Volgens mij ok. 't Is alleen niet aan de koers af te zien.quote:Op donderdag 22 mei 2008 12:14 schreef Blinker het volgende:
Ik ben de laatste tijd beetje aan het verdiepen in het beleggen e.d.
Wat zijn jullie verwachtingen voor TomTom op de lange termijn?
Ik heb ze voor 16,86 staan...quote:Och, ze komen van 13. Als je toen hebt ingekocht gaat het nog best goed
Ik weet niet wat je risicoprofiel is als beginnende belegger, maar houd er wel rekening mee dat dit fonds nogal volatile is... (zou er zelf niet zo snel in gaan zitten)quote:Wat zijn jullie verwachtingen voor TomTom op de lange termijn?
Rekening gehouden met het feit dat opties per 100 stuks gaan ?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:53 schreef Fugie het volgende:
Ik zat net wat te checken toen ik zag dat de transactie kosten per optiecontract vrij hoog zijn
Klopt het als ik zeg dat je bij binck bv op een optiecontract van 10¤ minstens 58% (2x2.90¤ transactiekosten) winst moet maken om uit de kosten te komen ? Zou betekenen dat je pas vanaf 58% winst gaat maken, beetje veel toch of ligt het aan mij?
Zoals ik het lees betaal je 2.90 per optiecontract. Ik bedoel trouwens ook dat je 58% winst moet halen op de waarde van je optiecontract, niet de onderliggende aandelen.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 15:47 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Rekening gehouden met het feit dat opties per 100 stuks gaan ?
(tvp)
Maar een contract dat ¤10 noteert heeft een waarde van ¤1000 omdat het betrekking heeft op 100 aandelen.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:45 schreef Fugie het volgende:
[..]
Zoals ik het lees betaal je 2.90 per optiecontract. Ik bedoel trouwens ook dat je 58% winst moet halen op de waarde van je optiecontract, niet de onderliggende aandelen.
VB:quote:Op vrijdag 23 mei 2008 16:45 schreef Fugie het volgende:
[..]
Zoals ik het lees betaal je 2.90 per optiecontract. Ik bedoel trouwens ook dat je 58% winst moet halen op de waarde van je optiecontract, niet de onderliggende aandelen.
Ik wens ze veel succes, maar ING/ Postbank heeft een erg lange weg te gaan voordat ze op hetzelfde niveau als Alex en Binck komen. Meer concurrentie is natuurlijk toe te juichen.quote:ING wil marktaandeel winnen in middensegment beleggersmarkt
27 mei 2008, 17:11 | FD.nl/Betten
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - ING Retail wil marktaandeel winnen in het middensegment van de Nederlandse beleggersmarkt. Op dit moment hebben ING Bank en Postbank, die vanaf 2009 samen gaan als ING Bank, op de beleggingsmarkt een gezamenlijk marktaandeel van 10%. Dat zeiden Nick Jue, directievoorzitter van ING Retail, en marketingdirecteur Hans Hagenaars dinsdag op een persbijeenkomst.
'In Nederland zijn 1,5 mln beleggende huishoudens,' zo stelt Hagenaars. 'Daarvan staan er 500.000 in onze boeken.' Daarmee is de marktpenetratie van ING Bank en Postbank samen hoog, maar het marktaandeel blijft achter. 'Onze klanten beleggen ook elders,' zo verklaart de directeur marketing.
ING Retail wil de bestaande 500.000 klanten nu meer laten beleggen door hen verbeterde dienstverlening aan te bieden, die de sterke punten van Postbank en ING Bank moet combineren. Vervolgens wil de bank ook de overige 1 mln beleggende huishoudens proberen te trekken. Veel groter zal de markt overigens niet worden, zo verwacht Jue. 'Het totale aantal huishoudens dat belegt, stijgt slechts licht.'
ING Bank richt zich daarbij op beleggers met een belegd vermogen van tussen de euro 75.000 en euro 500.000, exclusief spaargelden. Slechts 10% van de 1,5 mln beleggende huishoudens zit daarboven, zo stelt Hagenaars. 'In het middensegment zijn de meeste volumes te behalen.'
De nieuwe dienst, die vanaf 2 juni beschikbaar is voor klanten van ING Bank, en vanaf 2009 ook voor die van Postbank, zal daarmee onder andere de concurrentie aangaan met online brokers zoals Alex en BinckBank. Hagenaars denkt dat ING in zijn tariefstelling 'uitermate concurrerend' zal zijn.
Het marktaandeel op de beleggingsmarkt moet op deze wijze meer in de buurt komen van dat op de andere markten waarop Postbank en ING Bank actief zijn. Voor ING variabel spaargeld is dit 24%, en voor ING deposito's 11%. Het aandeel van ING op de spaarmarkten, waar de concurrentie zeer hevig is, is stabiel, zo zegt Hagenaars. Op de hypotheekmarkt bedraagt het aandeel van ING in nieuwe productie 18,1%. Op de betaalmarkt ten slotte heeft de combinatie een marktaandeel van 34%.
Eerder deze maand meldde ING bij de presentatie van de eerstekwartaalcijfers dat de marges bij het Nederlandse retailbedrijf waren verkleind voor vrijwel alle producten in het licht van hevigere concurrentie. Groei in hypotheken en leningen werd teniet gedaan door een afname in spaartegoeden en deposito's.
Retail Banking Nederland behaalde in de eerste drie maanden van 2008 een onderliggende winst voor belastingen van euro 420 mln, een stijging van 8% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Deze winststijging weerspiegelt volgens de bankverzekeraar de focus op kostenefficientie.
De bundeling van ING Bank en Postbank moet in 2011 leiden tot een jaarlijkse extra winst voor belasting van euro 440 mln. De kosten bedragen daarbij euro 890 mln, uitgesmeerd over 5 jaar. Vanaf 2009 zal het financiele effect van de samenvoeging euro 20 mln positief zijn, zo verwacht ING.
De extra winst moet voortkomen uit verbeterde productie- en distributiecapaciteit alsmede door schaalvoordelen als gevolg van toegenomen efficiency. De nieuwe combinatie streeft naar een cost-to-income-ratio van 50% in 2011, zo herhaalden Jue en Hagenaars vandaag.
(c) BETTEN FINANCIAL NEWS
Kopen als je een sterke maag hebt en tegen een -5% op een dag kunt. Ik heb zelf TT calls, ik verwacht zo rond de aanloop naar de Q2 een sterke stijging omdat niemand meer wat verwacht van TT.quote:Op donderdag 22 mei 2008 12:14 schreef Blinker het volgende:
Ik ben de laatste tijd beetje aan het verdiepen in het beleggen e.d.
Wat zijn jullie verwachtingen voor TomTom op de lange termijn?
Ik zou oppassen met Intereffekt... Kijk eens naar de andere fondsen die ze aanbieden. Hefboom van 5 als de indexen dalen maar niet omgekeerd, ahum. Verder zijn die beurzen zo illiquide als ik weet niet wat en raad ik je ten zeerste aan de debatten in de vorige reeksen van dit topic te lezen over EM-markten en dan vooral de bijdragen van Selang.quote:Zelf heb ik gekozen voor het Intereffekt fonds, dat deze markten juist mijdt en zich op de echte frontier markets richt.
Ik zou het persoonlijk zelf niet doen. Misschien hit hij eind dit jaar nog de 12.50 eu, dan zal ik ook nog wel even mee kijken. Kijk voor de rest eens het jaarverslag van binck door. Opzich altijd wel interessant, al moet je niet gaan lezen vanaf pagina 1, zit ook wel veel reclame achtige onzin tussen waar je vooral NIET je tijd aan moet besteden.quote:Op donderdag 29 mei 2008 20:07 schreef tettenman het volgende:
Wat denken jullie trouwens van aandeel binck? Staat momenteel vrij interessant genoteerd, heb vandaag een eerste positie ingenomen.
Medio 2008 normaal introductie in Frankrijk. Ook in NL en BEL lijken de vooruitzichten me goed. Geloof er zelf ook wel in: ik beleg via binck en ben er erg tevreden over.
Wat denken jullie?
http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=33658#quote:Van beren leren Corné van Zeijl - 29 mei 2008, 16:45
Teun Draaisma, de strateeg van Morgan Stanley, geeft in een researchpaper een beschrijving van het boek Anatomy of the Bear, van Russell Napier. Het boek ontleedt de bearmarkten in de Verenigde Staten in de afgelopen 100 jaar.
Het is een duidelijk teken van de tijd. Dit boek kwam uit in 2005, ten tijde van de eeuwwisseling zagen we boeken met titels als Dow 36.000. Overigens gelooft Draaisma zelf nog niet dat er een super bearmarkt komt, maar hij sluit het ook niet uit.
Draaisma somt de waardevolle lessen in het boek even voor u op.
1. Een bearmarkt laat over het algemeen superlage waarderingen zien. De Shiller koers-winstverhouding (dat is de koers ten opzichte van de gemiddelde winst van de afgelopen 10 jaar) kan naar de tien toe in echte bearmarkten.
Dat is nu nog het dubbele en theoretisch zou dat een halvering van de koersen betekenen.
Veertien jaar gemiddeld
Let wel: het 10-jaars winstgemiddelde stijgt erg snel. Tien jaar geleden waren de winsten heel erg laag. Dus de k/w zal ook dalen omdat dat 10-jaars gemiddelde erg snel gaat stijgen.
2. In een echte bearmarkt daalt de waardering erg langzaam. Een gemiddelde bearmarkt duurt veertien jaar. We zitten nu in jaar acht van veertien. De jaren 1929-1932 waren een uitzondering.
3. Als u denkt dat er op de bodem van de markt niemand nog iets positiefs over aandelen durft te roepen, dan heeft u het fout. Dat is een mythe. Eigenlijk klopt dat ook wel. Het beruchte 'equities are dead'- verhaal was in 1982 veel eerder dan het ultieme koopmoment. Dus het is niet echt winstgevend om als contrarian te denken in dit soort lange termijn bearmarkten.
4. Heb geduld. Aandelenmarkten dippen in anticipatie op een recessie, maar in een herstelfase is de opgaande beweging in aandelen veel korter dan de gebruikelijke zes tot negen maandenvoorspelling.
5. De tijden zijn anders, maar de regels niet. Hoewel beurzen, de informatiestromen en de techniek niet te vergelijken vallen met die van de afgelopen 100 jaar, zijn emoties en economieėn een fenomeen van alle tijden en dus bearmarkten ook.
6. Don't fight the FED. Als de FED de rente verlaagt en aandelen zijn goedkoop, moet u kopen. Tot nu toe waren er drie grote uitzonderingen: november 1929, januari 2001 en maart 1980. Maar verder is deze combinatie goud waard. De FED heeft de rente al verlaagd, maar aandelen zijn nog niet goedkoop, volgens de eerder genoemde Shiller-waardering.
7. Kijk naar vroege signalen, zoals een stijgende koperprijs, een herstel in autoverkopen en lage voorraden. In de huidige commodityboom lijkt het natuurlijk onzinnig om een stijgende koperprijs als indicatie van een betere economie te zien, dus daar zou ik de ogen van afwenden. Of misschien moeten we daarvoornog een heel eind verder in de bearmarkt zijn. Maar autoverkopen zijn nog lang niet aan het herstellen en ook de voorraden zijn nog hoog. Ergo, ook hier geven de signalen aan dat deze beer nog geschoten moet worden.
8. Obligatiebeleggers leiden de weg. Obligaties rallyen vier tot tien maanden voordat aandelen dat gaan doen. Eigenlijk zegt deze wetmatigheid dat obligatiebeleggers gewoon een beetje slimmer zijn dan aandelenbeleggers. Maar ook hier zien we zeker nog geen rally in obligatiemarkten. Sterker nog de rente is vanwege de hoge inflatie juist gestegen.
Toch wel prettig dat iemand 100 jaar beurshistorie voor je ontleedt en vervolgens de conclusie op een presenteerblaadje aanbiedt. Vooral die koperprijzen en autoverkopen vond ik erg interessant. Het lijkt er op dat de historie aangeeft dat u de huid nog niet moet verkopen, want deze beer is zeker nog niet geschoten.
Bedankt voor de link! Ik ga ze allemaal kijkenquote:Op maandag 2 juni 2008 17:03 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zat net youtube filmpjes te bekijken van Warren Buffet.
En het viel mij wederom op dat hij helemaal niet zo'n value guy is. Hij zegt zelf dat hij liever een goed bedrijf koopt (voor wellicht een iets te hoge prijs) dat geld voor het zal blijven genereren dan een value-aandeel dat maar een keer geld voor hem zal genereren (namelijk als het aandeel terugkeert naar zijn werkelijke value).
Hoe luidde zijn formule ook alweer?quote:Uiteindelijk gaat het om de som van alle toekomstige winsten en tegen welke prijs je die kunt kopen.
Ik heb in de loop van de afgelopen jaren geld overgeschreven naar mijn effectenrekening (daar stonden daarvoor al aandelen op die ik had overgekregen). Vandaag heb ik dat aandeel heb afgesloten (alle winst daarvan overgeschreven) en kan ik nu aan de huidige stand van de rekening zien hoeveel rendement ik heb op beleggingen die ik zelf opgezet hebquote:Op maandag 2 juni 2008 23:19 schreef JimmyJames het volgende:
Niet geannualiseerd neem ik aan?
In beide gevallen gefeliciteerd.
quote:Staples verhoogt bod op Corp. Express naar EUR 9,15 p/a--2
03-06-2008 08:43:56
Toevoeging: meer informatie in hele stuk.
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Staples heeft het bod op Corporate Express verhoogd naar EUR 9,15 per aandeel. Dat is dinsdag bekendgemaakt middels een persbericht. Eerder bood de Amerikaanse onderneming EUR 8,00 per aandeel op het Nederlandse bedrijf.
Staples geeft in het persbericht aan dat inmiddels 23,3% van de aandeelhouders in Corporate Express hebben aangegeven hun stukken aan te zullen bieden. Daaronder zijn Centaurus, York Capital en Halcyon. Staples zal het bod gestand doen wanneer 51% van de aandelen is aangemeld. Eerder stond dit percentage nog op 75%.
Staples dringt er verder bij alle aandeelhouders van Corporate Express op aan tegen de Lyreco-overname te stemmen. Het bedrijf stelt als voorwaarde voor het verhoogde bod dat de acquisitie van het Franse bedrijf wordt afgewezen. Centaurus, York Capital en Halcyon hebben reeds aangegeven tegen deze transactie te stemmen tijdens de aandeelhoudersvergadering op 18 juni.
Het bedrijf wijst in zijn persbericht op de risico's van de Lyreco-overname, waaronder onrealistische targets, financiele risico's en mededingingsproblemen. Staples heeft zelf al wel goedkeuring van de Amerikaanse en Canadese fusietoezichthouders. Instemming van de Europese Commissie wordt verwacht op of voor 17 juni 2008.
Staples verwacht dat het bod snel afgerond zal worden, begin juli 2008. Het bedrijf heeft 'voldoende financiele reserves en kapitaal binnen zijn bestaande kredietfaciliteit', om de acquisitie te financieren.
Marijn Wellink
marijn@bfn.com
(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
Niet genomen winst is geen winst heh?!quote:Op dinsdag 3 juni 2008 07:34 schreef tony_clifton- het volgende:
voor 't grootste deel ongerealiseerd.
Dat is 5,07% annualized, oftewel ruim 2% annualized real return.quote:Op maandag 2 juni 2008 22:54 schreef tony_clifton- het volgende:
Net mijn hele boekhouding gedaan en op dit moment +16% ongerealiseerd op aandelen uitgekomen. Niet slecht over drie jaar gezien denk ik
.
Tsja, en ik had mijn winst niet moeten nemen afgelopen weken. Heb nu 'alleen nog maar' 8,40 en 8,80 juni calls.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 14:32 schreef ASSpirine het volgende:
Tis niet zo leuk om te zien dat Corporate express het zo goed doet
Vooral niet na mijn mislukte kooppoging, te lage limiet ingesteld
Ik zou dan een verdriedubbeling hebben gehad...
Bod van TT op TA is gestand gedaan, bijna alle aandelen zijn binnen.quote:Wat is er aan de hand bij Tele Atlas? Eindelijk overgenomen ofzo? Bij de Rabobank koersen staat die even op 0, inactief neem ik aan
quote:Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - TomTom heeft in totaal 97,48% van de aandelen Tele Atlas in bezit. Dat is maandag bekendgemaakt middels een gezamenlijk persbericht.
De periode waarin de aandeelhouders Tele Atlas hun aandelen konden aanbieden liep vrijdag 30 mei om 15.00 uur af. In totaal heeft TomTom 92.545.883 aandelen Tele Atlas aangeboden gekregen.
Het bod is nog niet gestand gedaan, dat zal voor of op 6 juni 2008 gebeuren. TomTom heeft in totaal EUR 30 per aandeel geboden op Tele Atlas, wat de onderneming een waardering meegeeft van EUR 2,9 miljard.
Denk je dan aan nu instappen of na de zomer? Ik heb zelf USG op mijn lijstje staanquote:Op dinsdag 3 juni 2008 16:48 schreef JimmyJames het volgende:
Speculatief zie ik de komende tijd kansen bij de uitzenders. Denk dat ze als vooruitlopers op de echte economie een mooie kans op herstel maken, ook omdat de waarderingen zo laag zijn.
Ik vind boursorama better. Heb je namelijk EU en VS koersen.quote:Op woensdag 4 juni 2008 10:49 schreef tony_clifton- het volgende:
Google portfolio (te vinden bij google finance) is wel oké, maar zoek eigenlijk ook iets beters!
Dat is in het Frans?!quote:Op woensdag 4 juni 2008 18:06 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ik vind boursorama better. Heb je namelijk EU en VS koersen.
een rebound op zaterdag ?quote:Op vrijdag 6 juni 2008 22:42 schreef tony_clifton- het volgende:
Vandaag was veel te rood; morgen kleine rebound gok ik...
de olie steeg dan ook wel execptioneel. Ik dacht serieus even dat we de flinke stijging van de afgelopen maanden van de olie prijs achter de rug hadden. Veel verhalen gelezen over het feit dat juist veel bedrijven gebaat zijn bij een long op de olie. Sja sja .. ik heb er iig wel wat leuk geld mee kunnen verdienen. Maar om nou te zeggen dat hij maandag weer omhoog gaat.. hmm.. tzal wel weer een kleine correctie zijn en dan weer omhoog.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 21:53 schreef Mr.J het volgende:
Dow Jones 12226,1700 -3,00%
Nasdaq 2479,6400 -2,76%
S&P 500 Index 1363,7200 -2,87%
Dan zou je zeggen maandag een zwarte dag. Maar: Crude Oil 138,4600 7,93%
Dus RDS en Mittal zullen de index wel redelijk op hun plaats houden.
Naja, finnen tegen bodemprijzen volgende week?
Cool. Een RDS en ING op 40,-, Mittal op 95,-, Fortis op 25 en Aegon op 10,- dus?quote:Op zaterdag 7 juni 2008 15:40 schreef _Henry_ het volgende:
Als we omhoog gaan is dat slechts een pullback-beweging naar de neklijn van de hoofd-schouderformatie die nu doorbroken is. Koersdoel: 655 binnen een maand met zekerheid van 75%
Als je een product als 'aandelen lease' koopt, en dus aandelen met geleend geld koopt, dan kun je inderdaad een schuld over houden.quote:Op maandag 9 juni 2008 00:52 schreef gliterroze het volgende:
vraagje van een noob: Iemand beweert dat als je aandelen koopt, je uiteindelijk in de - kan gaan en schulden kan hebben. Dus stel je investeerd 10.000 in iets, het gaat mega slecht, uiteindelijk sta je -2000 en dat moet jij dokken.
Zelf geloof ik er geen reet van, dat is toch onlogisch?! Je kan hooguit je complete geinvesteerde bedrag kwijt zijn, toch?
Ver! Althans dat hoop ik na een aantal winstnemingen.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 11:04 schreef sitting_elfling het volgende:
het idee alleen al als je zou gaan beleggen je meer kan kwijt raken dat je maximale inleg, hehe. Maar men o men wat zijn het rode dagen. En toch denk ik dat we straks korte sterke opgaande dagen zullen krijgen. Tot hoever zal de aex nog afzakken?
Bij mij zijn GTC-orders (good till cancel) 1 jaar geldigquote:Op dinsdag 10 juni 2008 17:21 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ver! Althans dat hoop ik na een aantal winstnemingen.
Uber-noobie vraag:
Hoelang kan ik maximaal een order laten lopen? En indien die niet wordt uitgevoerd kost het mij geen geld, he?
Want ik dacht ik leg gewoon een paar orders in voor hele lage koersen en ik zie wel of ze geraakt worden.
De duur kan jezelf bepalen tot annulering kan ook. Als die niet wordt uitgevoerd hoef ik hier (Binck en VDM) niet te betalen, kost je dus niks.quote:Op dinsdag 10 juni 2008 17:21 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ver! Althans dat hoop ik na een aantal winstnemingen.
Uber-noobie vraag:
Hoelang kan ik maximaal een order laten lopen? En indien die niet wordt uitgevoerd kost het mij geen geld, he?
Want ik dacht ik leg gewoon een paar orders in voor hele lage koersen en ik zie wel of ze geraakt worden.
Nee, want je weet niet wat de 'bodemprijs' is en wat de reden is dat het omlaag gaat. 'Never catch a falling knife'quote:Op dinsdag 10 juni 2008 23:46 schreef JimmyJames het volgende:
Het is dus wel een goeie strategie om hele scherpe kooporders in te leggen om in geval van een crash automatisch te kopen voor bodemprijzen?
Ah zoquote:Op woensdag 11 juni 2008 15:41 schreef ASSpirine het volgende:
Aankopen van een aandeel
Limiet: Vanaf welke prijs wil je je aandelen aankopen? Stel de koers is 8,20 en je stelt een limiet in van 8,00. Je zal pas de aandeel kopen als de aandeel op 8 euro komt of eronder. En alleen als er een aanbod is.
Verkopen aandeel:
Koers is 8,30, je stelt limiet van 8,50 in. Aandelen worden pas verkocht wanneer de koers op of voorbij 8,50 is. En natuurlijk ook alleen als er mensen zijn die het willen kopen.
Wacht niet te lang...quote:Op woensdag 11 juni 2008 21:07 schreef Fugie het volgende:
laat de boel maar in elkaar storten, kan ik mooi instappen
Als de actie nog loopt, wil ik je wel inschrijven zodat we beide gratis transactiekosten ontvangen. How about it?quote:Op donderdag 12 juni 2008 22:48 schreef Erasmo het volgende:
Ik denk dat ik een rekening ga openen bij binck
Is goed hoorquote:Op vrijdag 13 juni 2008 00:27 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Als de actie nog loopt, wil ik je wel inschrijven zodat we beide gratis transactiekosten ontvangen. How about it?
Transactiekosten zijn min 10e bij aan- en verkoop. Dus op 1000e moet je minimaal 2% verdienen.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 09:29 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Is goed hoor
Ik zit alleen te kijken of het rendabel is met de transactiekosten voor mij, ik wil het gebruiken om een beetje mee te leren beleggen maar het moet natuurlijk wel meer opleveren dan het kost
Laten we hopen dat RBS gelijk krijgt.quote:RBS waarschuwt voor aandelencrisis
Uitgegeven op woensdag 18 juni 2008 om 10:34:38
(Novum/Dow Jones) - De Royal Bank of Scotland Group plc (RBS) adviseert zijn cliėnten sterk rekening te houden met een grote crisis op de aandelen- en kredietmarkten, schrijft The Daily Telegraph woensdag. De bank kijkt volgens de krant in dit verband drie maanden vooruit en voert inflatie aan als reden voor zijn bezorgdheid. Die werkt verlammend voor grote centrale banken.
"We staan aan de vooravond van een zeer vervelende periode", zegt kredietstrateeg Bob Janjuah bij RBS in de krant.
De S&P 500 zou volgens een onderzoeksrapport van RBS tussen nu en september van dit jaar 300 punten kunnen kwijtraken. Mocht dit gebeuren dan kan de markt zich opmaken voor een van de ergste zogeheten 'bearmarkten' van de laatste 100 jaar, aldus het rapport.
RBS kreeg eerder de ABN Amro-divisies Global Clients, Europa (exclusief Antonveneta), Aziė en de na de verkoop van LaSalle resterende activiteiten in de VS in handen. RBS moest hiervoor EUR27,2 miljard neertellen, exclusief de opbrengst van de verkoop van LaSalle.
Het probleem is natuurlijk dat er helemaal geen investerings mogelijkheden meer zijn. Dat is volgens mij de reden dat de aandelen markten nog zo hoog zijn gebleven..quote:Op woensdag 18 juni 2008 13:20 schreef elcastel het volgende:
Het zal een keer tijd worden dat de aandelenmarkten weer gewoon de realiteit gaan volgen.
Ik begrijp die demonisering shorters niet zo (nou ja, ik begrijp wel waarom -de meeste kiezers zijn long onlyquote:Op woensdag 18 juni 2008 13:49 schreef JimmyJames het volgende:
De RBS zit gewoon keihard short. Wordt eens tijd dat die boeven achter de tralies verdwijnen.
Vergeet niet dat over de laatste 100 jaar het shorten al een paar keer verboden is geweest bij wet in een paar landen. Shorten zorgt gewoon voor extra diepe kraters in aandelenkoersen (zijnde koopkansen, daar niet vanquote:Op woensdag 18 juni 2008 13:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik begrijp die demonisering shorters niet zo (nou ja, ik begrijp wel waarom -de meeste kiezers zijn long only), het is alleen niet terecht.
Shorters zorgen voor liquiditeit in de markt en voor een betere prijsvorming.
Het heeft trouwens ook veel met gebrek aan kennis van beleggen te maken. Als ik nu 100% in aandelen zou zitten, dan zou ik nog steeds hopen op een dalende markt. Ik heb hier op dit forum al vaak uitgelegd waarom dat zo is.
Ik heb mijn order voor fortis pas op 12,5 staan. Kan nog veel lager met dat gedoe met de EU!quote:Op donderdag 19 juni 2008 03:12 schreef Fiskus het volgende:
Fortis is nu wel een mooi koopje![]()
Schijnt ook dat banken relatief veel dividend uitgeven? [/noob]
Fortis heeft over de 7% div. rendement. In Augustus is er weer interimdividend van ongeveer 0,50 per aandeel. Ik heb ze staan tegen 16,86....quote:Op donderdag 19 juni 2008 03:12 schreef Fiskus het volgende:
Fortis is nu wel een mooi koopje![]()
Schijnt ook dat banken relatief veel dividend uitgeven? [/noob]
Koop je wat bij om te middelen?quote:Op donderdag 19 juni 2008 11:22 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Fortis heeft over de 7% div. rendement. In Augustus is er weer interimdividend van ongeveer 0,50 per aandeel. Ik heb ze staan tegen 16,86....
Ja misschien ga ik dat doen. Moet nog even kijken, misschien sluit ik ze ook wel tegen door een aantal calls te schrijven als ik er een goede premie voor krijg.quote:Op donderdag 19 juni 2008 15:04 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Koop je wat bij om te middelen?
Stel je hebt 400 tegen gemiddeld 16,86, koop je nu 100 tegen 13,05 zodat je gemiddelde op 15,95 komt. Stel de koers komt onder de 11 koop je er nog 200 bij. Etc.
'Ooit' gaan ze wel corrigeren hoor.
FYI: Deze strategie is identiek aan ongedekt puts schrijven + je geld op de bank houden.quote:Op donderdag 19 juni 2008 16:19 schreef Mr.J het volgende:
Dacht er net aan. Je kan ook calls schrijven per elke 100 aandelen.
Juli op 13,50 krijg je 0,45 voor. Mocht eea toch erg stijgen sluit hem zo rond de 0,75 af (heb je nog 0,30 - transactiekosten over) en rol je door naar de augustus serie die op zo'n moment ook zo'n 0,40/0,50 doet.
Laten we zeggen dat je elke maand 0,25 kan pakken per 100 aandelen, is dat toch 250,- per 1000 aandelen. Dat maand in, maand uit gaat wel lekker.
Dus als je eea dagelijks kan blijven volgen zou ik trouw calls blijven schrijven hoor.
Zou je denken? Als je in een bear markt zit kan het lijkt mij erg lonend zijn.quote:Op donderdag 19 juni 2008 16:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
FYI: Deze strategie is identiek aan ongedekt puts schrijven + je geld op de bank houden.
Consequent calls schrijven op aandelenbezit levert overigens op lange termijn niets meer op dan gewoon de aandelen houden.
Als de richting van de markt omlaag is en de beweging is snel genoeg dan verlies je sowieso als je de aandelen houdt en er calls op schrijft. De calls dalen minder snel in waarde dan de aandelen.quote:Op donderdag 19 juni 2008 18:12 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Zou je denken? Als je in een bear markt zit kan het lijkt mij erg lonend zijn.
Thanks, zo had ik 't niet bekeken.quote:Op donderdag 19 juni 2008 18:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als de richting van de markt omlaag is en de beweging is snel genoeg dan verlies je sowieso als je de aandelen houdt en er calls op schrijft. De calls dalen minder snel in waarde dan de aandelen.
Dus als je weet dat je in een bearmarket zit moet je je aandelen verkopen en put-opties kopen, of direct de aandelen/ futures shorten, of 'naakt' calls schrijven.
Maar waar ik op doelde is het wijdverspreide misverstand dat er extra rendement valt te halen door opties te schrijven. Het verwachte rendement op een optie is namelijk precies NUL (min kosten), ongeacht of die wordt gekocht of geschreven.
Een gekochte out-the-money optie heeft een kleine kans op een grote winst en een grote kans op een klein verlies.
Een geschreven out-the-money optie heeft een grote kans op een kleine winst en een kleine kans op een groot verlies.
Uiteindelijk als je heel veel transacties doet is je rendement gelijk aan de som van alle kans*winst=NUL (min kosten) voor beide kanten.
Per saldo is er dus geen enkel voordeel om aandelenbezit te combineren met geschreven opties. Sterker nog, omdat (NUL min kosten)<0 is het zelfs onverstandig om het te doen. Je maakt alleen de bank rijk.
In dat geval zou je dan puts moeten schrijven, geen calls.quote:Op donderdag 19 juni 2008 23:23 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Thanks, zo had ik 't niet bekeken.
Maar als je sowieso ergens nog meer aandelen van wilt en dus bereid bent deze wat in waarde te zien dalen (LT visie) en af en toe wat stukjes op een lagere prijs op te pikken zou het schrijven dan niet lonen?
Je praat hier over geschreven call opties neem ik aan, aangezien je een geschreven put niet kunt dekken met aandelen long (die kun je alleen afdekken met aandelen short).quote:Over 1000 aandelen 10 opties schrijven die waardeloos aflopen is toch extra cash? Hierbij er dus vanuit gaande dat je de aandelen gewoon wilt behouden.
Hoe bepaal jij dat? Koers/winst verhouding?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:59 schreef SeLang het volgende:
Binck gaat met Goldman Sachs samenwerken om in de toekomst naast Amerikaanse- en Euronext beurzen ook handel op andere Europese beurzen aan te bieden. Helaas konden ze nog geen termijn aangeven wanneer dat zal worden geimplementeerd.
Zelf heb ik veel interesse in met name UK en Zwitserland (naast een overgrote meerderheid van ¤ aandelen op mijn kooplijstje). Nu de aandelenkoersen er weer wat vriendelijker uit beginnen te zien (al zijn aandelen nu nog lang niet koopwaardig) begin ik langzaam aan weer wat aan mijn kooplijstje te sleutelen zodat het klaarligt mochten we op reeele niveaus komen
Niet bij IB?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:59 schreef SeLang het volgende:
Binck gaat met Goldman Sachs samenwerken om in de toekomst naast Amerikaanse- en Euronext beurzen ook handel op andere Europese beurzen aan te bieden. Helaas konden ze nog geen termijn aangeven wanneer dat zal worden geimplementeerd.
Zelf heb ik veel interesse in met name UK en Zwitserland (naast een overgrote meerderheid van ¤ aandelen op mijn kooplijstje). Nu de aandelenkoersen er weer wat vriendelijker uit beginnen te zien (al zijn aandelen nu nog lang niet koopwaardig) begin ik langzaam aan weer wat aan mijn kooplijstje te sleutelen zodat het klaarligt mochten we op reeele niveaus komen
Koers/winst verhouding vergeleken met het langjarig gemiddelde.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:30 schreef Fiskus het volgende:
[..]
Hoe bepaal jij dat? Koers/winst verhouding?
Kan inderdaad wel bij IB.quote:
Tsja misschien bij Lynx of Today's Broker ofzo.. zijn natuurlijk wel reseller van IB ofzoietsquote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Kan inderdaad wel bij IB.
Ik zit ook bij IB, maar die gebruik ik alleen voor futures trading. Investeren en speculeren hou ik namelijk strict gescheiden op aparte accounts. In principe zou ik een deel van de beleggingsportefeuille wel op een tweede account bij IB kunnen onderbrengen maar ik heb dat om een aantal redenen liever op één plek.
De meeste grotere Britse- en Zwitserse fondsen hebben ook een ADR notering op Wallstreet dus die kun je sowieso al kopen.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:08 schreef NickeN. het volgende:
[..]
Tsja misschien bij Lynx of Today's Broker ofzo.. zijn natuurlijk wel reseller van IB ofzoiets
wat is in wezen het verschil met yahoo finance?quote:Op woensdag 4 juni 2008 19:38 schreef tony_clifton- het volgende:
Hey wtf! net gemerkt; google finance biedt gratis realtime-koersen aan! Handig!
quote:Op donderdag 19 juni 2008 11:22 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Fortis heeft over de 7% div. rendement. In Augustus is er weer interimdividend van ongeveer 0,50 per aandeel. Ik heb ze staan tegen 16,86....
quote:blablabla......
To achieve this acceleration, the Fortis Board of Directors has decided to take additional
measures, some of which will have an immediate impact. These measures include:
• an equity raising of approximately EUR 1.5 billion by means of an accelerated
bookbuilding offering, starting today. This increase is well within the mandate given by
shareholders to the Board to issue new shares
• the decision not to pay an interim 2008 dividend. This will preserve solvency as the
interim dividend was expected to impact second quarter solvency by EUR 1.3 billion. A
proposal to pay the full-year 2008 dividend in shares will be made to the Annual General
Meetings of Shareholders in March 2009.
Indeed. Min 9.72 op dit moment..quote:Op donderdag 26 juni 2008 09:59 schreef tony_clifton- het volgende:
Spankin' ten huize Fortis vandaag...
Hij is vorige week nog verkozen tot slechtst renderende bestuurder. ZIjn bonussen vielen wat tegen, daar hebben ze hem al in gecompenseerd en er zat ook nog een loonsverhoging (zonder rugespraak met aandeelhouders) bij geloof ik.quote:Op donderdag 26 juni 2008 13:02 schreef Public_NME het volgende:
Mén, ik ben echt zuur. Ik hoop dat ze Votron al zijn bonussen van 3mln afpakken... 750k basissalaris is al teveel. Hij mag ook wel eens pijn lijden ipv de shareholders.
Gvd:
a) rampzalige koers
b) geen interim dividend
c) dividend over 2008 in aandelen ipv cash
Dat had ik dus ook, ik had ze achteraf gezien direct na ex-dividend eruit moeten knallen maarja. Nu nog maar even wachten.quote:Op donderdag 26 juni 2008 13:09 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik heb iemand op mijn werk die ik al maanden vraag waarom hij die aandelen laat staan, ik zou lager instappen. Maar die hield ze dus aan voor de LT en voornamelijk het dividend ...
Geen idee. Ik pakte zelf vandaag nog wat stukjes op op -12% want dacht de bodem voor de week wel gezien te hebben.quote:Op donderdag 26 juni 2008 20:06 schreef Erasmo het volgende:
Is het slim om nu Fortis te kopen?
Waarom zou je aandelen willen kopen van een bedrijf met dergelijk addergebroed aan de top?quote:
het is toch goed mogelijk dat fortis over een jaar of 2 verdubbeld is?quote:Op donderdag 26 juni 2008 22:04 schreef _Henry_ het volgende:
[..]
Waarom zou je aandelen willen kopen van een bedrijf met dergelijk addergebroed aan de top?
Zoiets doe je alleen als je ze kunt kopen tegen een flinke discount en zo ver is het nog niet.
Als ze er nog zijn wel ja.quote:Op donderdag 26 juni 2008 23:12 schreef Amokzaaier het volgende:
het is toch goed mogelijk dat fortis over een jaar of 2 verdubbeld is?
mij interesseert enkel winst. Ik denk niet dat ze failliet zullen gaan. Dan verwacht ik een stabilisatie tov de aex. Ik ben wel een grote noob hoor, dit zal mijn eerste investering worden.quote:Op donderdag 26 juni 2008 23:21 schreef elcastel het volgende:
[..]
Als ze er nog zijn wel ja..
Maar wat hierboven al gezegd werd, de vraag is of je ze wel in je knip wilt hebben. Ik denk dat het per saldo wel meevalt, maar ik hoef ze niet. Bovendien heb ik een hekel aan een bestuurder die wanbeleid pleegt (of slecht anticipeert) en dan loonsverhoging 'krijgt'. Overigens is het niet alleen een loonverhoging, maar zijn bonus optie's leverden niet genoeg op en toen heeft men hem een herziende optieregeling 'geboden'. Tja, sorry dat zijn dingen waar ik niet zo van hou, een bestuurder mag best flink verdienen, maar een bonus krijg je bij goed werk, niet bij zo'n debacel als waar Fortis nu in zit. En dividend intrekken vind ik ook een beetje ... nou ja, ik hou er gewoon nietvan. Toegegeven, Fortis is nooit mijn tent geweest.
Dat dus, ik turbo er op los. Iets wat qua basis fundament niet goed is wil niet zeggen dat je er geen centjens mee kunt verdienenquote:Op donderdag 26 juni 2008 23:29 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
mij interesseert enkel winst. Ik denk niet dat ze failliet zullen gaan. Dan verwacht ik een stabilisatie tov de aex. Ik ben wel een grote noob hoor, dit zal mijn eerste investering worden.
Weet wel dat dat 35% onder de huidige prijs is (not gonna happen).quote:Op vrijdag 27 juni 2008 01:56 schreef Amokzaaier het volgende:
ik lees op een ander forum dat Barclays Fortis nu misschien over gaat nemen??
ps: op hoeveel kan ik op Fortis het beste instappen? ( ik denk aan 6.5)
+investeren in goud, wil ik doen met eventuele grote inflatie in europa voor de deur, hoe kan ik dat het beste doen?
Nopquote:Op donderdag 19 juni 2008 11:22 schreef Public_NME het volgende:
[..]
ben benieuwd wie de rode lantaarn vandaag mag gaan dragenquote:Op vrijdag 27 juni 2008 09:43 schreef SjonLok het volgende:
Het zal niet lang meer duren voordat we door de 400 heen schieten.
Naar een bedrijf gaan dat goud verkoopt (vroeger deden veel banken dat), en het kopen. In een zakje stoppen en onder je matras leggen.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 01:56 schreef Amokzaaier het volgende:
+investeren in goud, wil ik doen met eventuele grote inflatie in europa voor de deur, hoe kan ik dat het beste doen?
dat moet toch anders kunnen?quote:Op vrijdag 27 juni 2008 10:12 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Naar een bedrijf gaan dat goud verkoopt (vroeger deden veel banken dat), en het kopen. In een zakje stoppen en onder je matras leggen.
Volgens diverse fora, experts staat grote inflatie voor de deur. Is het dan niet geniaal om nu goud te kopen? En waar kan ik dat het beste kopen?quote:Op vrijdag 27 juni 2008 10:21 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Vast, maar dan koop je het virtueel.
Zo deed ik het vroeger. Is ook leuk om naar te kijken.
Ik weet niet of het geniaal is. Het kan geniaal uitpakken. Ik heb al goud, dus ben al binnen.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 10:30 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
Volgens diverse fora, experts staat grote inflatie voor de deur. Is het dan niet geniaal om nu goud te kopen? En waar kan ik dat het beste kopen?
Kijk anders hier eens onder "Goud kopen/verkopen".quote:
Ik beleg ook om winst te maken hoor. Maar ik heb inmiddels wel genoeg wanbeleid gezien in bedrijven waar ik in belegde en ik ben daar een beetje klaar mee. Ik hoor Fortis al maanden zeggen dat ze goed zitten en opeens heb je 8 mijard nodig, yeah right.quote:Op donderdag 26 juni 2008 23:29 schreef Amokzaaier het volgende:
mij interesseert enkel winst. Ik denk niet dat ze failliet zullen gaan. Dan verwacht ik een stabilisatie tov de aex. Ik ben wel een grote noob hoor, dit zal mijn eerste investering worden.
De vraag 'waarom wil je aandelen van een bedrijf met dergelijk addergebroed aan de top?' stel ik niet voor niets. Of denk je soms dat zoiets geen invloed heeft op de winst van het bedrijf?quote:Op donderdag 26 juni 2008 23:29 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
wpa verwachtingen zijn voor zowel 2008 als 2009 rond ¤1,50. Bij ¤7,50 of lager zou ik dit aandeel wel koopwaardig vinden.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 01:56 schreef Amokzaaier het volgende:
ik lees op een ander forum dat Barclays Fortis nu misschien over gaat nemen??
ps: op hoeveel kan ik op Fortis het beste instappen? ( ik denk aan 6.5)
zou je het slechts alleen voor die 6% doen? Ik zie het volgende week wel weer afzwakken, het is even afwachten hoe we reageren op amerika vandaag.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 12:08 schreef Amokzaaier het volgende:
ben nu wel mooi te laat.. fortis 5,88% in de plus. Khad er vanochtend meteen bij moeten zijn.
ik zou de iShares MSCI Europe (IMEU) nemen. Deze heeft net als de DJ STOXX 50 een focus op europese blue chips maar iets meer spreiding. ( in de DJ STOXX 50 tracker is meer als 12 % van de totale portofeuille verspreid over 4 aandelen......)quote:Op vrijdag 27 juni 2008 17:04 schreef dyna18 het volgende:
In ben op dit moment aan het uitzoeken of trackers voor mij interessant zijn. Ik kijk dan vooral naar trackers op Nederland (AEX) en op Europa (?).
Wanneer ik bij Alex kijk wat er wordt aangeboden, heb ik moeite om de trackers voor Europa te vinden. Ik zie alleen de "iShares DJ Euro STOXX 50 Inc" staan. Kunnen jullie mij helpen met welke andere generieke (dus niet op een bepaalde sector) trackers er zijn voor europa?
En welk benchmark / index moeten deze trackers dan volgen?
Ik heb daar naar gekeken, maar het gekke is dat Alex aangeeft dat dit fonds bij Alex in GBP (ponden) wordt verhandeld. Terwijl iShares zelf bij het fonds aangeeft dat het fonds in EUR en in GBP verhandeld wordt.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 17:50 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
ik zou de iShares MSCI Europe (IMEU) nemen. Deze heeft net als de DJ STOXX 50 een focus op europese blue chips maar iets meer spreiding. ( in de DJ STOXX 50 tracker is meer als 12 % van de totale portofeuille verspreid over 4 aandelen......)
Hij volgt natuurlijk de morgen stanley capital index europe (MSCI europe)
Ik weet niet hoe het met alex zit maar bij binck is hij wel te krijgen. Stuur anders een mailtje naar Alex grote kans dat ze hem zo toevoegen, heb ik bij Binck ook wel eens gedaan.
Bron : DFTquote:Amerikaanse ’meltdown’ reden geldinjectie Fortis
BRUSSEL/AMSTERDAM (DFT) - Fortis rekent binnen enkele dagen tot weken op het volledig instorten van de Amerikaanse financiėle markten. Dat verklaart volgens de bankverzekeraar de serie ingrepen van donderdag om zich met ¤8 miljard te versterken. „We zijn op het nippertje gereed. Het gaat in de Verenigde Staten veel slechter dan gedacht”, zegt Fortis-chairman Maurice Lippens, die volhoudt dat topman Votron aanblijft. Fortis verwacht faillissementen onder 6000 Amerikaanse banken die nu weinig dekking hebben. „Maar ook Citigroup, General Motors, er begint een complete meltdown in de VS.”
Dat was ook het eerste wat in mij opkomt. Eerste reacties waren niet goed, dan maar plan B inbrengen.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 09:57 schreef RonaldRegen het volgende:
Klinkt mij een beetje in de oren alsof ze de aandacht van hun eigen falen willen afleiden, en desnoods de rest van de wereld willen meenemen in hun val.
Bijna niet voor te stellen dat het echt zo zou zijn, maar tegenwoordig houd ik bijna alles voor mogelijk. Er zit nu eenmaal veel tuig aan de top.quote:Op zondag 29 juni 2008 12:31 schreef elcastel het volgende:
[..]
Dat was ook het eerste wat in mij opkomt. Eerste reacties waren niet goed, dan maar plan B inbrengen.
Nou ik gooi er hier ook maar allemaal gedachten uit, maar het feit dat je zoveel kunt bedenken en dus eigenlijk weinig weet, is al niet goed natuurlijk. Maar maandenlang is er niks aan de hand en opeens heb je 8 miljard nodig ... nee, dat geeft mij geen goed gevoel.quote:Op zondag 29 juni 2008 12:39 schreef RonaldRegen het volgende:
Bijna niet voor te stellen dat het echt zo zou zijn, maar tegenwoordig houd ik bijna alles voor mogelijk. Er zit nu eenmaal veel tuig aan de top.
Moest ik nog kunnen zou ik het ook doenquote:Op zondag 29 juni 2008 12:37 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb besloten om nog even te wachten hoe het verder gaat met de kredietcrisis voor ik instap
Wees er maar zeker van dat er een beperkt publiek steenrijk wordt door zo'n crisis! Nu niet om over maffieuze manipulatie te spreken, maar toch, in beperkte mate zal dat altijd bestaan.quote:Op zondag 29 juni 2008 12:39 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Bijna niet voor te stellen dat het echt zo zou zijn, maar tegenwoordig houd ik bijna alles voor mogelijk. Er zit nu eenmaal veel tuig aan de top.
Normaal gesproken zou ik juist gaan investeren in bedrijven voor wie een crisis niet uitmaakt, maar ik heb het gevoel dat de aandelen kunstmatig duur worden gehouden en dat daar binnenkort verandering in gaat komen.quote:Op maandag 30 juni 2008 00:11 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Moest ik nog kunnen zou ik het ook doen.
Verstandig. Be greedy when others are fearful.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:58 schreef Fiskus het volgende:
Heb net fortis gekocht, nu maar wachten op positieve economische vooruitzichten, dan stijgen banken vaak gewoon hard mee.
De kans dat Fortis genekt of genationaliseerd wordt is minimaal, toch?![]()
Ik hoop dat fortis nog meer naar beneden keldert, het mag dan flink gezakt zijn. Ik zie nul redenen om in te stappen en sta dan ook op een fortis short. Mensen verliezen vertrouwen soms, besides als die grote bedrijven zich niet massaal in kopen bij fortis kakt het volledig in elkaar.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:58 schreef Fiskus het volgende:
Heb net fortis gekocht, nu maar wachten op positieve economische vooruitzichten, dan stijgen banken vaak gewoon hard mee.
De kans dat Fortis genekt of genationaliseerd wordt is minimaal, toch?![]()
Over dat stijgen; dat heeft veel te maken met de koers/winst; vergeet niet dat wanneer de beleggers door schrik maar de helft willen betalen per eenheid winst, en de winst door de crisis ook halveert, het aandeel 75% van zijn waarde verliest. Dus je kan diep vallen ofzo, daar niet van.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:58 schreef Fiskus het volgende:
Hoever zal fortis zakken denken jullie ? Wordt dit een gevalletje van 1,2 euro ? of daar nog ver boven?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:24 schreef Cheiron het volgende:
Hupsakee, Fortis onder de 10 en ING onder de 20..
same here.quote:Op zondag 29 juni 2008 12:37 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb besloten om nog even te wachten hoe het verder gaat met de kredietcrisis voor ik instap
'Investeren in goud' is paradoxaal. Heb je dat stuk van Bouman gelezen? De goudprijs is vergeleken met de jaren 80 niet veranderd, terwijl de DJ in die tijd meer dan vertienvoudigd is. Goud = waardeloos.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:46 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
same here.
zit er toch nog over na te denken om te investeren in goud, het liefst in een primaire leverancier.
je had gelijk.quote:Op maandag 30 juni 2008 18:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik hoop dat fortis nog meer naar beneden keldert, het mag dan flink gezakt zijn. Ik zie nul redenen om in te stappen en sta dan ook op een fortis short. Mensen verliezen vertrouwen soms, besides als die grote bedrijven zich niet massaal in kopen bij fortis kakt het volledig in elkaar.
welk stuk? link svpquote:Op dinsdag 1 juli 2008 13:59 schreef Fiskus het volgende:
[..]
'Investeren in goud' is paradoxaal. Heb je dat stuk van Bouman gelezen? De goudprijs is vergeleken met de jaren 80 niet veranderd, terwijl de DJ in die tijd meer dan vertienvoudigd is. Goud = waardeloos.
Dividend...quote:Op dinsdag 1 juli 2008 15:35 schreef SjonLok het volgende:
Gaat het ooit nog goed komen met de AE index?
Als langetermijnbelegger heb je de afgelopen tien jaar geen winst gemaakt. Als je tien jaar geleden 1000,- had ingelegd op de AE index, dan hda je nu minder dan toen je begon. Tel daar nog eens bij op dat je op een spaarrekening rente krijgt, dan zie je dat beleggen behoorlijk zonde van je geld is geweest.
Om precies te zijn, bijna elf jaar geleden, op 7-7-1997 stond de AE index al hoger dan hij vandaag staat.
1 euro lijkt me wel erg extreem; dat zal alleen gebeuren als het een Northern Rock gevalletje gaat worden en alle klanten hun geld weghalen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:36 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hoever zal fortis zakken denken jullie ? Wordt dit een gevalletje van 1,2 euro ? of daar nog ver boven?
Je hebt het nu over een momentopname, vorig jaar had iedereen nog dikke winstquote:Op dinsdag 1 juli 2008 15:35 schreef SjonLok het volgende:
Gaat het ooit nog goed komen met de AE index?
Als langetermijnbelegger heb je de afgelopen tien jaar geen winst gemaakt. Als je tien jaar geleden 1000,- had ingelegd op de AE index, dan hda je nu minder dan toen je begon. Tel daar nog eens bij op dat je op een spaarrekening rente krijgt, dan zie je dat beleggen behoorlijk zonde van je geld is geweest.
Om precies te zijn, bijna elf jaar geleden, op 7-7-1997 stond de AE index al hoger dan hij vandaag staat.
Fortis. (quote:Op dinsdag 1 juli 2008 18:41 schreef sitting_elfling het volgende:
zijn hier onder fok eigenlijk nog mensen met aandelen in de portefeuille?
ING en Phillips hier...quote:Op dinsdag 1 juli 2008 18:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Niks. Heb alles verkocht vorige week. Niet lang geleden op een onhandig moment gekocht. Dus verkocht met verlies, maar het voelt niet goed aan, dus ik probeer op deze manier mijn verlies te minimaliseren.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 18:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik heb 2 aandelen RDS, restantje van een interim stockdividendje.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 18:41 schreef sitting_elfling het volgende:
enkele zeer speculatieve small- en microcaps.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 18:41 schreef sitting_elfling het volgende:
Niet eens Tomtomquote:Op dinsdag 1 juli 2008 19:47 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Mocht ik wat cash vrij hebben zal ik dat qua aandelen in ING en daarna RDS stoppen.
http://www.z24.nl/z24geld/artikel_8528.z24quote:Op dinsdag 1 juli 2008 14:41 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
welk stuk? link svp. Dan lijkt me dit een mooi moment om in te stappen
quote:Waarom is dan toch zoveel vraag naar? Het antwoord is dat de goudmarkt zich voedt met de angst van beleggers. De beste eigenschap van goud is dat het er bijna niet is. Al het goud dat in de afgelopen duizenden jaren boven de grond is gehaald, is bij elkaar niet meer dan een kubus van pakweg 20 meter hoog, breed en diep. Goud is zeer schaars. En goed houdbaar. Dat is precies de combinatie waar bange mensen naar op zoek zijn. Je kunt er heel goed niets mee doen. Je kunt het wegstoppen en wachten op betere tijden.
Daarom is goud de economische dood. Vermogen dat in goud zit kan niet worden gebruikt om te investeren, om te ondernemen, of om te genieten. Het is morsdood kapitaal waar niemand iets aan heeft. Waardeloos.
Mis ik iets?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:26 schreef Fiskus het volgende:
Al het goud dat in de afgelopen duizenden jaren boven de grond is gehaald, is bij elkaar niet meer dan een kubus van pakweg 20 meter hoog, breed en diep.
En wat met brandstof? Ook dood kapitaal? Goud is een grondstof die in kleine hoeveelheden in veel producten terugkomt.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:26 schreef Fiskus het volgende:
[..]
http://www.z24.nl/z24geld/artikel_8528.z24
[..]
Nee. Ben ik te hard mee op mijn bek gegaan.quote:
Je bedoeld Goud = waardevast.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 13:59 schreef Fiskus het volgende:
[..]
'Investeren in goud' is paradoxaal. Heb je dat stuk van Bouman gelezen? De goudprijs is vergeleken met de jaren 80 niet veranderd, terwijl de DJ in die tijd meer dan vertienvoudigd is. Goud = waardeloos.
Dat is precies wat er in die column gezegd wordt, punt is dus ook dat daarmee meteen alles is gezegd. Vergelijking met brandstof is natuurlijk hilarisch, brandstof wordt steeds schaarser en is een fundamentele grondstof voor de economie. De impact van (stijgende) brandstofprijzen is dan ook veel groter.quote:Op woensdag 2 juli 2008 08:52 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
En wat met brandstof? Ook dood kapitaal? Goud is een grondstof die in kleine hoeveelheden in veel producten terugkomt.
door de stijgende vraag wordt goud ook steeds schaarser, de produktie blijft namelijk nagenoeg gelijk, terwijl in landen als India en China de middenklasse groter wordt, en de vraag stijgt.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 00:00 schreef Fiskus het volgende:
[..]
Dat is precies wat er in die column gezegd wordt, punt is dus ook dat daarmee meteen alles is gezegd. Vergelijking met brandstof is natuurlijk hilarisch, brandstof wordt steeds schaarser en is een fundamentele grondstof voor de economie. De impact van (stijgende) brandstofprijzen is dan ook veel groter.
Geniet van je vakantie.quote:Op donderdag 3 juli 2008 22:50 schreef SeLang het volgende:
Het lijkt wel traditie: SeLang is een paar weekjes op vakantie en jullie laten gelijk weer de beurs crashen. Was vorig jaar ook zo. Goed gedaan overigens
Verwacht de komende weken niet teveel posts van mij, want ik ben lekker aan het wandelen/ klimmen/ fietsen in Schotland. Ik zit voor het eerst in 2 weken op een parkeerplaats vanuit m'n auto m'n email (en Fok) te checken, met dank aan McDonalds gratis wireless internet
P.s. Instappunt is nog lang niet bereikt, aandelen zijn nog steeds veel te duur (zie oudere posts van mij ), dus je hoeft je niet te haasten
op de spaarrekening had je 14 gepakt.quote:Op maandag 2 juni 2008 22:54 schreef tony_clifton- het volgende:
Net mijn hele boekhouding gedaan en op dit moment +16% ongerealiseerd op aandelen uitgekomen. Niet slecht over drie jaar gezien denk ik
.
Met als cruciaal verschil dat goud een luxeprodukt is.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 01:26 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
door de stijgende vraag wordt goud ook steeds schaarser, de produktie blijft namelijk nagenoeg gelijk, terwijl in landen als India en China de middenklasse groter wordt, en de vraag stijgt.
denk je dat de middenklasse daar geen goud kan veroorloven?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:57 schreef Fiskus het volgende:
[..]
Met als cruciaal verschil dat goud een luxeprodukt is.
1.05^3 = 1.157625quote:Op vrijdag 4 juli 2008 20:03 schreef Twijfelaar80 het volgende:
[..]
op de spaarrekening had je 14 gepakt.
Ik nietquote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:09 schreef Scorpie het volgende:
WTF , TomTom
Daar ben ik op tijd uitgestapt zeg!
Holy shit ja!quote:
Nooitquote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:06 schreef Scorpie het volgende:
Maar wanneer zou dan weer een goed buy-in moment zijn?
Onwaar; TomTom heeft zich laten verrassen, door de snelle prijsdaling en vele nieuwe aanbieders, iets wat ik vreemd vind. Ze hadden zich beter moeten profileren en met andere producten moeten komen. Maar navigatie komt overal in; alle vervoersmiddelen, laptops, telefoons, horloges van mijn part.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 15:48 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Nooit
Ik geloof niet dat Tomtom op de lange duur een lucratief aandeel is. Er zit veel te weinig geld in het maken van alleen nav.apps.
De koers is zolangzamerhand lachwekkend te noemen. Denk dat de daling deels te wijten is aan het volksaandeel karakter van T2.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 16:00 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Onwaar; TomTom heeft zich laten verrassen, door de snelle prijsdaling en vele nieuwe aanbieders, iets wat ik vreemd vind. Ze hadden zich beter moeten profileren en met andere producten moeten komen. Maar navigatie komt overal in; alle vervoersmiddelen, laptops, telefoons, horloges van mijn part.
Verder hebben ze Tele Atlas. TA alleen is al meer dan 14 euro waard.
Lekker op tijd!quote:Op donderdag 10 juli 2008 09:18 schreef Erasmo het volgende:
Morgen wordt er op RTLZ aandacht aan besteed hoe je toch je kansen kan grijpen op een dalende markt.
Onder andere jaquote:Op donderdag 10 juli 2008 09:38 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Lekker op tijd!![]()
Of bedoelen ze gewoon aandelen
De koers valt ook geenzins te rijmen met wat je op straat ziet:quote:Op donderdag 10 juli 2008 09:49 schreef ItaloDancer het volgende:
Met deze koers gaat T2 gewoon overgenomen worden, dat zit er geheid in. Veel te aantrekkelijk. Hier in Nederland denken ze dat die tent niks meer waard is, maar in de vergaderruimtes van die Amerikaanse techno's weten ze wel beter. Zonde hoor, zo'n mooi Nederlands bedrijf (twee eigenlijk met TeleAtlas).
Ik vond zowel Aandelendronken als Optiedronken 2 leuke boekjes om een beetje de basics door te nemen.quote:Op woensdag 9 juli 2008 15:55 schreef poffu het volgende:
weet iemand nog een goed boek om me een beetje weg wijs te maken in het wereldje van beleggen in aandelen, obligaties etc.
engels of nederlands maakt niet uit
quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:51 schreef tony_clifton- het volgende:
Geruchten dat Jay P. Votron eruitgeknikkerd wordt...
Hoop dat er geen nieuwe kapitaalverhoging komt om z'n afzwaaipremie te betalen...
Slechts een symbolische stap, ik denk dat de aandeelhouder pas tevreden is als Lippens (voorzitter Raad van bestuur en 'architect' van het huidgie Fortis) er ook uit gaat ... Lost het wat op ? Nee, maar het is best te begrijpen dat zo iemand eruit moet na een dergelijke misstap (en dan mag je zelf bepalen of dit de overname zelf betreft of het 'onder de pet houden' van de problemen).quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:51 schreef tony_clifton- het volgende:
Geruchten dat Jay P. Votron eruitgeknikkerd wordt...
Hoop dat er geen nieuwe kapitaalverhoging komt om z'n afzwaaipremie te betalen...
Kun je deze uitleggen ?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 17:53 schreef SjonLok het volgende:
Ik doe de groeten aan de lange termijn beleggers.
Lost het wat op om een moordenaar in het gevang te gooien? Nee, maar zoiets noemen we de prijs betalen voor je falen, boetedoening, genoegdoening, of hoe je het maar wilt noemen.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 19:46 schreef elcastel het volgende:
[..]
Slechts een symbolische stap, ik denk dat de aandeelhouder pas tevreden is als Lippens (voorzitter Raad van bestuur en 'architect' van het huidgie Fortis) er ook uit gaat ... Lost het wat op ? Nee, maar het is best te begrijpen dat zo iemand eruit moet na een dergelijke misstap (en dan mag je zelf bepalen of dit de overname zelf betreft of het 'onder de pet houden' van de problemen).
Beetje scheef vergelijk vindt je niet ? Maar vooruit, ik ben in een goeie bui en ik snap je punt.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 19:54 schreef RonaldRegen het volgende:
Lost het wat op om een moordenaar in het gevang te gooien? Nee, maar zoiets noemen we de prijs betalen voor je falen, boetedoening, genoegdoening, of hoe je het maar wilt noemen.
Ehm, de recidivecijfers van moord bedragen 1%, met een foutenmarge van 5%. Het is dus in theorie veiliger te stellen dat moordenaars nooit recidiverenquote:Op vrijdag 11 juli 2008 19:54 schreef RonaldRegen het volgende:
[..]
Lost het wat op om een moordenaar in het gevang te gooien? Nee, maar zoiets noemen we de prijs betalen voor je falen, boetedoening, genoegdoening, of hoe je het maar wilt noemen.
Och. Hoeveel is een mensenleven eigenlijk waard, in geld uitgedrukt? Vast véél minder dan het geld dat Votron 'zoek' heeft gemaakt.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 19:56 schreef elcastel het volgende:
[..]
Beetje scheef vergelijk vindt je niet ?
Bedankt voor de tip, dan ga ik maandag mijn directie maar eens opblazen denk ik.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 20:00 schreef RonaldRegen het volgende:
Och. Hoeveel is een mensenleven eigenlijk waard, in geld uitgedrukt? Vast véél minder dan het geld dat Votron 'zoek' heeft gemaakt.
Nee, dat zou niet slim zijn. Pure kapitaalvernietiging.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 20:02 schreef elcastel het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip, dan ga ik maandag mijn directie maar eens opblazen denk ik.
Hoezo ? Ze kosten een hoop geld en het bedrijf lijkt wel een kind met een waterhoofd, we hebben 50 directeuren en 2 productie medewerkers.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 20:04 schreef RonaldRegen het volgende:
Nee, dat zou niet slim zijn. Pure kapitaalvernietiging.
LOL op het hakblok maar dan, met dat waterhoofd!quote:Op vrijdag 11 juli 2008 20:06 schreef elcastel het volgende:
[..]
Hoezo ? Ze kosten een hoop geld en het bedrijf lijkt wel een kind met een waterhoofd, we hebben 50 directeuren en 2 productie medewerkers.
Misschien wil Groenink Votrons plekje zelfs wel innemen...quote:Maar goed, ze moeten bij Fortis maar eens met Rijkman Groenink bellen, die regelt wel weer wat.
1. Ja, je zelf bepalen hoeveel aandelen je wilt kopen in een willekeurig bedrijf. Dat kan één aandeel zijn, honderd of misschien wel duizend. Bij Binck kan alles.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 16:19 schreef FB14 het volgende:
Ik weet zeker dat mijn onderstaande vragen al een keer zijn behandeld, maar ik zit al jaren de beurs te volgen en koop dan aantal aandelen 'in gedachten' en daarop is mijn rendement altijd zeer goed, dus ik wil graag eens voor de echt proberen. Nu heb ik daar een paar vragen over...
- Kun je gewoon, laten we zeggen, 100 aandelen bedrijf X bij bv. binck.nl kopen?
- Hoe gaat het met het dividend?
- Moet ik mijn winsten op de aandelen en het dividend doorgeven aan de belasting? (Zal wel lijkt me)
Thanks alvast :-D
Begin wel rustig, beleggen in gedachten is wat anders dan daadwerkelijk belggen. Het emotie-aspect wil bij sommige mensen meespelen (verkopen als de beurs omlaag gaat, terwijl die x dagen later weer stijgt, in je "gedachten" had je in die situatie waarschijnlijk niet verkocht).quote:Op zaterdag 12 juli 2008 16:19 schreef FB14 het volgende:
Ik weet zeker dat mijn onderstaande vragen al een keer zijn behandeld, maar ik zit al jaren de beurs te volgen en koop dan aantal aandelen 'in gedachten' en daarop is mijn rendement altijd zeer goed, dus ik wil graag eens voor de echt proberen. Nu heb ik daar een paar vragen over...
- Kun je gewoon, laten we zeggen, 100 aandelen bedrijf X bij bv. binck.nl kopen?
- Hoe gaat het met het dividend?
- Moet ik mijn winsten op de aandelen en het dividend doorgeven aan de belasting? (Zal wel lijkt me)
Thanks alvast :-D
In 1997 was de earningsyield op aandelen veel lager dan een bankrekening (abnormaal hoge k/w's), dus toen was het al volkomen duidelijk dat het rendement op aandelen in de komende jaren erg laag zou zijn. De per saldo zijwaardse beweging is dus geen verrassing.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 17:53 schreef SjonLok het volgende:
De AEX staat nu lager dan op 25 juni 1997.
Ik doe de groeten aan de lange termijn beleggers.
Ja dat zat ik me laatst ook al af te vragen. Raar dat de prijs van de AEX hetzelfde is, maar dat de bedrijven die er genoteerd zijn veel groter zijn, en veel meer winst en omzet maken dan toen. Alhoewel het op dit moment waarschijnlijk tegenvalt met de winst.quote:Op zondag 13 juli 2008 21:58 schreef SeLang het volgende:
Momenteel is de prijs van de AEX ongeveer gelijk aan die in 1997, echter de waarde is veel en veel hoger dan in 1997 omdat de onderliggende winsten veel hoger zijn.
quote:Op zondag 13 juli 2008 23:34 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Ja dat zat ik me laatst ook al af te vragen. Raar dat de prijs van de AEX hetzelfde is, maar dat de bedrijven die er genoteerd zijn veel groter zijn, en veel meer winst en omzet maken dan toen. Alhoewel het op dit moment waarschijnlijk tegenvalt met de winst.
Wat valt er toe te lichten? De prijs van aandelen wordt bepaald door het simpele mechanisme van vraag en aanbod. Blijkbaar is er, ondanks de onderliggende waarde, tegenwoordig bijna geen hond meer die die rommel nog wil hebben.quote:Op zondag 13 juli 2008 23:52 schreef Aegir het volgende:
[..]
daar begrijp ik dus echt helemaal niks van, als iemand dat kan toelichten, heel graag
Ja, die van iShares bijvoorbeeld (zoek bij fondsen even op iShares)quote:Op maandag 14 juli 2008 00:24 schreef onderscheid het volgende:
kan je via binck ook gewoon een indexfonds kopen? ze vermelden het niet op hun site
De waarde van een belegging wordt bepaald door de winsten die het genereert. Zo is dat ook met aandelen. De winst per aandeel van de AEX (wat eigenlijk een mandje aandelen is) is momenteel veel hoger dan in 1997. De AEX is nu dus veel meer waard dan toen.quote:Op zondag 13 juli 2008 23:52 schreef Aegir het volgende:
[..]
daar begrijp ik dus echt helemaal niks van, als iemand dat kan toelichten, heel graag
Veel financials zijn niet meer te vergelijken met wat ze vorig jaar waren. Door de miljarden afboekingen en kapitaalinjecties (=aandelen verwatering) zijn de winsten per aandeel blijvend aangetast. Daarnaast is door de deleveraging en strengere regulering in de toekomst het winstgenererend vermogen ook blijvend verlaagd. Het heeft dus weinig zin om nog te kijken naar hoe hoog de koers eens was, want dat was dus eigenlijk een ander aandeel.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 12:04 schreef Mr.J het volgende:
Laatste 8,3900 12:03 865
+/- -1,1300 -11,87%
Slot 9,5200 14-07-08
Open 9,4100 09:00
Hoog 9,4300 09:00
Laag 8,3100 12:01
Bied 8,3900 12:03 635
Laat 8,4000 12:03
Mijn Fortis, wat doe je?
Even een brutale vraag:quote:Op dinsdag 15 juli 2008 12:18 schreef SeLang het volgende:
vind ikzelf aandelen koopwaardig worden wanneer de S&P500 rond de 1000 noteert (AEX zal dan onderin de 300 zitten) en daaronder worden het uitgesproken koopkansen. Eerder ga ikzelf in elk geval niet kopen. Ik weet natuurlijk niet of die niveaus in de nabije toekomst (2008 of 2009) al bereikt worden.
volgens mij heeft hij nu een hoop in kortlopende staatsobligaties zittenquote:Op dinsdag 15 juli 2008 12:56 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Even een brutale vraag:
Betekent dit dat je je volledige vermogen op een spaarrekening houdt, zolang de bovengenoemde voorwaarden niet zijn bereikt? Of doe je wel aan korte termijn speculaties of andere investeringen?
Kun je wat meer vertellen hoe je aan de 'fair value' komt? Naar welke aspecten van aandelen / beurzen kijk je dan?quote:Op dinsdag 15 juli 2008 12:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
De waarde van een belegging wordt bepaald door de winsten die het genereert. Zo is dat ook met aandelen. De winst per aandeel van de AEX (wat eigenlijk een mandje aandelen is) is momenteel veel hoger dan in 1997. De AEX is nu dus veel meer waard dan toen.
De prijs op een bepaald moment is maar heel losjes gekoppeld aan de waarde en wordt vooral bepaald door de gekte van de dag. In 1997 was er een complete gekte aan de gang (de bekende 'camping rally') en waren aandelen extreem duur. Momenteel worden aandelen juist gedumpt. We zijn nu nog steeds de staart van de bubble van eind jaren '90 aan het wegwerken.
Momenteel op een koers van AEX=388 komen we nu redelijk in de richting van 'fair value', mits de winsten niet teveel verslechteren. Je wilt echter een discount zien ten opzichte van fair value voordat je overgaat tot kopen voor lange termijn. Historisch fluctueert de beurs tussen overwaardering en onderwaardering en we zitten nu ongeveer in het midden.
Zoals ik al meerdere keren hier heb geschreven vind ikzelf aandelen koopwaardig worden wanneer de S&P500 rond de 1000 noteert (AEX zal dan onderin de 300 zitten) en daaronder worden het uitgesproken koopkansen. Eerder ga ikzelf in elk geval niet kopen. Ik weet natuurlijk niet of die niveaus in de nabije toekomst (2008 of 2009) al bereikt worden. Voor hetzelfde geld gaan we nog een keer een heel decennium in met sterk overgewaardeerde aandelen en lage rendementen, net zoals het decennium dat achter ons ligt. Dat is puur koffiedik kijken.
Ik heb in een eerdere reactie (in maart) geroepen dat ik op gevoel een bodem zie bij 360. Ik denk dat, dat nog steeds een reeele voorspelling is.quote:Vier staat tot één
Tijdens een bearmarkt dalen koersen gemiddeld met ruim 31 procent* over een periode van gemiddeld ruim 14 maanden*. Maar er zijn fikse uitschieters. De bekendste is de grote depressie die volgde op de crash van oktober 1929 en duurde tot 1932. Sinds 1953 hebben we elf maal een bearmarkt gehad. Tijdens een bullmarkt stijgen de koersen gemiddeld met ruim 120* procent over een periode van gemiddeld 53* maanden. Over de afgelopen 54 jaar hebben we tien keer een bullmarkt gehad. De langste en bekendste is die uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Simpel gezegd duurt een bullmarkt gemiddeld vier keer zo lang als een bearmarkt. Daarnaast stijgen de koersen vier keer zo hard in een bullmarkt als dat ze dalen tijdens een bearmarkt. Denk niet dat de bearmarkt alweer bijna over is en dat het feest over twee maanden weer los barst. Statistieken zijn leuk, maar ze moeten geen valse hoop wekken. Elke bearmarkt moet op zijn eigen merites worden beoordeeld en de huidige problemen zijn niet van vandaag op morgen de wereld uit.
quote:Op maandag 10 maart 2008 19:46 schreef dyna18 het volgende:
Op gevoel zeg ik dat we nogmaals een plotselinge en snelle daling van 15 tot 20% krijgen. Dan heb je het inderdaad over een niveau van 360-380. Misschien dat hij daarna nog verder daalt, maar ik hoef niet per see het onderste uit de kan.
Oftewel na zo'n flinke daling zal ik weer instappen. Waarschijnlijk 2x 15% inleggen (15% direct, en 15% een maand later).
maar ja... dat is dus op gevoel, verder niet onderbouwd met waarderingen van aandelen.
virtueel wel ja, daar is geen plaats voor twijfelquote:Op dinsdag 15 juli 2008 15:01 schreef Fugie het volgende:
AEX PUT Jul 08 385,00 2 635,00 1.270,00 235,00 470,00 170,21 %
virtueel beleggen is zo makkelijk
mja was een redelijke out-the-money put toen ik hem kocht. Dat ik nu gelijk krijg vind ik heel leuk ja, maar of ik dat met echte centjes zou doen weet ik niet. Ik heb ze nu ook gehouden en staan nu op +320%, maar met echt geld had ik hem allicht op 180% verkochtquote:Op woensdag 16 juli 2008 11:22 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
virtueel wel ja, daar is geen plaats voor twijfelmaar de twijfel mbt je eigen geld kan je toch aardig dwars zitten
Die 'fair value' is met een hele natte vinger hoor, maar ik kom er als volgt aan:quote:Op woensdag 16 juli 2008 10:43 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Kun je wat meer vertellen hoe je aan de 'fair value' komt? Naar welke aspecten van aandelen / beurzen kijk je dan?
Kijk je behalve naar de waarde van aandelen ook naar de golf bewegingen / sentiment op de beurs? Bijv dat de beurs het komende jaar waarschijnlijk dalend zal zijn vanwege een recessie in de economie?
ca 1/3 spaarrekeningenquote:Op dinsdag 15 juli 2008 12:56 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Even een brutale vraag:
Betekent dit dat je je volledige vermogen op een spaarrekening houdt, zolang de bovengenoemde voorwaarden niet zijn bereikt? Of doe je wel aan korte termijn speculaties of andere investeringen?
http://www.collective2.com staan leuke systemen, voor iedereen natuurlijkquote:Op donderdag 17 juli 2008 23:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
ca 1/3 spaarrekeningen
ca 2/3 kortlopende staatsobligaties.
Dit gaat volle bak belegd worden als de gewenste niveaus zijn bereikt.
ca 5% van mijn kapitaal is gereserveerd op een tradingaccount waarmee ik korte termijn speculaties doe. Ik werk momenteel aan een intraday strategie voor S&P500 futures. Dat is dus zeer korte termijn werk (trades van 5-15 minuten). Maar dat is nog lang niet af en vergt nog veel ontwerpen, programmeren en testen -als het al ooit winstgevend wordt. Strategie alleen is op dit moment al >3000 regels code. Ik doe geen enkele trade totdat ik een bewezen 'edge' heb. Het werk ligt nu even stil wegens de zomer
Eigenlijk laat die site mooi zien wat een kansloze exercitie het eigenlijk is om te proberen een winstgevende strategie te maken, want ik heb er nog nooit iets bij zien staan wat echt werkt over een wat langere periode.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 00:00 schreef NickeN. het volgende:
[..]
http://www.collective2.com staan leuke systemen, voor iedereen natuurlijk
Ik heb ergens gelezen dat de AEX het evenbeeld is van de S&P500. En ook jou opmerking over de sterke relatie tussen europa en amerika versterken me in mijn gevoel dat de S&P 500 direct invloed heeft op de koers van de AEX.quote:Op donderdag 17 juli 2008 23:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
De AEX (en andere Europese beurzen) zijn zo sterk gecorreleerd met de Amerikaanse markt dat ik me volledig op de S&P500 richt kwa timing. Zolang die correlatie niet verzwakt blijf ik zo redeneren.
Ik wil hier benadrukken dat dit mijn eigen manier is om de markt te waarderen en niet een algemeen aanvaarde methode. Het risico bestaat natuurlijk dat je nog jaren moet wachten tot de k/w duidelijk onder het historisch gemiddelde staat.
Btw: het genoemde niveau is het niveau dat ik als koopwaardig beschouw, het is geen voorspelling van een bodem! Niemand kan voorspellen waar die ligt.
Alle beurzen, en met name die in Europa volgen bijna 1:1 Wallstreet. Je kunt het ook altijd mooi zien aan het feit dat s'middags voordat Wallstreet opent de AEX, DAX, CAC40 etc de S&P500 futures volgen. Is ook niet zo raar, want Wallstreet is ongeveer 50% van de marktkapitalisatie in de wereld.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 08:26 schreef Fugie het volgende:
[..]
Ik heb ergens gelezen dat de AEX het evenbeeld is van de S&P500. En ook jou opmerking over de sterke relatie tussen europa en amerika versterken me in mijn gevoel dat de S&P 500 direct invloed heeft op de koers van de AEX.
Daarnaast geldt voor Nederlandse banken, maar met name verzekeraars dat winsten in de afgelopen 10 jaar nadrukkelijk gestuurd werden, en dat dit onmogelijk is voor de komende jaren.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 12:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Veel financials zijn niet meer te vergelijken met wat ze vorig jaar waren. Door de miljarden afboekingen en kapitaalinjecties (=aandelen verwatering) zijn de winsten per aandeel blijvend aangetast. Daarnaast is door de deleveraging en strengere regulering in de toekomst het winstgenererend vermogen ook blijvend verlaagd. Het heeft dus weinig zin om nog te kijken naar hoe hoog de koers eens was, want dat was dus eigenlijk een ander aandeel.
Dat gezegd hebbende, op een bepaald moment worden koersen natuurlijk onredelijk laag. Met financials is het momenteel erg moeilijk om te bepalen wat ze echt waard zijn zolang niet alle lijken uit de kast zijn. Zelf zou ik financials alleen spelen als een gespreid portfolio van meerdere financiele aandelen zodat het niet uitmaakt als er een paar omvallen. Jij en ik hebben niet de expertise om de individuele aandelen eruit te pikken. Zo ga ik het uiteindelijk zelf ook doen, op mijn kooplijst staan 20 ofzo financials (maar nog niet op deze koersen. De brede markt moet eerst verder omlaag).
Btw: er bestaan ook trackers op een mandje financials.
De Amerikaanse beurs is leidend. Je ziet dat ook doordat de Europese markten sterk reageren op (beurs)events in Amerika. Andersom reageert de Amerikaanse beurs veel minder sterk op Europa. S'middags wordt Europa vooral beinvloed door de S&P500 futures.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 15:51 schreef MrUnchained het volgende:
De grote vraag is altijd wie volgt er nu wie. Correlatie wil nog niks zeggen over wie er leidend is. In theorie zou het kunnen zijn dat de futures slechts de bewegingen van de Europese indices volgen. (ok, ik ben het wel met je eens dat Amerika leidender zal zijn dan Europa). Er is ooit een onderzoek geweest naar de Amerikaanse en Nederlandse noteringen van 'Nederlandse' aandelen en daar bleek uit dat voor die aandelen de koers in Amsterdam werd gevormd en niet in New York.
Het is moeilijk te zeggen waar koersen gestaan hadden als de valutakoersen anders waren geweest. Er is geen 1:1 relatie. Voor het bepalen van waarderingen in termen van k/w maakt het in elk geval niet uit, want je deelt de valuta eruit (staat in de teller en de noemer).quote:Overigens heb je een groot dollar effect, als de dollar op 1 euro nog had gestaan dan stonden we al onder de 1000 punten in de S&P 500 (lagere winsten en duurdere dollar voor buitenlandse investeerders). Of anders gezegd, in dollars ziet een AEX grafiek er totaal anders uit... (en dan vergeet je nog het valuta-effect op de winsten)
Goede postquote:Op zaterdag 19 juli 2008 16:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Daarnaast geldt voor Nederlandse banken, maar met name verzekeraars dat winsten in de afgelopen 10 jaar nadrukkelijk gestuurd werden, en dat dit onmogelijk is voor de komende jaren.
Wie de moeite neemt een jaarverslag van een bank of verzekeraar te lezen ( succes) zal zien dat winsten op portefeuilles -door oplopende aandelenmarkten en stijgende obligatiekoersen- in het verleden niet direct in het resultaat werden opgenomen, maar in het vermogen. Een bank of verzekeraar liet vervolgens deze winsten in latere jaren vrijvallen, waardoor de winst van DAT JAAR beter werd.
En dat gaat niet om kleine bedragen, maar om een substantieel deel van de winsten van afgelopen jaren.
Met andere woorden: winsten uit het verleden worden uitgesmeerd over de toekomst om een stabiele winstgroei te laten zien.
Nu spelen er de laatste jaren twee zaken:
- aandelen koersen dalen, dus geen koerswinsten.
- rente stijgt, dus geen koerswinsten op obligaties (integendeel)
Het gevolg is dat alle NL banken/verzekeraars zo ongeveer door hun uitsmeerpotje zijn (of het potje negatief is geworden).
Daarom zeggen k/w verhoudingen voor Fortis, Aegon, Rabobank, SNS niets. Het is een boekhoudkundig speeltje wat niks zegt over hun echte business.
Voorbeeldje SNS 2007:
- de netto winst was 468M
- in dat jaar werd 175+106 is 281M verlies geleden op de portefeuilles, dit werd echter afgeboekt van het vermogen (herwaarderingsreserves)
- de herwaarderingreserve per ult. 2007 is 70M negatief
Voor Forits en ING gelddt dat zij weliswaar miljarden verliezen op beleggingen geleden hebben, maar deze bedragen niet ten laste van de verlies- en winstrekening bregen, maar van het vermogen afboeken.
Echter waar in afgelopen jaren een surplus in het vermogen zat om huidige winsten bij te spijkeren, zijn dit thans verliezen geworden.
Er is geen grotere boekhoudkundige speelbak dan financials, en dat is op zich al een reden om ze te mijden (tenzij ze je inhuren om zandkasteeltjes te bouwen natuurlijk)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |