Ja, het 1 hangt met het ander samen. Zonder topklasse wordt het een lastig verhaal om de degradatie uit de 1e divisie voor elkaar te krijgen.quote:Op donderdag 17 april 2008 21:32 schreef rubbereend het volgende:
de vorming van de nieuwe topklasse was daar toch ook?
Tja, aangezien de Eerste Divisie bekend staat als de Jupiler League, kan ik me voorstellen dat je Topklasse spontaan Hopklasse gaat noemenquote:Op donderdag 17 april 2008 21:29 schreef Blawh het volgende:
De winnaar van die poule promoveert naar de Eerste Divisie, terwijl de nummer 20 van de Eerste Divisie naar de Hopklasse degradeert.
Niet allemaal. En dat is niet zo vreemd natuurlijk. Als speler zou ik ook zo hoog mogelijk willen spelen en bovendien zullen de vergoedingen hoger worden in de topklasse.quote:Op donderdag 17 april 2008 21:42 schreef rubbereend het volgende:
mooi, vandaag in het AD; Spelers en trainers in de hoofdklasse zijn wel voor de Topklasse
Onderin de eerste divisie is het inderdaad een dooie boel.quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:19 schreef Elfletterig het volgende:
Het lijkt me verder alleen maar goed dat clubs kunnen promoveren naar het betaalde voetbal en dat clubs uit de Eerste Divisie kunnen degraderen. Het is een dooie boel onderin de Eerste Divisie, met clubs waar 10 man en een paardekop op de tribune nog veel is.
Die tweede elftallen kunnen op maandagavond mooi in het eigen stadion spelen.quote:Op donderdag 24 april 2008 16:01 schreef JeffreyADO het volgende:
En de stadions van de ploegen moeten ook worden vernieuwd??
Een aanwezige, de afgevaardigde van Capelle, schreef dit:quote:Voetbalclubs in West II zeggen ‘nee’ tegen topklasse
Door FOLKERT VAN DER KROL
ROTTERDAM - De voetbalclubs in het Zuid-Hollandse district West II hebben zich gisteren massaal gekeerd tegen het plan van het bestuur amateurvoetbal om met ingang van het seizoen 2009-2010 een topklasse in te voeren.
Het KNVB-districtsbestuur verdedigde de plannen vergeefs op Woudestein waar de voetbalbestuurders van regio 3 en 4 (Rotterdam en Gouda) samen waren gekomen. Spartaan’20, Victoria’04 en SVVSMC stemden voor, vijf clubs stonden er blanco tegenover en 24 zeiden ‘nee’ tegen het voorstel. Overigens kwam slechts 17 procent van de clubs opdagen.
Vorige week hadden de verenigingen uit Den Haag en omstreken (regio 1 en 2) het plan al afgewezen. Ook in de meeste andere districten is er weinig steun voor de topklasse. Op 31 mei velt de algemene vergadering amateurvoetbal in Zeist het definitieve oordeel.
Het voorstel van het bestuur amateurvoetbal is om met ingang van het seizoen 2009-2010 drie topklassen boven de huidige zes hoofdklassen (zaterdag en zondag) in het leven te roepen. Dat zou volgens de KNVB beter zijn voor onder meer de kwaliteit van het voetbal en de inkomsten van de clubs.
Die in West II zien echter veel meer na- dan voordelen. Zo zijn alle zaterdag-hoofdklassers uit de regio Rijnmond tegen. ,,Het voetbal wordt er niet beter door, de spanning neemt niet toe, want die is er nu ook volop, en de promotie-/degradatieregeling wordt een gedrocht,’’ aldus voorzitter Piet van Dijk van Excelsior M die namens de hoofdklassers het woord voerde.
Problemen zien de hoofdklassers bijvoorbeeld ontstaan als meer zondag- dan zaterdagclubs of omgedraaid vanuit de topklasse naar de hoofdklasse degraderen. Zaterdagclubs hoeven niet op zondag te gaan voetballen. Omgedraaid moeten zondagverenigingen wel op zaterdag gaan voetballen als dat nodig is.
De clubs in West II willen de competities wel uitbreiden van 12 naar 14 ploegen, waarna in dit district de vijfde klasse wordt opgeheven. Maar de KNVB heeft dat voorstel aan de invoering van de topklasse gekoppeld. Als het plan voor een grotere competitie wordt losgekoppeld van de topklasse, kan het op een ruime meerderheid rekenen in West II.
quote:Degenen die al jaren het niet aflatende streven van de KNVB volgen om toch maar een keer een Topklasse in te voeren (door te drukken?), zijn nu toch wel heel benieuwd wat de reactie zal zijn van de voetbalbond op het naderende echec. De KNVB leek goed nagedacht te hebben waarom het de afgelopen jaren steeds fout liep. Ondanks dat men het zelf een heel goed idee vond voor het amateurvoetbal om een Topklasse in te voeren, dachten betrokken hoofd- en eerste klasseclubs daar steeds massaal anders over, met als gevolg dat de KNVB het niet eens voor elkaar kreeg om het idee als voorstel op de landelijke amaterurvergadering te krijgen.
Enkele weken geleden leek het nog of de Zeister heren het deze keer beter voor elkaar hadden. Het bureau Hypercube werd ingeschakeld en genoemd bureau kwam met gelikte, zogenaamd wetenschappelijke onderbouwde rapporten, die toevallig precies die bevindingen voor het amateurvoetbal naar voren brachten die de KNVB aanleiding gaven om met een voorstel te komen drie Topklasses in te voeren. Integraal onderdeel in dit voorstel was de uitbreiding van de competities van afdelingen onder de hoofdklasse, van twaalf naar veertien clubs, opgenomen. Dit laatste was een wens die door veel clubs in een eerder stadium uitgesproken was. Gezien het democratische karakter van de KNVB mogen alle verenigingen terecht meestemmen over alle voorstellen. Ook al lijkt invoering van een Topklasse vooral iets te zijn waar hoofd- en eersteklassers zich mee bezig houden, alle clubs stemmen mee. Omdat de KNVB in haar voorstel de uitbreiding van het aantal clubs per competitie onlosmakelijk verbonden had met invoering van de Topklasse, was de verwachting dat veel clubs onder de hoofdklasse dit voorstel zouden omarmen. Zeker gezien het feit dat men deze clubs een worst voorhield van een versterkte promotieregeling. Een regeling echter die bij nadere beschouwing eerder een super verslechterde degradatieregeling is.
Hoe dit ook zei. De eerste tekenen wijzen erop dat de KNVB ondanks de zeer opzichtige en af en toe ook stuitende mediaoffensieven, bot vangt bij haar leden. Waren de regiovergaderingen in het Zuiden en in de regio's 1 en 2 van West I al heel duidelijk, gisteren kon het plan ook op weinig onthaal rekenen in onze regio's. 3 clubs stemden voor, 5 blanco en 24 tegen. De regioafgevaardigden gaven deze avond al aan op 31 mei te stemmen volgens de uitkomst van de regiovergaderingen. De achterstand van de KNVB lijkt dus hopeloos, zeker als de eerder gehoorde geluiden uit de districten waar nog vergaderd moet worden op waarheid berusten. Maar je weet maar nooit. 31 mei weten we het zeker.
Mocht het voorstel weggestemd worden op de algemene vergadering amateurvoetbal, hetgeen Capelle hoopt, dan hopen we ook dat de KNVB de komende honderd jaar ons niet meer met een Topklasse lastig zal vallen.
Oost heeft ook nee gezegd als ik het goed begrepen heb, slechts 1 van de 10 regio's was voorquote:Op donderdag 24 april 2008 19:27 schreef methodmich het volgende:
En nog een nee:
[..]
Een aanwezige, de afgevaardigde van Capelle, schreef dit:
[..]
Ik zie de KNVB dit hoe dan ook erdoor drukken. De KNVB doet meestal alleen maar wat zij zelf wilt en luistert zelden naar de clubs.quote:Op vrijdag 25 april 2008 17:16 schreef methodmich het volgende:
Dat verbaast me niks, die artikelen die ze er over hebben geschreven waren te belachelijk voor woorden. Maar goed, het blijft gaan om 31 mei. Dan gaat de beslissing vallen. Als de clubs nee zeggen zal de KNVB wel weer één of ander slinks alternatief hebben liggen.
Boehoe, meer dan 15 kilometers reizen. Natuurlijk best ver vanuit die kutdorpjes waar de meeste clubs vandaan komen. Stel dat je zometeen naar de grote boze stad moet reizen.......quote:Op donderdag 17 april 2008 21:55 schreef GeorgKacher het volgende:
@ Pfaf: tuurlijk wordt er wel meer gereisd. Nu vind het voetbal voor de 7 clubs die ik noemde voor een heel groot gedeelte binnen een straal van 15 kilometer plaats. De helft van de uitwedstrijden is hier een kwartier rijden. Dat komt straks niet meer voor omdat ze niet allemaal naar de topklasse promoveren. In principe is die stap te groot voor alle genoemde clubs behalve Genemuiden en Be Quick.
Hij bedoelt denk ik meer dat dan de derby's verdwijnen, en dat het voor zulke clubs nou niet echt aantrekkelijk is om naar Sittard te gaan om maar wat te noemen.quote:Op zaterdag 26 april 2008 01:19 schreef DRD het volgende:
[..]
Boehoe, meer dan 15 kilometers reizen. Natuurlijk best ver vanuit die kutdorpjes waar de meeste clubs vandaan komen. Stel dat je zometeen naar de grote boze stad moet reizen.......
DOS-Genemuiden leeft, Genemuiden-Sittard niet. Daar worden verhalen verteld over levende legendes als Jan Okke Koers, Henk Albers en de gebroeders Mulder. Hier worden verhalen verteld over de levende monumenten van Genemuiden: Kin, Lindenboom, Riemens etc. Komt Urk dan komen de gebroeders Wakker onmiddelijk te sprake, net als Jan Patat. Dat is de charme van het amateurvoetbal, die charme krijg je in nog geen 200 jaar in de topklasse. Dit soort wedstrijden kennen een tientallen jaren lange geschiedenis, dat proef je, voel je en beleef je. Ik wil Sittard geen eens kennen. Ik heb er niets mee, ik versta hun taal niet eens. Waar een Urker en een Kamper moeiteloos in hun taal tegen elkaar kunnen praten is het voor een Rotterdammer niet mogelijk om een Urker of Kamper te verstaan. Ik reis graag af naar Genemuiden, Urk, Wezep, Staphorst, Zwolle, Nunspeet etc. Maar Sittard is een brug te ver. Waarom zijn de supporters aantallen van de Groningse clubs zo laag?quote:Op zaterdag 26 april 2008 01:19 schreef DRD het volgende:
[..]
Boehoe, meer dan 15 kilometers reizen. Natuurlijk best ver vanuit die kutdorpjes waar de meeste clubs vandaan komen. Stel dat je zometeen naar de grote boze stad moet reizen.......
Alsof de amateurs daar een probleem mee zouden hebben..... Die zitten NIET te wachten op de doorstroming.quote:Op zaterdag 26 april 2008 01:19 schreef DRD het volgende:
[..]
De amateurclubs hebben NU de kans om iets te veranderen. Het lijkt erop dat ze niet gaan instemmen met het voorstel van de KNVB. Als dat zo blijkt, dan mag van mij de scheiding tussen amateurs en betaald voetbal definitief zijn.
Amateurvoetbal leeft in de steden sowieso minder dan in de dorpen. Daarnaast zijn er per inwoner in de stad Groningen erg veel clubs, waaronder maar liefst drie hoofdklassers. Mensen hebben nou eenmaal veel keuze. Waarschijnlijk vinden er mede daardoor hier de laatste jaren ook zo veel fusies plaats. Tot slot speelt de aanwezigheid van FC Groningen natuurlijk ook een behoorlijke rol.quote:Op zaterdag 26 april 2008 07:26 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Waarom zijn de supporters aantallen van de Groningse clubs zo laag?
Precies. Als ze dan zo graag amateur willen zijn dan ook compleet amateur. Dus geen salaris, geen vegoedingen etc.. Hier moet dan ook zeer streng op gecontroleerd worden. Mocht blijken dat spelers dan ook maar een rooie cent ontvangen dan direct de club 2 of 3 klassen terug zetten.quote:Op zaterdag 26 april 2008 01:19 schreef DRD het volgende:
[..]
De amateurclubs hebben NU de kans om iets te veranderen. Het lijkt erop dat ze niet gaan instemmen met het voorstel van de KNVB. Als dat zo blijkt, dan mag van mij de scheiding tussen amateurs en betaald voetbal definitief zijn. En de opvolgers van clubs als AGOVV en Omniworld kunnen dan gewoon niet meer toetreden tot betaald voetbal, jammer dan, je mist er helemaal niets aan......
Alle clubs die eerste worden in de Oberliga hebben dit seizoen een reden tot klagen. Die promoveren namelijk niet naar een van de 2 huidige Regionalliga's, maar naar een van de 3 nieuwe Regionalliga's, samen met de nummers 2 en 3.quote:Op woensdag 30 april 2008 17:06 schreef Keramiekplaatser het volgende:
[..]
Precies. Als ze dan zo graag amateur willen zijn dan ook compleet amateur. Dus geen salaris, geen vegoedingen etc.. Hier moet dan ook zeer streng op gecontroleerd worden. Mocht blijken dat spelers dan ook maar een rooie cent ontvangen dan direct de club 2 of 3 klassen terug zetten.
Moet toch niet gekker worden. In alle landen zijn clubs zielsblij wanneer zij promoveren. Maar in dit gekke Nederland schijten ze in de broek dat ze een derby verliezen. Hoor je ook maar 1 club uit de regionalliga/ oberliga klagen in Duitsland als volgend seizoen de 3. Bundesliga gevormd wordt? Nee natuurlijk niet.
Dat is een ander soort klagen.quote:Op woensdag 30 april 2008 17:25 schreef Houstoned het volgende:
[..]
Alle clubs die eerste worden in de Oberliga hebben dit seizoen een reden tot klagen. Die promoveren namelijk niet naar een van de 2 huidige Regionalliga's, maar naar een van de 3 nieuwe Regionalliga's, samen met de nummers 2 en 3.![]()
Dat is het punt juist. Ze gaan niet echt een klasse omhoog. Vóór dit seizoen gingen de Oberliga kampioenen gewoon spelen in Regionalliga Noord of Zuid, wat uiteraard een hoger niveau is dan die 3 nieuwe Regionalliga's waar ze weer moeten spelen tegen een groot aantal mindere teams uit de huidige Oberliga's + de zwaksten van de huidige Regionalliga's.quote:Op woensdag 30 april 2008 17:35 schreef Keramiekplaatser het volgende:
[..]
Dat is een ander soort klagen.
Je zult ze niet horen klagen dat ze een klasse omhoog moeten.
Kijk, tuurlijk leven de huidige wedstrijden heel erg. Maar als je 3 keer tegen Sittard speelt, en een keer heel bizar 3-3 tegen ze speelt heb je ook daar een geschiedenis mee, En dan leven ook dat soort wedstrijden ook, netzoals ze nu tegen Urk en Genemuiden "leven".quote:Op zaterdag 26 april 2008 07:26 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
DOS-Genemuiden leeft, Genemuiden-Sittard niet. Daar worden verhalen verteld over levende legendes als Jan Okke Koers, Henk Albers en de gebroeders Mulder. Hier worden verhalen verteld over de levende monumenten van Genemuiden: Kin, Lindenboom, Riemens etc. Komt Urk dan komen de gebroeders Wakker onmiddelijk te sprake, net als Jan Patat. Dat is de charme van het amateurvoetbal, die charme krijg je in nog geen 200 jaar in de topklasse. Dit soort wedstrijden kennen een tientallen jaren lange geschiedenis, dat proef je, voel je en beleef je. Ik wil Sittard geen eens kennen. Ik heb er niets mee, ik versta hun taal niet eens. Waar een Urker en een Kamper moeiteloos in hun taal tegen elkaar kunnen praten is het voor een Rotterdammer niet mogelijk om een Urker of Kamper te verstaan. Ik reis graag af naar Genemuiden, Urk, Wezep, Staphorst, Zwolle, Nunspeet etc. Maar Sittard is een brug te ver. Waarom zijn de supporters aantallen van de Groningse clubs zo laag?
Als je drie seisoenen tegen Sittard speelt, een keer met 5-0 op je kloten krijgt, een keer met 2-0 wint en een keer gelijk speelt, dan heb je ook een geschiedenis.quote:Op zaterdag 26 april 2008 07:26 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
. Dat is de charme van het amateurvoetbal, die charme krijg je in nog geen 200 jaar in de topklasse. Dit soort wedstrijden kennen een tientallen jaren lange geschiedenis, dat proef je, voel je en beleef je. Ik wil Sittard geen eens kennen. Ik heb er niets mee, ik versta hun taal niet eens.
Het amateurvoetbal is niet bang voor veranderingen, het amateurvoetbal is bang voor ondoordachte beslissingen. Wat gebeurt er als er alleen maar zondagsclubs degraderen twee jaar achter elkaar en er alleen maar zaterdagclubs promoveren? Regionale wedstrijden leven, al heeft Genemuiden een geschiedenis van 100 jaar met Sittard, de wedstrijd zal nooit gaan leven omdat het niets doet met een Genemuidenaar als hij verliest van iemand uit Sittard. DRD denk je nu echt dat een er allerlei mensen uit de regio gaan afreizen naar Sittard? Denk je nu echt dat een Genemuidenaar op school te horen krijgt dat zijn club heeft verloren van Sittard? Bovendien blijkt uit allerlei onderzoeken blijkt dat we in Nederland teveel BVO's hebben. Gewoon saneren die boel, pak dat bij de wortel aan, het amateurvoetbal heeft daar niets mee te maken.quote:Op donderdag 1 mei 2008 00:54 schreef DRD het volgende:
[..]
Als je drie seisoenen tegen Sittard speelt, een keer met 5-0 op je kloten krijgt, een keer met 2-0 wint en een keer gelijk speelt, dan heb je ook een geschiedenis.
Oftewel, het amateurvoetbal is gewoon bang voor veranderingen. Dat vind ik prima, maar dan heeft geen enkele (dus ook AGOVV en Omniworld) amateurclub de komende 20 jaar nog enig recht van spreken. Een scheiding tussen BVO's en amateurs is prima, maar dan moet ook NIEMAND janken dat ze met de "grote" jongens mee willen doen. en ja, ik typ met bijzonder weinig spellingsfouten op koninginnedag
Daarom moeten ze dat zaterdag/zondagvoetbal ook afschaffen. De thuisspelende ploeg bepaalt of er op zaterdag of zondag of desnoods vrijdagavond ofzo gespeeld wordt. Zo gaat dit in alle landen, behalve Nederland.quote:Op donderdag 1 mei 2008 08:09 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Het amateurvoetbal is niet bang voor veranderingen, het amateurvoetbal is bang voor ondoordachte beslissingen. Wat gebeurt er als er alleen maar zondagsclubs degraderen twee jaar achter elkaar en er alleen maar zaterdagclubs promoveren? Regionale wedstrijden leven, al heeft Genemuiden een geschiedenis van 100 jaar met Sittard, de wedstrijd zal nooit gaan leven omdat het niets doet met een Genemuidenaar als hij verliest van iemand uit Sittard. DRD denk je nu echt dat een er allerlei mensen uit de regio gaan afreizen naar Sittard? Denk je nu echt dat een Genemuidenaar op school te horen krijgt dat zijn club heeft verloren van Sittard? Bovendien blijkt uit allerlei onderzoeken blijkt dat we in Nederland teveel BVO's hebben. Gewoon saneren die boel, pak dat bij de wortel aan, het amateurvoetbal heeft daar niets mee te maken.
Ik ben het wel met je eens dat de promotie / degradatieregeling goed doordacht moet zijn. Het moet een simpel, logisch en eenduidig systeem zijn, wat bij wijze van spreken de komende 50 jaar stand zou kunnen houden.quote:Op donderdag 1 mei 2008 08:09 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Het amateurvoetbal is niet bang voor veranderingen, het amateurvoetbal is bang voor ondoordachte beslissingen. Wat gebeurt er als er alleen maar zondagsclubs degraderen twee jaar achter elkaar en er alleen maar zaterdagclubs promoveren? Regionale wedstrijden leven, al heeft Genemuiden een geschiedenis van 100 jaar met Sittard, de wedstrijd zal nooit gaan leven omdat het niets doet met een Genemuidenaar als hij verliest van iemand uit Sittard. DRD denk je nu echt dat een er allerlei mensen uit de regio gaan afreizen naar Sittard? Denk je nu echt dat een Genemuidenaar op school te horen krijgt dat zijn club heeft verloren van Sittard? Bovendien blijkt uit allerlei onderzoeken blijkt dat we in Nederland teveel BVO's hebben. Gewoon saneren die boel, pak dat bij de wortel aan, het amateurvoetbal heeft daar niets mee te maken.
Dat lijkt me een prima idee. De Katwijkse clubs, de Bunschoter clubs, de Kamper clubs, Rijssen, Hardenberg, Genemuiden, Veenedaal, Urk en Staphorst en voila: De Christelijke Zaterdag Afdeling is geborenquote:Op donderdag 1 mei 2008 08:33 schreef Keramiekplaatser het volgende:
[..]
Daarom moeten ze dat zaterdag/zondagvoetbal ook afschaffen. De thuisspelende ploeg bepaalt of er op zaterdag of zondag of desnoods vrijdagavond ofzo gespeeld wordt. Zo gaat dit in alle landen, behalve Nederland.
Die grefo's richten maar een eigen competitie op, als ze niet op zondag willen spelen. In andere landen is er ook geen scheiding tussen zaterdag- en zondagvoetbal, omdat een handjevol protestanten niet op zondag wil voetballen.
Je weet zelf heel goed dat er geen duizend man naar Sittard afreist. En als Zwolle verliest van Sittard hoor ik nooit wat, verliezen ze van Kowet Eagles dan informeert men altijd.quote:Op donderdag 1 mei 2008 10:03 schreef DRD het volgende:
[..]
En ja, er zullen gekken naar Sittard afreizen en ja, dat jochetje krijgt in de schoolklas te horen wat het eerste heeft gedaan. De band met de club binnen het dorp en de gegroeide wortels zullen niet opeens verdwenen zijn.
Liever tegen IJsselmeervogels dan tegen Haarlem of Telstar.quote:Op donderdag 1 mei 2008 10:50 schreef DutchGooner het volgende:
Wat anders, in hoeverre zitten de eerste divisie supporters op amateurs te wachten?
Nee dat klopt. Het is ook maar een lichte tegenvaller (want ze gaan wel naar een betere competitie, zij het niet zo'n goede als voorheen) voor de 9 Oberliga-kampioenen, en positief voor al die andere clubs.quote:Op woensdag 30 april 2008 20:13 schreef Keramiekplaatser het volgende:
Ja dat snap ik. Maar dan zou je nooit meer een nieuwe laag kunnen invoeren.
Volgens mij zit er geen frustratie bij de meeste amateurclubs dat ze niet hogerop kunnen hoor. Zo eens in de vijf jaar krijgt er één club een wild idee en onderzoekt dan de mogelijkheden BVO te worden (AGOVV, Omniworld). Soms roepen ze ineens iets (Bennekom), maar beseffen ze dat het niet kan.quote:Op donderdag 1 mei 2008 00:34 schreef Grimm het volgende:
Het amateurvoetbal heeft natuurlijk wel z'n charmes maar ik kan de frustratie wel begrijpen bij sommige clubs dat ze niet hogerop kunnen. het zal het voetbal in nederland alleen maar te goed komen.
Maar dat afschaffen gaat dat voor alle amateurs gelden? Of alleen voor de top. Zal lekker handig gaan bij de laag spelende clubs. Die jongens kiezen bewust voor OF op zaterdag voetballen OF op zondag, dus dat gaat echt niet zomaar verdwijnen.quote:Op donderdag 1 mei 2008 08:33 schreef Keramiekplaatser het volgende:
[..]
Daarom moeten ze dat zaterdag/zondagvoetbal ook afschaffen. De thuisspelende ploeg bepaalt of er op zaterdag of zondag of desnoods vrijdagavond ofzo gespeeld wordt. Zo gaat dit in alle landen, behalve Nederland.
Die grefo's richten maar een eigen competitie op, als ze niet op zondag willen spelen. In andere landen is er ook geen scheiding tussen zaterdag- en zondagvoetbal, omdat een handjevol protestanten niet op zondag wil voetballen.
Vind het altijd zo vreemd dat het alleen hier een probleem is in Nederland.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 12:06 schreef Sybesma het volgende:
[..]
Maar dat afschaffen gaat dat voor alle amateurs gelden? Of alleen voor de top. Zal lekker handig gaan bij de laag spelende clubs. Die jongens kiezen bewust voor OF op zaterdag voetballen OF op zondag, dus dat gaat echt niet zomaar verdwijnen.
Verder hebben die grefo's allang een eigen competitie: het zaterdagvoetbal. En toevallig hebben die grefo's ook nog eens de allermooiste amateurclubs met zeer veel publiek.
Zie daar een goede reden om niet mee te doen met een topklasse met promotie naar de eerste divisie.
Ik neem aan dat jij weleens bij Drachten-Harkema bent geweest, dat is toch prachtig, het is toch jammer als zulke wedstrijden verdwijnen. Het systeem is in Nederland al zo lang anders dat vergelijkingen met het buitenland erg moeilijk te trekken zijn. Had Nederland altijd al een p/d regeling gehad naar de eerste divisie dan had je niemand gehoord over derby's.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 14:18 schreef Keramiekplaatser het volgende:
Ik zie ze in de Italiaanse Serie D al, nee jongens wij willen niet promoveren naar de Serie C2, want dan verliezen we een derby.
Alsof we altijd in de pas MOETEN lopen met andere landen. Het zaterdagvoetbal is uniek en succesvol. De onderkant van de eerste divisie is een troosteloze bende. Top amateurs uit het zaterdagvoetbal gaan er dus op achteruit en dus zijn ze tegen de promotie degradatie naar de eerste divisie. Van een topclub ga je naar een grijze muis, tjonge wat een verbetering...quote:Op vrijdag 2 mei 2008 14:18 schreef Keramiekplaatser het volgende:
[..]
Vind het altijd zo vreemd dat het alleen hier een probleem is in Nederland.
Waarom kan het in alle andere landen wel? Van Armenie tot Engeland en van Marokko tot Italie.
OVERAL kun je van het laagste naar het hoogste niveau promoveren en andersom, alleen hier kan het niet.
En kom nou aub niet aanzetten met die derby's, daar word ik wel zo moe van.
Ik zie ze in de Italiaanse Serie D al, nee jongens wij willen niet promoveren naar de Serie C2, want dan verliezen we een derby.
Dus eigenlijk is er nog niets veranderd sinds deel één is begonnen.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 14:44 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik heb de boel eens bijgelezen. Interessante kost.
Ik ben het eens met Georg, dit moet niet door de strot worden geduwd op een wijze die de KNVB wel eventjes bedacht heeft. De amateurclubs zijn terughoudend omdat het gewoon nog niet voor elkaar is, hoe het zou moeten. Er moet nog beter over worden nagedacht, anders gaat het mis.
quote:Amateurclubs tegen topklasse
ZEIST - Bijna 60 procent van de amateurclubs is tegen de invoering van de topklasse. Bij stemming in de zes districten van de KNVB bleek afgelopen weken dat de clubs in ruime meerderheid de plannen van de voetbalbond verwerpen.
Op 31 mei valt de definitieve beslissing over het al dan niet invoeren van drie topklassen. De 60 afgevaardigden van de zes districten moeten dan in Zeist bij de algemene vergadering amateurvoetbal hun stem uitbrengen. Het is de bedoeling van de KNVB in het seizoen 2009-2010 te starten met de topklassen in het amateurvoetbal.
De uitslagen per district zijn:
West I 74% voor; 26% tegen.
West II 22% voor; 78% tegen.
Noord 58% voor; 42% tegen.
Oost 20% voor; 80% tegen.
Zuid I 34% voor; 66% tegen.
Zuid II 51% voor; 49% tegen.
Valt me nog reuze mee eerlijk gezegd.quote:
Net als dat 60% tegen te verwaarlozen is en eigenlijk 56,9% is.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 16:33 schreef methodmich het volgende:
Amateurclubs tegen topklasse
Mooi, nu op 31 mei nog overnemen en dan zal de KNVB wellicht eens gaan luisteren naar de clubs. Al is dat waarschijnlijk een utopie.
Zuid II is trouwens te verwaarlozen als voor. Die zijn eerder neutraal.
Eens.quote:Op woensdag 30 april 2008 17:06 schreef Keramiekplaatser het volgende:
[..]
Als ze dan zo graag amateur willen zijn dan ook compleet amateur. Dus geen salaris, geen vegoedingen etc.. Hier moet dan ook zeer streng op gecontroleerd worden. Mocht blijken dat spelers dan ook maar een rooie cent ontvangen dan direct de club 2 of 3 klassen terug zetten.
Zou geheel in de lijn van de KNVB passen ja, lekker alle uitkomsten negeren en de eigen zin doen!quote:Op zaterdag 10 mei 2008 01:39 schreef DRD het volgende:
[..]
Net als dat 60% tegen te verwaarlozen is en eigenlijk 56,9% is.
Mijn verwachting is dat de KNVB het toch gaat doordrukken. En dat we allemaal over 10 jaar niet beter weten dan dat de regeling gewoon bestaat.
Die naam "amateur" is zo'n lachertje, dus als ze zonodig niet willen promoveren dan moet dit voorstel ook maar doorgevoerd worden. Ik denk alleen dat je dan de grefo's niet meer zult horen.quote:Op woensdag 30 april 2008 17:06 schreef Keramiekplaatser het volgende:
[..]
Precies. Als ze dan zo graag amateur willen zijn dan ook compleet amateur. Dus geen salaris, geen vegoedingen etc.. Hier moet dan ook zeer streng op gecontroleerd worden. Mocht blijken dat spelers dan ook maar een rooie cent ontvangen dan direct de club 2 of 3 klassen terug zetten.
Een insider! Geef ons eens de begrotingen van eerste divisie clubs met daarbij wat er betaald wordt aan spelers en geef ons die ook eens van amateurclubs. Uiteraard met per speler de vergoeding. Als je dat niet kunt moet je dit soort dingen niet posten! Dit raakt namelijk kant nog wal! In de eerste divisie wordt meer betaald dan in de hoofdklasse. Alleen doordat men er een baan naast kan nemen is het soms financieel aantrekkelijker om in de hoofdklasse te voetballen maar dat is een ander verhaal. Welke clubs zijn dan niet eerlijk?quote:Op zaterdag 24 mei 2008 07:32 schreef Red_85 het volgende:
'- clubs moeten hun inkomsten verantwoorden. dat willen zij niet.'
moet er ook nog tussen.
Dat is denk ik het hele punt. er zitten een aantal 'niet eerlijke' clubs tussen die niet wil hebben dat zij ooit openheid in de boeken moeten geven aan de knvb. Sommige 'amateur' clubs geven veel meer geld uit dan een eerste divisieclub terwijl ze officieel een kleinere begroting hebben.
Je bedoeld dat het 1 van de leukste competities van Nederland is?quote:Op woensdag 28 mei 2008 17:56 schreef GeorgKacher het volgende:
Hopelijk komt er wel doorstroming naar de eerste divisie want dat is een gedrocht van jewelste!!!!!
Het is een leuke competitie, maar teveel nietszeggende clubs. Tenminste, die zouden van mij wel vervangen mogen worden door wat hoofdklassers, zorgt voor wat nieuwe gezichten.quote:Op woensdag 28 mei 2008 21:38 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Je bedoeld dat het 1 van de leukste competities van Nederland is?
Die zijn er absoluut maar volgens mij had ie over het de gehele 1e divisie en dan ben ik het er absoluut niet mee eens.quote:Op woensdag 28 mei 2008 21:46 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Het is een leuke competitie, maar teveel nietszeggende clubs. Tenminste, die zouden van mij wel vervangen mogen worden door wat hoofdklassers, zorgt voor wat nieuwe gezichten.
Is persoonlijk natuurlijk, er zullen ook fanatieke fans zijn van de clubs die er van mij uit mogen.
Ze spelen allemaal 1 op 1 maakt niet uit want degraderen doe je toch niet. Onderin zit hierdoor sowieso geen enkele vorm van competitie en spanning. Zodra een periode is verknalt houdt men rust opdat wellicht de volgende periode wordt behaald. Dat kan prima want 4 wedstrijden op rij verliezen maakt niets uit als je niet kunt degraderen. Daarmee kweek je ploegen die dan maar voor de periode gaan. Er spelen veel te veel ploegen in om tot een leuke competitie te komen. Deze ploegen zijn ook nog eens kwalitatief bijzonder armoedig. De toeschouwersaantallen zijn vergeleken met Duitsland dramatisch laag. Noem eens 1 land op de wereld waar ze allemaal 1 op 1 spelen in een profliga? Een dergelijke competitie noem ik dus een gedrocht en dat lijkt mij nog zacht uitgedrukt.quote:Op woensdag 28 mei 2008 21:38 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Je bedoeld dat het 1 van de leukste competities van Nederland is?
En een mooie ontknoping voor de titel dit jaar, laatste speeldag. De competitie is inderdaad niets mis meequote:Op woensdag 28 mei 2008 21:53 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Die zijn er absoluut maar volgens mij had ie over het de gehele 1e divisie en dan ben ik het er absoluut niet mee eens.
De onderste kan zomaar van de leider winnen, iets wat in de ere vrijwel nooit gebeurd of in andere divisies.
en dat is vaker gebeurd, of niet Mindlight?quote:Op woensdag 28 mei 2008 21:57 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
En een mooie ontknoping voor de titel dit jaar, laatste speeldag. De competitie is inderdaad niets mis mee
En juist omdat ze 1 op 1 spelen is het vaak leuk en dat zal er zeker mee te maken hebben dat je er niet uit kan vliegen.quote:Op woensdag 28 mei 2008 21:56 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Ze spelen allemaal 1 op 1 maakt niet uit want degraderen doe je toch niet. Onderin zit hierdoor sowieso geen enkele vorm van competitie en spanning. Zodra een periode is verknalt houdt men rust opdat wellicht de volgende periode wordt behaald. Dat kan prima want 4 wedstrijden op rij verliezen maakt niets uit als je niet kunt degraderen. Daarmee kweek je ploegen die dan maar voor de periode gaan. Er spelen veel te veel ploegen in om tot een leuke competitie te komen. Deze ploegen zijn ook nog eens kwalitatief bijzonder armoedig. De toeschouwersaantallen zijn vergeleken met Duitsland dramatisch laag. Noem eens 1 land op de wereld waar ze allemaal 1 op 1 spelen in een profliga? Een dergelijke competitie noem ik dus een gedrocht en dat lijkt mij nog zacht uitgedrukt.
Wanneer?quote:Op zondag 25 mei 2008 19:01 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Begrijp mij niet verkeerd: van het bedrag wat Zandbergen heeft aangeboden gekregen van IJsselmeervogels krijg ook ik de hik. Maar dat bedrag is minder dan een goede spits krijgt in de eerste divisie!
Niet recentelijk, was in april en eind januari/begin februari hebben ze ook contact opgenomen. De verhalen dat er alleen bij de blauwen goed wordt betaald kunnen de prullenbak in.quote:
quote:Op donderdag 29 mei 2008 08:21 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Niet recentelijk, was in april en eind januari/begin februari hebben ze ook contact opgenomen. De verhalen dat er alleen bij de blauwen goed wordt betaald kunnen de prullenbak in.
Ow, ik dacht 10 uur vanavond inderdaad, wist het niet van 31 meiquote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:30 schreef methodmich het volgende:
Nee, morgen. Dus vanaf tien uur morgenochtend. Maar was er even vanuit gegaan dat de meesten wel wisten dat 31 mei de dag was.
Helaas, mij had het wel leuk geleken. Kan begrijpen dat veel 'amateurs' het anders zien.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 11:37 schreef methodmich het volgende:
Topklasse komt er niet
Viel te verwachten dus. Wel zijn de plannen dus nog niet definitief afgeschoten, maar kan het circus weer doorgaan op termijn. Al het geld en alle moeite van de KNVB dus weer voor niks...
Promotie/degradatie naar/uit de Eerste Divisie is dus ook van de baan voorlopig? Dacht dat dat nog wel bespreekbaar was.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 11:43 schreef Barnet_Bee het volgende:
Wat jammer, blijven we dat achterlijke gesloten systeem houden. Als het nu echte amateurs waren had ik het nog wel begrepen, maar helaas heb je die weinig meer in Nederland. Ik denk dat hier in Tilburg slechts een paar clubs zijn die niets betalen.
Dat is ook niet lang vol te houden, wel degraderen, maar niet promoverenquote:Op zaterdag 31 mei 2008 12:10 schreef methodmich het volgende:
Nee, promotie naar de JL ziet niemand zitten. Eventuele degradatie zou wel kunnen, dat staat in de motie.
Dat zou volgens mij hele verkeerde situaties opleveren waarin de club die kan promoveren kan gaan onderhandelen met de club die dan zou degraderen en delatjes gaan sluiten. Lijkt me niet goed.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 12:16 schreef methodmich het volgende:
Promotierecht dan. Als niemand wil, dan degradeert er dus niemand. Maar dan is er wel de mogelijkheid.
Wat is dan volgens jouw de oplossing?quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:14 schreef methodmich het volgende:
Laat de KNVB de problemen maar anders oplossen.
Als ze zonodig minder clubs willen in de JL moeten ze durven clubs failliet te verklaren.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:54 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Wat is dan volgens jouw de oplossing?
Er zijn teveel clubs in de JPL. Dat kun je op twee manieren oplossen. 1. Saneren van bovenaf. De KNVB die zegt we spelen voortaan met 16 clubs (ik noem maar wat). 2. Promotie/degradatie maar dan wel verplicht. En het laatste lijkt mij het beste.quote:Op zaterdag 31 mei 2008 19:59 schreef methodmich het volgende:
[..]
Als ze zonodig minder clubs willen in de JL moeten ze durven clubs failliet te verklaren.
En anders moeten ze gewoon de hoofdklasse in stand houden. Drie zaterdag, drie zondag. Werkt prima. Geef dan de landskampioen promotierecht. Wil die niet, dan geen promotie dat jaar.
Nou, als ze iets leuks verzinnen met mogelijke degradatie is dat argument al van tafel.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:03 schreef pfaf het volgende:
Erg jammer, maar het komt er toch wel. De FIFA en Nma móeten wel.
Degradatie zonder promotie?quote:Op zondag 1 juni 2008 14:39 schreef methodmich het volgende:
[..]
Nou, als ze iets leuks verzinnen met mogelijke degradatie is dat argument al van tafel.
Als je de mogelijkheid biedt, is je systeem al niet meer gesloten natuurlijk.quote:
Oow zo. Promotie/degradatierecht vind ik eerst al genoeg. Als de kampioen niet wil promoveren, dan de nummer twee maar et cetera. Er zijn genoeg clubs die wél hogerop willen. Als de amateurclubs eenmaal gewend zijn komen de overige maatregelen vanzelf wel. Inclusief topklasse.quote:Op zondag 1 juni 2008 14:59 schreef methodmich het volgende:
[..]
Als je de mogelijkheid biedt, is je systeem al niet meer gesloten natuurlijk.
Waarom eigenlijk niet?quote:Op zondag 1 juni 2008 17:22 schreef methodmich het volgende:
Er zijn echt geen clubs die naar de JL willen hoor. Tenminste, ik heb het nog van geen enkele club gehoord. Alleen Hans Kraaij sr, met alle respect, heeft ooit iets geroepen over Elinkwijk.
Enkele jaren terug hoorde je nog genoeg van die geluiden, uiteraard zijn er ook twee gepromoveeerd, maar ik geloof niet dat niemand hogerop wil. Indien dat zo is, is het gewoon een incompetente, ambitieloze bende.quote:Op zondag 1 juni 2008 17:22 schreef methodmich het volgende:
Er zijn echt geen clubs die naar de JL willen hoor. Tenminste, ik heb het nog van geen enkele club gehoord. Alleen Hans Kraaij sr, met alle respect, heeft ooit iets geroepen over Elinkwijk.
Wat is er nou mooier dan elk jaar mee kunnen doen om het kampioenschap, zaterdag en algehele titel?quote:Op zondag 1 juni 2008 20:13 schreef Keramiekplaatser het volgende:
Turkiyemspor wil ook wel hogerop, maar ja dat zijn dan ook geen laffe Nederlandse angsthazen zonder ambitie (grotendeels dan).
Niet willen promoveren lol.... only in Holland.
Je kunt ook elk jaar in de derde klasse spelen en meestrijden om de competitie. Niet willen degraderen is echt voor ambitieloze retards. Excuses voor de grove bewoordingen, maar niet op het hoogstse podium willen voetballen is echt achterlijk. En niet sportwaardig.quote:Op zondag 1 juni 2008 20:33 schreef F1Bas het volgende:
[..]
Wat is er nou mooier dan elk jaar mee kunnen doen om het kampioenschap, zaterdag en algehele titel?
Als je een beetje goed beleid heb kan je daar vaak om meestrijden, in de eerste divisie is de kans vele malen kleiner dat je om de prijzen mee kan doen en je een beetje een grijze muis wordt, zoals een aantal eerste divisie clubs nu zijn.
Ik zou met je meegaan.quote:Op zondag 1 juni 2008 21:04 schreef Keramiekplaatser het volgende:
-Alle clubs die tegen hebben gestemd, doen niet meer mee met de KNVB beker, hier voetballen immers profclubs in en die clubs willen (nog) niks met het profvoetbal te maken hebben.
-Alle clubs die tegen hebben gestemd verbieden de spelers ook nog maar een cent te betalen. Op zwart geld moet uitermate streng gecontroleerd worden bij deze clubs. Wordt er betaald? Meteen 3 klassen terug zetten.
Ze willen zo graag amateur zijn en bij amateurs kan niet betaald worden natuurlijk, anders zijn het geen amateurs. Clubs die voor hebben gestemd mogen natuurlijk wel betalen.
-Alle clubs die nu tegen hebben gestemd, promoveren de eerst volgende 10 jaar niet uit de Hoofdklasse. Al willen ze na x jaar nog zo graag en al worden ze 10x kampioen er wordt niet gepromoveerd.
Had ik het maar voor het zeggen.
misschien moeten we eredivisie ook maar loskoppelen en dat je er niet uit kan degraderenquote:Op zondag 1 juni 2008 20:33 schreef F1Bas het volgende:
[..]
Wat is er nou mooier dan elk jaar mee kunnen doen om het kampioenschap, zaterdag en algehele titel?
Als je een beetje goed beleid heb kan je daar vaak om meestrijden, in de eerste divisie is de kans vele malen kleiner dat je om de prijzen mee kan doen en je een beetje een grijze muis wordt, zoals een aantal eerste divisie clubs nu zijn.
Ik denk dat HHC - Emmen een aardige wedstrijd zou zijn voor de Hardenbergers...quote:Op maandag 2 juni 2008 10:32 schreef Sybesma het volgende:
Het zaterdagvoetbal heeft deze onzin gewoon niet nodig. Veel publiek, veel spanning, mooie wedstrijden. Daar heeft de eerste divisie niets aan toe te voegen.
quote:KNVB voert degradatie uit Jupiler League in
Met ingang van het komende seizoen is de Jupiler League niet langer een gesloten competitie. De hekkensluiter degradeert naar de hoofdklasse bij de amateurs. Dat heeft KNVB-directeur Henk Kesler maandag na de vergadering betaald voetbal in Zeist bevestigd. "Een doorbraak'', liet Kesler in een reactie weten. "We moeten het een en ander natuurlijk nog wel even formaliseren. Maar daar hebben we tot 1 augustus de tijd voor en dat is ruimschoots voldoende. De degradatieregeling kan wat mij betreft op één velletje papier.''
De algemene vergadering amateurvoetbal van de KNVB stemde afgelopen zaterdag al in met degradatie uit de eerste divisie. Kesler, in de rug gedekt door de Raad van Toezicht van de KNVB onder leiding van voorzitter Benk Korthals, haakte maandag meteen in op het besluit van de amateurs.
Wel leuk, degraderen ze en kunnen ze het seizoen daarna misschien niet eens terug.quote:Op maandag 2 juni 2008 19:30 schreef methodmich het volgende:
Nee, want er is geen promotieregeling van kracht. In elk geval nog niet voor komend seizoen.
Wat een redernering.quote:Op maandag 2 juni 2008 19:46 schreef tong80 het volgende:
Twente werd ooit laatste.
Wat een absurde regeling
Dan maak je de eerste divisie clubs helemaal kapot, want die moeten nu hun begroting al compleet over de kop gooien wanneer ze promoveren en daarna weer degraderen. Met drie degradanten per seizoen is die kans nog groter dat ze degraderen en weer hun hele begroting om moeten gooien. Zo kan je nooit doorgroeien naar een stabiele eredivisionist. Je kan dat niet vergelijken met Engeland.quote:Op maandag 2 juni 2008 22:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat ik jammer vind is dat er nu niet meteen doorgepakt wordt: waarom niet ook meteen de promotie-/degradatieregeling in de eredivisie aanpakken? Onderste drie rechtstreeks naar de JL, bovenste drie JL naar eredivisie (of zoals in Engeland play-offs om de laatste promotieplek). Dan krijg je elk jaar pas echt een lekkere doorstroming. Maar goed, dit is allicht een begin. Zal allemaal wel stapje voor stapje gaan.
Natuurlijke selectie. Iedereen speelt uiteindelijk waar ie thuishoort.quote:Op maandag 2 juni 2008 22:11 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Dan maak je de eerste divisie clubs helemaal kapot, want die moeten nu hun begroting al compleet over de kop gooien wanneer ze promoveren en daarna weer degraderen. Met drie degradanten per seizoen is die kans nog groter dat ze degraderen en weer hun hele begroting om moeten gooien. Zo kan je nooit doorgroeien naar een stabiele eredivisionist. Je kan dat niet vergelijken met Engeland.
Van dit snap ik het nog steeds niet trouwens. Er degradeert een club sowieso uit de eerste divisie komend seizoen? En het seizoen daarna degradeert een club alleen wanneer een andere club uit de topklasse wil promoveren?
Wat een kul.
inderdaad en geen mooiere natuurlijke selectie dan nacompetitie. Da's dan toch een vrij eerlijke regeling lijkt mequote:Op maandag 2 juni 2008 22:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Natuurlijke selectie. Iedereen speelt uiteindelijk waar ie thuishoort.
De laatste vind ik trouwens ook vreemd. Als degradatie verplicht is, moet promotie dat ook zijn.
Wil op m'n vorige mening terugkomen: degradatieplicht = promotieplicht.quote:Op zondag 1 juni 2008 04:00 schreef DRD het volgende:
De amateurs hebben hun mening uitgesproken en die moeten we respecteren. Vind het wel heel teleurstellend dat er voorlopig helemaal niets veranderd.
Deze degradatieplicht had gewoon gekoppeld moeten worden aan een Topklasse OF er moet ook een promotieplicht komen.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 16:54 schreef DRD het volgende:
[..]
Wil op m'n vorige mening terugkomen: degradatieplicht = promotieplicht.
Er worden nu doelbewust een paar Eerste Divisie clubs kapot gemaakt. Dat de pleuris hierover maar mag uitbreken in de stad van de degradant..............
Veel clubs onderin in de JL kloppen constant bij de gemeente aan voor leningen e.d. Lijkt me heel verstandig om dat weg te saneren. Hadden ze de financien maar op orde, dat had de belastingbetaler aardig wat centjes gescheeld! Zie Leeuwarden, zie Top Oss, zie Haarlem etc. Weg saneren die hap! Dit lijkt mij de eerste stap, nu nog een promotieplichtquote:Op dinsdag 3 juni 2008 17:39 schreef Suijk het volgende:
Dus je bent dan ook verplicht van BVO naar een amateur status te gaan. Terwijl je als club je financien e.d. toch allemaal op orde kunt hebben, kosten hebt qua infrastructuur die bij een BVO horen etc.
Denk dat de meeste JL-clubs dan voor de zondag zullen kiezen, maar kan regio-afhankelijk zijn. Eindhoven of Fortuna zal denk ik liever tegen zondagclubs in zondag B spelen, terwijl Haarlem of Telstar kan kiezen tussen zaterdag A en zondag A bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 17:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Deze degradatieplicht had gewoon gekoppeld moeten worden aan een Topklasse OF er moet ook een promotieplicht komen.
Ik neem trouwens aan dat de degradant zelf mag kiezen naar welk van de zes hoofdklassen er gedegradeerd wordt?
Eredivisieclubs zijn grotere steuntrekkers. Niet alleen in aantal, ook in bedragen.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 18:55 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Veel clubs onderin in de JL kloppen constant bij de gemeente aan voor leningen e.d. Lijkt me heel verstandig om dat weg te saneren. Hadden ze de financien maar op orde, dat had de belastingbetaler aardig wat centjes gescheeld! Zie Leeuwarden, zie Top Oss, zie Haarlem etc. Weg saneren die hap! Dit lijkt mij de eerste stap, nu nog een promotieplicht.
Volgens mij draait Haarlem zonder ook maar 1 cent subsidie.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 18:55 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Veel clubs onderin in de JL kloppen constant bij de gemeente aan voor leningen e.d. Lijkt me heel verstandig om dat weg te saneren. Hadden ze de financien maar op orde, dat had de belastingbetaler aardig wat centjes gescheeld! Zie Leeuwarden, zie Top Oss, zie Haarlem etc. Weg saneren die hap! Dit lijkt mij de eerste stap, nu nog een promotieplicht.
Het nieuwe stadion wordt volledig zelf betaald? Als dat zo is, dan is dat nieuw voor mij.quote:Op woensdag 4 juni 2008 18:19 schreef Sybesma het volgende:
[..]
Volgens mij draait Haarlem zonder ook maar 1 cent subsidie.
quote:AFC voorzitter haalt uit naar KNVB
AFC voorzitter Machiel van der Woude heeft fel uitgehaald naar Ruud Bruijnis, de directeur amateurvoetbal van de KNVB. Van der Woude denkt dat Bruijnis tijdens de najaarsvergadering van de KNVB de topklasse er alsnog wil doordrukken.
De invoering van de topklasse werd eind mei van de agenda gehaald tijdens de vergadering van de amateursectie van de KNVB. Er werd besloten om te werken aan een ander voorstel voor een nieuwe voetbalpiramide.
De uitspraak van Bruijnis dat de topklasse er toch komt, desnoods een jaar later schoot Van der Woude in het verkeerde keelgat. "Een slecht verliezer, op z'n minst, die zich het recht aanmatigt om de verstandelijke vermogens van een meerderheid van de bestuurders in het land te diskwalificeren. Langzamerhand is de maat echt vol".
Van der Woude doet er zelfs nog een schepje boven op: "Leven we toch in een bananenrepubliek waar de uitslag van de verkiezingen er gewoon niet toe doet?"
Ook het besluit om volgend seizoen een eerste divisie club naar de hoofdklasse te laten degraderen ziet Van der Woude niet zitten. De AFC voorzitter is bang voor competitievervalsing. Zeker als het zou gaan om een club die een wat minder jaar heeft gehad. Hij noemt op de website van AFC FC Zwolle als voorbeeld.
Bovendien vreest hij dat een BVO door teruglopende inkomsten wel eens failliet zou kunnen gaan. Van der Woude wil dat de KNVB naar kwaliteit en continuiteit bij clubs kijkt als het betaald voetbal in aantal verenigingen terug moet.
De promotie van de kampioen van de amateurs, of degradatie van de nummer laatst in de eerste divisie noemt de AFC voorzitter: "Aan laten komen op incidenten". Van der Woude is duidelijk over de nieuwe regeling: "Het is, bij elkaar, een proeve van wanbeleid".
quote:‘Degradatie eerste divisie van tafel’
Door LUDO VAN DENDEREN
ZEIST - De clubs in de Jupiler League hoeven komend seizoen waarschijnlijk nog niet te vrezen voor degradatie naar de hoofdklasse. Het eerder door de KNVB voorgestelde degradatieplan gaat vrijwel zeker van tafel.
Volgens de Coöperatie Eerste Divisie (CED), waarin alle eerste divisieclubs zich hebben verzameld, zijn er nog dusdanig veel onduidelijkheden rond de plannen, dat het niet slim is om een degradatieregeling nu al in te voeren. De CED werkt sinds deze week aan een alternatieve, volledig uitgewerkte degradatieregeling, die pas in het seizoen 2009-2010 van kracht moet gaan.
De KNVB maakte enkele maanden geleden het voornemen bekend dat de nummer laatst van de eerste divisie volgende zomer afzakt naar de hoofdklasse amateurs. Promotie uit de hoogste amateurklasse is daarentegen komend seizoen nog niet mogelijk. ,,Natuurlijk is het laatste woord aan de KNVB, maar het is volgens ons zeer onverstandig iets door te zetten waar de belanghebbende partijen tegen zijn,’’ zegt Paul Lansaat, die als CED-bestuurder in een werkgroep over de degradatieregeling zit.
,,Op dit moment zitten de clubs en ook de spelersvakbonden niet met de KNVB op één lijn, omdat er te veel onzekerheden rond de degradatie zijn. Daarom werken we aan een alternatief, waaruit alle onduidelijkheden zijn verdwenen en waarin iedereen zich kan vinden.
,,Bovendien denken de amateurs toch weer aan een vorming van de topklasse, die over een jaar in kan gaan. Een goede degradatieregeling kan daar moeiteloos op aansluiten. Al is het onontkoombaar dat er in het begin een versterkte degradatieregeling komt, om de sector volledig financieel gezond te maken.’’
Bij de spelersvakbond VVCS en de Centrale Spelersraad voor profvoetballers (CSR) wordt er positief gereageerd op de woorden van de CED. In een overleg met KNVB-directeur Henk Kesler spraken deze partijen zich afgelopen week al uit tegen de door de voetbalbond voorgestelde plannen.
,,Het huidige plan moet van tafel,’’ zegt directeur Louis Everard van de VVCS. ,,Zo gaat er werkgelegenheid verloren als een club degradeert en er vooralsnog geen club voor terugkomt. Maar dat is lang niet alles. Ik geef nog een voorbeeld. Een profclub is verplicht voor zijn spelers geld af te dragen in het CFK-fonds. Maar zodra een club in de hoofdklasse uit moet komen, is die verplichting er reglementair niet meer. En wat als een speler dan nog drie jaar bij die club onder contract staat?
,,Bovendien, hoe gaan clubs spelers met doorlopende verbintenissen betalen in de hoofdklasse? De KNVB heeft een overgangsregeling van twee seizoenen vastgesteld, waarin die club financieel wordt bijgestaan. Maar wat als spelers driejarige contracten hebben?’’
Everard vreest dat een financieel gezonde club uit het betaald voetbal verdwijnt, terwijl clubs die er financieel een potje van hebben gemaakt wél actief kunnen blijven in de eerste divisie. In het plan van de CED moet er op al die vragen een antwoord komen.
Namens de KNVB zegt woordvoerster Renske Bruinsma eerst de bevindingen van de werkgroep af te wachten. ,,Wij kennen het standpunt van beide partijen - het is hun goed recht om een andere mening te zijn toegedaan. De KNVB wil de energie steken in de klankbordgroep en daar met partijen van gedachten wisselen. De bond loopt derhalve op dit moment niet vooruit op mogelijke uitkomsten.’’
Bron.
Ben ik het wel mee eens.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 02:57 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Goeie zaak, het was sowieso al een triest besluit van de KNVB. Zoiets kan je niet een paar maanden van te voren aankondigen. Gewoon nog even uitstellen.
En het voetbal in de Hoofdklasse? Volgens veel hoofdklassers daar dus niet en dus zijn ze tegen.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 13:29 schreef Labrador1974 het volgende:...dat lijkt me het voetbal in de eerste divisie alleen maar ten goede te komen.
Is ook belachelijk inderdaad.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 19:27 schreef methodmich het volgende:
Zou ik inderdaad ook een prima optie vinden. Want het is ook wat vreemd dat op een competitie van 18 clubs vaak maar één club degradeert. Zo krijg je ook wat meer verloop, meer clubs die kans krijgen om een keer eredivisie te spelen. Dan zou je, als het dan toch met alle geweld moet, daar later ook een degradatie vanuit de JL naar de amateurs inclusief promotie aan toe kunnen voegen.
Wordt een week voor de start van de competitie even besloten...quote:KNVB: Definitief Degradatie uit Jupiler League
Clubs uit de lagere regionen van de Jupiler League moeten komend seizoen voor het eerst vrezen voor degradatie. De KNVB heeft de degradatieregel vandaag definitief opgenomen in de reglementen.
De laagste ploeg in de Jupiler League degradeert komend seizoen naar een van de hoofdklassen van het amateurvoetbal. In principe wordt de club geplaatst in de hoofdklasse die regionaal gezien het beste bij de club past.
Voor de amateurclubs betekent het tevens een kans op promotie. De algemene amateurkampioen verkrijgt het recht daartoe, maar dit is overdraagbaar aan één van de andere amateurkampioenen uit de Hoofdklasse.
Overigens is er voor de promovendus een dispensatieregeling met betrekking tot licentie-eisen in het leven geroepen. Voor de degradant is een (financiële) overgangsregeling opgesteld.
voetbalprimeur.nl
Wat moeten de clubs in de Jupiler League nu anders doen met de degradatieregeling in het vooruitzicht dan voorgaande jaren?quote:Op woensdag 30 juli 2008 14:12 schreef Rucebo het volgende:
[..]
Wordt een week voor de start van de competitie even besloten...
Nja, het plan hing al langer in de lucht natuurlijk. Maar het maakt zeker wel verschil of je het je wel of niet kan permitteren om laatste te worden. Ik ben zelf niet perse tegen een degradatieregeling, alleen de manier waarop het nu wordt doorgedrukt is gewoon erg vreemd...quote:Op woensdag 30 juli 2008 15:24 schreef Grunner het volgende:
[..]
Wat moeten de clubs in de Jupiler League nu anders doen met de degradatieregeling in het vooruitzicht dan voorgaande jaren?
Ja, dat de clubs in het rechterrijtje ook na de winterstop nog hun best moeten doenquote:Op woensdag 30 juli 2008 15:30 schreef Rucebo het volgende:
[..]
Maar het maakt zeker wel verschil of je het je wel of niet kan permitteren om laatste te worden.
Mijn bezwaar is ook dat het redelijk eenzijdig en toch ook niet meer helemaal verwacht wordt doorgedrukt. En of het plan helemaal goed uitgewerkt is, is ook nog maar de vraag. Ik ben wel voorstander van degradatie uit en promotie naar de Eerste Divisie, maar dan met ingang van 2009/2010 en wat beter doordacht en met instemming van de clubs...quote:Op woensdag 30 juli 2008 15:50 schreef Grunner het volgende:
[..]
Ja, dat de clubs in het rechterrijtje ook na de winterstop nog hun best moeten doenIk ben het er wel mee eens dat het een ietwat vreemde gang van zaken is zo, maar kan er niet echt mee zitten.
Verdiep je liever eerst in de materie. Met de huidige selectie gaan wij niet degraderen.quote:Op woensdag 30 juli 2008 18:37 schreef TLC het volgende:
Nou wie zal het worden ? Wie krijgt de primeur ?![]()
FC Omniworld![]()
FC Eindhoven![]()
Haarlem![]()
TOP Oss![]()
SC Cambuur-Leeuwarden![]()
Telstar![]()
Fortuna Sittard![]()
FC Emmen![]()
AGOVV Apeldoorn![]()
Vooralsnog denk ik dat het zal gaan tussen Telstar en AGOVV Apeldoorn
Als Cambuur of Emmen degraderen zou dat een behoorlijke blamage zijn. Haarlem heeft zich ook wel aardig versterkt.quote:Op woensdag 30 juli 2008 18:37 schreef TLC het volgende:
Nou wie zal het worden ? Wie krijgt de primeur ?![]()
FC Omniworld![]()
FC Eindhoven![]()
Haarlem![]()
TOP Oss![]()
SC Cambuur-Leeuwarden![]()
Telstar![]()
Fortuna Sittard![]()
FC Emmen![]()
AGOVV Apeldoorn![]()
Vooralsnog denk ik dat het zal gaan tussen Telstar en AGOVV Apeldoorn
Keslerquote:Op woensdag 30 juli 2008 14:33 schreef WheeledWarrior het volgende:
KNVB![]()
Kesler![]()
Dwing die hoofdklassers dan ook meteen om te promoveren. Niks geen vrije keus.
idd, gok eerder op een Haarlem, Telstar of Fortuna.quote:Op woensdag 30 juli 2008 20:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Verdiep je liever eerst in de materie. Met de huidige selectie gaan wij niet degraderen.
Kessler heeft helemaal niets te zeggen over de amateurs. Hij is van de afdeling KNVB-Betaald Voetbal.quote:Op woensdag 30 juli 2008 14:33 schreef WheeledWarrior het volgende:
KNVB![]()
Kesler![]()
Dwing die hoofdklassers dan ook meteen om te promoveren. Niks geen vrije keus.
Ach, wij hebben die 32 jaar zonder betaald voetbal uiteindelijk ook overleefdquote:Op donderdag 31 juli 2008 13:28 schreef DRD het volgende:
1,5 week voor het begin van de competitie.........
Misschien weten we over 10 jaar niet meer beter, ik ben in principe ook niet tegen, maar mijn gevoel zegt dat 1 van de 20ste BVO's nu aan haar laatste jaar bestaansjaar begonnen is........zonder het te weten.
Denk toch dat Fortuna Sittard of FC Eindhoven het licht uit moeten doen bij degradatie.quote:Op donderdag 31 juli 2008 14:16 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ach, wij hebben die 32 jaar zonder betaald voetbal uiteindelijk ook overleefd
quote:Op donderdag 31 juli 2008 15:38 schreef BonJovi het volgende:
Top Oss doet best goede zaken die degraderen zeker niet en gaan voor een plek bij de eerste 7
Als ik dit zo lees is de club TOP Oss sowieso weg na dit seizoen. Dat zijn wel erg veel veranderingen die worden doorgevoerd. Zo verlies je je identiteit toch lijkt me...quote:TOP Oss niet zeker verder als FC Oss
TOP Oss zal na dit seizoen zeker niet doorgaan onder de huidige naam. Onduidelijk is echter nog onder welke naam de club wel verder gaat. Eerder werd nog door diverse media gemeld dat die naam vanaf 2009 FC Oss is, maar dat blijkt voorbarig.
"De naam TOP Oss verdwijnt, maar Oss moet in de clubnaam blijven. FC Oss heb ik één keer genoemd, maar staat niet vast. Er zijn volop varianten. Ik heb bijvoorbeeld al Oss United of Ossasuna gehoord. De KNVB moet de nieuwe naam nog wel goedkeuren", reageert voorzitter Bert Zwanenburg tegenover ELF Voetbal.
