich mee zal brengen. In engeland kun je er al niet eens meer bij, dus mag hopen dat ik het nog voorelkaar krijg vannacht.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 19:25 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Boeiend. Al duurt het maanden dat je het terugkrijgt is een zekerheid.
Lees nu wel dat het ad en de volkskrant beide verschillend berichten, over de 100.000 euro regeling dan.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:26 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
[..]
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)ndse_klanten_Icesave
Ja het geldt gedeeltelijk voor je Nederlandse IceSave-rekening.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:20 schreef klipper het volgende:
[..]
Maar geld dat ook voor icesave?
Aangezien er ergens anders weer dit beweert wordt:
uit het ad:
De garantie van 100.000 euro die de Europese regeringsleiders hebben afgesproken, geldt niet voor IJsland, dat op dit punt geen deel uitmaakt van Europa.
Denk niet dat je moeite hoeft te doen. Ook vannacht niet. Wat gebeurt gebeurt. Ik heb er ook 10k staan. Vette pech. Da's mijn spaargeld ja. Zelfs als je vannacht om 3 uur je wekker zet en in weet te loggen (wat ik zwaar betwijfel, die hele site wordt de hele dag al plat-gehammerd) lijkt het mij nog sterk dat je er een transactie doorheen krijgt. Ik heb me er nu al bij neergelegd. En da's niet omdat ik er blij mee ben. Da's niet omdat ik nog wel ergens 100k heb staan ofzo, maar dat zijn de feiten. Life sucks.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:34 schreef err het volgende:
[..]
Aha, en dus moet ik maar mijn spaargeld - wat ik overigens elk moment nodig meen te hebben, niet over een paar maanden - maar laten staan? Het zal mij werkelijk een worst wezen of een ijslandse bank ten onder gaat als iedereen z'n geld eraf haalt. Net alsof er iemand zin heeft in de slome papierwinkel die zoiets ongetwijfeld met zich mee zal brengen. In engeland kun je er al niet eens meer bij, dus mag hopen dat ik het nog voorelkaar krijg vannacht.
Ik dacht dat die volledige garantie alleen voor IJslandse spaarders gold.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:36 schreef klipper het volgende:
[..]
Maar aan de andere kant staat IJsland zelf volledig garant zeggen ze dan weer.
Ik denk niet dat dat het probleem is, velen zullen gewoon te lui geweest zijn om een andere spaarrekening te openen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:39 schreef JeOma het volgende:
(en mensen die lopen te brullen dat je wel beter moest weten dat je bij zo'n onbetrouwbare bank in zo'n nietszeggend landje dit soort risico's zou lopen... tja... jullie zijn inderdaad de slimsten en ik ben dom... kennelijk)
Zou kunnen hoor, maar dan mag het AD zich weleens beter laten voorlichten.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:43 schreef MarBu het volgende:
[..]
Ik dacht dat die volledige garantie alleen voor IJslandse spaarders gold.
Volgens de Europese regels (die ook voor IJsland gelden) over de depositogarantieregeling mogen landen niet discrimineren door hun eigen inwoners voor te trekken. Als IJsland de garantie verhoogt, dan moeten ze dat voor iedereen verhogen. Hetzelfde geldt voor buitenlanders die hier een rekening hebben lopen, die hebben nu ook een garantie tot ¤ 100.000.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:50 schreef klipper het volgende:
[..]
Zou kunnen hoor, maar dan mag het AD zich weleens beter laten voorlichten.
Van het ad internet:
UPDATE De IJslandse financiële sector verkeert in zwaar weer, maar Nederlandse spaarders van Icesave lopen geen gevaar meer. IJsland garandeert inmiddels de tegoeden van de spaarders helemaal. Dat geldt ook voor het kantoor van Icesave in ons land...
Anders moet ik die site maar niet meer bezoeken.
Ik denk het niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:43 schreef MarBu het volgende:
[..]
Ik dacht dat die volledige garantie alleen voor IJslandse spaarders gold.
Ik kon op de site van de FME (IJslandse toezichthouder) alleen dit vinden (link)quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:50 schreef klipper het volgende:
[..]
Zou kunnen hoor, maar dan mag het AD zich weleens beter laten voorlichten.
Van het ad internet:
Anders moet ik die site maar niet meer bezoeken.
#####quote:Domestic deposits are fully guaranteed, as declared by the Government
Gaat die bewering alleen op voor icesave of spaarrekeningen in het algemeen dat mensen niet boven de 20k komen?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:19 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Net op het journaal; 80% van de Nederlandse spaarders komt niet eens boven die 20.000 uit. Die mensen zijn dus hun centen kwijt als IJsland failliet gaat. Rusland mag dan nu bijspringen maar neem van mij aan dat ze dat niet uit liefdadigheid doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |