abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 mei 2008 @ 10:37:39 #26
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_59007500
tvp.
  vrijdag 30 mei 2008 @ 18:58:10 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59017984
Er stond gisteren een heel aardig artikel op IEX van Corné van Zeijl. Ik kan me erg in dit artikel vinden en daarom post ik het hier even. Grafiekjes spreken ook boekdelen .
quote:
Van beren leren Corné van Zeijl - 29 mei 2008, 16:45

Teun Draaisma, de strateeg van Morgan Stanley, geeft in een researchpaper een beschrijving van het boek Anatomy of the Bear, van Russell Napier. Het boek ontleedt de bearmarkten in de Verenigde Staten in de afgelopen 100 jaar.
Het is een duidelijk teken van de tijd. Dit boek kwam uit in 2005, ten tijde van de eeuwwisseling zagen we boeken met titels als Dow 36.000. Overigens gelooft Draaisma zelf nog niet dat er een super bearmarkt komt, maar hij sluit het ook niet uit.

Draaisma somt de waardevolle lessen in het boek even voor u op.

1. Een bearmarkt laat over het algemeen superlage waarderingen zien. De Shiller koers-winstverhouding (dat is de koers ten opzichte van de gemiddelde winst van de afgelopen 10 jaar) kan naar de tien toe in echte bearmarkten.

Dat is nu nog het dubbele en theoretisch zou dat een halvering van de koersen betekenen.

Veertien jaar gemiddeld
Let wel: het 10-jaars winstgemiddelde stijgt erg snel. Tien jaar geleden waren de winsten heel erg laag. Dus de k/w zal ook dalen omdat dat 10-jaars gemiddelde erg snel gaat stijgen.

2. In een echte bearmarkt daalt de waardering erg langzaam. Een gemiddelde bearmarkt duurt veertien jaar. We zitten nu in jaar acht van veertien. De jaren 1929-1932 waren een uitzondering.

3. Als u denkt dat er op de bodem van de markt niemand nog iets positiefs over aandelen durft te roepen, dan heeft u het fout. Dat is een mythe. Eigenlijk klopt dat ook wel. Het beruchte 'equities are dead'- verhaal was in 1982 veel eerder dan het ultieme koopmoment. Dus het is niet echt winstgevend om als contrarian te denken in dit soort lange termijn bearmarkten.

4. Heb geduld. Aandelenmarkten dippen in anticipatie op een recessie, maar in een herstelfase is de opgaande beweging in aandelen veel korter dan de gebruikelijke zes tot negen maandenvoorspelling.

5. De tijden zijn anders, maar de regels niet. Hoewel beurzen, de informatiestromen en de techniek niet te vergelijken vallen met die van de afgelopen 100 jaar, zijn emoties en economieën een fenomeen van alle tijden en dus bearmarkten ook.

6. Don't fight the FED. Als de FED de rente verlaagt en aandelen zijn goedkoop, moet u kopen. Tot nu toe waren er drie grote uitzonderingen: november 1929, januari 2001 en maart 1980. Maar verder is deze combinatie goud waard. De FED heeft de rente al verlaagd, maar aandelen zijn nog niet goedkoop, volgens de eerder genoemde Shiller-waardering.

7. Kijk naar vroege signalen, zoals een stijgende koperprijs, een herstel in autoverkopen en lage voorraden. In de huidige commodityboom lijkt het natuurlijk onzinnig om een stijgende koperprijs als indicatie van een betere economie te zien, dus daar zou ik de ogen van afwenden. Of misschien moeten we daarvoornog een heel eind verder in de bearmarkt zijn. Maar autoverkopen zijn nog lang niet aan het herstellen en ook de voorraden zijn nog hoog. Ergo, ook hier geven de signalen aan dat deze beer nog geschoten moet worden.

8. Obligatiebeleggers leiden de weg. Obligaties rallyen vier tot tien maanden voordat aandelen dat gaan doen. Eigenlijk zegt deze wetmatigheid dat obligatiebeleggers gewoon een beetje slimmer zijn dan aandelenbeleggers. Maar ook hier zien we zeker nog geen rally in obligatiemarkten. Sterker nog de rente is vanwege de hoge inflatie juist gestegen.

Toch wel prettig dat iemand 100 jaar beurshistorie voor je ontleedt en vervolgens de conclusie op een presenteerblaadje aanbiedt. Vooral die koperprijzen en autoverkopen vond ik erg interessant. Het lijkt er op dat de historie aangeeft dat u de huid nog niet moet verkopen, want deze beer is zeker nog niet geschoten.
http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=33658#
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 2 juni 2008 @ 17:03:00 #28
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_59072837
Ik zat net youtube filmpjes te bekijken van Warren Buffet.

En het viel mij wederom op dat hij helemaal niet zo'n value guy is. Hij zegt zelf dat hij liever een goed bedrijf koopt (voor wellicht een iets te hoge prijs) dat geld voor het zal blijven genereren dan een value-aandeel dat maar een keer geld voor hem zal genereren (namelijk als het aandeel terugkeert naar zijn werkelijke value).
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 2 juni 2008 @ 17:52:33 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59073931
quote:
Op maandag 2 juni 2008 17:03 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zat net youtube filmpjes te bekijken van Warren Buffet.

En het viel mij wederom op dat hij helemaal niet zo'n value guy is. Hij zegt zelf dat hij liever een goed bedrijf koopt (voor wellicht een iets te hoge prijs) dat geld voor het zal blijven genereren dan een value-aandeel dat maar een keer geld voor hem zal genereren (namelijk als het aandeel terugkeert naar zijn werkelijke value).
Bedankt voor de link! Ik ga ze allemaal kijken

Het klopt dat WB niet een 'value' guy is zoals de meesten het definieren (aandelen zoeken die tegen een discount van hun boekwaarde noteren e.d.). Voor WB is potentiele groei een deel van de 'value'. Uiteindelijk gaat het om de som van alle toekomstige winsten en tegen welke prijs je die kunt kopen. Zowel 'dure' snel groeiende bedrijven als 'goedkope' langzaam groeiende bedrijven kunnen daarom 'value' zijn.
Mijn reisverslagen
pi_59079318
Net mijn hele boekhouding gedaan en op dit moment +16% ongerealiseerd op aandelen uitgekomen . Niet slecht over drie jaar gezien denk ik .
  maandag 2 juni 2008 @ 23:19:34 #31
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_59079922
Niet geannualiseerd neem ik aan?
In beide gevallen gefeliciteerd.
quote:
Uiteindelijk gaat het om de som van alle toekomstige winsten en tegen welke prijs je die kunt kopen.
Hoe luidde zijn formule ook alweer?

Ook interessant vind ik trouwens dat hij actief deelneemt aan het management. Zoals bij die snoepfabrikant die hij ging vertellen dat ze vanaf nu de dag na kerstmis elk jaar hun prijzen met zoveel centen moesten verhogen.

[ Bericht 76% gewijzigd door JimmyJames op 02-06-2008 23:34:51 ]
pi_59080720
quote:
Op maandag 2 juni 2008 23:19 schreef JimmyJames het volgende:
Niet geannualiseerd neem ik aan?
In beide gevallen gefeliciteerd.
Ik heb in de loop van de afgelopen jaren geld overgeschreven naar mijn effectenrekening (daar stonden daarvoor al aandelen op die ik had overgekregen). Vandaag heb ik dat aandeel heb afgesloten (alle winst daarvan overgeschreven) en kan ik nu aan de huidige stand van de rekening zien hoeveel rendement ik heb op beleggingen die ik zelf opgezet heb .

Eerst kon dit niet doordat ik de tel kwijt was met gewissel tussen beurzen, onduidelijkheid over welke dollarkoers etc. .

Dus, tip; hou een boekhouding bij .
  dinsdag 3 juni 2008 @ 00:06:49 #33
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_59080941
Nee ik vroeg me af op je 16% had verdiend tov van je inzet drie jaar geleden of dat je elk jaar 16% had verdiend over die inzet?
Ik heb mijn zaakjes al overzichtelijk op orde, dank voor de tip.
pi_59082774
Op 3 jaar geleden dus , en belangrijk, voor 't grootste deel ongerealiseerd.
Heb trouwens een order voor BUD instaan, overnamegeruchten door inbev enz, easy money als 't doorgaat .
  dinsdag 3 juni 2008 @ 08:50:53 #35
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_59083145
O yeah! Tijd om vandaag mijn CXP avontuurtje maar eens af te sluiten.

Misschien dat ik de aandelen nog hou, maar afhankelijk van de koers gaan mijn calls er denk ik uit.
quote:
Staples verhoogt bod op Corp. Express naar EUR 9,15 p/a--2
03-06-2008 08:43:56
Toevoeging: meer informatie in hele stuk.

Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Staples heeft het bod op Corporate Express verhoogd naar EUR 9,15 per aandeel. Dat is dinsdag bekendgemaakt middels een persbericht. Eerder bood de Amerikaanse onderneming EUR 8,00 per aandeel op het Nederlandse bedrijf.

Staples geeft in het persbericht aan dat inmiddels 23,3% van de aandeelhouders in Corporate Express hebben aangegeven hun stukken aan te zullen bieden. Daaronder zijn Centaurus, York Capital en Halcyon. Staples zal het bod gestand doen wanneer 51% van de aandelen is aangemeld. Eerder stond dit percentage nog op 75%.

Staples dringt er verder bij alle aandeelhouders van Corporate Express op aan tegen de Lyreco-overname te stemmen. Het bedrijf stelt als voorwaarde voor het verhoogde bod dat de acquisitie van het Franse bedrijf wordt afgewezen. Centaurus, York Capital en Halcyon hebben reeds aangegeven tegen deze transactie te stemmen tijdens de aandeelhoudersvergadering op 18 juni.

Het bedrijf wijst in zijn persbericht op de risico's van de Lyreco-overname, waaronder onrealistische targets, financiele risico's en mededingingsproblemen. Staples heeft zelf al wel goedkeuring van de Amerikaanse en Canadese fusietoezichthouders. Instemming van de Europese Commissie wordt verwacht op of voor 17 juni 2008.

Staples verwacht dat het bod snel afgerond zal worden, begin juli 2008. Het bedrijf heeft 'voldoende financiele reserves en kapitaal binnen zijn bestaande kredietfaciliteit', om de acquisitie te financieren.

Marijn Wellink
marijn@bfn.com

(c) BETTEN FINANCIAL NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710 1875)
Godfather Bodybuilding topic reeks
  dinsdag 3 juni 2008 @ 10:19:26 #36
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_59084215
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 07:34 schreef tony_clifton- het volgende:
voor 't grootste deel ongerealiseerd.
Niet genomen winst is geen winst heh?!

Ik zit nog steeds een beetje in de knel met Fortis en Ahold, alhoewel de laatste deze week met cijfers komt. Hopelijk kan ik ze dan voor een leuk prijsje eruit knallen...
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  dinsdag 3 juni 2008 @ 10:36:02 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59084565
quote:
Op maandag 2 juni 2008 22:54 schreef tony_clifton- het volgende:
Net mijn hele boekhouding gedaan en op dit moment +16% ongerealiseerd op aandelen uitgekomen . Niet slecht over drie jaar gezien denk ik .
Dat is 5,07% annualized, oftewel ruim 2% annualized real return.
Hoger dan de bank in elk geval

Overigens ligt de gemiddelde annualized buy&hold return van puur index volgen op ca 10% , oftwel ca 6,9% real return over de afgelopen 200 jaar.
Mijn reisverslagen
pi_59090138
Tis niet zo leuk om te zien dat Corporate express het zo goed doet
Vooral niet na mijn mislukte kooppoging, te lage limiet ingesteld
Ik zou dan een verdriedubbeling hebben gehad...

Wat is er aan de hand bij Tele Atlas? Eindelijk overgenomen ofzo? Bij de Rabobank koersen staat die even op 0, inactief neem ik aan
  dinsdag 3 juni 2008 @ 15:11:38 #39
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_59091153
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 14:32 schreef ASSpirine het volgende:
Tis niet zo leuk om te zien dat Corporate express het zo goed doet
Vooral niet na mijn mislukte kooppoging, te lage limiet ingesteld
Ik zou dan een verdriedubbeling hebben gehad...
Tsja, en ik had mijn winst niet moeten nemen afgelopen weken. Heb nu 'alleen nog maar' 8,40 en 8,80 juni calls.

Maar goed, winst is winst.
quote:
Wat is er aan de hand bij Tele Atlas? Eindelijk overgenomen ofzo? Bij de Rabobank koersen staat die even op 0, inactief neem ik aan
Bod van TT op TA is gestand gedaan, bijna alle aandelen zijn binnen.
quote:
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - TomTom heeft in totaal 97,48% van de aandelen Tele Atlas in bezit. Dat is maandag bekendgemaakt middels een gezamenlijk persbericht.

De periode waarin de aandeelhouders Tele Atlas hun aandelen konden aanbieden liep vrijdag 30 mei om 15.00 uur af. In totaal heeft TomTom 92.545.883 aandelen Tele Atlas aangeboden gekregen.

Het bod is nog niet gestand gedaan, dat zal voor of op 6 juni 2008 gebeuren. TomTom heeft in totaal EUR 30 per aandeel geboden op Tele Atlas, wat de onderneming een waardering meegeeft van EUR 2,9 miljard.
Godfather Bodybuilding topic reeks
  dinsdag 3 juni 2008 @ 16:48:27 #40
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_59093962
Speculatief zie ik de komende tijd kansen bij de uitzenders. Denk dat ze als vooruitlopers op de echte economie een mooie kans op herstel maken, ook omdat de waarderingen zo laag zijn.
pi_59104841
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 16:48 schreef JimmyJames het volgende:
Speculatief zie ik de komende tijd kansen bij de uitzenders. Denk dat ze als vooruitlopers op de echte economie een mooie kans op herstel maken, ook omdat de waarderingen zo laag zijn.
Denk je dan aan nu instappen of na de zomer? Ik heb zelf USG op mijn lijstje staan
Kan alleen geen goed moment bedenken. Zou het nog lager kunnen of vanaf nu alleen omhoog is de vraag.
  woensdag 4 juni 2008 @ 03:54:11 #42
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_59107199
Alles kan in de trade range 14,24-15,60.
  woensdag 4 juni 2008 @ 08:03:36 #43
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_59107706
Heeft er iemand van jullie nog aanbeveling wat betreft portfolio management software. Hoeft zeker geen super geavanceerd programma te zijn, meer voor het volgen van buy en hold posities over jaren tijd.

Ja ik weet dat kan makelijk in excel, maar misschien heeft iemand iets mooiers !
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_59110318
Google portfolio (te vinden bij google finance) is wel oké, maar zoek eigenlijk ook iets beters!
  woensdag 4 juni 2008 @ 10:51:45 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59110372
Hebben jullie zoveel aandelen dat je het met de hand niet meer kunt bijhouden?
Mijn reisverslagen
pi_59110446
Dat niet, maar die instabiele dollar maakt het lastig om het overzicht te bewaren... Sta op +15% met AAPL, maar toch heb ik door de dollar nog verlies op bijvoorbeeld. Met de hand is dat lastig te tracken helaas...
pi_59112105
Ik zit trouwens sterk te overwegen een beetje in BUD te pompen... Indien die overname doorgaat heb je toch een kleine 20%.

Maargoed, zo heb ik de afgelopen week ook ingezet op HUN...
  woensdag 4 juni 2008 @ 18:06:46 #48
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_59122669
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 10:49 schreef tony_clifton- het volgende:
Google portfolio (te vinden bij google finance) is wel oké, maar zoek eigenlijk ook iets beters!
Ik vind boursorama better. Heb je namelijk EU en VS koersen.

De dollar gaat trouwens wel lekker ik heb ami aandelen gekocht op 1,58 en 1,56. Laat hem dus maar door de 1,50 gaan.
  woensdag 4 juni 2008 @ 18:38:55 #49
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_59123424
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 18:06 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik vind boursorama better. Heb je namelijk EU en VS koersen.
Dat is in het Frans?!

De Nasdaq gaat trouwens goed...! DJ ook wel redelijk
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_59125092
Hey wtf! net gemerkt; google finance biedt gratis realtime-koersen aan! Handig!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')