Huh? Dus als er in veel restaurants al niet gerookt mocht worden heeft het rookverbod nut voor die restaurants? Wat is dat voor een gezeik?quote:Op donderdag 24 juli 2008 09:32 schreef Dr_Crouton het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk lulkoek van de bovenste plank. Maar je kan krijsen, vloeken, stampen tegen dit verbod wat je wilt natuurlijk. Nu het rookbeleid van kracht is hoor je mij ook niet meer klagen.
Veel winkels hebben zo'n ding met een roostertje en wat zand bij de ingang staan, dus in de binnenstad is er plek zat om zo'n peuk kwijt te raken. En ik weet niet waar je woont, maar hier staan op veel plekken gewoon prullebakken, en sinds wanneer rechtvaardigt het niet kunnen vinden van een prullebak het zomaar op straat gooien? Dan houdt je die peuk maar even vast totdat je thuis bent oid.quote:Op donderdag 24 juli 2008 09:07 schreef Keltie het volgende:
[..]
Goh, er zijn in de steden ook echt bakken te vinden voor je peuken
In de afvalbak kan er toe leiden dat het ding in vlammen opgaat.. Maargoed, ik werk bij het UMC en zie hier gewoon goede afvalbakken staan met een aparte asbak erbij.. Laat ze die neerzetten in steden.
Is geen bullshit. Ik kom in redelijk wat restaurants en in ieder restaurant, op 1 na, mocht niet gerookt worden/ werd niet gerookt.quote:Op donderdag 24 juli 2008 09:42 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
bullshit, of ben je de bijdragen van papierversnipperaar vergeten
Ik zie er in Utrecht niet zo heel veel (meen ik, daar kom ik niet zo heel erg vaak).quote:Op donderdag 24 juli 2008 09:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Veel winkels hebben zo'n ding met een roostertje en wat zand bij de ingang staan, dus in de binnenstad is er plek zat om zo'n peuk kwijt te raken. En ik weet niet waar je woont, maar hier staan op veel plekken gewoon prullebakken, en sinds wanneer rechtvaardigt het niet kunnen vinden van een prullebak het zomaar op straat gooien? Dan houdt je die peuk maar even vast totdat je thuis bent oid.
De wet die bedoeld is om personeel te beschermen. Als de uitbater zelf rookt hoeft het personeel niet beschermd te worden, want dat is er dan nietquote:Op woensdag 23 juli 2008 21:09 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je geeft feitelijk zelf het antwoord op je vraag al. Want wie gaat bepalen of roken wel of geen probleem is in kroeg A, B en C.
Ten eerste: jij komt toch al niet in die kroeg(, maar dat is geen valide argument)quote:En stel dat ik in kroeg A kom als niet-roker, terwijl alle stamgasten zitten te roken, mag ik ze dan ook vragen om te stoppen met roken?
Helemaal niet. De meeste mensen willen in een rookvrije omgeving uitgaan, dus die gaan echt niet zichzelf pijnigen door zo'n klein café in te lopen.quote:Als je maatwerk toepast, krijg je een boel onduidelijkheid EN een boel zinloze discussies. Plus dat menig medewerker geen rookvrije werkplek heeft.
Impliceer je nou dat kroegen waarin gerookt mag worden een voordeel zouden hebben?quote:Door het roken in ALLE kroegen te verbieden, wordt bovendien oneerlijke concurrentie voorkomen.
Ja, lekker is dat. Voor sommige horeca-omdernemers, de kleine, betekent dit inspelen: de deuren sluiten. En dat is precies het probleem.quote:Door het roken in alle horeca te verbieden, is de regelgeving voor iedereen duidelijk en kan iedere horeca-ondernemer daar op z'n eigen manier op inspelen.
quote:Het is bovendien wel degelijk heel relevant dat roken en meeroken ongezond zijn. Het rookbeleid is onderdeel van een doelbewust ontmoedigingsbeleid.
Volgens de nieuwe wet is het dan inderdaad einde discussie. Maar we zitten hier op een forum, en we proberen een discussie te voeren of deze wet in lijn is met morele en ethische grondbeginselen.quote:Op donderdag 24 juli 2008 00:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ja, op het pand rust een horecabestemming. Dat betekent einde discussie. Geldt ook voor de Rokerskerk en andere onzinnige initiatieven. Je mag wel zo'n kerk oprichten en je 'geloof' belijden, het mag alleen niet in een pand waar een horecabestemming op rust.
Nee, ik vond het juist een uitstekend argument. Die mensen hadden lol aan de bar, zonder dat er een sigaret aan te pas kwam.quote:Op donderdag 24 juli 2008 08:48 schreef Keltie het volgende:
Blablabla.. kul-argument en dat weet je, hoop ik, zelf ook wel.
Oh, vrijwel dagelijks. En dan met name de verkeerswetgeving, al is mijn vergrijp relatief klein: te hard rijden. Soms word ik daarvoor bestraft, in de vorm van een geldboete; ook wel bekeuring genoemd. Waar wil je heen?quote:Op donderdag 24 juli 2008 08:48 schreef Keltie het volgende:
Hoe vaak overtreed jij de wet?
Sneue reactie. Eerst gaan schelden, dan met de oorlog op de proppen komen (zwaktebod) en dan een kromme vergelijking maken met autogassen.quote:Op donderdag 24 juli 2008 09:01 schreef Keltie het volgende:
Hey eikel, je weet dat dit 100% dodelijk is ey.. Dat zo in den beginne joden zijn vergast en dat mensen nog steeds zelfmoord plegen met behulp van de autogassen? Auto's verbieden!
EDIT: Bedoel dus te zeggen dat dit logischer is als een rookverbod![]()
Dat is de roker die zijn sigaret opsteekt, uitblaast en dan verbaasd om zich heen kijkt: "Waar zijn ze dan die niet-rokers? Ik zie niemand!"quote:Op donderdag 24 juli 2008 11:35 schreef ErikT het volgende:
[..]
Als de uitbater zelf rookt hoeft het personeel niet beschermd te worden, want dat is er dan niet
[..]
Het gaat hier om groepjes mensen die zich bewust van de gevaren zijn (einde taak overheid) die met z'n allen willen roken. En daarbij niemand lastig vallen.
Het doet niet terzake. De wet kan niet voor individuen uitzonderingen gaan maken. Als ik een auto stap, moet ik een autogordel om. Ook al denk ik dat het ding niks helpt, ook al wil ik niet beschermd worden, ook al ben ik zo suïcidaal als de pest, ik moet een gordel om. Doe ik dat niet en word ik gecontroleerd, dan krijg ik een boete. De rokende uitbater wordt tegen zichzelf beschermd, of hij dat nu wil of niet.quote:Op donderdag 24 juli 2008 11:35 schreef ErikT het volgende:
De wet die bedoeld is om personeel te beschermen. Als de uitbater zelf rookt hoeft het personeel niet beschermd te worden, want dat is er dan niet
Het gaat om de oneerlijke concurrentie. Zou je bepaalde kroegen WEL toestaan om bezoekers te laten roken, dan krijg je oneerlijke concurrentie ten opzichte van horeca-ondernemers die zich WEL aan het verbod houden of die fors hebben geïnvesteerd in een rookruimte. Overal niet roken is voor iedereen duidelijk en voor iedereen gelijk.quote:Op donderdag 24 juli 2008 11:35 schreef ErikT het volgende:
Ten eerste: jij komt toch al niet in die kroeg(, maar dat is geen valide argument)
Ten tweede: je kan ervoor kiezen om naar een kroeg te gaan waar niet gerookt wordt. Er is nu immers keuze genoeg.
Ja, op dit moment zeker wel. Want roken in de kroeg wordt nog altijd gezien als de norm. Dat zal de komende tijd trouwens gaan veranderen. Zo'n twintig jaar geleden was het ook heel gewoon om te roken op het werk; nu haalt niemand dat nog in z'n hoofd en gaan de rokers naar buiten of naar een aparte rookruimte. Sterker nog: bij een klant waar ik vaak kom, wordt roken op het bedrijfsterrein VOLLEDIG verboden. Heeft met de productie van voedsel te maken.quote:Op donderdag 24 juli 2008 11:35 schreef ErikT het volgende:
Impliceer je nou dat kroegen waarin gerookt mag worden een voordeel zouden hebben?![]()
Onzin. Een echte ondernemer weet goed om te gaan met veranderde regelgeving. Bedenk iets om het je vaste klanten naar de zin te maken. Een wat kleinere kroeg waar ik vaak kom, heeft recent bijvoorbeeld terrasverwarming aangeschaft. Vooral met het oog op de zomermaanden, zodat mensen langer buiten kunnen zitten (en kunnen roken...) maar in de winter komt het straks ook goed van pas. Zet één zo'n ding buiten als een soort rokerszuil en mensen kunnen buiten redelijk comfortabel hun sigaretje roken. Een goede ondernemer paait zijn klanten en onderscheidt zich. Als 'de deuren sluiten' het enige is wat je kunt bedenken, was je geen goede ondernemer.quote:Op donderdag 24 juli 2008 11:35 schreef ErikT het volgende:
Ja, lekker is dat. Voor sommige horeca-omdernemers, de kleine, betekent dit inspelen: de deuren sluiten. En dat is precies het probleem.
Simplificatie? Het is gewoon duidelijkheid en eerlijkheid waar het om gaat. Voor iedereen dezelfde regels. Iedereen weet waar -ie aan toe is. Geen gezeur of een kroeg groot of klein is, of de uitbater wel of geen mensen in dienst heeft en of de aanwezig gasten wel of geen stamgasten zijn. En met die vrijheidsbeperking valt het echt wel mee. Als roken niet overlastgevend en niet ongezond voor de omgeving was, zou ik het woord 'vrijheidsbeperking' nog kunnen begrijpen, maar het gaat hier gewoon om het indammen van overlastgevend, schadelijk gedrag. Dat rokers hun genot anders ervaren, is hun probleem.quote:Op donderdag 24 juli 2008 11:35 schreef ErikT het volgende:
Naast dat het idioot is dat een meerderheid die ergens nooit is en er dus geen last van heeft een minderheid dwingt zich aan bepaalde regels te houden, omdat het anders te ingewikkeld wordt. Vrijheidsbeperking ten behoeve van simplificatie.
Ik gaf antwoord op een vraag... Als ik niet wilde discussiëren, was ik niet aanwezig in topics over het rookbeleid. Ik heb eerder al aangegeven dat politici bepaalde belangen afwegen als ze beleid maken. De belangen van rokers en horeca-ondernemers worden dan afgewogen tegen andere belangen, zoals die van de werknemer in de horeca, het uitgaanspubliek en de algememe volksgezondheid in Nederland.quote:Op donderdag 24 juli 2008 11:41 schreef ErikT het volgende:
Volgens de nieuwe wet is het dan inderdaad einde discussie. Maar we zitten hier op een forum, en we proberen een discussie te voeren of deze wet in lijn is met morele en ethische grondbeginselen.
Dat de wet zo is, betekent niet dat het zo hoort te zijn. Anders kan iedere discussie hier met een linkje naar het wetboek van strafrecht meteen dicht.
Die vergelijking gaat net zo ver op als de vergelijking die jij maakte toen je het aanhaalde.quote:Op donderdag 24 juli 2008 11:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Sneue reactie. Eerst gaan schelden, dan met de oorlog op de proppen komen (zwaktebod) en dan een kromme vergelijking maken met autogassen.
ROKEN IS NIET VERBODEN. Hoe vaak moet het nog worden gezegd voordat het doordringt? ROKEN IS NIET VERBODEN. Je mag op heel veel plaatsen in Nederland roken. Thuis, in de buitenlucht, in rookruimtes... keuze genoeg. Auto's rijden rond in de buitenlucht. Ze staan niet bij jou in de huiskamer te ronken en ook niet in de kroeg. Er zijn trouwens zat plekken waar auto's niet mogen komen.
Je vergelijking slaat dus helemaal nergens op.
Klopt, daar hebben ze sektes voor uitgevonden. Die beroepen zich ook op een geloof.quote:Op donderdag 24 juli 2008 12:30 schreef Gia het volgende:
Als ik een kerk begin om daar orgies te houden, dan is dat ook niet toegestaan.
Het gaat erom dat figuren op een plek komen, vaak vele bekenden op een vaste plek (stamgasten/ stamkroeg) die iets willen hebben voor een extra gevoel van behaaglijkheid.quote:Op donderdag 24 juli 2008 11:54 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, ik vond het juist een uitstekend argument. Die mensen hadden lol aan de bar, zonder dat er een sigaret aan te pas kwam.
Als je dat niet ziet, is het verspilde moeite om het uit te leggen.quote:[..]
Oh, vrijwel dagelijks. En dan met name de verkeerswetgeving, al is mijn vergrijp relatief klein: te hard rijden. Soms word ik daarvoor bestraft, in de vorm van een geldboete; ook wel bekeuring genoemd. Waar wil je heen?
Maar niemand klaagde toen roken in de bioscoop verboden werd. Ik neem aan dat rokers het toch ook behaaglijker vinden om bij het genieten van een goede film, tevens een lekkere peuk te roken. Je zit daar tenslotte toch ook zo'n uurtje of 2 binnen, gemiddeld.quote:Op donderdag 24 juli 2008 12:41 schreef Keltie het volgende:
Het gaat erom dat figuren op een plek komen, vaak vele bekenden op een vaste plek (stamgasten/ stamkroeg) die iets willen hebben voor een extra gevoel van behaaglijkheid.
"Lol hebben" is een relatief begrip, aangezien iedereen daar z'n eigen invulling aan geeft, deze wetenschap maakt jouw vergelijking/ argument tot een kul-argument.
Door deze regelgeving worden mensen beperkt in hun keuze en een element om behaaglijkheid te scheppen ontnomen. Dat is, in 9 van de 10, gevallen geen oplossing.
Tuurlijk, we zijn nu op dreef.quote:Fijn is ook, nu de rokers uit de kroegen geweerd moeten worden de niet-rokers ze ook van de terrassen willen hebben
Er was ook draagvlak voor rookvrije kantoren, rookverbod was nodig, voor rookvrije bioscopen, zwembaden etc....rookverbod was nodig.quote:Ik blijf zeggen dat het rookverbod een gevalletje mensjes pesten is en dat het voortgekomen is uit luiheid.
Er schijnt namelijk draagvlak genoeg te zijn voor rookvrije café's maar ik ken ze niet, dus moet alles maar rookvrij worden.
Toch nu niet meer! Tenminste, niet in de bar.quote:Nou, vorig weekend was het al waardeloos te noemen in mijn stamkroeg. Aangezien de bediening zelf ook rookt
Heb een bios nooit geassocieerd met een peuk eigenlijk.quote:Op donderdag 24 juli 2008 12:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar niemand klaagde toen roken in de bioscoop verboden werd. Ik neem aan dat rokers het toch ook behaaglijker vinden om bij het genieten van een goede film, tevens een lekkere peuk te roken. Je zit daar tenslotte toch ook zo'n uurtje of 2 binnen, gemiddeld.
Na het invoeren van het rookverbod in de filmzaal, mocht er nog wel een periodelang gerookt worden in de lobby, tijdens de pauze, maar ook dat is tegenwoordig verboden.
Niemand die daar over klaagt. Niemand die zeurt dat niet-rokers maar hun eigen bioscopen moeten oprichten.
Zwembaden en andere sportgelegenheden vind ik logisch.quote:Zelfde in zwembaden. Mocht gewoon gerookt worden, vroeger. Overal. Nu nergens meer. Ook niet meer in de restauraties.
Denk het ook niet, maar dat erover gezeken word vind ik al erg genoeg.quote:[..]
Tuurlijk, we zijn nu op dreef.
Effe zonder gekkigheid. Het stinkt gewoon wel. Maar van mij mag je buiten roken, zoveel je wilt. De ruimte is groot genoeg dat ik een rookvrij plekje op kan zoeken. Daarbij sta ik 's winters sowieso binnen en heb ik er dus geen last van.
Nee, een terrasrookverbod zal er denk ik niet komen.
Kantoren is lastiger te realiseren.quote:[..]
Er was ook draagvlak voor rookvrije kantoren, rookverbod was nodig, voor rookvrije bioscopen, zwembaden etc....rookverbod was nodig.
Zonder rookverbod gaan die peuken niet uit. Als je zegt dat je last van de rook hebt, krijg je een grote mond.
Heb dat vaak genoeg meegemaakt, in de trein, in restaurants enz......
[..]
Nee en dat zorgt voor:quote:Toch nu niet meer! Tenminste, niet in de bar.
Jij misschien niet, maar ik heb dat vroeger echt wel meegemaakt. Eerst in de filmzaal, later alleen in de foyer en daarna mocht het alleen maar buiten.quote:Op donderdag 24 juli 2008 13:03 schreef Keltie het volgende:
[..]
Heb een bios nooit geassocieerd met een peuk eigenlijk.
Ook nergens een asbak gezien oid?
Ja, omdat jij niet beter weet. Hoe oud ben jij eigenlijk?quote:Zwembaden en andere sportgelegenheden vind ik logisch.
Daarom hoeft het daar ook niet verboden te worden. Er kan een regel komen dat je op het terras even zelf je drankje moet gaan halen. Zelfde regel als in een rokersruimte. Maar goed, dat is ook voor mij, als nietroker geen enkel probleem.quote:Denk het ook niet, maar dat erover gezeken word vind ik al erg genoeg.
Er stinken zoveel dingen die op terassen/ in kroegen gebeuren; scheten, transpiratie en bepaalde dranken.. Dus ook dit vind (en heb ik altijd gevonden) een kul-argument. Ook omdat het weer een vluchtig iets is.. Wat iemand lekker vind ruiken, vind de ander verschrikkelijk.
Ow, en jij vindt dat dat bij een vacature in een bar wel kan?quote:Kantoren is lastiger te realiseren.
Zie je het al staan bij de sollicitatie:
Functie eisen:
VWO
Ruime werkervaring
Sigarenroker
Hoezo kuttere bediening?quote:Nee en dat zorgt voor:
Een kuttere bediening
Meer mensen buiten dan binnen -> ongezellig
Waarom is voor een kastelein zijn café hetzelfde als zijn woonruimte, gevoelsmatig?quote:Daarnaast zou ik mij genaaid voelen als ik in m'n eigen kroeg niet meer mag roken.
Dat komt, voor een kastelein, op hetzelfde neer als dat' ie niet meer in z'n eigen huis mag roken
Ja dat is allemaal waar. Maar het gaat in dit topic, voor de zoveelste maal, om kleine groepjes mensen die verder niemand lastig vallen.quote:Op donderdag 24 juli 2008 12:26 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb eerder al aangegeven dat politici bepaalde belangen afwegen als ze beleid maken. De belangen van rokers en horeca-ondernemers worden dan afgewogen tegen andere belangen, zoals die van de werknemer in de horeca, het uitgaanspubliek en de algememe volksgezondheid in Nederland.
Ja, maar wat doet dat er in hemelsnaam voor in deze discussie? "Ze hebben in de tweede kamer deze afweging gemaakt, dus het is de juiste." Ga je me nou vertellen dat de meerderheid altijd gelijk heeft?quote:Het moge inmiddels duidelijk zijn wat doorslaggevend is geweest in de afwegingen.
Nogmaals: de anderen zijn niet relevant in dit topic, er zitten geen mensen in die kleine cafés die de rook zien als overlast en er zijn geen medewerkers.quote:Het ontgaat mij trouwens waarom het verbieden van iets dat voor anderen overlast veroorzaakt EN slecht is voor de gezondheid, niet in lijn zou zijn met morele en ethische grondbeginselen. Vrijheid is een term die veel misbruikt wordt; zeker de laatste drieënhalve week...
Niet voor individuën, wel voor uitzonderingsgevallen. Het is niet zo lastig om de wet zodanig aan te passen dat café-uitbaters zonder personeel een café mogen hebben waar gerookt wordt.quote:Op donderdag 24 juli 2008 12:21 schreef Elfletterig het volgende:
Het doet niet terzake. De wet kan niet voor individuen uitzonderingen gaan maken.
Hoezo? Hij mag buiten en thuis toch nog steeds roken? En zal dat ook doen. Hij wordt er echt niet mee gered, met deze wetgeving.quote:Als ik een auto stap, moet ik een autogordel om. Ook al denk ik dat het ding niks helpt, ook al wil ik niet beschermd worden, ook al ben ik zo suïcidaal als de pest, ik moet een gordel om. Doe ik dat niet en word ik gecontroleerd, dan krijg ik een boete. De rokende uitbater wordt tegen zichzelf beschermd, of hij dat nu wil of niet.
Ik denk niet dat veel uitgaansgelegenheden iets te vrezen hebben van eenmanskroegjes met stamgasten waar wel gerookt mag worden.quote:Het gaat om de oneerlijke concurrentie. Zou je bepaalde kroegen WEL toestaan om bezoekers te laten roken, dan krijg je oneerlijke concurrentie ten opzichte van horeca-ondernemers die zich WEL aan het verbod houden of die fors hebben geïnvesteerd in een rookruimte.
Duidelijkheid viert dus hoogtij boven vrijheid. Gelijkheid is niet relevant, want iedereen zou mogen komen roken in de kleine cafés.quote:Overal niet roken is voor iedereen duidelijk en voor iedereen gelijk.
Nogmaals, de kleine cafés zullen de klanten echt niet stelen uit de grote uitgaansgelegenheden.quote:Ja, op dit moment zeker wel. Want roken in de kroeg wordt nog altijd gezien als de norm. Dat zal de komende tijd trouwens gaan veranderen. Zo'n twintig jaar geleden was het ook heel gewoon om te roken op het werk; nu haalt niemand dat nog in z'n hoofd en gaan de rokers naar buiten of naar een aparte rookruimte. Sterker nog: bij een klant waar ik vaak kom, wordt roken op het bedrijfsterrein VOLLEDIG verboden. Heeft met de productie van voedsel te maken.
Want? De mensen die niet roken hebben niks in te brengen? Die kunnen niet zeggen: "zeik niet zo, je kan af en toe naar buiten, ik ga echt niet de hele avond in zo'n klein kroegje zitten?"quote:Maar de norm is nu nog dat roken in de kroeg heel normaal en vanzelfsprekend is. Als een groepje vrienden samen uitgaat, zal er gekozen worden voor een locatie waar gerookt mag worden, niet voor een rookvrije plek, want dat trekken de rokers niet... De nieuwe wetgeving draait het nu om: roken is niet langer normaal en vanzelfsprekend. Rokers gaan zich aanpassen.
Niet iedere ondernemer, en precies de kleine ondernemer, over wie het hier gaat, heeft het vermogen om dat soort aanpassingen aan te schaffen.quote:Onzin. Een echte ondernemer weet goed om te gaan met veranderde regelgeving. Bedenk iets om het je vaste klanten naar de zin te maken. Een wat kleinere kroeg waar ik vaak kom, heeft recent bijvoorbeeld terrasverwarming aangeschaft. Vooral met het oog op de zomermaanden, zodat mensen langer buiten kunnen zitten (en kunnen roken...) maar in de winter komt het straks ook goed van pas. Zet één zo'n ding buiten als een soort rokerszuil en mensen kunnen buiten redelijk comfortabel hun sigaretje roken. Een goede ondernemer paait zijn klanten en onderscheidt zich. Als 'de deuren sluiten' het enige is wat je kunt bedenken, was je geen goede ondernemer.
Ja, dat is dus een simplificatie. Jij vindt het gezeur, de mensen om wie het hier draait vinden het belangrijk. En nogmaals: jij hebt geen last van de rook van die mensen. Niemand heeft er last van.quote:Simplificatie? Het is gewoon duidelijkheid en eerlijkheid waar het om gaat. Voor iedereen dezelfde regels. Iedereen weet waar -ie aan toe is. Geen gezeur of een kroeg groot of klein is, of de uitbater wel of geen mensen in dienst heeft en of de aanwezig gasten wel of geen stamgasten zijn.
Dat vind jij.quote:En met die vrijheidsbeperking valt het echt wel mee.
Als die mensen in die kleine cafés hun rook inademden, een ander café inliepen en daar in iemands gezicht de rook zouden uitblazen, zou ik kunnen spreken van overlastgevend gedrag. Nu niet.quote:Als roken niet overlastgevend en niet ongezond voor de omgeving was, zou ik het woord 'vrijheidsbeperking' nog kunnen begrijpen, maar het gaat hier gewoon om het indammen van overlastgevend, schadelijk gedrag.
Precies. Zij hebben een probleem, omdat er nu een wet is die hen verbied te doen wat ze willen, zonder dat ze iemand tot last zijn. Er is ook een wereld mogelijk waarin ze dat probleem niet hebben. Vandaar dat ze bij de rechter zitten.quote:Dat rokers hun genot anders ervaren, is hun probleem.
Wat je hebt meegemaakt is niet van toepassing, aangezien ik zeg dat ik het er niet mee associeer.quote:Op donderdag 24 juli 2008 17:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij misschien niet, maar ik heb dat vroeger echt wel meegemaakt. Eerst in de filmzaal, later alleen in de foyer en daarna mocht het alleen maar buiten.
24, ik weet wel beter maar ik zeg dat ik het logisch vind, omdat het sportgelegenheden zijn.quote:[..]
Ja, omdat jij niet beter weet. Hoe oud ben jij eigenlijk?
Mits aangepaste prijzen vind ik het best.quote:[..]
Daarom hoeft het daar ook niet verboden te worden. Er kan een regel komen dat je op het terras even zelf je drankje moet gaan halen.
Mits aangepaste prijzen okey.quote:Zelfde regel als in een rokersruimte. Maar goed, dat is ook voor mij, als nietroker geen enkel probleem.
Terras---> zelfbediening. Opgelost!
Daar komt dus het gevalletje "je weet dat het erbij hoort".quote:[..]
Ow, en jij vindt dat dat bij een vacature in een bar wel kan?
Functie eisen:
Horeca opleiding
ruime ervaring
Roker.
Oftewel, als nietroker met een horeca-opleiding ben je eigenlijk kansloos voor een leuke baan?
Werk is werk, of dat nou op kantoor is of in een kroeg. En iedere werknemer heeft evenveel recht op een rookvrije werkplek.
Hier was het redelijk goed weer, maar vergelijkende met anders zat het terras voller en was de kroeg leger. Terwijl er niets in de buurt te doen was in de zin van tentfeesten oid.quote:[..]
Hoezo kuttere bediening?
Ben vorige week nog op stap geweest. Er was geen verschil tussen de drukte nu en anders. Het was redelijk slecht weer, dus bijna iedereen was binnen. De bediening was gewoon goed. Niks mis mee.
Sorry, maar IK zie weinig verschil.
IMHO zit een kastelein vaker in z'n eigen café, vooral de kleinere cafés die je hier veel hebt als een bioscoopeigenaar.quote:[..]
Waarom is voor een kastelein zijn café hetzelfde als zijn woonruimte, gevoelsmatig?
Waarom is dat voor een bioscoopeigenaar anders?
En dat is erg krom als je een eigen kroeg, zonder ander personeel, bezit terwijl je zelf rookt.quote:Als ik een praktijk in whatever ga beginnen, dan mag ik daar op de werkplek ook niet roken.
In een privéruimte mag dat wel, maar dat geldt ook voor de kastelein.
Sowieso hoeft niemand met een eigen zaak rekening te houden met de gewoontes en wensen van zijn klanten, maar wel met de voorschriften van de wet. En als de wet een rookvrije werkplek voorschrijft, dan geldt dat evengoed voor een hoteleigenaar, een restauranteigenaar, een bioscoopeigenaar als ook voor een kroegeigenaar.
Ben je wellicht te jong voor. Vroeger zaten de asbakken net als in treinen gemonteerd in de armleuning. Ergens begin jaren 80 is het roken in de Bioscoop geloof ik verboden, maar zo heel af en toe kwam je tot in de jaren 90 nog een bioscoop tegen die zijn stoelen nog niet had vervangen, en dus met die asbakken er nog in.quote:Op donderdag 24 juli 2008 13:03 schreef Keltie het volgende:
Heb een bios nooit geassocieerd met een peuk eigenlijk.
Ook nergens een asbak gezien oid?
Dat komt vanzelf goed.... op een gegeven moment realiseren de rokers dat ze niet om de zoveel tijd naar buiten hoeven voor een peuk.... hier in California zag je dus dat men in het eerste jaar ongeveer ook om de haverklap naar buiten moest voor een peuk, omdat men zo gewend was een half pakje leeg te roken op een avondje uit..... Nu gaan rokers alleen nog maar een enkele keer naar buiten, en blijven ze voornamelijk binnen.quote:Meer mensen buiten dan binnen -> ongezellig
Een kroeg is een bedrijf, vergelijk het met een winkel. Een winkelier mag ook niet meer roken in zijn winkel, waarbij de tabakswinkel als enige zijn uitgezonderd.quote:Daarnaast zou ik mij genaaid voelen als ik in m'n eigen kroeg niet meer mag roken.
Dat komt, voor een kastelein, op hetzelfde neer als dat' ie niet meer in z'n eigen huis mag roken
Het is wel helaas zo dat een vrij groot aantal "kleine" kroegen "zonder" personeel op zaterdagen iemand zwart inhuurt. Dat schijnt ook vrij normaal te zijn onder kleine horeca gelegenheden, omdat de controles slechts zeer gering plaatsvinden, men vaak niet op zaterdagen controleert, en de boetes onderhand een zakelijke investering zijn vanwege de belastingbesparing.quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:32 schreef ErikT het volgende:
Niet voor individuën, wel voor uitzonderingsgevallen. Het is niet zo lastig om de wet zodanig aan te passen dat café-uitbaters zonder personeel een café mogen hebben waar gerookt wordt.
In veel landen waar een rookverbod is ingevoerd, werden in het jaar na de invoering een groter percentage stoppers geregistreerd. Er zijn dus zowel klanten van de horeca als personeel die het roken nu echt zat worden, en voortaan als niet-roker naar de kroeg gaan.quote:Hoezo? Hij mag buiten en thuis toch nog steeds roken? En zal dat ook doen. Hij wordt er echt niet mee gered, met deze wetgeving.
Nee, maar je krijgt wel te maken met een ander dilemma. Stel, in een straat zitten 4 kroegen, 3 hebben personeel, en die ene zit net iets verderop en heeft geen personeel want het is wat rustiger 5 huizen verderop. De 3 kroegen mogen niet meer roken. Nu gaan er meer mensen naar de 4e kroeg, want ze willen perse kunnen roken. Nu heeft de 4e kroeg eigenlijk ook personeel nodig om de drukte aan te kunnen, en dan zouden ze weer rookvrij moeten zijn. En dan heb je dus tevens weer dat zwartwerkers probleem, omdat een zwartwerker niet als personeel te boek staat.quote:Ik denk niet dat veel uitgaansgelegenheden iets te vrezen hebben van eenmanskroegjes met stamgasten waar wel gerookt mag worden.
In dit geval is niet-roken in alle cafe's de beste oplossing, zie hierboven voor redenen. Je gaat dan een economische ongelijkheid creëren, en in veel situaties zal een kastelein moeten kiezen voor zwart personeel om maar niet als "kroeg met personeel" aangemerkt te worden.quote:Duidelijkheid viert dus hoogtij boven vrijheid. Gelijkheid is niet relevant, want iedereen zou mogen komen roken in de kleine cafés.
Ik denk dat het wel eens zou kunnen gaan gebeuren als je de enige kroeg bent in een straat waar nog wel gerookt mag worden.quote:Nogmaals, de kleine cafés zullen de klanten echt niet stelen uit de grote uitgaansgelegenheden.
De rechtzaak is om 6 maanden UITSTEL, niet om afschaffing. Wat ze precies in die 6 maanden willen doen wat ze in de afgelopen anderhalf jaar niet al hadden kunnen doen is me nog steeds niet geheel duidelijk.quote:Vandaar dat ze bij de rechter zitten.
Wel fijn dat ze het voor de VWA zo makkelijk maken...quote:Bommelerwaardse cafés staan weer blauw
INGEN/HAAFTEN - Na een week kwamen de asbakken weer op de bar. En daar blijven ze gewoon staan, zegt Janus van Doesburg (49), eigenaar van café De Blufkikker in Haaften in de Bommelerwaard. Bij zijn collega van Ons Hoekje in Ingen zijn de asbakken nooit weggehaald.
Toen Van Doesburg merkte dat het rookverbod hem twee derde van zijn klanten ging kosten, heeft hij het verbod meteen opgeheven en hangt in het kleine dorpscafé weer de vertrouwde rookwalm. ''Ik heb er extra klanten door gekregen,'' zegt Van Doesburg.
Zelfs op een doordeweekse dag zitten er veel mensen in zijn kroeg. Allemaal hebben ze een sigaret in de mond. Van Doesburg weet wel dat de gevolgen voor hemzelf zijn. En dat hij zijn klanten niet de schuld kan geven als ze een sigaret opsteken. Toch is hij, net als zijn collega in Ingen, niet bang voor de controles en boetes. Vandaag heeft hij nog een brief op de deur gehangen: verboden voor mensen van de Voedsel- en Warenautoriteit. ''Ze komen er niet in, daar ben ik zeker van. Er wordt hier gerookt tot ik failliet ben.''
Het rookverbod maakt de kastelein erg kwaad. Hij voelt zich bestolen en vreest dat veel kleine horecagelegenheden er hun deuren door moeten sluiten. ''Ik wil vooroplopen om het rookverbod op te heffen. Er zijn verschillende mogelijkheden die ik onderzoek. Maar alleen sta je niet sterk, ik zou graag zien dat andere kroegen zich bij mij aansluiten.'' (HET PAROOL)
Na een week kwamen de asbakken weer op de bar. En daar blijven ze gewoon staan.
quote:
Rookverbod in de horeca? Bij Café 't Overvlietje op de Albert Cuyp willen ze er niets van weten. Boetes of geen boetes, eigenaresse Marilon Overvliet en haar vriend Arie blijven 'uit principe' roken, en moedigen hun klanten aan hetzelfde te doen. 'Het is onze eigen keuze als we een longkankertje oplopen.' (JELLE DE GEE)
hebben we smog in nederland dan?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 22:39 schreef Tarabass het volgende:
Maar hebben stratenmakers en andere beroepsgroepen nu ook recht op een smokvrije werkplek?
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 22:44 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
in de keet wel, buiten is er geloof ik niet echt sprake van
Wordt dit 'm?quote:
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 21:33 schreef gimme.shelter het volgende:
I
Het is toch te gek voor woorden dat die mensen gewoon het rookverbod overtreden!
Niet echt snugger idd om de publiciteit op te zoeken, slapende honden enzo.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 22:23 schreef Qwea het volgende:
Wel fijn dat ze het voor de VWA zo makkelijk maken...
Maar als kleine ondernemer het rookverbod invoeren op zeker. Dus welke opties heb je nog meer?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 23:04 schreef MikeyMo het volgende:
ik vraag me af wat de stategie hiervan nou is? Hopen dat de VWA toch niet langskomt of het opgeeft omdat het massaal genegeerd wordt? Hopen dat ze juist met een boete voor de rechter kunnen komen zodat ze alsnog een uitspraakje kunnen ontlokken dat het rookverbod van tafel gaat?
Ze zijn bang minder inkomsten te hebben maar op stelselmatig negeren van een dergelijk verbod kan je juist je zaak kosten
Precies, het is of het risico nemen, of meteen de deuren sluiten. Dan is de keus snel gemaakt.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 23:11 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Maar als kleine ondernemer het rookverbod invoeren op zeker. Dus welke opties heb je nog meer?
Ouwe bus opkopen, voor de deur parkeren, inrichten als rookhok.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 00:07 schreef Pek het volgende:
Dit zijn vaak kroegjes niet groter dan een huiskamer, dus dat is lastig
Welnee, dat zijn gewoon kroegeigenaren die de eerste boete van 300 euro al ingezameld hebben met een pot op de bar. Vervolgboetes zijn 2400 euro, en na een aantal herhaaldelijke overtreders lopen ze gevaar met hun horecavergunning, maar tot de allereerste boete doen ze gewoon lekker niets.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 21:33 schreef gimme.shelter het volgende:
In de cafes in Bommelerwaard wordt inmiddels gewoon weer gerookt! ( bron:Parool 25 juli 2008). Stuur de inspectie er op af. Hier in de Pijp ook (bron:AT5).
Het is toch te gek voor woorden dat die mensen gewoon het rookverbod overtreden!
En nu serieus?quote:Op zaterdag 26 juli 2008 01:23 schreef maartena het volgende:
[..]
Ouwe bus opkopen, voor de deur parkeren, inrichten als rookhok.
tja, horeca Nederland heeft het raar gespeeld... het gros heeft de afgelopen jaren niets gedaan en omdat die lui die niets deden werd het rookverbod eerder ingevoerd (en waarschijnlijk strenger ook). De horeca heeft gegokt en verloren. Zonde van alle mensen met hun afzuiginstallaties en bararia, maar als het nou meer waren dan de 10 café's in Nederland die maatregelen troffen dan had het waarschojnlijk nooit zo streng geworden.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:23 schreef Pek het volgende:
Het is af en toe best wrang hoor. Er is een klein kroegje hier, eenmanszaak met alleen maar rokende stamgasten en de eigenaar zag een paar jaar geleden al in dat het verbod er echt aan zat te komen. Hij liet voor veel geld een prachtige luchtbehandelingsinstallatie ophangen. De afzuiging is enorm, de rook wordt strak omhoog gezogen, als je er naast staat heb je echt nergens last van. Fris en ook nog eens op kamertemperatuur, top spul![]()
Hij dacht slim het gedonder voor te zijn, toen nog niet helemaal duidelijk was hoe het verbod eruit ging zien. 20.000 euro. En nu blijkt het niet afdoende te zijn? Enige hoop was nog dat Nederland mee zou gaan in de ontheffing voor kleine zaken zoals in de buurlanden, maar zelfs dat niet.
Die vent baalt echt als een stekker, als je 30.000 euro meeneemt is de tent van jou.
En zo'n rokersruimte moet minimaal 35 m2 zijn.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 00:07 schreef Pek het volgende:
Dit zijn vaak kroegjes niet groter dan een huiskamer, dus dat is lastig
wat een gejank van die luiquote:Op maandag 28 juli 2008 12:42 schreef ErikT het volgende:
Check deze site, van die protestmensen.
http://kleinehoreca.info/
Vooral die protestsongs rechtsonderaan
Ik vind het geweldig dat Nederlanders er lekker tegenin gaan.
En in België is dus een ontheffing voor cafés kleiner dan 50 vierkante meter. Interessant.
Ik wel, we moeten namelijk allemaal brave burgers worden die tot minimaal hun zeventigste optimaal productief blijven en dan nog dertig jaar vanuit een verpleeghuis de kas van de gezondheidsindustrie flink spekken. Daarvoor maakt meeroken geen donder uit, zelf roken wel, dus het is gewoon om het roken tegen te gaan, niet het meeroken.quote:Op maandag 28 juli 2008 12:05 schreef ErikT het volgende:
Ik begrijp niet dat goede luchtverversing niet verplicht is gesteld. Rook in cafés, disco's en dergelijke was altijd pas ergerlijk vermengd met hoge luchtvochtigheid (zweten) en hitte.
Tja, ze worden door de overheid in een onmogelijke positie gedrukt.quote:
Ehh, in België is er nog steeds geen rookverbod in cafés (drankgelegenheden). Enkel in restaurants en gelegenheden waar maaltijden verkrijbaar zijn. De regels zijn hier ook niet eenvoudig. Normaal gaat hier het rookverbod voor de volledige horeca in vanaf 2010. (Dacht ik)quote:Op maandag 28 juli 2008 12:42 schreef ErikT het volgende:
En in België is dus een ontheffing voor cafés kleiner dan 50 vierkante meter. Interessant.
Aah okee. Dan had ik een slechte bron.quote:Op maandag 28 juli 2008 13:24 schreef Drinkfontein het volgende:
[..]
Ehh, in België is er nog steeds geen rookverbod in cafés (drankgelegenheden). Enkel in restaurants en gelegenheden waar maaltijden verkrijbaar zijn. De regels zijn hier ook niet eenvoudig. Normaal gaat hier het rookverbod voor de volledige horeca in vanaf 2010. (Dacht ik)
ach het lijkt mij sterk dat niemand meer komt als ze niet mogen roken, daarnaast heeft de kleine horeca laatst aan half jaar uitstel gevraagd. Dat zou inhouden dat ze per 1 januari rookvrij moeten zijn... ik weet niet of ze in dat half jaar hun kroegen 2x zo groot maken zodat ze een rookcabine kunnen plaatsen...quote:Op maandag 28 juli 2008 13:21 schreef ErikT het volgende:
[..]
Tja, ze worden door de overheid in een onmogelijke positie gedrukt.
Klanten niet laten roken betekent failliesement.
En dus gaan ze vechten voor lijfsbehoud. Ik kan ze geen ongelijk geven. Dan het liefst strijdend ten onder. En ik vind het persoonlijk schitterend om te zien hoe ze zich organiseren.
Dit hele gedoe duidt erop dat het `rookprobleem' veel te simpel is benaderd. Het ligt heel diep verankerd in de maatschappij. Het is gewoon niet realistisch om opeens iedereen te dwingen te stoppen met wat is aangetoond een ontzettend verslavende gewoonte. En al helemaal niet in Nederland, want ja: Nederlanders.
quote:Op maandag 28 juli 2008 13:40 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ach het lijkt mij sterk dat niemand meer komt als ze niet mogen roken, daarnaast heeft de kleine horeca laatst aan half jaar uitstel gevraagd. Dat zou inhouden dat ze per 1 januari rookvrij moeten zijn... ik weet niet of ze in dat half jaar hun kroegen 2x zo groot maken zodat ze een rookcabine kunnen plaatsen...
De enige sociaal geaccepteerde verslaving? Wat dacht je van: alcohol, slaappillen, koopverslaving?quote:je hebt gelijk dat het heel diep verankerd ligt, wat ook resulteert in het feit dat dit de enige sociaal geaccepeteerde verslaving is; andere verslavende middelen mag je niet gebruiken onder bijvoorbeeld je werktijd
Moet je eens opletten waartoe collega's in staat zijn als het koffiezetapparaat leeg of kapot is. Sommigen zijn niet meer in staat te functioneren of willen in ieder geval laten zien dat ze dat niet zouden kunnen zonder koffie. Veel van die mensen drinken 's avonds een biertje of een wijntje bij het eten of daarna, maar vinden ondertussen dat rokers opgeknoopt moeten wordenquote:Op maandag 28 juli 2008 13:46 schreef ErikT het volgende:
[..]
Dan moet je toch even op de site van die "zeikerds" gaan lezen. Over wat er met kleine cafés in Engeland en Duitsland is gebeurd.
[..]
De enige sociaal geaccepteerde verslaving? Wat dacht je van: alcohol, slaappillen, koopverslaving?
Onder werktijd (in pauzes) mag je idd roken, en niet drinken of blowen, snuiven enz enz. Maar dat is volgens mij omdat mensen nog fatsoenlijk kunnen functioneren als ze hebben gerookt.
om die reden drink ik geen koffie op de werkplek. Ik deed de boodschapbestellingen en was toen vergeten koffie te bestellen. Nou dat heb ik aan moeten horenquote:Op maandag 28 juli 2008 14:27 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Moet je eens opletten waartoe collega's in staat zijn als het koffiezetapparaat leeg of kapot is. Sommigen zijn niet meer in staat te functioneren of willen in ieder geval laten zien dat ze dat niet zouden kunnen zonder koffie. Veel van die mensen drinken 's avonds een biertje of een wijntje bij het eten of daarna, maar vinden ondertussen dat rokers opgeknoopt moeten worden
In sommige gevallen wel ja, de cijfers uit Ierland liegen er niet om idd.... Maar om nou te spreken van een "ramp" zoals sommigen doen is ook overdreven. En vergeet niet dat in Ierland en Groot-Brittannië er geen uitzonderingen bestaan, zoals het maken van een rookruimte, wat in Nederland wel het geval is.quote:Op maandag 28 juli 2008 13:21 schreef ErikT het volgende:
Klanten niet laten roken betekent failliesement.
Stoppen is beter voor je, maar hoeft inderdaad niet. Wel is het zo dat men op een gegeven moment langer aan de bar zal blijven hangen, en minder vaak naar buiten zal gaan (of de rookruimte in) voor een peuk. Alleen het aanpassen van gewoonten is voor sommige mensen wat moeilijker. Er zijn mensen die op een avond uit een heel pakje wegpaffen, en om nou 20x op een avond naar een rookruimte te moeten, dat gaat ook vervelen.... men gaat dus uiteindelijk minder roken om langer bij de bar te blijven hangen.quote:Het is gewoon niet realistisch om opeens iedereen te dwingen te stoppen met wat is aangetoond een ontzettend verslavende gewoonte.
Hoe zijn Nederlanders anders dan bijv. Duitse, Ierse, of Engelse cafébezoekers?quote:En al helemaal niet in Nederland, want ja: Nederlanders.
Tja, noem het raar.... maar ik vind het eigenlijk een verhaaltje van eigen schuld, dikke bult, als je 20.000 euro gaat investeren als de wet nog niet duidelijk is. In April 2007 werd ie duidelijk, als ie zijn geld gehouden had, had ie dat kunnen investeren in een rookruimte.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:23 schreef Pek het volgende:
Hij dacht slim het gedonder voor te zijn, toen nog niet helemaal duidelijk was hoe het verbod eruit ging zien. 20.000 euro. En nu blijkt het niet afdoende te zijn?
In Ierland en Groot-Brittannië geldt geen uitzondering, evenmin in Frankrijk en Duitsland, alhoewel in Duitsland in twee deelstaten wel door een rechtzaak een uitzondering is afgedwongen. In België gaat als het goed is in 2010 de uitzondering voor cafe's die geen eten verkopen ook op de schop. In Italië zijn ook geen uitzonderingen, in Spanje en Denemarken geloof ik wel.quote:Enige hoop was nog dat Nederland mee zou gaan in de ontheffing voor kleine zaken zoals in de buurlanden, maar zelfs dat niet.
Tja, bij een cafe kleiner danpakk hem beet 40 m2 gaat dat wat moeilijk he. Die hebben maar een beperkte hoeveelheid ruimte en kunnen die ruimte gewoon niet missen voor een rookruimte.quote:Op maandag 28 juli 2008 16:45 schreef maartena het volgende:
Tja, de wet is er..... en de kans dat deze door een rechtzaak teniet wordt gedaan is erg klein ben ik bang..... de kleine ondernemers doen er beter aan hun geld uit te geven aan een rookruimte dan aan een rechtzaak.
Met hun "raamposter" op die website (helemaal onderaan het artikel), gooien ze hun eigen ramen in. Nogal neerbuigend.quote:Op maandag 28 juli 2008 12:42 schreef ErikT het volgende:
Vooral die protestsongs rechtsonderaan
Ik vind het geweldig dat Nederlanders er lekker tegenin gaan.
Honderden kleine café's. Misschien wel duizenden.quote:Op maandag 28 juli 2008 12:42 schreef ErikT het volgende:
Ik vind het geweldig dat Nederlanders wel jammeren en klagen maar zich wél aan de regels houden.quote:Ik vind het geweldig dat Nederlanders er lekker tegenin gaan.
Gelukkig niet.quote:En in België is dus een ontheffing voor cafés kleiner dan 50 vierkante meter. Interessant.
Zover had ik niet eens gescrollt, maar inderdaad erg neerbuigend en onnodig kwetsend. Ze stappen voor het gemak even over het feit heen dat het hele rookverbod gaat over de rookvrije werkplek, dat astma patiënten ed er ook voordeel bij hebben is leuk meegenomen, maar om die er op zo'n botte manier aan de haren bij te trekken geeft wel aan hoe ver verslaafden gaan om hun gelijk te halen..quote:Op maandag 28 juli 2008 17:37 schreef Drinkfontein het volgende:
[..]
Met hun "raamposter" op die website (helemaal onderaan het artikel), gooien ze hun eigen ramen in. Nogal neerbuigend.
Dat is de tijdgeest. Maar je moet niet denken dat je daarmee van het probleem af bent. Je krijgt steeds meer mensen die regels uitsluitend naleven omdat ze gehandhaafd worden, niet omdat die mensen die regel goed vinden of in het algemeen vinden dat je je aan de regels moet houden. Het moreel gezag van de overheid en haar regels is nul. En dat is op termijn alleen maar nadelig.quote:Op maandag 28 juli 2008 18:05 schreef mgerben het volgende:
Ik vind het geweldig dat Nederlanders wel jammeren en klagen maar zich wél aan de regels houden.
Er tegenin gaan? Wie dan? Waar?
Maar een rookhok van 36 vierkante meter vind je realistischer voor een café van 50 vierkante meter? Grappig, al die niet-rokers die zo goed weten hoe het allemaal niet moet. En allemaal in eigen belang. Maar als er een oplossing gevraagd wordt voor een café van 50 vierkante meter hebben ze die niet. En dat idee van het muurtje er tussen zetten raakt kant nog wal. Duidelijk heb je weinig met café-eigenaren van doen want je hebt geen idee aan hoeveel regels een café moet voldoen. De gemeente en de brandweer komen zeer regelmatig lang (me elke keer andere regels, dat dan weer wel) en een muurtje ertussen zetten kan simpelweg niet, want dan zal je ook nooduitgangen bij moeten plaatsen etc.. Maar het idee is leuk, maken we er een niet,- en een welrokers café van. Ohnee, dat is te simpel. De nietrokers moeten namelijk opdringen aan mensen die wel roken hoe ze zich moeten gedragen..quote:Op maandag 28 juli 2008 18:05 schreef mgerben het volgende:
Gelukkig niet.
Ten eerste: Duidelijkheid. Iedereen rookvrij en niet die wel en die niet. Gewoon iedereen.
Ten tweede: Geen uitvluchtmogelijkheid. Stel je voor: een muurtje van gasbetonblokken in een café van 100 vierkante meter en hoppa! Twee café's van 49.999 vierkante meter, dus geen rookverbod.
Nou nee, dat zou ik vrij absurd vinden.quote:Op maandag 28 juli 2008 18:53 schreef Tarabass het volgende:
Maar een rookhok van 36 vierkante meter vind je realistischer voor een café van 50 vierkante meter?
Tsja, als je "niet-rokers" vervangt door "rokers" is het hele stukje ook letterlijk waar. Dus wat wil je zeggen?quote:Grappig, al die niet-rokers die zo goed weten hoe het allemaal niet moet. En allemaal in eigen belang. Maar als er een oplossing gevraagd wordt voor een café van 50 vierkante meter hebben ze die niet.
Inderdaad, gelukkig maar. Volgens mij zijn er ook veel te veel regels en ik ben echt blij dat ik ze niet hoef te kennen.quote:En dat idee van het muurtje er tussen zetten raakt kant nog wal. Duidelijk heb je weinig met café-eigenaren van doen want je hebt geen idee aan hoeveel regels een café moet voldoen.
Tsja, komen we weer in die discussie.quote:Ohnee, dat is te simpel. De nietrokers moeten namelijk opdringen aan mensen die wel roken hoe ze zich moeten gedragen..
Als die 40m2 elke dag stampvol zit, dan hebben ze ook geen rookruimte nodig.quote:Op maandag 28 juli 2008 16:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
Tja, bij een cafe kleiner danpakk hem beet 40 m2 gaat dat wat moeilijk he. Die hebben maar een beperkte hoeveelheid ruimte en kunnen die ruimte gewoon niet missen voor een rookruimte.
Kijk, en in dat laatste ben je naar mijn mening echt abuis, afgezien van een stel anti-rook NSBers die er inderdaad ook zijn, voelen veel niet rokers nu iets van "wij hebben altijd in de rook gezeten, en onze klachten werden altijd maar wat weggelachen/gehoond, nu passen de rokers zich maar eens aan". En ondanks het feit dat de horeca de mogelijkheid heeft gehad om zelf met een oplossing te komen, hebben ze het er op aan laten komen, dus dan is het een kwestie van eigen schuld/slecht ondernemerschap in mijn ogen.quote:Op maandag 28 juli 2008 18:53 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Maar een rookhok van 36 vierkante meter vind je realistischer voor een café van 50 vierkante meter? Grappig, al die niet-rokers die zo goed weten hoe het allemaal niet moet. En allemaal in eigen belang. Maar als er een oplossing gevraagd wordt voor een café van 50 vierkante meter hebben ze die niet. En dat idee van het muurtje er tussen zetten raakt kant nog wal. Duidelijk heb je weinig met café-eigenaren van doen want je hebt geen idee aan hoeveel regels een café moet voldoen. De gemeente en de brandweer komen zeer regelmatig lang (me elke keer andere regels, dat dan weer wel) en een muurtje ertussen zetten kan simpelweg niet, want dan zal je ook nooduitgangen bij moeten plaatsen etc.. Maar het idee is leuk, maken we er een niet,- en een welrokers café van. Ohnee, dat is te simpel. De nietrokers moeten namelijk opdringen aan mensen die wel roken hoe ze zich moeten gedragen..
Waarom niet?quote:Op maandag 28 juli 2008 16:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Tja, bij een cafe kleiner danpakk hem beet 40 m2 gaat dat wat moeilijk he. Die hebben maar een beperkte hoeveelheid ruimte en kunnen die ruimte gewoon niet missen voor een rookruimte.
Als je nooiot in een kleine kroeg komt, waarom dan je in deze gesprekken voegen?quote:
Ik heb toch echt het gevoel dat men met 'kleine' horeca toch wel wat ook grotere kroegen bedoelt.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 13:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Als je nooiot in een kleine kroeg komt, waarom dan je in deze gesprekken voegen?
No way dude, we gaan lekker naar jouw café. Jij bent ook van harte welkom hoor. Wordt het toch nog gezellig.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Jullie moeten samen een kroeg beginnen, wordt vast erg gezellig.
ja lijkt mij ook sterk dat men zulks een apparaat niet kwijt kunnen in het etablissementquote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:00 schreef Gia het volgende:
http://www.smokingallowed.nl/?menu=category&categoryID=148353
Enkele oplossingen die ook in de kleine horeca zouden passen.
Tja, je kunt daar niet de hele avond met 10 man in gaan zitten, maar het is ook bedoeld voor even dat rokertje.
Overigens zijn deze cabines toegestaan, maar echt geen 40 m2. Dus waar dat getal vandaan komt dat dit zou moeten is mij een raadsel.
Jij mag het triest vinden. Feit blijft dat de sfeer door het in en uit geloop er in de meeste cafe's niet op vooruitgegeaan is. Het meeste leven vindt momenteel op de terrasen plaats en van die 800.000 extra klanten zijn er nog maar weinig gesignaleerd.quote:
Blijkbaar spreek je uit eigen ervaring? Dan neem ik mijn hoed af, er zijn nl meer dan 11.000 cafés in Nederland (peildatum 2004), en "de meeste" zou in mijn beleving dan toch zeker de helft moeten zijn? Maar even serieus, anders dan meningen & onderbuikgevoelens van mensen die in een paar kroegen komen, zal het toch zeker 1 jaar duren voordat er iets definitiefs gezegd zal kunnen worden over de resultaten? Sfeer is naar mijn idee toch een persoonlijke beleving, en voor mij als niet roker is de beleving in positieve zin toegenomen.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Jij mag het triest vinden. Feit blijft dat de sfeer door het in en uit geloop er in de meeste cafe's niet op vooruitgegeaan is. Het meeste leven vindt momenteel op de terrasen plaats en van die 800.000 extra klanten zijn er nog maar weinig gesignaleerd.
Op een terras roken is m.i. prima te doen, daar is de overlast toch wel veel kleiner dan in een afgesloten werkruimte, en het hoeft ook geen "rokertje pesten" te worden. Dit soort initiatieven als hierboven zijn inderdaad wel wat sneu, en ook onnodig kwetsend voor zeg astma patiënten, maar goed, een verslaving doet rare dingen met een mens..quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:48 schreef vipergts het volgende:
ach, de horeca hullies nog steeds het begint een beetje triest te worden. Als je de horeca hullies toe gaat staan om te roken omdat ze a geen zin hebben om in hun ondermeming te investeren en B omdat ze ze niet aan een wet willen voldoen omdat er iets verboden wordt wat zij leuk vinden.
Het wordt tijd dat het roken op terrassen ook verboden wordt waarom als er ondernemers zijn die wel zo blijven zeuren moet je gewoon de hele branche straffen met strengere wetgeving dan houdt het heel snel op
Het wordt tijd dat horeceondernemers gewoon weer zelf mogen beslissen of er wel of niet gerookt mag worden in hun eigendom.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:48 schreef vipergts het volgende:
Het wordt tijd dat het roken op terrassen ook verboden wordt waarom als er ondernemers zijn die wel zo blijven zeuren moet je gewoon de hele branche straffen met strengere wetgeving dan houdt het heel snel op
alsof dat ooit gaat werken, dan wordt je gewoon niet aangenomen of ontslagen als je niet rooktquote:Op dinsdag 29 juli 2008 15:50 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat horeceondernemers gewoon weer zelf mogen beslissen of er wel of niet gerookt mag worden in hun eigendom.
Horecaondernemers kunnen prima met hun eigen, veelal rokend personeel, regelen of er op hun werkplek wel of niet gerookt mag worden.
Dan krijg je dus de situatie waar een Horecaondernemer alleen maar rokers aanneemt, en niet-rokers in principe de baan niet aangeboden krijgt, etc..... een carriere willen maken in de horeca hoeft niet hand in hand te gaan met roken. De rokende horecamedewerkers krijgen dezelfde kansen om te roken als een kantoormedewerker: af en toe even de rookruimte in of naar buiten.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 15:50 schreef Boze_Appel het volgende:
Het wordt tijd dat horeceondernemers gewoon weer zelf mogen beslissen of er wel of niet gerookt mag worden in hun eigendom.
Horecaondernemers kunnen prima met hun eigen, veelal rokend personeel, regelen of er op hun werkplek wel of niet gerookt mag worden.
Joh, laten ze dat nou net gedaan hebben...... In 2004 kwam het rookverbod voor de werkplek. In eerste instantie zou het toen ook al meteen voor de horeca gaan gelden, maar de horecabonden kwamen in opstand. Er zijn toen afspraken gemaakt dat er gefaseerd een rookverbod zou worden ingevoerd. 25% in 2005, 50% in 2006, 75% in 2007. Er werd toen nog wel een uitzondering gemaakt voor de zelfstandige eenmanszaak zonder personeel.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 18:36 schreef Reya het volgende:
Daarnaast, als je al rookvrije horeca wilt afdwingen - iets waar an sich al kanttekeningen bij te zijn plaatsen - is een compleet verbod niet het enige middel dat tot je beschikking staat. Je kunt bijvoorbeeld het rookverbod gefaseerd invoeren, of een uitzondering maken voor een bepaald soort gelegenheden, of - en dat lijkt mij persoonlijk het sterkste middel - gebruik maken van zelfregulering. Als je de brancheorganisatie mededeelt dat je graag op tijdstip x een percentage van y van alle horecagelegenheden rookvrij wilt zien, met een verbod als stok achter de deur, en je bindt daar eventueel een bescheiden subsidieregeling aan vast, dan heb je de kans dat deze target op zijn minst deels zal worden behaald, en heb je bovendien een voorm van pluraliteit; sommige gelegenheden kun je nu wel als astmapatient naar binnen, terwijl voor de rokers er nog steeds rookhollen zijn.
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 17 juli 2008 14:18 schreef Gluckskafer het volgende:
Roken in het cafe hoort onlosmakelijk bij elkaar.
Lekker lachen met een pilsje en een sigaret aan de bar.
En daarbij rookt het overgrote deel van het barpersoneel zelf ook (hier tenminste wel). Gelukkig hebben ze in mijn stamkroeggie een rookhok gemaakt. Maar daar mocht in eerste instantie het personeel niet roken, die moesten buiten staan. Naderhand is besloten dat ze toch wel in het rookhok mochten roken.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:44 schreef Locusta het volgende:
[..]
Helemaal mee eensEn als je niet tegen de rook kan, moet je niet in de horeca gaan werken!
En ik ben niet eens een roker, kun je nagaan![]()
Jeetje, dat is wel een beetje een flaterquote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:23 schreef maartena het volgende:
[..]
Joh, laten ze dat nou net gedaan hebben......
Het is zomer. In de Winter zit iedereen weer in de kroeg.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
Het meeste leven vindt momenteel op de terrasen plaats en van die 800.000 extra klanten zijn er nog maar weinig gesignaleerd.
Tja, even wennen he. In de zomer kan dat buiten staan ook makkelijk..... maar je moet wel erg verslaafd zijn als je straks bij -10 in hartje winter nog om de haverklap buiten gaat staan voor een peuk. Uiteindelijk rook je gewoon minder en blijf je toch in de kroeg. Althans, zo ging het hier wel, en hier is het nog lekker weer ook in de winter.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:23 schreef Minnie_ het volgende:
En wat krijg je nu (in mijn stamkroeg tenminste): er zit bijna niemand binnen en iedereen staat/zit buiten. Tsja, daar schieten we wat mee op. Gaan de buren straks weer zeiken over geluidsoverlast en rommel op straat.
Gezellig, zo'n plek waar je heen gaat omdat het buiten te koud is. Jij snapt waar het uitgaansleven het van moet hebben.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 20:32 schreef maartena het volgende:
Het is zomer. In de Winter zit iedereen weer in de kroeg.
Nee, dan is het goed. De overheid jaagt op verzoek van jouw soort een ondernemer de bijstand in en zijn klanten de huiskamer in, en dan kan er een of andere leuke grote baas daar een formulerestaurant van maken of weer een skihut voor de jongeren of zo. Die dan vier dagen in de week dicht is want doordeweeks mogen die kinders niet op stap. Goed voor de stad natuurlijk, al die dichte deuren en als een andere regering besluit dat roken niet zondig is, dan is het te laat want wat in tientallen jaren is onstaan is dan stukgemaakt, dat komt niet zomaar weer terug.quote:Ik heb hier ook al in eerdere topics links van gepost, en daar kwam in principe uit dat pubs en kroegen inderdaad klandizie verliezen, maar dat de eten-tak van de horeca, zoals restaurants, etc, juist meer klandizie krijgen, en dat de verdiensten over de hele tak daarmee omhoog gaan.
"Jouw soort".quote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Als jouw soort zo goed weet wat gezellig is,
Wel eens iemand meegemaakt die een stoppoging ondernam?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:31 schreef maartena het volgende:
[..]
"Jouw soort".
Alsof je opeens minder gezellig wordt als je stopt met roken.....
Het lijkt mij logisch dat een werkgever zelf kiest onder welke voorwaarden hij personeel aan wil nemen en als je het daar niet mee eens bent begin je gewoon lekker je eigen rookvrije kroeg.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 16:43 schreef maartena het volgende:
Dan krijg je dus de situatie waar een Horecaondernemer alleen maar rokers aanneemt, en niet-rokers in principe de baan niet aangeboden krijgt, etc..... een carriere willen maken in de horeca hoeft niet hand in hand te gaan met roken.
Een kroeg is geen publieke ruimte. De eigenaar mag je om allerlei naar hem goeddunkende redenen uitzetten. Hij mag leeftijdsgrenzen bepalen, kledingvoorschriften handhaven, etc.quote:Het woordje "eigendom" zegt trouwens niets, het woordje "horecavergunning" is wat belangrijk is..... want in hetzelfde pand kan ook je woonhuis zitten, waar de barman gewoon mag roken. De horeca vergunning is beperkt tot de publieke ruimtes, en ook alleen daar mag alcohol en eten worden genuttigd.
Ze draaien nu toch echt helemaal door.quote:Meldpunt voor overlast roken op terras
Clean Air Nederland (CAN) is een meldpunt gestart waar niet-rokers hun beklag kunnen doen over rokers op terrassen. CAN zegt veel klachten te ontvangen nu mensen vaak buiten roken. De organisatie ziet graag dat terrassen afgescheiden worden tussen rokers en niet-rokers.
bron
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |