Tja, ze worden door de overheid in een onmogelijke positie gedrukt.quote:
Ehh, in België is er nog steeds geen rookverbod in cafés (drankgelegenheden). Enkel in restaurants en gelegenheden waar maaltijden verkrijbaar zijn. De regels zijn hier ook niet eenvoudig. Normaal gaat hier het rookverbod voor de volledige horeca in vanaf 2010. (Dacht ik)quote:Op maandag 28 juli 2008 12:42 schreef ErikT het volgende:
Check deze site, van die protestmensen.
http://kleinehoreca.info/
En in België is dus een ontheffing voor cafés kleiner dan 50 vierkante meter. Interessant.
Aah okee. Dan had ik een slechte bron.quote:Op maandag 28 juli 2008 13:24 schreef Drinkfontein het volgende:
[..]
Ehh, in België is er nog steeds geen rookverbod in cafés (drankgelegenheden). Enkel in restaurants en gelegenheden waar maaltijden verkrijbaar zijn. De regels zijn hier ook niet eenvoudig. Normaal gaat hier het rookverbod voor de volledige horeca in vanaf 2010. (Dacht ik)
ach het lijkt mij sterk dat niemand meer komt als ze niet mogen roken, daarnaast heeft de kleine horeca laatst aan half jaar uitstel gevraagd. Dat zou inhouden dat ze per 1 januari rookvrij moeten zijn... ik weet niet of ze in dat half jaar hun kroegen 2x zo groot maken zodat ze een rookcabine kunnen plaatsen...quote:Op maandag 28 juli 2008 13:21 schreef ErikT het volgende:
[..]
Tja, ze worden door de overheid in een onmogelijke positie gedrukt.
Klanten niet laten roken betekent failliesement.
En dus gaan ze vechten voor lijfsbehoud. Ik kan ze geen ongelijk geven. Dan het liefst strijdend ten onder. En ik vind het persoonlijk schitterend om te zien hoe ze zich organiseren.
Dit hele gedoe duidt erop dat het `rookprobleem' veel te simpel is benaderd. Het ligt heel diep verankerd in de maatschappij. Het is gewoon niet realistisch om opeens iedereen te dwingen te stoppen met wat is aangetoond een ontzettend verslavende gewoonte. En al helemaal niet in Nederland, want ja: Nederlanders.
quote:Op maandag 28 juli 2008 13:40 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ach het lijkt mij sterk dat niemand meer komt als ze niet mogen roken, daarnaast heeft de kleine horeca laatst aan half jaar uitstel gevraagd. Dat zou inhouden dat ze per 1 januari rookvrij moeten zijn... ik weet niet of ze in dat half jaar hun kroegen 2x zo groot maken zodat ze een rookcabine kunnen plaatsen...
De enige sociaal geaccepteerde verslaving? Wat dacht je van: alcohol, slaappillen, koopverslaving?quote:je hebt gelijk dat het heel diep verankerd ligt, wat ook resulteert in het feit dat dit de enige sociaal geaccepeteerde verslaving is; andere verslavende middelen mag je niet gebruiken onder bijvoorbeeld je werktijd
Moet je eens opletten waartoe collega's in staat zijn als het koffiezetapparaat leeg of kapot is. Sommigen zijn niet meer in staat te functioneren of willen in ieder geval laten zien dat ze dat niet zouden kunnen zonder koffie. Veel van die mensen drinken 's avonds een biertje of een wijntje bij het eten of daarna, maar vinden ondertussen dat rokers opgeknoopt moeten wordenquote:Op maandag 28 juli 2008 13:46 schreef ErikT het volgende:
[..]
Dan moet je toch even op de site van die "zeikerds" gaan lezen. Over wat er met kleine cafés in Engeland en Duitsland is gebeurd.
[..]
De enige sociaal geaccepteerde verslaving? Wat dacht je van: alcohol, slaappillen, koopverslaving?
Onder werktijd (in pauzes) mag je idd roken, en niet drinken of blowen, snuiven enz enz. Maar dat is volgens mij omdat mensen nog fatsoenlijk kunnen functioneren als ze hebben gerookt.
om die reden drink ik geen koffie op de werkplek. Ik deed de boodschapbestellingen en was toen vergeten koffie te bestellen. Nou dat heb ik aan moeten horenquote:Op maandag 28 juli 2008 14:27 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Moet je eens opletten waartoe collega's in staat zijn als het koffiezetapparaat leeg of kapot is. Sommigen zijn niet meer in staat te functioneren of willen in ieder geval laten zien dat ze dat niet zouden kunnen zonder koffie. Veel van die mensen drinken 's avonds een biertje of een wijntje bij het eten of daarna, maar vinden ondertussen dat rokers opgeknoopt moeten worden
In sommige gevallen wel ja, de cijfers uit Ierland liegen er niet om idd.... Maar om nou te spreken van een "ramp" zoals sommigen doen is ook overdreven. En vergeet niet dat in Ierland en Groot-Brittannië er geen uitzonderingen bestaan, zoals het maken van een rookruimte, wat in Nederland wel het geval is.quote:Op maandag 28 juli 2008 13:21 schreef ErikT het volgende:
Klanten niet laten roken betekent failliesement.
Stoppen is beter voor je, maar hoeft inderdaad niet. Wel is het zo dat men op een gegeven moment langer aan de bar zal blijven hangen, en minder vaak naar buiten zal gaan (of de rookruimte in) voor een peuk. Alleen het aanpassen van gewoonten is voor sommige mensen wat moeilijker. Er zijn mensen die op een avond uit een heel pakje wegpaffen, en om nou 20x op een avond naar een rookruimte te moeten, dat gaat ook vervelen.... men gaat dus uiteindelijk minder roken om langer bij de bar te blijven hangen.quote:Het is gewoon niet realistisch om opeens iedereen te dwingen te stoppen met wat is aangetoond een ontzettend verslavende gewoonte.
Hoe zijn Nederlanders anders dan bijv. Duitse, Ierse, of Engelse cafébezoekers?quote:En al helemaal niet in Nederland, want ja: Nederlanders.
Tja, noem het raar.... maar ik vind het eigenlijk een verhaaltje van eigen schuld, dikke bult, als je 20.000 euro gaat investeren als de wet nog niet duidelijk is. In April 2007 werd ie duidelijk, als ie zijn geld gehouden had, had ie dat kunnen investeren in een rookruimte.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:23 schreef Pek het volgende:
Hij dacht slim het gedonder voor te zijn, toen nog niet helemaal duidelijk was hoe het verbod eruit ging zien. 20.000 euro. En nu blijkt het niet afdoende te zijn?
In Ierland en Groot-Brittannië geldt geen uitzondering, evenmin in Frankrijk en Duitsland, alhoewel in Duitsland in twee deelstaten wel door een rechtzaak een uitzondering is afgedwongen. In België gaat als het goed is in 2010 de uitzondering voor cafe's die geen eten verkopen ook op de schop. In Italië zijn ook geen uitzonderingen, in Spanje en Denemarken geloof ik wel.quote:Enige hoop was nog dat Nederland mee zou gaan in de ontheffing voor kleine zaken zoals in de buurlanden, maar zelfs dat niet.
Tja, bij een cafe kleiner danpakk hem beet 40 m2 gaat dat wat moeilijk he. Die hebben maar een beperkte hoeveelheid ruimte en kunnen die ruimte gewoon niet missen voor een rookruimte.quote:Op maandag 28 juli 2008 16:45 schreef maartena het volgende:
Tja, de wet is er..... en de kans dat deze door een rechtzaak teniet wordt gedaan is erg klein ben ik bang..... de kleine ondernemers doen er beter aan hun geld uit te geven aan een rookruimte dan aan een rechtzaak.
Met hun "raamposter" op die website (helemaal onderaan het artikel), gooien ze hun eigen ramen in. Nogal neerbuigend.quote:Op maandag 28 juli 2008 12:42 schreef ErikT het volgende:
Vooral die protestsongs rechtsonderaan
Ik vind het geweldig dat Nederlanders er lekker tegenin gaan.
En in België is dus een ontheffing voor cafés kleiner dan 50 vierkante meter. Interessant.
Honderden kleine café's. Misschien wel duizenden.quote:Op maandag 28 juli 2008 12:42 schreef ErikT het volgende:
Ik vind het geweldig dat Nederlanders wel jammeren en klagen maar zich wél aan de regels houden.quote:Ik vind het geweldig dat Nederlanders er lekker tegenin gaan.
Gelukkig niet.quote:En in België is dus een ontheffing voor cafés kleiner dan 50 vierkante meter. Interessant.
Zover had ik niet eens gescrollt, maar inderdaad erg neerbuigend en onnodig kwetsend. Ze stappen voor het gemak even over het feit heen dat het hele rookverbod gaat over de rookvrije werkplek, dat astma patiënten ed er ook voordeel bij hebben is leuk meegenomen, maar om die er op zo'n botte manier aan de haren bij te trekken geeft wel aan hoe ver verslaafden gaan om hun gelijk te halen..quote:Op maandag 28 juli 2008 17:37 schreef Drinkfontein het volgende:
[..]
Met hun "raamposter" op die website (helemaal onderaan het artikel), gooien ze hun eigen ramen in. Nogal neerbuigend.
Dat is de tijdgeest. Maar je moet niet denken dat je daarmee van het probleem af bent. Je krijgt steeds meer mensen die regels uitsluitend naleven omdat ze gehandhaafd worden, niet omdat die mensen die regel goed vinden of in het algemeen vinden dat je je aan de regels moet houden. Het moreel gezag van de overheid en haar regels is nul. En dat is op termijn alleen maar nadelig.quote:Op maandag 28 juli 2008 18:05 schreef mgerben het volgende:
Ik vind het geweldig dat Nederlanders wel jammeren en klagen maar zich wél aan de regels houden.
Er tegenin gaan? Wie dan? Waar?
Maar een rookhok van 36 vierkante meter vind je realistischer voor een café van 50 vierkante meter? Grappig, al die niet-rokers die zo goed weten hoe het allemaal niet moet. En allemaal in eigen belang. Maar als er een oplossing gevraagd wordt voor een café van 50 vierkante meter hebben ze die niet. En dat idee van het muurtje er tussen zetten raakt kant nog wal. Duidelijk heb je weinig met café-eigenaren van doen want je hebt geen idee aan hoeveel regels een café moet voldoen. De gemeente en de brandweer komen zeer regelmatig lang (me elke keer andere regels, dat dan weer wel) en een muurtje ertussen zetten kan simpelweg niet, want dan zal je ook nooduitgangen bij moeten plaatsen etc.. Maar het idee is leuk, maken we er een niet,- en een welrokers café van. Ohnee, dat is te simpel. De nietrokers moeten namelijk opdringen aan mensen die wel roken hoe ze zich moeten gedragen..quote:Op maandag 28 juli 2008 18:05 schreef mgerben het volgende:
Gelukkig niet.
Ten eerste: Duidelijkheid. Iedereen rookvrij en niet die wel en die niet. Gewoon iedereen.
Ten tweede: Geen uitvluchtmogelijkheid. Stel je voor: een muurtje van gasbetonblokken in een café van 100 vierkante meter en hoppa! Twee café's van 49.999 vierkante meter, dus geen rookverbod.
Nou nee, dat zou ik vrij absurd vinden.quote:Op maandag 28 juli 2008 18:53 schreef Tarabass het volgende:
Maar een rookhok van 36 vierkante meter vind je realistischer voor een café van 50 vierkante meter?
Tsja, als je "niet-rokers" vervangt door "rokers" is het hele stukje ook letterlijk waar. Dus wat wil je zeggen?quote:Grappig, al die niet-rokers die zo goed weten hoe het allemaal niet moet. En allemaal in eigen belang. Maar als er een oplossing gevraagd wordt voor een café van 50 vierkante meter hebben ze die niet.
Inderdaad, gelukkig maar. Volgens mij zijn er ook veel te veel regels en ik ben echt blij dat ik ze niet hoef te kennen.quote:En dat idee van het muurtje er tussen zetten raakt kant nog wal. Duidelijk heb je weinig met café-eigenaren van doen want je hebt geen idee aan hoeveel regels een café moet voldoen.
Tsja, komen we weer in die discussie.quote:Ohnee, dat is te simpel. De nietrokers moeten namelijk opdringen aan mensen die wel roken hoe ze zich moeten gedragen..
Als die 40m2 elke dag stampvol zit, dan hebben ze ook geen rookruimte nodig.quote:Op maandag 28 juli 2008 16:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
Tja, bij een cafe kleiner danpakk hem beet 40 m2 gaat dat wat moeilijk he. Die hebben maar een beperkte hoeveelheid ruimte en kunnen die ruimte gewoon niet missen voor een rookruimte.
Kijk, en in dat laatste ben je naar mijn mening echt abuis, afgezien van een stel anti-rook NSBers die er inderdaad ook zijn, voelen veel niet rokers nu iets van "wij hebben altijd in de rook gezeten, en onze klachten werden altijd maar wat weggelachen/gehoond, nu passen de rokers zich maar eens aan". En ondanks het feit dat de horeca de mogelijkheid heeft gehad om zelf met een oplossing te komen, hebben ze het er op aan laten komen, dus dan is het een kwestie van eigen schuld/slecht ondernemerschap in mijn ogen.quote:Op maandag 28 juli 2008 18:53 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Maar een rookhok van 36 vierkante meter vind je realistischer voor een café van 50 vierkante meter? Grappig, al die niet-rokers die zo goed weten hoe het allemaal niet moet. En allemaal in eigen belang. Maar als er een oplossing gevraagd wordt voor een café van 50 vierkante meter hebben ze die niet. En dat idee van het muurtje er tussen zetten raakt kant nog wal. Duidelijk heb je weinig met café-eigenaren van doen want je hebt geen idee aan hoeveel regels een café moet voldoen. De gemeente en de brandweer komen zeer regelmatig lang (me elke keer andere regels, dat dan weer wel) en een muurtje ertussen zetten kan simpelweg niet, want dan zal je ook nooduitgangen bij moeten plaatsen etc.. Maar het idee is leuk, maken we er een niet,- en een welrokers café van. Ohnee, dat is te simpel. De nietrokers moeten namelijk opdringen aan mensen die wel roken hoe ze zich moeten gedragen..
Waarom niet?quote:Op maandag 28 juli 2008 16:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Tja, bij een cafe kleiner danpakk hem beet 40 m2 gaat dat wat moeilijk he. Die hebben maar een beperkte hoeveelheid ruimte en kunnen die ruimte gewoon niet missen voor een rookruimte.
Als je nooiot in een kleine kroeg komt, waarom dan je in deze gesprekken voegen?quote:
Ik heb toch echt het gevoel dat men met 'kleine' horeca toch wel wat ook grotere kroegen bedoelt.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 13:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Als je nooiot in een kleine kroeg komt, waarom dan je in deze gesprekken voegen?
No way dude, we gaan lekker naar jouw café. Jij bent ook van harte welkom hoor. Wordt het toch nog gezellig.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 00:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Jullie moeten samen een kroeg beginnen, wordt vast erg gezellig.
ja lijkt mij ook sterk dat men zulks een apparaat niet kwijt kunnen in het etablissementquote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:00 schreef Gia het volgende:
http://www.smokingallowed.nl/?menu=category&categoryID=148353
Enkele oplossingen die ook in de kleine horeca zouden passen.
Tja, je kunt daar niet de hele avond met 10 man in gaan zitten, maar het is ook bedoeld voor even dat rokertje.
Overigens zijn deze cabines toegestaan, maar echt geen 40 m2. Dus waar dat getal vandaan komt dat dit zou moeten is mij een raadsel.
Jij mag het triest vinden. Feit blijft dat de sfeer door het in en uit geloop er in de meeste cafe's niet op vooruitgegeaan is. Het meeste leven vindt momenteel op de terrasen plaats en van die 800.000 extra klanten zijn er nog maar weinig gesignaleerd.quote:
Blijkbaar spreek je uit eigen ervaring? Dan neem ik mijn hoed af, er zijn nl meer dan 11.000 cafés in Nederland (peildatum 2004), en "de meeste" zou in mijn beleving dan toch zeker de helft moeten zijn? Maar even serieus, anders dan meningen & onderbuikgevoelens van mensen die in een paar kroegen komen, zal het toch zeker 1 jaar duren voordat er iets definitiefs gezegd zal kunnen worden over de resultaten? Sfeer is naar mijn idee toch een persoonlijke beleving, en voor mij als niet roker is de beleving in positieve zin toegenomen.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Jij mag het triest vinden. Feit blijft dat de sfeer door het in en uit geloop er in de meeste cafe's niet op vooruitgegeaan is. Het meeste leven vindt momenteel op de terrasen plaats en van die 800.000 extra klanten zijn er nog maar weinig gesignaleerd.
Op een terras roken is m.i. prima te doen, daar is de overlast toch wel veel kleiner dan in een afgesloten werkruimte, en het hoeft ook geen "rokertje pesten" te worden. Dit soort initiatieven als hierboven zijn inderdaad wel wat sneu, en ook onnodig kwetsend voor zeg astma patiënten, maar goed, een verslaving doet rare dingen met een mens..quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:48 schreef vipergts het volgende:
ach, de horeca hullies nog steeds het begint een beetje triest te worden. Als je de horeca hullies toe gaat staan om te roken omdat ze a geen zin hebben om in hun ondermeming te investeren en B omdat ze ze niet aan een wet willen voldoen omdat er iets verboden wordt wat zij leuk vinden.
Het wordt tijd dat het roken op terrassen ook verboden wordt waarom als er ondernemers zijn die wel zo blijven zeuren moet je gewoon de hele branche straffen met strengere wetgeving dan houdt het heel snel op
Het wordt tijd dat horeceondernemers gewoon weer zelf mogen beslissen of er wel of niet gerookt mag worden in hun eigendom.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:48 schreef vipergts het volgende:
Het wordt tijd dat het roken op terrassen ook verboden wordt waarom als er ondernemers zijn die wel zo blijven zeuren moet je gewoon de hele branche straffen met strengere wetgeving dan houdt het heel snel op
alsof dat ooit gaat werken, dan wordt je gewoon niet aangenomen of ontslagen als je niet rooktquote:Op dinsdag 29 juli 2008 15:50 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat horeceondernemers gewoon weer zelf mogen beslissen of er wel of niet gerookt mag worden in hun eigendom.
Horecaondernemers kunnen prima met hun eigen, veelal rokend personeel, regelen of er op hun werkplek wel of niet gerookt mag worden.
Dan krijg je dus de situatie waar een Horecaondernemer alleen maar rokers aanneemt, en niet-rokers in principe de baan niet aangeboden krijgt, etc..... een carriere willen maken in de horeca hoeft niet hand in hand te gaan met roken. De rokende horecamedewerkers krijgen dezelfde kansen om te roken als een kantoormedewerker: af en toe even de rookruimte in of naar buiten.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 15:50 schreef Boze_Appel het volgende:
Het wordt tijd dat horeceondernemers gewoon weer zelf mogen beslissen of er wel of niet gerookt mag worden in hun eigendom.
Horecaondernemers kunnen prima met hun eigen, veelal rokend personeel, regelen of er op hun werkplek wel of niet gerookt mag worden.
Joh, laten ze dat nou net gedaan hebben...... In 2004 kwam het rookverbod voor de werkplek. In eerste instantie zou het toen ook al meteen voor de horeca gaan gelden, maar de horecabonden kwamen in opstand. Er zijn toen afspraken gemaakt dat er gefaseerd een rookverbod zou worden ingevoerd. 25% in 2005, 50% in 2006, 75% in 2007. Er werd toen nog wel een uitzondering gemaakt voor de zelfstandige eenmanszaak zonder personeel.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 18:36 schreef Reya het volgende:
Daarnaast, als je al rookvrije horeca wilt afdwingen - iets waar an sich al kanttekeningen bij te zijn plaatsen - is een compleet verbod niet het enige middel dat tot je beschikking staat. Je kunt bijvoorbeeld het rookverbod gefaseerd invoeren, of een uitzondering maken voor een bepaald soort gelegenheden, of - en dat lijkt mij persoonlijk het sterkste middel - gebruik maken van zelfregulering. Als je de brancheorganisatie mededeelt dat je graag op tijdstip x een percentage van y van alle horecagelegenheden rookvrij wilt zien, met een verbod als stok achter de deur, en je bindt daar eventueel een bescheiden subsidieregeling aan vast, dan heb je de kans dat deze target op zijn minst deels zal worden behaald, en heb je bovendien een voorm van pluraliteit; sommige gelegenheden kun je nu wel als astmapatient naar binnen, terwijl voor de rokers er nog steeds rookhollen zijn.
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 17 juli 2008 14:18 schreef Gluckskafer het volgende:
Roken in het cafe hoort onlosmakelijk bij elkaar.
Lekker lachen met een pilsje en een sigaret aan de bar.
En daarbij rookt het overgrote deel van het barpersoneel zelf ook (hier tenminste wel). Gelukkig hebben ze in mijn stamkroeggie een rookhok gemaakt. Maar daar mocht in eerste instantie het personeel niet roken, die moesten buiten staan. Naderhand is besloten dat ze toch wel in het rookhok mochten roken.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 11:44 schreef Locusta het volgende:
[..]
Helemaal mee eensEn als je niet tegen de rook kan, moet je niet in de horeca gaan werken!
En ik ben niet eens een roker, kun je nagaan![]()
Jeetje, dat is wel een beetje een flaterquote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:23 schreef maartena het volgende:
[..]
Joh, laten ze dat nou net gedaan hebben......
Het is zomer. In de Winter zit iedereen weer in de kroeg.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
Het meeste leven vindt momenteel op de terrasen plaats en van die 800.000 extra klanten zijn er nog maar weinig gesignaleerd.
Tja, even wennen he. In de zomer kan dat buiten staan ook makkelijk..... maar je moet wel erg verslaafd zijn als je straks bij -10 in hartje winter nog om de haverklap buiten gaat staan voor een peuk. Uiteindelijk rook je gewoon minder en blijf je toch in de kroeg. Althans, zo ging het hier wel, en hier is het nog lekker weer ook in de winter.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:23 schreef Minnie_ het volgende:
En wat krijg je nu (in mijn stamkroeg tenminste): er zit bijna niemand binnen en iedereen staat/zit buiten. Tsja, daar schieten we wat mee op. Gaan de buren straks weer zeiken over geluidsoverlast en rommel op straat.
Gezellig, zo'n plek waar je heen gaat omdat het buiten te koud is. Jij snapt waar het uitgaansleven het van moet hebben.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 20:32 schreef maartena het volgende:
Het is zomer. In de Winter zit iedereen weer in de kroeg.
Nee, dan is het goed. De overheid jaagt op verzoek van jouw soort een ondernemer de bijstand in en zijn klanten de huiskamer in, en dan kan er een of andere leuke grote baas daar een formulerestaurant van maken of weer een skihut voor de jongeren of zo. Die dan vier dagen in de week dicht is want doordeweeks mogen die kinders niet op stap. Goed voor de stad natuurlijk, al die dichte deuren en als een andere regering besluit dat roken niet zondig is, dan is het te laat want wat in tientallen jaren is onstaan is dan stukgemaakt, dat komt niet zomaar weer terug.quote:Ik heb hier ook al in eerdere topics links van gepost, en daar kwam in principe uit dat pubs en kroegen inderdaad klandizie verliezen, maar dat de eten-tak van de horeca, zoals restaurants, etc, juist meer klandizie krijgen, en dat de verdiensten over de hele tak daarmee omhoog gaan.
"Jouw soort".quote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Als jouw soort zo goed weet wat gezellig is,
Wel eens iemand meegemaakt die een stoppoging ondernam?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 22:31 schreef maartena het volgende:
[..]
"Jouw soort".
Alsof je opeens minder gezellig wordt als je stopt met roken.....
Het lijkt mij logisch dat een werkgever zelf kiest onder welke voorwaarden hij personeel aan wil nemen en als je het daar niet mee eens bent begin je gewoon lekker je eigen rookvrije kroeg.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 16:43 schreef maartena het volgende:
Dan krijg je dus de situatie waar een Horecaondernemer alleen maar rokers aanneemt, en niet-rokers in principe de baan niet aangeboden krijgt, etc..... een carriere willen maken in de horeca hoeft niet hand in hand te gaan met roken.
Een kroeg is geen publieke ruimte. De eigenaar mag je om allerlei naar hem goeddunkende redenen uitzetten. Hij mag leeftijdsgrenzen bepalen, kledingvoorschriften handhaven, etc.quote:Het woordje "eigendom" zegt trouwens niets, het woordje "horecavergunning" is wat belangrijk is..... want in hetzelfde pand kan ook je woonhuis zitten, waar de barman gewoon mag roken. De horeca vergunning is beperkt tot de publieke ruimtes, en ook alleen daar mag alcohol en eten worden genuttigd.
Ze draaien nu toch echt helemaal door.quote:Meldpunt voor overlast roken op terras
Clean Air Nederland (CAN) is een meldpunt gestart waar niet-rokers hun beklag kunnen doen over rokers op terrassen. CAN zegt veel klachten te ontvangen nu mensen vaak buiten roken. De organisatie ziet graag dat terrassen afgescheiden worden tussen rokers en niet-rokers.
bron
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |