Ook ja, samen met de Sesam Atlasjes.quote:Op zondag 7 oktober 2012 22:11 schreef Yurg het volgende:
[..]
Ik kan je de grote bosatlas van de geschiedenis van Nederland aanradenKost misschien wat, maar dan heb je ook wel degelijk een goed boek met veel kaartmateriaal wat zeer betrouwbaar is.
Die ken ik dan weer niet.quote:Op zondag 7 oktober 2012 22:15 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Ook ja, samen met de Sesam Atlasjes.
Zijn twee delen van: http://www.bol.com/nl/p/s(...)-1/1001004004856784/ & http://www.bol.com/nl/p/s(...)-2/1001004002493901/ (ze zijn wel goedkoper te krijgen). Vooral handig voor wat achtergrond, jaartallen, enz. Daar zijn ze denk ik ook wel primair voor bedoeld, trouwens.quote:Op zondag 7 oktober 2012 22:19 schreef Yurg het volgende:
[..]
Die ken ik dan weer niet.
Verder kan ik nog wel voor een aantal periode(n) een leuk boek aanraden, maar ik denk dat die te diep over de stof in gaan, maar ik zal ze toch even noemen voor het geval dat je dat toch ook wel wil.
Prehistorie - Nederland in de prehistorie (volgens mij wordt deze alleen niet meer gedrukt, maar als je hem tegenkomt, zeer interessant boek over de gehele prehistorie, maar wel vrij uitgebreid en veel gebruik van archeologische vaktermen)
Middeleeuwen/Nieuwe tijd - Eeuwen des onderscheids (Leuk boekwerk over de middeleeuwen en de nieuwe tijd, vooral erg geschiedkundig aangelegd boek. Schrijfstijl is soms wel lastig, maar dit is afhankelijk van het hoofdstuk)
Lucia Alvarez de toledo heeft 2 boeken geschreven over deze psychopaat,quote:Op woensdag 5 december 2012 11:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Che Guevara van Lucia Alvarez de toledo
Er zijn veel biografieen over hem, maar volgens mij verschillen ze nauwelijks van elkaar.quote:Op woensdag 5 december 2012 11:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik heb het hier liggen, maar was niet erg onder de indruk van het inleidende deel.
Van de zuiveringen in de Sovjet-Unie had ik wel eens gehoord maar wat het nou precies inhield wist ik niet. De Holocaust is natuurlijk veel bekender maar het blijft schokkend om de details te lezen. Zeer interessant boek.quote:Timothy Snyder is hoogleraar geschiedenis aan de Yale University. Met zijn vorige historische publicaties won hij reeds enige prestigieuze prijzen. In 'Bloedlanden' behandelt hij op sublieme wijze het beladen thema van de massamoorden door totalitaire regimes gedurende de Tweede Wereldoorlog en de periode vlak daarvoor. Het is het trieste relaas van de gruwelijke gebeurtenissen in Midden-Europa gedurende de jaren 1933-1945. Op indringende wijze beschrijft hij niet alleen de wreedheden van Nazi-Duitsland tegen de joden en de Russische bevolking na de Duitse inval van de Sovjet-Unie vanaf juni 1941, maar ook het optreden van de sovjets ten tijde van de 'Grote Zuivering' in de jaren 1934-1938. Miljoenen burgers werden in opdracht van dictator Josef Stalin vermoord om de Midden-Europese landen van zijn politieke tegenstanders te ontdoen. Aan de hand van onder meer de Sovjet-hongersnoden, de klassenterreur, het stalinistisch antisemitisme, de Holocaust, de doodsfabrieken van de nazi's en de vele etnische zuiveringen legt hij verbanden tussen methoden en motieven van moordzuchtige regimes. Een standaardwerk dat de moderne Europese geschiedenis nuanceert en bijstelt. Voorzien van overzichtskaarten.
Ik was ooit in Boedapest met een makker, en hij had het de hele tijd over een beeldentuin net buiten de stad die volstond met Sovjetbeelden. Ik weet even niet meer hoe het heette maar ik kan het navragen zodra ik 'm weer ziequote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:08 schreef Finland. het volgende:
Ik ben op zoek naar een lekker leesbaar geschiedenisboek over Hongarije. Ik ga daar in mei heen, maar een reisgidsje vind ik niet echt genoeg en ik ben zeer geïnteresseerd in geschiedenis.
Daarom ben ik op zoek naar een boek met een beetje algemene geschiedenis over Hongarije. Liefst in het Nederlands, maar Engels is ook niet echt een probleem. Houdt er rekening mee dat ik echt superweinig weet van het land (het enige dat ik weet over Hongarije is, is dat Sisi er ooit Keizerin is geweest).
EDIT: vooral Hongarije onder het communisme lijkt mij zeer interessant. Epubs en pdf's mogen wat mij betreft overigens ook.
Jemig, maar goed dat ik quote-alert heb, anders had ik deze reactie nooit gezienquote:Op dinsdag 12 maart 2013 13:54 schreef FransjeVanDusschoten het volgende:
[..]
Ik was ooit in Boedapest met een makker, en hij had het de hele tijd over een beeldentuin net buiten de stad die volstond met Sovjetbeelden. Ik weet even niet meer hoe het heette maar ik kan het navragen zodra ik 'm weer zie
Eh, nou haal je precies een voorbeeld aan wat ik goed uitgewerkt vond in dat boek :pquote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:22 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Wie heeft er voor mij een alternatief voor het boek Reizen zonder John van Geert Mak?
Zijn eerdere boek, in Europa, was leuk om te lezen en had ook wat interessante (onbekendere) feitjes.
Ik begrijp uit verschillende recensies dat dit boek over Amerika vooral een opsomming is van gebeurtenissen die de meeste mensen (die zich een beetje met algemene kennis van de VS bezig houden) toch al wel weten. Dan heeft het boek, behalve het reisverslag, weinig meerwaarde.
Dus, iemand een ander boek dat de laatste 50/100 jaar van de geschiedenis van de VS belicht? En dan wat diepgaander dan de analyse dat Kennedy de verkiezingen had gewonnen omdat hij er beter uit zag op tv..
Ben al tijden op zoek naar deze, in de ub eeuwig uitgeleend en in de handel onvindbaar. Rara.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 12:41 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
'Deser landen crijchsvolk' Het staatse leger en de militaire revoluties 1588-1688 door Olaf van Nimwegen. Een echte aanrader voor mensen die geïntereseerd zijn in de nederlandse krijgsgeschiedenis.
Hallo buishuis,quote:Op dinsdag 7 januari 2014 19:29 schreef buishuis het volgende:
Ik ben op zoek naar een boek over de Nederlandse heerschappij op Ceylon (het tegenwoordige Sri Lanka). Iemand tips of suggesties?
Sleepwalkers vergt even doorbijten, het is niet echt een makkelijk leesbaar boek, het is zeker een aan te raden boek.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 15:36 schreef Mind_State het volgende:
Ik zoek een goed leesbaar boek over WO I. Ik ken alleen de grote lijnen en ben vooral geïnteresseerd in een gedetailleerde beschrijving van de aanleiding, het verloop, en hoe europa eruitzag na afloop, het liefst inclusief een uitweiding hier en daar naar de belangrijkste personen.
Ik kwam zelf uit bij deze:
The War that Ended Peace | Professor Margaret MacMillan
The war that ended peace
Voldoet dit? Of raden jullie andere werken aan?
isquote:Op donderdag 21 augustus 2014 09:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik ben bezig in Sleepwalkers. Geeft een hele goede achtergrond van de situatie op de Balkan vanaf ongeveer 1890, waardoor je beter begrijpt, wat een kruitvat dat gebied werkelijk was.
Bedankt, ga zo even bekijken welke me het meeste aanspreekt. Twee dagen googelen, bol.com, goodreads en het bezoeken van twee boekhandels hebben het kiezen niet makkelijker gemaakt namelijk. Heb inmiddels ook veel Nederlandstalige boeken zien staan, maar de twijfel blijft. Ik zoek gewoon 1 werk wat van 1890-1910 tot 1918-1920 overzichtelijk beschrijft zonder al te veel in details te treden. De meeste werken zijn gericht op een bepaald gedeelte van de oorlog of enkel de aanleiding of het gevolg. Ik snap dat het lastig is om zo'n divers en complex onderwerp in een enkel boek te stoppen en dat er sowieso veel kennis zal missen, maar het gaat me echt om de grote lijnen.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 12:21 schreef yvonne het volgende:
[..]
Sleepwalkers vergt even doorbijten, het is niet echt een makkelijk leesbaar boek, het is zeker een aan te raden boek.
Barbara Tuchman- The Proud Tower, Kanonnen van Augustus etc etc.Tuchman is altijd goed.
To end all wars-Adam Hochschild
Sophie den Schaepdrijver_ De Groote Oorlog
The First World War- Prof.Keegan.
August 1914-Solzhenitsyn
JHJ Andriessen-De Mythe van 1918
JHJ Andriessen-De andere waarheid.
Remarque_ Westen Nichts Neues
Ludwig Renn- Krieg
De Oorlogsdagboeken van Louis Barthas
Peter Englund -Stridens Skönhet och sorg-De schoonheid en het verdriet van de oorlog
Philip Blom-The vertigo years, change and culture in the west-1900-1914
Zacht en Eervol-Leo van Bergen
Rites of spring-Modris Eksteins.
De stilte van de Salient ( de herinnering aan de eerste wereldoorlog rond Iepet) Johan Meire
Koning Albert en zijn soldaten-Luc vandeweyer.
Begin daar maar mee, dan heb je alvast een redelijk beeld.
Kijk eens naar Niall Ferguson. Ik heb de titel even niet bij de hand (ikben gescheiden van mijn boekenkast momenteel). Die heeft een boek zoals jij dat zoekt. Volgens mij heet het 'The Great War' maar pin me daar niet op vast.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 16:06 schreef Mind_State het volgende:
[..]
Bedankt, ga zo even bekijken welke me het meeste aanspreekt. Twee dagen googelen, bol.com, goodreads en het bezoeken van twee boekhandels hebben het kiezen niet makkelijker gemaakt namelijk. Heb inmiddels ook veel Nederlandstalige boeken zien staan, maar de twijfel blijft. Ik zoek gewoon 1 werk wat van 1890-1910 tot 1918-1920 overzichtelijk beschrijft zonder al te veel in details te treden. De meeste werken zijn gericht op een bepaald gedeelte van de oorlog of enkel de aanleiding of het gevolg. Ik snap dat het lastig is om zo'n divers en complex onderwerp in een enkel boek te stoppen en dat er sowieso veel kennis zal missen, maar het gaat me echt om de grote lijnen.
Ik ben al bijna in staat om een boek over de hele eeuw te kopen zoals The dark continent van Mazower. Maar goed. Ik ga nog even kijken wat dit allemaal is
Paul Moeyes- Buiten schotquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederland was tijdens de eerste wereldoorlog "neutraal" en een broeinest van spionage heb ik wel eens begrepen, maar heb daar eigenlijk geen literatuur over kunnen vinden.
Vermakelijk artikel
http://www.scientias.nl/nederland-spionage-paradijs/99240
Dat is de eerste wereldoorlog in NL, mijn interesse is vooral de spionage die zich hier afspeeldequote:
Kijk eens rond in het archief van http://www.bmgn-lchr.nl/, misschien vind je daar ook wat leuks.quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is de eerste wereldoorlog in NL, mijn interesse is vooral de spionage die zich hier afspeelde
Zoals dit artikel
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/16161262.2013.755017
Ik kwam Spionnennest 1914-1918 - spionage vanuit Nederland in Belgie, Duitsland en Engeland tegen op Bol.comquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is de eerste wereldoorlog in NL, mijn interesse is vooral de spionage die zich hier afspeelde
Zoals dit artikel
Google is je bekend? Of de zoekfunctie bij Bol?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 20:46 schreef Revanches het volgende:
Ik zoek een boek over tanks en/of gevechtsvliegtuigen die ingezet werden tijdens WO1/2. Liefst geïllustreerd en met specificaties.
Weliswaar spionage in WW2 en bovenal fictie, maar ben je bekend met de boeken van Alan Furst?quote:Op vrijdag 22 augustus 2014 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals dit artikel
Ja, maar dat is niet waar ik naar zoek.quote:Op zondag 24 augustus 2014 19:58 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Weliswaar spionage in WW2 en bovenal fictie, maar ben je bekend met de boeken van Alan Furst?
Ga eens in de bieb kijkenquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 20:46 schreef Revanches het volgende:
Ik zoek een boek over tanks en/of gevechtsvliegtuigen die ingezet werden tijdens WO1/2. Liefst geïllustreerd en met specificaties.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |