abonnement Unibet Coolblue
pi_60079027
Naar aanleiding van Feedback & FAQ, voorwaarts naar ons verleden.
wil ik gaarne dit topic starten.

De bedoeling is dat je hier aan anderen over een bepaald onderwerp om boekentips kan vragen.
Wat mij betreft is het ook goed als het ook gedeeltelijk een "welk geschiedenisboek heb je net gelezen"-topic wordt.
pi_60079063
En om er onmiddellijk aan te beginnen:
Ik ben op zoek naar boeken (liefst mainstream omdat ik ze het liefst uitleen in een plaatselijke bibliotheek) over:

- de oprichting en evolutie van de VSA (ongeveer van 1776 naar zeker de Tweede Wereldoorlog). Liefst met veel uitleg (en kaartjes? ) van hoe het territorium groeide en hoe snel die bevolkt werden door kolonisten.

- het mongoolse rijk, met een degelijke uiteenzetting van hoe dat in stukjes uiteengevallen was (en hoe het latere Turkse rijk daarmee in verband stond)
  zondag 13 juli 2008 @ 18:37:44 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_60079555
quote:
Op zondag 13 juli 2008 18:09 schreef zuiderbuur het volgende:

- de oprichting en evolutie van de VSA (ongeveer van 1776 naar zeker de Tweede Wereldoorlog). Liefst met veel uitleg (en kaartjes? ) van hoe het territorium groeide en hoe snel die bevolkt werden door kolonisten.
Hugh Brogan - Longman History of the United States of America
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_60080109
quote:
Op zondag 13 juli 2008 18:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hugh Brogan - Longman History of the United States of America
Is dat hetzelfde als
"The Penguin history of the United States of America"
  zondag 13 juli 2008 @ 19:14:17 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_60080334
quote:
Op zondag 13 juli 2008 19:04 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Is dat hetzelfde als
"The Penguin history of the United States of America"
Wat denk je zelf?

Hint: Is 'Penguin' hetzelfde als 'Longman'?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_60082263
quote:
Op zondag 13 juli 2008 19:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:


Wat denk je zelf?

Hint: Is 'Penguin' hetzelfde als 'Longman'?
Niet dan, wat zijn dan de verschillen tussen beide boeken? (welke is de beste?)
  zondag 13 juli 2008 @ 20:40:00 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_60082491
quote:
Op zondag 13 juli 2008 20:29 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Niet dan, wat zijn dan de verschillen tussen beide boeken? (welke is de beste?)
How the hell should I know? Ik HEB de 'Penguin' niet, dus kan het niet vergelijken met Longman.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_60094704
Nou nou wat een vriendelijkheid Vetinari...

Goed nieuws Zuiderbuur: ''The Longman History of the United States of America (1985, reprinted as The Penguin History of the United States of America, 1990)''.

Je zit dus goed!

[ Bericht 3% gewijzigd door Mof op 14-07-2008 13:23:33 ]
Ja, dat is een pseudoniem.
pi_60179474
Ik zoek eigenlijk wat boeken over de Kruistochten. Ongeveer 1,5 jaar terug heb ik Thomas Asbridge - The First Crusade gelezen en dat was uiterst interessant. Helaas heeft hij de andere Kruistochten nog niet beschreven, wellicht dat er al boeken van dat kaliber in de winkels liggen (dus niet over de eerste)?
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  FOK!fotograaf vrijdag 18 juli 2008 @ 06:48:44 #10
73911 ultra_ivo
pi_60180996
Als je je in de kruistochten wilt verdiepen is het ook handig iets van de andere kant te lezen. Amin Maalouf heeft daar een heel toegankelijk boek over geschreven aan de hand van de Arabische kronieken. Is ooit als Rainbow pocket uitgegeven onder de titel 'Rovers, christenhonden, vrouwenschenders'. Staat veel in wat je niet in de westerse literatuur ziet.
pi_60181315
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 06:48 schreef ultra_ivo het volgende:
Als je je in de kruistochten wilt verdiepen is het ook handig iets van de andere kant te lezen. Amin Maalouf heeft daar een heel toegankelijk boek over geschreven aan de hand van de Arabische kronieken. Is ooit als Rainbow pocket uitgegeven onder de titel 'Rovers, christenhonden, vrouwenschenders'. Staat veel in wat je niet in de westerse literatuur ziet.
Gezien de titel van het boek dat je tipt lijkt het me niet echt een objectief boek... Ik heb vaker boeken gelezen, of dat geprobeerd (vroegtijdig weggelegd omdat ik het niet langer trok), die zo bol stonden met opgeblazen (on)waarheden, dat het leek alsof het enkel geschreven werd om tegengas te geven, ongeacht of het klopte of niet. Ik weet niet of je Asbridge gelezen hebt, maar hij heeft naar mijn mening zo objectief mogelijk zijn verhaal gedaan waarin beide kanten worden belicht (en geen kant uiterst negatief oid). Dat je al begint met 'is het handig iets van de andere kant te lezen', vind ik dan ook een rare statement.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  FOK!fotograaf vrijdag 18 juli 2008 @ 15:48:36 #12
73911 ultra_ivo
pi_60191522
Het boek van Maalouf baseert zich op de arabische kronieken. Als jij dit niet objectief noemt moet je ook alle boeken over de kruistochten die zich op kerkelijke westerse bronnen baseren niet objectief noemen.
Om nog een vooroordeeltje van je weg te nemen, Amin Maalouf is geen moslim, hij is Libanees en studeerde bij de Jezuieten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Amin_Maalouf

[ Bericht 19% gewijzigd door ultra_ivo op 18-07-2008 15:54:37 ]
pi_60199040
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 08:11 schreef Steeven het volgende:

[..]

Gezien de titel van het boek dat je tipt lijkt het me niet echt een objectief boek...
Het is een pakkende titel en een bondige samenvatting van de bronnen. Zo kun je een boek de titel ''Indie verloren, rampspoed geboren'' meegeven, of ''De Joden zijn onze ondergang!'', als dat de mening van de betrokkenen weergeeft.
Asbridge heeft inderdaad een voortreffelijk boek geschreven.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_60199112
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 01:08 schreef Steeven het volgende:
heeft hij de andere Kruistochten nog niet beschreven, wellicht dat er al boeken van dat kaliber in de winkels liggen (dus niet over de eerste)?
De studie van Madden en Queller over de Vierde Kruistocht staat goed bekend.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  FOK!fotograaf vrijdag 18 juli 2008 @ 23:08:29 #15
73911 ultra_ivo
pi_60199298
Een deel van de kruisvaarders, de Duitse Orde, wordt redelijk goed beschreven door Henry Bogdan in 'les chevaliers teutoniques'. Hij gebruikt vooral ordensbronnen maar is er in geslaagd het resultaat behoorlijk neutraal te houden (ik heb redelijk toegang tot Litouwse bronnen gehad, kan dus vergelijken).
pi_60210428
Nou wellicht waag ik me er dan toch aan, bedankt voor de tips .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zaterdag 19 juli 2008 @ 21:20:19 #17
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60214814
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 16:33 schreef Steeven het volgende:
Nou wellicht waag ik me er dan toch aan, bedankt voor de tips .
Boeken lezen lekkerder weg, maar dit is wel een heel aardige (en voor internet goed betrouwbare!) pastiche om eens urenlang in rond te neuzen. Pareltjes graag naar De kruistochten
pi_60291216
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 01:08 schreef Steeven het volgende:
Ik zoek eigenlijk wat boeken over de Kruistochten. Ongeveer 1,5 jaar terug heb ik Thomas Asbridge - The First Crusade gelezen en dat was uiterst interessant. Helaas heeft hij de andere Kruistochten nog niet beschreven, wellicht dat er al boeken van dat kaliber in de winkels liggen (dus niet over de eerste)?
Ik wilde me enige tijd geleden ook eens verdiepen en besloot deze titel aan te schaffen:



Christopher Tyerman : God's War: A New History of the Crusades

Het is een behoorlijk lijvig werk en alle kruistochten komen aan bod (dus ook Oostzee, Spanje, Katharen). Kan ik het aanraden? Ik zou het wel willen aanraden, maar alleen aan 'gevorderden' in de materie, niet als introductie. Ik heb doorgaans niet veel moeite met (wetenschappelijke) engelse boeken maar ervaarde het taalgebruik hier toch als behoorlijk pittig. Mede ook omdat er zo ontzettend veel aandacht gaat naar het ontstaan en de verantwoording van de kruistochten vanuit kerk en paus en de organisatie ervan in het Westen. De uiteindelijke campagnes met al hun facetten komen er veel bekaaider vanaf.
Just because you're paranoid,
Don't mean they're not after you
pi_60291581
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 11:36 schreef mazzle het volgende:

[..]

Ik wilde me enige tijd geleden ook eens verdiepen en besloot deze titel aan te schaffen:

[ afbeelding ]

Christopher Tyerman : God's War: A New History of the Crusades

Het is een behoorlijk lijvig werk en alle kruistochten komen aan bod (dus ook Oostzee, Spanje, Katharen). Kan ik het aanraden? Ik zou het wel willen aanraden, maar alleen aan 'gevorderden' in de materie, niet als introductie. Ik heb doorgaans niet veel moeite met (wetenschappelijke) engelse boeken maar ervaarde het taalgebruik hier toch als behoorlijk pittig. Mede ook omdat er zo ontzettend veel aandacht gaat naar het ontstaan en de verantwoording van de kruistochten vanuit kerk en paus en de organisatie ervan in het Westen. De uiteindelijke campagnes met al hun facetten komen er veel bekaaider vanaf.
Hmm mijn persoonlijke voorkeur gaat meer richting beschrijvingen van de campagnes zelf momenteel (ben gek op militaire historie), maar jouw tip is wel degelijk bruikbaar voor de nodige verdieping .
quote:
Boeken lezen lekkerder weg, maar dit is wel een heel aardige (en voor internet goed betrouwbare!) pastiche om eens urenlang in rond te neuzen. Pareltjes graag naar De kruistochten
wat een info zeg op die site. Prachtig, maar wat je al zegt, dat leest niet lekker weg. Misschien ga ik het wel printen.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_60293199
beetje in het verlengde van de kruistochten, zelf ben ik op zoek naar een boek over Salahudin (Saladin), heeft iemand tips?
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  woensdag 23 juli 2008 @ 18:04:45 #21
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60300457
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 12:56 schreef EricT het volgende:
beetje in het verlengde van de kruistochten, zelf ben ik op zoek naar een boek over Salahudin (Saladin), heeft iemand tips?
Lees een moderne editie en vertaling van Baha ad-Din ibn Shaddad, de twaalfde-eeuwse biograaf.
pi_60302168
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 18:04 schreef Floripas het volgende:

[..]

Lees een moderne editie en vertaling van Baha ad-Din ibn Shaddad, de twaalfde-eeuwse biograaf.
thnx
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  woensdag 23 juli 2008 @ 21:16:36 #23
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_60305290
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 11:36 schreef mazzle het volgende:

[..]

Ik wilde me enige tijd geleden ook eens verdiepen en besloot deze titel aan te schaffen:

[ afbeelding ]

Christopher Tyerman : God's War: A New History of the Crusades

Het is een behoorlijk lijvig werk en alle kruistochten komen aan bod (dus ook Oostzee, Spanje, Katharen). Kan ik het aanraden? Ik zou het wel willen aanraden, maar alleen aan 'gevorderden' in de materie, niet als introductie. Ik heb doorgaans niet veel moeite met (wetenschappelijke) engelse boeken maar ervaarde het taalgebruik hier toch als behoorlijk pittig. Mede ook omdat er zo ontzettend veel aandacht gaat naar het ontstaan en de verantwoording van de kruistochten vanuit kerk en paus en de organisatie ervan in het Westen. De uiteindelijke campagnes met al hun facetten komen er veel bekaaider vanaf.
Het wordt op bookdepository.co.uk stevig afgekraakt als te saai. Ik heb er zelf in staan bladeren afgelopen weekend, maar ik werd duizelig van de voetnoten op elke pagina...
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_60315785
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 21:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het wordt op bookdepository.co.uk stevig afgekraakt als te saai. Ik heb er zelf in staan bladeren afgelopen weekend, maar ik werd duizelig van de voetnoten op elke pagina...
Het uitlezen duurde bij mij ook net zo lang als de gemiddelde voettocht naar het heilige land

Ik zou de volgende schrijver eens onder de aandacht willen brengen : John Julius Norwich. Wellicht voor velen bekend. Zijn boeken over Byzantium (véél aandacht voor de kruistochten) en Venetië (nu in bezig) zijn echt page-turners. Een aanrader. Hij heeft ook nog een werk over het Normandische koninkrijk Sicilië op zijn naam staan. Zijn geschiedenis van de Middellandse zee (soort van compilatie van een groot deel van zijn werk, aangevuld tot een geschiedenis van heel het gebied tot W.O. I) is meen ik ook in het Nederlands uit.

Middle Sea: A History of the Mediterranean


A History of Venice


Byzantium: The Early Centuries v. 1


Byzantium: The Apogee v. 2


Byzantium: The Decline and Fall v. 3
Just because you're paranoid,
Don't mean they're not after you
pi_60315959
Mazzle, wordt Belisarius (uitgebreid) behandeld in een van die boeken?
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_60316271
Hij, en Justinanus, komen uitvoerig aan bod in deel 1. Voor zover dat mogelijk is, de 3 delen beslaan dik 1000 jaar en ontelbare keizers. Er zijn meen ik titels die uitsluitend over Belisarius en die periode gaan. Ik heb ze niet gelezen.
Just because you're paranoid,
Don't mean they're not after you
pi_60326084
Nog aanraders voor boeken over de vervolging van joden in WO2? Heb zelf net de biografie van Cesarani over Eichmann gelezen en die is goed te doen en erg interessant.
  donderdag 24 juli 2008 @ 22:54:27 #28
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_60330659
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 19:14 schreef MoreMark het volgende:
Nog aanraders voor boeken over de vervolging van joden in WO2?
Hoeveel miljoen wil je er?

Ronnie S. Landau - The Nazi Holocaust, bijvoorbeeld
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 28 juli 2008 @ 22:46:03 #29
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_60406954
Heeft iemand hier toevallig The Crusades van Zoe Oldenbourg gelezen? Deze is beschikbaar als audioboek van 27 uur en dat leek me wel wat voor mijn eindeloze autoritten. De paar reviews die ik kon vinden zijn redelijk positief, maar gaven een matig beeld van wat ik van het boek mag verwachten.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_60460947
tvp
Ik weet het ook niet
  donderdag 31 juli 2008 @ 21:48:19 #31
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60475575
quote:
Op maandag 28 juli 2008 22:46 schreef Dwersdriever het volgende:
Heeft iemand hier toevallig The Crusades van Zoe Oldenbourg gelezen? Deze is beschikbaar als audioboek van 27 uur en dat leek me wel wat voor mijn eindeloze autoritten. De paar reviews die ik kon vinden zijn redelijk positief, maar gaven een matig beeld van wat ik van het boek mag verwachten.
Een mooie truc is altijd de auteursnaam en een steekwoord invoeren in scholar.google.com waardoor je (niet altijd even goed zichtbare) wetenschappelijke recensies schift van de enthousiateling op Amazon.
pi_69310972
Een beetje jammer dat dit topic niet van de grond geraakt is, vooral omdat het toch geen equivalent lijkt te hebben of zo.

Goed: ik heb net gelezen:

Bloedrivier (Tim Butcher)

Stanley was een ontdekkingsreiziger die vooral bekend is van "Doctor Livingstone, I presume" uit 1871, maar een paar jaar later was hij de eerste die de Congo river afvoer en daarmee eigenlijk de eerste werd die aantoonde dat er in het huidige Congo, en bij veralgemening in het diepe binnenland, best ook flink aan exploitatie kon gedaan worden (in tegenstelling tot enkel aan de kusten, wat al eeuwen gedaan werd)
Deze Britse journalist heeft een aantal jaar geleden de tocht van Stanley overgedaan.
Het is een verrassend beeld dat deze journalist van Congo ophangt. Congo is arm, dat kunnen we allemaal wel raden, maar de auteur wijst er voortdurend op dat het uniek is in die zin dat het zich "onderontwikkeld", sinds de onafhankelijkheid van België in 1960 zijn een hele hoop dingen achteruitgegaan:
- door de Belgen uit de grond gestampte steden zijn als verzonken steden (zoals Atlantis) langzaam weer opgeslokt door het oerwoud
-terwijl Stanley geen grote schepen zag op de rivier, ziet Butcher ze wel (al roestend langs de oevers)
-...

Dit boek is best interessant, het enige jammere is dat het het relaas is van een reis. Er wordt dus heel wat verteld over de geschiedenis van Congo, maar soms gaat het eens over Stanley, dan over de Portugezen vele eeuwen daarvoor, dan weer over de recente oorlogen,....
Ik heb dit boek echter gekozen omdat ik erg geïnteresseerd ben in de Tweede Congo-oorlog (waaraan zowat elk land in de regio heeft meegedaan, en waarin vier miljoen mensen zouden zijn omgekomen). Maar op dat vlak ben ik toch een beetje met mijn honger blijven zitten.




Verder ook nog:

De golfoorlog, door Charles van der Leeuw.

Dit boek gaat over de eerste echte golfoorlog (1980-1988), die tussen Irak en Iran dus. Het boek is van 1986, dus van tijdens de oorlog, maar dat maakt het eigenlijk juist interessant ( de auteur voorspelt dat het conflict nog best vijf jaar kan verdergaan).
Interessant, ik ben toch een hoop zaken over de geschiedenis van de regio te weten gekomen. Een beetje jammer is toch de verwarrende structuur van het boek.
Eerst de gebeurtenissen van de laatste jaren
Dan de recente geschiedenis Irak, gevolgd door die van Perzië.
Dan een overzicht van de duizenden jaren lange geschiedenis van Irak, gevolgd door die van Perzië
En tenslotte een beschrijving van wat er na de middeleeuwen is gebeurd.

Een beetje moeilijk is ook de schrijfwijze van die Perzische en Arabische namen, die verschillen soms van wat gangbaar is of lijkt, al kan de auteur daar misschien niet echt aan doen.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 23:32:20 #33
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_69311066


Geeft een verhelderend inzicht van de vorige eeuw. Aanrader .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_69311221
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:32 schreef Steeven het volgende:
[ afbeelding ]

Geeft een verhelderend inzicht van de vorige eeuw. Aanrader .
Hobsbawm kijkt wel erg door een linkse bril hoor.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 23:45:13 #35
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_69311630
quote:
Op zondag 13 juli 2008 18:09 schreef zuiderbuur het volgende:
- het mongoolse rijk, met een degelijke uiteenzetting van hoe dat in stukjes uiteengevallen was (en hoe het latere Turkse rijk daarmee in verband stond)
Dan ben je er niet om alle achtergronden te begrijpen zul ook een flink deel meer moeten gaan lezen over China. En Japan de laatste hebben de mongolen verslagen zij het met hulp van de Kamikaze.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 23:48:00 #36
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_69311750
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:35 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Hobsbawm kijkt wel erg door een linkse bril hoor.
Dan nog kan het verhelderend zijn.. maar ter compensatie deze twee ook dan:



Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  vrijdag 22 mei 2009 @ 23:50:22 #37
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_69311857
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 22:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hoeveel miljoen wil je er?

Ronnie S. Landau - The Nazi Holocaust, bijvoorbeeld
Ik raad over WO2 The Rise and Fall of the Third Reich : A History of Nazi Germany door William L. Shirer aan. Wat een meer globale studie ook maakt van de impact van WO2.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_69311960
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:48 schreef Steeven het volgende:

[..]

Dan nog kan het verhelderend zijn.. maar ter compensatie deze twee ook dan:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Je doet er inderdaad verstandig aan weleens wat van Hobsbawm te lezen, al was het alleen al om te zien wat marxisme doet met het beoordelingsvermogen. Maar ik heb mijn geschiedenis toch liever wat objectiever, en minder politiek gekleurd.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 23:55:16 #39
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_69312093
En voor waarom Japan mee deed met WO2 Modern Japan door J.E. Thomas populair geschreven maar geeft een mooi beeld van de ontwikkeling van Japan met vele andere wetenswaardigheden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 23:57:20 #40
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_69312167
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:52 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je doet er inderdaad verstandig aan weleens wat van Hobsbawm te lezen, al was het alleen al om te zien wat marxisme doet met het beoordelingsvermogen. Maar ik heb mijn geschiedenis toch liever wat objectiever, en minder politiek gekleurd.
Hehe, dat kan ik alleen maar toejuichen. Ik moet echter leren om het werk van mogelijk toekomstige 'collega's' goed op waarde in te schatten. Ik zit nu op de helft, maar het marxistische sausje valt me eerlijk gezegd mee. Ja, hij zet het communisme en Stalin wel wat anders, zeg gerust, positiever neer dan iemand anders zou doen. Ik heb echter nog geen idee wat hij met de Koude Oorlog van plan is. Maar los van dat is het een prima boek.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  vrijdag 22 mei 2009 @ 23:57:52 #41
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_69312193
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:52 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je doet er inderdaad verstandig aan weleens wat van Hobsbawm te lezen, al was het alleen al om te zien wat marxisme doet met het beoordelingsvermogen. Maar ik heb mijn geschiedenis toch liever wat objectiever, en minder politiek gekleurd.
Hehe objectief en politiek gekleurd is de geschiedschrijving al sinds het wordt geschreven.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 00:02:56 #42
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_69312426
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 11:39 schreef mazzle het volgende:
Hij, en Justinanus, komen uitvoerig aan bod in deel 1. Voor zover dat mogelijk is, de 3 delen beslaan dik 1000 jaar en ontelbare keizers. Er zijn meen ik titels die uitsluitend over Belisarius en die periode gaan. Ik heb ze niet gelezen.

Gibbon online ook nog.

http://www.ccel.org/ccel/gibbon/decline/files/decline.html
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_69312605
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:57 schreef Megumi het volgende:

[..]

Hehe objectief en politiek gekleurd is de geschiedschrijving al sinds het wordt geschreven.
Ja klopt, maar Hobsbawm maakt het wel erg bont. En dat is jammer, want het is wel een begaafde man
pi_69312668
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:57 schreef Steeven het volgende:

[..]

Hehe, dat kan ik alleen maar toejuichen. Ik moet echter leren om het werk van mogelijk toekomstige 'collega's' goed op waarde in te schatten. Ik zit nu op de helft, maar het marxistische sausje valt me eerlijk gezegd mee. Ja, hij zet het communisme en Stalin wel wat anders, zeg gerust, positiever neer dan iemand anders zou doen. Ik heb echter nog geen idee wat hij met de Koude Oorlog van plan is. Maar los van dat is het een prima boek.
Als studieobject is Hobsbawm geweldig. Het lezen van dat werk is zeer goed om te leren hoe je kijk op de wereld je geschiedschrijving beinvloedt.
  FOK!fotograaf zaterdag 23 mei 2009 @ 06:16:49 #45
73911 ultra_ivo
pi_69317828
Ik kom uit de linkse school. Toch heb ik tabak van Hobsbawm. Zeker na het lezen van zijn boek over nationalisme. Dat staat bol van de foute aannames en kort door de bocht redeneringen. Probleem bij dit boek is niet zijn politieke standpunt. Probleem is dat hij voetstoots aanneemt dat hij als Brit (in de praktijk dus Engelsman) geen 'last' heeft van nationalistische gevoelens. Ik kwam er al snel achter dat dit boek bulkte van de Engels nationalistische aannames en vooronderstellingen. Heb het destijds in een beoordeling dan ook de grond in geboord.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 11:45:54 #46
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_69320677
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:50 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik raad over WO2 The Rise and Fall of the Third Reich : A History of Nazi Germany door William L. Shirer aan. Wat een meer globale studie ook maakt van de impact van WO2.
Ik niet. Het was in de tijd van verschijnen inderdaad een van de beste, zo niet het beste boek over Nazi-Duitsland. Echter, een heleboel van wat Shirer zegt is inmiddels achterhaald. Het is een leuk bioek om erbij te lezen, vooral vanwege zijn persoonlijke observaties (hij zat tot 1940 in Berlijn), maar er zijn inmiddels vele betere boeken over WO2 en Duitsland verschenen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 23 mei 2009 @ 18:29:19 #47
111528 Viajero
Who dares wins
pi_69329749
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:30 schreef zuiderbuur het volgende:
Een beetje jammer dat dit topic niet van de grond geraakt is, vooral omdat het toch geen equivalent lijkt te hebben of zo.

Goed: ik heb net gelezen:

Bloedrivier (Tim Butcher)

Stanley was een ontdekkingsreiziger die vooral bekend is van "Doctor Livingstone, I presume" uit 1871, maar een paar jaar later was hij de eerste die de Congo river afvoer en daarmee eigenlijk de eerste werd die aantoonde dat er in het huidige Congo, en bij veralgemening in het diepe binnenland, best ook flink aan exploitatie kon gedaan worden (in tegenstelling tot enkel aan de kusten, wat al eeuwen gedaan werd)
Deze Britse journalist heeft een aantal jaar geleden de tocht van Stanley overgedaan.
Het is een verrassend beeld dat deze journalist van Congo ophangt. Congo is arm, dat kunnen we allemaal wel raden, maar de auteur wijst er voortdurend op dat het uniek is in die zin dat het zich "onderontwikkeld", sinds de onafhankelijkheid van België in 1960 zijn een hele hoop dingen achteruitgegaan:
- door de Belgen uit de grond gestampte steden zijn als verzonken steden (zoals Atlantis) langzaam weer opgeslokt door het oerwoud
-terwijl Stanley geen grote schepen zag op de rivier, ziet Butcher ze wel (al roestend langs de oevers)
-...

Dit boek is best interessant, het enige jammere is dat het het relaas is van een reis. Er wordt dus heel wat verteld over de geschiedenis van Congo, maar soms gaat het eens over Stanley, dan over de Portugezen vele eeuwen daarvoor, dan weer over de recente oorlogen,....
Ik heb dit boek echter gekozen omdat ik erg geïnteresseerd ben in de Tweede Congo-oorlog (waaraan zowat elk land in de regio heeft meegedaan, en waarin vier miljoen mensen zouden zijn omgekomen). Maar op dat vlak ben ik toch een beetje met mijn honger blijven zitten.


[ afbeelding ]

Ken je deze?



De geschiedenis van Africa na onafhankelijkheid, met ook veel over de Congo oorlogen en de rol van landen als oa Ruanda, Uganda en Angola.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_69336101
Ik zoek een boek over het Laconia incident in ww2 Ik heb er een kunnen vinden maar dat is in het Pools.. Iemand???
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
  dinsdag 26 mei 2009 @ 21:02:29 #49
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_69432228
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:48 schreef Steeven het volgende:

[..]

Dan nog kan het verhelderend zijn.. maar ter compensatie deze twee ook dan:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mazower is inderdaad goed. Hij laat zien hoe de democratie aan een zijden draadje heeft gehangen.

Wat ik verder een prachtige serie vind, is De geschiedenis van Amsterdam (5 delen). Duur, maar met zulk prachtig beeldmateriaal.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_69459530
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 21:02 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Mazower is inderdaad goed. Hij laat zien hoe de democratie aan een zijden draadje heeft gehangen.

Wat ik verder een prachtige serie vind, is De geschiedenis van Amsterdam (5 delen). Duur, maar met zulk prachtig beeldmateriaal.
[ afbeelding ]
Net gelezen geweldig boek:) smullen.
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
  donderdag 28 mei 2009 @ 19:12:09 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69500594
The Rise and Fall of the Great Powers by Paul Kennedy
British Sea Power: How Britain Became Sovereign of the Seas by David Howarth
The Dutch Republic: Its Rise, Greatness, and Fall 1477-1806 (Oxford History of Early Modern Europe) by Jonathan Israel
The Code Book: The Science of Secrecy from Ancient Egypt to Quantum Cryptography
The Black Book of Communism: Crimes, Terror, Repression by Stéphane Courtois, Nicolas Werth, Jean-Louis Panné, and Andrzej Paczkowski
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_69768579
"De glimlach van Pol Pot" van Peter Fröberg Idling.

Deze Zweedse auteur gebruikt als startpunt de merkwaardige reis van vier Zweden die in 1978 naar Cambodja gingen tijdens het korte bewind van de communistische Khmer Rouge onder leiding van Pol Pot. De auteur vraagt zich af hoe deze westerse activisten en communisten positief konden berichten over een dat "arbeidersparadijs" waar in feite een volkerenmoord plaatsvond.

Ik interesseer me al lang voor die Khmer Rouge, omdat deze zaak, vaak als maar een puist op het veel bekendere Vietnamconflict gezien, wel aantoont dat je zeker niet één communistisch blok had. In 1969 waren de Sovjetunie en China al zo ver uit elkaar gegroeid dat ze op de rand van een kernoorlog stonden, en in Indochina had je dan ook de Vietnamese communisten die van de Sovjetunie steun kregen, en de Khmer Rouge van China. Pol Pot's bewind is dan ook beëindigd door de Vietnamese communisten.

Ik heb een aantal merkwaardige zaken opgestoken: ik wist bijvoorbeeld niet dat de Thaise soldaten zo openlijk voor de Khmer Rouge partij kozen (dat ze zelfs Cambodjaanse vluchtelingen terugstuurden naar de Khmer Rouge). Ook staat er een theorie in dat de Vietnamese communisten vooral de Khmer Rouge aanvankelijk steunden omdat zij dan ook wat van de Amerikaanse bombardement opvingen, maar dat ze zeker niet wilden dat ze succesvoller zouden zijn dan hen (wat uiteindelijk het geval was, Phnom Penh is eerder gevallen dan Saigon, zodat de Vietnamezen niet de gelegenheid hadden om de Cambodjaanse revolutie bij te sturen).

Idling probeert beide kanten van de zaak te bekijken. Hij bekijkt de argumenten van de Zweden ("dat de trein propvol zit wordt vermeld in het westen, niet dat de spoorlijn vernietigd is door de Amerikanen en door de Khmer Rouge hersteld") en anderen die de Khmer Rouge verdedigen of ooit verdedigd hebben.

Wat wel jammer is, is dat het boek geen index heeft, of inhoudsopgave, of zelfs een opdeling in hoofdstukken. De auteur bespreekt zijn eigen queeste, de geschiedenis van de regio, en de avonturen van de Zweden, allemaal door elkaar, zodat je soms niet meer weet waarover het nou ging.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 22:59:07 #53
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_69782537
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 11:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik niet. Het was in de tijd van verschijnen inderdaad een van de beste, zo niet het beste boek over Nazi-Duitsland. Echter, een heleboel van wat Shirer zegt is inmiddels achterhaald. Het is een leuk bioek om erbij te lezen, vooral vanwege zijn persoonlijke observaties (hij zat tot 1940 in Berlijn), maar er zijn inmiddels vele betere boeken over WO2 en Duitsland verschenen.
Ik moet toch ook zeggen dat het boek van Shirer mijn absolute nummer één is, hoewel je gelijk hebt dat niet alles meer even accuraat is. Het is echter enorm vaardig geschreven, bijzonder toegankelijk en vooral de profielen van de hoofdrolspelers zijn erg mooi om te lezen. De wat persoonlijke stijl spreekt me ook enorm aan.

Als je mij één boek moest aanraden als alternatief. Welke zou dat zijn?
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  zondag 7 juni 2009 @ 10:12:18 #54
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_69788063
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 22:59 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Ik moet toch ook zeggen dat het boek van Shirer mijn absolute nummer één is, hoewel je gelijk hebt dat niet alles meer even accuraat is. Het is echter enorm vaardig geschreven, bijzonder toegankelijk en vooral de profielen van de hoofdrolspelers zijn erg mooi om te lezen. De wat persoonlijke stijl spreekt me ook enorm aan.

Als je mij één boek moest aanraden als alternatief. Welke zou dat zijn?
Voor nazi-Duitsland? Gecentreerd rondom Hitler is dat zonder twijfel Kershaw's biografie.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_69800843
Ik zou graag iets lezen over de industriële revolutie in Nederland.
  zondag 7 juni 2009 @ 19:27:23 #56
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_69803356
quote:
Op zondag 7 juni 2009 18:06 schreef jimvm het volgende:
Ik zou graag iets lezen over de industriële revolutie in Nederland.
Welke industriële revolutie? Nederland is tot aan WO2 een agrarisch land geweest en pas bij de wederopbouw is de industrialisatie op gang gekomen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_69806291
quote:
Op zondag 7 juni 2009 19:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Welke industriële revolutie? Nederland is tot aan WO2 een agrarisch land geweest en pas bij de wederopbouw is de industrialisatie op gang gekomen.
Nederland in de tweede helft van de 19e eeuw, zo moet ik het zeggen.
  FOK!fotograaf maandag 8 juni 2009 @ 10:45:25 #58
73911 ultra_ivo
pi_69819575
quote:
Op zondag 7 juni 2009 19:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Welke industriële revolutie? Nederland is tot aan WO2 een agrarisch land geweest en pas bij de wederopbouw is de industrialisatie op gang gekomen.
Sorry hoor maar voor WO2 waren er een aantal duidelijk industriele regio's in Nederland. Maar dat zijn dan niet de regio's die gebruikelijk in de 'Vaderlandse Geschiedenis' besproken worden.
  maandag 8 juni 2009 @ 20:29:47 #59
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_69838377
quote:
Op maandag 8 juni 2009 10:45 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Sorry hoor maar voor WO2 waren er een aantal duidelijk industriele regio's in Nederland. Maar dat zijn dan niet de regio's die gebruikelijk in de 'Vaderlandse Geschiedenis' besproken worden.
Kan zijn. Twentse textielindustrie en zo. Maar een all-out industriële revolutie heeft Nederland nooit gekend.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  FOK!fotograaf maandag 8 juni 2009 @ 21:59:54 #60
73911 ultra_ivo
pi_69842682
quote:
Op maandag 8 juni 2009 20:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Kan zijn. Twentse textielindustrie en zo. Maar een all-out industriële revolutie heeft Nederland nooit gekend.
All out inderdaad niet. Maar diverse regio's kregen een fors industrieel profiel, o.a. Zuid-Limburg. Dat laatste wordt niet in de 'Vaderlandse' geschiedenis behandeld omdat het hoorde bij het industrieel bassin Maas-Sambre, het eerste industriegebied op het vasteland
  dinsdag 9 juni 2009 @ 18:37:26 #61
111528 Viajero
Who dares wins
pi_69871142
quote:
Op zondag 7 juni 2009 19:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Welke industriële revolutie? Nederland is tot aan WO2 een agrarisch land geweest en pas bij de wederopbouw is de industrialisatie op gang gekomen.
Zijn industriele bedrijven als Philips, Fokker en DAF niet van voor de oorlog? Om van de textielindustrie niet te spreken...
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 18:53:36 #62
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69871639
quote:
Op zondag 7 juni 2009 19:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Welke industriële revolutie? Nederland is tot aan WO2 een agrarisch land geweest en pas bij de wederopbouw is de industrialisatie op gang gekomen.
Jij moet je schamen. Nederland tijdens de gouden eeuw vond de industrialisatie uit, aangedreven door wind. Ga eens op de zaanse schans kijken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 22:12:17 #63
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_69879003
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij moet je schamen. Nederland tijdens de gouden eeuw vond de industrialisatie uit, aangedreven door wind. Ga eens op de zaanse schans kijken.
Als je praat over de 'echte' industriële revolutie, dan was Nederland daar toch echt bijzonder laat mee hoor. Niet dat dat heel erg was overigens; zo zijn ons vele nare sociale effecten bespaard gebleven
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  FOK!fotograaf dinsdag 9 juni 2009 @ 23:05:51 #64
73911 ultra_ivo
pi_69881051
Holland was daar laat mee, Nederland niet.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 23:19:32 #65
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_69881541
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 23:05 schreef ultra_ivo het volgende:
Holland was daar laat mee, Nederland niet.
Leg uit.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  dinsdag 9 juni 2009 @ 23:21:20 #66
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_69881603
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 23:19 schreef Steeven het volgende:

[..]

Leg uit.
quote:
Op maandag 8 juni 2009 21:59 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

All out inderdaad niet. Maar diverse regio's kregen een fors industrieel profiel, o.a. Zuid-Limburg. Dat laatste wordt niet in de 'Vaderlandse' geschiedenis behandeld omdat het hoorde bij het industrieel bassin Maas-Sambre, het eerste industriegebied op het vasteland
Bla, bla, onze gebieden worden achtergesteld bij het Westen, boehoe, we worden niet eens behandeld bij de Vaderlandse geschiedenis, snif, snif.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  dinsdag 9 juni 2009 @ 23:27:53 #67
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_69881864
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 23:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]


[..]

Bla, bla, onze gebieden worden achtergesteld bij het Westen, boehoe, we worden niet eens behandeld bij de Vaderlandse geschiedenis, snif, snif.
, duidelijk. Ik ga er ook geen woorden meer aan vuil maken.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  FOK!fotograaf woensdag 10 juni 2009 @ 06:54:26 #68
73911 ultra_ivo
pi_69886367
L_V, ik constateer een verschil, ik wil er niet over janken. Ik gebruik bewust de term Vaderlandse Geschiedenis. Die term dekt meestal de lading van Groot-Hollandse Geschiedenis. Pak je geschiedenisboeken met de term 'Geschiedenis der Lage Landen' dan krijg je wel een kloppend beeld. Zeker voor de gebieden die staatkundig tot Nederland behoorden in de 2e helft van de 19e eeuw maar cultureel/economisch bij België. Als de vraagsteller meer wil weten over industrialisering in Nederland wil ik hem de goede richting op wijzen. Dat zijn dus de boeken die de gehele Nederlandse geschiedenis behandelen en niet Hollandse geschiedenis. Dat jij je dan in je wiek geschoten voelt zegt iets over jouw staats en geschiedenisbeeld.
  woensdag 10 juni 2009 @ 07:26:14 #69
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69886481
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 23:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]


[..]

Bla, bla, onze gebieden worden achtergesteld bij het Westen, boehoe, we worden niet eens behandeld bij de Vaderlandse geschiedenis, snif, snif.
Van jou is dat zowat een gang naar Kanossa
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 10 juni 2009 @ 07:32:33 #70
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_69886517
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 07:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Van jou is dat zowat een gang naar Kanossa
Goh, meneer heeft ook eens een term gehoord (gehoord, ja, want spellen kun je het niet). Alleen jammer dat het nergens op slaat in dit verband.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  FOK!fotograaf woensdag 10 juni 2009 @ 16:36:39 #71
73911 ultra_ivo
pi_69902482
Het lijkt me dat we wat afdwalen. Het zou denk ik interesant en verhelderend zijn als we hier op C&H er een apart topic over hebben. jimvm, aangezien jij het thema hebt aangeroerd, aan jou de eer om het te openen
Een deel van ons heeft toegang tot lokale informatiebronnen over de industrie in hun eigen regio. Zo kunnen we een leuk overzicht krijgen wat er in, pakweg de 19e eeuw, aan industriële ontwikkeling in Nederland was.
  woensdag 10 juni 2009 @ 17:43:54 #72
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69904778
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 07:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Goh, meneer heeft ook eens een term gehoord (gehoord, ja, want spellen kun je het niet). Alleen jammer dat het nergens op slaat in dit verband.
* Pietverdriet neemt een stukje lakmoespapier bij Lord_Vetinari en tot zijn verbazing veranderd het in een partijprogramma van de SP en als hij het openvouwt begint het de internationale te zingen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!fotograaf woensdag 10 juni 2009 @ 19:31:55 #73
73911 ultra_ivo
pi_69908522
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 17:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

* Pietverdriet neemt een stukje lakmoespapier bij Lord_Vetinari en tot zijn verbazing veranderd het in een partijprogramma van de SP en als hij het openvouwt begint het de internationale te zingen
De SP is meer Nederlands nationalistisch, L_V doet eerder aan grachtengordelblindheid
  woensdag 10 juni 2009 @ 19:43:41 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69909006
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 19:31 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

De SP is meer Nederlands nationalistisch, L_V doet eerder aan grachtengordelblindheid
Het was als grapje bedoeld, lakmoespapier wordt rood bij contact met een zuur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!fotograaf woensdag 10 juni 2009 @ 19:52:12 #75
73911 ultra_ivo
pi_69909374
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 19:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het was als grapje bedoeld, lakmoespapier wordt rood bij contact met een zuur.
zie de dubbele knipoog
  maandag 22 juni 2009 @ 21:00:35 #76
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_70267929
quote:
Op zondag 7 juni 2009 10:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Voor nazi-Duitsland? Gecentreerd rondom Hitler is dat zonder twijfel Kershaw's biografie.
Ik ben intussen The Third Reich van Michael Burleigh aan het lezen. Ben rond pagina 300 en vind het tot nu toe een toegankelijk geschreven boek, waarin op overzichtelijke wijze een overzicht wordt gegeven van de omstandigheden die Hitler aan de macht brachten en het dagelijkse leven in Nazi-Duitsland. Daarbij doet de auteur tot nu toe veel moeite allerhande mythen rond het Derde Rijk te ontkrachten en laat hij veel 'sappige' details die ik uit andere boeken ken links liggen ten faveure van heldere analyse.

Interessant.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  maandag 22 juni 2009 @ 21:06:35 #77
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_70268192
quote:
Op maandag 22 juni 2009 21:00 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Ik ben intussen The Third Reich van Michael Burleigh aan het lezen. Ben rond pagina 300 en vind het tot nu toe een toegankelijk geschreven boek, waarin op overzichtelijke wijze een overzicht wordt gegeven van de omstandigheden die Hitler aan de macht brachten en het dagelijkse leven in Nazi-Duitsland. Daarbij doet de auteur tot nu toe veel moeite allerhande mythen rond het Derde Rijk te ontkrachten en laat hij veel 'sappige' details die ik uit andere boeken ken links liggen ten faveure van heldere analyse.

Interessant.
Dan is voor jou ook wel interessant:

Werner Maser, Hitler * Stalin; Mythen, leugens en legenden
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  maandag 22 juni 2009 @ 21:11:37 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70268375
De ´SS-Staat van Eugen Kogon over hoe het systeem van concentratiekampen functioneerde.

Wolfgang Leonhard: De revolutie laat haar kinderen gaan (Die Revolution entlässt ihre Kinder) ik weet niet of de Nederlandse vertaling nog te krijgen is, een autobiografie over hoe hij als kind met zijn moeder nazi duitsland ontvlucht (zijn moeder was spartakist) en in Zweden beland, en dan besluiten naar het Arbeidersparadijs de Sovjet Unie te gaan, hoe zijn moeder gearresteerd wordt door de cheka (KGB) en hoe hij als kind wordt opgeleid tot toekomstig topman in de partij. Hij reisde met Walter Ulbricht naar de Sovjet Zone van Duitsland en staat aan de wieg van de oprichting van de DDR en vlucht vervolgens via Yugostavie naar West Duitsland. Een buitengewoon eerlijk en oprecht verhaal, wat me erg ontroerde.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_70376170
Iemand die goede boeken weet over het Mongoolse Rijk? Ga er namelijk volgend jaar een profielwerkstuk over maken. Alvast bedankt .
  zondag 28 juni 2009 @ 00:18:21 #80
138914 Slappy
ambtenaar
pi_70438198
Ho ho ik zag last boek over Ww2 waren 3 delen totaal was het 100 Euro,kan alleen naam niet van herhinneren en is die wat de moeite waard????
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zondag 28 juni 2009 @ 00:20:59 #81
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70438259
quote:
Op zondag 28 juni 2009 00:18 schreef Slappy het volgende:
Ho ho ik zag last boek over Ww2 waren 3 delen totaal was het 100 Euro,kan alleen naam niet van herhinneren en is die wat de moeite waard????
3 delen? Absoluut, dat moet goed zijn!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 28 juni 2009 @ 00:24:12 #82
138914 Slappy
ambtenaar
pi_70438334
Wat is de naam ervan boeken handelaar zei dat ie zeer goed was.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  zondag 28 juni 2009 @ 00:25:40 #83
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70438368
quote:
Op zondag 28 juni 2009 00:24 schreef Slappy het volgende:
Wat is de naam ervan boeken handelaar zei dat ie zeer goed was.
De tweede wereldoorlog
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 28 juni 2009 @ 00:26:55 #84
138914 Slappy
ambtenaar
pi_70438396
quote:
Op zondag 28 juni 2009 00:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De tweede wereldoorlog
BRON???
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_70511185
'Deser landen crijchsvolk' Het staatse leger en de militaire revoluties 1588-1688 door Olaf van Nimwegen. Een echte aanrader voor mensen die geïntereseerd zijn in de nederlandse krijgsgeschiedenis.

Nog te lezen:
De Republiek der Verenigde Nederlanden als grote mogendheid : buitenlandse politiek en oorlogvoering in de eerste helft van de achttiende eeuw en in het bijzonder tijdens de Oostenrijkse Successieoorlog (1740-1748) door dezelfde auteur.

Het Staatsche leger, 1568-1795 door F.J.G. ten Raa, in het bijzonder Dl. VIII: Het tijdperk van de Spaanse Successieoorlog, 1702-1715 / bew. door J.W. Wijn
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_70695268
Weet iemand een boek puur en alleen over de meidagen van 1940 in Nederland?
I´m back.
pi_70695521
quote:
Op maandag 6 juli 2009 12:03 schreef Ryan3 het volgende:
Weet iemand een boek puur en alleen over de meidagen van 1940 in Nederland?
Het eerste deel van Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog.
pi_70696441
quote:
Op maandag 6 juli 2009 12:09 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Het eerste deel van Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog.
Ja, dat antwoord verwachtte ik, maar ik bedoel met 'puur en alleen' buiten De Jong.
I´m back.
pi_70701824
quote:
Op maandag 6 juli 2009 12:09 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Het eerste deel van Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog.
Ik zou deel III nemen.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_70724778
quote:
Op maandag 6 juli 2009 15:07 schreef pyl het volgende:

[..]

Ik zou deel III nemen.
Is De Jong dan de enige die daarover geschreven heeft?
I´m back.
pi_70729503
Nee hoor, maar vermoedelijk (ik ben geen kenner) had De Jong wel de breedste aanpak en is de rest voornamelijk of zelfs louter krijgsgeschiedenis. Hier vind je de belangrijkste literatuur bij elkaar: http://www.grebbeberg.nl/ (doorklikken naar bibliotheek en vervolgens boeken / tijdschriften). H. Amersfoort en P. Kamphuis, Mei 1940, De strijd op Nederlands grondgebied (Den Haag 1995 - tweede druk) oogt wel degelijk.


(Een beklemmend relaas van die dagen is natuurlijk Herinneringen van een engelbewaarder van W.F. Hermans, maar dan bevinden we ons in een andere categorie.)
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_71030422
Heb in de vakantie, waar je eindelijk tijd hebt om te lezen, tot nu toe deze twee gelezen. Allebei aanraders.


Mooi boek over de invloed van de Nederlandse kolonie op Manhattan. Zware eye-opener over hoe groot 'onze' invloed eigenlijk wel niet was (introductie van een tolerante en multi-culturele/etnische maatschappij waar Amerika zo bekend om is/was). Prachtig geschreven, zeker de tragedie van de twee hoofdrolspelers: Adriean van Donck, die volgens de auteur gezien kan worden als een van de eerste echte Amerikanen en voorloper van de Founding Fathers, en Peter Stuyvensant.
Vind je de Amerikaanse (of Nederlandse) geschiedenis mooi, wil je weten hoe awesome Nederland was in de 17e eeuw of wil je een vernieuwende visie op Amerika hebben: check dit boek.
Zeker een aanrader omdat het een volledige nieuwe visie geeft op de Amerikaanse geschiedenis. Wat het nog specialer maakt is dat het door een Amerikaan is geschreven, die hun eigen geschiedenis vaak pas in 1776 laten beginnen en de tijd daarvoor als onbelangrijk zien (althans van de drie historische scholen vinden twee ervan, de 'Golden Frontierthese' en 'Progressive Historians', dit).



Immense biografie (800 bladzijden) over waarschijnlijk de grootste Amerikaanse president ooit, Franklin Delano Roosevelt (1932-1945). Hoewel het een groot en uitgebreid boek is, ben ik er toch binnen twee weken door heen gegaan. En terecht, want het is een fantastische biografie over de beste man. Het is een verheiliging noch overdreven negatieve beschrijving, maar weet juist een 'objectieve' en neutrale koers te varen. Hoewel de Tweede Wereldoorlog wat vluchtig wordt behandeld, wordt zijn leven goed en helder uiteengezet. Gelukkig blijft het niet op de oppervlakte van the New Deal, de beroemde toespraken en zijn rol als Commander-in-Chief, maar gaat het diep in zijn leven (zijn verlamming, zijn buitenechtelijke relatie en zijn persoonlijkheid). Als je een biografie over FDR zoekt, ga dan voor deze. Het is meer dan boeiend, leest goed weg, laat via anekdotes en citaten humor naar voren komen (humor die FDR zeker bezat (zijn benen waren verlamd dus zei hij "not to run for president, but walk into the White House", voor een geschiedenisliefhebber is dit grappig)) en de biografie biedt een prachtig inzicht in FDR, zijn leven en zijn presidentsschap. Wat ben ik blij dat FDR president was tijdens deze roerige periode (economische depressie, Tweede Wereldoorlog) van de geschiedenis.
pi_71189839
Heeft er iemand nog aanraders voor boeken met als thema oorlog / internationale betrekkingen? Ik zoek niet zozeer iets binnen een bepaalde periode (bijvoorbeeld WOII), maar meer algemeen, zonder dat het te luchtig en oppervlakkig wordt.
pi_71190229
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 19:12 schreef --Leviathan-- het volgende:
Heeft er iemand nog aanraders voor boeken met als thema oorlog / internationale betrekkingen? Ik zoek niet zozeer iets binnen een bepaalde periode (bijvoorbeeld WOII), maar meer algemeen, zonder dat het te luchtig en oppervlakkig wordt.
- The Breaking of Nations door Robert Cooper.
- The clash of civilizations door Samuel Huntington
- Ever Closer Union door Desmond Dinan (over het ontstaan van de Europese Unie)
- The rise and fall of the great powers door Paul Kennedy (hier al genoemd)
- Contemporary Europe door Richard Sakwa & Anne Stevens
- International relations and politics door Viotti & Kauppi
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_71209811
Misschien kan iemand mij helpen. Ik ben op zoek naar een boek maar ik kom niet meer op de titel. Volgens mij gaat het boek over de zware kanten van leven in het verleden en bestaat de titel uit enkele woorden die negatieve punten uit leven in de geschiedenis weergeven. Of ben ik nu te vaag ?
Whaaaat???? No money?
pi_71211448
Zo ben even The Nazi's warning from history aan het downloaden.
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  woensdag 22 juli 2009 @ 15:29:31 #97
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_71216756
Specifieke onderwerpen, ben benieuwd of iemand nog aanraders heeft:

-De Duitse / Teutoonse ridderorde
-Ridderorden in het algemeen, maar liever geen Tempeliers-en-graal samenzweringen
-Duits Oost-Europa, en dan met name Oost-Pruissen / Koningsberg en omgeving, tot en met 1945..

Mag ook in het Duits zijn overigens, kan me voorstellen dat er niet altijd vertalingen van zijn :p

Alvast bedankt
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  FOK!fotograaf donderdag 23 juli 2009 @ 15:54:11 #98
73911 ultra_ivo
pi_71253436
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 15:29 schreef De_Hertog het volgende:
-De Duitse / Teutoonse ridderorde
Mijn favoriet is Henry Bogdan, les Chévaliers Teutoniques. Behoorlijk objectief geschreven met eveneens oog voor de oogpunten van de plaatselijke bewoners.
  donderdag 23 juli 2009 @ 19:16:15 #99
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_71259723
Ik meende laatst in C&H iets gelezen te hebben over aan te raden boeken omtrent de strijd in Italie 43/44 bijvoorbeeld over Monte Cassino, maar liefst alles.

Beetje onderbelicht in mijn boekenkast en zoek nog een goed boek voor de vakantie. In de stijl van Beevor of Kershaw bijvoorbeeld. (D-Day, Slag om Duitsland)
  donderdag 23 juli 2009 @ 20:00:56 #100
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_71261194
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 15:54 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Mijn favoriet is Henry Bogdan, les Chévaliers Teutoniques. Behoorlijk objectief geschreven met eveneens oog voor de oogpunten van de plaatselijke bewoners.
Nou kan ik daar vooralsnog geen vertaling van vinden. Mijn Engels en Duits zijn goed genoeg, maar een serieus boek in het Frans lezen gaat me vrees ik niet lukken. Klopt het dat hier geen vertaling van is, of zie ik iets over het hoofd?

In ieder geval bedankt voor de tip. Ik had zelf nooit gedacht bronnen hierover in Frankrijk te gaan zoeken
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  FOK!fotograaf donderdag 23 juli 2009 @ 21:01:45 #101
73911 ultra_ivo
pi_71262968
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 20:00 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Nou kan ik daar vooralsnog geen vertaling van vinden. Mijn Engels en Duits zijn goed genoeg, maar een serieus boek in het Frans lezen gaat me vrees ik niet lukken. Klopt het dat hier geen vertaling van is, of zie ik iets over het hoofd?
Ik moet ook wat meer moeite doen om vakliteratuur in het Frans te kunnen lezen. Maar het is een goede oefening. Ik weet niet of er een vertaling van is. Ik zag dit boek liggen bij de fnac in Luik voor een prettige prijs.
pi_71309073
Ik heb "De grote Afrikaanse oorlog" (2009) van Filip Reyntjes gelezen.
Dit boek behandelt Congo, en dan vooral de Tweede Congo Oorlog (1998-2003) die wellicht aan 4 miljoen mensen het leven gekost heeft en zo het bloedigste conflict sinds WOII was.

Deze oorlog intrigeert me allang, omdat ze zo verschrikkelijk is en toch bijna niemand ervan weet. Ik had al andere boeken over Congo gelezen, maar dit boek is misschien het beste voor de oorlog zelf.

In het kort: in 1996 en 1997 steunden Rwanda en Oeganda de rebel Kabila die Mobutu verdreef en van Zaire weer Congo maakte. Toen hij zich wou ontdoen van zijn buitenlandse beschermers in 1998, keerden zij zich tegen hem, en startten een nieuwe oorlog, nu tegen Kabila. De oorlog zou duren tot 2003 en grote delen van het land werden door Rwandese en Oegandese soldaten/strommannen gecontroleerd, die vanaf 1999 ook onderling met elkaar vochten. Pas in 2006 kwamen er verkiezingen waarin Kabila's zoon tot president verkozen werd.

De auteur is bijzonder scherp voor het huidige regime in Rwanda, waar nu een Tutsi-elite op militaire wijze haar binnenlandse en buitenlandse problemen zou oplossen, en zowel Hutu's als Tutsi's zou onderdrukken. Volgens hem maakt het niet uit hoe arm of onderontwikkeld een land is, als de internationale gemeenschap het nooit tot de orde roept terwijl het voortdurend nieuwe grenzen aftast, loopt het uit de hand (lang werd gedacht na 1994 in termen van hutu=slecht,tutsi=goed)
Hij stelt alle oorlogvoerende partijen voor als in feite profiteurs, die bezorgheid om democratie, etnische verwanten,... als excuus gebruiken om zich te verrijken. Hij spreekt over de kosten-baten analyse wat betreft de oorlog, en stelt dat zij gewoon concluderen dat vrede voor hen minder volledig is.
Ik krijg dezelfde indruk die ik krijg van Dirk Draulans' boek "Handelaar in oorlog", dit was eigenlijk geen Congolese oorlog, maar een wereldoorlog op Congolees grondgebied (dat valt ook op als je kijkt naar de plaatsen waar gevochten is: in het westen bij Kinshasa, in het noorden bij de CAR, in het oosten bij Rwanda en Burundi...)

Er zijn een aantal zaken die mij toch verbaasden. Zo stelt hij dat het onderhandelingsproces onder leiding van Zuid-Afrika pas in 1999 vorderde, toen Mbeki Mandela opvolgde, die erg de kant koos van Rwanda en Oeganda, en geen wapens wou verkopen aan Kinshasa.

Dit is wel een erg academisch boek, dus je bent gewaarschuwd. De taal is soms erg droog, en achteraan staan er zo'n 800 eindnoten waar hij voortdurend naar verwijst, maar eerlijk gezegd mis je na een tijd de moed om achteraan te gaan kijken. Daarnaast zegt de auteur wel erg vaak "een volledige behandeling hiervan zou ons te ver leiden, het volstaat om..."


  zaterdag 25 juli 2009 @ 21:04:18 #103
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_71324740
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 12:04 schreef Johnny-V het volgende:
Misschien kan iemand mij helpen. Ik ben op zoek naar een boek maar ik kom niet meer op de titel. Volgens mij gaat het boek over de zware kanten van leven in het verleden en bestaat de titel uit enkele woorden die negatieve punten uit leven in de geschiedenis weergeven. Of ben ik nu te vaag ?
Het enige wat ik kan bedenken dat daar in de buurt komt is 'Het Kwaad' van Rudiger Safranski. (maar die zoek je vast niet, hoewel t wel een aanradertje is wmb.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_71696189
Ik heb "De vermoorde onschuld van Slobodan Milosevic", door Robin de Ruiter, gelezen.

Ik denk dat het vrij duidelijk is waar dit boek over gaat: de auteur beweert de ware toedracht omtrent Milosevic en het Joegoslaviëtribunaal te verkondigen.

Ik heb een speciale interesse in Joegoslavië, en hou wel van een alternatieve kijk op de geschiedenis, dus wou ik me hieraan eens wagen.

De auteur stelt in grote lijnen dat Joegoslavië door "De Nieuwe Wereldoorlog" is uit elkaar gereten om de controle te verwerven over dat deel van Europa. Eerder zou die al staatsgrepen in Latijns-Amerika gesteund hebben. Hij linkt die Wereldorde ook aan instellingen als het IMF en de Wereldbank.
Hij stelt dat de Serviërs en vooral Milosevic als grote boeman zijn opgevoerd om een interventie van de NAVO te rechtvaardigen, en dat het tribunaal een misdadig instrument van de NAVO, eveneens om rechtvaardiging te bekomen.

Echt een neutraal boek kan je dit ook niet noemen (hij noemt Milosevic "de held van Den Haag") Hij schrijft ook wel een aantal zaken die niet echt kloppen (bewust?): zoals dat de Oostenrijkse kroonprins bij een provocerend bezoek "aan Servië" werd doodgeschoten in Sarajevo. Hij hangt ook in zijn historische achtergrondschets het klassieke beeld op van de Serviërs die eeuwenlang voor Europa gevochten hebben, terwijl het vrij zeker is dat er zelfs bij de historische slag op het Merelveld in Kosovo in 1389 Albanezen en Serviërs aan beide kanten gevochten hebben.

Wie een genuanceerd beeld wenst, zou ik eerder een boek van Raymond Detrez aanraden. Maar toch suggereert hij toch een aantal interessante zaken. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er een aantal Albanezen bij het tribunaal zware kritiek geuit hebben op het KLA (Muharem Ibraj en Saban Fazliu).
pi_72684678
Ik heb "Ooggetuigen van de Russische geschiedenis" gelezen.

In dit boek wordt bjna duizend jaar Russische geschiedenis geschetst aan de hand van allerlei verslagen van ooggetuigen. Soms zijn het gewone Russen, soms buitenlandse journalisten, soms vorsten,... De meeste verslagen zijn een paar pagina's lang, en worden steeds voorafgegaan door een paar lijntjes om de situatie te schetsen.

Een aanrader! Of je nu al wat gelezen hebt over Russische geschiedenis of niet, het leest heel vlot en het is zo gevarieerd dat het nooit gaat vervelen. Als anderen nog boeken kennen van dit soort over andere landen, wil ik het zeker horen.

  zondag 13 september 2009 @ 00:16:05 #106
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_72688455
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 21:47 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik heb "Ooggetuigen van de Russische geschiedenis" gelezen.

In dit boek wordt bjna duizend jaar Russische geschiedenis geschetst aan de hand van allerlei verslagen van ooggetuigen. Soms zijn het gewone Russen, soms buitenlandse journalisten, soms vorsten,... De meeste verslagen zijn een paar pagina's lang, en worden steeds voorafgegaan door een paar lijntjes om de situatie te schetsen.

Een aanrader! Of je nu al wat gelezen hebt over Russische geschiedenis of niet, het leest heel vlot en het is zo gevarieerd dat het nooit gaat vervelen. Als anderen nog boeken kennen van dit soort over andere landen, wil ik het zeker horen.

[ afbeelding ]
Daar is een hele serie van. Je hebt Oogetuigen van de Gouden Eeuw, bijvoorbeeld en Ooggetuigen van de Wereldgeschiedenis.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 13 september 2009 @ 09:28:25 #107
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_72692092
Ik weet niet of het boek in het NL is verschenen, Wolfgang Leonhard 'Die Revolution entläßt ihre Kinder' Het is het verhaal van Wolfgang Leonhard (geboren 1921) die met zijn moeder in 1934 moet vluchten uit Duitsland omdat moeder spartakist was. Ze gaan naar de SU. Moeder wordt daar na enige tijd gearresteerd en land in een Gulag. De jonge wolfgang zit in een tehuis. Hij wordt opgeleid tot partijbons, reist door de SU onder staling, komt met de groep Ulbricht naar Duitsland terug en werkt mee aan het opzetten van de DDR. Hij vlucht in 1949 naar Yugoslavie.
Hij geeft een objectief en goed beeld van hoe het SU systeem functioneerde, de zuiveringen, hoe men het na oorlogse Duitsland in de SU al plande, en vervolgens realiseerde. Zijn eigen twijfel, de arrestaties, de partijelite. Een erg goed boek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 21 september 2009 @ 12:04:35 #108
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_72962685
Ik heb net D-Day uit van Anthony Beevor. Een boek niet alleen over D-day, maar ook over de strijd in de Bocage, om Caen en de bevrijding van Parijs.
Wederom een boek om te verslinden van zijn hand. Ondanks dat er zoveel boeken zijn geschreven over D-day, heb ik weer met veel plezier en verbazing gelezen. Hij belicht beide kanten en gaat er niet gortdroog op in. De verhoudingen tussen de geallieerde generaals (Monty versus Eisenhower, de rest versus De Gaulle) en de duitse staf (Generaals versus Hitler) komen aan bod, maar ook kleine gebeurtenissen op soldaaniveau. Typisch Beevor, even wat vertellen over een persoonlijk drama van een onbekende soldaat.
Het geheel is een snel leesbaar boek, met ontzettend veel informatie over de strategie, de tactiek en soortemet van dagboekpassages van soldaten.
Ook de franse bevolking komt aan bod. Het wantrouwen dat de geallieerden omtrent ze hadden en omgekeerd. Ook het verzet.
Beevor schuwt er ook niet voor om naast de duitse, ook de geallieerde (en verzets) oorlogsmisdaden aan te stippen.
Hij wil de strijd niet abstract houden, niet echt partij trekken en wat mij betreft een boek geschreven dat iedereen zou moeten lezen die meer wil weten over D-day en de strijd in Frankrijk.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 19:45:51 #109
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_73283970
Robert Harris heeft een nieuw deel in z'n trilogie over Cicero, Lustrum
quote:
As night fell over Rome early on the winter’s evening of December 4, 62BC, a group of well-to-do women began converging on a large house in the centre of the city. Their destination — the remains of which can still be seen — was the Domus Publica, the official residence of Rome’s recently elected chief priest, Julius Caesar.

What happened on this spot over the next few hours gradually swelled into the greatest political sex scandal in history. It was to be a cause célèbre that had everything: adultery, incest, transvestism, sacrilege, secret rites, dancing girls, senators, priests, aristocrats, generals ... The nearest modern equivalent was probably the Profumo affair of 1963, but that was trivial in comparison. This was a scandal that didn’t merely tarnish the reputation of the ruling class: it undermined the very foundations of the republic.

I have spent most of the past nine years researching and writing about ancient Rome but I have never come across any episode that more clearly demonstrates how strange the Romans were and yet how stunningly similar to ourselves, nor one that shows so vividly the way lust and power, scandal and statecraft, have always been inextricably entwined.

Caesar, then 38, was not present when the women arrived: like every member of the male sex he had been obliged to vacate the premises. The annual nocturnal ritual they had come to celebrate — in honour of Bona Dea, “the Good Goddess” — was a centuries-old, highly secret and strictly women-only occasion. Those present included the two hostesses — Caesar’s mother, Aurelia, and his wife, Pompeia — plus the wives of a couple of dozen other senior senators, among them Cicero’s wife, Terentia. Also attending were the six vestal virgins, who lived in the house next door.

Roman men — forbidden even to look upon the robes and relics of the Good Goddess — speculated endlessly about what these prominent ladies got up to in the dimly lit apartments each year, especially as the rite was known to involve wine and music. The satirist Juvenal envisaged a kind of orgiastic hen party: “Carried away by the horn and the wine together/in frenzy, they shriek and whirl their hair ... /Oh, how their minds are burning then/for sex, how they cry for the leaping lust, how full/the torrent of old neat wine down their dripping thighs!”

Despite this intense masculine prurience, no one ever tried to intrude upon the sacred mysteries — until that night. At some point after sunset, Pompeia’s maid, Abra, admitted into the house a hefty figure in a gown and wig, carrying a harp. While Abra went off to fetch her mistress, this curious apparition lingered for a while in the semi-darkness and then began to prowl the passages until being intercepted by a woman who asked to hear some music.

When the harpist gruffly refused, the woman screamed. He was a man! There was a man in the house! The other women came running. The intruder was lucky not to be clawed to pieces. In the end he managed to escape, but not before his disguise had been wrenched away and he had been clearly identified as Publius Clodius Pulcher, a rumbustious 30-year-old aristocratic rake known to be having an affair with Caesar’s wife. All the sacred objects of the cult were quickly covered or put away, the rite abandoned and the women dispersed to their homes.

There is generally a point in the evolution of a scandal where one of two things can happen. Either it can be treated as a regrettable lapse or foible and hence kept under control, or someone solemnly declares it to be “a matter of national security”, demands an official inquiry and the affair begins to get out of hand.

The Good Goddess scandal, like that of Profumo, followed the latter course. It could, in fact, quite easily have been hushed up. Indeed, for a time it was. The senior magistrate presiding over the senate that December was Clodius’s father-in-law, Lucius Murena. Anxious to head off disgrace for his family, he flatly refused to allow a debate on the issue, ruling that no civil crime had been committed — which was true — and that it was purely a matter for the religious authorities.

There matters might have rested had it not been for the fact that both Caesar and Clodius had taken great delight in offending morality for many years and as a result had both made a lot of enemies.

Caesar’s affairs with married women were notorious: he had slept with the wives of at least four men who achieved the consulship (the senior magistracy in the republic). “Home we bring our bald whoremonger,” his soldiers would later sing as they paraded through the streets. “Romans, lock your wives away! All the bags of gold you lent him, went his Gallic tarts to pay.”

Clodius was, if anything, even more notorious, having allegedly committed incest with all three of his sisters. One of these, Clodia, was the great femme fatale of the Roman republic, famous for her husky voice and her long-lashed, lustrous brown eyes. A rake named Vettius, who had tried to seduce her and failed, circulated quite a good pun about her: “In triclinio Coa, in cubiculo Nola” (“A silky island in the dining room, a rocky fortress in bed”) with the result that two of her other admirers, Camurtius and Caesernius, took revenge on her behalf: first they beat him up and then, to make the punishment fit the crime, they buggered him half to death. This was the rackety world that the Good Goddess scandal was about to expose.

In January, when the senate reassembled after its festive recess, a famously stuffy and pompous senator, Quintus Cornificius, rose to demand that the college of priests should investigate what had happened on December 4 and report to the senate on whether or not an outrage had been committed against the Good Goddess. If it had, his argument ran, she might turn against the Roman people and the whole safety and prosperity of Rome might be put in jeopardy. This was the ancient version of the “national security” argument. The college of priests duly interviewed the women who had been present on December 4, noted that the rites had been abandoned and reported back that it was an obvious case of nefas: an offence against divine law.

For Caesar, as chief priest, this was exquisitely embarrassing and he acted with characteristic ruthlessness. At the same time as denying that his wife had been involved in any impropriety, he also announced that he was divorcing her. Of course, the contradiction was immediately pointed out: why, if Pompeia had done nothing wrong, was he getting rid of her? Caesar’s famous reply — that his wife must be above suspicion — is now more well-known than the scandal that spawned it, just as Mandy Rice-Davies’s witty retort, when told Lord Astor had denied having an affair with her — “Well, he would, wouldn’t he?” — is still repeated by people who know nothing of the Profumo affair. For Clodius the situation was worse than embarrassing. His most implacable enemy was his former brother-in-law, the great patrician general, Lucius Lucullus. He had been married to one of Clodius’s sisters and had allegedly discovered them in bed together, whereupon Lucullus immediately divorced her. Clodius had retaliated by encouraging some of Lucullus’s soldiers to mutiny. Now Lucullus seized his chance for revenge. Urged on by him, the senate accepted the college of priests’ findings and ruled that the only way of propitiating the Good Goddess for such an insult was to exact a commensurately terrible punishment on the man who had offended her.

Clodius was accordingly to be charged with incestum — sexual intercourse with a vestal virgin — a capital offence for which the penalty was to be beaten to death. The minor technical difficulty — that Clodius had actually done no such thing — was surmounted by proposing a retrospective law which stated that violating the ceremony was tantamount to violating a vestal virgin. Finally, to make absolutely sure that Clodius had no chance of escape, it was decreed that the judge at his trial would select the jury personally and draw it solely from among sympathetic members of the senate.

The effect of this heavy-handed approach, in the eyes of most ordinary Romans, was to transform Clodius overnight from aristocratic rogue to popular martyr. The law authorising his prosecution was drafted in the senate but could only be passed into law by a general vote of Roman citizens. When people assembled in the forum to vote, gangs of Clodius’s supporters blocked the aisles to prevent the ballot boxes being distributed. Scuffles broke out. The meeting was abandoned.

Lucullus and the rest of the senate, by an overwhelming majority of 400-15, refused to back down. Rome, the most powerful nation on earth, was politically paralysed by this ludicrous affair. (Again, one is struck by the parallels with our own time when a single peccadillo — Profumo’s dalliance with Christine Keeler, Lord Lambton’s payment of a prostitute, Cecil Parkinson’s affair with his secretary — was sufficient to convulse the entire political class.) The most distinguished senator of the period, Marcus Cicero, had at first regarded the scandal as a joke. As it happened, he was something of a friend of Clodius; indeed, he had entertained him in his house on the morning of the Good Goddess ceremony. “You will have heard,” he wrote sarcastically to his friend Atticus, “that Clodius was caught dressed up as a woman in Caesar’s house at the national sacrifice ... a spectacular scandal. I am sure it distresses you.”

Nevertheless, as a leading conservative, he supported Clodius’s prosecution. But by the end of the month he was starting to detect a disaster in the making, writing again to Atticus: “The honest men are yielding to Clodius’s pleas and dropping out. Gangs of roughs are in formation. I myself ... am softening every day. All in all, I am afraid that what with neglect by the honest men and resistance by the rascals these proceedings may be productive of great mischief in the body politic.”

Eventually a compromise was agreed: the jurors would be selected by lot, not by the judge; the jury would not be exclusively composed of senators but would include other, less wealthy citizens; and the penalty, if found guilty, was reduced from death to exile. On this basis, in May, in front of a vast crowd, the trial of Clodius began.

It was a sensation from start to finish. The prosecution called on many of the female celebrants of the Good Goddess, including Caesar’s mother and his aunt, to identify Clodius as the man who had invaded the secret ritual. “Many of the better class of people,” according to the Greek historian Plutarch, “also gave evidence against Clodius for perjury, fraud, bribing the people and seductions of women. Lucullus actually produced female slaves who testified that Clodius had had sexual relations with his youngest sister at the time when she was living with Lucullus as his wife. It was also generally believed that Clodius had had intercourse with his other two sisters.”

One can only imagine the lip-smacking glee with which the average Roman lapped up these tales of aristocratic debauchery. Up to this date the Roman nobility had maintained an almost Victorian facade of stern moral rectitude and martial vigour. The trial of Clodius, coinciding with the flood of easy money and luxury goods into Rome from its new empire in the eastern Mediterranean, marks the point at which the Roman ruling class started to become a byword for sexual licentiousness and conspicuous consumption.

Naturally, everyone assumed that Clodius, faced with this mass of evidence, would be found guilty. But he produced an unexpected defence witness: a man who claimed to have had dinner with him on the evening of December 4, not in Rome but in Interamna, a town 90 miles away.

Suddenly all Cicero’s forebodings were proved correct. Worse, because he had seen Clodius in his own house that morning and because it would have been impossible for Clodius to have travelled 90 miles by nightfall, it fell to Cicero to supply the testimony that would destroy his alibi. His appearance on the witness stand created uproar. Clodius’s supporters tried to storm the tribunal. The jury had to form a human shield around the famous orator to protect him from the mob.

The verdict, when it came, was as stunning to the Romans as the O J Simpson verdict was to most Americans two milleniums later. Despite what seemed to be an open-and-shut prosecution case, by a vote of 31-25 the jury acquitted Clodius of all charges. They had, it transpired, been bribed — almost certainly by Cicero’s arch enemy, the multimillionaire Roman businessman Marcus Crassus, who saw an opportunity to ruin his rival.

“Inside a couple of days,” Cicero wrote grimly to Atticus, “with a single slave (a former gladiator at that) for a go-between, he settled the whole business — called the jurors to his house, made promises, backed bills or paid cash down. On top of that (it’s really too abominable!) some jurors actually received a bonus in the form of assignations with certain ladies or introductions to youths of noble family.”

In the space of six lurid months the Roman world had been turned upside down and it never quite righted itself. Freed by the court to wreak political havoc on the Roman constitution, Clodius used the techniques of mob rule he developed during his trial to drive Cicero into exile. Caesar, who had emerged from the affair equally unscathed, encouraged him. Immoral youth triumphed over moral respectability. Ultimately the 450-year-old republic became ungovernable and, after a civil war, Caesar seized dictatorial powers.

In this way did a high-spirited prank on a December evening help to change the course of history — which is why, out of all the sexual scandals to rock politics in the past 2,000 years, the Good Goddess affair, for my money, remains the greatest of them all.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 4 oktober 2009 @ 05:19:51 #110
261034 karottetrekker
Ip junder mulle!
pi_73350757
Lucas Catherine - Van Morendoders tot Botsende Beschaving: de Duizendjarige Oorlog tegen de Islam.



Hij legt veel bloot over de aard van het moderne westerse kapitalisme en stelt de hypocrisie daarvan aan de kaak. Wel is hij een typische islam-apologeet die jaren in een moslimland heeft versleten, maar die zelf niets slechts over hun geschiedenis noch cultuur over zijn lippen krijg, wat toch zijn objectiviteit aantast. Dat heb je wel eens vaker wanneer je iemand denkt ontdekt te hebben die een tegenwicht biedt tegenover de huidige denkrede. Hij slaagt er wel in terecht de bloederige grenzen van onze beschaving bloot te leggen en dat met voorbeelden doorheen geheel de geschiedenis en nu, maar vaak wel met die toon alsof het enkel eigen zou zijn aan onze westerse beschaving. IMO, een typisch product van de hedendaagse tijd, waarin excessief geweld als iets verschrikkelijks wordt afgekeurd hierbij vergetend dat het buiten de westerse geschiedenis ook een realiteit is. Dat geweld zich vaak ook aandient doordat de mens in het nauw gedreven wordt.
Het boek gaat trouwens ook veel over de geschiedenis van de Lage Landen. Hij stelt zelfs de hypocrisie van zowel het Belgisch nationalisme als het Vlaams provincialisme aan de kaak. Ookheeft hij het over de dubieuze rol die bepaalde Vlamingen onder de katholieke elite speelden tijdens het Spaans Habsburgs bewind (wat men er altijd uitknipt in onze schoolboekjes en er de Vlaming collectief als onderdrukt voorstelt in die periode).
Wel overdrijft hij in het brandmerken van het hedendaagse Vlaanderen als meest xenofobe regio van Europa IMO.
Ik meen trouwens Groot-Nederlandse sympathieën in de man zijn schrijfsel te ontwaren, al uit hij ze erg subtiel tussen lijntjes, en staat hij óók open voor België (hij is niet van die bekrompen kleinstaarders die menen religieus en ongegrond tegen Nederland te moeten schoppen om België te redden of een egoïstisch Vlaanderen voor de Vlamingen te houden of van die voorpost-debielen die zich francofoob opstellen; welke Vlaming herkent die karikaturale fenomenen niet?).

Het boek haalt veel interessante episodes uit de geschiedenis aan, en misschien is hij niet altijd even accuraat, hij snijdt op vele vlakken de donkere pagina's die zo vaak vergeten zijn uit onze geschiedenis aan wat een mens zijn nieuwsgierigheid prikkelt er meer over te leren.

[ Bericht 6% gewijzigd door karottetrekker op 04-10-2009 05:51:15 ]
  zondag 4 oktober 2009 @ 09:28:15 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73351482
Vind dat geschiedenis vooral moet beschrijven wat er gebeurd is, en niet nationalistische propaganda of antipropaganda zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 4 oktober 2009 @ 16:09:21 #112
261034 karottetrekker
Ip junder mulle!
pi_73360163
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 09:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Vind dat geschiedenis vooral moet beschrijven wat er gebeurd is, en niet nationalistische propaganda of antipropaganda zijn.
Zeker, maar dat komt in praktijk bitter weinig voor. Sterker, veel mensen die tussen de lijntjes door hun eenzijdigheid hun mening verkonden, beweren dat ze neutrale onderzoekers zijn (geloven het nog zelf ook). Ze zijn het vaker dan wel niet.

De door belgicisten geprezen Lode Wils is zo'n voorbeeld.
pi_73550900
Ik heb gelezen:

Zonen van de veroveraars (De herrijzenis van de Turkische volken) door Hugh Pope.

Deze journalist heeft jaren in Istanbul gewoond, spreekt vloeiend Turks en heeft een flinke brok van zijn carrière besteed aan het rondreizen in gebieden waar Turken en Turkische volkeren leven. Ik denk dat zijn boek over bevindingen dan ook zo goed als uniek is.

Hij praat met Oejgoeren in Xinjiang, praat met Turkse emigranten die op het einde van de Koude Oorlog Bulgarije verlaten, ontmoet de president van Turkmenistan, kijkt hoe het Turken in Nederland en Duitsland vergaat, proeft het enorm zoute voedsel rond het opdrogende Aralmeer,vliegt mee met de Turkse president op een vlucht naar Kosovo waar Turkije zich opnieuw wil doen gelden,....Hij onderzoekt ook de theorie dat er al eeuwen Turken wonen in de Verenigde Staten (zo zou "niagara" afgeleid zijn van het Turkse "ne yaygara"="wat een kabaal").

De auteur schetst Turkije als land dat zich tijdens de Koude Oorlog geïsoleerd voelde.. het was wel bij de NAVO, maar werd door Europa als moslimland toch niet als "erbij horend" beschouwd. Na de val van de Sovjetunie werden de Turkische volken in allerlei nieuwe sovjetstaten "bevrijd" en wil Turkije zich opwerpen als een cruciale speler, een brug naar die regio die nu van strategisch belang is.

Soms is het boek een beetje verwarrend omdat hij niet chronologisch of per land werkt. Er staat ook maar één enkele kaart in, terwijl hij het toch over minstens veertien landen heeft. Een pluspunt daarvan is dat het boek nooit gaat vervelen.

Echt een aanrader!
pi_73731530
Iemand nog een goed boek met de algemene geschiedenis van de Verenigde Staten? Verder nog iemand een goed boek met de algemene geschiedenis van het Romeinse Rijk?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_73732189
Kent er iemand een goed boek over Mesopotamie en Byzantijnse Rijk?
Ik ben een pure Turk.
pi_73735266
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:34 schreef Bilmiyorem het volgende:
Kent er iemand een goed boek over Mesopotamie en Byzantijnse Rijk?
Voor Byzantium zijn de werken van Warren Treadgold, Georg Ostrogersky en John Julius Norwich aan te raden.


Heb gisteren twee werken van Adrian Goldsworthy besteld.

Ceasar

Roman warfare
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 07:36:47 #117
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_73738555
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:19 schreef Burakius het volgende:
Iemand nog een goed boek met de algemene geschiedenis van de Verenigde Staten?
Hugh Brogan, Longman History of the United States of America
quote:
Verder nog iemand een goed boek met de algemene geschiedenis van het Romeinse Rijk?
Daar zijn er, schat ik, 100 miljoen van.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 15:27:09 #119
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_73751106
Ik zoek een boek waar de gehele geschiedenis van Nederland weergegeven wordt?
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:34:44 #120
261034 karottetrekker
Ip junder mulle!
pi_73753426
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 15:27 schreef AryaMehr het volgende:
Ik zoek een boek waar de gehele geschiedenis van Nederland weergegeven wordt?


"De Republiek" van Jonathan I. Israel, compleet met voetnoten. Aan te raden boek, al is het maar omdat het niet op licht-patriotische Hollandocentrische toon geschreven is (schrijver is een Britse Jood en expert over Nederlandse en Europees-Joodse geschiedenis) en ook focust op de eeuwen vóór de Nederlandse Opstand, vanaf de tijd van zelfstandige graafschappen tot de Bourgondische later Habsburgse tijden tot de val van de Bataafse Republiek en een analyse van de periode erna.

[ Bericht 13% gewijzigd door karottetrekker op 16-10-2009 16:47:06 ]
pi_74675807
Hallo wat vinden jullie van Modern world of History van Steve Palmer is dat leuk boek
pi_74676299
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:34 schreef karottetrekker het volgende:

[..]

[ afbeelding ][ afbeelding ]

"De Republiek" van Jonathan I. Israel, compleet met voetnoten. Aan te raden boek, al is het maar omdat het niet op licht-patriotische Hollandocentrische toon geschreven is (schrijver is een Britse Jood en expert over Nederlandse en Europees-Joodse geschiedenis) en ook focust op de eeuwen vóór de Nederlandse Opstand, vanaf de tijd van zelfstandige graafschappen tot de Bourgondische later Habsburgse tijden tot de val van de Bataafse Republiek en een analyse van de periode erna.
Als aanvulling kun je voor de tijd erna Republiek van Rivaliteiten. Nederland sinds 1813 lezen van Piet de Rooy.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  vrijdag 13 november 2009 @ 20:55:41 #123
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_74678318
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:34 schreef karottetrekker het volgende:

[..]

[ afbeelding ][ afbeelding ]

"De Republiek" van Jonathan I. Israel, compleet met voetnoten. Aan te raden boek, al is het maar omdat het niet op licht-patriotische Hollandocentrische toon geschreven is (schrijver is een Britse Jood en expert over Nederlandse en Europees-Joodse geschiedenis) en ook focust op de eeuwen vóór de Nederlandse Opstand, vanaf de tijd van zelfstandige graafschappen tot de Bourgondische later Habsburgse tijden tot de val van de Bataafse Republiek en een analyse van de periode erna.
heb de Engelstalige uitgave ervan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 13 november 2009 @ 21:31:23 #124
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_74679414
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:34 schreef karottetrekker het volgende:

[..]

[ afbeelding ][ afbeelding ]

"De Republiek" van Jonathan I. Israel, compleet met voetnoten. Aan te raden boek, al is het maar omdat het niet op licht-patriotische Hollandocentrische toon geschreven is (schrijver is een Britse Jood en expert over Nederlandse en Europees-Joodse geschiedenis) en ook focust op de eeuwen vóór de Nederlandse Opstand, vanaf de tijd van zelfstandige graafschappen tot de Bourgondische later Habsburgse tijden tot de val van de Bataafse Republiek en een analyse van de periode erna.
Bedankt. Ik zag ze al liggen bij de boekhandel!

[ Bericht 4% gewijzigd door AryaMehr op 13-11-2009 21:31:48 (I) ]
  vrijdag 13 november 2009 @ 21:49:08 #125
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_74679996
Standaard werken over de geschiedenis van het communisme, een ideologie die meer slachtoffers had dan het facisme/nazisme


de Duitse uitgave heeft extra hoofdstukken over de DDR

en deel twee

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_74680649
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 21:47 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik heb "Ooggetuigen van de Russische geschiedenis" gelezen.

In dit boek wordt bjna duizend jaar Russische geschiedenis geschetst aan de hand van allerlei verslagen van ooggetuigen. Soms zijn het gewone Russen, soms buitenlandse journalisten, soms vorsten,... De meeste verslagen zijn een paar pagina's lang, en worden steeds voorafgegaan door een paar lijntjes om de situatie te schetsen.

Een aanrader! Of je nu al wat gelezen hebt over Russische geschiedenis of niet, het leest heel vlot en het is zo gevarieerd dat het nooit gaat vervelen. Als anderen nog boeken kennen van dit soort over andere landen, wil ik het zeker horen.

[ afbeelding ]
Ik heb 'Ooggetuigen van de wereldgeschiedenis' en "Ooggetuigen van de Vaderlandse geschiedenis."
Leuk om te lezen inderdaad. Het zijn als het ware korte verhalen, dus je kan het ook nog eens wegleggen.

Ik geloof dat je ze ook nog van Amerika, de Gouden Eeuw en de Tweede Wereldoorlog hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door marcodej op 13-11-2009 22:15:48 ]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_77071537
Ik heb mijn eigen topic een beetje stiefmoederlijk behandeld.... even omhoog duwen..

De volgende boeken heb ik gelezen en vond ik vrij goed:

"De wereldgeschiedenis volgens de Basken" van Marc Kurlansky.
De auteur geeft de geschiedenis van de Basken van de tijd van de Romeinen (en zelfs daarvoor) tot ongeveer 2000 weer. Hij gaat daarbij in op de invloed van bijvoorbeeld de kolonisatie en de Spaanse burgeroorlog op de Basken, maar omgekeerd geeft hij ook weer hoe zij zelf een stevige stempel op de geschiedenis gedrukt hebben: de oprichter van de jezuïetenorde was een Bask, Basken zouden chocola geïmporteerd hebben, de eerste reis rond de wereld is afgemaakt door een Bask....
Het enige dat me stoorde was dat de auteur soms wel heel uitvoerig de vele Baskische gerechten beschrijft.


"Vreemd volk. Integratie en discriminatie in de Griekse en Romeinse wereld." van Fik Meijer.
In dit boek onderzoekt de auteur hoe men in de oudheid omging met mensen die andere godsdiensten aanhingen of een andere taal spraken.
Het boek telt vele illustraties en is goed leesbaar.
Van een aantal bewering ben ik toch geschrokken. Zo zouden de Atheners net zo goed mensen uitgesloten hebben die gewoon uit een andere stad kwamen, en zouden de Spartanen (tegen de verwachting in) een meer geëmancipeerde vrouwelijke bevolking gehad hebben.
Ook zouden de Romeinen en de Grieken heel veel overgenomen hebben op religieus vlak van godsdiensten, met tempels in Rome inclusief. Het exclusieve monotheïsme van het jodendom en christendom zou echter een onoverkomelijk probleem lijken.
Het boek eindigt met de val van het Romeinse rijk, waarin het christendom "mainstream" geworden is, en omgekeerd sommige christenen hardhandig optreden tegen andersdenken (met het verhaal van Hypatia in Egypte als extreem voorbeeld)

"Republiek tussen vorsten : Oranje, opstand, vrijheid, geloof "
Frijhoff en Blockmans.

Het soort boek waarvoor ik bij ons moet vragen om eens in het magazijn te gaan....
Erg interessant en verzorgd boek over de Tachtigjarige Oorlog, uitgebracht in 1984.
Het probeert in de eerste plaats een genuanceerd boek te zijn, en sommige wreedheden van de Spanjaarden worden dan ook in twijfel getrokken, net zoals de nobelheid van de bedoelingen van sommige opstandelingen.
Voor mij is het natuurlijk ook interessant dat het boek de gehele Nederlanden, dus ook het zuiden, behandelt, waar het conflict in feite begonnen is en ook in alle hevigheid gewoed heeft. Het boek geeft dan ook weer hoe vele belangrijke spelers afkomstig waren uit het zuiden. Ook interessant: het boek geeft een andere verklaring voor de latere uitsluiting van Zuid-Nederlanders op sommige vlakken in het bestuur: Nederland was in vorming, en in de Staten-Generaal dachten heel wat afgevaardigden eigenlijk voornamelijk aan de belangen van Holland en Zeeland. De Zuid-Nederlanders hadden meer de neiging om de eenheid te benadrukken, in de hoop dat hun eigen thuis uiteindelijk ook zou kunnen heroverd worden op de Spanjaarden (wat trouwens niet gebeurd is).
pi_77071871
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:35 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik heb mijn eigen topic een beetje stiefmoederlijk behandeld.... even omhoog duwen..

De volgende boeken heb ik gelezen en vond ik vrij goed:

"De wereldgeschiedenis volgens de Basken" van Marc Kurlansky.
De auteur geeft de geschiedenis van de Basken van de tijd van de Romeinen (en zelfs daarvoor) tot ongeveer 2000 weer. Hij gaat daarbij in op de invloed van bijvoorbeeld de kolonisatie en de Spaanse burgeroorlog op de Basken, maar omgekeerd geeft hij ook weer hoe zij zelf een stevige stempel op de geschiedenis gedrukt hebben: de oprichter van de jezuïetenorde was een Bask, Basken zouden chocola geïmporteerd hebben, de eerste reis rond de wereld is afgemaakt door een Bask....
Het enige dat me stoorde was dat de auteur soms wel heel uitvoerig de vele Baskische gerechten beschrijft.

Je weet dat meneer Kurlansky geen historicus is? Ik heb een gedeelte van 1968: the year that rocked the world gelezen maar hij schrijft niet echt objectief, zijn these klopt niet en aan bepaalde gebeurtenissen hangt hij een verkeerde datum
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_77078833
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:42 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Je weet dat meneer Kurlansky geen historicus is? Ik heb een gedeelte van 1968: the year that rocked the world gelezen maar hij schrijft niet echt objectief, zijn these klopt niet en aan bepaalde gebeurtenissen hangt hij een verkeerde datum
!
quote:
"Vreemd volk. Integratie en discriminatie in de Griekse en Romeinse wereld." van Fik Meijer.
In dit boek onderzoekt de auteur hoe men in de oudheid omging met mensen die andere godsdiensten aanhingen of een andere taal spraken.
Het boek telt vele illustraties en is goed leesbaar.
Van een aantal bewering ben ik toch geschrokken. Zo zouden de Atheners net zo goed mensen uitgesloten hebben die gewoon uit een andere stad kwamen, en zouden de Spartanen (tegen de verwachting in) een meer geëmancipeerde vrouwelijke bevolking gehad hebben.
Ook zouden de Romeinen en de Grieken heel veel overgenomen hebben op religieus vlak van godsdiensten, met tempels in Rome inclusief. Het exclusieve monotheïsme van het jodendom en christendom zou echter een onoverkomelijk probleem lijken.
Het boek eindigt met de val van het Romeinse rijk, waarin het christendom "mainstream" geworden is, en omgekeerd sommige christenen hardhandig optreden tegen andersdenken (met het verhaal van Hypatia in Egypte als extreem voorbeeld)
Klinkt allemaal als bekend. Ben niet zo onder de indruk van de boeken van Meijer, maar voor de leek zullen ze wel interessant zijn.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_77085659
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 23:50 schreef Steeven het volgende:

!

Ik weet dat hij het over een ander boek heeft, maar ik ben persoonlijk gewoon in het algemeen niet zo kapot van Kurlansky. Dat wilde ik even kwijt
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_79238563
Het spijt me dat ik dit topic weer omhoog schop, maar ik heb een vraag die eigenlijk het beste hier past.

Ik ben namelijk benieuwd hoe jullie deze boeken lezen.
Ik lees zelf tegen de 8000 pagina's per jaar aan boeken die veelal in het genre Cultuur & Historie vallen (geschiedenis, kunst, filosofie, religie enzo), maar ik merk dat ik eigenlijk nauwelijks iets herinner van wat ik heb gelezen.
Ik probeer ieder detail in me op te nemen, waardoor ik vaak de hoofdlijn vergeet en al die kleine details blijven ook niet plakken. Ik vroeg me dus af of jullie misschien een meer effectieve methode hanteren?

NB: ik spreek hier over overzichtswerken, niet zozeer over verhalende werken.

Ik heb al vaak geëxperimenteerd met samenvattingen, het markeren van passages of het formuleren van vragen en het vinden van antwoorden daarop in de tekst. Maar meestal ben ik deze methodes al na één boek zat en heel erg effectief zijn ze ook niet.
Nu las ik in een boek dat je boeken niet van A tot Z moet lezen, maar er gedeelten uit moet kiezen die je interesseren of die je helpen bij het beantwoorden van een specifieke vraag. Ik zie in hoe nuttig dat kan zijn, maar het lijkt me dat de boodschap van de auteur (aangezien deze langzaam wordt opgebouwd naar het einde toe) dan aan je voorbijgaat.

Lezen jullie wel eens op die manier boeken? (al grasduinend?) Of hanteren jullie een ander systeem?
Of gewoon ouderwets van A tot Z?
Tips zijn natuurlijk welkom, hoe vreemd ze ook mogen zijn
  woensdag 17 maart 2010 @ 00:51:14 #132
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_79238767
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 00:42 schreef bjarki het volgende:
Het spijt me dat ik dit topic weer omhoog schop, maar ik heb een vraag die eigenlijk het beste hier past.

Ik ben namelijk benieuwd hoe jullie deze boeken lezen.
Ik lees zelf tegen de 8000 pagina's per jaar aan boeken die veelal in het genre Cultuur & Historie vallen (geschiedenis, kunst, filosofie, religie enzo), maar ik merk dat ik eigenlijk nauwelijks iets herinner van wat ik heb gelezen.
Ik probeer ieder detail in me op te nemen, waardoor ik vaak de hoofdlijn vergeet en al die kleine details blijven ook niet plakken. Ik vroeg me dus af of jullie misschien een meer effectieve methode hanteren?

NB: ik spreek hier over overzichtswerken, niet zozeer over verhalende werken.

Ik heb al vaak geëxperimenteerd met samenvattingen, het markeren van passages of het formuleren van vragen en het vinden van antwoorden daarop in de tekst. Maar meestal ben ik deze methodes al na één boek zat en heel erg effectief zijn ze ook niet.
Nu las ik in een boek dat je boeken niet van A tot Z moet lezen, maar er gedeelten uit moet kiezen die je interesseren of die je helpen bij het beantwoorden van een specifieke vraag. Ik zie in hoe nuttig dat kan zijn, maar het lijkt me dat de boodschap van de auteur (aangezien deze langzaam wordt opgebouwd naar het einde toe) dan aan je voorbijgaat.

Lezen jullie wel eens op die manier boeken? (al grasduinend?) Of hanteren jullie een ander systeem?
Of gewoon ouderwets van A tot Z?
Tips zijn natuurlijk welkom, hoe vreemd ze ook mogen zijn
Interessante vraag. Ik heb soms ook weleens van die momenten dat ik even heel goed in mijn geheugen moet graven om te kijken wat ik ook al weer precies gelezen had. Maak er anders een aparte topic van in Theater, Taal & Kunst of Cultuur & Historie. Wellicht dat meer mensen dit verschijnsel kennen.
  woensdag 17 maart 2010 @ 08:26:18 #133
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_79241371
Ik lees ook wel zoiets per jaar, maar ik denk dat het iets is waar je mee geboren bent of niet. Wat wel helpt, is niet krampachtig gaan zitten denken 'oh, dit moet ik onthouden' 'oh, en dit ook'. Zorg dat je ontspannen bent, lees een hoofdstuk desnoods nog een keer, lees desnoods een boek een paar maanden later nog een keer. Train je geheugen ook op andere manieren en zo.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_79242042
Ik heb het precies omgekeerd... ik onthou automatisch de grote lijnen en onthou weinig details (wat overigens erg vervelend is bij tentamens). Beste is de inleiding en conclusie eerst te lezen, en dan de rest van het boek. En eventueel een recensie erbij zoeken.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  woensdag 17 maart 2010 @ 08:57:53 #135
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_79242131
Hoe meer het je interesseert hoe meer je onthoudt natuurlijk.

Maar verder heb ik weinig toe te voegen, ik onthou sowieso vaak de meest nutteloze details.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_79251142
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 08:57 schreef Dagonet het volgende:
Hoe meer het je interesseert hoe meer je onthoudt natuurlijk.
Dat is zeker waar, maar ik denk dat elk boek wel hoofdstukken heeft die je minder boeien of waar je niet zoveel mee kunt (natuurwetenschappelijke uiteenzettingen bv, dan ben ik de draad al meteen kwijt ).

Als het op het geheugen aankomt heeft elk boek zijn eigen uitdaging. Zoals gezegd, verhalende werken kun je lezen als een doorsnee roman, gewoon voor het plezier en zonder aantekeningen of wat dan ook te nemen. Boeken met louter feitenkennis kun je het beste samenvatten en dan zijn er nog de monografieën die naast feitenkennis ook ingaan op een specifieke vraagstelling. In dat laatste geval zijn recensies idd handig, maar je moet ze wel kunnen vinden natuurlijk.

Ik weet echter niet of het onthouden van zoveel mogelijk informatie wel mijn meest directe doel moet zijn.. het is natuurlijk leuk om een wandelende encyclopedie te zijn, maar het geheugen is beperkt en feitjes erin 'stampen' is niet mijn favoriete bezigheid
Wellicht dat ik meer zoek naar een bepaalde interactie, een terugkoppeling tussen hetgeen ik lees en mijn eigen gedachten/werkzaamheden. Ik schrijf wel eens commentaren in de kantlijn of probeer mijn eigen standpunt te formuleren.. maar dat is ook niet altijd even makkelijk (200 bladzijden vol argumenten en onderbouwing is moeilijk te weerleggen off the top of your head, zeker ook omdat je eigen research niet verder dan dit enkele boek gaat). Maar in principe is het wel een leuke methode, omdat je uit kunt gaan van je eigen wereldvisie en deze voortdurend kunt uitbreiden of wijzigen wanneer je een nieuw stukje interessante informatie of feedback krijgt.

Maar toch, ik blijf me afvragen of je niet méér uit een boek kunt halen.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 12:32:19 #137
111528 Viajero
Who dares wins
pi_79368859
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 00:42 schreef bjarki het volgende:
Het spijt me dat ik dit topic weer omhoog schop, maar ik heb een vraag die eigenlijk het beste hier past.

Ik ben namelijk benieuwd hoe jullie deze boeken lezen.
Ik lees zelf tegen de 8000 pagina's per jaar aan boeken die veelal in het genre Cultuur & Historie vallen (geschiedenis, kunst, filosofie, religie enzo), maar ik merk dat ik eigenlijk nauwelijks iets herinner van wat ik heb gelezen.
Ik probeer ieder detail in me op te nemen, waardoor ik vaak de hoofdlijn vergeet en al die kleine details blijven ook niet plakken. Ik vroeg me dus af of jullie misschien een meer effectieve methode hanteren?

NB: ik spreek hier over overzichtswerken, niet zozeer over verhalende werken.

Ik heb al vaak geëxperimenteerd met samenvattingen, het markeren van passages of het formuleren van vragen en het vinden van antwoorden daarop in de tekst. Maar meestal ben ik deze methodes al na één boek zat en heel erg effectief zijn ze ook niet.
Nu las ik in een boek dat je boeken niet van A tot Z moet lezen, maar er gedeelten uit moet kiezen die je interesseren of die je helpen bij het beantwoorden van een specifieke vraag. Ik zie in hoe nuttig dat kan zijn, maar het lijkt me dat de boodschap van de auteur (aangezien deze langzaam wordt opgebouwd naar het einde toe) dan aan je voorbijgaat.

Lezen jullie wel eens op die manier boeken? (al grasduinend?) Of hanteren jullie een ander systeem?
Of gewoon ouderwets van A tot Z?
Tips zijn natuurlijk welkom, hoe vreemd ze ook mogen zijn
Lees je vooral boeken over verschillende onderwerpen, of ook meerdere boeken over hetzelfde onderwerp? hoe meer boeken je leest over een bepaald onderwerp, liefst van verschillende schrijvers, hoe beter je het zal onthouden.

Ik heb zelf, in boeken zowel als irl, het meeste moeite met het onthouden van namen, wat in discussies een groot nadeel kan zijn.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 28 maart 2010 @ 14:54:49 #138
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79670208
Ben In dienst van de BVD aan het lezen, een geschiedenis van de dienst geschreven voor Frits Hoeksema. Een vrolijk inzicht in zaken als homosexualiteit in de CPN, Extreemrechts in Nederland was een stasi operatie, de RAF en hoe er mee werd omgegaan, Willem Oltmans komt kort voorbij, een Russische nymphomane die de halve basis Leeuwarden neukt maar op geen enkele manier gelinked kon worden aan de KGB, Stop de Neutronenbom en de finaciering daarvan door de Oosteuropese inlichtingendiensten, infiltratie in het VAK bij woensdrecht, en hoe oudverzetslieden erg knullig de dienst runde, de IRA, en ik ben nog maar halverwege. In de ramsjbakken bij diverse boekwinkels te vinden, en voor 6,90 bij BOL. Zijn geld meer dan waard.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_79671055
Ben maar weer eens begonnen in Lord Macaulay's history of England. Eén van de meesterwerken der 19e eeuwse geschiedschrijving en de ultieme whig geschiedenis van de laat 17e begin 18e eeuw.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  donderdag 1 april 2010 @ 22:04:50 #140
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79848542

Deze net binnen gekregen vandaag.
Heb het boek over de BVD uit. Is erg leuk. Ben erg benieuwd naar de geschiedenis van MI5
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 1 april 2010 @ 22:35:11 #141
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_79849981
Net begonnen in

En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  donderdag 1 april 2010 @ 22:39:30 #142
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_79850171
quote:
Op donderdag 1 april 2010 22:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Net begonnen in

[ afbeelding ]
Zag hem liggen in de boekwinkel, net als de biografie van Luns. Als ik eerlijk ben vind ik Luns intressanter dan Den Uyl. Laten we eerlijk zijn, Den Uyl is toch vooral een frustie mislukkeling als je hem vergelijkt met Wim Kok of Drees.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_86226229
Kickje. :P
Weet iemand nog een goed boek over de geschiedenis van Japan? Weet er zelf bijzonder weinig van, dus een algemene geschiedenis zou fijn zijn.
No resentment ever evened out a weaker hand
  donderdag 9 september 2010 @ 07:08:46 #144
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_86231122
Persoonlijk zou ik starten met



En van daaruit verder kijken.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_86251873
quote:
Op donderdag 9 september 2010 07:08 schreef Dagonet het volgende:
Persoonlijk zou ik starten met

[ link | afbeelding ]

En van daaruit verder kijken.
Morgen maar eens naar de bieb. Dank. ^O^
No resentment ever evened out a weaker hand
pi_89013467
Misschien kunnen mensen hier mij helpen. Ik zoek een boek dat gaat over de zigeuners (niet zo'n goede term weet ik, maar om welk volk het precies gaat weet ik niet meer). Het is in roman vorm geschreven en volgens mij heb ik er over gelezen op Fok, maar ik weet de titel niet meer. Het is niet 'En de violen zwegen', die hit kwam naar boven bij Google, maar dat is em niet.
  maandag 22 november 2010 @ 19:36:36 #147
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_89024905
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 15:02 schreef ElizabethI het volgende:
Misschien kunnen mensen hier mij helpen. Ik zoek een boek dat gaat over de zigeuners (niet zo'n goede term weet ik, maar om welk volk het precies gaat weet ik niet meer). Het is in roman vorm geschreven en volgens mij heb ik er over gelezen op Fok, maar ik weet de titel niet meer. Het is niet 'En de violen zwegen', die hit kwam naar boven bij Google, maar dat is em niet.
Ik denk dat je dat beter in TTK kunt vragen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_89663355
quote:
4s.gif Op zondag 13 juli 2008 18:07 schreef zuiderbuur het volgende:
Naar aanleiding van Feedback & FAQ, voorwaarts naar ons verleden.
wil ik gaarne dit topic starten.

De bedoeling is dat je hier aan anderen over een bepaald onderwerp om boekentips kan vragen.
Wat mij betreft is het ook goed als het ook gedeeltelijk een "welk geschiedenisboek heb je net gelezen"-topic wordt. :s)
Ik zoek al heel lang het boek over een U-boot kommandant: Peter Erich Cremer van U-333 bijnaam, Ali wrack Cremer, deze zag kans zijn U-boot 2 keer als een wrak terug naar zijn thuisbasis te brengen ik kan het nergens krijgen in Nederland heeft iemand tips voor me waar ik het zou kunnen bestellen?
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
  donderdag 9 december 2010 @ 19:34:35 #149
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_89732061
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 03:49 schreef AndreaW het volgende:

[..]

Ik zoek al heel lang het boek over een U-boot kommandant: Peter Erich Cremer van U-333 bijnaam, Ali wrack Cremer, deze zag kans zijn U-boot 2 keer als een wrak terug naar zijn thuisbasis te brengen ik kan het nergens krijgen in Nederland heeft iemand tips voor me waar ik het zou kunnen bestellen?
Via de Duitse Amazon.com lijkt het makkelijk te krijgen, als je tenminste dit boek bedoelt.

http://www.amazon.de/gp/o(...)r=8-3&condition=used
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_90919004
Kan iemand mij helpen met wat tips om een boekenlijst samen te stellen die samen een objectieve, algemene introductie in de wereldgeschiedenis vormen.

en een boekenlijst ter introductie in de - wetenschapsgeschiedenis en cultuurgeschiedenis

thanx
pi_90956988
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 08:03 schreef mmmrosek het volgende:
Kan iemand mij helpen met wat tips om een boekenlijst samen te stellen die samen een objectieve, algemene introductie in de wereldgeschiedenis vormen.

en een boekenlijst ter introductie in de - wetenschapsgeschiedenis en cultuurgeschiedenis

thanx
Dit is onmogelijk
pi_90982797
Ga er van uit dat er toch wel pogingen zijn gedaan die enigszins in de richting komen of in ieder geval geschreven zijn vanuit de intentie om zo objectief mogelijk te zijn en het geheel in kaart te brengen.

Zal mijn vraag wat duidelijker formuleren:

Ben op zoek naar Historici, die proberen krachten en tendensen zichtbaar te maken die de mensheid drijven en gedreven hebben door de geschiedenis heen, b.v vanuit antroposofisch of fenomenologisch standpunt. Iemand tips in welke richting ik kan zoeken?
pi_90983073
Of zijn er bepaalde standaard werken die jullie kunnen adviseren om mee te beginnen ter introductie?
pi_91588501
Mmmrosek, hier is een rijtje:
Oudheid: De kennismaking met de oude wereld (politiek en wat cultuur, erg veel feitjes, leest niet altijd even lekker)
Middeleeuwen: A Short History of The Middle Ages (politiek, religie en cultuur)
Na middeleeuwen tot nu: History of the Modern World (politiek en beetje wetenschap, 2 boeken in sommige versies)

Ik zoek zelf ook wat, misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik wil 2 andere handboeken voor de periodes oudheid en middeleeuwen. Mag wel wat uitgebreider en wat algemener. Vind vooral A Short History of The Middle Ages te veel gericht op West-Europa. Wil meer van de Islamitische wereld en de Mongolen in die tijd.
  woensdag 19 januari 2011 @ 22:36:54 #155
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91589493
Over de geschiedenis van Inlichtingendiensten.





In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91602534
Ik zou daar deze aan toevoegen:



Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  donderdag 20 januari 2011 @ 10:26:21 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91602722
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 10:19 schreef Steeven het volgende:
Ik zou daar deze aan toevoegen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zijn dat niet meer studies in hoe inlichtingen diensten werken dan een beschrijving van hun geschiedenis?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91603099
Ja, maar voor de liefhebber van het onderwerp zeer interessante kost :). Het gaat niet zo uitgebreid in op de historie zoals die andere boeken die jij noemt, maar wel op hoe ze aan informatie komen (met veel praktische voorbeelden uit WO2 en de Koude Oorlog).
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  donderdag 20 januari 2011 @ 10:45:06 #159
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91603299
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 10:38 schreef Steeven het volgende:
Ja, maar voor de liefhebber van het onderwerp zeer interessante kost :). Het gaat niet zo uitgebreid in op de historie zoals die andere boeken die jij noemt, maar wel op hoe ze aan informatie komen (met veel praktische voorbeelden uit WO2 en de Koude Oorlog).
Ik zal ze ook zeker even bekijken. Maar het gaat hier om geschiedenis vandaar. Wat me het meeste opvalt na het lezen van deze boeken is wat voor prutsers ze zijn. Het hele idee van een machtige en competente CIA of MI5 is gewoon onzin. Vol met lekken, incompetentie, en tijdens de koude oorlog niet in staat geweest echt agenten te krijgen op plekken die er toe doen (in tegenstelling tot de Russen) en de paar agenten die vrijwillig in de SU voor hun aan het werk zijn gegaan zijn op eentje na allemaal gepakt en gedood nadat ze verraden waren, door mensen binnen de CIA.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91603497
quote:
Ik zal ze ook zeker even bekijken. Maar het gaat hier om geschiedenis vandaar. Wat me het meeste opvalt na het lezen van deze boeken is wat voor prutsers ze zijn. Het hele idee van een machtige en competente CIA of MI5 is gewoon onzin. Vol met lekken, incompetentie, en tijdens de koude oorlog niet in staat geweest echt agenten te krijgen op plekken die er toe doen (in tegenstelling tot de Russen) en de paar agenten die vrijwillig in de SU voor hun aan het werk zijn gegaan zijn op eentje na allemaal gepakt en gedood nadat ze verraden waren, door mensen binnen de CIA.
Ik heb een vak gevolgd dat specifiek ging over de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, en ik vond de werking van de diensten verhelderend in een tijd waarin men spreekt over schending van privacy en de schepping van een 'totalitaire' staat, en nog erger, al die samenzweringstheorieën over 9/11 :'). Wat je ziet is dat informatie niet geheim gehouden kan worden, dat mensen fouten maken en dat er grote belangen op het spel staan. Het klopt dat het westen niet in staat is geweest de SU goed te infiltreren en het moest hebben van overlopers, maar je moet niet vergeten dat de SU een verschrikkelijk gesloten staat was waarbij de KGB een enorme vinger in de pap had; dit in tegenstelling tot de open samenlevingen van het westen. Dus ik zou dat niet te snel afserveren als incompetentie, maar meer als onmacht.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  donderdag 20 januari 2011 @ 11:00:12 #161
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91603733
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 10:52 schreef Steeven het volgende:

[..]

Ik heb een vak gevolgd dat specifiek ging over de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, en ik vond de werking van de diensten verhelderend in een tijd waarin men spreekt over schending van privacy en de schepping van een 'totalitaire' staat, en nog erger, al die samenzweringstheorieën over 9/11 :'). Wat je ziet is dat informatie niet geheim gehouden kan worden, dat mensen fouten maken en dat er grote belangen op het spel staan. Het klopt dat het westen niet in staat is geweest de SU goed te infiltreren en het moest hebben van overlopers, maar je moet niet vergeten dat de SU een verschrikkelijk gesloten staat was waarbij de KGB een enorme vinger in de pap had; dit in tegenstelling tot de open samenlevingen van het westen. Dus ik zou dat niet te snel afserveren als incompetentie, maar meer als onmacht.
Je kan het de naam geven die je wilt, maar het blijft een feit dat de inlichtingendiensten niet presteerden. Ze werden verrast door Korea, door het einde van de koude oorlog, door 9/11, ze hadden geen idee van wat er in de SU aan de gang was.
Het imago van de duistere hand achter de schermen zijn ze niet echt waard geweest, de enige plekken waar ze resultaten boekten was in het westen zelf en dan nog niet geweldig. Ik begrijp wel hoe het komt, maar het staat zo in contrast met hun image. En het ligt niet alleen aan de diensten die niet functioneerden maar vooral ook aan politiek die niet wilde horen wat ze niet beviel, dat is altijd een grote fout bij management, maar in het bedrijfsleven wordt een bedrijf daar keihard voor afgestraft, in politiek sneuvelen er dan gewoon burgers en soldaten.
Over samenzweringstheorieën, hoe verder mensen af staan van de macht, hoe meer ze er in geloven. Diensten zijn gewoon niet in staat een groot complot op te zetten en het geheim te houden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91604014
quote:
Je kan het de naam geven die je wilt, maar het blijft een feit dat de inlichtingendiensten niet presteerden. Ze werden verrast door Korea, door het einde van de koude oorlog, door 9/11, ze hadden geen idee van wat er in de SU aan de gang was.
Daar ben ik het echt totaal niet mee eens. Ze presteerden wel degelijk. Jij doelt op hun HUMINT prestaties, die waren niet best nee. Nederland was nota bene de enige met een mol in communistisch China. Het probleem is dat hun successen onopgemerkt blijven, maar hun falen worden uitvergroot. Zie 9/11. De informatie was voorhanden, maar er zijn fouten gemaakt door mensen en zie het resultaat. Dat gebeurt nu eenmaal bij zaken waar mensen bij betrokken zijn. De diensten kunnen geen toekomst voorspellen.

Was er dan succes? Zeker. Maar dan moet je verder kijken dan HUMINT en de Koude Oorlog. HUMINT is maar een klein onderdeel van het geheel van de diensten. Centraal staan het verzamelen en analyseren van informatie, meestal verkregen via het aftappen van lijnen, het onderscheppen van signalen, etc. Denk alleen al aan de satellietfoto's (Cuba) en het kraken van encrypties. En tijdens WO2 hebben de westerse inlichtingendiensten de oorlog gewoon met vele jaren verkort dankzij hun successen.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_91827469
quote:
Mmmrosek, hier is een rijtje:
Oudheid: De kennismaking met de oude wereld (politiek en wat cultuur, erg veel feitjes, leest niet altijd even lekker)
Middeleeuwen: A Short History of The Middle Ages (politiek, religie en cultuur)
Na middeleeuwen tot nu: History of the Modern World (politiek en beetje wetenschap, 2 boeken in sommige versies)

Ik zoek zelf ook wat, misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik wil 2 andere handboeken voor de periodes oudheid en middeleeuwen. Mag wel wat uitgebreider en wat algemener. Vind vooral A Short History of The Middle Ages te veel gericht op West-Europa. Wil meer van de Islamitische wereld en de Mongolen in die tijd.
Niemand?
pi_91845376
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 23:11 schreef BluesRebel het volgende:

[..]

Niemand?
Oudheid, specifiek over Rome: The Romans. From Village to Empire, Boatwright, Gargola, Talbert.

Ik vond A Short History of the Middle Ages juist goed omdat het ook Byzantium in het verhaal betrekt. De meeste handboeken over de middeleeuwen hebben het alleen maar over West-Europa en laten Byzantium links liggen.
pi_91908549
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 13:42 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Oudheid, specifiek over Rome: The Romans. From Village to Empire, Boatwright, Gargola, Talbert.

Ik vond A Short History of the Middle Ages juist goed omdat het ook Byzantium in het verhaal betrekt. De meeste handboeken over de middeleeuwen hebben het alleen maar over West-Europa en laten Byzantium links liggen.
Goed dat Byzantium en een beetje het Midden-Oosten erin zitten, maar ik wil nog meer Midden-Oosten en ook het Mongoolse rijk. Mag ook wel minder kunst.

Nee, oudheid moet ook algemener, niet alleen het Romeinse Rijk, zat aan deze te denken: http://www.amazon.com/His(...)id=1296068110&sr=8-1 Maar er zijn ook mensen die zeggen dat ze Christelijke dingen ertussen heeft gestopt als de zondvloed en dat hoeft van mij niet ;-)
  zondag 27 februari 2011 @ 19:20:17 #166
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_93403669
Contemporary Russia door Edwin Bacon
quote:
"Contemporary Russia" provides a readable and accessible introduction to Russia's politics, economics, and society focusing especially on the Putin legacy and Medvedev's presidency. Present developments are set in the historical context of the events
ISBN 0230223710
prijs: ¤24,99

Russia in the 21st Century door Steven Rosefielde
quote:
This book demonstrates that Russia intends to re-emerge as a full fledged superpower before 2010 that would challenge America and China and potentially threaten a new arms race. Contrary to conventional wisdom, this goal is easily within the Kremlin's grasp, but the cost to the Russian people and global security would be immense. A sophisticated strategy is proposed to dissuade President Vladimir Putin from pursuing this destabilizing course. The book also explains why the Soviet Union imploded, why Western experts missed the signs of the collapse, and how Russia has metamorphosized into an authoritarian regime instead of pursuing a transition to fully democratic free enterprise. A critique of American foreign policymaking is also provided that emphasizes the confusion caused by tempering evidence to conform with public expectations and the failure to secure the national interest in favor of satisfying a consensus of particular special interests.
ISBN 0511078927
prijs: ¤18,99

Russia at the 21st Century door Steve D. Boilard
quote:
Russia at the 21st Century presents a fresh approach to a new political entity: the Russian Federation. Rather than grafting Russia onto an existing description of the Soviet Union, this text approaches Russia as a country in its own right, providing a comprehensive examination of the governmental system, the political culture, and the national interests of Russia today. Designed to serve as a core text for a course on contemporary Russian government and politics.
ISBN 0155053175
prijs: ¤40.99
  zondag 27 februari 2011 @ 19:41:04 #167
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_93404695
Nibbit, kijk ook eens bij amazon.co.uk of , .bookdepository.co.uk
scheel meestal nogal in prijs.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 februari 2011 @ 19:51:01 #168
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_93405308
Ik ga eens kijken daar, bedankt voor de tip. :)
pi_93406305
Bookdepository.co.uk is inderdaad een erg goede site. Erg goedkoop en geen verzendkosten. Het enige nadeel is dat ze (volgens mij) zijn overgestapt op Selektmail voor Nederland, waardoor het nu met een beetje pech twee weken kan duren voor je je bestelling hebt.
  zondag 27 februari 2011 @ 20:08:48 #170
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_93406416
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 20:07 schreef Sloggi het volgende:
Bookdepository.co.uk is inderdaad een erg goede site. Erg goedkoop en geen verzendkosten. Het enige nadeel is dat ze (volgens mij) zijn overgestapt op Selektmail voor Nederland, waardoor het nu met een beetje pech twee weken kan duren voor je je bestelling hebt.
Amazon.co.uk rekent tegenwoordig ook geen verzendkosten meer naar NL
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_93406877
Goed om te weten.
  zondag 27 februari 2011 @ 20:16:06 #172
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_93406944
Kijk, binnenkort eens gaan shoppen daar. Bedankt beiden :)
  zondag 27 februari 2011 @ 20:17:15 #173
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_93407005
abebooks.co.uk is ook nog een optie en ook play.com wil nog wel eens iets hebben voor minder geld dan hier in nl.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:32:27 #174
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_94950139
Ik wil graag iets lezen over de Rode Brigade in Duitsland, maar zo mogelijk ook over die in Italië, iemand een tip?
klerkje
  donderdag 7 april 2011 @ 00:03:00 #175
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_95150015
Hm, ben momenteel aan het bijlezen over de geschiedenis van Europese integratie. Heb nu het boek van Dinan (Europe Recast), maar zoek eigenlijk nog een informatiever boek. Heb een klein boekje in het Duits, maar daar hou ik niet zo van :P Iemand nog tips?
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_95159250
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 00:03 schreef finsdefis het volgende:
Hm, ben momenteel aan het bijlezen over de geschiedenis van Europese integratie. Heb nu het boek van Dinan (Europe Recast), maar zoek eigenlijk nog een informatiever boek. Heb een klein boekje in het Duits, maar daar hou ik niet zo van :P Iemand nog tips?
Dinan is zo'n beetje het beste op dat gebied. Je zou Ever Closer Union van hem nog kunnen proberen. Dat gaat over de Europese Unie.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_95704825
Interessant topic, hier ga ik eens wat boeken uit halen. Heb er ook al een aantal van gelezen zie ik.

Weet niet in hoeverre dit alleen een topic is voor beschrijvende geschiedenis? Of mag ietwat verklarende boeken ook?

zo ja, dan zou ik deze twee wel aan willen raden. Als ze nog niet genoemd zijn.


Geeft eens een heel andere kijk op het ontstaan van de verschillen in de wereld. Vond het zelf niet overal even lekker weglezen, maar dat kan ook aan de vertaling gelegen hebben. Wel erg interessant!

Momenteel ben ik bezig in dit boek.

Bijna uit, ook wel weer een aardige pil, maar dat hoort bij zulk soort boeken lijkt wel altijd :).
Beetje hetzelfde straatje als het eerdere boek. Wederom wordt gekeken naar de (huidige) westerse dominantie in het wereldbeeld. En onderliggende theorie"en, zoals ras, betere intelligentie, betere omstandigheden etc, worden behandeld en al dan niet verworpen.
..non est vivere sed valere vita est ..
  dinsdag 26 april 2011 @ 11:02:44 #178
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_95987222
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:32 schreef Spiegelei het volgende:
Ik wil graag iets lezen over de Rode Brigade in Duitsland, maar zo mogelijk ook over die in Italië, iemand een tip?
Als je het over de RAF hebt, dan is het Baader-Meinhof Complex van Stefan Aust het compleetste boek dat ik gelezen heb. Ik raad je wel aan het Duitse origineel te lezen. De Nederlandse uitgave is bijna een samenvatting van het oorspronkelijke boek.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  dinsdag 26 april 2011 @ 11:25:34 #179
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_95987940
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:02 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Als je het over de RAF hebt, dan is het Baader-Meinhof Complex van Stefan Aust het compleetste boek dat ik gelezen heb. Ik raad je wel aan het Duitse origineel te lezen. De Nederlandse uitgave is bijna een samenvatting van het oorspronkelijke boek.
Jep, is het meest complete boek, rest komt niet in de buurt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_104195859
Even een kickje. Ik ben geïnteresseerd in de geschiedenis van Joegoslavië en in het bijzonder Bosnië. Is er iemand die me een boek (of eventueel meerdere boeken) kan aanraden waarin de ontwikkelingen vanaf ongeveer de tijd van Tito tot na de Bosnische oorlog uiteengezet worden? In het Nederlands, Duits of Engels.
pi_106097905
Alvaro ABOS - eichmann en Argentina

In het Spaans tot op heden 60 bladzijden of zo gelezen maar best interessant
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_106103609
quote:
5s.gif Op donderdag 10 november 2011 11:32 schreef krapula het volgende:
Even een kickje. Ik ben geïnteresseerd in de geschiedenis van Joegoslavië en in het bijzonder Bosnië. Is er iemand die me een boek (of eventueel meerdere boeken) kan aanraden waarin de ontwikkelingen vanaf ongeveer de tijd van Tito tot na de Bosnische oorlog uiteengezet worden? In het Nederlands, Duits of Engels.
Ik zou je dan zeker de boeken van de Vlaamse professor slavistiek Detrez aanraden.
http://www.slavistiek.ugent.be/personeel/detrez
Ik heb zelf een aantal boeken gelezen, en in "De sloop van Joegoslavië" (1997) legt hij uit wat de geschiedenis is van Joegoslavië (ook in de vorige eeuwen), hoe de boel uit elkaar is gebarsten en wat voor interventies er in Bosnië gebeurd zijn. Objectiefen en genuanceerd, maar niet droog.
pi_106127794
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 21:38 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik zou je dan zeker de boeken van de Vlaamse professor slavistiek Detrez aanraden.
http://www.slavistiek.ugent.be/personeel/detrez
Ik heb zelf een aantal boeken gelezen, en in "De sloop van Joegoslavië" (1997) legt hij uit wat de geschiedenis is van Joegoslavië (ook in de vorige eeuwen), hoe de boel uit elkaar is gebarsten en wat voor interventies er in Bosnië gebeurd zijn. Objectiefen en genuanceerd, maar niet droog.
Thanks! ^O^ . Ik zal het boekje binnenkort bestellen.
  donderdag 9 februari 2012 @ 12:57:36 #184
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107787741
Heb net de biografie van Churchill uit, door Roy Jenkins, aardig, maar niet geweldig. De biografie van Oppenheimer, American Prometheus was veel interessanter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 9 februari 2012 @ 13:09:32 #185
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_107788121
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb net de biografie van Churchill uit, door Roy Jenkins, aardig, maar niet geweldig. De biografie van Oppenheimer, American Prometheus was veel interessanter.
Jenkins was dan ook geen historicus, maar politicus. De beste Churchillbiografie blijft die van Martin Gilbert, zowel de eendelige als de zesdelige.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  donderdag 9 februari 2012 @ 13:14:38 #186
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107788314
Tja vond zelfs the last lion van William Manchester beter
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 9 februari 2012 @ 16:15:25 #187
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_107794533
Je moet Jenkins wel nageven dat hij erg leesbaar schrijft. Ik heb die biografie ookm hier staan en ik vind hem wel lekker weglezen. Als je een slecht geschreven biografie wilt lezen, moet je FDR - Champion of Freedom van Conrad Black er eens naast leggen :)
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 10 februari 2012 @ 15:33:46 #188
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_107829322
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 16:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als je een slecht geschreven biografie wilt lezen, moet je FDR - Champion of Freedom van Conrad Black er eens naast leggen :)
Die zit dan ook in de gevangenis ;)
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  vrijdag 10 februari 2012 @ 16:45:28 #189
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_107831940
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 15:33 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Die zit dan ook in de gevangenis ;)
Ja, maar niet voor zijn schrijfsels (al zou hij dat ook verdienen) :P
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 maart 2012 @ 15:23:44 #190
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_108697752
"Oorlogen en vredesmisies, ervaringen van Nederlandse veteranen 1940-2010"


ISBN 9789460032776

Het eerste exemplaar is in juni 2010 verstrekt aan de Voorzitter van de Tweede Kamer, Mw Verbeet.



In het boek vertellen een flink aantal veteranen hun verhaal mbt hun uitzendingen. Dit met ondersteuning van algemene verslagen en foto's.

Na een voorwoord van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Willem Alexander geeft dit boek, door de verhalen van de Veteranen, een persoonlijk inzicht in de oorlogen en vredesmissies waar Nederland sinds 1940 bij betrokken is geweest.

Uitgegeven in opdracht van het Comité Nederlandse Veteranendag is dit een zeer interessant naslagwerk.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 27 maart 2012 @ 19:08:49 #191
299969 Finland.
Met een vleugje Pools.
pi_109577393
Ik ben op zoek naar een lekker leesbaar geschiedenisboek over Hongarije. Ik ga daar in mei heen, maar een reisgidsje vind ik niet echt genoeg en ik ben zeer geïnteresseerd in geschiedenis.

Daarom ben ik op zoek naar een boek met een beetje algemene geschiedenis over Hongarije. Liefst in het Nederlands, maar Engels is ook niet echt een probleem. Houdt er rekening mee dat ik echt superweinig weet van het land (het enige dat ik weet over Hongarije is, is dat Sisi er ooit Keizerin is geweest :')).

EDIT: vooral Hongarije onder het communisme lijkt mij zeer interessant. Epubs en pdf's mogen wat mij betreft overigens ook :D.

[ Bericht 16% gewijzigd door Finland. op 27-03-2012 19:19:14 ]
[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 21:05:24 #192
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_109583077
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 19:08 schreef Finland. het volgende:
Ik ben op zoek naar een lekker leesbaar geschiedenisboek over Hongarije. Ik ga daar in mei heen, maar een reisgidsje vind ik niet echt genoeg en ik ben zeer geïnteresseerd in geschiedenis.

Daarom ben ik op zoek naar een boek met een beetje algemene geschiedenis over Hongarije. Liefst in het Nederlands, maar Engels is ook niet echt een probleem. Houdt er rekening mee dat ik echt superweinig weet van het land (het enige dat ik weet over Hongarije is, is dat Sisi er ooit Keizerin is geweest :')).

EDIT: vooral Hongarije onder het communisme lijkt mij zeer interessant. Epubs en pdf's mogen wat mij betreft overigens ook :D.
Dan mag je het museum dat is gewijd aan de Nazi- en communistische tijd in Boedapest zeker niet missen. Ik heb zelf vorig jaar toen ik in Hongarije was vooral veel Wikipedia-pagina's gelezen, waarbij de Duitstalige pagina's vaak weer extra informatie gaven ten opzichte van de Engelstalige pagina's. Ik lees helaas geen Hongaars.

Amazon.com geeft het boek 'A Concise History of Hungary' als belangrijkste hit. Dit boek loopt tot aan de verkiezingen van 1988. En dan is er nog het boek 'A History of Hungary' dat ongeveer dezelfde periode beschrijft.

De recente geschiedenis is echter ook de moeite waard, vooral de enorme golf aan nationalisme en de wat merkwaardige huidige regering van Hongarije zijn interessant studiemateriaal.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  woensdag 28 maart 2012 @ 08:52:38 #193
299969 Finland.
Met een vleugje Pools.
pi_109596620
Klinkt interessant dat museum! Nu is het zo dat ik met mijn studievereniging naar Boedapest ga, en ik ben bang dat ik meer kroeg zie dan cultuur, maar ik heb wel gehoord dat we een museum gaan bezoeken.

A Concise History of Hungary staat nu op mijn eReader! Vanmiddag maar eens even lekker op het balkon gaan lezen! O+
[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
pi_113510731
Ooit vond ik in een winkel een boek waarin de hele geschiedenis van New York geschreven stond, heel mooi gedaan met honderden tekeningen en schetsen van hoe het vroeger geweest moet zijn in de tijd dat New York nog moeras was.

Helaas heb ik daar geen naam van, is er iemand die een gelijkaardig boek kent en de titel wil delen?

Verder ook wel interesse in een boek over Georges-Eugène Haussmann.
Wel in het Nederlands graag
Cindy De Vuyst
pi_113696491
Net Het boek der kampen besteld. Helaas versturen ze op maandag en donderdag..ben dus waarschijnlijk net te laat waardoor ik hem pas volgende week binnen heb :')



Achja, heb ik weer iets om naar uit te kijken :)
pi_116800040
Ben gisteren deze gaan afhalen erg interessant boek. ^O^

Ура для россии
pi_117655329
Weet iemand of er een mooie collectie geschiedenisboeken is van de tijd van de jagers/boeren tot nu :9 . Veel van wat ik geleerd heb op middelbare school is weggezakt en daarbij lijkt het me mooi om een naslagwerk in de boekenkast te hebben. Nu heb ik even gegoogled en kon zo snel niks vinden, behalve schoolboeken :P . Iemand?
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 13:28:45 #198
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_117656996
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Nibb-it op 20-08-2014 15:52:33 ]
pi_117712342
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 12:26 schreef Zhero het volgende:
Weet iemand of er een mooie collectie geschiedenisboeken is van de tijd van de jagers/boeren tot nu :9 . Veel van wat ik geleerd heb op middelbare school is weggezakt en daarbij lijkt het me mooi om een naslagwerk in de boekenkast te hebben. Nu heb ik even gegoogled en kon zo snel niks vinden, behalve schoolboeken :P . Iemand?
Ik kan je de grote bosatlas van de geschiedenis van Nederland aanraden ;) Kost misschien wat, maar dan heb je ook wel degelijk een goed boek met veel kaartmateriaal wat zeer betrouwbaar is.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 7 oktober 2012 @ 22:12:31 #200
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_117712415
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 22:11 schreef Yurg het volgende:

[..]

Ik kan je de grote bosatlas van de geschiedenis van Nederland aanraden ;) Kost misschien wat, maar dan heb je ook wel degelijk een goed boek met veel kaartmateriaal wat zeer betrouwbaar is.
Zeker een mooi bron van informatie. :Y
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 7 oktober 2012 @ 22:15:46 #201
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_117712607
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 22:11 schreef Yurg het volgende:

[..]

Ik kan je de grote bosatlas van de geschiedenis van Nederland aanraden ;) Kost misschien wat, maar dan heb je ook wel degelijk een goed boek met veel kaartmateriaal wat zeer betrouwbaar is.
Ook ja, samen met de Sesam Atlasjes.
pi_117712807
quote:
14s.gif Op zondag 7 oktober 2012 22:15 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Ook ja, samen met de Sesam Atlasjes.
Die ken ik dan weer niet.

Verder kan ik nog wel voor een aantal periode(n) een leuk boek aanraden, maar ik denk dat die te diep over de stof in gaan, maar ik zal ze toch even noemen voor het geval dat je dat toch ook wel wil.

Prehistorie - Nederland in de prehistorie (volgens mij wordt deze alleen niet meer gedrukt, maar als je hem tegenkomt, zeer interessant boek over de gehele prehistorie, maar wel vrij uitgebreid en veel gebruik van archeologische vaktermen)
Middeleeuwen/Nieuwe tijd - Eeuwen des onderscheids (Leuk boekwerk over de middeleeuwen en de nieuwe tijd, vooral erg geschiedkundig aangelegd boek. Schrijfstijl is soms wel lastig, maar dit is afhankelijk van het hoofdstuk)
  zondag 7 oktober 2012 @ 22:25:18 #203
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_117713225
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 22:19 schreef Yurg het volgende:

[..]

Die ken ik dan weer niet.

Verder kan ik nog wel voor een aantal periode(n) een leuk boek aanraden, maar ik denk dat die te diep over de stof in gaan, maar ik zal ze toch even noemen voor het geval dat je dat toch ook wel wil.

Prehistorie - Nederland in de prehistorie (volgens mij wordt deze alleen niet meer gedrukt, maar als je hem tegenkomt, zeer interessant boek over de gehele prehistorie, maar wel vrij uitgebreid en veel gebruik van archeologische vaktermen)
Middeleeuwen/Nieuwe tijd - Eeuwen des onderscheids (Leuk boekwerk over de middeleeuwen en de nieuwe tijd, vooral erg geschiedkundig aangelegd boek. Schrijfstijl is soms wel lastig, maar dit is afhankelijk van het hoofdstuk)
Zijn twee delen van: http://www.bol.com/nl/p/s(...)-1/1001004004856784/ & http://www.bol.com/nl/p/s(...)-2/1001004002493901/ (ze zijn wel goedkoper te krijgen). Vooral handig voor wat achtergrond, jaartallen, enz. Daar zijn ze denk ik ook wel primair voor bedoeld, trouwens.
pi_118146765
Kan iemand me vertellen of de Nederlandse vertaling van Lyotard's La condition postmoderne goed is? Of kan ik beter de Engelse vertaling nemen?
pi_118624800
Iemand?
pi_118893708
Aanrader



DE REVOLUTIEVERZAMELAAR

Begin 1919 krijgt de Maastrichtse journalist George Nypels (1885-1977) carte blanche van het Algemeen Handelsblad om als reiscorrespondent de brandhaarden van Europa te bezoeken. De gentleman-avonturier laat zich de kortstondige radenrepubliek van Hongarije binnensmokkelen, dringt als eerste bourgeois journalist door tot het Rode Moskou, spreekt de fascistische hoofdredacteur Benito Mussolini, ontmoet als eerste Europese journalist de Turkse rebellenleider Mustafa Kemal en ziet met een mengeling van zorg en fascinatie in 1923 (!) de jonge Adolf Hitler furore maken in de bierkelders van München.

Cultuurhistoricus en journalist Henk van Renssen (1971) stuitte in een antiquariaat per toeval op de naam George Nypels. Hij ging op onderzoek en ontdekte een unieke journalistieke carrière van een man die na de oorlog totaal in de vergetelheid is geraakt. Aan de hand van diens eigenzinnige ooggetuigenverslagen brengt hij de revolutionaire wordingsgeschiedenis van het moderne Europa tot leven.

`Zeldzaam spannend boek.' - Wim Noordhoek,VPRO-radio

`Meeslepende reconstructie.' - de Volkskrant

`Spannende verhalen, die zo uit een avontuurlijk jongensboek lijken te komen. Een echte vondst.' - Dagblad de Limburger
Söylesem, tesiri yok; sussam gönül razı değil
pi_119949034
Iemand die weet of dit een redelijk boek is

Che guevara van Lucia Alvarez de toledo
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 5 december 2012 @ 11:35:43 #208
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119950147
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Che Guevara van Lucia Alvarez de toledo
Lucia Alvarez de toledo heeft 2 boeken geschreven over deze psychopaat,
* Traveling with Che Guevara: The Making of a Revolutionary,
* The Story of Che Guevara.
Het tweede boek gaat wat meer over zijn Argentijnse achtergrond, wellicht dat jij dat interessant vind
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119950272
Ik heb het hier liggen, maar was niet erg onder de indruk van het inleidende deel.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 5 december 2012 @ 11:44:26 #210
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119950419
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik heb het hier liggen, maar was niet erg onder de indruk van het inleidende deel.
Er zijn veel biografieen over hem, maar volgens mij verschillen ze nauwelijks van elkaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 26 december 2012 @ 23:18:58 #211
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_120798690


Nog steeds wekken de krijgsverrichtingen van onze voorouders alom verbazing. Met zeer weinig middelen en onder extreme omstandigheden trokken zij door onbekende gebieden, doorstonden vele gevaren om ver van huis veldslagen te leveren. Hoe werden de troepen van weleer gevoed? Hoe kwamen zij aan wapens? Welke organisatie zorgde kortom voor de logistieke verzorging?

Dit boek beschrijft de geschiedenis van de militaire logistiek in het algemeen en de verzorging van soldaten ver van huis. Het is niet alleen een historische beschrijving van de logistiek van het krijgsbedrijf, maar ook van de internationale opvattingen daaromtrent en de ontwikkelingen daarin. Vanaf de oudheid tot nu brengt een aantal vooraanstaande auteurs systeem aan in de ontwikkelingsgang van de militaire logistiek. Daarmee wordt ook de kennis van logistiek in het algemeen verdiept.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_121100701
Ik heb pas een boek gelezen over de Tempeliers:



Interessant, maar het blijft erg algemeen. Ik vraag me af of er iemand nog andere goede boeken weet over de Tempeliers die diep ingaan op de orde. :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_121108458
Bloedlanden - Europa tussen Hitler en Stalin door Timothy Snyder



quote:
Timothy Snyder is hoogleraar geschiedenis aan de Yale University. Met zijn vorige historische publicaties won hij reeds enige prestigieuze prijzen. In 'Bloedlanden' behandelt hij op sublieme wijze het beladen thema van de massamoorden door totalitaire regimes gedurende de Tweede Wereldoorlog en de periode vlak daarvoor. Het is het trieste relaas van de gruwelijke gebeurtenissen in Midden-Europa gedurende de jaren 1933-1945. Op indringende wijze beschrijft hij niet alleen de wreedheden van Nazi-Duitsland tegen de joden en de Russische bevolking na de Duitse inval van de Sovjet-Unie vanaf juni 1941, maar ook het optreden van de sovjets ten tijde van de 'Grote Zuivering' in de jaren 1934-1938. Miljoenen burgers werden in opdracht van dictator Josef Stalin vermoord om de Midden-Europese landen van zijn politieke tegenstanders te ontdoen. Aan de hand van onder meer de Sovjet-hongersnoden, de klassenterreur, het stalinistisch antisemitisme, de Holocaust, de doodsfabrieken van de nazi's en de vele etnische zuiveringen legt hij verbanden tussen methoden en motieven van moordzuchtige regimes. Een standaardwerk dat de moderne Europese geschiedenis nuanceert en bijstelt. Voorzien van overzichtskaarten.
Van de zuiveringen in de Sovjet-Unie had ik wel eens gehoord maar wat het nou precies inhield wist ik niet. De Holocaust is natuurlijk veel bekender maar het blijft schokkend om de details te lezen. Zeer interessant boek.
  zondag 10 maart 2013 @ 10:18:27 #214
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_123857140
Ik heb toen ik iets jonger was een boek gelezen, volgens mij van een Italiaan, waarin hij de hele geschiedenis kort behandelde. Weet iemand misschien de titel van dit boek?
pi_123956466
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 19:08 schreef Finland. het volgende:
Ik ben op zoek naar een lekker leesbaar geschiedenisboek over Hongarije. Ik ga daar in mei heen, maar een reisgidsje vind ik niet echt genoeg en ik ben zeer geïnteresseerd in geschiedenis.

Daarom ben ik op zoek naar een boek met een beetje algemene geschiedenis over Hongarije. Liefst in het Nederlands, maar Engels is ook niet echt een probleem. Houdt er rekening mee dat ik echt superweinig weet van het land (het enige dat ik weet over Hongarije is, is dat Sisi er ooit Keizerin is geweest :')).

EDIT: vooral Hongarije onder het communisme lijkt mij zeer interessant. Epubs en pdf's mogen wat mij betreft overigens ook :D.
Ik was ooit in Boedapest met een makker, en hij had het de hele tijd over een beeldentuin net buiten de stad die volstond met Sovjetbeelden. Ik weet even niet meer hoe het heette maar ik kan het navragen zodra ik 'm weer zie
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:55:54 #216
299969 Finland.
Met een vleugje Pools.
pi_123959286
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:54 schreef FransjeVanDusschoten het volgende:

[..]

Ik was ooit in Boedapest met een makker, en hij had het de hele tijd over een beeldentuin net buiten de stad die volstond met Sovjetbeelden. Ik weet even niet meer hoe het heette maar ik kan het navragen zodra ik 'm weer zie
Jemig, maar goed dat ik quote-alert heb, anders had ik deze reactie nooit gezien :D. Wilde voornamelijk wat meer weten over Boedapest omdat ik er vorig jaar heen ging met mijn studievereniging.

Trouwen, nu ik hier toch ben. Ik ben op zoek naar een hele basale makkelijke uitleg van de geschiedenis van Amerika. Was gisteren Lincoln Vampire Hunter aan het kijken, en die andere Lincoln-film staat ook klaar, maar ik merk dat ik heel veel zaken gewoon niet goed weet te plaatsen op de tijdbalk. Ik hoef geen Amerikanist te worden ofzo, maar een beetje algemene kennis kan natuurlijk nooit kwaad!
[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
pi_125698858
Iemand goede tips?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_125699929
Iemand die de volgende boeken gelezen heeft?

Mijn naam is Victoria
Eichmann in argentinië
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_126997993
Ik wil graag de Alexiad van Anna Comnenos lezen, maar vraag me af of de versie die vertaald is door Peter Frankopan en E. R. A. Sewter wel goed is?
Burning bridges gives you so much more
pi_127894199
Weet iemand nog boeken over de Nederlandse geschiedenis van de negentiende eeuw? Heb 'Paardenkracht en mensenmacht' al gelezen en 'De Nederlandsche Bank 1814-1998' is onderweg. Zoek eigenlijk nog specifiek naar de rol van liefdadigheid en sociale zekerheid in de negentiende eeuw.

Is er trouwens ook nog een boek over Samuel van Houten? Behalve 'Het kinderwetje van Van Houten', die heb ik al gelezen.
pi_127894211
Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!
pi_128435857
Beste allen,

Ik zou graag een boek lezen over de geschiedenis van de Europese kunst (van steentijd tot nu).
Nu ben ik een complete leek, dus het boek moet niet al te ingewikkeld en ontoegangkelijk zijn.
Tevens moet het geen 1000p zijn (zoals Hugh Honour) aangezien het in mijn tas moet passen. Lees veelal in het openbaar vervoer, dus een klein beetje handzaam is prettig.
Ook liefst Engelstalig!

Iemand suggesties?
pi_129917862
Wie heeft er voor mij een alternatief voor het boek Reizen zonder John van Geert Mak?

Zijn eerdere boek, in Europa, was leuk om te lezen en had ook wat interessante (onbekendere) feitjes.
Ik begrijp uit verschillende recensies dat dit boek over Amerika vooral een opsomming is van gebeurtenissen die de meeste mensen (die zich een beetje met algemene kennis van de VS bezig houden) toch al wel weten. Dan heeft het boek, behalve het reisverslag, weinig meerwaarde.

Dus, iemand een ander boek dat de laatste 50/100 jaar van de geschiedenis van de VS belicht? En dan wat diepgaander dan de analyse dat Kennedy de verkiezingen had gewonnen omdat hij er beter uit zag op tv..
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_130234311
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 23:22 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Wie heeft er voor mij een alternatief voor het boek Reizen zonder John van Geert Mak?

Zijn eerdere boek, in Europa, was leuk om te lezen en had ook wat interessante (onbekendere) feitjes.
Ik begrijp uit verschillende recensies dat dit boek over Amerika vooral een opsomming is van gebeurtenissen die de meeste mensen (die zich een beetje met algemene kennis van de VS bezig houden) toch al wel weten. Dan heeft het boek, behalve het reisverslag, weinig meerwaarde.

Dus, iemand een ander boek dat de laatste 50/100 jaar van de geschiedenis van de VS belicht? En dan wat diepgaander dan de analyse dat Kennedy de verkiezingen had gewonnen omdat hij er beter uit zag op tv..
Eh, nou haal je precies een voorbeeld aan wat ik goed uitgewerkt vond in dat boek :p
Ik heb hem gelezen en vond het prima.
Als alternatieve schrijver kan je denken aan Bill Bryson?
  maandag 19 augustus 2013 @ 14:16:30 #225
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130236218
Bill Bryson heeft verschrikkelijk leuke reisverslagen geschreven die ook veel over de historie vertellen.
Heb ze allemaal gelezen, niet alleen wat van opgestoken, maar ook bij tijd en wijlen verschrikkelijk moeten lachen over wat hij meemaakt en hoe hij dat beschrijft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 27 september 2013 @ 14:19:27 #226
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_131617929
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juni 2009 12:41 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
'Deser landen crijchsvolk' Het staatse leger en de militaire revoluties 1588-1688 door Olaf van Nimwegen. Een echte aanrader voor mensen die geïntereseerd zijn in de nederlandse krijgsgeschiedenis.
Ben al tijden op zoek naar deze, in de ub eeuwig uitgeleend en in de handel onvindbaar. Rara.

'Krijgsvolk. Militaire professionalisering en het ontstaan van het Staatse leger, 1568 - 1590' van Erik Swart is ook de moeite waard.
pi_132665023
Ik wil graag een boek lezen over Nazi Duitsland. Ik zat zelf te denken aan de memoires van Albert Speer Inside the Third Reich. Iemand die dit boek heeft gelezen en het kan aanraden? Of natuurlijk andere boeken met betrekking tot dit thema.
  maandag 28 oktober 2013 @ 19:17:06 #228
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_132665863
Kershaws Hitlerbiografieën?
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:08:58 #229
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_132682947
Shirer's Rise and Fall of the Third Reich? Ietwat gedateerd, maar nog zeker goed te doen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_135201484
Ik ben op zoek naar een boek over de Nederlandse heerschappij op Ceylon (het tegenwoordige Sri Lanka). Iemand tips of suggesties?
pi_135963719
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 19:29 schreef buishuis het volgende:
Ik ben op zoek naar een boek over de Nederlandse heerschappij op Ceylon (het tegenwoordige Sri Lanka). Iemand tips of suggesties?
Hallo buishuis,
Interessant onderwerp hoor, wist je dat afstammelingen van Nederlanders op Ceylon 'Burgers' genoemd worden. Sommigen hebben ook nog Nederlandse achternamen.
Ik heb btw geen leestips
pi_143630854
Ik zoek een goed leesbaar boek over WO I. Ik ken alleen de grote lijnen en ben vooral geïnteresseerd in een gedetailleerde beschrijving van de aanleiding, het verloop, en hoe europa eruitzag na afloop, het liefst inclusief een uitweiding hier en daar naar de belangrijkste personen.

Ik kwam zelf uit bij deze:
The War that Ended Peace | Professor Margaret MacMillan
The war that ended peace

Voldoet dit? Of raden jullie andere werken aan?
pi_143630882
Aangezien ik deze reactie toch niet weg krijg, gebruik ik hem maar nuttig. Kwam deze ook nog tegen:

The sleepwalkers

Welke van de twee raden jullie aan? Of een andere natuurlijk..
  donderdag 21 augustus 2014 @ 09:54:05 #234
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_143657252
Ik ben bezig in Sleepwalkers. Geeft een hele goede achtergrond van de situatie op de Balkan vanaf ongeveer 1890, waardoor je beter begrijpt, wat een kruitvat dat gebied werkelijk was.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Admin donderdag 21 augustus 2014 @ 12:21:21 #235
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_143660753
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 15:36 schreef Mind_State het volgende:
Ik zoek een goed leesbaar boek over WO I. Ik ken alleen de grote lijnen en ben vooral geïnteresseerd in een gedetailleerde beschrijving van de aanleiding, het verloop, en hoe europa eruitzag na afloop, het liefst inclusief een uitweiding hier en daar naar de belangrijkste personen.

Ik kwam zelf uit bij deze:
The War that Ended Peace | Professor Margaret MacMillan
The war that ended peace

Voldoet dit? Of raden jullie andere werken aan?
Sleepwalkers vergt even doorbijten, het is niet echt een makkelijk leesbaar boek, het is zeker een aan te raden boek.

Barbara Tuchman- The Proud Tower, Kanonnen van Augustus etc etc.Tuchman is altijd goed.
To end all wars-Adam Hochschild
Sophie den Schaepdrijver_ De Groote Oorlog
The First World War- Prof.Keegan.

August 1914-Solzhenitsyn
JHJ Andriessen-De Mythe van 1918
JHJ Andriessen-De andere waarheid.

Remarque_ Westen Nichts Neues
Ludwig Renn- Krieg
De Oorlogsdagboeken van Louis Barthas
Peter Englund -Stridens Skönhet och sorg-De schoonheid en het verdriet van de oorlog
Philip Blom-The vertigo years, change and culture in the west-1900-1914
Zacht en Eervol-Leo van Bergen
Rites of spring-Modris Eksteins.

De stilte van de Salient ( de herinnering aan de eerste wereldoorlog rond Ieper) Johan Meire

Koning Albert en zijn soldaten-Luc vandeweyer.

Begin daar maar mee, dan heb je alvast een redelijk beeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door yvonne op 21-08-2014 21:40:33 ]
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin donderdag 21 augustus 2014 @ 12:21:52 #236
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_143660769
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 09:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik ben bezig in Sleepwalkers. Geeft een hele goede achtergrond van de situatie op de Balkan vanaf ongeveer 1890, waardoor je beter begrijpt, wat een kruitvat dat gebied werkelijk was.
is
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_143668298
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 12:21 schreef yvonne het volgende:

[..]

Sleepwalkers vergt even doorbijten, het is niet echt een makkelijk leesbaar boek, het is zeker een aan te raden boek.

Barbara Tuchman- The Proud Tower, Kanonnen van Augustus etc etc.Tuchman is altijd goed.
To end all wars-Adam Hochschild
Sophie den Schaepdrijver_ De Groote Oorlog
The First World War- Prof.Keegan.

August 1914-Solzhenitsyn
JHJ Andriessen-De Mythe van 1918
JHJ Andriessen-De andere waarheid.

Remarque_ Westen Nichts Neues
Ludwig Renn- Krieg
De Oorlogsdagboeken van Louis Barthas
Peter Englund -Stridens Skönhet och sorg-De schoonheid en het verdriet van de oorlog
Philip Blom-The vertigo years, change and culture in the west-1900-1914
Zacht en Eervol-Leo van Bergen
Rites of spring-Modris Eksteins.

De stilte van de Salient ( de herinnering aan de eerste wereldoorlog rond Iepet) Johan Meire

Koning Albert en zijn soldaten-Luc vandeweyer.

Begin daar maar mee, dan heb je alvast een redelijk beeld.
Bedankt, ga zo even bekijken welke me het meeste aanspreekt. Twee dagen googelen, bol.com, goodreads en het bezoeken van twee boekhandels hebben het kiezen niet makkelijker gemaakt namelijk. Heb inmiddels ook veel Nederlandstalige boeken zien staan, maar de twijfel blijft. Ik zoek gewoon 1 werk wat van 1890-1910 tot 1918-1920 overzichtelijk beschrijft zonder al te veel in details te treden. De meeste werken zijn gericht op een bepaald gedeelte van de oorlog of enkel de aanleiding of het gevolg. Ik snap dat het lastig is om zo'n divers en complex onderwerp in een enkel boek te stoppen en dat er sowieso veel kennis zal missen, maar het gaat me echt om de grote lijnen.

Ik ben al bijna in staat om een boek over de hele eeuw te kopen zoals The dark continent van Mazower. Maar goed. Ik ga nog even kijken wat dit allemaal is :)
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:43:38 #238
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_143694764
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 16:06 schreef Mind_State het volgende:

[..]

Bedankt, ga zo even bekijken welke me het meeste aanspreekt. Twee dagen googelen, bol.com, goodreads en het bezoeken van twee boekhandels hebben het kiezen niet makkelijker gemaakt namelijk. Heb inmiddels ook veel Nederlandstalige boeken zien staan, maar de twijfel blijft. Ik zoek gewoon 1 werk wat van 1890-1910 tot 1918-1920 overzichtelijk beschrijft zonder al te veel in details te treden. De meeste werken zijn gericht op een bepaald gedeelte van de oorlog of enkel de aanleiding of het gevolg. Ik snap dat het lastig is om zo'n divers en complex onderwerp in een enkel boek te stoppen en dat er sowieso veel kennis zal missen, maar het gaat me echt om de grote lijnen.

Ik ben al bijna in staat om een boek over de hele eeuw te kopen zoals The dark continent van Mazower. Maar goed. Ik ga nog even kijken wat dit allemaal is :)
Kijk eens naar Niall Ferguson. Ik heb de titel even niet bij de hand (ikben gescheiden van mijn boekenkast momenteel). Die heeft een boek zoals jij dat zoekt. Volgens mij heet het 'The Great War' maar pin me daar niet op vast.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:40:37 #239
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143697763
Nederland was tijdens de eerste wereldoorlog "neutraal" en een broeinest van spionage heb ik wel eens begrepen, maar heb daar eigenlijk geen literatuur over kunnen vinden.

Vermakelijk artikel
http://www.scientias.nl/nederland-spionage-paradijs/99240

[ Bericht 34% gewijzigd door Pietverdriet op 22-08-2014 11:47:58 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143698014
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederland was tijdens de eerste wereldoorlog "neutraal" en een broeinest van spionage heb ik wel eens begrepen, maar heb daar eigenlijk geen literatuur over kunnen vinden.

Vermakelijk artikel
http://www.scientias.nl/nederland-spionage-paradijs/99240
Paul Moeyes- Buiten schot
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:57:38 #241
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143698302
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 11:48 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Paul Moeyes- Buiten schot
Dat is de eerste wereldoorlog in NL, mijn interesse is vooral de spionage die zich hier afspeelde
Zoals dit artikel
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/16161262.2013.755017
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:07:02 #242
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_143700432
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is de eerste wereldoorlog in NL, mijn interesse is vooral de spionage die zich hier afspeelde
Zoals dit artikel
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/16161262.2013.755017
Kijk eens rond in het archief van http://www.bmgn-lchr.nl/, misschien vind je daar ook wat leuks.
pi_143714514
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is de eerste wereldoorlog in NL, mijn interesse is vooral de spionage die zich hier afspeelde
Zoals dit artikel
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/16161262.2013.755017
Ik kwam Spionnennest 1914-1918 - spionage vanuit Nederland in Belgie, Duitsland en Engeland tegen op Bol.com

http://www.bol.com/nl/p/spionnennest-1914-1918/1001004011825836/
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 19:43:55 #244
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143714629
Dank!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!fotograaf vrijdag 22 augustus 2014 @ 20:04:32 #245
73911 ultra_ivo
pi_143715699
Momenteel is over dat hele thema (WO 1) een expositie in het Centre Ceramique in Maastricht.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 20:46:52 #246
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_143717667
Ik zoek een boek over tanks en/of gevechtsvliegtuigen die ingezet werden tijdens WO1/2. Liefst geïllustreerd en met specificaties.
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
  zaterdag 23 augustus 2014 @ 11:29:06 #247
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_143736194
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 20:46 schreef Revanches het volgende:
Ik zoek een boek over tanks en/of gevechtsvliegtuigen die ingezet werden tijdens WO1/2. Liefst geïllustreerd en met specificaties.
Google is je bekend? Of de zoekfunctie bij Bol?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_143785814
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is de eerste wereldoorlog in NL, mijn interesse is vooral de spionage die zich hier afspeelde
Zoals dit artikel
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/16161262.2013.755017
Weliswaar spionage in WW2 en bovenal fictie, maar ben je bekend met de boeken van Alan Furst?
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:02:26 #249
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143786046
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 19:58 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Weliswaar spionage in WW2 en bovenal fictie, maar ben je bekend met de boeken van Alan Furst?
Ja, maar dat is niet waar ik naar zoek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:02:56 #250
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143786079
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 20:46 schreef Revanches het volgende:
Ik zoek een boek over tanks en/of gevechtsvliegtuigen die ingezet werden tijdens WO1/2. Liefst geïllustreerd en met specificaties.
Ga eens in de bieb kijken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143786171
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, maar dat is niet waar ik naar zoek.
Maar wel een aanrader? Ik heb nog niets van hem gelezen.
pi_143814952
humanitaire-interventie-en-soevereiniteit

Iemand bekend met het bovenstaande boek?

Ik zit met smart te wachten op Asbridge - De eerste kruistocht en Wezemer - Een geschiedenis van Rusland.
pi_144097424
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn in de begindagen van het christendom/(boetetocht van Keizer Hendrik IV) :

Gang naar Canossa van Tom Holland.

Deze man heeft een heerlijke schrijfstijl die heel goed tot zijn recht komt in dit boek.

En het kost geen peut!

Absolute aanrader
pi_147049771
ik heb 2 geschiedenisboeken die op zichzelf al geschiedenis zijn.
Beide van Jacob van Lennep, en de een uit 1854 en de ander uit 1861.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_148754861
http://www.reggiebaay.nl/books/daar-werd-wat-gruwelijks-verricht/
quote:
Reggie Baay schrijft de geschiedenis van de slavernij in Indië. Want het is een misverstand te denken dat de slavernij in de koloniën zich beperkte tot de West. En hoe komt het dat ons beeld ervan zo vertekend is, alsof er in de Oost geen echte slavernij bestond?
pi_148775726
Ik hoorde laatst wat over een verdrag tussen de Europese grootmachten dat in het geval van een oorlog op Europees grondgebied dat de kolonies buiten beschouwing gelaten zouden worden. Na wat Googlen kon ik hier nog niets over vinden, iemand enig idee hoe deze treaty/verdrag heet? Ik meen dat het over de periode eind 1800 begin 1900 gaat. Daarbij zijn boeken hierover natuurlijk ook welkom :Y)

[ Bericht 18% gewijzigd door buishuis op 17-01-2015 14:55:04 ]
pi_148792873
Conferentie van Berlijn 1884-85, ook wel de Congo conferentie genoemd?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_148948777
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:32 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Conferentie van Berlijn 1884-85, ook wel de Congo conferentie genoemd?
That's the one! Bedankt!
pi_148955545
Die afspraken hebben ze dan mooi meteen laten varen tijdens WOI, geloof dat de Engelsen (zuid afrikanen) in no-time Duits-zuidwest Afrika onder de voet liepen.
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_149001714
quote:
99s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:27 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Die afspraken hebben ze dan mooi meteen laten varen tijdens WOI, geloof dat de Engelsen (zuid afrikanen) in no-time Duits-zuidwest Afrika onder de voet liepen.
M

Suidwest Afrika is vrij snel onder de voet gelopen. Maar von Lettow-Vorbeck zorgde er voor dat die kaki
aan het zweten geraakte!
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zondag 15 februari 2015 @ 12:15:54 #261
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149688766
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2012 23:18 schreef Cobra4 het volgende:
[ afbeelding ]

Nog steeds wekken de krijgsverrichtingen van onze voorouders alom verbazing. Met zeer weinig middelen en onder extreme omstandigheden trokken zij door onbekende gebieden, doorstonden vele gevaren om ver van huis veldslagen te leveren. Hoe werden de troepen van weleer gevoed? Hoe kwamen zij aan wapens? Welke organisatie zorgde kortom voor de logistieke verzorging?

Dit boek beschrijft de geschiedenis van de militaire logistiek in het algemeen en de verzorging van soldaten ver van huis. Het is niet alleen een historische beschrijving van de logistiek van het krijgsbedrijf, maar ook van de internationale opvattingen daaromtrent en de ontwikkelingen daarin. Vanaf de oudheid tot nu brengt een aantal vooraanstaande auteurs systeem aan in de ontwikkelingsgang van de militaire logistiek. Daarmee wordt ook de kennis van logistiek in het algemeen verdiept.

Een quote van je welste maar is het wat?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 februari 2015 @ 17:14:40 #262
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_149698066
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 12:15 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Een quote van je welste maar is het wat?
Ja. Ik vond het interessant om te lezen. :Y ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 15 februari 2015 @ 17:23:05 #263
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149698351
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:14 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Ja. Ik vond het interessant om te lezen. :Y ^O^
Eens kijken of ze hem hebben bij de bieb.
pi_153816923
Topic is redelijk dood lijkt het maar toch een poging.

Iemand tips voor goede boeken over de Amerikaanse burgeroorlog? Graag in het Engels voor iemand die relatief weinig van dit conflict weet.
pi_153823574
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:44 schreef FUUUU het volgende:
Topic is redelijk dood lijkt het maar toch een poging.

Iemand tips voor goede boeken over de Amerikaanse burgeroorlog? Graag in het Engels voor iemand die relatief weinig van dit conflict weet.
Battle Cry of Freedom van James McPherson is de klassieker.
pi_154724881
Ik ging vorige week naar de boekhandel om 'de grote Turk' te kopen. Kreeg te horen dat het niet meer werd gedrukt, dus nu tweedehands zoeken.
Heeft iemand er een toevallig? 😅😅
pi_154724970
Net deze via de Kindle gekocht. Ben benieuwd. :)

pi_155509457
Kent iemand een Nederlands geschreven boek over La Fayette?
pi_157408642
Iemand tips voor Nederlandse boeken over de koude oorlog? Stasi, KGB, memoires, val van de muur, biografiën etc.
  zondag 8 november 2015 @ 19:57:58 #272
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157409134
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 19:38 schreef Blue_note het volgende:
Iemand tips voor Nederlandse boeken over de koude oorlog? Stasi, KGB, memoires, val van de muur, biografiën etc.
Wolfgang Leonhard: De revolutie laat haar kinderen gaan (Die Revolution entlässt ihre Kinder) ik weet niet of de Nederlandse vertaling nog te krijgen is, een autobiografie over hoe hij als kind met zijn moeder nazi duitsland ontvlucht (zijn moeder was spartakist) en in Zweden beland, en dan besluiten naar het Arbeidersparadijs de Sovjet Unie te gaan, hoe zijn moeder gearresteerd wordt door de cheka (KGB) en hoe hij als kind wordt opgeleid tot toekomstig topman in de partij. Hij reisde met Walter Ulbricht naar de Sovjet Zone van Duitsland en staat aan de wieg van de oprichting van de DDR en vlucht vervolgens via Jugoslavie naar West Duitsland. Een buitengewoon eerlijk en oprecht verhaal, wat me erg ontroerde.
Online antiquariaten proberen.

De biografie van Robert Lamberg is ook een prachtige, maar niet in het Nederlands verschenen.

Voordeel van meerdere talen goed beheersen is dat je niet afhankelijk bent van de beperkte hoeveelheid vertalingen in het Nederlands
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_157409691
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2015 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wolfgang Leonhard: De revolutie laat haar kinderen gaan (Die Revolution entlässt ihre Kinder) ik weet niet of de Nederlandse vertaling nog te krijgen is, een autobiografie over hoe hij als kind met zijn moeder nazi duitsland ontvlucht (zijn moeder was spartakist) en in Zweden beland, en dan besluiten naar het Arbeidersparadijs de Sovjet Unie te gaan, hoe zijn moeder gearresteerd wordt door de cheka (KGB) en hoe hij als kind wordt opgeleid tot toekomstig topman in de partij. Hij reisde met Walter Ulbricht naar de Sovjet Zone van Duitsland en staat aan de wieg van de oprichting van de DDR en vlucht vervolgens via Jugoslavie naar West Duitsland. Een buitengewoon eerlijk en oprecht verhaal, wat me erg ontroerde.
Online antiquariaten proberen.

De biografie van Robert Lamberg is ook een prachtige, maar niet in het Nederlands verschenen.

Voordeel van meerdere talen goed beheersen is dat je niet afhankelijk bent van de beperkte hoeveelheid vertalingen in het Nederlands
Bedankt. Ik lees ook Engelse of Duitse boeken, maar ik merk dat Duits me meer moeite kost, en ik wil nu graag wat meer Nederlands gaan lezen.
  zondag 8 november 2015 @ 21:57:35 #274
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157413729
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2015 20:14 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Bedankt. Ik lees ook Engelse of Duitse boeken, maar ik merk dat Duits me meer moeite kost, en ik wil nu graag wat meer Nederlands gaan lezen.
De biografie van Lamberg heet Bootspartie am Acheron, hij verteld hoe hij als jood de oorlog doorkomt, daarna onder de communisten ook vervolgt wordt, naar Noorwegen vlucht, eigenlijk nergens welkom wordt gezien ook niet in Israel, en tenslotte bij de NNZ in Zwitserland gaat werken. Mooi persoonlijk verhaal.

Weet nog meer biografieen die in de koude oorlog spelen, met name Oost Duitsland, als het je interesseert.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_157422045
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2015 21:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De biografie van Lamberg heet Bootspartie am Acheron, hij verteld hoe hij als jood de oorlog doorkomt, daarna onder de communisten ook vervolgt wordt, naar Noorwegen vlucht, eigenlijk nergens welkom wordt gezien ook niet in Israel, en tenslotte bij de NNZ in Zwitserland gaat werken. Mooi persoonlijk verhaal.

Weet nog meer biografieen die in de koude oorlog spelen, met name Oost Duitsland, als het je interesseert.
Zeer zeker interessant.
Heb net aangeschaft:

Het einde van de rode mens (Alexijevitsj), Dansen op de muur (Genova), Goelag (Apllebaum) en IJzeren gordijn (ook Applebaum).

Ben benieuwd. Ben echter net begonnen in een ander boek dus duurt nog even alvorens ik eraan begin.
  maandag 9 november 2015 @ 13:06:49 #276
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157423274
Der Doppelagent: Autobiografie van Werner Stiller, Hij was stasi agent en ging voor de BND en later de CIA werken.

Der Stich des Skorpion: Ich war Staatsfeind Autobiografie van Wolfgang Welsch
Hij was vluchthelper, hielp veel mensen over de muur, stasi maakte daarna jacht op hem om hem te vermoorden.

Legacy of Ashes: The History of the CIA door Tim Weiner
Zeer goed boek over de CIA, haar successen en mislukkingen.


Spy Dust: Two Masters of Disguise Reveal the Tools and Operations That Helped Win the Cold War en Argo: How the CIA and Hollywood Pulled Off the Most Audacious Rescue in History
Beide boeken zijn de memoires van een voormalig CIA agent oude school, een vermomming expert.
Argo beschrijft hoe hij na de bezetting van de amerikaanse ambassade in Iran een aantal mensen het land uit weet te smokkelen (Is ook verfilmd)

GCHQ door Richard Aldrich, boek over de britste tegenhanger van de NSA, erg goed ook

[ Bericht 19% gewijzigd door Pietverdriet op 09-11-2015 13:12:08 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 12 januari 2016 @ 23:26:24 #277
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_159057575
Over de man zijn al bibliotheken volgeschreven maar onlangs ben ik begonnen in het nog vrij recente (2014) 'Napoleon. De schaduw van de revolutie' van Bert Van Loo.

Ik weet al behoorlijk wat van Napoleon maar deze is toch wel weer zeer fris geschreven en leest bijna als een roman! Het begint met de revolutie en daar heb ik toch al een paar dingen weer opgestoken die ik nog niet wist. Tot nu toe kan ik het van harte aanbevelen - ook al als je er al wat vanaf weet.

Je zou het niet zeggen als je het boek ziet maar er zitten achterin ook nog behoorlijk wat pagina's met illustraties, altijd leuk :)

Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_160091502
Iemand die boeken kan aanraden over deze 2:

- een overzicht van de Polish-Lithuanian Commonwealth van a-z

- Wat er met de Romeinen is gebeurd na de val/schism, waarom hun bloedlijn niet meer bestaat, etc.

Engels of nl maakt me niet uit
  maandag 22 februari 2016 @ 15:33:17 #279
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_160119228
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 14:30 schreef topdeck het volgende:
Iemand die boeken kan aanraden over deze 2:

- een overzicht van de Polish-Lithuanian Commonwealth van a-z
Ik heb ooit delen gelezen van The Polish-Lithuanian Commonwealth in the eighteenth century, van Goerovski (meen ik), wat best boeiend was. Ook bestaat er een bundel met een artikel over dit onderwerp, Ideology and foreign policy in early modern Europe, 1650-1750, van Rommelse en Onnekink.

Verder weet ik zo niks, misschien moet je Polacco eens een dm sturen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Nibb-it op 22-02-2016 16:24:33 ]
  maandag 22 februari 2016 @ 15:34:46 #280
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_160119266
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 21:04 schreef Polacco het volgende:
lok
Joehoe.
  FOK!fotograaf maandag 22 februari 2016 @ 16:08:21 #281
73911 ultra_ivo
pi_160120146
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 14:30 schreef topdeck het volgende:
Iemand die boeken kan aanraden over deze 2:

- een overzicht van de Polish-Lithuanian Commonwealth van a-z

- Wat er met de Romeinen is gebeurd na de val/schism, waarom hun bloedlijn niet meer bestaat, etc.

Engels of nl maakt me niet uit
Het probleem hierbij is de taal. De klassieker op dit gebied vanuit Litouws persepektief is natuurlijk Lietuvos Istoria van Adolfas Sapoka. Dit staat ook online als download:
http://www.partizanai.org(...)ka-lietuvos-istorija

Helemaal neutraal is dit uiteraard niet, het is uitgegeven door het Litouwse ministerie van onderwijs tijdens de periode van de militaire dictatuur van Antanas Smetona. Onder de tafel bleef dit boek nog altijd populair tijdens de Sovjet tijd alhoewel het natuurlijk door de autoriteiten verboden was.
Tijdens mijn scriptie heb ik uiteindelijk voor dit gedeelte het boek van Gerutis gebruikt:

GERUTIS, Albertas (Ed.), 1969, Lithuania 700 years, New York: Manyland Books, 1969, 458p.
pi_160122569
Thx mannen :) bazentopique trouwens _O_
  maandag 22 februari 2016 @ 17:34:52 #283
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_160122776
Rolde laatst door de geschiedenis afdeling van de bibliotheek. Wat voelde ik me onwetend zeg, heb me nooit bewust verdiept in geschiedenis, dus heb een matig besef ervan.
Maar m'n interesse is gewekt.

Ooggetuigen uit de gouden eeuw meegenomen.
pi_165623327
Slavenopstand op de Neptunus • Kroniek van een wanhoopsdaad, door Ruud Paesie
https://www.walburgpers.nl/winkel/geschiedenis/slavenopstand/
pi_165665649
Het excessief geweld van Nederlandse troepen 45-49 Indonesië .
https://www.boomgeschiede(...)s-van-generaal-Spoor
pi_165667685
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 10:49 schreef Bluesdude het volgende:
Het excessief geweld van Nederlandse troepen 45-49 Indonesië .
https://www.boomgeschiede(...)s-van-generaal-Spoor
Die ga ik binnenkort ook maar eens lezen.
pi_165827988
Een historische biografie (liefst van de recente geschiedenis) in hardcover.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 19:07:05 #288
111528 Viajero
Who dares wins
pi_165936047
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 10:49 schreef Bluesdude het volgende:
Het excessief geweld van Nederlandse troepen 45-49 Indonesië .
https://www.boomgeschiede(...)s-van-generaal-Spoor
Net deze gelezen, ook heel boeiend, en ook excessief Nederlands geweld:

http://uitgeverijpromethe(...)stolwijk-parool.html
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_166048103
Iemand nog tips voor Nederlandse boeken over de DDR/koude oorlog?
Van biografieën tot...
pi_166192582
Ik ben op zoek naar het volgende boek: "Vergeten koninkrijken" (ISBN: 9789085423812). Heeft iemand die toevallig nog liggen? En hebben jullie nog meer goed tips met dat onderwerp?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_166244936
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 14:03 schreef dimmak het volgende:
Ik ben op zoek naar het volgende boek: "Vergeten koninkrijken" (ISBN: 9789085423812). Heeft iemand die toevallig nog liggen? En hebben jullie nog meer goed tips met dat onderwerp?
Bij Bol.com nog gewoon te koop!
pi_166245052
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 18:35 schreef Blue_note het volgende:
Vergeten koninkrijken
Tweedehands voor 130 euro? :P

https://www.bol.com/nl/s/(...)media_all/index.html
Uitvinder van de biersmiley.
pi_166245104
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 18:42 schreef dimmak het volgende:

[..]

Tweedehands voor 130 euro? :P

https://www.bol.com/nl/s/(...)media_all/index.html
Dat wel :P .
Maar voor een goed boek.....
  donderdag 27 oktober 2016 @ 18:58:46 #294
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166245316
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 18:42 schreef dimmak het volgende:

[..]

Tweedehands voor 130 euro? :P

https://www.bol.com/nl/s/(...)media_all/index.html
Altijd fijn als je Engels goed genoeg is, 11,99 nieuw

https://www.amazon.de/Van(...)ywords=norman+davies
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166256215
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 18:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Altijd fijn als je Engels goed genoeg is, 11,99 nieuw

https://www.amazon.de/Van(...)ywords=norman+davies
Dan is eventueel nog wel een optie. :)
Uitvinder van de biersmiley.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:07:40 #296
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166260802
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 08:16 schreef dimmak het volgende:

[..]

Dan is eventueel nog wel een optie. :)
Nogal een prijsverschil
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:35:40 #297
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_166261400
Je zou ook eens op bijvoorbeeld Antiqbook kunnen kijken.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:53:35 #298
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_166263189
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 14:03 schreef dimmak het volgende:
Ik ben op zoek naar het volgende boek: "Vergeten koninkrijken" (ISBN: 9789085423812). Heeft iemand die toevallig nog liggen? En hebben jullie nog meer goed tips met dat onderwerp?
¤40 voor de ebook. Kan je net zo goed lid worden van de bieb. Tenzij je het in je bezit wil hebben, dan sloop je het alarm eruit :P
  Admin vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:06:53 #299
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_166265926
Ik zoek een compleet werk over de geschiedenis van de Indianen, iemand een tip?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:00:43 #300
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_166274070
Compleet lijkt me erg lastig, al die volkeren en dan minimaal een paar honderd jaar? Pfff.


Dit schijnt het standaardwerk te zijn:
https://en.m.wikipedia.or(...)rth_American_Indians

Ik denk dat je het beste bij één boek kan beginnen en dan kijken wat er in hun bibliografie staat?

Of vraag het wellicht @rdunbaro op twitter, zij is historicus, ze kan vast wel iets noemen als beginwerk?

En laat het effe weten, ben benieuwd.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_166940054
Ik heb een vraag waarop ik hoop dat iemand van u antwoord zou kunnen geven,

Ik ben bezig met aan een scriptie met als onderwerp. De invloed van WW1 op de sociale positie van de arbeidersklasse in Engeland in het eerste jaar na de oorlog.

Ik ben alleen opzoek naar goede literatuur ( Engels en Nederlands) die ik kan raadplegen over dit onderwerp. Heeft iemand hier advies?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')