Een triptiek of drieluik (van het Griekse triptychon met tri dat drie betekent en ptychē staat voor vouw) is een schilderij, meestal op houten panelen geschilderd, dat in drie delen is verdeeld, verbonden met scharnieren, zodat deze geopend of gesloten kunnen worden. Het rechter en linker zijpaneel zijn even breed, samen zijn ze net zo breed als het middenpaneel. Vaak zijn triptieken verfraaid met houtsnijwerk.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 19:12 schreef Mystical_moonlight het volgende:
Wat wordt er precies bedoeld met drieluik..? *voelt zich dom*
Of een foto van een drieluik.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 19:16 schreef Ynske het volgende:
oftewel 3 foto's die samen 1 onderwerp versterken
bij die tweede zijn de linker en rechter niet even grootquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 18:17 schreef Sugar het volgende:
Dankjewel!![]()
Ik wil graag weten wat jullie van deze 2 opties vinden. Bedankt alvast!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja precies. Het mag vanalles zijn van 1 tot 3 foto'squote:Op vrijdag 1 augustus 2008 19:28 schreef Sugar het volgende:
[..]
Of een foto van een drieluik.
Of een foto van een drie op een luik.
Of een foto die wel een drieluik lijkt.
Een drieluik met foto's naast elkaar kom in 610 pixels niet echt goed tot zijn recht, schroom daarom niet om een grotere versie mee te sturen.quote:Resizen is verplicht! Een breedte van 610 pixels past perfect in de layout van het forum. Uiteraard is het prima mogelijk om je foto klikbaar te maken zodat de full-size versie zichtbaar wordt. Voor full-size versie's zal men echter zelf webspace moeten regelen, want alleen de foto's die in het topic komen te verschijnen zal één van de moderators uploaden.
Heb je gelijk in, ik heb het origineel aangepast omdat het misschien te gefotoshopt is voor de wedstrijd. Het origineel is breder en loopt van sepia naar kleur. Bedankt voor je commentaar.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 15:12 schreef Elefes het volgende:
Het gaat niet om het idee, maar om de uitvoering![]()
pea4fun: ik vind het een beetje grijs en grauw voor foto's die juist erg vrolijk zijn. Heb je 'm niet in kleur? En dan evt. met zwarte achtergrond.
Als je zo gaat kijken moet die inkijk in het midden. De plaatjes aan de buitenkant moeten, las ik hierboven ergens, het plaatje in het midden versterken.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:54 schreef Shark.Bait het volgende:
PdeHoog, ik heb toch het idee dat er iets met je volgorde schort. Ik kijk van L naar R en je begint met het leukste naar minder. Ik zelf zou toch denken om de inkijk uiterst rechts te zetten en wat meer contrast. Ik vind hem nogal grijs voor jouw smaak (en mijn smaak ook )
Tot nu toe zou je dan de eer hebben van de eerste inzending!quote:Op donderdag 7 augustus 2008 15:45 schreef mash_ het volgende:
ik moet alleen nog even een grote klikversie makenvaaaf stuur ik hem op
yes!quote:Op donderdag 7 augustus 2008 15:48 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Tot nu toe zou je dan de eer hebben van de eerste inzending!
Oeh ja echt wel! Vooral die van Rianne!quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:48 schreef Tha_Erik het volgende:
Zijn ze mooi geworden?
Jeps. Ik ben er erg over te spreken in elk geval.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:30 schreef dvr het volgende:
Ik heb nog nooit zo'n canvasprint van dichtbij gezien. Zit daar echt zo'n weefselstructuurtje in, en is het dan nog wel een beetje scherp?
Ja en jaquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:30 schreef dvr het volgende:
Ik heb nog nooit zo'n canvasprint van dichtbij gezien. Zit daar echt zo'n weefselstructuurtje in, en is het dan nog wel een beetje scherp?
Dat zeg ik!quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:32 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Jeps. Ik ben er erg over te spreken in elk geval.
Uiteraard geen fotopapier met 300 dpi (vaak maar 72 dpi). Maar zeker wel scherp te noemen (door het weefselstructuur).
En met de formaten die vaak geleverd worden sta je er toch niet met je neus op.
Nee, ik heb ze gewoon op dit formaat gekregenquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:08 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Oeh das wel gaaf! Heb je zelf wat bijbetaald dan om dit formaat te krijgen?
Oh wowquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:33 schreef -Marjo- het volgende:
[..]
Nee, ik heb ze gewoon op dit formaat gekregen
Ik vind de laatste foto van de boot er niet echt bij passen..quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:15 schreef Erasmo het volgende:
Even een klein probeerseltje, let niet op de afwerking, maar wat vinden jullie van de fotokeuze?
[ afbeelding ]
Ja dat is oa. mijn probleemquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:24 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Ik vind de laatste foto van de boot er niet echt bij passen..
tnx!quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 12:57 schreef Sugar het volgende:
Het spreekt mij wel aan, taxibabe! Ik zou wel proberen of je ze nog wat scherper kunt krijgen, maar het bruin met wit gecombineerd en de drie varianten van koffie, vind ik wél echt een leuk idee.
Nr 2 is erg interessant qua compo.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:19 schreef Ynske het volgende:nav gister
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het verschil voor jou zit 'm vast in de gelijke delen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 18:41 schreef Ynske het volgende:
en de 2e is in mijn ogen niet echt een drieluik, meer een foto waar twee lijnen over geplaatst zijn
je zwanen vallen naar links, je paarden vallen naar rechts om. check je horizonquote:Op zaterdag 9 augustus 2008 14:19 schreef Ynske het volgende:nav gister
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lastig onderwerp idd.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 18:11 schreef Ronalld het volgende:
[ afbeelding ]
Toevallig gevonden, verder misschien nog wat anders bedenken.. Lastig onderwerp. =o
penseelzwijn (Potamochoerus porcus)quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 22:25 schreef DigiPire het volgende:
[..]
Lastig onderwerp idd.
Ik vind 'm wel mooi. Totaal niet belangrijk i.h.k.v. de wedstrijd: Weet je ook wat voor beestjes dit zijn? Het zijn geen zwijnen zoals wij die op de veluwe aantreffen volgens mij.
Dankje , zal maar eens wat proberen, en veel plezier in parijsquote:Op zondag 10 augustus 2008 15:32 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik was het wel van plan, alleen doet mijn photoshop het niet meer en vertrek ik maandag naar Parijs.
Maar even zo uit mijn hoofd een simpele manier (zonder randen enzo).
-Open de verschillende foto's in photoshop
-Kijk hoe breed ze zijn (image>image size oid?)
-Doe dat getal x3
-Open een nieuwe canvas met als breedte het getal dat je hebt uitgerekend en hoogte gewoon de hoogte van de foto
-Kopieer elke foto in je nieuwe canvas en rangschik ze naast elkaar
-Opslaan en klaar is keer (natuurlijk wel resizen voor het wedstrijdtopic, maar ik adviseer wel om zelf een grote versie mee te sturen met eigen webspace)
1. open je 3 foto'squote:Op zondag 10 augustus 2008 15:17 schreef blomst het volgende:
krijgen we hier ook nog een beschrijving van hoe 3 foto's in 1 plaatje te maken?
Leukquote:Op zondag 10 augustus 2008 17:23 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Ik heb ook wat zitten rommelen...
Dagje markt in Amsterdam...
gaarne feedback
[ afbeelding ]
Original
Owwjha geschoten met een Olympus trip die ik jááren geleden van mn vader gekregen heb..
Toestelletje uit 1968 geloof ik
Voor mij wel, we zijn allemaal niet Photoshopmeesters, ik krijg het niet voor elkaar, d foto's zijn in het nieuwe scherm veel kleiner.quote:Op zondag 10 augustus 2008 17:29 schreef kreja het volgende:
[..]
1. open je 3 foto's
2. resize ze naar 200 breed 72pdi rgb
3. maak nieuw document van 600 breed bij xxx hoog
4. sleep je 3 foto's in je nieuw document
5. plaats ze goed en zet eventueel lijntjes / achtergrond kleuren
Dit kun je ofc ook doen met je "groot" beeld alleen dan hogere pixels.
Enuh, zo moeilijk is photoshop toch niet om 3 foto's in 1 bestand te maken?
dan heb je waarschijnlijk het nieuwe document niet op 72 maar op 300 dpi gehad staanquote:Op zondag 10 augustus 2008 19:33 schreef blomst het volgende:
[..]
Voor mij wel, we zijn allemaal niet Photoshopmeesters, ik krijg het niet voor elkaar, d foto's zijn in het nieuwe scherm veel kleiner.
ik vind hemquote:Op zondag 10 augustus 2008 18:17 schreef Timmos het volgende:
Eerste keer dat ik iets probeer voor een FOT wedstrijd.. Hoop dat het wat is![]()
[ afbeelding ]
Grotere versie
quote:Op zondag 10 augustus 2008 19:33 schreef blomst het volgende:
[..]
Voor mij wel, we zijn allemaal niet Photoshopmeesters, ik krijg het niet voor elkaar, d foto's zijn in het nieuwe scherm veel kleiner.
wel 72dpi, maar ik zal wel wat anders fout doen.quote:Op zondag 10 augustus 2008 19:35 schreef Ynske het volgende:
[..]
dan heb je waarschijnlijk het nieuwe document niet op 72 maar op 300 dpi gehad staan
okquote:Op zondag 10 augustus 2008 19:47 schreef blomst het volgende:
[..]
wel 72dpi, maar ik zal wel wat anders fout doen.
ja, alles gedaan wat je zegt, maar past nog niet, laat maar ik geef het op.quote:Op zondag 10 augustus 2008 19:50 schreef Ynske het volgende:
[..]
ok
heb je de losse fotos allemaal 200pixels breed gemaakt en 72pix per inch?
dan maak je een nieuw topic dat de hoogte heeft van je losse fotos bijv 200pix en 600 pix breed
ook 72 pix per inch
als je ze dan sleept in het nieuwe bestand zou het goed moeten gaan
Ik vind de belichting wel mooier dan bij die appel foto’s van je.quote:Op zondag 10 augustus 2008 20:00 schreef tonja het volgende:
Mijn geklungel met een ui. Gaat m ook niet worden, ik vind m een beetje saai, en de belichting is niet mooi als de foto's naast elkaar staan.
Ik vind dat gauloise drieluik mooi!
[ afbeelding ]
en als je de het bestand opslaat en vervolgens in internet explorer of windows picture viewer bekijkt, zijn ze dan ook nog zo klein? of is het echt alleen in photoshop?quote:Op zondag 10 augustus 2008 20:17 schreef blomst het volgende:
[..]
ja, alles gedaan wat je zegt, maar past nog niet, laat maar ik geef het op.
dpi maakt niets uit zolang al je instellingen in pixels zijn en heeft dus geen enkele invloed op wat je op je scherm ziet. Het verschil wordt pas zichtbaar als je gaat printen, maar dan nog gaat het om het aantal pixels per werkelijke inch van je afdruk. De in PS ingestelde dpi staat daar los van.quote:Op zondag 10 augustus 2008 19:43 schreef kreja het volgende:
zal wel niet, zal wel verschil zijn tussen 72dpi en 300dpi aan zijn antwoord/vraag te horen
Oeps, mijn man stond ingelogd. Het is dus mijn fotoquote:Op maandag 11 augustus 2008 07:27 schreef jpjedi het volgende:
Lastig om een keuze te maken welk onderwerp nou mooi is om te gebruiken. Hier een van mijn opties. Wat vinden jullie? De moeite waard of niet?
[ afbeelding ]
Die van jou is cool zeg!quote:Op maandag 11 augustus 2008 08:12 schreef Sugar het volgende:
Marjo, ik vind er niet zoveel van, zit me af te vragen waarom de visjes er maar half opstaan. Vind het niet een mooi/tof/leuk/gaaf drieluik.
Kvdv, ik vond die eerste veel mooier!
Kamermans: van jou ben ik fan, ik vind je drieluik erg cool.
Tonja: wel mooi uitgevoerd, maar echt aanspreken doet ie me niet, sorry.
Battlelies, ik vind je eerste en laatste het mooist. De portretten spreken me het meest aan, ik zou alleen even kijken hoe de kleuren beter op elkaar aansluiten of in welke volgorde die het beste uitkomen.
Ik heb er ook nog eentje:
[ afbeelding ]
Vind ik helemaal niet erg!quote:Op maandag 11 augustus 2008 14:22 schreef kreja het volgende:
heb toch nog een paar opmerkingen taxibabe als je het niet erg vind:
- de 3 afbeeldingen hebben allemaal en andere kleur achtergrond wat mij stoort, 1 is wit/roze..2 is blauw...3 is nog roser..misschien beter om ze alle 3 wit te hebben of dezelde kleur?
- De schaduw van de linker fotó is wel erg blauw
Wel mooie natuurlijke schaduwen nu.
Ennuh, is dat kopje nu half leeg of half vol?![]()
Ziet er een stuk beter uit inderdaad met witte achtergrond .. alleen .. nu valt de vorm van het kopje weer weg!quote:Op maandag 11 augustus 2008 17:30 schreef kreja het volgende:
taxiebabe, ik heb een versie voor je gemaakt incl .psd bestand. Misschien heb je er wat aan:
[ afbeelding ]
psd bestand: http://www.kreja.nl/rommel/taxibabe-3luik.psd
Het is maar even snel gedaan, normaal moet je er wel wat meer tijd en netheid in stoppenHierin zitten 2 manieren in verwerkt, het kan allebei. Of nieuwe layer of aanpassingslagen.
Check ook maar eens: http://www.kreja.nl/rommel/sigaretten-pakje.psd is wat nettere manier. (deze is trouwens ook op een A3 wit vel papier gemaakt)
Valt dit nog onder de photoshop regels trouwens, ben hier redelijk nieuw dus...
Hee bedankt!quote:Op maandag 11 augustus 2008 17:30 schreef kreja het volgende:
taxiebabe, ik heb een versie voor je gemaakt incl .psd bestand. Misschien heb je er wat aan:
[ afbeelding ]
psd bestand: http://www.kreja.nl/rommel/taxibabe-3luik.psd
Het is maar even snel gedaan, normaal moet je er wel wat meer tijd en netheid in stoppenHierin zitten 2 manieren in verwerkt, het kan allebei. Of nieuwe layer of aanpassingslagen.
Check ook maar eens: http://www.kreja.nl/rommel/sigaretten-pakje.psd is wat nettere manier. (deze is trouwens ook op een A3 wit vel papier gemaakt)
Valt dit nog onder de photoshop regels trouwens, ben hier redelijk nieuw dus...
klopt, maar dit is maar voorbeeldje voor de achergrondquote:Op maandag 11 augustus 2008 17:43 schreef BattleLies het volgende:
[..]
Ziet er een stuk beter uit inderdaad met witte achtergrond .. alleen .. nu valt de vorm van het kopje weer weg!
Lekker vliegquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 12:18 schreef Vliegvrager het volgende:
even een beetje tegenwicht aan het k****weer buiten.
[ link | afbeelding ]
net als bij digipire, ik zie drie ramen, en 6 luiken.quote:Op maandag 11 augustus 2008 21:50 schreef Erasmo het volgende:
Ander probeerseltje, kwam dit in de stad tegen:
[ afbeelding ]
Inderdaad, 1.5 raam en 3 luiken zou veeeel beter zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 23:32 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
net als bij digipire, ik zie drie ramen, en 6 luiken.
Zoiets?quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 23:38 schreef kvdv het volgende:
[..]
Inderdaad, 1.5 raam en 3 luiken zou veeeel beter zijn.
ja, want het onderwerp is drieluik, niet zesluikquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 23:38 schreef kvdv het volgende:
[..]
Inderdaad, 1.5 raam en 3 luiken zou veeeel beter zijn.
Vooral die foto 1 vind ik tofquote:Op zondag 17 augustus 2008 13:44 schreef Tha_Erik het volgende:
[ link | afbeelding ]
Drieluik met uitzichten op de Eiffeltoren van drie verschillende punten. Eerste vanaf de Arc de Triomphe, tweede vanaf de berg van de Sacre Coeur, derde vanaf het Pantheon.
En daar blijft het voor mij ook bij... vind het totaal geen sprekende foto.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 22:04 schreef Dygnus het volgende:
Heb even wat oude toetsenborden uit de kast gepakt.
ja!quote:Op zondag 17 augustus 2008 20:54 schreef kvdv het volgende:
[..]
En daar blijft het voor mij ook bij... vind het totaal geen sprekende foto.
Als je dan toch voor de toetsenborden gaat is het misschien leuker om close-up's van toetsen oid te maken?
De spullen? Of het model, dat je wilt laten zweten, huilen en bloeden?quote:Op zondag 17 augustus 2008 23:28 schreef Jep. het volgende:
Nu nog tijd vrijmaken en eraan werken, heb echt de spullen er niet voor.
Klopt, dat vond ik eigenlijk zelf ook al. Ik baal er nu een beetje van dat ik niet een derde uitzicht wat meer op de buitenste twee lijkt heb, want dan zou ik 'm zonder twijfel insturen. Nu ga ik nog met wat andere ideetjes aan de slagquote:Op maandag 18 augustus 2008 13:10 schreef Elefes het volgende:
Tha_Erik: mooi uitgelijnd, mooie luchten ook. Ik snap dat je de middelste foto als de middelste hebt gebruikt, maar ik vind 'm wel erg druk in de voorgrond (antennes etc.).
quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:10 schreef Elefes het volgende:
Spvdb: leuk, mooie kleuren, lekker fris.
De mooiste die ik tot nu toe in dit topic heb gezien, goed gedaan met de detailsquote:Op maandag 11 augustus 2008 08:12 schreef Sugar het volgende:
Ik heb er ook nog eentje:
[ afbeelding ]
Dankjewel!quote:Op maandag 18 augustus 2008 21:06 schreef Miss_S het volgende:
[..]
De mooiste die ik tot nu toe in dit topic heb gezien, goed gedaan met de details
Dank je voor de tipquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 14:00 schreef Kamermans het volgende:
ik vind hem mooier dan de kleur versie. Alleen zou ik de meest rechterfoto omdraaien, en wat rechter zetten.
Leukquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 16:14 schreef tonja het volgende:
Ik heb deze ingestuurd.
[ afbeelding ]
Grote versie
Mooi!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 16:14 schreef tonja het volgende:
Ik heb deze ingestuurd.
[ afbeelding ]
Grote versie
Je bedoelt de cultuurbarbaren die niet zien dat dit een dwarsfluit is?quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 17:32 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Leuk. Al denk ik dat het misschien mensen die er weinig in zien het minder aanspreekt
, maar ik vind 'm tof.
volgens mij is het een hobo en geen dwarsfluitquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:29 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Je bedoelt de cultuurbarbaren die niet zien dat dit een dwarsfluit is?
Heel sterk drieluik, dat zeker
Ah ik dacht alquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:44 schreef Xilantof het volgende:
Lees even z'n PI (posticon, die knipoog...)
Das ook waarquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:49 schreef tonja het volgende:
[..]
Ah ik dacht al. Maar je zou ze de kost moeten geven hoor..
#1 niet: die is denk ik voor jou als familielid (?) van het kindje mooi, maar fotografisch vind ik 'm niet zo heel interessant.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:24 schreef Spvdb het volgende:
Welke spreekt jullie het meest aan?
1.
[ afbeelding ]
2.
[ afbeelding ]
3.
[ afbeelding ]
Ben het helemaal met je eens!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:28 schreef Elefes het volgende:
[..]
#1 niet: die is denk ik voor jou als familielid (?) van het kindje mooi, maar fotografisch vind ik 'm niet zo heel interessant.
#3 vind ik mooier, alleen de eerste twee foto's lijken wel erg op elkaar. Als je een van die twee nog kunt vervangen door eentje die er bij past maar niet zo hetzelfde is, is dat denk ik een mooi drieluik.
Nr 2 door de kleurtjesquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:24 schreef Spvdb het volgende:
Welke spreekt jullie het meest aan?
1.
[ afbeelding ]
2.
[ afbeelding ]
3.
[ afbeelding ]
Inderdaad .. je hebt gelijk over je drieluik-theorie!quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:51 schreef Paddo het volgende:
Hmm. De meeste drieluiken die ik ken zijn schilderijen, waarbij meestal links en rechts een gelijke afmeting hebben (niet altijd), en midden zo nodig breder of smaller is. Daarnaast vormen de meeste gewoon 1 schilderij (met zijn drieeen), met als extra-tje dat de schilderijen ook afzonderlijk "leuk ogen". Oftewel: alle drie zouden ook appart opgehangen kunnen worden. In fotografie is dat dus kennelijk anders, want er worden hier meestal 3 foto's rond 1 thema geplaatst. Met als doel een verhaal of een versterking van het thema...
Ik doe zelden mee met de Fok! fotowedstrijden, en ik ben vanavond gewoon al twee uur aan het nadenken wat ik hier mee moet.. Je wil toch winnen, althans, je gaat niet voor de laatste plaats, en het gaat er dus kennelijk zo om of je werk wel als drieluik gezien wordt.. Ik ben benieuwd...
[ afbeelding ]
De schilderijen waar je aan refereert zijn gemaakt in een tijd dat kunst nog strenge definities kende. Tegenwoordig worden die definities als knellend ervaren en mag je meer vrijheid nemen, en wordt het breken van regels juist als artistiek gezien. Zie bijvoorbeeld de inzendingen van de DPChallenge wedstrijd met dit themaquote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:51 schreef Paddo het volgende:
...
In fotografie is dat dus kennelijk anders, want er worden hier meestal 3 foto's rond 1 thema geplaatst. Met als doel een verhaal of een versterking van het thema...
Leuke foto en technisch okay, maar voor een hoge score heb je meer iets nodig dat er uit springt, hetzij door de fotokwaliteit, hetzij door de creativiteit van het idee. Het gaat er niet zozeer om dat je werk als drieluik gezien wordt, maar dat je binnen de randvoorwaarde van het thema een mooie foto maakt of een boeiende invulling aan het thema geeft. Beide is natuurlijk helemaal mooi.quote:Ik doe zelden mee met de Fok! fotowedstrijden, en ik ben vanavond gewoon al twee uur aan het nadenken wat ik hier mee moet.. Je wil toch winnen, althans, je gaat niet voor de laatste plaats, en het gaat er dus kennelijk zo om of je werk wel als drieluik gezien wordt.. Ik ben benieuwd...
[ afbeelding ]
Wat hier verschijnt of gezegd wordt zijn geen regels he. Als jij een drieluik wil maken wat meer aan de "regels" van de schilderij-triptieken voldoet ben je daar helemaal vrij in. Wat hier op FOT de bedoeling is, is dat je het thema neemt en het je eigen maakt. op de manier waarop dat jou (of het publiek) het meest aanspreekt.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:51 schreef Paddo het volgende:
Hmm. De meeste drieluiken die ik ken zijn schilderijen, waarbij meestal links en rechts een gelijke afmeting hebben (niet altijd), en midden zo nodig breder of smaller is. Daarnaast vormen de meeste gewoon 1 schilderij (met zijn drieeen), met als extra-tje dat de schilderijen ook afzonderlijk "leuk ogen". Oftewel: alle drie zouden ook appart opgehangen kunnen worden. In fotografie is dat dus kennelijk anders, want er worden hier meestal 3 foto's rond 1 thema geplaatst. Met als doel een verhaal of een versterking van het thema...
Erik, weet jij wanneer de foto die je als deelname ingestuurd heb in het topic wordt geplaatst? Ik heb dinsdag een foto ingestuurd en vraag me af of hij wel goed aangekomen is aangezien hij nog niet in het topic staat.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 13:08 schreef Tha_Erik het volgende:
Je hoeft niet per se de foto die wint in te sturen voor de prijs, volgens mij.
Dat kan verschillen aangezien Xilantof en ik het gewoon zelf plaatsen wanneer we tijd hebben, maar ik zal Xil eens vragen of ie er tijd voor heeft anders doe ik het vandaag of morgen nog. No worries.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 15:00 schreef BattleLies het volgende:
[..]
Erik, weet jij wanneer de foto die je als deelname ingestuurd heb in het topic wordt geplaatst? Ik heb dinsdag een foto ingestuurd en vraag me af of hij wel goed aangekomen is aangezien hij nog niet in het topic staat.
quote:Op donderdag 21 augustus 2008 17:28 schreef Sugar het volgende:
Xilantof, heb je mijn inzending niet ontvangen dan? Die heb ik de 15e gemaild.
Ik heb hem ingestuurd!quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 22:26 schreef DaMart het volgende:
Ik ben ook even aan het rommelen geweest voor een drieluik. Heb ook nog wel een ander idee, maar eerst onderstaande even uitgewerkt.
[ afbeelding ]
Ok. Met die onderste zin aan de slag gegaan, en een beetje laten inspireren door de link van Vliegvrager (DPChallenge)...quote:Op donderdag 21 augustus 2008 10:31 schreef Tha_Erik het volgende:
Wat hier verschijnt of gezegd wordt zijn geen regels he. Als jij een drieluik wil maken wat meer aan de "regels" van de schilderij-triptieken voldoet ben je daar helemaal vrij in. Wat hier op FOT de bedoeling is, is dat je het thema neemt en het je eigen maakt. op de manier waarop dat jou (of het publiek) het meest aanspreekt.
Dank je voor het mailen en plaatsen! Ik heb je een reply gestuurd!quote:Op donderdag 21 augustus 2008 17:23 schreef Xilantof het volgende:
Heb een aantal foto's geupload en geplaatst. BattleLies heeft ook een retourmailtje ontvangen.
Wel potjannekes .. heeft mijn man weer eens stiekem ingelogd .. is dus mijn berichtjequote:Op vrijdag 22 augustus 2008 08:41 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Dank je voor het mailen en plaatsen! Ik heb je een reply gestuurd!
Ah joh, laat een ander ook eens winnen!quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 16:59 schreef -Marjo- het volgende:
De ideeën beginnen eindelijk op te borrelen, nu nog uitvoeren...
Nouhouquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:20 schreef tonja het volgende:
[..]
Ah joh, laat een ander ook eens winnen!
wel op tijd he! concurrentie is altijd een goede zaak voor meer kwaliteit in mijn ogen, bing it on!quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 16:59 schreef -Marjo- het volgende:
De ideeën beginnen eindelijk op te borrelen, nu nog uitvoeren...
En?quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 05:58 schreef Xilantof het volgende:
Hm.... Ik ga eind deze middag even mijn mailbox goed doorstruinen... Wellicht is e.e.a. in de spam terecht gekomen.
dit is op overvecht richitng de autoboulevard hequote:Op zaterdag 23 augustus 2008 22:46 schreef Paddo het volgende:
Vandaag in Utrecht nog een ideetje opgedaan. Ik ben zo'n autist die uren kan kijken naar slooppanden, en daar stond een hele mooie. Helaas geen goede camera bij me, dan maar met een kleine compact digicam. Een uurtje shoppen en de meest storende vertekening is er al weer uit.. Ik durf 'em echter niet op 100% te posten, want de kwaliteit is bagger.. 50% kan nog nèt...
[ afbeelding ]
http://www.markest1.nl/images/rptest/32768-groot.jpg
Hij is gevonden. Vandaag wordt e.e.a. geupload en geplaatst. Ook zullen een aantal nog even een mailtje ontvangen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 07:37 schreef Sugar het volgende:
[..]
En?
Ik stuur 'm graag nogmaals, maar laat het dan even weten alsjeblieft?
Thanksquote:
Ben niet zo thuis in Utrecht. Volgens mij is http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.120466,5.112956&spn=0.0025,0.003841&t=h&z=18 dit het gebouw. Er is dus al meer helemaal gesloopt, want de contouren kloppen niet met wat er nu nog staat.quote:Op zondag 24 augustus 2008 12:15 schreef Ynske het volgende:
[..]
dit is op overvecht richitng de autoboulevard he
quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:43 schreef Paddo het volgende:
[..]
Thanks
[..]
Ben niet zo thuis in Utrecht. Volgens mij is http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.120466,5.112956&spn=0.0025,0.003841&t=h&z=18 dit het gebouw. Er is dus al meer gesloopt, want de contouren kloppen niet met wat er nu nog staat.
Jouw camera heeft een drieluikfunctie?quote:Op maandag 25 augustus 2008 21:01 schreef Puckzzz het volgende:
Ik ga deze insturen:
[ afbeelding ]
grote versie
mag ik er even bij vermelden dat afgezien van een verkleining en tikje saturatie deze rechtstreeks uit de camera is gekomen?
.quote:Op maandag 25 augustus 2008 22:49 schreef prupke het volgende:
@ puckzzz : heb je kleurstof aan het water van de bloem toegevoegd of is die bloem gewoon zo?
Whehe, behalve dat mijn lijf (quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:03 schreef Sugar het volgende:
Tha_Erik, jij zou zo'n zelfportret met drie luiken in je lijf moeten doen! Of moeten... Zou cool zijn!![]()
Thnxquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:38 schreef Tha_Erik het volgende:
Goddamn zeg, die bloem vind ik bijna eng mooi gelukt (zowel het drieluik als deze hierboven). Lijkt (let wel, lijkt) alsof ie niet echt is
.
Ik kom er niet aan toe om ideeën uit te werken.
Ik vind em prachtig Puckzzz!!quote:Op maandag 25 augustus 2008 21:01 schreef Puckzzz het volgende:
Ik ga deze insturen:
[ afbeelding ]
grote versie
mag ik er even bij vermelden dat afgezien van een verkleining en tikje saturatie deze rechtstreeks uit de camera is gekomen?
Ja, dat vond ik nou ook eigenlijkquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 11:55 schreef Sugar het volgende:
Ik vind het drieluik van Puckzzz ook heel mooi en sterk, maar mij stoort het dat de drie plaatjes nét geen schuine lijn vormen. De middelste zit daarvoor net te laag en het bepaalt voortdurend dat ik 'm net niet lekker vind wegkijken.
ik heb nog tijd om wat te spelen. ik zal eens kijken. ik heb deze erg vroeg vanochtend gedaanquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:32 schreef Sugar het volgende:
Ja, dat is ook wel mooi.
Maar toch, het springt meer in het oog dat het stuk zwart niet evenredig minder wordt, denk ik. Dat valt sneller op (bij mij dus) dan de gelijke plek van het hart op elke foto.
Iets meer info zou wel fijn zijn, anders heb ik niets aan dit commentaarquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 22:07 schreef Ynske het volgende:
voor mijn gevoel klopt de volgorde niet P
Mag ik onbeschoft vragen.. Is dit nou één foto met drie uitsnedes of zijn het echt drie foto's vanaf statief? In photoshop kun je ze zo perfect over elkaar leggen... Maar hij is (of: ze zijn) mooi!quote:Op maandag 25 augustus 2008 21:01 schreef Puckzzz het volgende:
Ik ga deze insturen:
[ afbeelding ]
grote versie
hoi,quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 23:13 schreef Paddo het volgende:
[..]
Mag ik onbeschoft vragen.. Is dit nou één foto met drie uitsnedes of zijn het echt drie foto's vanaf statief? In photoshop kun je ze zo perfect over elkaar leggen... Maar hij is (of: ze zijn) mooi!
En: er zitten twee witte banden van +/- 4 pix tussen de foto's. Heb je al eens geprobeerd de middelste baan van 2 pixels zwart te maken? Dan staan ze net iets losser...
Ik ga zelf toch voor deze:
[ afbeelding ]
als het 1 foto is, dan is het toch geen drieluik meerquote:Op woensdag 27 augustus 2008 07:43 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
hoi,
het is 1 foto in verschillende crops. maar drie losse foto's van statief had ook gekund, want die heb ik ook liggen
Zoals in de tweede drieluik die ik op deze pagina postte?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 12:33 schreef Shark.Bait het volgende:
Nu ik naar PdHoog zijn foto kijk, kan hij hetzelfde principe toepassen op Chanty's inkijk
Het hoeft ook niet per se een drieluik te zíjn, het mag er ook door geinspireerd zijn.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 13:01 schreef mash_ het volgende:
[..]
als het 1 foto is, dan is het toch geen drieluik meer
Leuke fotoquote:
Thanks!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:44 schreef Brighteyes het volgende:
-Marjo-, idioot late reactie, het heeft niks meer met de huidige foto's te maken, maar men wat is die foto van die lepel gaaf zeg!
Tnx drv voor de lovende woorden. Alleen ging het bij mij in het drieluik meer om te laten zien dat de rietjes van de hobo zelf gemaakt worden. Voor mij lag het zwaartepunt dus meer op de rietjes dan de hobo ansich.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 04:43 schreef dvr het volgende:
Tonja's hobo is technisch sterk, en stijlvol uitgewerkt - het licht en de warme tonen verbinden de drie beelden mooi - maar het instrument komt m.i. niet goed naar voren, terwijl dat eigenlijk is waar de serie om draait. Dit ook doordat ik de gereedschappen in het eerste beeld niet herken als onderdelen/toebehoren van een instrument (dat zal ook aan mij liggen).
Idee was makkelijk, idee gejat van de gulden snede:quote:Op woensdag 27 augustus 2008 23:38 schreef krioro het volgende:
3: leuk idee voor drieluik zo, mooie kleuren, linkse foto's zijn naar mijn smaak te scherp.
Tnx paddo. Ik zal je uit je lijden verlossen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 22:55 schreef Paddo het volgende:
Tonja: Een mooi kijkplaatje. Ik vraag me alleen nou al een week af wat er linksboven ligt. Een partje mandarijn?
txquote:Op zondag 31 augustus 2008 16:04 schreef P_B het volgende:
2: <Shark.Bait> (4 punten) : Qua compositie als drieluik het beste (later ook leuk geïllustreerd bij je uitleg).
Het lastige is dat de hoofdfoto met 3 SB 800's ingeflitst is en de close ups met de R1C1 set waar de R200 flitser in zit. Deze zitten bovenop het objectief. dus het licht komt van een andere richting dan op de grote foto, en van dichterbij. Daarbij was het wolkendek van variabele dikte, wat voor grote verschillen in EV zorgde. Dus ik heb handmatig de huidskleur op alledrie de foto's dezelfde tint proberen te geven, een hele opgave. Zwart/wit zou de makkelijke oplossing zijn geweest. Nadeel van een drieluik zal ik maar denkenquote:Mooie grote dynamische foto die het ook uitstekend doet als portret op zich. Zonde dat bij de close-ups door het, ik gok, flitsen de huid wat anders van toon is. Het komt, in vergelijking met de grote foto, te hard en kunstmatig over.
quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:30 schreef Xilantof het volgende:
Het stemmen is afgelopen. Door wat onvoorziene dingen heb ik nog niet kunnen tellen. Morgen zal de uitslag geplaatst worden. Excuses voor het ongemak!
quote:Op zondag 31 augustus 2008 22:30 schreef Xilantof het volgende:
Het stemmen is afgelopen. Door wat onvoorziene dingen heb ik nog niet kunnen tellen. Morgen zal de uitslag geplaatst worden. Excuses voor het ongemak!
Al de hele dag trouwens!!quote:
Tuurlijk wel, maar dat mogen we niet posten hequote:Op maandag 1 september 2008 16:34 schreef miss_bleu het volgende:
heeft er ondertussen nog niemand zelf geteld?
ik ben vergeten te stemmen,maar anders waren mijn 5 punten naar jou toe gegaanquote:Op maandag 1 september 2008 16:47 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, maar dat mogen we niet posten heAlleen de wedstrijdleiding
quote:Op maandag 1 september 2008 17:15 schreef blomst het volgende:
[..]
ik ben vergeten te stemmen,maar anders waren mijn 5 punten naar jou toe gegaan
was jij ook naar de Hunkemollerquote:Op maandag 1 september 2008 17:56 schreef Miss_S het volgende:
Gefeliciteerd PdeHoog!
Bekend lingeriesetje trouwens
thja das toch ook niet normaal!! dat gaat maar werken op maandag!quote:Op maandag 1 september 2008 14:47 schreef Chanty het volgende:
[..]
Sommige mensen werken nu eenmaal overdag
Jaquote:Op maandag 1 september 2008 18:07 schreef Chanty het volgende:
[..]
was jij ook naar de Hunkemoller
feli P
heb je die zachtgroene of die roze? Ik groenquote:Op maandag 1 september 2008 18:36 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Jaalleen een van mijn roosjes is er al af
Ik heb de roze en ben er wel iets minder zuinig op, heb hem al vaak aan gehadquote:Op maandag 1 september 2008 18:58 schreef Chanty het volgende:
[..]
heb je die zachtgroene of die roze? Ik groenben er echt heel zuinig op, durf t eigenlijk niet aan te doen omdat ik t setje zo mooi vind
Hier raak je me echt kwijt... Dat wordt even googlen.quote:Op zondag 31 augustus 2008 23:28 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
tx
[..]
Het lastige is dat de hoofdfoto met 3 SB 800's ingeflitst is en de close ups met de R1C1 set waar de R200 flitser in zit. Deze zitten bovenop het objectief. dus het licht komt van een andere richting dan op de grote foto, en van dichterbij. Daarbij was het wolkendek van variabele dikte, wat voor grote verschillen in EV zorgde. Dus ik heb handmatig de huidskleur op alledrie de foto's dezelfde tint proberen te geven, een hele opgave. Zwart/wit zou de makkelijke oplossing zijn geweest. Nadeel van een drieluik zal ik maar denken
quote:Op maandag 1 september 2008 18:25 schreef blomst het volgende:
die 5 punten maakt gelukkig geen verschil,maar dathad jij natuurlijk al na geteld
quote:Op dinsdag 2 september 2008 09:39 schreef HMaster-II het volgende:Feli mensen....
We hebben ook alles geprobeerd om Puckzzz haar derde plek te geven. Maar ja... ze kan niet alles hebben
![]()
![]()
![]()
Op naar de nieuwe wedstrijd.*O*
quote:Op maandag 1 september 2008 23:40 schreef P_B het volgende:
Hier raak je me echt kwijt... Dat wordt even googlen.Maar het grote geheel begrijp ik geloof ik wel. Lijkt me inderdaad toch lastig met de wolken om consistente resultaten te krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |