abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 april 2008 @ 23:36:30 #1
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58125794

NY Sun, via jwz
quote:
Was I worried? Yes, a tinge. But it didn't strike me as that daring, either. Isn't New York as safe now as it was in 1963? It's not like we're living in downtown Baghdad.

Anyway, for weeks my boy had been begging for me to please leave him somewhere, anywhere, and let him try to figure out how to get home on his own. So on that sunny Sunday I gave him a subway map, a MetroCard, a $20 bill, and several quarters, just in case he had to make a call.

No, I did not give him a cell phone. Didn't want to lose it. And no, I didn't trail him, like a mommy private eye. I trusted him to figure out that he should take the Lexington Avenue subway down, and the 34th Street crosstown bus home. If he couldn't do that, I trusted him to ask a stranger. And then I even trusted that stranger not to think, "Gee, I was about to catch my train home, but now I think I'll abduct this adorable child instead."

Long story short: My son got home, ecstatic with independence.

Long story longer, and analyzed, to boot: Half the people I've told this episode to now want to turn me in for child abuse. As if keeping kids under lock and key and helmet and cell phone and nanny and surveillance is the right way to rear kids. It's not. It's debilitating -- for us and for them.
De tendens dat kinderen voor alles en nog wat beschermd moeten worden, zie je hier in nederland ook -- kinderen van 7 die met helmbeschermers op fietsen, kinderen van 8 die door hun ouders naar school worden gebracht in een SUV, kinderen die niet van huis mogen zonder mobiel.

En dat laatste overkomt niet alleen kinderen: mijn ouders hebben hemel en aarde bewogen of ik alsjeblieft een mobiele telefoon (oude nokia, dat dan weer wel ) wilde overnemen; ik doe eigenlijk nog steeds zonder.

Maar goed, zou 't niet wat waard zijn als ouders eens wat minder bezorgd zijn over hun kinderen, en leren loslaten?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58125859
9 is dan wel weer wat jong om ze geheel los te laten.
pi_58125907
quote:
Op donderdag 17 april 2008 23:36 schreef gronk het volgende:
De tendens dat kinderen voor alles en nog wat beschermd moeten worden, zie je hier in nederland ook -- kinderen van 7
Terecht, met al die pedo's die hier rondlopen en zogenaamd 'genezen' weer in de maatschappij komen na celstraf/TBS.
pi_58125922
quote:
Op donderdag 17 april 2008 23:38 schreef Godlike02 het volgende:
  donderdag 17 april 2008 @ 23:41:59 #5
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58125949
quote:
Context, eh. Ik zou m'n 25-jarige broer die-niet-helemaal-goed-is niet alleen los durven laten met een mobiele telefoon, tomtom, zaklamp, voedselpakket voor 2 dagen en alles wat ik vergeten ben

Maar dat jongetje was er overduidelijk aan toe.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58126023
quote:
Op donderdag 17 april 2008 23:41 schreef gronk het volgende:

[..]

Context, eh. Ik zou m'n 25-jarige broer die-niet-helemaal-goed-is niet alleen los durven laten met een mobiele telefoon, tomtom, zaklamp, voedselpakket voor 2 dagen en alles wat ik vergeten ben

Maar dat jongetje was er overduidelijk aan toe.
Waar was hij overduidelijk aan toe?
Als mijn kind van 9 een jaar loopt te zeuren dat ze alleen van madrid naar Amsterdam willen liften dan is het er duidelijk aan toe?

Niet dat er iets mis is met bovenstaand verhaal maar een grens moet er ook zijn.
De hele OP vind ik ook al kort door de bocht als of elk kind met een SUV naar school gebracht wordt of dat ze allemaal niks mogen.

Samenvatting: Ik heb niet dezelfde ervaringen.
pi_58126075
Toen ik zo oud was ging ik elke dag met mijn broertje samen met de bus naar school van Crooswijk naar de Essenburgsingel (Rotterdam), en soms met de fiets, ik zie echt het probleem niet.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  donderdag 17 april 2008 @ 23:48:05 #8
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58126087
quote:
Op donderdag 17 april 2008 23:40 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Terecht, met al die pedo's die hier rondlopen en zogenaamd 'genezen' weer in de maatschappij komen na celstraf/TBS.
Ah, jij kunt je kinderen 100% van de tijd in de gaten houden?

Als je echt bang bent voor pedo's, dan kun je beter je kinderen weerbaar maken. Echte creeps stop je sowieso niet.

En dan nog: vanaf hun 18e zijn je kinderen zelfstandig. Tenminste, dat zouden ze moeten zijn. Als ze superbescherd opgevoed zijn, dan hebben ze nog heel wat tijd nodig om te leren hoe ze zelf dingen moeten doen.
pi_58126174
quote:
Op donderdag 17 april 2008 23:48 schreef gronk het volgende:

[..]

Ah, jij kunt je kinderen 100% van de tijd in de gaten houden?

Als je echt bang bent voor pedo's, dan kun je beter je kinderen weerbaar maken. Echte creeps stop je sowieso niet.

En dan nog: vanaf hun 18e zijn je kinderen zelfstandig. Tenminste, dat zouden ze moeten zijn. Als ze superbescherd opgevoed zijn, dan hebben ze nog heel wat tijd nodig om te leren hoe ze zelf dingen moeten doen.
Uiteraard, net zoals je overal overvallen kan worden als je over straat loopt, maar in Amsterdam of Rotterdam is het net iets waarschijnlijker dan in een klein onbekend dorp in b.v. Groningen.
Ik doelde dus meer hier op het feit om je kind op eigen houtje door New York of een willekeurige andere grote stad te laten gaan op de leeftijd van ~7. Maar b.v. naar school lopen/fietsen of ergens buiten spelen hoeft natuurlijk niet onder constant toezicht. Tuurlijk, hiervan leert zo'n kind een heleboel, maar toch.. de wereld is niet zo leuk, lief en aardig.
  Donald Duck held donderdag 17 april 2008 @ 23:53:36 #10
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_58126199
Absurd, helemaal in een stad als New York. Extreem onverantwoord.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 17 april 2008 @ 23:55:23 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58126247
heeft moeders ook het poepertje van haar zoontje gecontroleerd?

overigens is ny helemaal niet eng. heb er gewoond en er zijn maar een paar plekken waar je niet echt wil komen. ik vond het een heel veilige stad zelfs.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_58126276
quote:
Op donderdag 17 april 2008 23:47 schreef heiden6 het volgende:
Toen ik zo oud was ging ik elke dag met mijn broertje samen met de bus naar school van Crooswijk naar de Essenburgsingel (Rotterdam), en soms met de fiets, ik zie echt het probleem niet.
Dat dus
  donderdag 17 april 2008 @ 23:58:23 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58126313
ik ging vroeger ook wel eens soms met de tram naar school. Ook vanaf m'n 7e (amsterdam). Ging prima.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_58126326
Slechts gedeeltelijk akkoord met topicstarter. Bepaalde dingen komen echt pas vanaf twaalf jaar of later. Een kind van negen zou je met gemak kunnen doen geloven dat je "een vriend van zijn pa" bent en dat hij heel snel moet meegaan met je.
  Donald Duck held vrijdag 18 april 2008 @ 00:01:43 #15
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_58126384
quote:
Op donderdag 17 april 2008 23:58 schreef SpecialK het volgende:
ik ging vroeger ook wel eens soms met de tram naar school. Ook vanaf m'n 7e (amsterdam). Ging prima.
Nogal onverantwoorde ouders dan. Overigens is Amsterdam natuurlijk een dorp vergeleken met new york.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  vrijdag 18 april 2008 @ 00:05:03 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58126441
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 00:01 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Nogal onverantwoorde ouders dan. Overigens is Amsterdam natuurlijk een dorp vergeleken met new york.
Overdag, trams, tsja weetje... valt allemaal best wel mee. Metrostations echter vermijd ik nu nogsteeds het liefste. Vooral 's nachts.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_58126451
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 00:05 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Overdag, trams, tsja weetje... valt allemaal best wel mee. Metrostations echter vermijd ik nu nogsteeds het liefste. Vooral 's nachts.
Vooral in Amsterdam. Die voertuigen zijn echt niet te vertrouwen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 18 april 2008 @ 00:06:36 #18
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58126470
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 00:01 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

voor iemand die niet in ny woont misschien.
pi_58126587
Dus ze hebben een helm bovenop hun helm?
pi_58128409
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 00:12 schreef Filay het volgende:
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 18 april 2008 @ 07:36:11 #21
3542 Gia
User under construction
pi_58128572
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 00:12 schreef Filay het volgende:
Ik vroeg me inderdaad ook af waar helmbeschermers voor nodig waren.

Maar goed, ben het wel een beetje met TS eens.

Er worden echt heel veel kinderen met de auto naar school gebracht. Levert echt vaak gevaarlijke situaties op voor de ingang van schoolpleinen.
En fietsen met een valhelm!! Kom op zeg, echt overdreven. Mijn buurkinderen moeten dat ook. Zielig gewoon.
Kijk, als ze nu met een vaartje van 30 KM per uur over de kop zouden slaan, bij het fietsen, dan zou ik het nog snappen, maar die kids fietsen echt megasloom met die korte beentjes.

Die actie van deze mevrouw/meneer, kan veroordeeld worden, maar je moet ook de andere kant zien. Dit kind weet nu dat hij in staat is om de weg naar huis te vinden, mocht hij ooit verdwalen. Dat is op zich ook een geruststellende gedachte voor zowel het kind, als de ouder.

En ja, er lopen ellendelingen rond, maar over het algemeen kun je mensen wel vertrouwen. En die ene vuilak die fout wil, komt toch wel aan een kind. En dat is dan niet zo'n onafhankelijk joch, maar eerder een overbeschermde peuter, die toevallig aan de aandacht van moeder ontsnapt is bij de supermarkt of zo. Je kunt dat niet te allen tijde voorkomen.
  Admin vrijdag 18 april 2008 @ 07:48:31 #22
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_58128651
quote:
Ze laat hem niet geheel los, ze laat hem zelf eens uitvogelen hoe hij vanuit een andere plek thuis kan komen.
Gewoon gezonde ondernemingslust van een 9-jarige, en een verstandige moeder.
NY kennen wíj alleen van tv, je maakt mij niet wijs dat al die miljoenen gezinnen daar blijven wonen als het zo verdomde onveilig was.
Tv informatie geeft zo'n enorm vertekend beeld, toen ik in amsterdam woonde belde m'n familie in paniek op toen op tv die krakersrellen te zien waren, dat zag er idd ook akelig uit, als je de beelden moest geloven stond de halve stad in de fik, nou, ik wist van niks, net als miljoenen andere Amsterdammers en moest het dus van familie vernemen,
als klein voorbeeld.
Ik zeg: gezonde moeder, gezond ondernemend kind, moeder laat zich niet gek maken door de "valse"veiligheid om haar heen.
Of denk je nu echt dat kinderen met helmpjes, je mag niet meegaan met vreemden, niets overkomt..

Tuurlijk is bezorgdheid oké, maar het moet voor ouder en kind geen ongezonde vormen aan gaan nemen.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 18 april 2008 @ 07:59:17 #23
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_58128702
ik was twaalf toen ik op m'n ééntje naar florida, met overstap op JFK, 2 weken op honkbalkamp ging....'t is maar hoe zelfstandig je bet opgegroeid.

Ik vind het een puike actie van de moeder en het kind...
  vrijdag 18 april 2008 @ 08:06:23 #24
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_58128748
Mja, wat een gemiep dat die moeder moet worden aangegeven wegens kindermishandeling. Stelletje overbeschermende kutouders van tegenwoordig. Toen ik 9 was moest ik 20 minuten door een stad fietsen naar mijn basisschool en dat ging prima. Een 9-jarige met een normale opvoeding (dus geen ouders die hun kind niet 5 minuten alleen durven laten) is best in staat om zich enigzins te redden in een stad zolang het weet waar het heen moet. Meer mensen zouden weer hun kinderen vrij moeten durven laten, die angst voor pedo's op elke hoek van de straat is zo achterlijk. Ik durf te wedden dat in een gemiddeld huis meer gevaarlijke dingen aanwezig zijn dan buiten op straat.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  † In Memoriam † vrijdag 18 april 2008 @ 08:12:08 #25
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_58128790
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 07:48 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ze laat hem niet geheel los, ze laat hem zelf eens uitvogelen hoe hij vanuit een andere plek thuis kan komen.
Die van mij kon met 11 ook zelfstandig reizen zonder gsm maar niet alle kids kunnen dat en dat maakt ook niet uit , uiteindelijk leren ze het vanzelf wel
quote:
, je mag niet meegaan met vreemden, niets overkomt..
Dat is eigenlijk de allerleukste, doorgaans komen sexuele handelingen tussen kinderen en volwassenen namelijk voornamelijk voor bij kinderen die de dader heel goed kennen en vrijwel nooit bij onbekende vreemde snoepjes-aanbieders
  vrijdag 18 april 2008 @ 08:31:54 #26
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_58129005
quote:
Op donderdag 17 april 2008 23:58 schreef zuiderbuur het volgende:
Slechts gedeeltelijk akkoord met topicstarter. Bepaalde dingen komen echt pas vanaf twaalf jaar of later. Een kind van negen zou je met gemak kunnen doen geloven dat je "een vriend van zijn pa" bent en dat hij heel snel moet meegaan met je.
Spreek voor jezelf.

Ik wist toen ik 9 was wel beter.

Prima toch, dit? Als nederlandse ouders hun kinderen eens een beetje loslieten liep dat halve forum hier misschien niet dagelijks te janken hoe een marokkaantje van 12 ze bedreigd heeft, etc.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_58129037
quote:
pi_58129038
quote:
Wat een onzin, toen ik 10 was woonden mijn ouders in roermond en zat ik bij een orthondentist in heerlen, de 1e maal ben ik met mijn moeder daarna toe geweest met de trein, de de volgende keren kon ik het ook wel alleen.
  Admin vrijdag 18 april 2008 @ 08:36:16 #29
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_58129058
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 08:12 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Die van mij kon met 11 ook zelfstandig reizen zonder gsm maar niet alle kids kunnen dat en dat maakt ook niet uit , uiteindelijk leren ze het vanzelf wel
[..]

Dat is eigenlijk de allerleukste, doorgaans komen sexuele handelingen tussen kinderen en volwassenen namelijk voornamelijk voor bij kinderen die de dader heel goed kennen en vrijwel nooit bij onbekende vreemde snoepjes-aanbieders
Wat ik zeg: Schijnveiligheid, de kop in het zand steken maar je wel door angst laten regeren onder het mom kijk mij eens de perfecte ouder zijn, maar ondertussen je kind in zijn ontwikkeling smoren.
Ik ben heel benieuwd trouwens hoe dit soort kinderen én hun ouders opgroeien..
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

vrijdag 18 april 2008 @ 08:45:43 #30
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_58129167
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 08:36 schreef yvonne het volgende:

[..]

Wat ik zeg: Schijnveiligheid, de kop in het zand steken maar je wel door angst laten regeren onder het mom kijk mij eens de perfecte ouder zijn, maar ondertussen je kind in zijn ontwikkeling smoren.
Ik ben heel benieuwd trouwens hoe dit soort kinderen én hun ouders opgroeien..
gewoon lekker veilig, bij Papa en ome Nico op schoot
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  Admin vrijdag 18 april 2008 @ 09:00:44 #31
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_58129389
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 08:45 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

gewoon lekker veilig, bij Papa en ome Nico op schoot
"Nico is zo'n fijne gevoelige man hè, we zijn al jaren met hem bevriend, zo mooi dat hij z'n gevoelige kant laat zien, kijk nou hoe dol hij op Marietje is, ze spelen zo fijn samen, geeft ons ook eens de kans een avondje voor onszelf te hebben"

pi_58129409
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 08:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een onzin, toen ik 10 was woonden mijn ouders in roermond en zat ik bij een orthondentist in heerlen, de 1e maal ben ik met mijn moeder daarna toe geweest met de trein, de de volgende keren kon ik het ook wel alleen.
Ik zeg om ze geheel los te laten. L-E-Z-E-N.
Ik zeg nergens dat het voorbeeld uit de OP slecht is alleen dat de conclusies die TS trekt bij mij nogal vreemd overkomen.
pi_58129946
quote:
Op donderdag 17 april 2008 23:40 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Het merendeel van het misbruik vind plaats door bekenden, ik meen zo een 90 procent.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_58130289
Tja, het ene kind van 9 is het andere niet! Het kind dat er niet aan toe is zal het ook niet vragen! Ik zie het probleem hier niet, nee.
pi_58130473
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 07:36 schreef Gia het volgende:
En fietsen met een valhelm!! Kom op zeg, echt overdreven. Mijn buurkinderen moeten dat ook. Zielig gewoon.
Kijk, als ze nu met een vaartje van 30 KM per uur over de kop zouden slaan, bij het fietsen, dan zou ik het nog snappen, maar die kids fietsen echt megasloom met die korte beentjes.
Doe niet zo dom. Misschien fietsen ze wel langzaam, maar de auto die ze aanrijdt kan nog altijd makkelijk 30+ rijden hoor. 2 fietsers vanuit tegengestelde richting die tegen elkaar aanrijden == 30+, brommers enz enz.

Als valhelmen op de fiets verplicht zouden worden, zouden er heel wat minder doden (en zwaargewonden) vallen.
  vrijdag 18 april 2008 @ 10:13:27 #36
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58130584
Goed om te lezen dat er ook in Amerika nog normale verstandige niet hysterisch overbezorgde ouders bestaan
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58130679
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 10:07 schreef The_End het volgende:

Als valhelmen op de fiets verplicht zouden worden, zouden er heel wat minder doden (en zwaargewonden) vallen.
Je hebt vast wel de statistieken bij de hand hoeveel fietsers er jaarlijks doodgaan aan hoofdletsel.

Laten we al het gemotoriseerd verkeer verbieden, dan vallen daardoor nog minder doden.
pi_58131059
quote:
Zij stuurt haar kind anders op pad met voldoende kleingeld om te bellen en wat groter geld zodat die een taxi kan pakken .. dus geheel los laten is dat niet bepaald .. het is meer je eigen angsten opzij zetten om het kind dat eraan toe is niet te belemmeren in zijn ontwikkeling
En als je een beetje rondkijkt in de wereld, er zijn miljoenen kinderen die zichzelf moeten zien te redden willen ze het overleven en de meesten lukt dat aardig, daaruit zou je kunnen concluderen dat de meeste kinderen veel meer capaciteiten hebben dan je denkt ..
pleased to meet you
pi_58131341
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 09:02 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat het voorbeeld uit de OP slecht is alleen dat de conclusies die TS trekt bij mij nogal vreemd overkomen.
Denk je nu echt dat het kind uit het verhaal nog nooit met zijn ouders met de metro heeft gezeten. Ook al vele malen op hetzelfde bestemmingstation uitgestapt. En de ouders hebben nu gewoon het kind ergens op de metro gezet nou goed laat ze maar de wereld ontdekken.

Het overbeschermde gedrag ik snap er echt niets van.

Ook die onzin met jonge ouders dat je de nieuwste van de nieuwste kinderzitjes moet hebben omdat die aan de nieuwste veiligheidsregeltjes voldoen. . Kijk eens naar ons wij zaten los op de achterbank en leven ook nog steeds. Ja misschien dat we wel 0.001% ,meer kans hadden om vroegtijdig te overlijden.
pi_58131399
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 10:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Denk je nu echt dat het kind uit het verhaal nog nooit met zijn ouders met de metro heeft gezeten. Ook al vele malen op hetzelfde bestemmingstation uitgestapt. En de ouders hebben nu gewoon het kind ergens op de metro gezet nou goed laat ze maar de wereld ontdekken.

Het overbeschermde gedrag ik snap er echt niets van.

Ook die onzin met jonge ouders dat je de nieuwste van de nieuwste kinderzitjes moet hebben omdat die aan de nieuwste veiligheidsregeltjes voldoen. . Kijk eens naar ons wij zaten los op de achterbank en leven ook nog steeds. Ja misschien dat we wel 0.001% ,meer kans hadden om vroegtijdig te overlijden.
Lezen is niet je sterkste kant.

/ignore
pi_58131421
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 10:17 schreef Basp1 het volgende:
Je hebt vast wel de statistieken bij de hand hoeveel fietsers er jaarlijks doodgaan aan hoofdletsel.

Laten we al het gemotoriseerd verkeer verbieden, dan vallen daardoor nog minder doden.
ja: http://www.anwb.nl/publis(...)wbauto-4-1558116.pdf

Niet alles hoeft meteen verboden te worden. Risico's kunnen ook op een andere manier beperkt worden. (overgens is het in sommige landen verplicht om met helm op te fietsen geloof ik)
  vrijdag 18 april 2008 @ 10:55:48 #42
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58131543
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 09:02 schreef Godlike02 het volgende:

Ik zie eerlijk gezegd niet wat er zo 'vreemd' is aan mijn 'conclusies'. En bij jouw absolute manier van lezen van m'n OP trekken m'n wenkbrauwen ook een aardig end op.
pi_58131624
Eens met TS, toen ik nog een kleine Xithy was woonde ik in Benin, Cotonou - en op 5jarige leeftijd ging is al op m'n fietsje kijken hoe ver ik kon fietsen naar een onbekend gebied (ik noemde het ontdekkingsreizen ), en nee, ik woonde niet in een rijkeluis-community; de buren hadden golfpaten-dak.

Natuurlijk viel je dan wel eens en zat je onder het bloed, maar nooit hebben m'n ouders het verboden - vrijheid blijheid.

Al die angst tegenwoordig
pi_58131680
Oh en toen ik negen was liep ik elke dag zelf naar school, wat zo'n 15 minuten lopen was - dus ook niet super dichtbij...
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:01:34 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_58131717
Toen ik negen was kwam ik overdag nooit thuis en mijn vriendjes ook niet. We klommen in de hoogste bomen en in lichtmasten, crossten met onze fietsjes zo ver mogelijk van huis en groeven gangenstelsels onder de grond. En pas wanneer "de lantaarnpalen aangingen" kwamen we weer een keer thuis. Eten, pak slaag en naar bed. Morgen weer een mooie dag.

Tegenwoordig zie je al bijna geen jongetjes meer op straat spelen. Vaak moeten ze op de buitenschoolse opvang en daar mag al helemaal niks, want "de school is verantwoordelijk" Gelukkig dat ik geboren ben voordat de heksen der emancipatie alle vrouwen wijsgemaakt hadden dat vrouwen op kantoor en kinderen in de opvang hoorden.

En straks als mijn dochtertje zes is zal het best wel even slikken zijn om haar alleen los te laten. Maar ik ga het wel doen natuurilijk.
The End Times are wild
pi_58132050
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 11:01 schreef LXIV het volgende:
Toen ik negen was kwam ik overdag nooit thuis en mijn vriendjes ook niet. We klommen in de hoogste bomen en in lichtmasten, crossten met onze fietsjes zo ver mogelijk van huis en groeven gangenstelsels onder de grond. En pas wanneer "de lantaarnpalen aangingen" kwamen we weer een keer thuis. Eten, pak slaag en naar bed. Morgen weer een mooie dag.

Tegenwoordig zie je al bijna geen jongetjes meer op straat spelen. Vaak moeten ze op de buitenschoolse opvang en daar mag al helemaal niks, want "de school is verantwoordelijk" Gelukkig dat ik geboren ben voordat de heksen der emancipatie alle vrouwen wijsgemaakt hadden dat vrouwen op kantoor en kinderen in de opvang hoorden.

En straks als mijn dochtertje zes is zal het best wel even slikken zijn om haar alleen los te laten. Maar ik ga het wel doen natuurilijk.
Ja ik was precies zo, vooral lekker veel kattekwaad en snoepjes kopen Af en toe kwam ik toch van die kindertjes tegen die 'niet de straat over mochten' omdat ze dan te ver van huis/woongebied waren
pi_58132123
ik denk dat op zondag middag je kind rustig in NY met de metro kunt laten gaan hoor. dat gezeik dat op iedere straathoek een kinderlokker staat
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:17:12 #48
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58132137
quote:

Tegenwoordig zie je al bijna geen jongetjes meer op straat spelen. Vaak moeten ze op de buitenschoolse opvang en daar mag al helemaal niks, want "de school is verantwoordelijk"

Daarom ook dat plaatje in de TT: d'r zijn volgens mij de nodige ouders geweest die winkels en bedrijven 'sue-en' omdat pietje geen snoepjes mag aannemen 'voor zijn ADHD', of geen popcorn, etc. Overigens vind ik 't een prachtige wraak om kids een espresso te geven
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:30:34 #49
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58132439
How children lost the right to roam in four generations is trouwens ook een aardig artikel.

My take: met dalende aantallen kinderen worden kinderen gezien als 'zeldzamer', en moeten ze 'dus' meer beschermd worden. In de tijden van grote gezinnen werd er meer toegestaan ; deels omdat pa en ma geen tijd hadden om op iedereen te letten, deels omdat je gewoon moest meedraaien in het gezin. Ik kan me nog wel herinneren dat ik er nog wel eens op uit werd gestuurd voor een boodschap -- met geld en een boodschappenbriefje.
pi_58132500
Ja, kijk vroeger waren de gezinnen groter hè, als er dan af en toe eens een kind verdween of het slachtoffer werd van deze of gene dan was dat niet zo erg, want dan had je er nog een stuk of 7. .
I´m back.
pi_58132575
New York is natuurlijk wat anders dan Amsterdam, maar toen ik naar de andere kant van Amsterdam ging verhuizen op m'n 9e en toch op dezelfde school wilde blijven, ging ik ook gewoon alleen met de bus iedere dag, half uurtje reizen.
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:42:57 #52
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_58132743
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 11:30 schreef gronk het volgende:
... Ik kan me nog wel herinneren dat ik er nog wel eens op uit werd gestuurd voor een boodschap -- met geld en een boodschappenbriefje.
Naar de bakker en een briefje voor de bank of ze 300 Gulden aan mij mee wilden geven van de pa/ma rekening voor het weekend. 10 jaar oud ofzo.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_58132778
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 10:35 schreef moussie het volgende:

[..]

Zij stuurt haar kind anders op pad met voldoende kleingeld om te bellen en wat groter geld zodat die een taxi kan pakken .. dus geheel los laten is dat niet bepaald .. het is meer je eigen angsten opzij zetten om het kind dat eraan toe is niet te belemmeren in zijn ontwikkeling
En als je een beetje rondkijkt in de wereld, er zijn miljoenen kinderen die zichzelf moeten zien te redden willen ze het overleven en de meesten lukt dat aardig, daaruit zou je kunnen concluderen dat de meeste kinderen veel meer capaciteiten hebben dan je denkt ..
Desondanks kan ik mij wel voorstellen dat je bezorgt bent. Eén van de kinderen ging met negen jaar inderdaad al een tijdje alleen op pad....voetbal ...maar dat was gewoon een redelijk groot dorp. Drukke weg over, maar overal stonden huizen. Hij zit nu op de brommer en heeft nu wel een mobiel bij zich, maar is meer voor de lompheid van hem..die ligt vaak met dat ding Wanneer hij dan vervelend valt kan hij altijd iemand bellen. Dit hoeft hij natuurlijk niet te doen wanneer hij niets heeft. Dan loop je maar

Dit kind komt er zelf mee, maar ga er niet vanuit dat elk kind hetzelfde is. Een ander kind van die leeftijd kan in paniek raken wanneer het de weg kwijt is. Moet ik wel weer zeggen dat het voor het kind ook wel een veilig gevoel geeft dat hij genoeg geld voor de taxi heeft. er rijden daar veel meer taxi's rond. Hier ligt dat weer anders.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_58132858
ik was mooi meegegaan. Dan mag ie best uitzoeken hoe alles moet en hoe ie moet reizen. Dan weet ik dat ie het kan, mocht het onverhoopt een keer gebeuren.

hopen dat ie niet te smaak te pakken krijgt en alleen nog maar alleen wil, daar is 9 veeeeeel te jong voor.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:52:02 #55
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_58132986
En maar klagen dat zoveel kinderen tegenwoordig ADHD hebben
Schop die kinderen de straat op, laat ze vallen, ruzie maken, doktertje spelen, hutten bouwen en stiekem snoep kopen i.p.v. in een buitenschoolse opvang van 8 tot 6 te proppen en ze daarna met de auto op te halen. Op die manier worden ze natuurlijk nooit moe.
De mensen worden tegenwoordig geregeerd door angst, is het niet het terrorisme, danwel het verkeer, de loslopende TBS'sers en pedofielen.
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:52:34 #56
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58132999
Ik vond in het bos of op het strand lopen vroeger altijd gruwelijk...dus als mijn ouders en zus dan voor een zondagse boswandeling gingen, reden ze even langs een paar plekken waar ik vaak te vinden was om te vragen of ik toch niet mee wilde en om te vertellen dat ze wel weer terug zouden zijn na het avondeten, maw zorg even dat je bij een vriendje gaat eten en toedeledoe.

Ook was de onbeveiligde en meestal onopgeruimde bouwput, van de toenmalige nieuwbouw ons plaatselijke pretpark....geen idee hoe vaak we van de half afgebouwde gebouwen zijn gesprongen in een hoopje zand eronder omdat de plaatselijke politieman weer eens een poging ging doen om ons weg te jagen ...en hoevaak ik mijn enkel wel weer eens niet verzwikt had...maar ach...dat moest allemaal kunnen.
Moeders: "Joh, alweer weg gejaagd door de politie? Ik: "Jah..." Moeders: "Je hebt toch niks kapot gemaakt hè, want dat ga jij dan betalen" ik: "neehee" Moeders: "Enkel verzwikt? Nou ja...doe maar even onder de koude kraan, ik bind het wel in." ik:" Ja maar ik wil vanavond nog wel naar die en die hè"

En nee, we sloopte de boel nooit, maar we namen wel de pvc buisjes mee, om blaaspijpjes van te maken. Wat wel opviel was dat de aannemer op een gegeven moment, de boel voor het weekend heel netjes achter slot en grendel ging doen.

Of toen ik in Alkmaar op school zat, hup naar een schoolvriendje die daar woonde en tegen de avond terug komen. Moeders: "Goh en wat heb jij gedaan?" Ik: "Ben naar Alkmaar gefietst Zo'n 18 kilometer en daar langs die-en-die geweest." Moeders:"Ja? En was het gezellig?" :')

Het was een mooi vak toen, kind zijn...in de jaren 80.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:55:21 #57
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58133070
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 11:52 schreef t-8one het volgende:

....stiekem snoep kopen...
Oh jah....van die hele foute snoep ook nog. Vuurballen heette die dingen ofzo...jeugdsentiment.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:56:09 #58
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58133094
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 11:52 schreef Semisane het volgende:
Ik vond in het bos of op het strand lopen vroeger altijd gruwelijk
je weet dat dat vetgedrukte woord tegenwoordig anders wordt opgevat?
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:57:47 #59
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_58133139
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 11:56 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

je weet dat dat vetgedrukte woord tegenwoordig anders wordt opgevat?
Ik ben niet van tegenwoordig, ik ben een kind van de jaren 80. Gruwelijk is in mijn woordenboek nog altijd negatief.
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:58:21 #60
3542 Gia
User under construction
pi_58133156
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 10:07 schreef The_End het volgende:

[..]

Doe niet zo dom. Misschien fietsen ze wel langzaam, maar de auto die ze aanrijdt kan nog altijd makkelijk 30+ rijden hoor. 2 fietsers vanuit tegengestelde richting die tegen elkaar aanrijden == 30+, brommers enz enz.

Sorry hoor, maar kindertjes met valhelmpjes fietsen doorgaans of op de stoep, of op straat tussen ouder en stoeprand. Je ziet ze zelden alleen fietsen, die helmpjes.

En als het dan is om je kinderen te beschermen tegen aanrijding met hoofdletsel, waarom zetten die overbezorgde ouders dan niet zelf ook zo'n helmpje op? Geven ze meteen het 'goede' voorbeeld.
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:01:41 #61
3542 Gia
User under construction
pi_58133233
quote:

Ja wij ook. Wij hadden een 'groep' compleet met naam. Stoer man. Wij gingen in het bos hutten bouwen, boompje klimmen enz.... En soms ging het gerucht dat er een kinderlokker in het bos rondliep. Dat was pas spannend!
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:10:10 #62
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58133448
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 07:48 schreef yvonne het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Dit lijkt mij een goede manier van opvoeden, geef kinderen verantwoordelijkheid als ze daaraan toe zijn.
quote:
NY kennen wíj alleen van tv, je maakt mij niet wijs dat al die miljoenen gezinnen daar blijven wonen als het zo verdomde onveilig was.
Ik ken het uit ervaring, ik heb veel gewerkt in NJ en CT en kwam vaak in NYC. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Sommige wijken zijn wat minder (Harlem, Bronx) maar zelfs daar voelde ik me niet bedreigd of zo.
quote:
Tv informatie geeft zo'n enorm vertekend beeld, toen ik in amsterdam woonde belde m'n familie in paniek op toen op tv die krakersrellen te zien waren, dat zag er idd ook akelig uit, als je de beelden moest geloven stond de halve stad in de fik, nou, ik wist van niks, net als miljoenen andere Amsterdammers en moest het dus van familie vernemen,
als klein voorbeeld.
Miljoenen Amsterdammers? Flink gegroeid die stad sinds ik er voor het laatst was dan
quote:
Ik zeg: gezonde moeder, gezond ondernemend kind, moeder laat zich niet gek maken door de "valse"veiligheid om haar heen.
Of denk je nu echt dat kinderen met helmpjes, je mag niet meegaan met vreemden, niets overkomt..

Tuurlijk is bezorgdheid oké, maar het moet voor ouder en kind geen ongezonde vormen aan gaan nemen.
Verder helemaal met je eens, overdreven beschermingsdrift maakt kinderen juist zwak.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:10:50 #63
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_58133462
Ik sta hier een beetje versteld van. Ja, wij wonen in een dorp en ja, veel kinderen dragen fietshelmen , maar ik stuur mijn dochter van 5 alleen naar de bakker. Kinderen vanaf een jaar of 7 lopen of fietsen gewoon zelf naar de sportclub of naar school.
Onze kinderen (3,5 en 5 jaar oud) mogen ook gewoon buiten spelen. Voor het huis, ondanks dat we een ruime achtertuin hebben. Nee, de straat mogen ze niet oversteken en zeker de jongste mag niet te ver weg, maar ik geef ze wel de kans om dingen zélf te ontdekken in plaats van dat papa en mama de hele tijd in hun nek hijgen. Mijn dochter mag ook zelf naar een vriendinnetje lopen, al wil ik wel dat ze me even belt als ze aangekomen is (ze is pas 5). Andere ouders doen het hier net zo, uitgezonderd die types die voor 100m lopen al de auto pakken.

En LXIV, ik heb het al vaker tegen je gezegd in andere topics, een werkende moeder betekent niet automatisch verwaarlozing, vijfdaagse opvang en gebrek aan aandacht en gebrek aan ruimte voor zelfontplooiing . Aandacht voor je kinderen en werken gaan écht samen. Maar daar moet je wel je best voor doen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_58133512
Ik heb vroeger van mijn moeder geleerd dat ik nooit met vreemden mee mocht gaan en dat op het straat veilig was omdat je dan altijd kon gaan schreeuwen als iemand je probeerde mee te nemen. Nu wordt vaak gedaan alsof elke vreemde gevaarlijk is voor kinderen, terwijl meerdere vreemden bij mekaar voor veiligheid zorgen.

Althans dat hoop ik, misschien dat die hele overbezorgdheidscultuur ertoe heeft geleid dat iedereen ook vind dat dat kind maar met de SUV gebracht had moeten worden en het negeert wanneer ze denken dat dat kind in gevaar is. Maar het lijkt mij dat kinderen tussen willekeurige volwassenen veilig moeten zijn.

Maar goed, ik werd dan ook wel eens vervoerd in 'de kattenbak', ik liep vanaf mijn 7e alleen naar school en vanaf mijn 10e op de fiets, liet af en toe weten waar ik heenging of was en moest mezelf goed vasthouden als ik achterop de fiets zat, dus het is eigenlijk een wonder dat ik nog leef en nooit misbruikt ben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Admin vrijdag 18 april 2008 @ 12:14:01 #65
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_58133525
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 11:30 schreef gronk het volgende:
How children lost the right to roam in four generations is trouwens ook een aardig artikel.

My take: met dalende aantallen kinderen worden kinderen gezien als 'zeldzamer', en moeten ze 'dus' meer beschermd worden. In de tijden van grote gezinnen werd er meer toegestaan ; deels omdat pa en ma geen tijd hadden om op iedereen te letten, deels omdat je gewoon moest meedraaien in het gezin. Ik kan me nog wel herinneren dat ik er nog wel eens op uit werd gestuurd voor een boodschap -- met geld en een boodschappenbriefje.
Dat, het kind ook als statussymbool, er wordt al op oudere leeftijd aan kids begonnen, meestal gaat dat niet zo makkelijk, dus er is al veel geinvesteerd in moeite voor het wurm er uberhaupt is.

Dat wat een paar jaar geleden heel normaal was om kids zelfstandig te laten zijn, te laten ontdekken, zou je nu op onverantwoord ouderschap komen te staan.

pi_58133576
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 11:58 schreef Gia het volgende:
Sorry hoor, maar kindertjes met valhelmpjes fietsen doorgaans of op de stoep, of op straat tussen ouder en stoeprand. Je ziet ze zelden alleen fietsen, die helmpjes.
Volgens mij heb je het nog niet helemaal begrepen. Jij zegt net dat het overdreven is om een valhellm op te doen. Ik laat je zien dat het niet overdreven is. Ik ben heel benieuwd waarom het relevant is dat jij doorgaans kinderen met valhelm op de stoep ziet fietsen?
quote:
En als het dan is om je kinderen te beschermen tegen aanrijding met hoofdletsel, waarom zetten die overbezorgde ouders dan niet zelf ook zo'n helmpje op? Geven ze meteen het 'goede' voorbeeld.
Dat is ook zo. Als volwassenen een valhelm op zouden doen, dan zou het nog meer doden/gewonden in het verkeer schelen.
  Admin vrijdag 18 april 2008 @ 12:18:21 #67
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_58133623
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:10 schreef Viajero het volgende:

[..]

.
[..]

Miljoenen Amsterdammers? Flink gegroeid die stad sinds ik er voor het laatst was dan
[..]
Owja
Ik zat met Londen in m'n hoofd

Maar goed, wat je op tv ziet is zo vertekend, zie het voorbeeld dat ik aangaf over rellen in amsterdam en het gros van de amsterdammers wist nergens van, en vrij recent moest m'n zoon in London van mij horen dat Camden in de fik stond, ik bedoel maar

vrijdag 18 april 2008 @ 12:21:14 #68
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58133682
daarnaast is ny gewoon een ronduit veilige stad, zeker als je weet welke districten je zoontje bereist. het krioelt er van de politie en oplettende burgers.

ik zou liever mijn zoontje daarheen sturen dan hem door bossen te sturen, langs inteelt dorpen.
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:23:16 #69
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58133728
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:18 schreef yvonne het volgende:

[..]

Owja
Ik zat met Londen in m'n hoofd

Maar goed, wat je op tv ziet is zo vertekend, zie het voorbeeld dat ik aangaf over rellen in amsterdam en het gros van de amsterdammers wist nergens van, en vrij recent moest m'n zoon in London van mij horen dat Camden in de fik stond, ik bedoel maar
Hehe, dat klopt, ik zag twee weken geleden toen ik in Dakar was op BBC World dat er flinke rellen waren in Dakar. Zelf niks van gezien
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:23:23 #70
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_58133734
quote:
ik zat op mijn negende ook alleen in de trein van breda naar vlissingen.Ik wilde heel graga naar oma en ik mocht mee met de conductrice toen, die me een beetje een oogje in het zeil hielt. ben gewoon goed aangekomen en iedereen onderweg vond het stoer en knap dat ik het durfde. Tegenwoordig kan je je kind niet eens 1 seconde loslaten in een supermarkt of je wordt al aangekeken als verwaarlozer of slechte ouder...
put
your
clothes
on!
pi_58133800
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:21 schreef zoalshetis het volgende:
daarnaast is ny gewoon een ronduit veilige stad, zeker als je weet welke districten je zoontje bereist. het krioelt er van de politie en oplettende burgers.

ik zou liever mijn zoontje daarheen sturen dan hem door bossen te sturen, langs inteelt dorpen.
Plus met het huidge overdreven veiligheidsbeleid en de daarmee samenhangende cameras kan men track en trace doen aan de hand van gezichten en cameras. Dus gaan ze met een foto naar de poltie en men weet binne niet al te lagen tijd waar het kind uitgestapt is.
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:26:42 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_58133809
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:10 schreef Tinkepink het volgende:

En LXIV, ik heb het al vaker tegen je gezegd in andere topics, een werkende moeder betekent niet automatisch verwaarlozing, vijfdaagse opvang en gebrek aan aandacht en gebrek aan ruimte voor zelfontplooiing . Aandacht voor je kinderen en werken gaan écht samen. Maar daar moet je wel je best voor doen.
Gutta cavat lapidem

En ik heb het uiteraard over gezinnen waar de vader én de moeder beiden fulltime werken.
The End Times are wild
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:27:10 #73
3542 Gia
User under construction
pi_58133820
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:16 schreef The_End het volgende:

Volgens mij heb je het nog niet helemaal begrepen. Jij zegt net dat het overdreven is om een valhellm op te doen. Ik laat je zien dat het niet overdreven is. Ik ben heel benieuwd waarom het relevant is dat jij doorgaans kinderen met valhelm op de stoep ziet fietsen?

Dat is ook zo. Als volwassenen een valhelm op zouden doen, dan zou het nog meer doden/gewonden in het verkeer schelen.
Je snapt geloof ik niet wat ik bedoel.

De ouders die niet overbezorgd zijn, laten hun kinderen gewoon zonder helmpje ALLEEN naar school fietsen. En dat zijn dan de kinderen die, inderdaad bij een aanrijding hoofdletsel zouden kunnen krijgen. Ik ken geen enkel geval waar dat bij gebeurd is, overigens.

De ouders die wel overbezorgd zijn, verbieden hun kinderen om ALLEEN op straat te fietsen, die kunnen dus niet aangereden worden, moeten zelfs voor het huis, op de stoep, een helmpje op. Ze fietsen pas op straat als papa en mama erbij zijn, waarbij die kinderen dan uiteraard aan de binnenkant fietsen. Zo'n helmpje is in zo'n geval superoverdreven.

Als kinderen die ALLEEN fietsen een helmpje zouden dragen, dan had het misschien nog nut. Maar dat zie je dus vrijwel niet.

Zoals ik al zei, alle gevallen die ik ken waarbij kinderen een helmpje dragen, is of alleen op de stoep, of alleen met begeleiding. Kinderen alleen zie ik NOOIT met helmpje op fietsen.

Schijnveiligheid, noem ik dat.
pi_58133881
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:14 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat, het kind ook als statussymbool, er wordt al op oudere leeftijd aan kids begonnen, meestal gaat dat niet zo makkelijk, dus er is al veel geinvesteerd in moeite voor het wurm er uberhaupt is.

Dat wat een paar jaar geleden heel normaal was om kids zelfstandig te laten zijn, te laten ontdekken, zou je nu op onverantwoord ouderschap komen te staan.
Beetje 'alles voor 't jong' mentaliteit . Voorbeeldje: moeten de kinderen voor een bepaalde les over het verschijnsel tijd een klok of horloge meenemen. Komt de ene met een nog grotere en antiekere klok aan dan de andere. Volgens mij waren er ouders die speciaal voor die les naar de plaatselijke antiekboer zijn gegaan om een 18de eeuwse regulator aan te schaffen. Komt je eigen kind met alleen haar eigen horloge naar die les, dan zie je die ouders naar je kind kijken en denkbeeldig hun hoofd schudden. Alsof je haar een heel slechte opvoeding geeft...
Zo moet je dat ook zien in het kader van dat naar school brengen, helmpjes dragen en een mobiele telefoon op zak hebben. Doe je daar niet aan mee dan geef je in de ogen van ouders die er wel aan meedoen je kind een heel slechte opvoeding. Ouders stoken elkaar op (kijk eens hoeveel ik over heb voor mijn kind!!!), maar weinig ouders die zich daaraan weten te onttrekken. En als je je er wel aan weet te onttrekken dan loopt je kind gevaar het slachtoffer te worden van pesterijen door bepaalde klasgenootjes, want die worden door de ouders gebombardeerd met constante negatieve propaganda over jouw kind.
Nou ja, eigenlijk zijn die ouders gewoon fascisten natuurlijk hè. .
I´m back.
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:32:08 #75
3542 Gia
User under construction
pi_58133925
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gutta cavat lapidem

En ik heb het uiteraard over gezinnen waar de vader én de moeder beiden fulltime werken.
Ik ken een meisje, zat vroeger bij mijn zoontje op muziekles, die 5 dagen in de week, van 's morgens 7 uur, tot 's avonds 6 uur, naar de opvang moest, met tussendoor school en overblijven. Ze zal nu een jaar of 14 zijn en heeft dus als kind alleen buiten gespeeld op een schoolplein. Nooit in een bos, nooit een hut gebouwd, nooit naar een skateramp enz.... Ook in het weekend niet, want dan moesten de ouders vadertje en moedertje spelen. Kind kwam dan de deur niet uit, want ze zagen haar doordeweek al zo weinig!!

En dan werkte die moeder nog vanuit huis, ook! Helemaal belachelijk.
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:37:38 #76
3542 Gia
User under construction
pi_58134055
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:29 schreef Ryan3 het volgende:
Zo moet je dat ook zien in het kader van dat naar school brengen, helmpjes dragen en een mobiele telefoon op zak hebben.
Ik was altijd tegen een mobieltje, totdat jongste met de bus naar school moest, andere stad.
Ik dacht toen dat het wel handig was wanneer hij kan bellen als de bussen eens staken of zo.

De realiteit: Beide hebben nu een schattig mobieltje, met allerlei functies (zelf gekocht, uiteraard), maar altijd zonder beltegoed. Als ze maar kunnen filmen!! Zogauw ze beltegoed hebben, moeten ze ook zelf betalen, is dat binnen een dag of 10 op aan 't sms'en. Gewoon bellen met de vaste telefoon is natuurlijk niet stoer genoeg.

Het enige voordeel is dat ik hun kan bereiken in geval van 'nood'. Maar echt nodig zijn die dingen dus niet.
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:37:55 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_58134061
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:32 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik ken een meisje, zat vroeger bij mijn zoontje op muziekles, die 5 dagen in de week, van 's morgens 7 uur, tot 's avonds 6 uur, naar de opvang moest, met tussendoor school en overblijven. Ze zal nu een jaar of 14 zijn en heeft dus als kind alleen buiten gespeeld op een schoolplein. Nooit in een bos, nooit een hut gebouwd, nooit naar een skateramp enz.... Ook in het weekend niet, want dan moesten de ouders vadertje en moedertje spelen. Kind kwam dan de deur niet uit, want ze zagen haar doordeweek al zo weinig!!

Triest. Waarom nemen mensen dan kinderen vraag ik me af? Wanneer het geld en de status alles zijn wat hun bloed doet stromen.
Wij zien het hier ook. Kinderen die de hele week op de opvang zitten (mijn vriendin werkt daar) en in het weekeinde dan op pad zijn met... Opa en Oma. Want papa en mama die moeten rusten want die werken zo hard.
Net alsof papa en mama als ze sterven hun goud en sierraden mee kunnen nemen met graf in Ofzo.
The End Times are wild
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:38:24 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_58134072
-

[ Bericht 99% gewijzigd door LXIV op 18-04-2008 12:38:44 ]
The End Times are wild
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:41:22 #79
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_58134124
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:32 schreef Gia het volgende:

[..]

belachelijk inderdaad... nichtje van mijn vriend moest pas geleden huilen omdat men wilde dat ze even naar het postkantoor ging... het kind is 10.... je ziet het steeds meer... Ik denk dat de tijd van internet en coputerspelletjes er ook aan meehelpt hoor! kinderen willen liever achter de compu zitten dan boomhutten bouwen etc. In mijn tijd had je hoogstens de gameboy of een nintendo 16 bit ding...de rest van de kinderen speelden dan tot tien uur savonds in de zomer buiten, oorlogje, verstoppertje, ontdekkingstochten, speurtochten, buutbal... ik zie dat nooit meer in ons hofje tegenwoordig!
put
your
clothes
on!
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:46:35 #80
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58134228
Ja ja, nu weten we het wel jongens, vroeger was alles beter en nu zitten die rotkinderen alleen maar achter de computer. Wat een ouwe-lullen topic zeg
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:47:49 #81
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_58134257
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:46 schreef Hephaistos. het volgende:
Ja ja, nu weten we het wel jongens, vroeger was alles beter en nu zitten die rotkinderen alleen maar achter de computer. Wat een ouwe-lullen topic zeg
niks ouwelullentopic an...
put
your
clothes
on!
pi_58134296
Toen ik 9 was reisde ik ieder weekeinde van Amsterdam naar Soest en terug, zonder begeleiding. Toen ik 16 was heb ik een keer na een vakantie in Ohrid, Macedonie met mijn familie helemaal in mijn eentje een omweg terug naar Amsterdam over Madrid gemaakt. Er is me op al die reizen nooit iets heftigers overkomen dan een man die me wat nadrukkelijker aankeek dan gebruikelijk. En die nam verder niet eens het initiatief om me aan te spreken of zo.
pi_58134345
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik was altijd tegen een mobieltje, totdat jongste met de bus naar school moest, andere stad.
Ik dacht toen dat het wel handig was wanneer hij kan bellen als de bussen eens staken of zo.

De realiteit: Beide hebben nu een schattig mobieltje, met allerlei functies (zelf gekocht, uiteraard), maar altijd zonder beltegoed. Als ze maar kunnen filmen!! Zogauw ze beltegoed hebben, moeten ze ook zelf betalen, is dat binnen een dag of 10 op aan 't sms'en. Gewoon bellen met de vaste telefoon is natuurlijk niet stoer genoeg.

Het enige voordeel is dat ik hun kan bereiken in geval van 'nood'. Maar echt nodig zijn die dingen dus niet.
Dat is dus omdat het voor jou handig is. En idd dat is het ook.
Daarbij gaat het dus niet om de vraag wie nu de grootste, mooiste en knapste mobiel heeft (zoals bij tieners en sommige volwassenen het geval is), maar alleen maar om dat ze een mobiel hebben, zodat je bijv. kunt opbellen als ze thuis moeten komen, zodat je niet de halve buurt hoeft door te zoeken en overal moet aanbellen.
I´m back.
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:53:10 #84
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58134372
dan ook even mijn stoute jongensverhaal. toen ik 14 was ben ik zelfstandig naar ny gegaan en heb daar een jaar zelfstandig gewoond.
pi_58134463
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:49 schreef HiZ het volgende:
Toen ik 9 was reisde ik ieder weekeinde van Amsterdam naar Soest en terug, zonder begeleiding. Toen ik 16 was heb ik een keer na een vakantie in Ohrid, Macedonie met mijn familie helemaal in mijn eentje een omweg terug naar Amsterdam over Madrid gemaakt. Er is me op al die reizen nooit iets heftigers overkomen dan een man die me wat nadrukkelijker aankeek dan gebruikelijk. En die nam verder niet eens het initiatief om me aan te spreken of zo.
Toen ik 6 was, voer ik met de zeilboot van mijn vader in mijn eentje Het Kanaal over. Op de terugweg ging ik even kijken in Normandië bij de slagvelden. En als ik bijvoorbeeld een nieuw behangetje wilde op de muur van mijn slaapkamer, nou dan moest ik zelf maar behangen. Allemaal papkinderen tegenwoordig, joh, bah.
I´m back.
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:58:10 #86
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58134469
Ik heb van mijn 9e tot mijn 14e in een sloppenwijk in Rio de Janeiro gewoond, gewoon om mijn zelfstandigheid te testen. Moet je tegenwoordig nog mee aankomen!
pi_58134522
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:58 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik heb van mijn 9e tot mijn 14e in een sloppenwijk in Rio de Janeiro gewoond, gewoon om mijn zelfstandigheid te testen. Moet je tegenwoordig nog mee aankomen!
Op mijn 4de heb ik een jaar lang in een opgerolde krant, in het midden van de weg gewoond. En eten had ik niet. Joh, die kinderen van tegenwoordig. .
I´m back.
  vrijdag 18 april 2008 @ 13:07:11 #88
111528 Viajero
Who dares wins
pi_58134662
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 13:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Op mijn 4de heb ik een jaar lang in een opgerolde krant, in het midden van de weg gewoond. En eten had ik niet. Joh, die kinderen van tegenwoordig. .
Hehehe

Ik heb van mijn zevende tot mijn tiende als kindsoldaat meegevochten in Zuid Soedan. Lekker beetje blowen, zuipen, dorpjes binnenvallen en afslachten en de wereld verkennen. Af en toe eens een ansichtkaart naar mijn ouders sturen via het Rode Kruis om te laten weten dat alles goed met me ging.

Kom daar tegenwoordig nog eens om, met die verwende playstation generatie.
  vrijdag 18 april 2008 @ 13:08:45 #89
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_58134697
quote:
kinderen van 7 die met helmbeschermers op fietsen
WTF?!?!

Hebben ze een helm op, en dan daarover een helmbeschermer ofzo?

Wtf is een helmbeschermer
pi_58134828
  vrijdag 18 april 2008 @ 13:16:41 #91
3542 Gia
User under construction
pi_58134884
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:41 schreef Jerruh het volgende:

[..]

belachelijk inderdaad... nichtje van mijn vriend moest pas geleden huilen omdat men wilde dat ze even naar het postkantoor ging... het kind is 10.... je ziet het steeds meer... Ik denk dat de tijd van internet en coputerspelletjes er ook aan meehelpt hoor! kinderen willen liever achter de compu zitten dan boomhutten bouwen etc. In mijn tijd had je hoogstens de gameboy of een nintendo 16 bit ding...de rest van de kinderen speelden dan tot tien uur savonds in de zomer buiten, oorlogje, verstoppertje, ontdekkingstochten, speurtochten, buutbal... ik zie dat nooit meer in ons hofje tegenwoordig!
Ben zelf van 1963, dus nog geen nintendo's in mijn jeugd. Pas toen ik ergens in de 20+ was kwamen de eerste commodoortjes 64 op de markt.

In mijn jeugd dus heel veel buiten spelen. TV voor kinderen was er alleen op woensdagmiddag 2 uurtjes, zaterdagmiddag en 's avonds één uurtje.

Die computers en 24-uur tv heeft inderdaad veel kinderplezier verpest. En het verbieden heeft weinig zin. Gaan ze naar een vriendje om daar achter de pc te hangen.
  vrijdag 18 april 2008 @ 13:18:40 #92
3542 Gia
User under construction
pi_58134926
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:46 schreef Hephaistos. het volgende:
't zijn geen rotkinderen, maar ze zitten inderdaad de hele dag achter de computer. En als je vraagt of ze even wat voor je willen doen is dat altijd "Ja, dadelijk!!" op een geïrriteerd toontje, want ze zitten 'midden in een gevecht"
pi_58134960
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 13:18 schreef Gia het volgende:

[..]

't zijn geen rotkinderen, maar ze zitten inderdaad de hele dag achter de computer. En als je vraagt of ze even wat voor je willen doen is dat altijd "Ja, dadelijk!!" op een geïrriteerd toontje, want ze zitten 'midden in een gevecht"
  vrijdag 18 april 2008 @ 13:20:46 #94
3542 Gia
User under construction
pi_58134978
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:53 schreef zoalshetis het volgende:
dan ook even mijn stoute jongensverhaal. toen ik 14 was ben ik zelfstandig naar ny gegaan en heb daar een jaar zelfstandig gewoond.
Wauw, wat goed van je! Hoe kreeg je daar woonruimte?

Zie dat mijn (bijna) 14-jarige nog niet doen!
  vrijdag 18 april 2008 @ 13:22:28 #95
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_58135024
Dat kereltje is al aardig wijs voor z'n leeftijd en wist precies wat hij wilde. Leuk 'experiment' dat zeker moet kunnen, zeker op dat traject van de metro wat erg veilig is.

Geen probleem dus, een beetje verantwoordelijk mag bes top die leeftijd en deze jongen was z'n jaren ver vooruit voor wat ik gezien heb in het interview op tv.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 18 april 2008 @ 13:23:12 #96
3542 Gia
User under construction
pi_58135041
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 13:20 schreef Deliah het volgende:

[..]

Herkenbaar?
  vrijdag 18 april 2008 @ 13:24:20 #97
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58135066
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 13:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Wauw, wat goed van je! Hoe kreeg je daar woonruimte?

Zie dat mijn (bijna) 14-jarige nog niet doen!
ik was een lastig kind en mijn ouders hadden een appartement gehuurd en me bij een school ingeschreven. top tijd.
pi_58135085
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 11:43 schreef paddy het volgende:

[..]

Desondanks kan ik mij wel voorstellen dat je bezorgt bent. Eén van de kinderen ging met negen jaar inderdaad al een tijdje alleen op pad....voetbal ...maar dat was gewoon een redelijk groot dorp. Drukke weg over, maar overal stonden huizen. Hij zit nu op de brommer en heeft nu wel een mobiel bij zich, maar is meer voor de lompheid van hem..die ligt vaak met dat ding Wanneer hij dan vervelend valt kan hij altijd iemand bellen. Dit hoeft hij natuurlijk niet te doen wanneer hij niets heeft. Dan loop je maar

Dit kind komt er zelf mee, maar ga er niet vanuit dat elk kind hetzelfde is. Een ander kind van die leeftijd kan in paniek raken wanneer het de weg kwijt is. Moet ik wel weer zeggen dat het voor het kind ook wel een veilig gevoel geeft dat hij genoeg geld voor de taxi heeft. er rijden daar veel meer taxi's rond. Hier ligt dat weer anders.
hehe, natuurlijk ben je bezorgt .. maar dat ben je toch ook als je kind van 18+ op de avond van het verschijnen van Fitna wil gaan stappen, om zomaar een voorbeeld te noemen .. ? Die angst blijf je houden, die moet je als ouder keer op keer overwinnen ongeacht leeftijd .. je zou je zelfs af kunnen vragen of die kinderen niet zo overmatig beschermt worden omdat de ouders geen zin hebben om hun eigen angsten onder ogen te zien
Als ouder heb je mi maar te begrijpen dat gezonde angst goed is maar overdreven angst een belemmering op de weg naar zelfstandigheid .. en zoals ik al zei, wat dat aangaat mag je als ouder wel wat meer vertrouwen hebben in je kind, als die aangeeft 'iets' alleen te willen proberen zou je mi als ouder moeten gaan kijken in hoeverre dat mogelijk is ipv het meteen en in z'n geheel af te kappen.
Uiteraard laat je een kind dat nog nooit een of andere kleine oefening in zelfstandigheid heeft gehad, alleen naar school gaan bvb of een klein boodschapje doen ed, zomaar 'los' in een grote stad als NY, lijkt mij, het verschilt idd per kind dus, maar een 9-jarige die blaakt van zelfvertrouwen en waarvan jij als ouder denkt dat die het wel aan kan (!!) op pad sturen met voldoende kleingeld plus centjes voor een taxi .. juist goed toch .. een kind dat van zichzelf weet dat die het ook in z'n eentje kan zal niet zo snel in paniek raken als er wel iets onverwachts gebeurt
pleased to meet you
pi_58135140
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 13:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Herkenbaar?
ghehe ..
pleased to meet you
  vrijdag 18 april 2008 @ 13:31:16 #100
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58135238
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 13:24 schreef moussie het volgende:

[..]

hehe, natuurlijk ben je bezorgt .. maar dat ben je toch ook als je kind van 18+ op de avond van het verschijnen van Fitna wil gaan stappen, om zomaar een voorbeeld te noemen .. ?

wat een geweldig voorbeeld
pi_58135304
Moet kunnen.
  Admin vrijdag 18 april 2008 @ 13:52:12 #102
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_58135749
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 13:31 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wat een geweldig voorbeeld
Heb je dat volks oproer dan niet gemerkt?!

vrijdag 18 april 2008 @ 13:53:45 #103
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58135773
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 13:52 schreef yvonne het volgende:

[..]

Heb je dat volks oproer dan niet gemerkt?!
  Admin vrijdag 18 april 2008 @ 14:05:44 #104
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_58136028
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 13:53 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Nee, maar ff zonder dollen, als ouder kun je bizarre dingen denken hoor,
jaren geleden, Dutroux ontsnapte, ik meteen: ik houd de kinderen binnen en ze gaan niet naar school!
Tot je er 2 minuten later achterkomt dat je nu wel heeeeeeeeeeeel raar aan het doen bent
Maar wat Ryan ook al zegt, ouders zijn gewoon fascisten

vrijdag 18 april 2008 @ 14:10:39 #105
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58136164
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:18 schreef yvonne het volgende:

Volgens mij komt 't ook door de media, en de 'verdorping' van nederland. Een onderwijzer in Oude Pekela die niet met z'n handjes van kleine kinderen kan blijven (oh noes! ieder kind een priveleraar!), en voor je 't weet denkt de massa dat iedere kleuterschool bevolkt wordt door pedofielen.

Kortom, wat Michael Moore in 'Bowling for columbine' ook al zegt, maar dan minus de propaganda.
pi_58136425
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 14:10 schreef gronk het volgende:

[..]

Volgens mij komt 't ook door de media, en de 'verdorping' van nederland. Een onderwijzer in Oude Pekela die niet met z'n handjes van kleine kinderen kan blijven (oh noes! ieder kind een priveleraar!), en voor je 't weet denkt de massa dat iedere kleuterschool bevolkt wordt door pedofielen.

Kortom, wat Michael Moore in 'Bowling for columbine' ook al zegt, maar dan minus de propaganda.
Dat is idd één kant van het verhaal. De andere kant is het algemene veiligheidsdenken. Het idee dat elk risico vermeden moet worden, nou is er op zich veel te zeggen voor autogordels en kinderzitjes, maar het heeft ook te maken met waarschuwingsstickers dat je hoofd stoten aan het stuk ijzer waar het op zit geplakt pijn doet. Volwassenen worden al veel meer beschermd, vaak tegen hun domheid, dat werkt dan dubbel zo hard voor kinderen. Het besef dat een kind altijd wat kan overkomen en dat dat er nou eenmaal bijhoort ontbreekt, net als het besef dat kinderen juist veel moeten vallen als ze nog licht zijn en hun botten nog flexibel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 18 april 2008 @ 15:06:54 #107
3542 Gia
User under construction
pi_58137380
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 14:23 schreef Weltschmerz het volgende:

net als het besef dat kinderen juist veel moeten vallen als ze nog licht zijn en hun botten nog flexibel.
En dan rennen sommige ouders meteen naar de eerste hulp, want stel je voor dat er wat gebroken is!!

Ik was laatst met mijn vader op de eerste hulp/huisartsenpost voor zijn hart, doorgestuurd door telefoniste van de huisartsenlijn. Mijn vader voelde zich schuldig, omdat er niks aan de hand bleek te zijn. (Gelukkig!)
Maar de eerstehulp arts zei meteen: U wilt niet weten hoeveel mensen hier voor minder erge dingen komen!

Tja, het is wel zo dat men met die kleinere gezinnen wel zuiniger is geworden op de kroost, maar of dat nu beter is valt te betwijfelen.
pi_58137729
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar de eerstehulp arts zei meteen: U wilt niet weten hoeveel mensen hier voor minder erge dingen komen!
Ah, dat is natuurlijk de tsunami van ouders die niet weten dat de botten van klinderen flexibeler zijn dan die van volwassenen. .
I´m back.
  vrijdag 18 april 2008 @ 15:31:47 #109
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_58137959
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 11:42 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Naar de bakker en een briefje voor de bank of ze 300 Gulden aan mij mee wilden geven van de pa/ma rekening voor het weekend. 10 jaar oud ofzo.
ik moest dan ook altijd nog even langs de snackbar voor een pakje Caballero met filter voor papa
  vrijdag 18 april 2008 @ 15:36:36 #110
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58138087
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:31 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

ik moest dan ook altijd nog even langs de snackbar voor een pakje Caballero met filter voor papa
Wat dan wel weer heel gek was: toen ik eenmaal een jaar of 16 was gingen m'n pa en ma zelf wel geld halen
  vrijdag 18 april 2008 @ 15:36:52 #111
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_58138093
volwassenen die hun kinderen niet in de zandbak laten spelen ivm worpjes...

heel dom, is hun afweersysteem later waardeloos, en ook die van de toekomstige generaties.
  vrijdag 18 april 2008 @ 15:56:39 #112
92279 N.icka
Windforce 11
pi_58138626
Belachelijk om je kind van 9 jaar alleen er op uit te sturen in zo'n grote stad
  vrijdag 18 april 2008 @ 16:33:55 #113
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58139439
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:56 schreef N.icka het volgende:
Belachelijk om je kind van 9 jaar alleen er op uit te sturen in zo'n grote stad
Want?
pi_58141358
quote:
idd 11 of 12 zou beter zijn zeker met zoiets als een metro en bus aansluiting
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_58141466
quote:

dit klopt natuurlijk ook weer en heb ik ook gedaan, idd dat boomhut bouwen en tunnels graven en dergelijke
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_58141586
Volkomen eens met TS. Toen ik negen was ging ik hier in amsterdam ook egwoon in mijn eentje naar school, en met het openbaar vervoer naar mijn oma, dat soort dingen. Vanaf mijn tiende scheurde ik met mijn buurtvriendje voor de lol door het hele OV-netwerk van Amsterdam met onze weekabonnementjes, alle stadsdelen verkennen. Weer andere kindertjes werden tot aan het laatst van de lagere school door hun ouders weggebracht en opgehaald. Zullen we een wedje leggen wie er assertiever was tegen rare vreemdelinegn, ik en mijn vriendje, of al die kindertjes die zo beschermd werden opgevoed?

Mensen lezen de Telegraaf, en denken dan dat de straat een grote gevaarlijke jungle is. Maar kijk toch naar buiten, de straattegels zijn toch niet rood van al het bloed wat er vloeit? Geef je kind some credit als het erom vraagt. Kinderen zijn minder teer dan sommige volwassenen. Met overdreven bescherming jaag je ze alleen aar overdreven angst voor de buitenwereld aan.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_58141669
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 18:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

idd 11 of 12 zou beter zijn zeker met zoiets als een metro en bus aansluiting
Want een kind van negen kan niet lezen, of desnoods aan de chauffeur vragen of dit de goeie bus is naar...?? Welke relevante skills voor het pakken van een bus of tram heeft een kind van 12 wel, dat een kind van negen niet heeft?

Als je met je ouders never nooit met het OV gaat, dan snap je op je twaalfde net zomin hoe het werkt als op je negende. Zit je wel regelmatig in het OV, dan snap je al ver voor je negende hoe dat allemaal werkt.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_58141797
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 18:20 schreef Roquefort het volgende:

[..]

Want een kind van negen kan niet lezen, of desnoods aan de chauffeur vragen of dit de goeie bus is naar...?? Welke relevante skills voor het pakken van een bus of tram heeft een kind van 12 wel, dat een kind van negen niet heeft?

Als je met je ouders never nooit met het OV gaat, dan snap je op je twaalfde net zomin hoe het werkt als op je negende. Zit je wel regelmatig in het OV, dan snap je al ver voor je negende hoe dat allemaal werkt.
een beter analytisch denkvermogen zo`n metrokaart kan behoorlijk verwarrend werken.
  vrijdag 18 april 2008 @ 23:46:06 #119
3542 Gia
User under construction
pi_58150677
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:36 schreef zoalshetis het volgende:
volwassenen die hun kinderen niet in de zandbak laten spelen ivm worpjes...

heel dom, is hun afweersysteem later waardeloos, en ook die van de toekomstige generaties.
Een nichtje van mijn man nam haar kinderen niet mee op kraamvisite in het ziekenhuis bij onze oudste, omdat het in een ziekenhuis wemelt van de bacteriën.
En inderdaad, die zandbak, hè. Heb ik ook al vaker gehoord.

En dan raar opkijken als ze op hun 12de of zo ineens een darmparasiet hebben waar ze niet tegen bestand zijn.
  zaterdag 19 april 2008 @ 00:53:51 #120
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_58152177
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 18:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

een beter analytisch denkvermogen zo`n metrokaart kan behoorlijk verwarrend werken.
Kinderen kunnen meer dan volwassenen denken. Als kinderen van 7 allerlei computerspellen kunnen spelen waarbij je 41 verschillende knoppencombinaties moet kennen moet een metrokaartje lezen ook wel kunnen, zeker als er van te voren mee geoefend is thuis.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:43:40 #121
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_58158851
Toen ik vijf was reisde ik twee keer per week in mijn eentje heen en weer tussen Rotterdam en Peking. Overbezorgde ouders van tegenwoordig!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:07:12 #122
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58159141
Je hoort mij niet zeggen dat kinderen maar alles moeten kunnen en mogen. Maar die overbescherming/overbezorgdheid van sommige ouders...
pi_58159241
quote:
[ afbeelding ]

NY Sun, via jwz
[..]

De tendens dat kinderen voor alles en nog wat beschermd moeten worden, zie je hier in nederland ook -- kinderen van 7 die met helmbeschermers op fietsen, kinderen van 8 die door hun ouders naar school worden gebracht in een SUV, kinderen die niet van huis mogen zonder mobiel.

En dat laatste overkomt niet alleen kinderen: mijn ouders hebben hemel en aarde bewogen of ik alsjeblieft een mobiele telefoon (oude nokia, dat dan weer wel ) wilde overnemen; ik doe eigenlijk nog steeds zonder.

Maar goed, zou 't niet wat waard zijn als ouders eens wat minder bezorgd zijn over hun kinderen, en leren loslaten?
Ik ben het met je eens. Kinderen hebben het recht om hun eigen fouten te maken en ouders hebben de plicht om de kinderen die fouten zelf te laten maken. Natuurlijk wil elke ouder het beste voor zijn of haar kind, maar het beste is niet per definitie het veiligst. Ik zeg ook weleens gekscherend, als ik een dochter krijg en ze dan met haar 35ste haar eerste vriendje over de vloer krijgt...

maar als ik een dochter krijg zal ik haar vertellen waar ze op moet letten, wat wel en niet acceptabel is. En ik kan alleen maar hopen dat ze een paar fouten maakt zodat ze uiteindelijk een beter en sterker mens zal worden.

Er zijn inmiddels mensen die hun kinderen een GPS zender meegeven. Denk je dat dat een kwaadwillige tegen zal houden? Dat je snel genoeg erbij bent als iemand je kind wat aandoet? Vergeet het maar. Het enige wat zulke dingen doen is een constant niveau van paranoide bij jezelf als ouder opwekken en tevens je kind het recht ontnemen kind te zijn. Stiekem 'stoute' dingen doen hoort bij het opgroeien en daar hebben pa en ma niets mee te maken. Die hoeven zodra je een jaar of 10 bent niet meer precies te weten waar je bent, zolang ze maar weten waar je ongeveer bent.

Dus ik geef je 100% gelijk, en in een stad als new york een kind 2 haltes met de metro laten reizen overdag... waarom niet. Tegen de tijd dat je daar 14 bent kun je maar beter klaar zijn voor de 'echte' wereld.

Waarschijnlijk heeft dat kind trouwens diezelfde route al honderden keren afgelegt samen met ma of pa...

Uiteindelijk is het doel van ouderschap je kinderen leren op hun eigen benen te staan. Iets dat veel ouders tegenwoordig lijken te zijn vergeten. De kinderen zijn er niet voor jou.... Jij bent er voor de kinderen. Het zijn geen huisdieren.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 19 april 2008 @ 15:16:38 #124
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_58159260
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 10:48 schreef Basp1 het volgende:

Dat is geen kwestie van vrije keus hoor. Vroeger hadden mensen ook nooit gordels om en nu bijna allemaal.

Typische tendentieuze gronk OP. Als je je kind niet op zijn 9e in new york loslaat ben je een overbezorgde ik-breng-mijn-kinderen-met-SUV-naar-school-ouder

[ Bericht 0% gewijzigd door Swetsenegger op 19-04-2008 15:24:35 ]
  Moderator zaterdag 19 april 2008 @ 15:17:42 #125
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_58159273
Ik heb één ding al heel snel geleerd toen mijn zoon geboren was dat is dat je het nooit naar ieders mening goed kan doen

Er zullen mensen zijn die vinden dat ik te los ben en er zullen ook vast mensen zijn die vinden dat ik te beschermend ben, maar goed, ik ken mijn kinderen het beste en ga van hun uit, ik neem aan dat andere ouders dat ook doen.
Deze moeder vond blijkbaar dat haar zoon eraan toe was
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:18:05 #126
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_58159282
quote:

Ik ben 18, en ik was vroeger ook altijd buiten te vinden. En het valt mij op, dat er weinig buiten gespeeld wordt. Wij liepen met een hele groep te voetballen, balletje trap, hutten bouwen en weetikveelwatmeer te doen. In diezelfde buurt zie ik nu niemand meer buiten. Laatst zag ik met krijt ergens staan ' kruip eronderdoor' met een pijl naar 2 hekken. Ik dacht "Leuk! Verstoppertje " .

En wat jij zegt klop twel. Tuurlijk is het niet leuk, maar van een fout/val met de fiets/verkeerde mensen ruzie gemaakt, leren ze van.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 19 april 2008 @ 15:20:25 #127
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_58159322
Dan weet ik niet waar jullie wonen, want hier struikel je over de buitenspelende kinderen.
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:23:48 #128
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_58159371
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Dan weet ik niet waar jullie wonen, want hier struikel je over de buitenspelende kinderen.
Tof. Vroeger deed je dat hier dus ook, want dan struikelde je over mij. Ik woon in een 25 jaar oude woonwijk in het Westland. Ik verbaasde me er pas over waar alle bedrijvigheid was gebleven. Magoed, het is dan ook nog niet zomer, want dan is het natuurlijk wel lekke rom te voetballen enzo. Mss zijn er gewoon neit zoveel kleine kinderen meer in de buurt, dat kan ook.

Buitenspelen
  † In Memoriam † zaterdag 19 april 2008 @ 15:24:32 #129
25682 2cv
Niet subtiel
pi_58159379
Veiligheid is het leren omgaan met gevaar, niet het voorkomen van gevaar.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 20 april 2008 @ 21:37:50 #130
3542 Gia
User under construction
pi_58188843
quote:
Hier niet. En dan zijn hier nog 4 basisscholen binnen 500 meter afstand. Je ziet geen kind op straat. Alleen voor het halen en brengen 's morgens en 's middags. Maar buiten spelen? Wat is dat?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 april 2008 @ 21:42:46 #131
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_58188977
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Hier niet. En dan zijn hier nog 4 basisscholen binnen 500 meter afstand. Je ziet geen kind op straat. Alleen voor het halen en brengen 's morgens en 's middags. Maar buiten spelen? Wat is dat?
Daarom hoeft dat nog niet per definitie de norm te zijn voor alle ouders....
  Moderator zondag 20 april 2008 @ 22:22:18 #132
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_58190190
quote:
Hier ook hoor
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  maandag 21 april 2008 @ 22:10:04 #133
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_58213029
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 13:16 schreef Gia het volgende:

[..]

Die computers en 24-uur tv heeft inderdaad veel kinderplezier verpest. En het verbieden heeft weinig zin. Gaan ze naar een vriendje om daar achter de pc te hangen.
Wij zijn wij om voor een kind te bepalen wat plezier is en wat niet?

Dat je als ouder de ene vorm van vermaak beter vindt dan de ander (bijvoorbeeld omdat de ene vorm kinderen mogelijk zelfstandig leert worden) prima... Maar dit maakt niet opeens dat je als ouder kan stellen dat de vorm die jij boven de ander verkiest ook een hogere 'plezierfactor' (voor de kinderen) heeft dan de andere vorm.
Krekker is de bom!
  maandag 21 april 2008 @ 22:16:27 #134
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_58213240
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 14:05 schreef yvonne het volgende:

[..]

Nee, maar ff zonder dollen, als ouder kun je bizarre dingen denken hoor,
jaren geleden, Dutroux ontsnapte, ik meteen: ik houd de kinderen binnen en ze gaan niet naar school!
Tot je er 2 minuten later achterkomt dat je nu wel heeeeeeeeeeeel raar aan het doen bent
Maar wat Ryan ook al zegt, ouders zijn gewoon fascisten
Doet me denken aan een Southpark aflevering. Ouders waren zo bang (mede door het nieuws geloof ik), dat ze eerst met een 'child-tracker' kwamen.

[

Op een gegeven moment vertrouwden de ouders hun partners niet meer en op een gegeven ogenblik vertrouwden ze zichzelf niet meer, dus stuurden ze hun kinderen uiteindelijk maar weg uit Southpark... was de meest veilige oplossing vonden ze

(Betreft Soutpark season 6 episode 11 - Child Abduction is Not Funny).

[ Bericht 9% gewijzigd door KreKkeR op 21-04-2008 22:24:17 ]
Krekker is de bom!
  maandag 21 april 2008 @ 22:34:33 #135
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_58213912
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 12:01 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja wij ook. Wij hadden een 'groep' compleet met naam. Stoer man. Wij gingen in het bos hutten bouwen, boompje klimmen enz.... En soms ging het gerucht dat er een kinderlokker in het bos rondliep. Dat was pas spannend!
"Een kinderlokker?
Waar?
Kom, we gaan hem zoeken!"
Op negenjarige leeftijd zouden wij hem wel eens mores leren. En ja, dat was een woord dat we gebruikten.

Als mijn moeder toen al wist dat ik in de bouw over drijfzand liep (er was een haven gedempt, dus dat was een laag van ħ 8 meter modder waarin je weg kon zakken) (en ja , dat wist ze dus wel!) had ik vast niet meer naar buiten gemogen.

Mijn moeder vertelde me dat ik er niet mocht komen, mijn vader vertelde me dat ik er absoluut niet stil mocht blijven staan.

Bedankt, pa (en ma) voor het leren omgaan met gevaren ipv voorkomen dat ik gevaar liep.
Kunst zonder trein.
  maandag 21 april 2008 @ 22:50:52 #136
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_58214356
quote:
Op maandag 21 april 2008 22:34 schreef Mr.Zed het volgende:

[..]

"Een kinderlokker?
Waar?
Kom, we gaan hem zoeken!"
Op negenjarige leeftijd zouden wij hem wel eens mores leren. En ja, dat was een woord dat we gebruikten.

Als mijn moeder toen al wist dat ik in de bouw over drijfzand liep (er was een haven gedempt, dus dat was een laag van ħ 8 meter modder waarin je weg kon zakken) (en ja , dat wist ze dus wel!) had ik vast niet meer naar buiten gemogen.

Mijn moeder vertelde me dat ik er niet mocht komen, mijn vader vertelde me dat ik er absoluut niet stil mocht blijven staan.

Bedankt, pa (en ma) voor het leren omgaan met gevaren ipv voorkomen dat ik gevaar liep.
Wat wist ze dus wel?
  dinsdag 22 april 2008 @ 12:32:04 #137
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_58224098
Ik ben dus opgegroeid in een overbezorgd gezin. Volgens mij ben ik niet zo'n sociaal gehandicapte bangeschijterd.

Als kind mocht ik bijna niks, maar dat weerhield me dus echt nergens van. Als ik een ding heb geleerd, dan is het wel dat mijn ouders concreet geen enkele macht over me hadden. Het pak slaag en de preek was maar een tijdelijk ongemak.

Toen ik wat ouder werd vertelde mijn vader me dat hij trots was op het feit dat ik destijds zulke schijt aan ze had
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')