abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143786171
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 20:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, maar dat is niet waar ik naar zoek.
Maar wel een aanrader? Ik heb nog niets van hem gelezen.
pi_143814952
humanitaire-interventie-en-soevereiniteit

Iemand bekend met het bovenstaande boek?

Ik zit met smart te wachten op Asbridge - De eerste kruistocht en Wezemer - Een geschiedenis van Rusland.
pi_144097424
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn in de begindagen van het christendom/(boetetocht van Keizer Hendrik IV) :

Gang naar Canossa van Tom Holland.

Deze man heeft een heerlijke schrijfstijl die heel goed tot zijn recht komt in dit boek.

En het kost geen peut!

Absolute aanrader
pi_147049771
ik heb 2 geschiedenisboeken die op zichzelf al geschiedenis zijn.
Beide van Jacob van Lennep, en de een uit 1854 en de ander uit 1861.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_148754861
http://www.reggiebaay.nl/books/daar-werd-wat-gruwelijks-verricht/
quote:
Reggie Baay schrijft de geschiedenis van de slavernij in Indië. Want het is een misverstand te denken dat de slavernij in de koloniën zich beperkte tot de West. En hoe komt het dat ons beeld ervan zo vertekend is, alsof er in de Oost geen echte slavernij bestond?
pi_148775726
Ik hoorde laatst wat over een verdrag tussen de Europese grootmachten dat in het geval van een oorlog op Europees grondgebied dat de kolonies buiten beschouwing gelaten zouden worden. Na wat Googlen kon ik hier nog niets over vinden, iemand enig idee hoe deze treaty/verdrag heet? Ik meen dat het over de periode eind 1800 begin 1900 gaat. Daarbij zijn boeken hierover natuurlijk ook welkom :Y)

[ Bericht 18% gewijzigd door buishuis op 17-01-2015 14:55:04 ]
pi_148792873
Conferentie van Berlijn 1884-85, ook wel de Congo conferentie genoemd?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_148948777
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:32 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Conferentie van Berlijn 1884-85, ook wel de Congo conferentie genoemd?
That's the one! Bedankt!
pi_148955545
Die afspraken hebben ze dan mooi meteen laten varen tijdens WOI, geloof dat de Engelsen (zuid afrikanen) in no-time Duits-zuidwest Afrika onder de voet liepen.
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_149001714
quote:
99s.gif Op donderdag 22 januari 2015 20:27 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Die afspraken hebben ze dan mooi meteen laten varen tijdens WOI, geloof dat de Engelsen (zuid afrikanen) in no-time Duits-zuidwest Afrika onder de voet liepen.
M

Suidwest Afrika is vrij snel onder de voet gelopen. Maar von Lettow-Vorbeck zorgde er voor dat die kaki
aan het zweten geraakte!
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zondag 15 februari 2015 @ 12:15:54 #261
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149688766
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2012 23:18 schreef Cobra4 het volgende:
[ afbeelding ]

Nog steeds wekken de krijgsverrichtingen van onze voorouders alom verbazing. Met zeer weinig middelen en onder extreme omstandigheden trokken zij door onbekende gebieden, doorstonden vele gevaren om ver van huis veldslagen te leveren. Hoe werden de troepen van weleer gevoed? Hoe kwamen zij aan wapens? Welke organisatie zorgde kortom voor de logistieke verzorging?

Dit boek beschrijft de geschiedenis van de militaire logistiek in het algemeen en de verzorging van soldaten ver van huis. Het is niet alleen een historische beschrijving van de logistiek van het krijgsbedrijf, maar ook van de internationale opvattingen daaromtrent en de ontwikkelingen daarin. Vanaf de oudheid tot nu brengt een aantal vooraanstaande auteurs systeem aan in de ontwikkelingsgang van de militaire logistiek. Daarmee wordt ook de kennis van logistiek in het algemeen verdiept.

Een quote van je welste maar is het wat?
pi_149698066
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 12:15 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Een quote van je welste maar is het wat?
Ja. Ik vond het interessant om te lezen. :Y ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 15 februari 2015 @ 17:23:05 #263
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149698351
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:14 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Ja. Ik vond het interessant om te lezen. :Y ^O^
Eens kijken of ze hem hebben bij de bieb.
pi_153816923
Topic is redelijk dood lijkt het maar toch een poging.

Iemand tips voor goede boeken over de Amerikaanse burgeroorlog? Graag in het Engels voor iemand die relatief weinig van dit conflict weet.
pi_153823574
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:44 schreef FUUUU het volgende:
Topic is redelijk dood lijkt het maar toch een poging.

Iemand tips voor goede boeken over de Amerikaanse burgeroorlog? Graag in het Engels voor iemand die relatief weinig van dit conflict weet.
Battle Cry of Freedom van James McPherson is de klassieker.
pi_154724881
Ik ging vorige week naar de boekhandel om 'de grote Turk' te kopen. Kreeg te horen dat het niet meer werd gedrukt, dus nu tweedehands zoeken.
Heeft iemand er een toevallig? 😅😅
pi_154724970
Net deze via de Kindle gekocht. Ben benieuwd. :)

pi_155509457
Kent iemand een Nederlands geschreven boek over La Fayette?
pi_157408642
Iemand tips voor Nederlandse boeken over de koude oorlog? Stasi, KGB, memoires, val van de muur, biografiën etc.
  zondag 8 november 2015 @ 19:57:58 #272
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157409134
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 19:38 schreef Blue_note het volgende:
Iemand tips voor Nederlandse boeken over de koude oorlog? Stasi, KGB, memoires, val van de muur, biografiën etc.
Wolfgang Leonhard: De revolutie laat haar kinderen gaan (Die Revolution entlässt ihre Kinder) ik weet niet of de Nederlandse vertaling nog te krijgen is, een autobiografie over hoe hij als kind met zijn moeder nazi duitsland ontvlucht (zijn moeder was spartakist) en in Zweden beland, en dan besluiten naar het Arbeidersparadijs de Sovjet Unie te gaan, hoe zijn moeder gearresteerd wordt door de cheka (KGB) en hoe hij als kind wordt opgeleid tot toekomstig topman in de partij. Hij reisde met Walter Ulbricht naar de Sovjet Zone van Duitsland en staat aan de wieg van de oprichting van de DDR en vlucht vervolgens via Jugoslavie naar West Duitsland. Een buitengewoon eerlijk en oprecht verhaal, wat me erg ontroerde.
Online antiquariaten proberen.

De biografie van Robert Lamberg is ook een prachtige, maar niet in het Nederlands verschenen.

Voordeel van meerdere talen goed beheersen is dat je niet afhankelijk bent van de beperkte hoeveelheid vertalingen in het Nederlands
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_157409691
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2015 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wolfgang Leonhard: De revolutie laat haar kinderen gaan (Die Revolution entlässt ihre Kinder) ik weet niet of de Nederlandse vertaling nog te krijgen is, een autobiografie over hoe hij als kind met zijn moeder nazi duitsland ontvlucht (zijn moeder was spartakist) en in Zweden beland, en dan besluiten naar het Arbeidersparadijs de Sovjet Unie te gaan, hoe zijn moeder gearresteerd wordt door de cheka (KGB) en hoe hij als kind wordt opgeleid tot toekomstig topman in de partij. Hij reisde met Walter Ulbricht naar de Sovjet Zone van Duitsland en staat aan de wieg van de oprichting van de DDR en vlucht vervolgens via Jugoslavie naar West Duitsland. Een buitengewoon eerlijk en oprecht verhaal, wat me erg ontroerde.
Online antiquariaten proberen.

De biografie van Robert Lamberg is ook een prachtige, maar niet in het Nederlands verschenen.

Voordeel van meerdere talen goed beheersen is dat je niet afhankelijk bent van de beperkte hoeveelheid vertalingen in het Nederlands
Bedankt. Ik lees ook Engelse of Duitse boeken, maar ik merk dat Duits me meer moeite kost, en ik wil nu graag wat meer Nederlands gaan lezen.
  zondag 8 november 2015 @ 21:57:35 #274
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157413729
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2015 20:14 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Bedankt. Ik lees ook Engelse of Duitse boeken, maar ik merk dat Duits me meer moeite kost, en ik wil nu graag wat meer Nederlands gaan lezen.
De biografie van Lamberg heet Bootspartie am Acheron, hij verteld hoe hij als jood de oorlog doorkomt, daarna onder de communisten ook vervolgt wordt, naar Noorwegen vlucht, eigenlijk nergens welkom wordt gezien ook niet in Israel, en tenslotte bij de NNZ in Zwitserland gaat werken. Mooi persoonlijk verhaal.

Weet nog meer biografieen die in de koude oorlog spelen, met name Oost Duitsland, als het je interesseert.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_157422045
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2015 21:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De biografie van Lamberg heet Bootspartie am Acheron, hij verteld hoe hij als jood de oorlog doorkomt, daarna onder de communisten ook vervolgt wordt, naar Noorwegen vlucht, eigenlijk nergens welkom wordt gezien ook niet in Israel, en tenslotte bij de NNZ in Zwitserland gaat werken. Mooi persoonlijk verhaal.

Weet nog meer biografieen die in de koude oorlog spelen, met name Oost Duitsland, als het je interesseert.
Zeer zeker interessant.
Heb net aangeschaft:

Het einde van de rode mens (Alexijevitsj), Dansen op de muur (Genova), Goelag (Apllebaum) en IJzeren gordijn (ook Applebaum).

Ben benieuwd. Ben echter net begonnen in een ander boek dus duurt nog even alvorens ik eraan begin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')