De club uit Oss zal overigens niet alleen de naam van de club veranderen, maar ook het stadion en het logo. Daarnaast zullen ook de clubkleuren rood en wit in 2009 waarschijnlijk verleden tijd zijn.
Ossasunaquote:Op donderdag 31 juli 2008 15:41 schreef Rucebo het volgende:
[..]
[..]
Als ik dit zo lees is de club TOP Oss sowieso weg na dit seizoen. Dat zijn wel erg veel veranderingen die worden doorgevoerd. Zo verlies je je identiteit toch lijkt me...
Ossasuna
FC Eindhoven mogelijk ook, die hebben nog steeds enkele contractspelers nodig om aan de minimumeis qua profcontracten te voldoen volgens mij.quote:Op woensdag 30 juli 2008 21:45 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
idd, gok eerder op een Haarlem, Telstar of Fortuna.
Weet niet hoe dat ligt maar als ik de resultaten van Eindhoven zie in de voorbereding zouden ze voor een plek 14 kunnen meedoen denk ik.quote:Op donderdag 31 juli 2008 17:01 schreef methodmich het volgende:
[..]
FC Eindhoven mogelijk ook, die hebben nog steeds enkele contractspelers nodig om aan de minimumeis qua profcontracten te voldoen volgens mij.
Zolang ze maar niet op zondag hoeven te voetballenquote:Op donderdag 31 juli 2008 16:57 schreef GeorgKacher het volgende:
Harkemase Boys heeft bij monde van de voorzitter laten weten te willen promoveren.
Sterker nog, er zijn zelfs zondag-amateurclubs die niet op zaterdag willen voetballen. (bv AFC uit Amsterdam)quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 11:17 schreef Keramiekplaatser het volgende:
[..]
Zolang ze maar niet op zondag hoeven te voetballen![]()
oh oh, dat dit nog bestaat in Nederland in het jaar 2008, niet willen voetballen op zondag.
Geen enkel land ter wereld dat een scheiding kent tussen zaterdag en zondagvoetbal, alleen Nederland.
Jammer dat het voetbalsysteem hier nog altijd bepaalt wordt door de grefo's
quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 11:51 schreef Sybesma het volgende:
[..]
Sterker nog, er zijn zelfs zondag-amateurclubs die niet op zaterdag willen voetballen. (bv AFC uit Amsterdam)
Het is niet alleen om geloofsredenen maar ook om praktische redenen. Amateurclubs leunen op vrijwilligers. Die zijn nu eenmaal niet elke dag beschikbaar. En in de christelijke dorpen op zondags zelf helemaal niet. Dat si gewoon een feit waar je echt niets aan kunt veranderen.
Verder delen clubs vaak hun sportpark met de zaterdag en/of zondagtak zodat je niet zomaar van dag kunt wisselen.
En dat de rest van de wereld geen scheiding tussen zaterdag en zondagvoetbal kent lijkt me niet van belang, Nederland is in wel meer dingen uniek, gelukkig wel.
Ze wisselen heel goede resultaten, zoals tegen Heerenveen, idd af met dramatische, zoals 0-0 tegen Geldrop en 1-4 verliezen van Team VVCS. Maar ze hebben wel een paar goede spelers, dat kan helpen. Alleen de breedte van de groep kan voor problemen gaan zorgen.quote:Op donderdag 31 juli 2008 18:49 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Weet niet hoe dat ligt maar als ik de resultaten van Eindhoven zie in de voorbereding zouden ze voor een plek 14 kunnen meedoen denk ik.
Als de zondagclubs slim zijn, gaan ze ook op zaterdag spelen als de flopklasse toch komt. Is veel interessanter, ontelbaar meer publiek. Zondag zit je altijd met concurrentie van de eredivisie, zowel in stadions als op de buis.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 12:11 schreef Keramiekplaatser het volgende:
[..]
Dat met vrijwilligers is makkelijk op te lossen, thuisclub bepaalt speeldag en aanvangstijd.
Dus dan kom je weer bij het geloof uit. Want die vervelende gereformeerde protestanten willen niet op zondag voetballen. Het lijkt mij dat er bijvoorbeeld in Duitsland ook genoeg protestanten wonen, daar is toch ook geen scheiding tussen zaterdag en zondagvoetbal. Nee, geef mij de katholieken maar![]()
Nederland is het enige land waar doorstroming naar het betaalde voetbal "problemen" veroorzaakt. En dat ligt grotendeels aan de scheiding tussen zaterdag en zondagvoetbal.
Stappen ze uit de KNVB bedoel jequote:Op vrijdag 1 augustus 2008 12:55 schreef sjimz het volgende:
Elke dag dat een club niet op zondag wil spelen terwijl de thuisclub dat wel wil gewoon reglementair laten verliezen.
Stappen ze vanzelf wel van hun geloof af.
Iemand hier met een zinvol antwoord?quote:Op donderdag 7 augustus 2008 00:53 schreef Vidacz het volgende:
Wat gebeurt er wanneer een club een periodetitel pakt én op een degradatieplaats eindigt?
quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:13 schreef Ajaxfan het volgende:
Dit kan echt alleen maar in Nederland, seizoen is al begonnen.
Maakt niet zoveel uit natuurlijk.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 14:13 schreef Ajaxfan het volgende:
Dit kan echt alleen maar in Nederland, seizoen is al begonnen.
Is het mogelijk aangaande het puntenaantal?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 11:23 schreef RayMania het volgende:
Ik dacht gisteren aan het volgende; wat als een club die rechtstreeks degradeert uit de Jupiler League een periodetitel heeft gewonnen? Wat gebeurt er dan?
Je kan al met vijftien punten een periodetitel winnen. Volgens mij kun je met vijftien punten ook degraderen (als daarnaast alles wordt verloren).quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 11:25 schreef sjimz het volgende:
[..]
Is het mogelijk aangaande het puntenaantal?
Dat hebben ze ongetwijfeld nog niet uitgedacht. Er zijn momenteel overigens weer de nodige clustervergaderingen gaande, waarin de Topklasse weer aan de orde komt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 11:23 schreef RayMania het volgende:
Ik dacht gisteren aan het volgende; wat als een club die rechtstreeks degradeert uit de Jupiler League een periodetitel heeft gewonnen? Wat gebeurt er dan?
Goed punt. Zouden ze dan niet de periodetitel afpakken onder het mom dat de seizoensranglijst boven een periode gaat?quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 11:23 schreef RayMania het volgende:
Gebeurt ook wel es bij de amateurs. Clubs met een periode die laatste of 1 na laatste worden.quote:Op zaterdag 11 oktober 2008 11:23 schreef RayMania het volgende:
quote:Geen degradatie uit Jupiler League
REGIO - De definitieve beslissing laat nog even op zich wachten, maar het lijkt erop dat er aan het einde van dit seizoen geen Jupiler League-club degradeert naar de hoofdklasse.
Een werkgroep met vertegenwoordigers uit diverse sectoren heeft dat donderdag geadviseerd.
In juli van dit jaar werd bekend dat de KNVB het degradatiesysteem ging opnemen in zijn reglementen. Daarbij zou de nummer laatst van de eerste divisie degraderen richting de hoofdklasse en geplaatst worden in een klasse die regionaal gezien het beste bij de club past. Andersom zou de mogelijkheid bestaan dat een de algemeen amateurkampioen aan het einde van het lopende seizoen zou promoveren naar de Jupiler League.
De werkgroep, bestaande uit de Federatie Betaald Voetbal Organisaties (FBO), KNVB, Eredivisie en de Jupiler League, heeft echter geadviseerd dat er in elk geval dit seizoen geen club naar de hoofdklasse mag verdwijnen. Wel moet er een strenger licentiesysteem komen, wat in de praktijk betekent dat het aantal clubs in de Jupiler League inkrimpt.
quote:Taskforce: twee zondagtopklassen; één zaterdag
De contouren voor de aanpassing van de voetbalpiramide worden langzaam zichtbaar. Een samensmelting van zaterdag- en zondagamateurs lijkt van de baan. De zaterdagclubs opteren voor één landelijke afdeling, terwijl de zondaghoofdklassen een voorkeur hebben voor twee afdelingen.
Dit is maandagavond gebleken in een eerste overleg tussen het taskforceteam van de KNVB, bestaande uit Paul Verweel, Jan van Driel en namens het betaald voetbal Gerard Bouwer en 24 vertegenwoordigers van de hoofdklassen (vier van elke afdeling).
Handhaving van de huidige situatie van zes hoofdklassen lijkt een gepasseerd station, omdat dit een succesvolle degradatieregeling tussen de eerste divisie en het amateurvoetbal nagenoeg onmogelijk maakt. Omdat deze degradatieregeling er hoe dan ook zal komen is de tegenstanders van een aanpassing van de competitiestructuur daarom gevraagd toch na te denken over de meest wenselijke aanpassing.
Al vrij snel werd duidelijk dat een gemengde topklasse met zaterdag- en zondagclubs niet op een meerderheid kon rekenen. Twee op de drie clubvertegenwoordigers koos voor een gescheiden opzet, vooral de zaterdagclubs zijn tegen een vermenging. Bij de zaterdagamateurs bleek bovendien een meerderheid voorstander van één landelijke afdeling, terwijl de zondagclubs waarde hechten aan een regionale indeling en daarom opteren voor twee afdelingen voor de zondagclubs.
De afdelingen onder de topklassen blijven behouden zoals nu het geval is, dus met zes hoofdklassen en elf eerste klassen. Hoe de promotie en degradatie tussen eerste divisie en topklasse precies vorm moet krijgen is nog niet besproken.
De uitkomsten van de inventarisatie wordt de komende dagen voorgelegd aan de andere hoofdklassers, waarna per district de lagere afdelingen worden geïnformeerd. Als alles volgens plan verloopt wordt in mei van dit jaar tijden de algemene vergadering van het amateurvoetbal een definitief besluit genomen. Met een positief besluit kan degradatie uit de eerste divisie dan met ingang van het seizoen 2009-2010 ingaan en de vorming van de topklassen één seizoen later.
Kan dit opgestuurd worden naar de knvb? Top idee, goede argumenten, ik ben voorquote:Op donderdag 31 juli 2008 21:03 schreef Cruoninga het volgende:
Je zou ook de Eredivisie tot 16 clubs kunnen terugbrengen en twee clubs rechstreeks laten degraderen, zodat het niveau verschil minder groot wordt. In de divisies daaronder laat je de kampioen rechtstreeks promoveren en - pakweg - de nummers 2 t/m 5 om promotie strijden. In de Eerste Divisie zou je eventueel nog een club extra rechtstreeks kunnen laten degraderen en in de Tweede Divisie nog eens extra clubs aan de play-offs voor promotie mee kunnen laten doen. Zo is er sprake van een goede doorstroom en blijft de competitie waaruit niemand kan degraderen ook lange tijd spannend omdat zelfs de negende plek interessant blijft.
Met de stand van afgelopen seizoen als voorbeeld zou dat er dan zo uitzien:
EREDIVISIE
1.PSV
2.Ajax
3.NAC Breda
4.FC Twente
5.SC Heerenveen
6.Feyenoord
7.FC Groningen
8.NEC
9.Roda JC
10.FC Utrecht
11.AZ
12.Vitesse
13.Sparta Rotterdam
14.Heracles Almelo
----------------------------------
15.Willem II
16.De Graafschap
EERSTE DIVISIE
1.VVV Venlo
2.Excelsior
3.FC Volendam
4.RKC Waalwijk
5.FC Den Bosch
6.FC Zwolle
7.MVV
8.ADO Den Haag
9.Helmond Sport
10.Ossasuna
11.FC Emmen
12.Go Ahead Eagles
13.RBC Roosendaal
14.FC Dordrecht
15.FC Omniworld
16.Telstar
TWEEDE DIVISIE
1.BV Veendam
2.Fortuna Sittard
3.Cambuur Leeuwarden
4.AGOVV Apeldoorn
5.FC Eindhoven
6.Haarlem
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
Je moet dus 10 hoofdklassers vinden die oren hebben naar dit model. Clubs als Spakenburg en IJsselmeervogels zouden zich moeten realiseren wat ze kunnen bereiken. Ze zijn in potentie groter dan menig huidig eerstedivisionist en dat ze ooit om promotie naar de Eredivisie mee kunnen doen, is helemaal niet zo'n onrealistisch scenario. Daarnaast krijgt hun derby (net zoals andere derby's zoals Katwijk - Quick Boys) nog meer aanzien en landelijke aandacht wanneer er een promotieplek op het spel staat.
Vul eventueel de 10 lege plekken in met de beste hoofdklassers en kijk hoe het eruit ziet. Maar zelfs met 10 minder aansprekende namen kan er sprake zijn van een 'pionierseffect', waarbij andere hoofdklassers geïnteresseerd kunnen raken als ze zien hoe het de ex-hoofdklassers in de Tweede Divisie vergaat. Er spelen er sowieso al minstens drie (en zeer waarchijnlijk meer) mee in de play-offs om promotie naar de Eerste Divisie, die er in dit model toch wel wat aantrekkelijker uitziet dan tegenwoordig.
Een ander voordeel dat dit model oplevert, is dat clubs als Fortuna en Haarlem bij een degradatie uit de Eerstie Divisie niet in de anonimiteit van het amateurvoebal verdwijnen, waar ze waarschijnlijk de stekker eruit moeten trekken. Sterker nog, als Fortuna of Cambuur in de Tweede Divisie terecht komt en dus weer ergens voor gaat spelen (promotie terug naar de Eerste Divisie), gaat zo'n club meer leven in de stad dan wanneer er onderin Eerste Divisie met 20 clubs wordt gespeeld. Fortuna - Cambuur als topwedstrijd in de Tweede Divisie is veel meer een pubiekstrekker dan Fortuna - Cambuur als nummer 17 tegen 18 in de huidige Eerste Divisie.
Dat wel, maar ik ben geen fan van één topklasse/tweede divisie. Zo blijft de piramide uit balans, ergens moet een tussenvorm zitten tussen de zes regionale hoofdklasses en één eerste divisie. Een 2e Divisie A en 2e Divisie B introduceren lijkt me veel logischer.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:50 schreef De_Hypotheker het volgende:
[..]
Kan dit opgestuurd worden naar de knvb? Top idee, goede argumenten, ik ben voor![]()
Kleinere divisies levert ook nog het voordeel op dat de speelkalender minder overvol is.
Zeker onzin. Al helemaal als je bedenkt dat er meer sterke zaterdagclubs te vinden zijn dan zondagclubs.quote:Op woensdag 21 januari 2009 13:51 schreef pfaf het volgende:
Waarom nu weer drie in plaats van twee. Beetje onzinnig om per se twee zondagklasses te introduceren.
en het complex krijgt ook nog een keer een flinke updatequote:Op vrijdag 23 januari 2009 17:51 schreef methodmich het volgende:
Laat Lienden eerst maar eens een keer hoofdklassekampioen zien te worden voor ze mogen gaan nadenken over een topklasse of wat dan ook meer. Al hebben ze wel zat budget.
Gewoon de hoogste 6 per hoofdklasse. Red je dan niet ben je dus niet goed genoeg en heb je pech. Het jaar daarna 3 eruit en de nummers 1 van de hoofdklassers erin...quote:Op vrijdag 23 januari 2009 19:42 schreef methodmich het volgende:
Tja....
Het is sowieso lastig vind ik, als je moet bedenken wie dan mee zouden moeten gaan doen. Al is dat een stap verder. Maar toch... Als je zegt dat er een kwalificatiejaar komt, dus zeg de eerste 6 per afdeling, dan loop je de kans dat je incidenteel goed presterende clubs of clubs die met de geldbuidel rammelen gaat belonen. Een ranglijst op basis van de laatste vijf jaar heeft dan weer als nadeel dat je misschien wel nieuwe toppers moet missen. Lukraak aanwijzen kan echter weer niet.
En dan nog, het verschil in niveau tussen de afzonderlijke afdelingen. Op zaterdag is A in principe het sterkst, dan B en is C toch minder, maar je kunt niet zeggen: we doen er 7 van A, 6 van B en van 5 van C bijvoorbeeld. Op de zondag net zo, met zondag C gemiddeld als sterkste.
Ja, maar dat is veel te kort door de bocht, aangezien ik denk dat pakweg de nummer 7 en 8 van de hoofdklasse A makkelijk kunnen wedijveren met bijvoorbeeld de nummer 5 en 6 van de hoofdklasse C.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 20:58 schreef Sybesma het volgende:
[..]
Gewoon de hoogste 6 per hoofdklasse. Red je dan niet ben je dus niet goed genoeg en heb je pech. Het jaar daarna 3 eruit en de nummers 1 van de hoofdklassers erin...
Dat is misschien wel waar maar ik blijf erbij dat ook als je in de hoofdklasse A maar 7de of 8ste wordt je niets te zoeken hebt in een Topklasse. Gewoon volgend jaar zorgen dat je bij de eerste 6 eindigt.quote:Op zondag 25 januari 2009 15:59 schreef methodmich het volgende:
[..]
Ja, maar dat is veel te kort door de bocht, aangezien ik denk dat pakweg de nummer 7 en 8 van de hoofdklasse A makkelijk kunnen wedijveren met bijvoorbeeld de nummer 5 en 6 van de hoofdklasse C.
Kan ook haast niet anders.quote:Maar goed, omdat zo'n verdeelsleutel bijna niet objectief is te maken, zal het inderdaad wel uitdraaien op een regeling zoals jij die voorstelt.
Mwah... In de huidige stand krijg je dan clubs als Lisse en Noordwijk, hoewel het voor Lisse iets vertekend is. Maar toch, zijn gewoon ploegen die er prima bij kunnen.quote:Op zondag 25 januari 2009 18:37 schreef Sybesma het volgende:
[..]
Dat is misschien wel waar maar ik blijf erbij dat ook als je in de hoofdklasse A maar 7de of 8ste wordt je niets te zoeken hebt in een Topklasse. Gewoon volgend jaar zorgen dat je bij de eerste 6 eindigt.
[..]
Wat namen betreft wel maar ja. Ze zullen toch een verdeling moeten maken en dan kun je met de eerste 6 ook prima clubs krijgen...quote:Op maandag 26 januari 2009 17:39 schreef methodmich het volgende:
[..]
Mwah... In de huidige stand krijg je dan clubs als Lisse en Noordwijk, hoewel het voor Lisse iets vertekend is. Maar toch, zijn gewoon ploegen die er prima bij kunnen.
Sowieso zouden uit A Rijnsburgse Boys, Quick Boys, Katwijk, FC Lisse, Noordwijk, ASWH, Barendrecht en Capelle al niet misstaan.
Hmmm ik geloof dat ik de top 7 heb gepakt per hoofdklasse :-)quote:Op dinsdag 27 januari 2009 17:47 schreef methodmich het volgende:
Nu heb je er 21, da's 3 teveel toch?
En tja, Bennekom, Ter Leede, Volendam, met alle respect...
quote:Discussie over topklasse gaat nieuwe en beslissende fase in
De discussie over een topklasse in het amateurvoetbal is een nieuwe fase ingegaan. Het gaat er steeds meer op lijken dat de invoering van een aparte topklasse voor de zaterdag en de zondag, zoals enkele maanden geleden al werd gesuggereerd, op steun van de clubs kan rekenen. In de voorjaarsvergadering van het amateurvoetbal (6 juni) zal de knoop definitief worden doorgehakt.
Een taskforce, bestaande uit vertegenwoordigers van het amateur- en profvoetbal, kwam in het najaar op grond van peilingen in de districten definitief tot de conclusie dat de invoering van een gemengde topklasse geen haalbare kaart is. In mei had de algemene vergadering amateurvoetbal de plannen in die richting afgewezen. De afgevaardigden van de clubs toonden zich wel bereid actief over een nieuwe competitiestructuur na te denken. Daarbij is een van de uitgangspunten om een promotie-/degradatieregeling met de eerste divisie mogelijk te maken. De amateurs waren bereid komend seizoen al de nummer laatst van het betaalde voetbal op te vangen, maar onder grote druk van de clubs uit de eerste divisie kwam de KNVB weer op dat voornemen terug.
Vorige week is er een eerste consultatieronde geweest met hoofdklassers. Daaruit kwam naar voren dat de zaterdagclubs het liefst één topklasse hebben; de zondag heeft een voorkeur voor twee topklassen om de reizen niet te lang te laten worden. Het is echter de vraag of de KNVB de secties wil laten afwijken. Ook is er een alternatief op tafel gelegd: per sectie twee topklassen en vier hoofdklassen (zijn er nu drie).
Maar welke variant ook wordt gekozen: aparte topklassen maken een p/d-regeling met de eerste divisie ingewikkelder. Het ligt voor de hand om de degradant van de eerste divisie de plaats in te laten nemen van de amateurkampioen (of de plaatsvervanger) die promoveert. Maar dan is de degradant overgeleverd aan de willekeur van de zaterdag of de zondag.
Deze week worden de bevindingen gedeeld met de verenigingen uit de districten. Daar zal de discussie zich vooral toespitsen op het al dan niet uitbreiden van de lagere klassen van 12 naar 14 clubs. Aanvankelijk was dit plan gekoppeld aan de invoering van een topklasse. Dat heeft de bond ook al losgelaten. Het ziet er nu naar uit dat de districten daar zelf over mogen beslissen. En dan ook mogen bepalen tot welk niveau ze die uitbreiding willen doorvoeren.
Alle geluiden uit het land worden weer meegenomen naar de taskforce, die volgende week weer bij elkaar komt. Het is de bedoeling dat er in de voorjaarsvergadering een voorstel ligt. Dit voorstel komt ook eerst aan de orde tijdens de districtsvergaderingen in mei.
O ja,quote:Op dinsdag 27 januari 2009 17:47 schreef methodmich het volgende:
Nu heb je er 21, da's 3 teveel toch?
En tja, Bennekom, Ter Leede, Volendam, met alle respect...
Ik probeer aan te geven hoe lastig het is om een goede formule te vinden. Zie het als een top honderd aller tijden, daar laat je platen die recent zijn uitgekomen soms ook even liggen.... Dus je moet in mijn ogen toch iets verzinnen om een beetje te voorkomen dat je incidentele uitschieters gaat belonen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 20:42 schreef pfaf het volgende:
Met alle respect, maar je bent echt enorm aan het zaniken. Als die drie clubs zo zwak zijn liggen ze er een jaar later toch ook uit? Waar heb je het dan over? Echt gedoe over niets.
quote:Twee topklassen in amateurvoetbal
Door ROB HARTOG
ZEIST - Het bestuur amateurvoetbal van de KNVB heeft besloten met ingang van het seizoen 2010-2011 twee topklassen in te voeren, een voor de zaterdag- en een voor de zondagamateurs. De regio- en districtsbesturen moeten nog wel akkoord gaan met de wens van de voetbalbond. Tijdens de algemene vergadering amateurvoetbal op 6 juni valt het definitieve besluit.
Eind seizoen 2010-2011 degradeert de nummer laatst van de eerste divisie van het betaalde voetbal naar de topklasse. De kampioen van het amateurvoetbal heeft promotierecht, geen promotieplicht.
Als de algemeen kampioen bij de amateurs van dat recht geen gebruik wenst te maken, kan de verliezend finalist van de tweestrijd om de titel tussen de zaterdag- en de zondagkampioen desgewenst promoveren naar het betaalde voetbal.
Het AD
quote:Op maandag 16 maart 2009 20:08 schreef PogueMahone het volgende:
en als die verliezer ook niet wil? Een club minder in de eerste divisie?
Dat is me ook nog steeds niet duidelijk. Ik ga er vanuit dat als niemand wil promoveren er ook geen club degradeerd. want anders heb je over een x-aantal jaar geen clubs meer in de 1ste Divisie.quote:Op maandag 16 maart 2009 20:08 schreef PogueMahone het volgende:
en als die verliezer ook niet wil? Een club minder in de eerste divisie?
Nee, ik heb geen zin in de eerste divisie.quote:Op maandag 16 maart 2009 21:22 schreef borisz het volgende:
Voer dan ook verplichte promotie in.
Mijn club gaat misschien 2 spelers bij de jouwe wegjattenquote:Op maandag 16 maart 2009 22:45 schreef Noshiba het volgende:
HOLLANDIA ON TOUR
Misschien hé, wij gaan er wss een paar bij zwaluwen wegjatten en dan zo snel mogelijk naar de eerste divisie.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:48 schreef F1Bas het volgende:
[..]
Mijn club gaat misschien 2 spelers bij de jouwe wegjatten
Bij Zwaluwen speelt niet zoveel bijzonders heb ik 2 weken geleden nog gezien.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:49 schreef Noshiba het volgende:
[..]
Misschien hé, wij gaan er wss een paar bij zwaluwen wegjatten en dan zo snel mogelijk naar de eerste divisie.
Volgens mij veranderd er niks.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:57 schreef Grimm het volgende:
Wat een onzin trouwens eentje op zaterdag en eentje op zondag. Er veranderd dus eigenlijk niet zo heel erg veel.. je moet soms alleen een tering eind rijden om te voetballen
Klopt maar dat is nu ook al zo.quote:Op maandag 16 maart 2009 22:57 schreef Grimm het volgende:
Wat een onzin trouwens eentje op zaterdag en eentje op zondag. Er veranderd dus eigenlijk niet zo heel erg veel.. je moet soms alleen een tering eind rijden om te voetballen
Als er gedegradeerd moet worden, moet er ook gepromoveerd wordenquote:Op maandag 16 maart 2009 22:13 schreef F1Bas het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen zin in de eerste divisie.
Nee, er verandert heel veel, in plaats van zes competities op het hoogste amateurniveau komen er twee, dat krikt het niveau nogal op.quote:Op maandag 16 maart 2009 23:00 schreef Noshiba het volgende:
[..]
Volgens mij veranderd er niks.
Zaterdaghoofdklasse kampioen en zondag hoofdklassekampioen + nog een paar clubs spelen voor het algemeen amateurkampioenschap en de winaar daarvan word ipv algeheel amateurkampioen gewoon gepromoveerd.
Is dit correct?
Het zal toch goedgekeurd moeten worden door de sectie Amateur voetbal. Die gaan echt niet accoord met een promotieplicht.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 12:33 schreef DRD het volgende:
Goed plan. Mooie opzet om uiteindelijk naar 1 topklasse te komen. En degradatieplicht zou ook promotieplicht in moeten houden.
quote:Reacties hoofdklassers op voorstel topklasse
Barendrecht
Het bestuur is tegenstander.
Nadelen zijn: grotere reisafstanden, met name voor supporters en dus minder publiek. Bovendien het ontbreken van derby's, een essentieel element in het amateurvoetbal.
Als daar nu grote voordelen tegenover zouden staan dan zou je dat nog eens goed moeten afwegen. Die voordelen zien we niet (voldoende). Het verhaal over de voetbalpiramide rammelt. Die twee klassen, die straks tussen Jupiler League en hoofdklassen worden geschoven, zorgen ons inziens niet voor een betere en aantrekkelijkere competitie.
De amateurs kunnen wel degradanten opnemen uit het betaalde voetbal (kan in de hoofdklasse ook), maar door een vrijwillige promotie wordt de doorstroming ook niet beter. En ex-betaalde clubs met een overgangsregeling zorgen in feite vooral voor competitievervalsing.
ASWH
Het bestuur in principe voorstander, maar heeft nog een groot aantal vragen. Het wil pas een definitief standpunt iinnemen als het definitieve voorstel op tafel ligt, waarbij het bestuur ook kritisch zal kijken hoe de KNVB met die vragen omgaat.
In het voorstel dat aan de clubs voorgelegd gaat worden zullen volgens ASWH de volgende vragen beantwoord moeten worden.
- Hoe gaat de degradatieregeling toegepast worden?
- Wordt de degradatieregeling aangepast als de kampioen of de plaatsvervangende kampioen niet wil promoveren en wel een club uit de 1e divisie degradeert, en wanneer wordt dat bekend gemaakt?
- Hoe gaat de speeldagenkalender eruit zien en worden de aanvangstijdstippen van de wedstrijden flexibel?
- Welke veiligheidsvoorwaarden en ordemaatregelen worden gesteld aan het spelen in de topklasse?
- Moet de accommodatie aan bepaalde eisen gaan voldoen en zo ja, welke?
quote:Het bestuur is tegenstander.
Nadelen zijn: grotere reisafstanden, met name voor supporters en dus minder publiek. Bovendien het ontbreken van derby's, een essentieel element in het amateurvoetbal.
Tja, en laten het nu net de amateurs zijn die over dit plan beslissen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 15:25 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]Ze blijven ook maar doorjammeren he over die derby's...
Dit hele plan wordt toch nooit wat, die amateurclubs spelen liever nog drieduizend jaar elk jaar in hetzelfde kliekje tegen elkaar dan dat ze ooit iets willen veranderen.
quote:Hoofdklassers Be Quick en Oranje Nassau zien niets in de plannen van de KNVB voor een zaterdag en zondagtopklasse in het seizoen 2010-2011. De topklasse komt tussen de eerste divisie en de hoofdklassen.
Beide verenigingen zeggen dat de plannen voor de meeste clubs die nu nog in de hoofdklasse acteren financieel onhaalbaar zijn. De derde hoofdklasser uit de stad, PKC '83, ziet de plannen van de KNVB wel zitten, maar zegt geen geld te hebben om in de topklasse te spelen.
Als we allemaal met minder salaris genoegen nemen kunnen we met dat geld de minderbedeelden helpen. Alleen is de gemiddelde mens alleen geinteresseerd in zijn / haar eigen centen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:33 schreef ASroma het volgende:
die amateurs moeten eens aan het belang van het nederlands voetbal denken, dan de tunnelvisie die ze nu projecteren, degradatie vanuit de eerste divisie is gewoon noodzaak. Al jaren spelen 16 clubs in de eerste divisie voor noppes en nul komma nul competitie element.... dit kan zo niet langer doorgaan.
Als club zou je natuurlijk op een zo hoog mogelijk niveau willen acteren, maar veel hoofdklassers blijven liever eeuwig tegen dezelfde tegenstanders voetballen in dezelfde klasse. De derby's zullen zeker belangrijk en leuk zijn, maar voor de doorstroming is het nu funest.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:47 schreef Sybesma het volgende:
Zo zal het met veel amateurclubs ook wel gaan. Het gaat goed, de club is gezond en de competitie is leuk. Wat voor meerwaarde heeft een eerste divisie voor die clubs? Volgens mij niet zo heel veel.
Worden er aan de topklasse dan ook financiele eisen gesteld?quote:Beide verenigingen zeggen dat de plannen voor de meeste clubs die nu nog in de hoofdklasse acteren financieel onhaalbaar zijn. De derde hoofdklasser uit de stad, PKC '83, ziet de plannen van de KNVB wel zitten, maar zegt geen geld te hebben om in de topklasse te spelen.
Niet allebei denk ikquote:Op dinsdag 17 maart 2009 17:01 schreef rubbereend het volgende:
Maar als een eerstedivsieclub degradeerd mogen ze dan kiezen of ze zaterdag of zondag willen?
quote:Topklasse: ruimte voor twee profclubs
Door ROB HARTOG
ZEIST - De amateursectie van de KNVB reserveert twee plekken voor profclubs bij de start van de twee topklassen, die de voetbalbond met ingang van het seizoen 2010-2011 wil invoeren. De amateurs openen daarmee de mogelijkheid dat aan het eind van het volgende seizoen twee clubs uit de eerste divisie van het betaalde voetbal degraderen naar de nieuwe topklasse.
De KNVB komt daarmee al volgend seizoen tegemoet aan de dringende eis van de wereldvoetbalbond FIFA, die zich verzet tegen ‘gesloten competities’ waarin degradatie niet mogelijk is, zoals nu al jaren in de eerste divisie het geval is.
,,Er is bij de start van de topklasse plaats voor twee clubs die nu nog betaald voetbal spelen,’’ zegt Ruud Bruijnis, directeur amateurvoetbal van de KNVB. ,,In beginsel degraderen eind volgend seizoen dus twee clubs uit de eerste divisie naar de topklasse, maar de praktijk is mogelijk anders. Het is immers niet helemaal uitgesloten dat al vóór die tijd om welke reden dan ook een club terugtreedt uit het betaalde voetbal.’’
De nieuw te vormen topklasse, één voor de zaterdag- en één voor de zondagamateurs, bestaat uit elk 16 clubs. De competitie in het amateurvoetbal staat volgend seizoen helemaal in het teken van die nieuwe afdelingen. Tweemaal 15 clubs kunnen zich plaatsen voor de topklasse. ,,Als die er inderdaad komt,’’ houdt Bruijnis nog een slag om de arm. ,,De regio- en districtsbesturen moeten nog wel instemmen met het voorstel van het bestuur amateurvoetbal.’’ Dat gebeurt normaliter tijdens de algemene vergadering amateurvoetbal van 6 juni.
Zodra de topklasse aan het begin van het seizoen 2010-2011 formeel is ingevoerd geldt ook de definitieve degradatieregeling uit de eerste divisie. De club die als laatste eindigt daalt af naar de topklasse. De kampioen van de topklasse heeft wél het recht, maar niet de plicht te promoveren naar het betaalde voetbal.
Voor amateurclubs die zich plaatsen voor de topklasse creëert de KNVB een speciaal financieel fonds, waar tegen aantrekkelijke voorwaarden geld kan worden geleend om, indien nodig, de infrastructuur te verbeteren.
Als je een slecht seizoen hebt in NL heb je nog een redelijk grote kans om te blijven zitten. Er zouden dan ook twee ploegen moeten degraderen en twee promoveren.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:44 schreef tong80 het volgende:
Het is echt absurd.
Zit je met Fortuna met een stadion van 20.000 duizend in de topklasse.
In Engeland promveren er drie uit de lagere klasses. En degraderen er drie.
Ja zal in Nederland maar een keer een slecht seizoen hebben.
Waanzin
Noem de ploegen met ambitie eensquote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:50 schreef borisz het volgende:
[..]
Als je een slecht seizoen hebt in NL heb je nog een redelijk grote kans om te blijven zitten. Er zouden dan ook twee ploegen moeten degraderen en twee promoveren.. Goed voor de ploegen met ambitie.
VVV, RKC, Cambuur is weer bezig om een goede ploeg op rit te zetten voor promotie. Het is beter voor de doorstromingquote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:54 schreef tong80 het volgende:
[..]
Noem de ploegen met ambitie eens
De laatste was AGOVV
Kijk eens waar Hull momenteel staatquote:Op dinsdag 17 maart 2009 19:59 schreef borisz het volgende:
[..]
VVV, RKC, Cambuur is weer bezig om een goede ploeg op rit te zetten voor promotie. Het is beter voor de doorstroming. Neem Engeland Hull als bijvoorbeeld in vijf jaar drie keer gepromoveerd. Omdat daar een goede ploeg staat met goed beleid.
Voorlopig 13de in hun eerste seizoen, dat is knap. Moeten nog wel knokken voor lijfsbehoud maar doen het wel goed.quote:
Ieder jaar is er een andere club die laatste wordt.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 20:05 schreef borisz het volgende:
[..]
Voorlopig 13de in hun eerste seizoen, dat is knap. Moeten nog wel knokken voor lijfsbehoud maar doen het wel goed.
Ijsselmeervogels werden sportploeg van het jaar in 75 omdat ze de halve finale haalden van de beker.quote:
Hebben al die losse zinnen ook nog enig verband met elkaar of het onderwerp?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:57 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ijsselmeervogels werden sportploeg van het jaar in 75 omdat ze de halve finale haalden van de beker.
Lienden schopte het ook ver.
Leuk zo'n club in het betaalde voetbal.
Turkyemspor werd 3 keer algemeen landskampioen bij de amateurs.
Een echte aanwinst voor de eerste divisie
Nee ik moet poepenquote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:58 schreef pfaf het volgende:
[..]
Hebben al die losse zinnen ook nog enig verband met elkaar of het onderwerp?
Zijn er niet zoveel.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:04 schreef pfaf het volgende:
[..]
O.k. Houd dit topic dan voor diegene die willen discussiëren over de topklasse.
Dat is toch overal zo? Als je laatste wordt, ga je een niveau lager, of het nou van de ere naar de eerste divisie of van de 2de klasse naar de 3de is.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:17 schreef tong80 het volgende:
[..]
Zijn er niet zoveel.
Triest als je één keer laatste wordt je plots bij de amateurs moet voetballen.
Ze zijn niet wijs bij de KNVB
Sommige amateurploegen zijn rijker dan jupiler league ploegen. Die mogelijk meer potentie hebben dan Omniworld, Veendam en Eindhoven. Tijd dat die scheiding doormidden wordt gebrokenquote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:17 schreef tong80 het volgende:
[..]
Zijn er niet zoveel.
Hoe kom je daar bij ?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:28 schreef BliksemSchigt het volgende:
Zo gigantisch veel verschil is er echt niet meer tussen een speler van Veendam of van de IJsselmeervogels.
Die rijke amateurclubs zijn rijk door hun derby's.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:28 schreef borisz het volgende:
[..]
Sommige amateurploegen zijn rijker dan jupiler league ploegen. Die mogelijk meer potentie hebben dan Omniworld, Veendam en Eindhoven. Tijd dat die scheiding doormidden wordt gebroken.
Dat is bij elke competitie ter Wereld zo slimpie!!quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:17 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wat een onzin kraam je uit. Waarom kan Veendam niet terug promoveren? Als ze dat niet kunnen verdienen ze het ook niet.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:55 schreef tong80 het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij ?
Door verrassende uitsagen in de beker ?
Het verschil is dat de één zijn baan kwijt raakt en de ander geen tijd heeft om te gaan trainen bij een profclub omdat ie een baan heeft.
Leuk als Veendam degradeert Zien we ze nooit meer terug.
Vul voor Veendam iedere andere club in.
Och gut, 1 wedstrijdje per jaar tegen IJsselmeervogels.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:56 schreef tong80 het volgende:
[..]
Die rijke amateurclubs zijn rijk door hun derby's.
Spakenburg trekt geen 5000 toeschouwers als ze tegen AGOVV spelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |