Wel fijn dat ze het voor de VWA zo makkelijk maken...quote:Bommelerwaardse cafés staan weer blauw
INGEN/HAAFTEN - Na een week kwamen de asbakken weer op de bar. En daar blijven ze gewoon staan, zegt Janus van Doesburg (49), eigenaar van café De Blufkikker in Haaften in de Bommelerwaard. Bij zijn collega van Ons Hoekje in Ingen zijn de asbakken nooit weggehaald.
Toen Van Doesburg merkte dat het rookverbod hem twee derde van zijn klanten ging kosten, heeft hij het verbod meteen opgeheven en hangt in het kleine dorpscafé weer de vertrouwde rookwalm. ''Ik heb er extra klanten door gekregen,'' zegt Van Doesburg.
Zelfs op een doordeweekse dag zitten er veel mensen in zijn kroeg. Allemaal hebben ze een sigaret in de mond. Van Doesburg weet wel dat de gevolgen voor hemzelf zijn. En dat hij zijn klanten niet de schuld kan geven als ze een sigaret opsteken. Toch is hij, net als zijn collega in Ingen, niet bang voor de controles en boetes. Vandaag heeft hij nog een brief op de deur gehangen: verboden voor mensen van de Voedsel- en Warenautoriteit. ''Ze komen er niet in, daar ben ik zeker van. Er wordt hier gerookt tot ik failliet ben.''
Het rookverbod maakt de kastelein erg kwaad. Hij voelt zich bestolen en vreest dat veel kleine horecagelegenheden er hun deuren door moeten sluiten. ''Ik wil vooroplopen om het rookverbod op te heffen. Er zijn verschillende mogelijkheden die ik onderzoek. Maar alleen sta je niet sterk, ik zou graag zien dat andere kroegen zich bij mij aansluiten.'' (HET PAROOL)
Na een week kwamen de asbakken weer op de bar. En daar blijven ze gewoon staan.
quote:
Rookverbod in de horeca? Bij Café 't Overvlietje op de Albert Cuyp willen ze er niets van weten. Boetes of geen boetes, eigenaresse Marilon Overvliet en haar vriend Arie blijven 'uit principe' roken, en moedigen hun klanten aan hetzelfde te doen. 'Het is onze eigen keuze als we een longkankertje oplopen.' (JELLE DE GEE)
hebben we smog in nederland dan?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 22:39 schreef Tarabass het volgende:
Maar hebben stratenmakers en andere beroepsgroepen nu ook recht op een smokvrije werkplek?
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 22:44 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
in de keet wel, buiten is er geloof ik niet echt sprake van
Wordt dit 'm?quote:
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 21:33 schreef gimme.shelter het volgende:
I
Het is toch te gek voor woorden dat die mensen gewoon het rookverbod overtreden!
Niet echt snugger idd om de publiciteit op te zoeken, slapende honden enzo.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 22:23 schreef Qwea het volgende:
Wel fijn dat ze het voor de VWA zo makkelijk maken...
Maar als kleine ondernemer het rookverbod invoeren op zeker. Dus welke opties heb je nog meer?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 23:04 schreef MikeyMo het volgende:
ik vraag me af wat de stategie hiervan nou is? Hopen dat de VWA toch niet langskomt of het opgeeft omdat het massaal genegeerd wordt? Hopen dat ze juist met een boete voor de rechter kunnen komen zodat ze alsnog een uitspraakje kunnen ontlokken dat het rookverbod van tafel gaat?
Ze zijn bang minder inkomsten te hebben maar op stelselmatig negeren van een dergelijk verbod kan je juist je zaak kosten
Precies, het is of het risico nemen, of meteen de deuren sluiten. Dan is de keus snel gemaakt.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 23:11 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Maar als kleine ondernemer het rookverbod invoeren op zeker. Dus welke opties heb je nog meer?
Ouwe bus opkopen, voor de deur parkeren, inrichten als rookhok.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 00:07 schreef Pek het volgende:
Dit zijn vaak kroegjes niet groter dan een huiskamer, dus dat is lastig
Welnee, dat zijn gewoon kroegeigenaren die de eerste boete van 300 euro al ingezameld hebben met een pot op de bar. Vervolgboetes zijn 2400 euro, en na een aantal herhaaldelijke overtreders lopen ze gevaar met hun horecavergunning, maar tot de allereerste boete doen ze gewoon lekker niets.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 21:33 schreef gimme.shelter het volgende:
In de cafes in Bommelerwaard wordt inmiddels gewoon weer gerookt! ( bron:Parool 25 juli 2008). Stuur de inspectie er op af. Hier in de Pijp ook (bron:AT5).
Het is toch te gek voor woorden dat die mensen gewoon het rookverbod overtreden!
En nu serieus?quote:Op zaterdag 26 juli 2008 01:23 schreef maartena het volgende:
[..]
Ouwe bus opkopen, voor de deur parkeren, inrichten als rookhok.
tja, horeca Nederland heeft het raar gespeeld... het gros heeft de afgelopen jaren niets gedaan en omdat die lui die niets deden werd het rookverbod eerder ingevoerd (en waarschijnlijk strenger ook). De horeca heeft gegokt en verloren. Zonde van alle mensen met hun afzuiginstallaties en bararia, maar als het nou meer waren dan de 10 café's in Nederland die maatregelen troffen dan had het waarschojnlijk nooit zo streng geworden.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:23 schreef Pek het volgende:
Het is af en toe best wrang hoor. Er is een klein kroegje hier, eenmanszaak met alleen maar rokende stamgasten en de eigenaar zag een paar jaar geleden al in dat het verbod er echt aan zat te komen. Hij liet voor veel geld een prachtige luchtbehandelingsinstallatie ophangen. De afzuiging is enorm, de rook wordt strak omhoog gezogen, als je er naast staat heb je echt nergens last van. Fris en ook nog eens op kamertemperatuur, top spul![]()
Hij dacht slim het gedonder voor te zijn, toen nog niet helemaal duidelijk was hoe het verbod eruit ging zien. 20.000 euro. En nu blijkt het niet afdoende te zijn? Enige hoop was nog dat Nederland mee zou gaan in de ontheffing voor kleine zaken zoals in de buurlanden, maar zelfs dat niet.
Die vent baalt echt als een stekker, als je 30.000 euro meeneemt is de tent van jou.
En zo'n rokersruimte moet minimaal 35 m2 zijn.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 00:07 schreef Pek het volgende:
Dit zijn vaak kroegjes niet groter dan een huiskamer, dus dat is lastig
wat een gejank van die luiquote:Op maandag 28 juli 2008 12:42 schreef ErikT het volgende:
Check deze site, van die protestmensen.
http://kleinehoreca.info/
Vooral die protestsongs rechtsonderaan
Ik vind het geweldig dat Nederlanders er lekker tegenin gaan.
En in België is dus een ontheffing voor cafés kleiner dan 50 vierkante meter. Interessant.
Ik wel, we moeten namelijk allemaal brave burgers worden die tot minimaal hun zeventigste optimaal productief blijven en dan nog dertig jaar vanuit een verpleeghuis de kas van de gezondheidsindustrie flink spekken. Daarvoor maakt meeroken geen donder uit, zelf roken wel, dus het is gewoon om het roken tegen te gaan, niet het meeroken.quote:Op maandag 28 juli 2008 12:05 schreef ErikT het volgende:
Ik begrijp niet dat goede luchtverversing niet verplicht is gesteld. Rook in cafés, disco's en dergelijke was altijd pas ergerlijk vermengd met hoge luchtvochtigheid (zweten) en hitte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |